Resipi lama untuk kepingan angsa

Kamus akademik kecil. - M.: Institut Bahasa Rusia Akademi Sains USSR. Evgenieva A.P. 1957-1984.

  • linen
  • polo

Lihat apa "poltok" dalam kamus lain:

CEILING - CEILING, lihat lantai. Kamus Huraian Dahl. DALAM DAN. Dahl. 1863 1866... Kamus Penjelasan Dahl

CANVAS - CANVAS, kanvas, suami. (pakar.). Separuh daripada ayam kering, masin atau salai, ikan. Kamus penjelasan Ushakov. D.N. Ushakov. 1935 1940... Kamus Penjelasan Ushakov

kanvas - kata nama, bilangan sinonim: 1 • setengah (30) Kamus Sinonim ASIS. V.N. Trishin. 2013... Kamus sinonim

Linen - m. Tempatan Separuh daripada unggas salai atau masin, ikan. Kamus penerangan Efremova. T.F. Efremova. 2000... Kamus Penjelasan Moden Bahasa Rusia oleh Efremova

kain - kain, kain, kain, kain, kain, kain, kain, kain, kain, kain, kain (kain: kain, kain, kain, kain (sumber: "Paradigma penekanan penuh mengikut A. A. Zaliznyak")... Bentuk kata

kanvas - kanvas ok, mungkin... kamus ejaan Rusia

kain - kain /, bahagian Gusak, razrozaniy udovzh nadvoє, asin dan berasap... Kosakata Tlumachy Ukraine

kanvas - siling... Kamus Ringkas Anagram

kain - a, m. Setengah daripada ayam yang dihisap, kering atau masin, haiwan. ► Dia sendiri hidup pelit, dia memberi makan ayahnya dengan kain masin. // Saltykov Shchedrin. Golovlevs //; Rakan-rakan yang lapar duduk makan, makan roti dan mentega, kain dan...... Kamus kata-kata terlupa dan sukar dari karya sastera Rusia abad ke-18 hingga ke-19

Lembu banyak kain. - Lembu belum selesai. Lihat BANYAK... V.I. Dahl. Peribahasa Rusia

pemukulan - siling papak... Kamus Ringkas Anagrams

Gulung masin mengikut resipi lama Rusia

Pengarang

Bahan-bahan:

  • angsa 10 keping
  • → atau itik 10 keping
  • garam 500 gram
  • garam garam 20 gram
  • air 2.5-3 liter
  • wort 3 liter
  • Beli di FindMeals

Untuk memasak, anda mungkin memerlukan:

Kaedah memasak:

Tuangkan bangkai unggas yang sebelumnya dipetik, dihiris dan dipotong separuh panjang dengan air rebus dengan garam dan garam dan air garam sejuk. Sekiranya dikehendaki, anda boleh menambah rempah dan akar cincang ke dalam air garam. Inkubkan 4-6 hari.

Keluarkan tuala, biarkan air garam mengalir.

Lumurkan setiap kain dengan bir panas atau kvass wort dan gantung di fros, dan dengan kedatangan musim bunga - di bawah sinar matahari, mengelakkan kelembapan..

Memasak, kepingan akan menjadi lut. Semakin lama mereka membeku, semakin sedap..

Linen angsa

  • masakan desa
  • burung
  • resipi

Unggas (separuh daging) - separuh daripada ayam yang disenyawakan, dikeringkan, dikeringkan dengan ketuhar atau masin tanpa tulang. Pada abad ke-18-19, dalam tempoh penyembelihan ayam secara besar-besaran, linen adalah hidangan yang sangat biasa di atas meja orang-orang kaya. Saltykov-Shchedrin di zaman kuno Poshekhond menulis: "Kami sangat membenci sisa-sisa haiwan peliharaan masin, yang kami diberi makan hampir setiap hari pada musim panas." Ini adalah bagaimana ia berlaku...

Bahan-bahan

Angsa - 20 biji. (32 kg)

Saltpeter (pengawet) - 50 gr.

Lada hitam - 13 gr.

Daun bay - 40 gr.

Allspice - 40 gr.

Kaedah memasak

Pada musim luruh, sembelih angsa, petik, usus, kulit kepala, potong bangkai menjadi dua bahagian, lap dengan tuala dan, sementara dagingnya hangat, angkat semua tulang, tinggalkan kaki. Kemudian garam daun mengikut resipi berikut: garam, garam, daun salam, hitam dan allspice, cengkih, ketumbar kisar halus dan campurkan. Tuangkan kain ke dalam tong dengan campuran rempah, saltpeter dan garam. Apabila tong penuh, letakkan penutup di atas, tekan dengan batu. Simpan tong dalam api sederhana sehingga garam larut (biasanya ini berlaku dalam dua hari).

Kemudian gosok tong dengan bersih dan bawa ke tempat yang sejuk, terbalik setiap tiga hari. Pada bulan Mac, buka tong, keluarkan linen dan, setelah mengelap dengan bersih, merokok seperti ham.

Pilihan 2 - moden

angsa (lemak) - 1 keping.

lada merah - 12g.

daun salam - 3 pcs.

lada hitam - 5g.

Potong angsa menjadi 2 bahagian di sepanjang bangkai dan hamparkannya, memotong tulang, kecuali tulang kaki. Balutkan kain dengan air mendidih dan gosokkan dengan garampeter dan rempah hancur. Biarkan selama sehari sehingga garam larut. Keesokan harinya, gosokkan bahagian angsa dengan dedak, keringkan dan gantung hingga merokok.

