Bunga Matahari

genus tumbuhan keluarga Compositae (Lihat Compositae). Kira-kira 50 spesies (herba) tumbuh di Amerika Utara, 28 spesies (terutamanya pokok renek) - di Mexico dan Peru. Sebilangan besar dari mereka adalah abadi. Dari tahunan dalam budaya P. minyak biji (N. annuus), dari perennials - artichoke Yerusalem, atau pir tanah (N. tuberosus). Di Amerika Syarikat (tali pinggang jagung - negeri Iowa, Illinois, Indiana, dan lain-lain), Kanada (di selatan), Mexico (wilayah utara), dan USSR (wilayah tenggara), ia dijumpai sebagai rumpai P. lenticular (H. lenticularus). Spesies hiasan: P. cucumber N. cucumerifolius), holly (N. argophyllus), dll..

Sistem akar biji minyak P. sangat penting, menembus ke dalam tanah 2-3 m, yang memungkinkannya menggunakan kelembapan dari cakrawala dalam. Batang setinggi 5 m (dalam varietas galas minyak 0,6-2,5 m), tegak, ditutup dengan rambut jarang. Daunnya besar, berbentuk hati ovate dengan ujung runcing, pada tangkai daun panjang, puber. Perbungaan adalah bakul dengan diameter 15-20 cm, dikelilingi oleh daun pembungkus, dengan bunga ligulasi steril di pinggir dan tiub biseksual di dalamnya (berbentuk biji). Warna corolla bunga dari kuning muda hingga oren gelap, kadang-kadang ungu. P. adalah pendebunga silang (dengan bantuan lebah, serangga lain, dan angin). Buahnya adalah achene berbentuk baji yang memanjang, terdiri dari pericarp (kulit, atau sekam) dan biji putih (kernel), ditutup dengan lapisan biji. Dalam pericarp varietas P. moden, antara sclerenchyma dan tisu gabus, ada lapisan baju besi, yang menyebabkan achenes tidak rusak oleh api bunga matahari. Menurut ciri morfologi, P. oleaginous dibahagikan kepada beberapa kumpulan: menggerogoti, menahan minyak, dan mezheumok. Pewarnaan achenes kumpulan galas minyak didominasi kelabu gelap dengan sedikit jalur, hitam dan arang batu, jarang berwarna kelabu dengan jalur; menggerogoti - kelabu dengan jalur, jarang berwarna putih.

Musim tumbuh P. 80-140 hari. Untuk mendapatkan anak benih yang normal (pada hari ke-13-14), suhu rata-rata tanah setiap hari pada kedalaman penyemaian semasa menyemai - tempoh semaian mestilah 14-15 ° C. Keperluan tanaman untuk pemanasan meningkat dari anak benih hingga berbunga, di mana suhu 18-26 ° C dan cuaca cerah. Anak benih dapat menahan fros jangka pendek hingga 6-8 ° C. P. menggunakan banyak kelembapan dan nutrien untuk penyejatan dan transpirasi. Untuk pembentukan 1 q biji, tanaman memakan 170-180 tan air, 4,5 kg N, 1,8 kg P2Olima, 8.9 kg K2O. Keadaan bekalan air ke P. semasa fasa pertumbuhan aktif (sebelum berbunga), pembentukan dan pengisian benih sangat penting bagi penuaian. Dengan rizab air yang mencukupi di lapisan tanah, kilang ini dapat menahan kekeringan udara dengan mudah. Tanah terbaik untuk budaya adalah chernozems, yang mempunyai kapasiti kelembapan tinggi, kebolehtelapan udara dan air..

P. achenes mengandungi 29 hingga 57% minyak (lihat. Minyak bunga matahari). Kek minyak dan makanan adalah makanan pekat protein tinggi. Ternakan dengan rela hati memakan bakul peria, sekam dan silaj dari tanaman yang dituai semasa berbunga. P. adalah tanaman madu yang baik.

Wild P. diperkenalkan dari Amerika Utara ke Eropah pada tahun 1510 oleh orang Sepanyol. Di sini mereka mula menanamnya sebagai tanaman hiasan dan kebun. Bentuk besar menggerogoti P. diciptakan dari bentuk tumbuh liar dengan pemilihan jangka panjang, dan daripadanya - P. yang mengandung minyak Pada abad ke-18. dari Belanda P. datang ke Rusia. Pengenalan P. ke dalam budaya di Rusia dikaitkan dengan nama D.S.Bokarev, seorang petani pelayan dengan. Alekseevka Biryuchinsky u. Provinsi Voronezh Pada tahun 1829 ia menerima minyak dari biji P., dan pada tahun 1833 di desa. Kilang minyak pertama dibina di Alekseevka. Menjelang pertengahan abad ke-19. di banyak wilayah di wilayah Voronezh dan Saratov, P. menempati 30-40% dari kawasan yang disemai. Di masa depan, tanaman menurun kerana penyebaran penyakit dan perosak yang ketara. Hanya ciptaan oleh pilihan rakyat dari varietas tahan karat Zelenka dan jenis baju besi yang memungkinkan untuk menduduki kembali kawasan besar di bawah P. (980,000 hektar pada tahun 1913). Pada abad ke-19. biji minyak yang diusahakan P. dibawa dari Rusia ke Amerika Utara (AS, Kanada).

Kawasan seluas dunia yang ditaburkan di P. (juta hektar): 7.1 pada tahun 1950; 7.5 pada tahun 1960; 8.5 pada tahun 1970; 8.8 (termasuk di Argentina 1.3, Romania 0.56, Turki 0.45, Australia 0.32, Sepanyol 0.3) pada tahun 1972; pengumpulan benih kasar 9.45 juta tan; Rabu hasil 10.7 sen per hektar (di Argentina 6.5, Romania 14.3, Turki 12.7, Australia 4.4, Sepanyol 8.2) pada tahun 1971. Di USSR, kawasan yang disemai (juta hektar): 3, 54 pada tahun 1940; 4.19 pada tahun 1960; 4.78 pada tahun 1970; 4.75 pada tahun 1973. Pengumpulan biji benih (juta tan) masing-masing: 2.64; 3.97; 6.14; 7.39; hasil purata (q per 1 ha): 7.4; 9.4; 12.8; 15.5. Utama kawasan penanaman P.: RSFSR (Kaukasus Utara, wilayah Chernozem Tengah, wilayah Volga), Ukraine, Moldova, Kazakhstan.

Di USSR, jenis berminyak tinggi, merayap rendah (tidak lebih dari 27%), tahan sapu, tahan karat dan bunga matahari jenis api (perisai 97-98%) P. Uspekhi sov. penternak V.S.Pustovoit, L.A. Zhdanova dan lain-lain memungkinkan untuk menaikkan kandungan minyak biji rata-rata secara mendadak dan meningkatkan hasil minyak kilang, masing-masing, dari 28.6 dan 25.15% pada tahun 1940 menjadi 48.4 dan 40.3% pada tahun 1973. Pekerjaan pembiakan untuk menghasilkan varietas P. yang lebih produktif, mempunyai kekebalan kumpulan terhadap penyakit, terus berlanjutan. Pada tahun 1974, 26 varietas P. dikategorikan di USSR. Kawasan terbesar (masing-masing melebihi 1.2 juta hektar) dihuni oleh varieti Peredovik dan Armavirskiy 3497.

