Vegetarian dan masalah pencernaan

Vegetarian melibatkan makan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam jumlah yang sangat banyak. Dan apa-apa makanan tumbuhan, seperti yang anda ketahui, kaya dengan serat, pektin, monosakarida.

Semasa melalui saluran pencernaan, ia berfungsi sebagai sejenis sikat pembersih.

Berkat makanan seperti itu, organ saluran gastrousus menyingkirkan toksin, sisa makanan yang tidak dicerna dan deposit garam..
Ini adalah prosedur pembersihan yang sangat bermanfaat untuk badan..

Tetapi jika terdapat banyak serat dalam sajak, inilah yang berlaku: makanan vegetarian akan bertindak pada mukosa gastrointestinal seperti zamrud. Sebenarnya, vegetarianisme adalah diet mono..

Dengan beralih ke makanan tumbuhan, seseorang dengan sengaja menolak banyak vitamin larut lemak yang hanya terdapat dalam produk haiwan.

Oleh itu, pada mulanya, tubuh akan menggunakan simpanan vitamin dan asid amino yang sebelumnya terkumpul, dan kemudian ia akan belajar bertahan hidup dalam keadaan kekurangan akut mereka..

Vegetarianisme adalah sejenis tekanan pada saluran gastrousus..
Pada orang dewasa yang benar-benar sihat, sistem pemakanan seperti itu tidak akan menimbulkan masalah..

Tetapi sebelum beralih ke vegetarian, anda mesti menjalani pemeriksaan perubatan yang lengkap untuk mengetahui sama ada anda menghidap penyakit saluran gastrousus..

Kompleks pemeriksaan merangkumi pemeriksaan penuh oleh ahli gastroenterologi, pemeriksaan ultrasound organ dalaman, serta gastroskopi.

Lagipun, beberapa penyakit gastrointestinal cenderung "tertidur" dan anda mungkin tidak dapat meneka tentang keberadaannya di dalam badan anda, dan perubahan mendadak dalam sistem diet akan mencetuskan pelbagai pemburukan..

Contoh mudah seperti ini: anda berasa sihat dan tidak tahu sama ada keasidan gastrik anda rendah atau tinggi..

Dan peningkatan keasidan, yang dengan diet normal mungkin tidak menunjukkan gejala yang membimbangkan, dengan peralihan tajam ke vegetarian dapat berperilaku cukup agresif.

Malah tomato yang biasa dapat memprovokasi pelepasan asid secara aktif dan, sebagai akibatnya, berlakunya pedih ulu hati, perkembangan hakisan atau ulser peptik.

Oleh itu, pastikan anda mendengarkan kesejahteraan anda, dan ambil langkah pertama dalam vegetarian hanya di bawah pengawasan doktor secara berterusan..

Biasanya, doktor mengesyorkan secara beransur-ansur beralih dari diet biasa ke vegetarian, memperkenalkan 1-2 puasa sayur seminggu dalam diet anda. Dan perhatikan tingkah laku tubuh anda dan kesejahteraan umum khususnya pada hari-hari puasa dan selepasnya.

Vegetarian dan Pencernaan: Cara Mengelakkan Kembung

Siarkan semula

Setelah beralih ke diet vegan atau vegetarian, apakah anda menghadapi masalah kembung yang halus? Jangan tergesa-gesa untuk melepaskan diet berasaskan tumbuhan! Beberapa petua untuk pemilihan dan penyediaan makanan dapat membantu anda meningkatkan pencernaan.

Banyak vegetarian dan vegan yang baru dibakar yang dengan bersemangat meletakkan sayur-sayuran dan biji-bijian di pinggannya sering menghadapi masalah halus seperti kembung, gas, atau gangguan perut yang lain. Menghadapi reaksi tubuh seperti itu, banyak yang merasa bimbang dan keliru menyangka bahawa mereka mempunyai alahan makanan atau diet nabati tidak sesuai untuk mereka. Tetapi ini tidak berlaku! Rahsianya ialah beralih ke diet nabati dengan lebih lancar - dan badan anda kemungkinan besar akan menyesuaikan diri dengan diet vegetarian atau vegan..

Walaupun anda menyukai sayur-sayuran, kekacang, dan biji-bijian yang menjadi asas diet nabati, luangkan masa anda. Jangan makan berlebihan dan perhatikan apa yang anda makan dan bagaimana reaksi badan anda terhadap setiap makanan..

Beberapa pilihan memasak dan pendekatan yang tepat untuk pilihan makanan dapat menjadikan pencernaan lebih mudah. Berikut adalah gambaran mengenai kumpulan makanan utama dan masalah pencernaan yang biasa mereka alami pada vegetarian atau vegan, bersama dengan beberapa penyelesaian mudah..

Kekacang boleh menyebabkan perut tidak selesa dan gas. Sebabnya ialah karbohidrat yang dikandungnya: ketika mereka memasuki usus besar dalam keadaan tidak dicerna dengan sempurna, di sana akhirnya mereka hancur, akibatnya kesan sampingan terbentuk - gas.

Pertama sekali, pastikan kacang anda dimasak dengan betul. Kacang harus lembut di bahagian dalam - semakin keras, semakin sukar dicerna.

Membilas kacang setelah direndam, sebelum dimasak, juga membantu menyingkirkan beberapa unsur yang tidak dicerna. Keluarkan busa yang terbentuk di permukaan air semasa memasak. Sekiranya menggunakan kacang dalam tin, bilas juga sebelum menggunakannya.

Ubat dan probiotik yang mengandungi bifidobacteria dan lactobacilli boleh membantu mencegah gas dan kembung.

Buah-buahan dan sayur-sayuran

Masalah pencernaan boleh disebabkan oleh asid yang terdapat pada buah sitrus, tembikai, epal dan beberapa buah lain. Sementara itu, sayur-sayuran seperti brokoli dan kembang kol juga dapat memicu gas..

Makan buah-buahan hanya dengan makanan lain dan pastikan mereka masak. Buah yang belum masak mengandungi karbohidrat yang tidak dicerna.

Hati-hati dengan buah-buahan kering - mereka boleh berfungsi sebagai julap. Hadkan bahagian anda dan perlahan-lahan tambahkan buah kering untuk diet anda, perhatikan perasaan di usus anda.

Untuk sayur-sayuran yang sihat tetapi gas, masukkan dalam makanan anda, tetapi gabungkan dengan sayur-sayuran yang kurang gas.

Bijirin penuh

Makan sebilangan besar biji-bijian boleh menyebabkan ketidakselesaan pencernaan kerana lapisan luarnya sukar dicerna..

Perkenalkan biji-bijian ke dalam makanan Anda dalam porsi kecil dan mulailah dengan varieti yang lebih ringan seperti beras perang, yang tidak tinggi serat, misalnya, biji-bijian gandum..

Rebus biji-bijian hingga sebati, dan cuba juga menggunakan tepung gandum dalam barang-barang bakar anda. Gandum gandum lebih mudah dicerna ketika digiling.

Produk susu

Banyak vegetarian yang memotong daging dari diet mereka dan ingin meningkatkan pengambilan protein dengan mudah bergantung pada produk tenusu. Apabila laktosa tidak terurai dalam usus, ia bergerak ke usus besar, di mana bakteria melakukan tugasnya, menyebabkan gas, kembung, dan cirit-birit. Selain itu, pada beberapa orang, sistem pencernaan menjadi kurang mampu memproses laktosa seiring bertambahnya usia, kerana enzim laktase usus, yang dapat memecah laktosa, menurun..

Cari makanan yang bebas laktosa - ia diproses dengan enzim yang memecah laktosa. Yogurt, keju, dan krim masam umumnya lebih rendah laktosa daripada produk tenusu lain, sehingga menyebabkan masalah lebih sedikit. Sebaik sahaja anda bersedia, lewatkan susu dan beralih ke diet vegan.!

Cara pergi vegetarian dan tidak mengganggu pencernaan anda

Dalam dekad yang lalu, dunia telah menyaksikan lonjakan vegetarianisme. Semakin banyak orang menyerah daging dalam diet mereka. Sebilangan - kerana simpati terhadap haiwan, yang lain berpendapat bahawa daging berbahaya dan menyumbat badan, seseorang mengikut fesyen, seseorang mempunyai alasan lain. Vegetarian sendiri sering menyatakan bahawa mereka merasa lebih baik dengan melepaskan daging. Walau bagaimanapun, banyak doktor tidak menyokong usaha ini. Jadi siapa yang betul dan bagaimana mencari jalan tengah?

Sebenarnya, konsep vegetarianisme cukup luas. Tidak semua vegetarian makan sama. Sebilangan besar penganut gaya hidup "herbivor" boleh dibahagikan kepada empat kumpulan:

1. Vegan - orang-orang ini telah memilih jalan yang paling tanpa kompromi untuk diri mereka sendiri. Ini adalah petunjuk dengan sekatan yang paling ketat: tanpa daging, tanpa ikan, ayam, produk tenusu, telur dan madu. Memerlukan peralihan yang sangat berhati-hati dan beransur-ansur. Arah ini paling dikritik oleh komuniti perubatan..

2. Lacto-vegetarian sedikit lebih biasa daripada vegan. Menu mereka membenarkan penggunaan produk tenusu dan madu, tetapi tidak ada telur.

3. Vegetarian Ovo memakan telur dan madu. Walau bagaimanapun, jangan sentuh produk tenusu.

4. Vegetarian Lacto-ovo mempunyai diet campuran: mereka memakan telur, madu dan produk tenusu. Walau bagaimanapun, telur digunakan dengan satu peringatan - bahawa telur tersebut tidak boleh mengandungi embrio ayam. Arah ini telah mendapat sokongan besar daripada doktor..

Tetapi empat bidang ini tidak terhad kepada dunia vegetarian. Terdapat beberapa jenis yang lebih menarik:

• Makanan mentah - cara makan, yang melibatkan penggunaan makanan tanpa rawatan haba. Doktor sangat ragu-ragu mengenai bidang ini, kerana makanan mentah dalam jumlah yang berlebihan dapat mengganggu pencernaan.

• Frutorianisme - arah yang serupa dengan yang sebelumnya, tetapi mempunyai ciri tersendiri. Ini adalah makanan yang terdiri daripada buah-buahan dan sayur-sayuran segar, kecuali makanan yang mana tanaman itu mesti dimusnahkan. Maksudnya, orang Frutorian tidak memakan wortel, bawang hijau, dan lain-lain. Garam dan rempah-rempah dilarang daripada mengikuti aliran ini - mereka lebih suka rasa produk semula jadi, tanpa penambah.

• Flexitarianisme - pada umumnya, ini sudah menjadi pseudo-vegetarianisme, kerana ia membenarkan daging dalam jumlah kecil dan sedikit. Pemuzik Paul McCartney boleh dianggap sebagai pengasas fleksitarianisme. Isterinya Linda adalah seorang vegetarian, dan Paul berusaha sedaya mungkin untuk menolongnya, mengatur sendiri 1 hari puasa mingguan tanpa daging. Dia kemudian mengasaskan gerakan Isnin Bebas Daging. Vegetarian yang bersemangat menertawakan idea fleksitarianisme. Walau bagaimanapun, doktor menyokong arah ini, kerana sangat baik untuk peralihan yang lancar ke vegetarianisme standard dan hanya untuk orang yang menjalani gaya hidup sihat..

