Daging kuda - memberi faedah dan bahaya kepada tubuh manusia

Selama berabad-abad, daging kuda telah menjadi makanan utama dalam diet orang-orang nomaden di Asia. Hingga kini, daging kuda sangat popular di negara-negara Asia seperti Kazakhstan, Mongolia, Kyrgyzstan..

Tetapi pengguna domestik berhati-hati dengan produk daging kuda, lebih memilih daging lembu, ayam atau daging babi yang lebih dikenali. Di samping itu, di sekitar daging kuda terdapat banyak mitos dan penilaian stereotaip mengenai rasa yang dikatakan menjijikkan dan tidak bergunanya daging ini untuk tubuh..

Benarkah? Adakah daging kuda baik atau buruk untuk kesihatan manusia??

Daging Kuda - Asas Produk

Buat pertama kalinya orang-orang nomad Asia mula menggunakan daging kuda untuk makanan, dan hingga kini negara-negara Asia Tengah menjadi pengguna utama dan pengeluar daging kuda. Orang-orang ini menggunakan bukan sahaja daging itu sendiri sebagai makanan, tetapi juga pelbagai jenis sosej. Cukup popular (terutama di kalangan orang Kazakhstan) adalah minuman susu kuda - kumis.

Di luar Asia, daging kuda tidak begitu biasa; hanya dimakan di beberapa negara Eropah. Namun, di Amerika dan Britain, pengambilan daging kuda dianggap sebagai pantang larang. Dilarang makan daging kuda dan beberapa orang (kerana alasan agama), misalnya, Yahudi, India, gipsi.

Ini adalah wahyu bagi banyak orang bahawa sosej berkualiti yang dibuat dari daging kuda dianggap sebagai produk gourmet dan sangat dihargai oleh gourmets. Namun, daging kuda tidak diminati oleh rata-rata orang, kerana terdapat mitos yang meluas bahawa daging kuda sama sekali tidak enak, sangat sukar, mempunyai bau yang tidak menyenangkan dan dapat menimbulkan gangguan pencernaan..

Bagaimana daging kuda mempengaruhi tubuh kita akan dibincangkan dengan lebih terperinci di bawah..

Kualiti berguna

  • Daging kuda dari semua jenis daging adalah yang paling mudah dicerna oleh tubuh: hanya perlu beberapa jam untuk dicerna (sedangkan daging lembu, misalnya, dapat tinggal di dalam perut selama beberapa hari). Produk ini tidak membebani sistem pencernaan.
  • Menguntungkan fungsi saluran gastrousus, mempercepat pergerakan usus, memudahkan penyingkiran makanan dari badan.
  • Daging kuda adalah pemegang rekod kandungan protein. Lebih-lebih lagi, protein daripadanya diserap lebih cepat dan dalam bentuk yang lebih lengkap daripada produk daging yang lain.
  • Daging kuda mengandungi peratusan lemak yang sangat rendah, kandungan kalori rendah, tidak membebankan hati, menormalkan tahap kolesterol "buruk" dalam darah dan berfungsi sebagai pencegahan banyak penyakit saluran empedu dan hati.
  • Produk ini diketahui dapat mempercepat proses metabolik dan kerosakan lipid di dalam badan. Ia mendorong penurunan berat badan.
  • Unsur surih dalam komposisi, seperti kalium dan magnesium, mempunyai kesan yang baik terhadap kerja sistem kardiovaskular dan mengurangkan risiko terkena penyakit jantung dan vaskular dengan ketara.
  • Daging kuda kaya dengan vitamin B, yang penting untuk fungsi normal badan. Vitamin ini mengambil bahagian dalam proses metabolik, memecah protein, lemak dan karbohidrat dari makanan, menormalkan fungsi sistem saraf, meningkatkan kesejahteraan, aktiviti mental.
  • Kesan pengukuhan umum pada tubuh disebabkan oleh adanya banyak mineral dalam daging kuda, misalnya, mangan, molibdenum, fosforus, natrium dan banyak lagi..
  • Daging kuda dianggap sebagai produk hypoallergenic dan boleh dimakan walaupun oleh anak-anak.
  • Vitamin K, zat besi dan tembaga dalam komposisi mempunyai kesan yang baik terhadap kerja sistem peredaran darah, mengambil bahagian dalam sintesis sel darah merah, dan menormalkan tahap hemoglobin dalam tubuh.
  • Vitamin kumpulan A yang terkandung dalam daging kuda, serta kalsium dan fosforus, memperbaiki keadaan tisu tulang, mengurangkan kerapuhan tulang, dan mencegah penyakit sistem muskuloskeletal.
  • Antioksidan menghalang perkembangan sel barah, membantu tubuh melawan proses penuaan, menguatkan sistem imun dan meningkatkan daya tahan sistem imun terhadap penyakit.

Potensi bahaya

  • Daging kuda merosakkan cukup cepat, terutamanya jika disimpan dengan tidak betul. Makan makanan yang rosak boleh menyebabkan keracunan makanan dan sakit perut.
  • Di samping itu, daging yang dimasak dengan betul tidak akan terasa sangat enak, merosakkan selera anda dan keinginan untuk bereksperimen dengan masakan Asia..

Cadangan

  1. Daging kuda tidak boleh dimakan goreng, kerana kaedah memasak ini memberi produk rasa yang tidak menyenangkan, menjenuhkannya dengan bahan karsinogenik, dan menyebabkan gangguan pada sistem pencernaan. Atas sebab ini, daging kuda hanya dimakan rebus..
  2. Untuk mendapatkan keuntungan maksimum dari produk dan meminimumkan risiko akibat negatif, anda hanya perlu membeli daging kuda dari pengeluar yang dipercayai. Daging kuda mestilah berkualiti, dengan jangka hayat yang normal. Perlu juga diingat bahawa daging kuda muda digunakan untuk makanan, tetapi memakan hidangan yang dibuat dari daging binatang tua paling tidak akan membawa keseronokan, paling teruk ia dapat menyebabkan rasa berat di perut dan gangguan pencernaan.
  3. Semasa memilih daging kuda, sangat mustahak untuk melihat penampilannya: produk mestilah berwarna merah gelap pekat, elastik, tanpa bintik-bintik dan tonjolan. Lemak harus ringan, idealnya jika hampir putih - ini menunjukkan bahawa ini adalah daging kuda muda. Selain itu, produk tidak boleh mengandung bekas pelepasan, jika disentuh dengan tisu, kertas harus tetap kering..

Pengeluaran

Segala yang anda dengar mengenai rasa dan bahaya daging kuda yang menjijikkan itu hanyalah khabar angin. Sebenarnya, daging ini sangat baik untuk kesihatan dan mempunyai rasa yang spesifik, namun, semua kesan positif hanya muncul apabila dimasak dengan betul..

Bagaimana sosej kuda berguna untuk lelaki

Tidak ada versi lain mengenai perangai lelaki selatan: matahari memberi inspirasi kepada mereka, dan udara pegunungan atau stepa menyumbang kepada pengeluaran testosteron, dan genetik menyumbang kepada ini. Walau bagaimanapun, satu lagi komponen penting hilang - sistem pemakanan. Di Asia Tengah, banyak republik Kaukasus Utara, Mongolia dan Turki, di Timur Tengah, bagi kebanyakan lelaki - daging yang paling berharga dan paling disukai... tidak, bukan daging kambing - daging kuda. Orang-orang nomaden telah memakannya selama berabad-abad (dalam kebanyakan kes, itu adalah satu-satunya daging yang tersedia dan, secara umum, satu-satunya sumber makanan dalam kenaikan dan nomad).

Di Mongolia, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan, Tajikistan, sosis kuda (kazy) masih dimasak dengan tangan. Sosej yang disediakan dengan cara ini juga disukai oleh banyak keluarga Tatar pada hari cuti besar. Di kampung Tatar, kazy juga dibuat di rumah. Sebagai peraturan, seluruh keluarga terlibat dalam proses tersebut. Lelaki menyembelih binatang, wanita dan kanak-kanak memproses usus untuk selongsong dan membuat sosej secara langsung. Kazy boleh dimasak kering, disenyawakan atau direbus - bergantung pada pilihan dan resipi.

Terdapat pelbagai jenis sosis seperti mahan, kyzylik, sudjuk. Yang terakhir ini biasa berlaku di Azerbaijan dan Turki. Ia mempunyai nama kedua - tutyrma. Resipi dia mempunyai banyak ciri khusus..

Terdapat satu syarat yang sangat diperlukan untuk semua jenis sosis kuda - penggunaan hanya produk semula jadi dalam penyediaannya. Hanya dalam kes ini kita dapat membincangkan khasiatnya yang bermanfaat. Dan mengenai mereka - tidak ada legenda yang ditambahkan.

