Ceri masam baik untuk kesihatan anda, terutamanya jantung anda

Para saintis dari University of Michigan, University of Arizona dan Brunswick Laboratory telah melakukan sejumlah kajian dan sampai pada kesimpulan bahawa ceri masam mempunyai sejumlah khasiat yang bermanfaat dan sangat bermanfaat bagi kesihatan manusia. Terutama diperhatikan adalah gabungan unik antioksidan kuat dalam ceri tart, yang menurut para penyelidik dapat membantu mengurangkan faktor risiko kardiovaskular, tulis KOMPYULENTA..

Ceri masam merah inilah yang dapat mengurangkan keradangan dan risiko masalah jantung, kata para saintis. Minum 225 gram jus ceri selama empat minggu sudah cukup, mereka berpendapat, untuk mengurangkan tahap penanda keradangan yang ketara. Pengambilan ceri masam merah atau jusnya mengurangkan kepekatan asid urik dan trigliserida dalam badan - penyebab utama penyakit jantung.

Para saintis menyatakan bahawa ceri meningkatkan pertahanan antioksidan tubuh, meningkatkan aktiviti dan fungsi pelindung nutrien, yang terutama mempunyai kesan yang baik terhadap kerja sistem peredaran darah. Sebilangan besar ceri dalam makanan (segar atau beku) dianggap dapat mengurangkan faktor risiko penyakit kardiovaskular, mengurangkan kolesterol darah dan kadar lemak tepu, dan mengurangkan berat badan dan lemak perut sebanyak 14%. Dalam talian.

Selain itu, pengambilan ceri masam mengurangkan kemungkinan aterosklerosis. Satu kajian selama lima bulan menunjukkan bahawa "pengambilan" ceri secara berkala mengurangkan protein C-reaktif dan penanda keradangan lain sebanyak 36%, dan kolesterol secara umum - sebanyak 26%. Menurut para saintis, perlindungan terhadap aterosklerosis diberikan oleh penurunan kepekatan kolesterol dan kesan anti-radang..

Lebih-lebih lagi, saintis memanggil ceri masam merah sebagai pemimpin dalam keunikan kompleks antioksidan yang terdapat di dalamnya..

Ceri betul berada di kedudukan keempat dari segi kumarin (bahan tonik) setelah kismis merah, raspberi dan delima. Ia mengandungi banyak asam folat, zat besi dan vitamin B, yang bertindak pada tubuh sebagai agen profilaksis terhadap hipertensi, aterosklerosis, anemia dan gangguan sistem saraf..

Pengambilan ceri secara berkala boleh menjadi pencegahan osteoartritis (artritis yang mempengaruhi hujung artikulasi tulang artikular). Biasanya, arthritis jenis ini mempengaruhi lengan, kaki (terutamanya lutut), dan tulang belakang. Pakar telah membuat ubat khas berdasarkan ekstrak ceri. Walau bagaimanapun, beri segar yang tidak asing lagi bagi semua orang mempunyai khasiat yang berguna..

Harus diingat bahawa ceri telah lama digunakan untuk tujuan perubatan. Oleh itu, daun ceri banyak digunakan - terutamanya sebagai antiseptik. Oleh kerana sifat ini, buah-buahan dan buah beri yang diletakkan di sebelahnya tidak rosak lama. Dari sinilah penggunaan daun ceri dalam pemuliharaan..

Mengapa "ceri ajaib" mempunyai buah masam?

Hari ini kita akan mengetahui mengapa hibrida ceri-ceri mempunyai rasa buah yang terlalu masam.

Pelbagai Miracle Cherry adalah kacukan ceri-ceri. Buahnya lebih besar daripada ceri, tetapi dengan rasa ceri, konsistensi yang sangat baik, bubur yang indah, dengan kering. Daunnya sangat besar, antara antara ceri dan ceri. Oleh itu, jika anda mempunyai jenis ini pasti, maka tidak boleh ada asam seperti itu di sini. Dan ini bukan dengan ceri, dia selalu terkenal dengan kemanisan.

Biasanya kita memerhatikan penghancuran epal dan mengatakan - di sini, mereka mengatakan, lebihan tanaman semestinya terputus. Dan atas sebab tertentu, kami tidak memberi perhatian khusus kepada ceri, tetapi fenomena itu sama!

Tahun lalu ada penuaian ceri yang luar biasa, tahun ini juga terdapat banyak buah beri. Ia diikat begitu banyak sehingga jumlah daunnya tidak sebanding dengan ovari yang diawetkan..

Sekiranya buahnya menjadi merah, sudah mencapai waktu pematangan yang biasa dan tidak mempunyai rasa yang biasa, maka anda perlu melihat lebih dekat pokok-pokok. Sekiranya hanya pokok yang sesuai dengan varietas yang dinyatakan, maka ini tidak seharusnya berlaku pada dasarnya.

Sama ada disebabkan oleh keadaan penyakit tanaman anda, atau terlalu banyak. Mereka nampaknya tidak dapat memberikan buah yang cukup manis..

Marina Zlobina, Alesya Kotova. © Foto: Rumah Penerbitan "Volgogradskaya Pravda" / arkib.

Ceri masam atau tidak berbuah?

"Kami mempunyai masalah besar dengan ceri. Ambil kapak dan potong. Hanya sebatang pokok dari "Lyubskaya" yang akan melahirkan dengan baik. Tetapi buahnya masam, hanya untuk jem dan kompot yang sesuai.

Dan saya ingin memberi anak ceri segar, dan memakannya sendiri. Buah ceri "Shubinka", "Turgenevka" dan "Vladimirskaya" beri jarang dan kecil. Mereka mekar dengan banyak, tetapi kemudian ovari jatuh. Apa cadangan yang diberikan sains dalam hal ini? "

E. Dubkova.

Seperti yang telah ditulis di halaman surat kabar, ada beberapa alasan untuk hasil ceri yang rendah: ketiadaan serangga pendebungaan, kerosakan pada tunas generik (bunga) oleh fros pada musim sejuk, keadaan cuaca yang tidak baik semasa berbunga pokok, dan perawatan yang tidak mencukupi. Proses pembentukan buah berkait rapat dengan kandungan sejumlah auksin - bahan aktif biologi khusus yang terbentuk dalam tisu tumbuhan, misalnya, gibberellin. Ia dijumpai di gibberella rumput laut, kehadirannya di sawah membantu petani Cina mendapatkan hasil panen. Para saintis telah mengasingkan sekumpulan zat pertumbuhan dari itu, yang diberi nama gibberellins. Pada musim bunga, semasa tempoh berbunga tumbuhan, cuaca tidak stabil dengan perubahan suhu yang tajam sering diperhatikan. Pada masa yang sama, pengeluaran gibberellin dalam sel ditangguhkan.

Kekurangan mereka menyebabkan penghentian pembentukan ovari. Untuk mengatasi masalah ini disebut persiapan yang mengandungi asid giberel. Ini adalah "Gibbersib-U" dan "Ovyaz", yang dihasilkan oleh industri domestik. Yang terakhir, selain giberelin, mengandungi unsur surih yang juga menyumbang kepada buah yang lebih kuat. Penggunaan sediaan giberelin, walaupun tanpa serangga pendebungaan sepenuhnya, membantu tanaman menanam buah-buahan yang penuh, satu-satunya kelemahan adalah ketiadaan biji percambahan. Kerana ini, penggunaan giberelin pada testis tidak diingini. Penyediaan ini tidak mahal, sama sekali tidak berbahaya dan dapat digunakan untuk mendapatkan hasil yang stabil dari kebanyakan tanaman kebun dan hortikultur, termasuk ceri..

