10 petua untuk membantu meningkatkan metabolisme anda

Dengan bergantung pada makanan yang mempercepat metabolisme, anda akan menjadi lebih bertenaga, melupakan masalah tidur, merasa lebih kuat, lebih tahan lama, dan dalam beberapa minggu anda akan melihat bahawa pakaian anda terlalu besar untuk anda. Ikuti beberapa peraturan untuk memastikan metabolisme anda berada pada tahap yang betul.

© Kesopanan: Elle 10 Petua Membantu Meningkatkan Metabolisme (Foto 1)

1. Kurangkan kalori, tetapi secara sederhana

Dengan mengurangkan kandungan kalori menu secara drastik demi menurunkan berat badan, anda berisiko merosakkan metabolisme anda. Dengan menerima lebih sedikit tenaga untuk fungsi biologi asas (kira-kira 2.000 kalori bagi kebanyakan wanita), tubuh melambatkan penyerapan makanan - jelas mahu mengekalkan rasa kenyang. Menurut Dr Dan Benardo, penolong profesor pemakanan dan kinesiologi di Georgia State University, badan yang kekurangan zat makanan merosakkan tisu otot berharga dan membakar kalori untuk tenaga. "Makan cukup untuk mengelakkan rasa lapar," dia menegaskan. - Dua makanan ringan 150 kalori antara tiga hidangan 430 kalori setiap satu - dan metabolisme anda akan mula berfungsi dengan kelajuan yang betul ".

2. Nikmati sarapan pagi yang sihat setiap pagi

Ramai orang tahu bahawa sarapan mempercepat metabolisme dan memberi tenaga sepanjang hari. Tetapi tahukah anda bahawa wanita yang melewatkan makan ini 4.5 kali lebih gemuk? Ini adalah statistik yang kejam, menurut Dan Benardo. Sekiranya anda terlalu malas memasak telur benediktus, makan sekurang-kurangnya yogurt. Walaupun lebih tepat untuk mengisi bahan bakar dengan oatmeal dalam susu rendah lemak, ditambah dengan walnut untuk sokongan protein.

© Kesopanan: Elle 10 Petua Membantu Meningkatkan Metabolisme (Foto 4)

3. Tambahkan lebih banyak serat ke dalam diet

Sayur-sayuran, buah-buahan, biji-bijian, dan kekacang dapat membantu membuat anda merasa kenyang dan mengurangkan keinginan anda untuk mendapatkan makanan yang menggoda. Adalah baik bagi wanita untuk mendapatkan 21-25 gram serat sehari, lelaki - dari 30 hingga 38 gram. Antara sayur-sayuran dan buah-buahan dengan kandungan serat tertinggi ialah raspberi, pir, epal, kacang hijau, brokoli. Sebagai contoh, satu wortel sederhana sama dengan 1.5 gram serat, sepotong roti gandum sama dengan 2 gram, dan secawan raspberi sama dengan 8 gram. Usahakan keseimbangan protein, serat dan lemak yang betul dalam menu harian anda untuk mengawal tahap hormon dan tidak mengumpul lemak di pinggang.

4. Tingkatkan pengambilan protein anda

Tubuh memerlukan protein untuk mengekalkan jisim otot - jangan ragu untuk menambahkan 100 gram daging tanpa lemak, beberapa sudu kacang (ingat, kacang bukan kacang) atau 200 gram yogurt rendah lemak ke makanan utama anda. Seperti serat, protein akan membuat anda merasa kenyang lebih lama dan mengurangkan keinginan untuk makanan halus kalori tinggi..

© Kesopanan: Elle 10 Petua Membantu Meningkatkan Metabolisme (Foto 7)

5. Pergilah makanan kaya zat besi

Elemen ini sangat penting untuk mengangkut oksigen yang diperlukan oleh otot untuk membakar lemak. Di samping itu, kami wanita kehilangan simpanan besi setiap bulan kerana tempoh kami. Sekiranya anda tidak menambah simpanan, tenaga akan menurun, begitu juga metabolisme. Sumber yang disyorkan, selain soba yang terkenal, daging dan hati tanpa lemak: kerang, kacang, quinoa, lentil, bayam, kacang polong, kacang buncis, biji labu.

6. Cari sumber kalsium dan vitamin D

Kekurangan kalsium, yang biasa terjadi pada wanita, dapat memperlambat metabolisme. Di samping itu, penyelidikan mengesahkan bahawa susu skim dan yogurt mencegah kenaikan berat badan daripada makanan lain. Vitamin D, pada gilirannya, diperlukan untuk menyokong metabolisme otot. Malangnya, kebanyakan orang tidak mencukupi, jadi ada baiknya memilih makanan tambahan yang tepat atau memasukkan makanan yang kaya dengan vitamin ini ke dalam diet. 90% RDA tersembunyi dalam hidangan 100 gram salmon, tuna, udang, tauhu dan telur sama sihat.

© Kesopanan: Elle 10 Petua Membantu Meningkatkan Metabolisme (Foto 10)

7. Banyakkan minum air bersih

Air minuman mengekalkan penghidratan tubuh secara keseluruhan, membantu menurunkan berat badan dengan menurunkan pengambilan kalori dan, seperti yang disahkan oleh Dr. Benardo, meningkatkan metabolisme dengan mempromosikan lipolisis - pemecahan lemak.

8. Hadkan pengambilan alkohol

Alkohol melambatkan metabolisme, terutamanya koktel dengan kandungan gula yang tinggi, kerana ia terutama digunakan sebagai bahan bakar. Tidak perlu menolak alkohol secara kategoris, anda hanya perlu berpegang pada bahagian sederhana: bir - sebaiknya hingga 330 gram, anggur - 100-150 gram, minuman keras - 30-50 gram. Luangkan masa anda, menghirup seteguk sambil menikmati minuman anda.

© Kesopanan: Elle 10 Petua Membantu Meningkatkan Metabolisme (Foto 13)

9. Menguasai latihan selang masa yang kuat

Sudah tentu, aktiviti harian yang kerap diperlukan, dan senaman dan berjalan kaki jarak jauh akan memberi manfaat. Tetapi penyelidikan baru-baru ini menunjukkan bahawa latihan selang intensiti tinggi (HIIT) jauh lebih berkesan untuk membakar lemak dan meningkatkan metabolisme daripada senaman kardio biasa anda. Satu set penggantian senaman dengan selang rehat yang singkat akan mempercepat metabolisme anda, dan kerana pengambilan oksigen yang berlebihan, tubuh akan terus "membakar kalori" selama beberapa jam lagi. Dalam bahasa Inggeris, fenomena ini disebut penggunaan oksigen pasca latihan berlebihan (EPOC), yang mendorong proses metabolik berfungsi secara intensif selepas bersenam..

10. Makanan terbaik untuk meningkatkan metabolisme

Dan akhirnya - senarai produk teratas yang bersedia untuk bekerjasama dalam mempercepat metabolisme:

20 makanan teratas yang mempercepat metabolisme (metabolisme dalam badan)

Sekiranya anda menurunkan berat badan melalui serangan lapar, maka dia cepat kembali. Untuk mengelakkan turun naik seperti itu, lebih tepat untuk mengaktifkan metabolisme. Untuk melakukan ini, menu harus merangkumi makanan yang mempercepat metabolisme. Mempercepat semua proses metabolik dan membakar lemak, sangat sesuai untuk menurunkan berat badan: mereka memberikan rasa kenyang, membekalkan nutrien dan membetulkan angka.

