Apendisitis: 7 gejala utama

Gejala apendisitis yang paling biasa - keradangan pada apendiks sekum - adalah sakit di perut kanan bawah. Pada mulanya, rasa sakit boleh bervariasi dengan intensiti (kuat, lemah) dan perwatakan (berterusan, sekejap-sekejap), dan setelah 6-7 jam ia semakin sengit dan terutama dirasakan di perut kanan bawah, tempat unjuran lampiran. Prosesnya mudah ditentukan jika anda membayangkan persimpangan dua garis khayalan: mendatar, dari pusar dan sekitar perut, dan menegak, dari puting kanan ke bawah.

Kesakitan dengan apendisitis, sebagai peraturan, meningkat dengan pergerakan dan ketegangan otot perut, misalnya, ketika batuk, dan juga pada posisi terlentang dengan kaki lurus, ketika tekanan pada peritoneum meningkat.

Bolehkah sakit apendisitis tidak berada di sebelah kanan?

Ya mungkin. Pada sesetengah orang, apendiks berada di bahagian tengah perut atau di bahagian kiri bawahnya. Tetapi dalam 90% kes yang didiagnosis, sakit dengan radang usus buntu berlaku di bahagian bawah kanan perut. Pada wanita hamil, rasa sakit mungkin dirasakan sedikit lebih tinggi kerana fakta bahawa janin dapat mempengaruhi lokasi apendiks.

Apakah simptom yang lain?

Gejala radang usus buntu mungkin sama dengan keracunan. Kerana kenyataan bahawa kesakitan di peritoneum tidak selalu dilokalisasi dengan jelas, pada peringkat awal penyakit ini, diagnosis mungkin salah..

"Gejala radang usus buntu adalah kesakitan tempatan. Mungkin juga ada suhu, tetapi semuanya ditentukan oleh pemeriksaan. Sukar untuk menamakan sekumpulan gejala tertentu, kerana perlu melakukan sejumlah kajian diagnostik fungsional, untuk membandingkan gejala dengan tanda-tanda penyakit akut yang lain. Wanita juga perlu menjalani pemeriksaan ginekologi, kerana radang usus buntu dapat dengan mudah dikelirukan dengan keradangan pada pelengkap, ”kata pakar bedah, ketua jabatan pembedahan hospital klinik bandar yang dinamai V.V. Vinogradova (Hospital Klinikal Bandar No. 64) Vladimir Kulabukhov.

Gejala selain sakit perut akut mungkin menunjukkan radang usus buntu.

  • Kehilangan selera makan dan loya

Kehilangan selera makan adalah perkara biasa pada usus buntu. Gejala ini mungkin berlaku sebelum atau mual. Sekiranya gejala ini tidak hilang dalam jangka masa yang lama, anda perlu berjumpa doktor untuk mendapatkan diagnosis yang tepat..

Muntah dengan campuran hempedu boleh menjadi gejala radang usus buntu. Muntah mungkin menunjukkan perkembangan peritonitis, tetapi selalunya ia boleh terjadi dengan apendisitis sederhana. Menurut David Bundy, pakar pediatrik di Johns Hopkins Children Center, tanda-tanda seperti kehilangan selera makan, loya dan muntah bukanlah gejala eksklusif untuk diagnosis yang tepat pada kanak-kanak dan orang dewasa. Menurutnya, kira-kira 80% kes radang usus buntu pada kanak-kanak di bawah umur 4 tahun pecah. Ini sebahagiannya kerana kanak-kanak kecil jarang mengalami gejala klasik (mual, muntah, dan sakit yang terdapat di perut kanan bawah) daripada remaja dan dewasa muda..

  • Peningkatan suhu badan

Semasa radang usus buntu, suhu badan tidak meningkat melebihi 37 darjah. Tetapi jika anda tidak menentukan punca kesakitan pada waktunya dan anda mengalami komplikasi, maka suhu badan boleh mencapai 40 darjah. Dalam kes ini, anda perlu memanggil ambulans, kerana gejala tersebut dapat menunjukkan komplikasi serius seperti peritonitis (keradangan peritoneum).

  • Sembelit atau cirit-birit

Dengan radang usus buntu, terdapat sembelit dan cirit-birit, kata para pakar. Gejala-gejala ini berlaku ketika mabuk meningkat. Terhadap latar belakang dispepsia, kencing kerap juga boleh berlaku.

Seberapa cepat gejala apendisitis muncul??

Pada kanak-kanak, selalunya memerlukan beberapa jam dari keluhan pertama sakit perut hingga perkembangan peritonitis, dan pada orang dewasa, tanda-tanda pertama muncul beberapa hari sebelum peritonitis.

Gejala radang usus buntu pada orang dewasa, bentuk dan peringkat penyakit

Salah satu patologi yang paling serius dan biasa adalah apendisitis akut, gejala yang diketahui oleh banyak orang. Keistimewaan penyakit ini adalah perkembangan tiba-tiba dan manifestasi proses keradangan akut, apabila operasi mendesak adalah satu-satunya cara untuk menyelamatkan nyawa. Sekiranya penyakit ini mulai berkembang, maka prognosisnya sangat buruk..

Keburukan patologi dalam komplikasi, kerana walaupun setelah membuang apendiks, kemungkinan kambuh adalah tinggi, terutama pada orang yang berisiko. Pemburukan radang pada lampiran boleh berulang. Keadaan itu memerlukan pemeriksaan yang rapi dan mendesak.

  1. Kumpulan berisiko
  2. Penyebab radang usus buntu
  3. Gejala pertama, peringkat penyakit
  4. Tahap catarrhal
  5. Tahap phlegmonous
  6. Tahap gangren
  7. Tahap berlubang
  8. Bentuk apendisitis yang tidak biasa dan simptomnya
  9. Gejala apendisitis kronik
  10. Diagnosis pembezaan apendisitis
  11. Rawatan untuk radang usus buntu
  12. Prognosis untuk radang usus buntu

Kumpulan berisiko

Keradangan pada apendiks lebih kerap didiagnosis pada orang muda berusia 20-35 tahun, lelaki dan wanita. Kurang biasa pada kanak-kanak selepas 5 tahun.

Tetapi perkembangan radang usus buntu adalah mungkin pada usia berapa pun. Kumpulan risiko khas merangkumi:

  • perempuan mengandung,
  • orang tua, walaupun mereka lebih kerap menderita kerana penurunan sebahagian sistem limfa di kawasan apendiks.

Sekiranya terdapat kecurigaan, anda tidak boleh ragu-ragu dengan pemeriksaan..

Penting untuk mengetahui tanda-tanda utama penyakit ini untuk mencegah komplikasi serius dan kematian dan segera mendapatkan rawatan perubatan.

Lampiran yang sihat dan radang

Penyebab radang usus buntu

Doktor tidak menunjukkan sebab yang tepat untuk pemburukan atau perkembangan radang usus buntu. Tetapi telah terbukti bahawa penyumbatan dengan kotoran atau jangkitan dengan cacing menyebabkan permulaan perjalanan keradangan dan penyumbatan lumen pada lampiran. Ini adalah faktor yang memprovokasi utama yang menyebabkan keradangan di rongga peritoneum..

Pembentukan lekatan, parut di kawasan lampiran boleh diterima kerana:

  • penyakit gastrousus (gastroenteritis, kolitis, kolesistitis),
  • tekanan mekanikal, contohnya: pengambilan benda asing,
  • semasa rektum meradang,
  • pembentukan najis bertakung, menyebabkan sembelit berpanjangan,
  • pemakanan yang tidak seimbang, kekurangan makanan tumbuhan dalam diet,
  • jangkitan dengan parasit, pencerobohan helminthik, yang menyebabkan keradangan rongga peritoneal,
  • penyakit berjangkit (demam kepialu, amebiasis, batuk kering, vaskulitis sistemik, batuk kering usus, tonsilitis purulen),
  • lesi saluran darah di lampiran,
  • angina yang rumit pada kanak-kanak,
  • penyempitan abnormal kongenital lumen sekum,
  • penyalahgunaan makanan berlemak, karsinogenik (kerepek, goreng),
  • beberapa penyakit ginekologi pada wanita,
  • patologi sistem kardiovaskular.

Kawasan apendiks dan mukosa usus mengandungi banyak sel dengan sifat endokrin. Sebilangan besar dari mereka adalah hormon serotonin - pengantara kuat proses keradangan, yang boleh menyebabkan kerosakan, radang usus buntu.

Dengan radang usus buntu, terdapat pertindihan, penyumbatan atau penyumbatan apendiks dengan zarah makanan yang tidak dicerna atau objek yang tidak sengaja ditelan. Ini adalah keadaan ketika najis bertakung, terkumpul dalam bola penyusup..

Sering menimbulkan keradangan pada sekum, jangkitan dengan bakteria putrefaktif di kawasan rektum yang terpisah, menimbulkan ketidakseimbangan dan keradangan.

Malah gigi yang reput boleh menyebabkan penyakit dengan latar belakang migrasi dan pembiakan aktif bakteria patogen pada lampiran. Sekiranya anda tidak mengambil tindakan, maka mikroflora purulen, ketika terkumpul, akan mula mengalir ke dalam rongga peritoneal, yang menyebabkan jangkitan besar, hingga keracunan darah.