Ceri biasa (merah, masam)

Ceri merah, masam

Cherry - banyak digunakan dalam perubatan rakyat, mempunyai manfaat yang tidak dapat dinafikan untuk kesihatan tubuh manusia, kerana kandungan vitamin, mineral dan bahan berguna lain yang kaya.

Nama Latin: Prunus cerasus.

Nama Inggeris: ceri.

Keluarga: Pink - Rosaceae.

Bahagian yang digunakan: buah, daun, bunga, ranting, kulit kayu.

Huraian botani: Cherry adalah pokok renek, biasanya dengan beberapa batang setinggi 1.5-2.5 m, jarang hingga 3 m dan lebih. Daun berwarna hijau gelap, bujur, puber di bawah, beralun kuat, dan hujungnya runcing. Bunganya berwarna putih, putih dengan merah jambu (jarang berwarna merah jambu), berdiameter hingga 2.5 cm.

Buah-buahan ceri berupa oval, berwarna merah apabila matang, manis (kadang-kadang masam), lebih enak daripada ceri biasa (berdiameter 0,8-1,5 cm), ditutup dengan daun kecil. Bergantung pada wilayah, mereka masak dari akhir bulan Jun hingga akhir bulan Julai, dan di pohon yang sama hampir serentak; berbuah dengan banyak, biasanya pada tahun ketiga dan hingga 15-20 tahun setiap tahun.

Habitat: tumbuh di mana-mana, kecuali di zon ekstrem.

Komposisi kimia. Buah ceri biasa mengandungi gula (hingga 13-15%), antosianin, pektin (11%), asid organik (malik, sitrik, succinic, quinic), tanin, karoten, asid askorbik, vitamin B, PP, asid folik, mineral bahan (tembaga, kalium, besi, magnesium), kumarin. Krisan dan mecocyanin juga diasingkan dari buah-buahan. Lubang ceri mengandungi minyak lemak (25–35%), banyak amigdalin glikosida beracun, dan minyak pati. Kulit kayu mengandungi tanin, flavonoid, katekin, glikosida (fuscoflobafen, rubroflobafen, dan asid sitrik); di daun - asid sitrik, tanin, quercetin, amigdalin, kumarin. Batangnya mengandungi tanin, pewarna dan bahan lain yang tidak banyak dikaji.

Ceri - berguna, sifat perubatan, kontraindikasi, kandungan kalori ceri segar.

Jadual pemakanan untuk 100 gram ceri

100 gram ceri masam merah mengandungi:

Air - 86.13 g
Kandungan kalori - 50 kcal
Protein (protein) - 1.00 gr
Lemak - 0.30 g
Karbohidrat - 12.18 g
Gula (jumlah) - 8.49 g
Sukrosa - 0,80 gr
Glukosa (dekstrosa) - 4.18 g
Laktosa - 0,00 gr
Maltosa - 0,00 gr
Fruktosa - 3.51 gr
Serat Pemakanan (Serat) - 1.6g
Abu - 0,40 gr
Vitamin
Vitamin A - 1283 IU
Vitamin B1 (tiamin) - 0,030 mg
Vitamin B2 (riboflavin) - 0,040 mg
Vitamin B3 (niasin) - 0,400 mg
Vitamin B4 (kolin) - 6.1 mg
Vitamin B5 (asid pantotenik) - 0.143 mg
Vitamin B6 (piridoksin) - 0,0 mg
Vitamin B9 (folat) - 8 mcg
Vitamin B12 (cyanocobalamin) - 0,0 mcg
Vitamin C (asid askorbik) - 10.0 mg
Vitamin E (sebagai alpha-tokoferol) 0.07 mg
Karotena, alpha - 0 mcg
Karotena, beta - 770 mcg
Cryptoxanthin beta 0 mcg
Likopena - 0 mcg
Lutein + Zeaxanthin - 85 mcg
Vitamin K - 2.1 μg
Mineral (elemen makro dan mikro)
Zat besi - 0.32 mg
Kalium - 173 mg
Kalsium - 16 mg
Magnesium - 9 mg
Mangan - 0.112 mg
Tembaga - 0.104 mg
Natrium - 3 mg
Selenium - 0,0 mcg
Fosforus - 15 mg
Fluorin -

mcg
Zink - 0.10 mg

Data kandungan nutrien yang diperoleh dari pangkalan data USDA.

Ciri berguna ceri perubatan

Cherry mempunyai khasiat perubatan untuk merawat anemia, penyakit paru-paru, ginjal, arthrosis, sembelit.

Antosianin pigmen pewarna dicirikan oleh pencernaan yang baik, kerana ia diedarkan ke seluruh pulpa buah. Terdapat banyak ceri dan kumarin dalam buah - zat yang mengurangkan pembekuan darah. Ciri ceri ini memungkinkan untuk menggunakannya untuk pencegahan sejumlah komplikasi aterosklerosis arteri, dan kombinasi kejayaan vitamin C, B1, B6, zat besi, magnesium, kobalt, pigmen dalam ceri - untuk pencegahan dan rawatan anemia.

Cherry - mengandungi unsur mikro hematopoietik: besi, tembaga, kobalt, yang memungkinkan untuk menggunakannya untuk anemia. Bahan pektin menyumbang kepada penyingkiran toksin nitrogen dari badan. Pulpa ceri mengandungi bahan bakteria. Jus ceri digunakan untuk penyakit mental, artritis, sebagai pencahar ringan, ekspektoran, penghilang dahaga dan agen penambah selera makan. Ceri mengandungi asid ellagic, yang menghalang perkembangan tumor malignan dengan menyekat pertumbuhan sel barah. Dan kehadiran antosianidin dalam buah beri membantu mengurangkan kandungan asid urik dalam badan. Di samping itu, pengambilan ceri secara berkala dalam makanan mengurangkan risiko gout dengan ketara..

Asid askorbik dalam kombinasi dengan tanin aktif P-vitamin dan pigmen ceri meningkat, menguatkan kapilari darah, mengurangkan tekanan darah tinggi, meningkatkan daya tahan tubuh terhadap kesan buruk, khususnya, terhadap peningkatan latar belakang radiasi. Makan ceri mengurangkan kekerapan dan keparahan serangan jantung.

Ceri biasa (masam)

Oleh kerana khasiatnya yang bermanfaat, buah ceri banyak digunakan dalam perubatan rakyat. Mereka digunakan sebagai produk makanan yang meningkatkan selera makan dan pencernaan, mereka mengurangkan rasa dahaga, mempunyai antiseptik, ekspektoran dan kesan pencahar yang mudah. Emulsi dari biji ceri dan rebusan batang mempunyai kesan diuretik yang ketara dan disyorkan untuk rawatan diatesis asid urik dan penyakit sendi.

