Fikirkan tentang kekurangan tanaman di kawasan yang berlainan dan tuliskan bagaimana anda dapat meningkatkan hasilnya.

Alexander Sergeevich Pushkin dilahirkan pada 6 Jun (mengikut gaya lama pada 26 Mei), 1799 di Moscow menjadi keluarga keluarga bangsawan tanpa judul. Kakek buyut penyair itu adalah Abram Petrovich Hannibal dari Afrika, yang merupakan murid dan pelayan Tsar Peter I. Dalam keluarga, selain Alexander Sergeevich, terdapat beberapa lagi anak - anak Leo dan anak perempuan Olga. Dari tahun 1805 hingga 1810, Pushkin menghabiskan banyak masa (terutama pada musim panas) dengan neneknya di kampung Zakharovo dekat Moscow. Nenek itulah yang mengupah Arina Rodionovna Yakovleva, pengasuh yang sangat disayangi oleh Pushkin muda.

Pada tahun 1811 Pushkin belajar di Tsarskoye Selo Lyceum. Dalam biografi Pushkin, penting untuk menekankan bahawa untuk pertama kalinya puisi-puisinya muncul dalam cetakan pada tahun 1814, dalam jurnal "Vestnik Evropy", di mana puisinya "Kepada rakan-penyair" diterbitkan.

Penyair mengambil bahagian dalam dua lusin duel. Dalam kebanyakan pergaduhan, rakan Alexander Sergeevich berjaya mendamaikan para duelis. Pertarungan pertama berlaku ketika Pushkin masih merupakan pelajar sekolah menengah. Pertarungan ke-21 terakhir ternyata membawa maut baginya.

Jawapan:

berikut adalah 3 pilihan:

1. Abrashinskiy quarry adalah kuari banjir untuk pengambilan guli. Kuari ini adalah tasik dalam dengan dasar berbatu dan air yang sangat jernih, yang membolehkan menyelam di sini. Udara bersih, iklim mikro yang unik - semuanya mempunyai kesan yang baik terhadap kesihatan fizikal dan psikologi seseorang. Kuari terletak berhampiran dengan infrastruktur pengangkutan.

2. Natural Lake Karachi juga merupakan tempat peranginan balneologi dengan nama yang sama. Pusat peranginan persekutuan "Lake Karachi" terletak di daerah Chanovsky di wilayah Novosibirsk. Tasik Karachi itulah yang menghidupkan resort ini. Faktor penyembuhan semula jadi utama adalah lumpur dan air garam dari tasik garam pahit. Seluruh mangkuk takungan dipenuhi dengan air garam, yang mengandungi pelbagai garam dalam jumlah dari 50 hingga 250 gram seliter. Air menyimpan mandi di permukaan. Di seluruh dasar tasik, pada kedalaman 40-60 cm, lumpur kuratif terletak pada lapisan yang rata. Terdapat pantai yang lengkap.

3. Air terjun Belovsky adalah tempat yang mengagumkan, sumbernya adalah tasik yang cukup dalam, di mana sebelumnya terdapat sebuah kuari tempat penambangan arang batu. Danau ini diberi makan oleh beberapa sungai kecil sekaligus, sehingga permukaan air di dalamnya terus meningkat. Air berlebihan melimpah di atas timbunan batu yang besar, sehingga membentuk air terjun sepanjang 5 meter. Air terjun yang dikelilingi oleh hutan birch yang indah adalah salah satu tempat paling indah di daerah Iskitimsky di wilayah Novosibirsk.

Saya suka bercuti pada akhir musim luruh ketika kesejukan dan cuaca sejuk. Pada masa seperti itu, anda ingin pergi ke negara-negara hangat di mana musim panas kekal. Kadang-kadang saya memikirkan betapa baiknya Bumi mempunyai bentuk bola, dan alam berbeza di mana-mana. Bagi mereka yang tidak memahami apa kaitannya di sini, saya akan cuba menerangkan.

Cara membuang sampah dari rumah anda: 10 petua dari minimalis Jepun yang paling popular

Fumio Sasaki adalah lelaki biasa yang membeli banyak barang, percaya bahawa itu akan meningkatkan harga dirinya atau membuatnya lebih bahagia. Ketika dia menyedari bahawa dia telah mengubah kediamannya yang sudah kecil menjadi ruang yang penuh dengan sampah, dia memutuskan bahawa dia sudah cukup dan ada yang perlu diubah. Sasaki terbawa oleh idea-idea minimalis dan mengucapkan selamat tinggal kepada banyak perkara yang menghalangnya. Kesannya sangat mengagumkan: dia belajar untuk mendapatkan dengan sedikit, menghabiskan lebih sedikit masa untuk membersihkan, lebih memperhatikan apa yang benar-benar penting - dan, dengan pengakuannya sendiri, mendapati kebebasan dan kebahagiaan yang sebenarnya..

Dalam buku Goodbye Things! penulis berkongsi pengalamannya, memberikan cadangan khusus dan menunjukkan bagaimana minimalisme bukan sahaja dapat mengubah pangsapuri anda, tetapi juga benar-benar memperkaya hidup anda. Sesiapa sahaja boleh menjadi minimalis, dan untuk ini anda tidak perlu membuang semuanya, adalah penting untuk memahami apa yang berharga bagi anda dan menyingkirkan segala yang lain..

Singkirkan semua yang anda tidak gunakan selama setahun

Salah satu kaedah utama untuk mengurangkan harta benda adalah dengan meninggalkan perkara-perkara yang sudah setahun tidak anda gunakan dan tidak berniat di masa hadapan. Sudah tentu, saya tidak mendesak anda untuk membuang selimut hangat atau jaket bawah pada musim panas, yang anda perlukan dengan bermulanya musim sejuk. Perkara yang sama berlaku untuk pakaian renang yang berguna pada musim panas..

Tetapi jika anda belum menggunakan sesuatu dalam empat musim terakhir, maka anda mungkin tidak memerlukannya sama sekali. Satu-satunya pengecualian ialah peralatan kecemasan dan bekalan kecemasan yang anda simpan sekiranya berlaku bencana..

Penumpukan habuk tidak begitu menyenangkan, tetapi ini merupakan petanda yang menunjukkan bahawa sudah waktunya untuk mempertimbangkan untuk membuang barang itu. Semakin tebal lapisan debu, semakin kurang barang itu digunakan. Item yang tidak berguna tahun lalu tidak mungkin diperlukan tahun depan atau setahun kemudian. Dan jika anda menggunakan sesuatu sekali setiap beberapa tahun, maka bukankah lebih bijak jika menggunakan sewa dalam kes ini? Mari kita menjimatkan masa dan tenaga yang kita habiskan untuk mengekalkan keadaan normal perkara yang mati di rumah.

Buangkan apa sahaja yang anda simpan untuk menarik perhatian orang lain

Seperti yang saya nyatakan di Bab 2, kita sering menggunakan sesuatu untuk menunjukkan kepada orang lain nilai kita. Oleh itu, sangat berguna untuk bertanya kepada diri sendiri jika anda menyimpan barang kerana anda sangat menyukainya atau kerana anda ingin menarik perhatian orang lain terhadap beberapa kualiti anda..

Sudah tentu kita semua prihatin dengan penampilan kita dari luar. Senang jika anda dianggap sebagai orang yang menikmati kehidupan mewah yang dikelilingi oleh peralatan rumah tangga yang sangat canggih dan perabot yang cantik, memakai pakaian bergaya dan jam tangan yang mahal dan memandu di dalam kereta yang bergaya. Atau mungkin anda memilih gambar orang kreatif yang mengelilingi dirinya dengan seni dan alat muzik? Setiap orang melakukan yang terbaik untuk membuat imej mereka sendiri.

