Bawang mentol

Bawang muncul lebih dari empat abad yang lalu. Dia datang kepada kami dari Mesir. Bawang adalah sayuran yang sangat diperlukan dalam memasak, dan juga ubat dalam perubatan tradisional. Bawang mempunyai bau yang pelik, dan terima kasih kepada fitonutida yang terdapat di dalamnya, ia berkesan melawan mikroorganisma patogen. Bukan hanya mereka mengatakan "Bawang berasal dari tujuh penyakit." Bawang meningkatkan rasa enak hidangan dan mempromosikan asimilasi makanan.

Tidak sukar untuk menanam bawang, tetapi kadang-kadang memerlukan beberapa tahun untuk mendapatkan hasil dari mentol yang boleh dipasarkan. Bawang ditanam bukan hanya untuk penggunaan peribadi, tetapi juga dijual. Ini adalah pekerjaan yang menguntungkan, kerana dengan keadaan agroteknik, penuaian dan penyimpanan yang tepat, bawang tidak dapat kehilangan persembahannya hingga penuaian berikutnya..

Jenis bawang terbaik untuk penanaman peribadi

Apabila memilih pelbagai jenis bawang untuk ditanam, ciri-cirinya harus diambil kira. Semestinya produktif dengan kualiti yang tinggi..

Jenis bawang terbaik

Aleko. Sedang masak, mentol mempunyai warna ungu yang jelas. Pematangan berlaku tiga bulan selepas penanaman. Ciri khas dari pelbagai bawang ini adalah banyak kehijauan dan hasil yang tinggi. Kelebihan: penuaian yang kaya, penyimpanan jangka panjang, rasa tajam.

Emas. Variasi bawang masak sederhana dengan bawang rata emas bulat, itulah sebabnya ia mendapat namanya. Mentol dengan pelbagai diameter ini, seberat 50-130 gram.

Timiryazevsky. Pelbagai ini dapat ditanam di garis lintang utara. Mentolnya padat dengan bentuk yang rata atau bulat dan pulpa putih salji, seberat 50-70 gram. Sekam kuning-keemasan.

Jenis bawang terbaik untuk simpanan

Sturon. Ia mempunyai kepala bulat dan biasa yang berkualiti tinggi. Memberi hasil panen yang banyak.

Stuttgarter bertambah. Pelbagai masak awal. Memasak 70 hari selepas penanaman. Kepalanya bulat - rata, berat kira-kira 150 gram, dagingnya tajam.

Orion. Varietasnya memberikan hasil panen yang kaya dari bulat, bahkan mentol, dengan berat sekitar 200 gram. Memasak lebih awal, boleh ditanam di wilayah utara. Ia dianggap sebagai jenis yang paling biasa di kalangan tukang kebun..

Keadaan tumbuh untuk bawang

Kualiti penting sayur ini adalah ketahanan frosnya. Benihnya dapat bercambah pada suhu rendah, dan suhu optimum untuk perkembangan yang baik adalah 15 darjah. Bawang dewasa dari beberapa jenis pedas bertolak ansur dengan fros, dan untuk varieti manis, fros boleh menjadi ancaman.

Harus diingat bahawa bawang menyukai tanah berkhasiat dengan reaksi neutral, dan juga cahaya matahari yang banyak. Kawasan dengan rumpai mempunyai kesan menyedihkan pada bawang. Memerlukan penyiraman dalam tempoh perkembangan aktif.

Lebih baik menanam bawang di tempat yang tinggi, dan tanahnya harus berkhasiat.

Perlu menyiapkan tanah untuk bawang setelah membersihkan tanah dari penanaman tahun lalu. Melonggarkan tanah dilakukan hingga kedalaman 5 cm. Pada bulan September, tanah digali kembali bersama-sama dengan superfosfat. Oleh kerana bawang ditanam lebih awal, tempat ini mesti disenyawakan dengan humus setelah salji mencair dan tempat tidur mesti dibentuk.

Kaedah pembiakan bawang

Untuk penyebaran bawang, dua kaedah boleh digunakan: biji dan sevkovy.

Kaedah benih

Kaedah ini mengira penaburan nigella di dalam tanah - biji bawang. Hasilnya, set itu akan siap tahun depan. Sevok sama ada dibeli atau dikumpulkan oleh mereka sendiri. Untuk tujuan ini, pada musim bunga, kepala dewasa ditanam pada biji, yang pada musim panas melepaskan anak panah dengan perbungaan.

Setelah berbunga, biji hitam terbentuk, yang mesti dikumpulkan, dikeringkan dan disimpan di dalam beg sehingga ditanam.

Sebelum menyemai bawang, bijinya disusun, memilih spesimen besar dan sihat. Untuk percambahan, biji-bijian direndam dalam larutan mangan dan disimpan dalam goni hingga muncul kecambah. Pengeringan biji dilarang sama sekali. Benih yang ditaburkan disemai hingga kedalaman 2-4 cm dan mulsa menggunakan humus atau gambut.

Adalah mungkin untuk melakukan penyemaian musim sejuk nigella. Benih dikebumikan 2 cm dan kemudian disenyawakan. Pada musim bunga, benih bercambah. Kaedah musim sejuk membolehkan anda menyemai lebih awal.

Kaedah Sevkovy

Sevok disusun, kepala hingga diameter 3 cm dipilih.

Kemudian mentol direndam dalam stimulator pertumbuhan selama sepuluh jam dan dibasmi kuman dengan sulfat tembaga dicairkan dengan air.

Mentol dikebumikan 5 cm ke dalam tanah pada suhu di atas 10 darjah sehingga anak panah benih tidak bercambah. Harus ada 10 cm antara mentol, dan sekitar 20 cm antara baris. Tanah disenyawakan dengan gambut.

Penjagaan bawang

Penjagaan bawang termasuk:

Menyiram. Adalah perlu untuk menyiram budaya dengan baik dari Mei hingga awal Julai. Pengairan dilakukan seminggu sekali. Pada masa ini, bawang sedang berkembang dengan baik. Pada akhir bulan Julai, penyiraman mesti dikecualikan supaya mentol tidak berair.

Melonggarkan bawang

Adalah perlu untuk melonggarkan tanah hingga kedalaman 2 cm untuk mengelakkan pembentukan kerak atau mengeluarkannya. Di samping itu, melonggarkan membantu mencegah penyakit bawang dan pembiakan hama dan mengurangkan pertumbuhan rumpai. Prosedur ini memperkayakan tanah dengan oksigen.

Merumput bawang

Adalah perlu untuk menyiram tempat tidur secara berkala kerana rumpai mempunyai kesan buruk pada tanaman bawang. Anda perlu membuang rumpai selagi masih kecil. Jika tidak, akar rumpai yang terlalu banyak dapat menggerakkan mentol dan membahayakan akarnya, akibatnya bawang berhenti tumbuh.

Bawang berpakaian atas

Kali pertama bawang diberi makan 2 minggu setelah menanam, menggunakan larutan mullein atau kotoran ayam dengan penambahan urea. Kali kedua diberi makan dua minggu kemudian, dengan baja kalium dan superfosfat. Penyusuan kali ketiga dilakukan apabila mentol mencapai ukuran terbesar. Kali ini, penyusuan kompleks digunakan.

Dianjurkan untuk menanam dill, calendula berhampiran bawang, mereka mencegah munculnya serangga. Dan wortel yang tumbuh berdekatan tidak akan membiarkan bawang terbang.

Penyakit dan perosak bawang

Bawang boleh diserang oleh sejumlah besar perosak dan penyakit. Penyakit yang paling berbahaya dianggap kerosakan oleh larva lalat, nematoda batang, membusuk bahagian bawah.