• Vegetarian berpasir menyiratkan kemampuan makan ikan dan makanan laut. Selain dari aspek moral diet selektif ini, ia cukup baik. Ikan mengandungi fosforus, yang diperlukan otak, serta asid amino penting.

• Semi-vegetarian membolehkan pengambilan ayam.

Dan ini bukan senarai lengkap arahan yang ada.!

Menyerah daging tanpa membahayakan kesihatan

Sekiranya seseorang telah memakan daging selama bertahun-tahun, maka penolakannya dapat berubah menjadi tekanan yang nyata bagi tubuh, baik dari sudut psikologi dan fizikal. Pertama, tidak semua pemula mengetahui produk apa dan dalam kuantiti apa yang dapat menggantikan protein haiwan, dari mana untuk mendapatkan asid amino, vitamin dan unsur surih yang diperlukan. Oleh itu, adalah lebih tepat untuk berjumpa dengan pakar pemakanan, dan tidak mempercayai contoh "bintang" di Internet. Diet harus diubah dengan lancar. Sebagai alternatif, anda boleh memulakan dengan semi-vegetarian atau flexitarianisme, termasuk sebilangan kecil daging atau ikan dalam menu, secara beransur-ansur mengurangkan bilangan dan kekerapan makanan "pemangsa".

Dengan perubahan radikal dalam pemakanan, sistem pencernaan bertindak balas dengan sangat sensitif.
Sebab utama munculnya gejala seperti sakit perut, kembung dan pergerakan yang terganggu (cirit-birit, sembelit, atau penggantiannya) adalah gangguan fungsi saluran gastrointestinal seperti sindrom iritasi usus. IBS tidak menyiratkan adanya patologi organ, tetapi tindak balas badan terhadap tekanan dan makanan yang tidak dikenali sebagai pencetus. Oleh itu, sebelum memutuskan untuk menolak makanan biasa, ada baiknya "menyebarkan jerami" dan menjaga kit pertolongan cemas, iaitu, untuk menyediakan persediaan yang akan menyokong peralihan ke diet baru dengan menyesuaikan pergerakan gastrointestinal dan akan mengelakkan munculnya masalah seperti kembung, kolik atau kram.

Neobutin® adalah antispasmodik gastrointestinal selektif yang menghilangkan sebarang manifestasi sakit perut: kekejangan, kolik, kembung dalam 20 minit! Apabila diambil sebagai kursus, ubat menormalkan pergerakan gastrointestinal dan mengelakkan kambuh untuk masa yang lama! Neobutin® mempunyai kesan antispasmodik secara eksklusif di saluran gastrointestinal, tanpa menjejaskan organ dan tisu lain, tidak termasuk penampilan kesan sampingan seperti, misalnya, ketika mengambil drotaverine - penurunan tekanan tambahan pada pesakit hipotensi atau peningkatan kekambuhan pedih ulu hati. Di samping itu, aspek penting dalam terapi IBS adalah kesan kompleks terhadap pelbagai manifestasi sakit perut, serta normalisasi pergerakan gastrointestinal. Neobutin® memenuhi syarat-syarat ini, tidak seperti mebeverin, yang bertindak secara eksklusif di dalam usus dan tidak menormalkan pergerakan gastrousus.

Ubat ini dapat menggantikannya dengan betul di kabinet ubat bagi sesiapa yang ingin mengubah diet mereka secara radikal, tetapi tidak mahu memberikan kehidupan yang penuh kerana gangguan pencernaan.

ADA KONTRAINDIKASI, SILA BACA ARAHAN UNTUK PENGGUNAAN

Cara menukar vegetarian dengan betul

Bagi sesetengah orang, diet vegetarian adalah cara hidup, dan yang lain adalah falsafah. Tetapi tanpa mengira nilainya, ini adalah salah satu dari sedikit sistem pemakanan yang secara harfiah dapat menyegarkan tubuh, menjadikannya lebih sihat dan lebih tahan lama, dan orang itu sendiri bahagia. Benar, tunduk pada perancangan diet anda dengan teliti dan peralihan yang betul kepada vegetarian.

Cara menukar diet vegetarian dengan betul

Peralihan ke sistem kuasa baru mesti dilakukan secara sedar. Adalah mustahak untuk mempelajari dengan teliti segala sesuatu tentang vegetarian, sambil menyedari bahawa ia melibatkan menghindari daging, ikan atau susu, tetapi bukan protein. Menjadi bahan binaan bukan hanya untuk otot, tetapi juga untuk semua sel tubuh, ia mesti ada dalam diet..

Nasihat dari pakar pemakanan mengenai peralihan ke vegetarian juga akan berguna. Terdapat banyak dari mereka, ada yang menyokong perubahan tabiat makan yang perlahan dan beransur-ansur, yang lain - yang tajam. Tetapi semuanya menyebut kemungkinan kesalahan yang boleh memberi kesan buruk kepada keadaan badan, sehingga menimbulkan tekanan dan memburukkan lagi penyakit kronik. Itulah sebabnya anda perlu mengenali mereka dan berusaha menjauhinya dengan segala cara yang mungkin..

Kesedaran adalah langkah pertama menuju vegetarianisme

Bukan hanya doktor, tetapi juga vegetarian berpengalaman menegaskan bahawa peralihan ke sistem pemakanan ini harus didahului dengan kesedaran. Mengapa anda harus melepaskan daging? Apa yang ingin saya capai? Adakah saya mengejar tujuan keagamaan dan ingin menyelamatkan semua haiwan dari penderitaan? Adakah saya ingin menurunkan berat badan, melindungi diri dari penyakit serius, bertemu usia tua tanpa rasa sakit dan menjalani kehidupan yang panjang dan bahagia? Atau, akhirnya, saya berusaha hanya untuk memperhatikan panggilan alam dan menjadi herbivor lagi?

Vegetarianisme adalah falsafah, dan orang yang mewarisinya sangat ideologi. Anda tidak boleh menjadi vegetarian hanya kerana ia bergaya. Organisme yang terbiasa memakan daging akan menuntut daging, dan orang itu sendiri akan selalu mengalami rasa lapar, yang akan melelahkannya, membuatnya marah dan tidak bahagia.

Kunci kejayaan adalah pragmatisme

Cara termudah untuk menjadi vegetarian adalah dengan mengubah sikap anda terhadap makanan. Makanan adalah vitamin dan mineral, kompleks lemak, protein dan karbohidrat yang memberikan tenaga kepada tubuh dan membantunya berfungsi. Titik.

Anda tidak seharusnya canggih dalam proses penyediaannya. Lebih baik meninggalkan sepenuhnya kaedah pemprosesan produk yang melibatkan penaik di dalam ketuhar selama beberapa jam atau, lebih buruk lagi, membungkus beberapa bahan yang lain. Lebih baik juga membuang dari hidangan makanan yang memerlukan lebih dari 6 komponen untuk dimasak..

Terdapat pendapat bahawa pilihan rasa kami adalah subjektif. Dan jika hari ini kita paling suka perkara yang memudaratkan, maka esok keadaan akan berubah secara radikal. Perkara utama adalah menyedari kesediaan anda untuk berubah..

Menyerah daging? Mudah!

Sukar bagi seseorang yang telah memakan produk daging selama bertahun-tahun untuk mengecualikannya dari diet mereka semalaman. Tetapi untuk mempermudah proses ini, pakar pemakanan mengesyorkan agar, pertama sekali, untuk meninggalkan menggoreng, merokok dan membakar daging. Ini adalah kaedah memasak yang tepat yang menjadikannya enak..

Benar, seiring dengan ini, mereka menyumbang kepada pembakaran struktur protein dan pembentukan karsinogen, yang membawa kepada perkembangan penyakit onkologi. Setelah meninggalkannya, anda boleh beralih ke vegetarian dengan mudah dan tanpa rasa sakit..

Pada peringkat ini, anda boleh merebus sekeping daging apa saja dan memakannya tanpa rempah dan sos. Dalam bentuk ini, ia tidak terasa dan badan akan memahaminya.

Turun dengan garam!

Selepas itu, sudah tiba masanya untuk memberi garam. Ini mengubah rasa dan menyembunyikan rasa sebenar makanan. Itulah sebabnya sekeping daging rebus sekarang perlu dimakan bukan hanya tanpa rempah dan sos, tetapi juga tanpa garam. Dan jika ia hanya "Sedap!" sebelum ini, sekarang, secara umum, "Hambar!".

Langkah ini adalah salah satu yang paling penting bagi orang yang telah membuat keputusan untuk beralih kepada vegetarian. Sejak saat itu mereka mula memahami bahawa daging tidak hanya berbahaya, tetapi juga tidak sedap! Oleh itu, tidak ada lagi alasan untuk terus memakannya.!

Kami meneruskan perjalanan

Selepas itu, sudah waktunya untuk melepaskan ikan, jika tujuan seperti itu ditetapkan. Sudah tentu, ia mengandungi asid lemak omega, tanpanya, tubuh tidak dapat mengatasi. Tetapi, di sisi lain, ia juga mengandungi kolesterol. Lebih-lebih lagi, dalam beberapa jenis ikan harganya 3 kali lebih banyak daripada daging lembu atau ayam.

Pada tahap ini, penting untuk melepaskan semua jenis daging dan semua jenis ikan semalaman, hanya dengan mempercayai bahawa mereka adalah makanan yang tidak diingini. Sekiranya anda melakukan ini secara beransur-ansur, melepaskannya satu persatu, anda mungkin tidak akan menjadi vegetarian..

Pertimbangkan diet anda!

Bagi banyak orang, menyerah daging sama dengan berhenti memasak sama sekali. Perkara ini tidak boleh dilakukan sekurang-kurangnya dua sebab. Pertama, peralihan ke diet makanan mentah paling baik dilakukan setelah beralih ke diet vegetarian untuk menyelamatkan tubuh dari tekanan yang tidak perlu. Kedua, terdapat banyak pilihan vegetarian yang lazat. Dan diet vegetarian itu sendiri jauh lebih berbeza daripada makanan pemakan daging..

Semasa menyediakan makanan, vegetarian dapat menggabungkan bahan-bahan yang berbeza, yang, bergantung pada ragam, kematangan atau nisbah, akan memberikan rasa yang berbeza. Oleh itu, dari hari ke hari, dengan menyediakan produk vegetarian, anda boleh memasak karya sebenar dan menikmati bukan sahaja citarasa baru, tetapi juga perubahan yang menggembirakan dalam tubuh anda..

Mengenai peralihan secara beransur-ansur dan tiba-tiba kepada vegetarian

Terdapat 2 pilihan untuk beralih ke diet vegetarian - secara beransur-ansur dan tiba-tiba.