Bukan sahaja orang Asia, tetapi juga orang Eropah tahu tentang manfaat daging ini. Jadi, suku Jerman kuno dari Teuton pada abad kedua SM mengalami manfaat kesihatan daging kuda. Bukan kebetulan bahawa di antara orang-orang Teuton itu disajikan semasa upacara gaib. Lelaki telah lama memahami bahawa daging kuda membolehkan mereka kekal aktif secara seksual untuk masa yang lama..

Pada abad ke-19, pakar kebersihan Rusia, Grigory Arkhangelsky, yang mengabdikan karya ilmiahnya untuk pemakanan, menganggap daging kuda sebagai ubat yang tidak ternilai untuk menyelamatkan nyawa pesakit. Penyembuh tradisional dengan bantuan daging kuda dan lemak yang diubati radang dingin dan lebam, dislokasi dan otitis media. Daging kuda yang dimasak dengan baik mengembalikan pencernaan, membersihkan saluran darah. Sosej kuda kegemaran semua orang mempunyai sifat yang sama dengan daging.

Dalam rancangan TV yang terkenal mengenai kesihatan hari ini, penyampai Elena Malysheva mengatakan bahawa daging kuda mengandungi bahan berguna dan unsur surih seperti kalium, natrium, fosforus, tembaga, besi, magnesium, tiamin, riboflavin, sulfur, vitamin A, B, E, PP. Sebilangan besar dari mereka sangat berharga untuk kekuatan lelaki. Jadi, zat besi terlibat dalam hematopoiesis, dan aliran darah selalu memberi kesan yang baik terhadap potensi lelaki.

Produk daging kuda mengandungi protein hingga 35 persen, serta sejumlah besar asid amino. Ia adalah yang terakhir yang terlibat dalam pengeluaran hormon, termasuk testosteron lelaki.

Pakar pemakanan Lyudmila Denisenko bercakap mengenai sifat tidak ternilai dari daging ini seperti kesan koleretik, pemulihan fungsi hati. Daging kuda dan produk daripadanya adalah cara yang berkesan untuk mencegah aterosklerosis, mereka membersihkan saluran darah dengan sempurna dan menurunkan kadar kolesterol.

Mereka yang selalu makan sosis daging kuda dilindungi dengan pasti dari bencana seperti distrofi otot. Tetapi orang gemuk juga dapat menikmati makanan istimewa ini, kerana, menurut doktor, diet berdasarkan produk daging kuda membantu menurunkan berat badan lima kilogram dalam beberapa minggu, tanpa risiko kesihatan. Sedikit orang tahu bahawa lemak kuda, yang ditambahkan dalam jumlah besar ke sosis kuda, dalam komposisinya menempati kedudukan perantaraan antara lemak sayuran dan haiwan..

Lelaki yang terlibat dalam pekerjaan berbahaya yang berkaitan dengan radiasi harus makan daging kuda secara intensif, kerana ia mengembalikan sistem kekebalan tubuh dan mencegah perkembangan barah.

Juga penting bahawa kerana sifatnya yang unik, daging kuda dicerna lapan kali lebih cepat daripada, misalnya daging lembu. Yang terakhir dicerna oleh badan selama 24 jam, dan daging kuda hanya tiga. Akibatnya, setelah makan daging kuda, seseorang tidak merasa berat, kerana setelah jenis daging yang biasa, dia jauh lebih ceria dan bertenaga, kerana badan tidak perlu mengeluarkan tenaga yang besar untuk mencerna makanan pada siang hari, Elena Malysheva pasti. Bagi lelaki yang menjaga kesihatan diri, ini adalah kualiti yang sangat berharga..

daging kuda

Daging kuda - daging kuda ketika dimakan. Biasanya daging kuda muda berumur 2-3 tahun dimakan, daging dimasak selama kira-kira dua jam. Daging kuda mempunyai rasa tertentu dan merupakan hidangan yang biasa tetapi digemari oleh masyarakat nomad..

Nilai pemakanan terhebat, serta kelembutan dan aroma, terdapat pada anak-anak yang berumur di bawah satu tahun. Untuk pengeluaran daging kuda, haiwan muda yang diperbaiki dan kuda yang dibunuh dewasa digunakan..

Daging kuda selalu menjadi bagian penting (kadang-kadang menjadi kunci) diet orang-orang Turki dan Mongol nomad di Asia (sosej rebus, shuzhuk atau chuchuk), serta susu masam dari kuda - kumis. Daging kuda kini banyak dimakan di Kyrgyzstan, Kazakhstan dan Mongolia. Yang utama adalah pertanian padang rumput, yang memerlukan tanah yang besar. Kandang pendek (maksimum 15-30 hari) untuk penggemukan dibenarkan. Penangkapan yang lebih lama mempunyai kesan negatif terhadap rasa daging, konsistensinya dan tidak diamalkan di mana sahaja. Di kalangan masyarakat pertanian yang tidak aktif, penggunaan daging kuda untuk daging, secara umum, tidak meluas..

Daging kuda digunakan dalam pembuatan jenis sosej tertentu (misalnya, cervelat) untuk memberikan kelikatan dan keanjalan, serta rasa pedas.

Nilai pertanian daging kuda sangat bergantung pada keadaan semula jadi dan geografi tempatan; sebagai contoh, di seluruh Eropah, menaikkan kuda untuk daging hanya menguntungkan di Hungary. Di Jepun, di mana tidak ada padang rumput semula jadi, yang menjadikan pembiakan kuda menjadi pekerjaan yang sangat mahal, pada Zaman Pertengahan, pada hari raya di daimyo, hidangan daging kuda kadang-kadang disajikan, yang nilainya terdiri dari biaya tinggi yang luar biasa.

Juga diketahui bahawa sosis kuda adalah makanan istimewa. Mitos tentang rasa buruk daging kuda, yang meluas di kalangan orang Eropah, mungkin disebabkan oleh fakta bahawa semasa berundur dari Moscow, tentera Napoleon memakan kuda yang jatuh, menggunakan mesiu dan bukan garam dan perasa, yang menyebabkan banyak keracunan makanan.

Kalori daging kuda

Daging jenis ini mengandungi peningkatan jumlah protein dan lemak. 100 g daging kuda mentah - 187 kcal. Dalam 100 g daging kuda rebus - 240 kkal, dan dalam 100 g daging rebus - 214 kkal. Nilai tenaga daging kuda panggang adalah 293 kkal per 100 g. Makan daging kuda dalam jumlah berlebihan boleh menyebabkan berat badan berlebihan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
19.59.9-169.5187

Sifat berguna daging kuda

Di antara semua jenis daging, daging kuda mengandungi protein terlengkap dari 20-25%, serta air dari 70-74%, lemak dari 2,5-5% dan abu 1%. Daging kuda mengandungi kalium, natrium, fosforus, besi, tembaga, magnesium, asid amino, tiamin, riboflavin, nikotinamida, vitamin kumpulan B, A, PP, E.

Banyak orang nomad telah lama memahami bahawa daging kuda sangat berguna sebagai makanan perkhemahan - apabila dimakan sejuk, ia menunjukkan sifat pemanasan. Itulah sebabnya di banyak negara Asia, daging kuda dijual hampir di mana-mana sahaja..

Nilai pemakanan daging kuda sangat tinggi. Tidak seperti daging haiwan lain, daging kuda rendah kolesterol, yang menentukan nilai makanannya (daging mempunyai kesan anti-sklerotik).

Lemak pada kawanan kuda terutamanya disimpan di bahagian perut dan tulang rusuk, oleh itu bahagian tulang rusuk bangkai mempunyai kandungan kalori tertinggi - hingga 4949 kcal. Seiring bertambahnya usia kuda, kandungan air daging menurun, jumlah lemak meningkat..

Produk susu fermentasi kuda - kumis, chigyan mengandungi sejumlah komponen penting untuk tubuh: asid laktik, asid asetik, antibiotik. Sebatian ini meningkatkan pencernaan dan mencegah penyakit gastrousus. Produk susu fermentasi juga dibuat untuk kekurangan vitamin penting untuk metabolisme manusia - asid askorbik.

Daging kuda mengandungi lebih banyak asid organik daripada daging lembu, yang mempunyai sifat mengaktifkan metabolisme, meningkatkan aktiviti saluran pencernaan, dan memperbaiki komposisi mikroflora usus.

Ciri berbahaya daging kuda

Pengambilan daging kuda yang berlebihan boleh memprovokasi perkembangan penyakit sistem kardiovaskular, tulang dan pencernaan kerana kandungan lemak yang tinggi.

daging kuda

Apa itu daging kuda? Ini adalah daging kuda yang digunakan untuk makanan. Hidangan yang paling lazat diperoleh dari daging anak kuda berusia 9-12 bulan, tetapi daging haiwan yang lebih tua (berumur satu hingga tiga tahun) juga digunakan dalam memasak..