Untuk pengembangan mentol yang baik, kesihatan bulu hijau diperlukan, yang merosakkan thrips tembakau, burger bawang, cendawan halus. Ia juga diperlukan untuk melindungi tanaman semasa penyimpanan, kerana tungau bawang dan busuk leher kelabu dapat merosakkannya.

Pengumpulan dan penyimpanan bawang

Penyebaran bulu bawang dan pengeringan leher adalah isyarat pertama untuk penuaian. Ini berlaku pada bulan Ogos. Bawang dikeluarkan dan dibiarkan kering, kemudian dipindahkan ke tempat yang kering dan berventilasi sehingga kering sepenuhnya.

Bawang kering sepenuhnya mesti mempunyai leher yang nipis dan kering. Apabila bawang kering dengan baik, mereka dikumpulkan dalam kotak dan dihantar untuk disimpan. Dengan kaedah penyimpanan yang lain, ekor tidak dipotong, tetapi jalinan ditenun dari bawang dengan tali yang terjalin dan disimpan dalam keadaan tergantung, misalnya, di loteng atau balok di lumbung.

Dianjurkan untuk menuai bawang dalam cuaca cerah berangin, untuk pengeringan terbaik.

Cara menanam dan menanam bawang dengan betul?

Bawang adalah salah satu tanaman kebun yang paling popular. Terdapat tempat untuknya di setiap laman web. Untuk mendapatkan hasil panen yang lumayan, anda perlu memilih varieti bawang yang tepat, serta mengetahui peraturan asas untuk menanam dan merawat tanaman tersebut..

Jenis bawang terbaik

Menanam tanaman bermula dengan pemilihan biji. Untuk mendapatkan bawang dengan rasa yang sangat baik, tahan terhadap perosak dan kemampuan penyimpanan jangka panjang, anda perlu menavigasi jenis tanaman terbaik.

TOP 10 jenis bawang terbaik:

  • Yukont. Ini adalah varieti awal bawang ungu yang dapat ditanam sebagai biji dan set. Sayuran memetik kematangan 90 hari selepas penanaman dengan cara pertama dan 60-70 hari setelah menambahkan benih ke tanah. Berat purata buah adalah 100 g, percambahan tanaman sangat baik, bersamaan dengan 95%. Bawang rasanya pedas.
  • Carmen. Sebaiknya tanam pelbagai jenis bawang putih masak awal ini dengan satu set. Diperlukan sekitar 70-90 hari sehingga tanaman masak sepenuhnya. Buahnya berbentuk bulat, berat rata-rata adalah 70 g. Dari 10 meter persegi. anda boleh mengumpulkan kira-kira 17 kg tanaman.
  • Bola salji. Varieti bawang putih masak awal yang menghasilkan buah berdaging dengan rasa menyenangkan yang separa tajam. Berat purata sayur adalah 100 g. Tumbuhan ini masak dalam 65-80 hari. Hasil panen disimpan dengan sempurna; semasa pertumbuhan, bawang jarang masuk ke anak panah.
  • Strigunovsky tempatan. Pelbagai bawang awal dengan sisik coklat dan daging ringan. Kelebihannya yang tidak diragukan adalah kemampuannya menghasilkan hasil yang tinggi baik di iklim panas dan sejuk. Buahnya terasa pedas. Berat mentol purata ialah 50-80 g.
  • Baron merah. Buah masak lebih awal, pulpa mempunyai rona ungu dan rasa separa tajam, sekam bawang berwarna merah. Untuk mendapatkan hasil maksimum, disarankan untuk menanam tanaman menggunakan kaedah pembenihan. Ini membolehkan mentol besar dipungut hingga 150 g..

  • Setton. Varieti pertengahan musim yang dapat disimpan dalam jangka masa yang lama dan mempunyai rasa yang sangat baik. Setton menghasilkan tuaian yang sangat baik. Dalam keadaan yang baik, dari 10 kaki persegi. m anda boleh mengumpulkan hingga 50 kg bawang. Berat rata-rata sayur daun 150 g. Sekam mempunyai warna kuning, dan buburnya berkrim. Dituai 3 bulan selepas penanaman.
  • Aleko. Varieti ini tergolong dalam pertengahan musim. Tanaman dituai 100 hari selepas penanaman. Buahnya tumbuh tidak terlalu besar, beratnya tidak melebihi 60 g. Warna pulpa berwarna ungu, dan rasanya kaya. Terlepas dari kaedah penanaman, hasil tetap tinggi secara konsisten pada 94%. Dari 10 kaki persegi anda boleh mengumpulkan hampir 20 kg sayur-sayuran.
  • Kaba. Pelbagai masak akhir dengan pulpa ringan dan rasa separa tajam. Saiz mentol maksimum ialah 150 g. Lebih baik menanam varieti ini dengan biji. Kelemahannya adalah ketahanannya yang rendah terhadap cendawan tepung dan lalat bawang.
  • Petani. Variasi masak akhir ini dipilih untuk simpanan jangka panjang. Hasil panen dijangka tidak lebih awal dari 130 hari setelah menanam benih. Mentol tumbuh dengan besar. Berat satu buah boleh mencapai 250-350 g. Dagingnya berwarna putih, dengan ciri khas dan rasa tajam, sisik berwarna coklat, dengan warna keemasan. Tumbuhan ini tahan terhadap serangan mikroorganisma kulat.
  • Globo. Varieti masak akhir yang menghasilkan hasil yang tinggi. Kaedah penanaman yang disyorkan adalah anak benih. Bawang memerlukan pemakanan tambahan dengan mineral. Oleh kerana anak benih mula tumbuh pada bulan Mac, perlu memberi bawang cahaya secukupnya. Bubur buahnya berair, baunya lembut.
  • Sebaiknya tanam beberapa jenis bawang sekaligus di laman web ini. Peraturan ini terutama berlaku semasa menggunakan kacukan tanaman baru..

    Keperluan tanah

    Bawang bukanlah tanaman yang sangat aneh, tetapi hanya apabila keadaan optimum diciptakan dapat mencapai hasil yang tinggi. Salah satu syaratnya adalah tanah yang betul.

    Bawang boleh tumbuh di tanah berpasir dan lumpur. Benih tidak terasa baik di tanah liat, kerana terlalu padat untuk mereka. Untuk mengatasi masalah tersebut, anda perlu menambahkan pasir ke kebun.

    Parameter penting untuk memperoleh hasil panen yang baik adalah keasidan tanah. Nilai optimum adalah pH dalam julat 6.4-7.9. Tanah berasid perlu dialkali. Ini dilakukan dengan limau nipis, kapur atau tepung dolomit..

    Sekiranya benih disapu ke tanah liat, buahnya akan tumbuh dengan enak. Hasil yang tinggi dapat diperoleh di tanah berpasir.

    Kekurangan kelembapan di tanah mempengaruhi hasil secara negatif. Dalam keadaan seperti itu, tanaman tumbuh dengan buruk, buahnya kecil. Adalah perlu untuk melembapkan tanah secara aktif pada tahap awal pengembangan tanaman, dan juga semasa pembentukan buah. Setelah matang, penyiraman dikurangkan. Penting untuk tidak berlebihan dengan air, kerana kelebihannya akan menyebabkan kelewatan dalam tempoh pertumbuhan. Mentol tidak disimpan dengan baik dan lebih kerap terkena pelbagai penyakit..

    Laman web mesti dipilih supaya cahaya matahari sebanyak mungkin jatuh di atasnya. Budaya, tanpa mengira jenis yang dipilih, tidak berkembang dengan baik di tempat teduh.

