Dari air hingga susu. Minuman paling popular di Rusia

Sudah tentu, terdapat banyak minuman ringan kebangsaan yang hanya dapat anda rasakan di negara atau wilayah tertentu. Tetapi di mana sahaja anda berada, air akan tetap tradisional.

Kami telah menulis berpuluh-puluh artikel di mana kami mengetahui kelebihan dan kekurangan minuman bukan alkohol, selain air, di mana orang paling sering menghilangkan dahaga mereka. Dalam artikel ini, kami telah mengumpulkan semua yang paling penting.

Di negara kita, minuman bukan alkohol yang paling biasa adalah:

1. Air minuman, termasuk sebotol.
2. Minuman berkarbonat manis.
3. Jus, paling kerap diganti.
4. Teh.
5. Minuman tenusu.
6. Kvass.

Mari mulakan dengan soda. Soda adalah penghilang dahaga yang paling tidak berkesan dan tidak sihat. Gas menghalang otak kita menentukan berapa banyak cecair yang kita minum. Hasilnya, kita minum lebih banyak soda, mengisi badan kita dengan sejumlah besar gula. Semua ini pasti menyebabkan diabetes dan obesiti..

Jus semulajadi menghilangkan dahaga dengan baik. Walau bagaimanapun, ia mengandungi banyak kalori dan tidak sesuai untuk orang yang berlebihan berat badan. Di samping itu, jus apa pun meningkatkan keasidan perut dengan ketara. Jus yang dibungkus mengandungi lebih banyak gula daripada jus semula jadi. Oleh itu, penggemar jus disarankan untuk menggantinya dengan kompot..

Teh mengembalikan kekuatan dan keseimbangan air dengan sempurna, kerana mengandungi unsur surih dan vitamin. Walau bagaimanapun, kandungan kafein yang tinggi tidak membenarkan kita mengambil lebih daripada 2-3 cawan sehari. Dan jumlah ini sama sekali tidak mencukupi untuk fungsi normal badan kita..

Produk susu dan fermentasi adalah penghilang dahaga yang lemah, tetapi dapat digunakan sebagai alternatif untuk makanan pejal. Menggantikan makan malam atau makan tengah hari dengan beberapa gelas kefir, anda dapat menurunkan berat badan dengan ketara.

Kvass hanya boleh dimakan jika tidak mengandungi warna, pemanis atau perasa tiruan. Bagaimanapun, seperti minuman penapaian, perut merasakannya sangat negatif. Dan otak tidak dapat mengetahui berapa banyak yang anda minum kerana gas membengkak perut, mewujudkan penghilang dahaga palsu..

Seperti yang anda lihat, semua minuman di atas mempunyai lebih banyak kekurangan daripada kelebihan. Oleh itu, pilihan terbaik adalah air minuman biasa atau air mineral. Sekurang-kurangnya sehingga seseorang menemui atau mencipta sesuatu yang lebih berguna dan lebih berkesan daripada air biasa.

Antara lain, air botol lebih murah daripada minuman ini. Perkara utama ialah minum air dengan betul dan tahu memilih air minuman berkualiti tinggi.

7 minuman ringan teratas untuk meja perayaan

Tidak mengapa dengan alasan apa pun anda harus berhenti minum alkohol pada Tahun Baru. Penting agar percutian tetap baik dan menggembirakan anda. Dan minuman bukan alkohol asli kami akan membantu anda dengan ini..

Champagne dari buah-buahan tropika

Anda memerlukan kiwi, strawberi, nanas kalengan, air mineral, dan jus buah untuk asasnya. Lebih baik mengambil jus dari buah-buahan eksotik, tetapi jus epal juga sesuai - diperah atau disimpan. Sekiranya dikehendaki, anda boleh menambahkan buah eksotik lain ke dalam resipi, seperti mangga, lychee, markisa. Atau gantikan dengan mereka beberapa bahan utama.

Masukkan buah eksotik ke dalam pengisar hingga haluskan. Tuangkan campuran ke dalam gelas lebar, isi hingga sepertiga penuh. Di atas, tuangkan dengan teliti campuran air mineral dan jus sejuk, diambil dalam bahagian yang sama. Buah puri tidak boleh mencampurkan terlalu banyak dengan cecair. Letakkan cincin nanas atau kepingan buah-buahan lain di atas dan hidangkan segera.

Koktel sitrus merah terang

Untuk koktel ini, anda memerlukan cranberry dan beberapa jenis buah sitrus, lebih baik dengan daging merah, seperti limau gedang dan oren..

Bekukan sebilangan cranberry dalam dulang kiub ais, menuangkan air ke atas beri. Jus buah sitrus dan sisa beri. Tuangkan ke dalam gelas. Sebelum dihidangkan, letakkan kiub dengan cranberry beku dan hiaskan gelas dengan pudina. Sekiranya rasa minuman itu terlalu kaya atau masam untuk anda, cairkan dengan air atau tambahkan sedikit madu.

Koktel ini bukan sahaja enak, tetapi juga menyihatkan - mengandungi sejumlah besar vitamin C. Pada musim sejuk, inilah yang diperintahkan oleh doktor.

Mojito delima

Anda memerlukan delima, pudina, kapur, air, dan air limau (lebih baik buatan sendiri.)

Bekukan sebilangan biji delima dengan cara yang sama seperti pada resipi sebelumnya. Kisar pudina, kapur dan sisa biji delima dalam pengisar dengan sedikit air. Tuangkan campuran ke dalam jag melalui saringan untuk mengelakkan kepingan makanan masuk ke dalam minuman. Masukkan serai, hiaskan dengan sedikit pudina, tambahkan ais dengan delima beku dan nikmati koktel yang lazat.

Ambil jus epal, rasa oren, kayu manis, cengkih, gula, atau madu secukup rasa.

Panaskan jus dengan api kecil. Kemudian masukkan kayu manis dan gaul di dalamnya. Rebus selama 10-15 minit lagi untuk memberikan aroma mereka. Sekarang masukkan gula atau madu dan hidangkan dengan segera sementara wain yang dihiris masih panas. Anda boleh meletakkan sekeping zest dan kayu manis di setiap gelas untuk kecantikan.

Pukulan buah

Perkataan "punch" dari bahasa Sanskrit diterjemahkan sebagai "lima". Ini bermaksud bahawa mesti ada lima ramuan dalam minuman ini. Untuk pukulan tanpa alkohol, anda boleh menggunakan gabungan buah-buahan bukan berasid (termasuk yang sejuk beku), misalnya, epal, pisang, strawberi, raspberi. Anda juga memerlukan susu (ideal almond), ais dan air. Masukkan rempah jika mahu.

Perahkan buah melalui jus atau kisar dalam pengisar, dan kemudian perah jusnya dengan tangan anda. Masukkan susu, ais ke dalamnya dan kacau. Tuangkan ke dalam gelas dan hidangkan.

Tonik Rosehip

Pinggul mawar segar, kering, jeruk, kayu manis, air dan gula adalah yang anda perlukan untuk membuat tonik ini.

