Ikan merah - jenis dan nama

Ikan merah telah lama dianggap sebagai makanan istimewa, sehingga dapat dilihat secara eksklusif di meja perayaan warga kita. Definisi ini berlaku untuk majoriti penduduk, walaupun ada dan ada kategori warganegara yang dapat memakannya sekurang-kurangnya setiap hari. Ikan itu mendapat namanya (digeneralisasikan) kerana rasanya yang sangat baik, dan juga kerana daging ikan ini dibezakan dengan warna merah (merah jambu).

Tradisi ini berlanjutan, kerana ikan menjadi semakin jarang dan jarang dijumpai di meja percutian. Ikan merah adalah sekelompok spesies ikan berharga, dagingnya digunakan oleh pakar masakan dari seluruh dunia untuk menyediakan hidangan restoran yang cukup enak.

Artikel ini memberitahu jenis ikan apa dan mengapa dipanggil merah dan sebenarnya ia dipanggil.

Jenis ikan merah

Pakar membezakan antara 3 kumpulan utama ikan merah:

  • Sturgeon.
  • Salmon.
  • Salmon putih atau merah jambu.

Kumpulan pertama merangkumi spesies ikan yang biasa terdapat di Laut Hitam, Laut Azov dan Caspian, serta menghuni sungai:

  • Stellate sturgeon.
  • Beluga.
  • Bester.
  • Sturgeon Rusia, Siberia, Danube dan Amur.
  • Lonjakan.
  • Sterlet.

Kumpulan kedua merangkumi ikan yang hidup di Laut Putih, Laut Baltik, dan Lautan Pasifik. Kumpulan ini merangkumi:

  • Salmon.
  • Salmon merah jambu.
  • Sockeye.
  • Simu.
  • Ketu.
  • Salmon Chinook.
  • Loja.
  • Salmon.
  • Kunju.
  • Pelangi atau trout sungai, dll..

Warna daging dan kaviar pada ikan ini hampir dengan warna merah atau oren, seperti pakaian kawinnya.

Spesies ikan salmon dengan daging putih termasuk:

  • Ikan Putih.
  • Taimen.
  • Nelmu.
  • Salmon Coho, dll..

Menurut banyak pakar, ini adalah tafsiran yang sangat salah mengenai masalah ini, kerana salmon tidak boleh dikira sebagai ikan merah. Walaupun tidak setuju, masih masuk akal untuk memperhatikan beberapa kumpulan ikan, yang biasanya disebut merah. Nenek moyang kita menyebut ikan "merah" bukan hanya kerana ia mempunyai daging merah, tetapi juga kerana ia sangat enak dan indah.

Keluarga Sturgeon

Perwakilan keluarga ini muncul di planet kita kira-kira 70 juta tahun yang lalu, sehingga mereka dapat dianggap selamat sebagai pemula di bumi kita. Ikan ini lebih suka perairan segar dan dianggap sebagai wakil terbesar dalam jenis ini..

Penerangan mengenai ikan dan habitat

Ikan dari keluarga ini dibezakan oleh bentuk badan yang memanjang dan adanya pembentukan tulang di bahagian belakang dan kepala. Sebagai peraturan, ikan ini menjalani kehidupan dasar, memakan pelbagai perwakilan bawah air dengan ukuran kecil, sehingga kita dapat mengatakan bahawa mereka terutama ikan pemangsa.

Fakta menarik! Sebagai peraturan, ikan ini dianggap sebagai ikan yang berumur panjang, sementara pemijahan hanya dapat dilakukan sekali setiap 2-3 tahun. Untuk bertelur, individu keluar dari laut ke sungai, di mana mereka naik ke hulu ke tempat pemijahan biasa mereka.

Ciri-ciri sturgeon

Nilai ikan ini terletak pada kaviar hitamnya, yang dianggap, dan lebih-lebih lagi hari ini, dianggap sebagai produk makanan yang indah dan mahal yang tidak begitu mudah dijumpai di pasaran. Dalam hal ini, sturgeon dibasmi dalam jumlah besar oleh pemburu haram. Oleh itu, baru-baru ini jumlah ikan ini sedikit dan larangan telah dikenakan terhadap hasil tangkapannya..

Pembiakan buatan

Oleh kerana hakikat bahawa populasi sturgeon semakin berkurang dari tahun ke tahun, sturgeon dibiakkan secara buatan di taman asuhan kanak-kanak khas. Sebagai peraturan, sturgeon, sterlet, bester dan beluga Rusia dan Siberia dibiakkan. Mereka dibiakkan, baik untuk keperluan industri dan untuk meningkatkan jumlah mereka di lingkungan semula jadi, melepaskan goreng, yang juga dibesarkan.

Spesies Sturgeon dengan gambar dan nama

Ikan terkenal dari keluarga ini termasuk:

Sturgeon

Keluarga ini merangkumi hingga 20 spesies ikan yang menghuni laut dan badan air tawar, terutama tasik. Sejauh yang diketahui, sehingga 90% dari semua spesies ikan sturgeon terdapat di Laut Kaspia.

Sebilangan besar sturgeon tumbuh menjadi ukuran yang mengagumkan. Sturgeon Atlantik dan putih mampu tumbuh hingga 6 meter, sambil menambah berat badan beberapa sentimeter. Raksasa ini mendiami lautan, tetapi untuk bertelur atau menunggu musim sejuk, mereka bergerak ke sungai.

Beberapa sturgeon lebih suka badan air segar secara eksklusif dan tidak tumbuh menjadi bahagian yang besar. Ikan kecil ini juga terus mendekati dasar, memakan ikan kecil dan moluska. Sturgeon cukup subur dan dapat menelurkan hingga beberapa juta telur selama tempoh pemijahan, jadi jisimnya sebelum bertelur meningkat hingga 20%, atau bahkan lebih.

Penting untuk mengetahui! Sturgeon dihargai kerana ciri rasa tinggi daging dan kaviar. Dalam hal ini, sturgeon terperangkap dengan kecepatan yang luar biasa, yang menyebabkan masuknya berbagai spesies dalam Buku Merah. Pada masa ini, memancing ikan sturgeon dilarang.

Sterlet

Walaupun sterlet itu milik wakil kecil keluarga ini, sebilangan individu menambah berat badan hingga 15 kilogram, tidak kurang. Sterlet hidup sekitar 30 tahun.

Ikan ini memberi makan terutamanya pada invertebrata, tetapi jika kaviar orang lain ditemui dalam perjalanan, ia tidak akan menolaknya. Sterlet bertelur di hulu sungai pada akhir musim bunga. Dengan kedatangan musim luruh, ia tenggelam ke dasar, di mana ia ada sepanjang musim sejuk, tidak menunjukkan aktiviti. Ikan ini sering dibiakkan secara buatan, kerana ia dianggap sebagai ikan yang sangat berharga dan dicari..

Stellate sturgeon

Terutama mendiami Laut Hitam, Azov dan Laut Kaspia, walaupun ia juga terjadi di Laut Adriatik dan Laut Aegean. Bertelur di sungai. Jangka hayat adalah sekitar 30 tahun. Makanannya merangkumi ikan kecil dan invertebrata..

Ikan ditangkap dengan sangat aktif dalam skala industri. Pada dasarnya, individu ditangkap seberat 5 hingga 10 kg, walaupun ikan dapat menambah berat badan hingga 70 kg.

Beluga

Ia disenaraikan dalam Buku Merah dan dianggap sebagai ikan air tawar terbesar dan spesies terancam. Beratnya berat kira-kira 1,000 kilogram, dengan panjang 4 meter atau lebih. Dalam kes ini, beluga dapat hidup selama 100 tahun, tidak kurang. Mula bertelur rata-rata pada usia 15 tahun, walaupun hanya bertelur beberapa kali dalam hidupnya dan dengan sebilangan besar telur.

Makanan ikan raksasa ini merangkumi ikan kecil, kerang, dan sering anjing laut..

Ia dianggap sebagai ikan semi-anadromous yang hidup di laut Caspian, Aral, Azov dan Black. Duri itu berhibernasi di sungai seperti Ural atau Volga.

Ikan hidup hingga 30 tahun dan panjangnya mencapai 2 meter, dengan berat 30 kilogram.

Keluarga salmon

Para saintis telah mengenal pasti 3 subspesies utama keluarga ini:

  • Salmon.
  • Sigov.
  • Grayusov.

Penerangan

Perwakilan keluarga ini dibezakan oleh bentuk badan yang memanjang, memampatkan di kedua sisi, yang mempunyai warna kelabu-biru. Banyak bintik-bintik gelap dapat dilihat di bahagian belakang, dan perut berwarna keperakan. Bergantung pada keadaan hidup, serta usia ikan, warnanya mungkin berbeza, walaupun sedikit.

sebagai contoh, salmon, sebagai salah satu wakil keluarga yang paling terang, berubah warnanya menjadi gelap sebelum bertelur, dan lelaki mendapat bintik merah.

Tempat salmon tinggal?

Salmon tinggal di Laut Putih dan Laut Baltik, dan di sungai yang memasuki lembah laut ini. Terkini, dia bertemu di wilayah Siberia. Lebih dekat dengan Lautan Pasifik Utara terdapat banyak sekolah ikan ini..

