Mengapa boletus disebut: bagaimana cendawan mendapat nama sedemikian

Cendawan boletus dikenali oleh semua orang pada masa kini. Sudah tentu, mereka yang bukan pemetik cendawan gemar hanya mengetahui nama cendawan ini. Walau bagaimanapun, penampilan boletus mungkin tidak asing bagi semua orang. Ini adalah cendawan kecil dengan topi coklat yang boleh dimakan. Rasanya enak digoreng dan direbus, juga acar kering.

p, blokquote 1,0,0,0,0 ->

p, blokquote 2,0,1,0,0 ->

Tetapi hari ini kita ingin berbicara bukan tentang penampilan, dan bukan tentang rasa cendawan ini, tetapi tentang mengapa cendawan itu disebut boletus.

p, blokquote 3,0,0,0,0 ->

Nama "Boletus" dalam bahasa Latin

Seperti kebanyakan jamur lain, nama ini tidak rasmi, kerana namanya tersendiri dalam bahasa Latin, yang terdengar seperti "Leccinum Scabrum". Boletus boletus merangkumi keseluruhan senarai pelbagai jenis cendawan dalam genus mereka:

p, blokquote 4,1,0,0,0 ->

  • Biasa;
  • Pelbagai warna;
  • Catur;
  • Abu abu;
  • Kelabu;
  • Catur;
  • Kasar;
  • Yang hitam;
  • Paya;
  • Putih;
  • Grabovik.

Sekiranya kita bercakap tentang nama "Boletus", maka ini adalah nama popular yang diberikan kepada Leccinum Scabrum, yang telah menjadi terkenal dan lebih sering digunakan daripada nama yang betul dalam bahasa Latin.

p, blokquote 5,0,0,0,0 ->

Mengapa boletus disebut

Mengenai sebab mengapa nama ini diberikan pada cendawan, sangat jelas, kerana dapat diekstrak walaupun dari nama itu sendiri. Cendawan spesies ini paling kerap dijumpai di dekat pokok birch, di bawah pangkalannya. Ini adalah penjelasan yang benar-benar rasional dan sangat sederhana mengenai asal usul nama tersebut..

p, blokquote 6,0,0,1,0 ->

Ngomong-ngomong, di antara nama-nama cendawan yang diketahui oleh kita sekarang, ada nama lain yang sangat mudah dan mudah difahami, misalnya, sangat mudah untuk memberi jawapan kepada persoalan mengapa tidak hanya boletus, tetapi juga aspen disebut. Bagaimanapun, boletus aspen dapat dijumpai berhampiran pangkal pokok aspen.

p, blokquote 7,0,0,0,0 ->

Fakta menarik mengenai nama "Boletus"

Sudah tentu, fakta asal nama boletus hampir tidak dapat disebut menarik, kerana sudah jelas. Walau bagaimanapun, sangat menarik bahawa di antara nama cendawan yang popular terdapat varian lain yang sangat biasa. Antaranya, sebagai contoh:

p, blokquote 8,0,0,0,0 ->

  • Berezovik;
  • Blackhead.
p, blokquote 9,0,0,0,1 ->

Oleh itu, jika anda menjumpai nama cendawan yang serupa di masa depan, ketahui bahawa ini semua adalah cendawan boletus yang sama. Walau bagaimanapun, jika kita membincangkan asal-usul nama-nama ini, maka dengan pokok birch semuanya juga jelas, tetapi komedo dapat membuat anda berfikir. Tetapi di sini juga, semuanya sangat sederhana - komedo disebut pelbagai boletus hitam, mempunyai kepala warna yang hampir dengan warna hitam.

Mengapa boletus dan boletus disebut?

Adakah anda tahu mengapa boletus disebut itu??

Di hutan, dari daun aspen yang telah jatuh tua, topi cendawan merah mengintip keluar. Ini adalah boletus. Dan sedikit lebih jauh, perairan di bawah birch itu, keluar dari tutup coklat boletus. Saya perlahan-lahan merobek daun yang gugur. Ya, terdapat seluruh keluarga boletus boletus: dua, tiga, empat. Satu kurang daripada yang lain.Untuk tidak merosakkan penutup cendawan, saya mengambil bahagian bawah kaki. Akar kulat duduk rapat di tanah. Saya secara senyap-senyap membuang lapisan atas bumi dan melihat: filamen putih tipis-miselium pergi dari akar ke tanah dalam arah yang berbeza. Benang-benang ini saling berkaitan antara satu sama lain sehingga sukar untuk menjejaki tempat mereka seterusnya..

Ternyata seluruh keluarga boletus boletus saya saling terhubung di bawah tanah oleh benang putih ini, dan semua bayi boletus boletus ini adalah saudara yang tumbuh dari satu bola benang, dari satu miselium. String miselium, berjalan di tanah di antara akar bunga dan pokok, menyedut air dan makanan di sepanjang jalan. Makanan mereka adalah daun tua yang jatuh, rumput yang busuk tahun lalu. Benang memberi air dan memberi makan kaki dan penutup cendawan Tetapi apa itu?

Rentetan miselium yang terpisah dekat dengan akar birch yang masih hidup. Mereka menjalar akar dari semua sisi, mereka menembus akarnya. Makanan yang mereka perolehi dari sisa tanaman yang sudah tua tidak cukup untuk mereka, dan mereka mengeluarkan jus dari pokok hidup dengan menyedut akarnya.

Tetapi pokok itu sendiri tidak rugi dari kawasan ini: tali cendawan berfungsi sebagai akar tambahan untuknya dan memberi makan secara bergantian. Jalur boletus adalah "kawan" yang paling sering dengan akar birch, boletus boletus "kawan" dengan aspen, camelina dengan pokok Krismas, dan sebagainya; itulah sebabnya setiap cendawan kebanyakannya terdapat di dekat satu pokok tertentu.

Tidak ada boletus di Sweden. Dan ketika larch ditransplantasikan di sana, cendawan baru di Sweden muncul di hutan baru ini - larch boletus.

Saya mengesyorkan anda video menarik baru yang sangat berguna dalam hobi anda!

Mengapa boletus disebut?

Mengapa boletus disebut? Soalan ini diajukan oleh banyak orang, walaupun jawapannya cukup mudah.

Mengapa cendawan itu diberi nama boletus?

Nama cendawan berasal dari pertumbuhannya berhampiran akar birch. Semua ahli keluarga boleh dimakan, berbeza sedikit rasa..

Boletus: sifat berguna

Boletus adalah cendawan yang enak dan sihat. Ia rendah kalori dan sesuai untuk makanan diet. Boletus mempunyai kesan yang baik pada sistem saraf dan mengatur gula darah. Memakannya membantu menghilangkan toksin dari badan dan meningkatkan fungsi buah pinggang.

Cendawan boletus tidak beracun, tetapi jika ada intoleransi individu, reaksi alergi mungkin berlaku. Setelah merasakan cendawan yang telah lama disimpan di dalam bekas yang tidak sesuai, anda boleh diracuni - demam tinggi dan muntah muncul.

Apa yang perlu dilakukan dengan cendawan boletus?

Cendawan boletus sesuai untuk semua jenis pemprosesan kuliner. Ia boleh direbus, direbus, digoreng. Untuk persiapan untuk penggunaan masa depan, cendawan boletus dikeringkan, acar dan dibekukan..

Sekarang anda tahu mengapa jamur boletus disebut dan mengenai khasiatnya yang bermanfaat.

Seperti apa cendawan boletus dan mengapa ia disebut cendawan?

Seperti apa boletus, tidak semua orang tahu. Cendawan ini, sangat sedap dalam penyediaan apa pun, mempunyai banyak nama. Sebagai contoh, di wilayah Pskov namanya obabok atau nenek dari perkataan dialek "baba" yang bermaksud "tunggul". Boletus boletus dengan topi yang sangat gelap dan hampir hitam disebut blackies atau komedo. Kadang-kadang namanya adalah cendawan kelabu, birch atau tawon.

Penerangan dan ciri

Boletus adalah cendawan yang boleh dimakan yang sangat mirip dengan cendawan porcini. Ia berbeza dengan saudara terdekatnya dengan kekhasan pulpa, yang gelap pada titik pemotongan, dan oleh kaki, yang pada perwakilan muda boletus ditutup dengan skala kecil kelabu dan hitam.

Habitat

Anda dapat melihat cendawan ini di hutan lebat atau hutan bercampur ringan di mana terdapat birch. Cukup mudah untuk meneka mengapa cendawan itu diberi nama boletus. Ia dinamakan begitu kerana cendawan biasanya tumbuh di bawah pokok birch. Kakinya sedikit menyerupai batang birch dengan bintik-bintik gelap pada latar belakang putih, yang diciptakan oleh sisik. Hubungan antara pokok dan cendawan ini sangat semula jadi, kerana boletus sangat bergantung pada pokok kesayangannya dan tanpanya ia tidak dapat tumbuh.

Akar pokoknya sangat padat oleh miselium jamur, yang bahkan dapat tumbuh ke lapisan atasnya. Berkat ini, birch diperkaya dengan fosforus dan nitrogen yang terkandung di dalam tanah. Bahan ini sangat berguna dan diperlukan untuk pokok. Tetapi cendawan itu memberi pertolongan kepada pokok itu agar tidak berminat. Sebaliknya, boletus menggunakan karbohidrat yang dihasilkan oleh pokok..

Cendawan Boletus boleh tumbuh satu demi satu, tetapi terdapat juga keseluruhan cendawan. Mereka sering dijumpai di sepanjang jalan hutan..

Penampilan cendawan

Tudung spesimen muda cendawan ini cembung, agak padat. Ketika matang, ia menjadi berbentuk bantal. Terdapat boletus dengan topi berwarna kelabu, zaitun, coklat dan hampir hitam.

Diameternya, ukuran penutup boletus berkisar antara 7-9 hingga 15-20 cm.