Walau bagaimanapun, kita hanya menikmati perkara-perkara yang sering kita gunakan dan yang tidak memerlukan usaha yang besar. Ya, sifat gaya hidup yang berjaya sangat menggoda, tetapi saya sangat menasihati anda untuk memikirkan cara menyingkirkan perkara yang anda simpan di rumah untuk dipaparkan kepada orang lain..

Bezakan antara barang yang anda ingin beli dan perkara yang perlu

Inilah contoh yang mungkin kelihatan sedikit berlebihan bagi anda. Bayangkan bahawa anda sedang mendaki gunung, tetapi tidak lengkap untuknya. Anda memakai pakaian ringan, anda lemah dipandu oleh medan dan tersesat. Suhu turun, hujan mulai turun, dan anda menggigil kerana sejuk. Putus asa, anda akhirnya menjumpai sebuah pondok kecil dan semasa anda masuk ke dalam anda memanaskan diri dengan membungkus diri dengan selimut. Selimut ini adalah satu-satunya barang yang sangat anda perlukan.

Namun, dalam kehidupan sehari-hari, kita dikelilingi oleh banyak jenis barang yang tidak sukar diperoleh. Kami ditawarkan peralatan elektrik terkini, barang dan aksesori bergaya, pakaian yang sangat bergaya dan secara amnya semua yang diinginkan oleh hati anda.

Dan jika di pergunungan selimut hangat cukup, maka, apabila anda pulang ke rumah, anda mungkin ingin membeli selimut kedua - warna yang anda sukai, dan kemudian yang ketiga - dengan kualiti yang lebih tinggi, lembut dan cantik.

Untuk mengelakkan godaan untuk membeli lebih banyak barang baru, tanyakan pada diri anda jika anda benar-benar memerlukannya. Ikuti pengalaman rahib Buddha Ryunosuke Koike. Dalam kes seperti itu, dia meletakkan tangannya di dadanya, membayangkan perkara ini dan. merasa tidak selesa jika dia benar-benar ingin memilikinya, padahal sebenarnya dia dapat melakukannya tanpa itu. Ada kemungkinan anda tertipu memikirkan sesuatu yang hilang dalam hidup anda, walaupun anda sudah mempunyai semua yang anda perlukan..

Ambil gambar perkara yang sukar untuk dibahagi

Anda boleh menganggap saya sebagai sentimental, tetapi saya suka memotret apa yang akan saya berpisah untuk melembutkan pukulan. Saya masih melakukan ini dari semasa ke semasa: pada suatu hari saya menangkap beberapa gunting kuku lama sebelum menyingkirkannya. Anda mungkin tertanya-tanya mengapa saya memerlukan semua gambar ini. Terus terang, saya tidak ingat pernah mengagumi mereka, tetapi saya masih mengambil gambar untuk menyimpan kenangan tentang perkara-perkara ini..

Saya percaya bahawa membuang benda material sama sekali tidak bermaksud kehilangan kenangan juga. Selagi anda mempunyai foto, anda dapat menghidupkan kembali pengalamannya kapan saja. Oleh itu, jika anda merasa tidak dapat berpisah dengan gambar yang dilukis oleh anak anda di sekolah rendah, cenderahati yang dibawa dari perjalanan, atau hadiah orang lain, maka ambil gambar objek-objek ini dan akan lebih mudah bagi anda untuk membuangnya. Dari pengalaman saya sendiri, sangat mustahil anda akan kembali melihat gambar. Saya sendiri telah mengambil ribuan gambar yang boleh saya buat tanpa. Tetapi momen psikologi penting di sini. Apabila saya melakukan ini, saya tahu bahawa ini akan bermakna bahawa saya menjadi lebih fokus pada masa sekarang. Saya harap suatu hari saya akan mula membuang perkara-perkara yang tidak perlu tanpa ragu-ragu, tetapi sehingga tiba, saya mungkin akan terus mengambil gambarnya..

Akan lebih mudah untuk mengembalikan kenangan anda sekiranya anda menggunakan digital

Saya peminat fotografi filem, jadi saya sukar untuk mengatakan berapa banyak wang yang saya habiskan untuk membangunkan filem dan mencetak gambar. Saya membawa kamera kegemaran saya ke dalam beg saya ke mana-mana, dan saya gemar mengambil gambar, tetapi saya tidak begitu pandai mengatur bahan selepas itu. Dia secara rawak menyebarkan ke seluruh tempat gambar bercetak dan negatif, dan kemudian dia sendiri tidak dapat mengetahui kapan mereka diambil. Pada akhirnya, saya meletakkan semua kekayaan saya di dalam almari, di mana ia mengumpulkan habuk untuk waktu yang lama.

Memutuskan untuk menjadi minimalis, saya mengimbas semua gambar saya, dan juga surat-surat yang saya simpan selama bertahun-tahun, dan mendigitalkan semuanya. Sekarang, jika anda berminat, bahan-bahan ini dapat dilihat dengan mudah di komputer, di mana ia disusun secara kronologi dan disusun ke dalam folder, jadi tidak sukar untuk memahaminya, dan berkat penyimpanan maklumat di awan, saya selalu dapat mengakses album berharga saya, di mana pun tidak ada kedamaian.

Barang kami seperti rakan sebilik, kecuali kami membayar sewa

Di Jepun, mereka mengatakan bahawa seseorang memerlukan permaidani setengah tatami untuk duduk dan tatami untuk tidur. Inilah sebenarnya ruang yang anda perlukan. Sekiranya, katakan, anda menyewa rumah dengan rakan, maka sewa tidak akan meningkat, anda hanya memerlukan tempat untuk tatami yang lain.

Namun, setiap daripada kita, walaupun kita tinggal bersendirian, masih mempunyai rakan sebilik - barang kita. Dan, omong-omong, ruang yang mereka tempati jauh lebih besar daripada kawasan tatami..

Tidak ada yang enggan tinggal di rumah yang luas dan luas, tetapi melihat keadaan dari sudut yang berbeza: apakah ini bermaksud bahawa kita membiarkan barang-barang kita hidup dalam keadaan yang lebih selesa? Jadi apa yang kita dapat sebagai balasan? Barang-barang kami tidak akan membayar bahagian sewa mereka, mereka tidak akan menolong kami di sekitar rumah, sebaliknya mereka membuat kerja tambahan untuk kami. Adakah kita benar-benar mahu membayar sewa untuk mereka? Mungkin lebih bijak untuk mengusir mereka.

Merapikan tidak bermaksud meminimumkan

Kami orang Jepun mempunyai kebiasaan pada akhir tahun untuk melakukan pembersihan menyeluruh. Kami membuang beberapa perkara dan membuang semua yang tersebar di sekeliling, tidak dapat dilihat. Kami cuba menggunakan ruang yang dikosongkan secara rasional dan menyimpan harta benda kami sedemikian rupa sehingga tidak mengganggu kehidupan seharian kami. Tetapi lama-kelamaan, kekacauan tidak dapat dielakkan lagi dan ini berulang berulang kali. Jadi pembersihan secara berkala bukanlah pilihan, kerana merapikan tidak menyebabkan pengurangan.