Merebus dari cawangan ceri mempunyai kesan anti-radang yang ketara pada kolitis kronik dan dalam kompleks ubat untuk rawatan atonia usus. Merebus batang dan ranting digunakan untuk edema. Merebus daun segar dalam susu berkesan untuk penyakit kuning dari pelbagai asal, dan daun segar dan tampon daripadanya berkesan untuk pendarahan luaran. Cherry bertindak pada sistem saraf pusat, mempunyai kesan penenang dan antikonvulsan. Pada abad yang lalu, beberapa doktor telah menggunakan merebus untuk penyakit mental dan epilepsi. Buah ceri digunakan untuk sembelit yang berpanjangan, keadaan demam. Ceri dengan susu digunakan dalam rawatan arthritis. Pulpa, jus adalah ekspektoran yang baik untuk penyakit radang saluran pernafasan.

Cherry mengandungi glikosida aktif secara biologi - amygdalin, jadi makan ceri mengurangkan kekerapan dan keparahan serangan jantung, membantu menyembuhkan beberapa penyakit perut dan sistem saraf. Jus ceri dengan susu berguna untuk penyakit sendi - radang sendi, dan rebusan daun ceri dalam susu - untuk penyakit kuning asal berjangkit. Ceri segar dan kering, pulpa ceri, dihaluskan dengan gula, mengekalkan banyak kelebihan beri segar. Dalam perubatan rakyat, pulpa dan jus buah diresepkan untuk sembelit kronik, keadaan demam, dan penyakit radang saluran pernafasan. Jus ceri dengan susu (1: 1) berguna untuk artritis, demam, bronkitis, asma bronkial, epilepsi dan gangguan mental. Lapisan kapas yang direndam dalam gruel daun ceri segar yang dihancurkan digunakan untuk menghentikan mimisan, dan pembalut digunakan sebagai agen penyembuhan luka sekiranya terjadi kerosakan pada kulit.

Merebus ceri kering sebagai antipiretik untuk kanak-kanak: tuangkan 100 g buah dengan 0.5 liter air dan sejat 1/3 isi padu cecair dengan api kecil.

Ciri penyembuhan tangkai ceri

Ceri dalam perubatan rakyat

Ceri banyak digunakan dalam resipi perubatan tradisional untuk rawatan penyakit di rumah..

Mari buat ceri berbuah!

10 Mei 2017 / Irina Kolchina, perunding Podvorie SC, plot di Sergiev Posad (60 km sebelah utara Moscow)

Foto dari kebun pengarang.

Sejak dulu lagi, ceri tumbuh di laman web kami. Pokoknya besar, mekar dengan subur dan indah, tetapi memberikan beberapa buah, sekitar lima, tetapi tumbuh. Banyak. Setiap orang tidak mempunyai waktu untuk melawan pertumbuhan yang berlebihan, dan kami memiliki "kebun ceri", hanya tanpa ceri. Pada zaman dahulu saya tidak mempunyai pengetahuan atau pengalaman, tetapi orang yang berpengetahuan berkata: "Tempat kami bukan ceri!"... Dan, sayangnya, saya terpaksa menyingkirkan semua keindahan ini dan mengakhiri impian penuaian ceri yang kaya. Selama bertahun-tahun.

Masa berlalu. Pengetahuan muncul, pengalaman yang terkumpul dalam penanaman pokok buah-buahan lain, yang juga tidak ingin menghasilkan buah di tanah berasid berat kami dengan air tanah tinggi dan kabut sejuk yang turun dari bukit-bukit di sekitarnya. Seiring dengan pengalaman, ada keinginan untuk bereksperimen dengan ceri lagi, dan impian penuaian ceri yang kaya merebut kembali saya: "Tidakkah saya dapat memikirkan bagaimana membuatnya berbuah?" Dan saya hadir! Dan ceri berbuah! Sudah tentu, ini bukan hasil panen yang longgar, apabila dahan cenderung ke tanah, tetapi mereka cukup baik, dan di tempat kami, mereka sangat menakjubkan! Saya akan berusaha untuk memperbaiki lagi keadaan hidup ceri dan saya akan memberitahu bagaimana caranya. Bagaimanapun, pembeli sering mengemukakan soalan: "Mengapa bunga sakura berkembang dengan baik, tetapi tidak berbuah?" Tanah berasid berat adalah salah satu sebab mengapa ceri tidak berbuah, tetapi tanpa membuangnya, tidak masuk akal untuk melakukan perkara lain. Penyelesaian tanah berasid mempengaruhi keasidan jus sel, proses biokimia terganggu, dan buah tidak terbentuk.

Cara yang ingin saya bicarakan tentu saja melampau, tetapi semua buah yang tumbuh di tanah yang sukar seperti itu adalah sangat melampau. Untuk mendapatkan buah, anda perlu berfikir dengan baik dan berusaha dengan baik. Banyak yang menyerah, mereka mengatakan, kita tidak dapat melakukan apa-apa, kita akan menanam bunga, dan itu baik-baik saja. Jadi, ternyata anda dapat memperoleh hasil yang lumayan walaupun dalam keadaan tidak sesuai untuk tanaman, anda hanya perlu memperbaikinya sedikit..

Pertama, mengenai keadaan umum yang perlu dipertimbangkan ketika memilih dan menanam ceri. Kita akan bermula dari fakta bahawa ceri menyukai tanah yang netral dengan banyak pasir dan tidak suka dikurung; di tanah yang berasid, ia jatuh sakit dengan coccomycosis. Sayangnya, sehingga kini tidak mungkin untuk mengembangkan jenis yang kebal terhadap penyakit ini, oleh itu, perlu memilih yang tahan lama. Setelah menganalisis prestasi banyak varietas, saya berhenti di Molodezhnaya - ia tidak memerlukan penyerbuk dan ia sendiri adalah penyerbuk untuk jenis yang mekar pada masa yang sama, ia sebahagiannya tahan terhadap coccomycosis, rendah, hingga 2.5 meter, dan sangat enak, malah saya merasakan rasa ceri dia. Varietas tersebut termasuk dalam daftar negara untuk Wilayah Tengah dan disarankan untuk ditanam di Wilayah Moskow. Tetapi, anda juga boleh mencuba varietas subur diri yang lain, dan juga yang subur sendiri, hanya dalam kes ini anda perlu membeli dua anak benih dari pelbagai jenis, yang saling mendebunga antara satu sama lain. Ia sangat penting - anda perlu membeli anak benih yang dicantumkan ke stok klonal (bukan biji), maka akarnya tidak akan mendalam, tetapi akan terletak secara mendatar di lapisan tanah atas yang kita buat. Kanak-kanak berusia dua tahun atau satu tahun, tidak menjadi masalah, tetapi jika menggunakan sistem akar terbuka, cubalah untuk tidak mengeringkan akar semasa pengangkutan, tetapi segera gali anak benih secara mendatar di laman web ini, sedikit menaikkan bahagian atasnya. Dalam bentuk ini, dia dapat menunggu beberapa hari, tetapi tidak lebih, kerana akar penghisap akan mula tumbuh, yang semestinya akan terputus semasa penggalian dan penanaman. Segera sebelum menanam, rendam anak benih dalam campuran akar dan epin sekurang-kurangnya 2 jam, atau lebih baik selama beberapa jam.