Topi tumbuh pada batang panjang dan tebal berwarna putih atau kelabu muda. Panjang kaki cendawan dewasa mencapai 15 cm. Bentuknya mempunyai penebalan di bahagian bawah. Diameter kira-kira 3 cm. Permukaan batang ditutup dengan sisik memanjang, yang berwarna abu-abu, coklat atau hitam.

Pulpa cendawan ini padat, berwarna putih. Di tapak sayatan, dagingnya boleh berubah menjadi merah jambu.

Penampilan bergantung pada habitatnya, oleh itu, keterangan boletus berbeza-beza bergantung pada tempat cendawan tumbuh. Cendawan yang tumbuh di pinggir hutan dan luncur dengan tahap kelembapan yang tinggi akan mempunyai topi kelabu dan kaki memanjang putih. Di kawasan kering, cendawan tumbuh dengan penutup berwarna gelap, pada kaki lebih tebal, dengan daging keras.

Cendawan muda dibezakan dengan daging yang lembut, tetapi agak padat, sedangkan pada spesimen matang menjadi berair dan rapuh, dan daging kaki menjadi berserat dan sukar.

Ciri pertumbuhan

Spesimen muda kelihatan putih, berbeza daripadanya hanya pada ciri warna kaki, ditutup dengan sisik. Kadar pertumbuhan cendawan ini sangat pesat. Hanya dalam sehari, mereka boleh naik 4 cm dan menambah berat 10 g, tetapi dengan kecepatan yang sama, usia jamur boletus. Biasanya, pada hari keenam, mereka sudah matang sepenuhnya, dan dari hari ketujuh, penuaan bermula. Secara luaran, proses ini dimanifestasikan oleh keperitan, banyak larva lalat cendawan muncul di pulpa cendawan. Oleh itu, kebanyakan boletus besar adalah cacing. Jangka hayat mereka hanya 10 hari..

Spesies yang paling berharga diakui sebagai boletus biasa, yang lebih memilih tempat kering. Buahnya bermula pada awal musim panas, ketika rai melonjak atau bunga sakura.

Jenis boletus

Cendawan ini mempunyai pelbagai jenis. Yang paling biasa adalah:

  • boletus biasa. Berbeza dengan pelbagai warna topi dan pulpa putih salji. Mereka boleh ditemui di hutan Amerika dan Eurasia;
  • pelbagai warna. Ciri khas spesies ini adalah pewarnaan beraneka ragam. Lebih suka tumbuh di antara lumut di habitat paya;
  • paya. Dalam penampilan, cendawan ini berwarna putih sepenuhnya. Perbezaan dalam pulpa yang rapuh, yang semasa rawatan panas, khususnya semasa memasak, sangat mendidih. Sebaiknya dimakan hanya ketika muda. Berbuah pada bulan September;
  • Kelabu. Jenis boletus ini terkenal dengan sebutan "hornbeam" kerana kemampuannya membentuk mikoriza terutama dengan sarang tanduk. Ia dituai dari awal musim panas hingga pertengahan musim luruh. Beam tanduk juga dicirikan oleh pulpa tutup yang kurang padat, oleh itu, nilainya kurang daripada jenis boletus lain;
  • hitam, biasa disebut blackhead. Ia dicirikan oleh warna topi yang sangat gelap, yang boleh berbeza dari coklat gelap hingga hitam. Cendawan ini menyukai kawasan lembap di kebun birch atau hutan pinus;
  • kasar. Spesies ini juga dapat disebut poplar, kerana mikorizanya dapat terbentuk dengan poplar dan aspens. Terdapat juga nama "keras". Ia lebih suka tumbuh di tanah berkapur, dan pulpa padatnya praktikalnya tidak terkena cacing;
  • Boletus catur, yang popular disebut penghitaman kerana kemampuan pulpa pada potongan menjadi coklat dengan warna merah dan ungu, dan kemudian berubah menjadi hitam sepenuhnya. Keanehan spesies ini juga terletak pada kemampuan membentuk mikoriza dengan pohon beech dan oak;
  • bertukar menjadi merah jambu. Ciri khas spesies ini adalah warna merah jambu daging yang dipotong. Memberi keutamaan kepada kawasan paya dan lembap di antara hutan birch;
  • cendawan abu-abu abu-abu mempunyai topi coklat muda, dan dagingnya pada titik potong menjadi merah jambu.

Semua spesies ini, tanpa mengira bentuk jamur boletus, boleh dimakan, kerana ia adalah cendawan yang boleh dimakan. Kumpulkan mereka dengan banyak dari akhir musim panas dan sepanjang musim gugur.

Sifat dan bahaya yang berguna

Nilainya berasal dari komposisi kimianya. Kandungan tinggi protein seimbang yang mengandungi leusin, tirosin, arginin dan glutamin menjadikannya produk yang berguna untuk tubuh manusia. Ini juga mengandung vitamin B, C, D, PP, dan E, yang mempunyai kesan yang baik terhadap kesihatan ketika dikonsumsi.

Pulpa terdiri daripada serat yang mampu menyerap semua jenis toksin. Ini membantu membersihkan badan daripada bahan berbahaya. Dalam perubatan mereka menggunakan:

  • dalam rawatan pelbagai gangguan buah pinggang;
  • dengan penggunaannya, adalah mungkin untuk mengatur kadar gula darah;
  • boleh digunakan untuk keadaan patologi sistem saraf;
  • memberi kesan positif kepada keadaan kulit, serta membran mukus;
  • sangat diperlukan bagi mereka yang mempunyai masalah dengan aktiviti sistem muskuloskeletal, kerana adanya asid fosforik dalam komposisinya, yang terlibat dalam pembentukan enzim.

Kontraindikasi utama

Intoleransi Boletus adalah fenomena yang jarang berlaku, tetapi kadang-kadang keistimewaan berlaku. Tidak digalakkan untuk kanak-kanak. Walau bagaimanapun, kontraindikasi ini berlaku untuk semua cendawan..

Sekiranya terdapat masalah dengan kerja sistem pencernaan, khususnya usus, dan juga ketika terdapat ulser perut dan duodenum, tidak dianjurkan menggunakan jamur boletus. Jika tidak, tidak ada kontraindikasi.

Penting untuk tidak mengelirukan boletus dengan kulat hempedu yang sangat serupa dengannya, yang mempunyai lapisan merah jambu tubular. Corak mesh dapat dilihat pada pundi hempedu. Buburnya mempunyai rasa yang sangat pahit dan pedas. Cendawan hempedu tidak boleh dimakan. Benar, mereka tidak mungkin diracun dengan tepat kerana ciri rasanya. Walaupun dalam satu salinan, sekali dalam hidangan yang disediakan, rasanya sangat menjijikkan sehingga mustahil memakannya..

Permohonan

Boletus, selain berguna, sangat enak. Ia digunakan dalam memasak sup dan sebagai hidangan utama..

Untuk simpanan jangka panjang, ia boleh diawet, dikeringkan atau diasinkan. Ia juga sesuai untuk pembekuan. Cendawan kering digunakan dalam penyediaan pelbagai sos.

Untuk memberikan rasa cendawan yang paling jelas pada hidangan yang dimasak, disarankan untuk menggabungkannya dengan jenis kerajaan cendawan yang lain.

Oleh kerana kandungan boletus rendah kalori, ia dapat dimasukkan ke dalam diet orang yang berlebihan berat badan.

Cendawan boletus dengan yakin boleh disebut sebagai yang terbaik, dengan rasa yang menyenangkan, aroma yang tenang dan banyak khasiat yang berguna. Cari dan kenali bukan hanya oleh pemetik cendawan berpengalaman, tetapi juga oleh semua orang yang menginginkannya.

Cerita mengenai Boletus cendawan untuk kanak-kanak

Maklumat maklumat menarik mengenai cendawan boletus untuk kanak-kanak berumur 5-8 tahun. Dunia.

"Saya mengambil boletus untuk semua orang: dalam bentuknya, rasa yang sangat baik, dan nilai pemakanan" - ini adalah bagaimana penulis Alexander Strizhev menentukan boletus.

Luas dan ringan di kebun birch muda. Di rumput hijau yang lebat, bulu mata putih dari rakan camomile dibuka, dan di sebelahnya tumbuh boletus dengan topi kelabu.

Di bawah birch tinggi,

Di mana bunga aster mekar,

Dengan baju kelabu.

Seperti apa boletus?

Ia mempunyai kaki putih yang langsing dengan sisik coklat gelap. Kaki boletus sedikit lebih nipis daripada boletus. Daging cendawan yang dipotong berwarna putih. Topi boletus juga berwarna putih murni di bawah, dan baldu di atas dan dicat dengan warna kelabu gelap atau coklat gelap, keputihan dan hitam.

Boletus kelihatan seperti birch "langsing", seperti birch batang putih. Pokok birch yang indah mempunyai kulit kayu birch putih yang dihiasi dengan corak hitam, dan boletus boletus mempunyai kaki putih tinggi yang dicat dengan sisik gelap, dan topi perak-kelabu atau perak-coklat untuk menyamai birch ibu. Boletus disebut sebagai anak birch.

Di bawah birch

Di bawah birch putih -

Dia adalah anak dari pokok birch,

Dibesarkan pada musim panas pada masa-masa,

Saya bangun dengan kaki langsing yang panjang,

Oleh itu ia meminta bakul!

Tetapi seperti peribahasa Rusia mengatakan, "di bawah birch, tidak hanya boletus." Tumbuh di kebun birch dan russula, ada juga boletus - lelaki yang ramah, anda boleh menemui king jamur - boletus.

Cendawan boletus merah jambu tumbuh di antara garpu berbunga di lereng dan tepi hutan. Tudung cendawan ini bertukar menjadi merah jambu pada waktu rehat.

Boletus Bog juga kadang-kadang dijumpai di kawasan paya. Mereka kelihatan sangat pucat, lembik, daging boletus paya berair.

Mengapa boletus boletus suka tumbuh di bawah pokok birch??

