Sekiranya biji delima berwarna putih tetapi manis, masak atau tidak, ada faedahnya.?

Kemungkinan besar, anda telah menemui buah delima "putih" atau "merah jambu". Di luar, buahnya tidak jauh berbeza dengan warna merah, tetapi di dalam biji-bijian, walaupun dengan kematangan penuh, akan ada maksimum dengan warna merah muda muda, atau bahkan tidak berwarna sama sekali.

Anda boleh memakan delima seperti itu dengan tenang - tidak ada yang mengambilnya lebih awal, dan ia cukup berguna.

Sekiranya ragam buah delima biasa, dan biji-bijian berwarna putih, ia dipetik terlebih dahulu. Walaupun ini adalah amalan biasa, sehingga anda mengumpulkan jumlah yang mencukupi, bungkus di dalam bekas, muatkan, hantar dengan trak ke Moscow atau metropolis lain (di mana terdapat pangkalan borong). Ia memerlukan banyak masa, sangat sukar untuk mengira pematangannya lebih awal, sangat sukar untuk meramalkan kapan ia akan melanda pasar. Oleh itu, ada orang seperti itu yang memilih buahnya besar, tidak matang, sudah masak, oleh itu manis, dan biji tidak mempunyai kekuatan untuk memerah, tanpa sinar matahari. Yang seperti itu akan membusuk lebih cepat, dan yang masak (paling banyak pada masa ini tahun) dapat disimpan lebih lama..

Adakah mungkin memakan buah delima dengan biji

Kandungan artikel

  • Adakah mungkin memakan buah delima dengan biji
  • Adakah mungkin memakan buah delima dengan biji untuk diabetes
  • Apa kegunaan biji delima

Selulosa

Biji delima terutama terdiri dari serat, yang terlibat dalam membersihkan tubuh dari racun dan toksin, memperbaiki mikroflora usus dan mengambil bahagian dalam proses pencernaan makanan. Berkat komponen ini, makanan bergerak lebih cepat melalui sistem pencernaan, tanpa membentuk genangan dan fermentasi. Agar lebih berkesan dan selamat, tulang mesti dikunyah dengan baik. Biji delima juga membantu cirit-birit, kerana adanya astringen di dalamnya..

Vitamin E

Biji delima mengandungi sejumlah besar vitamin E, asid tak jenuh ganda dan fitohormon, yang merata dan meningkatkan keseimbangan hormon badan. Ini sangat bermanfaat untuk kesihatan wanita semasa menopaus dan pada hari-hari kritikal. Lelaki juga mendapat banyak manfaat daripada ramuan ini untuk kesihatan dan kekuatan lelaki..

Normalisasi tekanan

Biji delima, bersama dengan biji, mempunyai harta yang berharga - mereka menurunkan tekanan darah. Buah ini disyorkan untuk hipertensi, tetapi harus digunakan dengan berhati-hati oleh orang-orang dengan tekanan darah rendah..

Semasa mengandung

Malah wanita hamil boleh memakan buah delima dengan biji, kerana mencegah edema dan toksikosis. Dan kesan menguatkan dan imunostimulasi buah delima sangat baik bagi seorang wanita dalam tempoh ini..

Hemoglobin

Manfaat hemoglobin yang terkandung dalam biji delima dan pulpa buah sangat berharga. Kekurangan zat ini menimbulkan penyakit darah dan anemia. Delima adalah salah satu makanan terkemuka yang mencegah penyakit ini..

Kebaikan untuk seluruh badan

Biji delima mempunyai sifat antioksidan. Bahan-bahan yang dikandungnya melindungi sel-sel tubuh dari penuaan dini dan barah. Juga, buah delima sangat baik untuk seluruh organisma secara keseluruhan, kerana ia mempunyai kesan tonik, tonik dan anti-radang, melegakan sakit kepala dan memberi semangat kepada seseorang.

Biji delima cukup sukar sehingga boleh merosakkan gusi, menyebabkan pembengkakan atau keradangan. Mereka harus digunakan dengan berhati-hati oleh anak-anak kecil yang giginya masih dipotong. Juga, orang yang menderita bisul atau penyakit saluran gastrointestinal lain harus menghindari makan biji delima dalam jumlah besar. Astringen dalam biji delima boleh menyebabkan sembelit pada anak-anak.

Varieti delima dengan nama, foto dan keterangan

12/7/2019 Katerina Volkova

Delima adalah buah yang popular di seluruh dunia. Asia dan Afrika Utara dianggap sebagai tempat kelahiran budaya buah. Varieti tanaman dibezakan oleh bentuk buah yang tidak biasa, ciri rasa, warna, dan ukuran biji-bijian. Pada asalnya, pokok delima itu liar. Untuk menyesuaikan diri dengan keadaan iklim yang berbeza, penternak mulai membiakkan tanaman tahan.

  1. Gambaran umum buah delima
  2. Varieti buah delima
    1. Varieti tahan fros
    2. Varieti delima dengan biji-bijian ringan
    3. Varieti delima tanpa biji
    4. Varieti delima dalaman
  3. Varieti popular
    1. Mangulati
    2. Nana
    3. Guleysha

Gambaran umum buah delima

Delima juga disebut sebagai pokok renek dan pohon. Ketinggian tanaman boleh mencapai 2-6 m. Pucuk kebanyakan varieti nipis, fleksibel, coklat muda. Daun ditutup dengan lapisan lilin, bentuk bujur, ukuran tidak seragam (2-8 cm). Plat daun dilekatkan pada dahan dengan tangkai panjang. Batangnya kasar, kasar, kulitnya dihiasi dengan duri kecil.

Semak buah mekar sejak sekian lama, bermula pada bulan Mei. Bunganya sangat cantik, warnanya merah muda dengan warna oren. Penyebaran tanaman dilakukan dengan keratan, biji dan lapisan. Buah delima ditanam bukan hanya untuk makanan, tetapi juga sebagai elemen hiasan, foto itu menunjukkan betapa indahnya pokok-pokok yang kelihatan di taman.

Varieti buah delima

Dalam dunia varietas delima, terdapat sekitar 500 varieti yang telah dijinakkan. Penternak membiakkan pokok buah yang tahan terhadap fros, penyakit, dan keadaan iklim yang tidak baik. Kilang itu adalah wakil keluarga Derbennikovye. Keluarga delima terbahagi kepada dua jenis: biasa dan Socotransky. Setiap spesies mengalami hibridisasi, jadi mungkin memperoleh varieti dengan sifat yang berbeza (warna, rasa buah, kesan pada tubuh manusia.

Varieti tahan fros

Delima adalah tumbuhan termofilik. Untuk menanam pokok buah di musim sejuk yang sejuk, penternak telah mengembangkan tanaman tahan fros. Varieti delima, foto dan perihalan yang terbaik dilampirkan sehingga anda dapat melihat secara visual penampilannya.

Nikitsky

Garnet Nikitsky awal memasuki daftar Suruhanjaya Urut Negeri Persekutuan Rusia pada tahun 2014. Ia dapat ditanam di semua wilayah di Rusia. Pencetus adalah Taman Botani Nikitsky, pusat saintifik nasional Akademi Sains Rusia. Pengarang varieti tersebut adalah A.A. Rzhevkin. Tempoh pematangan buah adalah rata-rata. Penggunaan buah-buahan adalah universal. Ketinggian pokok mencapai 3 m. Mahkota bulat, sederhana tebal. Cabang-cabang nipis, tumbuh lurus, terletak rapat di antara satu sama lain. Kulit kayu berwarna kelabu-coklat. Pucuk berwarna hijau, nipis. Daunnya kecil, hijau gelap dengan permukaan berkilat, dilekatkan pada tangkai nipis.