Dalam putaran tanaman, unggas diletakkan setelah tanaman bijirin (gandum yang berpasangan), jagung, dan tanaman lain yang tidak menggunakan kelembapan dari cakrawala tanah yang dalam. Penanaman utama tanah dilakukan pada musim gugur (mengelupas, membajak atau melonggarkan dalam); pada musim bunga - biasanya satu penanaman pra-penaburan, di ladang lumpuh, di samping itu, penanaman awal dengan penyusuan. Untuk membajak, baja (20 t / ha) dan baja mineral (dalam kg / ha) digunakan: 40 N, 60-90 P2Olima, di tanah loam berpasir 40-60 K2O. Di zon penanaman utama, P. disemai ketika tanah memanaskan dari 8 hingga 12 ° C. Kaedah menyemai: barisan lebar, bersarang persegi (di ladang lalang) dan bertitik, dengan jarak baris 70 dan 90 cm. 20-50 ribu tanaman ditempatkan per hektar, hingga 60 ribu dalam keadaan pengairan. Kedalaman penyemaian adalah 6-10 cm. Semasa menyemai, racun herba (prometrine dan treflan) diperkenalkan ke dalam tanah. Penjagaan tanaman: mengerikan, 1-2 penanaman untuk melonggarkan tanah dan memusnahkan rumpai, pendebungaan lebah. P. dikeluarkan apabila sebahagian besar bakul (80-90%) mengambil warna kuning-coklat dan coklat, dengan kandungan kelembapan biji 12-17%. Pengeringan tanaman (dengan magnesium klorat) memungkinkan untuk mengurangkan kandungan kelembapan biji pada akar hingga 10-12% dan mula menuai 5-7 hari lebih awal. Penyediaan tanah dilakukan oleh mesin tujuan umum (lihat Plough, Harrow, Cultivator). Tanah disemai dengan penanaman jagung (lihat Jagung pembenih jagung), dan dituai dengan penuai gabungan (lihat Combine harvester) (dengan alat penuaian tanaman). Perosak P.: cacing wayar, cacing wayar palsu, kunang-kunang bunga matahari, ulat sendok yang menggerogoti, dan lain-lain; penyakit: sclerotinosis, reput kelabu, penyapu, dll..

Lit.: Deep TP, Bunga matahari abadi, [Saratov], 1946; Zhdanov L. A., Bartsinsky R. M., Lyashchenko I. F., Biologi bunga matahari, Rostov n / D., 1950; Submengenailnechnik, edisi ke-2, M., 1965; Pustovoit V.S., Fav. karya, M., 1966; Sinskaya E.N., Geografi Sejarah Flora Budaya, ed. D. D. Brezhnev, L., 1969; Zhukovsky P.M., Tumbuhan budaya dan saudara-mara mereka, edisi ke-3, L., 1971.

Bunga Matahari

Bunga Matahari adalah sejenis tumbuhan herba. Tumbuhan tahunan.

Batangnya tumbuh setinggi 3 m, lurus, ditutup dengan rambut yang kaku.

Daunnya berbentuk tali bujur, hijau gelap hingga 40 cm, ditutup dengan rambut yang sukar, pendek dan puber.

Bunga berdiameter besar 30-50 cm, berpusing ke arah matahari pada siang hari (hanya pada tanaman muda).

Kelopak buluh, kuning oren, panjang 4-7 cm; dalaman - coklat-kuning, tubular, banyak - dari 500 hingga 3000 keping.

Di dalam bunga itu terdapat 4 benang sari dengan anter yang menyatu. Mereka membentuk satu bunga pada satu batang, tetapi ia berlaku dengan tambahan, proses kecil.

Bunga matahari mekar pada bulan Ogos selama 30 hari.

Buah adalah achenes, sedikit dimampatkan, dipotong lemah, panjang 8-15 mm dan lebar 4-8 mm. Mungkin berwarna putih, kelabu, hitam atau berjalur, dengan pericarp berkulit.

Bunga matahari berasal dari Amerika Utara. Ahli arkeologi mengesahkan fakta bahawa orang India mengusahakan tanaman ini lebih dari 2000 tahun yang lalu. Di Eropah, tanaman ini muncul pada awal abad ke-16, ketika orang Sepanyol membawa bunga matahari dan mulai menanamnya di kebun botani..

Di Rusia, bunga matahari mulai tumbuh pada masa pemerintahan Peter I, yang, ketika melihat bunga matahari di Belanda, memerintahkan untuk mengirim biji ke tanah airnya dan mengusahakan tanaman ini.

Bunga matahari adalah simbol perpaduan, keadilan, kemakmuran dan cahaya matahari. Di beberapa negara, bahkan simbol keamanan.

Bunga matahari dituai dengan alat khas - tajuk. Ia tumbuh dalam baris yang jaraknya 40-50cm. Penuaian memerlukan perawatan dan pengalaman - jika anda tidak masuk ke dalam barisan, batangnya akan pecah dan hasilnya akan berkurang.

Perkara utama dalam bunga matahari adalah biji. Bagi mereka, tanaman yang sangat subur ini ditanam. Sebiji bunga tumbuh dari satu biji, di mana terdapat kira-kira 3 ribu biji yang sama.

Biji bunga matahari dimakan mentah, digoreng, diekstrak daripadanya minyak, yang disebut - bunga matahari.

Pada zaman kita, tanaman pertanian yang sangat biasa. Pada masa ini, banyak jenis bunga matahari telah dibiakkan, yang berbeza dalam kandungan minyak dan ukuran bakul (bunga).

Sifat bunga matahari yang berguna

Minyak bunga matahari terbuat dari buah-buahan (biji). Kek digunakan untuk bahan tambahan makanan untuk ternakan dan makanan untuk memancing.

Tincture dibuat dari bunga tepi dan daun kering, yang meningkatkan selera makan. Infusi bunga ligulasi marginal digunakan sebagai agen antipiretik.

Daun dan bunga mengandungi coumarin glycoside, scopolin, flavonoid, triterpene saponids, carotenoids, anthocyanins, phenol carboxylic acid.

Biji bunga matahari mengandungi linoleat, oleik dan asid tak jenuh lain, asid amino, serta vitamin E dan magnesium. Lebih-lebih lagi, yang terakhir lebih banyak daripada roti rai..

Minyak bunga matahari digunakan bukan hanya untuk memasak, tetapi juga sebagai ubat. Minyak itu diambil secara dalaman - sebagai julap ringan, dan secara luaran, menggosok sendi yang menyakitkan dengannya. Benih segar diambil untuk bronkitis, malaria dan alahan.

Bunga matahari adalah tanaman pelebur utama, kerana lebah mengumpulkan sejumlah besar madu dan debunga dari bunga matahari. Bergantung pada teknologi pertanian tanaman dan cuaca, kandungan madu dalam lingkungan 13-25 kg per hektar, nektar 45-79%. Di beberapa kawasan 40 - 50 kg sehektar. Madu bunga matahari mempunyai warna keemasan, kadang-kadang dengan sedikit kehijauan..

Sifat berbahaya dari bunga matahari dan kontraindikasi

Hentikan penggunaan pada tanda pertama reaksi alergi dan segera berjumpa doktor..

Adakah bunga matahari sayur atau tidak

Tanah air bunga matahari adalah Amerika Utara. Rupa-rupanya, untuk pertama kalinya bunga matahari dijinakkan oleh suku kaum Indian Amerika Utara. Terdapat bukti arkeologi penanaman bunga matahari di negeri Arizona dan New Mexico ketika ini sekitar 3000 SM. e. Beberapa ahli arkeologi mendakwa bahawa bunga matahari dijinakkan sebelum gandum..

Dalam banyak budaya Orang Asli Amerika, bunga matahari digunakan sebagai simbol dewa matahari, terutama di kalangan orang Aztec dan Otomi di Mexico dan Inca di Peru.

Francisco Pizarro menemukannya di Tavantinsuyu (Peru), di mana penduduk tempatan menghormati gambar bunga matahari sebagai simbol dewa suria - Inti (juga dikenal sebagai Punchao). Patung-patung emas bunga ini, serta biji-bijian, dikirim ke Eropah..

Orang India menggunakan biji bunga matahari tanah seperti sekarang kita menggunakan tepung, biji bunga matahari yang dihancurkan adalah hidangan yang sangat indah. Bahkan ada bukti pengeluaran minyak bunga matahari India. Minyak itu digunakan dalam penaik dan bahkan mungkin sebagai agen kosmetik untuk melincirkan kulit dan rambut..

Orang India juga mengeluarkan pewarna ungu dari bunga matahari..

Bunga matahari dibawa ke Eropah oleh penakluk Sepanyol Amerika sekitar tahun 1500. Pada mulanya, tanaman itu digunakan sebagai tanaman hiasan, kadang-kadang digunakan dalam perubatan.

Juga diketahui bahawa "bunga yang berubah setelah matahari" dijumpai dalam mitos Yunani Cletia di Ovid, iaitu, jauh sebelum munculnya bunga matahari di Eropah - mungkin ia adalah heliotrope atau calendula.

Untuk pertama kalinya, British memikirkan pengeluaran minyak bunga matahari di Eropah, terdapat paten Inggeris pada tahun 1716 yang menggambarkan proses ini. Walau bagaimanapun, pengeluaran minyak bunga matahari secara besar-besaran bermula di Rusia..