  1. 1 Menyediakan perubahan perlahan dalam tabiat mereka, penggantian produk daging secara beransur-ansur dengan produk sayur-sayuran, apabila bahagian daging mula-mula menurun, dan kemudian orang itu menolaknya sepenuhnya. Ia boleh berlangsung dari 4 hingga 6 bulan. Kelebihannya ialah ia membolehkan tubuh menyesuaikan diri dengan diet baru hampir tanpa rasa sakit. Kelemahannya ialah pada tahap ini banyak yang umumnya menolak untuk beralih kepada vegetarian. Hanya kerana terlalu banyak godaan di sekitar.
  2. 2 Ia juga dipanggil pantas dan lebih cekap. Doktor menerangkannya sebagai berikut: setelah menjalani latihan wajib, yang hanya boleh dibincangkan oleh pakar pemakanan, seseorang mula kelaparan. Proses mogok makan berlangsung sekitar 7-10 hari. Selama ini, sejenis "penetapan semula tetapan awal" berlaku di badan. Selepas itu, di bawah pengawasan pakar yang sama, yang disebut. fasa keluar dari puasa. Walau bagaimanapun, seseorang tidak kembali ke diet daging, tetapi makan makanan tumbuhan secara eksklusif. Dan menikmatinya!

Kaedah mana yang lebih baik terpulang kepada anda! Perkara utama adalah ingat bahawa tidak kira pilihan anda, adalah mustahak untuk diperiksa oleh doktor dan mengecualikan adanya kontraindikasi terhadap diet vegetarian.

Rahsia peralihan cepat dan tanpa rasa sakit kepada vegetarian

  • Ia paling baik dijalankan pada musim panas. Pertama, tempoh ini kaya dengan pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan. Dan, kedua, pada masa ini proses metabolik bertambah baik dan risiko tekanan diminimumkan..
  • Bersama dengan daging, lebih baik melepaskan gula, dan makanan yang mengandung gula dan halus, serta makanan cepat saji, kopi dan minuman berkarbonat, kerana mereka tidak memiliki tempat dalam diet orang yang sihat. Selain itu, anda boleh mengganti manisan dengan buah kering dan madu..
  • Jangan lupa tentang bijirin dan bijirin. Seiring dengan sayur-sayuran, buah-buahan dan kacang-kacangan, mereka akan membantu mempelbagaikan diet dan mengisi kekurangan nutrien, terutama vitamin B, yang pada awalnya mungkin dialami oleh tubuh.
  • Anda mesti menambah rempah-rempah, rempah-rempah dan bumbu ke dalam masakan yang dimasak, namun anda perlu memilih yang tidak mengandungi bahan tambahan dan penambah rasa. Pertama, mereka membolehkan anda mengubah rasa hidangan secara radikal, dan, kedua, mereka bertindak seperti antibiotik dan menyembuhkan penyakit, jika ada, atau hanya mengembalikan kekuatan anda dengan lebih cepat..
  • Adalah mustahak untuk mendengar badan anda. Mengubah diet anda selalu tidak selesa. Tetapi walaupun setelah beberapa lama dia memerlukan daging, kemungkinan besar, dia tidak mempunyai cukup protein. Sekiranya rasa lapar tidak hilang, anda perlu meningkatkan jumlah makanan yang dimakan. Pada akhirnya, 200 gram kalori sayur tidak sepadan dengan 200 gram daging. Sekiranya terdapat sakit perut, lebih baik membuang semua produk yang tidak dikenali, hanya tinggal yang biasa dan terbukti. Anda boleh memasukkan yang baru hanya setelah pemulihan sepenuhnya.
  • Ingat, tidak semua makanan vegetarian sihat. Makanan segera vegetarian - kentang goreng atau zucchini, burger soya - boleh membahayakan daging.
  • Lebih baik sekali lagi berunding dengan pakar pemakanan dan tambahkan kompleks vitamin yang baik pada mulanya..
  • Sangat penting untuk mempercayai diri sendiri dan tidak menyimpang dari apa yang dirancang. Pada awal peralihan ke diet vegetarian, sistem pencernaan masih menghasilkan enzim dan jus sebanyak yang diperlukan untuk mencerna serat daging kasar. Oleh itu, seseorang mungkin mengalami rasa tidak selesa dan sedikit lapar. Tetapi dari masa ke masa, keadaan berubah secara radikal dan tubuh berjaya menyesuaikan diri dengan diet baru..

Dan, yang paling penting, ketika beralih ke diet vegetarian, anda perlu menjaga suasana hati dan semangat yang baik dan menikmati perubahan yang sedang terjadi.!

Kesalahan vegetarian pemula dan vegan

Sering kali, ketika beralih ke vegan atau vegetarian, orang melakukan kesalahan, akibatnya mereka mulai sakit atau kehilangan berat badan / bertambah banyak. Hasilnya, mereka kecewa dengan sistem kuasa baru. Adalah tidak biasa bagi penganut gaya hidup sihat untuk menjadi bor menyeramkan atau berkelakuan agresif. Kenapa ini terjadi? Dan bagaimana anda dapat mengelakkannya? Berikut adalah kesalahan asas pemula vegan dan vegetarian, berdasarkan pengalaman sepuluh sayuran dengan latar belakang yang berbeza-beza. Jadi apa yang tidak boleh dibuat?

Kesalahan vegetarian dan vegan

Campurkan makanan yang tidak serasi

Dunia makanan vegan sangat besar dan pelbagai. Dan "herbivora" yang baru dibuat ingin mencuba semuanya sekaligus! Dan sering kali dia melakukannya, dan sebagai akibatnya, dia mendapat lebih banyak masalah perut daripada mereka sebelum beralih ke veganisme. Semuanya kerana gabungan beberapa produk bukan sahaja penuh dengan kenaikan berat badan yang berlebihan, tetapi sangat berbahaya bagi kesihatan. Makanan berlemak tidak boleh dicampurkan dengan gula, masam dengan manis, buah-buahan pada umumnya harus dibawa keluar dalam makanan yang berasingan. Jadi, salah satu tugas utama vegan adalah membina makanannya sehingga mengandungi semua unsur surih yang diperlukan dan pada masa yang sama produk digabungkan dengan betul. Untuk maklumat lebih lanjut, lihat artikel "Makanan berasingan".

Makan berlebihan dan makan pada waktu malam

Secara asasnya, makan hingga ke tempat pembuangan sampah adalah berbahaya, dan bahkan ketika beralih ke diet vegan atau makanan mentah - dua kali ganda. Makan malam yang berat tidak hanya menyumbang kepada kenaikan berat badan, mereka juga sering mengganggu tidur dan menyebabkan tidak sihat pada waktu pagi. Lagipun, badan anda yang lemah, bukannya berehat pada waktu malam, berfungsi. Itulah sebabnya keesokan harinya dan keletihan, dan bengkak, dan mood yang tidak baik. Makanan terakhir mestilah sekurang-kurangnya 3 jam sebelum tidur.

Terdapat banyak produk tepung

Mencuba mendapatkan cukup hidangan biasa dari masakan "tradisional", vegan yang baru dicincang mula bergantung pada makanan berkanji: pasta, roti, roti ragi... Dan mereka menjadi lebih baik. Dan mereka panik. Bukan hanya kerana berat badan berlebihan, tetapi juga kerana kegagalan prinsip-prinsip sayuran.

Minum smoothie hijau secara berterusan

Yang lain melampau. Memikirkan bahawa mungkin untuk makan secara rasional dan melatih kemahuan, para ahli baru bergegas untuk mengumpulkan padang rumput, setelah membaca tentang sifat-sifat ajaib dari mimpi dan dandelion. Ya, ramuan herba sangat hebat. Tetapi tidak begitu banyak, bagaimanapun - tidak digalakkan menggunakannya tanpa ukuran pada tahap pertama. Lebih-lebih lagi untuk orang biasa, dan bukan untuk yogi yang keras.

Ikuti gaya hidup yang tidak aktif

Semasa beralih ke sistem pemakanan baru, beberapa pengikut sayur mengalami kerosakan. Ini sekali lagi disebabkan oleh diet yang salah. Tetapi orang yang merasa tidak sihat sering memutuskan untuk hanya "menunggu" dalam tempoh ini. Dan ini adalah kesilapan. Daripada berbaring di sofa, anda perlu berjalan-jalan, berjoging, padang bola, gelanggang tenis, di hutan... Secara umum, anda harus menjalani gaya hidup yang aktif, dan bukan sebaliknya.

Minum dan makan pada masa yang sama

Minum makanan, minum teh sejurus selepas makan adalah tradisi kegemaran kami. Sebilangan vegan atau vegetarian ingin mengisi perut dengan lebih cepat dengan cara ini. Walau bagaimanapun, ini tidak wajar dilakukan. Bagaimanapun, air tidak membenarkan makanan dicerna di dalam perut, dan makanan cepat masuk ke usus, di mana pembusukan dan pembentukan lendir dan gas bermula. Bagi teh, ia mengandungi tanin yang menghalang penyerapan makanan secara normal..

Tunggu 1-1,5 jam, anda boleh mula minum teh.

Terdapat beberapa buah

Ramai yang tidak makan buah kerana takut akan gemuk. Walau bagaimanapun, ini adalah penggera palsu. Sekiranya anda tidak menggabungkan buah-buahan dengan makanan lain, mereka tidak akan merosakkan sosok anda. Buah mengandungi serat dan banyak air, kaya dengan vitamin dan menyuburkan tubuh dengan sempurna. Kelebihan padat! Adakah alasan untuk menafikan pencuci mulut yang luar biasa ini?

Kelaparan

Ini bukan mengenai puasa perubatan, ketika seseorang mendekati membersihkan badan dengan bijak dan pertama-tama mempelajari literatur yang berkaitan. Ini mengenai kelaparan paksa. Mendengarkan kisah antusias para ahli makanan mentah dan vegan berpengalaman yang kini mereka terbang dan memakan sebiji gandum dan sebidang rumput untuk memberi makan mereka, orang mengurangkan jumlah makanan hingga minimum. Dan ini boleh menyebabkan bukan sahaja keletihan, tetapi juga akibat negatif lain, termasuk kematian..

Menyalahgunakan makanan segera vegan

Ini adalah makanan segera yang sama berbahaya, tetapi tanpa daging: kacang dalam adunan, kerepek, burger sayuran dengan sosej / potongan kacang soya / kacang. Makanan seperti itu boleh tepu, tetapi tidak menyumbang kepada penyediaan tubuh dengan unsur surih yang diperlukan. Dengan kata lain, makanan ini kosong. Dan ia bertindak pada tubuh kita tidak lebih baik daripada hamburger biasa dan hot dog.

Mengabaikan makanan yang kaya dengan vitamin B

Sayuran hijau, tauhu, biji mentah mesti ada dalam diet hampir setiap hari! Dan, oh B12 yang hebat dan dahsyat ini, ribut petir dari semua vegetarian!

Makan lebih banyak bijirin - roti yang lebih baik daripada bijirin. Sediakan muesli sendiri dari bijirin dan buah-buahan kering kegemaran anda - sarapan yang indah ini akan menenangkan anda dan memperkaya anda dengan vitamin.

Ajar kehidupan orang lain

Ya, ini dari opera lain. Namun, nasihat ini secara langsung berlaku untuk vegetarian awal dan vegan, yang kebanyakannya tidak toleran terhadap bentuk diet lain. Tidak mungkin untuk meyakinkan seseorang untuk hidup berbeza sehingga dia sendiri mahu. Dan sehingga vegan yang baru dipanggang memahami hal ini, dia akan cemburu dengan rakan sebilik yang mengunyah potongan daging domba dengan senang hati. Hampir semua vegan mengakui bahawa pada mulanya mereka mengalami kerengsaan dan bahkan serangan terhadap "pemakan mayat". Seperti, kita telah menjadi sadar, kita membatasi diri, dan anda adalah makhluk hidup yang memakan abu-abu. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa para mahasiswi baru memerlukan pengesahan diri. Tambahan, pembersihan badan bukan hanya pada tahap fizikal, tetapi juga pada bidang yang halus. Oleh itu, adalah mustahak untuk mempersiapkan minda anda terlebih dahulu. Dan ingat bahawa anda dapat memberi inspirasi kepada orang hanya dengan teladan anda..