Maksud perkataan "lintel"

POLOTOK, -ka, m. Lama. Separuh daripada unggas salai, kering atau masin, haiwan. Khususnya, kami membenci sisa-sisa haiwan peliharaan masin, yang kami diberi makan hampir setiap hari pada musim panas. Saltykov-Shchedrin, zaman purba Poshekhonskaya.

Sumber (versi bercetak): Kamus bahasa Rusia: Dalam 4 jilid / RAS, Institut linguistik. penyelidikan; Ed. A.P. Evgenieva. - Edisi ke-4, Dihapus. - M.: Rus. lang.; Poligraf, 1999; (versi elektronik): Perpustakaan elektronik asas

POLOTO'K, kain, m. (Khas). Separuh daripada ayam kering, masin atau salai, ikan.

Sumber: "Kamus Penjelasan Bahasa Rusia" yang diedit oleh D. N. Ushakov (1935-1940); (versi elektronik): Perpustakaan elektronik asas

jalur

1. kulin. ketinggalan zaman. separuh daripada unggas kering, asin atau salai, ikan ◆ Makanannya kaya: pai, sup kubis dengan daging segar, rebus dengan giblet, angsa goreng, daging kornet dengan lobak, potongan angsa, dan setelah makanan ringan berbeza: kacang, bunga matahari, tongkat dengan roti inberry dan roti jahe bulat, dan skate roti halia untuk kanak-kanak. N. S. Leskov, "Kehidupan Wanita", 1863.

Menjadikan Peta Kata lebih baik bersama

Helo! Nama saya Lampobot, saya adalah program komputer yang membantu membuat Peta Perkataan. Saya boleh mengira dengan baik, tetapi setakat ini saya tidak memahami dengan baik bagaimana dunia anda berfungsi. Tolong saya mengetahuinya!

Terima kasih! Saya menjadi lebih baik dalam memahami dunia emosi.

S: transeksual adalah sesuatu yang neutral, positif atau negatif?

Sinonim untuk "kanvas"

Kalimat dengan perkataan "kanvas"

  • Dia merasa seperti menang ketika saya melompat keluar dari bilik, membanting pintu dengan kuat sehingga kepingan plaster kecil jatuh dari kanvas..
  • Selepas itu, gulung kepingan angsa dalam bentuk kerucut terpotong dengan kaki di hujungnya, masukkan sebiji epal di dalam setiap kerucut, tarik dengan benang dan letakkan kembali di dalam bekas penyembuhan.
  • Selama ini, anda perlu menggoncangkan bekas 1 - 2 kali seminggu atau membalikkannya sehingga jus yang terbentuk akibat pengasaman merendam lembaran angsa.
  • (semua tawaran)

Petikan dari klasik Rusia dengan perkataan "kanvas"

  • Hidangannya kaya: pai, sup kubis dengan daging segar, rebus dengan giblet, angsa goreng, daging kornet dengan lobak, helai angsa, dan setelah makanan ringan yang berbeza: kacang, bunga matahari, tongkat dengan roti halia inbar dan bulat, dan skate roti halia untuk anak-anak.

Keserasian perkataan "kanvas"

  • web angsa
  • (jadual keserasian penuh)

Konsep yang berkaitan dengan perkataan "kanvas"

hantar komen

Selain itu

  • Cara mengeja perkataan "kanvas"
  • Penolakan kata nama "shistok" (perubahan nombor dan kes)
  • Petikan dengan perkataan "kanvas" (pemilihan petikan)

Kalimat dengan perkataan "kanvas":

Dia merasa seperti menang ketika saya melompat keluar dari bilik, membanting pintu dengan kuat sehingga kepingan plaster kecil jatuh dari kanvas..

Selepas itu, gulung kepingan angsa dalam bentuk kerucut terpotong dengan kaki di hujungnya, masukkan sebiji epal di dalam setiap kerucut, tarik dengan benang dan letakkan kembali di dalam bekas penyembuhan.

Selama ini, anda perlu menggoncangkan bekas 1 - 2 kali seminggu atau membalikkannya sehingga jus yang terbentuk akibat pengasaman merendam lembaran angsa.

Produk serantau

Saya menjumpai beberapa resipi jeli oatmeal. Yang pertama dari buku "Dapur Teladan", 1892, saya dikecualikan

Hulurkan: 2 paun tepung oat
Rendam 2 paun oatmeal dalam air pada waktu petang dan tambahkan roti masam atau sepotong roti masam hitam di sana, biarkan masam, dan saring pagi melalui ayakan ke dalam periuk, garam dan rebus hingga lembut, kacau terus dengan spatula; dituangkan ke dalam pinggan atau pinggan dalam dan disejukkan.
Hidangkan minyak sayuran atau susu badam secara berasingan.

Resipi seterusnya dari buku "Cerita mengenai Masakan Rusia", N.I. Kovalev, 1989 disesuaikan. Tetapi pertama, sedikit keseronokan dari sumber ini:

Kissel oatmeal. Penulis legenda "The Kale of Bygone Years" Nestor menceritakan kisah luar biasa tentang bagaimana semasa pengepungan salah satu kota pasukan Rusia mengalami kebuluran yang dahsyat dan musuh-musuh menjangkakan mereka akan menyerah pada hari-hari mendatang, tetapi atas nasihat penatua Belgorod, penduduk mengumpulkan bekalan terakhir, memasak jeli, menuangkannya ke dalam sumur, duduk-duduk dan dalam pandangan penuh pengepung mengambil jeli dari telaga dan makan. "Tanah itu sendiri memberi makan mereka, orang-orang seperti itu tidak dapat dikalahkan!" - Pechenegs memutuskan dan mengangkat pengepungan. Jeli jenis apa yang kita bincangkan? Sudah tentu, bukan mengenai jeli manis moden, tetapi mengenai jeli oatmeal yang berkhasiat, yang merupakan hidangan kegemaran masyarakat Rusia..

