Jeruk: varieti dan tumbuh di rumah

Jeruk (Bigaradia, Citrus aurantium) adalah oren pahit, di alamnya adalah pohon setinggi 10 m, dengan dedaunan hijau gelap yang lebat dan sangat harum, tunas berduri. Tumbuhan ini dapat ditanam di rumah sebagai tanaman rumah, bentuk dalamannya tidak melebihi 1 m.Bunga oren berwarna putih, dengan aroma sitrus yang sangat menyenangkan. Buah oren dimakan hanya belum masak, kerana buah yang sudah masak sudah kosong di dalamnya. Secara luaran, mereka serupa dengan oren, jadi oren sebelumnya dianggap sebagai jenis oren liar, tetapi ia adalah tanaman sitrus yang berbeza. Buah-buahan yang belum masak (mereka juga disebut kacang oren) kecil (diameter 5-15 cm), bulat, keras, dengan kulit kelabu gelap, pahit dan sangat harum. Dalam keadaan liar tidak diketahui.

Jeruk adalah tanaman yang tidak bersahaja dan tidak memerlukan, yang mudah tumbuh di dalam rumah. Ia sangat hiasan dan wangi semasa berbunga dan berbuah, sering digunakan sebagai sumber tunggal untuk banyak buah sitrus yang lain..

Bunga oren, atau bunga oren, adalah bahagian tradisional dari sejambak pengantin dan gaun pengantin pengantin perempuan, simbol ketidaksempurnaan gadis. Penyiraman bunga - air oren - pada masa lalu terkenal sebagai minuman aromatik, yang digunakan dalam minyak wangi.

Buah segar digunakan untuk menyediakan minuman dan marmalade yang menyegarkan. Minyak pati bunga digunakan dalam minyak wangi. Varieti oren termasuk citradia (kacukan bigaradia dan tripolyates) dan bergamot, atau oren Bergamo..

Dari kulit buah masak yang dihancurkan, tincture disediakan untuk meningkatkan selera makan. Buah oren yang belum masak adalah bahan mentah untuk minyak pati yang digunakan dalam industri minuman beralkohol. Buah-buahan oren digunakan dalam perubatan, dan minyak pati neroli dan petitgrain dari bunga dan daun digunakan untuk membuat marmalade, kulit gula-gula dan minuman ringan dan merupakan bahan utama dalam banyak komposisi bunga dalam minyak wangi; suntikan bunga juga digunakan dalam gula-gula dan cabang lain dari industri makanan. Kulit jeruk kering dianggap makanan istimewa gourmet.

Pomerances mula mekar sejak awal, sudah bermula dari pemotongan, tetapi masih mesti dibiarkan tumbuh.

Tumbuhan ini sangat hiasan sepanjang tahun, berbuah dengan kerap, berkat pertumbuhannya yang hampir kerdil dan daunnya yang kecil, ia sangat sesuai sebagai budaya periuk, yang dihargai oleh pencinta bonsai.

Mari kita lihat jenis pomerance untuk penanaman dalaman, yang boleh dibeli di tapak semaian dan dari penanam sitrus swasta..

Chinotto

Jeruk dedaun Chinotto. Citrus Myrtifolia "Chinotto".

Tumbuhan ini menarik dengan bentuk daun: mereka tajam, seperti murut, dan juga mahkota padat yang sangat indah. Varieti yang diperbaiki dan menghasilkan tinggi. Buah berdiameter 3-5 cm, berat 40-50 g.

Buah-buahan dengan kulit oren, manis dan beraroma, filemnya pahit. Buah-buahan manisan, minuman keras, minuman Itali terkenal Chinotto disediakan dari buah-buahan..

Myrtifolia adalah sejenis sitrus dengan daun yang serupa dengan limau biasa. Pokok padat ini dengan daun kecil dan tanpa duri, tumbuh di alam setinggi tiga meter, tumbuh di Malta, Libya, Perancis selatan dan Itali (terutamanya di Liguria, tetapi juga di Tuscany, Sicily dan Calabria).

Buah pokok ini menyerupai jeruk kecil. Mereka pahit dan masam dan biasanya dinamakan sempena nama Itali mereka, chinotto. Mereka dibumbui dalam kebanyakan minuman beralkohol Itali, serta dalam beberapa jenama minuman ringan berkarbonat, yang secara kolektif disebut sebagai "chinotto". Citrus myrtifolia sering ditanam di kebun di iklim yang hangat. Kerana kekompakannya, ia juga boleh ditanam di dalam periuk atau bekas lain.

Chinotto variegata

Citrus Myrtifolia "Chinotto" berbeza-beza. Pelbagai varieti yang jarang berlaku. Jeruk berdaun Myrtle "Chinotto" beraneka ragam.

Buah pada awal pematangan mempunyai warna berjalur, pada akhir pematangan mereka memperoleh warna oren yang khas. Bubur buahnya masam-pahit, sesuai untuk membuat marmalade, buah manisan, minuman perisa.

Chinotto x lemon

Chinolimon. C. Meyer x C. myrtifolia hibrido Chinotto x limone Meyer.

Hibrid dari oren Chinotto myrtle dan lemon Meyer. Buah wangi dengan bau tertentu. Rasanya asli dan menarik, seperti lemon masam dengan sedikit rasa oren pahit.

Corniculata (oren bertanduk)

Citrus aurantium corniculata.

Pelbagai hiasan dan koleksi, dengan buah-buahan "bertanduk" yang luar biasa.

Tumbuhan dengan mahkota yang lebat, tumbuh dengan perlahan, memerlukan pemangkasan, daun hijau gelap, dahan yang terkulai. Bunganya berwarna putih, sangat harum. Pada kulit buah terdapat 1 hingga 3 proses kornea (kadang-kadang tidak ada), kulitnya berwarna jingga cerah, panennya tahunan, berlimpah.

Bouquet yang bagus

Bouquet yang bagus (atau Bunga yang bagus). C. aurantium "Bouquettier de Nice". Pelbagai jenis Sepanyol lama yang dikenali sejak abad ke-15.

Milik kumpulan jeruk masam dengan bunga besar.

Tanaman kecil, tanpa duri, tidak tumbuh dengan cepat, dengan daun yang agak besar, sedikit runcing.

Keistimewaan varietas ini adalah bunga berganda yang besar, serta buah-buahan yang rata, di mana tidak ada pulpa tunggal, tetapi, seperti dulu, buah-buahan individu, diselingi dengan pulpa ("buah sekunder").

Foetifer

Bigaradia (oren) "Foetifera". C. aurantium "Foetifera". Dikenali sejak abad ke-17, di Itali disebut Madre & Figlia (Ibu dan Anak perempuan). Pelbagai jenis langka yang indah.

Ragamnya terdedah kepada jarak jauh. Bunganya sangat cantik, berganda, buahnya besar, oren, masam pahit. Buahnya mengandungi buah sekunder kecil di dalamnya, yang disebut. "buah dalam buah", seperti Bouquet of Nice.

Tanaman ini bersaiz sederhana, rantingnya menyebar, tetapi dengan pemangkasan biasa, mahkota dapat diberikan bentuk yang diinginkan, untuk pertumbuhan yang baik memerlukan banyak ruang kosong. Bunga adalah satu atau dalam perbungaan kecil, sangat harum. Buahnya diratakan dengan kuat, berdiameter 5-7 cm, dua kali lipat, yang pertama mengandung yang kedua (lobus terletak dalam dua bulatan sepusat atau tidak simetri), oleh itu nama "ibu-anak perempuan", kulitnya sering kali dibedah (buah anak membengkokkan sebahagian kulitnya ke luar).

