Laporkan topik mesej kelas Chamomile 2, 3, 4

Chamomile adalah tanaman berbunga abadi yang telah diketahui oleh semua orang sejak kecil. Jenis bunga yang paling biasa ini disebut chamomile farmasi..

Chamomile adalah tumbuhan herba pendek, bunganya mempunyai inti kuning terang dengan kelopak putih di sepanjang tepinya..

Chamomile farmasi sangat biasa di Rusia. Ia tumbuh dengan sangat baik di Siberia, Altai dan kawasan stepa Transbaikalia..

Tumbuhan ini sangat bersahaja, tahan fros dan mudah disebarkan oleh biji, dan juga sangat berguna untuk tujuan perubatan. Chamomile segar dan kering telah digunakan sebagai ubat sejak zaman kuno. Tumbuhan ini mempunyai sifat anti-radang dan sedikit antiseptik, merupakan agen antipiretik. Chamomile baik untuk berkumur dengan selsema, untuk losyen dan mandi di kawasan tubuh manusia yang terjejas. Bunga ini sangat bermanfaat untuk pencernaan..

Banyak kosmetik (minyak wangi, losyen, krim, syampu, sabun) mengandungi ekstrak tumbuhan ini, kerana ia mempunyai aroma yang sangat menyenangkan dan mempunyai kesan yang menenangkan. Selepas mencuci, bilas kulit kepala dengan merebus chamomile untuk memberikan warna keemasan yang unik.

Tumbuhan ini mempunyai beberapa jenis dan ragam. Sebilangannya banyak digunakan dalam bidang hortikultur. Selalunya, katil bunga di bandar-bandar dihiasi dengan chamomile, penduduk musim panas menanamnya di kebun dan kebun sayur. Chamomile juga dibiakkan sebagai tanaman rumah untuk hiasan hiasan dalaman pangsapuri dan tempat kediaman dan pentadbiran..

Teh chamomile disarankan diminum sebelum tidur, kerana ia mempunyai kesan menenangkan yang unik pada tubuh manusia. Bergantung pada jumlah yang dimakan, teh tidak hanya dapat menenangkan sistem saraf manusia, tetapi juga memperpanjang tidurnya. Berkat khasiat yang sangat baik ini, teh chamomile disyorkan untuk diminum setiap hari sebelum tidur bagi orang yang mengalami tekanan hidup..

Secara popular, nama bunga chamomile bermaksud kesederhanaan manis. Memang bunga ini sederhana, tidak bersahaja, tetapi pada masa yang sama sangat manis, indah, menyenangkan jiwa dan berguna untuk semua manusia.

Mesej 2

Chamomile pertama kali dilihat semasa berkeliling dunia oleh Columbus. Tanah airnya adalah Amerika. Kilang itu dibawa ke Eropah pada abad ke-16. Dia muncul di Rusia kemudian.

Terdapat banyak jenis bunga yang indah ini. Yang paling biasa adalah chamomile perubatan, atau juga disebut farmasi. Ia tumbuh di Siberia, Altai, di stepa Transbaikalia. Di Rusia, rumput liar telah memenuhi kawasan tanah yang luas di pinggir jalan, ladang, padang rumput, dan kebun sayur.

Chamomile tergolong dalam keluarga Asteraceae atau Asteraceae.
Ia adalah ramuan tahunan yang mula mekar pada tahun pertama kehidupan. Baunya sangat kaya dan sangat menyenangkan. Perbungaan chamomile menyerupai bakul, yang terdiri daripada inti (terdiri dari bunga tiub kuning kecil) dan kelopak putih yang membingkainya di sekitar tepinya. Tingginya dari 5 hingga 30 sentimeter. Batangnya ditutup dengan daun, panjangnya 20 hingga 50 milimeter. Mekar chamomile dapat dilihat dari awal Mei hingga akhir September. Mungkin terdapat beberapa perbungaan pada satu batang.

Chamomile dibiakkan oleh biji. Kotak hijau muncul di batangnya. Mereka dipenuhi dengan biji. Kemudian mereka runtuh ke dalam tanah. Angin dapat membawa mereka ke seluruh dunia. Menahan suhu rendah, oleh itu ia adalah tanaman tahan fros.

Ubat Chamomile (farmasi) sangat diminati untuk digunakan. Ia ditanam di ladang, kemudian dikeringkan dan dimasukkan ke dalam pengeluaran industri. Ia kaya dengan minyak pati. Jenis bunga lain tidak mempunyai sifat perubatan..

Digunakan dalam perubatan rakyat dan moden:

Ekstrak dan decoctions dibuat dari chamomile, yang diambil secara lisan. Ia mempunyai kesan anti-radang dan antimikroba. Ia digunakan secara luaran, untuk membilas sakit tekak, atau keradangan jenis lain. Juga digunakan dalam mandi sitz untuk kerengsaan kulit. Teh chamomile akan menghilangkan tekanan emosi dengan sempurna. Bunga ubat ini mempunyai kontraindikasi.

Juga digunakan dalam bidang kosmetologi:

Syampu dan krim dibuat berdasarkan asasnya. Mereka digunakan terutamanya dalam kosmetik kanak-kanak. Chamomile digunakan untuk membuat pewarna semula jadi untuk mewarnai bulu kuning, dan juga rambut.

Chamomile adalah ratu ladang dan padang rumput. Melindungi alam sekitar.

Gambar untuk menghantar Chamomile

Topik Popular Hari Ini

  • Kisah Pushkin

Karya Alexander Sergeevich Pushkin terkenal tidak hanya di Rusia, tetapi di seluruh dunia. Dalam banyak cara, dia mendapat popularitinya kerana kepelbagaian dalam karyanya: dia menulis seperti ro serius

Setiap penduduk Rusia telah mendengar tentang bandar Sergiev Posad. Apabila anda hanya menyebut namanya di kepala anda, itu mewakili tempat yang tenang dan dilindungi Tuhan, di mana terdapat banyak kuil dan biara.

Sehingga pertengahan abad ke-10, paganisme adalah aliran agama utama di Rusia. Orang Slav mempunyai dewa, percutian dan hiasan keagamaan mereka sendiri.

Gajah adalah binatang yang merupakan tokoh utama dalam kerajaan haiwan. Sebahagian besarnya, mereka biasa di Afrika dan secara amnya adalah haiwan Afrika.

Sejak penciptaan epik kuno dan kelahiran cerita rakyat, ciri seni seperti itu muncul sebagai penerangan peristiwa mitos, legenda, legenda, epik, diikuti dengan pujian dari mereka

Plantain adalah ramuan terkenal, tergolong dalam keluarga pisang. Lebih daripada 200 spesies tumbuhan ini diketahui, tetapi tidak semuanya mempunyai khasiat perubatan, kebanyakan daripadanya

Fakta Chamomile

Berkat keindahannya yang bersahaja tetapi menawan, serta banyak khasiatnya yang bermanfaat, chamomile menempati tempat yang istimewa dalam jiwa manusia. Banyak kisah dongeng dan legenda berkaitan dengan tanaman, karangan bunga diberikan kepada orang yang disayangi dan digunakan untuk mencari rezeki. Bersama dengan yang terkenal, terdapat banyak fakta lain yang tidak diketahui mengenai chamomile, yang membuka bunga dari sisi yang sama sekali berbeza..