Jeli oatmeal.
Grat oat (gandum gulung) 100, gula 8, garam 2, air 300, susu 200, mentega 5.
Tuangkan kuah dengan air suam dan biarkan selama sehari di tempat yang hangat. Kemudian tapis dan peras. Masukkan garam, gula ke cairan yang dihasilkan dan rebus, kacau terus, hingga pekat. Masukkan susu ke jeli panas, campurkan, tuangkan ke dalam pinggan minyak, masukkan sejuk. Apabila agar-agar mengeras, potong menjadi bahagian dan sajikan dengan susu sejuk atau yogurt.

Saya membuatnya mengikut resipi terakhir. Hercules harus digunakan dengan baik, atau lebih baik lagi, menggiling, sangat sedikit air yang diperoleh, saya menambah dan agar-agar ternyata lebih cair. Sekiranya tanpa susu, sejuk hingga 37C dan tambahkan bifidoflora, biarkan suam dan tambahkan lingonberi (lebih baik vitamin dari itu), maka yang ada di dalam balang kecil adalah berdenyut. Tetapi saya lebih suka susu.

Pada pendapat saya, walaupun nama-nama jeli ini terdengar sangat teruk. Jadi saya membayangkan lendir kacang ini di tangan saya.. seram.

Berikut adalah petikan dari salah satu artikel kami:

Semasa kecil, menelan jeli kranberi di bawah pepatah ibu saya mengenai sungai susu dan tebing jeli, anda selalu kagum - bank jenis apa yang sangat cair. Saya pergi ke darat - dan tenggelam di paya merah jambu. Pepatah kuno telah bertahan, tetapi jeli dalam bentuk aslinya tidak. Atau anda membaca "Moscow dan Muscovites" oleh Gilyarovsky dan tersandung ungkapan: "Kisselka kacang, biarkan diisi dengan mentega!" - dan anda juga bingung - apa kaitannya dengan kacang polong dan lebih banyak minyak. Kami lupa perlakuan lama Rusia, terlupa sepenuhnya.

Dahl dalam kamus memberikan definisi berikut: "Kissel (masam) adalah jeli serbuk; oat, gandum hitam, gandum dimasukkan ke dalam adunan dan masam; kacang tidak beragi." Oleh itu, ternyata bahawa jeli lama Rusia adalah hidangan agar-agar, sering masam, dibuat dari pelbagai tepung. Penyediaannya dibuat berdasarkan pencucian pati dari tepung, pembengkakan berikutnya dan penapaian lemah dengan pendedahan berpanjangan kepada api sederhana, dan kemudian - pembuatan bir. Hasilnya adalah jisim gelatin yang padat yang dapat dipotong dengan pisau - ini mungkin merupakan "pantai". Biasanya tanpa gula, agar-agar masam dicuci dengan air yang diberi makan, manis dengan madu, dan yang segar dibumbui dengan sayur-sayuran, iaitu minyak tanpa lemak. Agar tidak berasas, kami akan memberikan, sebagai contoh, dua resipi lama untuk jeli sebenar:

Tuangkan tepung oat dengan air sejuk, tambahkan sepotong roti hitam, biarkan selama sehari dan masam. Kemudian tapiskan ayak dari periuk, garam secukup rasa dan masak sehingga pekat, terus kacau dengan spatula kayu. Tuangkan ke dalam pinggan cetek dan letakkan dalam keadaan sejuk. Potong agar-agar beku menjadi beberapa bahagian. Hidangkan minyak sayuran secara berasingan. Bawang yang digoreng dengan minyak sayuran juga baik sebagai lauk..

Masak kacang polong sepenuhnya. Gosokkan dengan penapis. Perasakan kacang polong cair secukupnya dengan garam, masukkan ke dalam pinggan rata, masukkan sejuk dan biarkan mengeras.

Jeli kacang dibumbui dengan minyak dan dimakan dengan kaldu daging atau kuah daging.

Tetapi buah beri dan jeli buah biasa berasal dari Eropah Barat. Mereka disediakan berdasarkan jus atau decoctions, menambah gula dan menumis dengan kanji (kentang atau jagung). Jeli semacam itu dimakan sebagai hidangan manis bebas atau digunakan sebagai sos dan kuah untuk pencuci mulut yang lain. Bergantung pada jumlah kanji, jeli dibahagikan kepada tebal (1 sudu per segelas cecair), ketumpatan sederhana (2 sudu teh setiap gelas) dan separa cair (1 sudu teh setiap gelas). Jeli tebal dicurahkan ke dalam acuan dan disejukkan. Ternyata jeli halus. Kissel dengan ketumpatan sederhana sering disajikan sejuk, dan supaya filem tidak terbentuk di permukaan (walaupun banyak orang menyukainya), taburkannya dengan gula pasir atau serbuk. Biasa minum jeli separa cair panas atau menggunakannya sebagai kuah untuk kaserol, puding, dll. Seni kuliner tidak berhenti di situ - mereka juga membuat jeli berdasarkan coklat, koko, kopi, badam, susu.
Jeli memasak tentu saja bukan "binomial Newton", tetapi ada juga beberapa helah kecil di sini. Sebelum pembuatan bir, pati dicairkan dengan air sejuk, atau rebusan, atau susu - kali ini. Anda perlu menuangkan pati yang dicairkan ke dalam cairan panas, tetapi tidak menjadi mendidih (!), Jika tidak, akan ada ketulan - itu dua. Di samping itu, pemilihan pati yang betul memainkan peranan penting - iaitu tiga. Untuk jeli buah dan beri, pati kentang harus digunakan, kerana pati jagung memberikan kekeruhan tertentu, yang sama sekali tidak sesuai di sini. Tetapi untuk tenusu dan badam, sebaliknya, lebih baik mengambil jagung, maka rasa jeli akan lebih lembut. Dan satu lagi perkara: jeli pada pati kentang hanya mendidih, kerana pemanasan yang berpanjangan merosakkan pes pati, dan agar-agar menjadi cair. Kissel dimasak pada pati jagung setelah mendidih selama 5-7 minit lagi. Masukkan sedikit asid sitrik ke jeli yang terbuat dari buah-buahan dan buah beri yang terlalu manis. Itulah semua "asas asas".