Melarosa

Citrus sp. Mellarosa.

Nama itu mengandungi kedua-dua perkataan bergamot (dan bergamot, seperti yang anda ketahui, adalah sejenis oren), dan lemon, lebih tepatnya, limonum (CITRUS BERGAMIA MELLAROSA, CITRUS LIMONUM MELLAROSA). Lemonum adalah limau manis (Limetta). Jadi apa itu Melarosa? Lemon, limetta, atau bergamot?

Sukar untuk difahami, kerana terdapat bergamot dan lemon Melarosa, dan lemon kelihatan dan berbau seperti bergamot. Sepertinya Melarosa harus digolongkan sebagai bergamot. Tumbuhan itu sendiri menyerupai bergamot terutama dari segi ciri-cirinya: pokok kecil, padat, daunnya besar dan menyerupai lemon, tetapi dengan ikan singa yang lebih luas. Buahnya berwarna kuning bulat dan bersaiz sederhana; kulitnya mempunyai ketebalan sederhana, sering kali diikat. Buburnya agak keras, pucat, kuning-hijau, sedikit berasid dengan kepahitan. Aroma Bergamot (termasuk daun ketika digosok).

Turkicum salicifolia

Bigaradia (oren) "Turtsikum salicifolia" berbeza-beza. C. aurantium "Turcicum salicifolia" (jeruk pahit Turki).

Jeruk pahit, sebenarnya, ini adalah pelbagai Salicefolia, perbezaannya adalah daun dan buah-buahan yang bervariasi dengan garis-garis membujur.

Tumbuhan ini kuat, tumbuh tegak, mekar pada musim bunga, bunga berwarna putih dan sangat aromatik. Buah-buahan masak pada bulan Januari, mereka sesuai untuk membuat marmalade, sebagai pengawet.

Fasciata

Citrus aurantium Fasciata.

Varieti Itali lama, sudah dikenali pada abad ke-16. Buah-buahan dengan garis membujur, berpola, dan pelbagai dihargai untuknya. Buah-buahan hijau - dengan jalur hijau, masak - kuning dengan jalur kuning terang. Nama itu diberikan untuk kesamaan warna buah-buahan dengan pakaian para pejuang Renaisans Jerman (landsknechts), salah satu elemen utamanya adalah puff dan potongan yang diperbuat daripada kain dengan warna yang berbeza.

Varieti ini agak hiasan, buah-buahan dengan rasa yang pelik, pahit, tidak semua orang suka (seperti kebanyakan pomeranians), tetapi sangat cantik, oleh itu varieti ini dihargai oleh pengumpul dan pencinta tanaman sitrus.

Pokoknya pendek, tumbuh perlahan, daunnya berwarna hijau tua (kadang-kadang kuning-hijau), berkilat. Bunganya berwarna putih dengan aroma yang kuat. Daun Fasciata dapat bervariasi, tetapi variasi bukanlah tanda kekal..

Abbers Naurofleaf

Citrus × aurantium Abers Daun Sempit (berdaun sempit).

Pelbagai dari Itali abad ke-18, pokok yang kuat dengan mahkota yang lebat, lebar, ciri utama varieti ini adalah daun kecil, memanjang, sempit yang serupa dengan willow. Bunga berwarna putih. Buahnya berbentuk bulat dan mempunyai leher khas. Kulitnya berwarna kuning-oren, tidak dapat dipisahkan dengan pulpa.

Buburnya berwarna kuning ambar, lembut, masam pahit, ada benih yang boleh ditanam tanaman.

Konsol

Jeruk berjalur, oren pahit Seville. Citrus aurantium 'Consolei', Sour Orange, Seville-Orange.

Telah dikenali di Eropah sejak abad ke-16, nama lain adalah Canaliculata, Incanelati atau Striatum. Gred koleksi hiasan.

Tanaman dengan mahkota padat, tumbuh kira-kira 1 meter di dalam sebuah bilik, menyukai tempat-tempat yang cerah, ada sedikit atau tidak ada duri sama sekali, daunnya lebih bulat daripada tanaman pomerania lain, kelihatan tajam. Bunganya lebih besar daripada varieti lain, aroma putih, kuat. Buah berdiameter 3-5 cm, garis bujur tidak sekata pada kulitnya.

  • Hibrid sitrus: varieti
  • Calamondin: varieti dan tumbuh di rumah
  • Grapefruit: varieti dan tumbuh di rumah
  • Pomelo: varieti dan tumbuh di rumah
  • Lime, limetta: varieti dan tumbuh di rumah
  • Jingga sebagai tanaman rumah. Varieti
  • Citrons: varieti dengan gambar dan keterangan

Terima kasih, saya menemui semuanya.

Corniculata (oren bertanduk), dan bervariasi, hanya warna daun yang berbeza?

Ya, daunnya bervariasi.
Mengenai warna buah semasa masak, ada kemungkinan terdapat juga variasi, tetapi saya tidak tahu pasti.

Selamat hari. Tolong beritahu saya jika anda pernah bertemu dengan sitrus bernama Yatsuma Cleopatra?

Kami tidak menjumpai, tetapi mungkin begitu.

Jingga

Deskripsi umum

Ia juga disebut Chinotto atau Bigaradia - ia adalah tumbuhan malar hijau yang berasal dari keluarga Rutaceae, spesies genus Citrus. Ia dianggap sebagai kacukan pomelo dan mandarin..

Tanaman ini bukanlah pohon yang sangat tinggi, jarang sekali mencapai ketinggian 10 meter (biasanya hingga 3 meter, dan bentuk dalaman lebih kecil - sekitar satu meter). Dahan orennya adalah duri tajam, nipis dan panjang.

Daun tanaman ini bergantian, berkulit dan berkilat. Mereka berwarna hijau di atas, hijau muda di bahagian bawah dengan banyak bekas minyak pati.

Bunga oren berwarna putih, berdiameter 2-3 sentimeter, sangat harum. Bunga boleh ditempatkan secara tunggal dan dalam perbungaan sebanyak 3-7 keping. Kilang ini mekar pada bulan April-Mei..

Buah-buahan oren adalah beri bulat, diratakan di tiang, dengan diameter sekitar 6-7 sentimeter. Kulit buahnya tebal, oren terang, bergelombang dan tidak rata, mudah dikupas. Jeruk hanya masak pada bulan November-Disember. Buahnya sangat mirip dengan jenis tangerin tertentu. Sangat sukar bagi orang yang tidak berpengetahuan untuk membezakan antara mereka. Tetapi oren berbau lebih kuat kerana mengandungi lebih banyak minyak pati daripada mandarin..

Bubur buah dibahagikan kepada 10-12 keping. Rasanya masam dan sedikit pahit.

Bentuk liarnya belum dijumpai. Tetapi asal tanaman ini diketahui - Asia Tenggara. Sejak sekian lama, oren telah ditanam di wilayah Mediterranean, di Caucasus, dan juga di pulau-pulau individu di Hindia Barat. Ia juga dapat ditanam untuk tujuan hiasan sebagai tanaman rumah..

Cara memilih

Pertama, anda perlu memeriksa kulitnya - warna oren harus terang dan seragam, yang menunjukkan kematangan buah.

Kulit oren yang baik mestilah licin dan mempunyai tompok merah kecil.

Semasa membeli oren dari pasar raya atau pasar, selalu rasakan buahnya - jangan sampai longgar, lembut atau cacat. Periksa dan simpan keadaan.