Kaedah pembiakan

Sebagai peraturan, salmon bertelur dari tahun ke tahun di tempat yang sama pada akhir musim panas atau pada awal musim luruh. Untuk bertelur, mereka masuk ke sungai.

Ikan menjadi dewasa secara seksual ketika mereka mencapai usia 2 atau 3 tahun, bergantung pada habitatnya. Semakin tua ikan, semakin tinggi ke sungai yang dimasuki untuk bertelur..

Setelah bertelur, ikan kembali ke habitat semula jadi mereka pada akhir musim luruh. Selalunya tinggal di tempat pemijahan hingga musim bunga, bergantung pada keadaan cuaca. Ini berlaku untuk kawasan yang lebih dekat dengan garis lintang utara..

Telur ikan ini besar, dan semakin tua individu, semakin banyak telur yang dimilikinya. Setelah goreng dilahirkan, mereka hidup di tempat bertelur hingga 3 tahun, sehingga mereka dewasa, setelah itu mereka meluncur ke laut, di mana mereka membentuk banyak kawanan.

Spesies salmon dengan gambar dan nama

Trout

Ia dianggap sebagai salah satu wakil keluarga yang paling terang. Ia juga disebut "ikan pied" kerana terdapat banyak bintik-bintik gelap yang terdapat di badan.

Ikan ini terdapat di takungan di bahagian barat Eropah, dan juga di takungan selatan Rusia. Trout lebih suka tinggal di air sejuk dan jernih yang tidak ditutup dengan ais sepanjang tahun. Pada musim panas, ketika suhu air meningkat, ikan trout lebih suka tinggal di tempat teduh, di sekitar mata air, tidak menunjukkan aktiviti.

Trout adalah ikan pemangsa yang dapat memakan kaviar ketika masih kecil, dan ikan kecil dan penduduk lain di dunia bawah laut ketika menjadi dewasa..

Salmon

Ia dianggap sebagai salah satu baka keluarga salmon yang paling berharga. Ikan ini mampu tumbuh panjangnya satu setengah meter, dengan berat sekitar 40 kilogram. Habitat yang biasa adalah perairan utara Atlantik, walaupun lebih suka bertelur di sungai.

Ikan itu adalah pemangsa dan memakan terutamanya ikan kecil seperti ikan hering atau gerbil. Ia biasanya terdapat di tasik seperti Ladoga dan Onega.

Salmon merah jambu

Ia adalah spesies keluarga salmon yang paling banyak mendiami perairan Lautan Pasifik. Salmon merah jambu tumbuh panjangnya hingga 70 cm, tidak lebih, dan mencapai berat sekitar 3 kilogram.

Pada tahun kedua atau ketiga kehidupan, ikan menjadi dewasa dan bersedia untuk membiak. Salmon merah jambu bertelur pada akhir musim panas atau dengan kedatangan musim luruh. Keanehannya adalah bahawa semua goreng yang dilahirkan dari telurnya adalah individu wanita. Selepas beberapa ketika, sebahagian daripada mereka memperoleh ciri-ciri lelaki..

Omul

Ini adalah ikan anadrom, yang, seperti salmon merah jambu, tidak berukuran besar, panjangnya hanya mencapai 60 cm, sementara berat badannya tidak lebih dari 3 kilogram.

Ia tinggal di Lautan Artik, tetapi bergerak ke sungai untuk bertelur. Terdapat juga omal Baikal, yang termasuk dalam salah satu subspesies ikan ini. Ia memakan omul plankton atau ikan kecil. Ini adalah kepentingan komersial, oleh itu ia dipancing secara besar-besaran.

Ia tinggal di lintang utara Samudera Pasifik, tetapi pergi ke sungai untuk meneruskan jenisnya. Badan salmon chum mempunyai rona keperakan, tanpa bintik-bintik atau garis-garis, tetapi sebelum bertelur, warnanya berubah sangat banyak dan sisinya memperoleh rona merah.

Chum salmon adalah musim panas dan musim luruh. Mereka berbeza antara satu sama lain, dari segi tingkah laku dan penampilan mereka..

Salmon Timur Jauh

Salmon ini juga disebut salmon Pasifik. Ini adalah spesies ikan anadromous yang tumbuh dan berkembang di laut dan lautan, dan bertelur di sungai. Pada masa yang sama, dia bertelur di tempat yang sama di mana dia dilahirkan sendiri.

Semua spesies salmon berbeza kerana mereka mempunyai tempoh pematangan yang berbeza. Salmon Coho dan salmon chinook adalah antara wakil salmon Timur Jauh yang paling terkenal..

Manfaat kesihatan ikan merah

Ikan merah berbeza kerana ia mengandungi sejumlah komponen berguna, seperti vitamin dan mineral, tanpanya seseorang tidak dapat hidup sama sekali.

Ikan merah kaya dengan:

  • Fosforus.
  • Iodin.
  • Fluorin.
  • Kalsium dan mineral lain.

Dagingnya mengandungi:

  • Vitamin A ".
  • Vitamin "B".
  • Vitamin "PP" dan lain-lain.

Fakta menarik! Sifat bermanfaat ikan merah sangat ketara sehingga pakar pemakanan mengesyorkannya untuk penggunaan seharian kerana kandungan kalori yang rendah. Pengambilan daging ikan merah dan kaviar secara berkala dapat menghentikan proses penuaan badan, menguatkan rambut dan kuku, dan meremajakan kulit.

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa ikan dianggap sihat, ia juga enak, oleh itu, karya agung dalam bentuk hidangan gourmet disediakan dari dagingnya..

Ikan merah boleh direbus, digoreng, dibakar di dalam ketuhar, diperap, dll. ikan sedap dalam apa jua bentuk, tetapi yang paling sihat adalah mentah, masin atau acar. Ia tidak kurang berguna, dibakar di dalam ketuhar atau direbus, tetapi dalam bentuk goreng dibenarkan menggunakannya secara eksklusif untuk orang-orang yang tidak menghadapi masalah berkaitan dengan pencernaan. Dengan kata lain, ikan merah harus dimakan hampir setiap hari untuk menambah tubuh dengan vitamin dan mineral. Malangnya, ia tidak boleh digunakan oleh kategori orang yang mempunyai intoleransi peribadi terhadap makanan laut.

Ikan merah: spesies, nama, senarai, foto

Ikan merah dikelaskan sebagai makanan istimewa. Sedikit yang mampu memakannya setiap hari. Pada dasarnya, salmon, trout dan jenis elit lain disajikan di atas meja pada majlis-majlis khas. Keluarga besar penduduk takungan dengan nilai khas milik ikan merah. Varieti ini mempunyai rasa dan kesihatan yang sangat baik. Pakar kuliner di seluruh dunia menggunakan daging seperti itu untuk menyediakan hidangan restoran yang sangat lazat. Pakar dari http://fishclub.kh.ua/ memberitahu kami mengenai ciri-ciri ikan merah.

Jenis ikan merah

Terdapat tiga kategori utama ikan merah. Yang pertama merangkumi sturgeon, yang kedua - salmon, dan yang ketiga - salmon putih atau merah jambu.

Kumpulan sturgeon merangkumi spesies ikan yang hidup di laut dan badan air tawar. Paling popular dalam kategori ini:

  • sturgeon;
  • beluga;
  • sterlet.

Berat sturgeon stellate adalah 5-10 kilogram, tetapi anda juga dapat mencari individu yang lebih besar.

Beluga adalah ikan terbesar dari semua yang hidup di badan air tawar. Jisimnya boleh mencapai satu tan.

Kumpulan salmon termasuk ikan yang hidup di Laut Putih dan Baltik, mendiami Laut Pasifik. Kategori ini merangkumi:

  • salmon;
  • chum;
  • salmon merah jambu;
  • salmon merah.

Trout mempunyai warna yang bervariasi, hidup di perairan yang sejuk dan jernih, lebih suka takungan yang tidak membeku pada musim sejuk. Aktiviti ikan trout memuncak pada musim gugur dan musim sejuk - ikan ini adalah pemangsa.

Salmon hidup bukan sahaja di perairan Atlantik, tetapi juga di tasik. Berat maksimumnya ialah 40 kilogram, dan panjangnya ialah 1.5 meter..

Habitat salmon chum adalah Lautan Pasifik, dalam tempoh pemijahan itu berubah warnanya.

Salmon merah jambu adalah salah satu spesies salmon yang paling meluas. Ia dibezakan dari ahli keluarga yang lain dengan saiznya yang kecil. Ikan seberat seberat tidak lebih dari 3 kilogram.

Bayangan daging pada penduduk laut dalam ini berwarna merah atau serupa dengan oren. Ikan dicat dengan warna yang sama pada malam pemijahan.

Jenis ikan salmon dengan daging dari warna sebelumnya termasuk taimen, salmon coho, ikan putih.

Pakar percaya bahawa salmonid umumnya tidak betul untuk dikelaskan sebagai ikan merah. Pada zaman dahulu, orang menyebut ikan itu merah, bukan hanya kerana warna dagingnya yang spesifik, tetapi juga kerana ia sangat enak dan kelihatan cantik. Potongan ikan merah, merah jambu atau oren mudah dihiasi meja mana pun.