Jangan dengar sendiri

Mungkin nasihat utama. Lagipun, kita masing-masing unik. Sekiranya seseorang merasa hebat pada smoothie hijau, yang lain memerlukan bubur setiap pagi. Oleh itu, vegan yang berpengalaman menasihati. Sekiranya anda mahu makan, makan! Hanya tafsirkan keinginan anda dengan betul. Tidak semestinya jika anda menginginkan ais krim, mengingat gambar dari iklan, maka ais krim ini akan menggembirakan anda. Gantikan pencuci mulut yang tidak sihat dengan yang berguna, dan secara beransur-ansur ia akan menjadi kebiasaan. Pencuci mulut mentah untuk membantu anda.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Bagaimana saya menjadi vegetarian? Beberapa cadangan yang baik

Vegetarian: sejarah, jenis

Kebijaksanaan cemburu mengatakan: "Kita adalah apa yang kita makan." Sikap seseorang terhadap pemakanan selalu sangat dihormati, kerana makanan adalah sumber bukan sahaja kekuatan, tetapi juga kesihatan. Seseorang lebih memilih untuk tidak menafikan apa-apa, memotivasi selera keinginan dengan mesej bawah sedar dari badan, seseorang, sebaliknya, mematuhi diet yang disahkan ketat. Salah satu jenis diet khas adalah vegetarian..

Vegetarian adalah diet makanan tumbuhan dan tenusu dengan penolakan produk daging dalam bentuk daging, ikan, telur, turunannya dan produk daripadanya. Manusia bersifat omnivora, tetapi perdebatan mengenai cara makan yang paling sesuai untuk orang - pemakan sayur atau daging - tidak reda selama berabad-abad. Doktor, penganut agama, wakil budaya yang berbeza, saintis, orang biasa - semuanya mempunyai pandangan berbeza mengenai fenomena ini. Seseorang mengatakan bahawa tanpa memakan daging, tubuh manusia akan menjadi lemah dan berhenti berkembang; seseorang mendakwa bahawa protein haiwan dalam makanan manusia adalah sumber penyakit dan benar-benar berbahaya; seseorang mematuhi "min emas", makanan seimbang. Namun, beralih kepada vegetarian adalah keputusan yang bertanggungjawab dan proses yang sukar kerana banyak faktor. Sekiranya anda memikirkan bagaimana untuk datang ke vegetarian, maka bersiaplah untuk fakta bahawa anda harus mengubah keseluruhan gaya hidup anda.

Tahap utama dalam pembentukan vegetarianisme dunia dianggap sebagai masa kelahiran Buddhisme dua setengah ribu tahun yang lalu. Ajaran Buddha menunjukkan ahimsa - prinsip non-kekerasan, yang dengan sendirinya tidak termasuk penyembelihan binatang untuk makanan. Pada abad VI SM, vegetarianisme semakin meluas di Yunani di kalangan komuniti agama Orphic. Orphic tidak hanya makan daging, tetapi juga menggunakan bulu dan kulit binatang. Prinsip-prinsip Orphic membentuk asas Pythagoreanism. Gladiator Rom kuno juga vegetarian dan makan barli, kacang, dan buah-buahan kering. Ahli falsafah Rom Seneca terkenal sebagai vegetarian. Penolakan produk daging dipraktikkan oleh orang Inca kuno, Taois China Kuno dan orang Spartan. Hampir semua orang yang memutuskan untuk meninggalkan kehidupan duniawi dan mengikuti jalan pengembangan rohani tidak hanya memikirkan bagaimana dan kepada siapa untuk berdoa, tetapi juga bagaimana beralih ke vegetarianisme. Dalam sejarah baru-baru ini, vegetarian telah mendapat kebangkitan semula di kalangan Puritan di England pada separuh pertama abad ke-19. Pada tahun 1847, masyarakat vegetarian Inggeris pertama dibentuk. Count Leo Tolstoy adalah penyokong vegetarianisme yang paling terkenal di Rusia. Separuh kedua abad ke-20 adalah masa kebangkitan dan pemunculan idea vegetarian di seluruh dunia.

Vegetarian itu sendiri pelbagai. Terdapat banyak jenisnya, misalnya, veganisme, yang boleh menjadi mutlak. Vegan tidak memakan daging, susu, ikan, telur, dan juga penolakan protein haiwan. Jenis vegetarian inilah yang mendapat kritikan paling keras dari doktor dan saintis. Sebahagiannya, ada beberapa kebenaran dalam hujah doktor, kerana tidak semua orang memiliki kesihatan yang cukup baik dan tidak adanya penyakit untuk makan makanan tumbuhan secara eksklusif, yang hanya dapat diserap oleh mikroflora usus yang sihat..

Lacto-vegetarianism membenarkan penggunaan susu dan produk tenusu. Lacto-vegetarian adalah pengikut agama Timur. Lembu itu dianggap suci bagi perwakilan agama Hindu, kerana ia berperanan sebagai jururawat basah dalam hubungannya dengan seseorang - ibu kedua.

Ovovegetarianism tidak termasuk produk tenusu dari diet, tetapi membenarkan telur. Ia sesuai, misalnya, bagi orang yang tidak toleran laktosa.

Lacto-ovegetarianism adalah jenis yang paling demokratik, kerana ia membenarkan penggunaan telur dan susu. Bagi orang yang memutuskan untuk beralih ke vegetarian, diet jenis ini optimum pada peringkat awal..

Terdapat juga diet separa vegetarian, seperti diet tujuh vegetarian, diet yang hanya melarang daging merah. Flexitarianisme kadang-kadang membiarkan unggas dan ikan dimakan.

Fruitarianisme dapat dikaitkan dengan vegetarianisme. Fructorians mengkonsumsi buah-buahan, kacang-kacangan, biji-bijian dan makanan tumbuhan lain, tetapi hanya dengan syarat bahawa pengekstrakannya tidak dikaitkan dengan bahaya pada tanaman.

Dalam amalan kerohanian Buddha, ada suvegetarianisme, yang, selain produk daging, tidak termasuk sayur-sayuran berbau tajam: bawang, bawang putih, beberapa rempah. Makanan seperti itu digunakan oleh ninja Jepun sehingga musuh tidak dapat mengenalinya dengan bau yang keluar dari tubuh, dan para bhikkhu mengecualikan produk ini, kerana bau dan rasa mereka yang menyengat membangkitkan semangat nafsu dalam diri seseorang.

Diet Makrobiotik Membolehkan Ikan dan Mengikut Biji-bijian dan Kekacang Biji-bijian.

Diet vegetarian mentah melibatkan memakan semua makanan tumbuhan sebagaimana mestinya, iaitu tanpa dirawat dengan api atau sejuk..

Seperti yang anda lihat, terdapat banyak sistem makanan vegetarian. Orang yang mematuhi satu atau lain diet mempunyai alasan mereka sendiri, petunjuk kesihatan mereka sendiri, tetapi semua teknik ada dan mencari penyokongnya. Apabila timbul perdebatan mengenai apakah berbahaya atau bermanfaat untuk mengeluarkan daging dari makanan anda, dengarkan dahulu perasaan anda sendiri. Semua orang adalah unik dan mempunyai tubuh mereka sendiri dengan kekuatan dan kelemahan yang wujud. Tidak ada guru perubatan atau guru agama yang akan memberikan satu latihan kepada semua orang yang berada di jalan pemulihan, oleh itu, jawapan kepada soalan "Bagaimana cara beralih ke vegetarian adalah betul?" akan menjadi unik untuk semua orang.

Motivasi

Apabila seseorang memutuskan untuk mengubah diet mereka menjadi vegetarian, maka, sebagai peraturan, orang itu menamakan dua sebab: peningkatan kesihatan atau pertimbangan etika.

Oleh itu, apakah kaedah yang betul untuk menjadi vegetarian??

Dan sebenarnya, dan dalam kes lain, peralihan boleh dilakukan secara sukarela dan semula jadi. Perbezaan utama adalah komponen psikologi. Dalam kes pertama, seseorang harus berusaha sendiri untuk mencapai hasil, yang kedua - hasilnya akan dicapai dengan lebih cepat dan lebih mudah, kerana kerja dalaman telah dilakukan. Terdapat kes-kes ketika orang beralih ke menanam makanan dengan mudah dan semula jadi, hanya kerana badan itu sendiri tidak dapat merasakan makanan daging dengan secukupnya. Makanan haiwan tidak membangkitkan selera makan dan kelihatan basi dan tidak sedap. Namun, tidak semua orang berjaya melakukan peralihan seperti itu; dalam banyak kes, disiplin diri dan usaha diperlukan. Ketagihan makanan sangat kuat, pilihan rasa terbentuk dalam diri kita sejak kecil, dan untuk mengubahnya, anda perlu mengubah pandangan dunia anda. Dan di sini tidak cukup hanya untuk menyimpulkan bahawa perubahan dalam pemakanan adalah perlu, anda harus mengubah pandangan dan sikap anda terhadap gaya hidup pada tahap bawah sedar. Jika tidak, percubaan untuk beralih ke vegetarian akan berubah menjadi perjuangan yang keras, sama dengan perjuangan menentang tabiat buruk. Secara mental, seseorang menyedari bahawa dia boleh bertindak lebih pintar, hidup lebih mudah dan lebih cekap, tetapi secara dalaman dia tidak dapat melepaskan kesenangan yang berbahaya. Bukan rahsia lagi bahawa ketagihan terhadap rasa makanan mirip dengan ubat, yang pada satu masa boleh melepaskan gula, garam, kopi, teh? Hanya setelah memahami dirinya bahawa penolakan makanan haiwan bukanlah tragedi, tetapi berkat, bahawa seseorang tidak kehilangan sesuatu yang berharga, tetapi berpisah dengan sumber masalah, apakah dia akan siap untuk melaksanakan rancangannya.

Bagaimana anda datang ke vegetarianisme? Anda boleh mengambil langkah ini dengan cara yang berbeza. Sebilangan orang, menjadi sangat terpengaruh dan memiliki belas kasihan terhadap makhluk hidup, setelah mereka sampai ke rumah sembelih atau kilang pembungkus daging, selamanya tidak menyukai daging. Yang lain, setelah mengetahui dari doktor mengenai penyakit serius, sangat takut mati atau memburukkan keadaan sehingga mereka mula menjalani gaya hidup sihat, walaupun mereka belum pernah melakukan latihan sebelumnya. Seseorang dijiwai dengan ajaran agama sehinggakan mereka mengubah gaya hidup sesuai dengan petunjuk Tuhan. Apa pun motif menggerakkan seseorang, kesedaran mendalam akan perubahan adalah yang paling penting, jika tidak, peralihan kepada vegetarian akan berubah menjadi penekanan diri yang melelahkan.