Apendisitis phlegmonous akut

Gejala pertama, peringkat penyakit

Gejala utama apendisitis adalah sakit mendadak di perut tepat di atas pusar atau di kawasan solar plexus. Keamatan kesakitan boleh berbeza: berterusan, kuat, lemah atau sederhana dengan intensifikasi semasa pergerakan, batuk, ketawa, bersin, pengubahsuaian kedudukan badan.

Biasanya gejala berkembang mengikut urutan tertentu - loya, muntah yang tidak dapat disangkal dengan keluarnya lendir kuning, demam dengan peningkatan suhu hingga nilai subfebril (tidak lebih tinggi daripada 38 ° C), dispepsia atau gangguan najis dengan latar belakang mabuk, dengan keluarnya urin gelap yang kuat sekiranya terlibat dalam patologi Pundi kencing.

Tanda-tanda pertama apendisitis adalah kitaran. Mungkin terdapat perubahan yang tidak dijangka dalam cirit-birit dengan sembelit atau mual dengan muntah. Doktor memanggil penyakit ini "sindrom perut akut" kerana ia menggabungkan beberapa gejala yang tidak menyenangkan sekaligus. Secara klinikal, mereka serupa dengan patologi lain, misalnya: jangkitan usus pada kanak-kanak, ketika kolik muncul. Pada wanita - dengan penyakit ginekologi pada organ pelvis, apabila perut bawah sakit.

Kebetulan doktor membuat kesilapan ketika membuat diagnosis awal. Diagnosis pembezaan sering diperlukan untuk membezakan radang usus buntu dari penyakit yang serupa dengan gejala..

Keradangan di dinding perut menyebabkan peritonitis, tetapi ini adalah penyakit lain dan tidak dapat dibandingkan dengan radang usus buntu. Dalam kes kedua, gejala diperhatikan secara meningkat, dengan mempertimbangkan tahap: catarrhal, phlegmonous, gangrenous, berlubang. Penting bagi pesakit untuk mengetahui bagaimana sindrom perut akut menampakkan diri untuk memanggil ambulans atau berjumpa doktor tepat pada waktunya.

Kesakitan di bahagian bawah abdomen di sebelah kanan adalah gejala apendisitis yang jelas

Tahap catarrhal

Catarrhal - peringkat utama dengan manifestasi dalam 12 jam pertama. Gangguan serangan: sakit kusam, intensiti rendah yang dapat berkeliaran di seluruh perut, ketidakselesaan perut pada waktu malam seperti gastritis, mual, muntah tunggal (sering ringan). Secara beransur-ansur, rasa sakit berubah, turun ke perut bawah, kemudian menjadi berdenyut.

Gejala yang disertakan akan membantu mengenali masalahnya:

  • peningkatan kencing,
  • cirit-birit,
  • peningkatan suhu subfebril hingga 37 ° С,
  • tanda-tanda mabuk,
  • mulut kering,
  • kelemahan,
  • kesakitan meningkat.

Pada tahap ini, perut masih lembut, tetapi sakit ketika berdebar. Sekiranya anda berjumpa doktor selewat-lewatnya 14 jam selepas bermulanya gejala tersebut, maka hasilnya cukup baik, tempoh pemulihannya cepat.

Mendiagnosis radang usus buntu pada lelaki

Tahap phlegmonous

Selepas hari pertama, rasa sakit di kawasan iliac kanan menjadi lebih kuat, berdenyut. Terdapat loya, orang itu kelihatan lembap, takikardia hingga 90 denyutan / minit, suhu meningkat hingga 38 ° C, ketinggian perut kanan yang terhirup semasa penyedutan, ketegangan berlebihan di bawah.

Pada peringkat phlegmonous penyakit ini, keradangan menyebar ke rongga peritoneal dan diagnosisnya jelas.

Tahap gangren

Tahap ini berlangsung selama 2-3 hari ketika proses keradangan berlangsung. Rasa sakit mereda, tetapi dianggap khayalan, kerana ujung saraf apendiks mati, menyebabkan penurunan kepekaan. Walau bagaimanapun, gejala mabuk, tanda takikardia, muntah yang tidak dapat dielakkan, penurunan suhu di bawah 36 ° C, kembung, ketiadaan peristalsis sepenuhnya jelas ditunjukkan..

Tanda utama radang usus buntu adalah sakit teruk di kawasan apendiks dengan tekanan.

Tahap berlubang

Panggung berlangsung pada akhir 3 hari, ketika dinding apendiks mengalami perforasi. Terdapat sakit tajam di bahagian bawah abdomen di sebelah kanan. Ia menjadi mengganggu, berterusan dan bahkan tidak membawa kelegaan sementara. Muncul:

  • muntah yang tidak dapat disangkal,
  • takikardia berlebihan,
  • kembung dan ketegangan di perut,
  • ketiadaan peristalsis sepenuhnya,
  • lapisan putih-coklat pada lidah,
  • suhu tinggi hingga 41 ° С.

Tahap ini penuh dengan perforasi apendiks, perkembangan peritonitis dengan jalan bernanah atau abses di daerah setempat yang terpisah. Radang usus buntu dengan cepat dan cepat. Hanya pembedahan yang tepat pada masanya dapat menyelamatkan nyawa pesakit.

Bentuk radang usus buntu tahap terakhir

Bentuk apendisitis yang tidak biasa dan simptomnya

Dalam bentuk penyakit yang tidak biasa, klinik ini kabur atau tidak hadir sepenuhnya. Walaupun patologi terus berkembang.

  • Empyema dengan gejala: sakit di kawasan iliac di sebelah kanan, suhu tinggi, kelemahan, menggigil. Ia muncul pada 3-5 hari penyakit
  • Retrocecal dengan manifestasi gejala primer ringan: demam, pembuangan najis longgar mukus, kerengsaan rongga peritoneal, sakit belakang bawah yang memancar ke paha kanan.
  • Bentuk pelvis, lebih kerap dikesan pada wanita dengan gangguan kencing, mabuk badan, keluar cirit-birit mukus, sakit di bahagian bawah perut dengan penyinaran ke pusar.
  • Subhepatic dengan penyetempatan kesakitan di hipokondrium yang betul. Ini adalah bentuk apendisitis sebelah kiri dengan manifestasi klinik di sebelah kiri segitiga iliac. Ia jarang berlaku dan hanya dalam kasus lokasi sekum yang tidak normal, dengan susunan organ dalaman yang terbalik pada manusia.

    Penting untuk dapat membezakan antara gejala atipikal dan laten pada apendisitis untuk menyedari kesakitan pada bahagian atas abdomen, dengan watak meresap, perpindahan ke kawasan kanan di sebelah kanan, meningkat ketika berjalan, batuk, mengubah posisi badan.

    Gejala apendisitis kronik

    Bentuk ini jarang didiagnosis pada orang dewasa. Gejala klinikal menyerupai kolesistitis, pielonefritis, penyakit ulser peptik. Mungkin munculnya rasa sakit yang tidak dilancarkan di bahagian kanan dengan peningkatan batuk, berjalan.

    Pada apendisitis kronik, suhu tidak meningkat di atas 37.5 ° C dan pada amnya normal. Tetapi tanda yang jelas adalah rasa sakit dengan batuk yang meningkat, berjalan ketika anda perlu segera menghubungi doktor atau ambulans.

    Diagnosis pembezaan apendisitis

    Diagnosis radang usus buntu bermula dengan pemeriksaan visual pesakit, palpasi bahagian iliac perut di sebelah kanan dengan menekan pada garis dekat pusar, pada paksi anterior ilium di bahagian atas.

    Doktor akan bertanya mengenai sifat kesakitan, periksa kekerapan serangan. Selalunya, radang usus buntu berlaku secara tiba-tiba, walaupun keadaan kesihatannya tetap normal. Gejala sering muncul selepas makan berlebihan pada waktu malam atau larut malam. Keradangan pada nasofaring dan sistem genitouriner dapat menimbulkan apendiks. Tanda-tanda diagnostik yang paling tepat dalam apendisitis akut adalah gejala Shchetkin-Blumberg, slip, Bartomier-Michelson.

    Sekiranya anda mengesyaki radang usus buntu, pesakit diresepkan:

    • ujian darah untuk mengesan leukositosis (tahap),
    • Imbasan CT,
    • Ultrasound rongga peritoneal dengan pengesanan penyakit pada peringkat awal,
    • laparoskopi sebagai kaedah diagnostik yang tepat dan moden dengan memeriksa organ dalaman dengan endoskopi, kemudian - apendektomi sekiranya berlaku radang usus buntu.

    Dalam kes apa pun, diagnostik diri tidak boleh dilakukan di rumah. Ia berlaku bahawa apendisitis palsu muncul, yang tidak memerlukan pembedahan. Tetapi ini tidak bermaksud sama sekali bahawa anda perlu duduk diam di rumah, tidak melakukan apa-apa dan menunggu komplikasi yang hebat..

    Gejala radang usus buntu mungkin kabur dan hilang selepas beberapa jam. Akan tetapi, kemudian untuk bersemangat dengan semangat yang baru dan yang paling penting adalah mempunyai masa untuk ke klinik tepat pada waktunya.

    Sebelum dan selepas pembedahan membuang apendiks anda

    Rawatan untuk radang usus buntu

    Dalam kes apendisitis akut, taktik utama doktor adalah melakukan campur tangan pembedahan segera untuk membuang apendiks yang terkena. Kelewatan selepas 36-38 jam boleh pecah apendiks. Keadaan akan menjadi kritikal.