Buahnya besar, berbentuk bulat. Berat buah mencapai 208-300 gr. Kulitnya pekat, berwarna kuning-hijau dengan warna merah. Biji-bijiannya besar, kaya dengan warna ceri. Rasanya manis, dengan sedikit masam, aromanya tidak ada. Produktiviti: dari 1 hektar, petani mengumpul sehingga 200 sen. Tumbuhan dapat menahan fros hingga -12 ° C. Delima yang tahan fros Nikitinsky tidak boleh ditanam dalam keadaan kelembapan tinggi. Perbungaan boleh jatuh di bawah pengaruh kelembapan.

Nyutinsky

Delima Nyutinsky dibesarkan berdasarkan Taman Botani Nikitsky, Yalta. Pengarang budaya itu adalah Arendt N.K. Ia didaftarkan dalam daftar pada tahun 2014. Ia boleh ditanam di semua wilayah di Persekutuan Rusia. Pematangan awal. Buah-buahan ini bertujuan untuk penggunaan segar dan pemprosesan untuk jus. Pokoknya padat, tinggi tidak melebihi 2 m. Pertumbuhan tanaman menjadi perlahan. Mahkota dibentuk oleh bentuk bulat, medium menebal. Dahan tumbuh ke atas. Kulitnya kasar, kelabu dengan warna coklat. Daun kecil dengan permukaan berkilat, hijau kaya.

Delima bulat dengan sedikit meratakan. Jisim satu mencapai 200-250 gram. Bahagian kulitnya berkepadatan sederhana, halus hingga disentuh, warna carmine. Biji-bijiannya besar, merah tua. Rasanya menyenangkan, manis dengan masam. Berbuah setiap tahun. Dari ladang seluas 1 hektar, pemula menyatakan hasil 110-115 sen. Tumbuhan bertolak ansur dengan penurunan suhu pada musim sejuk hingga -12 ° С.

Laut Hitam

Pengarang pelbagai: Sinko L.T., Arendt N.K. Pemilihan ini dibuat berdasarkan Taman Botani Nikitsky. Kelulusan penanaman di semua wilayah Persekutuan Rusia diperoleh pada tahun 2014. Tempoh pematangan adalah purata. Digunakan untuk pemprosesan dan penggunaan segar. Pokok buahnya tumbuh dengan cepat, tingginya mencapai 2 m. Bentuk mahkota bulat, rantingnya tersusun padat. Kulit kayu tebal, kasar, kelabu gelap. Daunnya kecil, permukaannya ditutup dengan mekar lilin.

Buah bulat, beratnya mencapai 300 g. Kulit dipadatkan, halus, tanpa kekasaran. Kupas berwarna kuning-hijau dengan warna carmine. Biji-bijiannya berwarna besar dan kaya dengan rubi. Biji-bijian rasanya manis dan masam, bau delima tidak ada. Hasil sehektar mencecah 200 sen. Pokok berbuah dengan kerap. Pada musim sejuk, tanpa tempat tinggal, mereka dapat menahan penurunan suhu hingga -12 ° C. Varieti tahan fros memerlukan tempat perlindungan di wilayah utara Rusia.

Varieti delima dengan biji-bijian ringan

Delima dalam bentuk biasa berwarna merah. Buah-buahan dengan biji-bijian ringan menjadi satu keajaiban bagi banyak orang. Sebilangan besar varietas dengan biji-bijian putih atau merah jambu terang liar, tetapi sangat lazat dan sukar untuk membiakkan pilihan sedemikian dalam keadaan makmal.

Dholka

Buah liar dengan biji-bijian ringan. Dholka dengan betul dianggap sebagai delima yang paling sedap. Perdu ini berasal dari India, di mana ia tumbuh di alam liar. Kulit buah berwarna ungu tua, berkilat, halus. Buahnya bersaiz kecil, beratnya tidak melebihi 220 g. Di dalamnya, buahnya boleh berwarna merah muda atau putih. Ia kelihatan sangat cantik dengan latar belakang kulit ungu. Pokok tumbuh setinggi 2 m. Tumbuhan tahan toleran naungan, tetapi fotofil. Iklim harus cukup lembab agar tidak menimbulkan kemerosotan perbungaan. Dihargai kerana buahnya yang aromatik dan manis. Delima dengan foto adalah bukti warna buah yang tidak biasa, keistimewaannya.

Akdona

Melahirkan pilihan di Uzbekistan. Pelbagai biji delima kasar. Ciri utama buah Asia adalah bijirin memanjang berwarna merah muda. Pokok setinggi 2-3 m. Mahkota padat, tidak merebak. Buah-buahan diikat dalam bentuk bulat yang rata. Rata-rata, beratnya mencapai 250 g. Petani berjaya menanam buah dengan berat maksimum 700 g. Kulit berwarna kuning muda dengan warna merah jambu, permukaannya licin dan berkilat. Jus buah sangat manis. Dimasak pada awal Oktober. Ia boleh disimpan sehingga 2 bulan. Dari satu semak, pencetus menyatakan hasilnya hingga 25 kg. Delima merah jambu berharga untuk jangka masa simpanan yang lama dengan kemungkinan minimum kerosakan.

Varieti delima tanpa biji

Buah tanpa biji jarang berlaku. Tidak ada delima tanpa biji, ada sedikit varietas dengan biji yang sangat lembut, yang tidak dirasakan ketika dikunyah dan dicerna sepenuhnya oleh perut.

Mollar de Elche

Buah tanpa biji yang popular adalah Mollar de Elche. Negara asal pokok buah adalah Sepanyol. Buahnya tumbuh besar dan bulat. Kulit lebat untuk melindungi biji dari kerosakan. Warna bahagian luar dan dalam buahnya berwarna merah. Berat maksimum 800 g.

Hebat

Delima yang indah menarik dengan biji-bijian raspberry ringan. Buah masak pada awal Oktober. Buahnya berwarna kuning muda dengan warna merah jambu. Bijinya sangat kecil dan lembut, oleh itu ia paling kerap digunakan untuk membuat jus. Produktiviti dari belukar hingga 20 kg. Menjaga kualiti buahnya baik; jika disimpan dengan betul, mereka tidak kehilangan ciri rasa sehingga 60 hari. Pokok tumbuh hingga 2 m. Mahkota, kulit kayu, dahan tidak berbeza dengan buah delima biasa.

Varieti delima dalaman

Sesiapa sahaja boleh menanam tanaman buah di rumah. Beli pelbagai buah delima kerdil yang disesuaikan dengan keadaan dalaman dan nikmati buah-buahan tanpa meninggalkan rumah anda.

Carthage

Varieti Carthage adalah pelbagai kerdil dari delima biasa. Ia tumbuh dalam bentuk pokok kecil, tingginya tidak melebihi 70-80 cm. Panjang daun mencapai 2 cm. Tumbuhan dijual sebagai anak pokok dan biji. Untuk tumbuh dari benih, pokok buah memerlukan masa sehingga 7 tahun untuk mula melahirkan. Percambahan biji benih agak lemah. Beli sebilangan besar biji untuk mencapai hasil. Buahnya tumbuh kecil jika dibandingkan dengan buah delima kebun. Mereka tidak melebihi diameter 6 cm. Buah-buahan boleh dimakan dengan selamat dan dikeluarkan dari dalamnya. Rasanya manis dan masam. Delima merah jambu akan menjadi hiasan yang indah di mana-mana rumah, apartmen.