Perbezaan utama antara sturgeon dan salmon

Badan perwakilan keluarga salmon dimampatkan dari sisi dan memanjang. Warna belakang penduduk dunia air ini biasanya berwarna kelabu-biru. Terdapat bintik-bintik gelap di sisi, dan perut keperakan. Menariknya, skema warna boleh berbeza-beza bergantung pada habitat dan usia ikan..

Tubuh ikan keluarga sturgeon memanjang. Mereka mempunyai pertumbuhan tulang di punggung mereka, dan terdapat kepingan seperti itu di kepala mereka..

Baka Sturgeon menghasilkan kaviar hitam, sementara baka salmon menghasilkan kaviar merah. Senarai spesies yang paling popular dari keluarga ini dapat menarik perhatian sesiapa sahaja. Beberapa spesies ikan merah dibiakkan dalam kurungan. Spesies ini, seperti ikan trout kegemaran semua orang, lebih berpatutan. Yang lain dijumpai secara eksklusif di sekitar Kamchatka dan dengan alasan ini harganya sangat tinggi. Memancing untuk beberapa spesies adalah terhad. Harga yang besar bukan hanya disebabkan oleh nilai ikan, tetapi juga untuk keperluan pengirimannya ke daerah-daerah dari jauh.

Di pasar dan pasar raya, anda boleh membeli ikan merah dari pelbagai baka. Wakil keluarga sturgeon lebih mahal daripada salmon.

Ikan keluarga salmon: senarai, khasiat dan resipi berguna

Ikan merah, yang biasa disebut "salmon", dianggap sebagai makanan istimewa asli yang tidak sering muncul di atas meja orang biasa. Terdapat sebilangan besar wakil keluarga salmon, banyak dari mereka dibezakan dengan rasa dan faedah kesihatan yang luar biasa. Ikan-ikan ini termasuk ikan salmon, ikan trout, salmon sockeye, dan banyak lagi yang lain, mengenai penampilan dan ciri-ciri yang akan diberitahu oleh artikel.

Penerangan dan ciri umum

Menurut sains, salmon adalah wakil dari urutan salmon kelas ikan bersirip sinar.

Keluarga ini dapat dibahagikan kepada tiga keluarga kecil:

  • salmon betul (7 spesies);
  • ikan putih (3 jenis);
  • kelabu (1 spesies).

Subkeluarga pertama adalah, untuk sebahagian besar, pemangsa (beberapa wakil mempunyai diet campuran), berbeza dalam ukuran besar atau sederhana, skala kecil dan nilai komersial yang tinggi. Ini adalah ikan trout, chum salmon, salmon, pink salmon, salmon.

Ikan putih berukuran lebih kecil, ditutup dengan sisik yang lebih besar; ini termasuk ikan putih, omul, valamka, peledak, luas dan beberapa yang lain. Akhirnya, kelabu adalah penghuni badan air tawar, ciri khasnya adalah sirip punggung yang kuat..

Tajuk dan penerangan ringkas

Mari kita perhatikan lebih dekat senarai ikan keluarga salmon. Mari buat tempahan bahawa ikan "salmon" tidak ada, perkataan ini menyembunyikan nama kolektif beberapa spesies, jadi salmon salmon atau coho adalah salmon.

Di samping itu, mereka merangkumi dua jenis ikan berharga:

  • Pasifik (ini adalah salmon coho, chum salmon, salmon, chinook salmon, mereka bertelur sekali seumur hidup, setelah itu ikan mati);
  • mulia atau nyata (ini adalah salmon dan pelbagai jenis ikan trout).

Struktur tubuh salmonid menyerupai herring, itulah sebabnya sejak sekian lama mereka dianggap saudara, namun, sebagai hasil kajian terperinci, mereka dipilih sebagai keluarga yang bebas.

Ciri-ciri yang membezakan adalah seperti berikut:

  1. Badan memanjang, memampatkan di sisi.
  2. Garisan mendatar bergerak di sepanjang badan kebanyakan spesies. Terdapat juga bintik-bintik yang disebut nakrap.
  3. Terdapat dua sirip di bahagian belakang: satu dengan sebilangan besar sinar, yang lain - adipose (tanpa sinar).
  4. Kelopak mata yang jelas membantu melindungi mata.
  5. Rahang kuat dengan banyak gigi.

Setiap spesies salmon juga mempunyai ciri tersendiri..

Habitat

Perwakilan keluarga salmon terdapat di Samudera Pasifik dan Atlantik, dan juga di laut utara. Oleh itu, tanah pemijahan yang kaya dijumpai di Kamchatka. Sebilangan besar spesies (kecuali kelabu) hidup di laut, tetapi mereka bertelur di sungai segar, oleh itu mereka disebut air tawar (anadromous).

Sebilangan besar terdapat di sungai dan tasik Siberia dan Timur Jauh dan garis lintang utara yang lain:

  • taimen (Baikal, Yenisei, Amur, Lena, juga terdapat di Yakutia);
  • kelabu (Tasik Baikal, Lena, Ob, Yenisei, Amur).

Jenis salmon tertentu (salmon, trout) dibiakkan di ladang ikan khas, terutama di Norway..

Ciri-ciri:

Makanan spesies ikan salmon adalah pelbagai. Selalunya, orang dewasa memakan ikan kecil, krustasea, cacing, moluska, cumi-cumi, kadang-kadang mereka makan ubur-ubur. Remaja menggunakan larva serangga akuatik sebagai makanan, dan juga goreng.

Musuh semula jadi salmonid muda banyak:

  • pike;
  • burbot;
  • kelabu;
  • trout coklat;
  • burung pemakan ikan (burung camar).

Orang dewasa juga boleh menjadi mangsa pemangsa seperti anjing laut berjanggut..

Cara hidup adalah anadromous: kebanyakan spesies hidup di laut, dan bertelur di badan air tawar, paling kerap ketika mereka mencapai usia 5 tahun. Jangka hayat sebahagian besar ahli keluarga adalah sekitar 10 tahun..

Pemijahan

Bagi penduduk di garis lintang utara, masa pembiakan datang pada pertengahan September atau Oktober, ketika suhu air 0-8 ° C. Salmon perairan selatan mula bertelur dalam tempoh dari Oktober hingga Januari, pada suhu 3-10 ° C. Betina bertelur dalam keadaan tertekan yang telah disiapkan di tanah, batu itu ditaburkan dengan campuran pasir dan kerikil.

Setelah membiak, ikan cepat menurunkan berat badan, dan sebilangan besar ikan mati. Orang yang selamat kembali ke laut, tetapi kadang-kadang boleh tinggal di air tawar hingga pemanasan. Pada musim bunga, individu muda muncul dari telur, yang akan menghabiskan 1-5 tahun di sungai, setelah itu mereka akan berpindah ke sungai atau tasik, di mana mereka akan aktif memberi makan dan menambah berat badan.

Nilai ekonomi

Spesies seperti salmon Timur Jauh, char, salmon merah jambu, salmon chum, salmon adalah kepentingan komersial - dagingnya enak, berkhasiat dan sangat berguna. Di samping itu, kaviar salmon sangat dihargai dan dianggap sebagai makanan istimewa. Dalam ekonomi kawasan pesisir, memancing memainkan peranan penting.

Kerana penangkapan ikan tanpa berfikir, populasi ikan salmon menurun tajam pada pertengahan abad yang lalu. Oleh itu, sekarang masalah ini diatur dengan ketat: ada sekatan tangkapan perwakilan laut.

Anda boleh menangkap ikan salmon air tawar, yang merupakan objek berburu amatur dan sukan. Sehubungan dengan itu, sekatannya lebih ringan, jadi pelbagai uban dan ikan putih menjadi mangsa selamat datang di sungai Siberia.

Senarai dan keterangan ikan

Terdapat sebilangan besar ikan salmon, mereka menghuni badan air masin dan air tawar. Temui pemandangan yang paling menarik.

Salmon

Ikan itu adalah ikan berharga yang terdapat di laut utara, dan pemancing sering menyebutnya sebagai "salmon mulia". Panjang badan boleh mencapai 1.5 meter, berat - hingga 45 kg. Tubuh dimampatkan, ditutup dengan sisik keperakan kecil, yang sangat mudah dikupas semasa memasak.

Ia dilahirkan di air tawar. Kemudian bergerak ke badan air garam. Di Persekutuan Rusia berlaku di sungai dan tasik di Semenanjung Kola, laut Putih dan Baltik, Ladoga, tasik Onega.

Untuk makanan, salmon menggunakan ikan kecil, krustasea, larva. Dalam tempoh pemijahan, praktikalnya tidak memakan apa-apa, dan ciri-ciri bintik oren atau merah terang muncul di badan. Jangka hayat adalah 13-15 tahun.

Coho

Ini adalah wakil keluarga salmon yang cukup besar, panjangnya hingga satu meter, berat hingga 15 kg.

Ciri khas ikan:

  • kepala besar;
  • dahi lebar;
  • sisik keperakan, yang mana salmon coho dijuluki "salmon perak".

Tinggal di Lautan Pasifik, juga dijumpai di lepas pantai Kamchatka, di Laut Okhotsk, di lepas pantai Sakhalin dan di perairan Amerika Syarikat (negeri dari Alaska ke California).

Ia mula bertelur pada usia 3-4 tahun, kerana ini meninggalkan tasik dan laut, pergi ke sungai. Seperti salmon lain, salmon coho memperoleh warna merah terang semasa musim pembiakan, dan mati setelah bertelur.