    Hari ini, pembedahan laparoskopi untuk radang usus buntu tanpa sayatan dinding perut dengan memperkenalkan alat endoskopi melalui tusukan tisu kecil sangat diminati. Prosedur ini tidak membawa kepada komplikasi dan kurang trauma. Pemulihan tidak lebih dari 10 hari. Walau bagaimanapun, dalam tempoh ini, pesakit perlu berhati-hati, menghilangkan sukan dan mengikuti diet..

    Sekiranya berlaku pemburukan, rawatan antibiotik juga ditetapkan. Apabila apendisitis kronik dikesan, apendektomi dilakukan dengan pelantikan ubat untuk menghilangkan sembelit dan menormalkan pergerakan usus.

    Prognosis untuk radang usus buntu

    Sekiranya anda memulakan radang usus buntu, maka komplikasi tidak dapat dielakkan:

    • peritonitis,
    • pylephlebitis yang tumpah,
    • abses,
    • penyusupan rongga perut.

    Sekiranya apendektomi dilakukan tepat pada waktunya, prognosisnya cukup baik. Sekiranya apendisitis menyebabkan peritonitis, maka operasi pembedahan yang luas, pembuangan saluran rongga peritoneal, terapi antibiotik diperlukan. Ramalan itu bergantung pada tindakan operasi pakar.

    Kegagalan berjumpa doktor kerana radang usus buntu boleh membawa maut. Sekiranya penyakit ini berubah menjadi peritonitis dan menyebabkan keracunan yang berlebihan, pembentukan lekatan pada rongga peritoneal, maka persoalan hidup dan mati dapat berlangsung berjam-jam. Doktor harus segera berjumpa sekiranya:

    • terdapat sakit yang tajam di perut dengan peningkatan pergerakan, batuk,
    • bimbang cirit-birit bergantian dengan sembelit,
    • mual yang teruk, muntah,
    • otot perut tegang.

    Penting bagi orang dewasa untuk memahami apa yang menyebabkan apendisitis dan mengapa, dan apakah pencegahannya. Sekiranya sakit perut bimbang, dan kolik yang berlangsung lebih dari 6 jam harus menjadi alasan untuk memanggil ambulans.

    Bagaimana apendisitis dapat menampakkan diri pada orang dewasa, anda boleh belajar dari video:

    Bagaimana apendisitis dapat dinyatakan, perbezaannya dari patologi intra-perut yang lain dan senarai tanda-tanda keradangan dapat dilihat dalam video:

    Usus nipis

    Angka kematian kerana ia kelihatan rendah: hanya 0,2-0,3%, tetapi di sebalik jumlah yang tidak seberapa itu terdapat kira-kira 3.000 nyawa manusia yang tidak dapat diselamatkan oleh doktor. Dan pada musim panas, ketika banyak orang berada di dachas dan jauh dari doktor, sangat penting untuk dapat membezakan radang usus buntu dari sakit perut biasa untuk berjumpa doktor tepat pada waktunya.

    Buta tetapi berbahaya

    Lampiran adalah apendiks buta pendek dan tipis sepanjang 7-10 cm, terletak di hujung cecum (bahagian awal usus besar). Seperti bahagian usus lain, apendiks menghasilkan jus usus, tetapi sedikit sehingga tidak memainkan peranan khusus dalam pencernaan. Oleh itu, sejak sekian lama ia dianggap sebagai "kesalahan alam" dan dikeluarkan kepada pesakit secepat mungkin. Tetapi baru-baru ini, saintis telah menemui sel-sel limfoid dalam proses buta, sama seperti pada tonsil manusia. Dan kerana sel-sel ini mempunyai sifat melindungi tubuh dari jangkitan, maka disarankan agar usus buntu adalah bagian dari sistem imun..

    Walau bagaimanapun, jumlah sel pelindung di dalamnya, ternyata, sangat tidak signifikan dan tidak dapat memberi kesan kuat terhadap imuniti. Oleh itu, kebanyakan pakar masih yakin bahawa tidak ada manfaat dari apendiks, tetapi kemudaratan jika terjadi keradangan dapat menjadi sangat penting: apendisitis akut yang tidak didiagnosis tepat pada waktunya dapat merugikan bukan hanya kesihatan, tetapi juga nyawa.

    Gigi mesti disalahkan?

    Pakar tidak bersetuju mengenai penyebab sebenar radang usus buntu. Walau bagaimanapun, kumpulan risiko dikenal pasti.

    Contohnya, orang yang menderita penyakit seperti radang amandel kronik, radang paru-paru, selsema yang berlarutan, penyakit saluran gastrousus, karies. Akibat penyakit ini, jangkitan memasuki usus buntu melalui aliran darah dan memprovokasi proses keradangan di sana. Jadi gigi yang sihat adalah kunci kesihatan untuk radang usus buntu..

    Terdapat juga teori tekanan. Ini berdasarkan fakta bahawa sebagai akibat dari kegembiraan pada seseorang, penyempitan saluran darah yang tajam terjadi dan ini menyebabkan pembengkakan apendiks secara tiba-tiba dan perkembangan keradangannya..

    Tetapi selalunya kejadian apendisitis dijelaskan oleh penyumbatan persimpangan usus besar dan apendiks, yang sering berlaku dengan sembelit dan kolitis kronik..

    Bagaimana mengenalinya?

    Pada kebanyakan orang, apendiks terletak kira-kira separuh antara pusar dan ilium kanan. Di tempat ini dengan radang usus buntu, rasa sakit maksimum dapat dirasakan. Tetapi jika apendiks dinaikkan ke hipokondrium kanan, lebih dekat dengan hati, rasa sakit akan terserlah di kawasan ini. Dan jika apendiks diturunkan ke bahagian bawah pelvis, maka pada wanita apendisitis dapat dengan mudah dikelirukan dengan keradangan pelengkap, pada lelaki - pundi kencing.

    Ketika prosesnya terletak di belakang cecum, ketika dibalut ke ginjal dan ureter, rasa sakit di punggung bawah terjadi, ia memancar ke pangkal paha, ke kaki, ke kawasan panggul. Sekiranya proses itu diarahkan di dalam perut, maka rasa sakit muncul lebih dekat ke pusar, di perut tengah dan bahkan di bawah sudu.

    Kesakitan timbul secara tiba-tiba, tanpa sebab yang jelas. Pada mulanya mereka tidak begitu kuat - mereka masih boleh ditoleransi. Dan kadang-kadang sejak minit pertama serangan apendisitis akut, mereka menjadi tidak tertahankan dan berjalan seperti kolik.

    Kesakitan akan menyeksa seseorang selagi ujung saraf apendiks masih hidup. Apabila nekrosisnya berlaku, sel-sel saraf akan mati dan rasa sakit akan melemah. Tetapi ini bukan alasan untuk menenangkan diri. Radang usus buntu tidak akan "sembuh". Sebaliknya, penarikan sakit adalah alasan untuk segera dimasukkan ke hospital. Apendisitis akut disertai oleh gejala lain. Pada awal penyakit ini, kelainan umum, kelemahan muncul, dan selera makan bertambah buruk. Tidak lama kemudian mungkin terdapat loya, kadang-kadang muntah, tetapi hanya sekali. Suhu biasa adalah dalam lingkungan 37.2-37.7 darjah, kadang-kadang disertai dengan menggigil. Lapisan putih atau kekuningan muncul di lidah.

    Teknik mudah dapat membantu anda mengenali radang usus buntu. Tetapi, perlu diingat, diagnosis diri mesti dilakukan dengan sangat berhati-hati..

    1. Ketuk dengan lembut dengan telunjuk jari telunjuk anda di kawasan tulang iliaka kanan - dengan radang usus buntu selalu sakit.

    2. Sebagai perbandingan, ketuk juga bahagian iliac kiri, yang sekiranya radang pada apendiks tidak akan menyebabkan rasa sakit. Perhatian: palpasi (palpasi perut dengan tangan anda) adalah mustahil, ada bahaya pecahnya apendiks, yang biasanya menyebabkan peritonitis.

    3. Cuba batuk dengan kuat: kesakitan yang meningkat di kawasan iliaka kanan akan memberitahu anda bahawa anda mula mengalami radang usus buntu..

    4. Tekan ringan dengan telapak tangan anda di tempat yang paling menyakitkan. Pegang tangan anda di sini selama 5-10 saat. Ini akan meredakan kesakitan sedikit. Sekarang angkat tangan anda. Sekiranya rasa sakit muncul pada masa ini, ini adalah tanda apendisitis akut..

    5. Ambil pose embrio, iaitu berbaring di sebelah kanan anda dan tarik kaki ke badan anda. Dengan radang usus buntu, sakit perut akan mereda. Sekiranya anda membelok ke sebelah kiri dan meluruskan kaki, ia akan bertambah kuat. Ini juga merupakan tanda apendisitis akut..

    Tetapi diagnosis diri ini harus dibatasi. Jangan teragak-agak untuk berjumpa doktor, kerana apendisitis itu sendiri dan semua penyakit di mana ia boleh disamarkan (kolik ginjal, pembesaran pankreatitis atau kolesistitis, ulser perut dan duodenum, radang akut pundi kencing, ginjal, organ wanita), memerlukan kemasukan ke hospital!

