Bilakah bunga matahari mekar? Berapa hari bunga matahari mekar?

Pada bulan apa bunga matahari mekar di taman, di ladang, dacha?

Apabila bunga matahari hiasan mekar?

Bunga Matahari adalah tanaman tahunan, tanaman madu.

Pembungaan bergantung pada keadaan cuaca dan tarikh penaburan, serta ragamnya. Bunga matahari mekar di ladang sekitar pertengahan Julai. Bunga Matahari mula mekar setelah disemai dalam 60 - 80 hari, sehingga waktunya berbeza-beza. Tetapi bunga matahari mula mekar di suatu tempat sekitar 10 Julai. Tempoh berbunga bunga matahari adalah 25 - 40 hari. Satu bunga bunga matahari mekar selama 36 - 40 jam, jika terdapat serangga pendebungaan yang mencukupi. Sekiranya cuaca tidak baik, atau tidak ada serangga pendebungaan, maka pembungaan satu bunga ditunda dan dapat berlangsung dari 3 hingga 10 hari.

Yang pertama mekar di bunga matahari adalah bunga ekstrem yang mengeluarkan banyak nektar. Yang terakhir mekar adalah bunga sederhana dan mengeluarkan nektar kurang daripada yang ekstrem.

Bunga matahari hiasan di negara ini, di kebun, di kebun, bergantung pada ragamnya, mekar dari bulan Julai hingga musim luruh. Tetapi mereka berbunga dengan baik hanya jika mereka disiram secara berkala..

Bunga Matahari

Bunga Matahari adalah sejenis tumbuhan herba. Tumbuhan tahunan.

Batangnya tumbuh setinggi 3 m, lurus, ditutup dengan rambut yang kaku.

Daunnya berbentuk tali bujur, hijau gelap hingga 40 cm, ditutup dengan rambut yang sukar, pendek dan puber.

Bunga berdiameter besar 30-50 cm, berpusing ke arah matahari pada siang hari (hanya pada tanaman muda).

Kelopak buluh, kuning oren, panjang 4-7 cm; dalaman - coklat-kuning, tubular, banyak - dari 500 hingga 3000 keping.

Di dalam bunga itu terdapat 4 benang sari dengan anter yang menyatu. Mereka membentuk satu bunga pada satu batang, tetapi ia berlaku dengan tambahan, proses kecil.

Bunga matahari mekar pada bulan Ogos selama 30 hari.

Buah adalah achenes, sedikit dimampatkan, dipotong lemah, panjang 8-15 mm dan lebar 4-8 mm. Mungkin berwarna putih, kelabu, hitam atau berjalur, dengan pericarp berkulit.

Bunga matahari berasal dari Amerika Utara. Ahli arkeologi mengesahkan fakta bahawa orang India mengusahakan tanaman ini lebih dari 2000 tahun yang lalu. Di Eropah, tanaman ini muncul pada awal abad ke-16, ketika orang Sepanyol membawa bunga matahari dan mulai menanamnya di kebun botani..

Di Rusia, bunga matahari mulai tumbuh pada masa pemerintahan Peter I, yang, ketika melihat bunga matahari di Belanda, memerintahkan untuk mengirim biji ke tanah airnya dan mengusahakan tanaman ini.

Bunga matahari adalah simbol perpaduan, keadilan, kemakmuran dan cahaya matahari. Di beberapa negara, bahkan simbol keamanan.

Bunga matahari dituai dengan alat khas - tajuk. Ia tumbuh dalam baris yang jaraknya 40-50cm. Penuaian memerlukan perawatan dan pengalaman - jika anda tidak masuk ke dalam barisan, batangnya akan pecah dan hasilnya akan berkurang.

Perkara utama dalam bunga matahari adalah biji. Bagi mereka, tanaman yang sangat subur ini ditanam. Sebiji bunga tumbuh dari satu biji, di mana terdapat kira-kira 3 ribu biji yang sama.

Biji bunga matahari dimakan mentah, digoreng, diekstrak daripadanya minyak, yang disebut - bunga matahari.

Pada zaman kita, tanaman pertanian yang sangat biasa. Pada masa ini, banyak jenis bunga matahari telah dibiakkan, yang berbeza dalam kandungan minyak dan ukuran bakul (bunga).

Sifat bunga matahari yang berguna

Minyak bunga matahari terbuat dari buah-buahan (biji). Kek digunakan untuk bahan tambahan makanan untuk ternakan dan makanan untuk memancing.

Tincture dibuat dari bunga tepi dan daun kering, yang meningkatkan selera makan. Infusi bunga ligulasi marginal digunakan sebagai agen antipiretik.

Daun dan bunga mengandungi coumarin glycoside, scopolin, flavonoid, triterpene saponids, carotenoids, anthocyanins, phenol carboxylic acid.

Biji bunga matahari mengandungi linoleat, oleik dan asid tak jenuh lain, asid amino, serta vitamin E dan magnesium. Lebih-lebih lagi, yang terakhir lebih banyak daripada roti rai..

Minyak bunga matahari digunakan bukan hanya untuk memasak, tetapi juga sebagai ubat. Minyak itu diambil secara dalaman - sebagai julap ringan, dan secara luaran, menggosok sendi yang menyakitkan dengannya. Benih segar diambil untuk bronkitis, malaria dan alahan.

Bunga matahari adalah tanaman pelebur utama, kerana lebah mengumpulkan sejumlah besar madu dan debunga dari bunga matahari. Bergantung pada teknologi pertanian tanaman dan cuaca, kandungan madu dalam lingkungan 13-25 kg per hektar, nektar 45-79%. Di beberapa kawasan 40 - 50 kg sehektar. Madu bunga matahari mempunyai warna keemasan, kadang-kadang dengan sedikit kehijauan..

Sifat berbahaya dari bunga matahari dan kontraindikasi

Hentikan penggunaan pada tanda pertama reaksi alergi dan segera berjumpa doktor..

Selamat Tahun Baru, Selamat Hari Krismas!

Pertandingan berfungsi:

Puisi (132)Prosa (38)Lagu (44)

Sekiranya hanya bunga matahari yang mekar.