Bagi mereka yang merancang untuk menggunakan kulit untuk tujuan perubatan atau kuliner, pastikan untuk membilasnya dengan teliti untuk membuang bahan kimia yang mungkin berlaku. Biasanya kulitnya kelihatan berkilat dan digilap ketika digunakan..

Cara menyimpan

Dalam keadaan normal, pada suhu normal, sebiji oren boleh bertahan selama seminggu. Di dalam peti sejuk, buahnya dapat disimpan sedikit lebih lama - beberapa minggu, semuanya bergantung pada kematangannya. Boleh juga disimpan di bilik sejuk dan kering seperti bilik bawah tanah.

Dari semasa ke semasa adalah perlu untuk mengawal keadaan buah. Sekiranya bintik-bintik lembut muncul di permukaan oren, ia tidak dapat disimpan lebih jauh. Pastikan kelembapan dan pemeluwapan tidak muncul - dalam kes ini, lap buah dengan tuala.

Anda juga boleh menyimpan kulit jeruk kering, yang, setelah pengeringan, dapat dicurahkan ke dalam balang dengan penutup dan disimpan di tempat yang gelap..

Dalam memasak

Jeruk segar dianggap tidak boleh dimakan, dan harganya terutama kerana semangatnya. Kupasnya cukup mudah dipisahkan dari buah, anda hanya perlu memotongnya menjadi 4 bahagian. Keringkan kulit dengan menyebarkannya ke lapisan nipis di atas pinggan rata, selama 2-3 hari pada suhu bilik, putar setiap hari. Ia dianggap siap apabila menjadi rapuh..

Rasa buah delima digunakan untuk membuat pencuci mulut. Ia juga sering dimasukkan ke dalam ais krim. Untuk pencuci mulut seperti itu, anda perlu mengambil jus dan jus oren, krim dan gula. Semua ini mesti dicambuk dengan pengadun dan dihantar untuk membeku..

Selain itu, kulit jeruk kering dan dihancurkan ditambahkan ke pastri dan pelbagai hidangan manis: muffin, kek, kek. Rasa sitrus pahit akan memberi semangat kepada krim untuk kek dan kek, pencuci mulut curd.

Perlu diperhatikan bahawa ketika bersentuhan dengan permukaan produk yang lembap putih, misalnya, seperti keju kotej atau beras, semangat buah itu segera mewarnainya dalam naungan kuning terang yang terang..

Kerak gula-gula juga digunakan sebagai hiasan untuk hidangan perayaan manis atau digunakan sebagai pencuci mulut bebas. Sebagai tambahan, semangat oren tanah sering ditambahkan pada minuman (jeli, kompot) atau jem.

Sebagai agen perasa, kulitnya ditambahkan ke dalam gravies daging untuk memberikan rasa sitrus segar. Zest tanah sesuai dengan ikan: ia ditambahkan ke tambalan dan piring ikan. Rasa jeruk jeruk yang enak sesuai dengan pelbagai hidangan daging, terutama yang digabungkan dengan unggas.

Ingat bahawa semua jenis semangat tergolong dalam rempah "lemah" atau "lembut", yang bermaksud bahawa ia boleh dimakan dalam beberapa gram..

Dari daun dan bunga oren hari ini, minyak pati diperoleh - petitgren dan neroli, masing-masing, yang digunakan untuk membuat marmalade, aromatik gula-gula dan minuman keras.

Kandungan kalori

Kandungan kalori sebiji oren ialah 53 kcal. Sekiranya kita mengambil kira bahawa mereka hanya makan kulit jeruk, maka jumlah kalori setiap 100 gram produk tidak akan membahayakan bahkan mereka yang sedang menjalani diet..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
0.810.3111.540.582.553

Ciri-ciri oren yang berguna

Komposisi dan kehadiran nutrien

Buah oren mengandungi asid organik (malic, sitrik, gallic, salicylic), karbohidrat, glikosida (isohesperidin, hesperidin, dll.), Yang berkaitan dengan bahan dengan aktiviti P-vitamin.

Daun, dahan, serta batang muda, buah oren yang belum masak mengandungi minyak pati petitgrain. Hasil minyak pati dari bunga adalah 0.1-0.2%, dari kulit - 1.2-2% (berdasarkan berat badan basah). Minyak itu mengandungi camphene, dipentene, β-pinene, L-linalool, nerol, D-α-terpineol, sesquiterpenes, geraniol.

Minyak kulit serupa bau dengan lemon, dan sifat dan komposisi - dengan oren. Minyak ini mengandungi α-limonena (97-98%), ocimene, α-pinene, myccene, D-camphene, terpineol, D-linalool, farnesol, nerol, nerolidol dan sebatian lain.

Minyak pati yang diperoleh dari bunga (neroli) mempunyai bau yang sangat menyenangkan. Ia mengandungi ester geraniol dan linalool, limonene, serta metil ester asid antranilik yang memberi minyak aroma halus.

Minyak oren penting dari kulit buah yang sudah masak mengandungi limonena, myrcene, γ-terpinene, α- dan β-pinenes, fellandrene, camphene dan bahan lain.

Minyak pati yang diperoleh dari buah yang belum masak, serta produk dari bunga segar, dihasilkan menggunakan penyulingan wap atau kaedah enfleurage (pengekstrakan minyak lemak). Minyak pati dari kulit jeruk diperoleh dengan menekan tanpa pemanasan.

Sifat berguna dan perubatan

Kulit jeruk kering, pada masa awal, ketika rasa tiruan belum diketahui, dianggap sebagai makanan istimewa yang sangat sedikit yang mampu dimiliki oleh segelintir..

Sekarang kulit yang dihancurkan ditekankan pada vodka atau alkohol, sehingga mendapatkan ubat yang baik untuk meningkatkan selera makan. Di sebilangan negara, vodka oren sangat popular, yang tidak menyebabkan mabuk..

Kulit buah oren baik untuk menguatkan otot perut dan jantung. Untuk melakukan ini, keringkan dan hancurkannya dalam mortar. 10 gram serbuk siap pakai ini mesti diambil bersama air. Berkat ubat ini, aritmia jantung dan muntah akan hilang..

Jeruk juga dihargai kerana sifat pembersihannya. Ia mempunyai sifat saliran limfa yang kuat, menghilangkan penyebab aterosklerosis. Sifat antispasmodik janin berjaya mengatasi serangan sakit kepala, migrain, kekejangan otot. Untuk sakit kepala, disarankan untuk menyediakan salap berasaskan oren. Untuk ini, kulit yang dihancurkan dicampurkan dengan cuka. Salap siap mesti disapu pada wiski.

Juga, oren mempunyai sifat antikoagulan yang lemah, mengurangkan masa pembekuan darah dan mencegah pembentukan gumpalan darah..

Pomeranian juga mempunyai kesan koleretik, antiseptik dan analgesik, memberikan kesan anti-radang dan antirheumatik pada tubuh manusia. Sekiranya anda menggunakan oren, anda dapat mencapai pertumbuhan semula tisu yang lebih cepat, menguatkan ingatan, dan menyembuhkan batuk kering. Sifat antispasmodik, diaforetik dan julap oren telah lama diketahui. Benih tanaman ini digunakan untuk sakit dada, dalam rawatan keradangan testis dan hernia..

Jus diperah dari buah oren, yang mempunyai sifat bakteria yang sangat baik. Mereka disarankan berkumur dengan laringitis, sakit tekak dan selesema lain. Sekiranya hidung berdarah, maka tampon yang dibasahi dengan jus oren ditolak dangkal ke hidung.