    Cara rawatan

    Sekiranya diagnosis apendisitis akut dibuat, rawatan lini pertama adalah pembedahan kecemasan. Pada masa ini, terdapat kaedah laparoskopi lembut di mana lampiran dapat dikeluarkan tanpa sayatan besar. Malangnya, di negara kita jenis pembedahan ini belum cukup meluas kerana peralatan teknikal hospital yang lemah..

    Tugas utama tempoh selepas operasi adalah untuk mengelakkan komplikasi, misalnya, suppuration luka pasca operasi. Sekiranya berlaku, selalunya tidak ada kesalahan pakar bedah. Dan sama ada komplikasi ini bergantung atau tidak pada keadaan lampiran pada masa operasi - semakin besar tahap keradangan, semakin tinggi bahaya supurasi.

    Sekiranya operasi berjaya, jahitan dikeluarkan untuk pesakit muda pada hari ke-6-7 dan dikeluarkan dari hospital. Tetapi bagi orang tua, begitu juga dengan penyakit kronik (diabetes mellitus, darah tinggi, iskemia jantung, dll.), Jahitan dikeluarkan 2-3 hari kemudian. Selepas itu, disarankan untuk mengikat luka dengan pelekat..

    Selama kira-kira sebulan, jangan mandi atau pergi ke rumah mandi: beban air dan suhu pada tisu parut rapuh menjadikan jahitannya lebih kasar, lebih lebar dan jelek. Sekurang-kurangnya tiga bulan, dan orang tua tidak boleh mengangkat berat selama enam bulan. Elakkan aktiviti sukan yang meregangkan otot perut anda. Cubalah untuk tidak masuk angin: berbahaya bagi anda untuk batuk.

    Sekiranya anda cuba "mengalami" apendisitis, anda mungkin mengalami peritonitis - keradangan pada rongga perut. Simptomnya:

    kesakitan yang semakin meningkat di seluruh perut, mual, muntah, dalam kes yang teruk - mengantuk, kelesuan, warna kebiruan pada wajah;

    nadi hingga 120-140 denyutan seminit, suhu hingga 39-40 C;

    lidah dilapisi dengan lapisan putih, kemudian menjadi kering, seperti kerak, bibir kering dan retak;

    perut membengkak, sakit di semua bahagiannya, tetapi terutama di sebelah kanan.

    Peritonitis hanya dirawat melalui pembedahan. Lebih-lebih lagi, operasi ini sangat kompleks dan panjang. Malangnya, tidak mungkin menyelamatkan pesakit. Itulah sebabnya, jika anda mengalami sakit di bahagian perut, anda tidak perlu menangguhkan lawatan ke doktor. Seperti yang mereka katakan, kita tidak mahu menakut-nakutkan sesiapa pun, tetapi semua orang harus ingat betapa berbahayanya radang usus buntu..

    3 peringkat apendisitis yang perlu anda kenali

    Teman-teman, kita memasukkan hati dan jiwa kita ke Bright Side. Terima kasih untuk itu,
    bahawa anda menemui keindahan ini. Terima kasih atas inspirasi dan mereda.
    Sertailah kami di Facebook dan VKontakte

    Apendisitis adalah radang usus buntu, tugas utamanya seharusnya melindungi usus kecil dari bakteria yang mendiami cecum. Terdapat mikrob patogen dalam lampiran, yang, jika saluran gastrointestinal berfungsi, memprovokasi perkembangan mikroflora berbahaya, sehingga mewujudkan keadaan yang ideal untuk radang radang usus buntu..

    Musuh tidak begitu dahsyat apabila anda mengenalnya dengan pandangan. Bright Side akan membantu anda mengenali tanda-tanda penyakit berbahaya pada diri dan orang tersayang.

    Apa yang menyebabkan radang usus buntu

    Doktor baru-baru ini menolak maklumat bahawa radang usus buntu boleh berlaku kerana pengambilan biji benih, jadi ini adalah mitos 100% yang dibendung. Lalu dari apa yang boleh timbul? Jawapan yang tepat untuk persoalan mengapa ada yang mengalami radang usus buntu, sementara yang lain tidak, belum ada. Tetapi doktor mencadangkan bahawa keradangan boleh didahului oleh: tekanan, lenturan apendiks akibat trauma atau kelainan perkembangan, penyumbatan oleh badan asing, sistem kekebalan tubuh yang lemah (terutamanya pada musim bunga), jangkitan, perubahan mendadak dalam sistem diet (contohnya, anda selalu makan sepanjang masa betul dan tiba-tiba mula makan "semuanya" - ini biasanya berlaku semasa bercuti). Keradangan pada apendiks berlaku kerana masuknya serpihan makanan (pengambilan sekam dan sejenisnya secara sistematik) atau bakteria dari usus ke dalam apendiks. Di bawah ini kami senaraikan 3 peringkat penyakit ini, sehingga apabila anda mengalami sakit perut, anda dapat dengan mudah menentukan sama ada anda mengalami radang usus buntu atau tidak..

    Apendisitis tahap 1

    Terdapat rasa sakit yang tiba-tiba menutupi seluruh perut, kadang-kadang sakit sedikit lebih banyak pada solar plexus dan perut. Kesakitan dapat reda, iaitu, ia berlaku secara berkala. Orang sering menganggap kesakitan ini sebagai masalah pada saluran gastrousus dan lebih suka "menahannya".

    Apendisitis peringkat ke-2

    Selepas 6-7 jam, rasa sakit semakin meningkat dan secara beransur-ansur melokal di pusar, tetapi di perut juga sedikit sakit. Ini disertai oleh kelemahan umum dan kurang selera makan. Pesakit berasa lebih baik ketika berbaring di posisi janin di sebelah kanan. Sekiranya seseorang berbaring di sebelah kiri dengan kaki yang diluruskan, rasa sakit semakin meningkat, dan dalam keadaan terlentang, sukar bagi pesakit untuk mengangkat atau meluruskan kaki kanan. Pada tahap ini, orang biasanya mula mengambil ubat sakit. Sebagai peraturan, dengan kesakitan seperti itu, mereka sama ada tidak membantu, atau hanya menghilangkan rasa sakit untuk waktu yang singkat. Sekiranya anda mengambil beberapa tablet pada selang waktu tertentu, dan rasa sakit masih tidak reda dan semua gejala yang disenaraikan ada, ini mungkin menunjukkan radang usus buntu. Kesakitan tidak boleh ditoleransi - pada peringkat ini, anda harus segera berjumpa doktor.

    Apendisitis tahap 3

    Kesakitan beralih ke bahagian kanan bawah perut, di bawah pusar dan tepat di atas paha. Terdapat peningkatan suhu, demam, muntah, cirit-birit, kembung, tidak dapat berjalan normal (hanya dalam keadaan bengkok), serta rasa sakit yang tajam ketika memeriksa bahagian kanan perut. Kemungkinan besar, ini menunjukkan peritonitis (bentuk proses keradangan yang teruk). Di sini anda perlu bertindak dengan cepat dan segera berjumpa doktor, hubungi ambulans. Penting agar apendiks anda yang meradang tidak pecah, kerana ini akan menyukarkan operasi dan pemulihan selanjutnya..

    3 peraturan: diagnosis, penyelesaian, pencegahan

    Pemeriksaan perubatan dengan palpasi (probing), ujian darah, ultrasound rongga perut. Bergantung pada simptomnya, pilihan rawatan terbaik akan dipilih untuk anda. Pada peringkat awal, laparoskopi adalah mungkin. Dengan peritonitis, hanya pembedahan perut yang dilakukan, karena ada kemungkinan apendiks yang meradang dapat pecah ketika menggunakan metode laparoskopi. Selepas pembedahan, doktor menetapkan antibiotik, dan pesakit pulih agak cepat sekiranya tidak ada komplikasi semasa operasi. Tidak ada pil ajaib atau ubat mujarab untuk radang usus buntu. Walau bagaimanapun, anda boleh mengurangkan risiko dengan memasukkan lebih banyak serat dalam makanan anda dan makan buah-buahan dan sayur-sayuran segar..

    Statistik Keradangan Lampiran mengikut Umur

    Apendiks boleh menjadi radang pada usia berapa pun, dan apendisitis lebih sering terjadi pada lelaki daripada wanita. Yang paling berbahaya dalam hal ini adalah usia 8 hingga 14 tahun, secara amnya, dalam statistik dunia, usia hingga 40 tahun dibezakan.

    Penggunaan no-shpa dengan disyaki radang usus buntu

    Atony selepas pembedahan

    Atonia usus, iaitu penurunan nada otot licin, mungkin berlaku kerana pengenalan anestesia. Anestesia melemaskan semua otot dalam badan, termasuk usus. Selepas operasi, bahan-bahan tersebut masih boleh mempengaruhi tubuh untuk beberapa waktu, oleh itu, pesakit mengalami sembelit selama beberapa hari.

    Dengan penurunan peristalsis, gumpalan makanan bergerak lebih teruk dari usus atas ke bahagian bawah. Dengan atony, terdapat penurunan pergerakan beralun dinding usus. Pengecutan yang tidak mencukupi menyebabkan genangan tinja. Kehilangan air, najis mengeras, merosakkan selaput lendir.

    Gejala sembelit

    Dengan sembelit, pesakit memerlukan buang air besar, tetapi tidak dapat pergi ke tandas. Sembelit selepas pembedahan disertai dengan gejala berikut:

    1. Pesakit merasakan perut penuh, rasa berat di perut.
    2. Selera makan dan tidur terganggu.
    3. Tanda-tanda keracunan muncul: muntah dan loya berlaku disebabkan oleh toksin yang terkumpul.
    4. Suasana merosot.
    5. Selera makan berkurang.