Yang paling terkenal adalah sosej yang dibuat dari daging kuda. Tetapi produk ini juga sesuai untuk menyediakan hidangan lain. Hidangan kegemaran orang Turki dan Mongol ialah kazy, zal, shuzhuk, besbarmak, pilaf, orang Jepun adalah sashimi. Orang Itali menambahkan daging kuda ke spageti, sementara orang Swiss menggorengnya.

Di Sweden, Belgium dan Perancis, daging kuda sering dimakan mentah. Tartar disediakan - pulpa cincang dibumbui dengan sos panas, bawang, herba, rempah.

Kumis juga digunakan untuk makanan - ini adalah nama susu masam mares. Juga keju kotej dan chigyan disediakan daripadanya..

Adakah daging kuda dibenarkan

Jawapan untuk soalan: "Bolehkah saya makan daging kuda?" samar-samar. Perwakilan dari pelbagai bangsa mempunyai sikap yang berbeza terhadap daging kuda. Anda tidak boleh makan daging kuda di Ireland, UK, Amerika Syarikat, Kanada. Yahudi, Gipsi, India, Sepanyol dan Brazil tidak memakannya. Bagi orang Mongol, Turki, Kazakh dan Kyrgyz, daging kuda adalah makanan harian mereka, dan di kalangan orang Jepun ia dianggap makanan istimewa.

Adakah kaki kuda digunakan untuk makanan? Daging jeli disediakan dari mereka. Hidangannya ternyata sangat padat, elastik, telus dan lembut.

Komposisi daging

Di antara semua jenis daging, daging kuda adalah peneraju kandungan molibdenum dan kalsium. Ia lebih unggul daripada daging lembu dari segi kepekatan asid organik dan zat besi. Daging kuda juga mengandungi vitamin (A, C, E, K, kumpulan B), unsur makro dan mikro.

Komposisi daging kuda (setiap 100 gram)

Daging kuda hampir tidak mengandungi kolesterol. Oleh itu, ia digunakan dalam makanan diet.

Kandungan kalori dan nilai pemakanan

Berapakah jumlah kalori dalam daging kuda? Kandungan kalori setiap 100 gram - 119-187 kilokalori. Daging berkalori paling tinggi terletak di tulang rusuk dan di kawasan perut, kerana di bahagian inilah lemak disimpan. Di samping itu, dengan bertambahnya usia, daging kuda berkurang dalam kandungan air dan peningkatan lemak..

Semasa memasak, kandungan kalori produk meningkat. Nilai pemakanan daging kuda salai - 190 kilokalori, kering - 200, rebus - 214, rebus - 240, goreng - 290, kering - 300.

Daging kuda mengatasi daging lembu, domba dan daging babi dalam komposisi dan rasa.

Berapa banyak protein dalam daging kuda? Apakah penunjuk BJU untuk daging kuda? Produk ini mengandungi 21 gram protein (setiap 100 gram). Akibatnya, dari segi kandungan protein (mereka dicirikan oleh komposisi asid amino yang seimbang), daging kuda lebih unggul daripada semua jenis daging yang lain. Pada masa yang sama, terdapat sedikit lemak (2.5-5 gram). Ini secara radikal berbeza dengan lemak haiwan lain dan sama komposisi dengan minyak sayuran. Lemak kuda sangat lembut. Sekiranya anda mengambilnya, ia meleleh, itulah sebabnya daging kuda tidak pernah marmar. Tidak ada karbohidrat dalam daging kuda.

Kandungan kalori kazy per 100 gram

Semasa memasak sosej, nilai pemakanan produk sangat meningkat. Kandungan kalori kazy ialah 445 kilokalori per 100 gram, dan jenis sosej masak yang lain - 350.

Kandungan kalori daging kuda kering

Kandungan kalori daging kuda kering adalah 200 kilokalori per 100 gram, dan basturma (tenderloin kering) - 240.

Rasa daging kuda apa

Ramai orang Eropah percaya bahawa daging kuda rasanya sangat menjijikkan. Tetapi pendapat ini salah. Kemungkinan besar, ini dijelaskan oleh fakta bahawa semasa berundur dari Moscow di tentera Napoleon mereka memakan daging kuda yang jatuh. Pada waktu yang sama, garam dan bumbu diganti dengan serbuk mesiu, yang menjadi penyebab banyak keracunan makanan. Sebenarnya, daging kuda mempunyai rasa dan aroma yang menyenangkan, walaupun spesifik (sedikit manis). Daging kuda yang lebih tua boleh menjadi pahit dan berbau busuk.

Makanan daging kuda

Daging kuda: memberi manfaat dan bahaya kepada tubuh manusia

Sekiranya disalahgunakan, daging kuda boleh membahayakan dan bukannya baik. Oleh itu, anda tidak boleh terlalu terbawa-bawa dengan produk tersebut. Dua ratus gram sehari cukup untuk lelaki, seratus untuk wanita, dan tujuh puluh untuk kanak-kanak dan orang tua. Produk daging kuda diperkenalkan ke dalam diet tidak lebih dari tiga kali seminggu.

Harus diingat bahawa daging kuda cepat merosot, itulah sebabnya ia boleh menyebabkan keracunan. Di samping itu, ia sering dijangkiti salmonella dan trichinella. Oleh itu, daging kuda memerlukan rawatan haba yang berpanjangan..

Kaki kuda tanpa tulang

Apa yang berguna

Setelah mengkaji komposisi produk, kita dapat mengatakan bagaimana daging kuda berguna:

  1. Vitamin B menormalkan metabolisme, merangsang aktiviti saraf;
  2. Vitamin E mempunyai kesan peneutralan terhadap radikal bebas, sehingga memicu mekanisme peremajaan dan mencegah barah;
  3. Vitamin A meningkatkan penglihatan;
  4. Fosfor dan kalsium menguatkan tisu tulang, sehingga dapat meminimumkan risiko patah tulang dan perkembangan penyakit sistem muskuloskeletal;
  5. Magnesium dan kalium menguatkan miokardium, meningkatkan aktiviti jantung;
  6. Besi dan tembaga terlibat dalam proses hematopoiesis (pengeluaran sel darah merah) dan meningkatkan tahap hemoglobin;
  7. Antioksidan menghalang pertumbuhan sel barah, melambatkan proses penuaan, menguatkan sistem imun dan meningkatkan daya tahan tubuh terhadap jangkitan.

Daging kuda, kerana sifatnya yang bermanfaat, mempunyai kesan yang baik terhadap sistem tubuh manusia yang lain:

  • memberi kekuatan pada saluran darah;
  • mengaktifkan peredaran darah;
  • mengembalikan aktiviti pencernaan;
  • memudahkan penyingkiran sisa makanan yang tidak dicerna;
  • memperbaiki mikroflora usus;
  • merangsang peristalsis usus;
  • mencegah perkembangan sklerosis dan proses distrofik pada otot;
  • mempunyai kesan koleretik;
  • menurunkan kepekatan kolesterol, mencegah pembentukan gumpalan darah dan plak aterosklerotik;
  • meningkatkan penyerapan gula, mengurangkan risiko diabetes;
  • mengaktifkan aktiviti otak;
  • menormalkan tidur;
  • menenangkan saraf;
  • meneutralkan sinaran;
  • memberi tenaga;
  • membuang bahan toksik dan toksin.

Hidangan daging kuda sejuk mempunyai kesan pemanasan.

Daging kuda akan memberi faedah istimewa kepada orang:

  1. Menghidap anemia, diabetes mellitus, patologi hati, onkologi;
  2. Mereka yang menjalani pemulihan setelah lama sakit, rawatan pembedahan;
  3. Mengalami tekanan yang meningkat (mental dan fizikal);
  4. Tinggal di kawasan yang tidak baik secara ekologi dan di kawasan dengan tahap radiasi yang tinggi;
  5. Mereka yang bekerja di perusahaan dengan keadaan kerja yang berbahaya;
  6. Mereka yang menjalani radio dan kemoterapi.

Penghidap alergi akan dapat merasakan faedah daging kuda, kerana produk ini bersifat hypoallergenic.

Daging kuda mudah diserap oleh badan. Proses pencernaan memakan masa 3 jam (daging lembu dicerna selama sehari).

Daging kering tidak mengandungi bahan tambahan kimia dan jenuh maksimum dengan nutrien. Ini adalah produk semula jadi dan, lebih-lebih lagi, dapat disimpan untuk waktu yang lama. Daging kuda kering adalah optimum untuk anemia.