Tuangkan rosehip (boleh dicincang) dengan air suam dan biarkan hingga beberapa jam. Rendam jeruk dalam air yang sangat panas selama beberapa minit, kemudian lap dengan tuala kering, angkat rasa, dan peras jusnya dari pulpa. Saring, tuangkan ke dalam periuk, masukkan rasa, kayu manis, gula di sana. Semasa mengacau, didihkan semuanya. Tuang ke dalam air rosehip dan masak lagi hingga mendidih. Keluarkan campuran dari api dan biarkan mendidih selama beberapa jam. Kuali mesti ditutup rapat selama ini..

Kemudian tapis cecair yang dihasilkan, tuangkan ke dalam jag, botol atau terus ke dalam gelas. Dan anda boleh berkhidmat di meja perayaan.

Pina colada

Anda boleh membuat koktel yang indah ini tanpa gram alkohol dari jus nanas, susu (lebih baik kelapa), ais krim krim atau mentega, kepingan nanas, ais dan gula.

Campurkan segalanya dalam pengisar, tuangkan ke dalam gelas, hiaskan dengan kepingan nanas dan nikmati rasa minuman ini yang halus.

10 minuman ringan teratas di dunia

Saya masih ingat bahawa tidak lama dahulu, setelah bercerita tentang minuman pantai yang paling popular di dunia, yang - semuanya sebagai alkoholik, perbualan itu berubah mengenai minuman bukan alkohol, yang mana terdapat begitu banyak di pelbagai negara di dunia! Saya tidak dapat memperoleh penilaian yang sesuai di mana sahaja, jadi saya mesti membuat penilaian saya dengan cepat! Saya akan sangat berterima kasih atas sebarang penambahan dan komen - dan cerita mengenai orang yang anda sayangi! ;) Sementara itu - mari kita berselera.

10. Eggnog - Jerman

Siapa di antara kita yang tidak mengingati rasa manis yang tidak biasa ini, yang sudah biasa sejak kecil? Saya rasa mana-mana kanak-kanak akan bersetuju bahawa tidak ada ubat yang lebih enak untuk selesema dan kehilangan suara! Bahan utama minuman adalah kuning telur dan gula, tetapi terdapat juga banyak variasi - dengan penambahan madu, vanillin, jus buah dan beri dan juga wain! Terdapat beberapa versi asal nama makanan istimewa - dari peluk peluk Inggeris, peluk-pelukan, dari kogel-mogel Poland, dari Kuddelmuddel (hash) Jerman. Terdapat juga banyak versi asal minuman. Seseorang mengaitkan penemuan itu dengan koki pastri Jerman, Manfred Keukenbauer. Yang lain menceritakan tentang penyanyi bernama Gogel, yang kehilangan suaranya dan menghasilkan resipi manis dan enak untuk menyembuhkan.

9. Ayran - Asia Tengah, Caucasus

Hampir semua masyarakat di dunia cepat atau lambat menghargai rasa dan khasiat susu masam. Nama produk akhir dan teknik penapaian di negara yang berbeza boleh jadi berbeza - ingatlah yogurt dan susu panggang, matsun dan yogurt, chal dan kurunga, kumis dan kefir, yang kita semua tahu. Ayran (tan) tersebar luas di kalangan masyarakat Asia Tengah, Kaukasus dan Bashkiria. Ia disediakan dari susu lembu masam, domba atau kambing yang dicairkan dengan air. Selalunya, daun pudina atau bunga dill ditambahkan ke dalam minuman untuk mencapai kesegaran istimewa. Manfaatnya hampir tidak dapat diremehkan - menghilangkan dahaga, menguatkan sistem saraf, melawan berat badan berlebihan, dan tentu saja, dengan cepat menghilangkan sindrom mabuk! ;)

8. Aojiru - Jepun

Sejujurnya, saya tidak pernah mencuba keajaiban ini (mungkin kerana saya tidak pernah sampai ke Jepun) - tetapi setelah tersandung di jaring, saya tidak dapat memintasnya. Aojiru adalah minuman sayuran Jepun yang dibuat terutamanya dari jus kubis. Sekiranya anda benar-benar menerjemahkan namanya dari bahasa Jepun, anda akan mendapat "minuman hijau" atau "jus hijau", yang sesuai dengan penampilannya! Minuman ini dicipta pada tahun 1943 oleh Dr. Nero Endo, seorang doktor tentera yang bereksperimen dengan pelbagai jus sayur-sayuran untuk mencari kombinasi terbaik untuk menjaga kesihatan dan kekuatan orang-orang pada masa perang. Hari-hari ini, minuman ini sangat digemari oleh orang Jepun, walaupun sangat sedap..

7. Frappe

Agak sukar untuk memberikan definisi yang jelas mengenai minuman ini, dan juga untuk memberikan resipi yang tepat - terlalu banyak jenis penyediaan yang ada sekarang. Dalam bentuk tradisionalnya, frappe adalah sejenis koktel pekat sejuk, yang komponennya adalah kopi, ais krim, susu sejuk, sirap buah dan beri. Semua komponen disebat dalam pengadun atau pengocok, dan minuman disajikan dengan kerap dengan penambahan ais hancur. Koktel buah dihiasi dengan buah beri, irisan buah, kacang, atau krim disebat. Versi frappe yang paling biasa dibuat dari kopi dan susu..

6. Kvass - Rusia

Saya mesti mengatakan bahawa kehadiran kvass dalam penarafan ini dapat dipersoalkan dengan mudah, memandangkan kekuatannya dapat dari 0,7% vol. hingga 2.6% vol. Tetapi bagaimanapun...;) Kvass adalah minuman tradisional Rusia yang terbuat dari roti rai dengan mengekstrak bahan larut dalam air daripadanya, menambahkan gula dan kemudian sedikit fermentasi wort yang dihasilkan. Ia mempunyai rasa dan aroma yang menyenangkan, menghilangkan dahaga dengan baik dan mempunyai sifat tonik. Terdapat beberapa jenis kvass: roti, buah dan beri. Sejak sekian lama di Rusia, rahsia pengeluaran kvass yang paling pelbagai diketahui: masam, manis, pudina, okroshechny, harum, setiap hari. Sebilangan besar rahsia ini telah dilupakan, tetapi sebahagian daripadanya telah disimpan dan dibawa hingga ke hari ini..

5. Mate - Argentina

Pasti, kita masing-masing, jika tidak dicuba, sekurang-kurangnya sekali mendengar perkataan ini yang terdengar asing di telinga Rusia. Mate adalah minuman tonik dengan kandungan kafein yang tinggi. Ia pertama kali digunakan di Argentina, Uruguay, Paraguay dan selatan Brazil. Mate diseduh dari daun kering dan hancur dan batang pokok Holly paraguarensis. Nama "Mate" berasal dari kata "matí", yang digunakan untuk labu (Lagenaria vulgaris), yang secara tradisional digunakan untuk minum pasangan (calabash atau calabash). Mate disyorkan sebagai ubat yang mengurangkan kesan merosakkan neurosis dan kemurungan, mempengaruhi keadaan psikoemosi umum, meningkatkan mood dan meningkatkan aktiviti.