Dianjurkan untuk memilih tempat penanaman yang dilindungi di sebelah utara, semestinya tidak berlindung pada siang hari, jika tidak, ceri akan berbunga dan berbuah buruk. Sekiranya laman web ini bertingkat, pilih tempat yang lebih tinggi.

Dan sekarang secara langsung mengenai penanaman di tanah berat dan berasid (jangan cuba menggunakan kaedah ini di tanah berpasir). Kami mula menyiapkan lubang pendaratan. Kami menandakan persegi 1.2x1.2 m atau bulatan dengan diameter 1.2 m. Dari kawasan yang dirancang, keluarkan lapisan bumi di bayonet sekop, letakkan di timbunan (bumi akan diperlukan). Bahagian bawah tidak longgar, tetapi kita meratakan dan menginjak-injak. Ini perlu supaya akarnya tidak mahu bercambah menjadi tanah liat jangka panjang yang keras, mandul, sejuk dan tidak kering. Sekarang perkara yang paling penting bermula: kita akan membuat lapisan peneutralan untuk menghalangi campuran tanah yang disiapkan untuk ditanam dengan reaksi neutral dari "persekitaran yang bermusuhan", yang selalu cenderung untuk mengasamkannya. Untuk melakukan ini, ambil satu liter tepung abu atau tepung dolomit dan taburkannya secara merata di bahagian bawah lubang. Saya tidak mengesyorkan menggunakan kapur gandum pada tahap ini, ia lebih agresif dan boleh memberi kesan negatif pada akar yang tumbuh di masa depan. Sekiranya anda mempunyai arang (dan ternyata, banyak yang memilikinya, kerana anda mungkin menggoreng kebab pada hujung minggu), taburkannya di atas abu dengan lapisan hingga 5 cm. Anda akan mendapat penapis yang juga akan meneutralkan larutan tanah berasid, sementara ia akan bertahan lama. bagaimanapun, arang batu kekal di tanah selama beberapa tahun. Sekiranya tidak ada arang batu, tidak menjadi masalah, dan tanpanya hasil yang baik adalah mungkin..

Penyediaan tanah harus dilakukan di luar lubang penanaman. Jangan campurkan bahan-bahan di dalam lubang supaya tidak menggerakkan lapisan peneutralan dan buka saluran untuk larutan tanah berasid. Campurkan tanah yang telah dikeluarkan sebelumnya dengan pasir, kotoran busuk sepenuhnya, baja dan abu, atau tepung dolomit. Untuk 3 baldi tanah yang ada, tambahkan 1 baldi pasir tanpa gagal! Fikirkan terlebih dahulu di mana anda boleh mengambil tanah tambahan, kerana ia mesti disiapkan dalam jumlah yang cukup untuk mengisi lubang yang digali dan membentuk tanggul ke ketinggian bayonet penyodok (akibatnya, ketinggian campuran tanah harus 50 cm, terhitung dari dasar lubang). Untuk keseluruhan isipadu tanah, tambahkan 1 baldi kompos yang sudah reput sepenuhnya, 150-300 g superfosfat berganda, 40-80 g kalium sulfat, atau baja siap pakai untuk buah, mengikut arahan (jumlah baja yang digunakan bergantung pada penanaman tanah). Sebarkan satu liter abu (atau setengah liter tepung dolomit) secara merata ke seluruh timbunan dan campurkan semua komponen dengan teliti. Jangan takut untuk mengalkali tanah, jika pada mulanya sedikit alkali - ini tidak menjadi masalah. Penyelesaian tanah dari wilayah jiran akan sentiasa berusaha untuk mengasamkannya, tetapi ini tidak akan berjaya dengan segera. Maka kita hanya akan menghadapinya.

Isi lubang penanaman dengan tanah dan bentuk tanggul berbentuk lubang di atas. Ia boleh dipagari dengan papan atau pita curb (jika anda memilih bentuk bulat) supaya pinggirnya tidak tersapu oleh hujan. Atau lakukan tanpa pagar, kemudian susun hujungnya pada sudut 45 °.

Untuk apa tanggul itu? Untuk menaikkan akar di atas permukaan tanah umum - dengan teknik ini kita akan mewujudkan keadaan terbaik untuk hidup dan berjaya menghasilkan buah ceri. Pada musim bunga, aliran keluar kelembapan tanah akan berlaku lebih cepat, masing-masing, bumi akan menjadi panas lebih awal. Selain itu, akarnya tidak akan mengalami kesan negatif banjir ketika mati lemas tanpa oksigen, sementara daun mulai mekar dan menunggu makanan. Dan ini adalah salah satu alasan kematian dan pada masa yang sama jawapan kepada soalan: “Mengapa ceri mati? Lagipun, daunnya sudah mekar! " Dan kami tidak akan membiarkan ini! Di atas katil yang lebih tinggi, lebih mudah untuk mengekalkan tindak balas tanah neutral yang diperlukan ceri. Dan sepanjang musim panas, suhu di tanggul akan lebih tinggi daripada di tingkat umum, yang penting, kerana ceri berasal dari wilayah yang lebih selatan daripada wilayah Moscow. Tempat duduk sudah siap dan, akhirnya, kita dapat menanam ceri yang sudah lama kita tunggu. Tapak cantuman harus 4 cm lebih tinggi dari permukaan tanah (ingat bahawa setelah menyiram, tanah mengendap dan mengetatkan anak benih, jadi mulailah menanamnya lebih tinggi).

Anda perlu menyiram seluruh permukaan tanggul secara merata sehingga seluruh lubang mengendap. Setelah setiap tin penyiraman, anda perlu menunggu 2 jam sehingga rawa tidak terbentuk, dan bumi mengendap dengan baik (secara keseluruhan, anda memerlukan 3 tin penyiram, masing-masing 10 liter). Periksa tapak cantuman - jika lebih rendah daripada yang diperlukan, tarik perlahan anak benih ke tahap yang diinginkan. Dan kemudian pastikan bahawa cantuman tidak mendalam, anda tidak boleh membiarkan anak benih bergerak ke akarnya, jika tidak, pertumbuhannya akan segera muncul. Sekiranya akar menjadi telanjang, maka lebih baik menambahkan bumi kemudian apabila tanah akhirnya menetap.

Dianjurkan untuk menanam ceri dengan sistem akar terbuka di wilayah Moscow pada musim bunga, dengan yang tertutup - hingga pertengahan musim panas, sehingga dapat berakar dengan baik dan menyelesaikan musim tanam pada musim luruh, telah kayu masak dan siap untuk musim sejuk. Pada tahun penanaman, perawatan terdiri dari penyiraman tepat pada masanya sesuai dengan keadaan cuaca.

Pada musim bunga tahun depan, anda perlu memberi makan ceri dengan nitrogen - 1 sudu besar. Larutkan sudu dengan bahagian atas dalam 10 liter air dan tumpahkan bulatan batang. Setelah itu, taburkan kaleng abu setengah liter secara merata ke seluruh permukaan tanggul dan mulsa di atasnya dengan bahan mulsa, tetapi tidak dengan reaksi berasid. Anda boleh menggunakan rumput potong, gambut yang dinetralkan, kompos yang sudah reput (kecuali ayam). Taburkan dengan lapisan nipis. Pada akhir musim panas - awal musim luruh, pupuk tanaman dengan superfosfat (50-60 g) dan taburkan lagi setengah liter abu dan mulsa. Dan setiap tahun. Dengan cara ini kita akan mengekalkan tindak balas tanah yang neutral. Sekiranya tidak ada abu, anda boleh menggunakan tepung dolomit, tetapi kemudian anda perlu menambah kuah potash pada musim gugur.

