Apa yang dibincangkan oleh udang kepala hitam??

Sekiranya udang segar atau beku, tetapi juga segar (beku), tidak mungkin memerhatikan warna hitam kepala - krustasea ini biasanya mempunyai warna hijau atau lut sepanjang ukurannya, dari kepala hingga "tumit".

Tetapi apabila mereka direbus, atau dirawat dengan air mendidih, mereka menjadi merah (atau merah jambu) - dalam bentuk inilah yang dijual, dalam kebanyakan kes di kedai-kedai di seluruh dunia

Dan pelbagai udang yang dijual ini mungkin mempunyai kepala dengan warna hitam:

Dipercayai bahawa warna kepala udang seperti itu menunjukkan kerusakannya (mungkin disimpan dalam keadaan yang menyimpang dari norma), atau bahkan memiliki beberapa jenis penyakit. Udang ini disyorkan untuk dibuang.

Kepala hitam dalam udang, yang akan mengatakan apa?

Oleh itu, sepanjang hidup saya, saya makan udang tanpa pandang bulu. Kepala hitam tidak hitam, kaldu merah-bukan-merah dan sebagainya. Dan semuanya baik-baik saja, dan menyengat dengan gembira, dan tidak pernah diracuni udang :)

Tetapi sekali sekala dalam hidup saya datang dan saya melihat kepala saya di program Habitat, di mana ia hanya mengenai udang. Dan jika bahaya kaldu merah entah bagaimana mudah diserap, kerana tidak begitu biasa, maka sukar bagi saya untuk menyedari bahaya kepala hitam.

Dalam program itu dikatakan bahwa tidak ada cara untuk makan udang dengan kepala hitam, kerana mungkin ada AIDS yang tidak menular melalui mereka. Melihat kepala hitam, anda perlu membuang semua udang sekaligus.

Namun, apa itu?

Setelah pencarian dan analisis yang panjang, saya tidak menemui kepala hitam hanya dalam satu jenama: Agama. Tetapi mereka memerlukan neraka tahu berapa banyak, dan tidak ada tempat yang jauh di mana-mana. Tetapi selebihnya dari 20% hingga separuh kepala hitam.

Bagaimana cara hidup? Dan betapa benarnya bahaya kepala hitam?

Belajar memilih udang

Belajar memilih udang

Udang adalah krustasea kecil dengan ekor memanjang yang hidup di laut dan perairan segar di seluruh dunia. Spesies air tawar lebih enak daripada sepupu laut mereka.
Komposisi kimia

Pandangan daging udang telah berubah setelah kajian terperinci mengenai keputihan. Ternyata ini hanyalah gudang bahan yang berguna untuk tubuh manusia, pertama sekali, sebatian pelbagai mikroelemen - kalium, natrium, magnesium, kalsium. Udang sangat berguna dalam kandungan sebatian molibdenum, mangan, kobalt yang agak jarang berlaku. Daging udang karang kecil ini menjadi antara produk lain dari segi kandungan yodium. Bahan organik yang membentuk udang "daging" merangkumi beberapa asid amino penting dan, tentu saja, vitamin - D, E, C, hampir keseluruhan kumpulan B, PP, provitamin A dan beberapa yang lain.
Mengapa udang berguna

Udang: Pengenalan semua bahan ini ke dalam tubuh berfungsi dengan cara yang berbeza, tetapi satu tujuan - untuk meningkatkan kesejahteraan. Sebagai contoh, sebatian kalsium, natrium dan magnesium menormalkan fungsi sistem kardiovaskular. Unsur-unsur jarang terlibat secara aktif dalam proses metabolik, mengoptimumkannya dan meningkatkan aktiviti metabolik.

Selain itu, udang berguna untuk kesan baik dari zat yang terdapat pada prestasi sistem endokrin. Kedua-dua unsur mikro dan, khususnya, vitamin memperbaiki keadaan kulit, rambut dan kuku. Seperti yang anda lihat, daging udang tidak dapat dikenali sebagai ubat dalam pengertian harfiah. Sebaliknya, ia adalah produk pencegahan..

Seperti menggunakan produk pencegahan semasa memakan krustasea ini, anda perlu mengikuti norma. Faktanya adalah bahawa selain bahan berguna, mereka mengandungi pemberat dan juga yang berbahaya. Yang pertama termasuk kolesterol, sesuai dengan tahap di mana penduduk laut ini adalah pemegang rekod di antara makanan laut. Dengan penggunaan berlebihan, faedah udang mudah berubah menjadi bahaya - plak kolesterol pada permukaan dalam kapal dan semua faktor negatif yang berkaitan dengan ini. Bahan berbahaya dan bahkan berbahaya yang dapat terkandung dalam daging udang termasuk garam logam berat, yang, sayangnya, semakin banyak di laut dari tahun ke tahun..

Jika diperhatikan, semua manfaat lautan dunia akan berfungsi untuk menjaga kesihatan anda..
Apa yang perlu dicari semasa memilih udang?