4. Ovaltin - Switzerland

Saya tidak tahu apakah minuman ini boleh dikaitkan dengan senarai ini - kerana ternyata, ini bukan nama, tetapi tanda dagangan! Ia diciptakan di Bern, Switzerland, di mana ia masih dikenal dengan nama aslinya Ovomaltine (dari ovum - Latin untuk "telur" dan malt - malt, yang merupakan bahan utamanya). Selepas itu, terdapat juga ovaltin pelbagai coklat, iaitu serbuk yang dicairkan dengan susu sejuk atau panas. Pada masa ini, ovaltine telah mendapat populariti di seluruh dunia - dalam pelbagai variasi dan sering dengan nama yang berbeza. Bagi saya, dia tenggelam dalam jiwa semasa pengembaraan kami di Asia, kerana ia adalah satu-satunya alternatif untuk kopi 3 dalam 1 di 7-tingkat Asia di mana-mana! ;)

3. Sbiten - Rusia

Sbiten dapat disebut sebagai minuman Rusia tertua dan paling tradisional, kerana ini pertama kali disebut dalam sejarah Slavia pada tahun 1128. Minuman panas ini berasaskan air, madu dan rempah, tetapi ramuan perubatan sering ditambahkan untuk meningkatkan kesannya. Ini secara tradisional dianggap sebagai minuman musim sejuk yang menyembuhkan dan mempunyai kesan pemanasan dan anti-radang. By the way, ia biasanya dimasak dalam samovar. Saya harap saya dapat mencuba yang sebenar - dari samovar, dan bukan dari campuran pekat dari beg! ;)

2. Masala chai - India

Saya, seperti banyak, mempunyai kisah aneh dengan minuman ini. Sebelum perjalanan pertama saya ke India, saya tidak pernah memasukkan sebiji gula pasir ke dalam teh saya, percaya bahawa ia membunuh rasa minuman yang sebenarnya, dan teh susu Inggeris sepertinya saya semacam penyimpangan canggih! Dan di sini anda - teh dengan susu dan rempah, dan bahkan dibawa ke keadaan sirap dengan jumlah gula yang ditambahkan ke dalamnya. Dan pada masa yang sama... ternyata menjadi salah satu minuman paling sedap yang pernah saya rasakan dalam hidup saya! Terpikat seketika dan selamanya! ;) Dalam penyediaan teh masala, semua peringkat dan komponen memainkan peranan besar - kualiti teh dan susu, urutan di mana ia dicampur dan, tentu saja, komposisi rempah! Rempah yang disebut "hangat" biasanya digunakan untuk membuat teh: kapulaga, kayu manis, halia, biji adas, lada hitam dan cengkih. Selain itu, buah pala, kelopak mawar, akar licorice, safron, dan badam sering ditambahkan. Dan bagaimana anda kadang-kadang mahu di St Petersburg mendengar teriakan para peniaga jalanan India di telinga anda: "teh-teh-teh-teh"...

1. Lassi - India

Dan di tempat pertama penarafan saya, dan juga di tempat kedua, atas sebab tertentu, minuman dari India asal saya juga menetap. Nampaknya saya sangat merindui awak! ;) Sukar untuk memikirkan minuman yang lebih sesuai untuk panas lembap India! Pilihan paling mudah untuk lassi adalah campuran dahi (yogurt), air, garam dan rempah yang disebat. Dari rempah-rempah dalam versi India, keutamaan diberikan kepada biji jintan panggang. Lassi juga manis. Untuk melakukan ini, dahi dicampurkan dengan buah-buahan (mangga, pisang, strawberi, lemon) atau air mawar, dan madu atau gula ditambahkan: buah-buahan terlebih dahulu dihancurkan dengan madu, dan hanya kemudian dituangkan dengan campuran dahi dan ais. Lassi sering disajikan dalam cawan tembikar kecil sekali pakai. Yang tinggal hanyalah untuk bersantai - dan menikmati rasa menyegarkan yang luar biasa dan menonton kesibukan India yang biasa menyelubungi anda dari semua pihak...


Adakah anda ingin merasai semua minuman ini di tanah air bersejarah mereka? Ketahui betapa senangnya mencari tempat penginapan murah di seluruh dunia!

Catatan: 12

Pelanggan: 11

Komen

Gyyyy, pilihan hebat! :)
Kvass di Finland memang sedap. Hanya mereka yang menyebutnya bir buatan rumah - "kotikalya" (komposisi: air, maltosa, gula, ragi, yang mengandungi sejumlah kecil alkohol).

benar?
jadi kvass adalah penemuan Rusia atau yang Finland? ))
Saya fikir orang Finland telah meminjam resipi - seperti jiran! ;)

Pada satu masa (dalam tentera) kita menyelamatkan diri dari kesejukan dan kelaparan dengan teh Tibet. Teh dengan mentega, garam, tepung dan sedikit rempah. Sudah tentu, dalam aslinya dibuat dengan ghee yak dan barli parut panggang, tetapi cara kami melakukannya, sangat bagus. Perkara utama ialah mengambil teh merah dan rebus dalam cerek sekurang-kurangnya setengah jam sebelum menambah minyak, kemudian goncangkan minyak hingga sebati dengan teh, tambah garam dan rempah, matikan, cairkan dengan tepung dan kacau. Buat pertama kalinya, kotoran itu jarang berlaku, dan kemudian anda membiasakannya dan menjadi ketagih seperti ubat. Pada musim sejuk, terutama di pergunungan, ia adalah kaedah terbaik untuk mengekalkan daya hidup, dan memang kehidupan secara umum :)

Sebenarnya, inilah resipi tradisional untuk salah satu jenis teh Tibet yang dijumpai secara jujur ​​di Internet:
teh ghee adalah minuman tradisional yang dibuat dari teh dengan penambahan ghee dan pelbagai rempah. ghee diperoleh dengan memproses susu yak, dan teh merah fermentasi atau teh pu-erh biasanya digunakan untuk membuat teh.
Teh ghee tradisional Tibet disediakan seperti berikut. Teh ditekan dihancurkan, dituangkan ke dalam cerek, air ditambahkan dan direbus selama 20-30 minit, setelah itu isi cerek disaring dan dituangkan ke dalam bejana silinder khusus (lihat gambar. "Kapal untuk membuat teh tradisional Tibet"). setelah itu, ghee dituangkan ke dalam kapal, dan juga sebagai bumbu - kacang walnut goreng, kacang tanah, biji wijen, kurma dan selalu sedikit garam dan telur. selanjutnya, isi kapal diaduk dengan tongkat kayu panjang, membawa teh dan ghee di dalamnya ke keadaan homogen. minuman yang disediakan dengan cara ini dicurahkan ke dalam kapal lain dan, dituangkan ke dalam cawan, dibawa ke para tetamu.
Minum teh, bagaimanapun, seperti penyediaan teh Tibet itu sendiri, memiliki sejumlah fitur yang harus diberi perhatian khusus, agar tidak dianggap sebagai tamu yang tidak beradab. semasa minum teh, anda tidak boleh membiarkan cawan anda kosong. setelah minum setengah cawan, anda mesti menunggu pemiliknya menambahkan lagi kepada anda. Menurut kebiasaan Tibet, teh selesai sepenuhnya dan cawan dikosongkan sekali, apabila tetamu mengucapkan selamat tinggal kepada tuan rumah, terima kasih dan pergi ke tempatnya.
Oleh itu, teh Tibet tradisional dibuat dari teh dan ghee; semua jenis perasa yang digunakan semasa penyediaannya menjadikannya lebih halus, memberikan rasa yang berbeza: dari manis hingga masam. selain itu, teh dengan penambahan minyak ghee yak sangat menguntungkan bagi kesihatan, kerana mengandungi banyak unsur berguna yang sangat diperlukan bagi orang-orang Tibet di kawasan mereka, flora yang tidak dapat dibezakan oleh kekayaan dan kekayaannya.