Bayi

Pokok kerdil bayi tumbuh tidak lebih tinggi daripada 50 cm. Daunnya kecil, memanjang. Ranting tumbuh ke atas, mereka merata di semak. Kali pertama tanaman ini mekar 4 tahun selepas percambahan. Jangan gusar apabila ada bunga kosong. Percambahan biji benih baik. Buah-buahan boleh dimakan, berdiameter hingga 3-4 cm. Agar buah-buahan matang sepenuhnya, jangan biarkan lebih dari 7 keping di atas semak.

Varieti popular

Di antara tukang kebun, varieti dengan tempoh pematangan buah yang pendek, tahan fros, masa berbuah awal, dan penuaian yang kaya adalah popular..

Mangulati

Buah delima Israel. Buah-buahan rata-rata, berat rata - 180-220 g. Pokok tumbuh hingga ketinggian 5 m. Biji-bijian berwarna merah dengan rasa manis dan masam yang menyenangkan. Bijinya sangat berminyak, itulah sebabnya minyak delima dibuat dari mereka. Gunakan Mangulati untuk pemprosesan jus, penggunaan segar, dan kosmetologi untuk penjagaan kulit.

Ragam Nana berasal dari Asia Kecil. Pokok renek tidak melebihi 1 m, mahkota sedang menebal, daunnya kecil, memanjang. Bunga dan buah memanjang. Bubur buahnya manis dan masam, aromanya kurang dinyatakan. Tumbuhan bersifat aneh dengan keadaan iklim, mereka menyukai tanah yang lembap. Warna delima berwarna merah jambu dengan sedikit warna merah jambu. Anda boleh tumbuh bukan sahaja di kebun, tetapi juga di dalam bilik.

Guleysha

Mereka membiakkan pokok buah dengan hibridisasi di Azerbaijan. Pokok renek tumbuh luas, ketinggiannya tidak melebihi 3 m. Duri diedarkan secara merata di seluruh dahan. Buah-buahan dibentuk dalam pelbagai ukuran, beratnya bervariasi antara 200 hingga 600 g. Jangka hayat buah adalah 240 hari dari tarikh dikeluarkan dari pokok. Mustahil untuk menemui pelbagai Guleysha di pasar Rusia, mereka tidak diimport ke negara lain.

Setiap ragam berbeza dari segi rasa, penampilan, aroma, tetapi mereka disatukan oleh sekumpulan vitamin dan unsur mikro. Sebilangan besar varietas dibiakkan di makmal, tetapi berasal dari pokok liar. Tumbuhan ditanamkan dengan daya tahan, ketahanan terhadap penyakit, keadaan iklim.

Jenis dan jenis delima dengan foto dan keterangan

Delima adalah buah selatan yang sihat, yang tanah airnya adalah Parsi. Sekarang budaya ini dalam keadaan semula jadi dapat dijumpai di wilayah Asia Tengah, India, Afghanistan dan Transcaucasia. Varieti buah delima berbeza dari segi bentuk, warna dan rasa buah. Terdapat juga spesies kerdil yang boleh ditanam di rumah..

  1. Ragam buah delima
  2. Apakah jenis buah delima
  3. Berapa banyak jenis buah delima yang ada
  4. Apa jenis delima
  5. Biasa
  6. Kuning
  7. Socotransky
  8. Jenis delima terbaik
  9. Bayi
  10. Mangulati Manis
  11. Carthage
  12. Achikanor
  13. Kizil-anor
  14. Ak-Don
  15. Guleisha berwarna merah jambu
  16. Guleisha merah
  17. Nikitsky Awal
  18. Achik-anar
  19. Varieti buah delima manis
  20. Bala mursal
  21. Nar-Shirin
  22. Bedana
  23. Ahmar
  24. Dholka
  25. Varieti delima tahan fros
  26. Varieti delima dalaman
  27. Adakah terdapat delima merah jambu
  28. Adakah terdapat garnet putih
  29. Kesimpulannya

Ragam buah delima

Delima telah wujud selama lebih dari 3 ribu tahun dan selama ini banyak jenis budaya telah diperoleh. Sebahagian daripadanya dibiakkan secara bebas dalam keadaan semula jadi, sementara yang lain diciptakan sebagai hasil kerja penternak yang susah payah. Setiap ragam mempunyai perbezaan dan ciri tertentu..

Budaya boleh berbeza-beza bergantung pada kawasan pertumbuhan. Juga, spesiesnya berbeza rasanya, kerana ada masam, manis dan masam dan manis. Oleh itu, beberapa digunakan untuk sos dan jenis pemprosesan lain, yang kedua - ketika membuat jus, dan yang lain - untuk penggunaan segar..

Apakah jenis buah delima

Semua jenis tanaman yang ada terbahagi kepada dua kategori utama. Yang pertama dicirikan oleh tulang keras dan keras di dalam buah. Spesies ini tumbuh di wilayah Selatan, di mana keadaan iklim sesuai dengan budaya ini. Mereka tidak memerlukan komposisi dan perawatan tanah, jadi tidak ada kesulitan dalam menanamnya..

Kategori lain merangkumi jenis delima dengan biji lembut yang sukar dilihat ketika dimakan. Spesies ini tidak tumbuh di mana-mana, kerana mereka lebih berubah-ubah dan memerlukan perhatian yang tinggi. Varieti semacam itu perlu mematuhi tahap kelembapan dan suhu udara, dan mereka juga lebih suka komposisi tanah tertentu..

Berapa banyak jenis buah delima yang ada

Lebih daripada lima ratus jenis delima yang ditanam telah diketahui, dan berkat usaha penternak, jumlah mereka meningkat setiap tahun. Pada masa yang sama, tujuannya adalah untuk mengembangkan spesies dengan daya tahan yang meningkat terhadap penyakit dan suhu rendah..

Di wilayah simpanan di kampung. Kara-Kala, yang terletak di Turkmenistan, mempunyai koleksi buah delima terbesar. Kira-kira 800 jenis budaya tumbuh di sini.

Apa jenis delima

Terdapat beberapa jenis garnet, dari mana semua bentuk hibrid lain diperoleh. Masing-masing berbeza bukan hanya pada ukuran dan warna buahnya, tetapi juga warna biji-bijian, serta ciri-ciri lain. Oleh itu, untuk memahami perbezaan di antara mereka, perlu mempertimbangkan beberapa jenis secara berasingan..

Biasa

Spesies ini adalah pohon yang gugur, tingginya dapat mencapai 10 m. Tumbuhan ini mempunyai batang bercabang kuat, pucuk sudut dan mahkota lebar. Daun delima biasa berwarna bujur, berkulit cerah dan berwarna hijau muda. Mereka terletak di seberang pucuk dan dilekatkan dengan tangkai tangkai pendek. Panjang pinggan adalah kira-kira 6 cm.

Bunga Bellflower rona merah-oren, boleh menjadi tunggal dan berganda. Diameternya tidak melebihi 5 cm. Buah delima sfera biasa berwarna merah atau merah-coklat. Ukurannya 10-12 cm. Biji-bijiannya berair, besar, kasar.

Masa berbunga adalah dari musim bunga hingga musim luruh, buahnya masak pada bulan Ogos-Oktober. Musim tumbuh ialah 180-210 hari. Jangka hayat varieti ini adalah 50-60 tahun..

Buah delima biasa mempunyai hasil yang tinggi, dari satu tanaman dewasa anda dapat memperoleh hingga 60 kg buah

Kuning

Buah ini boleh tumbuh sebagai pokok renek atau pokok. Ketinggiannya tidak melebihi 5 m. Ranting kerangka tanaman ditutup dengan duri kecil. Pucuk nipis dengan kulit coklat muda dilekatkan pada mereka..

Daun buah delima berwarna kuning membujur, panjangnya 8 cm dan lebar 2-3 cm. Daunnya bertentangan di atas pucuk. Plat mempunyai permukaan berkilat. Daun dilekatkan dengan tangkai daun pendek dan dikumpulkan dalam tandan.