Peralihan yang betul ke vegetarian - memilih motivasi yang tepat dan berkesan.

Kumpulan kesihatan yang berbeza dan peralihan kepada vegetarian.

Kebaikan dan Keburukan Sebelum memutuskan cara memilih vegetarian, mari kita lihat kebaikan dan keburukan diet vegetarian. Apa kata doktor, apa yang dinasihatkan oleh pengamal berpengalaman? Mari mulakan dengan keburukan.

  • Bantahan yang paling biasa: Vegetarian (terutama vegan) kekurangan protein. Tetapi protein juga terdapat dalam makanan tumbuhan, hanya tidak dicerna dengan cara yang sama seperti haiwan. Usus manusia mempunyai panjang yang besar, seperti herbivora, jadi daging, yang merupakan makanan berat, akan bertahan lebih lama daripada yang seharusnya. Pemangsa mempunyai usus pendek, jadi apa yang mereka makan tidak merosakkan badan mereka, meninggalkannya dengan cepat. Sebagai tambahan, orang tidak mungkin memakan daging mentah, dan sangat bermasalah untuk mengasimilasi protein yang didenaturasi (diproses secara termal). Oleh itu, ternyata terdapat lebih sedikit protein dalam tumbuhan, tetapi diserap dengan lebih berkesan, tanpa meninggalkan "pelengkap" yang berbahaya. Protein haiwan, seberapa berkhasiatnya, membebani pencernaan lebih banyak..

Makanan berikut kaya dengan protein sayuran:

  • Soya didahulukan. Protein soya mengandungi semua asid amino penting dan dianggap sebagai sumber lengkap.Produk berasaskan soya kurang kaya dengan protein..
  • Kacang dan lentil. Protein tumbuhan ini mengandungi asid amino penting: isoleusin dan lisin.
  • Brokoli dan kembang kol.
  • Bayam. Sebaiknya dimakan segar, dengan kurang protein dalam bayam dalam tin, beku atau kering.
  • Badam adalah kacang "protein" yang paling banyak.
  • Bijirin. Kandungan protein purata dalam bijirin adalah 12 gram setiap 100 gram produk.
  • Benih.
  • Cendawan, yang sering juga disebut "daging hutan".
  • Spirulina hampir kaya dengan protein seperti soya. Di antara buah-buahan kering, juara dalam kandungan protein adalah: aprikot, aprikot kering, betik, ceri, prun, kiwi, alpukat dan kurma. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa untuk diet seimbang anda perlu menggabungkan makanan, dan tidak bergantung pada satu perkara, cendawan yang sama, walaupun "berdaging", sukar dicerna, dan pengambilan kekacang yang berlebihan dapat menyebabkan pembentukan gas berlebihan.

Sebab kedua menentang vegetarian adalah kekurangan vitamin B dan D, terutama B12. Tetapi semua vitamin ini terdapat dalam makanan tumbuhan, walaupun tidak dalam jumlah yang banyak. B12 terdapat dalam tahu, tempe, miso, dan rumput laut (kelp, spirulina). Calciferols, atau vitamin kumpulan D, membantu penyerapan kalsium, mengatur kerja otot jantung, mempengaruhi kegembiraan sistem saraf dan proses pembekuan darah. Ergocalciferol - vitamin D2, hanya disertakan dengan makanan. Cholecalciferol - vitamin D3, dapat disintesis di bawah pengaruh cahaya matahari (ergosterol yang terdapat di dalam kulit (provitamin D2) di bawah pengaruh sinaran ultraviolet dari matahari berubah menjadi D3). Berikut adalah senarai makanan dan kandungan vitamin D mereka:

ProdukVitamin D, μg setiap 100 g
Minyak kacang soya114
Minyak biji kapas99
Minyak cedar70
Cendawan Griffin63
Minyak bunga matahari42
Koko6.6
Chanterelles5.3
Morel yang boleh dimakan5.1
Kefir atau susu panggang yang ditapai2.5
Mentega Ghee1.8
Mentega1.5
Keju Cheddar1
Keju kotej1
Kacang polong0.8
Grat gandum0.5
Kacang0.5
Buckwheat tanpa tanah0,4
Cendawan Shiitake0,4
Millet0,4
Keju keras0.375
Champignon0.3
Cendawan putih0.2
Roti rai0.18
Krim masam 30% lemak0.15
Krim 20% lemak0.12
Jus lemon dan lobak merah0.1
Cendawan madu0.1
Pasli, dill, gandum0.1
Roti gandum0.1
Krim 10% lemak0.08
Susu kambing0.06
Susu lembu0.05
  • Argumen seterusnya adalah bahawa penolakan dari ikan menyebabkan kekurangan asid poli tak jenuh omega-3. Kekurangan omega-3 boleh menjadi penyebab katarak dan penyakit kardiovaskular. Walau bagaimanapun, asid lemak yang sama ini juga terdapat dalam minyak sayuran. Yang paling kaya adalah biji rami, bijan, cedar, rapeseed dan minyak zaitun. Minyak biji rami mengandungi tiga kali lebih banyak asid lemak omega-3 daripada minyak ikan! Satu sudu biji biji rami mengandungi keperluan harian. Omega-3 kaya dengan biji labu, biji sawi dan biji bunga matahari. Omega-3 terdapat dalam jumlah besar dalam kacang soya dan tauhu. Seterusnya datang kacang mete, walnut, kacang brazil dan kacang pain. Sayuran salib kaya dengan omega-3: kubis putih, kembang kol, kubis Brussels, brokoli, bayam, zucchini, selada. Dari ramuan herba, marjoram dan kemangi sesuai untuk penambahan omega-3, dari tanaman akar - lobak, lobak dan artichoke Yerusalem. Bagi omega-3, seperti protein dan vitamin, anda hanya memerlukan pencernaan yang sihat..
  • Hujah lain adalah bahawa vegetarianisme berbahaya, bahkan dikontraindikasikan untuk orang yang menderita sindrom asthenik (sindrom keletihan kronik), lemah, pulih dari pembedahan. Dan di sini juga, semuanya bergantung pada kemampuan tubuh untuk mengasimilasi makanan ini atau makanan itu tanpa terlalu banyak tekanan. Dengan asthenia, seseorang perlu makan dengan baik dan tidak terlalu banyak bekerja, dan pencernaan adalah proses yang memakan tenaga. Jadi mengapa tidak membuatnya lebih mudah? Dengan asthenia, orang pasti dikontraindikasikan:
  • makanan rendah lemak, kerana lemak mengandungi asid lemak tepu semasa pemecahan - sumber sintesis ATP. Minyak sayuran dapat memenuhi keperluan lemak dengan sempurna.
  • makanan bergoreng. Sukar dicerna dan mengandungi karsinogen yang muncul selepas pemprosesan termal minyak.
  • makanan keselesaan, makanan segera, makanan dalam tin, makanan ringan, produk tenusu dan keju, bahan tambahan makanan dengan kod E dan makanan mati yang lain. Ia tidak akan bermanfaat, tetapi memerlukan banyak tenaga dari tubuh untuk pencernaan dan penggunaannya. Untuk mencerna keju dan produk tenusu, seseorang memerlukan rennet, yang hanya dimiliki oleh bayi tenusu pada tahun-tahun pertama kehidupan.
  • acar, perap juga tidak berkhasiat dan mengandungi garam, cuka dan bahan pengawet lain.
  • gula-gula: pelbagai pastri, pengawet, jem, jus manis dan soda. Peralatan insular dimuat, dan karbohidrat berlebihan disimpan dalam tisu adiposa. Buah segar cukup untuk menambah simpanan glukosa, selain itu, gula halus, dalam bentuk tulen tanpa serat, kurang dicerna.
  • produk dan ubat-ubatan yang mengandungi kafein (kopi, teh, minuman beralkohol). Akan menyebabkan kesan goncangan soda - lonjakan vivacity akan digantikan oleh penurunan yang lebih besar.

Kelemahan utama adalah jelas. Masih banyak keberatan, seperti kekurangan unsur surih, zat besi, beberapa vitamin... Tetapi akhirnya tubuh manusia dapat memperuntukkan semua yang diperlukannya dari makanan tumbuhan. Satu-satunya soalan ialah berapa banyak yang diperlukan dan seberapa berkesan penyerapannya? Beberapa bahan dapat disintesis di dalam, dengan syarat tidak ada kerosakan dan penyakit. Bukan untuk mengatakan bahawa peralihan ke vegetarian adalah selamat untuk semua orang, terutama bagi perwakilan peradaban moden, tetapi dari sudut pandang fisiologi, ia dapat diterima oleh manusia. Ketika beralih ke vegetarian, seseorang harus dipandu oleh keadaan kesihatan dan kemampuan fizikalnya sendiri, menguatkan dan menyembuhkan badan, dan tidak merobohkannya, menyesuaikannya dengan cara yang baru dengan cara yang baru.;

Peralihan yang betul ke vegetarian adalah proses progresif yang kompleks yang merangkumi tidak hanya perubahan diet, tetapi juga kajian semua masalah kesihatan yang ada.

Sekarang beberapa perkataan mengenai faedah vegetarian.

  • Sudah tentu, membuang pencernaan dan melawan berat badan berlebihan. Makanan tumbuhan kurang berkhasiat, kaya serat, dan diserap lebih cepat. Motilitas usus bertambah baik, mikroflora menormalkan.
  • Toksin dihilangkan, kolesterol kembali normal. Makanan vegetarian adalah pencegahan yang sangat baik terhadap beberapa jenis barah, darah tinggi dan penyakit jantung koronari, asma, alergi, arthritis, arthrosis dan osteoporosis, diabetes jenis 2. Dengan vegetarian, batu cenderung terbentuk di pundi hempedu dan buah pinggang. Terdapat pengaktifan imuniti dan peningkatan penampilan (keadaan kulit, rambut, kuku).
  • Lonjakan tenaga. Tenaga yang dibelanjakan untuk pencernaan diperlukan lebih sedikit. Rasa berat setelah makan hilang, tidur malam menjadi lebih lengkap kerana penyingkiran beban dari saluran gastrointestinal.
  • Perubahan mood dan cara berfikir. Dengan peningkatan aktiviti, minat lama seseorang diperbaharui dan minat baru muncul..

Sudah tentu, kesan positif dari peralihan ke vegetarian dapat dicapai dengan syarat kesihatan tubuh tidak menderita, jadi proses peralihan harus dilakukan dengan benar dan bertahap. Sekiranya tidak mungkin beralih sepenuhnya ke diet nabati kerana beberapa keadaan, maka anda harus menggunakan sebahagian diet vegetarian - memperkenalkan hari puasa, meningkatkan jumlah produk tanaman segar. Tanya bagaimana untuk beralih ke vegetarian tanpa bahaya diperlukan bukan sahaja dari doktor, tetapi terutama dari badan anda, hanya akan memberitahu anda di mana ada masalah dan rintangan tersembunyi.