  1. Mengapa anda perlu mempercepat metabolisme anda?
  2. Apa yang membantu meningkatkan metabolisme
  3. Makanan apa yang mempercepat metabolisme
    1. Air
    2. Minuman berkafein
    3. Wain
    4. Produk bijirin penuh
    5. Sayur-sayuran
    6. Buah-buahan
    7. Beri
    8. Buah eksotik
    9. Perasa dan rempah
    10. Sos
    11. Kacang dan biji
    12. Bijirin
    13. Kacang
    14. Daging
    15. Kaldu tulang
    16. Ikan dan makanan laut
    17. Produk susu
    18. Telur
    19. Minyak kelapa
    20. Coklat
  4. Makanan yang sesuai
  5. Contoh menu selama seminggu
  6. Cadangan tambahan

Mengapa anda perlu mempercepat metabolisme anda?

Metabolisme adalah penukaran makanan menjadi tenaga, yang penting untuk aktiviti mental dan fizikal. Sekiranya makanan dicerna dan diserap perlahan-lahan, maka sehingga makanan berikutnya, tubuh tidak mempunyai masa untuk menghabiskan kalori dan menyimpannya. Ini adalah bagaimana timbunan lemak terbentuk, dan dengan itu tambahan kg ditambahkan.

Sekiranya anda hanya mengurangkan kandungan kalori makanan, yang biasanya berdasarkan diet, anda boleh menurunkan berat badan ke tahap tertentu. Tetapi ia berhenti, ketika otak memberi isyarat untuk memulihara dan memperlambat metabolisme di tengah kekurangan makanan. Akibatnya, anda boleh mendapatkan kesan sebaliknya, terutama setelah pembatalan diet: metabolisme terganggu dan keinginan berterusan tubuh untuk membentuk depot lemak.

  • gaya hidup (makanan, tabiat buruk, kerja tidak aktif);
  • usia, oleh itu, setelah 40 tahun, berat badan ditambah dan sukar untuk menurunkan berat badan;
  • latar belakang hormon, terutamanya kelenjar tiroid dan adrenal;
  • diet ketat, puasa;
  • kekurangan kalsium.

Sekiranya anda mengaktifkan metabolisme, lebih tepat jika anda mengatakannya kembali normal, maka anda boleh menurunkan berat badan tanpa tekanan dan dengan jaminan.

Apa yang membantu meningkatkan metabolisme

Reaksi biokimia dapat dipercepat dalam banyak cara, menggabungkannya dengan ideal. Berikut adalah kaedah utama:

  1. Cukup tidur yang sihat. Perlu memperuntukkan sekurang-kurangnya 8 jam untuk berehat.
  2. Jalan-jalan atau sukan biasa. Gaya hidup yang tidak aktif membawa kepada fakta bahawa semua proses dalam badan menjadi perlahan. 10,000 langkah yang perlu diambil setiap hari.
  3. Aromaterapi. Pelbagai minyak pati meningkatkan peredaran dan fungsi jantung. Minyak pudina, lavender, sitrus dan konifer sesuai.
  4. Berada di bawah sinar matahari (dalam had yang munasabah) meningkatkan mood, menyegarkan, membuat tubuh bangun di semua peringkat.
  5. Urut juga merupakan kaedah yang berkesan untuk mengaktifkan peredaran darah dan metabolisme..

Tetapi semua kaedah ini tidak akan memberi kesan sekiranya anda tidak memilih menu yang sesuai. Anda harus membuat diet makanan sihat dan melepaskan makanan berkanji dan gula-gula (karbohidrat cepat).

Makanan apa yang mempercepat metabolisme

Banyak produk makanan membantu mengaktifkan proses metabolik. Pada masa yang sama, mereka sekaligus bertindak sebagai sumber komponen penting: protein lengkap, vitamin, mineral, serat.

Air adalah pelarut universal; tanpa penyertaannya, proses biokimia tidak mungkin dilakukan. Sekiranya anda kerap minum cecair, badan akan dapat metabolisme yang cepat. Pakar pemakanan menasihatkan minum air setiap 20 minit, secara harfiah beberapa tegukan. Lagipun, rasa lapar sering kali menandakan penyahhidratan. Sekiranya anda tidak boleh minum dalam bahagian kecil, maka cukuplah untuk minum sekurang-kurangnya 2 liter air sehari..

Minuman berkafein

Kafein adalah zat penambah metabolisme yang ditambahkan pada banyak produk penurunan berat badan. Lebih baik mengkonsumsinya dalam bentuk semula jadi dan secara sederhana: secawan kopi atau teh yang baru dibancuh pada waktu pagi akan merapikan perut dan sisi anda. Anda tidak boleh minum banyak minuman (lebih dari 3 cawan sehari) dengan kafein, agar tidak menimbulkan peningkatan tekanan darah.

Wain kering merah adalah minuman unik yang meningkatkan hemoglobin dan membakar lemak. Sekiranya anda minum 100 ml sehari, resveratrol yang terkandung di dalam anggur akan melindungi jantung dan menurunkan kadar gula dalam darah. Dipercayai bahawa bahan ini meningkatkan jangka hayat, melindungi dari barah. Tidak perlu minum lebih banyak kerana kandungan alkohol dan kandungan kalori wain yang agak tinggi.

Produk bijirin penuh

Tidak seperti produk yang dibuat dari tepung premium, biji-bijian atau dedak, roti kaya dengan mineral dan serat. Selulosa, seperti sapu, menyapu semua toksin dari usus. Produk dengannya memerlukan masa yang lama untuk dicerna, yang menghabiskan banyak tenaga.

Sayur-sayuran

Ini adalah makanan penurunan berat badan yang paling popular. Mereka hanya mempunyai satu tambah: sedikit kalori, banyak serat, hanya gudang mineral dan vitamin. Tidak ada kekurangan sayur-sayuran pada musim panas. Pada musim sejuk, sauerkraut akan menjadi pertolongan yang baik. Ia kaya dengan bakteria asid laktik yang menekan proses putrefaktif dalam usus..

Bayam sangat berguna untuk menurunkan berat badan: kerana kepekatan mangan yang tinggi, ia mempercepat metabolisme. Dalam tubuh wanita, mineral itu penting kerana memastikan pengeluaran hormon kebahagiaan.

Buah-buahan

Makan lebih banyak epal atau buah sitrus bergantung pada musim. Mereka mengandungi banyak pektin - penyerap semula jadi yang membuang semua toksin. Mereka juga mengandungi banyak vitamin dan mineral. Anda tidak boleh menggantinya dengan jus, terutama yang dijernihkan, jika tidak semua serat berguna akan masuk ke dalam kek. Buah adalah makanan ringan yang sempurna untuk diet apa pun.

Beri

Blueberry kaya antioksidan, buckthorn laut, currants dan bahkan cranberry dengan abu gunung dapat mempercepat metabolisme. Raspberi rendah kalori dan termasuk enzim yang membakar lemak.

Kerana manisnya buah beri dan buah-buahan, anda boleh mengganti gula untuk menghilangkannya sepenuhnya.

Buah eksotik

Antaranya, makanan terbaik adalah nanas dan betik. Enzim nanas bromelain mengaktifkan pencernaan, mengurangkan rasa lapar, sehingga digunakan untuk menurunkan berat badan. Pepaya juga kaya dengan enzim dan mencetuskan lipolisis dan pemecahan protein. Buah ini mesti dimakan sebaik sebelum makan..