Bunga delima kuning berwarna merah-oren. Mereka tertutup dalam perbungaan 2-5 keping. Buah-buahan dari pelbagai besar, diameternya boleh mencapai 17 cm. Ciri khasnya adalah warna kulit - kuning-zaitun. Biji-bijiannya berair, berdaging, manis, berwarna merah jambu pucat.

Buah delima kuning sering disalah anggap tidak masak kerana warna kulitnya yang tidak biasa.

Socotransky

Varieti ini dianggap pendahulu delima biasa. Dalam keadaan semula jadi, ia terdapat di pulau Socotra. Lebih suka tanah kapur dan batu.

Delima Sokotran adalah tumbuhan malar hijau, tingginya tidak lebih dari 4.5 m. Daunnya bujur, berkulit dengan tangkai pendek. Bunga berbentuk loceng berwarna merah jambu, sedikit terangkat pada pedicel.

Buahnya dicirikan oleh kulit yang lebat, warnanya boleh berubah dari warna merah hingga oren kekuningan. Diameternya tidak melebihi 10 cm. Biji-bijian mempunyai rasa manis dan masam..

Delima Socotran tidak dibiakkan

Jenis delima terbaik

Di antara pelbagai jenis buah delima, ada yang dapat dibezakan yang jauh lebih unggul daripada yang lain dari segi ciri. Sebahagian daripada mereka tidak memerlukan penjagaan, tetapi pada masa yang sama mengekalkan produktiviti yang tinggi. Yang lain ringkas dan boleh ditanam di rumah. Dan yang ketiga dicirikan oleh rasa yang tinggi..

Bayi

Pelbagai jenis buah delima yang tumbuh rendah, tingginya tidak melebihi 0,5 m. Laut Tengah dan Asia dianggap sebagai tanah airnya. Membentuk buah-buahan kuning-oren kecil.

Mekar yang melimpah dari bulan April hingga September. Tidak masuk akal untuk tumbuh demi buah, kerana peratusan ovari kecil. Daun mempunyai permukaan berkilat, berkumpul dalam tandan. Dahannya bertaburan dengan duri kecil.

Pelbagai buah delima Bayi memerlukan pemangkasan semak tahunan untuk mengekalkan kualiti hiasannya.

Mangulati Manis

Buah delima Israel, tingginya mencapai 5 m. Spesies ini dicirikan oleh ukuran buah-buahan rata-rata, jisimnya 180-210 g. Biji-bijiannya berair, manis dan masam, dan mempunyai rasa yang menyenangkan..

Biji buah digunakan dalam pengeluaran kosmetik, kerana ia mempunyai kesan antioksidan. Atas dasar mereka, minyak disediakan yang menjenuhkan kulit dengan kolagen, yang membolehkan anda memulihkan turgor yang hilang..

Berdasarkan varieti ini, beberapa bentuk delima hibrida dibesarkan, berat buahnya mencapai 400 g

Carthage

Jenis delima kerdil lain, tingginya tidak melebihi 1 m. Ia mempunyai bunga yang panjang, sehingga dapat ditanam sebagai tanaman hiasan dalaman. Daun pelbagai Carthage berwarna bujur, berwarna hijau muda.

Warna bunga boleh menjadi kuning, putih dan merah-oren, tetapi yang terakhir adalah yang paling biasa.

Achikanor

Ragamnya dibezakan dengan buah-buahan bulat dengan warna carmine ringan. Kupasnya nipis. Biji-bijiannya berair, berdaging, berwarna merah gelap. Rasanya menyenangkan, manis dan masam dengan sedikit rasa. Setiap buah mempunyai berat sekitar 300g.

Pokok delima dari varieti ini mencapai ketinggian 4-5 m. Semasa tumbuh, disyorkan untuk meninggalkan 4-5 cabang rangka.

Jus berasaskan Achikanor dengan sempurna menghilangkan dahaga

Kizil-anor

Varieti buah-buahan besar Uzbekistan, yang merupakan pelbagai buah delima merah. Berat buah purata ialah 400 g. Kulitnya kekuningan dengan warna hijau, dengan ketebalan sederhana. Kernel Kizil-anor mempunyai warna tepu merah gelap, besar. Jus yang diperoleh berdasarkan varieti ini mempunyai rasa manis dan masam. Kandungan gula Kizil-anor adalah 15%, kandungan asid tidak lebih daripada 1.85%. Pengumpulan buah harus dilakukan pada akhir Oktober.

Ak-Don

Spesies ini tergolong dalam kategori pematangan awal, jadi penuaian dapat dituai pada separuh kedua bulan September. Kulitnya mempunyai warna kekuningan dengan warna merah. Buah-buahan besar dari jenis sedikit diratakan di sisi. Biji-bijian berwarna merah jambu gelap. Rasa dengan rasa masam yang ketara.

Panjang daunnya 5-7 cm dan mempunyai warna hijau gelap yang dalam. Pokoknya tidak melebihi 4 m, tetapi pada masa yang sama membentuk mahkota yang lebar. Penuaian harus dilakukan pada separuh kedua bulan Oktober.

Delima Ak-Don ditanam di padang rumput Krimea dan di wilayah Asia Tengah

Guleisha berwarna merah jambu

Pelbagai jenis Azerbaijan, ciri khasnya adalah buah-buahan bulat dengan rona kulit berwarna merah jambu. Kernel menjadi merah tua apabila matang dan bersaiz sederhana.

Pokok delima mencapai ketinggian 3 m. Mahkota menjalar, duri kecil ada di pucuk. Berat purata setiap buah - 250 g.

Guleisha merah

Satu lagi varieti delima Azerbaijan, yang dicirikan oleh buah-buahan bulat dengan kulit merah karmin. Berat purata masing-masing ialah 300-400 g.

Biji-bijiannya besar, berair, berdaging. Apabila masak, mereka bertukar menjadi merah tua. Rasa buah delima merah Gyuleisha manis dan masam. Kandungan gula buah - hingga 16%, keasidan - sekitar 1.8%.

Pematangan Gyuleisha merah berlaku pada akhir Oktober, jangka masa penyimpanan adalah sekitar tiga bulan

Nikitsky Awal

Varieti ini dibiakkan di Taman Botani Nikitsky. Ia adalah spesies termofilik yang memerlukan perlindungan untuk musim sejuk. Membentuk belukar bersaiz sederhana, tingginya tidak melebihi 2 m.

Buahnya besar, kulitnya tebal sederhana. Delima rasanya manis dengan sedikit masam.

Ciri-ciri awal Nikitsky mirip dengan jenis budaya biasa

Achik-anar

Pelbagai buah delima ini ditanam di Uzbekistan dan Tajikistan. Ia dibezakan dengan buah-buahan besar, jisimnya mencapai 300-400 g. Kandungan gula biji-bijian adalah 16%, tahap keasidan tidak melebihi 1.4%. Penuaian harus dilakukan pada pertengahan Oktober.

Buah dari pelbagai ini dapat dengan mudah diangkut dan disimpan dengan baik. Berbeza dengan kualiti komersial yang tinggi. Kacang rasanya manis tetapi tidak tersekat.

Hasil delima Achik-anar adalah 40-50 kg per tanaman

Varieti buah delima manis

Di antara banyak jenis, beberapa jenis buah delima dengan kandungan gula tinggi menonjol. Jenis-jenis ini paling baik dimakan segar..

Bala mursal

Pelbagai jenis Azerbaijan yang dicirikan oleh rasa yang sangat baik. Pokok delima mencapai ketinggian 3 m. Buahnya besar, masing-masing seberat 400-500 g. Kupasnya tebal, apabila masak ia memperoleh warna merah tua.