Para saintis memanggil komuniti pokok dan cendawan seperti itu sebagai simbiosis. Dengan benang bawah tanah yang nipis panjang, cendawan berputar di sekitar akar pokok. Melalui benang ini, miselium mengasimilasikan bahan berguna yang dilepaskan oleh pokok ke dalam tanah, dan pada gilirannya, mereka mengambil bahan yang dilepaskan miselium ke dalam tanah.

Pokok dengan cendawan mempunyai persahabatan yang baik!

"Para saintis percaya bahawa jika tidak ada cendawan, tidak akan ada hutan yang rimbun di bumi, pokok raksasa tidak akan dijumpai di hutan," tulis Vladimir Soloukhin.

Semasa pemetik cendawan meletakkan hadiah-hadiah indah dari hutan ini di dalam bakul dan selimut?

Cendawan Boletus tumbuh dari bulan Jun hingga akhir September. Cendawan ini adalah cendawan spikelet awal..

Apakah cendawan ini? Mengapa mereka dipanggil begitu??

Spikelet adalah cendawan yang muncul di pinggir hutan, lereng, di kebun birch dan hutan ek pada saat rai mulai melonjak di ladang. Cendawan ini, selain boletus, termasuk boletus. Pada masa lalu, para petani melihat: "Rye mekar - anda akan menemui spikelet".

Boletus biasa muncul pada bulan Jun, berubah menjadi merah jambu pada bulan Ogos-September, dan boletus paya pada bulan September.

Apa yang orang masak dari boletus?

Cendawan muda, sepadan dengan satu, acar, kalengan atau goreng yang kuat, dan cendawan dewasa paling sering dikeringkan. Kaviar cendawan aromatik disediakan dari boletus boletus kering. Cendawan kering dibasuh dengan sempurna, direndam dalam air, kemudian direbus selama satu setengah jam. Kemudian cendawan dicincang halus dengan pisau tajam atau melewati penggiling daging, diasinkan secukupnya, bawang goreng, minyak sayuran dan sedikit sup cendawan ditambah. Ternyata makanan yang sangat enak dan sihat!

Soalan untuk mengukuhkan

1. Seperti apa boletus?

2. Apakah jenis boletus yang anda tahu?

3. Mengapa boletus disebut anak birch?

4. Di mana cendawan boletus tumbuh?

5. Mengapa boletus tergolong dalam cendawan spikelet?

Mengapa jamur boletus sering dijumpai di hutan birch dan dari mana namanya berasal

Nama cendawan yang terkenal, seperti boletus, boletus atau cendawan madu, mendapat namanya tepat dari tempat ia biasanya tumbuh. Tetapi mengapa boletus sering dijumpai di hutan birch dan adakah benar bahawa, misalnya, boletus tumbuh hanya di bawah aspen?

Apa itu mycorrhiza

Boletus mendapat namanya dengan alasan. Memang, cendawan ini hanya boleh dijumpai di kebun birch. Faktanya ialah untuk pertumbuhan dan perkembangan normal, ia perlu membentuk mikoriza. Sebenarnya, ia tumbuh bukan hanya di tanah, tetapi di akar pokok itu sendiri. Ia bukan sahaja menjalar akar di luar, tetapi juga menembusi ke dalam. Ini adalah mycorrhiza. Boletus mampu membentuknya hanya dengan akar birch.

Dengan sendirinya, cendawan ini tidak dapat mensintesis bahan organik. Oleh itu, ia mendapat suapan karbon dari birch. Lebih-lebih lagi, kerjasama seperti ini bermanfaat bagi kedua-dua pihak. Kenyataannya adalah bahawa hyphae miselium bebas dapat merebak jauh dan mengumpulkan mineral, garam dan air yang larut dari tanah. Semua ini cendawan menggunakan bukan sahaja untuk khasiatnya, tetapi juga memberi sebahagian kepada pokoknya.

Cendawan putih

Cendawan porcini atau, seperti disebut juga, boletus sangat dihargai oleh pemetik cendawan. Di hutan kita, dia diakui sebagai raja kerajaan cendawan yang sebenarnya. Kakinya tebal, dan topinya berwarna coklat, baldu. Agak sukar untuk mengumpulkannya, kerana topi warna ini hampir tidak dapat dibezakan di antara lumut, daun gugur dan rumput kering.

Untuk mencari boletus, pemetik cendawan berpengalaman selalu pergi ke tempat-tempat di mana banyak pokok cemara, pinus, sangkar tanduk, oak atau lebah tumbuh. Tetapi mengapa cendawan porcini tumbuh di hutan kayu oak atau pinus, sedangkan di jenis hutan yang lain lebih jarang atau tidak tumbuh sama sekali? Sebabnya terletak pada mikoriza yang sama. Seperti boletus, boletus tidak dapat tumbuh sendiri. Tetapi dia menyesuaikan diri untuk bekerjasama tidak hanya dengan satu jenis pohon tertentu, tetapi dengan spesies yang sama sekali berbeda, telah memilih pokok konifer dan tanaman rimbun seperti beech, hornbeam dan oak.

Di samping itu, boletus lebih suka kawasan dengan pencahayaan yang mencukupi, dan cuba mengelakkan kawasan yang terlalu teduh. Oleh itu, lebih baik mencarinya di hutan yang jarang, di tepinya, di lereng dan lereng kecil, atau di sepanjang pinggir jalan dan jalan yang dipijak. Adalah disyorkan untuk mengumpulkan cendawan dengan diameter tutup sekurang-kurangnya 4 cm. Manfaatnya adalah yang paling penting.

Mengapa cendawan madu tumbuh di tunggul?

Tidak seperti boletus atau boletus, jamur madu adalah kulat parasit. Walaupun melalui kerosakan terkecil, liang-liangnya dapat masuk ke dalam kayu. Selepas beberapa ketika, miselium mula aktif berkembang di bawah kulit kayu. Dari masa ke masa, ia menembusi lebih jauh ke dalam pokok, memukulnya semakin banyak..

Jamur cendawan mengeluarkan sejumlah racun berbahaya bagi tanaman, sehingga hanya dalam 3-10 tahun, bergantung pada usia dan ukuran pokok, ia akan mati. Jamur parasit itu sendiri dapat terus tumbuh walaupun pada kayu busuk, termasuk tunggul.

Hati-hati: ada yang disebut cendawan palsu, mereka adalah cendawan beracun!

Oleh itu, dengan namanya mudah ditentukan, misalnya, di mana cendawan boletus atau cendawan aspen biasa tumbuh. Bagaimanapun, nenek moyang kita sangat taat dan memberi nama kepada banyak tanaman berdasarkan sifatnya, ciri luaran atau tempat pertumbuhan mereka yang paling kerap..

Birch

Birch coklat (Leccinum scabrum)

Boletus biasa

Berezovik

Obabok

Birch obabok

Topi:
Dalam boletus, penutupnya dapat bervariasi dari abu-abu muda hingga coklat gelap (warnanya jelas bergantung pada keadaan tumbuh dan jenis pohon dengan mana mikoriza terbentuk). Bentuknya separa sfera, kemudian berbentuk bantal, telanjang atau berlendir tipis, berdiameter hingga 15 cm, sedikit berlendir dalam cuaca basah. Pulpa berwarna putih, tidak berubah warna atau sedikit berubah menjadi merah jambu, dengan bau dan rasa "cendawan" yang menyenangkan. Pada cendawan lama, pulpa menjadi sangat spongy, berair.

Lapisan yang mengandungi spora:
Tiub berwarna putih, kemudian kotor, tiub panjang, sering dimakan oleh seseorang, mudah dipisahkan dari penutup.

Serbuk spora:
Coklat zaitun.

Kaki:
Panjang kaki boletus boleh mencapai 15 cm, diameternya hingga 3 cm, padat. Bentuk batangnya berbentuk silinder, sedikit melebar di bahagian bawah, berwarna kelabu-keputihan, ditutup dengan sisik membujur gelap. Daging kaki dengan usia menjadi berkerat berkayu, sukar.

Sebar:
Birch coklat (Leccinum scabrum) tumbuh dari awal musim panas hingga akhir musim gugur pada musim gugur (lebih baik birch) dan hutan campuran, dalam beberapa tahun ia sangat banyak. Kadang-kadang ia dijumpai dalam jumlah yang mengejutkan di perkebunan cemara yang diselingi dengan birch. Memberi hasil yang baik di hutan birch yang sangat muda, muncul di sana hampir yang pertama di antara cendawan komersial.

Spesies serupa:
Genus pokok birch Pod mempunyai banyak spesies dan subspesies, banyak di antaranya sangat serupa antara satu sama lain. Perbezaan utama antara boletus boletus (sekumpulan spesies yang bersatu di bawah nama ini) dan boletus boletus (kumpulan spesies lain) adalah bahawa boletus boletus berubah menjadi biru pada waktu rehat, sementara boletus boletus tidak. Oleh itu, mudah untuk membezakan antara keduanya, walaupun makna klasifikasi sewenang-wenangnya tidak sepenuhnya jelas bagi saya. Lebih-lebih lagi, sebenarnya, terdapat cukup banyak di antara "boletus" dan spesies yang berubah warna - contohnya, boletus merah jambu (Leccinum oxydabile). Secara umum, semakin jauh ke hutan, semakin banyak jenis kesakitan.

Lebih berguna untuk membezakan Brown Birch (dan semua cendawan yang baik) dari cendawan hempedu. Yang terakhir, sebagai tambahan kepada rasa menjijikkan, dibezakan oleh warna tubulus berwarna merah jambu, tekstur pulpa "berminyak" khas, corak mesh khas pada kaki (coraknya seperti cendawan porcini, hanya gelap), kaki beruban, tempat pertumbuhan yang tidak biasa (di sekitar tunggul, parit dekat, di konifer gelap hutan, dll). Dalam praktiknya, membingungkan cendawan ini tidak berbahaya, tetapi menyinggung perasaan.