Salmon Chinook

Perwakilan lain adalah salmon chinook, yang tinggal di lembah sungai Amur dan Anadyr, serta di Lautan Pasifik, di pantai Kuriles, Kamchatka, dan pulau-pulau Jepun. Berat ikan adalah dari 15 kg, tetapi kadang-kadang mungkin untuk menangkap raksasa sebenar - hingga 30 kg, panjang badan sekitar satu meter, walaupun indikator dicatat dan sedikit lebih dari 2 meter.

Ia dilahirkan di badan air tawar, di mana ia hidup sehingga mencapai usia 2 tahun, setelah itu ia masuk ke laut, di mana ia aktif makan selama 5 tahun. Kemudian kembali ke perairan segar, selalunya sungai kecil, untuk pembiakan. Ia memakan larva, serangga, ikan kecil dan krustasea, dan di laut ia sering memakan plankton, krill dan cephalopod. Mengandungi daging berharga, kaya dengan selenium, fluorin, kalsium, fosforus, zat besi, dan asid lemak.

Salmon merah

Perwakilan salmon Pasifik ini boleh mencapai panjang 80 cm dan berat hingga 4 kg. Ditemui di lepas pantai Sakhalin, Kamchatka, Alaska, dan juga di Laut Okhotsk. Salmon sockeye memakan calanidae crustacea, kerana pigmen yang dikandungnya, daging ikan berwarna rona merah yang kaya. Ia mula membiak di tempat-tempat di mana ikan itu sendiri dilahirkan. Mati selepas bertelur.

Daging sockeye dianggap sebagai produk makanan; ia boleh diasinkan, dihisap, dibakar. Balyk sangat menggemari gourmets.

Trout

Ia mempunyai daging merah yang kaya dan dihargai kerana kandungan kalori yang rendah. Boleh hidup di air tawar dan air masin, bergantung kepada spesiesnya.

Warna ikan trout secara langsung bergantung pada keadaan persekitaran di mana ia dijumpai:

  • jika takungan berkapur, ikannya berwarna terang, hampir putih, dengan kilauan tembaga;
  • di tasik gambut warnanya lebih gelap.

Trout yang memberi makan dengan baik hampir monokromatik, tetapi jika dietnya buruk, maka tubuhnya ditutup dengan bintik-bintik.

Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan tiga jenis ikan trout:

  • pelangi;
  • tasik;
  • anak sungai.

Ia menggunakan plankton, serangga dan larva mereka, ikan kecil untuk makanan. Tinggal di kawanan kecil, terkenal dengan berhati-hati.

Salmon merah jambu

Ia tidak berbeza dalam dimensi yang mengagumkan, maksimumnya ialah 70 cm, berat rata-rata sekitar 2 kg. Selalunya, salmon merah jambu terdapat di perairan Lautan Pasifik, Atlantik, tetapi untuk pembiakan ia memasuki sungai Siberia. Nama lain untuk ikan itu adalah salmon merah jambu, ia tersekat kerana warna tertentu daging lembut dan enak.

Salmon merah jambu kelihatan sangat cantik:

  • belakang biru-hijau atau kebiruan;
  • sisi keperakan;
  • perut putih.

Semasa tempoh pemijahan, warna sisik salmon merah jambu berubah menjadi kelabu pucat. Jangka hayat - sehingga 3 tahun, setelah pembiakan mati.

Ikan itu adalah ikan anadrom yang ditangkap dalam skala industri di Timur Jauh. Ia mempunyai kepala kerucut dengan mata kecil dan badan memanjang yang dimampatkan. Ia sangat serupa dengan salmon merah jambu, tetapi mempunyai sisik yang lebih besar. Mendekati pemijahan, salmon chum memperoleh warna hitam. Dalam bentuk ini, ia disebut ikan keli, tidak sesuai untuk makanan manusia, tetapi dapat digunakan untuk makanan anjing.

Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan dua jenis salmon chum:

  • musim panas, panjang rata-rata tidak lebih daripada 80 cm;
  • musim luruh, panjangnya boleh mencapai satu meter.

Memberi makan hingga 2-3 tahun di laut, setelah itu berkumpul di kawanan besar dan bergerak ke sungai untuk bertelur.

Ia dijumpai di badan air bersih yang jenuh dengan oksigen, jarang tenggelam ke dasar atau naik ke permukaan, lebih suka tinggal di lajur air. Berat hingga 6 kg, panjang badan purata - 60-80 cm.

Ikan putih keperakan dengan sirip gelap. Ini milik ikan sekolah, mula bertelur pada bulan November, untuk ini ia bergerak ke kawanan yang ditumbuhi tanaman pesisir. Ciri khas ikan putih - daging putih.

Jenis lain

Terdapat banyak ikan salmon. Ini termasuk yang berikut:

  1. Trout coklat. Ia adalah ikan anadromous yang terdapat di Laut Baltik, Laut Hitam dan Putih. Panjang badan - hingga 45 cm, berat - kira-kira 3.5 kg, tetapi ada juga individu yang lebih hebat - 6-7 kg.
  2. Neima. Seorang wakil subfamily ikan putih yang lebih suka perairan segar yang sejuk. Panjang kira-kira 1.2 meter, berat - 30 kg. Dihargai kerana makanan dietnya yang enak.
  3. Lenok. Pada penampilannya mirip dengan ikan putih, tetapi mempunyai warna yang lebih gelap. Dihasilkan dalam skala industri di Timur Jauh.
  4. Grayling. Dengan penampilannya, penghuni laut ini sama sekali tidak seperti salmonid lain, ia mempunyai sirip punggung besar yang dihiasi dengan bintik-bintik, sisiknya besar, dan berkat pelbagai warna, ia kelihatan sangat cantik dan elegan. Sirip dada dan perut kelabu berwarna kuning, ekornya berwarna merah.

Ini adalah wakil utama keluarga salmon..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Nilai komersial ikan salmonid terutama disebabkan oleh nilai nutrisi tinggi ikan ini, yang dagingnya kaya dengan vitamin dan unsur mikro dan mikro (fosfor, potasium, kalsium, zat besi), serta asid lemak penting bagi manusia. Pada masa yang sama, ia tidak berkhasiat, oleh itu ia dapat dimasukkan ke dalam sistem diet, membantu memperkuat kekebalan tubuh, meningkatkan prestasi otak, dan merupakan pencegahan penyakit kardiovaskular yang kuat..

Salmon

Ikan ini semestinya termasuk dalam diet setiap orang yang mementingkan kesihatan mereka..

Ia sangat berguna:

  1. Membantu meremajakan badan secara semula jadi kerana kandungan melatoninnya.
  2. Merangsang kerja sistem saraf pusat.
  3. Mengurangkan kandungan kolesterol jahat.
  4. Ia mempunyai kesan yang baik terhadap produktiviti otak.

Penting untuk diingat bahawa yang paling berharga adalah ikan yang ditangkap dalam keadaan semula jadi, dan tidak ditanam secara buatan..

Salmon merah jambu

Sebagai tambahan kepada sifat-sifat bermanfaat di atas yang terdapat pada salmon secara umum, salmon merah jambu membantu membersihkan badan dari toksin dan racun, melawan penyakit tulang dan dianggap sebagai kaedah mencegah osteoporosis. Ia kaya dengan asid amino, jadi setelah makan anda dapat melupakan rasa lapar dalam jangka masa yang lama..

Kontraindikasi

Walaupun kegunaan salmon, terdapat kategori orang tertentu yang dikontraindikasikan dalam memakan ikan:

  • mengalami reaksi alahan terhadap produk ikan;
  • dengan masalah gastrousus (terutamanya ulser perut, pankreatitis);
  • dengan patologi buah pinggang dan hati, sistem kencing;
  • dengan intoleransi individu terhadap fosforus dan yodium.

Kami juga perhatikan bahawa ikan tidak boleh disalahgunakan, ia akan membawa manfaat kepada tubuh hanya jika berlaku kesederhanaan..

Ibu yang menyusu disarankan untuk menyerah ikan merah sehingga bayi berusia enam bulan, kerana produk tersebut boleh menyebabkan reaksi alergi yang kuat pada dirinya. Kelulusan perubatan mesti diperoleh sebelum memasukkan salmon ke dalam makanan pelengkap..

Penggunaan memasak

Daging salmon dianggap sebagai produk yang berharga dan enak, paling sering ia dimakan setelah rawatan panas, namun, beberapa spesies ikan juga membenarkan pengasinan dan pengeringan. Dagingnya mempunyai warna merah-merah jambu yang indah, dan kehadiran asid lemak bermanfaat lebih tinggi pada spesies yang hidup di perairan sejuk..

Hidangan sampingan yang terbaik adalah kentang, nasi rebus, sayur-sayuran. Sos manis dan masam meningkatkan rasa dengan sempurna.

Ikan segar harus dibersihkan dari timbangan, dihiris, dibilas, dan kemudian dikeringkan dengan tuala. Produk sejuk beku hendaklah dibiarkan dalam air masin sejuk untuk mencairkan..

Perasa yang sesuai untuk salmon adalah:

  • dill (segar, beku);
  • thyme;
  • selasih;
  • lada merah jambu.