Bagaimana daging kuda berguna untuk lelaki

daging kuda

Daging kuda - daging kuda ketika dimakan. Biasanya daging kuda muda berumur 2-3 tahun dimakan, daging dimasak selama kira-kira dua jam. Daging kuda mempunyai rasa tertentu dan merupakan hidangan yang biasa tetapi digemari oleh masyarakat nomad..

Nilai pemakanan terhebat, serta kelembutan dan aroma, terdapat pada anak-anak yang berumur di bawah satu tahun. Untuk pengeluaran daging kuda, haiwan muda yang diperbaiki dan kuda yang dibunuh dewasa digunakan..

Daging kuda selalu menjadi bagian penting (kadang-kadang menjadi kunci) diet orang-orang Turki dan Mongol nomad di Asia (sosej rebus, shuzhuk atau chuchuk), serta susu masam dari kuda - kumis. Daging kuda kini banyak dimakan di Kyrgyzstan, Kazakhstan dan Mongolia. Yang utama adalah pertanian padang rumput, yang memerlukan tanah yang besar. Kandang pendek (maksimum 15-30 hari) untuk penggemukan dibenarkan. Penangkapan yang lebih lama mempunyai kesan negatif terhadap rasa daging, konsistensinya dan tidak diamalkan di mana sahaja. Di kalangan masyarakat pertanian yang tidak aktif, penggunaan daging kuda untuk daging, secara umum, tidak meluas..

Daging kuda digunakan dalam pembuatan jenis sosej tertentu (misalnya, cervelat) untuk memberikan kelikatan dan keanjalan, serta rasa pedas.

Nilai pertanian daging kuda sangat bergantung pada keadaan semula jadi dan geografi tempatan; sebagai contoh, di seluruh Eropah, menaikkan kuda untuk daging hanya menguntungkan di Hungary. Di Jepun, di mana tidak ada padang rumput semula jadi, yang menjadikan pembiakan kuda menjadi pekerjaan yang sangat mahal, pada Zaman Pertengahan, pada hari raya di daimyo, hidangan daging kuda kadang-kadang disajikan, yang nilainya terdiri dari biaya tinggi yang luar biasa.

Juga diketahui bahawa sosis kuda adalah makanan istimewa. Mitos tentang rasa buruk daging kuda, yang meluas di kalangan orang Eropah, mungkin disebabkan oleh fakta bahawa semasa berundur dari Moscow, tentera Napoleon memakan kuda yang jatuh, menggunakan mesiu dan bukan garam dan perasa, yang menyebabkan banyak keracunan makanan.

Kalori daging kuda

Daging jenis ini mengandungi peningkatan jumlah protein dan lemak. 100 g daging kuda mentah - 187 kcal. Dalam 100 g daging kuda rebus - 240 kkal, dan dalam 100 g daging rebus - 214 kkal. Nilai tenaga daging kuda panggang adalah 293 kkal per 100 g. Makan daging kuda dalam jumlah berlebihan boleh menyebabkan berat badan berlebihan.

Bagaimana daging kuda berguna, memasak

Manfaat dan bahaya daging kuda sudah diketahui oleh wakil-wakil masyarakat nomaden Asia Selatan dan penduduk wilayah utara Rusia. Daging sapi, keladi adalah bahagian masakan negara, yang disajikan mentah dan dimasak dengan pelbagai cara: dari mendidih hingga rebusan, asin dan penggunaan dalam bentuk produk separuh siap. Dengan kaedah penyediaan yang berbeza, komposisi kuantitatif bahan aktif biologi yang berguna dalam daging berubah. Tidak sukar memasak daging lembu dengan cekap, sambil mengekalkan sifat berguna produk..

Komposisi kimia daging kuda

Daging kuda - daging rendah lemak diet yang diperoleh semasa penyembelihan kelelawar, kelenjar yang telah mencapai usia 1-2 tahun (daging individu yang berumur lebih dari 3 tahun mempunyai sifat khas). Produk ini mempunyai komposisi unik berikut:

  • makronutrien (kalsium, kalium, sulfur, fosforus, magnesium, natrium);
  • unsur surih (tembaga, mangan, kobalt, besi);
  • vitamin (B1, B2, E, PP).

Dari segi rasa, komposisi dan kandungan kalori, produk tersebut lebih unggul daripada beberapa jenis daging lain (daging domba, daging babi, daging lembu).

Sebaiknya makan daging kuda 2-3 kali seminggu dalam bahagian berikut: 120-150 g - berat bahagian siap untuk orang dewasa dan 50-70 g - bahagian untuk kanak-kanak dan orang tua.

Penting! Daging kuda adalah sumber purin dan oleh itu tidak digalakkan untuk orang yang mempunyai asam urat atau kadar asid urik yang tinggi..

Nilai pemakanan dan kandungan kalori daging kuda

Daging kuda dianggap produk tanpa lemak dengan nilai tenaga yang rendah. Penunjuk ini berbeza dengan kaedah penyediaan hidangan akhir yang berbeza..

Kandungan kalori sosis yang dimasak dari daging kuda sama dengan 349 kkal, dan basturma - hingga 239 kkal.

Khasiat daging kuda untuk tubuh manusia

Daging kuda adalah produk rendah lemak dan mudah dicerna yang boleh dimakan walaupun oleh orang yang mempunyai penyakit saluran pencernaan. Kerana kandungan air yang tinggi (70%), produk penyembelihan kuda mudah dicerna, oleh itu ia boleh dimakan bukan hanya oleh orang dewasa, tetapi juga oleh kanak-kanak dan orang tua..

Daging kuda ditunjukkan untuk orang yang aktivitinya dikaitkan dengan aktiviti fizikal yang tinggi (misalnya, atlet, pelombong), aktiviti mental yang kuat, pekerja perusahaan dan penduduk kawasan dengan latar belakang radiasi tinggi. Adalah berguna untuk memasukkan daging kambing dan kelopak untuk orang dalam tempoh pemulihan, pemulihan selepas operasi, untuk mengelakkan kecederaan (terutama pada orang tua).

Untuk orang dewasa

Sifat bermanfaat daging kuda untuk orang dewasa, dan juga untuk kanak-kanak, disebabkan oleh komposisi produk dan terdiri daripada:

  • Tiada kesan negatif pada sistem vaskular (kolesterol rendah).
  • Merangsang penyerapan gula, jadi daging kuda baik untuk diabetes.
  • Normalisasi proses metabolik. Kehadiran kepekatan vitamin B1 yang tinggi dalam produk mendorongnya ke posisi terdepan dalam peringkat "penggalak metabolisme". Oleh itu, daging keling dan kelinci berguna untuk menurunkan berat badan..
  • Meningkatkan potensi, jadi daging kuda baik untuk lelaki.
  • Kesan yang baik pada sistem saraf. Unsur surih yang membentuk produk mempunyai kesan positif pada sel saraf, membantu menghilangkan gangguan somnologi (insomnia, kegelisahan).
  • Memperkukuhkan fungsi perlindungan tubuh manusia. Kandungan vitamin E dalam daging membantu meningkatkan daya tahan tubuh terhadap jangkitan, virus.
  • Memperbaiki keadaan tisu penghubung di dalam tubuh manusia.
  • Meningkatkan aliran keluar rembesan pankreas. Lemak kaya dengan lemak sayuran, oleh itu, daging kuda berguna untuk pankreatitis, penyakit hati dan dyskinesis empedu (gunakan dengan kebenaran doktor yang hadir).
  • Memperbaiki keadaan sistem hematopoietik dan komposisi darah, kerana kandungan zat besi. Produk ini bertujuan untuk digunakan oleh orang yang menderita anemia.
  • Menguatkan otot jantung dan menormalkan fungsi jantung.

Ini hanya sebahagian kecil dari sifat berguna daging kuda, yang memungkinkan untuk meletakkannya di kedudukan tinggi dalam peringkat "Produk daging berguna"..

Sekiranya artikel ini berguna untuk anda, sila suka dan melanggan saluran kami. Jangan lupa untuk berkongsi maklumat dengan rakan anda di rangkaian sosial.

Mengapa sosej kuda berguna untuk lelaki

Tidak ada versi lain mengenai perangai lelaki selatan: matahari memberi inspirasi kepada mereka, dan udara pegunungan atau stepa menyumbang kepada pengeluaran testosteron, dan genetik menyumbang kepada ini. Walau bagaimanapun, satu lagi komponen penting hilang - sistem pemakanan. Di Asia Tengah, banyak republik Kaukasus Utara, Mongolia dan Turki, di Timur Tengah, bagi kebanyakan lelaki - daging yang paling berharga dan paling disukai... tidak, bukan daging kambing - daging kuda. Orang-orang nomaden telah memakannya selama berabad-abad (dalam kebanyakan kes, itu adalah satu-satunya daging yang tersedia dan, secara umum, satu-satunya sumber makanan dalam kenaikan dan nomad).