Kami tidak malas membaca label pada bungkusan. Ia mesti menunjukkan nama pengeluar dengan alamat dan nombor telefon, dan bukan hanya beberapa LLC "Bereg".
Kami dengan teliti melihat nombor di sebelah sebutan berat - mereka menunjukkan anggaran jumlah udang per kilogram berat, misalnya, 100/150 (iaitu 100-150 keping dalam satu kilogram). Ini juga disebut "berkaliber", iaitu saiz udang. Kadang kala kedai menunjukkan kaliber yang salah untuk dijual dengan harga yang lebih tinggi. Sudah tentu, kita tidak dapat menghitungnya di tempat, tetapi untuk melihat apakah ukurannya sama besar. Ngomong-ngomong, jika udang dalam bungkusan itu tanpa kepala, maka biasanya jumlahnya ditunjukkan bukan per kilogram, tetapi per pon (450 g).
Udang berkualiti mempunyai warna yang sekata, halus dan ekor melengkung.
Sekiranya kita melihat bahawa kerang kering, dagingnya mempunyai warna kekuningan, terdapat bintik-bintik hitam di cangkang dan kaki - ini adalah udang tua.
Kami melihat ekornya: para pakar mengatakan bahawa ekor yang tidak bertembung adalah bukti bahawa udang mati sebelum membeku.
Sekiranya terdapat gumpalan salji di dalam beg udang, kemungkinan besar ia dicairkan semasa penghantaran dan dibekukan lagi.
Buang udang dengan kepala hitam dengan segera - ini adalah individu yang sakit. Dengan kepala hijau - kita tidak takut, mereka hanya memakan sejenis plankton dan cukup dimakan dan enak. Dan kami gembira jika mendapat udang dengan kepala coklat - ini adalah individu hamil, yang dagingnya sangat berguna.

Udang terbaik dibekukan segar, ia mengandungi bahan yang paling berguna dan berperisa. Mereka berwarna kelabu-coklat..

Cara memasak udang dengan betul?

Sekiranya kita membeli udang beku (tidak direbus) dengan cengkerang, pertama kita perlu mencairkannya perlahan-lahan. Mereka. tahan di rak bawah peti sejuk, toskan air dan kemudian cairkan pada suhu bilik. Masak, celupkan ke dalam air masin mendidih, dari 5 hingga 10 minit setelah mendidih lagi. Masanya bergantung pada ukuran udang. Mereka siap apabila bertukar menjadi oren dan permukaan. Sekiranya terlalu masak, udang akan menjadi sukar..

Perasa dan rempah sering ditambahkan ke dalam air. Setelah mengeluarkan udang yang telah dimasak dari api, biarkan dalam kuah selama 10-15 minit - mereka akan lebih berair. Anda boleh mengukus udang seperti itu, yang menjadikan dagingnya lebih lembut dan mengekalkan lebih banyak nutrien - contohnya, 4-5 minit dalam dandang berganda.

Udang rebus yang belum direbus. Terdapat cukup banyak - setelah pencairan - simpan dalam air mendidih selama 1 hingga 3-5 minit - pendapat berbeza di sini, setiap orang memilih kaedah memasaknya sendiri secara empirik. Sebenarnya, udang sudah direbus sebelum dibekukan dan siap. Tetapi, dibeli secara pukal, dan bukan dalam bungkusan, menimbulkan keraguan yang munasabah mengenai kualitinya, dan oleh itu memasak lebih merupakan usaha untuk mengelakkan masalah usus daripada keperluan..

Sebilangannya terhad memasukkan udang ke dalam saringan dan menuangkan air mendidih ke atasnya. Pilihan lain adalah memasukkan udang ke dalam air yang sudah dipanaskan dengan rempah, didihkan dan segera angkat dari panas.
Dan cara lain adalah memasukkannya ke dalam bekas, tambahkan sedikit air dan masukkan ke dalam gelombang mikro selama 30-60 saat.

Udang yang dikupas, juga disebut koktel. Udang ini siap dimakan. Oleh itu, para pakar mengatakan bahawa mendidihnya sama dengan merebus tongkat ketam. Anda hanya perlu mencairkannya seperti yang dijelaskan di atas dan bilas dengan air rebus. Ini akan mengekalkan rasa udang. Sekiranya kita mempunyai sedikit masa, anda boleh segera membilas udang beku dengan air mendidih, atau mencelupkannya ke dalam air mendidih selama beberapa saat - tetapi jangan memasak.

Udang yang dikupas boleh dimasak dengan enak dengan menggorengnya dalam sayur atau ghee dengan bawang putih - hanya 3-4 minit. Mereka juga boleh dibakar dan dipanggang..

Sekiranya kita memasak udang untuk salad, kemudian segera turunkannya dari kuali ke dalam air sejuk sebentar - akan lebih mudah dibersihkan. Dalam udang besar, jangan lupa untuk membuang urat usus gelap agar tidak merosakkan rasa.
Perlu mengupas udang sebelum mendidih? Ini paling baik dilakukan sebelum dicairkan sepenuhnya. Bagaimana kita melakukannya dengan hati atau daging yang perlu dipotong sama rata.
Jangan buang cengkerang udang - ia boleh digunakan untuk membuat kaldu yang baik untuk sup udang atau sos.