Sebelum menyiapkan fillet, disarankan taburkan dengan jus lemon, tetapi penting untuk tidak berlebihan, jika tidak, rasanya akan berkurang.

Menggoreng

Resipi ringkas tetapi lazat untuk memasak ikan merah dalam kuali.

  1. Potong bangkai menjadi kepingan, garam dan musim. Boleh digulung dalam tepung.
  2. Goreng dalam kuali yang telah dipanaskan selama 5 minit di setiap sisi.

Hidangkan dengan kentang, sayur-sayuran.

Memanggang dalam kerajang

Kaedah memasak ini membolehkan anda mengekalkan sifat berguna maksimum..

  1. Sediakan bangkai (kupas, bilas, garam, musim).
  2. Letakkan kerajang di atas loyang.
  3. Masukkan lapisan bawang yang dihiris.
  4. Letakkan ikan.
  5. Tutup dengan kerajang.
  6. Letakkan di dalam ketuhar. Suhu 210 °, masa memasak - 20 minit.
  7. Buka kerajang untuk kerak garing, kemudian bakar selama 5 minit lagi.

Hidangan lazat dan sihat sudah siap.

Pengasinan

Untuk pilihan ini, ikan segar dan beku sesuai..

  1. Sediakan bangkai, potong dengan kepingan mengikut ukuran yang diperlukan.
  2. Gosokkan ikan dengan campuran garam dan gula.
  3. Letakkan fillet ke dalam bekas kaca di bawah tekanan.
  4. Letakkan di dalam peti sejuk, di zon kesegaran, selama sehari. Selepas itu, produk tersebut siap digunakan..

Untuk 1 kg ikan anda memerlukan 3 sudu besar. garam dan 2 sudu besar. Sahara.

Video

Video berikut menunjukkan resipi mudah untuk membuat sup ikan merah:

Anda akan mendapat resipi asli dan lazat untuk sarapan pedas dengan ikan merah dalam video ini..

Video ini akan membantu anda membersihkan salmon dengan betul dan menyediakannya untuk proses selanjutnya..

Ikan merah - jenis dan nama

Oleh pentadbir · Diterbitkan 17.11.2018 · Dikemas kini 18.12.2019

Ikan merah telah lama dianggap sebagai makanan istimewa, sehingga dapat dilihat secara eksklusif di meja perayaan warga kita. Definisi ini berlaku untuk majoriti penduduk, walaupun ada dan ada kategori warganegara yang dapat memakannya sekurang-kurangnya setiap hari. Ikan itu mendapat namanya (digeneralisasikan) kerana rasanya yang sangat baik, dan juga kerana daging ikan ini dibezakan dengan warna merah (merah jambu).

Tradisi ini berlanjutan, kerana ikan menjadi semakin jarang dan jarang dijumpai di meja percutian. Ikan merah adalah sekelompok spesies ikan berharga, dagingnya digunakan oleh pakar masakan dari seluruh dunia untuk menyediakan hidangan restoran yang cukup enak.

Artikel ini memberitahu jenis ikan apa dan mengapa dipanggil merah dan sebenarnya ia dipanggil.

Jenis ikan merah

Pakar membezakan antara 3 kumpulan utama ikan merah:

  • Sturgeon.
  • Salmon.
  • Salmon putih atau merah jambu.

Kumpulan pertama merangkumi spesies ikan yang biasa terdapat di Laut Hitam, Laut Azov dan Caspian, serta menghuni sungai:

  • Stellate sturgeon.
  • Beluga.
  • Bester.
  • Sturgeon Rusia, Siberia, Danube dan Amur.
  • Lonjakan.
  • Sterlet.

Kumpulan kedua merangkumi ikan yang hidup di Laut Putih, Laut Baltik, dan Lautan Pasifik. Kumpulan ini merangkumi:

  • Salmon.
  • Salmon merah jambu.
  • Sockeye.
  • Simu.
  • Ketu.
  • Salmon Chinook.
  • Loja.
  • Salmon.
  • Kunju.
  • Pelangi atau trout sungai, dll..

Warna daging dan kaviar pada ikan ini hampir dengan warna merah atau oren, seperti pakaian kawinnya.

Spesies ikan salmon dengan daging putih termasuk:

  • Ikan Putih.
  • Taimen.
  • Nelmu.
  • Salmon Coho, dll..

Menurut banyak pakar, ini adalah tafsiran yang sangat salah mengenai masalah ini, kerana salmon tidak boleh dikira sebagai ikan merah. Walaupun tidak setuju, masih masuk akal untuk memperhatikan beberapa kumpulan ikan, yang biasanya disebut merah. Nenek moyang kita menyebut ikan "merah" bukan hanya kerana ia mempunyai daging merah, tetapi juga kerana ia sangat enak dan indah.

Keluarga Sturgeon

Perwakilan keluarga ini muncul di planet kita kira-kira 70 juta tahun yang lalu, sehingga mereka dapat dianggap selamat sebagai pemula di bumi kita. Ikan ini lebih suka perairan segar dan dianggap sebagai wakil terbesar dalam jenis ini..

Penerangan mengenai ikan dan habitat

Ikan dari keluarga ini dibezakan oleh bentuk badan yang memanjang dan adanya pembentukan tulang di bahagian belakang dan kepala. Sebagai peraturan, ikan ini menjalani kehidupan dasar, memakan pelbagai perwakilan bawah air dengan ukuran kecil, sehingga kita dapat mengatakan bahawa mereka terutama ikan pemangsa.

Fakta menarik! Sebagai peraturan, ikan ini dianggap sebagai ikan yang berumur panjang, sementara pemijahan hanya dapat dilakukan sekali setiap 2-3 tahun. Untuk bertelur, individu keluar dari laut ke sungai, di mana mereka naik ke hulu ke tempat pemijahan biasa mereka.

Ciri-ciri sturgeon

Nilai ikan ini terletak pada kaviar hitamnya, yang dianggap, dan lebih-lebih lagi hari ini, dianggap sebagai produk makanan yang indah dan mahal yang tidak begitu mudah dijumpai di pasaran. Dalam hal ini, sturgeon dibasmi dalam jumlah besar oleh pemburu haram. Oleh itu, baru-baru ini jumlah ikan ini sedikit dan larangan telah dikenakan terhadap hasil tangkapannya..

Pembiakan buatan

Oleh kerana hakikat bahawa populasi sturgeon semakin berkurang dari tahun ke tahun, sturgeon dibiakkan secara buatan di taman asuhan kanak-kanak khas. Sebagai peraturan, sturgeon, sterlet, bester dan beluga Rusia dan Siberia dibiakkan. Mereka dibiakkan, baik untuk keperluan industri dan untuk meningkatkan jumlah mereka di lingkungan semula jadi, melepaskan goreng, yang juga dibesarkan.

Spesies Sturgeon dengan gambar dan nama

Ikan terkenal dari keluarga ini termasuk:

Sturgeon

Keluarga ini merangkumi hingga 20 spesies ikan yang menghuni laut dan badan air tawar, terutama tasik. Sejauh yang diketahui, sehingga 90% dari semua spesies ikan sturgeon terdapat di Laut Kaspia.

Sebilangan besar sturgeon tumbuh menjadi ukuran yang mengagumkan. Sturgeon Atlantik dan putih mampu tumbuh hingga 6 meter, sambil menambah berat badan beberapa sentimeter. Raksasa ini mendiami lautan, tetapi untuk bertelur atau menunggu musim sejuk, mereka bergerak ke sungai.

Beberapa sturgeon lebih suka badan air segar secara eksklusif dan tidak tumbuh menjadi bahagian yang besar. Ikan kecil ini juga terus mendekati dasar, memakan ikan kecil dan moluska. Sturgeon cukup subur dan dapat menelurkan hingga beberapa juta telur selama tempoh pemijahan, jadi jisimnya sebelum bertelur meningkat hingga 20%, atau bahkan lebih.

Penting untuk mengetahui! Sturgeon dihargai kerana ciri rasa tinggi daging dan kaviar. Dalam hal ini, sturgeon terperangkap dengan kecepatan yang luar biasa, yang menyebabkan masuknya berbagai spesies dalam Buku Merah. Pada masa ini, memancing ikan sturgeon dilarang.

Sterlet

Walaupun sterlet itu milik wakil kecil keluarga ini, sebilangan individu menambah berat badan hingga 15 kilogram, tidak kurang. Sterlet hidup sekitar 30 tahun.

Ikan ini memberi makan terutamanya pada invertebrata, tetapi jika kaviar orang lain ditemui dalam perjalanan, ia tidak akan menolaknya. Sterlet bertelur di hulu sungai pada akhir musim bunga. Dengan kedatangan musim luruh, ia tenggelam ke dasar, di mana ia ada sepanjang musim sejuk, tidak menunjukkan aktiviti. Ikan ini sering dibiakkan secara buatan, kerana ia dianggap sebagai ikan yang sangat berharga dan dicari..

Stellate sturgeon

Terutama mendiami Laut Hitam, Azov dan Laut Kaspia, walaupun ia juga terjadi di Laut Adriatik dan Laut Aegean. Bertelur di sungai. Jangka hayat adalah sekitar 30 tahun. Makanannya merangkumi ikan kecil dan invertebrata..