Fakta menarik mengenai chamomile

  • Banyak sifat perubatan chamomile disahkan oleh penyelidikan saintifik rasmi dan fakta yang terbukti..
  • Para saintis mengetahui lebih daripada 300 spesies tumbuhan ini.
  • Semua perbungaan tanaman berseri berbeza dengan jumlah kelopak. Atas sebab inilah bunga itu dipilih untuk mencari rezeki..
  • Di Mesir Kuno, karangan bunga chamomile adalah peserta yang sangat diperlukan dalam ritual yang dikhaskan untuk Dewa Matahari.
  • Di Afrika Tengah pada awal abad yang lalu, terdapat sekitar 350 spesies tanaman ladang. Tetapi kerana pelbagai prasangka dan takhayul suku tempatan, banyak jenis bunga aster musnah..

Rujukan! Dukun menyebut bunga sebagai magnet bagi roh-roh jahat, sehingga banyak tanaman dibakar di tiang..

  • Penyembuh tradisional Bulgaria dan Republik Czech menyebut chamomile sebagai "tumbuhan wanita". Berdasarkan perbungaan putih-kuning, mereka menyediakan pelbagai ubat untuk rawatan patologi wanita.
  • Para bhikkhu dari Tibet mengetahui rahsia resipi ubat penenang yang menyegarkan, komponen utamanya adalah semak berbunga. Mereka minum ubat mujarab itu sendiri dan menyembuhkan orang yang keletihan dan sakit.
  • Pada zaman dahulu, orang sering menggunakan sejambak bunga untuk mengurangkan kesan penyakit serius, kecederaan atau kejutan mental. Karangan bunga daisy taman atau ladang diletakkan di sebelah tempat tidur pesakit. Aroma bunga yang ringan dan aura positif dipercayai dapat membantu mengatasi penyakit dan meningkatkan mood seseorang..
  • Penggunaan infusi chamomile secara berkala membantu pirang memperoleh warna rambut keemasan yang menyenangkan..
  • Oleh kerana komposisi yang unik, infus dan rebusan tumbuhan sesuai untuk kulit berminyak dan kering.

Penting! Komponen bunga melembapkan kulit kering dengan lembut, dan berminyak - menyembuhkan dan menghilangkan kilauan yang tidak diingini.

  • Asid organik bunga semulajadi memutihkan bintik-bintik usia.
  • Pada zaman dahulu, banyak orang percaya bahawa chamomile adalah simbol kebaikan dan kedamaian, dan pastinya akan mengalahkan kejahatan dan perang. Dia dikreditkan dengan kemampuan untuk mendamaikan orang dan menghindari situasi konflik..
  • Pembekal bahan mentah terbesar untuk chamomile farmasi adalah Argentina, Republik Czech, Slovakia, Bulgaria dan Jerman..

Bunga yang berseri dan cantik adalah tumbuhan unik yang boleh digunakan untuk pelbagai tujuan. Tanaman matahari menyembuhkan, merawat kulit, menyembuhkan rambut, memberikan tidur yang sihat, dan juga menghiasi taman dan rumah.

Maklumat dan fakta menarik mengenai chamomile

Chamomile adalah bunga yang indah baik dari segi penampilan dan dalam banyak khasiat bermanfaat yang dikurniakannya. Sudah lama disajikan ke babak kedua, mereka bertanya-tanya, sebilangan besar legenda berjalan di sekitarnya. Di Rusia, hanya sedikit orang yang tidak mengetahui jenis tanaman ini. Terdapat kira-kira 350 spesies daripadanya, 30% daripadanya terletak di wilayah Persekutuan Rusia. Bunga itu tidak langsung mendapat nama seperti itu, sebelum itu ada beberapa nama.

Kualiti bermanfaat chamomile memungkinkan untuk menggunakannya dalam sebilangan besar resipi ubat tradisional. Adalah sukar untuk mencari orang yang tidak pernah menggunakannya untuk tujuan kesihatan atau untuk pencegahan. Ia dianggap selamat walaupun untuk kanak-kanak terkecil. Mempunyai kesan menenangkan, membolehkan anda mengatasi sakit perut dari pelbagai jenis, loya. Untuk tujuan kosmetik, ia juga digunakan, misalnya, untuk memanjangkan keremajaan rambut dan kelembutan kulit..

Cat chamomile

Sebelum ini, bunga itu digunakan sebagai pewarna rambut. Dia memberikan ikal wanita yang ingin berubah, rona emas. Untuk melakukan ini, mereka membilas rambut mereka dengan infus kelopak dan inti. Benar, satu prosedur tidak memberi banyak kesan, hanya penggunaan yang berpanjangan dapat mengotorkan keriting. Juga, kaldu ini digunakan untuk memutihkan wajah. Penggunaan bunga ini masih relevan sekarang, sebilangan gadis terus menggunakannya..

Ketika pertama kali dilihat

Columbus adalah yang pertama menemui chamomile di antara ladang yang tidak berkesudahan. Selama ini dia melakukan perjalanan hebat di seluruh dunia. Amerika menjadi tanah airnya. Khasiat bermanfaatnya pertama kali dikaji di Dunia Lama. Di Eropah, bunga pertama diperhatikan pada abad ke-19 pada tahun 70-an, dan kemudian sampai di Rusia..

Simbol kuat

Chamomile yang indah itu dianggap sebagai simbol kuat oleh orang Mesir kuno. Mereka mengabdikannya untuk dewa matahari Ra. Di Crimea, terdapat tempat seperti Kuil Matahari. Di sana, tujuh batu yang dibangkitkan membuat bulatan yang hampir sama dan terdapat sebuah mezbah di tengahnya, secara umum gambar itu menyerupai telapak tangan dengan jari. Namun, sebilangan pelancong melihat ini sebagai gambaran bukan hanya matahari, tetapi juga chamomile. Nama tempat kudus ("Seven Fingers") dikaitkan dengannya dan dengan dewa Ra.

Ubat mujarab

Chamomile rebus mempunyai banyak kesan positif. Ia boleh diambil secara dalaman atau digunakan secara luaran. Sekiranya anda minum teh atau teh chamomile secara berkala, seseorang akan menjadi lebih tenang, kerana bunganya mengandungi kandungan apigenin yang tinggi, yang memberi kesan positif pada sistem saraf. Minuman seperti itu juga dapat mengatasi masalah insomnia, menghilangkan kegelisahan dan panik, melegakan dan menenangkan saraf. Sakit kepala dan migrain akan menghargai merebus.

Kepercayaan

Terdapat kepercayaan bahawa jika seseorang tidak mahu seseorang jahat memasuki rumahnya, anda perlu meletakkan sejambak chamomile dekat ambang pintu (contohnya, di lorong), tetapi setelah pengeringan, jangan membuangnya. Aromanya akan menghilangkan tenaga negatif.

Permohonan di kebun

Chamomile sering dipilih untuk ditanam di kebun peribadi. Hal ini terutama berlaku bagi mereka yang memilikinya berukuran kecil, kerana chamomile yang ditanam ke luar menjadikannya lebih besar dan ringan. Ini disebabkan oleh warna putih yang kaya, yang menambah ruang apa pun..

Bunyi chamomile

Bunga itu dapat mengeluarkan suara kerana silia halus, yang dihiasi dengan pusat kuning. Keributan ini dapat didengar hanya jika, dalam cuaca berangin, pergi ke ladang chamomile.

Permohonan sejambak

Daisies adalah kegemaran penjual bunga: sejambak yang dibuat oleh mereka penuh dengan bunga-bunga indah ini. Sudah tentu, mereka tidak selalu memainkan peranan utama, lebih kerap mereka bermain sebagai aksen tambahan. Contohnya, lengkap dengan gerbera, bunga matahari dan pelupa. Mereka datang dalam pelbagai saiz, dan bahkan gabungannya hanya dalam satu sejambak menjadikan pilihan yang sangat baik untuk hadiah untuk ibu, kakak atau kekasih.