    Najis yang mengeras dapat menyebabkan bukan sahaja kecederaan pada mukosa, tetapi juga pendarahan dalaman. Ada kemungkinan fisur dubur muncul, di mana jangkitan mudah masuk ke dalam badan..

    Nada otot selepas anestesia pulih dari masa ke masa. Pada tahap pemulihan badan, penting untuk mengelakkan sembelit yang berpanjangan..

    Sebab-sebabnya

    Sebab-sebab kemunculan proses patologi belum dapat dijelaskan dengan tepat. Doktor perhatikan bahawa pada setiap pesakit, radang apendiks terjadi kerana penyumbatan lumen apendiks vermiform dengan batu tinja, benda asing.

    Mampatan pada bahagian atas apendiks adalah mungkin kerana lekatan yang terbentuk selepas kolesistitis, enteritis.

    Di antara semua faktor yang mempengaruhi keradangan radang usus buntu, doktor memperhatikan perkara berikut:

    • Penembusan jangkitan;
    • Pelepasan tinja yang tidak betul atau pembentukan toksin dalam lumen lampiran;
    • Diet yang tidak betul apabila pesakit makan terlalu banyak daging;
    • Keturunan, kecenderungan genetik, ciri struktur anatomi;
    • Pembentukan bekuan darah di arteri, menyekat akses makanan, mengganggu aliran darah di lampiran. Pesakit yang menderita aterosklerosis, penyakit jantung berisiko;
    • Kekebalan yang lemah;
    • Pada wanita, proses keradangan dapat dipicu oleh pelengkap rahim..

    Faktor tambahan yang membawa kepada penyakit ini adalah sembelit, pergerakan usus yang buruk, makan berlebihan, kekurangan serat tumbuhan dalam makanan yang dimakan, jangkitan pada sistem pencernaan, parasit.

    Ini juga merangkumi tekanan, keadaan psiko-emosi yang tidak stabil, tabiat buruk, kekurangan vitamin.

    Selalunya, apendisitis didiagnosis semasa kehamilan. Oleh kerana pembesaran rahim, apendiks dipindahkan dan semakin meradang..

    Dalam beberapa proses patologi rahim, keradangan boleh merebak ke usus buntu.

    Rawatan untuk sembelit

    Pencahar yang kuat untuk sembelit tidak boleh sering digunakan, kerana tubuh dengan cepat terbiasa dengan eksipien, di bawah pengaruh ubat-ubatan, usus mengatasi fungsinya dengan lebih teruk. Perlu diingat bahawa tugas pencahar adalah untuk meringankan penderitaan pesakit dengan memungkinkan untuk mengosongkan usus. Pencahar tidak merawat penyebab sembelit, tetapi membantu membersihkan badan dan memulihkan mikroflora semula jadi.

    Pencahar yang merengsa

    Ubat bertindak cepat mempunyai kesan terbesar terhadap sembelit yang disebabkan oleh peristalsis yang lembap. Tidak bertujuan untuk penggunaan jangka panjang. Ubat itu diambil pada waktu petang sehingga najis muncul pada waktu pagi. Ubat cair dikontraindikasikan untuk fisur dubur, pendarahan rahim, buasir semasa eksaserbasi. Dadah dalam kumpulan ini termasuk:

    Ubat-ubatan tersebut boleh didapati dalam bentuk tablet, sirap, supositoria, titisan.

    Prebiotik

    Prebiotik adalah ubat pelepasan yang ditangguhkan. Tugas utama prebiotik adalah memulihkan mikroflora usus normal. Ubat dalam kumpulan ini selamat untuk ibu dan anak yang menyusu. Pencahar yang lemah tidak bertindak seketika, tetapi, tidak seperti ubat yang menjengkelkan, prebiotik boleh digunakan dalam jangka masa yang lama. Perkara utama adalah mematuhi arahan. Prebiotik termasuk Duphalac, Goodluck, Exportal.

    Julap osmotik

    Pencahar yang tidak menyebabkan sindrom usus malas boleh diambil untuk memulihkan fungsi usus yang normal. Ubat cepat bertindak baik apabila diperlukan pembersihan usus. Pencahar osmotik boleh digunakan dalam jangka masa yang panjang - sehingga tiga bulan. Penyediaan garam melindungi najis daripada dehidrasi. Dengan menahan air, ubat-ubatan kumpulan ini mencegah pengerasan benjolan makanan. Dadah kumpulan termasuk Mucofalk, Osmogol, Lavacol, Mikrolax enema.

    Pengisi usus

    Persediaan yang berasal dari semula jadi dan herba meningkatkan jisim tinja, mempercepat buang air besar kerana penampilan fungsi refleks. Ubat tidak digunakan untuk sindrom iritasi usus; dengan usus yang lembap, pengisi usus mungkin tidak memberi kesan yang diinginkan. Dari ubat-ubatan kumpulan itu, yang paling terkenal adalah Agar-agar, dedak gandum, biji rami, dll..

    Julap herba

    Untuk meningkatkan fungsi usus, mereka menggunakan bantuan pencahar, makanan tambahan, ubat gabungan. Ubat-ubatan herba termasuk Kafiol, sediaan dari rhubarb, buckthorn, daun senna, akar baja, kelp, biji pisang, dll..

    Urut untuk sembelit

    Sekiranya terdapat masalah dengan pengosongan, perkakasan atau urutan manual mungkin diresepkan. Untuk meningkatkan peristalsis, anda boleh menguasai teknik mengurut diri. Pergerakan urut dilakukan dalam kedudukan mendatar. Semasa berbaring, kelonggaran maksimum rongga perut dicapai.

    Sesi diadakan selama 10 minit dua kali sehari: 30 minit selepas sarapan dan 1.5 jam selepas makan tengah hari. Urut dimulakan dengan membelai kawasan iliac kanan, secara beransur-ansur bergerak ke sebelah kiri. Pukulan digantikan oleh gerakan menggosok bulat dengan tekanan ringan.

    Bentuk utama apendisitis

    Mengikut proses apendisitis, terdapat dua bentuk utama

    • Tajam
      . Ia dicirikan oleh perkembangan pesat dengan rasa sakit, mual dan muntah. Dalam beberapa kes, terdapat kenaikan suhu badan secara mendadak. Untuk meringankan keadaan pesakit, dia dimasukkan ke tempat tidur, setelah itu pasukan ambulans dipanggil untuk dimasukkan ke hospital, diikuti dengan terapi yang dapat dioperasikan.
    • Kronik
      . Berlaku dalam kes-kes yang jarang berlaku, tetapi tidak kurang membahayakan pesakit. Ini disebabkan oleh fakta bahawa apendisitis setiap saat dapat membuat dirinya merasa dengan perkembangan komplikasi serius. Bentuk kronik berlaku jika gejala apendisitis akut berlalu dengan cepat atau kurang dinyatakan, dan setelah beberapa lama ia hilang sama sekali. Dalam kes ini, rasa sakit dan rasa tidak selesa dapat muncul secara berkala setelah makan, melakukan kerja fizikal yang kuat, atau semasa berjalan-jalan. Pada akhirnya, untuk menghilangkan keadaan patologi ini, perlu dilakukan campur tangan pembedahan..

    Di samping itu, terdapat beberapa jenis apendisitis akut, yang merupakan peringkatnya (satu dari yang lain). Mereka dibezakan oleh keparahan kursus, dan simptomologi gambaran klinikal..

    Berdasarkan ini, tahap berikut proses keradangan di lampiran dibezakan

    • Catarrhal
      . Kehadiran edema epitel mukosa yang melapisi bahagian dalam apendiks menyebabkan penyempitan pintu masuk apendiks. Ini membawa kepada peningkatan saiznya dengan perkembangan sindrom kesakitan sederhana dan sedikit manifestasi gangguan dyspeptik (kekeringan mukosa mulut, mual, peningkatan pengeluaran gas). Kadang-kadang keadaan ini dapat diselesaikan dengan sendirinya jika seseorang mempunyai imuniti yang baik, akibatnya proses keradangan berhenti dan hilang dengan sendirinya. Jika tidak, selepas 6 jam, bentuk catarrhal memasuki peringkat seterusnya..
    • Bernanah
      . Dengan peralihan apendisitis ke tahap ini, proses keradangan menyebar ke semua membran apendiks. Kandungan purulen berkumpul di rongga usus buntu, kerana sensasi rasa sakit dilokalisasi, terletak di kawasan iliac kanan. Dalam kes ini, gambaran klinikal dilengkapi dengan gejala seperti kelemahan, peningkatan suhu badan dengan manifestasi demam. Tahap masa ini boleh berlangsung sehingga 24 jam.
    • Gangrenous
      . Manifestasi klinikal usus buntu gangren dicatatkan pada hari ke-2 atau ke-3 (dari permulaan perkembangan patologi). Ia dicirikan oleh perkembangan proses nekrotik dengan kerosakan pada semua lapisan lampiran, serta ujung saraf dan saluran yang terletak di dalamnya. Kadang-kadang proses ini disertai dengan penurunan keparahan manifestasi klinikal "kesejahteraan khayalan". Pesakit merasa lega dan kesan yang salah dibuat bahawa dia sedang pulih. Ini disebabkan oleh nekrosis tisu saraf.