Peter I membawa biji bunga matahari ke Rusia dari Belanda, yang pada awalnya berfungsi sebagai hiasan.

Proses perindustrian untuk pengeluaran minyak bunga matahari dibuat oleh seorang hamba dari Alekseevka Bokarev pada tahun 1828. Bokarev sudah biasa dengan pengeluaran minyak biji rami dan rami dan memutuskan untuk menggunakan proses yang sama untuk pengeluaran minyak bunga matahari. Sudah pada tahun 1833, pedagang Papushin, dengan izin pemilik Alekseevka, Count Sheremetyev, dan dengan bantuan Bokarev, membina kilang pertama untuk pengekstrakan minyak bunga matahari. Minyak bunga matahari dengan cepat mendapat populariti di Rusia, sebahagian besarnya kerana penggunaannya tidak dilarang pada masa Great Lent (oleh sebab itu, nama kedua adalah minyak bunga matahari - minyak sayuran). Menjelang pertengahan abad ke-19, di banyak wilayah di wilayah Voronezh dan Saratov, bunga matahari menempati 30-40% kawasan yang disemai.

Melalui usaha penternak Rusia (Soviet) V.S. Pustovoit, L.A Zhdanov, dan lain-lain, dapat meningkatkan kandungan minyak bunga matahari secara signifikan dan daya tahannya terhadap perosak. Hadiah dunia yang paling berprestij untuk pertanian bunga matahari dinamakan Pustovoit.

Pada akhir abad ke-19, para pendatang dari Rusia membawa budaya pengeluaran bunga matahari dan minyak bunga matahari kembali ke AS dan Kanada. Tidak lama kemudian, AS menjadi salah satu pengeluar utama minyak bunga matahari (selepas Rusia).

Pada masa ini, pengeluaran bunga matahari dan minyak daripadanya tersebar hampir di seluruh dunia..

Aplikasi bunga matahari

Aplikasi utama bunga matahari biji minyak adalah pengeluaran minyak bunga matahari, yang kemudian digunakan untuk memasak dan untuk keperluan teknikal. Marjerin diperoleh dengan hidrogenasi minyak bunga matahari. Minyak ini juga digunakan dalam industri cat dan pernis dan sabun. Di beberapa negara, minyak masak terpakai digunakan sebagai tambahan bahan bakar motor.

Sisa dari pengeluaran minyak bunga matahari (kek dan makanan) digunakan sebagai makanan berprotein tinggi untuk ternakan. Kek juga digunakan dalam penghasilan halva.

Di Rusia, bahkan sebelum penemuan pengeluaran minyak bunga matahari, biji bunga matahari panggang digunakan sebagai makanan istimewa nasional - biji. Sebenarnya, bahkan ada subspesies bunga matahari biji minyak khas: bunga matahari panggang, dengan achenes yang sangat besar.

Biji bunga matahari mengandungi banyak vitamin PP dan E, serta asid lemak tak jenuh ganda (terutama asam linoleat), fosfolipid, lesitin, lilin sayur, dll..

Biji bunga matahari tanah adalah komponen utama halva bunga matahari.

Bunga Matahari adalah tumbuhan yang penting. Madu dari nektar bunga matahari yang mekar berwarna kuning keemasan, mempunyai aroma yang lemah dan rasa yang sedikit tart. Menghablurkan dalam biji-bijian kecil dan menjadi kuning muda [4].

Bunga Matahari digunakan sebagai tanaman hiasan.

Tidak diketahui bahawa bunga matahari adalah tanaman getah. Baru-baru ini, kultivar telah dipilih yang melepaskan getah dari sayatan batang dalam jumlah yang banyak. Getah yang dihasilkan berdasarkannya adalah hypoallergenic berbanding getah semula jadi dan sintetik.

Sekam bunga matahari digunakan untuk pengeluaran biofuel - briket bahan bakar.

Ciri biologi

Permintaan haba total bunga matahari, bergantung pada tempoh musim tanam, adalah berbeza, untuk varietas dan kacukan masak pendek, jumlah suhu aktif adalah 1850, untuk pematangan awal - 2000, untuk pematangan pertengahan - 2150. Bunga matahari dapat mengeluarkan kelembapan dari lapisan tanah yang dalam. Kemunculan batang dan daun yang baik memberikan ketahanan terhadap kemarau yang hebat.

Hasil

Hasil purata bunga matahari adalah 10 c / ha (1 t / ha atau 100 t / km²) Hasil maksimum 45 c / ha (4.5 t / ha atau 450 t / km²)

Buah atau sayur?

Dalam pertikaian mengenai pemilikan tomato (dan bukan sahaja).

Epal adalah buah, seperti pisang, dan timun adalah sayur, semua orang tahu itu. Tetapi dari sudut pandang botani, ini tidak sepenuhnya benar. Berita baiknya ialah jumlah buah-buahan dan sayur-sayuran yang anda perlukan untuk makan setiap hari, seperti "tumpukan", sehingga anda dapat makan apa yang paling anda sukai. Tetapi banyak makanan yang cenderung kita anggap sebagai sayur-sayuran sebenarnya adalah buah. Dari sudut pandang botani, buah adalah ovari bunga yang matang. Oleh itu, timun, tomato, dan juga lada adalah buah-buahan. Lebih-lebih lagi, secara formal, terung, labu, kacang polong, kacang, biji-bijian dapat diklasifikasikan sebagai buah..

Ahli botani memanggil sayur-sayuran sebagai tanaman lain - daun (selada dan bayam), sayuran akar (wortel dan lobak), batang (halia dan saderi), dan tunas bunga (brokoli dan kembang kol).

Menurut maklumat botani, sebiji tomato adalah buah beri. Dari sudut pandang botani, buah yang kita makan disebut dengan betul multi-star syncarpous berry. Beri ini mempunyai kulit nipis, pulpa berair dan banyak biji di dalamnya..

Di negara kita, dari sudut pandang sistematik teknologi, tomato digunakan untuk merujuk kepada sayur-sayuran. Ini merujuk kepada kaedah penanaman yang serupa dengan tanaman sayuran lain. Iaitu, adalah tanaman berturut-turut tahunan, hasil panennya dituai setelah penanaman pendek tanah dan pelonggarannya..
Kesatuan Eropah mempunyai pendekatan yang sedikit berbeza untuk masalah ini. Buah-buahan di sana termasuk buah-buahan tanaman yang lezat, khususnya drupes atau beri. Oleh itu, tomato, dari sudut pandangan orang Eropah, adalah buah.

Kemungkinan pendua dijumpai

Sangat segar dan tepat pada masanya, tidak pernah ada sebelumnya!

Dari sudut pandang botani, buah adalah ovari bunga yang matang

Dari sudut pandangan botani, buah-buahan dan sayur-sayuran tidak didefinisikan dengan cara apa pun, sama sekali tidak ada kata-kata seperti itu.

Ini adalah jenis terjemahan yang buruk, tetapi anda tidak dapat mengetahui perkataan "fruit"?

Maaf, tetapi dari sudut pandang botani, konsep "buah" dan "sayur" TIDAK. Tidak sama sekali. Sama sekali tidak. Ini semua fantasi setiap hari.

Dan pisang adalah buah beri.

Di seluruh dunia, buah-buahan tanpa gula disebut sebagai sayur-sayuran. Ini adalah pemasaran. Adalah masuk akal untuk menjual tomato dan timun di sebelah lobak, dan tidak di sebelah buah markisa.

Saya mendengar definisi ini: Buah dengan biji adalah buah, dan daun, batang dan akarnya adalah sayur-sayuran, tetapi ini tidak ada kaitan dengan botani.

Pada gambar pertama, anda perlu memindahkan strawberi ke kacang, ini bukan beri.

Anda panik, tetapi kentang juga mempunyai buah.

Darah tomato dan limfa bit

Buah apa

Buah-buahan dan sayur-sayuran merah yang dihiris secara geometri

Kenyataan

Lauren Chanel Allen:

Masalah orang dewasa apa yang tidak dipersiapkan oleh anda?

Jaga Blackness Black:

Buah-buahan dan sayur-sayuran merosakkan lebih cepat jika anda membayarnya sendiri.