terpegun.
Blimey))
terima kasih banyak untuk resipi dan sejarah.
Saya masih ingat pertama kali saya mencuba sesuatu seperti ini di suatu tempat berhampiran perbatasan China dengan Kazakhstan... Saya ingat bahawa rasa teh dengan susu, garam dan mentega menyebabkan saya reaksi muntah yang tegas - dengan keengganan untuk mencubanya sekali lagi))
Mungkin, saya terpaksa mengalahkan diri sendiri untuk terlibat! ;)

Kedudukan minuman popular

Minuman berbeza: minuman sehari-hari, yang biasa kita minum untuk sarapan pagi, minuman penyejuk, menjimatkan musim panas. Ada yang menyegarkan kita, sementara yang lain sesuai untuk mewujudkan suasana yang hangat. Setiap negara mempunyai minuman kegemarannya sendiri, yang penduduknya menghargai kualiti tertentu. Mari lihat minuman ringan yang paling popular.

10. Chicha Morada

Minuman Peru menarik kerana komposisi yang tidak biasa. Ia termasuk jagung hitam, yang direbus bersama dengan nanas. Kemudian jus lemon, gula dan cengkih dimasukkan ke dalam minuman. Ternyata koktel pedas dan enak.

9. Lassi India

Koktel yang menyegarkan sangat sesuai untuk iklim lembap dan panas di negara ini. Di samping itu, ia mempunyai rasa yang sangat baik. Yogurt tempatan (dahni), garam, air dan biji jintan pra-digabungkan digabungkan dalam segelas. Buah dan madu ditambah untuk mendapatkan minuman manis..

8. Kvass

Ia mempunyai warna dan aroma yang indah, kerana ia dibuat dari roti rai. Minuman itu menyegarkan. Walaupun ditambah gula, ia menyegarkan dengan sempurna dan mempunyai rasa yang sangat baik..

7. Frappe kopi

Ini adalah koktel tebal yang merangkumi pelbagai bahan tambahan. Ini adalah minuman sejuk, jadi ais krim, buah, digabungkan dengan kopi yang kuat dan beraroma kelihatan sesuai di dalamnya.

6. Teh hijau

Yang paling berharga dan berguna adalah minuman Jepun. Ia menenangkan dan memberi tenaga sepanjang hari. Satu cawan selepas makan yang enak akan meningkatkan penyerapan makanan..

5. Ayran

Minuman itu, yang popular di Kaukasus, jatuh cinta dengan banyak negara. Ia dibuat dari susu domba atau kambing, yang seharusnya menjadi masam. Selepas itu, dill atau pudina ditambahkan ke dalamnya. Ayran dengan ramuan boleh digunakan untuk membuat okroshka.

4. Kopi hitam

Ramai orang tidak dapat membayangkan permulaan hari tanpa minuman ini. Ia menyegarkan dengan baik, mempunyai aroma yang indah. Di Mexico, banyak gula ditambahkan ke dalamnya. Kopi hitam manis itu menjadi minuman popular di kalangan pelancong..

3. Aojiru

Ini adalah salah satu minuman paling terkenal di Jepun. Sekiranya anda menerjemahkan namanya, anda akan mendapat "jus hijau". Faktanya ialah ia diperbuat daripada sayur-sayuran. Dalam kes ini, komponen utama adalah kubis kangkung. Hari ini, terdapat banyak variasi minuman ini, sayur-sayuran dan buah-buahan lain ditambahkan ke dalamnya..

2. Apfelschorle

Air berkilau ini sangat popular di Jerman. Terutamanya terdiri daripada jus epal dan sebilangan kecil jus lemon. Ia dibuat berdasarkan air mineral, oleh itu dihargai oleh penduduk tempatan kerana keindahan dan kegunaannya..

1. Pasangan Argentina

Minumannya menyegarkan dengan baik dan mempunyai aroma herba yang tidak biasa. Ia menjadi popular di seluruh dunia kerana kesegarannya, rasa yang kaya. Ia disajikan dalam mangkuk tinggi dan lebar dengan tiub logam khas. Ia mempunyai penapis di hujungnya sehingga campuran ramuan herba tidak mengganggu menikmati koktel yang sihat.

Setiap minuman yang disajikan dihargai terutamanya di tanah air di mana ia dicipta. Berbeza dengan rasa dan tujuan, mereka layak untuk dicicipi ketika melakukan perjalanan di seluruh negara atau disiapkan di rumah.

Minuman ringan. Senaraikan dengan foto

Air pegun

Cecair, tidak berbau dan tanpa rasa dalam jumlah kecil, tidak berwarna dalam keadaan persekitaran biasa. Mengandungi garam mineral terlarut dan pelbagai unsur kimia. Mempunyai fungsi penting dalam perkembangan dan kehidupan tubuh manusia. Air pegun berperanan sebagai pelarut sejagat, berkat semua proses biokimia berlaku.

Air berkilau

Ini adalah mineral semula jadi atau air minum yang diperkaya dengan karbon dioksida (CO2), berperisa dan manis untuk meningkatkan jangka hayatnya. Air berkarbonat dibersihkan daripada mikroba yang mungkin oleh karbon. Mengisi air dengan karbon dioksida dilakukan menggunakan peralatan industri khas. Terdapat tiga jenis air berkarbonat berdasarkan ketepuan karbon dioksida.

Eggnog

Bahasa Inggeris hoog-mug - hash
Minuman tanpa alkohol berdasarkan telur ayam mentah dan gula. Milik kelas pencuci mulut. Terdapat beberapa legenda dari negara-negara asal asal eggnog. Oleh itu, di Jerman, penciptaan eggnog dikaitkan dengan manfred Keckenbauer. Di Poland, seorang penyanyi paduan suara di sebuah rumah ibadat di kota Moghelev Gogel, yang kehilangan suaranya, mengambil nasihat untuk minum telur mentah yang digegarkan. Selepas itu, pelbagai bahan ditambahkan ke komponen utama, mewujudkan lebih banyak variasi minuman baru..