    Pada tahap ini, pesakit mencatat kelemahan progresif, kerana kerosakan tisu menyebabkan keracunan umum pada tubuh. Dalam beberapa kes, suhu badan meningkat ke tahap kritikal, penurunan tekanan darah diperhatikan, dan jumlah degupan jantung meningkat. Kejadian muntah berulang melengkapkan gambaran klinikal dengan gejala dehidrasi.

  • Cantik
    . Salah satu tahap radang usus buntu yang paling teruk, yang tidak hanya disertai dengan penampilan kandungan purulen, tetapi juga oleh perkembangan erosi dan bisul pada dinding usus. Ini meningkatkan risiko berlubang diikuti dengan penembusan kandungan purulen ke ruang retroperitoneal. Dengan bentuk ini pada pesakit, dengan latar belakang kesakitan yang teruk, semua gejala tambahan memperoleh warna yang jelas.
  • Berlubang
    . Pelanggaran integriti lampiran menyebabkan penyebaran kandungan purulen melalui lapisan peritoneum. Dalam kes ini, kelemahan teruk disertai dengan kekeliruan dan penurunan tekanan darah yang tajam. Penurunan kesakitan atau ketidakhadiran sepenuhnya menjadi tanda yang membimbangkan. Sekiranya pada masa ini campur tangan pembedahan tidak dilakukan, maka keadaan ini akan menyebabkan kematian..
  • Senaman untuk sembelit

    Anda boleh bersenam setiap hari untuk memperbaiki pergerakan usus. Adalah berguna untuk banyak berjalan, berjoging ringan, jika doktor mengizinkannya. Aktiviti fizikal yang kuat dilarang dalam tempoh penyembuhan.

    1. Berbaring di permukaan yang keras. Angkat kaki anda, lemparkan ke belakang kepala anda. Ulangi 25-20 kali.
    2. Duduk di lutut sambil menghembus nafas, tarik otot perut anda dengan tajam. Berehat sambil menyedut.
    3. Lakukan senaman sederhana "basikal" - gerakan melingkar dengan kaki, seolah-olah anda mengayuh.

    Perlu diingat bahawa aktiviti fizikal dan urut boleh dikontraindikasikan setelah beberapa jenis pembedahan perut. Semua tindakan mesti dipersetujui dengan doktor.

    Diagnostik

    Rawatan kecemasan untuk apendisitis akut bermula dengan diagnosis penyakit. Di rumah, anda boleh mengesyaki penyakit kerana ketinggian perut bawah semasa bernafas. Sekiranya jenis penyakit yang teruk muncul dengan segera, maka pergerakan perut secara amnya tidak ada semasa penyedutan dan pernafasan.

    Seorang doktor ambulans berdebar-debar di kawasan yang meradang, di mana ketegangan otot, kesakitan dan gejala positif keradangan akut didiagnosis - Rovzing, Bartomier-Michelson dan Razdolsky.

    Setelah pesakit dimasukkan ke hospital, dia secara fizikal diperiksa oleh pakar bedah dengan palpasi rektum atau vagina yang wajib, dan diagnostik makmal dan instrumental ditetapkan.

    Penting juga untuk menjalankan diagnostik pembezaan, kerana sifat akut serangan apendisitis dalam gambaran klinikalnya serupa dengan patologi berikut:

    • penyakit buah pinggang;
    • kehamilan ektopik;
    • kolesistitis;
    • pankreatitis;
    • keradangan diverticulum Meckel;
    • gastritis;
    • enterokolitis;
    • keracunan makanan;
    • pneumonia;
    • patologi berjangkit.

    Pemakanan untuk sembelit

    Untuk memperbaiki saluran najis, pesakit harus minum 2-3 liter cecair, sebaiknya air mineral yang disucikan atau masih pekat.

    Hidangan dari bit, minyak sayuran, prun, aprikot kering, kompot mempunyai kesan pencahar. Makanan mesti diatur secara pecahan, 5-6 hidangan sehari dalam bahagian kecil. Dengan sembelit, tubuh memerlukan makanan dengan kandungan serat, roti dedak, bijirin gandum dan oatmeal, madu, jem, jus semula jadi, dan produk susu yang ditapai. Anda harus mengelakkan sayur-sayuran yang memprovokasi pembentukan gas, seperti kekacang, kubis, terung, lobak. Anda perlu mengecualikan produk dengan kesan penetapan: semolina dan bubur nasi, buah-buahan astringen (pir, delima), kaldu kaya dari daging dan ikan.

    Pembuangan usus buntu secara pembedahan adalah satu-satunya cara untuk menyembuhkan radang usus buntu. Walaupun terdapat kesederhanaan, ini adalah operasi penuh yang mencederakan badan dan memerlukan tempoh pemulihan sepenuhnya. Pemulihan selepas apendisitis pada orang dewasa termasuk mematuhi diet, peraturan aktiviti fizikal. Hanya dalam keadaan ini, lampiran tidak akan mengingatkan dirinya lagi..

    Ciri-ciri pemulihan selepas penyingkiran radang usus buntu

    Pertimbangkan jenis pemulihan apa yang diperlukan selepas pembedahan untuk radang usus buntu, dan mengapa ia dilakukan.

    Menurut data moden, lampiran telah kehilangan fungsi asalnya dan merupakan dasar. Ini adalah kawasan buntu kecil (7-10 cm), keradangannya disebut apendisitis.

    Operasi untuk pemotongannya dilakukan dari dua jenis:

    • perut - dengan sayatan peritoneal;
    • laparoskopi - dengan beberapa sayatan kecil di mana instrumen dimasukkan.

    Pemulihan selepas pembuangan apendisitis dengan menggunakan laparoskopi lebih mudah kerana ukuran jahitan yang lebih kecil dan kerosakan pada kulit.

    Dengan sebarang jenis aktiviti operasi, perkara berikut berlaku:

    • menerima anestesia;
    • luka dan jahitan di usus dan saluran darah;
    • kerosakan pada kulit;
    • tekanan badan secara am.

    Tempoh pemulihan, yang merangkumi:

    1. Penjagaan kejururawatan pasca operasi. Pesakit harus mula bergerak dan bangun pada waktu yang disarankan, menerima ubat untuk mengelakkan jangkitan. Untuk mengurangkan kesakitan yang teruk, ubat bius diresepkan - pertama dalam suntikan, selepas pembuangan - dalam tablet.
    2. Diet khas membantu meringankan beban pada usus yang cedera, memperbaiki pencernaan dan menormalkan najis.
    3. Aktiviti fizikal yang normal melindungi daripada usaha yang berlebihan, tetapi merangsang peredaran darah dan mempercepat metabolisme.

    Syarat pemulihan selepas radang usus buntu pada orang dewasa bergantung pada jenis operasi, ciri-ciri badan dan banyak lagi..

    Syarat pemulihan

    Selepas operasi, pesakit dipindahkan ke wad, di mana pekerja perubatan mengawal pemulihan dari anestesia dan kemungkinan komplikasi dari penggunaannya. Sekiranya tidak ada masalah, setelah 8 jam, pesakit dapat dengan lembut bangun dan bergerak di tempat tidur..

    Pada hari-hari pertama, pesakit menerima anestetik, antibiotik untuk mengecualikan jangkitan, semua pergerakannya dipantau oleh perawat.

    Laparoskopi dipilih jika apendisitis tidak rumit dan tidak ada kontraindikasi terhadap penggunaannya. Ini adalah pilihan intervensi yang paling lembut. Pesakit boleh meningkat sehari selepas manipulasi, sekiranya tidak ada komplikasi, pelepasan berlaku pada hari ke-3-7.

    Tempoh pemulihan pasca operasi setelah penyingkiran apendisitis dengan laparoskopi adalah 2, sekurang-kurangnya 4 minggu.

    Pembedahan perut memerlukan tempoh pemulihan yang lebih lama. Istilah biasa adalah satu bulan. Dengan komplikasi yang menyertainya, mungkin diperlukan sehingga enam bulan untuk pulih sepenuhnya.

    Rawatan

    Di Amerika Syarikat, pembedahan adalah rawatan utama usus buntu akut. Seorang pesakit dengan apendisitis akut yang disyaki tidak boleh diberikan apa-apa melalui mulut. Untuk memperbaiki kekurangan yang ada, cecair intravena diberikan. Pengenalan tiub nasogastrik adalah wajib. Antibiotik ditunjukkan jika perforasi disyaki, tetapi ubat ini hanya diresepkan setelah persiapan pra operasi pesakit.

    Diterbitkan oleh Konstantin Mokanov

    Sebarang serangan apendisitis yang ketara memerlukan campur tangan pembedahan segera. Ini mewajibkan pesakit untuk dirawat di rumah sakit tidak hanya dalam kes di mana diagnosisnya diragukan, tetapi juga ketika usus buntu hanya dicurigai. Semasa mengangkut pesakit, rehat fizikal maksimum mesti dijamin.

    Enemas dan pencahar untuk apendisitis dilarang sama sekali. Pad pemanasan juga tidak boleh digunakan. Ais diletakkan di perut pesakit.

    Walaupun sakit teruk, sebelum dihantar ke hospital, penggunaan ubat tidak dibenarkan, yang mengaburkan gambar dan boleh menyebabkan diagnosis yang salah dan mengubah idea betapa parahnya keadaan pesakit ketika dia dimasukkan ke hospital.