Nama

Nama bunga itu dikaitkan dengan sastera perubatan abad pertengahan yang menembusi Rusia. Di jamu dan klinik, chamomile saat ini disebut "warna Romanov", "Romanov" dan "rumput Romanovy". Namun, dia mempunyai nama lain juga:

  • Jalan.
  • Bunga Matahari.
  • Chamomile.
  • ayam-pesta.
  • Belyushka.
  • Anak perempuan.

Permohonan Tibet

Para bhikkhu di Tibet telah mengembangkan ramuan anti-penuaan dari chamomile. Untuk tindakan infus, ia mesti meminumnya setiap hari sebelum tidur. Ulangi juga prosedur pada waktu pagi, sedikit mengubah komposisi minuman. "Elixir" disiapkan segera untuk sejumlah penggunaan, dan terapi berulang seperti itu hanya dapat dilakukan setelah 5 tahun.

Aplikasi itu dijumpai di Perancis

Untuk masa yang lama, orang Perancis telah menggunakan chamomile untuk merawat sistem pencernaan. Ia termasuk dalam banyak kos rawatan. Sekarang, pakar perubatan herba dari Perancis mengesyorkan minuman ini kepada mereka yang tidak membatasi jumlah kafein dan tembakau. Infusi yang merangkumi chamomile dapat menurunkan kadar jantung, menghilangkan peluh, pening dan loya.

Chamomile

Walaupun dalam buku impian, bidang chamomile melambangkan penyembuhan yang akan segera berlaku. Dalam praktik fitto, penampilan sediaan chamomile dalam komposisi ubat membantu menyingkirkan puluhan penyakit yang berbeza. Chamomile mengembalikan sel hati, melebarkan saluran darah, menormalkan tidur, mengaktifkan sistem saraf pusat, melegakan keradangan kulit dan berpotensi dimasukkan dalam terapi anti-barah.

Sifat berguna chamomile officinalis

Komposisi dan nutrien

Satu cawan (237 gram) teh chamomile mengandungi: [5]
Bahan asas:rMineral:mgVitamin:mg
Air236Potasium21.33Vitamin A0.05
Karbohidrat0.5Kalsium4.74Vitamin B50.03
Protein-Magnesium2.37Vitamin B10.02
Lemak-Besi0.19Vitamin B20.01
Mangan0.1Vitamin B90.002
Kandungan kalori1 kkalZink0.09
Tembaga0.04

Apa sebenarnya yang digunakan dan dalam bentuk apa

Perbungaan chamomile mempunyai nilai perubatan. Penggunaan infus dalaman dan luaran dari bakul bunga meluas. Penyedutan ditetapkan pada wap panas dari infusi. Untuk tujuan perubatan, gunakan teh chamomile, rebusan. Infusi atau rebusan chamomile digunakan secara luaran dalam bentuk bilasan, losyen, tapal, enema, bilas, prosedur mandi. Dalam homeopati, tincture chamomile dikenali. Perubatan alternatif dan arus perdana juga menggunakan minyak pati chamomile. [6].

Penyembuhan sifat

Bunga chamomile mengandungi (dalam komposisi minyak mudah menguap) matricin dan matricarin, turunan chamazulene, alkohol sesquiterpene, bisabolol, bisabolol oksida, ketoalkohol, turunan kumarin, flavonoid, sitosterol, kolin, farnesena dan kadinena, beta, asid karborbik, andositol, valerian, salisilik), fitosterol, vitamin [7].

Infusi bakul bunga digunakan sebagai agen antiseptik, koleretik, penenang, antikonvulsan, astringen, hemostatik. Infusi chamomile diresepkan secara dalaman untuk kekejangan usus, keradangan di hati, pundi hempedu, ginjal dan saluran kencing, dengan haid sedikit, reaksi histeris, dengan kejang dan keadaan neurosis, dengan neuralgia trigeminal.

Minyak pati chamomile mengaktifkan aktiviti sistem saraf pusat, mempercepat fungsi refleks, melebarkan saluran otak, meningkatkan frekuensi irama kardio dan pernafasan.

Tentukan persediaan chamomile dalam terapi kompleks gastritis yang berasal dari alergi, kolitis, dengan kelewatan dalam kitaran haid, sakit pada rahim, dengan rematik, asma bronkial, angina.

Persediaan chamomile merangsang proses sekretori pada saluran pencernaan, mempercepat aliran keluar hempedu, menghilangkan gatal-gatal, mempromosikan peluh yang kuat, bertindak sebagai anti-alergen [8].

Dalam perubatan rasmi

Chamomile adalah komponen dari banyak ubat yang dikenali oleh ubat rasmi:

  • Bunga chamomile, dalam bungkusan;
  • Romazulan, yang mengandungi minyak chamomile, jintan dan antiseptik. Ditetapkan untuk gastritis, duodenitis, gangguan pencernaan dan kembung (setengah sudu teh setiap 200 ml air mendidih). Untuk menyediakan kompres, enema dan pencucian, sediakan cairan pada kadar 1.5 sudu teh romazulan per liter air. Ubat ini digunakan secara luaran untuk stomatitis, otitis media, gingivitis, uretritis dan sistitis, lesi ulseratif trofik. Alat ini mempunyai kesan antiprurit, deodoran dan antimikrob; [6]
  • Alorom (salap dengan ekstrak chamomile) - diresepkan untuk rawatan penyakit barah dan myositis, dengan plexitis, radiculitis, arthritis. Produk ini mengandungi ekstrak minyak chamomile, lidah buaya dan calendula, minyak ubat. Mempunyai kesan anti-radang dan analgesik tempatan;
  • Arfazetin adalah koleksi herba dengan perbungaan chamomile. Ia digunakan dalam diabetes sebagai ubat yang menurunkan kadar gula darah. Di antara konstituen, selain chamomile, adalah blueberry, mawar liar, ekor kuda, St. John's wort, Manchurian aralia. Tentukan ubat untuk rawatan diabetes ringan hingga sederhana;
  • Rotokan adalah ubat yang mengandungi ekstrak chamomile, marigold dan yarrow. Ia mempunyai kesan anti-radang, ia digunakan untuk stomatitis aphthous, gingivostomatitis, penyakit gusi ulseratif. Memulihkan mukosa yang rosak dan dicirikan oleh sifat hemostatik [9].