Pilihan gambar makanan

Gambar dengan satu sumber cahaya tetap (lampu sorot LED besar ditutup dengan kaca buram) dan dua reflektor. Kamera Nikon D800; lensa: nikonovsky limapuluh, makromekh + Vega 5U, sigma 120-400.

Norma baru untuk pengangkutan buah-buahan dan sayur-sayuran - tidak lebih daripada 5kg

Sejak 19 Ogos, Rusia telah melarang pengangkutan lebih dari 5 kg buah-buahan dan sayur-sayuran dan lebih dari tiga karangan bunga tanpa sijil fitosanitasi. Keputusan pemerintah yang sama dikeluarkan pada bulan Julai. Peraturan baru menjadikan undang-undang Rusia sesuai dengan norma Kesatuan Ekonomi Eurasia (EAEU).

Pengiriman buah-buahan, sayur-sayuran dan bunga yang lebih besar dalam bagasi yang didaftarkan dan dibawa masuk hendaklah disertakan dengan sijil. Sekiranya tidak ada, produk mesti dikembalikan atau dimusnahkan dengan perbelanjaan pemiliknya. Peraturan tersebut mempengaruhi semua jenis pengangkutan yang melintasi sempadan EAEU, serta barang pos.

Pilihan hidup yang masih hidup (foto makanan)

Ini semua pelik

Setelah menonton gif, banyak persoalan timbul

Berehatlah

10 item makanan yang mengalami metamorfosis sejarah

Kami melayan produk seperti perkara biasa. Dan selalunya kita tidak memikirkan bagaimana rupa mereka sebelumnya. Banyak buah-buahan dan sayur-sayuran beberapa ratus tahun yang lalu kelihatan sama sekali berbeza dengan yang ada sekarang. Tetapi kerana keinginan untuk menyesuaikan makanan dengan keperluan peribadi, umat manusia telah mengubah jenis sayur-sayuran dan buah-buahan tertentu yang tidak dapat dikenali..

Evolusi jagung dimulakan dengan tanaman kecil. Spesies rumput liar Mexico hanya mempunyai sebilangan biji-bijian yang sesuai dengan spikelet nipis. Mereka bersembunyi di cangkang tebal dan keras, sehingga sangat sukar diperoleh. Beberapa pukulan dengan objek keras, misalnya batu, dapat memecah "cangkang" ini. Jagung asli terasa seperti kentang mentah kering. Untuk mengubahnya menjadi versi lazat moden, hanya biji-bijian terbesar yang diambil untuk ditanam. Usaha bertahun-tahun menghasilkan jagung lebih besar, lebih lembut dan 4 kali lebih manis.

Timun liar sama sekali tidak seperti rakan mereka yang ditanam. Sebaliknya, saudara mereka boleh disebut kaktus, berkat duri yang menyeramkan hingga beberapa sentimeter dan bentuk bulat. Timun liar tidak boleh dimakan sepenuhnya kerana ia sangat toksik. Pada mulanya, spesies ini hanya tumbuh di India khusus untuk tujuan perubatan. Selama bertahun-tahun bereksperimen, timun telah memperoleh bentuk memanjang moden dan menjadi menyenangkan rasanya..

Versi liar makanan lazat ini mempunyai biji yang keras dan besar dan kulit yang keras. Adalah mustahil untuk memakan pisang mentah seperti itu, sehingga mereka merebus. Adalah dipercayai bahawa sejarah transformasi pisang bermula 10 ribu tahun yang lalu. Versi modennya lembut, kaya dengan rasa dan sangat berkhasiat. Dan yang paling penting, biji di dalamnya hampir tidak kelihatan..

Pekerjaan dan penjagaan penternak yang tekun membantu memberi buah persik dalam bentuk moden. Buah-buahan terbaik dipilih untuk penanaman agar hasil panen menjadi lebih berair, besar dan enak. Persik pertama ditemui seawal 4000 SM. Orang Cina dianggap sebagai pelopor mereka, yang membuat penampilan pertanian.

Sebilangan besar sayur-sayuran, buah-buahan dan buah beri kegemaran kami terasa lebih sedap selepas berkebun. Stroberi adalah pengecualian. Versi liar dari beri lebih manis, walaupun saiznya kecil. Itulah sebabnya penternak telah memfokuskan diri untuk meningkatkan stroberi, dengan mengorbankan rasanya. Rintangan penyakit dan penampilan yang kelihatan lebih baik - makan dengan baik.

Butuh tomato 1000 tahun untuk mendapatkan penampilan moden mereka. Pada mulanya mereka tumbuh sangat kecil, seperti pokok ceri hari ini. Dan mereka juga berwarna kuning, sehingga disebut epal emas. Setelah membuat tomato menjadi merah, para pekebun mulai meningkatkan ukurannya. Berkat ini, gambar menjadi lebih menyenangkan, tetapi rasanya lebih buruk. Tomato moden lebih berair daripada nenek moyangnya yang manis dan kaya..

Lobak liar tidak ada kaitan dengan penampilan moden. Ia pertama kali ditemui pada abad ke-10 di Parsi, dan warnanya putih, kuning atau ungu. Rasa wortel liar sangat kuat, tetapi ukurannya tidak mencolok: sayur akar yang sangat nipis. Benih tanaman dihantar ke Eropah, di mana mereka melakukan pekerjaan yang baik pada penampilan dan meningkatkan rasa. Pembekal utama wortel adalah orang Belanda dan mereka memilih warna pilihan mereka: oren. Pada abad ke-17, mereka mendedikasikan buah-buahan yang enak untuk raja mereka - William III, Putera Jeruk, yang merupakan keluarga oren.

Alpukat liar sama sekali tidak mengagumkan. Ia tidak mengandungi pulpa yang boleh dimakan. Hampir semua alpukat liar adalah biji. Untuk masuk ke meja kami, janin harus melalui transformasi yang serius. Pertama sekali, dari segi saiz: buah moden 10 kali lebih besar daripada versi liar. Dan kedua, buah liar mempunyai kerak warna gelap yang padat dan sama sekali tidak mengesankan rasa. Pemilihan jangka panjang telah mencipta keajaiban, yang mana sekarang semua orang dapat menikmati alpukat yang sihat..

Terung sebenar biasanya berbentuk bulat. Bahkan nama asalnya berasal dari kata "telur", kerana bukan hanya bentuknya bertepatan, tetapi juga warna - putih. Pada mulanya, buahnya sangat pelbagai: terdapat juga pelbagai ukuran, bentuk, dan warna, misalnya, biru dan kuning. Oleh kerana rasa pahit, mereka tidak digunakan untuk memasak, tetapi digunakan dalam perubatan. Penemuan yang berguna dalam bentuk terung dibuat oleh orang Cina, Thailand dan India. Buah memperoleh penampilan memanjang moden dan warna ungu berkat pemilihan.

Perincian lukisan karya Giovanni Stanci, abad ke-17.

Comel kecil.

Beri ini telah melalui perubahan yang paling mengagumkan. Tuai tembikai pertama dituai di Mesir 5 ribu tahun yang lalu. Beri berukuran kecil dan mempunyai rasa pahit yang tidak terlalu menyenangkan. Tetapi berkat usaha besar penternak, pada abad ke-17, semangka memperoleh penampilan biasa bagi kita. Saiz mereka telah meningkat 1500 kali ganda! Walau bagaimanapun, mereka masih berbeza di bahagian dalam: pulpa kering mempunyai warna merah muda muda. Beberapa tahun usaha ilmiah tambahan dilakukan untuk meningkatkan rasa dan kesegaran.

Buah terkecil di dunia.

Wolffia berbentuk sfera, mempunyai buah-buahan kecil (lebar 0,4 hingga 0,8 mm) sehingga lebih dari 1,000 buah ini dapat dipasang pada satu jari manusia.

Sebiji buah seberat kira-kira 70 mikrogram. Perlu diperhatikan bahawa wolfia globular juga dibezakan dengan bunga terkecil di dunia di antara semua bunga yang berbunga. Habitat semula jadi adalah Asia tropika dan subtropika, tetapi tanaman ini diperkenalkan ke Amerika Utara dan Selatan. Wolfia sfera tumbuh berhampiran pantai tasik, sungai, kolam, dan parit, di mana ia menyebar dengan sangat cepat ke seluruh takungan. Juga menarik untuk diperhatikan bahawa tanaman ini tidak memerlukan akar agar batang atau daun dapat bertahan..