Pada zaman dahulu, bunga matahari melindungi kita lebih daripada yang mereka lakukan sekarang.
Pada tahun 1563, seorang lelaki bernama Milar memutuskan untuk menanam bunga matahari di kebun kecilnya. Mengapa betul bunga matahari, anda bertanya. Kerana dia percaya bahawa mereka tidak hanya menarik kekuatan matahari, tetapi juga memberikan dunia kecil.
Dia memilih tempat pendaratan terbaik. Tepat di belakang rumah satu tingkat anda. Hanya ada satu tingkap di rumahnya. Ia hanya menghadap ke tempat ini di kebun. Lebih-lebih lagi, matahari terbit dan bersinar sangat terang melalui tingkapnya. Dan Milar harus memakai cermin mata gelap yang dirancang untuk tidur.
Dia membeli biji bunga matahari terlebih dahulu. Benar, untuk wang terakhir. Saya terpaksa menjual beberapa barang. Perkara tidak begitu diperlukan. Dia membelinya di pasar raya seperti itu. Dia selalu mengatakan bahawa seseorang tidak boleh meninggalkan tangan kosong dengan adil. Anda perlu membeli sesuatu dan membelinya. Ya, sekurang-kurangnya sedikit perhiasan. Akan berguna kepada seseorang.
Milar tidak hidup dalam kemiskinan. Dia bekerja sebagai ahli statistik untuk syarikat biasa yang menghasilkan biji tanaman yang tidak biasa. Dia selalu mengatakan bahawa bunga yang ditanam secara buatan akan memberi orang penyakit yang mereka layak. Dan yang tidak ada penawarnya. Hidup, semula jadi lebih baik daripada bunga buatan apa pun. Orang yang menghargai masa lalu adalah seperti orang yang bijak. Milar teringat kata-kata dari sebuah buku yang suka dia baca pada waktu malam yang diterangi cahaya bulan. Dikatakan bahawa jika kehidupan lama anda menindas anda, maka cepat lupakannya. Ikuti kisah baru dalam hidup anda dan percayalah. Semuanya sangat sederhana.
Milar berasa bangga dengan dunia batinnya. Walaupun dia berusia 32 tahun, dia kadang-kadang memikirkan bagaimana menjadikan dunia lebih bersih dari impian kecilnya. Rumahnya sentiasa selesa. Walaupun empat rakannya datang menemuinya untuk ulang tahunnya. Dia tidak suka pesta yang bising. Dia adalah salah seorang yang memberi penghormatan kepada perhimpunan yang tenang di dekat perapian dan buku yang bagus di tangannya. Rakan-rakannya menganggap keanehannya sebagai milik mereka. Itulah sebabnya mereka berkawan, apa yang harus diterima seorang lelaki dengan segala keanehannya. Betul, kerana?
Cuaca pada hari itu baik. Matahari bersinar terang, tidak ada angin, dan tidak ada yang dapat mengganggu urusan yang dirancang. Milar mengeluarkan biji dan pergi ke luar rumah. Tapak pendaratan telah disiapkan terlebih dahulu. Tinggal hanya untuk meletakkan biji, menguburkan sedikit tanah dan air. Ada kira-kira 10. biji Milar percaya bahawa jumlah ini cukup untuknya. Tidak sedikit, tetapi tidak banyak. Maksud keemasan, boleh dikatakan. Dia tahu bagaimana mencari emas yang bermaksud bahawa tidak ada yang dapat melihat.
Saya meletakkan biji di dalam lubang, menutupnya dengan tanah. Menyiram bumi, dia berkata: tumbuh besar, besar, indah, cantik, berseri, manis. Supaya kelopak memancarkan tenaga suria sama dengan matahari. Dan masuk ke dalam rumah, tunggu.
Dan anda perlu menunggu pukul lapan malam, ketika gelap di luar, ketika lampu menyala dan bayang-bayang dari pokok muncul. Milar menunggu dengan caranya sendiri. Dia menyeduh teh buah, memanggang kue manis, dan duduk di kerusi goyang di tepi perapian. Api di perapian memberi kehangatan samar. Walaupun di luar musim panas yang panas. Milar kadang-kadang sejuk. Anemia, yang didiagnosis 10 tahun yang lalu oleh seorang doktor, masih ada di dalamnya. Dia memperlakukannya dengan caranya sendiri. Dihangatkan oleh pemikirannya sendiri dan buku-buku yang dia terima melalui surat dari orang asing.
Sebaik sahaja jam melanda pukul lapan malam, Milar keluar ke kebunnya. Lihat bagaimana perkembangannya. Saya membawa saya kerusi goyang dan cecair ajaib, yang saya simpan sehingga hari ini. Resipi cecair itu diturunkan dari generasi ke generasi dalam keluarganya. Kakek buyutnya juga menjumpai bunga yang tidak dikenali semasa mengembara ke dunia. Saya mengkaji sifatnya dan sampai pada kesimpulan bahawa bunga ini dapat menanam kekuatan abadi dan keajaiban keindahan yang hebat dalam sesuatu yang akan ditanam dengan cinta. Lagipun, cinta adalah kekuatan yang memberikan keindahan walaupun pada bunga sederhana seperti bunga matahari.
Milar menuangkan sejumlah kecil cecair ini ke tempat di mana benih ditanam dan menunggu keajaiban.
Keajaiban itu berlaku sejam kemudian. Milar terbangun dengan aroma mempesona yang diberikan oleh bunga matahari ketika kelopaknya mulai mekar. Membuka matanya, dia menyedari bahawa nenek moyangnya tidak salah dalam sifat bunga ajaib. Padang yang indah beribu-ribu bunga matahari yang indah terbentang di depan matanya..
Seketika awan putih salji besar muncul di atas padang, dari mana kepingan salji besar jatuh. Awan ini berada tepat di atas medan ini. Milar tidak dapat mempercayai keajaiban ini. Dia mahu memberitahu semua orang tentangnya. Tetapi dia berubah fikiran pada waktunya. Tidak ada yang tahu mengenai cecair ajaib. Oleh itu, dia memutuskan untuk berdiam diri ketika pentadbiran kota muncul di dekat rumahnya. Pihak berkuasa belajar mengenai acara sehari-hari lebih cepat daripada media. Betapa baiknya orang anda sendiri dalam pemerintahan dan tahu bahawa dia tidak akan mengecewakan anda!
Apabila pihak pentadbiran tidak menemukan apa-apa yang istimewa tentang warna Milara, dia larut secepat dia muncul. Tetapi satu orang kekal. Ia adalah dia. Yang digelar orang mereka sendiri. Namanya Hayk. Dia menghampiri Milara dan berkata:

- Setiap jalan, jika hanya menuju ke impian kita, adalah jalan ajaib. Cinta anda adalah sihir anda. Simpan dan jangan tunjukkan kepada sesiapa. Orang biasa tidak seharusnya tahu bahawa sihir memang ada.

Milar pergi ke Haiku dan memeluknya. Hayk membalas, memeluk rakan juga.
Mereka adalah kawan baik. Dan Milar, sebagai tanda pertemuan, mengajak Hayk untuk berjalan di medan sihirnya. Oleh itu, saya segera mendapat respons positif.
Bunga matahari terbakar dengan keindahan, memancarkan kekuatan dalam seratus cahaya matahari dan memberi harapan kepada sahabat untuk dunia yang tidak kelihatan.
Berjalan di ladang seperti itu adalah kebahagiaan yang dialami seseorang ketika membaca buku yang bagus, duduk di kerusi goyang pada suatu petang musim sejuk, atau berada di perpustakaan dunia yang mewah, menyedut bau buku abadi, atau melihat langit berbintang, memikirkan tentang yang kekal. Kebahagiaan yang dialami oleh dua sahabat baik ketika mereka berjalan di ladang bunga matahari adalah kemegahan. Kemegahan jiwa mereka. Dari hati mereka emas Yang mereka simpan setakat ini.
Bunga matahari memancarkan sihir suria yang indah. Mereka bersinar dengan api biru.
Masa untuk berjalan-jalan, ketika dua sahabat baik berjalan, selalu terlalu singkat..
Sudah lima bulan sejak pertemuan mereka. Tidak ada yang menyedari ketiadaan kawan lama.
Ketika mereka pulang, musim sejuk sudah tidak dapat dilupakan. Snowdrifts di dasar pertumbuhan manusia. Januari pada kalendar, yang ketujuh.
Bintang-bintang Betlehem muncul di bunga matahari dan bukannya biji. Oleh itu, menandakan kedatangan Krismas.
Milar dan Hayk gembira dengan keajaiban ini. Keindahan seperti itu tidak pernah mereka lihat di tempat lain. Mereka bernasib baik kerana tidak ada yang melompat di sebelahnya.
Mendekati rumah itu, mereka melihat sebuah kotak Krismas dengan catatan di beranda. Milar mengambil nota itu dan membacanya. Ia berbunyi:

Sayang Milar!

Selamat Hari Natal kepada kamu!
Saya memberikan tumpukan buku saya. Saya menulisnya untuk anda. Di dalamnya anda akan belajar segala-galanya tentang saya.
Saya doakan anda dan rakan anda Krismas yang hangat, Haiku, sekiranya saya tidak tersilap.
Datang dan lawati saya suatu masa nanti Saya akan menulis alamat saya di akhir surat.


P.S.: Lokasi saya sekarang di sini: Iceland, Evergreen street, rumah 669.
P.P.S.: Sudah lama saya tidak menerima surat anda sehingga saya benar-benar lupa bagaimana anda tinggal di sana sendirian. Anda masih bermimpi tentang bidang bunga matahari anda?


Krismas melambaikan tongkat sihir di seluruh dunia ini.
Lyrel Anda.

Milar memberitahu Haiku bahawa nama orang asingnya adalah Lyrel dan dia mengajak mereka ke tempatnya di Iceland. Yang Hayk gembira atas pelawaan orang asing. Tetapi Milar berubah fikiran pada waktunya. Dia tidak dibenarkan meninggalkan rumahnya dan kebun magisnya. Saya terpaksa menulis surat dengan penolakan. Mengundang orang asing ke tempatnya adalah tindakan yang berisiko. Mereka tidak melakukannya.
Meninggalkan rumah anda sendiri akan bererti kematian taman sepenuhnya. Bunga matahari suka berbau dan mengimpikan kebaikan.
Pada malam Krismas, bunga matahari memikat Milar dan Hayk lebih jauh ke jaring sihir mereka. Mereka tidak dapat menahan. Setelah menulis surat kepada orang asing bernama Lirel, mereka bergegas masuk ke rumah untuk mengambil pakaian hangat agar tidak membeku di ladang. Dan mereka pergi menemui nasib mereka. Siapa yang begitu baik kepada mereka.
Perkara-perkara ajaib berlaku di sini sehingga tahun 1663, ketika sihir dihapuskan selama-lamanya.

Surat yang ditulis oleh Milar dan Hayk tidak sampai kepada penerima. Mereka diberitahu melalui surat bahawa alamat seperti itu tidak ada.
Tetapi bagaimanapun, pada malam Krismas, keinginan mesti menjadi kenyataan.

Gambar baru muncul di hadapan kami.
Milar dan Hayk berbaring di padang dan tidak bergerak. Haiku mengimpikan salji. Milara berbeza. Lirel menghampirinya dalam mimpi dan mengaku bahawa dia adalah ladang bunga matahari yang indah ini. Kata dia seorang penyihir dan dia boleh menjadikan dirinya serbuk sari. Dan sekarang semua keajaiban dari bunga matahari adalah dia. Seperti ini. Kemudian Milar bangun, mendorong Hayk ke sisi, dia segera bangun, dan memberitahu Haiku apa yang dia lihat dalam mimpi.
Tidur adalah salah satu hipotesis realiti. Lyrelle mengetahuinya.
Mereka bergegas pulang untuk sekali lagi memikirkan mimpi aneh Milar. Lyrelle adalah ahli sihir dan berubah menjadi serbuk sari untuk berada di sebelah Milar ketika bunga matahari mekar. Sungguh mimpi yang pelik?
Dalam perjalanan pulang, tidak ada yang mengucapkan sepatah kata pun.
Ketika mereka menghampiri rumah itu, bintang-bintang Betlehem di atas bunga matahari masih terbakar. Pulang ke rumah, perkara pertama yang mereka lakukan ialah menyalakan perapian. Mereka sangat sejuk ketika berbaring di salji di ladang.
Semua berlaku pada Hari Krismas. Dan mimpi adalah pelik. Tetapi impian ini terlalu pelik. Milara tidak pernah memimpikan Lyrelle. Itulah keanehan impiannya.
Tiba-tiba, awan asap putih melayang ke arah mereka melalui tingkap separuh terbuka. Kemudian ia berubah menjadi gadis cantik dengan mata biru. Dia berkata:

- Mimpi menipu, mereka menimbulkan kekeliruan dalam idea, mereka khayalan. Walau bagaimanapun, mereka tidak salah. Ya, saya berdiri di hadapan anda, Lyrel anda.