Fakta menarik mengenai udang

Udang adalah krustasea yang tersebar di seluruh dunia. Mereka dijumpai di badan garam dan air tawar, baik di alam liar dan di ladang khas. Di negara kita, udang paling biasa di laut Timur Jauh, di mana terdapat lebih dari 100 spesiesnya.
Udang yang tumbuh bebas memakan alga dan krustasea. Akibatnya, mereka mempunyai rasa yang lebih kaya dan kerang yang lebih kuat, serta daging yang lebih padat kerana mereka menghabiskan lebih banyak masa untuk bergerak. Bahaya alam sekitar yang berkaitan dengan penangkapan udang liar termasuk sejumlah besar hasil sampingan, dan penyu sering dimasukkan ke dalam jaring. Sebaliknya, ladang yang memelihara udang di perairan hangat memakan sejumlah besar makanan dan memusnahkan terumbu karang dan paya bakau..
Udang terbesar di dunia adalah udang harimau hitam. Wakil spesies ini mencapai panjang 36 sentimeter dan beratnya 650 gram! Wanita cenderung berat badan lebih banyak daripada lelaki..
Udang adalah makanan rendah kalori yang sangat kaya dengan kalsium dan protein, dan mudah dicerna. Udang juga tinggi kolesterol, tetapi mengandung sedikit atau tanpa lemak jenuh, yang dapat meningkatkan kadar kolesterol darah..
Anehnya, tidak semua orang tahu bahawa udang beku dengan kulit oren atau merah dijual rebus. Udang seperti itu biasanya ditandai "w / m" (direbus-beku) dan tidak memerlukan pendidihan berulang, tetapi hanya pencairan dan pemanasan, jika perlu, pemanasan. Label lain yang berguna pada bungkusan adalah “21/25; yang bermaksud akan ada 21 hingga 25 udang dalam satu paun. 21/25 - udang yang sangat besar, dan semakin tinggi bilangannya pada label, semakin kecil bilangannya.
Sebilangan udang mempunyai cengkerang yang sangat tipis atau lembut, tetapi ini hanya bermaksud bahawa ia dituai segera setelah dicairkan. Udang sentiasa cair, mengubah cengkerang yang menjadi ketat untuk yang lebih luas, dan udang yang hidup di perairan tropika yang hangat dan mencapai ukuran besar melakukan ini.
Udang berjaya mendapat tempat yang sangat terkenal dalam seni lisan dan tulisan. Oleh itu, misalnya, dalam bahasa Inggeris ungkapan "ketika udang belajar bersiul" adalah analog dari kita "ketika barah bersiul di gunung". Saya tidak bercakap mengenai "krevedko" yang terkenal.
Kejadian udang lain dikaitkan dengan bahasa Inggeris, iaitu penggunaan kata udang dan udang secara serentak sebagai sebutan pahlawan cerita kita. Tidak ada kata sepakat mengenai kata-kata mana yang "lebih betul" dan apa perbezaannya. Mereka yang berminat dapat membiasakan diri dengan bahan yang luas mengenai etimologi kata-kata ini, sementara yang lain hanya perlu mengetahui bahawa kedua-duanya bermaksud "udang", dan di menu restoran udang biasanya merujuk kepada udang yang lebih kecil, dan udang - dengan yang lebih besar. Seorang lagi mangsa penggunaan dua nama udang adalah scampi. Di satu pihak, perkataan Itali ini bermaksud "udang," di sisi lain, hidangan yang terdiri daripada udang yang dimasak dengan wain, minyak, bawang putih dan jus lemon.
Udang sangat popular di seluruh dunia, dan jika kita membincangkan perjalanan ke dalam sejarah, sekali lagi ia tidak akan berlaku tanpa orang Yunani, Rom dan Apicia. Yang terakhir, yang tinggal, menurut legenda, di kota Minturno, di Sungai Liris, sangat bersemangat untuk udang tempatan, yang lebih besar daripada udang dari Smyrna (Izmir moden, Turki) dan bahkan lobster Alexandria. Sebaliknya, Pliny the Younger membanggakan diri dengan udang yang sangat baik dari laut berhampiran vila, Lavrentinum. Perlu diperhatikan bahawa tukang masak kuno paling sering digoreng atau dibakar udang, dan tidak merebus mereka..
Udang yang dimasak dengan betul lembut tetapi sangat mudah berubah menjadi gusi. Untuk mengelakkan ini berlaku, anda tidak boleh memanaskan udang lebih dari beberapa minit, dan anda harus mengeluarkannya dari api sebaik sahaja daging bertukar menjadi putih lut.

Kandungan kalori dan nilai pemakanan udang per 100 g:

Kandungan kalori udang - 87 kcal.

Nilai pemakanan udang: protein - 18.3 g, lemak - 1.2 g, karbohidrat - 0.8 g

Mengapa ada yang mempunyai kepala

Komen pengguna

Tidak. Tidak manja. Tepat... udang adalah hermafrodit dalam hidup. Oleh itu, ada juga ahli teknologi yang menyiarkan kepada saya. Saya tidak ingat. Tetapi kedua-dua kepala itu dan yang pasti boleh dimakan)))

Menurut pautan pertama dalam mesin pencari: udang dengan kepala hitam harus dibuang - ini adalah individu yang sakit. Dengan kepala hijau - walaupun warna aneh, norma. Udang ini hanya memakan sejenis plankton khas dan boleh dimakan dan lazat. Udang berkepala coklat adalah individu hamil yang dagingnya enak dan sihat.

Rupanya si bodoh itu menulis. Saya lebih mempercayai ahli teknologi. Saya bekerja dengan mereka.

7 cara memilih dan memasak udang dengan cara yang betul

Udang, seperti makanan laut lain, merosakkan dengan cepat. Keracunan makanan laut adalah perkara yang sangat tidak menyenangkan, jadi sangat berguna untuk memilih udang yang tepat, untuk membezakan segar dari basi dengan satu penampilan dan menentukan kesegarannya dengan mata. Dan pada masa yang sama, pelajari cara membersihkannya, dengan cepat dan tepat.

Kesegaran udang segar (dalam arti tidak beku) cukup untuk belajar menentukan "dengan mata" - untuk ini, cukup untuk melihat (atau bahkan mencium) produk lama beberapa kali. Udang segar mestilah warna kelabu-hijau yang kaya, lembab dan berkilat, elastik, dengan cangkang ketat yang telus dan kepala, kaki dan misai ada di tempatnya (omong-omong, sangat mudah memancing mereka keluar dari timbunan dengan misai panjang mereka). Lemah, keputihan, kering, tanpa kepala dan anggota badan yang lain - semua ini adalah udang kesegaran kedua, anda tidak perlu membelinya. Udang segar (seperti ikan segar) hampir tidak berbau. Bau "mencurigakan" sekali lagi menjadi tanda bahawa udang telah lama ditangkap.