Dalam perubatan rakyat

  • Dengan kekejangan usus, kembung dan peningkatan pengeluaran gas, haid yang menyakitkan, dengan selsema, teh chamomile diminum sebagai antiseptik: satu sudu besar bakul perbungaan diseduh dalam 200 ml air mendidih. Di luar, kaldu chamomile digunakan untuk membilas mulut dan tekak, ketika menggunakan losyen, ketika mandi ubat [7].
  • Untuk gastritis dan ulseratif, teh disediakan dari chamomile dan lemon balm (ambil bahan herba dalam perkadaran 1: 1). Kukus satu sudu besar bahan mentah herba dalam segelas air mendidih. Minum teh panas, hingga 3 gelas sehari, selama 2 bulan.
  • Dengan gastritis atau enteritis, bancuh dua sudu teh campuran ramuan yang diambil dalam jumlah yang sama dalam segelas air mendidih (bunga chamomile, yarrow, wormwood, daun pudina sejuk dan bijak). Minum infus yang disaring panas dua kali sehari, 100 ml, selama setengah jam makanan.
  • Apabila kembung setelah makanan berkualiti rendah, rebusan digunakan: dalam bahagian yang sama chamomile, beri juniper, ramuan pudina sejuk, wort St. John dan centaury direbus selama 10 minit (ambil satu sudu besar bahan mentah herba untuk segelas air). Kaldu yang disejukkan diminum (setelah mengambil julap), 3 gelas sehari [8].
  • Dengan ascariasis, infus chamomile tanpa lidah diresepkan. Masukkan satu sudu besar bakul perbungaan dalam 1.5 cawan air mendidih selama 60 minit dalam mangkuk di bawah penutup. Minum saring dalam 150 ml pada waktu pagi dan petang. Dengan cacing kremi, enema dibuat secara serentak dari 50-100 ml infus yang sama [10].
  • Untuk insomnia, sebagai hipnotis, ambil inflasi perbungaan: satu sendok teh bakul bunga dalam segelas air mendidih. Minum segelas pada waktu satu jam sebelum tidur.
  • Untuk perut kembung, minuman teh berguna, yang disediakan dari biji chamomile, akar valerian dan jintan. Campurkan bunga chamomile, akar valerian dan biji jintan dalam nisbah 6: 4: 1. Kukus satu sudu besar ramuan campuran dengan air mendidih dan biarkan infusi selama kira-kira 20 minit. Terikan dan ambil 100 ml pada waktu pagi dan petang dengan peningkatan pengeluaran gas [11].
  • Untuk hepatitis kronik dan sirosis hati, koleksi berikut disyorkan: ambil dua sudu besar perbungaan chamomile, tansy, akar burdock, elecampane, bahan mentah herba St. John's wort, yarrow, knotweed, string, rosehip beri. Tuangkan satu sudu campuran herba dengan segelas air mendidih, simpan di dalam air mandi selama setengah jam, kemudian sejuk pada suhu bilik selama seperempat jam, saring, tambahkan air rebus sehingga kuahnya meningkat hingga 200 ml. Minum sepertiga gelas tiga kali sehari, sebelum makan selama 2-3 minggu. Anda boleh mengambil rebusan sedemikian dengan rehat, kursus, setiap 2-3 bulan sekali [3].
  • Bagaimana tincture chamomile disediakan? Untuk penyediaan tincture, bukan sahaja perbungaan digunakan, tetapi juga semua bahagian udara tanaman. Rumput dipetik selama tempoh berbunga dan dihancurkan, digabungkan dan digosok dalam bahagian yang sama dengan alkohol kekuatan 35%. Setelah bersikeras, tincture ditapis. Cecair yang dihasilkan adalah pekat yang kuat dan disebut tingtur "ibu" utama. Tingtur utama dicairkan semula dan digunakan dalam kursus rawatan homeopati [12].
  • Atas cadangan doktor, chamomile diresepkan untuk kanak-kanak dari usia dua bulan untuk digunakan dalam diet untuk meningkatkan pencernaan (dalam bentuk teh herba chamomile kanak-kanak): tuangkan satu beg teh herba dengan segelas air mendidih dan biarkan untuk menyeduh selama 5-7 minit. Beri anak suam 2-3 kali sehari, bermula dengan satu sudu teh, secara beransur-ansur meningkatkan jumlahnya ke tahap yang disyorkan. Tempoh dan dos penggunaan 86+ mesti dipersetujui dengan pakar pediatrik.

Penggunaan luaran:

  • Untuk selesema atau rematik, mandi dengan merebus chamomile (200 g bunga chamomile per 8 liter air).
  • Gram perbungaan chamomile digunakan untuk merawat barah kulit dengan menggunakan tapal ke kawasan yang terjejas.
  • Penyisipan bunga chamomile dalam minyak sayuran digunakan dalam bentuk yang dipanaskan untuk menggosok dengan penyakit gout dan penyakit reumatik, untuk memampatkan pada leher dengan suara serak dan kehilangan suara.
  • Chamomile telah menemukan aplikasi dalam ginekologi: satu sendok makan perbungaan-bakul mesti diselitkan dalam satu liter air mendidih. Kemudian tapis dan gunakan suam untuk mencuci dua kali sehari [10].
  • Wap Chamomile digunakan untuk mengobati luka-luka bernanah, untuk mencuci fokus ulseratif, untuk konjungtivitis, untuk eksim, bisul, panaritium, gatal. Sekiranya pelepasan telinga, telinga dicuci dengan wap chamomile bersama dengan hidrogen peroksida 5%.
  • Dengan eksim menangis, ruam kulit, luka dan bisul, mandi disediakan: 4 sudu besar bakul perbungaan direbus dalam satu liter air selama 10 minit dan kaldu yang dihasilkan ditambahkan ke mandi penuh.
  • Bunga chamomile segar yang ditumbuk dimasukkan ke dalam hidung untuk menyembuhkan selesema. [8].
  • Untuk angina, membilas dengan infusi chamomile akan membantu: tuangkan 20 g daun chamomile dan bunga dengan segelas air mendidih. Tahan infusi selama kira-kira 20 minit, kemudian tapis dan gunakan sebagai cecair bilas beberapa kali sehari.
  • Mandi dengan kesan tonik dan menenangkan. Siapkan koleksi chamomile, oregano, thyme, string, jelatang dioecious dan daun currant hitam, mengambil bahan mentah dalam bahagian 3: 1: 5: 2: 5: 2. Tuang 150 g campuran herba dengan 2-5 liter air mendidih (bergantung pada kepekatan kaldu yang diinginkan), rebus selama 10 minit dengan api kecil, saring dan tambahkan kaldu ke dalam tab mandi yang diisi dengan air (suhu air tidak lebih daripada 37 darjah). Mandi dalam seperempat jam, 2-3 kali seminggu selama dua minggu. Penting untuk diingat bahawa kawasan jantung mesti berada di atas paras air [3].

Dalam perubatan oriental

Avicenna mengaitkan kesan anti-radang pada chamomile. Dalam "Canon of Medicine", dia mencirikan tumbuhan sebagai ubat yang melembutkan dan menghilangkan fokus keradangan. Chamomile, menurut Avicenna, menghilangkan ketegangan, sambil menguatkan otot dan merupakan ubat semula jadi yang paling berkesan untuk menghilangkan keletihan, kelemahan dan keletihan [13].

Dalam penyelidikan saintifik

Salah satu tumbuhan perubatan paling berharga di dunia, chamomile secara semula jadi menarik minat para penyelidik perubatan..

Sifat penyembuhan chamomile telah dikaji sejak zaman Hippocrates, Pliny, Dioscorides, Galen dan Asclepius. Hippocrates menggambarkan chamomile sebagai tanaman ubat, sementara Galen dan Asclepius mengesyorkan teh chamomile. Dalam jamu yang ditulis dalam bahasa Latin pada abad ke-16, doktor dan ahli botani Itali, Mattioli mengaitkan minyak pati chamomile sebagai antispasmodik.

Pada tahun 1500, Jerome Brunschwig, doktor dan ahli farmasi, pertama kali menerangkan proses penyulingan minyak pati chamomile [12].

Ahli botani Amerika James Duke menulis mengenai peranan chamomile dalam terapi antiallergik. Dalam karyanya Green Pharmacy (1992), Duke menekankan bahawa chamomile mengandungi tujuh komponen kimia antihistamin yang berbeza, yang menerangkan peranan tumbuhan dalam menghilangkan gejala alergi (pada masa yang sama, terdapat kes intoleransi individu terhadap chamomile itu sendiri).