Lebih fokus untuk mengurangkan jumlah perkara yang harus anda buang. Setelah anda melakukan ini, ruang di sekitar anda secara semula jadi akan menjadi kurang berantakan, dan lingkaran setan akan terbuka. Sebagai contoh, saya mempunyai begitu banyak barang di apartmen saya sehingga ia sama sekali tidak berantakan. Pada dasarnya mustahil untuk membuat kekacauan di rumah saya.!

Hancurkan tempat pembiakan sampah

Terdapat satu kehalusan: kita biasanya melakukan pembersihan, secara beransur-ansur mengurangkan kekacauan di tempat penyimpanan, setelah itu akhirnya kita dapat membuang bekas itu sendiri, di mana semuanya terbaring.

Tetapi mari kita ingat bagaimana kita menyingkirkan perosak rumah tangga. Adakah kita mula-mula membunuh serangga satu persatu, dan kemudian, setelah melalui proses yang membosankan ini, kita terus menghilangkan sarangnya? Tentu tidak, jika tidak, perosak akan membiak lebih cepat daripada yang kita ada untuk memusnahkannya..

Hal yang sama berlaku untuk penyimpanan semua jenis sampah, yang dapat disamakan dengan tempat pembiakan serangga berbahaya. Walaupun kita membersihkan sarang secara menyeluruh, kita pasti akan mula mengisinya lagi. Oleh itu, kaedah pembersihan yang paling berkesan adalah memusnahkan sarang itu sendiri..

Menyingkirkan bekas dan kotak? Saya sudah merasakan keraguan anda. Tetapi bayangkan apa yang berlaku dalam kes sedemikian. Barang-barang tanpa bekas simpanan yang sesuai akan tersebar di seluruh tempat dalam timbunan yang tidak teratur. Nasib baik, sebahagian besar daripada kita tidak dapat menahan pemandangan seperti itu, dan kita akan terpaksa melakukan sesuatu, misalnya, mula membuang sampah berlebihan. Apabila harta benda kita tidak lagi mempunyai habitat yang selesa, seperti serangga yang menjengkelkan yang kehilangan sarangnya, secara beransur-ansur akan mulai hilang.

Biarkan ruang yang tidak digunakan kosong

Apa yang saya maksudkan? Apabila kita melihat kawasan di mana kita tidak meletakkan apa-apa, kita menganggapnya sebagai ruang terbuang. Secara semula jadi, kami cuba mengisi kekosongan ini dengan cangkuk atau penjahat.

Sebagai contoh, kami memasang mesin basuh di tempat yang ditentukan khas, dan kemudian kami melihat ruang yang tidak terpakai di atas kepala kami. Dan kami berusaha menggunakannya secepat mungkin, terutama dengan mempertimbangkan pangsapuri kecil di Tokyo. Oleh itu, kami sering melengkapkan kabinet di atas mesin basuh di mana anda boleh menyimpan tuala, serbuk cuci, pelembut kain, peluntur dan sebagainya..

Tetapi, tentu saja, ia tidak berakhir di sana. Kami sering memasang rel dari satu dinding ke dinding lain di atasnya, memasang penyangkut dan cangkuk di atasnya, dan gembira kerana kami telah menemui jalan keluar yang bijak. Adakah anda fikir hidup menjadi lebih selesa sebagai hasilnya? Tidak ada yang serupa! Sebenarnya, ini adalah langkah mundur. Sebaik sahaja kita mempunyai ruang penyimpanan tambahan, kita pasti akan mulai menyumbat ruang dengan barang-barang baru, sehingga tidak lama lagi ia akan meluap..

Analogi kereta komuter yang sesak secara tidak sengaja terlintas di fikiran. Pemandangan, terus terang, sama sekali tidak memberi inspirasi. Oleh itu, adakah berbaloi dengan masa dan usaha tambahan untuk menyimpan tempat lain di mana barang-barang tetap kemas? Lebih baik membiarkan ruang yang tidak digunakan kosong, ia akan memberikan ketenangan fikiran: memberi rasa kebebasan dan menjaga minda terbuka untuk perkara yang lebih penting.

Menyerah idea "suatu hari nanti"

Semasa kami membeli alat elektrik, biasanya, sekumpulan aksesori terpasang padanya. Fikirkan kembali alat pembersih vakum yang tidak pernah anda gunakan. Apa itu skru ini? Anda menyimpan semua bahagian dan wayar ini kerana anda fikir anda mungkin memerlukannya "suatu hari nanti." Saya tidak tahu mengenai anda, tetapi saya tidak pernah menggunakan kad jaminan. Sekarang mereka terus menuju ke tong sampah.

Oh, ini adalah "suatu hari nanti" yang terkenal! Kami tidak membuang tin cookie kosong atau beg kertas cantik kerana suatu hari mereka mungkin berguna. Kami menyimpan buku teks berbahasa asing, kerana suatu hari kita akan mula mempelajarinya. Setelah hidup menjadi lebih baik, kita akan mendapat semua item ini. "Suatu hari ia pasti akan berlaku," kita berkata kepada diri kita sendiri. Walaupun kita faham bahawa masa ini tidak mungkin akan tiba. Izinkan saya memberi anda nasihat yang baik: melepaskan idea "suatu hari nanti". Perkara yang kita tidak perlukan sekarang mungkin tidak akan diperlukan sama sekali.

Ucapkan selamat tinggal pada diri lama anda

Semasa mempertimbangkan sama ada membuang item tertentu, adalah penting untuk mempertimbangkan sama ada anda memerlukannya sekarang. Sama seperti sia-sia untuk mencoba mempersiapkan "suatu hari nanti" di masa depan, tidak ada gunanya berpegang pada apa yang "dulu" di masa lalu..

Buku teks yang anda gunakan di sekolah, buku-buku yang membuka mata anda kepada dunia ketika anda masih kecil, pakaian kegemaran anda yang pernah anda gemari. Kenangan itu hebat, tetapi anda tidak akan mempunyai ruang untuk berkembang jika keterikatan anda dengan masa lalu terlalu kuat. Lebih baik memutuskan hubungan ini untuk memberi tumpuan kepada perkara penting hari ini..

Berpegang pada perkara dari masa lalu sama seperti berpegang pada gambar lama anda. Oleh itu, saya cadangkan anda mempunyai keberanian untuk mula melepaskan sesuatu. Tinggalkan hanya barang-barang yang anda benar-benar perlukan, terus maju dari saat ini.

Adakah sesuatu yang hilang dalam hidup? Sudah tiba masanya untuk perubahan

Anda mempunyai rumah sendiri yang terpisah, profesion yang menjanjikan, keluarga, anak dan pekerjaan dengan gaji yang lumayan. Anda bertemu dengan rakan-rakan dari semasa ke semasa, suka pergi ke gim, bercuti ke laut. Anda mempunyai semua yang anda perlukan untuk keselesaan, anda dikelilingi oleh orang-orang baik, pelbagai peristiwa berlaku di sekitar, dan anda hidup dan tidak merasakan kegembiraan dan minat.

Rasanya seperti anda dicengkam dan tidak dapat bernafas dalam-dalam. Tanpa alasan yang jelas, kerengsaan, rasa tidak puas hati, kemarahan yang dirasakan oleh orang di sekeliling anda terhadap anda. Apa sebabnya rasa tidak puas hati dan bagaimana memahami apa kekurangan hidup agar dapat merasakan rasanya lagi.

Mengapa ketidakpuasan hidup timbul??