Palt, hidangan tradisional utara Sweden

Semasa saya dan anak-anak saya, pendatang baru, untuk pertama kalinya mencuba mantel dari produk separuh siap di kedai, kami, secara halus, tidak menyukainya, dan kami sekali lagi mengejek selera orang Sweden dengan semua gula-gula masin dan lada mereka serta cara makan daging dengan jem. Tetapi kemudian, ketika saya sudah bertemu dengan orang Sweden saya dan dia menyediakan hidangan ini untuk kami sendiri, ternyata sangat enak, dan kemudian kami dengan senang hati memperlakukan diri kami kepada saudara-mara dan rakan-rakannya, dari semasa ke semasa mengundang kami untuk "mantel".

Terdapat dua jenis lapisan: satu berwarna terang, terbuat dari kentang dengan tepung dan daging babi, dan yang lain berwarna gelap, terbuat dari tepung dengan darah. Ini adalah hidangan yang sangat memuaskan yang menyebabkan kelumpuhan kot yang disebut. Selepas makan, anda akan merasa lemah lembut, tidak mahu bergerak dan, mungkin, walaupun sedikit sejuk, dan rumah anda akan dipenuhi dengan kedamaian..

Hari ini saya akan memberitahu anda cara memasak lapisan kentang. Untuk melakukan ini, kita memerlukan 800 g daging babi masin (dengan lemak), 2.5 kg kentang yang dikupas, 460 g tepung gandum (ini untuk permulaan), 200 g tepung rai, 3 sudu besar. sudu garam (1 dalam adunan, 2 dalam air), susu dan mentega masin.

Kemudian kami melakukan ini:

1. Parut kentang kupas mentah. Perah jus dari dalamnya.

2. Campurkan kentang, garam dan kedua-dua tepung dengan baik untuk mendapatkan doh yang cukup pekat, tetapi tidak sukar, dari mana anda boleh membentuk koloboks. Masukkan tepung gandum jika perlu.

3. Rebus 6.5 liter air masin sedikit. Potong daging babi menjadi kiub.

4. Apabila air mendidih, dengan tangan basah kita mula membentuk koloboks lebih kecil daripada bola tenis (jangan letakkan di papan). Kami meratakan setiap roti ke dalam kue, meletakkan daging babi di tengah, menutup tepi dan meratakannya dengan gerakan bergulir.

5. Gulungkan roti yang sudah siap dengan lembut ke tangan anda ke sudu berlubang yang direndam dalam air mendidih (agar tidak melekat pada sudu yang berlubang) dan segera rendam sepenuhnya di bawah air, di mana, gulung perlahan-lahan di bawah air pada sudu berlubang, tunggu 15-20 saat, kemudian lepaskan ke bahagian bawah ( supaya doh dibancuh dan tidak melekat di bahagian bawah). Bahagian ini paling baik dilakukan bersama - sementara yang satu memegang, yang lain arca.

6. Sebelum setiap kolobok baru kita membasahi tangan kita dengan air.

7. Masak di bawah penutup dalam air mendidih selama satu jam. Jangan kacau.

8. Goreng kiub daging babi yang tersisa dalam kuali dan tawarkan dalam pasu yang berasingan..

9. Hidangkan mentega pada hidangan biasa: semua orang meletakkannya di atas kotnya semasa cair.

10. Hidangkan susu sejuk ke lapisan - minuman yang tidak dapat diganti untuk hidangan ini.

11. Letakkan lapisan siap pada pinggan satu demi satu terus dari kuali. Sebelum anda mula makan, potong bola menjadi separuh dan masukkan mentega di atas kepingan panas.

Bon selera dan impian!

Bola yang tersisa mesti dikeluarkan dari panci, kerana bola tidak dapat ditinggalkan di dalam air. Simpan lapisan kentang di dalam peti sejuk tanpa membeku. Keesokan harinya ia boleh dipotong menjadi kiub dan digoreng dalam kuali, atau dipanaskan semula dalam periuk air.

8 hidangan lama Rusia yang tidak biasa

Banyak hidangan masakan Rusia, yang nenek moyang kita makan selama-lamanya, hampir dilupakan. Mereka hanya dikenang oleh peminat masakan dan sejarawan. Dan walaupun nenek moyang kita tidak makan buah zakar mentah atau lipas goreng, banyak resipi kuno dapat mengejutkan orang Rusia moden, dan kadang-kadang bahkan menimbulkan rasa jijik tertentu..

Ini adalah sup sejuk tertua Rusia, yang dimakan oleh orang miskin pada zaman pagan, dan hingga abad ke-20. Resipi sangat mudah, tetapi berubah-ubah: dalam air - air, kvass atau susu, roti hancur, lebih baik dalam bentuk keropok. Sekiranya ada minyak dan bawang, beberapa rempah, kemudian mereka ditambahkan. Bagi orang moden, makanan seperti itu kelihatan seperti slop - sukar bagi kita untuk memahami mengapa orang menambahkan roti ke cecair, jika anda boleh memakannya dan meminumnya.