Kebolehgunaan:
Birch coklat - Cendawan yang boleh dimakan. Beberapa sumber (Barat) menunjukkan bahawa hanya penutup yang boleh dimakan, dan kaki kononnya terlalu keras. Tidak masuk akal! Topi yang dimasak hanya berbeza dengan konsistensi agar-agar yang mual, sementara kaki selalu kuat, dikumpulkan. Satu-satunya perkara yang disepakati oleh semua orang yang wajar ialah lapisan tiub cendawan lama mesti dikeluarkan. (Dan, idealnya, bawa kembali ke hutan.)

Catatan pengarang:
Walaupun kelihatan rutin, birch adalah cendawan yang agak misterius. Pertama, berbuah. Selama beberapa tahun, ia boleh tumbuh dalam jumlah Homer di mana sahaja dan di mana sahaja. Pada awal tahun 90an, boletus adalah, tanpa berlebihan, cendawan yang paling meluas di wilayah Naro-Fominsk. Dia sarat dengan baldi, palung, batang. Dan dalam satu tahun dia hilang, dan dia masih tidak. Terdapat cukup putih seperti mereka (walaupun ramai penduduk musim panas yang tamak), dan boletus telah hilang. Kadang-kadang, hanya ganjil yang mengerikan: kecil, nipis, berpintal.

Pada musim panas tahun 2002, untuk alasan yang jelas, sama sekali tidak ada pemetik cendawan, dan apa pendapat anda? kadang-kadang boletus boletus yang cukup baik terserempak. Sesuatu akan berlaku lain kali, saya fikir.

Dan lain kali tidak lama lagi. Musim panas dan musim luruh tahun 2003 ternyata sangat membuahkan hasil sehingga semua spekulasi mengenai kemerosotan boletus dapat dikirim dengan selamat ke pembuangan pendapat. Pokok birch pergi pada bulan Jun dan berjalan dan berjalan dan berjalan tanpa rehat sehingga awal Oktober. Ladang, ditumbuhi pohon birch muda, benar-benar diinjak-injak oleh pemetik cendawan - tetapi tanpa sebungkus pokok birch coklat ini, tidak seorang pun yang baik kembali. Tepi hutan dipenuhi dengan najis. Tiga kali berturut-turut (tanpa kehilangan satu hari) saya tidak dapat sampai ke tempat di mana saya menjangkakan akan menemui benjolan hitam, watak saya mengecewakan saya: Saya segera meraih semua pokok birch yang muda dan kuat yang hanya dapat saya lihat, dan setelah 100 meter kenaikan saya berakhir: itu dangkal ada bekas. Saya yakin bahawa selama bertahun-tahun musim 2003 akan dikenang sebagai dongeng, tetapi kemudian sensasinya berbeza. Nampaknya secara harfiah di depan mata saya, nilai boletus telah dinilai.

Cendawan coklat: apa yang ada, di mana ia tumbuh dan kapan mengumpulkannya

Birch coklat, alias obabok, terkenal bukan hanya untuk memilih pemetik cendawan, tetapi juga untuk orang biasa - bagaimanapun, cendawan ini terdapat di banyak hutan, dan anda dapat mengumpulkannya hampir sepanjang musim panas. Popularitinya juga didorong oleh kenyataan bahawa ia sering menghasilkan buah secara besar-besaran. Walau bagaimanapun, dengan nama "birch" menyembunyikan beberapa jenis cendawan, yang berbeza bukan sahaja dari segi penampilan, tetapi juga dapat tumbuh di hutan yang berbeza dan berbuah pada waktu yang berlainan.

Saya berhasrat untuk mencantumkannya dalam artikel ini - dengan sebutan wajib mengenai tempat-tempat di mana mereka dijumpai dan masa berbuah.

Cendawan coklat - bagaimana keadaannya dan apa yang dimakan dengannya

Sebelum memulakan penerangan mengenai jenis pokok birch, saya akan menyebut secara ringkas beberapa kualiti penting mereka..

"Obraz palsu"

Perkara pertama yang perlu diperhatikan adalah bahawa cendawan ini tidak mempunyai rakan yang beracun. Terdapat spesies yang tidak boleh dimakan, serupa dengan mereka - ini adalah cendawan hempedu dan lada, tetapi sukar untuk mengelirukan mereka dengan sebahagian besar boletus. Cendawan hempedu lebih mirip boletus, dan cendawan lada adalah piring roda gila atau mentega. Dan perbezaan utama antara "pokok birch palsu" adalah rasa pulpa. Sungguh pahit atau pedih. Walaupun pemetik cendawan mengambil cendawan ini, walaupun dia memasaknya, dia tidak akan dapat memakannya kerana rasanya yang tidak sedap.

Rasa dan ciri masakan

Mengenai rasa pokok birch, mereka cukup sedap. Cendawan berada di tempat kedua setelah cendawan putih, lebih kurang sama dengan boletus (walaupun beberapa pemetik cendawan percaya bahawa boletus masih lebih enak).

Dari segi memasak, kulit kayu birch bersifat universal: boleh digoreng, dimasak dalam sup, acar, kering, dibuat kaviar dan dibakar dalam pai.

Pada pendapat saya yang rendah hati, tempat terbaik untuk mereka adalah miselium, kerana di sini mereka memberi banyak kaldu. Juga, cendawan boleh direbus dengan beberapa cara (contohnya, dalam krim masam) dan disajikan dengan kentang goreng sebagai lauk.

Mengenai nama dan taksonomi

Pembaca, mungkin akan berminat - mengapa pokok birch dikenali sebagai "obabk"? Kami berjaya mengetahui perkara berikut:

Nampaknya, "obabok" mempunyai akar Eropah Timur, dan diterjemahkan ke dalam bahasa moden sebagai "jamur". Pada masa ini, perkataan ini paling baik dipelihara dalam bahasa Czech: ada cendawan - "houba". Secara amnya, arti ini dekat dengan "bibir" Rusia. Pada masa lalu, semua cendawan lembut dengan lapisan spora dalam bentuk tubulus disebut "bibir". Sehingga hari ini, di beberapa kampung, sup cendawan disebut bukan "miselium", tetapi "bibir".

Dalam dunia ilmiah, adalah kebiasaan memanggil "bobcats" (Latin "Leccinum" - "leccinum") bukan hanya boletus, tetapi juga boletus, serta beberapa cendawan serupa lainnya, misalnya - tumbuh di Amerika Utara.

Adapun nama asalnya "birch" - etimologinya dua kali ganda. Terdapat setiap alasan untuk mempercayai bahawa cendawan disebut dengan cara ini bukan hanya untuk pilihannya dalam memilih pohon symbiont, tetapi juga untuk warna kaki, yang sangat mengingatkan pada batang birch.

Sesuatu mengenai tempat berkembang

Birch coklat bermaksud tumbuh di bawah birch. Pada prinsipnya, ini benar, kerana kebanyakan cendawan ini benar-benar dikumpulkan di hutan birch atau hutan konifer-birch campuran. Walau bagaimanapun, ada spesies yang lebih suka pokok gugur lain daripada birch. Dan satu cendawan - menurut beberapa laporan - boleh tumbuh bukan sahaja di bawah birch, tetapi juga di bawah pain.

Mengenai tempat-tempat tertentu di mana anda harus mencari pokok birch coklat - tidak ada satu "resipi". Cendawan boleh didapati di mana-mana sudut hutan. Tetapi telah diperhatikan bahawa beberapa dari mereka (misalnya, obabok biasa) dengan jelas memuja perkebunan hutan muda, sisi jalan hutan, pinggiran padang rumput dan tepi hutan, serta bukit-bukit kecil. Iaitu, semua tempat yang lebih baik dihangatkan oleh cahaya matahari.

Sebaliknya, terdapat pokok boletus yang lebih suka tempat rendah dan lembap. Adalah masuk akal untuk mencarinya berhampiran sungai, sungai, di pinggir paya atau di hutan paya..

Saya secara peribadi mengenali pencinta perburuan ketiga, mengumpulkan ranting di tasik arung jeram. Seperti yang anda ketahui, adalah "permaidani" lapisan gambut nipis yang terapung di permukaan air, yang saling terkait dengan akar tanaman rawa. Pada arung jeram, kebetulan birch rendah tumbuh - di sinilah tunggul berasal.

Boletus biasa

  • Nama Latin: Leccinum scabrum.

Sangat dikenali - dengan batang putih ditutup dengan sisik gelap, biasanya dengan topi coklat (warnanya boleh berubah dari coklat gelap hingga hampir putih atau kelabu, juga diperhatikan bahawa badan buah muda berwarna lebih ringan). Pulpa putih salji pada potongan tidak berubah warna - ini adalah salah satu ciri yang membezakan.

Dimensi: kaki 8-15 cm, tebal 1,5-3 cm, topi boleh tumbuh hingga 20 cm diameter.

Cendawan hidup sehingga namanya.

Mycorrhiza 1 terbentuk dengan birch, ia terdapat di hutan yang sesuai, di mana pokok ini tumbuh - baik di hutan birch tulen, dan di hutan campuran. Dia sangat menyukai tempat-tempat yang dihangatkan oleh pembukaan sinar matahari, tepi hutan, pinggiran padang rumput, hutan muda dari pohon yang masih rendah, hutan terbuka. Berbuah dari bulan Jun hingga Oktober.

Birch coklat

  • Nama Latin: Leccinum carpini.

Dia penangkap. Ia kelihatan sangat mirip dengan birch coklat biasa, tetapi ia dapat dibezakan dengan warna daging pada potongan - pada mulanya berubah menjadi merah jambu, kemudian menjadi gelap hingga kelabu atau hampir hitam. Juga, cendawan ini sering kali lebih kecil dan lebih padat, permukaan penutupnya menjadi tidak rata, berkerut dengan usia.

Ia dijumpai di kawasan selatan bahagian Eropah di benua - di hutan di mana sinar tanduk tumbuh. Kadang-kadang membentuk mikoriza dengan birch, hazel atau poplar. Berbuah dari bulan Jun hingga Oktober.