Beginilah rupa udang air tawar segar:

Petunjuk utama kesegaran udang adalah warna kepalanya, atau lebih tepatnya cephalothorax, maaf atas ekspresinya. Kepala hitam bermaksud udang sudah pucat dan bahagian dalamnya mulai merosot. Jangan takut dengan kepala merah-oren - kadang-kadang ia berlaku kerana warna suapan, kadang-kadang kerana udang "hamil" dan kaviar terbentuk di badannya. Warna kepala udang yang biasa tidak berbeza dengan bahagian badan yang lain - kelabu-hijau. Sekiranya kepala tidak digari dengan baik pada udang, jatuh, atau jika terdapat banyak individu tanpa kepala di udang "timbunan" - jangan beli udang seperti itu, mereka basi.

Udang atas mempunyai kepala normal, bahagian bawah berwarna hitam.

Bagi udang beku, terutama udang harimau dan raja, di sini lebih sukar untuk menentukan kesegarannya, dan jika udang yang dijual sudah dikupas, maka tidak ada apa-apa. Sekali lagi, perlu mengelakkan kepala hitam, timbunan lapisan es dan salji dalam bungkusan - salji akan terbentuk jika udang dicairkan dan dibekukan lagi.

Secara umum, gambar seperti itu tidak boleh:

Terdapat banyak cara untuk menentukan kesegaran udang di Internet, yang paling popular mengatakan bahawa udang segar harus digulung dalam "cincin" - mereka mengatakan, ini bermaksud bahawa mereka dibekukan hidup-hidup. Tetapi bagaimanapun, kebanyakan udang yang kami jual beku sebenarnya sudah direbus, iaitu diproses sebelum dibekukan dengan wap panas. Dan semasa rawatan panas, udang digulung dalam "cincin" - tidak kira sama ada ia mati atau masih hidup. Secara umum, versi tidak menahan air.

Cara mengupas udang dengan cepat dan cantik

Mereka yang telah memakan udang Atlantik beku rebus liar sepanjang hayat mereka mungkin tidak menyedari bahawa rakan tropika mereka perlu dibersihkan daripada benda lain selain cangkang. Namun, setelah berkenalan dengan anatomi udang, menjadi jelas apa yang sebenarnya diperlukan:

Sebagai tambahan kepada berbagai viscera di kepala, udang dilengkapi dengan usus yang mengalir ke seluruh tubuhnya, yang penulis dan penerbit kuliner gemar menyebutnya "vena." Sebenarnya, ini bukan urat, tetapi kotoran udang. Udang laut liar biasanya mempunyai usus kosong (cara lain untuk membezakan laut dari air tawar, dengan cara itu), tetapi udang ternakan secara semula jadi diberi makan ke tulang dan oleh itu mesti dibersihkan sebelum memasak.

Prosedur ini agak suram, tetapi jika anda mengisi tangan anda, maka tidak banyak masa yang dihabiskan untuk melakukannya. Skema umum adalah seperti berikut:

Kami merobek kepala udang. Sekiranya udang sangat segar, usus dicabut mengikut kepala. Tetapi ini jarang berlaku..
Keluarkan cengkerang dari udang. Dengan pisau tajam, potong bahagian belakang udang.

Dengan tangan kita, tusuk gigi atau objek improvisasi lain, kita mengeluarkan benang usus hitam. Di sini anda dapat menguji kemahiran anda dalam menangkap udang segar. Dalam udang segar, usus mudah dikeluarkan dengan satu utas.

Cara paling senang membersihkan udang adalah dengan "kaedah penghantar": pertama, kita merobek kepala setiap orang, kemudian kita mengeluarkan cengkerang semua orang, dll..

Dengan udang raja dan udang beku, anda perlu menggali lebih dalam. Mereka juga perlu dibersihkan, tetapi setelah membeku usus hilang integriti dan produk aktiviti udang perlu dikeluarkan secara berkeping-keping.

Hasil daripada semua usaha, anda akan mendapat sesuatu seperti berikut:

Udang

Udang adalah krustasea dari susunan decapod (Decapoda). Diagihkan secara meluas di lautan seluruh dunia, banyak spesies telah menguasai perairan segar. Ukuran orang dewasa dari perwakilan yang berlainan berbeza dari 2 hingga 30 cm. Di laut Timur Jauh Rusia, fauna udang berjumlah lebih dari 100 spesies. Banyak wakil kumpulan ini adalah objek perikanan industri.

Mereka biasanya dijual mengikut saiz. Semakin besar, semakin mahal harganya. Kecil, panjangnya hanya 3-7 cm, dan udang laut yang murah, yang kebanyakannya direbus segar ditangkap dan dibekukan.

Pertama sekali, jika kepala udang berwarna hitam, maka udang itu buruk. Sekiranya udang mempunyai jalur putih, ini bermaksud ia membeku di suatu tempat, dan anda juga tidak boleh mengambilnya. Sekiranya cengkerang kering, maka udang sudah tua.

Udang yang ideal mestilah sedikit lembap, bebas dari bintik-bintik putih, warna yang menyenangkan.