Tumbuhan ini mekar antara bulan Jun dan September..

Buah globular Wolffia ditanam di Asia Tenggara kerana kaya dengan protein. Buah ini dianggap sebagai sumber makanan yang banyak, kerana wolfia membiak dengan cepat. Loji mikro ini juga dianggap sebagai sumber tenaga yang hebat. Sekiranya digunakan sebagai biofuel, karbon akan menjadi neutral kerana ia mengeluarkan karbon dioksida dari atmosfera..

Selain itu, tanaman ini dapat digunakan untuk menyaring air dengan menyeimbangkan kadar fosfor dan nitrogen..

Manfaat lain dari wolfia adalah kemampuannya untuk mengurangkan tahap kadmium dan arsenik persekitaran..

Bunga Matahari

Asal

Walaupun bunga matahari tumbuh di hampir setiap plot kebun di Rusia, ia berasal dari Amerika. Di sinilah dia dijumpai di alam liar. Spesies herba tumbuh terutamanya di Amerika Utara, tetapi spesies subrubub di Mexico dan Peru.

Nama

Spesies yang paling biasa - bunga matahari biji minyak dan bunga matahari ubi, tergolong dalam keluarga Aster.

Bunga matahari mendapat namanya dari penggabungan dua perkataan Yunani 'helios', yang bermaksud bunga matahari dan 'anthos'. Bunga matahari mendapat nama "cerah" kerana heliotropisme yang jelas (memutar perbungaan setelah matahari). Paling tidak peranannya dimainkan oleh perbungaan kuning terang, yang sangat berkaitan dengan badan langit..

Penerangan

Genus mempunyai sebilangan besar spesies (dari 50 hingga 264 mengikut pelbagai sumber). Kilang ini bersifat polimorfik, iaitu bergantung pada spesies, ini boleh menjadi semak, rumput atau semak kerdil. Para saintis telah membahagikan dalam pengiraan mereka sebagai berikut:

  • George Bentham mengira 50 spesies
  • Hewitt Cottrell Watson - lebih dari seratus
  • Theodore Cockerell - sekitar 180
  • Fedor Alexandrovich Satsyperov - 264 (!) Spesies

Pada masa ini, para saintis telah bersetuju mengenai perlunya penghitungan spesies secara berasingan bergantung pada wilayahnya. Oleh itu, contohnya, jenis diedarkan mengikut geografi:

  1. Sebilangan besar (kira-kira lima puluh spesies berasal dari Amerika Utara (selatan Amerika Syarikat dan Mexico);
  2. Di Amerika Selatan, lebih sedikit ditemui - tujuh belas spesies;

Sebagai peraturan, bunga matahari liar tumbuh di padang rumput, tetapi kadang-kadang terdapat di hutan dan bahkan di paya..

Kebanyakan bunga matahari adalah tanaman tahunan, tetapi ada pengecualian. Contohnya, pir tanah (atau artichoke Yerusalem, Helianthus tuberosus). Tetapi, tentu saja, yang paling terkenal dan biasa bagi kita adalah Helianthus annus tahunan. Terdapat juga pelbagai bentuk bunga matahari. Selain spesies herba yang meluas, pokok renek juga dijumpai (biasanya di negara-negara Amerika Selatan). Tetapi tanpa mengira bentuknya, terdapat ciri umum struktur tanaman ini:

  • Tumbuhan besar
  • Ketinggian - hingga tiga meter
  • Vili pendek menutup daun dan batang
  • Bentuk daun - bujur (lebih jarang berbentuk jantung), 3 urat utama
  • Daun bertentangan atau bergantian
  • Perbungaan, biasanya dalam bentuk bakul berbunga.
  • Struktur bakul adalah bunga ligulasi dari tepi, dan lebih dekat ke pusat dalam bentuk tiub.
  • Bunga tubular berwarna biseksual, berwarna coklat-kuning. Menjadi achenes akibat pendebungaan.
  • Buahnya adalah achene oval dengan dua skala dan satu (kurang kerap beberapa) cusps.
Struktur bunga matahari

Sebagai tambahan kepada yang disenaraikan di atas, jenis bunga matahari hiasan taman berikut sering ditanam:

  1. berbatang merah (N.atrorubens),
  2. sepuluh-kelopak (N. decapetalus),
  3. holly (N. argophyus),
  4. berbunga terang (N. laetiflorus),
  5. timun (N. cuccumberifoliius).

Genus bunga matahari sangat pelbagai, kerana selain 108 spesies terdapat sejumlah besar semua jenis varietas dengan keunikan tersendiri. Contohnya, warna, tinggi, ukuran dan bilangan perbungaan, dll. Selalunya, pengeluar benih menunjukkan dari mana jenis produk mereka dibuat..

Sekiranya anda mahu, anda boleh menanam tanaman rumah kecil setinggi 30-35 sentimeter, dan jika anda mempunyai sebidang taman, anda boleh mengayunkan rekod dan menumbuhkan raksasa lima meter.

  • Ketinggian tertinggi ialah tujuh setengah meter
  • Diameter bakul terbesar - 82 sentimeter
  • Ketinggian terkecil hanya lima (!) Sentimeter (ditanam menggunakan teknologi bonsai)

Lokasi

Mereka menyukai matahari, jadi disarankan untuk menanam di tempat yang cerah. Perlindungan angin (dinding rumah, rumah hijau, pokok renek atau pokok) juga diinginkan. Perlindungan angin akan membantu mengekalkan kehangatan yang diperlukan oleh tumbuhan ini. Penurunan suhu yang ketara pasti akan menyebabkan kematian.
Bunga matahari di bawah sinar matahari

Tanah

Seperti banyak tanaman, ia tumbuh dengan baik di tanah yang subur. Dianjurkan untuk melonggarkan tanah untuk akses oksigen baik sebelum menanam dan semasa penyiangan. N. atrorubens sangat pilih-pilih dan tidak berakar pada tanah yang terendam air.

Untuk mendapatkan hasil panen yang banyak, perlu menyuburkan tanah dengan baja atau baja mineral. Pada asasnya, dua pertiga baja digunakan pada musim gugur dan selebihnya ketiga pada awal musim panas. Baja fosfat adalah yang paling berkesan. Kalium dan / atau nitrogen ditambahkan lebih jarang.

Baja fosfat untuk bunga matahari

Kami mengesyorkan menanam bunga matahari dalam beberapa pas setiap minggu. Ini akan membolehkan anda meningkatkan hasil dan mendapatkan bakul benih siap dari bulan Julai hingga musim sejuk pertama. Sekiranya anda menanam bunga matahari di tempat tidur bunga atau tempat tidur bunga (katil bunga sempit memanjang), perhatikan peraturan berikut: lebih dekat dengan sisi cerah semestinya terdapat varieti yang lebih tinggi, dan yang lebih tinggi boleh ditanam di sebelah jauh. Ini akan membolehkan semua tanaman menerima cahaya matahari dan kehangatan yang cukup, yang merupakan kunci untuk berjaya menanam tanaman ini. Juga perhatikan bahawa ketika mereka matang, bunga berhenti berpusing untuk mengikuti matahari dan tetap berpaling ke arah matahari terbit..

Bunga Matahari di laman web ini

Berhati-hati dengan bakul yang pudar - ia perlu dipotong. Ini akan memberi ruang untuk bunga baru di batang itu, dan juga memberi lebih banyak cahaya pada bunga matahari yang tersisa. Sekiranya bunga matahari telah pudar sepenuhnya, maka potonglah. Hati-hati, kerana tanaman tinggi telah tumbuh akar dan jika anda memutuskan untuk mencabut tanaman, anda boleh merosakkan sistem akar jiran.

Kami mengesyorkan menanam pelbagai jenis bunga matahari dengan parameter yang berbeza (warna, tinggi, bentuk).

Sekiranya tanaman ditanam di tempat terbuka, maka diperlukan garter. Tanaman tahunan disyorkan untuk dilindungi untuk musim sejuk. Cawangan atau bahkan berasal dari bunga matahari tahunan sangat sesuai untuk tujuan ini..

Anda boleh menggunakan bunga matahari sebagai lindung nilai. Untuk melakukan ini, varieti yang tumbuh rendah ditanam di depan, dan yang tinggi di bahagian belakang. Tumbuhan kecil akan menutup batang yang tinggi tanpa menutup perbungaan dari matahari.