Di Mongolia, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan, Tajikistan, sosis kuda (kazy) masih dimasak dengan tangan. Sosej yang disediakan dengan cara ini juga disukai oleh banyak keluarga Tatar pada hari cuti besar. Di kampung Tatar, kazy juga dibuat di rumah. Sebagai peraturan, seluruh keluarga terlibat dalam proses tersebut. Lelaki menyembelih binatang, wanita dan kanak-kanak memproses usus untuk selongsong dan membuat sosej secara langsung. Kazy boleh dimasak kering, disenyawakan atau direbus - bergantung pada pilihan dan resipi.

Terdapat pelbagai jenis sosis seperti mahan, kyzylik, sudjuk. Yang terakhir ini biasa berlaku di Azerbaijan dan Turki. Ia mempunyai nama kedua - tutyrma. Resipi dia mempunyai banyak ciri khusus..

Terdapat satu syarat yang sangat diperlukan untuk semua jenis sosis kuda - penggunaan hanya produk semula jadi dalam penyediaannya. Hanya dalam kes ini kita dapat membincangkan khasiatnya yang bermanfaat. Dan mengenai mereka - tidak ada legenda yang ditambahkan.

Bukan sahaja orang Asia, tetapi juga orang Eropah tahu tentang manfaat daging ini. Jadi, suku Jerman kuno dari Teuton pada abad kedua SM mengalami manfaat kesihatan daging kuda. Bukan kebetulan bahawa di antara orang-orang Teuton itu disajikan semasa upacara gaib. Lelaki telah lama memahami bahawa daging kuda membolehkan mereka kekal aktif secara seksual untuk masa yang lama..

Pada abad ke-19, pakar kebersihan Rusia, Grigory Arkhangelsky, yang mengabdikan karya ilmiahnya untuk pemakanan, menganggap daging kuda sebagai ubat yang tidak ternilai untuk menyelamatkan nyawa pesakit. Penyembuh tradisional dengan bantuan daging kuda dan lemak yang diubati radang dingin dan lebam, dislokasi dan otitis media. Daging kuda yang dimasak dengan baik mengembalikan pencernaan, membersihkan saluran darah. Sosej kuda kegemaran semua orang mempunyai sifat yang sama dengan daging.

Dalam rancangan TV yang terkenal mengenai kesihatan hari ini, penyampai Elena Malysheva mengatakan bahawa daging kuda mengandungi bahan berguna dan unsur surih seperti kalium, natrium, fosforus, tembaga, besi, magnesium, tiamin, riboflavin, sulfur, vitamin A, B, E, PP. Sebilangan besar dari mereka sangat berharga untuk kekuatan lelaki. Jadi, zat besi terlibat dalam hematopoiesis, dan aliran darah selalu memberi kesan yang baik terhadap potensi lelaki.

Produk daging kuda mengandungi protein hingga 35 persen, serta sejumlah besar asid amino. Ia adalah yang terakhir yang terlibat dalam pengeluaran hormon, termasuk testosteron lelaki.

Pakar pemakanan Lyudmila Denisenko bercakap mengenai sifat tidak ternilai dari daging ini seperti kesan koleretik, pemulihan fungsi hati. Daging kuda dan produk daripadanya adalah cara yang berkesan untuk mencegah aterosklerosis, mereka membersihkan saluran darah dengan sempurna dan menurunkan kadar kolesterol.

Mereka yang selalu makan sosis daging kuda dilindungi dengan pasti dari bencana seperti distrofi otot. Tetapi orang gemuk juga dapat menikmati makanan istimewa ini, kerana, menurut doktor, diet berdasarkan produk daging kuda membantu menurunkan berat badan lima kilogram dalam beberapa minggu, tanpa risiko kesihatan. Sedikit orang tahu bahawa lemak kuda, yang ditambahkan dalam jumlah besar ke sosis kuda, dalam komposisinya menempati kedudukan perantaraan antara lemak sayuran dan haiwan..

Lelaki yang terlibat dalam pekerjaan berbahaya yang berkaitan dengan radiasi harus makan daging kuda secara intensif, kerana ia mengembalikan sistem kekebalan tubuh dan mencegah perkembangan barah.

Juga penting bahawa kerana sifatnya yang unik, daging kuda dicerna lapan kali lebih cepat daripada, misalnya daging lembu. Yang terakhir dicerna oleh badan selama 24 jam, dan daging kuda hanya tiga. Akibatnya, setelah makan daging kuda, seseorang tidak merasa berat, kerana setelah jenis daging yang biasa, dia jauh lebih ceria dan bertenaga, kerana badan tidak perlu mengeluarkan tenaga yang besar untuk mencerna makanan pada siang hari, Elena Malysheva pasti. Bagi lelaki yang menjaga kesihatan diri, ini adalah kualiti yang sangat berharga..

Daging kuda baik untuk lelaki

Penerangan

Tidak banyak orang tahu bagaimana daging kuda berguna. Selalunya orang menyediakan makanan dari daging trotters muda sehingga berumur 3 tahun. Tetapi yang paling lazat dan berkhasiat adalah daging anak lembu berusia 9-12 bulan. Kedua-dua kuda dewasa yang dibunuh dan haiwan muda yang sangat baik sesuai untuk membuat daging kuda..

Daging kuda mula dimakan pada zaman pra-Kristian. Dalam buku Kelvin Schwab "Dapur Terlarang" dinyatakan bahawa daging kuda selalu disajikan di meja semasa pelbagai upacara Teutonik gaib. Menurut maklumat pengembara terkenal Marco Polo, sebelumnya orang-orang Asia Tengah menggunakan susu kuda untuk mengekalkan kekuatan dalam dosis kecil, dari mana mereka juga memasak minuman susu yang ditapai dan keju kotej, dan darah kuda.

Hari ini, daging kuda dimakan terutamanya di Asia dan Eropah. Di Benua Lama, syarat terbaik untuk membiakkan kuda untuk daging adalah di selatan Perancis dan Hungary. Daging kuda sangat popular di Kyrgyzstan, Kazakhstan dan Mongolia. Daging ini telah dilarang di negeri berbahasa Inggeris - Ireland, USA, Canada, Great Britain. Ia juga tidak dimakan oleh Roma dan Yahudi, penduduk Brazil, India dan Sepanyol (walaupun negeri ini adalah pengeksport utama trotters).

Daging kuda adalah daging yang cukup sukar. Ia mempunyai aroma dan rasa tertentu. Pertama, acar atau salai dan kemudian direbus. Ia menjadi lembut hanya setelah beberapa jam memasak. Daging kuda membuat sosis yang hebat, misalnya, cervelat atau kazy-karta timur - mereka kental, elastik, dengan rasa yang indah.

Di antara orang-orang Turki dan Mongolia, hidangan yang paling digemari dari daging jenis ini adalah shuzhuk, kazy, besbarmak, zhal dan lain-lain..

Di negara-negara Eropah, misalnya di Belgium, Sweden dan Perancis, daging kuda dimakan mentah. Daging yang dihiris sering disajikan sebagai tartare yang dibumbui dengan bawang, rempah dan herba, atau dengan sos panas. Di Jepun, salah satu hidangan tradisional, sashimi, dimasak dari daging kuda. Di wilayah selatan Perancis, sosis daging kuda yang hancur dimakan - mereka digoreng di atas api terbuka, kuali atau panggangan. Dalam masakan Itali, daging jenis ini adalah komponen Spaghetti dengan sos Bolognese, dan di Switzerland, dimasak dalam penggorengan..

Daging kuda adalah produk yang sangat luar biasa yang tidak diberi perhatian di kedai dan restoran. Beberapa orang malah tidak suka memakan daging seperti itu. Walau bagaimanapun, produk ini mengandungi banyak bahan bermanfaat. Perlu diberi perhatian kerana kandungan kalori rendah, kandungan protein tinggi, rasa menarik dan sebilangan besar asid amino dan unsur dalam komposisinya yang diperlukan untuk seseorang..

Komposisi daging kuda

Jadi untuk apa daging kuda itu bagus? Menurut Pangkalan Data Nutrien USDA, 100 g daging ini mengandungi:

  • 0,99 g abu;
  • 63.72 g air;
  • 4.6 g lemak;
  • 21.39 g protein.

Adakah anda tahu jika daging kuda baik untuk anda? Ia mengandungi vitamin berikut:

  • 0.13 mg tiamin (vitamin B1);
  • 0.1 mg riboflavin (vitamin B2);
  • 0,38 mg piridoksin (vitamin B6);
  • 4.6 mg niasin (vitamin PP atau B3);
  • 1 mg asid askorbik (vitamin C);
  • 3 mcg cyanocobalamin (vitamin B12).