Dan kami akan menggunakan satu lagi teknik sekali dalam setahun, pada awal musim luruh, sebelum musim hujan: di sepanjang perimeter lubang penanaman, anda perlu membuat tusukan dengan babi di sepanjang gigi dan tuangkan susu limau ke dalam lubang dari tong penyiram tanpa pembahagi (cairkan segelas tepung kapur dalam 10 liter air), Goncangkan penyiram secara berterusan semasa menyiram. Dengan cara ini, kita meneutralkan larutan tanah yang sesuai dari kawasan sekitarnya..

Phew! Nah, itu sahaja, memerlukan lebih lama untuk menulis daripada...

Mengapa ceri tidak berbuah - 7 sebab yang paling biasa

Menambah artikel ke koleksi baru

Cherry adalah pokok yang indah yang menyenangkan dengan buah-buahan yang enak dan sihat pada separuh kedua musim panas. Tukang kebun membuat kompot, pengawet, jem, dan anggur dari ceri. Tetapi apa yang harus dilakukan jika ceri tidak berbuah atau menghasilkan panen yang buruk?

Agar tidak kehilangan buah berair, anda perlu menjaga pokok dengan betul. Sekiranya anda masih baru dalam perniagaan ini, baca artikel kami mengenai 7 soalan terpenting mengenai menanam ceri. Mungkin, berkat maklumat berguna ini, anda tidak akan menghadapi masalah penuaian pokok anda dengan teruk. Tetapi jika ceri tidak berbuah dengan baik, maka anda perlu mengetahui mengapa ini berlaku..

Sebab 1: penyakit ceri

Kekurangan beri boleh disebabkan oleh moniliosis dan coccomycosis. Pada penyakit pertama, bunga, ovari, buah-buahan, daun muda dan bahagian atas pucuk mengering, rantingnya kelihatan seperti terbakar. Penyakit ini berkembang pesat semasa berbunga dalam keadaan kelembapan tinggi..

Gejala coccomycosis: bintik-bintik coklat kemerahan kecil yang muncul pada daun ceri pada akhir Mei - awal Jun. Daun yang berpenyakit secara beransur-ansur berubah menjadi kuning, melengkung dan jatuh.

Untuk mengelakkan penyebaran penyakit, kurangkan mahkota tepat pada waktunya dan beri semula pokok tua. Elakkan kerosakan mekanikal pada tanaman, keluarkan secara teratur semua sisa tanaman dan pertumbuhan dari tapak, longgar lorong. Air dan baja pada waktunya.

Pada awal musim bunga, potong dan hancurkan dahan mati yang terkena penyakit perosak dan penyakit, bersihkan kulit mati yang lama pada lubang dan cawangan rangka, buang dan bakar sarang hama.

Solgar, Ceri Asam. Meningkatkan kualiti hidup dengan sebilangan kecil buah beri.

Ceri masam menguatkan saluran darah, meningkatkan jumlah hemoglobin, menormalkan tekanan darah, membersihkan hati, memusnahkan staphylococci dan streptococci sebagai antibiotik semula jadi, meningkatkan kesihatan kelenjar prostat, meningkatkan daya tahan badan dan menguatkan sistem ketahanan badan... dll...

Ceri masam digunakan sebagai produk makanan yang sihat, sebagai makanan tambahan dan sebagai penyembuh..

Solgar mengenai produknya
Bebas Gula dan Kalori yang Disahkan Kosher Tradisional, Sumber Antioksidan Polifenol Semula jadi dan Pelindung Radikal Bebas Bebas daripada produk soya, gluten, gandum, tenusu atau haiwan, ragi, gula, natrium, perisa tiruan, pemanis, pengawet dan warna.
Kapsul sayur-sayuran mengandungi 1 g ceri premium, ekstrak 4: 1 dengan penambahan selulosa mikrokristal dan sayur-sayuran, silikon dioksida dan magnesium stearat.

Ceri masam kaya dengan:
Antioksidan polifenol (quercetin, anthocyanin, asid klorogenik)
Vitamin (A, C, PP, B1, B2, B9, E)
Unsur surih (besi, zink, kalium, tembaga, fluor, mangan, yodium, kobalt, natrium, fosforus, kalsium dan molibdenum)
Pektin, kumarin, asid (suksin, sitrik, salisilik, malik, elagik)

Dos
1-2 kapsul setiap hari dengan makanan.

Manfaat dan pengalaman saya
Lebih baik menghilangkan cerita tentang faedahnya, agar tidak terjebak dalam kata-kata.
Apakah di dalamnya
Sekiranya anda membuka kapsul telus dan merasakan serbuk merah jambu, anda akan terkejut dengan rasa ceri tulen tanpa kepahitan, tanpa rasa masam. Hanya nuansa batu kecil yang dirasakan, yang juga khas untuk beri segar.

Ubat mujarab untuk gout
Ceri adalah ubat yang paling berkesan untuk gout. Saya membeli ceri untuk saudara yang mempunyai pengalaman luas dalam menangani penyakit yang melemahkan ini, dan dia mengatakan bahawa hanya dua cara yang berkesan - makan baldi ceri berpuasa atau teruskan mengambil kapsul ekstrak ceri. Menurutnya, semua kaedah lain adalah dari kaedah yang jahat.

Macho, ibu dan wanita yang sebenar
Lelaki telah lama menyedari bahawa ceri meningkatkan kekuatan maskulin..
Ibu yang menyusu tahu ceri baik untuk penyusuan.
Ceri dikatakan sangat berguna semasa menopaus seperti terapi hormon..

Apa meja, begitu juga kerusi
Sebilangan ahli keluarga saya meminum makanan tambahan ini, menyatakan bahawa 2 kapsul sehari baik untuk buang air besar, menormalkan najis dan menghilangkan gas.

Tadika
Kanak-kanak dengan senang hati meneguk yoghurt tanpa bahan tambahan atau pemanis, jika anda mencampurkan serbuk dari 1-2 kapsul ceri. Cherry adalah kompleks vitamin seimbang semula jadi, di mana semua komponen diserap dengan baik dan tidak saling bertentangan.

Bagaimana dan mengapa saya mengambil ceri sendiri
Saya mengambil 1 kapsul semasa perut kosong sebelum tidur, dicuci dengan larutan serbuk kolagen cair. Kolagen diserap dengan lebih baik dan lebih cepat kerana adanya vitamin C semula jadi dari ceri dan silika tambahan. Di samping itu, ini adalah pencegahan gout, kecenderungan genetik yang saya miliki melalui ayah saya.

Dan dalam topeng!
Kadang-kadang saya mencurahkan serbuk ceri dari kapsul dan menambahkannya ke topeng. Suplemen ceri memutihkan kulit dengan baik dan memperbaiki kulit.