Lindung nilai bunga matahari

Di Kesatuan Eropah, bunga matahari juga digunakan sebagai tanaman pemotong. Mereka boleh didapati bukan sahaja di kedai khusus, tetapi juga di penjaja jalanan. Bunga yang cerah telah memenuhi selera semua orang - baik penduduk biasa dan seniman, yang membuat karangan bunga indah dari mereka. Lihatlah foto bunga matahari.

Ciri tanaman hiasan adalah ketiadaan serbuk sari yang runtuh, yang dapat mengotorkan tangan dan pakaian. Penternak dari Jepun harus berterima kasih atas penemuan sedemikian..

Bunga matahari cukup popular di Amerika Utara, dari mana asalnya. Semua jenis pameran diadakan di sana, di mana anda dapat melihat pencapaian terkini ahli botani. Syarikat antarabangsa yang terlibat dalam pembiakan bunga matahari juga mempamerkan pameran..

Perosak, penyakit

Ngengat bunga matahari adalah salah satu perosak yang mengganggu pematangan bunga matahari yang normal. Ulat rama-rama merosakkan buah (biji). Sebagai perjuangan, rawatan kimia batang dengan kaedah khas digunakan. Juga, varieti khas telah dibiakkan untuk menentang perosak ini..

Thornbearer dan sunflower barbel adalah parasit lain yang merosakkan batang bunga matahari, tetapi tanaman dapat terus matang secara normal. Oleh itu, tidak ada langkah khas untuk memerangi.

Bunga matahari barbel dan lonjakan

Kerosakan terbesar disebabkan oleh penyapu. Ini adalah rumpai tahunan yang mempersonifikasikan akar bunga matahari..

Sekiranya langkah tepat waktu tidak diambil (penyiangan), sistem akar bunga matahari mungkin mati.

Pembiakan

Bunga matahari tahunan dibiakkan oleh biji. Tetapi semak abadi mesti dibahagikan. Ini dilakukan pada musim bunga atau sebelum musim sejuk. Menjalankan prosedur sedemikian tidak lebih dari sekali setiap dua tahun..

Sekiranya iklim hangat dan lembap, maka benih dapat ditanam pada akhir musim gugur. Untuk lorong tengah, pilihan ini tidak sesuai, oleh itu masa optimum untuk menanam adalah awal bulan Mei. Setiap setengah meter, perlu menyemai 3-4 biji. Anak benih akan muncul kira-kira seminggu. Perlu diingat bahawa fros akan membunuh bunga matahari. Oleh itu, masuk akal untuk menunggu hingga pertengahan Mei untuk mengecualikan kemungkinan suhu negatif..

Rakan kongsi

Tidak ada larangan khas. Rumput tinggi adalah jiran yang ideal.

Tonton video menarik mengenai bunga matahari yang tumbuh

Adakah bunga matahari bunga atau pokok renek? Betapa benar: bunga matahari atau bunga matahari?

Apa itu bunga matahari, bunga matahari? Bunga matahari adalah bunga atau pokok renek?

Benar kata bunga matahari atau bunga matahari?

Adakah bunga atau pokok renek? Apakah jenis tanaman bunga matahari? Apa jenis tumbuhan?

Mari kita mulakan dengan namanya sendiri, kerana sering menimbulkan pertanyaan, sebenarnya, dari sudut pandang ilmiah, tumbuhan ini mempunyai nama bunga matahari tahunan dan biji minyak, tetapi tentu saja orang menyebutnya hanya bunga matahari, iaitu, ia juga dapat disebut sebagai teori itu tidak dikira sebagai kesalahan.

Nah, dari sudut pandang botani, tumbuhan itu tergolong dalam tumbuhan, iaitu, ia boleh dianggap sebagai rumput, walaupun secara teori, ia kelihatan seperti bunga dan semua yang lain dari jabatan berbunga, oleh itu ternyata agak realistik untuk menganggapnya sebagai bunga, kerana memiliki semua ciri bunga, walaupun, tentu saja, tidak seperti bunga, ia juga memiliki biji yang dapat dimakan, kerana bunga lain tidak dapat memilikinya. Oleh itu, jika anda menjawab secara lebih khusus untuk soalan anda, maka bunga matahari atau bunga matahari lebih merupakan bunga daripada pokok renek.

Adalah lebih tepat untuk memanggil bunga matahari "bunga matahari". Namanya berasal dari kata-kata Yunani yang tidak asing - "helios" dan "anthemon", iaitu, "matahari" dan "bunga", atau dalam satu nama - "bunga matahari". Tumbuhan ini sangat terang, sudah terlihat menyerupai matahari, dan oleh kecenderungannya untuk mengubah perbungaan setelah itu, ia mendapat namanya. Sekarang mari kita fikirkan apa itu. Jadi, semak bunga matahari atau rumput?

Dalam penampilan, bunga matahari mana pun, yang terdapat banyak spesies, mempunyai ciri khas yang sama - ia adalah tumbuhan tinggi, tingginya hingga tiga meter. By the way, di mana-mana - dari Amerika Utara dan Selatan.

Sebenarnya, tidak mungkin untuk mengatakan dengan tegas sama ada bunga matahari adalah pokok renek atau tumbuhan herba, kerana terdapat banyak spesies. Sumber yang berbeza menamakan 110 atau 254 spesies. Menurut klasifikasi, ia tergolong dalam keluarga Asteraceae dan genus Helianthus. Di antara semua kepelbagaian ini, terdapat kedua-dua spesies herba, semak dan separa semak, yang terakhir dapat ditemui terutamanya di Mexico atau Peru.

Bunga matahari yang kita tahu adalah tanaman tahunan dari keluarga Astrov.Menyemai bunga matahari. Dan selain tanaman tahunan, ada tanaman tahunan, seperti pir tanah, yang dikenali dengan nama lain artichoke Yerusalem - bunga matahari ubi.

Terdapat juga spesies liar, mereka biasa di padang rumput, dan juga terdapat di hutan dan paya..

Foto dari Thailand:

Tumbuhan seperti itu mekar pada bulan November - Disember. Bukan untuk mengatakan bahawa ia kelihatan seperti semak!

Ciri-ciri bunga matahari yang lain - daun dan batangnya ditutupi dengan daun (bunga matahari yang disemai tidak terkecuali, tingginya 0,6 hingga 2,5 m), daunnya berbentuk bujur atau lebih dekat dengan bentuk jantung, bunga matahari yang disemai mempunyai sistem akar yang kuat hingga dua - tiga meter.

Terdapat juga spesies taman dan hiasan.

Kami mengetahui apa itu bunga matahari, sekarang perbezaan antara spesies herba dan semi-semak sudah jelas. Dan tidak ada yang akan meragui, terutama "pokok bunga matahari atau pokok renek"?

Bunga matahari atau bunga matahari

Ciri-ciri botani bunga matahari dan sejarah pengenalan bunga matahari ke dalam penanaman