Koko

lat. theobroma cacao - makanan para dewa
Minuman ringan tonik dan aromatik berdasarkan susu atau air, serbuk koko dan gula. Buat pertama kalinya (kira-kira 3000 tahun yang lalu), suku Aztec kuno mula menggunakan serbuk untuk membuat koko. Hanya lelaki dan dukun yang menikmati keistimewaan meminum minuman ini. Biji koko masak digiling menjadi serbuk dan diencerkan dengan air sejuk, lada panas, vanila dan rempah lain ditambahkan di sana.

Kefir

dari lawatan. kef - kesihatan
Minuman berkhasiat yang diperoleh dari susu dengan penapaian bakteria asid laktik: batang, streptokokus, ragi, bakteria cuka dan kira-kira 16 spesies lain. Jumlah mereka mestilah sekurang-kurangnya 107 seliter. Minuman ini mempunyai warna putih, tekstur homogen, bau susu yang ditapai dan sebilangan kecil karbon dioksida. Kefir paling meluas di kalangan penduduk negara-negara Slavia dan di Timur Tengah.

Kissel

Minuman pencuci mulut manis dengan struktur seperti jeli. Ia disediakan berdasarkan kompot buah dan beri, uzvar, jus, sirap, susu, pengawet yang diencerkan di dalam air dengan penambahan pati jagung atau kentang, serta tepung bijirin. Jeli mengandungi gula sebagai pemanis.

lat. cola
Minuman berkarbonat manis tonik yang mengandungi kafein. Minuman itu mendapat namanya dari kacang cola, yang digunakan dalam resipi asli sebagai sumber kafein. Minuman ini pertama kali dihasilkan oleh ahli kimia Amerika John Stith Pemberton pada tahun 1886 sebagai sirap ubat. Minuman itu dijual dalam bahagian 200 ml. di farmasi sebagai ubat untuk "gangguan saraf". Selepas beberapa ketika, minuman itu mula berkarbonat dan dijual di mesin layan diri.

Kompot

fr. kompot - menyusun, mencampurkan
Minuman tanpa alkohol pencuci mulut yang dibuat dari satu jenis atau campuran buah-buahan dan beri berdasarkan air dan gula. Kompot disediakan dari bahan segar, beku atau kering. Minuman ini sangat popular sejuk pada musim panas, dan dalam cuaca sejuk, kompot menjadi hangat sebagai sumber vitamin. Juga, kompot dituai untuk musim sejuk untuk kegunaan masa depan..

Arab. qahwa - minuman bertenaga
Minuman tanpa alkohol tonik yang disediakan berdasarkan biji kopi panggang. Kopi adalah tanaman termofilik, oleh kerana itu ditanam di ladang tinggi. Dua jenis pokok kopi digunakan untuk penghasilan kopi: Arabica dan Robusta. Dari segi sifat pengguna, Arabica kurang kuat, tetapi lebih aromatik, sementara Robusta adalah sebaliknya. Oleh itu, campuran kedua-dua jenis ini dalam bahagian yang berbeza sering dijual. Sejarah kemunculan kopi diselimuti sejumlah besar legenda.

Lemonade

fr. limonade - limonized
Minuman ringan yang menyegarkan yang terbuat dari jus lemon, gula dan air. Mempunyai warna kuning muda, aroma lemon dan rasa menyegarkan. Pertama kali muncul di Perancis pada abad ke-17. semasa pemerintahan Louis I. Menurut legenda, kemunculan minuman itu dikaitkan dengan kesalahan yang hampir membawa maut kepada pengedar minuman pengadilan. Secara tidak sengaja, sebagai ganti anggur, dia meraup jus lemon ke dalam gelas raja, untuk membetulkan tindakan ruam ini, dia menambahkan air dan gula ke dalam gelas.

Susu

Cecair yang dihasilkan oleh kelenjar susu manusia dan mamalia. Ia mengandungi sejumlah besar nutrien yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan badan. Susu mengandungi lemak, protein, vitamin dan unsur surih. Susu boleh berbeza warna dari putih hingga biru-kuning. Ia bergantung pada kandungan lemaknya. Kerana kandungan laktosa, ia mempunyai rasa manis yang ringan. Susu mengandungi lebih daripada 100 komponen berguna, di antaranya kira-kira 20 asid amino lemak, laktosa, mineral.

Seni. Orang Rusia mursa - air dengan madu
Minuman ringan, dalam kebanyakan kes tidak beralkohol, berdasarkan jus buah dan beri, air dan gula atau madu. Juga, untuk rasa manis dan aroma tambahan, anda boleh menambahkan semangat buah sitrus, rempah-rempah (kayu manis, cengkeh, ketumbar) dan tincture herba (St. John's wort, sage, pudina, lemon balm dan lain-lain) pada minuman buah.

Sbiten

Minuman panas atau sejuk tanpa alkohol yang diperbuat daripada air, madu, rempah, dan rempah sering menjadi ubat. Kata sbiten terbentuk dari proses penggabungan (pengocok) dua cecair - madu yang dicairkan di dalam air dan infus herba pedas.

Ini adalah cecair berkhasiat dan diperkaya yang diperoleh dengan menekan buah, beri dan sayur-sayuran. Untuk mendapatkan jus yang berkualiti, anda hanya boleh menggunakan buah segar dan masak. Untuk penghasilan jus buah epal, ceri, strawberry, strawberry, raspberry, plum, pear, quince, peach, aprikot, anggur, limau gedang, jeruk, lemon, limau nipis, jeruk keprok, markisa, pepaya, mangga, kiwi, pomelo, blackberry, cranberry, delima, kismis, gooseberry, tomato, saderi, pasli, wortel, bit, lobak, kubis, zucchini, timun, lada dan lain-lain.

Serum

tua. kegemilangan. syrovatъ - berkaitan dengan keju
Ini adalah hasil sampingan dari penyediaan keju, keju kotej dan kasein, yang diperoleh dengan memanaskan susu masam, menggulungnya dan mengeringkannya. Proses pembekuan susu boleh berlaku secara semula jadi akibat dari rasa masam atau penambahan asid makanan.

Uzvar

Minuman tanpa alkohol yang menyegarkan yang dibuat dari pelbagai buah kering, buah beri dan madu. Plum kering, aprikot, epal, pir, ceri, kismis, barberi, pinggul mawar, abu gunung, hawthorn, blueberry dan lain-lain digunakan sebagai bahan untuk Uzvar. Buah-buahan dan buah beri untuk uzvar boleh disediakan semasa tempoh matang atau dibeli siap di kedai.

ikan paus. cha, eng. teh
Minuman tanpa alkohol yang diperoleh dengan menyeduh atau membancuh daun teh yang diproses khas. Daun teh dituai dari pokok renek dengan nama yang sama yang tumbuh di ladang yang luas di zon iklim yang hangat dan lembap. Keadaan cuaca yang paling baik adalah di kawasan tropika dan subtropik di China, Afrika dan India..