John Heinerman, dalam The Encyclopedia of Fruits, Vegetables and Herbs, berpendapat bahawa teh chamomile, salah satu dari sedikit teh herbal di kerajaan tumbuhan, mendorong pertumbuhan semula dan pembaharuan tisu hati. [14].

Rangkaian sifat terapeutik terluas dari chamomile adalah objek kajian oleh sekumpulan saintis India (J. Srivastava, E. Shankar, S. Gupta). [15]

Kesan penggunaan ekstrak chamomile dalam rawatan stomatitis aphthous disiasat oleh A. Tadbir, S. Purshahidib, H. Ebrahimik, Z. Hadjipurd dan lain-lain [16]

Kemungkinan menggunakan chamomile sebagai antidepresan dan kesan positifnya pada pesakit dalam kemurungan dianalisis oleh saintis asing: J. Schultz, C. Rockwell, A. Newberg. [17]

Adakah chamomile berfungsi melawan barah? Kita boleh mengatakan bahawa tempat penting diperuntukkan untuk chamomile pada masa depan untuk melawan barah..

Karya ilmiah T. Goncharova dan S. Lukashuk membuktikan kemungkinan menggunakan koleksi herba multikomponen (termasuk chamomile) dalam terapi anti-barah. [18]

Kegiatan biologi zat chamomile, unsur-unsur mineral yang terdapat dalam minyak pati tumbuhan, telah disiasat oleh G. Pervyshina, A. Efremov, G. Gordienko, E. Agafonova [19]

Dalam dietetik

Chamomile meningkatkan selera makan dan meningkatkan penyerapan nutrien.

Dalam memasak

Chamomile telah lama menjadi komponen pelbagai minuman. Rasa asli, agak pedas dan aroma "epal" khusus menjelaskan populariti chamomile dalam menu vegetarian.

  • Teh chamomile. Untuk membuat teh chamomile aromatik, anda memerlukan bahan berikut: 2 sudu besar perbungaan chamomile segar, 2 cawan air mendidih, dua keping epal, madu. Bilas bunga chamomile dengan air yang mengalir. Tuangkan air mendidih ke atas teko. Hancurkan kepingan epal dengan sudu kayu. Tuangkan dua cawan air mendidih di atas bunga chamomile dan sebiji epal dalam teko. Masukkan teh selama 5 minit. Tuangkan ke dalam cawan. Masukkan madu secukup rasa [20].
  • Sup dengan chamomile dan kembang kol. Untuk menyediakan hidangan vegetarian yang asli, anda memerlukan: 6 beg teh teh chamomile, 3 cawan air, 500 g bunga kembang kol, seperempat bawang, 2 tangkai saderi, satu sendok makan minyak zaitun, garam, lada. Dalam periuk dalam, sediakan rebusan dari air dan beg teh chamomile, rebus selama 5 minit. Keluarkan beg dari kuahnya. Bahagikan kembang kol menjadi perbungaan dan masak teh chamomile di bawah penutup tertutup selama 15 minit. Dalam kuali, goreng bawang dan saderi dalam minyak. Puree kembang kol rebus, bawang dengan saderi, garam, lada dan teh chamomile dalam pengisar. Bergantung pada jumlah teh chamomile yang anda tambahkan, anda boleh menjadikan sup krim lebih pekat atau lebih nipis. [21].

Dalam kosmetologi

Ekstrak chamomile adalah bahagian dari pelbagai produk kosmetik. Ais bunga yang terbuat dari rebusan chamomile mempunyai kesan kosmetik yang sangat baik. Ketulan ais ini boleh digunakan sebagai tonik dengan menggosoknya ke muka anda. Teh chamomile akan membantu menghilangkan bengkak, beg dan lebam di bawah mata. Sebilangan kecil air mendidih dan beg teh chamomile sejuk disapu pada kelopak mata selama beberapa minit.

Infusi Chamomile digunakan sebagai bilas rambut: ia mempunyai sedikit kesan toning dan memberikan warna keemasan [6].

Gunakan dalam minyak wangi

Minyak pati chamomile telah membuktikan dirinya dalam industri minyak wangi juga. Aroma chamomile membawa pelbagai komposisi bunga dan berkayu yang disebut.

Kegunaan lain

Minyak chamomile digunakan dalam aromaterapi. Beberapa tetes minyak pada lampu aroma, pada sapu tangan, atau sehelai kain kecil untuk menghilangkan ketegangan, mempunyai kesan yang menenangkan dan menenangkan. Bernafas dengan perlahan dan stabil semasa sesi aromaterapi..

Rawatan urut juga merangkumi penggunaan minyak pati chamomile yang banyak. Untuk urut, lebih baik menggabungkan minyak chamomile dengan zaitun atau lavender [12].

Chamomile menyembuhkan bukan sahaja orang tetapi juga tumbuh-tumbuhan. Menyemburkan teh chamomile ke atas anak benih muda melindungi banyak tanaman hortikultur daripada jangkitan kulat dan penyakit jamur [14].

Fakta menarik

Bunga chamomile yang sederhana disebut "matahari kecil di telapak tangan anda" dalam puisinya oleh A. Fet. Kisah sedih dan puitis Hans-Christian Andersen dan puisi-puisi Agnia Barto didedikasikan untuk tanaman ini.

Dalam tafsiran mimpi, chamomile melambangkan keadaan umum kesihatan manusia. Untuk melihat diri anda dalam mimpi berjalan di ladang chamomile - untuk mencari dalam masa terdekat penyembuhan dari penyakit mental atau fizikal.

Orang Mesir kuno menganggap tanaman itu suci dan percaya bahawa chamomile adalah hadiah yang diberikan kepada orang oleh dewa matahari..

Sifat berbahaya chamomile dan kontraindikasi

Adakah chamomile mempunyai kontraindikasi? Dosis minyak pati chamomile yang dikira dengan salah, boleh menyebabkan sakit kepala dan keadaan kelemahan umum. Apabila chamomile dimakan untuk masa yang disyorkan, tidak ada kesan sampingan yang dinyatakan, tetapi dos yang besar menyebabkan serak, batuk, radang selaput lendir mata, haid yang menyakitkan dan berat, gangguan mental (kerengsaan, ketakutan, idea obsesif dan khayalan, halusinasi). Penting juga untuk diingat mengenai kemungkinan intoleransi individu terhadap komponen chamomile dalam komposisi mana-mana ubat, yang boleh menyebabkan perkembangan reaksi alergi [10].

Chamomile semasa kehamilan tidak dikontraindikasikan, tetapi penggunaannya harus terhad dan ketat mengikut cadangan doktor.

Kontraindikasi untuk rawatan dengan persediaan chamomile juga:

  • gastritis anasid, yang berkembang kerana penurunan / ketiadaan kandungan gastrik asid hidroklorik;
  • luka ulseratif pada perut atau duodenum yang timbul berkaitan dengan gastritis jenis ini [11].

Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai faedah dan kemungkinan bahaya chamomile dalam ilustrasi ini dan kami akan sangat berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial, dengan pautan ke halaman kami:

Penerangan botani

Ini adalah tanaman tahunan herba keluarga Astrov (Asteraceae).

asal nama

Orang-orang memanggil padang rumput chamomile, rumput ibu, kamilka, rumput novel, novelis, warna novel. Asal usul namanya berasal dari dua versi: penggunaan kata Latin yang digunakan dalam jamu kuno, kata sifat "romana" (chamaemelon romana - "Roman chamomile"); meminjam dari bahasa Poland. Nama Latin - Matricaria (dari "matriks" - "rahim") - dijelaskan oleh penggunaan tumbuhan secara meluas dalam rawatan penyakit ginekologi. Istilah ini diperkenalkan ke dalam penggunaan ilmiah oleh Karl Linnaeus.