Bunga matahari tahunan - Helianthus annuus L. adalah tumbuhan herba yang kuat dari keluarga Compositae, atau Asteraceae (Composifae, atau Asferaceaej 0,7 - 2,5 (hingga 4) m. Walaupun saiznya, bunga matahari adalah tanaman tahunan. menembusi kedalaman 1,5-2 (hingga 4) m, dengan banyak akar lateral memanjang ke sisi 100-120 cm. Batangnya tegak, tebal, kuat, tidak bercabang, dengan inti yang longgar. Setiap tanaman berkembang dari 15 hingga 35 daun, yang lebih rendah disusun bertentangan, selebihnya berselang-seli.
Di bahagian atas batang terdapat bakul perbungaan berbentuk cakera besar dengan diameter 10 hingga 40 cm, dikelilingi dari bawah oleh pembungkus beberapa baris daun berjubin hijau. Baris luar dalam bakul dibentuk oleh bunga emas ligulasi steril. Semua bunga lain (dan ada dari 600 hingga 1200 di dalam bakul) berbentuk tubular, biseksual, dari warna kuning muda hingga oren terang. Buah bunga matahari adalah achene dengan inti embrio dan dua kotiledon dan pericarp (kulit) padat berkulit yang tidak menyatu dengan inti. Warna kulit achene berbeza untuk pelbagai jenis: kelabu, hitam, berjalur, putih.
Tanah air bunga matahari adalah Amerika Utara. Di pantai California Amerika Syarikat dan Mexico, belukar dari leluhur bunga matahari yang masih tumbuh masih terpelihara, tetapi mereka sangat berbeza dengan bunga matahari tahunan. Bunga matahari tahunan itu sendiri tidak berlaku di alam liar, ia dibiakkan oleh orang asli benua Amerika untuk waktu yang sangat lama.
Bunga Matahari datang ke Eropah 500 tahun yang lalu. Benihnya dibawa dari Amerika oleh salah satu ekspedisi Christopher Columbus yang terkenal. Bersama dengan tumbuhan eksotik lain untuk orang Eropah yang dibawa oleh Columbus dan rakan-rakannya dari benua baru yang mereka temui, bunga matahari dari awal abad ke-16. mula tumbuh di kebun raya di Madrid. Penampilan asli bunga matahari, perbungaan yang luar biasa menarik perhatian penanam bunga. Secara beransur-ansur, ia merebak ke seluruh Eropah. Walaupun diketahui bahawa orang asli Amerika memakan biji bunga matahari dan meminyaki rambut mereka, di Eropah ia dibiakkan hanya untuk tujuan hiasan. Benar, benih kadang-kadang digerogoti (seperti yang kita lakukan sekarang), beberapa biji burung beo diberi makan, dan di Jerman mereka dipanggang dan digunakan sebagai ganti kopi. Terdapat bukti bahawa di Portugal biji kering digiling dan ditambahkan ke tepung. Tetapi hingga pertengahan abad yang lalu, bunga matahari tidak dianggap sebagai kilang minyak sebenar..
Anehnya, bunga matahari mendapat kemasyhurannya sebagai tanaman makanan penting di negara kita, walaupun baru muncul di Rusia - pada awal abad ke-18, pada zaman Peter Agung. Pada mulanya, ia juga dibiakkan hanya oleh pencinta tanaman yang tidak biasa di kebun raya dan kebun bunga. Sejak abad ke-19. bunga matahari sering menghiasi taman-taman depan di kampung-kampung di kawasan padang rumput di Rusia. Ia juga ditanam di kebun sayur demi benih, yang dimakan sebagai makanan istimewa..

Tentunya diketahui bahawa pada tahun 1829 seorang petani dari kampung Alekseevka, provinsi Voronezh, E. Bokarev, mengumpulkan sejumlah besar biji bunga matahari dan minyak wangi dari warna keemasan yang indah dari mereka menggunakan penekan tangan. Rasa dan aroma minyak yang sangat baik ini tidak dapat meninggalkan penduduk kampung yang acuh tak acuh terhadap petani yang giat. Ramai penduduk kampung mula menanam bunga matahari di kawasan tanah mereka. Segala-galanya naik dengan cepat sehingga pada tahun 1833, di kampung Alekseevka yang sama, pusingan mentega berkuda pertama di dunia dibina, dan pada tahun 1865 kilang mentega asli pertama. Dari wilayah Voronezh, minyak bunga matahari mula dieksport untuk dijual ke banyak kota di Rusia, dan tidak lama lagi di luar negara.
Kemudian, penanaman bunga matahari menjadi meluas bukan sahaja di wilayah Voronezh, tetapi juga di Kaukasus Utara, wilayah Volga, dan Ukraine. Dan pada akhir abad XIX. budaya bunga matahari telah merebak ke negara lain. Aneh, tetapi bunga matahari sebagai tanaman biji minyak datang ke tanah airnya yang "bersejarah" dari Rusia. Dari kami, petani Amerika Utara telah membeli benih dari banyak jenis bunga matahari biji minyak. Pada awal abad ke-20, mereka membiakkan kebanyakan pilihan Rusia, sehingga mereka membiakkannya sendiri, lebih baik disesuaikan dengan keadaan Amerika.
Selama satu setengah abad sejarah budaya, bunga matahari telah banyak berubah oleh manusia. Sekiranya lebih awal kandungan minyak dalam biji tidak melebihi 10-15%, maka pada awal abad XX. kira-kira 30%, dan pada masa ini kandungan minyak biji pilihan terbaik Rusia melebihi 50% (rekod 59%) dikira berdasarkan berat kering.

Penggunaan bunga matahari secara ekonomi

Bunga Matahari adalah tanaman biji minyak utama Rusia. Minyak bunga matahari separa kering, mempunyai rasa yang sangat baik dan sangat bernilai bagi manusia. Ia digunakan dalam makanan secara semula jadi dan dalam bentuk marjerin dan lemak memasak. Ini sangat diminati dalam industri gula-gula, roti, dan pengetinan. Nilai pemakanan juga kek yang tinggal dari biji setelah pengekstrakan minyak dari mereka. Kek itu mengandungi banyak protein, yang mengandungi asid amino penting. Kek digunakan untuk penghasilan halva, dan juga untuk makanan haiwan kesayangan..

Minyak bunga matahari yang rendah digunakan oleh industri pembuatan sabun dan cat dan varnis. Ia digunakan dalam pembuatan linoleum, kain minyak, kain kalis air, stearin, bahan penebat, dan lain-lain. Brazil telah membuat bahan bakar penerbangan "Prosene" dengan sifat-sifat minyak tanah, tetapi tanpa bau yang tidak menyenangkan. Bahan mentah untuk itu adalah biji kapas, bunga matahari dan kacang kedelai. Ada pesan di media bahwa pesawat bahkan menggunakan bahan bakar baru.
Kulit luar achenes bunga matahari (sekam), yang terkumpul dalam jumlah besar dalam pengeluaran gula-gula, adalah bahan mentah untuk pengeluaran etil alkohol, ragi makanan, plastik, dan serat buatan. Batang bunga matahari adalah bahan mentah untuk pengeluaran kertas dan kadbod. Mereka digunakan dalam jumlah besar untuk bahan bakar, karena di wilayah padang rumput, di mana bunga matahari terutama tumbuh, ada kekurangan kayu bakar yang besar. Abu yang tinggal setelah membakar batang tanaman ini adalah baja fosforus-kalium yang sangat baik. Pada abad XIX. potash diperoleh dari batang abu dan bakul bunga matahari yang diratakan, yang berfungsi sebagai bahan mentah untuk menghasilkan serbuk mesiu.
Pucuk bunga matahari di atas tanah digunakan untuk silage untuk haiwan peliharaan. Dari segi nilai pemakanan, silaj seperti itu tidak kalah dengan jagung. Kadang-kadang bunga matahari muda dipotong untuk makanan hijau untuk lembu.
Bunga Matahari adalah tumbuhan yang diserbu silang. Bunganya mengeluarkan banyak nektar, sehingga mereka senang dikunjungi oleh lebah. Pemelihara lebah sering membawa peternakan mereka lebih dekat dengan ladang budaya ini semasa musim bunga matahari berbunga. Madu bunga matahari berwarna telus, menyenangkan dalam penampilan, rasa dan aroma yang sangat baik, ia sangat dihargai oleh para pakar, ia sering digunakan untuk tujuan perubatan. Bunga Matahari dihargai sebagai tanaman yang menyerap pelepasan enjin - di Jepun, didapati bahawa di lebuh raya, yang berdekatan dengan tanaman tanaman ini, udara terasa lebih bersih daripada di mana tidak ada bunga matahari.

Nilai perubatan bunga matahari dan kaedah penggunaan ubat bunga matahari

Dalam praktik perubatan, minyak biji bunga matahari, bunga buluh bunga bakul bunga dan daun muda digunakan.
Daun dituai dengan tangkai daun tidak lebih dari 3 cm atau tanpanya dan bunga ligulasi marginal sepanjang 4 - 6 cm, dikumpulkan pada awal berbunga. Daunnya tidak berbau, rasanya pahit. Bunganya mempunyai bau madu samar, rasa pahit dengan sensasi berlendir. Karotena, getah, bahan resin, flavonoid diasingkan dari daun. Dari bunga - glikosida flavon, antosianin, kolin, betaine, kepahitan, asid organik, dan lain-lain. Umur simpan bunga dan daun buluh adalah sehingga 2 tahun.
Persediaan bunga matahari melemaskan otot licin-
organ dalaman, suhu badan yang lebih rendah, merangsang
selera makan.