    Yang optimum adalah tanah di mana tanaman seperti itu sebelumnya ditanam:

    • timun;
    • zucchini;
    • tomato;
    • kekacang;
    • kentang.

    Sayuran lain dianggap jiran yang baik untuk bawang: dill, selada, pasli. Budaya ini mesra dengan bit dan wortel. Bawang tidak mengeluarkan semua sumber dari tanah, oleh itu, tahun depan, tanaman pencinta cahaya lain dapat ditanam di kawasan yang sama..

    Tarikh pendaratan

    Kebanyakan tukang kebun menanam bawang di luar rumah pada bulan Mei. Pada masa ini, tanah mempunyai kelembapan yang mencukupi. Keadaan ini dianggap optimum untuk pertumbuhan mentol yang cepat. Waktu yang tepat bergantung pada keadaan iklim yang berlaku di kawasan tertentu.

    Pastikan untuk memperhatikan cuaca pada hari pendaratan yang dirancang. Sekiranya sejuk di luar tingkap, dan udara tepu dengan kelembapan, maka lebih baik menangguhkan pengenalan benih ke dalam tanah. Suhu tanah hendaklah sekurang-kurangnya 12-15 darjah. Menanam tanaman di tanah yang sejuk akan menghasilkan panen yang buruk dan panah yang banyak.

    Banyak tukang kebun dipandu bukan sahaja oleh keadaan cuaca, tetapi juga oleh kalendar lunar. Tarikh di dalamnya berubah, bergantung pada tahun.

    Pada musim sejuk, bawang ditanam pada bulan Oktober atau awal November. Penting untuk tinggal sebulan sebelum bermulanya frosts yang teruk. Sebagai contoh, di Ural, tanaman ditanam pada musim sejuk pada akhir bulan September, dan di selatan pada pertengahan November. Diperlukan sekitar 14 hari dari saat penanaman hingga penanaman tanaman. Suhu udara optimum ialah 5 darjah. Walaupun bulu 1 atau 2 cm muncul setelah benih dimasukkan ke dalam tanah, anda tidak perlu risau. Tumbuhan seperti itu bertolak ansur dengan musim sejuk..

    Kaedah penanaman di tanah terbuka

    Bawang ditanam di tanah terbuka dengan tiga cara:

    • biji;
    • anak benih;
    • sevkom.

    Setiap kaedah mempunyai ciri-ciri tertentu yang mesti diambil kira untuk mendapatkan hasil panen yang baik..

    Benih

    Sebelum menambahkan biji ke dalam tanah, anda perlu memastikan bahawa benih tersebut bercambah. Untuk melakukan ini, letakkan beberapa biji di kain lembap dan letakkan di tempat yang hangat. Sekiranya tauge muncul setelah beberapa hari, anda boleh mula memasukkannya ke dalam tanah..

    Benih yang dibeli di kedai tidak memerlukan pemprosesan tambahan. Sekiranya mereka ditanam secara bebas, maka mereka juga dibasmi kuman dengan racun kulat. Larutan kalium permanganat yang lemah mempunyai sifat antiseptik yang baik. Benih direndam di dalamnya selama 24 jam. Untuk meningkatkan percambahan, mereka disimpan dalam air panas selama setengah jam dan selama 30 minit lagi dalam jus aloe. Selepas rawatan sedemikian, benih dimasukkan ke dalam beg tisu selama 3-4 hari dan direndam di dalam air selama 1.5 hari. Selama ini, cecair mesti diganti sekurang-kurangnya 3 kali..

    Benih yang disiapkan dicurahkan ke kain lembap, menutupnya dengan lapisan kain kedua. Selepas 2 hari, mereka akan mula tumbuh, selepas itu anda boleh mula menanam.

    Benih diperkenalkan ke dalam tanah dengan kaedah tali pinggang, bumi dilonggarkan secara awal. Jarak antara biji mesti sekurang-kurangnya 1.5 cm. Alur mesti dipadatkan dengan mengeluarkan udara yang tinggal. Tanah disenyawakan dengan gambut, setelah itu disiram dengan hati-hati agar tidak mengikis tempat tidur. Untuk mewujudkan keadaan optimum untuk percambahan biji, tempat tidur ditutup dengan polietilena. Keluarkan filem selepas percambahan.

    Anak benih

    Anak benih disemai pada bulan Mac atau akhir Februari. Ciri-ciri pemprosesannya sebelum diperkenalkan ke tanah terbuka:

    • pembasmian kuman biji dengan kalium permanganat;
    • pengaktifan dalam air rebus;
    • menanam benih di dalam kotak;
    • penjagaan anak benih: penyiraman dan pemberian makanan secara berkala, baja digunakan 2 minggu selepas percambahan.

    Tumbuhan boleh ditanam di tanah terbuka setelah sekurang-kurangnya 3 daun muncul di atasnya. Agar mentol mudah keluar dari kotak, mereka perlu diisi dengan air. Anak benih dikeluarkan dari tanah primer dengan berhati-hati agar tidak merosakkan tanaman akar masa depan. Sekiranya terdapat akar lebih panjang daripada 4 cm, ia akan dipotong.

    Arahan langkah demi langkah untuk menanam anak benih bawang di tempat tidur terbuka:

    1. Tempat tidur taman disiram dengan air panas, diratakan dan ditutup dengan polietilena.
    2. Selepas 3 hari, alur dibuat di tanah yang telah disediakan. Jarak antara barisan mestilah sekurang-kurangnya 20 cm. Sekiranya buahnya besar, jurangnya bertambah menjadi 3 cm.
    3. Anak benih diletakkan di lubang setiap 10 cm.
    4. Tanaman ini diperdalam ke tanah sebanyak 2.5 cm. Untuk menghilangkan lompang, tanah ditekan di sekitar akar.

    Sekiranya semua syarat dipenuhi, anak benih akan tumbuh dengan cepat..

    Bawang-sevkom

    Sebelum menanam benih di tanah terbuka, anda perlu menyiapkannya dengan betul. Untuk melakukan ini, lakukan tindakan berikut:

    • sevok direndam dalam larutan kalium permanganat yang lemah;
    • mentol dikeringkan pada suhu 20 darjah, masa pengeringan adalah 20 minit;
    • memanaskan set selama 10 jam pada suhu 40 darjah;
    • jika dikehendaki, benih dirawat dengan perangsang pertumbuhan.

    Anak benih ditanam dalam baris genap, jarak di antara mereka hendaklah 25 cm. Mentol dimasukkan ke dalam tanah hingga kedalaman 4 cm. Jarak biji antara satu sama lain adalah 5-10 cm. Ia dapat ditingkatkan jika pelbagai bawang dengan akar besar ditanam. Ketika semua sevok berada di kebun, ia disenyawakan dengan gambut. Dengan penanaman yang betul, anak benih dapat dijangkakan dalam 10 hari.

    Penjagaan budaya

    Setelah penanaman selesai, perlu merawat bawang dengan betul. Untuk melakukan ini, tanah disapu secara berkala dari rumpai, tanaman disiram, diberi makan, jika perlu, ditipis.

    Sekiranya tanah basah, maka penyiraman penuh pertama dilakukan selepas 2 minggu. Apabila kering, air ditambahkan lebih awal daripada 10 hari kemudian. Tanah mesti kekal lembap dan longgar. Ini sangat penting pada peringkat awal pertumbuhan bawang. Kekerapan penyiraman bergantung pada jumlah hujan bermusim. Penyiraman berhenti pada bulan Jun.