Sifat bermanfaat daging kuda juga ditentukan oleh nutrien makron berikut:

  • 221 mg fosforus;
  • 24 mg magnesium;
  • 360 mg kalium;
  • 53 mg natrium;
  • 6 mg kalsium.

Dan juga dalam daging kuda terdapat unsur surih:

  • 10.1 mcg selenium;
  • 3.82 mg besi;
  • 2.9 mg zink;
  • 144 mcg tembaga;
  • 19 mcg mangan.

Manfaat dan keburukan daging kuda untuk tubuh tidak dapat diukur, kerana ia memberi kesan yang sangat baik pada semua organ tubuh manusia. Perlu diperhatikan kemampuan mencerna daging yang sangat baik kerana komposisinya yang sangat baik..

Komposisi mengandungi petunjuk protein tertinggi di antara semua daging - 25%. Lebih-lebih lagi, perlu diperhatikan bahawa ia seimbang dari segi komposisi asid amino. Ini adalah nilai tambah yang berani.

Komposisi ini mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral yang sangat sesuai untuk mana-mana orang.

Di samping itu, kalium, natrium, fosforus, zat besi, tembaga, magnesium, asid amino, tiamin, riboflavin, dan vitamin dari kumpulan yang berbeza harus diperhatikan antara yang berguna. Iaitu, kelebihan daging kuda untuk manusia sangat besar, memandangkan komposisi daging kuda..

Nilai pemakanan daging kuda (100 g):

  • 19.478 g protein;
  • 9.887 g lemak;
  • 69.581 g air;
  • 0.978 g abu.

Vitamin dalam daging kuda (per 100 g):

  • 0.067 mg tiamin (B1);
  • 0.784 mg bersamaan tokoferol, alpha-tokoferol (E);
  • 0,097 mg riboflavin (B2);
  • 6.234 mg Niacin Setara (PP).

Apa kegunaan daging kuda untuk kanak-kanak

Ia sangat baik digunakan dalam komposisi makanan, yang sesuai untuk penggemar makanan terkecil, dan juga mempengaruhi perkembangan anak. Ia diserap dengan sangat mudah.

Manfaat sosis daging kuda untuk orang dewasa terutama tersembunyi dalam kemampuannya. Ia mencerna dengan cepat, yang bagus untuk penggemar daging..

Malah mereka yang mempunyai masalah perut akan dapat memakan produk ini tanpa memburukkan keadaan mereka. Walau bagaimanapun, dari segi yang baik.

Daging kuda menurunkan kolesterol. Masalah ini berlanjutan dan sangat meluas pada usia tua, kerana hampir semua orang menderita..

Anehnya, daging kuda sangat luar biasa bahkan dapat mengatasi masalah radiasi. Ya, ia adalah sinaran. Dia dapat menghilangkan kesannya, mengatur metabolisme.

Sekiranya daging biasa dimakan dalam 24 jam, maka daging kuda dalam 3 jam.

Daging kuda adalah daging hypoallergenic. Memandangkan ini, ia dapat dimakan oleh hampir semua orang, serta termasuk dalam diet anak-anak dari usia yang sangat muda. Selain itu, kelebihan produk ini ialah mengandungi sedikit lemak dan karbohidrat, tetapi banyak protein haiwan yang berharga, yang diperlukan untuk proses metabolisme dalam tubuh..

Oleh kerana kandungan kalori yang rendah, daging mudah dicerna, dan ada sedikit kolesterol dalam daging kuda, bahagian utamanya adalah dalam lemak.

Produk ini berguna untuk anak-anak usia sekolah, kerana meningkatkan fungsi otak, meningkatkan ingatan dan meningkatkan kemampuan mengingat.

Komposisi kimia daging kuda lebih baik daripada daging lembu, kerana daging kuda mengandungi banyak asam amino dan vitamin yang memperbaiki keadaan kulit, otot dan rambut.

  • Vitamin A. Ia diperlukan untuk orang yang mempunyai masalah penglihatan, dan juga untuk semua orang yang ingin mengurangkan risiko terkena miopia kerana kerja berterusan di komputer.
  • Vitamin kumpulan B. Mereka membantu menjaga otot dan jantung dalam tahap yang baik, serta menguatkan sistem saraf, menormalkan tidur dan membantu menghilangkan kesan tekanan.
  • Zat besi dalam daging kuda ditunjukkan kepada setiap orang yang mempunyai masalah dengan saluran darah dan peredaran darah, dan juga menderita hemoglobin rendah. Daging kuda juga mempunyai kesan koleretik..
  • Kalium dan magnesium, yang juga terdapat dalam daging kuda, sangat penting untuk jantung, sementara fosforus mendorong pertumbuhan dan pembaikan tulang.

Juga, jangan lupa tentang kelebihan lemak kuda. Dalam jumlah kecil, ia berguna bagi mereka yang pernah menghidap penyakit Botkin. Ia menormalkan fungsi hati. Hal yang sama berlaku untuk orang yang menderita hepatitis: dos kecil lemak meningkatkan fungsi organ yang terjejas dan membantu meningkatkan kesejahteraan setelah penyakit..

Wanita

Bagi wanita, daging kuda berguna kerana mempercepat metabolisme dan menyuburkan tubuh dengan unsur mikro dan mikro yang diperlukan. Ini sangat baik untuk gambar, kerana semua produk yang memasuki tubuh dicerna lebih cepat dengan metabolisme yang baik, dan kurang tinggal di pinggul.

Metabolisme adalah konsep yang berlaku untuk seluruh badan. Orang yang proses metaboliknya lebih cepat, mengatasi penyakit dengan lebih berkesan, mereka tidak menua dengan cepat. Di samping itu, proses metabolik yang normal adalah jaminan bahawa seseorang akan merasa bertenaga pada waktu siang dan menggunakan tenaga dari makanan. Juga, wanita dengan kadar metabolisme yang lebih tinggi mengalami keguguran rambut, kuku dan gigi yang lebih kuat.

Bagi anak-anak, daging kuda boleh diberikan sebagai makanan pelengkap dari usia 1,5-2 tahun, jika ibu memakan daging seperti itu semasa kehamilan dan menyusui dan bayi tidak menghadapi masalah dengan asimilasi makanan ini: kembung atau kolik. Tetapi, jika terdapat tanda-tanda gangguan pencernaan sedikit pun, lebih baik menangguhkan rasa hingga sekurang-kurangnya 3-4 tahun..

Daging kuda adalah hypoallergenic. Sekiranya terdapat kes alergi terhadap produk daging kuda, maka reaksi alergi ini disebabkan oleh rempah-rempah yang dirasakan daging semasa menggoreng atau merokok..

Daging kuda, seperti daging merah, mesti diberikan kepada bayi yang dicampur dengan sayur-sayuran rebus yang disalurkan melalui mesin pencincang. Namun, ia tidak semestinya kentang. Daging yang bersih boleh menyebabkan sembelit dan kembung.

Tidak digalakkan memberi daging kuda kering atau salai dengan banyak rempah kepada kanak-kanak di bawah 10 tahun. Perlu juga dibatasi penggunaan produk daging kuda yang dibuat di kilang (potongan daging beku, sosej, sosej). Sebaiknya rebus daging kuda atau masak sup dengannya, tetapi toskan kaldu pertama.

Lelaki

Daging kuda juga mempengaruhi lelaki terutamanya. Produk ini meningkatkan jumlah otot, membantu mengelakkan pengumpulan lemak viseral, yang menjadi penyebab banyak masalah kesihatan pada lelaki berusia lebih dari 40 tahun..

Daging kuda meningkatkan fungsi jantung dan komposisi darah, tidak banyak kolesterol di dalamnya, dan daging seperti itu terbukti termasuk dalam diet 2 kali seminggu, bukannya daging babi dan daging sapi.

Daging kuda juga mempunyai kesan positif terhadap potensi. Kerana fakta bahawa ia meningkatkan fungsi otot dan peredaran darah, dan juga mengandungi banyak asam amino berguna, dengan penggunaan produk secara berkala (3-4 kali seminggu), kekuatan lelaki dipulihkan walaupun setelah 50 tahun.

Kontraindikasi dan sifat berbahaya daging kuda

Makronutrien dalam daging kuda (dalam 100 g):

  • 369.004 mg kalium;
  • 194.167 mg sulfur;
  • 22.414 mg magnesium;
  • 49.672 mg natrium;
  • 184.934 mg fosforus;
  • 12.964 mg kalsium.