10 minuman ringan paling popular di dunia

Air berkarbonat adalah kegemaran tetap, yang telah menjadi bagian penting dari makanan harian, tidak kira makan siang, makanan ringan atau makan malam. Biasanya, minuman ringan mengandungi air, rasa, dan pemanis seperti gula atau sirap jagung. Oleh kerana minuman berkarbonat mengandungi sebilangan besar gula, ia boleh dimasukkan dalam senarai 10 hidangan yang tidak dapat diterima untuk sosok yang baik..

Kadang-kadang minuman boleh diganti dengan air minum, yang mempunyai sejumlah kelebihan. Tetapi hari ini kami mengemukakan 10 minuman ringan paling popular kepada anda.

10.7 ke atas


Syarikat Charles Leiper Grieg mengambil alih pengeluaran minuman ini pada tahun 1929. Minuman yang mengandungi lemon, kapur dan soda, hari ini dihasilkan oleh Dr Pepper Snapple Group dan Pepsi Co, sebuah syarikat yang terkenal di seluruh pelosok dunia. Sebelumnya disebut Bib-Label, tetapi kerana penggabungan syarikat, mereka memutuskan untuk menukar nama menjadi 7-up.

9. Memerah


Ia termasuk:

  • air berkilau,
  • jus limau gedang pekat,
  • minyak sayuran brominasi,
  • asam limau,
  • perisa semula jadi,
  • pengawet,
  • sirap jagung fruktosa tinggi,
  • ester rosin gliserin.

Minuman ini diperkenalkan ke pasar oleh Bishop Herb, pencipta minuman tersebut. Pada mulanya dia ingin membuat limun. Bahan-bahan minuman tidak berubah.

8. Minuman effervescent A&W

Pernahkah anda terfikir apa maksud singkatan A&W? Sebenarnya, ini adalah usaha sama antara Roy Allen dan Frank Wright, dan kita dapat melihat bahawa akronim A&W mewakili huruf pertama dari nama belakang mereka. Minuman ini popular bukan sahaja di Kanada.

7. Sunkist


Minuman itu muncul pada tahun 1979 dan merupakan gabungan aroma lemon dan oren. Idea menarik ini dimiliki oleh Mark Stephens, di samping itu, dia bekerjasama dengan Syarikat Coca-Cola.

6. Sprite


Minuman ringan yang dihasilkan oleh Syarikat Coca-Cola bebas kafein, tidak berwarna, dan mengandungi lemon dan kapur. Pertama kali diperkenalkan ke pasaran AS pada tahun 1961. Adalah saingan berterusan 7-up.

5. Minum IBC


Minuman popular yang dihasilkan oleh Independent Brewing Company, yang mula beroperasi pada tahun 1919. Oleh kerana harga dan kos yang tinggi, syarikat itu runtuh dan muflis, pada tahun 2008 ia diambil alih oleh Dr Pepper Snapple Group.

4. Minuman bersoda lama terkenal Barq's

Minuman ringan pertama yang dikenali sebagai soda Amerika. Salah satu minuman yang dihasilkan oleh Syarikat Coca-Cola. Ia mempunyai dua rasa - vanila Perancis dan soda krim. Ia merupakan pesaing utama A&W kerana rasanya yang sangat baik dan baunya yang menyenangkan..

3. Kanada Halia Keringkan Ale


Produk yang dikeluarkan oleh Dr. Pepper Snapple Group, dilancarkan pada tahun 2008. Ia berasal dari Texas, tetapi melayani banyak pasar di Kanada, Jepun, Timur Tengah dan Amerika Syarikat. Ia dimiliki oleh Canada Dry Ginger dan keluarga John J. McLaughlin.

2. Dr. Lada


Aroma yang unik dan dikenali yang berbeza dengan minuman berkarbonat terkenal yang lain. Dicipta pada tahun 1885 oleh Charles Aldenton dari Waco, Texas. Pada tahun 1904, minuman tersebut mula dipasarkan di Amerika Syarikat. Kini diimport ke Amerika Selatan, Asia, Australia dan Eropah.

1. Coca-Cola


Syarikat ini memulakan perniagaan pada tahun 1886 dan masih mengekalkan kedudukan terkemuka walaupun terdapat soda baru dan murah yang popular di kalangan pengguna sekarang. Dia adalah saingan utama Pepsi, minuman bukan alkohol paling popular pada tahun 1980-an..

10 koktel bukan alkohol yang paling popular

Koktel beralkohol selalu diberi perhatian. Kami tidak berpendapat bahawa perhatian ini semestinya wajar. Tetapi kami memutuskan untuk tidak melewatkan kesenangan yang menyenangkan seperti koktel tanpa alkohol, dan kami menjemput anda untuk membiasakan diri dengan resipi ringkas minuman paling popular..


Koktel Perawan Maria

Untuk membuat koktel Perawan Maria, kami memerlukan:

  • ais;
  • jus tomato - 300 ml.;
  • Sos Tabasco;
  • Sos Worcestershire;
  • lobak kuda - 1 sudu kecil;
  • jus lemon - 1/4 pcs.;
  • lada garam;
  • saderi.

Membuat Perawan Maria:

Tuangkan separuh ais ke dalam shaker, tuangkan 300 ml jus tomato, tambahkan sos Tabasco dan sos Worcestershire, tambahkan satu sendok teh lobak dan jus seperempat lemon. Taburkan dengan lada hitam dan garam, tuangkan ke dalam gelas sejuk, hidangkan, hiaskan dengan tongkat saderi.

Koktel Shirley Temple

Untuk membuat koktail Shirley Temple, kami memerlukan:

  • ais;
  • grenadine;
  • halia ale;
  • jus lemon dari beberapa keping.

Membuat Kuil Shirley:

Tuangkan grenadine ke dalam gelas dengan ais dan tuangkan ke atas halia ale, peras jus dari beberapa kepingan lemon dan masukkan ke dalam gelas. Campurkan.

Koktel "Angin Laut"

Untuk membuat koktail Sea Breeze, kami memerlukan:

  • jus kranberi;
  • Jus Nenas;
  • ais;
  • pudina untuk hiasan.

Memasak "Sea Breeze":

Campurkan jus cranberry dan nanas dalam jumlah yang sama, goncangkan dalam pengadun, tuangkan ke dalam gelas dengan ais. Hidangkan dihiasi dengan sedikit pudina.

Koktel "Seks di Pantai"

Untuk membuat koktail Sex on the Beach, kami memerlukan:

  • ais;
  • jus pic - 50 ml.;
  • jus oren - 150 ml.;
  • jus limau - 1/2 pc.;
  • madu - 2 sudu kecil;

Memasak "Seks di Pantai":

Tuangkan ais ke dalam pengocok separuh, tuangkan 50 ml jus pic dan 150 ml jus oren, tambah jus setengah limau nipis dan dua sudu teh madu. Goncangkan, tuangkan ke dalam gelas dengan ais. Hiaskan dengan semangat, kepingan oren dan ceri.

Koktel "Bulan Madu"

Untuk membuat koktel Bulan Madu, kami memerlukan:

  • ais;
  • jus epal - 100 ml.;
  • jus oren - 100 ml.