Birch keras

  • Nama Latin: Leccinum duriusculum.

Dia adalah pohon birch poplar, kulit keras. Sesungguhnya, cendawan ini berbeza dengan pokok boletus lain dalam buburnya yang lebih padat, yang ketara berubah warna pada potongannya. Pada topi itu berubah menjadi merah jambu atau kemerahan, di bahagian atas kaki ia menjadi merah-kelabu, di bahagian bawahnya mula-mula berubah menjadi hijau atau biru, kemudian berubah menjadi hitam.

Secara luaran, sangat mirip dengan boletus biasa, tetapi kadang kala warnanya mempunyai warna kemerahan..

Mengapa cendawan ini disebut birch adalah soalan yang menarik.

Bentuk birch keras Mycorrhiza dengan beberapa jenis poplar, termasuk aspen. Oleh itu, ia terdapat di hutan-hutan di mana pokok-pokok ini tumbuh, tetapi tidak di mana-mana, tetapi di tanah berkapur, tanah liat dan berpasir. Berbuah dari akhir bulan Julai hingga November, pemetik cendawan jarang ditemui.

Pokok birch

  • Nama Latin: Leccinum holopus.

Warna paling ringan dari pokok birch, dan paling suka kelembapan. Warnanya berbeza dari coklat muda hingga putih susu. Buburnya lembut, bahkan berair, mempunyai sedikit kehijauan. Pada potongan, warna tidak berubah. Semasa rawatan panas, ia mendidih dan menjadi longgar, terutama pada badan buah yang masak. Cendawan muda kurang mudah dijangkiti ini. Banyak pemetik cendawan berpendapat bahawa, kerana sifat ini, boletus paya lebih rendah rasa daripada tunggul biasa.

Cendawan ini terdapat di tempat-tempat lembap di mana birch tumbuh - di pinggir paya, di hutan campuran lembap, di tempat sampah berlumut. Berbuah sepanjang musim panas (dikhabarkan akan muncul walaupun pada bulan Mei) dan hampir sampai salji pertama.

Boletus hitam

  • Nama Latin: Leccinum melaneum.

Dia komedo. Mirip dengan birch coklat biasa, tetapi warnanya lebih gelap.

Sama seperti cendawan sebelumnya, ia menyukai kelembapan, oleh itu tumbuh di tempat yang hampir sama. Terdapat maklumat bahawa dia mampu membentuk mikoriza tidak hanya dengan birch, tetapi juga dengan pinus.

Tudung coklat perang

  • Nama Latin: Leccinum oxydabile.

Ciri khas cendawan ini adalah daging yang berubah menjadi merah jambu pada potongannya. Jika tidak, dia, termasuk di tempat pertumbuhan dan waktu berbuah, sama dengan rakan sejawatnya.

Birch catur

  • Nama Latin: Leccinum nigrescens.

Dia adalah boletus yang menghitam. Cendawan ini tidak serupa dengan boletus biasa, lebih kurang seperti cendawan porcini atau bahkan tin minyak (pada usia yang sangat muda). Oleh kerana itu, ada kemungkinan kekeliruan dengan jamur empedu yang tidak dapat dimakan, yang biasanya kelihatan lebih ringan, tetapi kadang-kadang sangat serupa. Ciri yang paling membezakan adalah rasa pulpa, ia tidak semestinya pahit. Juga, badan berbuah matang dari boletus papan centang sering mempunyai permukaan tutup retak..

Bentuk Mycorrhiza dengan pokok berdaun lebar, seperti oak dan beech, terdapat di Eropah selatan. Berbuah dari bulan Jun hingga September.

Sangat menarik bahawa dalam beberapa sumber cendawan ini disebut sebagai boletus catur (ia juga dijelaskan dalam artikel yang berkaitan tentang boletus). Tetapi, mengingat fakta bahawa birch dan aspen tidak menjadi pilihan utama spesimen flora hutan ini, lebih tepat menyebutnya sebagai papan catur. Ngomong-ngomong, dengan nama inilah dia dikenali dalam kalangan saintis-ahli mikologi 2.

Boletus biru

  • Nama Latin: Leccinum cyaneobasileucum.

Obabok lain yang kadang-kadang boleh dikelirukan dengan kulat hempedu. Ia mendapat nama untuk harta tanah menjadi biru pada potongan di bahagian bawahnya.

Dari segi tempat pertumbuhan dan masa berbuah, ia serupa dengan tunggul biasa, tetapi lebih bersifat hygrophilous, terutama menyukai tempat yang ditumbuhi lumut.

Boletus berasap

  • Nama Latin: Leccinum schistophilum.

Cendawan lain adalah peminat tempat lembap, tumbuh di hutan lembap - di lumut, berhampiran paya. Ia berbeza dengan obabkov lain dalam warna topi berasap kebiruan.

Seperti kebanyakan rakan sejawatnya, terdapat di mana birch tumbuh. Cukup jarang berlaku.

Tundra boletus

  • Nama Latin: Leccinum rotundifoliae.

Ini mungkin obabok paling teruk dari semua yang disenaraikan dalam artikel ini. Ia lebih suka lintang utara ke lintang selatan dan tumbuh di hutan-tundra dan tundra.

Mycorrhiza terbentuk bukan hanya dengan birch biasa, tetapi juga kerdil.

Satu khokhma utara tua dikaitkan dengan pilihan pokok birch coklat untuk memasuki simbiosis dengan birch tundra kerdil. Sering kali, cendawan ini lebih tinggi daripada tanaman symbiont, di mana mereka bergurau bergelar "pohon birch".

Abu birch coklat kelabu

  • Nama Latin: Leccinum leucophaeum.

Cendawan musim luruh murni tumbuh di hutan birch atau hutan yang dicampur dengan birch. Ia berbeza dengan tombol biasa dengan topi, yang hampir selalu mempunyai warna yang lebih ringan, dan juga kaki yang ringan. Daging berubah menjadi merah jambu pada potongan, bertukar menjadi kehijauan-biru di pangkal kaki.

Birch coklat

  • Nama Latin: Leccinum variicolor.

Ini seperti tunggul biasa, tetapi mempunyai ciri khas - bintik-bintik cahaya berwarna, dari mana ia kelihatan sangat rapi. Juga, dagingnya yang dipotong berubah menjadi merah jambu - di tutup dan bahagian atas kaki, pirus - di pangkal kaki.

Jika tidak (termasuk di tempat pertumbuhan dan masa berbuah), cendawan serupa dengan boletus biasa.

"Pokok birch palsu"

Sejujurnya, cendawan, yang akan dijelaskan di bawah, dapat disebut "boletus palsu" dengan beberapa peregangan, kerana ia serupa dengan anggota badan yang biasa, tetapi tidak sejauh ia dianggap sebagai rakan sejawatnya. Sebaliknya, cendawan ini (seperti yang telah disebutkan di atas) tidak berkaitan dengan semua pohon boletus, tetapi dengan beberapa jenisnya. Walaupun begitu, masih perlu untuk mempertimbangkannya secara terperinci - sehingga kemudian, semasa koleksi, mereka tidak membingungkan mereka dengan tunggul biasa.

Cendawan hempedu

  • Nama Latin: Tylopilus felleus.

Walaupun fungus hempedu kelihatan sangat menyelerakan dan menggoda, pemetik cendawan yang berpengalaman akan segera mengenalinya dengan warna coklat muda yang terang dengan nada oker dan kuning, tetapi terutama dengan "mesh" gelap di kaki. Pada boletus yang sama, corak ini lebih ringan daripada latar belakang utama, dan pada boletus sebenar, bukannya "mesh" yang serupa - corak skala kelabu gelap atau hitam. Tanda lain ialah hymenophore 3.

Foto 14. Bahagian bawah cendawan hempedu. Pengarang: Björn S…

Pori-pori di bawah penutup pada kulat hempedu biasanya berkrim, kadang-kadang cenderung putih salji. Tetapi jika anda melihat dengan teliti, anda dapat melihat warna merah jambu di dalamnya, yang jelas kelihatan pada badan berbuah yang matang. Sekiranya liang-liang kusut atau terkoyak, mereka akan cepat berubah menjadi kemerahan atau coklat..

Foto 15. Permukaan atas penutup kulat hempedu. Boleh menjadi sangat terang (yang jelas kelihatan pada badan berbuah muda) - hingga warna oker.

Kulat hempedu terdapat di hutan yang hampir sama dengan tunggul yang sebenarnya, tetapi mikoriza dapat terbentuk bukan hanya dengan birch, tetapi juga dengan pinus. Berbuah dari bulan Jun hingga Oktober.

Di Internet, di beberapa laman web amatur, kulat hempedu digambarkan sebagai sangat beracun - sehingga tidak boleh disentuh oleh tangan. Diduga - toksin yang terkandung di dalamnya mampu menembusi badan melalui kulit. Pada masa yang sama, "racun" dari kulat hempedu dikreditkan dengan sifat-sifat yang disyaki mengingatkan pada racun dari toadstool pucat. Sudah tentu, ini adalah omong kosong. Penulis-penulis buku ini hanya boleh menasihati satu perkara - hubungi pakar.

Pakar (dan di sini mereka bermaksud saintis mikologi) menganggap kulat hempedu sangat berharga bagi sains dan menjanjikan untuk farmasi. Ia mengandungi pelbagai sebatian ubat yang baik.

Ini juga mengandung banyak protein dan nutrien lain (seperti wakil kerajaan jamur lain). Sekiranya anda menghilangkan rasa pahit, maka cendawan boleh dimakan. Tetapi bagaimana caranya? Inilah yang terkenal dengan cendawan empedu, bahawa semasa rawatan panas, sama ada menggoreng atau mendidih, rasanya yang tidak menyenangkan hanya bertambah. Terdapat maklumat bahawa di beberapa negara peminat melakukan eksperimen - cuba merendam atau merebus cendawan dalam susu, dan juga mengeringkannya. Hasil eksperimen tersebut masih belum diketahui..