Pai Visigi

Masakan Rusia lama sangat menjimatkan, mereka berusaha mendapatkan makanan maksimum dari setiap produk. Sering kali perlu datang dengan hidangan dari inti, dan bahkan dari tulang. Viziga adalah akord ikan sturgeon, iaitu analog ikan tulang belakang. Ia kelihatan seperti tali panjang. Setelah diambil dari ikan, ia dikeringkan, sehingga diperoleh produk separuh siap yang dapat disimpan dalam jangka masa yang lama. Selalunya, vizigu di Rusia digunakan sebagai pengisian pai, dicampur dengan ikan cincang, tetapi ada resipi lain. Dan di kawasan industri perikanan, vizigu kadang-kadang dimakan dan begitu, dengan gigitan. Sebelum menambah pai, wizig perlu dimasak selama beberapa jam sehingga menjadi lembut sepenuhnya. Viziga adalah salah satu bahagian ikan yang paling sihat. Ia mengandungi sedikit kalori, tetapi banyak mineral dan vitamin berguna untuk manusia. Ramai yang mempunyai keraguan, tetapi vizigi mempunyai tekstur halus dan rasa yang menyenangkan, jadi mungkin anda tidak harus melupakan produk ini..

Roti dengan daging

Di Rusia, pai sangat popular sejak zaman dahulu lagi. Tetapi resipi mereka agak berbeza dari yang digunakan oleh suri rumah moden. Pai tanpa gula disebut roti atau kulebyaks, dan hampir selalu besar. Di pra-Petrine Rusia, roti sering disiapkan dengan lemak babi, daging babi dan domba, dan daging lembu. Secara semula jadi, ini bukan satu-satunya bahan dalam pengisian: lemak babi dicampur dengan bawang, telur rebus, dan daging. Bagi nenek moyang kita, yang bekerja keras sepanjang hari, makanan berkalori tinggi membantu mengekalkan kekuatan.

Domba utuh disumbat di bahagian

Di Rusia, mereka gemar memasukkan daging dengan penuh semangat. Ramai orang masih memasak angsa yang disumbat di rumah. Tetapi nenek moyang kita mengisi semua yang bermula dengan bubur, telur, bawang, roti, lobak dan banyak lagi. Adalah lebih menguntungkan dan lebih enak untuk memasak dengan cara ini - jus daging dan lemak yang direndam. Jenis daging utama yang digunakan di Rusia adalah daging kambing. Bagaimanapun, maklumat tersebut diberikan oleh etnografer Mikhail Zabylin dalam bukunya "orang Rusia". Inilah cara Domostroy mengesyorkan pemilik yang berhemat dan berjimat cermat dengan kambing yang dibeli:
"Beli seekor domba dan kulitnya di rumah, dan simpan beberapa domba untuk mantel bulu, dan jeroan kambing adalah tambahan untuk meja, saguhati juga. Isteri rumah tangga dan tukang masak yang baik mempunyai banyak idea: mereka akan merebus rebusan dari brisket, mengisi buah pinggang, menggoreng bilah bahu, memasukkan kaki dengan telur, memotong hati dengan bawang dan membungkusnya dalam kuali dengan filem. Paru-paru, juga dengan susu, tepung dan telur, akan menuangkannya, dan usus membanjiri testis, dari kepala domba, dia akan memasak cerebellum dengan giblets dalam kaldu, dan parut akan diisi dengan gruel, dan ginjal akan direbus atau, diisi, digoreng, - dan jika demikian, dari satu ram akan ada banyak kegembiraan. (Jeli yang tersisa bagus untuk disimpan di atas ais) ".

Kain

Lembaran adalah angsa kering yang disimpan lama. Di kampung-kampung, ia disiapkan pada musim gugur. Sebagai peraturan, separuh dari burung itu dikeringkan, tetapi mereka juga dapat mengeringkannya sepenuhnya. Burung itu dipotong separuh, tulang dikeluarkan, dan kemudian diasinkan dalam tong dengan garam dan rempah di bawah mesin penekan. Setelah masin, tong itu diawetkan dengan resin dan dibiarkan di luar untuk musim sejuk. Pada bulan Mac, tong itu dibuka dan isinya berasap..

Keju kotej susu popi

Poppy disukai di Rusia. Ini adalah perasa yang sangat popular untuk hidangan manis. Semasa berpuasa di rumah makmur, susu lembu diganti dengan susu popi. Ia mudah dibuat: anda hanya perlu menghancurkan 200 gram biji poppy dan campurkan dengan air. Nenek moyang kita sangat menyukai susu popi sehingga mereka berjaya membuat keju kotej daripadanya: beberapa etnografer menulis tentang ini sekaligus. Walau bagaimanapun, resipi untuk hidangan dan penerangan terperinci telah hilang hari ini..

Lampopo

Ini adalah hidangan manis dan minuman. Lampopo menjadi sangat popular di Rusia pada abad ke-19. Pada tahun 1850-an dan 1860-an, ia dituangkan di semua penginapan dan restoran di Moscow dan St Petersburg. Walaupun ini agak baru, resipi lampopo kedengarannya sangat aneh, dan memberi kita gambaran tentang bagaimana perubahan rasa cepat berubah: roti kastad dengan kismis berubah menjadi rusuk basi, kemudian dituangkan dengan bir ringan, yang ditambah dengan rum, banyak gula dan jus lemon. Dalam bentuk ini, hidangan ini disajikan di atas meja. Cecair itu diminum, dan keropok dimakan.