Cara mengatasi tanah berasid untuk ceri

Sekiranya seseorang tidak tahan dengan tanah yang berasid, ia adalah ceri. Walaupun ada sesuatu yang terikat di laman web seperti itu, maka setelah berbunga pasti akan runtuh. Dan ternyata: ceri mekar seperti disiram dengan susu, tetapi tidak ada buah. Apa nak buat?

Tidak mungkin membetulkan keadaan dengan segera. Tetapi dalam beberapa tahun penambakan, anda boleh mengembalikan pokok-pokok untuk menghasilkan..

Tanah berasid juga berbahaya kerana ceri menderita penyakit tertentu di atasnya - ia akan ditutup dengan gusi, kemudian akan terkena coccomycosis. Ini seterusnya melemahkan pokok dan membawa kepada pembekuan cawangan dan bahagian atas individu..

Anda juga dapat menentukan sama ada ceri anda masam dengan melihat rumpai. Sekiranya di antara mereka terdapat banyak sorrel kuda atau ekor kuda, oxalis, maka limau tidak akan mengganggu "pesakit" anda. Ia mesti dibawa seperti biasa, untuk penggalian musim luruh (250400 g limau-meriam per 1m2).

Tepung Dolomite berfungsi dengan baik pada tanah berasid, kerana selain kapur juga mengandungi magnesium. Ia juga digunakan dalam jumlah 250-550 g per 1 m2 (bergantung pada keasidan tanah).

By the way, hampir semua tanaman gembira dengan tepung dolomit di tanah berasid. Oleh kerana, walaupun tidak mengandungi makronutrien (kecuali kalsium), ia menjadikannya lebih mudah diakses daripada yang terdapat di dalam tanah.

Sekiranya anda ingin meningkatkan hasil secara mendadak, maka anda perlu menambahkan 1 kg abu untuk setiap batang persegi batang.

Sekiranya keadaan benar-benar buruk, maka pokok-pokok dapat disiram dengan larutan susu limau yang lemah sekarang, tanpa menunggu musim luruh.

Perlu diingat bahawa pengapuran dilakukan setiap lima tahun. Komponen penyahtoksin berfungsi dengan perlahan dan kesannya sangat lama. Oleh itu, adalah berbahaya untuk membuatnya setiap tahun..

6 sebab utama mengapa ceri tidak berbuah

Ceri adalah tanaman buah kedua paling umum di Rusia Tengah selepas pokok epal. Tetapi baru-baru ini kebiasaannya tanaman ini tidak memberikan hasil yang banyak. Ini berlaku paling kerap di kawasan taman baru di mana kebun didirikan dari awal..

Apakah sebab kekurangan buah pada tanaman yang produktif seperti ceri? Mungkin ada beberapa sebab untuk ini..

Sebab 1 Tanah berasid di laman web ini

Ceri tumbuh dengan buruk di tanah dengan keasidan yang tinggi. Harus diingat bahawa di zon tengah, hampir semua tanah memiliki nilai pH yang rendah, namun, di tanah basah dan bekas penebangan hutan konifer, keasidan tanah jauh lebih jelas. Di tempat-tempat seperti itu, tanpa langkah agroteknik tambahan, ceri tidak berakar dengan baik dan, dengan demikian, mungkin tidak berbuah..

Dalam keadaan yang dijelaskan, perlu menambahkan komponen alkali ke tanah secara berkala. Yang paling berkesan ialah tepung batu kapur dan dolomit. Diperlukan untuk menambahkannya tidak hanya ke lubang penanaman ketika menanam anak benih, tetapi juga secara teratur menanamnya di tanah di sekitar perimeter bulatan batang. Untuk ini, alur dibuat dengan kedalaman kira-kira 1/2 bayonet sekop, tepung dolomit diletakkan di dalamnya dan ditutup dengan bumi.

Sebab 2 Kekurangan jenis penyerbuk untuk ceri

Sehingga kini, sebilangan besar varietas ceri telah dibiakkan, di antaranya terdapat kacukan buah ceri biasa dengan ceri manis - duki. Beberapa jenis subur sendiri, tetapi kebanyakan memerlukan pendebungaan silang. Sehubungan dengan itu, sekurang-kurangnya 2 jenis ceri berbeza mesti tumbuh di laman web ini..

Lebih-lebih lagi, adalah wajar bahawa salah satunya adalah penyerbuk sejagat. Varieti seperti itu adalah Lyubskaya, Vladimirka, Shubinka dan beberapa yang lain. Varieti ini adalah jenis lama, dan dalam banyak hal lebih rendah rasa daripada yang baru. Walau bagaimanapun, mereka dapat membantu anda mendapatkan hasil panen yang banyak..

Sebab 3 Penyakit kulat pada ceri

Hampir semua kultur buah batu lebih kurang terdedah kepada jangkitan dengan coccomycosis dan moniliosis. Pokok ceri terutamanya menderita daripadanya..

Ancaman terbesar untuk penuaian adalah moniliosis. Spora jamur matang dan dibawa angin semasa musim bunga sakura. Jangkitan berlaku melalui bunga. Setelah akhir berbunga dan munculnya ovari, tukang kebun memperhatikan bahawa ranting dengan buah yang telah diatur akan tiba-tiba layu, seolah-olah hangus oleh api. Ini adalah manifestasi aktiviti kulat, yang disebut monilial burn..

Untuk mengurangkan penyakit, perlu dilakukan penyemburan pencegahan pada musim bunga. Rawatan pertama dilakukan pada kerucut hijau, yang kedua selepas berbunga. Anda boleh memprosesnya dengan ubat yang bertujuan untuk memusnahkan jangkitan kulat, misalnya, Horus atau Speed. Sebagai peraturan, kebun dirawat pada masa yang sama dari perosak.

Rawatan akan mencegah penyakit penanaman secara besar-besaran, tetapi cawangan individu masih boleh dijangkiti. Dalam kes ini, dahan yang dijangkiti dipotong dan dibakar..

Sebab 4 Penggunaan baja yang salah semasa memberi makan kebun

Semua tukang kebun berusaha mendapatkan produk mesra alam di dacha mereka. Dalam hal ini, mereka berusaha untuk tidak menggunakan baja kimia, tetapi hanya menggunakan abu dan baja atau kompos. Saya mesti mengatakan bahawa ini adalah penipuan diri sendiri (bukan hanya rumput yang memberi makan lembu).

Baja dan kompos terutamanya pembekal nitrogen ke tanah. Ash adalah sumber unsur surih. Pada masa yang sama, kilang memerlukan komponen makro seperti kalium dan fosforus. Dan jika terdapat cukup kalium di dalam tanah, maka fosforus kurang banyak. Tetapi dialah yang bertanggung jawab untuk pematangan tunas bunga tepat pada waktunya..

Tukang kebun yang menggunakan baja untuk memberi makan ceri menambah sejumlah besar nitrogen ke dalam tanah dan sekaligus meningkatkan keasidan tanah. Nitrogen merangsang tumbuh-tumbuhan. Sekiranya sumbernya tidak digunakan hingga pertengahan musim panas, maka proses vegetatif tidak berhenti dan mengganggu pematangan tunas bunga dan tunas muda. Ini membawa kepada fakta bahawa kilang itu tidak mempunyai masa untuk bersiap sedia untuk musim sejuk. Akibatnya, pada musim bunga, tukang kebun menemui celah-celah embun beku di pohon, dan berbunga yang subur tidak menyebabkan panen yang banyak..