Ciri-ciri antikulat buah juga diketahui. Minyak oren adalah salah satu komponen dalam rawatan kulat, mukosa mulut. Sebagai sebahagian daripada ubat gigi dengan kompleks ekstrak herba dan buah, minyak oren membantu membunuh bakteria, dan juga berkesan dalam mencegah penyakit gusi. Ia juga digunakan untuk merawat jangkitan kulit: jangkitan kulat, mycosis kulit, kurap. Minyak ini juga berjaya melawan dermatitis iklim dan hiperhidrosis..

Jeruk juga digunakan untuk merawat hipertensi, serta melegakan sindrom mabuk. Selaput yang memisahkan lobus janin digunakan sebagai alat untuk menguatkan otot jantung dan sistem saraf..

Biji buah dihancurkan menjadi gruel dan dioleskan ke tempat ular atau gigitan serangga beracun.

Oleh kerana synephrine, yang mempunyai kesan adrenergik yang baik, oren termasuk dalam komposisi persediaan untuk menurunkan berat badan. Menjadi agonis reseptor beta-adrenergik dan memberikan kesan merangsang umum pada tubuh, synephrine meningkatkan tekanan dan degupan jantung, meningkatkan kesan termal makanan, dan oleh itu harus mendorong penurunan berat badan. Benar, keberkesanan pengambilan ubat-ubatan tersebut belum terbukti..

Di negara-negara Arab, sejak sekian lama, oren telah digunakan sebagai antidepresan. Ia dipercayai dapat menenangkan, menenangkan dan meningkatkan mood. Aroma buah ini sangat disarankan untuk wanita: minyak meningkatkan keadaan psiko-emosi, membangkitkan sensual.

Minyak oren banyak digunakan untuk melegakan peningkatan kegembiraan saraf, serangan neurasthenia dan kegelisahan, kehilangan selera makan dan gangguan tidur.

Koleksi dengan bunga oren disediakan untuk insomnia. Untuk melakukan ini, ambil 10 gram akar valerian, jumlah daun hop dan balsem lemon yang sama. Masukkan 10 gram bunga oren ke campuran yang dihasilkan dan campurkan. Kemudian ambil kira-kira 2 sudu teh koleksi ini dan tuangkan segelas air mendidih di atasnya. Jisim ini dibakar selama 5 minit, ditutup dengan penutup. Anda perlu minum teh ini satu cawan pada satu waktu pada waktu petang. Sekiranya dikehendaki, anda boleh menambahkan sedikit madu ke dalam teh.

Koleksi bunga oren yang menenangkan juga dianggap berkesan. Untuk menyiapkannya, anda perlu menggabungkan 20 gram daun balm lemon dengan 10 gram wort St. John, tambahkan 10 gram bunga oren dan 5 pinggul mawar pada mereka. Kemudian satu sudu koleksi dituangkan dengan 100 gram air mendidih dan bakar selama 5 minit. Setelah menapis teh, ambil tiga kali sehari untuk secawan.

Untuk menyediakan koleksi herba untuk meningkatkan selera makan, anda perlu mengambil 10 gram kulit jeruk, jumlah bunga rosehip dan rumput centaury yang sama. 1 sudu teh koleksi ini dibakar dengan segelas air mendidih. Selepas itu, biarkan hingga sekurang-kurangnya 5 minit dan tapis. Ambil teh suam sebelum makan.

Untuk mendapatkan vodka oren yang sihat, anda perlu mengambil satu sendok teh kulit buah kering dan tuangkan dua gelas vodka biasa di atasnya. Campuran ini mesti disuntik selama dua minggu. Setelah menegangkan minuman ini, ia digunakan sebagai kompres atau menggosok untuk masalah sendi dan kecederaan..

Gunakan dalam kosmetologi

Dalam industri kosmetik, oren digunakan untuk membuat losyen, krim, deodoran, serta pelbagai produk rambut dan sebagai bahan tambahan mandi. Dalam minyak wangi, bau buah ini adalah asas untuk pelbagai jenis produk minyak wangi..

Syampu dan balsem yang dibuat dengan minyak oren dapat membantu menghilangkan masalah kelemumur dan rambut gugur, kulit kepala gatal dan jengkel, rambut kering dan lemah setelah terdedah kepada bahan kimia dan panas (pewarnaan, keriting, pendedahan sinar matahari yang berpanjangan).

Jeruk digunakan sebagai agen anti selulit yang kuat. Ekstrak keringnya membantu mempercepat proses lipolisis, meningkatkan peredaran mikro dan metabolisme di kawasan di mana selulit ada, serta meningkatkan keanjalan kulit.

Mengembalikan keanjalan kulit oren dan kulit, menegangkan, menghilangkan jerawat, mengecilkan pori-pori, melawan komedo secara aktif. Minyak dari buah-buahan ini digunakan dalam program peremajaan, dan penggunaan oren juga dipraktikkan untuk merawat kulit yang rosak dan kering..

Ciri-ciri berbahaya dari oren

Dalam bentuk pekat, minyak pati dan jus oren dapat merengsakan selaput lendir dan kulit..

Juga tidak digalakkan menggunakan oren sekiranya gastritis hiperasid, kerana merangsang rembesan jus gastrik, penyakit sistem pencernaan semasa eksaserbasi, dan intoleransi janin individu. Selain itu, mereka yang alah kepada buah sitrus juga harus berhenti menggunakan produk ini..

Jeruk yang mungkin tidak anda ketahui (9 foto)

Setiap daripada kita tahu bagaimana rupa jeruk, lemon, jeruk keprok dan bagaimana rasanya. Namun, genus sitrus mengandungi banyak tumbuh-tumbuhan, buahnya yang belum pernah kita lihat di mata kita, apalagi rasanya. Hari ini kami akan memberitahu anda tentang sepuluh buah sitrus yang mungkin belum pernah anda dengar:

Poncan

Poncan pada dasarnya adalah tangerin yang lebih baik dari segi rasa dan nilai pemakanan daripada tangerin lain dan kacukannya. Pulpa berair oren dengan banyak biji mempunyai rasa manis. Teh yang diseduh dengan daun poncan adalah penghilang dahaga yang sangat baik.

Bergamot

Bergamot diperoleh dengan menyeberangi oren dan sitron. Ia mempunyai rasa masam yang menyenangkan. Tidak seperti sebilangan besar buah sitrus, bergamot dimakan secara eksklusif dalam bentuk yang diproses..

Lemon Feronia, atau epal kayu

Ia tumbuh di India. Buahnya besar, saiznya boleh mencapai 12 sentimeter. Buburnya, yang penampilannya tidak begitu menarik, mempunyai rasa yang sangat baik. Buah Feronia boleh menjadi manis atau masam.

Clementine

Hibrid sitrus dengan rasa yang menyenangkan mengingatkan pada jeruk keprok. Ia pertama kali dibesarkan di Algeria pada tahun 1902 oleh seorang paderi Perancis, Pastor Clement. Clementine dibiakkan terutamanya di negara-negara Mediterranean: Algeria, Itali, Sepanyol, Maghribi.

Hassaku

Buahnya, yang kelihatan seperti limau gedang, jeruk keprok dan jeruk pada masa yang sama, mempunyai rasa manis dan masam dengan sedikit kepahitan. Ia tumbuh di Jepun. Untuk menikmati rasa hassaku yang manis, anda perlu menyimpan buahnya selama 1-2 bulan di tempat yang gelap (lebih baik di pasir atau tanah) dan barulah anda dapat memakannya.