Pada pendapat saya, tidak ada gunanya bermain dengan jamur hempedu untuk memberikannya nilai pemakanan, kerana selalu ada banyak jamur lain di sekitarnya - boleh dimakan dan enak.

Cendawan lada

  • Nama Latin: Chalciporus piperatus.

Cendawan ini lebih sukar dikelirukan dengan pokok birch - walaupun dengan cendawan yang dicat dengan warna kecoklatan yang serupa. Pertama, ketara lebih kecil daripada gumpalan biasa. Kedua, kebiasaannya terdapat di hutan konifer. Dalam campuran, ia jarang ditemui, dan sangat tidak masuk akal untuk menemuinya di hutan lebat. Dan ketiga, dagingnya sangat berbeza rasanya dari cendawan yang boleh dimakan biasa - seperti pada "tunggul palsu" sebelumnya. Namun, ia tidak pahit, tetapi pedas dan pedas. Keadaan ini memungkinkan cendawan ini digunakan lebih kurang untuk tujuan makanan - sebagai perasa, menambahkan dalam jumlah kecil ke pelbagai hidangan, termasuk cendawan. Dan - seperti yang dikatakan oleh pakar - perasa ternyata sangat baik, memberikan aroma cendawan lada. By the way - ini telah diamalkan sejak zaman kuno di beberapa negara Eropah. Juga diketahui bahawa semasa rawatan panas, rasa membakar terasa berkurang, akibatnya, cendawan lada nampaknya dimakan setelah didihkan awal dan digoreng dengan teliti. Walau bagaimanapun, hidangan yang dibuat dari cendawan lada sahaja cukup sedap..

  1. Mycorrhiza secara saintifik disebut penyatuan kulat dan beberapa tanaman yang lebih tinggi, misalnya, pokok. Inti dari kesatuan simbiosis ini terletak pada kenyataan bahawa miselium membelit akar tumbuhan dan menembus ke dalamnya. Selanjutnya, pertukaran yang saling menguntungkan berlaku antara jamur dan tumbuhan: yang pertama menyediakan lebih banyak air dan mineral - lebih banyak daripada yang dapat diekstrak oleh tanaman dari tanah. Ia tidak terus berhutang dan membekalkan cendawan dengan bahan organik yang berharga - karbohidrat, asid amino, dan lain-lain ↩
  2. Mikologi adalah sains yang mengkaji cendawan. ↩
  3. Hymenophore adalah permukaan penutup cendawan yang lebih rendah dan spora. ↩

Cendawan Boletus - ciri, pertumbuhan dan penanaman

Cendawan boletus berharga adalah salah satu yang paling popular di negara kita. Ia tumbuh di hutan lebat, paling sering di hutan birch - maka namanya. Secara luaran, boletus dapat dikenali, tetapi tidak semua orang tahu bagaimana membezakannya kerana terdapat banyak jenis yang berbeza dari segi penampilan. Nama popular untuk boletus: birch, blackhead, obabok.

Penerangan dan ciri cendawan

Boletus boletus tergolong dalam genus Léccinum atau keluarga boletus boletus, yang menggabungkan, selain boletus boletus, juga boletus boletus. Membentuk mikoriza dengan birch, didapati, sebagai peraturan, berhampiran pokok-pokok ini. Penampilan ciri membezakan cendawan boletus dari cendawan lain:

  • Topi cembung, matte, kering. Diameter hingga 15 cm.
  • Warna kepala berbeza dari kelabu hingga hitam. Terdapat sejenis cendawan yang mempunyai permukaan topi putih.
  • Pada spesimen muda, bahagian bawah berwarna putih, dengan usia ia memperoleh warna kelabu-coklat.
  • Kaki boletus ringan, sedikit menebal (setebal hingga 3 cm). Mencapai ketinggian 15-17 cm. Mempunyai skala gelap membujur.
  • Pulpa cendawan berwarna putih, tidak berubah warna pada waktu rehat, dengan pengecualian yang jarang berlaku. Spesimen muda padat dan lembut di dalam, ketika mereka tumbuh, daging menjadi longgar.

Komposisi kimia boletus

Manfaat boletus disebabkan oleh kandungan sejumlah besar vitamin, serat, protein dan karbohidrat yang mudah dicerna, yang ia terima kerana interaksinya dengan akar pokok. Kualiti pemakanan cendawan menjadikannya seperti daging. Ia juga mengandungi satu set asid amino yang diperlukan untuk manusia. Dan dari segi kandungan mineral, ia setanding dengan cendawan porcini, hanya sedikit lebih rendah dari itu.

Cendawan mengandungi vitamin kumpulan C, PP, E, B1 dan B2 dan mineral seperti:

  • kalium - yang paling penting;
  • mangan - 37% daripada nilai harian;

Bahagian padat dari jamur boletus adalah sumber serat makanan kasar. Nilainya terletak pada protein yang seimbang.

Nilai pemakanan boletus adalah seperti berikut:

  • setiap 100 g produk - kira-kira 20 kkal;
  • air - 90.1 g;
  • serat - 5.1 g;
  • protein - 2.3 g;
  • karbohidrat - 1.2 g;
  • lemak - 0.9 g.

Nilai pokok birch

Dari segi nilai, boletus berada di tempat kedua setelah boletus, "raja cendawan". Ia dimakan dalam bentuk apa saja: rebus, goreng, kering, acar. Tumbuhannya dipelihara dengan baik untuk musim sejuk dalam bentuk kering atau masin. Selepas itu, sos, isi pai dan makanan ringan hanya diperoleh dari tempat kosong. Sebaiknya pilih cendawan muda di hutan, terutama untuk pengawetan.

Boletus adalah contoh cendawan yang jarang berlaku yang berguna untuk semua orang, tanpa kecuali. Dalam kes yang jarang berlaku, kita dapat membicarakan tentang intoleransi tanaman cendawan, hanya dengan itu tidak digalakkan mengambil potongan makanan. Selebihnya, ia hanya memberi faedah. Serat makanan dari pulpa, memasuki perut, bertindak sebagai penyerap. Dari makanan yang dicerna, mereka mengumpulkan semua zarah berbahaya dan membuangnya secara semula jadi. Kerana kandungan kalium dan fosfor dalam jumlah besar, jamur berguna kerana dapat meningkatkan fungsi ginjal, kelenjar adrenal, dan juga mengatur gula darah.

Manfaatnya adalah seperti berikut:

  • Membersihkan dari toksin.
  • Baik untuk kulit.
  • Menormalkan kerja organ dalaman (hati dan ginjal).
  • Memperbaiki struktur enzim.
  • Diperkaya dengan elemen berguna.

Ia boleh dimakan dengan diet. Boletus, seperti cendawan, adalah pengganti daging yang baik. Tetapi disarankan untuk membuat sup dari itu, lebih jarang menggorengnya dan tidak memakannya dalam bentuk masin. Sesuai untuk hidangan makanan adalah pai cendawan, rebusan, atau sos boletus yang digunakan sebagai tambahan kepada hidangan lain.

Varieti cendawan dan pertumbuhannya

Cendawan Boletus adalah cendawan biasa yang mempunyai beberapa jenis. Terdapat empat yang utama: biasa, hitam, putih atau paya, bertukar menjadi merah jambu. Varieti lain kurang popular. Mereka digabungkan menjadi kumpulan umum atau dipanggil saudara terdekat dengan boletus biasa dan saudara-saudaranya (ditunjukkan di atas). Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa mereka berbeza dari segi penampilan, kawasan pengedaran dan juga rasa..

Boletus biasa

Wakil spesies yang paling berharga (dari sudut masakan) dan rasa yang terbaik. Memiliki semua kebaikan cendawan yang boleh dimakan. Penampilannya klasik untuk boletus: kaki kuat, boleh menebal ke bawah, penutupnya licin, berwarna coklat berbentuk hemisfera. Warnanya sama rata, mulai dari warna abu-abu muda hingga coklat gelap. Warnanya bergantung pada keadaan tumbuh, serta jenis pokok dengan mana mikoriza terbentuk. Tidak semestinya birch.

Cendawan tumbuh di pinggir, padang rumput, di hutan birch, di antara pokok muda. Ia memilih, sebagai peraturan, hutan campuran, dalam beberapa tahun hasilnya tinggi - cendawan dijumpai dalam jumlah besar. Selalunya boletus dapat dijumpai di perkebunan cemara yang diselingi dengan birch. Pemetik cendawan "memburu" boletus boletus dari awal musim panas hingga akhir musim luruh.

Birch hitam

Nama lain ialah blackhead. Cendawan mempunyai penutup berwarna lebih gelap dan berwarna coklat, berdiameter lebih kecil daripada yang biasa. Dengan bertambahnya usia, topi menjadi lebih gelap. Permukaannya kering, tetapi setelah hujan menjadi licin. Panjang kaki kira-kira 12 cm, sisik gelap muncul di atasnya. Dagingnya tegap, menjadi kebiruan ketika dipotong. Tubulnya besar, berwarna putih atau kelabu.

Blackheads adalah spesies cendawan yang lebih jarang dibandingkan dengan saudara mereka. Mereka lebih suka tumbuh di tempat yang lembap: di sepanjang pinggir paya, di hutan pinus, rumput lebat, dan hutan birch tidak memotong. Mereka tumbuh dari bulan Ogos hingga November - ini adalah pelbagai cendawan. Dari segi rasa, bintik hitam tidak kalah dengan boletus biasa. Menemuinya di hutan adalah kegembiraan seorang pemetik cendawan.

Boletus putih (paya)

Kawasan penyebaran kulat ini adalah kawasan paya, hutan gelap berlumut, hutan birch banjir. Oleh itu nama - paya. Secara luaran, ia berbeza dengan saudara-mara dengan topi yang berwarna putih. Pada spesimen muda, ia mempunyai bentuk hemisfera; seiring bertambahnya usia, ia menjadi lebih panjang, tetapi tidak terbuka sepenuhnya. Timbangan putih muncul di atasnya, yang menjadi gelap ketika mengering..