Terdapat 25 spesies tumbuhan. Yang paling biasa adalah:

  1. 1 Chamomile officinalis (farmasi, dikupas). Kawasan pertumbuhan - Amerika Utara, Eurasia. Chamomile farmasi adalah salah satu spesies yang paling banyak ditanam. Tumbuhan perubatan yang berharga, minyak pati yang mengandungi zat chamazulene, yang berjaya digunakan dalam perubatan.
  2. 2 Lidah chamomile (hijau, Amerika, berbau) - awalnya endemik ke Amerika Utara. Kawasan berkembang di dunia moden luar biasa luas. Tumbuhan dengan aroma yang kuat dan berterusan, berjaya digunakan untuk tujuan perubatan [1].

Chamomile adalah ramuan setinggi 40-50 cm. Sistem akarnya adalah akar umbi, akarnya bercabang lemah. Batangnya bergaris, mempunyai banyak cabang, daunnya sessile, bipinnate, dengan ruas seperti benang. Perbungaan banyak bakul. Di tengah, bunga berbentuk tiub, kuning cerah, di sepanjang tepinya - ligulasi, putih. Buahnya adalah achene bujur yang masak pada awal musim panas. Tempoh berbunga chamomile bermula pada bulan Mei dan berlangsung hingga Ogos, kadang-kadang hingga awal musim luruh..

Chamomile tumbuh di pinggir jalan, padang rumput, glade, di tanah berpasir ringan, di antara tanaman. Tanaman ini diusahakan sebagai ubat [2,4].

Keadaan yang semakin meningkat

Sejarah penanaman chamomile berabad-abad lamanya. Musim tumbuh tidak lama - sekitar 2 bulan, dan kitaran hidup tanaman sesuai dengan selang waktu antara 3 hingga 4 bulan. Bahan biji chamomile bercambah pada suhu tambah 3 darjah. Pada suhu 20 darjah, pucuk penuh muncul sekitar seminggu. Untuk menyemai, tanah yang subur dengan komposisi mekanikal rata-rata dipilih. Chamomile berakar dengan baik di laman web ini setelah tumbuh di atasnya sebagai tanaman yang bersih, tanaman musim sejuk yang menjadi tanaman rumput yang bersih dan segar. Sekiranya chamomile disemai di dalam tanah dari bawah tanaman musim sejuk, pertama ranting dibajak, dan dengan permulaan musim luruh, bajak dibajak hingga kedalaman 0,2 meter dan baja organik digunakan.

Kaedah pembiakan benih chamomile. Menyemai dilakukan pada musim gugur sebulan atau beberapa hari sebelum bermulanya fros. Tanaman musim sejuk yang lebih berjaya. Kadar penaburan musim luruh berkisar antara 20 hingga 25 g biji per hektar (ditaburkan dengan lapisan tanah hingga 1 cm). Kadar musim sejuk adalah 10 g lebih. Jarak antara barisan ialah 0.4 meter. Setelah disemai, bumi dibungkus untuk mengekalkan kelembapan, untuk mengelakkan benih dari angin. Untuk memelihara pucuk kecil, penunjukan awal jarak baris dilakukan secara manual, kemudian penanak digunakan untuk membajak, dan barisnya disiangi [2].

Belukar dewasa ditanam pada awal musim luruh, ketika melakukan pemindahan, sangat mustahak untuk menyimpan gumpalan bumi di akar.

Kilang ini memerlukan penyiraman sederhana dan memerlukan cahaya. Chamomile memberikan hasil yang sangat baik di kawasan terbuka, diterangi oleh banyak cahaya matahari langsung. Chamomile mentolerir musim sejuk dengan baik dalam keadaan hujan salji yang besar [3].

Perbungaan chamomile dituai pada musim panas sekiranya cuaca kering. Bakul bunga dipungut tanpa batang, panjang sisa peduncle tidak boleh melebihi 3 cm. Bahan mentah dikeringkan di tempat teduh, di tempat dengan pengudaraan yang baik, menyebarkan perbungaan pada lapisan tipis di atas kain atau kertas, bergoncang dari semasa ke semasa. Koleksi dilakukan dalam beberapa tahap, ketika bunga baru terbuka. Penuaian bahan mentah bertepatan tepat dengan tempoh pembungaan chamomile, ketika bunga tiub dalam perbungaan bakul telah dibuka oleh ½, dan yang luar belum turun dari atas ke bawah (iaitu ketika bunga buluh diletakkan secara mendatar di sepanjang tepi). Kegagalan untuk mematuhi peraturan ini menyebabkan fakta bahawa semasa pengeringan, perbungaan hancur. Proses pengumpulan dipercepat oleh alat khas, pukulan. Keluar sama dengan chamomile ubat chamomile tanpa bau dan daisy biasa dapat dikumpulkan secara tidak sengaja. Bersama dengan chamomile perubatan, bakul chamomile tanpa tong juga dituai.

Pada skala industri, bahan mentah chamomile disimpan dalam beg kertas padat. Sebaiknya simpan chamomile di rumah dalam bekas cina yang boleh ditutup semula dengan selamat [4].

Litar kuasa

Chamomile adalah bahagian makanan hijau di padang rumput dan dimakan oleh lembu dan ruminan kecil bersama dengan rumput lain. Walau bagaimanapun, kerana kehadiran tanin di bahagian tanaman dan spesifikasi komposisi kimia, setelah kemasukan chamomile dalam makanan kambing atau sapi, susu memperoleh bau yang khas dan tidak menyenangkan.

Video

Mengapa memetik bunga chamomile? Jawapannya ada dalam resipi asal. Bagaimana chamomile dapat membantu mereka yang menderita sakit kepala kronik? Teh chamomile sebagai ubat mujarab.

  1. Wikipedia, sumber
  2. Mamchur F.I., Gladun Ya.D. Tumbuhan perubatan dalam plot peribadi. - K. Harvest, 1985.-- 112 p., Silt.
  3. Taman bunga penyembuhan. Sekolah bunga (majalah). No. 3 (36), Julai 2017. - Hlm.25
  4. Buku panduan perolehan tanaman ubat / DS Ivashin, ZF Katina, IZ Rybachuk et al. - edisi ke-6, Isp. dan tambah. - К.: Panen, 1989.-- 288 hlm: kelodak.
  5. Teh herba chamomile
  6. Buku panduan jamu / Comp. V.V. Onishchenko. - Kh.: Folio, 2006.-- 350 p. - (Dunia hobi).
  7. V. V. Karhut Farmasi hidup - K. Health, 1992. - 312 p., Ill., 2, lengkungan. kelodak.
  8. Ubat Karkhut V.V. di sekitar kita. - К.: Health, 1993.-- 232 p..
  9. Wikipedia, sumber
  10. Tumbuhan perubatan: buku rujukan ensiklopedik / ed. A.M. Grodzinsky. - Kiev: Olymp, 1992.-- 544 p.: Sakit.
  11. Shchadilov E. Penyembuhan rumpai. P.: 2002.-- 64 s.
  12. Pengenalan kepada chamomile, sumber
  13. Chamomile, sumber
  14. Chamomile yang menenangkan, sumber
  15. Chamomile: Ubat herba masa lalu dengan sumber masa depan yang cerah
  16. Kesan ekstrak Matricaria chamomilla (chamomile) di Orabase pada stomatitis aphthous kecil, satu percubaan klinikal secara rawak, sumber
  17. Chamomile (Matricaria recutita) dapat memberikan aktiviti antidepresan pada manusia yang cemas dan tertekan: kajian eksplorasi, sumber
  18. KEMUNGKINAN MENGGUNAKAN BAHAN BAKAR TANAMAN PERUBATAN DALAM RAWATAN PENYAKIT ONKOLOGI, sumber
  19. Untuk persoalan kandungan zat aktif biologi dari chamomile (Chamomilla recutita) dan chamomile manis (Chamomilla suaveolens) yang tumbuh di Wilayah Krasnoyarsk, sumber
  20. Teh herba Chamomile, sumber
  21. Sup kembang kol Chamomile, sumber

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!