Perasaan tidak puas hati dialami bukan hanya oleh orang yang kekurangan banyak kehidupan. Ini adalah perasaan biasa bagi mana-mana orang, bahkan yang terkaya. Ini menunjukkan bahawa tahap pengembangan keperibadian seterusnya telah dicapai dan peralihan ke tahap seterusnya diperlukan.

Ketidakpuasan dan ketidakpuasan adalah manifestasi konflik dalaman antara yang diinginkan dan yang dicapai, yang bersifat emosional dan psikologi. Sekiranya perasaan bahawa sesuatu yang hilang dalam hidup tidak meninggalkan anda, maka inilah masanya untuk memahami diri anda.

Saya hidup entah bagaimana... Tapi bagaimana seharusnya?

Apa yang hilang dalam hidup seseorang?

Cari tempat terpencil, fokus, dan renungkan apa yang benar-benar hilang dalam hidup anda. Ramai yang akan mengatakan wang itu. Tetapi nilai wang demi wang adalah sifar. Mereka perlu untuk mencapai yang diinginkan. Mungkin inilah yang sangat anda perlukan. Atau anda merasakan kekurangan kehangatan, cinta, sokongan, pemahaman. Ini berlaku walaupun anda mempunyai keluarga, saudara dan rakan. Mungkin di sebelah anda tidak cukup dalam kehidupan seseorang yang dekat dengan semangat. Untuk kesederhanaan dan kejelasan, senaraikan item pada sehelai kertas, sorot keutamaan tertinggi. Mereka akan menjadi panduan untuk anda bergerak..

Tentukan matlamat

Untuk memahami apa yang hilang, anda perlu mengetahui apa yang anda mahukan daripadanya. Berusaha untuk mencapai tujuan memberi kehidupan manusia makna utama, berfungsi sebagai pendorong pemikiran dan tindakan, dan menyumbang kepada pertumbuhan dan perkembangan diri. Untuk memahami dari mana timbulnya rasa tidak puas hati dengan hidup, cubalah untuk merumuskan tujuan anda, menilai sejauh mana pencapaian dan sejauh mana mereka, gariskan rancangan tindakan untuk pelaksanaannya. Matlamat ini tidak boleh bersifat global, seperti mencari jalan untuk memelihara lapisan ozon atau mengembangkan penawar untuk HIV. Semestinya itu penting dan berharga bagi anda, memberi inspirasi kepada pencapaian baru, membawa kepuasan moral dan rasa harga diri. Sekiranya perasaan bahawa "Saya hidup entah bagaimana tidak" tidak pergi, maka mungkin perlu mengubah arah pergerakan.

Tahap keinsafan diri dalam kehidupan

Sekiranya, dengan kesejahteraan yang dapat dilihat, perasaan bahawa ada sesuatu yang hilang dalam hidup semakin meningkat, analisa seberapa banyak yang anda telah sedar di dalamnya. Mungkin anda mempunyai pekerjaan yang bergaji tinggi, tetapi adakah menarik bagi anda, menyumbang kepada pembangunan dalaman, adakah menyenangkan. Betapa gadis itu menyedari dirinya sendiri, yang seharusnya, setelah menamatkan pengajian di institut ini, melahirkan anak dan terlibat dalam didikan mereka. Mengapa dia bangun dengan pemikiran: "Saya hidup dengan cara yang salah!"? Dan jawapannya mudah: tidak cukup untuk dia tinggal di rumah dan hanya menjadi ibu. Untuk perasaan bahagia, tidak ada kesedaran yang cukup di kawasan lain. Sekiranya ada sesuatu yang selalu hilang dalam hidup, perasaan tidak puas tidak hilang, fikirkan bagaimana betul dan sama ada anda menggunakan kemampuan dan bakat anda sepenuhnya. Melakukan apa yang anda sukai dapat menenangkan fikiran dan merasa bahagia. Ia tidak semestinya akan menghasilkan banyak pendapatan, tetapi kemungkinan mewujudkan diri bagi seseorang selalunya jauh lebih penting daripada kekayaan yang tidak terhitung..

Hargai apa yang anda ada

Mengalami ketidakpuasan berterusan terhadap kehidupan, seseorang terpaksa menghancurkan struktur biasa untuk mencuba dirinya dalam kualiti baru, menguji kekuatannya dan mengubah hidupnya. Dia boleh meninggalkan keluarga, berhenti kerja, meninggalkan negara. Ini adalah langkah-langkah radikal, tetapi ia juga membantu memahami nilai apa yang anda tinggalkan - kesetiaan orang yang dikasihi, pertolongan dan sokongan rakan, kasih sayang ibu bapa, kehangatan keluarga. Tidak kira berapa banyak kekurangan anda dalam hidup, tidak kira betapa tidak puasnya perasaan anda, jangan tergesa-gesa untuk menyerahkan segalanya. Cuba ubah hidup anda dengan membina apa yang berharga dan penting yang sudah anda miliki.

Belajar untuk bahagia

Sekiranya anda menderita, anda tidak dapat memahami apa yang hilang dalam hidup, maka ingatlah mereka yang jauh lebih teruk dengan alasan serius yang nyata. Orang yang benar-benar kekurangan banyak kehidupan tahu bagaimana menikmati perkara-perkara sederhana. Bumbung di atas kepala anda, langit yang damai, anak-anak yang sihat, keluarga, ibu bapa yang hidup - jika ada, maka tidak banyak alasan untuk merasa tidak puas dengan kehidupan. Bantu mereka yang merasa sukar, dan rasa tidak puas hati dalam hidup akan lebih kerap mengunjungi anda. Carilah yang positif dalam segalanya, nikmati setiap saat, cari alasan kegembiraan, kerana tidak semua orang mempunyai peluang ini dengan pelbagai alasan.

Sekiranya ada sesuatu yang hilang dalam hidup, maka...

Kami secara berkala mengalami perasaan tidak puas hati, tidak puas hati dengan diri kita sendiri, kehidupan kita sendiri, dan ini adalah perkara biasa. Masalah memaksa anda untuk terus maju, mencuba, mengambil langkah-langkah tertentu, berusaha untuk menjadikan hidup anda lebih baik dan mencari ketenangan jiwa. Penting untuk tidak memikirkan perasaan negatif yang menyebabkan kemurungan, kerengsaan dan kemurungan yang berterusan. Sekiranya ada sesuatu yang hilang, maka perubahan diperlukan dalam hidup anda. Dan sama ada perubahan pekerjaan, profesion, bandar atau negara tempat tinggal - terserah kepada anda. Analisis semua bidang kehidupan anda, cari jurang, dan mulailah perlahan-lahan menambal lubang. Hidup diberikan untuk anda untuk kebahagiaan, jadi baiklah, buat diri anda bahagia!

Cara membuang sampah dari rumah anda: 10 petua dari minimalis Jepun yang paling popular

Fumio Sasaki adalah lelaki biasa yang membeli banyak barang, percaya bahawa itu akan meningkatkan harga dirinya atau membuatnya lebih bahagia. Ketika dia menyedari bahawa dia telah mengubah kediamannya yang sudah kecil menjadi ruang yang penuh dengan sampah, dia memutuskan bahawa dia sudah cukup dan ada yang perlu diubah. Sasaki terbawa oleh idea-idea minimalis dan mengucapkan selamat tinggal kepada banyak perkara yang menghalangnya. Kesannya sangat mengagumkan: dia belajar untuk mendapatkan dengan sedikit, menghabiskan lebih sedikit masa untuk membersihkan, lebih memperhatikan apa yang benar-benar penting - dan, dengan pengakuannya sendiri, mendapati kebebasan dan kebahagiaan yang sebenarnya..