Kemudian Milar meluru ke arahnya dan memeluknya dengan kuat sehingga dia terisak lembut dari pelukan yang terlalu kuat.

- Selamat Hari Krismas kepada anda, Milar! Anda juga, Hayk.

Sehingga hanya dalam satu malam, Milar menjadi 10% lebih bahagia, Hayk mendapat tahu tentang orang asing, dan Lyrelle menemui rakan baru..
Bintang-bintang Betlehem masih terbakar di luar tingkap..

Bunga matahari ketika mereka mekar

Kurang dari seratus km dari bandar - dan anda berada di selatan sebenarnya!

Bunga matahari melihat matahari bersama

Ogos tidak gembira dengan kehangatan, tetapi kami menemui tempat di mana mata hanya dibutakan oleh ribuan cahaya matahari yang kecil. Terdapat ladang bunga matahari yang besar di wilayah Nizhny Novgorod. Kami memberitahu anda bagaimana untuk sampai ke sana.

Malah editor video kami Alexander tidak perlu memujuknya untuk mengambil gambar dengan latar belakang kecantikan ini.

Ya, kami menyedari hakikat bahawa sekarang pembenci yang percaya bahawa tidak ada yang luar biasa di ladang kolektif akan berlari dan mula meneteskan air liur beracun ke papan kekunci, tetapi kami bersedia untuk ini.

Sedikit lebih dari seratus kilometer dari Nizhny Novgorod - dan anda berada di selatan sebenarnya!

Dan bagi orang-orang yang suka perjalanan dan gambar yang indah, kami menyerahkan laluan: dari Nizhniy Novgorod, pergi ke bandar Perevoz, dan dari situ menuju ke Ichalok. Segera di luar Perevoz, mereka tersebar - ladang bunga matahari yang sangat cerah, berair dan besar.

Semasa bunga matahari mekar: berapa hari bunga matahari mekar

Menanam bunga matahari hiasan melalui anak benih

Tanah untuk menyemai bunga matahari tahunan sesuai untuk standard, universal, berkhasiat dan longgar, tetapi tidak dengan reaksi yang sedikit berasid, tetapi neutral atau sedikit alkali. Tetapi bekas perlu diberi perhatian lebih banyak: bunga matahari tidak suka ditransplantasikan, untuk mengelakkan kecederaan pada akar, lebih baik menanamnya dalam cawan individu atau periuk gambut..

Menyemai benih dilakukan bergantung pada masa penanaman yang diinginkan di dalam tanah. Oleh kerana anak benih yang ditanam tidak tahan fros, penanaman dapat dilakukan hanya pada akhir Mei-Jun, dan menyemai benih - pada akhir April atau awal Mei (20-25 hari sebelum menanam di tempat tetap). Tetapi perkara utama yang perlu anda fokuskan adalah intensiti pencahayaan, keupayaan untuk mengatur pencahayaan tambahan.

Benih disemai dalam 2-3 keping dalam cawan peribadi, menghilangkan tanaman yang lebih lemah dari anak benih yang baru muncul. Bunga matahari bercambah di bawah kaca atau filem, penyemaian dilakukan hingga kedalaman 1,5-2 cm ke dalam tanah lembap. Sebarang suhu untuk percambahan sesuai dalam had petunjuk bilik, tetapi pencahayaan harus sangat terang.

Menanam anak pokok bunga matahari bukanlah tugas yang mudah. Dengan kekurangan cahaya, tanaman berubah menjadi lemah, batangnya membengkok, tanaman meregang dan kadang-kadang tidak kelihatan seperti dirinya sendiri. Untuk bunga matahari, hanya tempat di tingkap selatan atau dengan pencahayaan tambahan yang sesuai. Kelembapan tanah mestilah ringan secara konsisten. Berpakaian atas tidak dijalankan. Anak benih pengerasan harus dimulakan seawal mungkin..

Penanaman bunga matahari hiasan yang ditanam melalui anak benih hanya dapat dilakukan pada akhir Mei atau Jun, setelah ancaman frosts kembali hilang. Tumbuhan ditanam dengan cara yang sama seperti ditaburkan di tanah terbuka, pada jarak 30-70 cm. Benjolan bumi di sekitar akar tidak dapat dimusnahkan. Penjagaan anak benih muda sama dengan penjagaan anak benih muda.

Mekar tarikh untuk 2020

Serbuk sari menyebar dengan baik pada cuaca kering dan hangat dengan sedikit angin. Dalam cuaca hujan, kepekatan alergen di udara menurun. Titisan kecil serbuk sari kuku ke tanah. Selepas hujan lebat tetapi pendek, kandungan debunga menurun, tetapi cepat pulih dengan cepat. Reaksi pesakit selepas hujan meningkat dengan mendadak hingga serangan asma. Keadaan penghidap alergi bertambah buruk kerana pembebasan protein khas dari debunga, yang merupakan antigen utama dan menimbulkan demam. Ini berlaku di persekitaran dengan kelembapan tinggi. Angin taufan yang kuat mengurangkan tahap alergen di udara, kerana membawa serbuk sari di luar komuniti.

Penduduk bandar lebih banyak menderita serangan demam hay daripada penduduk kampung. Kepekatan debunga terendah diperhatikan pada waktu pagi pada 4-8 jam. Pada masa ini, tidak ada panas dan kering yang melampau, dan kepekatan gas ekzos di udara berkurang.

Kalender penderita alergi dibuat dalam bentuk meja, yang mencerminkan masa berbunga tanaman yang memprovokasi demam jerami. Bagi penduduk wilayah Moscow pada tahun 2020, ia merangkumi pokok, herba, bijirin. Jadual di bawah menunjukkan tempoh berbunga tumbuhan pada bulan yang berlainan di wilayah Moscow dan wilayah Moscow.

Alergen tumbuhanMacAprilMungkinJunJulaiOgosSeptember
Birchxx
Alderxx
Hazelxxx
Abuxx
Poplarxx
Willowxx
Ekx
Maplexx
Elmxx
Bijirinxx
Berus Sagexxxx
Dandelionx
Timofeevkax
Ambrosiaxxxx

Aplikasi telah dikembangkan untuk telefon bimbit, di mana, selain kalendar penderita alergi, anda dapat mencari peta debunga. Ini mencerminkan kepekatan alergen di udara dan kawasan di mana mereka merebak. Untuk membuat peta seperti itu, data mengenai pembungaan tanaman, kecepatan angin dan arahnya digunakan. Selain itu, aplikasi itu mengambil kira keadaan cuaca yang lain.

Pengeringan bunga matahari

Pada nota. Penuaian bunga matahari sangat berkesan, yang dilakukan pada tahap kematangan penuh tanaman. Tempoh tersebut dicirikan oleh akhir pengumpulan minyak, kekerasan biji, pemerolehan warna yang sesuai.

Tetapi selalunya dalam iklim yang tidak baik, benih tidak mempunyai masa untuk matang, kelembapannya adalah 25%. Pengeringan pra-panen, atau pengeringan bunga matahari, bertujuan untuk mempercepat proses pematangan. Dirawat dengan pengeringan bunga matahari dalam cuaca kering:

  • penyakit;
  • raglon;
  • magnesium klorat;
  • glyphosate.

Bahan kimia berasaskan glyphosate ditujukan untuk tanaman benih dan direka untuk penggunaan jangka panjang. Penyediaannya digunakan 14 hingga 28 hari sebelum penuaian. Tanaman kering secara beransur-ansur, kerana penyakit mempengaruhi keranjang bunga matahari untuk jangka masa yang lebih lama, mengurangkan kualiti biji minyak.

Produk Glyphosate bertindak secara sistematik terhadap tanaman. Dengan penaburan benih, bahan aktif ini tidak sesuai - penembusan benih ke dalam embrio mengurangkan tenaga dan percambahan.

Dengan pengeringan bunga matahari, masa untuk pematangan biji dikurangkan, dan mereka juga memperhatikan:

  • pematangan tanaman secara serentak;
  • permulaan penuaian bunga matahari lebih awal - selewat-lewatnya seminggu;
  • peningkatan produktiviti;
  • kualiti biji dengan kadar kelembapan maksimum 9%;
  • pengurangan bahaya penyakit phyto;
  • peningkatan hasil minyak dari 1 ha;
  • peningkatan produktiviti gabungan, pengurangan penggunaan tenaga.

Syarat untuk pengeringan:

  1. Menjalankan operasi ketika menukar warna bakul menjadi coklat, satu setengah minggu sebelum menuai.
  2. Dengan kelembapan tanaman 25-30%.
  3. Menggunakan racun perosak yang disyorkan.
  4. Pematuhan dengan teknologi.
  5. Pengiraan dos herbisida yang betul.
  6. Semburkan tanaman minyak jika kering dan cerah di luar pada waktu pagi.
  7. Meratakan bunga matahari 10 hari selepas pengeringan.