Perasa dan rempah

Mereka tidak hanya membuat makanan lebih enak, tetapi juga memudahkan pemecahannya yang cepat. Sejumput lada atau kayu manis, halia atau kari mengaktifkan proses metabolik.

Rempah-rempah mengandungi banyak minyak pati, mereka merangsang rembesan jus gastrik, kerana pemecahan lipid dan protein lebih aktif.

Sos

Mayonis dilarang dengan diet apa pun kerana kandungan lemaknya yang tinggi, dan mustard dan lobak dalam jumlah kecil akan bermanfaat. Tumbuhan dan sos ini mengandungi bahan pembakar yang mencetuskan saluran gastrousus. Penambahan mereka pada daging dan ikan mendorong pencernaan makanan protein yang lebih baik.

Kacang dan biji

Kacang-kacangan juga bagus untuk makanan ringan seperti buah-buahan. Mereka memberi rasa kenyang untuk waktu yang lama dan mengaktifkan otak. Biji rami atau chia harus ditambahkan ke salad dan makanan apa pun untuk mengurangkan bahagian. Benih mengandungi banyak serat, yang membengkak di perut, mengisinya.

Bijirin

Untuk mengurangkan berat badan, senarai runcit mingguan anda mesti mengandungi karbohidrat perlahan. Pilihan terbaik ialah makan bubur untuk sarapan atau makan tengah hari. Semasa menurunkan berat badan, anda harus memilih beras gandum, soba dan beras yang tidak dipoles (coklat).

Kacang

Lebih-lebih lagi, tidak semua kacang, iaitu merah, mengandungi karbohidrat perlahan. Mereka memastikan bahawa tidak ada rasa lapar antara waktu makan. Kekacang juga mengandungi zink, kaya dengan vitamin B. Bahan-bahan bermanfaat ini merangsang pengeluaran testosteron, yang menyumbang kepada pengumpulan jisim otot, yang penting bagi lelaki dan wanita..

Protein daging memerlukan masa yang lama untuk dicerna. Pada masa yang sama ia membekalkan asid amino penting kepada tubuh. Tetapi tidak semua daging sama-sama baik untuk menurunkan berat badan. Varieti berlemak (daging babi, itik, domba) tidak akan berfungsi. Tetapi dada ayam, ayam belanda, daging arnab dan daging sapi mesti dimakan.

Kaldu tulang

Agar usus berfungsi dengan baik, penting untuk menjaga lapisan yang sihat. Ini menyediakan kolagen, protein haiwan. Ia, bersama dengan mineral, masuk ke dalam kaldu tulang semasa memasak. Selain meningkatkan metabolisme, kolagen penting untuk peremajaan kulit. Topeng buatan sendiri dengan gelatin terhadap kedutan sangat berkesan.

Ikan dan makanan laut

Satu lagi makanan berharga yang tinggi protein, dan juga kaya dengan mineral, terutamanya yodium. Makanan laut, terutama ikan, mengandungi asid lemak omega-3. Mereka mengatur tahap hormon leptin, yang bertanggungjawab untuk selera makan dan kenyang. Omega-3 juga membersihkan saluran darah dari plak kolesterol, masing-masing, peredaran darah akan lebih baik. Ngomong-ngomong, ada lemak yang lebih sihat di dalam ikan tenggiri daripada di salmon..

Produk susu

Kumpulan besar ini dapat mempercepat metabolisme dan membakar lemak kerana kandungan kalsiumnya yang tinggi. Anda perlu makan 3 produk tenusu sehari. Lebih baik jika mereka mengandungi sedikit lemak agar tidak meningkatkan jumlah kalori diet. Minuman susu yang ditapai dengan bakteria hidup akan memastikan fungsi usus aktif.

Sebagai tambahan kepada komposisi protein asid amino yang ideal, telur mengandungi vitamin D, yang kurang pada musim sejuk. Hanya telur goreng yang dilarang, tetapi telur dadar atau telur rebus terdapat dalam semua diet.

Minyak kelapa

Ia adalah lemak tulen, tetapi meningkatkan metabolisme. Sekiranya anda minum 1 sudu kecil setiap hari. minyak kelapa dicampurkan dalam 150 ml air suam, anda dapat menyembuhkan badan dan meningkatkan proses metabolik.

Coklat

Satu lagi produk yang agak berlemak, tetapi sihat. Kami hanya bercakap mengenai varieti gelap dengan kandungan koko tinggi dan tanpa gula. Alkaloid coklat meningkatkan mood. Magnesium yang terkandung dalam coklat memicu pengeluaran hormon adiponektin, yang bertanggung jawab untuk memecahkan lemak dan mengatur kadar glukosa darah..

Makanan yang sesuai

Pakar pemakanan Hayley Pomeroy telah mengembangkan sistem pemakanan khas yang, tanpa sekatan dan puasa yang ketat, membantu menurunkan berat badan tambahan. Dia percaya bahawa perlu untuk mengatur kerja kelenjar adrenal dan tiroid dan kemudian lemak akan benar-benar dibakar. Untuk pemakanan pecahan yang betul selama 4 minggu, anda dapat menyingkirkan 10 kg.

Contoh menu selama seminggu

Berikut adalah menu petunjuk selama seminggu dengan lima kali makan sehari. Asasnya adalah makanan yang mempercepat metabolisme: ikan, unggas, serta sayur-sayuran dan buah-buahan..

Hari-hariSarapan pagiMakan tengah hariMakan tengah hariMakanan ringanMakan malam
1telur dadar dengan sayur-sayuran atau cendawanoren, kiwikentang rebus dengan ikanlobak merahtelur, rebusan sayur
2muesli dengan yogurt atau kefirkeju keras, buahNasi dengan ikansebiji epalisi ayam bakar, lobak parut
3segelas susu atau yogurtlimau gedangsup sayur-sayuran dengan roti bakarsalad sayur-sayuran berpakaian minyakayam rebus dengan sayur-sayuran
4telur dadar atau telur rebusanggurdada ayam dengan salad sayurancampuran kacang dan buah keringsayur-sayuran bakar, sepotong keju
limakeju kotej dengan buahlobak merah, epalpuri sayur dan dada ayamroti, kacangikan dengan bayam
6oatmealkacangsup ayamcoklat gelaprebusan sayur
7kaserol kejuteh dengan coklat atau roti bakarnasi dengan ikan tenggiri yang dibakarsayur-sayuran segar: lobak merah atau tomatokalkun bakar, salad sayuran

Cadangan tambahan

Agar makanan yang mempercepat metabolisme mendapat faedah, anda mesti mematuhi peraturan berikut:

  • selalu bersarapan;
  • makan secara pecahan pada siang hari tanpa mogok lapar 5 atau 6 kali sehari;
  • bahagian mestilah kecil, patuhi diet satu gelas: 200 g untuk wanita dan 300 g untuk lelaki;
  • tinggalkan gula-gula berbahaya, hadkan madu, karbohidrat cepat;
  • tambah rempah ke kebanyakan hidangan.

Anda juga tidak boleh makan jagung (segar, kalengan) dan produk yang dibuat dari tepung jagung. Biji-bijian ini adalah makanan yang melambatkan metabolisme..

Jagung melambatkan metabolisme

Memperjuangkan sosok cantik tidak boleh membahayakan kesihatan. Tidak perlu menyeksa diri dengan diet mono dan mogok makan. Sudah cukup untuk beralih ke makanan sihat yang mempercepat metabolisme. Kemudian kedua-dua penyakit dan pound tambahan akan hilang..