Memasak "Bulan Madu":

Goncangkan 100 ml ais, epal dan jus oren ke dalam shaker, tuangkan ke dalam gelas sampanye. Hiaskan dengan baji oren dan ceri.


Koktel keselamatan hati

Untuk membuat koktail Penyelamatan Hati, kami memerlukan:

  • epal - 2 biji.;
  • strawberi - 6 biji.;
  • pisang - 1 pc.;
  • ais.

Membuat koktel:

Perah jus dari 2 epal dalam juicer, 6 pcs. strawberi dan 1 pisang, pukul dalam pengisar dengan ais.

Koktel "Pussifut"

Untuk membuat koktel Pussifut, kami memerlukan:

  • ais;
  • jus oren - 50 ml.;
  • jus dari sebiji lemon;
  • jus dari setengah limau;
  • kuning telur - 1 pc.

Memasak "Pussifut":

Isi pengocok 2/3 dengan ais, tuangkan 50 ml jus oren, jus lemon keseluruhan dan setengah limau nipis, 1 kuning telur. Kacau, tuangkan ke dalam gelas wain, tambah ais.

Koktel Brooke Shields

Untuk membuat koktel Brooke Shields, kami memerlukan:

  • ais;
  • jus oren - 50 ml.;
  • jus lemon - 25 ml.;
  • jus limau;
  • halia ale;
  • grenadine.

Perisai Brooke Memasak:

Campurkan dalam ais pengocok 2/3, jus oren 50 ml, jus lemon 25 ml, jus limau nipis, goncang, tuangkan ke dalam gelas tinggi. Masukkan halia ale dan grenadine. Hiaskan dengan kepingan oren.

Koktel "Coca Colada"

Untuk membuat koktel Coca Colada, kami memerlukan:

  • ais;
  • Jus Nenas;
  • santan.

Penyediaan Coca Colada:

Pukul ais, jus nanas (2 bahagian), santan (1 bahagian) dalam pengisar. Hidangkan dalam gelas martini.

Koktel Eggnogg

Untuk membuat koktel Eggnogg, kami memerlukan:

  • telur - 4 biji.;
  • sirap gula - 50 ml.;
  • ekstrak vanila - 1 sudu kecil;
  • kayu manis - 1/2 sudu kecil;
  • buah pelaga - 1/2 sudu kecil;
  • cengkih - 1/2 sudu kecil;
  • susu - 600 ml.

Memasak Telur:

Ini adalah koktel Krismas klasik. Pukul 4 telur dalam mangkuk besar, tambahkan 50 ml sirap gula, satu sudu teh ekstrak vanila, 1/2 sudu teh setiap kayu manis, kapulaga dan cengkih, pukul semuanya. Kemudian tuangkan 600 ml susu sambil mengacau koktel. Hidangkan dalam gelas sejuk.

Penilaian purata: 5/5. Nilai keseluruhan: 3

Belum ada suara! Jadilah yang pertama menilai resipi ini

Kami mohon maaf kerana siaran ini tidak berguna untuk anda!

7 minuman ringan paling terkenal di dunia

Ketika datang ke minuman popular dari pelbagai negara, bir, wain jenama terkenal, semua jenis koktel atau sesuatu yang lebih kuat terlintas di fikiran. Tetapi tidak semua orang biasa dengan minuman ringan nasional, walaupun ia tersedia di setiap negara. Di antara mereka, tentu saja, ada minuman untuk semua orang, tetapi ada juga banyak resipi yang lazat dan sihat..

Oleh itu, saya mencadangkan untuk berkenalan dengan minuman tradisional tanpa alkohol di beberapa negara.

Minuman ringan, gambar oleh Michal Osmenda

Atol

Minuman tepung jagung panas ini biasa di seluruh Amerika Tengah, terutamanya Mexico. Resipi ini dicipta oleh orang India. Pukul tepung jagung dengan susu atau air, masukkan gula merah, kayu manis dan didihkan dengan api kecil. Apabila minuman pekat, angkat dari api dan masukkan vanila. Biasa minum atole untuk sarapan. Dan atol dengan penambahan coklat berubah menjadi minuman Krismas tradisional.

Lassi

Lassi, minuman yoghurt yang menyegarkan, diciptakan di India panas.

Lassi, gambar oleh Swaminathan

Secara tradisional, ia tidak manis, tetapi mengandungi yogurt (dakha), garam, air dan rempah (paling sering biji jintan). Baru-baru ini, jenis lassi manis dengan buah tambahan (mangga, betik, tembikai), gula atau madu telah menjadi popular. Dan untuk Holi, lassi khas disediakan dengan ekstrak rami dan badam.

Frappé

Frappe adalah minuman kegemaran orang Yunani, yang mereka minum dalam keadaan panas, duduk di meja kafe jalanan dan melirik orang yang lewat. Secara umum, terdapat banyak jenis frappe.

Kami mengesyorkan, sebagai contoh, resipi bukan klasik berikut: kopi, gula, ais krim, susu sejuk - semua bahan disebat sehingga membentuk busa pekat dan diminum melalui jerami. Kadang-kadang ketulan ais, buah-buahan, buah beri, atau sirap manis ditambahkan ke dalam minuman..

Ayran

Ayran memuaskan dahaga dalam cuaca panas. Ia dibuat dari susu masam yang diencerkan dengan air, menambahkan garam, daun dill, pudina atau kemangi. Minuman ini sangat bermanfaat untuk sistem saraf. Ayran biasa terjadi di Kaukasus dan Asia Tengah.

Sbiten

Sbiten dapat disebut sebagai minuman tradisional Rusia yang tertua, kerana pertama kali disebut dalam sejarah abad ke-12. Asas minuman ini adalah madu. Sbiten paling baik dimasak dalam samovar sebenar. Madu dicampurkan dengan air, rempah (cengkih, kayu manis, pala) ditambah dan dibancuh. Sbiten panas sangat baik digunakan pada musim sejuk untuk tujuan perubatan dan profilaksis, jadi anda juga boleh menambahkan pelbagai persediaan herba ke dalamnya.

Aojiru

Diterjemahkan dari bahasa Jepun, aojiru bermaksud "minuman hijau". Melihat dia, anda faham mengapa. Nampaknya, tidak begitu menyenangkan, dan rasanya juga. Tetapi sangat berguna untuk kesihatan, kerana resipi itu diciptakan oleh doktor semasa perang di Jepun untuk mengekalkan kekuatan orang. Ini adalah gabungan jus kubis dengan jus sayuran lain. Saya mesti mengatakan bahawa orang Jepun meminumnya dengan kerap..

Jodoh

Ini adalah minuman tradisional di Argentina. Ia mempunyai sifat tonik kerana kandungan kafeinnya yang tinggi. Mate disediakan dari daun kering dan pucuk pokok holly. Komposisi minuman yang unik ini membantu mengaktifkan aktiviti manusia tanpa membahayakan kesihatan malah memuaskan rasa lapar.