Bunga chamomile

Chamomile adalah tumbuhan abadi yang mekar pada tahun pertama kehidupannya. Ia dicirikan oleh batang bercabang, daun hijau nipis. Bunga chamomile terdiri daripada bahagian tengah kuning dan kelopak putih atau kekuningan. Bunga boleh tumbuh hingga 30-60 cm tinggi. Bunga bunga ini dikumpulkan dalam bakul. Bunga chamomile tergolong dalam keluarga Asteraceae atau Asteraceae. Jenis chamomile yang paling biasa di kalangan masyarakat adalah "Chamomile Farmasi", yang mempunyai khasiat yang sangat berguna, dan digunakan dalam perubatan dan kosmetologi.

Chamomile mempunyai aroma samar tetapi khas yang dapat menyerupai bau epal. Bunga itu diserbuki oleh tawon atau lebah. Tempoh berbunga chamomile sangat awal. Ia dapat mulai mekar pada bulan-bulan pertama musim bunga, dan kerana semua bunga tidak mekar pada masa yang sama, chamomile mekar dapat dijumpai hingga akhir musim gugur di tanah..

Chamomile tumbuh paling baik di tanah yang longgar dan di kawasan terbuka. Bunga ini cukup tahan lasak. Disebarkan oleh biji.

Di mana tumbuh-tumbuhan chamomile

Bunga chamomile cukup meluas di Eurasia, Australia, Afrika Selatan, Amerika. Pada masa yang sama, anda boleh menemui subspesies warna yang berbeza. Di Afrika Tengah, bunga chamomile dihancurkan oleh suku kerana takhayul bahawa bunga ini mampu menarik semangat..

Sangat sering dijumpai di pinggir jalan, di sepanjang tepi ladang, di padang rumput, chamomile farmasi yang tumbuh liar. Chamomile ini tidak sesuai untuk tujuan perubatan. Dalam bentuk ini, ia lebih merupakan tanaman rumpai daripada ramuan perubatan. Ramuan ini ditanam dan ditanam di ladang khas..

Aplikasi Chamomile:

Mengapa chamomile sangat berguna untuk perubatan? Faktanya ialah bunga dan bahagian atas chamomile mengandungi minyak pati, asid salisilik, glikosida, vitamin, karotena, glukosa dan bahan berguna lain. Chamomile sendiri adalah antiseptik yang sangat baik, decoctionsnya digunakan sebagai anti-radang, anti-alergi, antibakteria, diuretik dan diaforetik. Losyen dari rebusannya menyembuhkan luka. Ekstrak chamomile sering dijumpai dalam kosmetologi dalam bentuk bahan tambahan dalam krim tangan dan sebagainya. Selepas mencuci, kepala juga dibilas dengan merebus chamomile sehingga rambut memperoleh warna keemasan asalnya. Chamomile juga dikenali dalam aromaterapi sebagai ubat penenang..

Video bunga daisy

Jangan lupa berkebun. Terdapat jenis bunga aster hiasan yang boleh menghiasi katil bunga di taman atau menambah keindahannya ke sejambak..

dijaringkan

Anda perlu tahu mengenainya

Fakta menarik mengenai bunga aster

Chamomile adalah bunga keindahan yang indah dan tiada tandingannya dalam khasiat berguna. Sebilangan besar legenda dikaitkan dengannya, ia digunakan untuk mencari rezeki dan diberikan kepada orang yang disayangi. Terdapat 350 spesies tumbuhan ini yang terkenal, 30% daripadanya tumbuh di wilayah negara kita. Bunga-bunga ini mendapat nama mereka tidak lama dahulu. Kerana inti kuning, yang naik dalam bentuk pusar, mereka disebut "pusar".

Siapa yang tidak menyukai bunga ini? Dan saya secara peribadi yakin bahawa sejambak bunga aster yang cantik dan kemas akan menjadi kejutan yang paling menyenangkan bagi wanita yang anda sayangi..

Dia pertama kali dilihat oleh Columbus semasa melakukan perjalanan di seluruh dunia. Dan Amerika adalah tanah airnya. Sifat berguna bunga itu mula dikaji di Dunia Lama. Di Eropah, ia muncul pada tahun 70-an abad ke-19. Dia kemudian dibawa ke negara kita.

Dalam jamu dan buku perubatan di Abad Pertengahan, ia disebut "ramuan Rom". Dan "chamomile" menjadi bentuk kecil dari "romana" Poland. Orang memanggilnya belyushka, vorozhka, dll..

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa orang Mesir menggunakannya sebagai agen antipiretik, para imam Mesir Purba menyamakan chamomile dengan Dewa Matahari - Ra. Dan di beberapa tempat di Jerman dan Skandinavia, dia dikurniakan ciri-ciri suci dan dianggap sebagai hadiah dari Dewa Odin. Imejnya sebagai simbol bernafas bersih mendorong memerangi batuk kering.

Orang-orang kuno mengaitkan chamomile dengan yang baik, dan itu pasti mengalahkan kejahatan. Oleh itu, dia dikreditkan dengan kemampuan untuk mendamaikan orang, dan mencegah konflik. Selain itu, bunga itu adalah penekan semula jadi dan mempunyai sedikit kesan hipnosis..

Sebagai kosmetik, ekstrak tumbuhan dan minyak pati digunakan. Ia digunakan dalam penyediaan krim, sabun tandas, ubat gigi, dll. Merebus dari bunga ini mempunyai kesan pengencangan pada kulit kepala dan rambut..

Dalam perubatan tradisional, chamomile adalah salah satu tempat pertama.Ubat Tibet menggunakan komponennya sebagai alat untuk memelihara usia muda. Para bhikkhu Tibet minum infus chamomile yang akan datang untuk tidur, prosedur yang sama, sedikit diubahsuai, diulang pada waktu pagi. Kaldu yang telah siap digunakan untuk masa tertentu. Selepas lima tahun, kursus ini diulang.

Untuk masa yang lama, orang Perancis telah memasukkan chamomile dalam rawatan untuk gangguan pencernaan. Pada masa ini, pakar perubatan herba dari Perancis mengesyorkan penggunaan bunga ini untuk orang yang menyalahgunakan tembakau dan kopi. Mereka membantu mengurangkan degupan jantung, menghilangkan loya dan pening, berpeluh.

Di Bulgaria dan Republik Ceko, ada banyak pengalaman penggunaannya dalam perawatan penyakit wanita, penyakit kulit kepala dan rambut..

Chamomile, ditanam di kebun, mengembangkannya secara visual dan menjadikannya lebih cerah. Di ladang aster dalam cuaca berangin, anda dapat mendengar sedikit gemerisik. Ini adalah kerisauan bulu mata halus yang menutupi mata kuning yang terkejut..