Dalam buku Goodbye Things! penulis berkongsi pengalamannya, memberikan cadangan khusus dan menunjukkan bagaimana minimalisme bukan sahaja dapat mengubah pangsapuri anda, tetapi juga benar-benar memperkaya hidup anda. Sesiapa sahaja boleh menjadi minimalis, dan untuk ini anda tidak perlu membuang semuanya, adalah penting untuk memahami apa yang berharga bagi anda dan menyingkirkan segala yang lain..

Singkirkan semua yang anda tidak gunakan selama setahun

Salah satu kaedah utama untuk mengurangkan harta benda adalah dengan meninggalkan perkara-perkara yang sudah setahun tidak anda gunakan dan tidak berniat di masa hadapan. Sudah tentu, saya tidak mendesak anda untuk membuang selimut hangat atau jaket bawah pada musim panas, yang anda perlukan dengan bermulanya musim sejuk. Perkara yang sama berlaku untuk pakaian renang yang berguna pada musim panas..

Tetapi jika anda belum menggunakan sesuatu dalam empat musim terakhir, maka anda mungkin tidak memerlukannya sama sekali. Satu-satunya pengecualian ialah peralatan kecemasan dan bekalan kecemasan yang anda simpan sekiranya berlaku bencana..

Penumpukan habuk tidak begitu menyenangkan, tetapi ini merupakan petanda yang menunjukkan bahawa sudah waktunya untuk mempertimbangkan untuk membuang barang itu. Semakin tebal lapisan debu, semakin kurang barang itu digunakan. Item yang tidak berguna tahun lalu tidak mungkin diperlukan tahun depan atau setahun kemudian. Dan jika anda menggunakan sesuatu sekali setiap beberapa tahun, maka bukankah lebih bijak jika menggunakan sewa dalam kes ini? Mari kita menjimatkan masa dan tenaga yang kita habiskan untuk mengekalkan keadaan normal perkara yang mati di rumah.

Buangkan apa sahaja yang anda simpan untuk menarik perhatian orang lain

Seperti yang saya nyatakan di Bab 2, kita sering menggunakan sesuatu untuk menunjukkan kepada orang lain nilai kita. Oleh itu, sangat berguna untuk bertanya kepada diri sendiri jika anda menyimpan barang kerana anda sangat menyukainya atau kerana anda ingin menarik perhatian orang lain terhadap beberapa kualiti anda..

Sudah tentu kita semua prihatin dengan penampilan kita dari luar. Senang jika anda dianggap sebagai orang yang menikmati kehidupan mewah yang dikelilingi oleh peralatan rumah tangga yang sangat canggih dan perabot yang cantik, memakai pakaian bergaya dan jam tangan yang mahal dan memandu di dalam kereta yang bergaya. Atau mungkin anda memilih gambar orang kreatif yang mengelilingi dirinya dengan seni dan alat muzik? Setiap orang melakukan yang terbaik untuk membuat imej mereka sendiri.

Walau bagaimanapun, kita hanya menikmati perkara-perkara yang sering kita gunakan dan yang tidak memerlukan usaha yang besar. Ya, sifat gaya hidup yang berjaya sangat menggoda, tetapi saya sangat menasihati anda untuk memikirkan cara menyingkirkan perkara yang anda simpan di rumah untuk dipaparkan kepada orang lain..

Bezakan antara barang yang anda ingin beli dan perkara yang perlu

Inilah contoh yang mungkin kelihatan sedikit berlebihan bagi anda. Bayangkan bahawa anda sedang mendaki gunung, tetapi tidak lengkap untuknya. Anda memakai pakaian ringan, anda lemah dipandu oleh medan dan tersesat. Suhu turun, hujan mulai turun, dan anda menggigil kerana sejuk. Putus asa, anda akhirnya menjumpai sebuah pondok kecil dan semasa anda masuk ke dalam anda memanaskan diri dengan membungkus diri dengan selimut. Selimut ini adalah satu-satunya barang yang sangat anda perlukan.

Namun, dalam kehidupan sehari-hari, kita dikelilingi oleh banyak jenis barang yang tidak sukar diperoleh. Kami ditawarkan peralatan elektrik terkini, barang dan aksesori bergaya, pakaian yang sangat bergaya dan secara amnya semua yang diinginkan oleh hati anda.

Dan jika di pergunungan selimut hangat cukup, maka, apabila anda pulang ke rumah, anda mungkin ingin membeli selimut kedua - warna yang anda sukai, dan kemudian yang ketiga - dengan kualiti yang lebih tinggi, lembut dan cantik.

Untuk mengelakkan godaan untuk membeli lebih banyak barang baru, tanyakan pada diri anda jika anda benar-benar memerlukannya. Ikuti pengalaman rahib Buddha Ryunosuke Koike. Dalam kes seperti itu, dia meletakkan tangannya di dadanya, membayangkan perkara ini dan. merasa tidak selesa jika dia benar-benar ingin memilikinya, padahal sebenarnya dia dapat melakukannya tanpa itu. Ada kemungkinan anda tertipu memikirkan sesuatu yang hilang dalam hidup anda, walaupun anda sudah mempunyai semua yang anda perlukan..

Ambil gambar perkara yang sukar untuk dibahagi

Anda boleh menganggap saya sebagai sentimental, tetapi saya suka memotret apa yang akan saya berpisah untuk melembutkan pukulan. Saya masih melakukan ini dari semasa ke semasa: pada suatu hari saya menangkap beberapa gunting kuku lama sebelum menyingkirkannya. Anda mungkin tertanya-tanya mengapa saya memerlukan semua gambar ini. Terus terang, saya tidak ingat pernah mengagumi mereka, tetapi saya masih mengambil gambar untuk menyimpan kenangan tentang perkara-perkara ini..

Saya percaya bahawa membuang benda material sama sekali tidak bermaksud kehilangan kenangan juga. Selagi anda mempunyai foto, anda dapat menghidupkan kembali pengalamannya kapan saja. Oleh itu, jika anda merasa tidak dapat berpisah dengan gambar yang dilukis oleh anak anda di sekolah rendah, cenderahati yang dibawa dari perjalanan, atau hadiah orang lain, maka ambil gambar objek-objek ini dan akan lebih mudah bagi anda untuk membuangnya. Dari pengalaman saya sendiri, sangat mustahil anda akan kembali melihat gambar. Saya sendiri telah mengambil ribuan gambar yang boleh saya buat tanpa. Tetapi momen psikologi penting di sini. Apabila saya melakukan ini, saya tahu bahawa ini akan bermakna bahawa saya menjadi lebih fokus pada masa sekarang. Saya harap suatu hari saya akan mula membuang perkara-perkara yang tidak perlu tanpa ragu-ragu, tetapi sehingga tiba, saya mungkin akan terus mengambil gambarnya..

Akan lebih mudah untuk mengembalikan kenangan anda sekiranya anda menggunakan digital

Saya peminat fotografi filem, jadi saya sukar untuk mengatakan berapa banyak wang yang saya habiskan untuk membangunkan filem dan mencetak gambar. Saya membawa kamera kegemaran saya ke dalam beg saya ke mana-mana, dan saya gemar mengambil gambar, tetapi saya tidak begitu pandai mengatur bahan selepas itu. Dia secara rawak menyebarkan ke seluruh tempat gambar bercetak dan negatif, dan kemudian dia sendiri tidak dapat mengetahui kapan mereka diambil. Pada akhirnya, saya meletakkan semua kekayaan saya di dalam almari, di mana ia mengumpulkan habuk untuk waktu yang lama.