Unsur surih dalam daging kuda (dalam 100 g):

  • 205.671 mcg tembaga;
  • 0.021 mg mangan;
  • 2.769 mcg kobalt;
  • 3.067 mg zat besi.
  • Daging kuda adalah daging rendah lemak diet yang mengandungi sejumlah besar protein haiwan yang seimbang dalam komposisi asid amino. Produk ini cepat dan mudah diserap dalam saluran pencernaan. Mereka yang ingin menurunkan berat badan berlebihan boleh memasukkan hidangan yang disediakan berdasarkan makanan dalam selamat. Di samping itu, daging kuda ditunjukkan kepada orang-orang yang terlibat secara profesional dalam sukan, yang selalu mengalami peningkatan tekanan mental dan fizikal, dan yang sedang pulih dari kecederaan dan penyakit..
  • Vitamin B, yang kaya dengan daging kuda, mempunyai kemampuan untuk mengatur proses metabolik dalam tubuh. Sebatian yang tergolong dalam kelas ini mempunyai kesan yang baik terhadap sistem saraf, oleh itu pakar pemakanan menasihati orang yang mengalami kejutan psikologi atau telah lama mengalami tekanan untuk memasukkan daging kuda dalam makanan mereka sehingga dua kali seminggu.
  • Daging kuda mengandungi minimum bahan yang boleh menimbulkan reaksi alergi. Orang dengan kecenderungan alergi yang meningkat dapat memasukkan hidangan berdasarkannya dalam menu diet hypoallergenic dengan selamat..
  • Pengambilan daging kuda secara berkala membantu mengatasi penyakit somnologi (sukar tidur, insomnia, cemas, tidur sekejap, dll.).
  • Unsur mikro dan makro yang berguna dalam daging kuda membantu menguatkan sistem imun, membantu tubuh melawan virus, serangan parasit dan jangkitan bakteria.
  • Daging kuda jantan, kelelawar dan kelenjar mengandungi vitamin E dan sebatian lain yang melindungi membran sel dari radikal bebas. Pengambilan daging kuda secara berkala membantu melambatkan proses yang memprovokasi penuaan badan yang dipercepat, mencegah penampilan neoplasma tumor.
  • Penyembuh tradisional percaya bahawa pengambilan daging kuda secara berkala memberi kesan positif terhadap potensi lelaki, meningkatkan komposisi ejakulasi lelaki, dan mengurangkan risiko kemandulan.
  • Daging kuda sejuk mempunyai sifat pemanasan. Hidangan yang disediakan adalah sangat diperlukan untuk perjalanan yang dibuat pada musim sejuk..
  • Bahan dalam daging kuda membantu menguatkan tulang.
  • Kemasukan daging kuda secara berkala dalam diet meningkatkan fungsi saluran pencernaan, membantu memulihkan biocenosis usus.
  • Daging kuda mengandungi zat yang menormalkan fungsi sistem hematopoietik dan mempercepat peredaran darah. Pengambilan hidangan yang disediakan sesuai untuk orang yang menderita anemia.
  • Komposisi daging kuda mengandungi zat yang mempercepat penghapusan kolesterol berbahaya dari tubuh, menguatkan dinding saluran darah, dan mencegah perkembangan aterosklerosis dan penyakit lain dari sistem peredaran darah.
  • Sebatian yang terdapat di dalam daging kuda, kelopak dan kuda jantan mempunyai keupayaan untuk mengurangkan kesan negatif radiasi pada tubuh. Sehubungan dengan itu, orang yang tinggal di daerah dengan latar belakang radiasi yang meningkat atau menjalani kursus terapi radiasi disarankan untuk memasukkan hidangan daging kuda dalam makanan mereka sekurang-kurangnya 2 kali seminggu..
  • Unsur mikro dan makro, vitamin dan sebatian lain yang berguna dalam daging kuda memperbaiki penampilan dan keadaan umum rambut, piring kuku, kulit, mencegah munculnya jerawat.
  • Lemak kuda mempunyai sifat koleretik. Penyertaannya yang kerap dalam komposisi hidangan yang dimakan membantu melemahkan gejala penyakit yang timbul dengan latar belakang gangguan dalam kerja sistem empedu.
  • Lemak kuda digunakan untuk merawat kerosakan termal pada kulit dan tisu lembut (luka bakar, radang dingin). Di samping itu, ia digunakan dalam industri kosmetik untuk pembuatan produk anti-penuaan, pelembab dan berkhasiat..
  • Daging kuda adalah persekitaran yang baik untuk pembiakan dan pemeliharaan fungsi penting Salmonella dan Trichinella. Atas sebab ini, daging kuda memerlukan pemprosesan masakan dan haba yang teliti..
  • Kaldu yang terbentuk ketika memasak daging kuda boleh memberi kesan negatif pada saluran pencernaan, memprovokasi perkembangan cirit-birit.
  • Penyalahgunaan daging kuda dan hidangan yang disediakan berdasarkannya boleh menyebabkan perkembangan gout, penyakit jantung.
  • Kontraindikasi terhadap pengambilan daging keledai, kuda jantan dan kelenjar adalah intoleransi individu, gout, asid urik berlebihan dalam badan.

Mengapa daging kuda berguna? Kelebihannya ialah ia mengandungi protein yang lebih lengkap daripada semua jenis daging yang lain. Ia juga mengandungi banyak asid organik yang meningkatkan aktiviti saluran gastrointestinal, mempunyai kesan yang baik terhadap proses metabolik tubuh, dan juga memperbaiki mikroflora usus.

Telah diketahui bahawa daging kuda (tidak seperti jenis daging lain) tidak mengandungi kolesterol, ia mengandungi lebih banyak air, protein lengkap dan asid organik. Ia juga berguna untuk sifat anti-sklerotiknya..

Ini adalah produk makanan dan mudah dicerna: jika daging lembu dicerna dalam badan dalam 24 jam, maka daging kuda - hanya dalam tiga jam. Dan bagaimana daging kuda berguna untuk lelaki? Terdapat pendapat bahawa ia mempunyai kesan terbaik terhadap potensi lelaki. Juga, daging kuda meneutralkan bahaya dari pendedahan kepada radiasi.

Adakah anda masih bertanya adakah daging kuda baik untuk manusia? Kami ingin memberikan berita baik bagi mereka yang menderita anemia. Daging kuda mengandungi banyak zat besi, sehingga dapat dimakan oleh mereka yang perlu menormalkan proses hematopoiesis. Ia juga boleh digunakan dalam makanan bayi kerana kaya dengan hemoglobin.

Pengambilan daging kuda yang berlebihan dapat merangsang perkembangan penyakit saluran gastrousus, ginjal, tulang dan sistem kardiovaskular. Daging ini boleh membahayakan orang yang membelinya dari pembekal yang belum disahkan, kerana boleh dijangkiti Trichinella, parasit paling berbahaya.

Oleh itu, daging kuda mesti dirawat dengan panas untuk masa yang lama. Perlu juga diingat bahawa jenis daging ini, seperti makanan protein lain yang berasal dari haiwan, adalah sumber purin, yang dikontraindikasikan pada individu dengan kadar asam urat dan gout yang tinggi. Dalam kes sedemikian, anda perlu mengecualikannya sepenuhnya dari diet anda, atau mengurangkan penggunaannya minimum..

Kuda muda mempunyai gaya hidup yang sangat aktif, jadi hampir tidak ada lapisan kolesterol dan lemak pada daging kuda. Hasilnya, daging segar hanya terdiri daripada tisu otot. Anda tidak dapat menyimpannya untuk masa yang lama, kerana ia cepat merosot. Apabila dibekukan, sifat bermanfaat daging kuda hilang sepenuhnya..

Memudaratkan kesihatan dan kontraindikasi

Walaupun daging kaya dengan asid amino, agak kurus dan baik untuk menambah pelbagai makanan anda, dalam beberapa kes, ia boleh membahayakan..

  • Daging yang tidak berkualiti atau basi akan menyebabkan keracunan, dan penyakit ini boleh membawa maut. Untuk mengelakkan ini, anda perlu mematuhi peraturan pemilihan, serta memasak daging untuk waktu yang lama dan teliti..
  • Selain itu, daging kuda boleh dijangkiti parasit. Untuk membunuhnya, anda perlu memasak daging selama mungkin. Oleh itu, anda tidak boleh membuat stik dari daging kuda dengan darah atau memakannya sebagai tartare..
  • Orang yang menderita penyakit jantung dan saluran darah tidak digalakkan makan daging kuda dan daging merah lain lebih dari dua kali seminggu, kerana makanan seperti itu meningkatkan risiko kambuh..
  • Anda juga tidak boleh makan daging kuda untuk orang yang menderita gout, atau mereka yang mempunyai kadar asid urik yang tinggi. Daging jenis ini, seperti jenis merah lain, mempunyai kandungan purin yang terlalu tinggi, yang berbahaya bagi penyakit seperti itu..
  • Pengambilan daging yang berlebihan juga menyebabkan penyakit buah pinggang kerana kandungan proteinnya yang tinggi.