Senarai makanan dan produk yang mempercepat metabolisme dan mendorong penurunan berat badan

Melalui metabolisme, makanan dalam badan diubah menjadi tenaga. Semakin cepat proses metabolik, semakin cepat seseorang menurunkan berat badan. Dan begitu juga sebaliknya. Kadar metabolisme adalah jumlah kalori yang dibakar dalam jangka masa tertentu..

Aktiviti metabolik ditentukan secara genetik, ditentukan oleh usia, gaya hidup, kesihatan. Tetapi aktiviti fizikal dan pemakanan yang betul dapat mempercepat metabolisme. Adalah perlu untuk menggantikan makanan ringan dengan yang sihat.

Kami mengetahui apakah ada makanan yang mempercepat metabolisme untuk menurunkan berat badan.

  1. Adakah mungkin untuk mempercepat metabolisme anda untuk menurunkan berat badan
  2. Makanan apa yang mempercepat proses metabolik dan menyumbang kepada penurunan berat badan (senarai)
  3. Gaya hidup: sukan sebagai faktor mempercepat proses badan
  4. Makanan tambahan dan ubat
  5. Apa yang dikatakan oleh para profesional
  6. Carolyn Söderkvist, MD, pengarang The MD Factor Diet
  7. Laurie Kenyon Furley, pakar pemakanan, pengarang program anti-penuaan
  8. Christina Meyer, Pakar Pemakanan dan Pemulihan Kesihatan
  9. Kristen Trukova, Ketua Klinik Dietetik Onkologi
  10. Palinsky-Wade, pakar pemakanan, pengarang terlaris Belly Fat for Fools
  11. Video berguna
  12. Kesimpulan utama

Adakah mungkin untuk mempercepat metabolisme anda untuk menurunkan berat badan

Anda dapat menurunkan berat badan bukan hanya dengan mengurangkan kalori, tetapi juga dengan mempercepat metabolisme.

Untuk ini, ada kaedah berkesan yang bersama-sama memberikan hasil yang sangat baik:

  • bergerak lebih banyak, terlibat dalam latihan kardio dan kekuatan;
  • makan cukup protein dan makanan lain yang mempercepat metabolisme;
  • jangan kelaparan pada diri sendiri;
  • minum air secukupnya (1.5 hingga 2.5 liter sehari);
  • minum minuman berkafein;
  • Dapatkan tidur yang mencukupi.

Penting! Kajian menunjukkan bahawa jika anda mengonsumsi kurang dari 1000 kkal sehari, tubuh akan memasuki mod "penjimatan tenaga", mengurangkan kadar metabolisme. Oleh itu, dia melindungi dirinya dari kelaparan dan kematian..

Makanan apa yang mempercepat proses metabolik dan menyumbang kepada penurunan berat badan (senarai)

Makanan penambah metabolik adalah sederhana dan berpatutan. Ini adalah sayur-sayuran, buah-buahan, biji-bijian. Mereka kaya dengan zat yang meningkatkan fungsi saluran pencernaan. Protein dan serat adalah asas untuk metabolisme yang baik. Oleh itu, ikan dan daging dengan lauk sayur dan salad sangat diperlukan di atas meja..

Metabolisme juga dipengaruhi oleh asid lemak tak jenuh ganda, kolagen, vitamin C.

Mari namakan makanan dan minuman termasuk dalam sepuluh yang paling diperlukan untuk kelangsingan.

Nama produk

Keistimewaannya

Teh hijau

Kelebihan minuman yang paling penting ialah epigallocatechin gallate. Bahan ini terdapat dalam teh jenis ini dan mempromosikan proses pembakaran sel-sel lemak. Malah 3-4 cawan minuman akan membantu anda menghilangkan 70 kalori. Oleh itu, disyorkan untuk minum teh sebanyak ini setiap hari..

Seekor ikan

Spesies ikan laut sangat berguna untuk angka tersebut. Mereka kaya bukan hanya dengan protein, yang memaksa tubuh menghabiskan banyak tenaga untuk memprosesnya, tetapi juga dalam asam lemak omega-3 yang berguna. Asid ini, khususnya, mengatur kadar gula, melawan keradangan.

Saderi

Produk ini mempunyai "kandungan kalori negatif". Maksudnya, badan menghabiskan lebih banyak tenaga untuk memprosesnya daripada yang diterima daripada produk ini. Faktanya ialah saderi kaya dengan serat. Dan juga - satu set vitamin dan mineral yang mempromosikan pemecahan sel-sel lipid. Kesannya dapat ditingkatkan dengan menambahkan jahe atau kayu manis ke saderi dalam resipi pelangsingan sebagai perasa.

Coklat

Makanan istimewa ini mengandungi magnesium, yang menormalkan metabolisme karbohidrat. Ia juga mempengaruhi sintesis adiponektin. Hormon ini mengaktifkan proses pembakaran lemak.

Kacang

Produk yang mengandungi protein dan serat adalah perkara utama untuk berlendir. Kelebihan kacang lain ialah kehadiran zat besi. Dan ini terlibat dalam penghantaran oksigen ke sel tisu, yang menyumbang kepada penukaran sel lemak menjadi tenaga.

Beri dan buah-buahan

Manfaatnya kaya dengan serat, antioksidan dan vitamin C. Serat mengambil banyak tenaga dari tubuh untuk diproses, membantu membersihkan usus, dan vitamin dan antioksidan memulihkan tisu otot dengan sempurna setelah mikrotraum.

Kaldu tulang

Produk ini mengandungi protein, kolagen dan mineral. Kolagen memulihkan dan menormalkan mukosa usus, makanan diserap dengan lebih baik. Dan protein dan mineral mempercepat metabolisme.

Cuka epal

Produk ini mengaktifkan pengeluaran asid hidroklorik, melancarkan pencernaan makanan. Dan jika proses pencernaan diaktifkan, ini bererti bahawa asimilasi makanan bertambah baik..

Minyak kelapa

Minyak ini menstabilkan kelenjar tiroid, dan ia adalah pengatur utama proses metabolik. Asid lemak, yang kaya dengan minyak kelapa, dengan cepat diubah menjadi tenaga, yang menyebabkan metabolisme mempercepat. Produk ini boleh digunakan dengan sandwic tanpa rawatan panas atau sebagai minyak untuk memasak daging, sayur-sayuran.

Kopi

Produk ini kaya dengan kafein. Ia merangsang metabolisme dan fungsi sistem saraf pusat. Satu cawan kopi terbukti dapat membantu anda membakar 75-110 kalori.

Gaya hidup: sukan sebagai faktor mempercepat proses badan

Kemajuan teknologi telah mengurangkan aktiviti fizikal orang. Kebanyakan orang tidak aktif.

Beban sukan membawa kepada percepatan proses metabolik. Walaupun anda tidak melakukan sukan yang serius, tetapi kerap melakukan senaman, menari, berenang, ini akan membolehkan anda mengatur berat badan anda dan lebih ceria. Dan selepas latihan, aktiviti proses metabolik akan berlangsung selama beberapa jam lagi.

Tubuh akan membakar lemak dengan lebih aktif jika anda membina otot, termasuk latihan kardio dan kekuatan di kelas. Ramai pelatih mengesyorkan melakukan sekurang-kurangnya 40 minit tiga kali seminggu untuk meningkatkan metabolisme. Ini cukup untuk percepatan proses metabolik yang ketara..