Memutuskan untuk menjadi minimalis, saya mengimbas semua gambar saya, dan juga surat-surat yang saya simpan selama bertahun-tahun, dan mendigitalkan semuanya. Sekarang, jika anda berminat, bahan-bahan ini dapat dilihat dengan mudah di komputer, di mana ia disusun secara kronologi dan disusun ke dalam folder, jadi tidak sukar untuk memahaminya, dan berkat penyimpanan maklumat di awan, saya selalu dapat mengakses album berharga saya, di mana pun tidak ada kedamaian.

Barang kami seperti rakan sebilik, kecuali kami membayar sewa

Di Jepun, mereka mengatakan bahawa seseorang memerlukan permaidani setengah tatami untuk duduk dan tatami untuk tidur. Inilah sebenarnya ruang yang anda perlukan. Sekiranya, katakan, anda menyewa rumah dengan rakan, maka sewa tidak akan meningkat, anda hanya memerlukan tempat untuk tatami yang lain.

Namun, setiap daripada kita, walaupun kita tinggal bersendirian, masih mempunyai rakan sebilik - barang kita. Dan, omong-omong, ruang yang mereka tempati jauh lebih besar daripada kawasan tatami..

Tidak ada yang enggan tinggal di rumah yang luas dan luas, tetapi melihat keadaan dari sudut yang berbeza: apakah ini bermaksud bahawa kita membiarkan barang-barang kita hidup dalam keadaan yang lebih selesa? Jadi apa yang kita dapat sebagai balasan? Barang-barang kami tidak akan membayar bahagian sewa mereka, mereka tidak akan menolong kami di sekitar rumah, sebaliknya mereka membuat kerja tambahan untuk kami. Adakah kita benar-benar mahu membayar sewa untuk mereka? Mungkin lebih bijak untuk mengusir mereka.

Merapikan tidak bermaksud meminimumkan

Kami orang Jepun mempunyai kebiasaan pada akhir tahun untuk melakukan pembersihan menyeluruh. Kami membuang beberapa perkara dan membuang semua yang tersebar di sekeliling, tidak dapat dilihat. Kami cuba menggunakan ruang yang dikosongkan secara rasional dan menyimpan harta benda kami sedemikian rupa sehingga tidak mengganggu kehidupan seharian kami. Tetapi lama-kelamaan, kekacauan tidak dapat dielakkan lagi dan ini berulang berulang kali. Jadi pembersihan secara berkala bukanlah pilihan, kerana merapikan tidak menyebabkan pengurangan.

Lebih fokus untuk mengurangkan jumlah perkara yang harus anda buang. Setelah anda melakukan ini, ruang di sekitar anda secara semula jadi akan menjadi kurang berantakan, dan lingkaran setan akan terbuka. Sebagai contoh, saya mempunyai begitu banyak barang di apartmen saya sehingga ia sama sekali tidak berantakan. Pada dasarnya mustahil untuk membuat kekacauan di rumah saya.!

Hancurkan tempat pembiakan sampah

Terdapat satu kehalusan: kita biasanya melakukan pembersihan, secara beransur-ansur mengurangkan kekacauan di tempat penyimpanan, setelah itu akhirnya kita dapat membuang bekas itu sendiri, di mana semuanya terbaring.

Tetapi mari kita ingat bagaimana kita menyingkirkan perosak rumah tangga. Adakah kita mula-mula membunuh serangga satu persatu, dan kemudian, setelah melalui proses yang membosankan ini, kita terus menghilangkan sarangnya? Tentu tidak, jika tidak, perosak akan membiak lebih cepat daripada yang kita ada untuk memusnahkannya..

Hal yang sama berlaku untuk penyimpanan semua jenis sampah, yang dapat disamakan dengan tempat pembiakan serangga berbahaya. Walaupun kita membersihkan sarang secara menyeluruh, kita pasti akan mula mengisinya lagi. Oleh itu, kaedah pembersihan yang paling berkesan adalah memusnahkan sarang itu sendiri..

Menyingkirkan bekas dan kotak? Saya sudah merasakan keraguan anda. Tetapi bayangkan apa yang berlaku dalam kes sedemikian. Barang-barang tanpa bekas simpanan yang sesuai akan tersebar di seluruh tempat dalam timbunan yang tidak teratur. Nasib baik, sebahagian besar daripada kita tidak dapat menahan pemandangan seperti itu, dan kita akan terpaksa melakukan sesuatu, misalnya, mula membuang sampah berlebihan. Apabila harta benda kita tidak lagi mempunyai habitat yang selesa, seperti serangga yang menjengkelkan yang kehilangan sarangnya, secara beransur-ansur akan mulai hilang.

Biarkan ruang yang tidak digunakan kosong

Apa yang saya maksudkan? Apabila kita melihat kawasan di mana kita tidak meletakkan apa-apa, kita menganggapnya sebagai ruang terbuang. Secara semula jadi, kami cuba mengisi kekosongan ini dengan cangkuk atau penjahat.

Sebagai contoh, kami memasang mesin basuh di tempat yang ditentukan khas, dan kemudian kami melihat ruang yang tidak terpakai di atas kepala kami. Dan kami berusaha menggunakannya secepat mungkin, terutama dengan mempertimbangkan pangsapuri kecil di Tokyo. Oleh itu, kami sering melengkapkan kabinet di atas mesin basuh di mana anda boleh menyimpan tuala, serbuk cuci, pelembut kain, peluntur dan sebagainya..

Tetapi, tentu saja, ia tidak berakhir di sana. Kami sering memasang rel dari satu dinding ke dinding lain di atasnya, memasang penyangkut dan cangkuk di atasnya, dan gembira kerana kami telah menemui jalan keluar yang bijak. Adakah anda fikir hidup menjadi lebih selesa sebagai hasilnya? Tidak ada yang serupa! Sebenarnya, ini adalah langkah mundur. Sebaik sahaja kita mempunyai ruang penyimpanan tambahan, kita pasti akan mulai menyumbat ruang dengan barang-barang baru, sehingga tidak lama lagi ia akan meluap..

Analogi kereta komuter yang sesak secara tidak sengaja terlintas di fikiran. Pemandangan, terus terang, sama sekali tidak memberi inspirasi. Oleh itu, adakah berbaloi dengan masa dan usaha tambahan untuk menyimpan tempat lain di mana barang-barang tetap kemas? Lebih baik membiarkan ruang yang tidak digunakan kosong, ia akan memberikan ketenangan fikiran: memberi rasa kebebasan dan menjaga minda terbuka untuk perkara yang lebih penting.

Menyerah idea "suatu hari nanti"

Semasa kami membeli alat elektrik, biasanya, sekumpulan aksesori terpasang padanya. Fikirkan kembali alat pembersih vakum yang tidak pernah anda gunakan. Apa itu skru ini? Anda menyimpan semua bahagian dan wayar ini kerana anda fikir anda mungkin memerlukannya "suatu hari nanti." Saya tidak tahu mengenai anda, tetapi saya tidak pernah menggunakan kad jaminan. Sekarang mereka terus menuju ke tong sampah.