Kapur jari

Terima kasih kepada daging berwarna-warni yang menyerupai kaviar, buah-buahan dari tanaman ini kadang-kadang disebut sitrus kaviar. Buahnya sendiri seperti timun pelbagai warna. Jari limau sangat digemari oleh koki Australia yang menggunakannya secara aktif dalam masakan (ditambah dengan sup, salad, disajikan sebagai lauk).

Agli

Agli, yang diperoleh dengan menyeberangi limau gedang dan jeruk keprok, sedikit lebih besar daripada limau gedang, tetapi rasanya lebih seperti gabungan jeruk limau dan lemon. Jeruk ditanam terutamanya di Amerika Syarikat, Florida.

Natsudayday

Ia tumbuh di Jepun. Ini adalah kacukan oren masam dan pomelo, tetapi rasanya lebih masam. Tumbuhan ini pertama kali ditemui pada abad ke-17 di Prefektur Yamaguchi..

Gayanima

Ia tumbuh di padang gurun India. Mempunyai rasa masam. Di India selatan, ia digunakan dalam pengawetan. Kulit buah mempunyai aroma tertentu yang mengingatkan pada bau kayu putih atau halia.

Sokong Bugaga.ru dan kongsi siaran ini dengan rakan anda! Terima kasih rakan! :)

Mengapa oren pahit berguna dan bagaimana ia digunakan

Jeruk, oren pahit, chinotto, bigaradia, epal Cina - semua ini adalah nama buah-buahan dari tanaman sitrus malar hijau. Komposisi kimia yang kaya, rasa dan aroma yang kaya, banyaknya minyak pati dalam daun, buah-buahan yang belum masak, kulit dan bunga, nilai tenaga rendah membolehkan penggunaan oren dalam masakan, perubatan rakyat, aromaterapi, kosmetologi dan dietetik yang meluas.

Penerangan

Pomeranian (lat.Citrus aurantium) adalah pokok malar hijau dari genus Citrus, keluarga Rutaceae. Menurut ahli genetik, ini adalah kacukan mandarin dan pomelo, saudara terdekat lemon.

Dalam bentuk semula jadi, buah-buahan jarang dimakan kerana minyak pati yang banyak dan rasa yang sangat spesifik..

Nama lain untuk buah:

  • oren masam atau pahit;
  • bigarady;
  • chinotto;
  • bigarade;
  • Epal Cina;
  • Jeruk Seville.

Pokok setinggi 2-10 m dengan ranting berduri panjang. Daun berwarna petiol, bergantian, berkulit, berkilat. Bahagian depan berwarna hijau, belakang berwarna hijau muda dengan simpanan minyak pati. Petioles panjang, berdaun lebar, meruncing tajam ke arah pangkal.

Bunganya besar (berdiameter 2-3 cm), terletak bersendirian atau di gandar 2-7 keping, mengeluarkan aroma harum. Kelopak puber adalah empat gigi dan lima gigi. Corolla terdiri daripada 4-8 kelopak berdaging bujur putih yang mengandungi minyak pati.

Rujukan! Tanaman ini mekar pada bulan April - Mei, berbuah - pada bulan November - Januari.

Buah-buahan berbentuk berry, dalam bentuk bola, kadang-kadang diratakan dari tiang. Diameter - 6-7 cm. Kulitnya tebal, bergelombang, oren terang, mudah dipisahkan dari pulpa, mengandungi minyak pati. Pulpa terdiri daripada 10-12 keping, masam dengan kepahitan.

Biji kuning muda berbentuk rata-rata dengan alur. Ovari hijau gelap, terbentuk pada hari ke-3 berbunga.

Menarik! Bunga oren pahit disebut bunga oren. Mereka digunakan untuk membuat hiasan perkahwinan untuk pengantin perempuan sebagai simbol tidak bersalah, ditenun menjadi karangan bunga dan karangan bunga.

Asal dan pengedaran

Tempat kelahiran budaya adalah Asia Tenggara. Dari sana, kilang itu merebak ke Timur Tengah, ke India melalui Parsi. Pedagang Arab membawa budaya ke Eropah, iaitu ke Sepanyol.

Jeruk ditanam di negara-negara yang terletak di pantai Mediterranean, di Paraguay, Caucasus, pulau-pulau Hindia Barat, India, Abkhazia, dan Caribbean. Jeruk pahit tidak dijumpai liar.

Di negara-negara Eropah, tanaman dituai sekali setahun: pada bulan Oktober - Disember. Pada masa yang sama, berbunga bermula pada bulan April. Di kawasan tropika, oren berbuah 2 kali setahun, sebelum musim hujan..

Komposisi dan sifat

Buah oren pahit mengandungi:

  • asid sitrik, malik, salisilik, gallic;
  • pektin;
  • aldehid;
  • glikosida hesperidin dan isoesperidin;
  • tanin dan kepahitan.

Buah, daun dan batang yang belum masak mengandungi minyak oren petitgrain, yang mengandungi β-pinene, nerol, camphene, geraniol, D-α-terpineol, limonene, dipentene, L-linalool, sesquiterpenes.

Rujukan! Minyak kulit jeruk mempunyai aroma lemon, dan komposisi dan khasiatnya serupa dengan minyak oren.

Minyak pati dari bunga dipanggil neroli. Ia mempunyai aroma yang menyenangkan, mengandungi geraniol dan linalool, limonene, camphene, nerol dan terpenes lain, asid asetik dan benzoat. Mempunyai sifat menenangkan, merangsang pertumbuhan sel.

Untuk mendapatkan minyak pati dari buah dan bunga yang belum masak, 2 kaedah digunakan:

  • penyulingan dengan wap;
  • enflerage - pengambilan minyak lemak.

Minyak pati dari kulit buah-buahan masak (oren, atau pahit oren) diekstrak dengan menekan tanpa pemanasan terlebih dahulu.

Minyak dari daun disebut petitgrain, dari bunga - neroli.

Nilai tenaga produk rendah. Makanan utama adalah semangat.

Nilai pemakanan 100 g produk:

  • kandungan kalori - 53 kcal;
  • protein - 0.81 g;
  • lemak - 0.31 g;
  • karbohidrat - 11.54 g;
  • air - 82.5 g;
  • abu - 0,5 g.

Manfaat

Khasiat oren berguna:

  • diaforetik dan anti-radang;
  • antiseptik dan bakteria;
  • analgesik dan antispasmodik;
  • antikoagulan;
  • hempedu dan diuretik;
  • tonik;
  • julap, karminatif dan antiemetik;
  • antitussive dan ekspektoran;
  • imunostimulasi;
  • menjana semula;
  • anti-sklerotik.

Jeruk menghilangkan ketegangan saraf, mengurangkan kegatalan, menormalkan tidur, meningkatkan ingatan dan perhatian. Buah kulit buah masak merangsang selera makan, meningkatkan pencernaan. Minyak oren menguatkan sistem kardiovaskular dan endokrin.

Kerana kandungan minyak pati yang tinggi, tanaman ini dikontraindikasikan untuk wanita hamil dan anak-anak..

Permohonan

Minyak pati, ekstrak, kulit jeruk banyak digunakan dalam masakan, perubatan rakyat, aromaterapi, kosmetologi, dietetik.