Kandungan kelembapan optimum biji yang dituai tidak melebihi 7% dan mempengaruhi jangka masa penyimpanan.

Sekiranya anda mengumpulkan biji dengan kelembapan tinggi, ia mengancam dengan pengoksidaan dan tidak sesuai untuk penggunaan minyak bunga matahari dalam pemakanan..

Pada nota. Semasa menanam bunga matahari untuk makanan dan makanan bayi, pengeringan penanaman tidak digunakan.

Bunga almond di dalam foto

Foto almond mekar semestinya terdapat dalam kalendar tematik Crimea di halaman "spring" - pokok itu fotogenik. Tetapi ulasan saksi mata tidak bersetuju dengan warna almond..

Percanggahan jelas - tunas badam selalu berwarna merah jambu tua, tetapi bunga boleh mempunyai nada dari merah jambu terang hingga hampir putih. Semuanya bergantung pada tempat pertumbuhan, ciri-ciri pencahayaan dan tempoh berbunga. Kebun yang sama dapat kelihatan berbeza walaupun pada hari yang sama. Kebolehubahan ini bukanlah alasan terakhir untuk populariti tanaman di antara sifat seni..

Selain warna, badam juga bagus untuk baunya, yang menarik pelancong dan gerombolan lebah ke dalamnya.

Oleh itu, dengan melepaskan ranting menjadi sejambak untuk wanita cantik, anda harus mengambil langkah berjaga-jaga agar tidak disengat oleh pekerja yang tidak puas hati dari madu

Dan pada musim bunga, salji salji, buaya, bunga bakung dan bunga tulip liar mekar di Crimea. Oleh itu, anda tidak boleh menyesal kerana anda tidak dapat bercuti pada musim panas dan pergi ke semenanjung pada musim bunga, menggembirakan mata dan bau anda. Kesimpulannya - video mengenai topik itu, nikmati tontonan anda!

Jenis dan jenis bunga matahari hiasan

Sebilangan besar spesies bunga matahari adalah tanaman tahunan, tetapi ada juga tanaman tahunan di antaranya, yang paling terkenal adalah Helianthus tuberosus (bunga matahari tuberous), atau, seperti yang popular disebut, pir tanah -

Bunga matahari tuberous (Helianthus tuberosus)

Nama spesies ini berkaitan langsung dengan fakta bahawa umbi terbentuk di akar bunga matahari ini, yang mempunyai sifat penyembuhan yang sangat baik..

Bunga matahari tuberous Ketinggian tanaman bunga matahari ubi mencapai 3 m, batangnya sedikit berdaun, bakul bunga kuning keemasan cukup kecil - dari 2 hingga 6 cm.

Bunga matahari sepuluh kelopak (Helianthus decapetalus)

Ia juga merupakan spesies perennial yang cukup umum, mencapai ketinggian 1.5 m. Daun berwarna hijau gelap, perbungaan tanaman boleh berganda atau sederhana, keemasan atau kuning lemon.

Mekar dari pertengahan Ogos hingga fros pertama.

'Anak patung beruang'

Mungkin salah satu jenis bunga matahari hiasan tahunan yang paling terkenal adalah 'Teddy Bear' atau 'Teddy Bear', yang dibezakan dengan bunga kuning cerah yang sangat besar (berdiameter hingga 22 cm), yang mengingatkan pada mainan mewah.

Bunga matahari hiasan dengan perbungaan berganda Ketinggian tanaman, biasanya, tidak melebihi 1 m, dan berbunga, yang bermula pada pertengahan musim panas, berlangsung hingga musim luruh.

'Matahari Merah'

Tidak kurang menarik adalah pelbagai bunga matahari hiasan seperti 'Red Sun', dengan bunga merah-coklat, mencapai ketinggian 2 m.

Pelbagai bunga matahari 'Matahari merah'

Dengan penyiraman yang baik, berbunga panjang!

'Vanila Ais'

Pelbagai bunga matahari hiasan 'Vanilla Ice' dibiakkan oleh penternak asing.

Pelbagai bunga matahari 'Vanilla Ice'

Perbungaannya sederhana, dengan kelopak kuning pucat dan inti gelap.

‘Moulin Rouge’

Pelbagai pilihan asing.

Pelbagai bunga matahari 'Moulin Rouge'

Bunga itu dicat dengan warna merah-merah kaya, kelopaknya lebih ringan ke tepi, hingga ke inti - lebih gelap.

Salah satu bunga matahari tertinggi, mencapai ketinggian 5 m! Batang yang sangat tebal dan daun besar.

Pelbagai bunga matahari 'Kong' adalah penyelesaian terbaik untuk membuat pagar hiasan!

Di bawah naungan bunga matahari yang besar, perkara utama adalah tidak keterlaluan, atau anda akan berakhir di hutan

Masalah yang mungkin berlaku

Mengapa pokok delima tidak mekar? Ia berlaku bahawa anda bekerja, menanam, memberi makan tanaman, tetapi, tidak bersyukur, tidak mahu mekar. Ramai penanam bunga amatur menghadapi masalah ini. Sebab apa? Sebabnya boleh terdiri daripada 2 jenis: semula jadi dan tidak wajar..

Semula jadi

  • Kilang ini berumur kurang dari 3 tahun. Spesimen muda belum mengumpulkan kekuatan yang cukup untuk berbunga. Di samping itu, alam telah menentukan umurnya sendiri untuk setiap spesies memasuki berbunga dan berbuah..
  • Bukan musim. Delima tumbuh di iklim subtropika. Ini bermaksud bahawa tanaman mempunyai tempoh tidak aktif..

Tidak wajar

Pemangkasan tidak dilakukan. Pada bulan Januari, sebelum daun delima mekar, memotong sebahagian besar dahan kecil dan pertumbuhan akar yang berlebihan. Juga, semasa musim tanam, cabang buah delima yang tumbuh sedikit dipendekkan.Akibatnya, tanaman itu harus mempunyai 4-6 cabang rangka utama, 40% dari jumlah jisim vegetatif mestilah pertumbuhan muda. Kaedah lain yang menarik untuk membentuk buah delima adalah dalam bentuk pokok kecil dengan batang. Dalam kes ini, semua pertumbuhan akar dikeluarkan..

Penyiraman terganggu. Pada musim panas, delima disiram setiap hari atau setiap hari. Pada bulan September, penyiraman dikurangkan dan tanah dibasahi dua kali seminggu. Menjelang November, penyiraman harus dikurangkan menjadi seminggu sekali. Anda dapat memahami bahawa sudah tiba masanya untuk menyiram delima dengan menyentuh tanah atas di dalam periuk. Kering? Kemudian kami berani menyiram.Bagaimana tanah di dalam periuk akan kering bergantung pada suhu udara di dalam bilik, berapa lama tanaman itu ditransplantasikan, jenis periuk (plastik atau seramik). Tanah akan kering lebih cepat dalam periuk seramik..

Delima responsif untuk memberi makan. Memerlukan makanan bulanan dari April hingga September (bergantian dengan baja mineral dan organik).
Buah delima berada di kawasan yang berlorek. Dalam cahaya yang tidak mencukupi, delima tidak tumbuh dan berkembang dengan baik. Di rumah, tingkap menghadap ke semua sisi, kecuali yang utara, sesuai.

Di tingkap selatan, teduhan penting pada musim panas. Pada musim panas, lebih baik membawa delima ke balkoni atau taman, di mana ia akan berada sehingga musim luruh.
Tanaman tidak dipindahkan atau pot tidak dipilih dengan betul

Tumbuhan yang sangat muda, berumur sehingga 3 tahun, tidak dipindahkan. Mereka boleh menukar tanah atas pada musim bunga, sebelum berbunga. Setelah berumur 3 tahun, tanaman ditanam semula setiap tahun, dengan syarat delima berjalan dengan baik dan sistem akarnya memenuhi periuk lama. Secara semula jadi, delima tidak memerlukan tanah dan tumbuh di tanah berpasir atau tanah berbatu kering. Sekiranya anda mahu tanaman itu mekar dengan subur dan mewah, pilihlah tanah yang kaya dengan podzolik. Pastikan tuangkan lapisan saliran di bahagian bawah periuk. Delima tidak bertolak ansur dengan air yang bertakung.
Sistem akar buah delima adalah dangkal. Periuk memerlukan cetek dan lebar.

Buah delima tidak diberikan semasa rehat. Pada bulan November, delima menumpahkan hampir semua daunnya dan tidak aktif hingga akhir Februari. Pada masa ini, penyiraman dikurangkan, tanaman dipindahkan ke bilik yang lebih sejuk dengan suhu udara + 10-12 darjah. Di pangsapuri di mana tidak ada loggia dan ruang bawah tanah yang sejuk, anda boleh memindahkan buah delima ke tingkap. Dalam keadaan dalaman, cukup untuk tanaman mengatur rehat 2-3 minggu untuk perkembangan normal dan berbunga..
Bunga jatuh kerana penyakit dan perosak. Buah delima boleh dirosakkan oleh banyak penyakit dan perosak. Mari senaraikan yang utama.
perisai;
whitefly;
aphid;
rama-rama;
hama labah-labah.
Penyakit:
reput kelabu;
barah akar dan cawangan;
cendawan serbuk.