Bintik-bintik hitam dan cincin hitam di kaki menunjukkan bahawa udang sudah tua atau manja. Sekiranya anda memasukkan udang seperti itu ke dalam kuali, ia akan menjadi bubur. Sekiranya udang mempunyai bintik-bintik kuning atau lebam, itu bermaksud bahawa mereka berusaha menghilangkan bintik-bintik hitam dengan larutan kimia. Sekiranya udang mempunyai bintik-bintik putih kering, ini bermakna ia membeku..

Udang kalori

Udang adalah produk makanan yang sangat baik, 100 g daripadanya mengandungi 97 kcal. Oleh kerana kandungan protein tinggi dan rendah lemak, mereka dapat memuaskan rasa lapar dengan baik, tanpa menambah berat badan pada angka tersebut. 100 g udang rebus - 95 kcal. Kandungan kalori udang goreng yang cukup tinggi. Ini adalah 242 kkal per 100 g. Dalam kuantiti yang banyak, hidangan ini dapat menimbulkan berat badan berlebihan. 100 g udang dibakar dengan sos - 175 kkal dan anda juga tidak boleh menyalahgunakannya. Kaedah alternatif untuk memasak udang yang enak, sihat dan rendah kalori adalah dengan mengukusnya. Dalam 100 g hidangan seperti itu, hanya 99 kcal.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
221-0.98097

Khasiat udang yang berguna

Udang sangat kaya dengan protein. Oleh itu, mereka mengandungi semua asid amino penting. Udang juga mengandungi sejumlah besar yodium, yang diperlukan untuk penghasilan hormon tiroid. Mereka juga mempunyai semua vitamin larut lemak. Ini adalah vitamin K, A, E, D.

Udang adalah gudang protein dan mineral. Udang mengandungi hampir seratus kali lebih banyak yodium daripada daging lembu.

Udang mengandungi kalsium, yang bermanfaat untuk kelenjar tiroid, sistem kekebalan tubuh, pembentukan darah, fungsi ginjal, dan membina tisu otot dan tulang. Kalium sangat diperlukan untuk sistem kardiovaskular. Zink mempengaruhi sintesis hormon, memperbaiki keadaan kulit dan kuku. Sulfur juga penting untuk kulit, rambut dan kuku, mengatur fungsi peluh dan kelenjar sebum, meningkatkan imuniti, mengurangkan reaksi alergi, membantu membina tisu penghubung, termasuk alat injap jantung, membran pembuluh vena dan arteri, permukaan artikular.

Tahap kolesterol tertinggi adalah pada udang. Di tempat kedua adalah ayam, dan pada ikan tidak ada kolesterol sama sekali.

Ciri berbahaya udang

Bahaya khas dalam udang adalah kehadiran arsenik di dalamnya. Sebagai hidupan laut, udang mampu mengumpulkan logam berat dengan sendirinya, jadi sangat penting untuk mengetahui dengan tepat di mana ia ditangkap..

Menurut kesimpulan saintis yang dikutip oleh NEWSru.com, udang raja yang dibawa ke Rusia dari negara-negara Asia ditanam secara buatan menggunakan antibiotik, perangsang pertumbuhan dan makanan yang tidak wajar. Ini tidak hanya berlaku untuk jenis makanan laut ini. Pakar memberi jaminan bahawa hari ini 50% produk ikan yang diimport diperoleh dalam persekitaran buatan. Perhatikan bahawa setelah penerbitan panduan ini di Sweden, penjualan beberapa jenis makanan laut menjadi separuh..

Pengambilan udang secara berlebihan menyebabkan munculnya plak kolesterol, yang memprovokasi penyumbatan saluran darah dan aterosklerosis, kerana udang menyimpan rekod di antara makanan laut untuk kandungan kolesterol. Anda boleh meminimumkan risiko ini dengan memakan udang bersama sayur-sayuran dan herba, yang mampu menghilangkan kolesterol dari badan..

Video tersebut akan memberitahu anda mengenai sifat udang yang bermanfaat dan berbahaya, mengenai jenisnya. Ia juga mengandungi resipi video dari koki.

Udang - cara memilih

Oleg, mudah tersesat dalam semua kepelbagaian dunia udang. Berapa banyak jenis udang yang ada dan bagaimana perbezaannya?
Terdapat kira-kira 2000 spesies udang. Kesemuanya boleh dibahagikan kepada dua kumpulan - air sejuk dan air suam. Secara luaran, ukurannya berbeza - air sejuk jauh lebih kecil.

Air sejuk adalah udang biasa kita?
Anda boleh mengatakan bahawa. Udang merah utara paling biasa di negara kita, udang merah utara dan udang sisir merah juga biasa. By the way, mereka berwarna merah walaupun mentah. Udang ini direbus hidup dalam air laut dan segera dibekukan setelah mendidih. Anda dapat membezakan udang rebus dengan yang mentah dengan ekor: udang rebus, dan ekor mentah lurus. Tetapi di sini penting untuk mengetahui bahawa udang utara dibekalkan ke Rusia hanya direbus-beku, dan ekor lurus seperti itu adalah tanda bahawa udang sudah dimasak mati.

Perkara yang menarik - nelayan Rusia menangkap udang, tetapi membekalkannya ke Amerika Syarikat, Korea Selatan dan Jepun, dan kami membeli udang yang ditangkap oleh orang Denmark dan Kanada, mereka mengatakan bahawa ia bermanfaat dari sudut ekonomi.

Nuansa lain mengenai ukuran atau "kaliber" udang. Pada bungkusan anda boleh mendapatkan nombor - 50/70 (keping per kilogram - ed.), 70/90 dan 90/120 Semakin besar bilangannya, semakin kecil udang. Nah, udang air sejuk kecil, dan ukuran 70/90 sudah jarang bagi mereka. Oleh itu, saya menasihatkan anda untuk membeli udang berkaliber 90/120, orang lain mempunyai lebih banyak ais daripada daging.