Makanan tambahan dan ubat

Makanan tambahan dan ubat membantu metabolisme anda meningkat. Ia:

  • Vitamin B;
  • pembakaran lemak (berdasarkan L-carnitine);
  • bahan tambahan aktif secara biologi;
  • perangsang;
  • mengurangkan selera makan.

Selalunya, ubat digunakan dalam dua arah:

  • steroid anabolik;
  • agen hormon.

Dalam kes pertama, bahan aktifnya adalah: hormon lelaki - testosteron atau amfetamin. Dan hormon biasanya berdasarkan kepekatan L-tiroksin yang tinggi. Kedua-dua ubat tersebut dan ubat-ubatan lain tidak selamat, penuh dengan kesan yang berpanjangan..

Walaupun terdapat pelbagai suplemen dan cara untuk menurunkan berat badan, keselamatan dan kesesuaiannya ditentukan oleh doktor, dengan siapa penting untuk berunding.

Apa yang dikatakan oleh para profesional

Pakar pemakanan berkongsi pendapat bahawa setiap orang dapat mengaktifkan proses metabolik melalui makanan dan tabiat baik. Tetapi tidak ada resipi ajaib di alam semula jadi. Hasilnya dicapai melalui usaha.

Carolyn Söderkvist, MD, pengarang The MD Factor Diet

Doktor ini mengesyorkan mengambil langkah-langkah untuk memelihara otot sebelum menurunkan berat badan. Berkat ini, anda dapat membentuk sosok yang baik dan mengawal berat badan anda. Ini memerlukan protein - sekurang-kurangnya 30% daripada jumlah makanan setiap hari.

Laurie Kenyon Furley, pakar pemakanan, pengarang program anti-penuaan

Pakar ini memberi amaran bahawa perangsang tiruan boleh mengganggu kesejahteraan. Keutamaan harus diberikan kepada makanan yang sihat.

Christina Meyer, Pakar Pemakanan dan Pemulihan Kesihatan

Pakar ini pasti bahawa pil dan serbuk akan memberikan hasil dengan cepat, tetapi kemudian orang itu menghadapi risiko berakhir di tempat tidur hospital. Hanya makanan yang mencukupi dan senaman yang mencukupi membawa kepada kecergasan dan kesejahteraan.

Kristen Trukova, Ketua Klinik Dietetik Onkologi

Doktor ini menyatakan bahawa proses pemakanan makanan yang biasa meningkatkan metabolisme. Ia mendapat nama - "kesan haba" produk. Oleh kerana termogenesis, sehingga 10% kalori dimakan setiap hari. Sekiranya, misalnya, 1800 kkal diperoleh dari makanan, maka 180 kkal akan dibelanjakan sebagai hasil dari termogenesis. Oleh itu, anda perlu makan lebih kerap dan dalam bahagian normal, dengan memasukkan makanan pembakar lemak. Dengan kelaparan, metabolisme hanya dapat diperlahankan. Makan secara berkala dan pantau kalori..

Palinsky-Wade, pakar pemakanan, pengarang terlaris Belly Fat for Fools

Doktor ini mengesyorkan makan ikan, terutama ikan laut, tiga kali seminggu untuk meningkatkan proses metabolik. Asid lemak omega-3 menenangkan saraf, menurunkan jumlah hormon stres, yang mempunyai kesan positif pada kadar metabolisme.

Setiap 10 tahun, metabolisme melambatkan sebanyak 10%. Oleh itu, seiring bertambahnya usia, perlu mengurangkan kalori dan hidup dengan lebih aktif. Pada lelaki, metabolisme secara semula jadi lebih aktif daripada pada wanita. Dehidrasi melambatkan metabolisme.

Video berguna

Kesimpulan utama

Untuk mendapatkan sosok langsing, anda perlu makan makanan yang meningkatkan kesejahteraan anda dan membantu mempercepat proses metabolik. Yang paling aktif di antaranya adalah sayur-sayuran, buah-buahan dan beri, ikan, banyak rempah dan minuman. Dan untuk menjadikan proses lebih aktif, anda memerlukan:

  • bermain sukan sekurang-kurangnya 3-4 kali seminggu;
  • menggunakan makanan tambahan yang betul dan alat penurunan berat badan;
  • jangan lapar.

Tidak ada produk penurunan berat badan ajaib. Mereka hanya pembantu dalam proses metabolik.

Bahan metabolik dan pembakar lemak yang mesti ada di atas meja anda

Metabolisme yang baik adalah salah satu syarat utama ketiadaan berat badan berlebihan. Malangnya, tidak semua orang memilikinya secara semula jadi. Tetapi anda dapat mempercepat metabolisme anda jika anda menyemak semula diet anda. Ada makanan yang mempercepat metabolisme dan membakar lemak. Anda boleh memakannya dengan selamat, dan sama sekali tidak takut menjadi lebih baik, kerana, sebaliknya, ia membantu menurunkan berat badan. Dengan mengganti makanan yang tidak sihat dengan makanan yang berguna, anda dapat memperoleh hasil yang baik tanpa menghabiskan diri anda dengan sekatan yang berterusan. Pertimbangkan makanan apa yang disyorkan untuk metabolisme.

Apa itu metabolisme

Metabolisme adalah kompleks tindak balas kimia kompleks dalam tubuh makhluk hidup yang mempengaruhi prestasinya, pemeliharaan daya hidup, pertumbuhan, perkembangan, pembiakan, perlindungan dari faktor negatif dari luar.

Metabolisme adalah prasyarat untuk kewujudan normal organisma hidup. Pengambilan nutrien secara berkala ke dalam sel, serta penghapusan produk pembusukan akhir, adalah asas metabolisme biokimia dan tenaga.

Juga, metabolisme dapat digambarkan sebagai alat penekan yang mempromosikan pemprosesan komponen nutrien dari luar, iaitu protein, lemak dan karbohidrat. Dalam kes ini, produk pembusukan dikeluarkan ke persekitaran luaran melalui sistem perkumuhan, dan kerana komponen yang masuk, tubuh menghasilkan protein, lemak dan karbohidrat sendiri.

Pakar membezakan beberapa jenis metabolisme utama: protein, lemak, karbohidrat, garam dan air. Pelbagai enzim mengatur proses ini.

Pada orang yang sihat, proses metabolik cukup cepat dan sengit. Walau bagaimanapun, terdapat banyak faktor yang boleh menyebabkan penurunan metabolisme. Ini termasuk makan berlebihan yang berterusan atau, sebaliknya, minat untuk diet lapar, kekurangan aktiviti fizikal, tekanan, kurang rehat yang mencukupi, serta sejumlah gangguan dalam kerja sistem tubuh tertentu. Sekiranya kita tidak membicarakan penyakit apa pun, sebagai peraturan, untuk mempercepat metabolisme, cukup makan dengan betul dan sertakan aktiviti fizikal dalam rutin anda..

Makanan yang meningkatkan metabolisme dan meningkatkan penurunan berat badan

Terdapat makanan yang membantu membakar lemak dan mempercepat metabolisme anda. Masukkan mereka ke dalam diet anda secara berterusan, dan tidak lama lagi anda akan melihat perubahan yang jelas menjadi lebih baik. Pertimbangkan apa yang ada dalam senarai ini.