Oh, ini adalah "suatu hari nanti" yang terkenal! Kami tidak membuang tin cookie kosong atau beg kertas cantik kerana suatu hari mereka mungkin berguna. Kami menyimpan buku teks berbahasa asing, kerana suatu hari kita akan mula mempelajarinya. Setelah hidup menjadi lebih baik, kita akan mendapat semua item ini. "Suatu hari ia pasti akan berlaku," kita berkata kepada diri kita sendiri. Walaupun kita faham bahawa masa ini tidak mungkin akan tiba. Izinkan saya memberi anda nasihat yang baik: melepaskan idea "suatu hari nanti". Perkara yang kita tidak perlukan sekarang mungkin tidak akan diperlukan sama sekali.

Ucapkan selamat tinggal pada diri lama anda

Semasa mempertimbangkan sama ada membuang item tertentu, adalah penting untuk mempertimbangkan sama ada anda memerlukannya sekarang. Sama seperti sia-sia untuk mencoba mempersiapkan "suatu hari nanti" di masa depan, tidak ada gunanya berpegang pada apa yang "dulu" di masa lalu..

Buku teks yang anda gunakan di sekolah, buku-buku yang membuka mata anda kepada dunia ketika anda masih kecil, pakaian kegemaran anda yang pernah anda gemari. Kenangan itu hebat, tetapi anda tidak akan mempunyai ruang untuk berkembang jika keterikatan anda dengan masa lalu terlalu kuat. Lebih baik memutuskan hubungan ini untuk memberi tumpuan kepada perkara penting hari ini..

Berpegang pada perkara dari masa lalu sama seperti berpegang pada gambar lama anda. Oleh itu, saya cadangkan anda mempunyai keberanian untuk mula melepaskan sesuatu. Tinggalkan hanya barang-barang yang anda benar-benar perlukan, terus maju dari saat ini.

Ujian romantis: apa yang anda hilang dalam hidup?

Sekiranya anda mempunyai semua yang anda mahukan, mungkin ada sesuatu yang masih hilang. !

Anda mungkin tidak menyedari hal ini sama sekali, tetapi jauh di lubuk hati anda masih merasakan bahawa beberapa ceruk tidak dipenuhi.

Ujian mudah ini akan membantu anda mengetahui apa yang anda perlukan untuk merasa puas dengan kehidupan anda. Jawab 11 soalan dan baca hasilnya!

Apa yang hilang dalam kehidupan yang baik?

4 langkah untuk menentukan apa yang sebenarnya anda kekurangan dalam hidup

Kadang-kadang anda merasakan bahawa anda seolah-olah mempunyai segalanya dalam hidup: pekerjaan yang baik, rumah, keluarga, rakan, kesihatan yang boleh diterima, tetapi masih ada yang hilang. Sekiranya anda pernah mengalami perasaan ini, anda tidak bersendirian.!

Kami menawarkan anda dalam empat langkah mudah untuk memahami apa yang anda hilang dan apa yang harus anda lakukan..

1) Luangkan masa untuk mengetahui apa sebenarnya yang menyebabkan anda tidak berpuas hati

Walaupun nampaknya sepanjang hidup anda sama sekali tidak seperti yang anda benar-benar perlukan, anda masih boleh mengetengahkan perkara dan insentif tertentu di dalamnya yang membuat anda tidak bahagia..

Mungkin ada yang tidak berjalan lancar dalam hubungan? Atau adakah anda meninggalkan kerja dengan perasaan tidak puas setelah seharian bersusah payah? Mungkin anda tidak berminat dengan kediaman atau bandar tempat anda tinggal? Fikirkan!

Adalah sangat penting untuk mengetengahkan apa sebenarnya atau siapa sebenarnya yang menyebabkan anda emosi negatif dan perasaan tidak puas hati, kerana tanpa ini mustahil untuk menjadikan hidup anda lebih baik.

2) Gali lebih mendalam dan cuba fahami apa sebenarnya penyebab ketidakpuasan

Sebagai contoh, anda menyedari bahawa kerja anda tidak membawa kesenangan kepada anda. Minggu lalu anda membajak seperti sial, tetapi pada akhirnya anda hanya mendapat kekosongan dan rasa tidak puas hati.

Anda faham bahawa tidak semua pekerjaan dapat membawa anda keluar dari keadaan selesa dan bahagia. Cuba fahami apa sebenarnya yang tidak anda sukai: perincian pekerjaan anda, rakan sekerja anda, jadual kerja atau gaji anda? Dan lain-lain.

3) Tentukan apa yang perlu diubah untuk membuat anda senang dengan keadaan itu

Sekiranya anda telah menganalisis dan menyedari bahawa anda masih tidak berpuas hati dengan pekerjaan anda, tetapi menggali lebih mendalam, menentukan bahawa anda hanya tidak berpuas hati dengan fakta bahawa ia menghilangkan kebebasan anda dan anda tidak mempunyai lebih banyak masa untuk perkara lain, anda berada di landasan yang betul : sekarang anda tahu apa yang sebenarnya anda perlukan!

Fikirkan apa yang diperlukan untuk membuat anda senang dengan pekerjaan anda: Jadual percuma? Penjadualan yang lebih fleksibel? Kurangnya peraturan dan jadual kerja yang ketat? Lebih banyak masa cuti dan peluang untuk terlambat kadang-kadang?

Fikirkan juga mengapa anda pergi ke pekerjaan ini? Mungkin anda tidak mencuba mencari yang lain, kerana anda mendengar di mana-mana bahawa kerja tidak mencukupi? Atau mungkin ibu bapa anda akan kecewa sekiranya anda meninggalkan pejabat? Atau mungkin anda tidak mahu melakukan apa yang anda impikan kerana pekerjaan ini membawa lebih banyak wang.?

Jujurlah pada diri sendiri! Fahami semua masalah ini, dan anda akan memahami apa yang sebenarnya anda perlukan, apa yang anda kekurangan.

4) Mulakan Hari Ini!

Setelah anda menemui sebab sebenar ketidakpuasan anda dan menyelesaikan semua masalah sampingan, anda boleh mengambil tindakan..

Adakah sesuatu yang dapat anda lakukan hari ini untuk mendekatkan keinginan anda dan menjadikan hidup anda lebih baik, menambah sesuatu yang hilang? Kerana sekarang anda tahu apa yang anda hilang!

Ingatlah bahawa mustahil untuk mengubah sesuatu dengan cepat dan dalam satu hari, tetapi anda boleh mengambil langkah kecil ke hadapan, di mana anda benar-benar perlu mendapatkannya.

Psikologi

Apa yang kita kekurangan untuk kebahagiaan?

Adakah anda tahu jenis percutian yang disambut pada hari yang lain? Hari Kebahagiaan Antarabangsa. PBB telah menetapkan cuti ini untuk 20 Mac. Jadi, ia berlalu, tetapi kita tidak menyedarinya. Dan kadang-kadang kita juga tidak memperhatikan bagaimana kehidupan kita secara beransur-ansur berlalu dalam jangkaan kebahagiaan masa depan. Mari fikirkan apa yang menghalang kita daripada bahagia di sini dan sekarang.

Jadi, apa yang kita hilang untuk kebahagiaan??

Cinta

Kebenaran ini sudah lama dan biasa - lebih senang berbahagia ketika anda mempunyai cinta daripada tanpa itu. Tetapi, sayangnya, tidak semua orang berjaya menemui "bahagian" mereka dan harus hidup dalam jangkaan cinta. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa dalam tempoh ini seseorang tidak boleh bahagia. Cinta - berbeza, ada sedikit, tetapi tidak pernah terlalu banyak. Kami mengasihi anak-anak dan ibu bapa, rakan dan saudara-mara. Biarkan bukan cinta yang ditulis oleh Shakespeare, tetapi perasaan tidak kurang kuat yang dapat mengisi hidup kita. Lakukan perbuatan baik, kasih kepada orang lain, dan mereka pasti akan membalas anda..