    Penipisan mesti dilakukan semasa menanam bawang dengan biji atau ketika menerapkan sekumpulan anak benih. Penting untuk melakukan manipulasi ini tepat pada waktunya, sehingga tanaman mempunyai lebih dari 4 daun. Sekiranya anda mengecilkan tanaman di kemudian hari, penuaian akan menjadi cetek..

    Semasa musim tumbuh, 2 pembalut dilakukan. Baja kali pertama digunakan pada bulan Mei, menggunakan bahan organik untuk ini. Makan kali kedua dilakukan pada pertengahan bulan Jun. Formulasi kalium fosfat lebih sesuai untuk tujuan ini..

    Bawang suka baja organik. Mereka mesti digunakan di tanah dengan kesuburan yang tidak mencukupi, tetapi tukang kebun yang berpengalaman tidak mengesyorkan membawa kotoran segar ke dalam tanah..

    Penyakit dan perosak

    Bawang diserang oleh pelbagai penyakit, hama menyerangnya, yang dapat memusnahkan tanaman sepenuhnya. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, usaha memerangi mereka mesti dimulakan seawal mungkin..

    Penyakit dan perosak bawang yang paling biasa:

    • Cendawan serbuk. Musim panas hujan menyumbang kepada penyebarannya. Kulat menyebabkan kehilangan daya hidup tumbuhan. Untuk mengatasi jangkitan, tempat tidur dirawat dengan agen khas seperti Baikal EM. Anak benih dibasmi kuman dalam larutan kalium permanganat. Untuk mengurangkan kemungkinan menyebarkan penyakit ini, anda perlu meninggalkan ruang yang cukup di antara biji. Sekiranya sudah melanda tanaman, maka agen kawalan seperti Fitosporin, Trichodermin, Phytocide M. digunakan. Pada peringkat awal perkembangan cendawan tepung, ia dapat ditangani dengan bantuan rebusan bawang putih. Untuk menyiapkannya, 600 g kepala tanaman direbus dalam 10 liter air selama 3 jam. Komposisi selesai dicairkan dan tempat tidur dirawat selama seminggu.
    • Reput kelabu. Penyakit ini mempengaruhi bahagian serviks tanaman, memberi kesan negatif kepada jangka hayat tanaman. Untuk mengelakkannya, pada bulan Jun, bawang disembur dengan racun kulat dari kelas triazol..
    • Karat. Ia mempengaruhi daun bawang. Untuk memerangi penyakit ini, disembur dengan sebatian yang mengandungi oksida klorida tembaga. Setelah diproses, daun menjadi tidak sesuai untuk makanan.
    • Bawang terbang. Perosak ini membawa kepada penghentian pertumbuhan tanaman, menguning dan mati. Larva serangga memakan mentol dari dalam. Untuk memerangi parasit, ubat-ubatan rakyat dengan bau yang jelas digunakan. Amonia dan amonia telah membuktikan diri mereka dengan baik. Untuk menyediakan komposisi, 3 sudu besar produk yang dipilih dicairkan dalam 10 liter air. Tumbuhan disiram dengan lembut dengan larutan ini, tanpa daunnya..

    Perosak dan penyakit tidak selalu mempengaruhi bawang. Kadang kala budaya tetap sihat sepenuhnya sepanjang tempoh pertumbuhan. Ini bermaksud bahawa semua peraturan asrama dan dandanan telah dipatuhi.

    Penuaian dan penyimpanan

    Bawang dituai pada bulan Ogos atau September. Kematangan tanaman ditunjukkan oleh daun kuning, yang dipegang pada leher tipis. Warna sekam menjadi cerah dan kaya. Anda perlu menggali kepala dari tanah dalam cuaca cerah yang kering..

    Tumbuhan mudah dikeluarkan dari tanah yang longgar dengan tangan. Tanah berat digali dengan rumput garpu atau sekop. Setelah mengeluarkan kepala, anda perlu membersihkannya dari tanah dengan tangan anda. Pilih tempat yang cerah untuk kering. Mentol disusun dalam baris, memutar semua daun ke satu arah. Tanaman dilipat di atas kain, tidak ditinggalkan di tanah.

    Lebih senang mengeringkan bawang dalam tandan dengan mengikat daunnya dan menggantungnya dalam bentuk draf. Purata masa pengeringan adalah 14 hari.

    Sebelum meletakkan bawang untuk penyimpanan, anda perlu memeriksanya dengan teliti, menyaring kepala yang rosak. Akarnya dipotong tanpa merosakkan bahagian bawah tanaman. Hasil tanaman diletakkan di dalam bakul atau kotak yang membolehkan udara melaluinya. Jangan gunakan beg plastik. Keadaan optimum untuk menyimpan bawang:

    • suhu udara - dari -3 hingga -1 darjah;
    • kelembapan udara - 70-80%.

    Dari semasa ke semasa, tanaman perlu disusun, menyusun buah-buahan yang manja.

    Untuk maklumat mengenai cara menuai dan menyimpan tanaman bawang dengan betul, lihat video berikut:

    Sekiranya anda betul-betul menghampiri pilihan biji, tentukan tempat menanam bawang dengan betul dan jaga tanaman dengan teliti pada masa akan datang, hasil panen pasti akan menggembirakan anda dengan banyaknya. Dengan penjagaan yang betul, anda boleh memakan bawang yang ditanam di laman web anda hingga akhir musim bunga..

    Untuk tukang kebun
    dan tukang kebun

    Sebilangan tukang kebun amatur membeli biji bawang hitam dan menanam set bawang dari mereka sendiri. Terdapat beberapa jenis bawang chernushka dan, sebagai peraturan, mereka sudah tua dan tidak berbeza dalam semua kelebihan yang terdapat pada mentol siap sedia jenis elit generasi bawang baru..

    Menyemai mereka dengan biji adalah membuang masa dan tenaga. Adalah lebih baik membeli set bawang berkualiti tinggi siap pakai dan menanam daripadanya bawang yang enak, berair - burgundy, bawang merah terang atau gangsa emas, yang mempunyai semua kelebihan varieti moden dan kacukan, dan juga tahan terhadap penyakit tanaman bulat.

    Ketika menanam bawang, ada sejumlah kehalusan, tanpa pengetahuan tentang penuaian yang baik tidak dapat diperoleh. Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda cara menanam bawang dari set bawang dengan betul untuk mendapatkan hasil panen yang sihat dan sihat dan memberitahu anda mengenai jenis dan kacukan budaya yang paling menarik dari budaya ini..

    APA YANG DIGUNAKAN BENTUK

    Bawang adalah sayur tertua di bumi. Penyebutan pertama tentangnya bermula pada abad ke-5 SM. Ia ditanam di Mesir Purba dan Asia Kuno. Dia datang kepada kami semasa kuk Mongol-Tatar dan "mengakar" di seluruh negeri.

    Di Rusia, bawang digunakan bukan hanya sebagai bumbu makanan, tetapi juga sebagai obat kuat yang menyembuhkan banyak penyakit. Dan sehingga kini, sifat penyembuhan bawang sangat dihargai. Ini ditentukan oleh set unik vitamin dan nutrien yang terdapat dalam mentol..

    Terdapat: vitamin - A, kumpulan B, E, C, PP, H, K; unsur surih dan bahan berguna - kalium, kalsium, yodium, tembaga, fosfor, zink, natrium, magnesium, besi, zink, selenium, fluor, kromium, mangan, serat, asid organik kompleks, antioksidan, antibiotik semula jadi, fitonutida, minyak aromatik dan minyak pati.