Air mengambil bahagian dalam semua proses metabolik. Sekiranya tidak mencukupi, maka tubuh tidak dapat mengatasinya secara normal. Dengan minum cukup cecair, anda membiarkan metabolisme anda berfungsi sepenuhnya. Selain itu, air bebas kalori dan membantu anda makan lebih sedikit dengan mengisi perut. Dianjurkan untuk mengelakkan dahaga dan minum segelas air sepanjang hari

Produk bijirin penuh

Biji-bijian utuh tinggi serat untuk meningkatkan metabolisme. Untuk mencernanya, tubuh menghabiskan sejumlah besar tenaga, yang memungkinkan untuk mempercepat proses metabolik. Biji-bijian utuh juga tinggi vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh. Sarapan pagi yang ideal adalah oatmeal, yang mengekalkan kadar gula darah normal dalam jangka masa yang lama..

kacang merah

Dalam komposisi kacang merah terdapat zat seperti pati tahan, yang hampir tidak dapat dicerna, tetapi membantu membersihkan usus dan menghilangkan mikroflora patogen. Ia tinggi protein dan serat untuk membuat anda berasa kenyang dalam jangka masa yang lama. Kacang juga mengandungi zink dan vitamin B, yang menormalkan hormon dalam tubuh dan menyumbang kepada pembentukan tisu otot.

Daging tanpa lemak

Bercakap tentang makanan mana yang mempercepat metabolisme, kita tidak boleh mengatakan mengenai daging tanpa lemak, yang mengandungi sejumlah besar protein. Ayam dianggap ideal dalam hal ini. Protein sukar untuk diasimilasikan oleh tubuh, oleh itu, perlu lebih berusaha untuk mencerna apa yang anda makan. Di samping itu, terdapat sedikit karbohidrat dan lemak dalam daging tersebut, jadi tidak mungkin pulih darinya..

Para saintis Inggeris telah memerhatikan suku Orang Asli sejak beberapa lama. Sebahagian daripada mereka selalu memakan ikan, yang lain sama sekali tidak tahu bahawa mereka boleh memakannya. Pada tahap pertama, tahap hormon leptin dalam darah adalah lima kali lebih rendah. Yaitu, bahan ini bertanggungjawab untuk kadar metabolisme, oleh itu, untuk mengurangkannya dan mempercepat metabolisme, disarankan untuk memasukkan hidangan ikan secara teratur dalam makanan anda..

Kobis

Semua jenis kubis adalah makanan metabolik yang ideal. Sauerkraut dianggap sangat berguna, yang memperkuat sistem kekebalan tubuh, kerana setelah fermentasi asid laktik dilepaskan, yang membantu meneutralkan bakteria berbahaya dalam usus. Produk ini mempercepat metabolisme.

Buah limau gedang dan buah sitrus lain

Buah limau gedang mengandungi banyak air. Ia juga mengandungi sedikit kalori, tetapi banyak vitamin, termasuk vitamin C, yang menguatkan sistem kekebalan tubuh dan membantu tubuh melawan sejumlah penyakit. Dan zat khas dalam bubur sitrus menyumbang kepada pembakaran lemak secara aktif dan mempercepat metabolisme. Buah sitrus lain mempunyai sifat yang serupa. Mereka kaya dengan vitamin, mineral, serat, asid buah. Mereka meningkatkan pencernaan dan membantu mempercepat proses penurunan berat badan..

Epal

Epal juga merupakan perangsang proses metabolik dalam badan. Di samping itu, mereka mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral yang menguatkan badan. Untuk mempercepat metabolisme, disarankan makan beberapa biji epal setiap hari. Pada masa yang sama, para pakar menasihatkan agar tidak mengupasnya dari kulit, kerana ia juga mengandungi banyak komponen berguna. Dan tulang mereka kaya dengan yodium, yang menormalkan kelenjar tiroid..

Produk susu

Produk tenusu yang mempercepat metabolisme untuk menurunkan berat badan adalah salah satu perangsang metabolik semula jadi yang terbaik. Menurut saintis, ini dapat dijelaskan oleh kalsium yang dikandungnya, kekurangannya merupakan ancaman nyata terhadap metabolisme yang baik. Dengan pengambilan produk tenusu secara berkala, anda dapat mempercepat metabolisme sehingga 70 peratus.

Rempah

Rempah berguna bukan sahaja untuk mempelbagaikan menu - mereka juga membantu mempercepat metabolisme. Terutama dalam hal ini, halia, chicory, kari, kayu manis, pelbagai ramuan wangi yang baik.

Lada

Lada panas mengandungi sebatian yang disebut casaicin, yang dapat memberi kesan yang signifikan terhadap metabolisme. Banyak jenis cili yang mengandunginya. Hidangan yang dibumbui dengan lada panas membantu mempercepat proses metabolik sebanyak 25%. Kesannya akan bertahan selama beberapa jam selepas makan..

Bayam

Produk ini juga digunakan untuk mempercepat metabolisme. Jusnya mengandungi sejumlah besar mangan, yang diperlukan untuk mengekalkan kadar metabolisme yang normal. Ia juga mempunyai kesan yang baik terhadap darah dan komposisinya, kerja otak, sistem endokrin, sistem saraf, meningkatkan aktiviti seksual dan mendorong pengeluaran hormon kebahagiaan..

Minyak kelapa

Beberapa kajian menunjukkan bahawa produk ini memungkinkan untuk mempercepat metabolisme sebanyak 25%. Anda boleh menambahkan satu sendok teh minyak ke segelas air suam - minuman ini akan membantu mempercepat metabolisme dan meningkatkan kesihatan secara keseluruhan.

Kopi panas pada waktu pagi adalah kaedah terbaik untuk mempercepat metabolisme anda. Hanya satu cawan meningkatkan tahapnya sebanyak 3-4%. Tetapi ini hanya berlaku untuk kopi semula jadi, hitam, yang baru diseduh..

Teh hijau

Teh hijau mempunyai komposisi yang unik, berkat ia mempercepat pembakaran lemak kompleks. Itulah sebabnya ia termasuk dalam hampir semua diet dan sangat dihargai oleh doktor dan pakar pemakanan. Ini nada yang sempurna, mendorong pembuangan toksin, adalah antioksidan yang kuat.

Setelah minum secawan teh pada waktu pagi, anda akan memaksa badan untuk memulakan proses metabolik dengan cepat dan aktif. Minuman ini membantu mengurangkan selera makan, meningkatkan pencernaan, mengatur kadar glukosa dan, berkat pektin, menormalkan tahap kolesterol, meneutralkan lemak berbahaya dan menghilangkan rasa berat di perut.

Cadangan tambahan

Anda sudah tahu makanan mana yang meningkatkan dan mempercepat metabolisme. Dengan memasukkannya ke dalam menu secara berkala, anda dapat mempengaruhi metabolisme dengan cara yang paling positif. Anda juga perlu mempertimbangkan cadangan berikut:

  • Usahakan untuk tidak kelaparan atau melewatkan makan, kerana ini menyebabkan perlambatan proses metabolik, kerana tubuh mula berjimat.
  • Jangan lupa makan sarapan pagi - ini adalah makanan yang paling penting, memulakan proses pertukaran sepanjang hari..
  • Sebaiknya makan dengan kerap dan dalam bahagian kecil, dan penting untuk melakukannya dengan perlahan. Adalah disyorkan untuk membahagikan tiga makanan besar standard menjadi 5-6 makanan kecil..
  • Cuba elakkan gula-gula. Sebaliknya, bergantung pada makanan yang tinggi serat: buah-buahan, sayur-sayuran, kacang-kacangan dan sebagainya..
  • Jangan takut menggunakan rempah - ia akan menambah pelbagai menu dan membantu mempercepat metabolisme anda. Terutama dalam hal ini, rempah panas sedap..
  • Masuk sukan. Bahkan senaman ringan sudah menjadi penambah besar metabolisme anda..