Hama dan penyakit melemahkan tanaman, jadi buah delima mungkin tidak mempunyai kekuatan yang cukup untuk mekar..

Paling mudah untuk mencari alasan kurangnya bunga delima kerana perosak. Tumbuhan menjadi lesu, tumbuh dengan buruk, perosak dapat dilihat dengan mata kasar.

Satu-satunya pengecualian adalah hama labah-labah. Jenis perosak ini berukuran sangat kecil sehingga hanya dapat dilihat melalui kaca pembesar. Tetapi pada tanaman yang berpenyakit anda dapat melihat daun yang terjerat di sarang labah-labah..

Semasa memerangi perosak, persiapan kompleks seperti Fitoverm, Aktara sesuai. Dengan kekalahan hama labah-labah, Actellik telah membuktikan dirinya dengan baik. Semasa menanam tanah di dalam periuk, tutup dengan polietilena. Penyakit delima berlaku kerana penyiraman tanaman yang berlebihan.

Oleh itu, penyiraman mesti dikurangkan, tanah atas mesti dilonggarkan. Tumbuhan dengan reput akar mesti dikeluarkan dari periuk, potong semua akar busuk dan taburkannya dengan arang batu pahat.

Penjagaan bunga yang subur

Sepanjang musim panas, clematis membentuk sejumlah besar daun, pucuk, dan kemudian bunga. Oleh itu, bagi mereka makanan adalah yang pertama..

Bagaimana cara merawat tanaman dengan betul sehingga berbunga bermula pada waktu yang ditentukan? Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah menyiapkan tanah dengan betul. Bunga itu suka tanah yang ringan dan bernafas.

Komposisi yang paling optimum:

  • tanah hitam;
  • pasir kasar;
  • tanah kebun;
  • humus.

Prasyarat adalah lapisan saliran di setiap lubang. Saliran akan melindungi sistem akar daripada genangan kelembapan - masalah seperti ini tentu akan menyebabkan reput akar dan kematian semak.

Menyiram

Clematis menyukai tanah yang biasanya dibasahi - di tanah yang terlalu lembap, akarnya mungkin tidak mempunyai cukup udara untuk pengembangan sepenuhnya.

Penyiraman secara berkala, pengenalan campuran nutrien akan membolehkan liana berkembang sepenuhnya.

Dianjurkan untuk melembapkan tanah beberapa kali seminggu, terutama jika cuaca terlalu panas. Gunakan air suam untuk pengairan. Satu semak memerlukan sehingga 10 liter cecair.

Baja

Untuk memberi makan clematis, anda boleh menggunakan formulasi khas untuk memanjat tanaman.

Gunakan formulasi kompleks sebagai baja untuk clematis. Anda boleh membuat pembalut pertama seawal tahun berikutnya setelah menanam tanaman. Sebelum menggunakan larutan nutrien, sangat penting untuk menyiram tanah dengan banyak - bahkan campuran yang paling lembut dapat menyebabkan luka bakar akar.

Fakta menarik mengenai bunga matahari

Tanaman ini dianggap sebagai simbol cahaya matahari, optimisme dan kegembiraan. Nama itu diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia sebagai bunga matahari. Legenda mengatakan bahawa para dewa memberikannya kepada orang India Amerika Utara. Di negara lain, namanya juga dikaitkan dengan matahari.

Fakta menarik lain yang berkaitan dengan tanaman ini boleh dipetik:

  • Bakul sentiasa berpaling ke arah matahari, walaupun pada hari berkabus dan hujan. Ciri ini membolehkan kilang memperoleh jisim hijau secara aktif, berkembang dengan cepat dan menarik lebih banyak pendebunga. Eksperimen menunjukkan bahawa lebah 5 kali lebih banyak terbang ke bunga yang diarahkan ke timur pada waktu pagi..
  • Ramai seniman mengagumi keindahan tanaman. Pelukis terkenal Anthony van Dyck menangkapnya dalam potret diri, dan lukisan Vincent van Gogh "Sunflowers" terkenal di seluruh dunia. Di Great Britain semasa era Victoria, gambar bunga ini disulam pada kain, diukir dari kayu, ditempa dari besi.
  • Spesies tumbuhan liar berbentuk semak. Masing-masing mengandungi 20-30 bakul, ukurannya tidak melebihi 3 cm. Tetapi walaupun bunga matahari seperti itu mempunyai kualiti hiasan yang tinggi, mereka menghiasi taman bandar dan kawasan sekitarnya.
  • Banyak bentuk hiasan budaya ini telah dikembangkan. Bunga matahari moden boleh mempunyai daun beraneka ragam, bunga sfera berganda, bulat, pelbagai warna (coklat, coklat, burgundy, ungu). Varieti yang tumbuh rendah ditanam dalam periuk di ambang tingkap. Sekiranya pendebungaan buatan dilakukan, ketika ia mekar, anda boleh mendapatkan benih anda sendiri..

Waktu berbunga bunga matahari adalah pertengahan Julai. Tarikh tepat berbeza bergantung pada keadaan cuaca, wilayah dan waktu menyemai. Bakul terang menggembirakan mata selama 20-30 hari. Selepas itu, benih terbentuk di dalamnya, yang merupakan bahan mentah untuk pengeluaran minyak..

Bunga Matahari adalah tanaman tahunan dengan kira-kira 60 spesies. Tanaman biji minyak yang berharga. Kilang ini bersifat termofilik, tahan kemarau. Bunga matahari tumbuh dengan baik di tanah loam yang berpasir dan berpasir. Bunga matahari menyediakan lebah dengan debunga dan nektar. Pendebungaan tanaman bunga matahari oleh lebah memberikan peningkatan hasil sebanyak 40%, meningkatkan kualiti benih.

Batang tanaman berdaging, lemah bercabang, mencapai ketinggian 1.5 m dan lebih. Daunnya besar, petiolate, cordate, dentate, jarang terletak. Batang dan daunnya ditutup dengan rambut kasar. Perbungaan adalah bakul. Satu perbungaan mengandungi 60 hingga 1200 bunga. Bakul bunga matahari dikelilingi oleh bungkus daun runcing ovoid. Bunga luar bakul besar, steril, peranan utamanya adalah untuk menarik serangga.

Bunga matahari mekar 60-80 hari selepas menyemai, pada pertengahan bulan Julai. Bunga terluar mekar pertama di bakul, bunga tengahnya bertahan. Pembungaan merebak dalam bulatan sepusat dari pinggiran ke pusat. Bunga yang lebih dekat dengan tepi bakul menghasilkan lebih banyak nektar daripada rata-rata. Tempoh berbunga satu bunga dari 36 hingga 40 jam dengan pendebungaan normal dan 3-10 hari - sekiranya tidak ada serangga pendebungaan.

Lebah yang paling aktif mengunjungi bunga matahari pada fasa pertama berbunga pada separuh pertama hari, walaupun bunga melepaskan nektar sepanjang hari. Kunjungan maksimum disambut pada pukul 11 ​​dalam cuaca hangat yang tenang. Pengeluaran nektar bunga matahari bergantung pada ciri varietasnya, teknologi pertanian dan keadaan iklim. Dengan kemasukan baja mineral ke dalam tanah dan pemprosesan jarak jarak yang tepat pada masanya, pelepasan nektar meningkat dengan ketara, satu koloni lebah dapat menghasilkan hingga 4 kg madu setiap hari. Kandungan gula nektar berkisar antara 45 hingga 70%.

Untuk memastikan pendebungaan tanaman sepenuhnya, 0,5-1 keluarga lebah harus menanam seluas 1 hektar tanaman bunga matahari. Api api diletakkan di tengah-tengah larik. Sekiranya beberapa kilang api berfungsi melakukan pendebungaan, mereka mesti berada pada jarak 1.5-2 km antara satu sama lain. Hasil bunga matahari juga bergantung pada penempatan sarang yang betul dengan lebah di barisan. Di kawasan bunga matahari yang luas adalah perlu untuk mengatur pendebungaan kontra.

Lebah dengan rela mengunjungi bunga matahari, dan dalam beberapa tahun satu koloni lebah mengumpulkan 8-12 kg madu dari tanaman ini. Madu semacam itu mesti dipam keluar, pada musim sejuk ia tidak boleh dibiarkan lebah - cepat mengkristal.

Madu bunga matahari berwarna kuning muda, kuning muda di dalam sangkar, kadang-kadang dengan warna kehijauan atau gelap, cepat mengkristal, kasar. Rasanya agak sedap. Dalam hubungan yang beraneka ragam ia dinilai untuk nektar, ia mengeluarkan sedikit debunga.

Semasa saya menanam bunga matahari, saya tidak menyangka bahawa mereka akan tumbuh hingga ketinggian Philip Kirkorov

Pada mulanya, ketika biji bunga matahari hiasan ini dibeli, saya tidak menyangka bahawa mereka akan tumbuh dalam pertumbuhan raksasa - 2 m dan lebih, kerana bungkusan menunjukkan bahawa varieti bunga matahari ini akan setinggi 120 cm, 50 cm lebih rendah daripada saya.

Benih bukan untuk menggoreng, tetapi untuk menanam. Warna mereka tidak hitam, tetapi coklat muda.