Dalam memasak

Buah oren pahit digunakan dalam banyak masakan di seluruh dunia. Mereka digunakan untuk menyediakan buah manisan, marmalade, penyegar dan alkohol, minuman, ais krim, salad, selai, hiasan untuk pencuci mulut dan kek. Zest parut memberikan krim dadih, mentega dan yoghurt warna kuning yang kuat dan aroma yang menyenangkan.

Penting! Buah segar tidak boleh dimakan.

Yang paling menarik, rasa oren terungkap dalam hidangan panas. Ia dimasukkan ke dalam sos, perapan untuk daging merah dan unggas. Untuk mengekalkan nada oren segar, jus dan semangat ditambahkan pada akhir memasak.

Pahit jeruk disediakan berdasarkan oren - minuman beralkohol dengan rasa pahit yang pelik. Ia sering ditambahkan pada koktel. Pahit itu mahal, tetapi ia juga disediakan di rumah..

Untuk resipi klasik, anda memerlukan:

  • 500 ml vodka;
  • 50 g kering dan 100 g semangat jeruk pahit segar;
  • 1/2 sudu kecil buah pelaga;
  • 1/3 bintang anise;
  • 2 sudu besar l. gula perang;
  • 1/2 sudu besar l. akar gentian kering;
  • 1/2 sudu besar l. warna akar cinquefoil dan angelica (sebagai kepahitan).

Penyediaan:

  1. Semua komponen, kecuali gula dan tincture, dihancurkan dan dituangkan dengan vodka.
  2. Bekas disimpan di tempat yang gelap selama 2 minggu, sekali-sekala bergoncang. Tahap alkohol sentiasa dipantau kerana semangat menyerap cecair secara aktif. Sekiranya perlu, tambahkan vodka dan goncangkan isinya.
  3. Selepas 2 minggu, pengecapan dilakukan. Sekiranya rasa oren lemah, minuman keras ditinggalkan selama seminggu lagi atau sebahagian daripada semangat ditambahkan.
  4. Pada akhir memasak, minuman keras ditapis.
  5. Tuangkan gula perang ke dalam 50 ml air dan masukkan dengan api kecil. Sebaik sahaja jisim memperoleh naungan karamel, bekas dikeluarkan dari panas dan disejukkan sedikit. Kemudian secara beransur-ansur dimasukkan ke dalam minuman keras, bekas ditutup dan digoncang.
  6. Minuman itu ditekankan selama 4-5 hari, kepahitan ditambahkan, merasakan alkohol.

Perkara utama adalah tidak menambahkan tincture terlalu banyak, jika tidak, produk siap akan menjadi terlalu pahit. Kekuatan minuman keras mestilah 30%.

Dalam perubatan rakyat

Dalam perubatan rakyat, minyak oren pahit, semangat, biji dan bunga digunakan:

  1. Kecekapan tinggi diperhatikan semasa menggunakan minyak pati dalam rawatan luka yang dijangkiti.
  2. Buah-buahan digunakan sebagai karminatif dan pencahar..
  3. Benih digunakan untuk batuk, sakit dada dan selsema.
  4. Rasa menguatkan otot jantung: kulit kering digiling menjadi tepung dan diambil 10 g sehari dengan air.
  5. Jeruk mempunyai sifat saliran limfa dan mencegah perkembangan aterosklerosis.
  6. Sifat spasmolytic melegakan migrain, sakit kepala, kekejangan otot. Untuk merawat sakit kepala, salap berasaskan kulit digunakan: ia digiling dan dicampur dengan cuka sari apel sehingga pasta pekat diperoleh. Ejen tersebut digunakan pada kawasan temporal dan dibiarkan selama 20 minit, kemudian dibasuh.
  7. Jus oren pahit dicampurkan dengan air dalam nisbah 1: 1, berkumur untuk sakit tekak dan laringitis.
  8. Tampon yang direndam jus menghentikan mimisan.
  9. Minyak membantu menyingkirkan hiperhidrosis dan dermatitis.
  10. Jus buah menghilangkan mabuk kerana sifat anti-toksik.
  11. Untuk mengurangkan kesakitan pada sendi, gunakan infusi berikut: 20 g balm lemon, 10 g wort St. John, 10 g bunga oren, 5 g pinggul mawar. Pada 1 st. l. pengumpulan, ambil 100 ml air mendidih dan biarkan selama 15 minit. Alat ini diambil tiga kali sehari, 100 ml.
  12. Berdasarkan koleksi ini, infusi alkohol disediakan untuk menggosok ligamen dan sendi. Bahan mentah yang dihancurkan dituangkan ke dalam 450-500 ml vodka dan berkeras di tempat yang gelap selama 14 hari. Kemudian mereka menapis, memerah ramuan.
  13. Untuk menormalkan tidur, gunakan campuran herba: 10 g akar valerian, 10 g hop, 10 g balm lemon, 10 g bunga oren pahit. Pada 1 st. masukkan air mendidih 2 sudu kecil. koleksi wangi, bersikeras 10 minit dan minum 100 ml pada waktu malam.

Di negara-negara Arab, oren digunakan sebagai antidepresan kerana sifat tonik dan menenangkannya. Minyak mengurangkan kegatalan saraf, menghilangkan serangan kegelisahan dan neurasthenia.

Dalam kosmetologi

Dalam kosmetologi, bigarady digunakan untuk penyediaan agen deodoran, krim, losyen, topeng, balsem dan syampu untuk rambut, minyak wangi.

Produk rambut menghilangkan gatal-gatal kulit kepala, kelemumur, menguatkan folikel rambut, memulihkan rambut setelah pemutihan, perm, pendedahan lama terhadap radiasi ultraviolet.

Minyak pati dan ekstrak jeruk kering mempunyai sifat anti selulit. Bermakna mempercepat peredaran mikro darah dan metabolisme di kawasan yang bermasalah, mengurangkan jumlah dengan mengeluarkan lebihan cairan dari tisu, mengencangkan kulit.

Jeruk pahit berkesan melawan jerawat, mengetatkan pori-pori, menghilangkan bintik hitam dengan mengatur rembesan sebum.

Menarik! Fesyen untuk neroli diperkenalkan oleh Anna Maria Orsini, Puteri Neroli. Pada masa itu, minyak dikurniakan sifat ajaib dan dianggap sebagai afrodisiak terkuat. Atas dasar itu, mantera cinta dan ramuan disediakan untuk wanita yang berusaha hamil tanpa sia-sia..

Minyak ini digunakan untuk meremajakan dan menyuburkan kulit kering wajah dan badan.

Dalam aromaterapi

Ciri-ciri minyak pati oren digunakan dalam aromaterapi untuk menenangkan badan, menghilangkan kemurungan, meningkatkan sensualitas, dan mewujudkan rasa romantis. Pada zaman kuno itu dianggap "balsem untuk hati yang terluka", membantu mengatasi nasib yang tidak baik.

Mandi dan penyedutan dengan minyak oren melegakan keletihan kronik, kemurungan, insomnia, dan mimpi buruk. Minyak itu memanaskan, meningkatkan potensi, tenaga seksual, membangkitkan intuisi.

Untuk digunakan dalam lampu aroma, luas ruangan dianggap sebagai asas: 5-6 tetes cukup untuk 15-20 m 2. Tambahkan 1-3 tetes ke medali aroma.

Masukkan 4-5 tetes mentega, pra-campurkan dengan susu, ke mandi air panas. Ia tidak larut dalam air dan tetap dalam bentuk filem di badan, menyebabkan sensasi terbakar. Susu bertindak sebagai pengemulsi.

Menarik! Aroma oren adalah simbol tenaga, berusaha untuk mencapai ketinggian, kepemimpinan, kemuliaan dan bangsawan.