Sangat mungkin untuk mempercepat metabolisme dan menurunkan berat badan tanpa sekatan. Perkara utama adalah memilih produk yang sesuai untuk ini. Senarai di atas akan memungkinkan untuk makan yang enak, memuaskan dan lengkap, tanpa menambah berat badan, tetapi hanya menurunkan berat badan.

Makanan untuk meningkatkan metabolisme

Sebilangan besar dari kita pertama kali menemui konsep metabolisme hanya apabila mereka mempunyai keperluan mendesak untuk menurunkan berat badan dengan cepat dan mudah. Ia pasti masuk akal. Tetapi, tahukah anda bahawa metabolisme mempengaruhi bukan sahaja kadar penurunan berat badan, tetapi juga kualiti hidup kita.

Metabolisme dan peranannya dalam kehidupan manusia

Diterjemahkan dari bahasa Yunani, perkataan "metabolisme" bermaksud "perubahan atau transformasi." Dia sendiri adalah satu set proses yang bertanggungjawab untuk transformasi nutrien dari makanan menjadi tenaga. Oleh itu, berkat metabolisme bahawa semua organ dan sistem dalam tubuh manusia berfungsi dengan baik, dan pada masa yang sama ia membersihkan diri dan menyembuhkan dirinya sendiri..

Selain itu, metabolisme secara langsung mempengaruhi fungsi pengosongan usus, serta kadar penyerapan nutrien. Ini membolehkan kita membuat kesimpulan bahawa bukan sahaja kadar penurunan berat badan bergantung pada metabolisme, tetapi juga imuniti manusia..

Faktor-faktor yang mempengaruhi kadar metabolisme

Menurut pakar pemakanan, faktor utama yang mempengaruhi kadar metabolisme adalah:

  1. 1 makanan, lebih tepatnya makanan yang mempunyai kesan langsung terhadap metabolisme;
  2. 2 penghidratan, atau ketepuan badan dengan cecair;
  3. 3 aktiviti fizikal.

Menariknya, pada saat anda mengurangkan jumlah kalori yang dikonsumsi atau enggan makan makanan berlemak untuk menurunkan berat badan, anda akan merosakkan metabolisme anda. Lebih-lebih lagi, organisma yang berjimat cermat dalam jangka masa tersebut memerlukan lebih sedikit kalori dan lemak dan sering mula mengumpulkan "cadangan" tambahan.

Akibatnya, seseorang merasa letih dan marah kerana kekurangan nutrien, dan pound tambahan tidak hilang. Inilah sebabnya mengapa pakar pemakanan menasihatkan agar lebih fokus pada latihan daripada diet semasa tempoh penurunan berat badan. Lebih-lebih lagi, untuk mempercepat metabolisme, diperlukan karbohidrat, protein, lemak dan mineral.

Ngomong-ngomong, ini disebabkan oleh metabolisme seseorang yang berhenti merokok dapat mulai bertambah dengan cepat. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa nikotin, masuk ke dalam badan, mempercepat metabolisme. Sekiranya berhenti mengalir, proses ini menjadi perlahan. Oleh itu, doktor menasihatkan dalam jangka masa tersebut untuk merangsang metabolisme anda dengan cara yang tidak berbahaya, khususnya, dengan mengubah diet anda sendiri, mematuhi peraturan air dan melakukan latihan fizikal secara berkala..

Buah dan metabolisme

Mungkin salah satu cara termudah dan paling menyenangkan untuk meningkatkan metabolisme anda adalah dengan memasukkan cukup buah dan beri ke dalam makanan anda. Mereka memenuhi tubuh dengan vitamin dan mineral, yang berperanan penting dalam proses fungsinya dan bukan sahaja.

Ternyata sebilangan pakar pemakanan membahagikan semua buah dan beri secara bersyarat kepada beberapa kumpulan mengikut tahap pengaruh metabolisme. Oleh itu, diperuntukkan:

  • Buah-buahan tinggi vitamin C. Vitamin ini mempengaruhi tahap hormon leptin dalam tubuh, yang seterusnya membantu mengatur selera makan dan proses metabolik. Kumpulan ini merangkumi: buah sitrus, mangga, kiwi, blueberry, strawberi, alpukat, tomato.
  • Buah-buahan dengan kandungan air yang tinggi - tembikai, tembikai, timun, dll. Mereka memenuhi tubuh dengan cairan yang bergantung pada metabolisme.
  • Apa-apa buah lain yang anda dapati Cerah dan berwarna, semuanya mengandungi karotenoid dan flavonoid, dan, bersama dengan hormon leptin, membantu mempercepat metabolisme.

16 makanan teratas untuk meningkatkan metabolisme

Oatmeal adalah sarapan pagi yang enak. Dengan sejumlah besar serat dalam komposisinya, ia membantu meningkatkan fungsi usus dan mempercepat metabolisme.

Epal hijau. Pilihan makanan ringan yang hebat dengan sejumlah besar vitamin, mineral dan serat.

Badam. Sumber lemak sihat untuk membantu meningkatkan metabolisme ketika dikonsumsi secara sederhana.

Teh hijau. Minuman yang sangat baik dengan kandungan flavanoid dan katekin tinggi. Ia adalah yang terakhir yang membantu tubuh melawan banyak penyakit, termasuk barah. Mereka juga mempunyai kesan positif terhadap fungsi sistem saraf. Selain itu, ia mengandungi kafein, yang mempercepat metabolisme..

Rempah seperti kayu manis, kari, lada hitam, biji sawi, halia, dan lada cayenne. Dengan menambahkannya ke dalam hidangan utama, anda mempercepat metabolisme anda menjadi separuh. Di samping itu, rempah-rempah mengatur kadar gula dalam darah, mengurangkan selera makan dan membersihkan badan dari toksin..

Bayam. Sebilangan besar vitamin B yang terkandung di dalamnya mempunyai kesan positif terhadap keadaan tisu otot. Menurut saintis, kadar metabolisme juga bergantung padanya..

Lemon. Pakar pemakanan menasihatkan menambahkan kepingan lemon ke dalam air minuman. Ini akan memperkaya tubuh dengan vitamin C dan meningkatkan fungsi saluran gastrousus..

Timun Sumber air, vitamin, mineral dan serat, ia membantu menghidrat badan dan mempercepat metabolisme.

Semua jenis kubis. Ini mengandungi vitamin B, C, serat dan kalsium, berdasarkan ketersediaan yang bergantung pada metabolisme dan imuniti.

Kekacang. Mereka membantu meningkatkan fungsi saluran gastrousus dan mempercepat metabolisme.

Kopi adalah minuman yang mengandung kafein yang dapat meningkatkan metabolisme dengan ketara. Sementara itu, ia memberi kesan negatif pada hati dan mendorong penghapusan cecair dari badan. Untuk mengelakkan akibat negatif, pakar pemakanan mengesyorkan minum 3 cawan air tambahan untuk setiap cawan kopi..

Daging tanpa lemak. Seekor ayam belanda, ayam, atau arnab akan berjaya. Ia adalah sumber protein dan lemak yang meningkatkan kesihatan tisu otot, yang seterusnya mempengaruhi kadar metabolisme. Pakar pemakanan menasihatkan untuk memasak daging dengan sayur-sayuran dan rempah untuk mencapai kesan yang lebih besar.