Untuk mengelakkan hasil ini, setelah awal berbuah, pokok ceri dihentikan makan dengan baja organik. Baja mineral dipilih sehingga didominasi oleh fosforus dan kalium.

Sebab 5 Kelembapan berlebihan

Penimbunan air juga boleh menjadi sebab kurangnya penuaian ceri. Di kawasan dengan air bawah tanah yang dekat, ceri mungkin tidak berakar sama sekali. Namun, jika ia telah berakar, hasilnya sangat bergantung pada perubahan kelembapan tanah. Untuk meminimumkan faktor ini sebanyak mungkin, perlu mengatur rangkaian saluran saliran di seluruh laman web..

Sebab 6 Penanaman ceri yang salah

Sebab lain untuk kekurangan hasil panen pada ceri adalah penanaman anak benih yang salah. Semasa menanam anak pokok pokok buah-buahan, pendalaman kerah akar tidak dibenarkan. Jangan takut bahawa bahagian atas akar mungkin tidak ditutup dengan bumi - ia selalu boleh ditaburkan kemudian..

Mendalam kerah akar mengancam, paling tidak, dengan penanaman benih panjang di tempat kekal, paling teruk - dengan kematiannya. Sekiranya anak benih belum mati, maka buahnya mungkin ditangguhkan selama beberapa tahun. Walau bagaimanapun, beberapa tahun pertama berbunga tidak akan menghasilkan hasil panen. Ini berkaitan dengan perjuangan pokok untuk bertahan dalam keadaan yang anda buat. Perjuangan mengambil semua kekuatan dari tanaman dan tidak ada sumber yang cukup untuk pembentukan tunas bunga penuh.

Selain itu, penanaman secara mendalam merangsang pertumbuhan akar, yang menimbulkan kesulitan tambahan bagi penanam..

Sekiranya syarat-syarat di atas diambil kira semasa menanam dan menanam pokok ceri, maka dengan bersyukur budaya ini setiap tahun akan membawa anda banyak hasil dari semua buah kegemaran anda.

Menanam ceri biasa

Pokok buah yang diketahui oleh semua orang - Common Cherry - tumbuh di plot peribadi, di kebun depan dan juga berhampiran jalan raya. Kilang itu tidak bersahaja. Buahnya dimakan, digunakan untuk tujuan perubatan dan kosmetologi. Kompot dan jem, minuman keras dan pelbagai warna disediakan daripadanya. Beri mengandungi banyak unsur berguna, mereka sangat dihargai oleh pakar pemakanan.

Ciri-ciri pelbagai

Ceri biasa mula wujud 8 ribu tahun yang lalu SM. e. Di Rusia, sebutan pertama tanaman muncul pada abad ke-10. Hari ini ceri adalah salah satu tanaman yang paling diminati. Terdapat dua jenis tanaman.

  1. Bush ceri hingga 3 m.
  2. Treelike - sehingga 8 m.

Kilang ini juga dikenali dengan nama varietas Kislaya dan Sadovaya. Ceri Bush memberikan buah pertama 3-4 tahun selepas penanaman, dan ceri seperti pokok mula berbuah beberapa tahun kemudian. Ceri biasa mempunyai mahkota yang subur, pokok tumbuh hingga ketinggian 3-7 m. Batang tanaman berwarna kelabu, dahan menyebar. Dedaunan berwarna hijau, halus, sedikit berkilat. Daunnya berukuran 7-12 cm dan selebar 4-5 cm. Tunasnya berbentuk ovoid. Semasa tempoh berbunga, ceri biasa menghasilkan bunga putih dengan lima kelopak. Buahnya sangat berair, bulat, berwarna merah. Cherry mula mekar pada bulan April - Mei, sebelum daun pertama muncul. Buah mula menjadi merah pada bulan Jun - Julai.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Buah ceri biasa mengandungi:

  • 7-17% gula;
  • 0.8-2.5% asid;
  • 0.15-0.88% unsur penyamakan;
  • ionizit;
  • pektin dan antosianin;
  • unsur mineral;
  • vitamin kelas B dan C, kompleks karotena dan asid folik.

Dalam buah beri, gula dalam bentuk glukosa dan fruktosa. Berkat ini, tahap hemoglobin seseorang meningkat. Asid organik berry juga terkandung: sitrik dan malik. Dengan bantuan ionizit, metabolisme dalam tubuh manusia diselaraskan. Anthocyanin membantu menguatkan lapisan saluran darah dan kapilari. Vitamin bertindak pada tubuh sebagai bahan penguat.

Untuk rawatan, penyembuh menggunakan buah, kulit kayu, daun dan bunga ceri biasa. Jus beri digunakan untuk pembuatan ubat antipiretik. Merebus dari batang mempunyai kesan positif pada tubuh secara keseluruhan. Biji buah beri berbahaya untuk dimakan, tetapi jika dikeringkan dan digosok, ia boleh digunakan untuk memampatkan gout..

Daun ceri biasa mempunyai sifat antiseptik. Mereka digunakan untuk mencederakan pelbagai buah. Air yang diperoleh dari bunga tumbuhan membantu menyembuhkan radang mata.

Aplikasi buah

Jam adalah penyediaan ceri klasik.

Beri juga digunakan untuk menyediakan kompot, jus, jem, minuman keras dan infus. Mereka dikeringkan, dimasukkan ke dalam pai dan roti. Buah-buahan juga dimakan segar, berair, manis dan beraroma, memberi kesan positif kepada kesihatan.

Ceri biasa juga digunakan untuk pengeluaran perabot dan pelbagai barang kayu. Pokok ini mempunyai warna coklat, senang diproses. Bahan ini dihargai oleh semua tuan.

Kontraindikasi

Terdapat juga kontraindikasi. Dilarang makan ceri biasa untuk orang yang menderita penyakit perut dan usus, keasidan tinggi, dan mereka yang menghidap diabetes. Sebelum makan beri merah, anda harus berjumpa doktor..

Menanam anak benih

Pokok buah ditanam pada musim bunga. Pada musim gugur, anda boleh membeli anak benih dan menggali mereka untuk musim sejuk. Cabang cemara sesuai dijadikan tempat perlindungan. Pada masa memilih anak benih ceri biasa, penting untuk memperhatikan batangnya, yang harus mencapai 60 cm, cawangan harus berdiameter sekurang-kurangnya 2-2.5 cm dan panjang 60 cm. Biasanya tanaman dwitahunan kelihatan seperti ini..

Penyediaan tanah

Tanah perlu dikalsifikasi untuk mengurangkan keasidan. Untuk melakukan ini, ambil 400 g tepung kapur atau dolomit setiap 1 m2. Tanah digali hingga 20 cm, dicampurkan dengan pembajaan organik. Lumurkan tanah sebelum disenyawakan.

Menanam pokok

Penanaman ceri masam dilakukan pada musim bunga, ketika tunas belum mulai mekar. Lubang pendaratan disediakan paling baik pada musim gugur. Tanah di laman web ini mestilah mempunyai keasidan sederhana, tanah berpasir atau tanah liat. Tidak semestinya menanam anak benih di dataran rendah, di sana terlalu berangin. Cherry Sadovaya lebih suka kawasan yang terang dan hangat.