Kita mesti puas dengan udang terkecil?
Kecil tidak bermaksud buruk. Sebaliknya, semakin kecil udang, semakin enak daging mereka dan rasa lebih cerah. Atas sebab ini, saya lebih suka udang utara berbanding udang tropika. Lebih-lebih lagi, udang air sejuk ditangkap di habitat semula jadi mereka, dan udang air suam ditanam pada skala industri di ladang..

Anda bermaksud udang air suam lebih teruk?
Saya akan mengatakan bahawa itu bukan untuk semua orang, selain itu, ketika memilihnya, sangat mudah untuk keliru. Contohnya, udang "raja" tidak ada di alam semula jadi. Semua udang air suam besar disatukan dengan nama ini, kecuali udang harimau, dinamakan demikian kerana warna spesifik cangkangnya..

Berbagai negara mempunyai udang raja mereka sendiri - terdapat udang manis Pasifik, India, Cina, Jepun, udang merah Atlantik dan juga udang air tawar gergasi yang tinggal di Asia Tenggara. Tetapi di habitat semula jadi mereka, hanya 20% daripada jumlah udang raja yang ditangkap. Selebihnya 80% berasal dari ladang di mana udang dibiakkan di kolam khas.

Dari mana udang raja berasal dari Rusia??
Kami terutama membekalkan udang yang ditanam di China, India dan Bangladesh. Udang ladang selalu lebih besar daripada udang liar, dan pembungkusan pengeluar mesti menunjukkan bahawa ia adalah produk akuakultur. Mereka menjual udang raja beku dalam tiga jenis - dipotong, dengan cangkang tanpa kepala atau dikupas sepenuhnya. Ngomong-ngomong, walaupun ukurannya mengagumkan - panjang 25-30 cm, daging udang raja hanya 30% dari jumlah berat, selebihnya adalah kepala.

Udang harimau juga diternak?
Pada tahap yang lebih rendah daripada yang diraja, udang harimau peladang dibekalkan ke Rusia. Udang harimau hitam dibawa dari India dan China, dan udang biasa dari Indonesia dan Thailand. Mereka berbeza warna - pada yang biasa terdapat jalur gelap pada cangkang cahaya, dan yang hitam sebaliknya..
Ukuran udang harimau bahkan lebih besar daripada udang raja - 30-35 cm, dan daging adalah 50% dari jumlah berat. Udang ini dijual secara mentah, tanpa kepala atau tanpa kepala. Mereka kelihatan sangat mengagumkan dengan kepala, dan sering digunakan untuk menghias pinggan..

Dan mengapa udang ladang menakutkan??
Sebilangan orang tidak menyukai rasa udang yang diberi makanan buatan. Seseorang takut bahawa mereka dibiakkan dengan penggunaan perangsang, pewarna dan antibiotik. Saya lebih suka udang utara - lebih sedap dan mengandungi lebih banyak nutrien. Tetapi semua ini hanya berlaku sekiranya udang segar.

Apa yang perlu udang segar?
Udang segar mesti dibekukan dengan betul. Warnanya harus sekata, sayu ais harus tipis, dan ekor harus menekan perut. Tompok-tompok putih pada cangkang atau kepingan salji dalam bungkusan itu bermaksud udang telah dicairkan berulang kali. Perhatikan kepala udang, jika ada. Udang hamil mempunyai kepala coklat, dagingnya adalah yang paling sedap dan sihat. Kepala hijau menunjukkan bahawa udang memakan alga dan sejenis plankton khas. Tetapi kepala hitam bercakap tentang penyakit serius, memakan udang seperti itu berbahaya bagi kesihatan. Tompok-tompok hitam pada cangkang juga tidak dapat diterima..

Terdapat kira-kira dua ratus spesies sotong di dunia. Beberapa puluh daripadanya adalah objek memancing. Tetapi ke rak kedai kami berpuluh-puluh pasukan menjangkau paling banyak..

Kami telah memilih beberapa resipi untuk anda - dengan kerang, udang, sotong, kralmar, ekor udang karang, rumput laut dan koktel makanan laut. Lihat lebih jauh.