Biji-bijiannya berdaging, berair, besar. Tulang bersaiz sederhana. Jus berdasarkan buah delima merah ini mempunyai rasa yang menyenangkan, manis dan masam. Kandungan gula buah adalah 17%, kandungan asid hingga 1.5%. Memasak dengan baik, pada awal Oktober. Varieti ini diusahakan di Azerbaijan.

Buah delima Bala-myursal disimpan sehingga empat bulan tanpa kehilangan persembahannya

Nar-Shirin

Iran dianggap sebagai tempat kelahiran pelbagai. Apabila buah matang, kulitnya kekal berwarna merah jambu-krem dengan warna hijau. Biji-bijian dicirikan oleh bentuk bulat yang sempurna. Warna mereka berkisar dari merah muda hingga pucat..

Nar-Shirin dianggap sebagai salah satu jenis delima yang paling manis. Kandungan gula sekitar 18%, tahap asid 1.4%.

Dari segi kualiti komersial, buah Nar-Shirin lebih rendah daripada jenis lain

Bedana

Buah delima India. Membentuk buah-buahan bersaiz sederhana. Budaya ini dibezakan oleh semak tinggi dengan mahkota mewah. Lebih suka tumbuh di kawasan dengan iklim yang panas dan kering pada musim panas dan sejuk pada musim sejuk.

Garnet Bedan tidak bertolak ansur dengan pengangkutan yang baik

Ahmar

Pelbagai jenis delima, yang tanah airnya adalah Iran. Tumbuhan ini mencapai ketinggian 4 m. Tempoh berbunga bermula pada bulan Mei dan berlangsung hingga akhir musim panas.

Apabila masak, buahnya berwarna merah jambu dengan warna hijau. Biji-bijiannya berair dan manis. Kandungan gula - 16%, asid - tidak melebihi 1.5%.

Biji delima Akhmar berwarna merah jambu muda, tetapi sangat manis

Dholka

Tumbuhan ini liar dan tumbuh di India. Pelbagai buah delima ini dianggap paling manis di dunia. Kulit buahnya berwarna terang dengan warna merah jambu. Buah delima Dholka berukuran kecil dan beratnya sekitar 180-220 g. Teduhan biji dapat bervariasi dari putih hingga merah muda muda. Di habitat semula jadi, ketinggian tanaman tidak melebihi 2 m.

Akar buah delima Dholka digunakan untuk menyediakan ubat untuk lebam dan patah tulang, dan kuahnya membantu mengatasi masalah disentri

Varieti delima tahan fros

Delima, walaupun terdapat banyak varietas, tetap menjadi budaya termofilik semata-mata. Tetapi berkat usaha penternak, beberapa spesies memperoleh tahap ketahanan fros rata-rata, dan mampu menahan penurunan suhu jangka pendek hingga -15 darjah. Walau bagaimanapun, ini tidak mencukupi untuk bertahan dalam tempoh sejuk yang panjang..

Walaupun bagi jenis delima yang tahan fros, menurunkan suhu hingga -17 darjah sangat penting. Dalam kes ini, seluruh bahagian udara tanaman membeku hingga ke kolar akar, dan kemudian akarnya mati..

Varieti delima dengan tahap ketahanan fros rata-rata:

  • Guleisha berwarna merah;
  • Ak-Don;
  • Guleisha merah jambu;
  • Nikitsky awal.

Varieti delima dalaman

Sebilangan varietas buah delima berukuran padat, sehingga tanamannya dapat ditanam dengan jayanya di rumah. Dalam kes ini, tanaman akan berbunga dengan panjang dan bahkan menghasilkan buah-buahan kecil. Walau bagaimanapun, varieti ini dianggap hiasan, kerana dari segi rasa, mereka jauh lebih rendah daripada spesies tinggi..

Sebagai tanaman rumah, jenis Baby and Carthage, yang ditulis di atas, sesuai..

Dan anda juga boleh menanam delima Nana di rumah. Ketinggian tanaman tidak melebihi 1 m. Anak benih berbunga 3-4 bulan selepas penanaman. Sehingga 10 buah masak pada semak berusia dua tahun. Pada musim luruh, varieti ini hanya sebahagiannya menumpahkan dedaunannya, yang jarang berlaku untuk spesies dalaman..

Varieti delima Nana mudah bertolak ansur dengan udara kering di sebuah pangsapuri, oleh itu ia dianggap terbaik untuk tumbuh di rumah

Adakah terdapat delima merah jambu

Selain merah, terdapat juga delima merah jambu. Terlepas dari ini, khasiat buah yang baik dapat dipelihara. Ciri yang membezakan spesies ini ialah apabila buahnya masak, biji-bijiannya berubah menjadi merah jambu, dan tidak merah seperti kebanyakan. Tetapi mereka mempunyai rasa manis yang menyenangkan dengan sedikit rasa masam, jadi mereka disarankan untuk dimakan segar..

Varieti delima merah jambu merangkumi:

  • Ak-Don;
  • Nar-Shirin;
  • Dholka.

Adakah terdapat garnet putih

Bersama dengan delima jenis merah dan merah jambu, ada juga yang berwarna putih. Mereka dibezakan oleh biji-bijian berair besar dengan tulang kecil. Apabila matang, mereka memperoleh warna merah jambu pucat.

Delima putih yang paling biasa adalah varieti Tuya Tish, yang bermaksud "gigi unta". Buahnya mempunyai rasa manis yang menyenangkan..

Buah-buahan jenis putih sangat baik untuk kesihatan manusia seperti buah merah

Kesimpulannya

Varieti buah delima berbeza bukan hanya dalam bentuk dan warna buahnya, tetapi juga pada warna biji-bijian di dalamnya. Walau apa pun, buah ini mengekalkan semua khasiatnya yang bermanfaat. Oleh itu, semasa memilih buah, perlu memperhatikan ketiadaan penyok, bintik gelap dan integriti kulitnya. Juga, sebiji buah delima yang masak mestilah berat tanpa mengira saiznya. Ini menunjukkan bahawa terdapat biji-bijian berair di dalamnya..

Cara memilih garnet putih yang betul?

Asal

Delima telah dikenal oleh manusia selama lebih dari empat ribu tahun, orang Itali pasti bahawa Hawa yang mengusulkannya kepada Adam di Taman Eden, beberapa bahasa mengandungi kata epal dalam nama buah ini. Setiap saat, orang bukan sahaja menikmati rasa beri yang mewah, tetapi juga diperlakukan dengan semua bahagian tanaman, anda dapat melihatnya dengan membaca risalah Avicenna. Budaya ini tumbuh dalam iklim subtropis, yang bermaksud ia datang kepada kita dari Asia Barat, Azerbaijan, Armenia, Georgia, Turki, Afghanistan.

Buah-buahan dapat disimpan dalam jangka masa yang lama pada suhu +2 darjah dan kelembapan sekurang-kurangnya 85%. Mereka masak dari pertengahan September, dan kemudian diangkut ke semua benua. Semakin dekat jalan, semakin yakin bahawa mereka sudah masak, jadi anda perlu memilih buah-buahan yang sudah hampir dengan kita. Sebelum membeli buah-buahan yang mahal dan berguna, disarankan untuk menanyakan asal usulnya - terdapat perbezaan antara waktu dan syarat penghantaran dari Turki atau Turkmenistan.

Video "Faedah"

Dari video tersebut, anda akan mengetahui apakah penggunaan buah delima.