Merebus daun dan bunga ligulasi, diambil dalam bahagian yang sama, digunakan sebagai kepahitan, merangsang selera makan, dalam rawatan malaria dan batuk rejan, sebagai agen antipiretik. Untuk menyediakan kuahnya, 1 sudu besar bahan mentah hancur dituangkan dengan 1 gelas air panas, direbus dalam mangkuk enamel tertutup dalam air mandi selama 15 minit, disejukkan pada suhu bilik selama 45 minit, disaring melalui 2 - 3 lapisan kain kasa dan isipadu air rebus dibawa ke aslinya. Ambil 1 - 2 sudu 2 - 3 kali sehari selama 30 minit. sebelum makan.

Infusi daun dan bunga ligulasi (diambil sama) memberikan kesan yang baik dalam rawatan kolik gastrointestinal dan kekejangan otot licin bronkus. Infusi disediakan pada kadar 1 sudu teh bahan mentah setiap 1 gelas air mendidih. Berkeras 20-30 minit. dan tapis: ambil 1/3 cawan 3 kali sehari selama 15 - 20 minit. sebelum makan.

Penyembuh tradisional mengesyorkan minum infus untuk bronkitis, asma bronkial, kolitis spastik.
Untuk mengurangkan suhu tinggi yang disebabkan oleh pelbagai sebab, penyembuh rakyat mengesyorkan teh yang terbuat dari bunga matahari buluh kering. Ia disediakan seperti berikut.
Satu sudu besar bunga kering dicurahkan ke dalam 1/4 liter air mendidih dan bersikeras selama 10 minit. Setelah meneran, teh siap diminum. Maniskan dengan madu dan berikan pesakit demam 1 gelas teh ini 2-3 kali sehari.
Terdapat hasil positif yang diketahui dari minum teh dari campuran bunga buluh bunga matahari dengan bunga linden sebagai agen anti-influenza. Teh harus disediakan dengan cara yang sama seperti di atas. Nisbah pencampuran adalah 1: 1. Ia berguna untuk mempermanis teh dengan madu. Suhu biasanya turun dengan sangat cepat.

Bakul bunga matahari yang diratakan digunakan untuk memperoleh pektin, yang menekan flora putrefaktif usus dan digunakan untuk enterokolitis, dan juga, menurut data terbaru, menghilangkan radionuklida, garam logam berat dari badan.
Di Ukraine, biji bunga matahari digunakan sebagai ubat untuk batuk yang teruk pada batuk rejan.
Pada musim luruh, kumpulkan biji bunga matahari yang sudah masak, bakar di dalam ketuhar, kisar halus. Ambil 2 - 3 sudu besar biji hancur dan rebus dalam 500 ml air manis. Rebus kuahnya sehingga jumlah cecair menurun hingga 400 ml. Terikan dan minum kuahnya selama 10 - 12 hari.
Dalam perubatan rakyat, ada pendapat bahawa memakan biji bunga matahari menyebabkan keputihan.
Untuk penyakit saraf, ambil vodka tincture bunga buluh.
Untuk 1 bahagian bunga buluh, ambil 5 bahagian vodka, bersikeras di tempat yang gelap dan hangat selama 2 minggu, sekali sekala bergoncang; ketegangan. Ambil 30 - 40 tetes 2 - 3 kali sehari selama 30 minit. sebelum makan.

Dengan barah perut: reneh 3 sudu bunga bunga matahari buluh segar dalam 1 liter susu semula jadi dalam mandian wap sehingga separuh cecair kekal, kemudian sejuk, toskan. Ambil 1 sudu 3 kali sehari selama 30 minit. sebelum makan. Kursus rawatan adalah 2 liter rebusan sedemikian, setelah itu diperlukan rehat selama 2 - 3 minggu (minum ubat lain).
Dalam perubatan rakyat, minyak rebus digunakan secara topikal untuk merawat luka bakar, luka, ruam lampin dan keretakan pada kulit. Minyak bunga matahari diresepkan secara dalaman (masing-masing 40-60 g) sebagai julap.
Sakit sendi disapu dengan ekstrak minyak dari "topi" bunga matahari yang dihancurkan semasa pematangannya.
Minyak bunga matahari digunakan sebagai agen koleretik dalam rawatan penyakit radang usus dan kolelitiasis dan untuk pencegahan aterosklerosis.
Ia ditetapkan 1 - 2 sudu 3 - 4 kali sehari.
Minyak bunga matahari digunakan untuk penyedutan minyak-alkali untuk penyakit nasofaring, ia adalah bahagian plaster, pembungkus minyak-mustard untuk bronkitis, radang paru-paru.

Dalam kosmetologi, kulit tangan, muka, leher yang kering dirawat dengan minyak bunga matahari.
Dalam perubatan moden, minyak bunga matahari halus (halus) termasuk dalam banyak salap. Minyak bunga matahari adalah komponen ubat anti-sklerotik linetol. Minyak buckthorn laut juga diekstrak dari buah buckthorn laut menggunakan minyak bunga matahari..
Kami menyajikan kaedah merawat dengan minyak bunga matahari seperti sakit kepala, sinusitis frontal, trombophlebitis, penyakit kronik perut, usus, jantung, paru-paru, hati, penyakit wanita, ensefalitis, sakit gigi, dan lain-lain. Kaedah ini mencegah tahap awal tumor ganas dan terdiri daripada yang berikut.
Satu sudu besar (tidak lebih) minyak sayuran (bunga matahari atau kacang) diambil di mulut (lebih dekat ke bahagian sublingual) dan disedut seperti gula-gula (tidak perlu anda menelan!) Anda perlu menghisap minyak bunga matahari selama 10 - 20 minit. mudah dan bebas tekanan. Pertama, minyak menjadi pekat, kemudian cair, seperti air, dan hanya selepas itu cecair yang dihasilkan harus disalurkan ke dalam tandas atau ke dalam balang yang tidak perlu dan kemudian dihancurkan, kerana ia mengandungi banyak patogen. Kemudian anda perlu membilas mulut. Prosedur ini paling baik dilakukan pada waktu pagi dengan perut kosong dan pada waktu petang sebelum tidur. Untuk mempercepat rawatan, boleh dilakukan beberapa kali sehari. Rawatan bermula dari saat pertama menghisap minyak.
Perlu diingat bahawa eksaserbasi adalah mungkin, terutama pada orang yang mempunyai "sejambak" penyakit. Kadang-kadang setelah prosedur seperti itu, keadaan kesihatan tiba-tiba memburuk, ini bermaksud bahawa fokus penyakit telah mulai larut, yang pada masa akan datang dapat menyebabkan lagi penyakit.
Dengan cara ini, anda boleh dirawat dengan banyak penyakit tanpa menggunakan ubat-ubatan, dan juga menggunakannya untuk pencegahan.
Penyakit akut disembuhkan dengan cepat, dalam masa dua hari. Rawatan penyakit lama dan kronik memerlukan masa yang lama, kadang-kadang setahun. Pada masa yang sama, tubuh manusia membuang semua bahan berbahaya yang tidak perlu dari dirinya sendiri, sehingga semua sel, tisu dan organnya sembuh.
Mekanisme untuk mengeluarkan racun dari badan adalah seperti berikut: toksin yang terdapat di dalam badan adalah berasaskan lemak. Sentuhan langsung kapilari di bawah lidah dengan minyak lemak minyak sayuran asas lemak menyebabkan fakta bahawa bebola toksin terkecil keluar dari darah yang melewati saluran ini ke dalam larutan minyak yang terdapat di dalam mulut.
Perlu menggunakan kaedah rawatan ini sehingga semangat, kekuatan, dan tidur nyenyak muncul di dalam badan..
Dari buku perubatan kuno:
"Dipetik pada bulan Agustus dan dibungkus dengan daun laurel bersama dengan gigi serigala, ia menghilangkan pemotongan dari fitnah, dan ketika diletakkan di bawah kepala, itu menunjukkan pencuri, mengeringkan tanah.".
Bunga Matahari - tumbuhan Matahari.
Kumpulkan pada bulan baru, pada fasa pertama bulan, pada hari lunar ke-1, ke-2, ke-3, dalam cuaca cerah, dengan Matahari sebagai tanda Leo. Menurut kepercayaan yang popular, bunga matahari perlu disemai pada hari Sabtu, maka akan ada penuaian yang besar.