    Adalah mustahil untuk membayangkan sup, daging, ikan atau hidangan sayur tanpa bawang! Dan bagaimana ia membantu selesema dan penyakit virus? Bukan sekadar sayur-sayuran, tetapi "tongkat sihir"!

    CIRI-CIRI BANGUNAN ANAK YANG TUMBUH

    Untuk mendapatkan mentol yang besar dan lezat, anak benih mesti ditanam di tempat yang diterangi sinar matahari. Menyemai kurma cukup awal, kerana bawang adalah tanaman yang tahan sejuk. Adalah optimum untuk menanam anak benih pada akhir April - awal Mei (sesuai cuaca), apabila tanah menghangat hingga +13 darjah.

    Untuk bawang, tanaman pendahulunya penting. Sebaiknya tanam selepas tanaman tomato, lada, kentang, timun dan labu. Tetapi setelah kekacang dan bawang putih, ia akan tumbuh dengan teruk. Di satu tempat, bawang ditanam tidak lebih dari empat tahun, jika tidak, patogen penyakit bulat terkumpul di dalam tanah. Selepas bawang, ada baiknya menyemai wortel di kebun ini (kami menulis tentang ini dalam artikel kami "Cara menanam wortel").

    Sehari sebelum penanaman, set bawang direndam dalam larutan kalium permanganat atau biostimulator pertumbuhan Zirkon yang lemah. Segera sebelum menanam, "ekor" atas setiap bawang dipotong untuk mempercepat percambahannya.

    Tanah bawang memerlukan subur, ringan, telap dengan tindak balas neutral (pH 6.8 - 7.0). Set bawang ditanam dalam barisan, menelusuri alur di tempat tidur pada jarak 40 cm antara satu sama lain. Bawang di alur diletakkan pada jarak 7 cm antara satu sama lain, menguburkannya di tanah sehingga "tip" setinggi 2 mm ditinggalkan di permukaan.

    Bergantung pada jenisnya, mentol bercambah pada hari ke-10 - ke-12. Mereka harus selalu berada di tanah lembap, jadi penanaman muda harus disiram (tetapi tidak terlalu banyak) secara berkala. Setelah menyiram, sedikit pelonggaran permukaan dilakukan sehingga kerak tanah tidak terbentuk di sekitar tanaman.

    Untuk pertumbuhan yang cepat, bawang memerlukan persenyawaan nitrogen pertama. Sebaiknya gunakan bahan organik semula jadi: penyusupan herba fermentasi atau kotoran busuk. Kotoran segar untuk memberi makan bawang sama sekali mustahil untuk digunakan.!

    Sebulan selepas penanaman, tanaman diberi khasiat kalium-fosforus (superfosfat dan kalium sulfat). Kali ketiga mereka diberi makan fosforus dan kalium (nitrogen dikecualikan, jika tidak, jisim hijau akan tumbuh dengan cepat sehingga menjejaskan mentol) pada bulan Julai - ketika mentol tumbuh secara intensif.

    Sekiranya tempat tidur diisi dengan baik dengan baja sebelum menanam, maka hanya terhad kepada dua pembalut.

    Semasa menanam bawang, anda perlu memutuskan tanaman mana yang akan anda gunakan untuk mendapatkan hijau segar (bulu), dan mana - mentol besar. Pada yang dimaksudkan untuk menanam mentol, sangat mustahil untuk memetik daun hijau! Jika tidak, bawang akan tumbuh kecil.

    Apabila mentol mula terbentuk, mereka mesti dilucutkan 1/3 dari ketinggian. Ini akan membantu lobak menjadi matang dan terbentuk dengan baik..

    Setelah pertumbuhan jisim bulu hijau berhenti, dan mereka mulai berubah menjadi kuning, dan mentol memperoleh ciri teduhan dari varieti ini, mereka dapat dikeluarkan.

    Bawang dibasuh, akar dan bulu kering dipotong dan diletakkan di atas kertas tebal atau kadbod di kawasan yang kering dan berventilasi baik. Selepas 3 minggu, timbangan baru terbentuk pada mentol - keemasan atau merah tua. Ini bermaksud tanaman dapat disimpan..

    VARIETIK TERBAIK SEVKA ONION UNTUK MENINGKATKAN AYAM Bawang

    Anda boleh menanam bawang berkualiti tinggi hanya dari set bawang penanam elit.

    Kami menawarkan kacukan terbaik dari koleksi kami:

    Ekstra F1 - emas awal yang cerah, sangat besar (hingga 800 g), bulat.

    Komet F1 - kuning keemasan, awal, memanjang (panjang 15, diameter 5 cm).

    Carmine - awal, merah terang, bujur bujur.

    Premito F1 - pertengahan musim, bulat, gangsa emas.

    Kejutan F1 - putih salji, awal, manis, lembut, bulat.

    Bukit merah F1 - sederhana awal, merah terang, bulat, besar (disimpan sehingga 10 bulan).

    Lorenzos F1 - gangsa emas awal, bulat.

    Falcon F1 - sangat awal, coklat keemasan, bulat.

    Corundum F1 - awal, maroon, bulat.

    Burgos F1 - kuning keemasan, awal, bulat.

    Condor F1 - merah terang, awal, manis, bulat.

    Pink Flamingo F1 - merah jambu panas, halus, bulat.

    Evolusi F1 - sangat awal, berwarna keemasan, lembut, bulat.

    Setiap kacukan ini mempunyai kualiti terbaik dari varieti masa kini. Pilih yang anda suka, tanam dan lihat sendiri!

    Bawang mentol

    Bawang mungkin salah satu tanaman penanaman yang paling terkenal. Sukar untuk membayangkan macam-macam di dapur mana-mana suri rumah hari ini tanpa sayur manis ini. Ia terkenal dengan banyak orang di dunia dan banyak jenis yang telah dibiakkan sepanjang keberadaannya. Kita semua tahu betul bahawa bawang boleh digoreng dan direbus, ditambah ke sup dan hidangan daging, dan juga boleh dimakan mentah - dalam salad dan sandwic..

    Penerangan botani

    Bawang adalah tanaman dwitahunan keluarga bawang. Mempunyai mentol berdiameter sekitar 15 cm, ditutup dengan sekam kering. Selalunya terdapat warna kuning, tetapi kadang-kadang sisik ungu dan putih dijumpai. Timbangan dalaman berwarna putih dan berdaging, dan terdapat pada batang panjang yang disebut bahagian bawah. Daun hijau, berongga, tubular muncul dari mentol. Pada saat berbunga, anak panah terbentuk, di mana perbungaan payung berbunga meningkat. Buah adalah kapsul yang mengandungi biji.

    • Penerangan botani
    • Cara tumbuh
    • Komposisi kimia
    • Sifat berguna dan berbahaya
    • Penggunaan perubatan
    • Aplikasi dalam bidang kosmetologi
    • Penggunaan memasak
    • Melangsingkan badan dan menunduk
    • kesimpulan

    Cara tumbuh

    Bawang harus ditanam di tempat tidur di tanah lembap pada akhir April - awal bulan Mei. Lebih baik meletakkan biji-bijian dalam baris dengan jarak pendek sehingga mudah untuk menangani tunas dengan cangkul. Sebaiknya jangan hanya menyebarkan mentol, tetapi sedikit menekannya ke dalam tanah agar tidak tersumbat keluar. Jika tidak, ia boleh menjadi mangsa yang mudah untuk burung, yang dapat mengeluarkan tumbuhan dan menyebarkannya.

    Adalah berguna untuk melonggarkan tanah dengan benih yang ditanam sering, ini harus dilakukan setelah setiap penyiraman, sekurang-kurangnya sekali seminggu. Tumbuhan ini juga memerlukan kelembapan, terutama dua bulan pertama selepas penanaman. Tetapi anda tidak boleh menyiram setiap hari.