Kupas

Hanya mereka yang memahami varietasnya yang dapat memperhatikan warna delima. Faktanya ialah warna kulit buah tidak berubah, yang bermaksud tidak bergantung pada tahap kematangan. Warna buahnya berbeza - kuning, oren, pasir, merah jambu, merah, berkarat-coklat, dengan tong cahaya atau merah tua. Semua ini bercakap mengenai varieti dan keadaan tumbuh, tetapi bukan mengenai kematangan. Oleh itu, sukar bagi pemula untuk mengetahui kapan mengeluarkan buah, mereka sendiri tidak jatuh dari pokok, mereka harus dipotong dengan pemangkas.

Apabila memilih buah di kaunter kedai atau di gerai pasar, anda perlu memperhatikan integriti kulit, keseragaman warna, tidak boleh ada bintik-bintik atau titik hitam di atasnya, yang menunjukkan reput.

Di samping itu, ia harus memasukkan biji-bijian dengan ketat, seperti tangan sarung tangan yang baik - ini menunjukkan bahawa mereka benar-benar penuh dengan jus, dan kulit tidak membenarkannya tumbuh lebih jauh. Di sini anda perlu berhati-hati - kulit retak yang terlalu kering menunjukkan penyimpanan yang terlalu lama dan keadaan yang tidak sesuai untuk ini.

Bunga

Setiap buah delima mengandungi sisa-sisa bunga. Yang disebut "mahkota" dapat memberitahu kita bagaimana buah yang matang yang kita ambil di tangan kita: jika semua cengkih kering dan pecah dengan baik, dan bahagian tengahnya tidak mengandungi sisa-sisa kehijauan, maka buah yang sudah masak itu dipetik. Bunga ini boleh mempunyai tahap keterbukaan yang berbeza-beza, tetapi yang utama ialah bunga ini tidak hanya mengandungi kehijauan, tetapi juga tidak ada jejak cetakan. Anda bukan sahaja dapat membalikkan buahnya, memeriksanya dari semua sisi, melihat dari sisi bunga, anda juga perlu menciumnya. Buah yang disimpan dengan betul mestilah tidak berbau. Aroma yang samar-samar, segar, sedikit pedas hanya dapat dilihat dengan memecahkan (atau memotong) kulit. Oleh itu, jika anda mencium bau acuan yang samar-samar, letakkan buahnya semula, lebih baik melihat penjual lain.

Warna bijirin

Warna dan rasa biji-bijian berbeza dari satu kultivar ke yang lain. Biji-bijian berwarna putih, merah jambu pucat, merah, ungu. Rasa buah delima kaya, kaya, buburnya mengandungi gula dan asid, yang jumlahnya menjelaskan perbezaannya. Kekejaman dan kepahitan yang kekal di lidah selepas jusnya paling kerap berasal dari kulit, dan buah beri itu sendiri manis atau manis dan masam. Ngomong-ngomong, kerana asid aktif sangat disyorkan untuk minum jus melalui jerami, dan setelah makan beri, anda mesti menggosok gigi atau sekurang-kurangnya bilas mulut dengan air bersih - asid-asid ini (yang sangat berguna untuk tubuh) memusnahkan enamel gigi.

Kita terbiasa dengan fakta bahawa biji delima berwarna merah tua, inilah yang kelihatan hebat di atas meja sebagai hiasan, sebab itulah ia digunakan untuk salad atau pencuci mulut. Mereka biasanya masam, dan buah yang paling manis mengandungi biji-bijian berwarna putih atau merah jambu pucat. Baru-baru ini bom tangan seperti ini dibawa kepada kami dari Turki. Mereka mengandungi lebih sedikit asid tetapi lebih banyak gula..

Ke sentuhan

Semasa memilih buah delima, anda boleh mengusap kulitnya dengan jari - terlalu sekata dan basah menunjukkan ketidakmatangan.

Apabila matang, kulit buah delima menjadi kasar, buah yang masak itu sendiri tidak akan bulat sama rata, agak ribbed, dan di beberapa tempat anda bahkan dapat merasakan permukaan biji-bijian di bawah cangkang luar yang diregangkan dengan ketat.

Sekiranya anda mengambilnya dengan tangan dan membandingkan berat dua buah yang jumlahnya hampir sama, maka anda harus membeli sebiji yang lebih berat - bijirinnya lebih berair.

Di manakah boleh dibeli

Kami biasanya membeli produk dari orang yang sama di bazar atau menggunakan kedai yang sama dengan rekod prestasi yang terbukti. Jangan ubah kebiasaan anda ketika membeli buah delima. Kedai-kedai yang layak melaporkan dari mana barang-barang itu berasal, dari mana buahnya tumbuh. Dan di bazar, seseorang yang membawa buahnya dijual cenderung membangkitkan keyakinan lebih daripada penjual semula yang tidak peduli dengan produk tersebut. Jurujual yang baik biasanya akan menunjukkan kepada anda jenis potongan delima yang dia tawarkan untuk menunjukkan warna kacang. Dengan satu cara atau yang lain, anda perlu memeriksa buah-buahan dengan teliti, mempercayai intuisi anda, memilih yang paling betul untuk anda, dengan mengambil kira semua perkara di atas, merekalah yang akan membawa manfaat paling banyak.

Video "Cara memilih buah masak"

Video akan menunjukkan cara memilih buah masak yang baik.

Kami menanam buah delima di ambang tingkap - gambaran keseluruhan varieti dalaman yang popular

Di Timur, delima telah lama disebut raja buah. Memang, tidak ada buah lain yang dapat dibandingkan dengan lelaki tampan ini dari segi rasa dan kualiti yang berharga. Pelbagai varietas buah delima memberi kita buah dengan bubur tart, manis atau masam-manis, dan setiap rasa mempunyai penikmat tersendiri.

Delima - penerangan ringkas mengenai tanaman

Delima adalah pokok renek atau pokok yang berbuah yang mencapai ketinggian 5 m atau lebih. Cabang-cabang tanaman yang berduri tipis ditutupi dengan daun-daun kecil yang berkilat dengan warna hijau terang. Dari bunga corong, oranye-merah tua, buah-buahan besar berkembang - beri bulat, dalam botani yang disebut "delima". Diameter buah sering mencapai 17-18 cm. Di bawah kulit berkulit, yang boleh berwarna dari kuning hingga merah gelap, banyak biji tersembunyi. Biji delima terdapat dalam sejenis ruang - partisi yang tidak boleh dimakan dengan warna putih dan kuning. Setiap biji dikelilingi oleh pulpa berair, manis dan masam, dan terdapat lebih dari seribu daripadanya dalam satu buah.

Buah delima adalah gudang vitamin, asid organik dan unsur mikro berguna

Dari segi kandungan vitamin, unsur surih yang bermanfaat dan asid organik, buah delima sukar dicari pesaingnya. Jus delima disyorkan untuk anemia dan kekurangan vitamin, pada pemakanan kanak-kanak dan perubatan.

Sejak sekian lama, delima telah menjadi simbol kekayaan dan kesuburan di kalangan banyak orang. Al-Quran menyatakan bahawa Taman Eden adalah semak delima. Menurut salah satu versi Alkitab, delima itu adalah "epal surga" yang diperlakukan oleh Hawa kepada ular yang menggoda. Orang Mesir kuno menganggap delima sebagai "pohon kehidupan", dan sering kali gambar buah-buahan ini terdapat di piramid Mesir, kanvas Bizantium kuno, di hiasan tanaman orang-orang Arab dan Yunani.

Jenis utama dan jenis delima yang popular

Hanya ada dua jenis delima yang tumbuh liar. Biasa, dia juga merupakan pengasas semua jenis yang ditanam, menetap di selatan Eropah dan di bahagian barat Asia. Di pulau Socotra di Laut Arab dan hanya di sana, delima Socotran tumbuh, yang tidak ditanam kerana rasa buahnya yang pahit.