Chamomile: kisah bunga

Tumbuhan yang cerah ini tidak asing bagi hampir semua orang, tetapi hanya sedikit orang yang memikirkan sejarah asal usul namanya, serta makna dan penggunaan bunga. Sejak zaman kuno, chamomile telah disebut sebagai ratu padang rumput dan ladang, yang tidak hanya memiliki keindahan, tetapi juga sifat penyembuhan yang sangat baik, yang masih digunakan dalam perubatan dan industri kosmetik..

Asal perkataan "chamomile"

Nama bunga yang indah ini berasal dari perkataan Poland "romana". Tumbuhan itu disebut "rumput Rom" atau "warna Romanov", yang kemudian menjadi dasar pengucapan Rusia dari kata "chamomile". Sebelum itu, penduduk menggunakan banyak nama lain, seperti maryasha, popovnik, bunga matahari, morgun, pemerah pipi, whitehead atau camila. Nama saintifik untuk chamomile (Matricaria) berasal dari perkataan Latin "matrix", yang bermaksud "rahim". Ini disebabkan oleh fakta bahawa sifat penyembuhan tanaman sering digunakan untuk merawat pelbagai penyakit wanita..

Perkara yang paling mengejutkan adalah bahawa sebelum munculnya nama yang dikenali "chamomile", terdapat banyak nama lain untuk bunga ini. Hari ini, bahkan tanaman yang tidak pernah dipanggil bunga aster telah mula dipanggil. Ini disebabkan oleh persamaan luaran yang mencirikan pelbagai jenis dan keluarga bunga..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Dari pelbagai jenis bunga yang ada, chamomile menonjol kerana sifat penyembuhannya yang ketara. Sejak zaman kuno, bunga-bunga ini telah digunakan oleh penyembuh untuk membuat ubat-ubatan yang berkesan yang menyembuhkan pelbagai jenis penyakit. Kerana aroma yang menyenangkan yang merupakan ciri minyak chamomile, bunga itu menjadi permintaan tidak hanya dalam perubatan moden, tetapi juga dalam berbagai bidang tata rias..

Ciri-ciri dan sifat berguna chamomile unik dan memberikannya kekuatan yang benar-benar ajaib. Minyak pati yang terdapat dalam komposisinya terdiri daripada sejumlah komponen berguna yang memberikan kesan anti-radang, antivirus dan antibakteria yang berkesan.

Di samping itu, komposisi mengandungi gliserida asid lemak, fitostern, polisakarida, kumarin dan kolin, yang menenangkan sistem saraf pusat, serta membantu mengatasi insomnia dan kesan negatif tekanan. Itulah sebabnya ia dapat digunakan secara luaran dan dalaman, tidak mempunyai kontraindikasi dari segi usia, jantina dan ciri-ciri lain..

Bunga yang kelihatan seperti bunga aster

Terdapat sebilangan besar kerabat tumbuhan dari chamomile, yang sering dikelirukan. Salah satu bunga yang paling serupa adalah kerabatnya yang jauh - bunga tiga kerat, yang dapat dibezakan oleh inti kuning kon cembungnya. Jauh sebelum nama rasmi muncul, semua bunga dengan kelopak putih dan pusat kuning disebut pupavka, tetapi hari ini pupavka adalah tanaman yang terpisah. Selalunya, chamomile keliru dengan daisy dan jenis kebunnya yang paling terkenal, daisy Alaska. Hari ini, penternak telah membesarkan sejumlah besar varietas yang tidak hanya berbeda dalam ukuran bunga, tetapi juga warna kelopak..

Nasib baik pada chamomile

Salah satu legenda yang indah dan sedih dikaitkan dengan peramal pada kelopak, yang menceritakan tentang Romantik dan Cinta. Pada zaman dahulu, ada pasangan cinta. Pada suatu malam, pemuda itu bermimpi di mana dia melihat bunga yang indah dan menyentuh yang tidak dapat dijelaskan dengan kelopak putih dan inti kuning, yang semudah dan naif seperti perasaan untuk kekasihnya.

Bangun, Roman menjumpai bunga yang tumbuh di dekatnya, yang sama dengan apa yang dilihatnya dalam mimpinya. Pemuda itu merobeknya dan menyampaikannya sebagai hadiah untuk Cinta yang dicintainya. Gadis itu sangat tersentuh dengan keindahan bunga yang luar biasa dan mula memanggilnya bunga daisy untuk menghormati lelaki itu. Dia benar-benar menginginkan bahawa bukan hanya dia sahaja yang mengalami perasaan seperti itu, tetapi semua pasangan cinta dapat saling memberi bunga yang indah ini. Novel ini mengetahui tentang keinginannya dan bertanya-tanya di mana untuk mendapatkan lebih banyak bunga seperti itu, kerana dia melihatnya hanya dalam mimpi. Akibatnya, pemuda itu memutuskan untuk bertanya kepada raja impian itu sendiri dan pergi kepadanya, terlepas dari bahaya yang menantinya dalam perjalanan. Namun, raja itu ternyata tidak berperasaan, acuh tak acuh dan bahkan kejam ketika mendengar permintaan Rom, tetapi setelah mengetahui kisahnya, dia memutuskan untuk memenuhi permintaan itu sebagai ganti dengan kenyataan bahawa pemuda itu akan selamanya tinggal di negeri impian.

Selama berbulan-bulan, Lyubov menunggu kekasihnya kembali, sehingga suatu hari dia melihat keseluruhan bunga-bunga putih itu, yang dia namakan bunga aster. Kemudian Cinta memahami ke mana dan mengapa kekasihnya pergi, dan sekarang dia tidak akan pernah kembali.

Dari legenda inilah salah satu tradisi tertua Rusia muncul, yaitu, ramalan pada chamomile. Gadis-gadis itu menutup mata mereka, secara intuitif memilih bunga yang mereka sukai dan memetik kelopaknya, mengulangi peribahasa yang diketahui sejak kecil: suka - tidak suka. Pada frasa mana kelopak itu pecah, itulah jawapannya. Sebagai tambahan, karangan bunga dan karangan bunga aster digunakan dalam pelbagai sakramen ritual yang berkaitan dengan menarik kekasih.

Siapa yang diberi bunga aster

Keunikan bunga-bunga indah ini terletak pada kenyataan bahawa ia dapat diberikan kepada siapa saja, dengan atau tanpa dia. Sejambak bunga subur dengan bunga aster akan menjadi hadiah yang menyenangkan bagi mana-mana wanita, tanpa mengira usia dan hubungan di mana anda berada dengannya. Ini dapat menjadi hadiah yang melambangkan perasaan ramah mesra, atau hadiah yang menyatakan pernyataan cinta. Juga, komposisi dari tanaman ini sering dijumpai di majlis perkahwinan - baik sebagai sejambak pengantin dan sebagai hiasan dewan. Sekiranya anda merujuk kepada bahasa bunga, maka chamomiles adalah simbol suasana hati, romantis yang cerah, gembira, dan juga keikhlasan dan kedalaman perasaan anda..

Ramai orang berpendapat bahawa karangan bunga aster terlalu sepele dan sederhana, tetapi dengan bantuan penjual bunga yang berpengalaman, anda dapat membuat karangan bunga yang benar-benar unik. Hadiah asli seperti ini pasti akan memberikan banyak emosi positif dan suasana hati yang baik kepada orang yang anda sayangi..