Sekiranya kita bercakap tentang keadaan orang tertentu, maka anda mesti terlebih dahulu mengetahui kumpulan kesihatan yang dia ada. Kumpulan kesihatan pertama adalah orang yang secara praktikalnya sihat, tidak mempunyai penyakit kronik dan kelainan, tidak mempunyai tabiat buruk yang mempengaruhi kesejahteraan mereka dengan ketara. Sedikit penyimpangan tekanan darah dibenarkan, yang tidak mempengaruhi kesejahteraan. Kumpulan kedua terdiri daripada orang-orang dengan penyakit kronik yang tidak mengurangkan kemampuan mereka untuk bekerja dan tidak mengalami eksaserbasi dan orang-orang dengan tabiat buruk yang jelas, yang menyebabkan kemerosotan keadaan mereka secara beransur-ansur. Kumpulan ketiga - kanak-kanak kurang upaya, orang kurang upaya dan orang-orang dengan penyakit kronik, disertai dengan pemburukan yang kerap, iaitu orang yang memerlukan pengawasan dan rawatan perubatan yang berterusan.

Bergantung pada penyakit orang itu, kita boleh bercakap mengenai peralihan ke vegetarian secara keseluruhan atau sebahagian. Penyakit seperti kolitis dan patologi gastrointestinal, anemia teruk, gangguan pankreas, kecacatan genetik yang berkaitan dengan gangguan metabolik (cystic fibrosis), serta perubahan tajam dalam diet ketika berpindah dari kawasan yang mempunyai diet daging (kawasan Jauh Utara) memerlukan perhatian khusus tetapi secara umum, diet vegetarian dibenarkan.

Cara beralih ke vegetarian secara beransur-ansur. Langkah untuk beralih ke vegetarianisme

Sebelum anda mula mengubah diet anda, tentukan apa yang anda mahukan:

  • beralih sepenuhnya ke vegetarianisme,
  • ganti beberapa produk haiwan dari meja anda dengan sayur,
  • aturkan makanan puasa, puasa sebentar.

Dengan diet, semuanya mudah - pilih saja teknik yang betul dan ikuti kursus. Apabila mengganti makanan anda dengan sayur-sayuran, cukup untuk mengecualikan makanan yang paling sukar: daging berlemak dan ikan, daging goreng, makanan segera, produk daging yang mengandungi bahan tambahan makanan dan penambah rasa, semua jenis daging asap.

Secara umum, keseluruhan peralihan ke vegetarian dapat dibahagikan kepada tiga peringkat:

  1. Menghilangkan makanan yang paling berat dari diet,
  2. Penggantian hidangan daging secara beransur-ansur dan peralihan kepada vegetarian,
  3. Beralih dari vegetarian biasa ke diet vegan atau makanan mentah.

Tempoh peringkatnya akan berbeza bagi setiap orang, bagi beberapa orang akan mudah untuk meninggalkan yang biasa, tetapi bagi seseorang itu sukar, seseorang akan beralih ke sayur dalam dua bulan, dan yang lain akan memperluas proses ini selama enam bulan atau lebih lama. Perkara yang paling penting adalah berpegang teguh pada konsisten, jangan cuba menjadi ahli makanan mentah atau melepaskan produk yang menjadi asas diet anda hampir sepanjang hidup anda. Mengetahui cara peralihan kepada vegetarian dengan lancar, bersabarlah. Tabiat bernafas boleh menarik anda ke arah yang tidak dijangka - misalnya, seseorang tiba-tiba menjadi manis atau pedas. Latih badan anda secara beransur-ansur, memberi anda peluang untuk membiasakan diri dan menemukan keharmonian dalam menu seimbang baru. Gantikan makanan halus dengan makanan yang tidak ditapis, daging tulen untuk campuran, berat untuk cahaya. Sekiranya anda akan beralih ke vegetarian sepenuhnya, maka sekatan seperti itu boleh menjadi tahap pertengahan. Semasa memikirkan cara beralih ke vegetarian dengan lancar, sebagai permulaan, cukup mengurangkan jumlah makanan yang tidak sihat, baik secara berangka dan juga bahagian. Ubah nisbah protein haiwan dengan protein sayuran, misalnya, jangan memasak potongan daging, tetapi zrazy, bebola daging, gravies campuran. Penting untuk secara beransur-ansur mengurangkan ketajaman rasa - gunakan lebih sedikit garam, lada, gula, cuba menghilangkannya sepenuhnya.

Seseorang yang mempunyai selera yang jengkel tidak akan dapat beralih ke makanan berasaskan tumbuhan dengan cepat, sayur-sayuran akan kelihatan hambar dan tidak sedap, dan selalu menarik untuk goreng, masin, manis, pedas. Matlamat tahap ini adalah untuk mengubah cita rasa. Pelbagai rempah dan masakan oriental, yang terdapat dalam perasa, akan membantu dengan baik dalam hal ini. Berikut adalah beberapa panduan untuk membantu anda beralih ke diet vegetarian:

  1. Makan ketika anda benar-benar lapar, jangan makan berlebihan. Mengelakkan daging akan menyebabkan rasa kekurangan zat makanan, cubalah mengawal selera makan anda. Tetapkan rejimen makan.
  2. Biasakan minum segelas air bersih biasa pada awal pagi..
  3. Keluarkan semua jenis lemak haiwan dari menu yang menggemari lemak sayuran. Anda boleh menggunakan mentega. Lebih-lebih lagi, minyak harus ditambahkan ke dalam pinggan siap pakai, tanpa memerlukan rawatan panas..
  4. Daripada sosej, gunakan pasta keju dan sayur-sayuran, kaviar labu untuk sandwic. Gantikan hidangan daging dan ikan dengan hidangan vegetarian menggunakan sayur-sayuran protein dan cendawan.
  5. Gantikan gula dengan madu (hanya asli, terbukti), buah-buahan, buah-buahan kering. Gula-gula - kurma dan beri.
  6. Cuba memasak makanan sederhana tanpa menggunakan terlalu banyak bahan..
  7. Terokai produk baru. Cuba memasak hidangan dari masakan kebangsaan lain, gunakan rempah. Cuba untuk mengimbangi penolakan daging dengan rasa baru, namun, bereksperimenlah dengan berhati-hati. Makanan yang tidak biasa untuk diet biasa boleh menyebabkan alergi atau gangguan pencernaan di luar kebiasaan..
  8. Minum jus segar, teh herba. Hadkan pengambilan teh, kopi, dan minuman merangsang. Minum air mineral.
  9. Terapkan prinsip: jangan goreng apa yang boleh direbus, jangan rebus apa yang boleh dimakan mentah.
  10. Masukkan hari berpecah, misalnya, hari makanan mentah, hari sayur (mentah atau dimasak), hari beri, hari buah, hari bubur, dll..
  11. Pastikan anda menjalankan prosedur pembersihan. Ubat yang sangat baik - puasa terapeutik dan pembuangan air besar.

Biokimia badan ketika beralih ke vegetarian

Seorang lelaki moden dengan cara hidupnya yang biasa tidak dapat membanggakan kesihatan dan umur panjang yang sangat baik. Piawaian makanan yang diberlakukan oleh peradaban, secara sederhana, tidak sesuai dengan pemeliharaan kesihatan. Sekiranya beberapa abad yang lalu, masakan kebangsaan dari pelbagai bangsa seimbang atau tidak, maka penampilan produk yang disempurnakan, pengganti, penambah rasa, GMO, makanan segera dan lain-lain menjadikan pemakanan manusia menjadi proses penyerapan tanpa rasa dari semua yang rasanya enak. Akibatnya, orang kehilangan bukan hanya kesihatan, tetapi juga kebebasan memilih yang sihat dalam soal makanan. Soalan "Bagaimana beralih ke vegetarianisme?" meningkat, sebagai peraturan, pada titik perubahan dalam kehidupan seseorang, jadi mari kita perhatikan apa yang berlaku dalam tubuh ketika mengubah jenis makanan. Proses apa yang sedang berjalan dan apa yang sedang berubah.

Tubuh manusia melawan pengasidan dengan tiga cara: menghilangkannya melalui saluran pencernaan, ginjal, paru-paru dan kulit; meneutralkan dengan mineral atau terkumpul dalam tisu. Sekiranya tahap BCB menjadi terlalu rendah atau terlalu tinggi, maka sel-sel badan meracuni diri mereka dan mati..

Dengan pengasidan, pemindahan oksigen bertambah buruk, zat-zat kurang diserap, dan unsur-unsur seperti besi, kalsium, kalium, natrium dan magnesium dikeluarkan sepenuhnya, menyebabkan keadaan bertambah buruk. Unsur-unsur berguna ini digunakan untuk meneutralkan asid, akibatnya penurunan hemoglobin dan osteoporosis berkembang. Apabila zat besi hemoglobin digunakan untuk meneutralkan asid, seseorang merasa letih, jika kalsium dimakan, insomnia dan kerengsaan muncul. Kerana penurunan simpanan alkali tisu saraf, aktiviti mental terganggu. Tubuh mengambil kalsium dan magnesium dari tulang.

Pengasidan persekitaran dalaman disebut asidosis, dan ini membawa kepada pemakanan yang tidak betul dan adanya tabiat buruk. Asidosis sering dikaitkan dengan diabetes. Jadi apa yang mengasidkan badan? Secara semula jadi, pertama sekali - produk yang dimakan oleh seseorang. Seperti:

  • daging, ikan, ayam, telur, produk tenusu;
  • apa-apa yang mengandungi gula;
  • sebarang produk tepung;
  • minuman beralkohol dan berkarbonat. Soda adalah produk yang paling berasid dengan tahap PH 2, 47-3, 1!
  • kopi, koko, teh hitam, minuman buah;
  • cuka, sos, mayonis, makanan acar;
  • minyak sayuran, dll..

Di samping itu, keasidan makanan ditingkatkan dengan perlakuan panas, pemanis dan pengetinan, serta penyimpanan dan penapaian yang lama. Malah sayur-sayuran yang telah digoreng dan direbus menjadi masam! Sangat mempengaruhi BSC dan faktor psikologi. Tekanan, kegembiraan, kekurangan udara segar dan ekologi yang buruk, pengaruh radiasi elektromagnetik. Mengganggu gaya hidup KShB yang tidak aktif.

Produk alkali merangkumi:

  • semua sayur-sayuran mentah, beri, bijirin, kacang-kacangan dan buah-buahan (kecuali buah sitrus dan anggur);
  • kehijauan;
  • minyak biji rami dan biji rami;
  • keju kambing dan susu kambing;
  • decoctions herba, dll..

Berikut adalah jadual anggaran kesan makanan pada BAL badan:

  1. pengoksidaan atau pengalkali yang lemah,
  2. pengoksidaan sederhana atau alkalinisasi,
  3. pengoksidaan atau pengalkali yang kuat,
  4. pengoksidaan atau pengalkali yang sangat kuat.