Seperti yang anda lihat, tradisi dan citarasa berbeza di pelbagai negara. Dan sangat menarik untuk menemui sesuatu yang baru untuk diri sendiri, untuk mencuba sesuatu yang tidak anda temui dalam kehidupan biasa anda. Satu petua: sebelum anda mencuba minuman yang tidak dikenali, ketahui minumannya, anda tidak pernah tahu apa itu.

Minuman ringan - 737 resipi lazat buatan sendiri

Apa itu minuman ringan? Minuman bukan alkohol adalah minuman di mana kandungan alkohol dikurangkan menjadi sifar (membuat teh juga termasuk dalam kategori ini). Teruskan membaca...

  1. kediaman
  2. Pilihan terbaik
  3. Minuman
  4. Minuman ringan
  • Anggur hitam
  • Riben Merah
  • Blueberry
  • Kompot kismis hitam
  • Rhubarb
  • Kompot ceri
  • Strawberi
  • Raspberry
  • Yis kering
  • Koktel susu
  • Resipi diet
  • Kompot kismis merah
  • Untuk makan malam
  • Bijirin
  • Dapur Rusia
  • Kompot epal
  • Kopi di Turku
  • Lemon
  • Roti kvass
  • Chokeberry

Penerangan

Untuk apa minuman ringan? Pertama sekali, minuman bukan alkohol diperlukan untuk menghilangkan dahaga. Kedua, minuman bukan alkohol diperlukan untuk bersorak (contohnya, secawan kopi aromatik pada waktu pagi dapat menggembirakan anda). Malah penyediaan minuman menaikkan mood, dengan cara itu. Ketiga, minuman bukan alkohol diperlukan untuk menaikkan nada, menambah tenaga (seperti cawan kopi yang sama atau Coca-Cola). Keempat, minuman bukan alkohol juga mempunyai sifat perubatan (contohnya, teh herba atau koko).

Dengan kata lain, minuman tanpa alkohol adalah penemuan yang sangat diperlukan dan berguna bagi manusia, dan penyediaan koktel sangat popular. Apakah minuman ringan paling popular yang ada sekarang? Ini tentu saja kompot, jeli, minuman buah-buahan, koktel kanak-kanak, kvass, kopi, teh, jus, air berkarbonat, air limau, pukulan buah dan sebagainya. Malah bir juga boleh bebas alkohol. Terdapat juga minuman keras tanpa alkohol.

Banyak minuman bukan alkohol dapat disiapkan dengan selamat di rumah - di rumah, minuman seperti itu sama sedap dengan rasa minuman yang dibeli di kedai. Sudah tentu, ini adalah sebilangan besar buah-buahan, buah beri, dan juga sayur-sayuran. Anda boleh mengetahui cara membuat koktail dari pelbagai komponen, cara membuat milkshake di laman web.

Minuman tanpa alkohol menjadi tetamu biasa di mana-mana meja perayaan. Semua penyediaan resipi koktel yang terdapat di bahagian memerlukan sedikit masa. Manakala pada waktu siang, bermula pada waktu pagi, kita semua minum dengan senang hati dan meminta lebih banyak lagi.

Minuman ringan yang paling mudah ada ialah jus. Bagaimana menyediakan minuman? Perah buah dalam juicer. Walau bagaimanapun, jus tidak perlu terhad kepada satu juicer. Anda juga boleh menyoroti penyediaan milkshake, yang mana satu pengisar cukup. Secara amnya, penyediaan milkshake memerlukan topik yang terpisah dalam senarai koktel tanpa alkohol. Bahagian ini mengandungi resipi yang boleh anda pelajari cara membuat milkshake.

TOP-20 pengeluar minuman ringan di Rusia

Pemimpin dari segi penjualan minuman ringan pada tahun 2016

"Agensi penarafan bebas pertama" berdasarkan data IAS FIRA PRO menyiapkan ranking TOP-20 pengeluar minuman ringan Rusia, yang disusun berdasarkan hasil aktiviti kewangan pada tahun 2016.

Jumlah jawatan diberikan kepada syarikat berdasarkan nilai mutlak hasil penjualan yang diterima oleh syarikat pada tahun 2016. Sebagai tambahan, sebagai rujukan, petunjuk seperti keuntungan bersih diberikan, dan dinamika petunjuk kewangan ini dibandingkan dengan tahun sebelumnya diperhatikan..

Pendapatan dari penjualan pengeluar minuman ringan TOP-20, juta rubel.

NamaTahun 2015Tahun 2016Ubah
"PEPSICO HOLDINGS", LLC102,534120,564
"COCA-COLA HYCHBISSI EURASIA", LLC7548482 781
FIRM "MERCURY", LLC2 1612648
"PK" AQUALIFE ", LLC20232276
"KARACHINSKY SUMBER", LLC2 1722263
LLC "FONTE AQUA", LLC14591793
"SYARIKAT ROSINKA", JSC1 4681730
"PK" PEMIMPIN ", LLC1 7891,658
"SHISHKIN LES TORG", LLC1,5721639
"EDELWEISS L", LLC1,2001615
"NARZAN" JSC2 1291568
"EDEN SPRINGS", LLC1,4841 449
"FKPCHF BOBIMEX TM", LLC10951,377
"VK" SUMBER LAMA ", CJSC1 2361,368
"AQUA STAR", LLC8941,278
"VOLZHANKA", UZVM1 1841 213
"DENEB", JSC1,2641,088
"KPP" LAZURNY ", JSC1 2561 006
"KAVMINVODY" JSC898961
"DIKOMP-CLASSIC", LLC891931

Keuntungan (kerugian) pengeluar minuman ringan TOP-20, RUB juta.

NamaTahun 2015Tahun 2016Ubah
"PEPSICO HOLDINGS", LLC-7167-1,358
"COCA-COLA HYCHBISSI EURASIA", LLC-1 1193 645
FIRM "MERCURY", LLC7479
"PK" AQUALIFE ", LLCsepuluh46
"KARACHINSKY SUMBER", LLC316309
LLC "FONTE AQUA", LLC1820
"SYARIKAT ROSINKA", JSC33tanpa perubahan
"PK" PEMIMPIN ", LLC95148
"SHISHKIN LES TORG", LLC3229
"EDELWEISS L", LLC2123
"NARZAN" JSC1-187
"EDEN SPRINGS", LLC-49-17
"FKPCHF BOBIMEX TM", LLC2354
"VK" SUMBER LAMA ", CJSC-2518
"AQUA STAR", LLC18137
"VOLZHANKA", UZVM12
"DENEB", JSC91seratus
"KPP" LAZURNY ", JSC33tanpa perubahan
"KAVMINVODY" JSC232266
"DIKOMP-CLASSIC", LLC2sepuluh

Sumber: Agensi Penarafan Bebas Pertama (FIRA.ru), 2018

Maklumat yang diberikan mempunyai nilai maklumat umum, tidak mengandungi data rahsia dan tidak dapat digunakan untuk tujuan komersial. Syarikat tidak bertanggungjawab atas hasil penggunaan maklumat yang diterbitkan dalam bantuan..

Untuk maklumat yang lebih terperinci dan terkini, anda boleh menghubungi pakar "First Independent Rating Agency".