    Anda juga perlu membersihkan rumput liar tepat pada masanya untuk pertumbuhan benih yang lebih baik..

    Komposisi kimia

    • gula (fruktosa, sukrosa, maltosa, polisakarida, inulin) - sehingga 14%;
    • protein - kira-kira 2%;
    • vitamin (asid askorbik);
    • quercetin flavonoid;
    • enzim;
    • saponin;
    • garam mineral kalium, fosforus, besi;
    • fitonutida.

    Daun hijau juga mengandungi gula, protein dan asid askorbik.

    Di samping itu, semua bahagian tanaman mengandungi minyak pati, yodium, pektin, lendir, glikosida dan asid organik.

    Nilai tenaga bawang adalah 41 kcal per 100 g produk.

    Nilai pemakanan
    KomponenKandungan dalam 100 gram produk, gram
    Protein1.4
    Lemak0.2
    Karbohidrat8.2
    Asid organik0.2
    Serat makanan3.0
    Air86.0
    Abu1.0

    Sifat berguna dan berbahaya

    Oleh kerana bahan penyusunnya, bawang meluas dalam perubatan, sains, dan juga termasuk dalam pelbagai resipi yang digunakan dalam memasak. Banyak pakar pemakanan menggunakannya dalam program penurunan berat badan mereka, dan pakar kosmetik menggunakannya sebagai ubat untuk kulit yang gebu, keguguran rambut, dan juga kedutan..

    Tetapi bersama dengan sifat berguna, bawang juga mempunyai aspek negatif. Tidak boleh dikonsumsi oleh orang yang menderita penyakit usus dan penyakit sistem pencernaan, kerana meningkatkan keasidan jus gastrik. Juga, sayur ini memberi kesan negatif kepada sistem saraf, yang pada gilirannya dapat menyebabkan peningkatan tekanan darah, atau serangan asma. Bawang yang paling tidak berbahaya adalah bau mulut. Terdapat banyak cara untuk menghilangkannya: dengan memakan kacang kenari, pasli atau kerak roti, atau dengan mengunyah biji kopi panggang. Tetapi semua ini hanya akan menutupi bau, dan setelah beberapa lama ia akan kembali lagi.

    Penggunaan perubatan

    Dalam perubatan, khasiat bawang yang digunakan telah lama digunakan. Pada zaman dahulu di Rusia dianggap sebagai ubat universal untuk pencegahan dan rawatan penyakit. Terdapat juga bukti bahawa semasa wabak orang yang memakan bawang dalam jumlah besar tidak menjadi mangsa penyakit seperti kepialu atau wabak..

    Sayuran kaya dengan vitamin, jadi penggunaannya sangat disarankan pada musim dingin-musim semi, untuk pencegahan selesema dan penyakit virus.

    Penggunaannya juga meluas dalam perubatan moden. Ubat seperti "Allilglycer" dan "Allilchep" diperoleh daripadanya. Allilchep digunakan sebagai agen antimikroba dan hipolipidemik untuk cirit-birit, kolitis dan dysbiosis. "Allylglycer" - ubat yang digunakan dalam rawatan penyakit Trichomonas (Trichomonas colpitis).

    Kebaikan untuk tulang dan sendi

    Kajian terkini menunjukkan bahawa pengambilan bawang setiap hari meningkatkan kepadatan tulang, yang sangat baik untuk wanita semasa menopaus. Mengurangkan risiko patah tulang pinggul.

    Bawang untuk diabetes

    Oleh kerana minyak pati yang terdapat dalam sayur-sayuran, memakannya dalam jumlah banyak membantu mengurangkan kadar glukosa darah dan menyebabkan peningkatan kadar insulin..

    Bawang barah

    Setelah kajian yang dilakukan oleh para saintis di Itali dan Switzerland, didapati bahawa jumlah bawang yang sederhana dalam diet harian dapat mengurangkan risiko barah usus besar, barah ovari, barah prostat dan barah esofagus. Di samping itu, jika anda mengambil sekurang-kurangnya setengah bawang setiap hari, risiko kanser perut anda berkurang sebanyak 50%. Ini disebabkan oleh jumlah quercetin flavonoid yang tinggi yang terdapat dalam sayur-sayuran. Lebih-lebih lagi, kebanyakannya terdapat dalam bawang merah. Perlu juga diperhatikan bahawa yang terbaik adalah menggunakan sayur-sayuran segar yang belum menjalani rawatan panas, kerana praktiknya tidak ada quercetin yang tersisa semasa memasak..

    Kesan pada sistem kardiovaskular

    Memakan bawang setiap hari membantu menurunkan kadar kolesterol darah dan juga mencegah pembekuan darah yang berlebihan, yang mengurangkan kemungkinan serangan jantung dan penyakit jantung.

    Aplikasi dalam bidang kosmetologi

    Bawang digunakan dengan berkesan di ruang kecantikan. Pada asasnya, topeng dibuat untuk rambut kering dan rosak, kerana zat-zat yang terdapat dalam sayur-sayuran mempunyai kesan yang baik terhadap penguatan dan pertumbuhannya. Penggunaan bawang berguna bukan hanya untuk rambut, tetapi juga untuk menyembuhkan dan meremajakan kulit wajah dan tangan. Decoctions dan topeng disediakan daripadanya, yang membantu memulihkan dan menyuburkan permukaan kulit. Setelah menggunakannya, ia menjadi halus seperti sutera.

    Topeng Rambut Gugur

    Gosokkan jus bawang segar ke akar rambut 2 kali seminggu. Balut kepala anda dengan tuala, basuh dengan cara biasa selepas satu jam. Prosedur ini menguatkan dan menumbuhkan rambut, memberikan kelancaran dan bersinar, melegakan kelemumur.

    Topeng muka dengan kesan anti-penuaan

    Campurkan bawang parut dengan krim masam, sapukan lapisan nipis di wajah dan décolleté, biarkan selama dua puluh minit. Setelah waktunya berlalu, keluarkan sisa-sisa produk dengan alas kapas dan bilas wajah anda dengan air suam tanpa sabun. Sapukan krim berkhasiat. Dengan penggunaan berulang, kulit bertambah baik, menjadi halus dan lembut.

    Penggunaan memasak

    Hari ini mustahil untuk membayangkan satu resipi, di mana sahaja bawang digunakan. Dalam bentuk mentah, goreng, rebus, sebagai bumbu atau hidangan yang terpisah, makanan ini memasuki masakan dari berbagai bangsa di dunia dan memberikan sumbangan yang tidak ternilai dalam pengembangan masakan. Kedua-dua daun hijau dan mentol bawang digunakan untuk menyediakan pelbagai hidangan dan makanan ringan. Ini dapat digunakan untuk membuat sup, salad, saus, menambah sandwic, daging, cendawan, daging cincang.

    Potongan bawang

    Untuk potong, anda memerlukan:

    • 4 biji bawang besar;
    • 4 biji telur;
    • 200 gram semolina;
    • lada garam.

    Cincang bawang, masukkan telur, semolina, garam dan rempah. Campurkan semuanya sehingga sebati. Masukkan gruel yang dihasilkan dalam kuali dalam bentuk kue rata dan goreng di kedua-dua belah pihak. Setelah digoreng, reneh selama 10 minit. Sebaiknya gunakan sos tomato untuk rebusan.

    Sos bawang

    Untuk sos yang anda perlukan:

    • 300 gram champignon;
    • 1 bawang sederhana;
    • 2 sudu teh tepung;
    • 200 gram krim;
    • 1 sudu teh mentega
    • lada garam.