Kulit dan pulpa mungkin mempunyai warna kehijauan, dan serbuk spora mungkin berwarna oker. Kaki bertukar biru ke bawah. Pulpa longgar, mudah pecah. Tidak mempunyai bau dan warna yang kuat. Dari segi rasa, rawa kehilangan boletus boletus - ia lebih berair dan tidak mencolok. Cendawan sering dijumpai, tetapi hasilnya tidak berbeza. Pemetik cendawan menemui boletus paya dari pertengahan musim panas hingga Oktober.

Boletus berwarna merah jambu

Perwakilan tunggul berwarna merah jambu atau pengoksidaan berbeza dari kongenernya dengan kaki yang rendah dan nipis, yang cenderung membengkok ke arah sisi yang cerah. Topi berbentuk kusyen, kulit berwarna kelabu-coklat hingga coklat. Lapisan tubular berwarna keputihan, kelabu kotor seiring bertambahnya usia. Pada potongan, pulpa tidak gelap, seperti orang lain, tetapi berubah menjadi sedikit merah jambu, memperoleh warna merah jambu bata. Oleh itu namanya.

Spesies bunga ros terdapat di hutan utara terutamanya pada musim luruh. Ia tumbuh di kawasan rawa, di hutan birch di kawasan lembap. Sebagai peraturan, cendawan terdapat dalam kumpulan, tumbuh secara berasingan. Bentuk mikoriza dengan birch. Rama-rama merah jambu jarang berlaku; mereka lebih suka tanah gambut yang ditumbuhi lumut atau rumput yang lebat. Pemetik cendawan dapat menemukannya di sepanjang jalan mengumpulkan kranberi: di sekitar tasik, pengeringan paya, di kawasan hutan lembap.

Birch kelabu

Namanya yang lain ialah elm atau hornbeam. Kulat, yang tersebar luas di Kaukasus, membentuk mikoriza dengan sarang tanduk, pokok dari keluarga birch. Tetapi ia juga dapat dijumpai di bawah pohon gugur lain - hazel, poplar, birch. Berbuah dari bulan Jun hingga Oktober. Secara luaran, ia tidak jauh berbeza dengan boletus biasa.

Topi rasuk tanduk berwarna coklat zaitun atau coklat-kelabu, dengan tepi melengkung. Permukaannya halus, tidak rata. Kulit cendawan matang kadang-kadang berkerut, mendedahkan daging penutup dan lapisan berliang. Pori-pori kulat sangat kecil, berbentuk bulat secara sudut. Pada kaki, pulpa berserat, putih, tetapi pada potongannya menjadi merah muda-ungu, kemudian kelabu, hingga hampir hitam.

Abu obabok kelabu

Jenis boletus ini diberi nama untuk warna lapisan tiub di bahagian bawah penutup. Sekiranya anda memotong daging, ia berubah menjadi merah jambu, dan di pangkalnya bertukar menjadi biru atau hijau. Kulit penutup berwarna coklat muda; apabila kulat tumbuh, ia menjadi lebih gelap. Permukaannya licin, bentuknya cembung. Batangnya panjang dan nipis, berwarna keputihan, tetapi dengan sisik gelap yang longgar. Boletus abu-abu boleh dimakan, tetapi rasanya biasa-biasa saja. Berbuah pada musim luruh.

Catur atau menghitamkan boletus

Perwakilan genus ini terdapat di hutan beech atau hutan ek, membentuk mikoriza dengan pokok-pokok ini. Diagihkan di Kaukasus. Tutup cendawan berwarna kuning-coklat, lapisan tiub dan serbuk spora berwarna kuning lemon. Pada masa muda, topi memiliki bentuk hemisfera, kemudian berbentuk bantal dengan tepi tumpul. Diameternya hingga 15 cm. Pada potongan, pulpa menjadi gelap (ungu), dan kemudian menjadi hitam. Kaki berbentuk silinder atau clavate-tebal di bahagian bawah.

Boletus keras

Punggungnya keras, keras, poplar. Ia mendapat namanya dari bubur cendawan yang sukar. Ini memberi kesan positif pada rasanya. Pada waktu rehat, pulpa bertukar menjadi merah dan biru (masing-masing di bahagian atas dan bawah kaki). Diameter topi adalah 6-15 cm. Pada mulanya ia berbentuk hemisfera, dan kemudian cembung, pada jamur matang kadang-kadang dengan pusat yang tertekan. Kulit pada masa muda sedikit puber, tetapi menjadi kusam dan licin. Warna topi sangat berubah-ubah. Pada cendawan muda dengan warna yang sama dengan pulpa, naungannya berkisar dari kelabu-coklat hingga oker atau coklat kemerahan.

Pantat keras tumbuh di hutan campuran, membentuk simbiosis dengan aspen dan poplar. Berlaku secara tunggal atau dalam kumpulan yang jarang berlaku. Memilih tanah berkapur dan berpasir. Ini adalah spesies boletus yang jarang berlaku, anda perlu mencarinya pada musim panas (dari bulan Julai) dan pada musim gugur (berbuah hingga pertengahan November). Baru-baru ini, obabok yang keras ditemui lebih banyak dan lebih kerap dan dalam kuantiti yang banyak..

Obabok pelbagai warna

Topi boletus jenis ini beraneka ragam, berwarna tikus, seolah-olah berlorek. Daging putih pada potongan berubah menjadi merah jambu, dan pada kaki ia juga berubah menjadi pirus. Pori-pori lapisan tiub berkrim. Panjang kaki bergantung pada ketinggian lumut di mana cendawan perlu memanjat. Ia ringan, menebal. Warna biru mungkin muncul di kaki. Timbangan berwarna kelabu. Spesies pelbagai warna serupa dengan boletus biasa, ia juga berbuah, ia terdapat di garis lintang selatan negara kita. Tetapi jenis tunggul ini tidak diminati oleh pemetik cendawan, kerana sukar untuk disiapkan dan tidak begitu enak untuk rasanya.

Di mana dan kapan mengumpul boletus?

Kawasan pengedaran boletus boletus cukup luas. Mereka dijumpai di seluruh negara. Cendawan lebih suka tumbuh di hutan lebat dan pokok konifer, hutan birch, terdapat di taman dan di tepi tunas muda. Tempat-tempat kegemaran adalah tepi padang rumput hutan berlumut, tepi jurang. Tanah kental lebih suka tanah berkapur, tetapi terdapat di tempat lain..

Boletus boletus menyukai kehangatan dan, sebagai peraturan, tumbuh di mana tanah dihangatkan oleh Matahari..

Masa untuk mengumpulkan obabkov adalah sepanjang musim panas, dari akhir Mei hingga Oktober. Boletus biasa dijumpai sebelum fros pertama. Cendawan masak bersamaan dengan porcini, mungkin sedikit lebih awal. Sebilangan spesies (bergantung pada tempat penyebaran) muncul pertama dan bertahan lebih lama.

Boletus boletus terkenal dengan pertumbuhannya yang pantas. Pada siang hari, cendawan dapat menambah berat hingga 4 cm dan berat hingga 10 g. Tetapi selepas 5-6 hari ia mulai bertambah tua. Oleh itu, disyorkan untuk mengumpulkan spesimen muda, mereka lazat, renyah dan, biasanya, tidak cacing. Cendawan dewasa lebih longgar.

Cendawan serupa

Semua anggota badan mempunyai penampilan yang khas, tanpa mengira warna dan tempat pertumbuhannya. Tetapi semasa memetik cendawan, anda harus berhati-hati, terutama jika spesies berwarna merah jambu atau menghitam kelihatan. Terdapat risiko untuk mengelirukan boletus tersebut dengan "double" yang tidak dapat dimakan, yang utama adalah cendawan hempedu. Terdapat juga beregu lain yang boleh dimasukkan ke dalam bakul dan bukannya tempat pembuangan sampah kerana tidak berpengalaman.

Cendawan hempedu

Cendawan yang boleh dimakan secara kondisional dikenali sebagai kepahitan. Ia dipanggil kembar palsu wakil-wakil boletus seperti boletus, putih dan boletus. Jamur menyerupai boletus dalam bentuk topi (hemisfera), warnanya berwarna terang atau coklat tua, kelabu, coklat keabu-abuan, coklat gelap, coklat kuning. Kaki padat, berdaging, bengkak ke bawah. Tetapi bukannya sisik membujur, yang mengingatkan pada warna birch, jamur hempedu mempunyai urat, seperti kapal.

Ciri kepahitan lain yang harus memberi amaran kepada pemetik cendawan:

  • Lapisan tubular dari jamur berubah menjadi merah pada luka, dan tiub pada mulanya mempunyai warna kekuningan. Secara luaran, badan berbuah menarik. Serangga, slug dan cacing tidak akan menggali cendawan.
  • Permukaan tutupnya, biasanya, baldu, sementara penutupnya halus. Dengan kelembapan tinggi, kekasaran dilancarkan dengan sentuhan. Sekiranya ini tidak berlaku, anda mempunyai dua kali ganda termakan..

Cendawan hempedu tidak beracun, tetapi apabila dimasak memberikan kepahitan yang kuat, yang hanya bertambah kuat. Mustahil untuk menghilangkannya semasa memasak dan menggoreng, rasa yang tidak menyenangkan itu dineutralkan hanya dengan sejumlah besar rempah dan rendaman lama dalam cuka. Gorchak banyak kali kehilangan boletus dari segi kualiti pemakanan. Walaupun penggunaan satu jamur seperti itu tidak menyebabkan keracunan serius, disarankan untuk memotongnya. Peraturan utama ketika bertemu dengan "boletus" seperti itu - "Jika ragu-ragu, jangan bawa!"