LiveInternetLiveInternet

  • daftar masuk
  • pintu masuk

-Kategori

  • Kelab Peminat Wolfleo (11)
  • Ukraine (6)
  • Foto Retro (5)
  • Fakta Filem Menarik (3)
  • Resipi memasak. Hidangan Tidak Biasa (0)
  • (0)
  • 18+ untuk dewasa (624)
  • Aphorisme (138)
  • Belarus (48)
  • Video (44)
  • Horoskop (51)
  • Kanak-kanak (298)
  • Reka bentuk, kreatif, (207)
  • Untuk taman (134)
  • Untuk buku harian (31)
  • Wanita (388)
  • Lukisan (85)
  • Teka-teki (153)
  • Konspirasi (197)
  • Kekosongan untuk musim sejuk (286)
  • Kesihatan (379)
  • Selebriti (883)
  • Permainan (97)
  • Ikon (12)
  • Fakta Menarik (3680)
  • Kami akan mendedahkan legenda dan mitos. (105)
  • Fakta Haiwan Menarik (94)
  • Struktur seni bina yang menarik (43)
  • Rahsia bahasa Rusia (8)
  • Yang terbaik. (7)
  • Fakta menarik mengenai pelbagai negara (642)
  • Jepun (27)
  • China (25)
  • Penghijrahan (1)
  • Seni (9)
  • Tokoh sejarah (445)
  • Fakta sejarah. (632)
  • Gambar (290)
  • Pawagam (147)
  • Dokumentari (7)
  • Siri Pawagam (20)
  • Pawagam asing (56)
  • Pawagam USSR (16)
  • Kucing (74)
  • Resipi memasak. (796)
  • Resipi memasak. Multicooker (21)
  • Resipi memasak. Minuman (74)
  • Resipi memasak. Ikan (4)
  • Resipi memasak dan pastri (922)
  • Pai (20)
  • Resipi & Makanan ringan (2)
  • Salad Resipi (160)
  • Resipi memasak, manis (78)
  • Sihir (253)
  • Ramalan (57)
  • Solat (28)
  • Lelaki (71)
  • Kartun (31)
  • Perubatan tradisional (523)
  • Orang Tidak Biasa (473)
  • Ilusi optik (15)
  • Senjata (135)
  • Petua Berguna (1028)
  • Akuarium (4)
  • Petua Berguna untuk Komputer Anda (57)
  • Percutian (99)
  • Haiwan lucu (23)
  • Peribahasa (6)
  • Rusia. (308)
  • Lakukan sendiri (106)
  • Rahsia kecantikan. (243)
  • Kejadian dunia (144)
  • USSR (285)
  • Pautan (81)
  • Puisi (128)
  • Ujian (45)
  • Seram (320)
  • Humor (2033)
  • Dari rangkaian sosial (299)

-tidak diketahui

-tidak diketahui

-Saya jurugambar

  • Untuk permohonan itu

Vitebsk

-Pencarian buku harian

-Langganan e-mel

-Minat

  • Semua (4)

-Pembaca biasa

  • Semua (2451)

-Komuniti

-Statistik

Cara menentukan kesegaran udang

Ahad, 24 Ogos 2014 20:53 + di petikan

Udang, seperti makanan laut lain, merosakkan dengan cepat. Keracunan makanan laut adalah perkara yang sangat tidak menyenangkan, jadi sangat berguna untuk memilih udang yang tepat, untuk membezakan segar dari basi dengan satu penampilan dan menentukan kesegarannya dengan mata. Dan pada masa yang sama, pelajari cara membersihkannya, dengan cepat dan tepat.

Kesegaran udang segar (dalam arti tidak beku) cukup untuk belajar menentukan "dengan mata" - untuk ini, cukup untuk melihat (atau bahkan mencium) produk lama beberapa kali. Udang segar mestilah warna kelabu-hijau yang kaya, lembab dan berkilat, elastik, dengan cangkang ketat yang telus dan kepala, kaki dan misai ada di tempatnya (omong-omong, sangat mudah memancing mereka keluar dari timbunan dengan misai panjang mereka). Lemah, keputihan, kering, tanpa kepala dan anggota badan yang lain - semua ini adalah udang kesegaran kedua, anda tidak perlu membelinya. Udang segar (seperti ikan segar) hampir tidak berbau. Bau "mencurigakan" sekali lagi menjadi tanda bahawa udang telah lama ditangkap.

Beginilah rupa udang air tawar segar:

Petunjuk utama kesegaran udang adalah warna kepalanya, atau lebih tepatnya cephalothorax, maaf atas ekspresinya. Kepala hitam bermaksud udang sudah pucat dan bahagian dalamnya mulai merosot. Jangan takut dengan kepala merah-oren - kadang-kadang ia berlaku kerana warna suapan, kadang-kadang kerana udang "hamil" dan kaviar terbentuk di badannya. Warna kepala udang yang biasa tidak berbeza dengan bahagian badan yang lain - kelabu-hijau. Sekiranya kepala tidak digari dengan baik pada udang, jatuh, atau jika terdapat banyak individu tanpa kepala di udang "timbunan" - jangan beli udang seperti itu, mereka basi.

Udang atas mempunyai kepala normal, bahagian bawah berwarna hitam.

Bagi udang beku, terutama udang harimau dan raja, di sini lebih sukar untuk menentukan kesegarannya, dan jika udang yang dijual sudah dikupas, maka tidak ada apa-apa. Sekali lagi, perlu mengelakkan kepala hitam, timbunan lapisan es dan salji dalam bungkusan - salji akan terbentuk jika udang dicairkan dan dibekukan lagi.

Secara umum, gambar seperti itu tidak boleh:

Terdapat banyak cara untuk menentukan kesegaran udang di Internet, yang paling popular mengatakan bahawa udang segar harus digulung dalam "cincin" - mereka mengatakan, ini bermaksud bahawa mereka dibekukan hidup-hidup. Tetapi bagaimanapun, kebanyakan udang yang kami jual beku sebenarnya sudah direbus, iaitu diproses sebelum dibekukan dengan wap panas. Dan semasa rawatan panas, udang digulung dalam "cincin" - tidak kira sama ada ia mati atau masih hidup. Secara umum, versi tidak menahan air.

Cara mengupas udang dengan cepat dan cantik

Mereka yang telah memakan udang Atlantik beku rebus liar sepanjang hayat mereka mungkin tidak menyedari bahawa rakan tropika mereka perlu dibersihkan daripada benda lain selain cangkang. Namun, setelah berkenalan dengan anatomi udang, menjadi jelas apa yang sebenarnya diperlukan:

Sebagai tambahan kepada berbagai viscera di kepala, udang dilengkapi dengan usus yang mengalir ke seluruh tubuhnya, yang penulis dan penerbit kuliner gemar menyebutnya "vena." Sebenarnya, ini bukan urat, tetapi kotoran udang. Udang laut liar biasanya mempunyai usus kosong (cara lain untuk membezakan laut dari air tawar, dengan cara itu), tetapi udang ternakan secara semula jadi diberi makan ke tulang dan oleh itu mesti dibersihkan sebelum memasak.