Semasa penanaman, perlu menjaga jarak antara 3 m antara pokok. Tumbuhan ditanam untuk pendebungaan berhampiran ceri Asid, jadi tukang kebun mesti memilih sekurang-kurangnya 4 jenis pokok buah yang berbeza. Di petak, anak benih ditanam mengikut rancangan - 2,5x3 m. Sekiranya varietasnya berukuran kecil, maka ditanam mengikut skema 2.5x2 m. Peraturan ini tidak terpakai untuk varieti yang diserbukan sendiri.

  1. Untuk penanaman, gali lubang, kedalaman 50-60 cm, diameter 80 cm.
  2. Semasa menggali, anda perlu memisahkan lapisan atas bumi dan mencampurkannya dengan abu kayu, baja organik dan mineral. Adalah tidak diinginkan untuk meletakkan baja kapur dan nitrogen ke dalam lubang, kerana mereka dapat membunuh sistem akar.
  3. Tali besi digerakkan ke tengah lubang. Di dekatnya, bumi dituangkan dalam bentuk kerucut. Akar anak pokok akan mudah tersebar. Kemudian tanaman diturunkan ke dalam lubang, akarnya diperbaiki dengan teliti dan ditutup dengan tanah. Mereka harus menyiram tanah untuk mengelakkan busuk..
  4. Parit diciptakan berhampiran tanaman yang ditanam. Tuangkan tanah dan tuangkan baldi air. Setelah menyiram, kawasan berhampiran anak benih mesti disenyawakan dengan humus atau gambut.
  5. Ikat tanaman dengan berhati-hati.

Keperluan penjagaan

Ceri domestik muda mesti dijaga sebelum berbuah. Penjagaannya adalah seperti berikut:

  • penyiraman biasa;
  • pemangkasan;
  • melonggarkan bumi;
  • mulsa dengan gambut atau humus;
  • pakaian atas;
  • pencegahan dan rawatan penyakit;
  • pemusnahan perosak;
  • membersihkan laman web dari rumpai.

Baja

Berpakaian top digunakan untuk berbuah yang baik selama tempoh masak buah beri. Jumlah baja yang diperlukan dikira berdasarkan keadaan dan usia tanaman. Bahan organik digunakan sekali selama 2-3 tahun. Untuk melakukan ini, ambil kompos baja busuk. Apabila pokok berusia 4-5 tahun, dan mulai berbuah, ia diberi makan baja fosforus dan kalium pada musim luruh, dan baja nitrogen diberikan pada musim bunga.

Semasa musim tanam, baja digunakan 2 kali: setelah berbunga dan 2 minggu selepasnya. Vitamin dibawa ke tumbuh-tumbuhan muda dalam lingkaran dekat.

Menyiram

Menyiram tanaman bermula selepas akhir berbunga. Buah-buahan tepu dengan semua unsur yang diperlukan. Penyiraman dilakukan pada kedalaman 40-45 cm agar bumi tidak masam.

Pemangkasan

Ceri biasa memerlukan pemangkasan kerana ia tumbuh dengan cepat. Cabangnya menjadi lebih panjang, dan mahkota tebal. Sekiranya anda memotongnya, buah-buahan akan tumbuh lebih besar, dedaunan akan menjadi sihat, dan dahan buket akan hidup lebih lama. Pucuk dipangkas apabila panjangnya melebihi 50 cm. Pokok tidak akan telanjang.

Penyakit dan perosak

Ceri masam sering mengalami coccomycosis, moniliosis, penyakit kulat dan penyakit gusi. Ia diserang oleh kumbang, serpihan, rama-rama dan kutu daun, jadi anda harus tahu bagaimana merawat penyakit, apa yang harus digunakan untuk mencegah penyakit.

Rawatan tanaman dari serangga

Setelah pokok pertama kali dirawat pada musim bunga dengan urea dari perosak yang berhibernasi di dalamnya, prosedur tersebut harus dilakukan segera sekali lagi. Ini dilakukan dalam tempoh pemula. Urea sering digabungkan dengan penyemburan. Untuk melakukan ini, gunakan larutan oksida klorida tembaga 80 g, karbofos atau 60 g benzofosfat.

Apabila ceri telah mekar, penyelesaian digunakan untuk mencegah lalat gergaji. 80 g karbofos ditambahkan ke dalam 10 liter air. Kira-kira 3 minggu sebelum menuai buah masak, tanaman itu harus dirawat dengan antagonis rama-rama. Apabila tanaman sudah dituai, pokok itu disembur semula dengan bahan kimia khas atau benzofosfat..

Rawatan penyakit

Dengan bermulanya tunas, pokok ini disembur dari moniliosis, coccomycosis dan gusi dengan campuran oksigen klorida tembaga dalam kadar 35 g per 10 l air. Cecair Bordeaux sesuai untuk rawatan. Apabila pembungaan selesai, rawatan dijalankan lagi dengan bantuan racun kulat (dari penyakit kulat). Sekiranya dedaunan sudah mula terbuka, anda harus menggunakan bahan kimia lain: cuprozan, phthalan, captan.

Pemprosesan sebanyak 3 kali dilakukan dengan menggunakan cecair atau tembaga Bordeaux. Prosedur ini dilakukan kira-kira 3 minggu sebelum penuaian. Penyemburan 4 kali perlu dilakukan setelah mengeluarkan buahnya.

Tindakan pencegahan

Pencegahan dilakukan untuk pertama kalinya sebelum aliran getah muncul. Dedaunan dipangkas terlebih dahulu. Potongan mesti dilumasi dengan campuran tembaga sulfat dan padang kebun. Dianjurkan untuk memutihkan batang pokok dengan kapur. Selepas itu, 700 g urea dicairkan dalam 10 liter air dan tanah berhampiran kilang disembur. Prosedur ini akan melindungi kulit kayu dari parasit, membersihkan pokok dari kulat dan jangkitan lain.

Sekiranya tukang kebun tidak mempunyai waktu untuk melakukan profilaksis, dan tunas di pohon mulai membengkak, penggunaan urea harus dihentikan, kerana akan meninggalkan luka bakar. Sebaliknya, gunakan nitrafen, phytaverm, acarin, dan lain-lain. Dalam tempoh ini, pokok ini dirawat dengan "Zircon" atau "Ecoberin" - persediaannya akan memperkuatkan imuniti tumbuhan.

Apabila dedaunan jatuh dari pokok, anda perlu melakukan pembersihan dahan dan menggosok bahagian dengan tembaga sulfat dan pernis taman. Semua bahagian ceri yang dibakar dibakar. Apabila frosts pertama bermula, semburkan semula pokok dan tanah di kebun dengan larutan urea 5%.

Kesimpulannya

Ceri biasa adalah pokok buah yang popular. Ia tersebar di seluruh dunia. Kilang ini tidak perlu dijaga, sehingga semua orang dapat melakukan penanaman. Ceri mempunyai kualiti bermanfaat dan perubatan. Ia boleh dimakan segar, dijadikan jem, jus dan tincture.