Koboi

Hidangan daging ini telah lama disiapkan oleh Cossack di Kuban. Kovbyk mengikuti tradisi berhemat dari masakan Rusia - ia tidak hanya disiapkan dari jeroan, tetapi juga menjadi lebih enak jika penyediaannya tetap hangat selama beberapa hari, yang sangat berguna pada kempen ketenteraan yang panjang. Koboi diperbuat daripada daging babi. Sebagai tambahan kepada perut paru-paru dan hati, resepnya termasuk kepala babi dari mana daging dipotong. Semuanya dicincang, dicampur dengan bawang dan lada, dan kemudian dimasukkan ke dalam perut. Kemudian dijahit dan dijemput - Cossack kadang-kadang membawanya sepanjang hari, sehingga keluar lebih enak. Kemudian anda perlu mendidihnya selama dua jam, dan bakar dengan jumlah masa yang sama, dioleskan dengan minyak.

Makna perkataan

kamus silang kata

kanvas
  • Separuh daripada ayam kering, masin atau salai, ikan
  • lihat lantai
  • Ayam separuh salai atau masin, ikan

Kamus Penjelasan Bahasa Rusia yang Hidup, Dal Vladimir

Kamus penerangan bahasa Rusia. D.N. Ushakov

kanvas, m. (khas). Separuh daripada ayam kering, masin atau salai, ikan.

Kamus penjelasan dan terbitan baru dari bahasa Rusia, T.F. Efremova.

tempatan Ayam separuh salai atau masin, ikan.

Contoh penggunaan kata kanvas dalam kesusasteraan.

Dia bergegas ke tempat memasak sendiri, anak perempuan itu membawa pelek, bibirnya yang lain - kanvas daging babi.

Sophia memberi makan tiga ratus orang lapan kali setahun, dan saudara perempuannya, puteri, memberi mereka makan - mereka memberikan lidah sapi dan jeli kepada pemakan daging orang biasa, kanvas angsa, ayam dalam bubur dan pai dengan daging lembu dan telur, dan kemudian mereka memberikan daging babi rebus masin, dan teshki, dan makanan ringan, dan banyak wain, madu gypsy berganda.

Tetapi Stepan Arkadyevich, walaupun terbiasa dengan makan malam yang lain, mendapati semuanya sangat baik: jamu, roti, dan mentega, dan terutama sekali kanvas, dan cendawan, dan sup kubis jelatang, dan ayam dengan sos putih, dan wain Crimea putih - semuanya sangat baik dan indah.

Baiklah, Agafya Mikhailovna, "Stepan Arkadyevich memberitahunya, mencium hujung jari-jarinya yang montok," apa kanvas ramuan apa yang anda ada!

Fess mengalihkan titik pelekatnya ke batu kanvas, menambah mantra Pelanggaran sederhana.

Usaha Agafya Mikhailovna dan tukang masak, agar makan malam itu sangat enak, akibatnya hanya kedua-dua rakan yang lapar, setelah makan makanan ringan, makan roti dan mentega, kanvas dan cendawan masin, dan juga fakta bahawa Levin memerintahkan sup untuk disajikan tanpa pai yang dengannya chef ingin mengejutkan tetamu terutamanya.

Di atas perak, pewter, piring dicat adalah timbunan sosej, ayam goreng, daging sapi babi dan daging babi, asap kanvas, lidah, acar, kacang polong, selai, roti garing, bagel, krumpet, kue rata, ada Ukraine - kaca hijau - beruang dengan vodka, tong dengan Hungaria, tong bir.

Hidangannya kaya: pai, sup kubis dengan daging segar, sup dengan giblets, angsa goreng, daging kornet dengan lobak, angsa kanvas, dan selepas makanan ringan berbeza: kacang, bunga matahari, tongkat dengan roti halia inbar dan bulat, dan seluar roti halia untuk anak-anak.

Sumber: perpustakaan Maxim Moshkov

Transliterasi: polotok
Ia berbunyi ke belakang sebagai: kotolop
Lembaran terdiri daripada 7 huruf

Makna perkataan "canvas"

Apa maksud perkataan "kanvas"?

Kamus Efremova

Kain

tempatan.
Ayam separuh salai atau masin, ikan.

Kamus Ushakov

Kain

kanvas mengenai, kanvas, suami. (pakar.). Separuh daripada ayam kering, masin atau salai, ikan.

Kamus Perkataan Terlupa dan Sukar abad ke-18-19

Kain

, a, m.

Binatang separuh asap, kering atau masin, haiwan.

* ► Dia sendiri hidup pelit, dia memberi makan ayahnya dengan kain masin. // Saltykov-Shchedrin. Golovlevs //; Rakan-rakan yang lapar duduk makan makanan ringan, makan roti dan mentega, linen dan cendawan masin. // Lev Tolstoy. Anna Karenina // *

Lihat juga:

Analisis morfologi perkataan "kanvas"

Analisis fonetik perkataan "kanvas"

Maksud perkataan "canvas"

Sinonim untuk "kain"

Kad "linen"

Kamus Rusia

Makna leksikal: definisi

Stok perbendaharaan kata umum (dari bahasa Yunani Lexikos) adalah kompleks semua unit semantik asas satu bahasa. Makna leksikal kata itu mengungkapkan idea yang diterima umum mengenai objek, harta benda, tindakan, perasaan, fenomena abstrak, impak, peristiwa, dan sejenisnya. Dengan kata lain, ia menentukan apa makna konsep ini dalam kesedaran massa. Sebaik sahaja fenomena yang tidak diketahui memperoleh kejelasan, tanda-tanda tertentu, atau kesadaran akan sesuatu objek, orang memberikannya nama (cangkang huruf suara), atau lebih tepatnya, makna leksikal. Selepas itu, ia memasukkan kamus definisi dengan tafsiran kandungan.