Prosedur ini agak suram, tetapi jika anda mengisi tangan anda, maka tidak banyak masa yang dihabiskan untuk melakukannya. Skema umum adalah seperti berikut:

Kami merobek kepala udang. Sekiranya udang sangat segar, usus dicabut mengikut kepala. Tetapi ini jarang berlaku..
Keluarkan cengkerang dari udang. Dengan pisau tajam, potong bahagian belakang udang.

Dengan tangan kita, tusuk gigi atau objek improvisasi lain, kita mengeluarkan benang usus hitam. Di sini anda dapat menguji kemahiran anda dalam menangkap udang segar. Dalam udang segar, usus mudah dikeluarkan dengan satu utas.

Cara paling senang membersihkan udang adalah dengan "kaedah penghantar": pertama, kita merobek kepala setiap orang, kemudian kita mengeluarkan cengkerang semua orang, dll..

Dengan udang raja dan udang beku, anda perlu menggali lebih dalam. Mereka juga perlu dibersihkan, tetapi setelah membeku usus hilang integriti dan produk aktiviti udang perlu dikeluarkan secara berkeping-keping.

Hasil daripada semua usaha, anda akan mendapat sesuatu seperti berikut:

Mengapa anda mesti mencuba makan udang kerang

Setelah mengupas udang, banyak bahagian yang tidak diperlukan biasanya tersisa, iaitu cengkerang dan kepalanya. Ternyata anda tidak boleh menyingkirkan mereka. Mereka sendiri boleh menjadi makanan yang baik..

Pada musim luruh, apabila produk lazat dan sihat seperti labu, zucchini, terung, tembikai, tembikai, plum dan cendawan tersedia untuk kita, hanya sedikit orang yang memikirkan udang. Terutama mengenai bahagian-bahagiannya yang tidak sedap dipandang dan kelihatan tidak dapat dimakan, seperti cangkang dan kepalanya. Ya, di atas debu inilah kita menasihati anda untuk memberi perhatian.

Sekiranya anda memasak udang ini dengan cara tertentu, anda akan terkejut betapa enaknya. Mereka mempunyai aroma yang luar biasa dan struktur yang luar biasa sehingga daging udang itu sendiri tidak dapat dibandingkan dengan mereka. Oleh itu, jika anda membuang cengkerang dan kepala, maka anda akan kehilangan banyak..

Tunggu, tetapi mereka... tidak dicerna, tidak?

Digali. Dan mereka makan dengan sangat menyelerakan. Terutama jika dicelup ringan dalam tepung jagung dan garam dan kemudian digoreng. Sekiranya mereka menggosok gigi dengan tidak menyenangkan, anda juga boleh mengatasinya. Kaedah ini digunakan di negara-negara seperti Jepun dan China, dan di sana mereka tahu banyak tentang memasak makanan laut. Cukup gunakan gunting dapur anda dan keluarkan goresan hitam dari udang yang menimbulkan kekacauan jahat ini. Singkirkan sepasang sulur terpanjang juga. Semua sudah siap.

Sekarang goreng semuanya menggunakan perasa aromatik seperti ketumbar. Dan sila makan dengan tangan anda. Lebih sedap.

Dan anda juga perlu memakan kepala anda?

Selalunya di kedai mereka menjual udang dengan tempurung, kaki, tetapi tanpa kepala. Tetapi jika anda memutuskan untuk mencuba sesuatu yang baru dan menghargai semua bahagian makanan laut ini, ambil udang yang belum dikupas sepenuhnya.

Dan anda tidak perlu memakan kepala udang setelah memasak. Anda tetap akan menghargai faedahnya. Bayangkan bahawa kepala udang adalah sejenis penutup yang menyimpan semua jus dan aroma makanan istimewa ini sehingga anda menerkamnya dengan penuh selera. Kemudian, apabila anda sudah bersedia untuk memulakan makanan anda, buka kepala anda dan, jika anda merasa seperti itu, hisap jus yang enak itu dengan kuat. Tidak ada yang akan menilai anda.

Saya boleh membuang cengkerang udang yang sudah dimasak?

Sekiranya anda peminat makanan laut ini, anda mungkin telah mengisi periuk udang rebus dengan cengkerang mereka lebih dari sekali. Dan semua timbunan sampah yang ditolak ini pasti kelihatan seperti isi kompos daripada makanan. Tetapi jika anda menggunakan cengkerang ini lagi ketika memasak kaldu, mereka akan menambahkan rasa yang lebih kaya. Walau apa pun, bahagian udang "tidak perlu" ini dapat mempelbagaikan dan menghiasi makanan anda..

Kualiti udang

Kepala hitam menunjukkan bahawa udang yang diberi makan plankton, ditambah pula menjadi hitam jika udang ditangkap pada kedalaman dan cepat-cepat ditarik keluar - iaitu, dari penurunan tekanan, ditambah pula menjadi hitam dari kaviar (kaviar udang mulai terbentuk di cephalothorax, dan kemudian turun dan menempel di perut, di mana dan matang.

Anda tidak boleh makan udang yang tidak merenda. Ini menunjukkan bahawa semasa memasak, udang sudah mati. Orang mati tidak melipat

Selain itu, daging harus tegas. Sekiranya daging itu longgar, maka sudah lama ia akan dicairkan.