    Bilas sayur-sayuran dan potong halus. Dalam kuali, goreng bawang hingga kekuningan, tambahkan cendawan dan goreng sehingga cairan menguap. Kemudian masukkan tepung dan rempah, gaul hingga sebati. Tuangkan setengah gelas air rebus, dan tuangkan krim, kacau selalu. Masak hingga pekat, jangan rebus.

    Melangsingkan badan dan menunduk

    Dengan kandungan kalori rendah, sayur ini tidak boleh digunakan untuk mengurangkan berat badan. Makanan berdasarkannya diciptakan oleh pakar pemakanan Perancis dan kini berjaya diamalkan di banyak negara di dunia. Bagaimana bawang dapat membantu proses ini? Berikut adalah beberapa sifatnya yang bertanggungjawab untuk ini:

    • menurunkan kolesterol darah;
    • merangsang saluran pencernaan;
    • diuretik;
    • peningkatan pengeluaran insulin, dll..

    Untuk diet, dicadangkan menggunakan sayur rebus, dan ini akan menghilangkan bau. Ia berlangsung selama seminggu, dan selama ini sangat mustahak untuk memakan sup bawang 3 kali sehari. Penggunaan produk yang diluluskan boleh diterima di antara.

    Resepi Sup Bawang

    Untuk sup, anda memerlukan 6 bawang sederhana, 3 tomato, paprika dan kubis.

    1. Potong sayur, goreng sedikit dalam kuali.
    2. Masukkan ke dalam periuk, masukkan rempah dan garam dan tutup dengan air.
    3. Didihkan dan masak selama lebih kurang 10 minit. Pertama di atas tinggi, kemudian di atas api kecil hingga lembut.

    Apa yang boleh

    • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
    • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
    • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
    • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
    • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

    Bersama sup bawang, anda boleh menggunakan buah-buahan dan jus segar, produk tenusu dan tenusu, sayur-sayuran panggang atau rebus, daging rebus dan ikan.

    Pisang dan anggur, serta jagung, kekacang dan kentang tidak digalakkan. Daging terbaik untuk dimakan adalah ayam belanda atau daging lembu..

    Apa yang tidak dibenarkan

    Semasa diet, anda tidak boleh mengambil minuman beralkohol, roti dan pastri, gula dan pelbagai gula-gula. Tidak digalakkan untuk menurunkan berat badan hanya untuk sup. Untuk mencapai kesan yang berkekalan, disarankan untuk menggunakan produk lain yang tidak dilarang..

    Sekiranya anda ingin menggabungkan hasil yang diperoleh, tetapkan sendiri satu hari, dalam diet yang anda hadkan penggunaan gula, makanan bakar dan makanan berlemak. Beri keutamaan kepada makanan protein dan sayur-sayuran segar.

    kesimpulan

    Bawang adalah ubat sejagat yang banyak digunakan dalam pelbagai bidang sains, perubatan dan memasak. Penggunaannya dalam bentuk mentah semasa wabak dan penyebaran jangkitan virus membantu menguatkan sistem imun dan mencegah pembentukan bakteria. Ia mengandungi bahan-bahan yang mengurangkan risiko barah sebanyak 50%, dengan berkesan mencegah perkembangan penyakit ini. Bawang digunakan secara meluas dalam tata rias dan dietetik, sebagai ubat untuk peremajaan dan pemulihan kulit, untuk menguatkan rambut, dan juga untuk penurunan berat badan. Ia juga tidak boleh diganti dalam memasak. Resipi yang merangkumi sayur-sayuran digunakan dalam masakan Itali, Jerman, Asia dan lain-lain. Ini memberikan rasa pedih dan enak pada banyak hidangan yang tidak dikenali dan menjadikan rasa yang biasa tidak dapat dilupakan. Perlu juga diingat bahawa bawang harus digunakan dengan hati-hati oleh orang yang menderita penyakit hati dan perut, serta dengan kegembiraan saraf yang meningkat..

    Maklumat asas mengenai bawang, kandungan kalori, bahaya dan faedah

    Bawang adalah antara tanaman sayur-sayuran yang paling terkenal di mana-mana. Adalah mustahil untuk membayangkan diet orang moden tanpa menggunakan buah manis yang sihat..

    Bawang yang popular tersebar di seluruh dunia. Sehingga kini, sebilangan besar varieti yang berbeza telah dibiakkan, yang berbeza dari segi penampilan, warna dan rasa..

    Penerangan mengenai spesies

    Tanamannya adalah tanaman bulat bulat yang tingginya hingga 60-100 cm. Bahagian tanah digunakan untuk makanan - bulu, dan juga bahagian bawah tanah - mentol. Buahnya mempunyai filem pelindung, ditutup dengan sekam putih, keemasan atau kemerahan di atasnya. Ukuran akar berbeza dari diameter 5 hingga 15 cm. Jisim kepala dalam beberapa varietas dapat mencapai hingga 200-300 g. Bahagian tanah tumbuh dari mentol, memiliki struktur tubular. Bulu hijau baik untuk penggunaan segar.

    Tumbuhan ini mekar dari bulan Jun hingga Ogos, akarnya terbentuk pada akhir musim panas atau awal musim luruh. Pada akhir musim panas, anak panah dengan biji terbentuk di bahagian tanah, yang digunakan untuk mendapatkan anak benih.

    Maklumat tambahan! Bawang segar mempunyai sifat perubatan. Dengan bantuan sayur-sayuran dan rimpang budaya, digabungkan dengan komponen berguna lain, anda dapat menyingkirkan banyak penyakit serius.

    Kisah asal

    Menurut penyelidikan saintifik, budaya itu muncul lebih dari 4000 tahun SM. Sebutan pertama mengenai lobak dapat dijumpai semasa mengkaji sejarah negara-negara Asia. Bawang dibawa ke Rusia melalui Sungai Danube, di mana orang Slavia secara aktif melakukan perdagangan dengan orang Eropah, orang-orang dari Kaukasus dan Asia Tengah. Pada masa itulah gambaran bawang sebagai sayur dengan kualiti pembasmi kuman dan penyembuhan pertama kali muncul. Pelancong sering mengambil bawang putih dan bawang bersama mereka..

    Setelah kilang itu diedarkan di Rusia, penternak domestik telah mengembangkan banyak jenis. Bawang dengan ciri-ciri yang berbeza dari segi rasa, warna, ukuran tersedia dalam pelbagai jenis.

    Sifat berguna untuk manusia

    Bawang mempunyai sifat bakterisida, antiparasit dan diuretik. Dengan pertolongannya, penyakit kudis, selsema dan penyakit lain dapat disembuhkan. Jus kultur membantu meningkatkan pencernaan, mencegah perkembangan penyakit paru-paru. Bahkan pada zaman dahulu ia dianggap sebagai ubat mujarab untuk wabak dan kepialu. Orang-orang yang memakan sayur pedas di tengah wabak itu melarikan diri dari nasib yang menyedihkan.

    Pengambilan buah bawang setiap hari membantu bukan sahaja membuang toksin dan racun dari badan, tetapi juga membersihkan saluran darah dari genangan. Dengan penggunaan biasa, keadaan saraf seseorang menjadi normal, aktiviti tidur dan otak bertambah baik. Penyembuh tradisional mendakwa khasiat bawang yang luar biasa dalam memerangi barah dan masalah kardiovaskular.