Walau bagaimanapun, kita bercakap mengenai kes-kes yang melampau dan dos daging yang besar. Kesederhanaan yang digunakan akan menyelamatkan anda dari kemungkinan akibat yang tidak menyenangkan.

Ramai orang bertanya apakah daging kuda sihat. Ya, sangat membantu. Ia diketahui mengandungi minimum lemak, yang jauh berbeza dengan daging babi dan daging lembu. Ini sama komposisi dengan minyak sayuran, dan kualiti bermanfaatnya ditentukan oleh kesan koleretiknya yang tinggi dan kandungan kolesterol rendah. Oleh kerana harta pertama, daging kuda paling baik dimakan oleh mereka yang menderita dyskinesia bilier dan penyakit hati..

Kualiti unik lemak kuda membantu seseorang pulih dari penyakit kuning dengan lebih cepat. Dan lemak itu sendiri sering digunakan oleh syarikat kosmetik untuk membuat produk yang memelihara kecantikan. Di samping itu, ia digunakan untuk luka bakar dan radang dingin..

Adakah sosej daging kuda baik untuk anda? Sosis kuda (kazy) adalah hidangan kebangsaan Asia Tengah. Di Mongolia, Kyrgyzstan, Kazakhstan, suku nomad masih memasaknya dengan tangan seisi keluarga. Lelaki menyembelih kuda berusia 2-3 tahun yang dibiakkan khas untuk tujuan ini, dan juga menyembelih daging. Wanita memproses usus dan membuat kazy.

Sosis kuda berguna untuk manusia dengan cara yang sama seperti daging kuda. Ini adalah hiasan yang sesuai untuk meja perayaan, sangat menyenangkan dengan rasa dan makanan yang mesra alam. Pengisian untuk kazy dimasak dari bahagian tulang rusuk kuda, dipotong menjadi helai.

Seterusnya, daging dibumbui dengan campuran lada hitam, garam dan bawang putih dan dimasukkan dengan kemas ke usus yang dibasuh dengan baik. Bentuk sosej boleh sangat berbeza, tetapi panjangnya tidak lebih dari 70 cm. Kazy dihantar ke tempat kering untuk direndam dengan rempah, dan kemudian salai, goreng, kering atau rebus. Mereka memakan sosej sebagai bahan tambahan pilaf dan dalam bentuk semula jadi..

Selain kazy, jenis sosej kuda seperti shuzhuk dan mahan sangat popular. Rawatan panas shuzhuk sama dengan kazy, tetapi pengisiannya adalah daging cincang dari segmen bangkai mana pun.

Mahan adalah sosis "kering" atau kering, sangat spesifik dan padat. Ia dimasak dari lemak dan daging daging kuda dengan rempah.

Kalori daging kuda

Pada kawanan kuda, lemak terutamanya disimpan di segmen perut dan tulang rusuk. Itulah sebabnya segmen tulang rusuk bangkai mempunyai kandungan kalori tertinggi. Dengan bertambahnya usia, daging dalam daging menjadi kurang air, dan lebih banyak lemak..

Daging kuda adalah produk tanpa lemak yang dicirikan oleh penurunan nilai tenaga. Kandungan kalori daging ini bergantung pada banyak faktor, tetapi yang paling penting adalah jenis pemprosesan masakan..

Kaedah memasak daging kudaKandungan kalori 100 g daging kuda (kcal)
mentah166,891
direbus213,545
rebusan198,723
digoreng268,714
merokok146,713
tersentak197,546
salai-rebus129,104
dikeringkan299,547

Nilai tenaga sosis daging kuda salai masak adalah 349.574 kkal, dan basturma - 238.663 kkal.

Kualiti berbahaya

Adakah faedah lemak daging kuda? Ya, seperti lemak. Tetapi ada juga garis. Fahami bahawa daging kuda adalah daging haiwan. Walaupun anda jarang menggunakannya, ia tetap negatif..

Lemak selalu sukar diserap, walaupun lebih mudah untuk kuda daripada lemak babi atau ayam yang sama. Daging ayam lebih rendah daripada komposisi lemak daripada daging kuda dan ini mengejutkan.

Sebilangan gereja Katolik bahkan melarang penggunaan daging kuda. Ini dianggap melanggar sumpah..

Pembiakan kuda

Daging kuda mempunyai rasa yang istimewa dan merupakan makanan yang sederhana namun digemari oleh masyarakat nomad. Kuda dibiakkan di padang rumput, yang memerlukan banyak tanah. Penjagaan gerai jangka pendek (maksimum 30 hari) untuk penggemukan dibenarkan. Sekiranya kuda dalam kurungan lebih lama, ia akan memberi kesan negatif terhadap rasa daging, dan konsistensinya. Di kalangan penduduk yang tidak aktif pertanian, penggunaan daging kuda, sebagai peraturan, tidak meluas..

Nilai pertanian daging kuda sangat bergantung pada keadaan semula jadi dan geografi tempatan. Oleh itu, di seluruh Eropah adalah menguntungkan untuk membiakkan kuda untuk daging hanya di Hungary. Tidak ada padang rumput semula jadi di Jepun, jadi pembiakan kuda di sana tidak murah. Pada perayaan di daimyo pada Zaman Pertengahan, hidangan daging kuda kadang-kadang disajikan, yang nilainya harganya tinggi..

Diet daging

Untuk mendapatkan manfaat rasa dan kesihatan daging kuda yang banyak, anda perlu memilih daging yang berkualiti..

Secara lahiriah, daging ini mirip dengan daging lembu dalam struktur dan bentuk tenderloin. Tetapi daging kuda lebih gelap. Anda juga perlu melihat lemak. Daging kuda mempunyai lapisan yang sangat nipis dan putih..

Peraturan asas untuk memilih daging kuda berkualiti tinggi:

  • Anda perlu mencari tekstur daging agar pekat, elastik, setelah menekan dengan jari anda, bentuknya harus kembali dengan cepat.
  • Adalah perlu untuk melihat jenis lemak yang ada pada daging: ia tidak boleh menghilangkan kekuningan, dan juga sukar dan tebal.
  • Anda harus memperhatikan permukaan daging: sedikit berkilat dan lembap, tetapi tidak terlalu banyak, kerana daging yang sangat berkilat dapat disapu dengan minyak untuk kecantikan. Untuk menguji ini, anda boleh menggunakan tuala kertas pada potongan tersebut. Sekiranya dagingnya enak dan segar, serbet akan menjadi basah tetapi tidak berminyak.

Oleh itu, kami telah mengkaji hampir semua sifat berguna dan kontraindikasi daging kuda. Bagi pakar pemakanan, daging ini merupakan komponen yang berharga kerana kandungan kalori yang rendah. Mereka telah membuat banyak diet berdasarkan daging kuda. Hanya dalam beberapa minggu menggunakan menu diet, anda dapat menurunkan berat badan hingga 5 kg tanpa membahayakan kesihatan anda sendiri.

Kita telah menyebut bahawa daging kuda mengandungi banyak asid organik. Oleh kerana itu, ia membebaskan tubuh dari racun dan meningkatkan proses metaboliknya..

Daging kuda adalah hypoallergenic, jadi tidak menyumbang kepada alergi. Ia berguna untuk memasukkannya ke dalam makanan orang dewasa dan anak-anak yang menderita intoleransi laktosa (tidak dicerna protein sapi), sering disertai dengan reaksi alergi terhadap telur ayam dan daging.

Cadangan

Semasa memilih daging kuda, timbangkan potensi bahaya dan faedah makanan, terutamanya jika ini adalah kali pertama anda menjumpainya. Daging segar menyerupai daging lembu dan berwarna merah gelap, tetapi padat dan padat. Apabila ditekan, ia tidak lumat, cepat mengambil bentuk utamanya.

Jumlah maksimum penggunaan daging kuda setiap hari untuk wanita tidak lebih dari 200 g, untuk lelaki - dalam lingkungan 400 g. Daging ini harus ada di atas meja tidak lebih dari 3 kali seminggu.

Untuk membuat makanan lazat yang hanya akan memberi manfaat kepada tubuh, anda mesti mengikuti kanon berikut untuk pemprosesan daging kuda:

  • Bahagian bahu, punggung dan paha bangkai adalah yang terbaik untuk membuat pinggan mangkuk..
  • Untuk kelembutan, masak daging sekurang-kurangnya 2-3 jam.
  • Rendam daging segar di dalam air terlebih dahulu dan kemudian perap.
  • Untuk mengurangkan bau tertentu, bumbui bangkai semasa memasak dengan bawang, bawang putih, bahan dengan prun.
  • Daging kuda paling baik dimakan rebus, rebus dengan sayur-sayuran atau dibakar di dalam ketuhar. Hidangan sampingan terbaik untuknya ialah nasi dan kentang..