Sebenarnya, mereka mengatasi saya, berubah menjadi raksasa besar, sebilangan tanaman setinggi lebih dari 2 meter! Dan walaupun pada hakikatnya mereka harus ditanam pada kedalaman hanya 2.5 cm (pengeluar tidak mengatakan kedalaman menanam benih apa, saya dapati di Internet), tetapi bunga matahari tidak mahu menyimpan "badan" raksasa mereka dengan sistem akar yang lemah.

Beberapa batang tanaman berdiameter 4 cm. Dan, seperti yang anda ingat, musim panas lalu berubah dengan angin sepoi-sepoi dan saya terpaksa mengikat hutan bunga matahari ini. Oleh itu, setelah usang, tahun ini saya memutuskan untuk tidak menanam Red Sun, walaupun saya akan menanam beberapa bunga matahari di suatu tempat berhampiran pagar.

Ngomong-ngomong, ada orang di antara saudara-mara kami yang menyukai bunga ini, mereka meminta untuk mengumpulkan dan meninggalkan biji untuk mereka. Saya memenuhi permintaan itu, mereka akan menanamnya di dekat pagar yang menghadap ke jalan, sehingga mereka berhasrat untuk bersembunyi dari mata jiran.

Anda perlu menanam benih di tanah terbuka pada akhir April dan Mei, tetapi saya menanam pada bulan Mei, saya tinggal di wilayah Volga (Republik Bashkortostan). Kilang ini menyukai tempat yang cerah. Mekar dari bulan Julai hingga September (walaupun pada bulan Oktober). Pada satu tanaman, beberapa perbungaan merah gelap dengan diameter 10-15 cm terbentuk.

Bunga matahari merah disukai oleh lebah, tanaman ini adalah tanaman madu yang sangat baik.

Bunga matahari yang pelbagai ini kelihatan bagus di dalam pasu, sejambaknya berharga sekitar 3 hari, maka air, walaupun anda menukarnya setiap hari, mulai pudar dan kelopak mulai jatuh.

Dia suka daun bunga matahari dari kutu daun dan ulat, jadi tanaman itu harus dirawat terhadap perosak, misalnya, dengan Corado.

Saya membelinya di kedai Karusel, harganya 9-10 rubel, bijinya dibungkus dengan baik, percambahan sangat baik.

Saya mengesyorkan bunga matahari, ingatlah pertumbuhannya yang tinggi.

Tahun ini, saya tidak menanam bunga matahari sendiri, mereka tumbuh sendiri.

Satu-satunya perkara yang saya campur tangan, saya memindahkannya semula di sepanjang pagar, tetapi kali ini dengan kuat dalam satu timbunan.

Dalam gambar, mereka sudah cukup dewasa.

Anak benih bertolak ansur dengan pemindahan dengan baik, hanya anda yang tidak perlu merosakkan sistem akar dan lubang di mana kita melakukan pemindahan, membasahi dengan banyak, dan untuk pertama kalinya setiap petang atau pagi kita tidak lupa menyiram.

Dan kemudian saya jarang mula menyiram (2 kali seminggu), dan dengan sengaja agar mereka tidak tumbuh lagi sebagai gergasi lagi, dan tahun ini (2016) musim panas.

Menariknya, beberapa tanaman berbunga dengan bunga kuning, dan dua jenis.

Percubaan penyiraman berjaya, bunga matahari tidak tumbuh sebesar tahun lalu, hanya beberapa tanaman yang tinggi. Ternyata pertumbuhan bunga matahari bergantung pada penyiraman.

Anda mungkin juga berminat dengan bunga escholzia.

  • tanaman madu yang sangat baik
  • perbungaan terang
  • tidak dapat menahan angin kencang kerana pertumbuhannya
  • pertumbuhan yang besar

Bunga matahari hiasan yang semakin meningkat

Hari ini bunga matahari ditanam di seluruh dunia: di Eropah dan Jepun, Amerika Utara, Afrika Selatan dan Austria. Ngomong-ngomong, di Austria, tidak jauh dari Vienna, "Taman Bunga Matahari" dibuka tidak lama dahulu, para pengunjung dapat melihat lebih dari empat puluh spesies orang liar, ratusan jenis biji minyak moden, serta hampir semua bentuk hiasan bunga matahari yang ada sekarang.

Penanaman bunga matahari hiasan Populariti bunga matahari hiasan bukan sahaja disebabkan oleh kesederhanaan penanamannya, tetapi juga untuk pelbagai varieti. Bergantung pada citarasa, anda boleh menetap kerdil (dari 30 cm) atau raksasa sebenar (hingga 5 m), jenis tunggal atau bercabang, berbunga kecil atau berbunga besar (dari 5 hingga 20 cm) di bunga anda.

Campuran Planet Sunflower Parade
12 RUB Taman Sayuran Rusia
Bulatan Matahari Bunga Matahari
16 RUB Taman Sayuran Rusia
Bunga Matahari Poseidon 625 F1
19 sapu Taman Sayuran Rusia
Bunga Matahari Yenisei
16 RUB Taman Sayuran Rusia

Bilakah masa untuk mekar badam?

Akan lebih sukar untuk meneka waktu lawatan sehingga dapat menangkap waktu ketika badam mekar di Crimea dengan tepat daripada menemuinya. Ia sensitif terhadap cuaca dan waktu berbunga sangat bergantung pada ciri musim bunga..

Rata-rata, badam mekar di Tebing Selatan pada awal Mac - semacam ucapan selamat pada Hari Wanita Antarabangsa. Tetapi dengan musim semi yang sejuk dan berlarut-larut, proses ini dapat ditunda hingga awal April. Sekiranya musim sejuk ringan, dan musim berikutnya lebih awal, maka badam dapat mekar pada pertengahan Februari. Di wilayah lain, tarikhnya adalah satu atau dua minggu kemudian.

Oleh itu, anda harus bertanya mengenai perkara ini di forum Crimean terlebih dahulu, sebelum perjalanan, atau secara berkala memantau cuaca di semenanjung menggunakan laman web meteorologi. Lebih baik lagi - jangan datang untuk satu atau dua hari, tetapi untuk beberapa minggu.

Kunjungan panjang akan membantu membunuh banyak burung dengan satu batu - untuk mendapatkan rehat yang baik, dijamin akan menemui pokok berbunga, dan pada masa yang sama semua kekayaan Crimea yang berbuah - badam mekar hampir serentak dengan ceri, aprikot, plum, pic dan penanaman lain yang indah dan enak.

Teknologi penanaman bunga matahari

Anak benih muncul dalam 10 hari. Mulai saat ini, perlu menyiram bunga matahari secara berkala. Sistem akar dan bahagian bawah tanaman agak besar, dan memakan banyak kelembapan. Budaya tidak bertolak ansur dengan kawasan berdekatan dengan rumpai, jadi penyiangan secara berkala diperlukan.

Dalam fasa 2-3 daun, perlu memberi makan bunga matahari dengan Azofoska 40 g dan urea 20 g - per 10 liter air. Baja selepas pra-pengairan.

Dengan permulaan pembentukan biji benih, baja kalium (kalium sulfat atau klorida) digunakan. Ini menyumbang kepada peningkatan tahap ketahanan kemarau tanaman, pembentukan biji besar dan peningkatan minyaknya..

Dari konsepsi achenes hingga berbunga, keperluan kelembapan pada bunga matahari berlipat ganda. Oleh itu, kadar dan kekerapan penyiraman dalam tempoh ini meningkat.

Penjagaan rumah

Penting! Apabila spathiphyllum mempunyai bunga pertama, penting untuk memberikan penjagaan yang lebih teliti. Dalam tempoh ini, bunga memberikan semua kekuatannya untuk pembentukan tunas baru, pembukaan bunga.

Sebaiknya pupuk dengan sediaan yang mengandungi kalium dan fosforus sebelum berbunga. Mineral inilah yang bertanggung jawab untuk proses penanaman yang subur dan tahan lama, dan juga menyokong imuniti normal, meningkatkan fungsi pelindungnya. Tetapi semasa berbunga itu sendiri, lebih baik tidak menggunakan ubat

Sebaiknya kembalikan top dressing pada akhir tempoh bunga..
Pencahayaan yang kuat juga akan menjadi bahagian penting dalam penjagaan yang betul. Anda boleh meletakkan spathiphyllum di tingkap yang menghadap ke sisi barat atau timur untuk musim panas.
Pastikan anda menyediakan air bersih, berkualiti tinggi dan bersih.

Tidak perlu meletakkan pot bunga di bawah udara sejuk dari penghawa dingin

Boleh menyebabkan bahaya serius pada daun yang sihat, terutamanya berbahaya selepas rawatan air.
Setelah membuka kuncup, perbungaan dapat dipotong untuk menghias ruangan. Dan beberapa peduncles baru disiram di tempatnya, sehingga merangsang jangka waktu berbunga.
Bilik dengan tanaman berbunga mestilah hangat, anda tidak boleh membawanya ke luar semasa musim sejuk.
Sekiranya spathiphyllum tidak boleh dipindahkan semasa berbunga, ini boleh kehilangan perbungaan yang indah untuk jangka masa tertentu.