    Walaupun faedah yang dibawa oleh tumbuhan ke tubuh, ia juga boleh menyebabkan bahaya. Jus buah segar dalam jumlah besar boleh merengsakan lapisan perut. Sebaiknya perhatikan dos bagi orang yang menderita penyakit jantung, mengalami masalah dengan perut dan duodenum. Makan bawang mentah dengan minyak atau cuka dikontraindikasikan untuk pesakit asma dan alergi.

    Nota! Dengan budaya sayuran rendah kalori - 42 kkal per 100 g produk, seseorang tidak boleh lupa bahawa dalam kombinasi dengan madu atau gula, kalori produk meningkat. Ini amat penting bagi orang yang mempunyai berat badan berlebihan..

    Kawasan penggunaan

    Budaya sayur banyak digunakan dalam masakan, tradisional dan perubatan rakyat. Dalam buku perubatan kuno, anda boleh menemui banyak resipi menggunakan bawang. Ia digunakan untuk merawat penyakit berikut:

    • darah tinggi;
    • diabetes mellitus;
    • furunculosis;
    • sakit gigi;
    • buasir;
    • keseleo;
    • otitis media;
    • selsema.

    Komponen yang sangat diperlukan untuk hampir setiap hidangan adalah bawang. Sifatnya yang bermanfaat dan keserasian yang sangat baik dengan produk lain membolehkan anda menambahkannya ke kursus pertama, kedua, yang memberikan mereka rasa yang unik..

    Sayuran mentah digunakan dengan berhati-hati oleh orang yang mempunyai masalah kesihatan yang serius. Rebus dan goreng, sayur akarnya sama sekali tidak berbahaya. Tumbuhan bawang adalah alat yang sangat diperlukan untuk mencegah permulaan dan perkembangan banyak penyakit. Dengan penggunaan biasa dalam bentuk apa pun, anda dapat meningkatkan imuniti badan dengan ketara dan melupakan selsema dalam jangka masa yang lama.

    Jenis bawang yang popular

    Semua jenis boleh dibahagikan kepada dua jenis utama: utara dan selatan.

    Kultur varieti utara mempunyai rasa yang lebih pedas, berbeza dalam tempoh penyimpanan.

    Varietas selatan tidak terlalu menyakitkan dan tidak dapat disimpan di ruang bawah tanah atau ruang bawah tanah untuk waktu yang lama..

    Perhatian khusus harus diberikan kepada bawang putih. Ini adalah penampilan salad. Buahnya mempunyai daya tahan tubuh yang lemah terhadap perosak dan penyakit, serta jangka hayat yang pendek..

    Varieti yang paling popular adalah:

    • Sturon. Tukang kebun yang berpengalaman yang mengetahui segalanya mengenai bawang membezakan pelbagai jenis Sturon. Ia ditanam di Siberia Barat dan di wilayah tengah negara. Hibrida boleh ditanam sebelum musim sejuk. Berat purata satu mentol adalah kira-kira 0.2 kg.
    • Bessonovsky adalah tempatan. Varieti ini dikembangkan di wilayah Penza. Akar pematangan awal kecil. Terutamanya ditanam untuk sayur-sayuran. Kerana pertumbuhan yang pesat, bulu segar sudah dapat dipetik pada awal musim panas.
    • Strigunovsky tempatan. Spesies matang awal ditanam di seluruh Wilayah Bumi Bukan Hitam. Buah-buahan kecil berbentuk bulat yang sedikit rata dibuang dengan biji dan sevk. Untuk memperoleh hasil yang tinggi memerlukan penyiraman secara berkala, pembalut atas dan pelonggaran tanah.
    • Hercules. Keistimewaan varietasnya adalah hasil panen yang banyak. Tumbuhan ini tahan terhadap penyakit dan perosak kebun. Buahnya berbentuk bujur dan bersaiz sederhana - dari 120 hingga 160 g.
    • Ermak. Bawang jenis ini lebih biasa di kawasan utara. Kepala bulat dengan berat hingga 200 g tumbuh dari anak benih. Mentol dibezakan dengan kualiti penjagaan yang baik. Dari 1 kaki persegi m dapat dikumpulkan dari 1.3 hingga 2.7 kg.
    • Centurion F1. Spesies ini dicirikan oleh percambahan yang sangat baik dan jangka hayat yang panjang (sehingga 8 bulan). Jisim tanaman akar matang mencapai purata 100 g. Dengan bawang dari varieti ini, mereka membuat persiapan untuk musim sejuk, memakannya segar.
    • Kekuatan heroik. Untuk penyediaan salad, tukang kebun sering memilih budaya tertentu ini. Kepala yang besar mempunyai bentuk yang bulat, rasa manis yang menyenangkan. Varietas ini dibezakan oleh kesahihannya terhadap keadaan yang semakin meningkat.
    • Pelangi. Ia tergolong dalam beberapa tanaman dari biji yang mana buah-buahan penuh dapat ditanam dalam 1 tahun. Lobak dibezakan oleh pulpa berair putih dan sekam merah. Cincin ungu kelihatan semasa mengiris. Rasa separa tajam, manis. Sesuai untuk salad dan makan segar.
    • Orang Moldavia. Varieti pertengahan musim yang bertujuan untuk penanaman dalam 1 musim. Selama 2 tahun, apabila ditanam dengan set, bawang biasanya masuk ke anak panah. Kepala bulat mencapai saiz sederhana - hingga 130 g.

    Penting! Semasa memilih pelbagai jenis bawang untuk ditanam, anda harus mengkaji ciri-cirinya dengan teliti. Banyak spesies memberikan hasil yang tinggi hanya dalam keadaan iklim tertentu dan sesuai dengan teknik penanaman pertanian.

    Tanaman akar boleh berwarna putih, kuning, merah.

    Spesifik berkembang

    Sebelum mula tumbuh, anda perlu menjelaskan sendiri mengenai bawang - jenis budaya apa dan bagaimana merawatnya. Lobak adalah tanaman rempah herba. Tukang kebun membiakkan budaya dengan mengambil kira ciri iklim kawasan tumbuh.

    Varieti boleh menjadi satu tahun, dua tahun dan tiga tahun.

    Untuk penanaman, lebih baik memilih tanah loamy atau berpasir. Tanah berasid memberi kesan negatif terhadap pertumbuhan dan perkembangan tanaman. Tempat tidur disarankan untuk dilakukan di tempat yang terang untuk membentuk bahagian sayur yang kuat dan berkembang sepenuhnya.

    Proses pertumbuhan berlaku dalam beberapa peringkat:

    1. Pada tahun pertama, benih disemai untuk mendapatkan benih.
    2. Pada yang kedua, penaburan yang diperoleh sebelumnya ditanam.
    3. Pada yang ketiga - buah masak ditanam untuk mengeluarkan biji.

    Pertumbuhan agroteknologi sangat penting. Untuk pertumbuhan dan pembentukan buah yang betul, peraturan penjagaan sangat bermakna..

    Tanah harus selalu dibasahi; pembajaan biasa diperlukan. Humus digunakan sebagai baja. Juga perlu memilih tempat penanaman setelah pendahulunya seperti tomato, kubis dan timun..

    Walaupun dengan penjagaan normal dan iklim yang optimum, bawang dapat diserang hama atau jatuh sakit. Sekiranya bulu hijau mulai kering, ikal, sudah waktunya untuk bertindak dan menjalankan rawatan dengan ubat-ubatan rakyat atau persediaan khas.

    Untuk menentukan jenis bawang mana yang lebih disukai untuk penanaman, perlu mengkaji ciri ringkas masing-masing. Sekiranya kita mengambil kira ciri varietas ketika tumbuh, maka kepala yang kuat dan hijau yang subur akan tumbuh di atas katil.