Dalam menurunkan berat badan

Jeruk pahit mengandungi zat yang disebut synephrine, yang merangsang metabolisme, mempercepat kadar pengecutan otot jantung, dan meningkatkan tekanan darah. Berkat sifat-sifat ini, oren ditambahkan pada persediaan penurunan berat badan. Pada masa yang sama, asas bukti keberkesanan ubat-ubatan tersebut belum dikemukakan. Penggunaannya diakui tidak selamat kerana kesan sampingan: takikardia, aritmia, sakit dada, sesak nafas.

Tidak ada diet mono berdasarkan jeruk, kerana tidak dimakan dalam bentuk semula jadi. Jus zaitun dan segar dimasukkan ke dalam minuman buah, air atau teh. Berat badan berlaku kerana kesan diuretik yang ketara, tetapi hanya air berlebihan yang keluar dari badan, ini tidak mempengaruhi pemecahan lemak.

Aplikasi ekstrak oren pahit

Sebagai tambahan kepada minyak pati, ekstrak oren digunakan dalam farmaseutikal. Ia mengurangkan selera makan, merangsang pertukaran haba, menggerakkan metabolisme lipid.

Farmasi menjual tablet, kapsul dengan ekstrak, yang diekstrak dari kulit dengan kaedah pengekstrakan. Mereka termasuk makanan tambahan dengan keberkesanan yang tidak terbukti, namun, pengeluar mendakwa bahawa dana tersebut:

  • menormalkan fungsi jantung;
  • mencegah trombosis;
  • memperbaiki peredaran vena;
  • memperbaiki keadaan kulit wajah;
  • mengembalikan tenaga penting;
  • menormalkan tidur.

Bahaya dan kontraindikasi

Bigarady tidak digalakkan untuk digunakan:

  • untuk alahan terhadap buah sitrus atau intoleransi individu;
  • semasa mengandung dan menyusu;
  • kanak-kanak di bawah umur 3 tahun;
  • dengan gastritis, pankreatitis dan ulser perut.

Jus oren pahit memberi kesan buruk kepada enamel gigi, oleh itu dicairkan dengan air atau teh dalam nisbah 1: 2.

Persediaan dengan ekstrak oren disarankan untuk diambil dengan air bersih, elakkan kombinasi dengan kopi dan ubat lain yang mempercepat degupan jantung.

Sekiranya berlaku overdosis, sakit kepala, ketegangan saraf dan takikardia berlaku.

Kesimpulannya

Jeruk pahit, atau oren, tidak banyak diketahui di kawasan kita, tetapi ia aktif tumbuh di negara-negara Mediterranean, Asia Tenggara, India, Abkhazia, dan kepulauan Caribbean. Minyak pati, asid organik, glikosida dan pektin mempunyai kesan antibakteria, anti-radang, imunomodulator dan diaforetik.

Jeruk digunakan dalam perawatan jangkitan virus pernafasan akut, laringitis dan tonsilitis, untuk pencegahan trombosis, peningkatan ingatan, pengaturan saluran pencernaan, dan peningkatan selera makan. Minyak pati (neroli, petitgrain) ditambahkan ke krim anti selulit, produk rambut dan kulit, lampu aroma untuk memperbaiki keadaan psiko-emosi.

LiveInternetLiveInternet

  • daftar masuk
  • pintu masuk

-Kategori

  • Kereta (0)

-Pencarian buku harian

-Langganan e-mel

-Statistik

60 buah sitrus yang belum pernah anda dengar

Rabu, 29 April 2020 10:15 pagi + ke petikan

Temui buah sitrus yang belum pernah didengar oleh kebanyakan orang. Kerja yang sangat serius telah dilakukan) 60 jenis buah sitrus yang anda tidak tahu.

1. Dancy Tangerine hanyalah sejenis mandarin yang berasal dari Maghribi, Sicily, China dan Amerika Syarikat. Sebagai peraturan, tangerin disebut tangerin cerah merah-oren, manis, dengan mudah memisahkan kulit nipis.

2. Orlando. Hasil pendebungaan limau gedang "Duncan" dengan debunga tangerine Dancy yang sama.

3. Tangelo Nova adalah kacukan clementine dan tangelo Orlando.

4. Thornton - kacukan tangerin dan limau gedang.

5. Ugli - keindahan yang luar biasa ini muncul secara tidak sengaja. Pada tahun 1917, J.J.R.Sharp tertentu, pemilik Trout Hall Ltd. (sekarang, seperti yang saya memahaminya, Cabel Hall Citrus Ltd.), Jamaica, menemui omong kosong seperti ini di padang rumput. Mengenalinya sebagai hibrida jeruk keprok dan limau gedang, dia mengambil tangkai daripadanya, dicangkokkan ke oren masam, dan terus menanam kembali keturunannya, memilih buah dengan biji yang paling sedikit. Pada tahun 1934, dia memberikan buah arang batu kepada negara ini untuk pertama kalinya bahkan dia dapat mulai mengeksportnya ke England dan Kanada..

6. Wekiwa Tangelo, Kanada, dengan kulit terang, hasil penyeberangan Tangelo berulang dalam limau gedang

7. Tangor adalah persilangan antara jeruk keprok dan oren manis. Sebaliknya, ia diterima secara umum. Ia sebenarnya lebih rumit. Tangor yang paling terkenal adalah Kuil (Kuil, Kuil, Kuil). Asalnya tidak jelas sepenuhnya.

8. Clementine. Dan ini adalah gabungan bahasa mandarin dan raja oren, yang diciptakan oleh mubaligh dan penternak Perancis Father Clément Rodier di Algeria pada tahun 1902. Sebenarnya, jika anda membeli tangerine, dan entah bagaimana terlalu manis untuk tangerine, sangat mungkin bahawa itu sebenarnya clementine.

9. Tangor semula jadi di Timur adalah tankan. Budaya ini telah dipupuk sejak dahulu kala di selatan China, di pulau Formosa (Taiwan) dan di wilayah Jepun Kagoshima. Pokok di mana tankan tumbuh tidak dapat dibezakan dari jeruk keprok, tetapi buahnya membuat anda mengesyaki bahawa sitrus ini adalah kacukan dengan oren..

10. Ortanique juga mungkin merupakan tangor semula jadi. Dia juga ditemui di Jamaika, tetapi sudah pada tahun 1920. Oleh kerana terdapat pohon jeruk dan oren di dekatnya, mereka memutuskan bahawa ini adalah kacukan mereka. Nama itu dikumpulkan dari dunia dengan tali - atau (ange) + tan (gerine) + (un) ique.

11. Mandarin diraja (Citrus nobilis, kunenbo, mandarin Kemboja). Penampilannya cukup mengesankan, ia jarang berlaku di kedai kami dan dijual hanya sebagai jeruk keprok

12. Markot juga merupakan tangor yang terkenal. Dan juga asal tidak diketahui. Florida tangoras disebut Markots, mengenai jenis / spesies ibu bapa yang tidak diketahui secara pasti. Pokok pertama dijumpai pada tahun 1922 dan dibina dengan tangan yang baik.

13. Satsuma (inshiu, Citrus unshiu) Maghribi. Menurut satu versi, semua satsuma adalah kacukan sitron dan kapur; yang kedua adalah kacukan oren dan limau.

14. sitron Yaman - spesies bebas.

15. Citron "Jari Buddha (tangan)" serupa dengan Cthulhu;)

16. sitron Korsika. Harap maklum - semua jenis ini hampir tidak mempunyai pulpa - satu semangat.