Gladiol dan sejuk yang mekar

Skaters tidak akan mekar dalam suhu sejuk, jadi anda harus mula menanamnya hanya apabila suhu hangat ditetapkan dan bumi menjadi panas..
Jika tidak, mentol akan membeku, mereka mungkin mati, memberi tunas lemah yang akan tumbuh dan berkembang dengan buruk. Tumbuhan ini tidak akan berbunga. Anda juga tidak boleh menanam gladioli terlalu lewat. Tumbuhan seperti itu mungkin tidak mekar..

Masa penanaman yang disyorkan untuk pelbagai wilayah di Rusia terdapat dalam jadual:

Wilayah
Wilayah Moscow dan Moscow25 April - 10 Mei
Ural dan Siberiadekad kedua bulan Mei
Wilayah selatandari awal bulan April

Penuaian bunga matahari

Penuaian bunga matahari bermula pada bulan Ogos. Pada masa ini, kepala memiringkan ke tanah, kelopak ekstrem kering dan runtuh, biji menjadi hitam.

Tutup masak dipotong dan, jika perlu, keringkan (1-2 hari). Tanggalkan biji di atas kain yang disebarkan. Kepala digosok satu sama lain sehingga semua biji jatuh.

Benih dikeringkan di tempat teduh dengan menaburkannya pada substrat dalam satu lapisan. Setelah menunggu cuaca berangin, biji diayak. Untuk melakukan ini, mereka dibawa ke kawasan terbuka, dibawa ke dalam bekas apa pun dan dituangkan kembali dari ketinggian pertumbuhan manusia, sehingga mengeluarkan zarah rumpai.

Simpan biji bunga matahari di tempat yang kering di dalam bekas tertutup rapat atau dalam beg yang diperbuat daripada bahan bukan tenunan.

Bunga matahari, bunga matahari

Bunga Matahari adalah tanaman tahunan dengan kira-kira 60 spesies. Tanaman biji minyak yang berharga. Kilang ini bersifat termofilik, tahan kemarau. Bunga matahari tumbuh dengan baik di tanah loam yang berpasir dan berpasir. Bunga matahari menyediakan lebah dengan debunga dan nektar. Pendebungaan tanaman bunga matahari oleh lebah memberikan peningkatan hasil sebanyak 40%, meningkatkan kualiti benih.

Batang tanaman berdaging, lemah bercabang, mencapai ketinggian 1.5 m dan lebih. Daunnya besar, petiolate, cordate, dentate, jarang terletak. Batang dan daunnya ditutup dengan rambut kasar. Perbungaan adalah bakul. Satu perbungaan mengandungi 60 hingga 1200 bunga. Bakul bunga matahari dikelilingi oleh bungkus daun runcing ovoid. Bunga luar bakul besar, steril, peranan utamanya adalah untuk menarik serangga.

Bunga matahari mekar 60-80 hari selepas menyemai, pada pertengahan bulan Julai. Bunga terluar mekar pertama di bakul, bunga tengahnya bertahan. Pembungaan merebak dalam bulatan sepusat dari pinggiran ke pusat. Bunga yang lebih dekat dengan tepi bakul menghasilkan lebih banyak nektar daripada rata-rata. Tempoh berbunga satu bunga dari 36 hingga 40 jam dengan pendebungaan normal dan 3-10 hari - sekiranya tidak ada serangga pendebungaan.

Lebah yang paling aktif mengunjungi bunga matahari pada fasa pertama berbunga pada separuh pertama hari, walaupun bunga melepaskan nektar sepanjang hari. Kunjungan maksimum disambut pada pukul 11 ​​dalam cuaca hangat yang tenang. Pengeluaran nektar bunga matahari bergantung pada ciri varietasnya, teknologi pertanian dan keadaan iklim. Dengan kemasukan baja mineral ke dalam tanah dan pemprosesan jarak jarak yang tepat pada masanya, pelepasan nektar meningkat dengan ketara, satu koloni lebah dapat menghasilkan hingga 4 kg madu setiap hari. Kandungan gula nektar berkisar antara 45 hingga 70%.

Untuk memastikan pendebungaan tanaman sepenuhnya, 0,5-1 keluarga lebah harus menanam seluas 1 hektar tanaman bunga matahari. Api api diletakkan di tengah-tengah larik. Sekiranya beberapa kilang api berfungsi melakukan pendebungaan, mereka mesti berada pada jarak 1.5-2 km antara satu sama lain. Hasil bunga matahari juga bergantung pada penempatan sarang yang betul dengan lebah di barisan. Di kawasan bunga matahari yang luas adalah perlu untuk mengatur pendebungaan kontra.

Lebah dengan rela mengunjungi bunga matahari, dan dalam beberapa tahun satu koloni lebah mengumpulkan 8-12 kg madu dari tanaman ini. Madu semacam itu mesti dipam keluar, pada musim sejuk ia tidak boleh dibiarkan lebah - cepat mengkristal.

Madu bunga matahari berwarna kuning muda, kuning muda di dalam sangkar, kadang-kadang dengan warna kehijauan atau gelap, cepat mengkristal, kasar. Rasanya agak sedap. Dalam hubungan yang beraneka ragam ia dinilai untuk nektar, ia mengeluarkan sedikit debunga.

Bunga matahari tahunan. Di mana ia tumbuh? bagaimana ia mekar? apa buahnya?

Tumbuhan indah yang kelihatan seperti matahari telah diketahui oleh semua orang sejak kecil. Bunga kuning besar, di dalamnya benih "hidup" - dicintai bukan sahaja oleh kanak-kanak, tetapi juga oleh orang dewasa. Di samping itu, mereka adalah produk yang sangat berguna untuk tubuh manusia, di samping itu, sebagai hasil pemprosesan, mereka menerima minyak bunga matahari yang berguna..

  • Bunga matahari tahunan
    • Sedikit mengenai varieti bunga matahari
    • Keadaan yang semakin meningkat
    • Penggunaan bunga matahari
    • Ciri penyembuhan tumbuhan
    • Penyediaan minuman ubat
    • Kontraindikasi untuk digunakan

Bunga matahari tahunan

Bunga matahari adalah tanaman tahunan yang tumbuh setinggi 2.5 meter. Bunga matahari adalah keluarga Asteraceae. Kilang ini mempunyai batang lurus dan padat dengan pusat spons; akarnya diketuk dan bercabang. Batangnya dihiasi dengan daun besar di tangkai panjang. Bentuk daunnya berbentuk hati, permukaannya kasar. Setiap batang dihiasi di atas dengan bunga kuning besar yang indah dengan pusat hitam.

Biji bunga matahari adalah biji hitam atau berjalur yang tumbuh dan matang di tengah-tengah bunga hitam. Tanaman mekar bergantung pada masa penanaman, iklim dan cuaca. Tempoh utama jatuh pada bulan Julai - Ogos; biji bunga matahari adalah biji yang masak pada bulan Ogos - September.

Apabila bunga matahari mulai mekar, kepalanya dipusingkan ke arah matahari sepanjang masa. Apabila bunga dibuka sepenuhnya, kepala membeku di tempatnya dan tidak lagi berpusing ke matahari.

Secara semula jadi, terdapat dua jenis keluarga bunga matahari:

  • biji minyak tahunan;
  • artichoke Yerusalem abadi.

Sedikit mengenai varieti bunga matahari

Tanaman tahunan mempunyai pelbagai jenis, dari mana matang awal dan pertengahan matang dapat dibezakan. Bunga matahari hiasan juga dianggap meluas, yang menghiasi taman dan taman..

Mari kita perhatikan dengan lebih terperinci jenis tanaman yang biasa..

Varieti tanaman matang awal merangkumi varieti Albatross, yang dibezakan oleh kandungan minyaknya yang tinggi. Dia tidak takut dengan kekeringan, perosak dan penyakit. Ia bertindak balas dengan baik terhadap kaedah penanaman yang luas. Tumbuhan pelbagai ini mencapai ketinggian 195 cm..

Varieti matang awal termasuk Buzuluk, yang mengandung 54% minyak dalam biji. Tanaman ini tidak takut kekeringan, mempunyai hasil yang baik dalam keadaan iklim yang berbeza. Ini memerlukan makanan berkualiti tinggi dan teknologi yang baik. Tinggi tanaman dewasa ialah 168 cm.

Dari varieti pertengahan musim, variasi Flagman dapat dibezakan, yang mempunyai hasil yang tinggi. Kandungan minyak mencapai 55%, dan ketinggian tanaman dewasa mencapai 206 cm.

Favorite menonjol dari pertengahan musim, kandungan minyaknya mencapai 53%. Tumbuhan dari jenis ini tahan terhadap penguraian minyak hidrolitik, kerana bahan mentah yang dihasilkan mempunyai bilangan asid yang rendah. Ketinggian tanaman dewasa mencapai 200 cm.

Varietas Master mencapai 54% minyak. Tumbuhan ini tahan lasak, bertindak balas dengan baik terhadap baja mineral.

Bunga matahari ubi, juga dikenal sebagai artichoke Yerusalem, ditanam sebagai tanaman hiasan, makanan atau industri. Zon iklim selatan paling sesuai untuknya, kerana buahnya hanya matang pada bulan September - Oktober, bergantung pada jenisnya.

Bergantung pada keadaan cuaca, hasil artichoke Yerusalem mungkin berubah-ubah. Secara purata, ia mencapai 35 tan sehektar.