Delima biasa diedarkan secara meluas di kawasan tropika dan subtropik yang hangat. Dia disayangi dan ditanam dengan penuh semangat di negara-negara Timur Tengah dan Kaukasus, Asia Tengah dan Eropah Selatan. Di Rusia, pokok buah yang menyukai sinar matahari ini terasa enak di seluruh pantai Laut Hitam dan di selatan Dagestan. Dari satu tanaman dewasa, mereka mengumpulkan 50-60 kg buah-buahan yang sangat baik.

Buah delima adalah pemandangan yang ajaib

Berkat hasil kerja penternak, hari ini terdapat lebih dari 500 jenis buah delima. Mereka berbeza antara satu sama lain dalam ukuran dan rasa buah, rasa enak dan warna bubur, ketahanan terhadap penyakit dan kerosakan akibat perosak. Delima manis dan masam dihargai tidak kurang dari yang manis, kerana ia digunakan untuk membuat semua jenis sos dan ditambahkan ke hidangan siap untuk menambah rasa rasa. Manis sedap untuk jus dan pengambilan segar..

Video: Garnet Crimean

Koleksi perwakilan buah-buahan terkaya ini terletak di wilayah cagar alam Kara-Kala. Kira-kira 350 jenis dan bentuk buah delima ditanam di Taman Botani Nikitsky Crimea.

Hasil panen di cagar alam Kara-Kala sangat mengagumkan, kerana kira-kira 800 jenis dan bentuk buah delima tumbuh di sini.

Salah satu jenis Transcaucasia yang paling popular adalah Gyulusha. Dua jenis varieti ini ditanam - merah jambu dan merah. Buah merah jambu Gulushi sering mencapai berat 250 g, bubur bijirin berair mempunyai rasa manis yang menyenangkan. Gulusha merah tumbuh sebagai semak dengan buah-buahan yang sangat besar, beratnya hingga 350 g atau lebih. Pulpa berwarna merah terang dengan rasa masam-manis yang sangat baik.

Buah merah Gulushi berukuran agak besar, ditutup dengan kulit merah cerah yang tipis

Ak Dona Krymskaya adalah varietas yang tidak bersahaja, ditanam oleh tukang kebun walaupun dalam keadaan padang rumput Crimea, yang tidak biasa bagi buah delima. Buah-buahan berbentuk bujur ditutup dengan kulit berkrim nipis dengan pemerah pipi merah. Biji-bijian merah jambu gelap dengan rasa manis yang cerah.

Ak dona Krymskaya mudah bergaul di negara ini, di sebelah buah ara

Achik-Anor adalah pokok kecil dengan mahkota padat. Buahnya bulat, sedikit meruncing ke arah dasar, ditutup dengan kulit berwarna cerah yang padat. Biji-bijian berair ceri adalah rasa manis dan masam yang besar.

Delima Achik-Anor masak mempunyai persembahan yang sangat menarik

Varieti delima dengan biji-bijian ringan

Buah-buahan dengan biji-bijian ringan sering disebut delima putih. Sebenarnya, dagingnya tidak berwarna putih murni - selalu ada warna merah jambu muda.

Varieti ringan yang popular:

  1. Yang paling manis adalah delima Dholka yang ditanam di India. Belukar pendek dengan buah bersaiz sederhana jarang melebihi 200 g. Biji besar, berwarna merah muda atau hampir putih dengan rasa manis yang sangat baik..
  2. Salah satu jenis delima terbaik yang ditanam di Iran adalah Ahmar. Pokok setinggi empat meter dari bulan Jun hingga akhir musim panas ditutup dengan bunga oren-merah tua yang terang. Buah-buahan bersaiz sederhana ditutup dengan kulit ringan yang tebal. Biji berwarna merah jambu pucat, kadang-kadang hampir putih dan mempunyai rasa manis yang sangat baik. Ini adalah salah satu jenis buah delima yang paling manis.
  3. Akdona adalah pelbagai yang popular di Asia Tengah. Delima ditanam sebagai pokok renek yang besar. Buah-buahan berbentuk bulat, sedikit rata, beratnya sekitar 250 g, walaupun sebilangan buahnya berukuran sangat besar hingga 600 g atau lebih. Kupasnya ringan, berkilat dengan sedikit pemerah pipi. Biji merah jambu pucat memanjang dengan rasa manis yang sangat baik.
  4. Delima dengan biji-bijian putih Tuya Tish, yang diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia sebagai gigi unta, adalah pelbagai jenis Akdona. Melihat kulit kuning muda memberikan kesan bahawa delima masih hijau, tetapi tidak. Daging buah-buahan ini hampir putih dengan biji kecil yang lembut. Rasanya sangat manis, kandungan vitamin dan unsur mikro sama seperti pada varietas berwarna merah.

Biji delima putih hampir selalu mempunyai warna sedikit merah jambu.

Varieti delima tahan fros

Delima adalah tanaman yang sangat termofilik, oleh itu ia tumbuh di luar rumah hanya di kawasan paling selatan di negara kita. Di samping itu, tanaman ini memberikan permintaan yang tinggi terhadap cahaya matahari - semestinya terdapat banyak. Walaupun dengan bayangan separa, buah delima tidak lagi berbunga, dan oleh itu berhenti berbuah. Berkat hasil kerja penternak, semakin banyak jenis buah ini yang dapat menahan sedikit penurunan suhu udara. Tetapi tidak kira seberapa tahan frosnya, jika ada kemungkinan suhu musim sejuk yang negatif, delima mesti ditutup untuk musim sejuk..

Varieti tahan fros yang paling terkenal:

  1. Varieti delima Nikitsky awal dimasukkan ke dalam daftar pencapaian pembiakan negara pada tahun 2014. Pokok rendah yang tumbuh dengan cepat. Buah-buahan untuk penggunaan sejagat dengan tempoh matang rata-rata. Berat buah sekitar 280 g, kulitnya berkilat, berwarna kehijauan-kuning dengan garis-garis merah dan bintik-bintik. Biji berwarna ceri manis dan masam tidak mempunyai aroma. Varieti ini tahan panas dan kering, tahan suhu hingga -12 ° C.
  2. Varieti Nyutinsky masak awal, dimasukkan ke dalam daftar prestasi pembiakan negara pada tahun 2014. Pokok ini berukuran kecil, tumbuh perlahan dengan mahkota padat. Buah dengan berat sekitar 220 g ditutup dengan kulit merah gelap yang halus. Bijinya berwarna merah, manis dan masam, tanpa aroma. Varieti tahan kemarau, tahan beku hingga -12 ° C tanpa kehilangan.
  3. Variasi Chernomorsky dimasukkan ke dalam daftar pencapaian pembiakan negara pada tahun 2015. Pokok dengan ketinggian sederhana, tumbuh dengan cepat dengan mahkota bulat dan kemas. Berbuah adalah tahunan. Buah-buahan besar, hingga 280 g, dengan biji-bijian manis dan masam ceri dan kulit tebal. Berbeza dengan ketahanan kemarau yang tinggi dan kemampuan menahan suhu hingga -12 o С.
  4. Delima Asia ditanam terutamanya di Ukraine. Semak kematangan awal. Buah-buahan dengan berat hingga 150 g ditutup dengan kulit nipis krim ringan atau nada merah jambu. Biji-bijian besar, manis dan masam dengan warna ungu berair. Benihnya kecil. Pokok renek dapat menahan penurunan jangka pendek pada suhu hingga -20 oC, tetapi tempat perlindungan diperlukan untuk musim sejuk.