Aprikot segar-3
Aprikot kering-4
Epal segar-2
Epal kering-2
Pisang masak-2
Pisang hijau2-
Anggur-2
Jus anggur semulajadi-2
Jus anggur manis3-
Plum kering-3
Plum acar2-
Persik-3
Ceri-2
Jus lemon semulajadi-3
Jus lemon manis3-
Jus oren semula jadi-3
Tembikai-3
Tembikai-3
Prun-3
Kismis-2
Tarikh-2
Buah ara kering-4
Kismis-3
Kranberi-1
Beri (pelbagai jenis)-2-4
Buah (hampir semuanya)-3
Buah rebus dengan gula1-3-
Kobis-3
Kembang kol-3
Saderi-4
Timun segar-4
Dandelion (hijau)-3
Selada-4
Bawang-2
Parsnip-3
Kacang hijau-2
Kacang kering2-
Lobak-3
Lada-3
Tomato segar-4
Lobak-4
Kentang yang dikupas-3
Kacang segar-3
Kacang kering11
Kacang panggang3-
Kisar barli2-
Barli1-
Kanji2-
Grat gandum-3
Kepingan hominy dan jagung2-
Roti hitam1-
roti putih2-
Tepung putih2-
Susu keseluruhan-3
Susu whey-3
Kacang tanah2-
Badam2-
Keju keras2-
Keju lembut1-
Krim2-
Telur (keseluruhan)3 = "border-image: awal;"> -
Telur (protein)4-
Daging lembu1-
Lembu3-
Hati daging lembu3-
Anak ayam3-
Permainan1-4-
Kambing rebus2-
Rebusan kambing1-
Ham segar tanpa lemak2-
Bacon berlemak1-
Bacon kurus2-
Babi tanpa lemak2-
Ikan (mana-mana)2-3-
Halibut3-
Udang karang4-
Tiram4-
Kerang3-

Selain masalah dengan pelanggaran BSP, terdapat fenomena yang berkaitan seperti leukositosis. Leukositosis adalah keadaan darah di mana jumlah sel darah putih meningkat. Terdapat konsep leukositosis makanan, apabila pengagihan semula leukosit dan peningkatan jumlahnya dalam darah periferi berlaku ketika makan makanan dalam darah. Dengan leukositosis bawaan makanan, walaupun makanan memasuki mulut, peningkatan kepekatan leukosit dalam darah terjadi. Ia disebabkan oleh tahap PH makanan yang anda makan. Keseimbangan asid menyebabkan mobilisasi, di samping itu, jika hidangannya adalah daging, tubuh akan bertindak balas terhadap protein asing sebagai pencerobohan. Keadaan kegembiraan ini berlangsung selama satu setengah jam. Jelas bahawa refleks seperti itu, yang dimanifestasikan beberapa kali sehari, meletihkan badan dan mengurangkan daya tahan tubuh. Apabila beralih ke makanan tumbuhan mentah, leukositosis tidak diperhatikan. Anda boleh melemahkan manifestasi leukositosis jika anda makan makanan mentah sebelum makan - salad, sayur-sayuran keseluruhan.

Beralih ke diet vegetarian juga meringankan beban pada limpa dan pundi hempedu, hati dan ginjal, yang terlibat dalam proses metabolisme protein. Protein yang berlebihan dan tidak dicerna dalam badan tidak disimpan, tetapi dikeluarkan. Hipertrofi buah pinggang dan hati sering diperhatikan dengan pengambilan protein yang berlebihan.

Kesimpulannya, kita dapat mengatakan bahawa peralihan ke diet vegetarian:

  • meningkatkan keseimbangan PH dan mengalkali badan;
  • meningkatkan imuniti dan meningkatkan proses metabolik dalam badan, mendorong peremajaan;
  • membersihkan badan toksin dan melegakan sejumlah penyakit yang berkaitan dengan terak (hipertensi, alahan);
  • menyembuhkan atau melemahkan penyakit autoimun;
  • membebaskan tenaga yang sebelumnya dibelanjakan untuk mencerna makanan berat;
  • membantu menormalkan tidur dan rehat;
  • meningkatkan aktiviti mental dan menghilangkan kesan kelesuan selepas makan;
  • melegakan pergantungan psikologi pada pilihan rasa.

Tenaga Berubah Ketika Menjadi Vegetarian

Hampir setiap literatur mengenai vegetarianisme mempunyai aspek moral: penulis menarik rasa belas kasihan dan cinta manusia terhadap haiwan, mendesak pembaca untuk melepaskan daging. Secara semula jadi, anda tidak boleh memasak potongan daging tanpa membunuh makhluk hidup. Bagi mereka yang belum mendapat belas kasihan dari perenggan pertama, penulis memberikan hujah berikut - mengenai komponen emosi produk, mengenai getaran halus dan kesakitan yang dibawa oleh hidangan daging. Walau bagaimanapun, banyak yang berpendapat dengan pernyataan ini, mengatakan bahawa semua tenaga negatif "dipusatkan" semasa rawatan panas daging. Sebagai eksperimen dengan air menunjukkan, yang, seperti semua orang tahu, mencatat maklumat, setelah mendidih atau membekukannya, ia menjadi semula jadi bersih dan neutral. Mungkin begitu, tetapi daging masih bukan air, protein yang didenaturasi tidak kembali ke keadaan sebelumnya dengan keajaiban.

Apa yang sukar untuk dibantah adalah proses kimia yang berlaku di dalam tubuh haiwan, yang menyebabkan kematian. Tekanan dialami oleh semua makhluk, dan tekanan yang kuat tidak akan membawa apa-apa yang berguna. Latar belakang hormon berubah, penyakit tersembunyi diperburuk, otot dan saluran darah spasmodik, komposisi kimia plasma darah berubah. Apa sebenarnya yang ada di meja makannya, tidak ada satu pun makmal kimia yang akan berusaha untuk memberitahu, bagaimanapun, menggambarkan di tingkap kafe dan restoran yang menyajikan terutamanya hidangan daging khasnya, ayam tersenyum dan lembu gembira adalah kemunafikan..

Mari abstrak sedikit dari hujah agama. Kasih sayang adalah berkat besar, tetapi tidak semua orang memiliki kemampuan untuk mengalaminya ketika menggunakan nugget atau kebab. Namun, hakikatnya daging adalah produk mati. Mustahil untuk mengambil gambar aura hidup daripadanya. Dan, seperti mana-mana produk yang mati, menurut undang-undang biologi, ia boleh terurai. Orang telah belajar mengaut ikan, membeku, daging kalengan, tetapi kenyataannya tetap ada: tidak ada yang hidup dalam makanan daging. Pada masa yang sama, tumbuh-tumbuhan (jika segar, tidak digoreng, direbus, dibekukan atau diperam) mempunyai aura, oleh itu, mereka tetap hidup walaupun telah dipetik dan dikumpulkan dari tanah. Sudah tentu, semuanya mempunyai jangka hayat tersendiri, sayur-sayuran dan buah-buahan akan membusuk dari masa ke masa, tetapi jika dibandingkan dengan bangkai daging, mereka tetap hidup lebih lama.

Dalam buku Volosyanko M.I. dan Potapova I.A. "Alkimia peremajaan badan. Pendekatan tidak konvensional "menggambarkan percubaan yang menarik:

Anak anjing tikus yang baru lahir diberi susu semula jadi untuk menyaksikan mereka berkembang. Kemudian, bagi beberapa anak anjing, susu itu diganti dengan campuran buatan tetapi serupa. Campuran mengandungi semua bahan yang sama hingga enzim, tetapi diperoleh secara kimia. Yang lain diberi air. Akibatnya, tikus dari kumpulan pertama layu dan mati. Kumpulan kedua bertahan sedikit lebih lama. Percubaan diulang, tetapi kali ini sedikit susu semula jadi ditambahkan ke dalam campuran buatan. Tikus tumbuh normal dan sihat. Berdasarkan ini, para saintis menyimpulkan bahawa produk semula jadi yang diperoleh secara semula jadi (tidak masalah - dari haiwan atau tumbuhan yang masih hidup), dan bukan secara kimia, mempunyai tenaga halus yang tidak dimiliki oleh makanan buatan dan mati. Sayangnya, masyarakat bertamadun secara harfiah bergantung pada produk tiruan yang direka oleh industri makanan moden, seperti kereta di sebuah kilang..

Dengan memakan makanan, tubuh tidak hanya menerima molekulnya, tetapi juga semua tenaga yang terdapat di dalam sel. Tenaga apa yang terkandung dalam sel mati? Paling tidak, paling tidak, tenaga kematian, sebagai gambaran proses pembusukan dan pembusukan. Dengan sendirinya, itu baik - segala sesuatu di dunia ini boleh mati dan berubah - tetapi mengapa anda harus memakannya dan memasukkannya ke dalam keseimbangan tenaga anda? Tumbuhan, ketika matang, tepu dengan tenaga matahari, angin, bumi, mereka tidak membawa tambahan emosi yang kuat sebagai produk haiwan, oleh itu, dari segi pengisian tenaga, makanan tumbuhan segar dan mentah lebih awal daripada yang lain. Ini bukan sahaja mengisi kekuatan, tetapi juga tidak memperkenalkan program maklumat tenaga yang berbahaya. Tumbuhan yang dirawat dengan panas mengekalkan nilai energinya hanya selama beberapa jam setelah memasak, jadi pakar dalam pemakanan vegetarian menasihatkan agar segera makan makanan dan jangan menyimpannya, bersiap terlebih dahulu. Sekiranya makanan telah bertahan lama (sehari atau lebih), dipanaskan atau direbus beberapa kali, tidak akan ada faedahnya.

Dalam makanan yang diproses dengan api atau bahan pengawet, hampir tidak ada tenaga halus. Seseorang, makan dengan cara ini, habis tenaga. Selama bertahun-tahun, makan makanan kosong dan mati seperti itu, orang menjadi malas, lesu dan tidak apik, kehilangan selera hidup, jatuh tertekan. Walaupun cuba merasakan sensasi, mereka tidak mendapat emosi dan kekuatan seperti makanan hidup, dan sebagai hasilnya, bahkan hidangan yang paling halus menjadi membosankan. Pernahkah anda perhatikan bahawa minat terhadap buah-buahan segar dan beri, sayur-sayuran dan herba tidak hilang selama bertahun-tahun, dan makanan yang disediakan oleh pakar masakan boleh bosan dari masa ke masa?

Mari kembali ke buku karya M. I. Volosyanko dan I. A. Potapov. Satu lagi eksperimen menarik dijelaskan di sana:

Mereka mengambil seribu ekor tikus dan membaginya menjadi tiga kumpulan, memanggil "Whitechapel" pertama (di daerah London), "India" dan "Hunza" (suku gunung makanan mentah). Mereka disediakan dengan keadaan yang selesa, tetapi makanannya dibuat berbeza. Yang pertama makan semua yang dimakan oleh orang Inggeris: roti, jem, makanan dalam tin, daging, telur, susu, dll. Yang terakhir makan sesuai dengan prinsip budaya Hindu, yaitu, mereka vegetarian. "Hunza" makan makanan mentah: kacang, buah, sayur, biji - sesuai dengan diet suku. Setelah beberapa lama melakukan pemerhatian, para saintis menyimpulkan hasilnya.

Kumpulan pertama telah sakit dengan semua penyakit yang dialami oleh orang Inggeris: dari kecil hingga kronik dan pikun. "Orang Hindu" secara umum mempertahankan kesihatan mereka, tetapi menderita penyakit yang sama yang berleluasa di India. Kumpulan ketiga ternyata sihat sepenuhnya. Tetapi bukan ini yang mengagumkan para saintis, tetapi bagaimana haiwan eksperimen itu berperilaku: wakil kumpulan pertama agresif, gugup dan suka berperang, mereka bertengkar sesama sendiri dan saling menggigit hingga mati; kumpulan kedua lebih damai, pertempuran berlaku dengan cepat dan tanpa kematian; kumpulan ketiga dibezakan oleh ketenangan dan kedamaian yang jarang berlaku, mereka bermain sesama sendiri, makan bersama dan berehat bersama. Kesimpulan yang disarankan sendiri - gaya makan menentukan tingkah laku, sekurang-kurangnya, ia mempengaruhi jiwa.