Keadaan yang semakin meningkat

Bunga matahari tumbuh dan menghasilkan hasil panen yang baik di tanah berpasir dan tanah liat, kaya dengan pelbagai nutrien. Tanah liat tidak sesuai untuk penanamannya. Kilang ini tumbuh dengan baik di tanah di mana jagung dan kekacang, gandum musim sejuk dan barli sebelumnya tumbuh. Tidak digalakkan menanamnya di tempat yang sama kerana penuaiannya akan sangat lemah. Sekali lagi, di tempat yang sama, anda boleh menyemai bunga matahari tidak lebih awal dari 7-9 tahun. Tanah yang disenyawakan dengan baik akan menghasilkan hasil yang tinggi jika bunga matahari ditanam.

Untuk memerangi perosak tanaman, di mana terdapat banyak bunga matahari, kaedah kimia, mekanikal dan agroteknik digunakan.

Untuk menyemai tanaman, benih digunakan, yang segera ditanam di tanah terbuka. Mereka dikalibrasi terlebih dahulu, kerana percambahan tanaman dan hasil panen yang baik bergantung padanya. Benih ditanam hanya setelah tanah memanaskan hingga 10-12 darjah Celsius. Menanam benih di tanah yang tidak dipanaskan adalah penurunan percambahan dan hasil tanaman.

Penggunaan bunga matahari

Tanaman biji minyak utama adalah bunga matahari. Minyak bunga matahari yang diperoleh dari pemprosesan biji mempunyai rasa yang sangat baik dan sangat berharga bagi manusia. Ia digunakan dalam makanan dalam bentuk semula jadi, juga dalam bentuk marjerin dan lemak memasak. Minyak bunga matahari digunakan dalam industri gula-gula, roti dan pengetinan. Pengeluarannya praktikal bebas sampah, kerana kek, yang tinggal setelah memproses benih, juga mempunyai nilai pemakanan. Ia mengandungi banyak protein dengan asid amino penting. Di samping itu, kek itu digunakan untuk penghasilan halva dan penyediaan makanan haiwan kesayangan..

Industri pembuatan sabun dan cat dan pernis menggunakan minyak bunga matahari kelas rendah untuk pengeluarannya. Di samping itu, ia digunakan untuk pembuatan linoleum dan kain minyak, kain kalis air dan bahan penebat, stearin, dll..

Brazil membezakan dirinya dengan pengeluaran bahan bakar penerbangan "Prozene" dengan sifat minyak tanah. Tetapi bahan bakar ini tidak mempunyai bau yang tidak menyenangkan, kerana bahan mentah untuknya adalah kacang kedelai, bunga matahari dan kapas, atau, lebih tepatnya, biji mereka. Bahkan ada laporan di media bahawa pesawat itu sudah terbang dengan bahan bakar baru.

Sekiranya kita mempertimbangkan biji, kulitnya adalah bahan mentah yang sangat baik untuk pengeluaran etil alkohol, ragi makanan, serat tiruan dan plastik. Dan banyak yang tinggal dalam pengeluaran gula-gula.

Batang tanaman digunakan dalam pengeluaran kertas dan kadbod. Tetapi untuk wilayah stepa, di mana kayu bakar kekurangan bekalan, mereka digunakan sebagai bahan bakar. Abu yang diperoleh setelah membakarnya adalah baja fosforus-kalium yang sangat baik.

Pada abad ke-19 yang jauh, potash diperoleh dari abu tangkai dan keranjang pengirikan. Ia berfungsi sebagai bahan mentah untuk menghasilkan serbuk mesiu.

Pucuk bunga matahari hijau digunakan untuk makanan haiwan; nilai pemakanan mereka dapat dibandingkan dengan nilai jagung. Ada kalanya bunga matahari muda dipotong; ia digunakan sebagai makanan hijau untuk ternakan.

Lebah sangat menyukai bunga matahari. Pemelihara lebah sering mendirikan pucuk api mereka di dekat ladang bunga matahari semasa tempoh berbunga mereka. Produk yang dihasilkan lebah disebut madu bunga matahari. Penampilannya telus, mempunyai aroma dan rasa yang luar biasa - ia sangat dihargai oleh para pengguna produk ini. Madu juga digunakan untuk tujuan perubatan, sebagai ubat batuk dan antivirus..

Menurut kesimpulan saintis Jepun, bunga matahari adalah tanaman berharga yang menyerap pelepasan enjin. Pengukuran dilakukan di jalan raya, di mana tanaman tanaman ini berdekatan, dan di mana tanaman tersebut tidak ada..

Sebagai kesimpulan, saya ingin mengatakan bahawa tanaman yang indah mempunyai bahan mentah berikut:

  • bunga;
  • daun;
  • biji;
  • batang;
  • akar.

Kilang ini bersifat universal, kerana ia benar-benar sia-sia.

Ciri penyembuhan tumbuhan

Benih mentah baik untuk tubuh manusia. Mereka:

  • membawa tekanan kembali normal;
  • memudahkan perkumuhan dahak;
  • menguatkan saluran darah;
  • menguatkan sistem saraf;
  • mengurangkan manifestasi alahan.

Sebagai tambahan kepada sifat bermanfaat biji mentah yang disenaraikan, seseorang dapat memanggil kesan diuretiknya.

Saya menggunakan minyak bunga matahari di mana sahaja. Maklumat lebih lanjut mengenai ini ditulis dalam perenggan sebelumnya..

Akar tumbuhan membantu melarutkan dan mengeluarkan garam dari badan. Persediaan yang disediakan berdasarkan akar tanaman digunakan dalam rawatan:

  • artritis;
  • arthrosis;
  • osteochondrosis;
  • membuang pasir dan batu dari buah pinggang dan pundi hempedu.

Tetapi jangan sekali-kali seseorang terlibat dalam rawatan diri, walaupun anda tahu cara menyediakan ubat ini atau di rumah. Semestinya memerlukan perundingan pakar, ujian dan pemeriksaan penuh.

Untuk pembuatan ubat-ubatan, bunga tumbuhan juga digunakan. Ubat-ubatan tersebut merawat penyakit seperti:

  • penyakit kuning;
  • cirit-birit;
  • sejuk;
  • bronkitis;
  • batuk rejan;
  • asma bronkial;
  • reumatik;
  • neurasthenia;
  • herpes;
  • gout.

Sebagai tambahan kepada penyakit yang disenaraikan, perbungaan diambil untuk penyakit hati, perut dan duodenum, usus dan pankreas, rematik artikular.

Persiapan disediakan dari daun bunga matahari yang membantu melawan penyakit berikut:

  • migrain;
  • neuralgia;
  • demam;
  • gatal-gatal;
  • psoriasis;
  • kolik gastrousus;
  • sejuk;
  • asma bronkial.

Infus disediakan dari kelopak bunga, yang diambil secara lisan untuk penyakit onkologi, sebagai diuretik. Kelopak digunakan untuk pembuatan salap luaran, yang merawat ulser kronik pada diabetes mellitus dan beberapa penyakit lain.

Batang bunga matahari digunakan untuk penyediaan ubat untuk penyakit ginjal, sistem genitouriner dan kelenjar tiroid. Semasa mengambil ubat, banyak orang mengalami sakit sendi, yang menunjukkan pembersihan kapsul sendi dari lapisan berbahaya.

Penyediaan minuman ubat

Persediaan yang dibuat dari bunga matahari diambil secara dalaman sebagai decoctions, infusions dan tincture.

Untuk menyediakan kaldu, anda perlu mengambil 2 sudu besar. l. bunga kering tanaman, tuangkan segelas air mendidih dan rebus dengan api kecil selama 10 minit. Setelah kuahnya disuntik selama satu jam, ia mesti disaring dan dibawa ke isinya dengan air rebus. Anda perlu mengambil kaldu dalam 3 sudu besar. l. dalam 20 minit sebelum makan, tetapi tidak lebih daripada 4 kali sehari.

Infusi yang dibuat dari bunga matahari, merawat selesema dan melegakan demam. Untuk memasaknya, anda perlu mengambil 2 sudu besar. l. kelopak, tuangkan segelas air mendidih dan biarkan selama 10 minit. "Ramuan" yang dihasilkan mesti diminum pada waktu malam.

Tingtur mempunyai spektrum tindakan yang lebih luas. Ia diambil untuk memperbaiki saluran gastrousus dan meningkatkan selera makan. Ia diresepkan untuk penyakit malaria, neuralgia, dan paru-paru. Untuk menyediakan warna, anda memerlukan daun bunga matahari kering dan vodka, dalam jumlah 250 gram. Tiga sudu bunga dituangkan dengan cecair dan dimasukkan ke tempat yang kering dan gelap selama satu minggu. Selepas seminggu, tincture yang dihasilkan mesti disaring dan diambil 40 tetes dua kali sehari..

Kontraindikasi untuk digunakan

Tidak digalakkan mengambil persediaan berasaskan bunga matahari untuk orang yang menderita gastritis atau penyakit ulser peptik. Tidak digalakkan memakan biji goreng dalam jumlah besar bagi mereka yang berlebihan berat badan. Semuanya kerana ia adalah makanan berkalori tinggi..

Penggunaan bunga matahari dikontraindikasikan untuk orang dengan intoleransi budaya individu.

Walau apa pun, sebelum mengambil persediaan berasaskan bunga matahari, anda perlu berjumpa doktor dan menentukan sama ada terdapat alahan.