Delima Asia adalah salah satu jenis yang paling tahan fros

Varieti delima tanpa biji

Varieti delima tanpa biji agak jarang dan diklasifikasikan sebagai tanpa biji. Semua varieti mempunyai biji, tetapi di sini mereka sangat kecil dan lembut. Buah dari varieti ini menghasilkan 20% lebih banyak jus daripada delima dengan biji dan sangat baik untuk penggunaan segar dan untuk diproses.

Salah satu garnet tanpa biji yang paling terkenal adalah garnet Vandeful. Ini bukan varieti yang paling produktif, memberikan lebih daripada 15 kg buah dari satu pokok. Buah dengan berat 250-300 g ditutup dengan kulit berkrim dengan pemerah pipi. Ia dihargai kerana kualiti biji-bijian dengan bubur berair, merah jambu dan sangat manis. Vandeful ditanam di Peru, Israel dan beberapa negara Asia.

Biji delima Vandeful tanpa biji mempunyai rasa manis yang menyenangkan

Di Sepanyol, delima tanpa biji dari jenis Mollar de Elche ditanam di ladang. Buahnya cukup besar, sering mencapai jisim 600-800 g. Kulitnya nipis, tetapi kuat, berwarna merah jambu. Biji-bijiannya besar, dengan rasa manis yang menyenangkan.

Buah delima Mollar de Elche kelihatan seperti epal

Delima dalaman

Delima adalah tanaman yang agak bersahaja, tetapi sangat termofilik dan sedikit tukang kebun mampu menanamnya di ladang mereka sendiri. Walau bagaimanapun, bentuk kerdil tumbuhan ini tumbuh dengan baik di rumah, seperti budaya periuk. Bayi pasti tidak akan terkejut dengan penuaian pemiliknya, tetapi akan menggembirakan hiasan pokok berbunga. Delima dalaman adalah anugerah bagi pencinta seni bonsai dan banyak penanam senang bereksperimen dengan tanaman pesakit ini..

Delima dalaman sangat bagus untuk membuat pokok gaya bonsai

Untuk penanaman dalaman, varieti khas telah dibuat, tetapi penanam bunga amatur berjaya menanam sebatang pokok dalam periuk dari biji buah delima yang dibeli. Walaupun kualiti sumbernya tidak akan dipelihara semasa proses penanaman, tanaman yang dihasilkan akan berbuah dengan buah yang dapat dimakan sepenuhnya..

Video: delima kerdil

Tumbuh delima dalaman dari biji

Untuk pembiakan, biji delima matang disemai dalam bekas dengan tanah yang berkhasiat dan longgar. Apabila anak benih yang menetas tumbuh sedikit (biasanya memakan masa sekitar dua bulan), mereka ditransplantasikan ke dalam pasu terpisah dan diletakkan di tingkap selatan. Agar buah delima dalam ruangan berkembang dan berbuah, ia mesti berada di bawah sinar matahari sepanjang hari. Tanaman muda lebih suka penyiraman sederhana dan pembajaan dengan baja kompleks, dilakukan dua kali sebulan. Pada musim sejuk, delima dalaman menumbuhkan dedaunan mereka dan tidak memerlukan penyiraman dan memberi makan yang kerap. Yang mereka perlukan untuk tempoh ini adalah lokasi yang cerah dan suhu udara + 5 + 7 o C. Dengan berakhirnya tempoh dorman, iaitu, setelah 2-3 bulan, tanaman dipindahkan ke dalam periuk yang lebih besar, jika perlu, pemangkasan bentuk dilakukan dan penyiraman disambung semula. Dengan berlakunya panas, delima dalaman dapat dibawa keluar ke kebun.

Anak benih delima yang ditanam dipindahkan ke dalam pasu dan diletakkan di tingkap cahaya

Salah satu delima miniatur yang paling popular adalah pelbagai Carthage. Apabila disimpan di dalam periuk, semak tumbuh tidak lebih dari satu meter. Banyak ranting dengan daun cerah kecil pada bulan Mei ditutup dengan bunga ungu berdiameter 3-4 cm. Pembungaan berterusan hingga bulan Ogos dan berakhir dengan set buah. Kerak delima Carthage nipis, berwarna merah terang. Sebilangan besar biji-bijian kecil, dengan rasa manis dan masam yang menyenangkan. Buah kecil, berdiameter tidak lebih dari 7 cm.

Carthage delima kerdil mengagumkan baik semasa berbunga dan ketika buah diatur

Bola kelapan adalah bom tangan bilik, dibesarkan di Amerika. Ini mendapat namanya untuk kemiripan dengan bola 8 di biliar. Buah-buahan besar dari pokok ini menarik perhatian bukan hanya pada warna kulit ungu, hampir hitam, tetapi juga oleh rasa yang sangat baik..

Buah delima dalam ruangan Lapan bola dibezakan dengan warna buah yang pelik

Selalunya, penanam bunga dapat menemui buah delima dalaman Bayi. Sebuah semak kecil setinggi 50 cm, jarang berdaun - daun dikumpulkan dalam tandan dan berada pada jarak yang jauh antara satu sama lain. Ia mekar dengan bunga oren-merah yang indah. Buah-buahan bersaiz sederhana dengan kulit merah-coklat nipis. Biji-bijian kecil, manis dan masam.

Pokok bayi kecil pada musim panas ditutup dengan bunga, ovari dan buah delima pada masa yang sama

Saya menanam buah delima dalaman saya dari biji - seorang rakan membawa sebiji buah delima kecil dari kerdilnya dari keturunan yang tidak dikenali. Daripada 10 biji yang ditanam, 8 biji muncul. Anak benih tumbuh dengan cepat, dan ditanam oleh saya di dalam pasu yang berasingan. Dia menyimpan satu untuk dirinya sendiri, dan selebihnya diberikan kepada rakan. Kini bom tangan saya sudah berusia 7 tahun. Kali pertama ia berkembang pada tahun ketiga dari penanaman. Ia mekar setiap musim bunga, dan pada masa yang sama anda dapat melihat bunga, dan ovari, dan buah-buahan di atasnya. Buah delima saya sangat indah pada musim panas - bunga api hijau, merah dan oren, tetapi pada musim sejuk kelihatan seperti pokok mati. Dia suka mendapatkan potongan rambut - saya membentuk setiap musim bunga sebaik sahaja daun baru mula muncul. Tanpa potongan rambut, ia langsung berubah menjadi semak yang tidak berbentuk. Namun - pada musim panas saya cuba menyemburkannya dengan air yang diselesaikan sekurang-kurangnya sekali sehari. Dengan sendirinya, delima bilik dengan tenang mentolerir udara kering, tetapi dalam tempoh seperti itu, ia diserang oleh hama labah-labah, yang sangat menyukai kekurangan kelembapan. Pada akhir musim luruh, delima kecil matang, seukuran plum, dengan kulit ungu cerah dan biji-bijian berwarna ceri masam. Yang mengejutkan ialah biji-bijian dalam buah-buahan kecil ini berukuran biasa, tidak kecil, hanya lebih kecil daripada buah-buahan tradisional. Untuk musim sejuk, pokok itu hampir menumpahkan dedaunannya dan saya meletakkan periuk di tingkap sejuk, jauh dari bateri. Saya jarang menyiram, sedikit membasahi tanah.

Ketulenan buah delima dan kepelbagaian varieti membolehkan penduduk di wilayah selatan memilih dan menanam buah yang indah ini di negara ini atau di kebun. Orang utara bukan sahaja dapat mengagumi bunga delima di ambang jendela dan merasakan buah-buahan miniaturnya, tetapi juga menunjukkan kreativiti mereka dalam membuat bonsai delima.