Ikan ditangkap dengan sangat aktif dalam skala industri. Pada dasarnya, individu ditangkap seberat 5 hingga 10 kg, walaupun ikan dapat menambah berat badan hingga 70 kg.

Beluga

Ia disenaraikan dalam Buku Merah dan dianggap sebagai ikan air tawar terbesar dan spesies terancam. Beratnya berat kira-kira 1,000 kilogram, dengan panjang 4 meter atau lebih. Dalam kes ini, beluga dapat hidup selama 100 tahun, tidak kurang. Mula bertelur rata-rata pada usia 15 tahun, walaupun hanya bertelur beberapa kali dalam hidupnya dan dengan sebilangan besar telur.

Makanan ikan raksasa ini merangkumi ikan kecil, kerang, dan sering anjing laut..

Ia dianggap sebagai ikan semi-anadromous yang hidup di laut Caspian, Aral, Azov dan Black. Duri itu berhibernasi di sungai seperti Ural atau Volga.

Ikan hidup hingga 30 tahun dan panjangnya mencapai 2 meter, dengan berat 30 kilogram.

Keluarga salmon

Para saintis telah mengenal pasti 3 subspesies utama keluarga ini:

  • Salmon.
  • Sigov.
  • Grayusov.

Penerangan

Perwakilan keluarga ini dibezakan oleh bentuk badan yang memanjang, memampatkan di kedua sisi, yang mempunyai warna kelabu-biru. Banyak bintik-bintik gelap dapat dilihat di bahagian belakang, dan perut berwarna keperakan. Bergantung pada keadaan hidup, serta usia ikan, warnanya mungkin berbeza, walaupun sedikit.

sebagai contoh, salmon, sebagai salah satu wakil keluarga yang paling terang, berubah warnanya menjadi gelap sebelum bertelur, dan lelaki mendapat bintik merah.

Tempat salmon tinggal?

Salmon tinggal di Laut Putih dan Laut Baltik, dan di sungai yang memasuki lembah laut ini. Terkini, dia bertemu di wilayah Siberia. Lebih dekat dengan Lautan Pasifik Utara terdapat banyak sekolah ikan ini..

Kaedah pembiakan

Sebagai peraturan, salmon bertelur dari tahun ke tahun di tempat yang sama pada akhir musim panas atau pada awal musim luruh. Untuk bertelur, mereka masuk ke sungai.

Ikan menjadi dewasa secara seksual ketika mereka mencapai usia 2 atau 3 tahun, bergantung pada habitatnya. Semakin tua ikan, semakin tinggi ke sungai yang dimasuki untuk bertelur..

Setelah bertelur, ikan kembali ke habitat semula jadi mereka pada akhir musim luruh. Selalunya tinggal di tempat pemijahan hingga musim bunga, bergantung pada keadaan cuaca. Ini berlaku untuk kawasan yang lebih dekat dengan garis lintang utara..

Telur ikan ini besar, dan semakin tua individu, semakin banyak telur yang dimilikinya. Setelah goreng dilahirkan, mereka hidup di tempat bertelur hingga 3 tahun, sehingga mereka dewasa, setelah itu mereka meluncur ke laut, di mana mereka membentuk banyak kawanan.

Trout

Ia dianggap sebagai salah satu wakil keluarga yang paling terang. Ia juga disebut "ikan pied" kerana terdapat banyak bintik-bintik gelap yang terdapat di badan.

Ikan ini terdapat di takungan di bahagian barat Eropah, dan juga di takungan selatan Rusia. Trout lebih suka tinggal di air sejuk dan jernih yang tidak ditutup dengan ais sepanjang tahun. Pada musim panas, ketika suhu air meningkat, ikan trout lebih suka tinggal di tempat teduh, di sekitar mata air, tidak menunjukkan aktiviti.

Trout adalah ikan pemangsa yang dapat memakan kaviar ketika masih kecil, dan ikan kecil dan penduduk lain di dunia bawah laut ketika menjadi dewasa..

Salmon

Ia dianggap sebagai salah satu baka keluarga salmon yang paling berharga. Ikan ini mampu tumbuh panjangnya satu setengah meter, dengan berat sekitar 40 kilogram. Habitat yang biasa adalah perairan utara Atlantik, walaupun lebih suka bertelur di sungai.

Ikan itu adalah pemangsa dan memakan terutamanya ikan kecil seperti ikan hering atau gerbil. Ia biasanya terdapat di tasik seperti Ladoga dan Onega.

Salmon merah jambu

Ia adalah spesies keluarga salmon yang paling banyak mendiami perairan Lautan Pasifik. Salmon merah jambu tumbuh panjangnya hingga 70 cm, tidak lebih, dan mencapai berat sekitar 3 kilogram.

Pada tahun kedua atau ketiga kehidupan, ikan menjadi dewasa dan bersedia untuk membiak. Salmon merah jambu bertelur pada akhir musim panas atau dengan kedatangan musim luruh. Keanehannya adalah bahawa semua goreng yang dilahirkan dari telurnya adalah individu wanita. Selepas beberapa ketika, sebahagian daripada mereka memperoleh ciri-ciri lelaki..

Omul

Ini adalah ikan anadrom, yang, seperti salmon merah jambu, tidak berukuran besar, panjangnya hanya mencapai 60 cm, sementara berat badannya tidak lebih dari 3 kilogram.

Ia tinggal di Lautan Artik, tetapi bergerak ke sungai untuk bertelur. Terdapat juga omal Baikal, yang termasuk dalam salah satu subspesies ikan ini. Ia memakan omul plankton atau ikan kecil. Ini adalah kepentingan komersial, oleh itu ia dipancing secara besar-besaran.

Ia tinggal di lintang utara Samudera Pasifik, tetapi pergi ke sungai untuk meneruskan jenisnya. Badan salmon chum mempunyai rona keperakan, tanpa bintik-bintik atau garis-garis, tetapi sebelum bertelur, warnanya berubah sangat banyak dan sisinya memperoleh rona merah.

Chum salmon adalah musim panas dan musim luruh. Mereka berbeza antara satu sama lain, dari segi tingkah laku dan penampilan mereka..

Salmon Timur Jauh

Salmon ini juga disebut salmon Pasifik. Ini adalah spesies ikan anadromous yang tumbuh dan berkembang di laut dan lautan, dan bertelur di sungai. Pada masa yang sama, dia bertelur di tempat yang sama di mana dia dilahirkan sendiri.

Semua spesies salmon berbeza kerana mereka mempunyai tempoh pematangan yang berbeza. Salmon Coho dan salmon chinook adalah antara wakil salmon Timur Jauh yang paling terkenal..

Manfaat kesihatan ikan merah

Ikan merah berbeza kerana ia mengandungi sejumlah komponen berguna, seperti vitamin dan mineral, tanpanya seseorang tidak dapat hidup sama sekali.

Ikan merah kaya dengan:

  • Fosforus.
  • Iodin.
  • Fluorin.
  • Kalsium dan mineral lain.

Dagingnya mengandungi:

  • Vitamin A ".
  • Vitamin "B".
  • Vitamin "PP" dan lain-lain.

Fakta menarik! Sifat bermanfaat ikan merah sangat ketara sehingga pakar pemakanan mengesyorkannya untuk penggunaan seharian kerana kandungan kalori yang rendah. Pengambilan daging ikan merah dan kaviar secara berkala dapat menghentikan proses penuaan badan, menguatkan rambut dan kuku, dan meremajakan kulit.

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa ikan dianggap sihat, ia juga enak, oleh itu, karya agung dalam bentuk hidangan gourmet disediakan dari dagingnya..

Ikan merah boleh direbus, digoreng, dibakar di dalam ketuhar, diperap, dll. ikan sedap dalam apa jua bentuk, tetapi yang paling sihat adalah mentah, masin atau acar. Ia tidak kurang berguna, dibakar di dalam ketuhar atau direbus, tetapi dalam bentuk goreng dibenarkan menggunakannya secara eksklusif untuk orang-orang yang tidak menghadapi masalah berkaitan dengan pencernaan. Dengan kata lain, ikan merah harus dimakan hampir setiap hari untuk menambah tubuh dengan vitamin dan mineral. Malangnya, ia tidak boleh digunakan oleh kategori orang yang mempunyai intoleransi peribadi terhadap makanan laut.

Jenis ikan merah dan keterangannya: terangkan secara terperinci

Ikan merah adalah produk yang sangat enak dan sesuai dengan pelbagai hidangan. Namun, dia terkenal dengan lebih dari satu rasa. Komposisi biologinya sangat berguna, dan penggunaan berterusan dalam makanan dapat meningkatkan kesihatan manusia dengan ketara. Hari ini kita akan mempertimbangkan makanan istimewa ini dengan lebih terperinci..

Jenis ikan yang paling popular

Ikan merah adalah hidupan laut yang paling berguna. Bercakap tentangnya, mereka bermaksud keluarga salmon dan sturgeon, iaitu:

  • Salmon
  • Salmon merah jambu
  • Trout
  • Salmon
  • Chum
  • Salmon merah

Jenis ikan merah

Pakar membezakan antara 3 kumpulan utama ikan merah:

  • Sturgeon.
  • Salmon.
  • Salmon putih atau merah jambu.