Seseorang akan berkata: “Bagaimana dengan pemangsa pemakan daging di alam? Mereka hidup, berlari dan sihat. " Tetapi, pertama, seseorang tidak memakan ayam atau lembu seperti singa - hidup, merobeknya dan menelan daging mangsa yang masih bernafas. Singa tidak membekukan tenderloin, tidak memanggang stik, tidak membakar ayam tembakau. Tidak ada orang yang waras dan tidak berada di ambang kegilaan lapar yang pernah bermimpi memakan ayam, arnab, atau ikan hidup. Kedua, seseorang tidak boleh memakan daging mentah, bahkan orang buas di hutan memasaknya setelah memburu. Sebaliknya, pemakan beradab, menambah makan malam dengan begitu banyak bahan tambahan sehingga rasa daging itu sendiri benar-benar menguap. Dan, ketiga, pemangsa secara semula jadi tidak mempunyai pilihan - untuk memakan seekor kijang atau rumput, alam memaksanya untuk menjadi pemburu. Dengan setiap perburuan baru, menerima bukan hanya makanan material, tetapi juga tenaga, dia memupuk sifat pembunuh. Manusia bukan sahaja material, tetapi juga rohani. Dia memiliki pilihan: untuk mengembangkan kemanusiaan, kasih sayang dan cinta pada dirinya sendiri, atau tinggal di antara binatang, hidup sesuai dengan undang-undang hutan. Memilih apa yang hendak dimakan, kita masing-masing memilih jalan peningkatan atau penurunannya sendiri, yang membawa kepada perkembangan atau kematian.

Pakar Ayurveda membahagikan semua makanan menjadi tiga kumpulan sesuai dengan tenaga yang dibawanya. Ketiga-tiga guna menentukan watak semua makanan yang sesuai untuk dimakan oleh manusia. Penggunaan pertama adalah kejahilan (tamas). Produk dari kumpulan ini tidak mempunyai tenaga positif, dan selalunya mempunyai tenaga patogen. Pada manusia, mereka memiliki sifat-sifat seperti kemalasan, rasa putus asa, sikap tidak peduli dan sikap tidak peduli, kebodohan, ketakutan dan pencerobohan, mengisi pikiran dengan pemikiran suram, menghilangkan iman pada diri mereka sendiri, menjadikan hidup sebagai tujuan tanpa tujuan. Penggunaan kedua adalah semangat (rajas). Makanan yang bersemangat membangkitkan rasa gementar, marah, nafsu, degil yang tidak sihat, memperburuk tidur, mendorong seseorang untuk menjadi terlalu aktif di dalam badan dan fikiran, yang menyebabkan terlalu banyak latihan. Kegunaan ketiga - kebaikan (sattva) mengisi seseorang dengan ketenangan dan ketenangan, kegembiraan dan kedamaian, tubuh dan fikiran pada masa yang sama berfungsi dengan bersungguh-sungguh, tetapi tanpa beban berlebihan, pemikiran menjadi lebih jelas, kegelisahan hilang.

Dengan peralihan ke vegetarianisme, bukan sahaja fisiologi tubuh berubah, tetapi juga jiwa manusia, ini diperhatikan tidak hanya oleh agama, tetapi juga oleh para saintis. Ini sebahagiannya disebabkan oleh peningkatan keadaan kesihatan, tetapi pada tahap yang lebih besar - disebabkan oleh pembersihan toksin, pembentukan asing, parasit, dan lain-lain dari tenaga patogen. Mengeluarkan semua sampah dari bidang biografinya, seseorang tidak hanya sembuh di semua peringkat, dia membuka jalan menuju pertumbuhan rohani! Peningkatan kendiri rohani tidak mungkin dilakukan jika badan halus tersumbat. Sensitiviti terhadap aliran tenaga muncul, intuisi dan keupayaan untuk empati berkembang.

Apa yang akan membantu membuat peralihan ke vegetarianisme

Peralihan ke vegetarian tidak hanya menyiratkan perubahan jenis pemakanan, tetapi juga penstrukturan keseluruhan aktiviti tubuh, sebagai akibatnya - perubahan gaya hidup. Mengubah cara hidup, seseorang mungkin menghadapi masalah dan rintangan dalam perjalanan menuju tujuan, oleh itu perlu untuk melaksanakan perubahan secara menyeluruh. Dengan menghilangkan produk daging dari diet anda, anda tentu saja akan mengalami tekanan yang perlu ditanggung. Bagaimana cara pergi vegetarian tanpa bahaya? Pertama, untuk menarik emosi positif - dari komunikasi dengan orang yang dikasihi, kreativiti, pelaksanaan aktiviti yang menarik, dan kedua, untuk menyokong badan, memberi perhatian kepada pendidikan jasmani.

Prosedur pembersihan akan sangat membantu dalam peralihan kepada vegetarian. Mungkin mereka tidak akan membawa kesenangan, tetapi proses penyusunan semula badan akan sangat memudahkan, mengurangkan kemungkinan ketidakselesaan. Puasa adalah kaedah terbaik untuk membuang toksin dan menggerakkan kekebalan tubuh, puasa adalah kaedah paling berkesan untuk mengatasi masalah berat badan berlebihan. Di samping itu, sebagai pertapa, puasa akan membantu mengatasi citarasa, kebiasaan makan makanan yang enak pada waktu malam, kebiasaan makan berlebihan dan makanan ringan ketika berlari. Berpuasa juga membantu menegakkan kembali tabiat makan, dan ketika beralih ke vegetarian, sangat penting untuk melatih tubuh makan pada waktu tertentu. Badan akan berhenti menyimpan bahan untuk kegunaan masa depan, ia akan mula mengedarkan makanan yang diterima dengan lebih berkesan, ia tidak akan menyeksa anda setiap kali dengan selera makan yang tidak sabar ketika melihat makanan. Sebagai peraturan, setelah mengalami kelaparan yang serius, tubuh itu sendiri dengan mudah beralih ke makanan tumbuhan, tanpa mengalami keperluan daging atau produk buatan yang berat.

Selain berpuasa, ada set prosedur pembersihan lain: baik perubatan (enema, mengambil diuretik, ubat koleretik), dan khusus (shogkarmas yogik, mandi Rusia).

Senaman udara dan pernafasan segar adalah penolong yang baik dalam peralihan kepada vegetarian. Udara juga makanan. Dan bersih, udara segar bersih, makanan segar. Sekiranya anda memutuskan untuk pergi ke alam sambil mengubah cara makan, maka hasilnya akan lebih mudah dicapai. Melalui pernafasan, tubuh tidak hanya tepu dengan oksigen, tetapi juga membuang banyak toksin. Membersihkan saluran pernafasan mempunyai kesan yang baik untuk semua sistem: pencernaan, kardiovaskular, saraf. Tetap di udara segar akan membantu mengembalikan tidur dan rehat, menjadikan semua bioritme menjadi harmoni.

Aktiviti fizikal adalah separuh pertempuran. Apabila beralih ke vegetarian, mekanisme pembersihan akan bermula di dalam badan, yang, jika tidak ada pergerakan, akan lesu atau pudar. Aktiviti badan bukan sahaja akan memastikan penghapusan toksin, tetapi juga menggerakkan reaksi yang terhambat. Kerja minda akan bertambah baik, perhatian, ingatan akan meningkat, metabolisme akan menormalkan, aliran darah ke organ akan membantu mereka bekerja dengan lebih berkesan. Sudah tentu, kita bercakap mengenai tekanan rekreasi, dan bukan mengenai kerja fizikal yang melelahkan dan sukar. Sekiranya anda menolak makanan daging pada hari-hari pertama, anda mungkin mengalami kekurangan zat makanan dan kelesuan, tetapi ketika anda beralih ke makanan tumbuhan, sensasi ini akan hilang, digantikan oleh rasa ringan dan semangat. Aktiviti seperti berenang, berlari, senamrobik, menari sukan akan menjadi penolong yang sangat baik. Amalan yoga bernafas lebih hebat lagi..

Dalam proses beralih ke vegetarian, seseorang mungkin menghadapi kemerosotan keadaannya. Sekiranya terdapat penyakit atau bertambahnya penyakit, masalah kesihatan yang paling teruk akan muncul, yang harus diperhatikan. Sekiranya anda mengetahui tentang penyakit anda terlebih dahulu, maka cuba sesuaikan diet anda, ambil langkah-langkah menghilangkan tekanan. Sekiranya sesuatu tiba-tiba dibuka, ini bukan alasan untuk panik. Ini tidak bermaksud bahawa anda harus melepaskan idea untuk beralih kepada vegetarian dan kembali ke cara hidup lama anda. Dengan penyusunan semula kehidupan global, tempat-tempat yang paling bermasalah mula-mula keluar. Lebih baik menyelesaikan masalah daripada menguburkannya lagi di kedalaman badan anda..

Tetapi penolong yang paling setia adalah tekad dan sikap positif anda sendiri. Kesetiaan dan rasa kasihan pada diri sendiri tidak akan memberikan hasil yang positif, cuba merasai kesenangan dan kegembiraan dari gaya hidup baru. Temukan saat-saat positif baru, peluang baru, jangan ingat dengan menyesal apa yang anda tinggalkan.

Meringkaskan apa yang telah dikatakan, kami menyenaraikan teknik yang memudahkan proses beralih ke diet nabati:

  • mod tidur dan rehat yang ditetapkan;
  • kaedah pengambilan makanan yang ditetapkan;
  • membersihkan badan dengan pelbagai cara;
  • aktiviti fizikal;
  • udara segar dan mengurangkan kesan berbahaya dari persekitaran (termasuk komputer, telefon, peralatan rumah tangga);
  • kurang tekanan, mood yang baik.

Setelah anda membuat keputusan, buat rancangan dan fikirkan bagaimana beralih ke vegetarian secara beransur-ansur agar tidak membahayakan tubuh, jangan lupa tentang motivasi dan fakta bahawa kejayaan tidak berlaku dengan serta-merta. Dengan membuat semula diri, mengubah tabiat anda, anda memperbaiki diri; orang yang anda sayangi dapat memberikan pertolongan yang besar dalam usaha baik ini dengan sokongan mereka. Selalunya, orang moden mempunyai sikap negatif terhadap vegetarian, mengutuknya dan tidak mempercayai cerita dan ulasan bertulis. Sekiranya anda tidak mendapat sokongan, cari keberanian untuk meyakinkan keluarga anda dengan menunjukkan kesan gaya hidup baru dengan contoh anda. Dalam sebilangan besar kes, hasilnya positif. Sekiranya anda gagal menjangkiti keluarga dan rakan anda dengan teladan anda, anda sekurang-kurangnya akan menghilangkan mitos mengenai bahaya vegetarian dan membebaskan diri anda dari kecaman mereka. Walau bagaimanapun, tidak ada cara yang lebih baik untuk menguji teori daripada melakukan eksperimen, yang utama adalah tidak tergesa-gesa, melakukan semuanya mengikut peraturan dan mengingati keunikan fizikal dan rohani setiap orang.