    Perlu diingat mengenai kelebihan pembedahan awal yang dilakukan pada 24-36 jam pertama dari permulaan penyakit, dan akibat yang teruk dari diagnosis lewat dan terlambat masuk hospital. Sekiranya pesakit menolak operasi, dia harus dipujuk untuk pergi ke hospital dan jangan sekali-kali cuba merawat di rumah..

    M. G. Abramov

    Peraturan dan peraturan pemakanan dalam tempoh selepas operasi

    Kelaparan ditunjukkan pada hari pertama. Di masa depan, kepatuhan diet diperlukan, kerana operasi dilakukan pada usus, yang terlibat dalam pencernaan. Peraturan asas pemakanan yang mesti dipatuhi semasa tempoh pemulihan selepas pembedahan untuk radang usus buntu:

    1. Makanan pecahan - 5-6 kali.
    2. Pada masa awal, jeli, kaldu rendah lemak, produk susu yang ditapai berguna.
    3. Makanan mesti hangat - panas dan sejuk tidak dibenarkan.
    4. Jangan makan makanan yang menimbulkan perut kembung - kekacang, kubis, minuman berkarbonat.
    5. Cara memasak yang terbaik adalah dengan stim.
    6. Makanan berat yang dikecualikan - pedas, masin, acar, berlemak.
    7. Selepas makan, rehat diperlukan agar daya badan diarahkan ke pencernaan..

    Latihan fizikal

    Tempoh selepas operasi dicirikan oleh mobiliti rendah, pelanggaran integriti saluran darah menyebabkan peningkatan pembekuan darah dan pembentukan gumpalan darah. Sebilangan besar doktor percaya bahawa latihan dos membantu melegakan banyak masalah pemulihan..

    Fisioterapi (terapi senaman) adalah sebahagian daripada kaedah pemulihan. Bersama dengan fisioterapi, ia meningkatkan proses metabolik, merangsang peredaran darah, nada otot dan saluran darah.

    Latihan ditetapkan walaupun dengan rehat di tempat tidur. Ditunjukkan:

    • membengkokkan lutut;
    • giliran kaki dan tangan;
    • senaman pernafasan;
    • latihan lain yang tidak melibatkan perut.

    Biasanya selepas 3 hari pesakit dapat bangun. Untuk membantu otot perut, pendakap disarankan untuk banyak pesakit. Lindungi perut dari tekanan yang berlebihan ketika batuk dan gegar otak yang lain.

    Pada masa akan datang, peningkatan aktiviti fizikal berlaku secara beransur-ansur. Untuk 2-3 bulan awal, mendaki adalah cara terbaik untuk pulih. Lebih baik berjalan di taman dengan jalan rata yang baik dan udara segar.

    Menguatkan sistem imun adalah bahagian penting dalam pemulihan. Doktor boleh menetapkan kaedah khas untuk meningkatkannya.

    Untuk pemulihan setelah pembuangan usus buntu, berenang di kolam renang ditunjukkan. Ia membantu, tanpa melatih badan, untuk menaikkan nada umum semua otot.

    Kemungkinan komplikasi dan cara mengelakkannya

    Komplikasi yang mungkin timbul selepas operasi yang kurang baik sering menjadi:

    • pemeliharaan suhu jangka panjang (38 °, kadang-kadang lebih tinggi);
    • perbezaan jahitan, pemadatan dan hiperemia tepi luka;
    • penampilan pelepasan bernanah;
    • sakit perut;
    • keracunan darah;
    • trombosis vena;
    • lekatan;
    • disfungsi pernafasan dan kardiovaskular;
    • abses;
    • kecacatan, penonjolan kandungan rongga perut di kawasan luka - hernia.

    Komplikasi serupa sering terjadi dengan radang usus buntu, tumpahan kandungan radang usus buntu ke rongga perut. Penyembuhan jahitan pembedahan yang buruk boleh disebabkan oleh imuniti yang lemah, dan bukan hanya oleh kesalahan doktor. Dalam kes ini, operasi kedua mungkin diperlukan..

    Tempoh pemulihan standard selepas pembedahan untuk radang usus buntu boleh meningkat sekiranya berlaku tindakan pemulihan yang tidak betul, mengabaikan nasihat doktor.

    Pesakit pulang 1-2 minggu selepas pembedahan, keluar dari kawalan doktor dan bertanggungjawab untuk kesihatannya sendiri. Selain jahitan luaran, ada juga jahitan dalaman, yang dapat tersebar pada waktu yang cukup jauh, setelah dilepaskan.

    Perbezaan tersebut dapat diprovokasi oleh:

    • gas di dalam usus yang disebabkan oleh pelanggaran diet;
    • pengekalan tinja dengan pengosongan usus yang tidak teratur;
    • jumlah makanan yang berlebihan;
    • peningkatan beban pada peritoneum.

    Manipulasi laparoskopi mengurangkan kemungkinan komplikasi ini, tetapi perlu mengikuti dos dan diet, melakukan latihan terapi senaman yang disarankan, dan setelah itu.

    Semasa menetapkan prosedur fisioterapi, anda mesti menyelesaikan kursus hingga akhir. Tindakan tempatan memperbaiki keadaan jahitan, mendorong penyembuhan dan penyerapan semula parut.

    Selepas pembedahan untuk radang usus buntu, kursus pemulihan diperlukan agar hasil campur tangan pembedahan yang berjaya tidak terganggu. Tempoh kursus ini sangat bergantung pada ketekunan dan kehati-hatian pesakit, pelaksanaan cadangan yang tepat.

    Ia perlu untuk merangsang imuniti yang hilang, menguatkan korset otot, dan mengikuti diet. Sikap positif dan pertolongan dari orang yang dikasihi adalah komponen penting dalam pemulihan..

    Operasi membuang apendiks, seperti kesan pembedahan lain pada usus, boleh menyebabkan pelbagai komplikasi. Salah satunya adalah masalah dengan najis: cirit-birit atau penyumbatan usus. Sembelit selepas pembuangan usus buntu boleh berlaku pada kedua-dua kanak-kanak dan pesakit dewasa, dan rawatan yang kompleks dan diet pasca operasi yang lembut akan membantu mengatasi.

    Pencegahan

    Kaedah pencegahan spesifik apendisitis akut belum dikembangkan. Anda memerlukan pemakanan yang betul, rejimen yang rasional dan segera meminta pertolongan daripada doktor sekiranya sakit perut.

    Apendisitis akut adalah radang usus buntu usus (lampiran).

    Radang usus buntu boleh menjadi sederhana dan merosakkan (phlegmonous, gangrenous dan berlubang).

    Sebab-sebabnya

    Terjadi akibat perkembangan jangkitan pada lampiran.

    Gejala

    Penyakit ini dicirikan oleh permulaan akut. Lebih kerap, rasa sakit segera muncul di perut kanan bawah. Kadang-kadang ia berlaku pertama di kawasan epigastrik atau di seluruh perut, diikuti dengan peralihan ke perut bawah kanan. Keterukan kesakitan boleh berbeza, selalunya sederhana dan berterusan. Kesakitan terutama dinyatakan dengan apendisitis yang merosakkan. Jarang sekali, ia terasa sesak. Serangan kesakitan boleh berlangsung selama beberapa minit atau beberapa hari. Sekiranya kesakitan berterusan selama lebih dari satu hari, ini menunjukkan keradangan yang teruk. Dengan perkembangan nekrosis tisu-tisu apendiks, rasa sakit semakin lemah, tetapi kemudian ia semakin meningkat dan memperoleh watak yang meresap. Dalam kes ini, pesakit mula muntah, muntah muncul. Sebagai peraturan, manifestasi seperti itu menunjukkan perkembangan keradangan peritoneum (peritonitis).

    Najis dengan radang usus buntu sering normal, kadang-kadang terdapat sembelit, sangat jarang - cirit-birit. Sekiranya apendiks yang meradang terletak berhampiran dinding pundi kencing, maka muncul gangguan kencing. Dengan bentuk apendisitis yang merosakkan, terdapat peningkatan suhu badan hingga 38 ° C. Dengan radang usus buntu gangren, nadi semakin cepat sebelum suhu meningkat.

    Pesakit berbaring dengan tenang di atas katil, tetapi kadang-kadang menunjukkan kegelisahan, cuba mencari kedudukan di mana rasa sakit akan reda.

    Semasa memeriksa perut di bahagian kanan bawahnya, ada rasa sakit yang tajam. Dalam intensiti, ia boleh sangat berbeza. Tempat keparahan kesakitan yang paling besar bergantung pada lokasi usus buntu. Selain sakit yang tajam, ketegangan otot diperhatikan di bahagian perut ini. Rasa sakit mungkin bertambah apabila pesakit berada di sebelah kiri..

    Penjagaan segera

    Dengan adanya diagnosis apendisitis akut atau kecurigaan yang tepat, pesakit harus segera dibawa ke bahagian pembedahan.

    Pesakit seperti itu tidak boleh diberi makanan dan minuman, memberi ubat penghilang rasa sakit dan melakukan enema. Letakkan bungkusan ais di perut anda (lihat bab 18). Apabila diagnosisnya tidak diragukan, pesakit menjalani pembedahan kecemasan. Dalam kes-kes yang tidak biasa, dengan tanda-tanda penyakit yang terhapus, mereka menunggu beberapa lama, tetapi selalu berada di hospital. Operasi ditangguhkan dengan jenis apendisitis lanjutan, dengan kehadiran infiltrat apendiks yang disebut. Dalam kes ini, rawatan anti-inflamasi dan antibakteria pertama kali dilakukan, dan operasi dilakukan seperti yang dirancang, ketika penyusupan larut.