Cap kematian

Perwakilan gen yang sangat beracun Fly agaric bukan milik cendawan tiub, seperti boletus, tetapi kadang-kadang tumbuh di tempat yang sama: di hutan konifer, gugur, berdaun lebar di bawah birch, beech, aspen, oak - dan pada masa yang sama, dari bulan Julai hingga Oktober (sebelum frost pertama ). Ia agak jarang berlaku. Terdapat risiko mengelirukan bangku, terutama yang muda, dengan penampilan grebe:

  • Topinya berbentuk cembung rata, berbentuk cantik. Mungkin berwarna putih atau coklat-zaitun, kelabu dengan usia. Ia lebih gelap di tengahnya, dengan kilauan. Ia menjadi lendir dalam kelembapan.
  • Kaki katak mempunyai kantung khas - cincin, tetapi pada jamur muda tidak begitu ketara. Panjang kaki mencapai 12 cm.
  • Pulpa nipis, ringan, tidak mempunyai bau yang menyakitkan. Dan ia juga tidak mengubah warna.

Perbezaan utama dengan boletus adalah plat di bawah penutup. Pada usia berapa pun, mereka tetap putih dan jelas; pelukis tidak mempunyai piring di bawah topi. Di samping itu, boletus tidak mempunyai apa yang disebut volva di pangkalan - filem yang separuh terkubur di dalam tanah. Perlu diperhatikan ciri-ciri ini agar tidak mengelirukan alat makan yang boleh dimakan dengan alat makan yang beracun. Bahaya yang terakhir adalah bahawa bahkan spora dan miseliumnya mengancam. Untuk keracunan maut, 1 g cendawan mentah per 1 kg berat badan sudah cukup.

Cendawan lada

Saudara terdekat boletus, boletus, tergolong dalam keluarga boletus. Ia tumbuh di sebelah boletus, membentuk mikoriza dengan birch. Tempoh berbuah adalah dari bulan Julai hingga November. Biji lada mempunyai topi cembung bulat berwarna coklat, yang mengingatkan pada penutup boletus. Bentuknya berbentuk bulat-cembung, diameternya hingga 6 cm, permukaannya kering dan baldu. Anda boleh mengelirukan cendawan lada dengan tunggul muda. Kaki berganda nipis, kuning. Pada potongannya berubah menjadi merah. Baunya tidak kuat, tetapi rasanya tajam - jika anda menjilat cendawan lada, ia akan menjadi jelas bahawa ini bukan boletus.

Cendawan lada tidak beracun, tetapi tidak dapat dimakan kerana rasa pahitnya yang menyakitkan, yang mengingatkan pada lada. Ini dapat digunakan sebagai bumbu panas, tetapi jika tidak sengaja jamur seperti itu masuk ke dalam sup atau panggang, hidangannya akan dimanjakan. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, anda mesti berhati-hati mempertimbangkan badan yang berbuah. Cara membezakan cendawan lada dari boletus?

  • Boletus mempunyai kaki ringan dengan sisik gelap, sementara ganda mempunyai warna yang sama - berkarat, kuning, dan bertepatan dengan warna dengan topi.
  • Obscura tidak mempunyai warna spongy terang, seperti cendawan lada. Lapisan mereka di bawah penutup terdiri daripada tiub berwarna merah kecil yang diisi dengan serbuk. Sekiranya anda menekannya, cecair merah akan menonjol..

Perbezaan antara boletus dan boletus

Kembar cendawan lain dari boletus adalah boletus, dari genus yang sama, bahkan kumpulan. Ia adalah anggota keluarga bolet yang boleh dimakan yang tumbuh di bawah pokok aspen. Secara luaran, ia sangat serupa dengan boletus dan sama berharga. Sekiranya kedua-dua jenis tanaman cendawan ini keliru, pemungut tidak akan rugi. Boletus boletus jarang menjadi cacing, berbeza dengan boletus boletus yang longgar dan berair yang lebih suka hutan lembap. Struktur pulpa boletus kurang berpori dan tegas. Kaki mudah patah. Semasa memasak, aspen mengeluarkan bau cerah yang menyenangkan, sesuai untuk menggoreng.

Ciri khas boletus - topi merah terang - bukan ciri semua spesies:

  • Contohnya, pokok aspen berwarna kelabu-coklat membentuk mikoriza dengan birch; kerana penutupnya, ia mudah dikelirukan dengan tunggul biasa, terutama jika ia mempunyai warna kuning-coklat.
  • Boletus aspen putih berwarna krim dan tumbuh di hutan pinus. Sangat mudah untuk mengelirukannya dengan tunggul paya..
  • Bergantung pada tempat pertumbuhan, kedua jamur boletus dan aspen dapat memiliki warna tutup yang sama - coklat chestnut.

Sebagai peraturan, cendawan aspen lebih kuat daripada jamur boletus. Ini berlaku pada batang besar dan tutupnya, yang pada jamur muda tidak tersebar, tetapi berbentuk bulat, menekan batangnya. Bahagian bawah penutup boletus longgar dan lembut, ia menjadi sangat mendidih semasa rawatan panas, yang tidak dapat dikatakan mengenai boletus. Perbezaan utama antara kedua cendawan ini adalah bahawa daging boletus berubah menjadi ungu atau biru ketika dipotong. Dan boletus tidak berubah warna, hanya berubah sedikit merah jambu.

Penanaman boletus sendiri

Cendawan boletus yang mulia boleh ditanam secara bebas, di ladang atau di kawasan yang ditentukan khas, dan bukan hanya untuk kegunaan peribadi, tetapi juga untuk dijual. Perniagaan ini menguntungkan dan tidak memerlukan banyak masalah. Sebagai tambahan, jika dibandingkan dengan cendawan lain, jamur boletus terkenal dengan produktiviti yang tinggi. Anda hanya perlu menjaga kebun dengan betul. Lebih baik menanam cendawan pada bulan Mei-Jun..

Bahagian yang paling sukar ialah mendapatkan miselium cendawan. Cendawan Boletus dibezakan oleh fakta bahawa spora mereka hampir tidak terpisah dari pulpa. Mengetahui hal ini, pengeluar miselium menjual substrat boletus yang siap ditanam. Ini menjimatkan masa petani masa depan. Kos pakej 60 ml kecil - hingga 200 rubel. Sekiranya tidak mungkin mendapatkan miselium siap untuk penanaman, diperlukan penyediaan campuran yang akan mendapan spora yang telah matang.

Bagaimana cara menanam cendawan dalam keadaan semula jadi? Pertama sekali, anda perlu mendapatkan spora. Mereka terkandung dalam bubur cendawan, yang harus dipisahkan dari tutupnya, digulung melalui penggiling daging dan dipindahkan ke bekas dengan air. Skim tindakan selanjutnya:

  1. Ragi kering ditambahkan ke dalam campuran - medium nutrien untuk pembiakan spora.
  2. Cecair dimasukkan selama seminggu. Kemudian busa dikeluarkan dari permukaan, air (bahagian tengah) dikeringkan, dan sedimen - ini adalah spora - dicairkan di bahagian baru air. Nisbah - 1: 100.
  3. Akar birch dituangkan dengan cecair ini, yang mesti dibuka pada mulanya..
  4. Tempat itu dilembapkan lagi.

Ini adalah syarat utama percambahan cendawan - untuk memerhatikan tahap kelembapan yang disyorkan. Secara teratur, tanah harus disembur dari botol penyembur, mensimulasikan hujan cendawan. Sebaiknya disiram pada waktu sore agar sinar matahari tidak mengeringkan tanah. Bagus jika terdapat beberapa tanaman rendah di sebelah penanaman, yang akan melindungi padang rumput dari paparan langsung ke sinaran ultraviolet..

Teknologi pertumbuhan Boletus - untuk mewujudkan keadaan yang serupa dengan persekitaran pertumbuhan semula jadi mereka.

Sekiranya ada - miselium siap pakai, ia boleh ditanam di dalam sumur yang sudah siap mengikut arahan pada bungkusan. Anda tidak boleh bersemangat, 3-4 lubang untuk biji sudah cukup. Kedalaman rata-rata mereka adalah 20 cm, diameter - 10. Kedalamannya terletak di sekeliling keliling pokok (birch), lebih baik tidak muda, berumur dari 5 tahun. Ada baiknya apabila terdapat beberapa pokok, mungkin ia bercampur dengan spesies lain.

Cara menanam cendawan di lubang:

    Serbuk gergaji birch (atau tanah dengan kandungan gambut yang tinggi) diletakkan di dalam lubang yang disiapkan, diikuti dengan humus hutan. Kemudian sekeping kecil miselium kompos diletakkan. 1/3 beg setiap 1 lubang, jika produk sudah siap.

Benih yang ditanam akan memberikan penuaian pertama hanya setelah setahun. Selepas itu, buah aktif akan diperhatikan selama 5-7 tahun. Pada masa ini, anda boleh mengembangkan ladang, membuat lubang baru. Jumlah tanaman yang dituai bergantung pada bagaimana keadaan tumbuh dihormati. Penting juga untuk memilih jenis cendawan yang tepat yang akan tumbuh di laman web ini. Kawasan taburan semula jadi dan keadaan cuaca mereka harus sama dengan kawasan buatan mereka.

Kelebihan boletus yang tumbuh sendiri ialah kemampuan menuai cendawan muda. Mereka lebih enak, lebih kuat daripada spesimen dewasa, yang akhirnya menjadi longgar, sesuai untuk sebarang hidangan - asin, sup, panggang. Pengumpulan tepat pada waktunya tidak akan membiarkan boletus merosakkan di kebun, kehilangan rasa berharga dan diserang oleh cacing, siput dan serangga berbahaya yang lain.

Boletus adalah cendawan lazat yang senang diburu oleh pemetik cendawan. Ia enak di mana-mana hidangan, tidak ada kontraindikasi untuk makan, dan terkenal dengan rasanya yang sangat baik. Peminat besar cendawan ini, jika dikehendaki, boleh menanamnya sendiri. Sekiranya birch tumbuh di atau dekat pondok musim panas, anda boleh menanam beberapa tempat tidur dengan miselium yang sudah siap di sekelilingnya, dan menunggu hasilnya untuk musim berikutnya.