Kumpulan pertama merangkumi spesies ikan yang biasa terdapat di Laut Hitam, Laut Azov dan Caspian, serta menghuni sungai:

  • Stellate sturgeon.
  • Beluga.
  • Bester.
  • Sturgeon Rusia, Siberia, Danube dan Amur.
  • Lonjakan.
  • Sterlet.

Kumpulan kedua merangkumi ikan yang hidup di Laut Putih, Laut Baltik, dan Lautan Pasifik. Kumpulan ini merangkumi:

  • Salmon.
  • Salmon merah jambu.
  • Sockeye.
  • Simu.
  • Ketu.
  • Salmon Chinook.
  • Loja.
  • Salmon.
  • Kunju.
  • Pelangi atau trout sungai, dll..

Warna daging dan kaviar pada ikan ini hampir dengan warna merah atau oren, seperti pakaian kawinnya.

Spesies ikan salmon dengan daging putih termasuk:

  • Ikan Putih.
  • Taimen.
  • Nelmu.
  • Salmon Coho, dll..

Menurut banyak pakar, ini adalah tafsiran yang sangat salah mengenai masalah ini, kerana salmon tidak boleh dikira sebagai ikan merah. Walaupun tidak setuju, masih masuk akal untuk memperhatikan beberapa kumpulan ikan, yang biasanya disebut merah. Nenek moyang kita menyebut ikan "merah" bukan hanya kerana ia mempunyai daging merah, tetapi juga kerana ia sangat enak dan indah.

Keluarga Sturgeon

Perwakilan keluarga ini adalah salah satu ikan tertua yang muncul pada zaman Kapur - lebih dari 70 juta tahun yang lalu. Ikan seperti itu hidup di air tawar dan merupakan salah satu wakil terbesarnya..

Penerangan dan habitat

Ikan seperti itu biasanya mempunyai badan yang memanjang, di bahagian atas belakang terdapat pelindung tulang, dan di kepala terdapat piring bertulang..
Sturgeon terutama berada di bahagian bawah, di mana mereka memakan ikan kecil, larva, cacing dan moluska.

Kesemuanya (kecuali mungkin sterlet) adalah hati yang panjang, tetapi mereka bertelur tidak setiap tahun, tetapi hanya sekali setiap 2-3 tahun. Untuk melakukan ini, mereka meninggalkan habitat mereka di laut dan naik ke sungai..

Ciri-ciri:

Sturgeon mempunyai kaviar hitam berharga - makanan istimewa yang indah dan mahal, oleh itu mereka sering menjadi sasaran tangkapan pemburu. Sehubungan dengan itu, populasi keluarga ikan ini kecil..

Pembiakan

Selain tinggal di alam liar, sturgeon sering dibiakkan, misalnya, di taman asuhan kanak-kanak di selatan Rusia. Selalunya dibiakkan: Sturgeon Rusia, Siberia, sterlet, beluga, lebih baik. Selain berkembang biak untuk keperluan industri, goreng dibesarkan di taman asuhan kanak-kanak, yang kemudian dilepaskan ke habitat semula jadi mereka untuk meningkatkan populasi mereka..

Beberapa spesies ikan yang popular dalam keluarga ini:

Sturgeon

Genus ini merangkumi sekitar 20 spesies ikan yang hidup baik di laut dan di badan air tawar, terutama di tasik. Perlu diperhatikan bahawa hampir 90% dari semua sturgeon di dunia tinggal di Laut Kaspia.
Sebilangan dari mereka mencapai ukuran yang sangat besar. Contohnya, sturgeon Atlantik dan putih boleh tumbuh hingga 6 meter dan beratnya beberapa ratus kilogram. Individu anadromous seperti itu tinggal di laut dan memasuki sungai untuk bertelur atau musim sejuk..

Beberapa spesies sturgeon adalah air tawar dan berukuran kecil. Ikan ini suka tinggal di dasar, makanannya adalah ikan kecil dan kerang. Sturgeon sangat subur. Dan semasa pemijahan, jisim mereka dapat meningkat seperempat, dan dapat membuang beberapa juta telur.

Sturgeon sangat dihargai kerana rasa dan kaviar yang lazat. Namun, karena hasil tangkapan, yang sebagian besar dilakukan oleh pemburu, beberapa spesies sturgeon tercantum dalam Buku Merah sebagai spesies langka dan terancam punah. Memancing ikan ini telah dilarang di Rusia sejak awal abad ke-21.

Sterlet

Biasanya ini adalah ikan kecil, walaupun dalam beberapa kes berat individu boleh mencapai 15 kilogram atau lebih. Ikan ini boleh hidup hingga usia 30 tahun.

Sterlet memakan invertebrata, tetapi juga boleh memakan telur orang lain. Pemijahan berlaku di hulu sungai pada musim bunga kuda. Pada musim luruh, sterlet terletak di bahagian bawah, di mana ia menghabiskan hampir keseluruhan musim sejuk dalam keadaan tidak aktif..
Stterlet adalah ikan komersial yang berharga, sering dibesarkan di taman asuhan kanak-kanak.

Stellate sturgeon

Ikan ini dijumpai terutamanya di Laut Hitam, Azov, Laut Kaspia, dan juga kadang-kadang di Adriatik dan Aegean. Ia bertelur di sungai, khususnya, di Volga. Sevruga hidup sehingga 30 tahun, memakan ikan kecil dan invertebrata.

Perikanan untuk sturgeon stellate dikembangkan - individu dengan berat dari 5 hingga 10 kilogram pergi untuk menangkap. Namun, ada juga individu yang sangat besar, yang beratnya mencapai 50-70 kilogram..

Beluga

Ikan ini, termasuk dalam Buku Merah, adalah ikan air tawar terbesar. Berat beluga boleh mencapai satu tan, dan panjangnya boleh melebihi empat meter. Ia adalah ikan yang berumur panjang yang boleh hidup hingga 100 tahun. Dia bertelur beberapa kali dalam hidupnya, sangat subur, dan dia mula bertelur pada usia 13-20 tahun.

Beluga adalah pemangsa: dietnya terdiri daripada ikan kecil, moluska, dan dalam beberapa kes bahkan anjing laut.

Lonjakan

Habitat spesies sturgeon ini adalah Laut Kaspia, Aral, Azov, Laut Hitam. Ikan ini pergi ke musim sejuk di sungai (misalnya, ke Ural atau Volga), oleh kerana itu ikan separa anadromous.

Individu duri boleh hidup hingga 25-30 tahun dan tumbuh hingga 2 meter dan beratnya tiga puluh kilogram.

Wakil salmon

Perwakilan mempunyai batang badan yang agak dimampatkan dari sisi dan memanjang. Selalunya, perwakilan dunia akuatik mempunyai warna biru-abu-abu belakang dan sisi dengan bintik-bintik gelap dan perut keperakan. Perlu diperhatikan bahawa warna dapat berubah bergantung pada tempat di mana ia tinggal, dan juga usia.

Sebelum bertelur, salmon menjadi lebih gelap warnanya, dan jantan spesies ikan ini mempunyai bintik merah di punggungnya.

Salmonid sering dijumpai di sungai, di Laut Baltik dan Laut Putih. Mereka tinggal dalam jumlah besar di perairan utara Lautan Pasifik..

Sifat ikan ini

Pemijahan sering berlaku dari akhir musim panas hingga sejuk pertama pada musim luruh. Untuk membuang telur, individu bergerak ke sungai. Mereka selalu memilih tempat yang sama untuk bertelur. Umur yang sesuai untuk pembiakan dianggap 2-3 tahun. Perlu diperhatikan bahawa seiring bertambahnya usia, wakil keluarga salmon pergi lebih jauh ke sungai untuk bertelur..

Hanya pada akhir musim luruh individu kembali ke tempat tinggal mereka yang biasa (biasanya air masin). Tetapi kadang-kadang, individu boleh tinggal di air tawar hingga awal musim bunga..

Dengan bertambahnya usia, salmonid bertambah besar. Oleh kerana saiz kaviar salmon, kuantitinya meningkat bergantung pada usia ikan. Goreng kembali ke laut 1-3 tahun setelah bertelur, iaitu mencapai usia matang.

Nama spesies ikan merah dari keluarga Salmon:

  1. Trout. Orang menyebutnya "alu" kerana warnanya bervariasi dan sisik bulat. Ikan itu paling kerap dijumpai di perairan barat Eropah dan selatan Rusia. Habitat pilihan baginya adalah air bersih dan sejuk yang tidak membeku pada musim sejuk. Trout paling aktif pada musim luruh dan musim sejuk. Ikan ini adalah pemangsa yang memakan kaviar, ikan kecil dan serangga.
  2. Salmon. Ia dianggap salah satu yang paling berharga. Panjangnya boleh mencapai satu setengah meter dan berat badan mencapai 40 kilogram. Salmon tinggal di perairan utara Atlantik, di tasik Rusia. Hasil tangkapan utama ikan salmon adalah ikan hering, gerbil dan ikan kecil lain.
  3. Salmon merah jambu. Ini adalah spesies salmonid yang biasa, yang bersaiz kecil berbanding salmonid lain - ia tumbuh hingga 3 kilogram. Ikan hidup di Lautan Pasifik. Perlu diperhatikan bahawa ikan betina muncul dari semua telur, dan kemudian goreng bertukar jantina.
  4. Chum. Dia tinggal di Lautan Pasifik. Sangat menarik bahawa semasa pemijahan, ia berubah warnanya - sisinya menjadi merah cerah. Chum salmon dibahagikan kepada musim panas dan musim luruh. Spesies ini sangat berbeza antara satu sama lain dalam tingkah laku dan warna..
  5. Omul. Ikan komersial dijumpai di Lautan Artik. Ia memakan ikan kecil dan plankton. Omul tumbuh dengan saiz kecil - hingga tiga kilogram.
  6. Salmon Timur Jauh, yang sering disebut salmon Pasifik. Wakil yang paling terkenal adalah salmon chinook dan salmon coho. Ikan ini dianggap anadromous, kerana mereka selalu berhijrah dari laut ke sungai..