Kamus dalam talian percuma - temui perkara baru

Terdapat begitu banyak perkataan dan istilah yang sangat khusus dalam setiap bahasa sehingga tidak realistik untuk mengetahui semua tafsirannya. Di dunia moden, terdapat banyak buku rujukan tematik, ensiklopedia, tesaurus, glosari. Mari kita lihat jenisnya:

  • Penjelasan Cari makna perkataan yang anda dapat dalam kamus penerangan bahasa Rusia. Setiap "artikel" penjelasan jurubahasa menafsirkan konsep yang diinginkan dalam bahasa ibunda, dan mempertimbangkan penggunaannya dalam kandungan. (PS: Anda akan membaca lebih banyak lagi kes penggunaan kata, tetapi tanpa penjelasan, dalam National Corpus of the Russian Language. Ini adalah pangkalan data teks tertulis dan lisan yang paling besar dari ucapan asli.) Oleh Dahl V.I., Ozhegov S.I., Ushakov D.N.... tesauri yang paling terkenal di negara kita dengan tafsiran semantik telah dikeluarkan. Satu-satunya kelemahan adalah bahawa penerbitan sudah lama, jadi perbendaharaan kata tidak diisi semula.
  • Encyclopedic Berbeza dengan kamus dalam talian penjelasan, akademik dan ensiklopedik memberikan penjelasan yang lebih lengkap dan terperinci mengenai makna. Penerbitan ensiklopedia besar mengandungi maklumat mengenai peristiwa sejarah, keperibadian, aspek budaya, artifak. Artikel dari ensiklopedia menceritakan tentang realiti masa lalu dan memperluas cakerawala. Mereka boleh bersifat universal, atau tematik, dirancang untuk khalayak pengguna tertentu. Contohnya, "Leksikon Istilah Kewangan", "Ensiklopedia Ekonomi Rumah Tangga", "Falsafah. Glosari Ensiklopedik "," Ensiklopedia Fesyen dan Pakaian ", ensiklopedia dalam talian pelbagai bahasa" Wikipedia ".
  • Khusus industri Glosari ini ditujukan untuk profesional tertentu. Tujuan mereka adalah untuk menerangkan istilah profesional, makna penjelasan konsep khusus bidang sempit, cabang sains, perniagaan, dan industri. Mereka diterbitkan dalam format kamus, buku rujukan terminologi atau manual rujukan ilmiah ("Thesaurus on Advertising, Marketing and PR", "Legal Reference", "Terminology of Ministry of Emergency".
  • Etimologi dan Pinjaman Kamus Etimologi adalah ensiklopedia linguistik. Di dalamnya anda akan membaca versi asal makna leksikal, dari mana perkataan (asli, dipinjam) terbentuk, komposisi morfemiknya, semasiologi, waktu penampilan, perubahan sejarah, analisis. Lexicographer akan menentukan di mana leksikon itu dipinjam, akan mempertimbangkan pengayaan semantik berikutnya dalam kumpulan bentuk kata yang berkaitan, serta ruang lingkup berfungsi. Akan memberi kes penggunaan dalam perbualan. Sebagai contoh, analisis etimologi dan leksikal konsep "nama keluarga": dipinjam dari bahasa Latin (familia), di mana ia bermaksud sarang keluarga, keluarga, anggota rumah tangga. Sejak abad ke-18, ia telah digunakan sebagai nama peribadi kedua (diwarisi). Ia termasuk dalam leksikon aktif. Kamus etimologi juga menerangkan asal-usul subteks frasa tangkapan, unit frasa. Mari kita mengulas frasa "kebenaran sejati" yang berterusan. Ia ditafsirkan sebagai kebenaran benar, kebenaran mutlak. Percaya atau tidak, analisis etimologi menunjukkan bahawa simpulan bahasa ini berasal dari kaedah penyiksaan abad pertengahan. Terdakwa dipukul dengan sebatan dengan simpul yang diikat di hujungnya, yang disebut "lin". Di bawah umur, seseorang memberikan segalanya dengan jujur, kebenaran sebenarnya.
  • Glosari perbendaharaan kata usang Bagaimana araisme berbeza dengan historisme? Sebilangan item tidak dapat digunakan secara konsisten. Dan kemudian definisi leksikal unit tidak lagi digunakan. Kata-kata yang menggambarkan fenomena dan objek yang telah hilang dari kehidupan diklasifikasikan sebagai historisisme. Contoh historisisme: camisole, musket, king, khan, baklushi, instruktur politik, kerani, mosna, kokoshnik, chaldean, volost dan lain-lain. Anda dapat mengetahui makna perkataan yang tidak lagi digunakan dalam ucapan lisan dari koleksi frasa usang. Archaisme adalah kata-kata yang mengekalkan intipati, mengubah terminologi: piit - penyair, kening - dahi, rubel - rubel, luar negeri - asing, fortetia - kubu, zemstvo - nasional, tsvibak - biskut, kue. Dengan kata lain, mereka digantikan oleh sinonim yang lebih relevan dalam realiti moden. Slavicisme Lama tergolong dalam kategori ini - perbendaharaan kata dari Old Slavonic, berdekatan dengan Bahasa Rusia: city (old) - city (Russian), anak - anak, gate - gate, jari - jari, mulut - bibir, menyeret - menyeret kaki. Archaisme terdapat dalam edaran penulis, penyair, dalam filem pseudo-sejarah dan fantasi.
  • Terjemahan, kamus dwibahasa asing untuk menterjemahkan teks dan perkataan dari satu bahasa ke bahasa lain. Inggeris-Rusia, Sepanyol, Jerman, Perancis dan lain-lain.
  • Pengumpulan frasa Fasa adalah frasa stabil secara leksikal, dengan struktur yang tidak dapat dipisahkan dan subteks tertentu. Ini termasuk ucapan, peribahasa, simpulan bahasa, frasa keterangan, kata-kata pepatah. Beberapa frasa telah berpindah dari legenda dan mitos. Mereka menambahkan ekspresi seni pada gaya sastera. Giliran frasa biasanya digunakan secara kiasan. Mengganti komponen apa pun, menyusun semula atau memecahkan frasa membawa kepada kesalahan pertuturan, subteks frasa yang tidak dikenali, penyimpangan intipati ketika diterjemahkan ke bahasa lain. Cari makna kiasan ungkapan sedemikian dalam kamus frasaologi. Contoh unit frasaologi: "Di langit ketujuh", "Nyamuk tidak akan merosakkan hidung", "Darah biru", "Penyokong Iblis", "Membakar jambatan", "Rahsia Punchinel", "Bagaimana dia melihat ke dalam air", "Biarkan debu di mata", "Bekerja dengan ceroboh", "Pedang Damokles", "Hadiah Orang Denmark", "Sebatang kayu dengan dua hujung", "Apple of discord", "Hangatkan tangan anda", "Sisyphean buruh", "Panjat di dinding", "Biarkan telinga anda terbuka", "Melemparkan manik di depan babi", "Dengan hidung gulkin", "Burung tembak menembak", "kandang Augean", "Khalifah selama satu jam", "Memecahkan kepalamu", "Jangan suka jiwa kamu", "Tepuk telinga", "tumit Achilles" "Saya makan anjing", "Seperti air dari punggung bebek", "Ambil jerami", "Bangun istana di udara", "Jadilah dalam tren", "Hidup seperti keju dalam mentega".
  • Definisi neologisme Perubahan bahasa merangsang kehidupan yang dinamik. Kemanusiaan berusaha untuk pembangunan, penyederhanaan hidup, inovasi, dan ini menyumbang kepada kemunculan perkara baru, teknologi. Neologisme adalah ungkapan leksikal objek yang tidak dikenali, realiti baru dalam kehidupan orang, konsep baru, fenomena. Sebagai contoh, apa yang dimaksudkan dengan barista adalah profesi pembuat kopi; pembuat kopi profesional yang memahami pelbagai jenis biji kopi, tahu cara mengatur cawan kukus dengan minuman sebelum disajikan kepada pelanggan. Setiap kata pernah menjadi neologisme, hingga menjadi umum digunakan dan memasuki kosa kata aktif bahasa sastera umum. Sebilangan besar dari mereka hilang tanpa menggunakan secara aktif. Neologisme adalah turunan, iaitu, baru terbentuk (termasuk dari Anglicism), dan semantik. Neologisme semantik merangkumi konsep leksikal yang sudah terkenal dengan kandungan segar, misalnya "lanun" - bukan hanya corsair laut, tetapi juga pelanggar hak cipta, pengguna sumber torrent. Berikut adalah beberapa kes neologisme pembentukan kata: hack hack, meme, google, flash mob, casting director, pra-produksi, copywriting, frend, promot, moneymaker, screen, freelance, headliner, blogger, downshifting, fake, brandism. Pilihan lain, "hak cipta" - pemilik kandungan atau penyokong kuat hak harta intelek.
  • Lain-lain 177+ Selain perkara di atas, terdapat tesauri: linguistik, dalam pelbagai bidang linguistik; dialek; linguistik dan budaya; tatabahasa; istilah linguistik; eponim; penyahkodan singkatan; leksikon pelancongan; loghat. Pelajar sekolah memerlukan kamus leksikal dengan sinonim, antonim, homonim, paronim dan kamus pendidikan: ejaan, tanda baca, kata terbitan, morfemik. Buku rujukan ortoepik untuk menekankan dan membetulkan sebutan sastera (fonetik). Kamus rujukan toponimik mengandungi maklumat geografi mengikut wilayah dan nama. Dalam antroponimik - data mengenai nama, nama keluarga, nama panggilan yang betul.