Yogurt rendah lemak adalah sumber protein, kalsium dan probiotik yang membantu meningkatkan fungsi gastrointestinal dan mempercepat metabolisme.

Seekor ikan. Ia mengandungi sejumlah besar protein, yang mempunyai pengaruh besar terhadap metabolisme. Plus asid lemak tak jenuh ganda omega-3 untuk menggalakkan pengeluaran leptin.

Air adalah minuman yang mencegah dehidrasi dan dengan itu meningkatkan metabolisme.

Buah limau gedang. Ia mengandungi tiamin, yang mempercepat metabolisme.

Bagaimana lagi anda dapat mempercepat metabolisme anda?

Antara lain, genetik, jantina, usia dan juga musim sepanjang tahun mempengaruhi metabolisme. Menurut pakar pemakanan Lisa Kon, tubuh menyesuaikan diri sepanjang masa - untuk musim, diet, gaya hidup, dll. Contohnya, “dengan kedatangan musim sejuk, dia memerlukan lebih banyak tenaga untuk tetap hangat. Dan ini bermakna metabolisme meningkat dalam tempoh ini ".

Mengapa kita menambah berat badan pada musim sejuk, anda bertanya? Menurut Lisa, pada masa ini kita hanya menjadi kurang aktif, menghabiskan lebih banyak masa di dalam rumah, dalam kehangatan dan tidak memberi tubuh sedikit pun peluang untuk menghabiskan kalori yang terkumpul..

Di samping itu, metabolisme secara langsung bergantung kepada sama ada seseorang makan sarapan pagi. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa tubuh orang moden disusun dengan cara yang sama dengan tubuh manusia gua, yang mana tidak adanya sarapan pagi bermaksud ketiadaan makanan sepanjang hari. Ini bermaksud keperluan untuk mengumpulkan "simpanan" dengan setiap makanan berikutnya. Walaupun zaman telah berubah, tabiatnya tetap sama..

10 makanan yang akan mempercepat metabolisme anda beberapa kali

Teman-teman, kita memasukkan hati dan jiwa kita ke Bright Side. Terima kasih untuk itu,
bahawa anda menemui keindahan ini. Terima kasih atas inspirasi dan mereda.
Sertailah kami di Facebook dan VKontakte

Setiap orang mempunyai kadar metabolisme mereka sendiri dalam badan. Tetapi jika anda cukup tidur, bersenam, minum banyak air dan makan dengan betul, ini pasti akan mempercepatnya, dan sebagai bonus, ia akan memberi anda kesihatan yang baik dan membantu menurunkan berat badan..

Hari ini Bright Side menyajikan senarai makanan yang akan mempercepat metabolisme anda. Tambahkan mereka ke dalam diet anda dan perhatikan pound tambahan meninggalkan badan anda dan anda menjadi lebih sihat..

1. Lada panas

Kajian menunjukkan bahawa makan lada panas mempercepat metabolisme sekurang-kurangnya 25%.

Maksudnya, makanan pedas menjadikan kita berpeluh lebih banyak daripada biasa. Ini disebabkan oleh capsaicin, sebatian yang mempengaruhi reseptor kesakitan di dalam badan. Ini meningkatkan peredaran darah dan metabolisme, memaksa badan anda membakar lemak dengan lebih cepat..

Jadi di mana capsaicin ini boleh dijumpai? Ia boleh didapati di semua jenis lada panas seperti cabai, jalapenos, lada cayenne, dll..

2. Biji-bijian utuh: oatmeal dan beras perang

Diet yang sihat selalu mengandungi pelbagai biji-bijian dan bijirin. Dan ada sebab untuk itu. Biji-bijian utuh seperti gandum, gandum, beras atau jagung tinggi nutrien dan karbohidrat kompleks yang mempercepat metabolisme dan menstabilkan kadar insulin.

Tetapi ingat bahawa tahap insulin yang rendah sama buruknya dengan tubuh kerana terlalu tinggi. Kerana ketidakseimbangan kimia seperti itu memberitahu tubuh untuk menyimpan lemak. Oleh itu, seperti yang mereka katakan, semuanya baik secara sederhana, anda boleh berlebihan dengan diet yang sihat..

3. Brokoli

Brokoli mungkin bukan sayur kegemaran anda, tetapi ia adalah sumber kalsium penting yang meningkatkan metabolisme anda. Dan selain kalsium, terdapat seluruh gudang vitamin seperti C, K dan A.

Anda tidak perlu makan brokoli dengan cepat. Makan satu hidangan sehari akan memberi anda banyak folat (vitamin B9), serat dan antioksidan. Ia juga merupakan salah satu makanan detoks terbaik yang boleh anda tambah untuk diet anda..

4. Kacang merah

Kacang merah adalah salah satu makanan meningkatkan metabolik terbaik. Dalam komposisinya, ia mengandungi pati tahan yang disebut, yang tidak dicerna, tetapi membersihkan usus. Dan kerana kacang tinggi serat, mereka membuat anda kenyang lebih lama..

Di samping itu, ia mengandungi vitamin zink dan B, yang mempengaruhi pengeluaran testosteron. Hormon ini sangat penting untuk pembentukan tisu otot, termasuk pada wanita..

5. Kopi dan teh hijau

Sudah lama tidak menjadi rahsia bahawa kopi dan teh hijau adalah penggalak metabolisme yang paling berkesan. Mereka juga tinggi antioksidan, membantu menurunkan gula darah dan membakar lebih banyak lemak..

Perkara utama adalah memahami bahawa kopi, seperti teh hijau, mestilah berkualiti tinggi dan dimakan secara sederhana..

6. Epal dan pir

Epal dan pir adalah sekutu terbaik anda mengenai penurunan berat badan. Bukan hanya kerana kandungan kalori mereka yang rendah, tetapi juga kerana kedua buah ini mempercepat proses metabolik dalam tubuh.

Ini juga disahkan oleh kajian yang dilakukan di State University of Rio de Janeiro, yang mendapati bahawa wanita yang memakan 3 biji epal atau pir sehari kehilangan berat badan lebih banyak daripada yang tidak melakukannya..

7. Rempah

Rempah seperti lada hitam, mustard, bawang putih dan halia menjaga metabolisme anda tinggi. Telah terbukti bahawa orang yang memasukkan rempah dalam makanan mereka dapat membakar lebih dari 1000 kalori setiap hari, dan ini tidak termasuk aktiviti fizikal..

8. Buah sitrus

Buah sitrus - jeruk, limau gedang, dan lemon - juga membantu membakar lemak dan mempercepat metabolisme anda. Selain itu, karena kandungan vitamin C yang tinggi, buah sitrus mengatur kadar insulin dalam darah, dan itulah sebabnya mereka sering dimasukkan ke dalam makanan kesihatan makanan..

9. Makanan yang kaya dengan kalsium

Sekiranya anda ingin mempercepat proses metabolik dalam badan anda, penting untuk makan banyak makanan yang tinggi kalsium..

Penyelidikan dari University of Tennessee telah mengesahkan bahawa orang yang mengonsumsi 1200 hingga 1300 mg kalsium sehari kehilangan berat badan dua kali lebih banyak daripada mereka yang mendapatkannya dalam jumlah yang lebih sedikit..

10. Asid lemak omega-3

Asid lemak omega-3 terutama terdapat pada ikan, tetapi juga terdapat dalam kacang, biji, dan minyak biji rami.

Makanan ini mempercepat metabolisme anda dengan mengurangkan pengeluaran hormon yang disebut leptin (bahan kimia semulajadi yang menurunkan metabolisme).