17. Kaffir limau (kapur kaffir, kapur kaffir, Citrus hystrix, limau Kaffir, sitrus landak)

18. Etrog (efrog, sitron Yunani, zedrat-sitron, sitron Yahudi)

19. limau Parsi (Tahitian)

20. Limetta (limet, limau sitrus, kapur Itali, limau manis)

21. limau Mexico (kapur India Barat, kapur masam). Ia adalah limau Mexico yang biasanya dicat pada botol dan tin semua jenis minuman kapur..

22. Kapur India (alias Palestin, limau manis Palestin, kapur Kolombia) telah lama dianggap sebagai kacukan kapur dan kapur, tetapi percubaan untuk menyeberangi tanaman ini tidak menghasilkan sesuatu yang serupa.

23. kapur jari Australia. Ia juga disebut cavi sitrus..

24. Dia adalah. Terdapat banyak jenis daripadanya, dengan pulpa warna yang berbeza. Asalnya juga tidak jelas. Buahnya kelihatan seperti timun pelbagai warna. Koki Australia menggunakan pulpa limau jari sebagai lauk, menambahkannya ke salad dan sup, dan menghias hidangan ikan dan daging dengannya.

25. Limandarines (limonias) - hasil melintasi jeruk keprok dengan limau atau lemon. Sejak zaman dahulu lagi, limandarin telah dibiakkan di China. Limandarin pertama dipercayai hasil persilangan antara lemon Kanton dan mandarin Kantonis. Lemon merah Cina yang muncul di rak kami adalah limandarin khas.

26. Rangpur - Hibrida mandarin dan kapur India

27. Otahait (rangpur manis, Otahait rangpur, oren Tahitian). Ini juga limandarin, juga dipercayai berasal dari India. Dibuka pada tahun 1813 di Tahiti, dari mana orang Eropah membawanya ke seluruh dunia.

28. Lemon atau citronella kasar. Berasal dari India Utara dan merupakan gabungan dari mandarin dan sitron.

29. Pomelo. Ia juga Citrus maxima, Citrus grandis, pummela dan sheddock - untuk menghormati Kapten Sheddock, yang membawa benih pomelo ke Hindia Barat (Barbados) dari Kepulauan Melayu pada abad ke-17. Buah bulat atau berbentuk pir yang besar dengan kulit yang agak tebal, banyak pulpa berair, dan membran kasar yang mudah dilepaskan. Salah satu buah sitrus asli dari mana semua jenisnya telah hilang. Bahagian pomelo berwarna kuning, hijau, dan pulpa berwarna kuning, hijau, merah.

30. Pomelo dengan kapur.

31. Hibrid - limau gedang Duncan, varietas yang dibiakkan di Florida, pada tahun 1830.

32. Juga limau gedang - Hudson

33. Hibrida pomelo - oroblanco yang sangat terkenal. Ini adalah hasil dari melintasi pomelo manis Siam dan limau gedang..

34. Sweetie - kacukan limau gedang dari Israel

35. limau gedang New Zealand. Ia disebut limau gedang, tetapi diyakini sebagai tangelo semula jadi atau kacukan pomelo dan limau gedang. Tempat asal juga tidak jelas - sama ada China atau Australia. Jauh lebih manis daripada kebanyakan buah limau gedang.

36. Chironya adalah sitrus yang buahnya seperti buah limau gedang dan rasanya lebih seperti oren.

37. Calamondin (aka kapur emas, jeruk Panaman, calamansi, kapur musky), hasil penyeberangan mandarin masam (sunka) dan kumquat

38. Yuzu (ichandrin, muda) - hasil menyeberangi sunka dan ichang-papeda (kapur ichang)

39. Kumquat. Ini sangat kecil, dengan phalanx ibu jari tangan orang dewasa yang melampau, buah-buahan kuning atau oren, bentuknya serupa dengan lemon yang berkurang. Mereka biasanya dijual di kedai runcit besar, di dulang busa berlapis. Mereka muncul di Rusia baru-baru ini, hanya beberapa tahun yang lalu. Pada mulanya mereka sangat mahal, tetapi hari ini harganya lebih murah. Sekarang, jika anda belum mencubanya, sudah pasti anda sudah melihatnya

40. Limequat Youstis (kacukan kapur Mexico dan kumquat bulat)

41. Mandarinquat Indio

42. Lemonquats (lemon + kumquat) dan orangequats (oren atau tripolyata + kumquat). Dan di sini, perhatian, cepat - kacukan kapur Youstis dan kapur jari Australia

43. Sevillano, jeruk pahit Seville. Di Seville, mereka dihasilkan 17 ribu tan setahun. Jeruk pahit tidak dimakan segar, mereka tidak membuat jus, tetapi mereka digunakan dalam hibridisasi buah sitrus, mereka digunakan untuk membuat pahit jeruk, untuk menambah rasa oren ke minuman keras, dan juga sebagai perasa ikan dan sebagai bahan mentah untuk mendapatkan minyak aromatik.

44. Citranjquat - hibrid citrange (yang seterusnya adalah hibrida oren dan trifoliat, aka ponzirus) dan kumquat.

45. Kikudai oren pahit (sitrus Jepun, canaliculata) adalah tanaman hiasan semata-mata. Di Jepun, ia ditanam untuk dikagumi

46. ​​Bergamot (lemon bergamot, jeruk asam bergamo) - sejenis oren pahit dengan aroma yang sangat terang - digunakan dalam minyak wangi

47. Jeruk manis Citrus sinensis - sitrus Cina.

48. Hibrida oren masam dan pomelo - natsudai atau natsumikan

49. Citrus sinensis - dari dalam.

50. Jeruk merah. Nama Rusia mereka adalah korolki. Orang Amerika memanggil mereka jeruk darah - oren darah. Sanguinelli paling berdarah.

51.. dan sanguinelli

52. Buah Papeda Ichang. Gunakan paped untuk hibridisasi

53. Poncirus adalah genus bebas dari subfamili keluarga oren dari keluarga Rutaceae, termasuk satu spesies tunggal - trifoliata atau poncirus berdaun tiga.

54. Citremon - kacukan tripolyate dan lemon

55. Kabusu (kabosu) - Cina, tetapi sangat popular di Jepun, kacukan papeda dan oren

56. Krim pencuci mulut Eremocytrus atau Australia. Ini juga merupakan subgenus buah sitrus yang terpisah. Eremocytrus mempunyai pokok renek yang mati dan buah-buahan hijau kecil

57. Murrayas adalah genus yang terpisah dari keluarga Rutaceae, bukan sitrus. Tetapi buahnya mirip dengan buah sitrus, dan oleh itu setiap orang yang terlibat dalam penanaman, kajian dan hibridisasi buah sitrus juga berminat dengan murrayas. Murray juga disebut melati oren.


58. Severinia juga berdekatan dengan buah sitrus

59. Afrocytruses atau citropsis. Mereka juga jeruk ceri Afrika. Ini adalah pokok-pokok dengan buah-buahan kecil yang dapat dimakan, samar-samar menyerupai buah sitrus..

60. Lemon feronia, limonium masam atau epal kayu India. Rue tumbuh liar India dengan buah-buahan yang sangat masam (walaupun mereka mengatakan ada juga manis) yang boleh dimakan dengan kulit yang hampir kayu.

61. Ceylon Orangester. Buah oren sangat pahit, tetapi daunnya, jika digosok, pecah, mempunyai aroma lemon yang kuat.