Tafsiran perkataan dalam talian: jalan terpendek ke pengetahuan

Lebih mudah untuk mengekspresikan diri, mengekspresikan pemikiran dengan lebih konkrit dan lebih berkapasitas, untuk menghidupkan ucapan anda - semua ini dapat dilaksanakan dengan perbendaharaan kata yang diperluas. Dengan bantuan sumber bagaimana, anda akan menentukan makna perkataan dalam talian, memilih sinonim yang berkaitan dan menambah perbendaharaan kata anda. Perkara terakhir dapat diselesaikan dengan mudah dengan membaca fiksyen. Anda akan menjadi pembicara yang lebih menarik dan terus bercakap dalam pelbagai topik. Untuk menghangatkan penjana idea dalaman, akan berguna bagi penulis dan penulis untuk mengetahui apa maksud perkataan, katakan, Zaman Pertengahan atau dari istilah falsafah.

Globalisasi merugikan. Ini mempengaruhi bahasa tulisan. Ejaan Cyrillic dan Latin yang bercampur menjadi bergaya, tanpa transliterasi: SPA-salon, industri fesyen, navigasi GPS, Hi-Fi atau akustik High-end, elektronik Hi-Tech. Untuk mentafsirkan kandungan kata hibrid dengan betul, beralih antara susun atur papan kekunci bahasa. Biarkan ucapan anda memecahkan stereotaip. Teks-teks itu membangkitkan pancaindera, menuangkan ramuan di jiwa dan tidak mempunyai batasan undang-undang. Semoga berjaya dengan eksperimen kreatif anda!