Di bawah kata "merah" nenek moyang kita bermaksud semua yang paling tidak ternilai dan jarang berlaku. Tradisi ini tidak dapat dilupakan sehingga hari ini. Ikan, yang masih dimasak dengan baik, adalah permata setiap perayaan.

Daging ikan merah dianggap salah satu yang paling sihat. Ini dijelaskan oleh ketepuannya dengan vitamin dan unsur mikro. Produk sedemikian digunakan secara aktif dalam memasak, membolehkan anda menyegarkan badan, menguatkan rambut dan kuku, dan memberi kesan yang baik pada kulit..

Komposisi vitamin dan mineral

Terdapat kira-kira 2000 kcal per 1 kg. Ia mengandungi sejumlah besar vitamin dan lemak, sangat diperlukan untuk tubuh mana-mana orang:

  • Protein mempunyai khasiat makanan yang sangat baik dan rendah kalori.
  • Penggunaan berterusan memberikan jumlah vitamin A, B, D, E yang diperlukan.
  • Lemak yang terkandung dalam ikan trout berbeza dengan haiwan kerana kandungan asid Omega-3 dan Omega-6 yang tinggi, mereka tidak hanya berguna, tetapi juga tidak menyebabkan kegemukan pada manusia, kerana ia cepat pecah.
  • Banyak asid amino yang berbeza: metionin, leucine, arginine, isoleucine.
  • Makan 150-200 g sehari meningkatkan pencernaan, kerana ikan mengandungi banyak bahan aktif secara biologi.
  • Unsur mikro. Komposisi ini mengandungi zink, yang diperlukan untuk penghasilan sel, serta zat besi, fosfor, selenium, mangan dan kalium.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Nilai komersial ikan salmonid terutama disebabkan oleh nilai nutrisi tinggi ikan ini, yang dagingnya kaya dengan vitamin dan unsur mikro dan mikro (fosfor, potasium, kalsium, zat besi), serta asid lemak penting bagi manusia. Pada masa yang sama, ia tidak berkhasiat, oleh itu ia dapat dimasukkan ke dalam sistem diet, membantu memperkuat kekebalan tubuh, meningkatkan prestasi otak, dan merupakan pencegahan penyakit kardiovaskular yang kuat..

Salmon

Ikan ini semestinya termasuk dalam diet setiap orang yang mementingkan kesihatan mereka..

Ia sangat berguna:

  1. Membantu meremajakan badan secara semula jadi kerana kandungan melatoninnya.
  2. Merangsang kerja sistem saraf pusat.
  3. Mengurangkan kandungan kolesterol jahat.
  4. Ia mempunyai kesan yang baik terhadap produktiviti otak.

Penting untuk diingat bahawa yang paling berharga adalah ikan yang ditangkap dalam keadaan semula jadi, dan tidak ditanam secara buatan..

Salmon merah jambu

Sebagai tambahan kepada sifat-sifat bermanfaat di atas yang terdapat pada salmon secara umum, salmon merah jambu membantu membersihkan badan dari toksin dan racun, melawan penyakit tulang dan dianggap sebagai kaedah mencegah osteoporosis. Ia kaya dengan asid amino, jadi setelah makan anda dapat melupakan rasa lapar dalam jangka masa yang lama..

Kontraindikasi

Walaupun kegunaan salmon, terdapat kategori orang tertentu yang dikontraindikasikan dalam memakan ikan:

  • mengalami reaksi alahan terhadap produk ikan;
  • dengan masalah gastrousus (terutamanya ulser perut, pankreatitis);
  • dengan patologi buah pinggang dan hati, sistem kencing;
  • dengan intoleransi individu terhadap fosforus dan yodium.

Kami juga perhatikan bahawa ikan tidak boleh disalahgunakan, ia akan membawa manfaat kepada tubuh hanya jika berlaku kesederhanaan..

Ibu yang menyusu disarankan untuk menyerah ikan merah sehingga bayi berusia enam bulan, kerana produk tersebut boleh menyebabkan reaksi alergi yang kuat pada dirinya. Kelulusan perubatan mesti diperoleh sebelum memasukkan salmon ke dalam makanan pelengkap..

Manfaat kesihatan ikan merah

Ikan merah berbeza kerana ia mengandungi sejumlah komponen berguna, seperti vitamin dan mineral, tanpanya seseorang tidak dapat hidup sama sekali.

Ikan merah kaya dengan:

  • Fosforus.
  • Iodin.
  • Fluorin.
  • Kalsium dan mineral lain.

Dagingnya mengandungi:

  • Vitamin A ".
  • Vitamin "B".
  • Vitamin "PP" dan lain-lain.

Fakta menarik! Sifat bermanfaat ikan merah sangat ketara sehingga pakar pemakanan mengesyorkannya untuk penggunaan seharian kerana kandungan kalori yang rendah. Pengambilan daging ikan merah dan kaviar secara berkala dapat menghentikan proses penuaan badan, menguatkan rambut dan kuku, dan meremajakan kulit.

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa ikan dianggap sihat, ia juga enak, oleh itu, karya agung dalam bentuk hidangan gourmet disediakan dari dagingnya..

Ikan merah boleh direbus, digoreng, dibakar di dalam ketuhar, diperap, dll. ikan sedap dalam apa jua bentuk, tetapi yang paling sihat adalah mentah, masin atau acar. Ia tidak kurang berguna, dibakar di dalam ketuhar atau direbus, tetapi dalam bentuk goreng dibenarkan menggunakannya secara eksklusif untuk orang-orang yang tidak menghadapi masalah berkaitan dengan pencernaan. Dengan kata lain, ikan merah harus dimakan hampir setiap hari untuk menambah tubuh dengan vitamin dan mineral. Malangnya, ia tidak boleh digunakan oleh kategori orang yang mempunyai intoleransi peribadi terhadap makanan laut.

Video

Dalam video ini, anda akan belajar mengenai kitaran hidup dan pemupukan salmon.

Penggunaan memasak

Daging salmon dianggap sebagai produk yang berharga dan enak, paling sering ia dimakan setelah rawatan panas, namun, beberapa spesies ikan juga membenarkan pengasinan dan pengeringan. Dagingnya mempunyai warna merah-merah jambu yang indah, dan kehadiran asid lemak bermanfaat lebih tinggi pada spesies yang hidup di perairan sejuk..

Hidangan sampingan yang terbaik adalah kentang, nasi rebus, sayur-sayuran. Sos manis dan masam meningkatkan rasa dengan sempurna.

Ikan segar harus dibersihkan dari timbangan, dihiris, dibilas, dan kemudian dikeringkan dengan tuala. Produk sejuk beku hendaklah dibiarkan dalam air masin sejuk untuk mencairkan..

Perasa yang sesuai untuk salmon adalah:

  • dill (segar, beku);
  • thyme;
  • selasih;
  • lada merah jambu.

Sebelum menyiapkan fillet, disarankan taburkan dengan jus lemon, tetapi penting untuk tidak berlebihan, jika tidak, rasanya akan berkurang.

Menggoreng

Resipi ringkas tetapi lazat untuk memasak ikan merah dalam kuali.

  1. Potong bangkai menjadi kepingan, garam dan musim. Boleh digulung dalam tepung.
  2. Goreng dalam kuali yang telah dipanaskan selama 5 minit di setiap sisi.

Hidangkan dengan kentang, sayur-sayuran.

Memanggang dalam kerajang

Kaedah memasak ini membolehkan anda mengekalkan sifat berguna maksimum..

  1. Sediakan bangkai (kupas, bilas, garam, musim).
  2. Letakkan kerajang di atas loyang.
  3. Masukkan lapisan bawang yang dihiris.
  4. Letakkan ikan.
  5. Tutup dengan kerajang.
  6. Letakkan di dalam ketuhar. Suhu 210 °, masa memasak - 20 minit.
  7. Buka kerajang untuk kerak garing, kemudian bakar selama 5 minit lagi.

Hidangan lazat dan sihat sudah siap.

Pengasinan

Untuk pilihan ini, ikan segar dan beku sesuai..

  1. Sediakan bangkai, potong dengan kepingan mengikut ukuran yang diperlukan.
  2. Gosokkan ikan dengan campuran garam dan gula.
  3. Letakkan fillet ke dalam bekas kaca di bawah tekanan.
  4. Letakkan di dalam peti sejuk, di zon kesegaran, selama sehari. Selepas itu, produk tersebut siap digunakan..

Untuk 1 kg ikan anda memerlukan 3 sudu besar. garam dan 2 sudu besar. Sahara.