Kesesuaian diri

Tetapi tetap saja, anda tidak harus menggantungkan tanggungjawab untuk kebahagiaan anda kepada orang lain. Suasana hati kita harus bergantung pada diri kita sendiri, dan bukan pada tingkah laku orang lain. Bukan dari hadiah apa yang suami saya berikan pada 8 Mac, bukan dari apakah bos memuji di tempat kerja dan sama ada rakan baiknya memuji dia. Kita sendiri adalah tukang kebahagiaan kita sendiri, dan mood kita bergantung pada diri kita sendiri. Kita sendiri tahu, bagaimana menggembirakan diri. Membeli-belah, wangian kegemaran, filem, tarian atau muzik. Bagi masing-masing - salah seorang kenalan saya, misalnya, membuat ceramah gembira mengenai sejarah. Perkara utama adalah mencari apa yang akan membuat anda merasa gembira di sini dan sekarang..

Di samping itu, untuk merasa bahagia, penting untuk tidak membandingkan hidup anda dengan kehidupan orang lain. Mungkin seseorang telah mencapai lebih banyak, tetapi seseorang lebih bernasib baik dalam sesuatu. Tetapi kebahagiaan anda adalah kebahagiaan anda, kejayaan orang lain tidak mengurangkannya dengan cara apa pun. Dan jangan terlalu risau dengan pendapat orang lain tentang anda. Yang penting adalah bagaimana perasaan anda.

Keupayaan untuk bergembira

Sebahagian besarnya, kanak-kanak adalah orang yang sangat gembira. Dan bukan hanya kerana mereka tidak perlu menyelesaikan apa-apa, tetapi orang dewasa menangani semua masalah mereka. Sebahagian besarnya kerana kanak-kanak tahu bagaimana menikmati perkara-perkara kecil. Peluang melompat kasut getah melalui lopak, bermain dengan anak kucing jiran atau makan sepotong coklat. Tetapi kita, orang dewasa, boleh makan sebiji kek keseluruhan, dan bukannya kegembiraan hanya merasa bersalah. Oleh itu, kita perlu mendapatkan semula kemahiran unik ini. Berjalan lebih kerap, menikmati cahaya matahari musim bunga, menghirup udara musim panas yang hangat. Ikut laluan baru, anda mungkin tersesat. Melihat-lihat dengan penuh minat, membuat penemuan kecil, terkejut dengan perkara-perkara yang tidak dijangka.

Kepuasan

Terdapat banyak koleksi lucu di Internet dengan topik "harapan adalah kenyataan", di mana gambar pertama kelihatan seperti gambar kedua seperti siang hingga malam. Tetapi hanya lucu di Internet, dalam kehidupan, jurang antara harapan dan kenyataan dapat membuat seseorang tidak bahagia. Dalam mimpinya, dia memegang jawatan terkemuka, dan dalam hidup - seorang pelakon; menaiki jip, bukan "hatchback" sederhana, tinggal di sebuah pangsapuri studio besar, bukan di "Khrushchev" kecil. Dan perbezaan ini membuat seseorang menyalahkan dirinya sendiri, orang lain dan bahkan seluruh dunia untuk segala-galanya dan, tentu saja, merasa tidak bahagia.

Biasanya orang mencapai dalam hidup apa yang mereka mahukan. Dan jika jurang antara impian dan kenyataan terlalu besar, perlu dipertimbangkan - adakah ini impian anda? Mungkin, pada hakikatnya, mereka wujud oleh ibu bapa atau persekitaran anda. Dan anda, jika anda mendengarkan diri anda, bersedia mengorbankan kerjaya demi keluarga, gaji tinggi demi kebebasan kreatif atau pangsapuri besar untuk perjalanan. Jadi mungkin anda telah mencapai apa yang anda mahukan, dan anda tidak perlu menyeksa diri anda dengan kebimbangan yang tidak perlu.?

Keberanian

Kadang-kadang kita tidak mempunyai keberanian untuk bahagia. Kami takut untuk berhenti dari pekerjaan yang tidak dicintai, kami takut untuk mengubah hidup kami dan kami terjebak dalam rutin yang membosankan. Tetapi kadang-kadang, untuk menjadi bahagia, anda perlu mengatasi rasa takut. Bayangkan senario yang paling negatif. Setelah diperiksa dengan lebih dekat, mungkin dia tidak menakutkan anda. Buat keputusan anda untuk berubah, kerana menjalani kehidupan yang tidak bahagia jauh lebih menakutkan..

Secara umum, ketakutan adalah musuh kebahagiaan yang kekal. Kami bimbang tentang masa depan kami, tentang anak-anak dan orang tersayang. Dan tidak ada yang menjauhkan diri dari ini, saya bimbang perasaan ini akan selalu ada bersama kita. Anda hanya dapat mengingatkan diri sendiri bahawa hidup adalah "momen antara masa lalu dan masa depan", dan cuba jangan menggelapkan saat ini dengan pengalaman berterusan.

Iman pada keajaiban

Saya rasa skeptis mengenai dunia tidak membenarkan banyak orang merasa bahagia. Sudah tentu, ini lebih mudah: jika tidak ada yang diharapkan, tidak akan ada kekecewaan. Tetapi hidup di dunia di mana tidak ada yang baik dapat terjadi secara definisi, sangat menyedihkan.

Tetapi keajaiban memang berlaku! Pernahkah anda mendengar cerita mengenai nenek metro yang menyanyikan lagu Perancis dan Charles Aznavour? Penyanyi itu telah mengundangnya ke konsert, berjanji untuk bertemu dengannya, dan pada masa yang sama - untuk mengurangkan harga tiket untuk orang lain. Tetapi semuanya bermula dengan kenyataan bahawa bekas rakan sekelas saya Alexander Chernykh menunjukkan perhatian kepada orang yang tidak dikenali, merakam video pendek dan menulis catatan di rangkaian sosial. Bukankah itu satu keajaiban sebenarnya?

Kebebasan

Sudah tentu, menjadi bebas sepenuhnya tidak mungkin berfungsi. Tetapi apa yang sebenarnya kita perlukan adalah bebas dari masa lalu kita. Melepaskan dendam masa lalu dan melepaskan orang-orang yang pernah bersama kita. Sekiranya anda membuang beban ini, hidup akan menjadi perkara yang lebih mudah dan menyenangkan..

Saya tidak boleh mengatakan bahawa segala-galanya dalam hidup saya berjalan seperti yang saya mahukan. Pasti sesuatu boleh menjadi lebih baik. Tetapi pada masa yang sama saya merasa seperti orang yang benar-benar gembira. Apa yang saya sangat berharap kepada anda!

Adakah anda menganggap diri anda seorang yang bahagia? Atau adakah anda kekurangan sesuatu untuk kebahagiaan?

Oleh itu.

Anda boleh menjadi lebih bahagia walaupun dengan menghirup aroma kegemaran anda. Aroma sitrus dikatakan mempunyai kesan antidepresan, serta aroma cengkeh, melati, kemangi dan bergamot..

Aqua Allegoria Mandarine-Basilic Eau de Toilette, Guerlain

Glam melati Eau de Parfum, Michael Kors