    Kongsi di halaman

    12 Julai pukul 11:50 -> 20175 "Perut akut" adalah kompleks gejala klinikal yang berkembang sekiranya berlaku kecederaan dan penyakit akut pada rongga perut dan ruang retroperitoneal, memerlukan rawatan perubatan segera.

    Sembelit selepas radang usus buntu: penyebab penampilan

    Komplikasi selepas apendisitis biasanya terjadi hanya dengan operasi yang tidak berjaya, begitu juga jika pesakit berjumpa doktor pada saat-saat terakhir. Walau bagaimanapun, sebarang campur tangan pembedahan dalam usus tidak lulus tanpa jejak, oleh itu, kebanyakan pesakit mengalami masalah buang air besar setelah membuang lampiran: sembelit dan najis longgar.

    Sembelit setelah memotong lampiran boleh menimbulkan beberapa sebab:

    • Sekatan ubat-ubatan (penghilang rasa sakit dan anestetik).
    • Pelanggaran peristaltik selepas anestesia dan pendedahan pembedahan.
    • Kekurangan aktiviti fizikal selama beberapa hari.
    • Lekatan usus (lebih kerap berlaku pada orang dewasa dan orang tua, kanak-kanak praktikal tidak mempunyai lekatan).
    • Tekanan pasca operasi dan kebiasaan menahan keinginan membuang air besar selepas pembedahan.

    Siapa yang tidak boleh

    1. Intoleransi individu terhadap bahan aktif - drotaverine dan pembantu - sodium disulfite.
    2. Kanak-kanak di bawah 6 tahun.
    3. Ibu menyusu.
    4. Pesakit dengan disfungsi buah pinggang.
    5. Untuk kegagalan buah pinggang, jantung atau hati.
    6. Berhati-hati sekiranya hipotensi arteri - tekanan berkurang.

    Satu-satunya cara untuk menyelamatkan diri dan mengelakkan akibat teruk dari radang usus buntu adalah dengan meminta pertolongan dari institusi perubatan dalam 6-12 jam pertama selepas gejala pertama..

    jaga diri!
    [Jumlah: 0 Purata: 0/5]

    Rawatan untuk sembelit selepas usus buntu

    Apa yang perlu dilakukan untuk memulihkan najis normal selepas radang usus buntu? Dalam keadaan ini, diperlukan program terapi pasca operasi yang komprehensif..

    Rawatan ubat

    Sekiranya anda tidak mempunyai najis selepas pembedahan, penyelesaian yang paling jelas adalah pencahar (senna, Regulax, dll.). Juga, doktor mengesyorkan selepas supositoria rektum gliserin apendisitis.

    Ubat-ubatan rakyat untuk menghilangkan sembelit.

    Ubat di rumah telah mengumpulkan banyak resipi untuk membantu mengatur najis dan melegakan sembelit - teh herba yang menenangkan, enema dengan air sejuk, minyak (badam, jeli petroleum dan minyak jarak), persediaan herba dengan rumput kering, buckthorn dan akar rhubarb, dill, dll..

    Gimnastik

    Aktiviti fizikal adalah jaminan fungsi usus yang stabil dan pemulihan yang cepat selepas pembedahan. Pada bulan pertama setelah memotong lampiran, dilarang berlari dan melompat, tetapi anda boleh mengambil satu set latihan fisioterapi secara individu dengan doktor anda.

    Diet

    Diet khas dalam 3-4 minggu pertama setelah pembuangan usus buntu dan rejimen minum khas akan membantu mengatasi penahanan najis.

    Faktor

    Antara punca utama pembentukan penyakit ini adalah faktor-faktor seperti:

    1. faktor berjangkit;
    2. keluarnya najis yang tidak betul atau proses pembuangan mulut seperti cacing mulut;
    3. diet yang tidak betul - memakan sejumlah besar produk daging;
    4. ciri anatomi lampiran adalah individu untuk setiap pesakit individu;
    5. trombosis arteri, yang memberi nutrisi pada usus buntu pada pesakit yang menderita aterosklerosis dan penyakit jantung;
    6. kecenderungan generik dalam pembawa antigen tertentu;
    7. imuniti yang lemah;
    8. bahagian wanita dari populasi mungkin menderita pelengkap rahim, dll..

    Sekiranya anda mengalami kesakitan yang teruk dengan tanda-tanda radang usus buntu, anda boleh memberi pertolongan cemas dan minum antispasmodik, seperti Noshpa. Sekiranya terdapat rasa sakit yang tidak dijangka di kawasan peritoneal dengan latar belakang kesejahteraan yang sempurna, dilarang minum ubat penghilang rasa sakit. Mereka dapat melancarkan gejala radang usus buntu. Keadaan ini tidak akan membolehkan doktor menentukan gambaran diagnostik yang betul..

    Penggunaan objek pemanasan, pelbagai kompres pada perut tidak dibenarkan - ini secara eksklusif akan meningkatkan proses keradangan. Dilarang merawat dengan ubat tradisional atau minum antibiotik jika anda mengesyaki radang usus buntu. Mereka juga memutarbelitkan gambaran klinikal apendisitis akut..

    Diet selepas radang usus buntu sebagai ubat untuk sembelit

    Diet khas selepas pembedahan untuk membuang apendiks adalah prasyarat untuk pemulihan dan kembali ke kehidupan yang penuh..

    Penting untuk mengikuti diet selepas radang usus buntu sekurang-kurangnya 14 hari, tidak kira sama ada terdapat penahan najis atau tidak, idealnya sehingga 30-40 hari.

    Peraturan asas diet terapeutik:

    • Prinsip pemakanan pecahan (5-6 kali sehari dalam bahagian sederhana).
    • Semua hidangan hanya hangat.
    • Rejimen minum khas - sekurang-kurangnya 6-8 gelas air bersih (tidak sejuk!) Sehari.
    • Hilangkan makanan yang merangsang pembentukan gas - semua kekacang, kubis.

    Pada hari pertama setelah penghapusan lampiran, makanan dilarang, anda hanya boleh membasahi bibir anda dengan air mineral tanpa gas. Kemudian anda dapat jeli buah, kaldu ayam kecil atau kaldu beras. Dalam 2-3 hari berikutnya, nasi rebus, kentang hancur, kaldu ayam, labu labu / labu, ayam rebus ditambahkan ke menu.

    Sepanjang bulan ini, diet harus fokus pada makanan yang tinggi serat, bijirin, daging tanpa lemak, dan susu masam. Dilarang - daging asin dan asap, daging berlemak, soda, gula-gula kedai, makanan segera, keju berlemak.

    Sembelit selepas radang usus buntu pada kanak-kanak - cara menyembuhkan?

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya anak anda mengalami sembelit setelah menjalani pembedahan eksisi apendiks? Rawatan dalam kes ini harus berhati-hati dan lembut: penggunaan julap sangat tidak digalakkan, persediaan herba dan enema - hanya berdasarkan cadangan pakar bedah atau pakar pediatrik.

    Semasa merawat sembelit pada anak, penekanan khusus harus diberikan pada diet pasca operasi. Prinsip asas diet terapeutik kanak-kanak adalah sama dengan orang dewasa. Pada hari pertama, anda perlu menguruskan diri dengan air mineral bukan berkarbonat, pada hari kedua atau ketiga, anda boleh memperkenalkan kentang dan puri epal, potongan lemak rendah wap, nasi rebus ke dalam makanan.

    Untuk tempoh pemulihan, adalah mustahak untuk mengecualikan kacang polong dengan kacang, kubis, anggur (termasuk jus berdasarkannya) dan jagung dari menu anak-anak. Anda tidak boleh memberi makan anak anda dengan buah-buahan dan sayur-sayuran - semuanya mestilah sederhana.

    Sekiranya kanak-kanak mengalami sembelit selepas pembedahan selama lebih dari dua hari, enema dengan larutan hipertonik akan membantu - 100-150 ml larutan garam 10% (10 g garam per 100 ml air tulen).

    Pengekalan najis setelah apendisitis dikeluarkan adalah fenomena yang sangat tidak menyenangkan, tetapi sangat mungkin untuk mengatasi masalah ini dalam waktu yang singkat. Penting untuk mengikuti diet terapi, berjalan-jalan secara teratur dan melakukan terapi fizikal, serta mengikuti semua cadangan pakar bedah anda.

    Pertolongan cemas untuk apendisitis akut

    Untuk radang usus buntu, sangat penting untuk memberikan pertolongan cemas dengan betul agar tidak memburuk-burukkan gambaran klinikal di masa depan dan tidak menyukarkan diagnosis.

    Untuk kesakitan, anda boleh mengambil antispasmodik - no-shpu atau papaverine, tidak lebih dari 2 tablet, dan hanya 1 kali. Seterusnya, anda perlu menghubungi pakar bedah atau menghubungi ambulans.

    • penggunaan analgin dan penyediaannya yang mengandungi,
    • penggunaan ketorol, nimesulide atau NSAID (nurofen, indomethacin).
    • menggunakan haba ke perut, pembalut pemanasan, kompres,
    • penggunaan julap, enema, ubat-ubatan rakyat,
    • penggunaan antibiotik dan antiseptik usus (nifuroxazide).