Partridge adalah burung. Gaya hidup dan habitat Partridge

Burung yang paling terkenal dan popular di kalangan pemburu adalah kapal selam. Ramai yang mengenalnya sejak kecil. Dengan ciri-cirinya, ia menyerupai ayam domestik, dan tergolong dalam keluarga grouse hitam.

Semua burung spesies ini terutamanya tidak aktif. Lebih-lebih lagi, untuk bertahan, mereka perlu melalui banyak ujian dalam keadaan yang melampau. Terdapat beberapa jenis partrid, yang pada tahap tertentu berbeza antara satu sama lain dalam penampilan dan tingkah laku mereka..

Keistimewaan dan habitat kolam

Salah satu wakil spesies ini adalah ptarmigan. Penduduk di Hemisfera Utara sangat mengenalnya. Burung ini mempunyai dimorfisme yang sangat berkembang..

Ini adalah keadaan makhluk hidup, di mana ia mengubah penampilannya, bergantung pada persekitaran dan keadaan cuaca. Ptarmigan selalu mengubah bulu sehingga menjadi tidak kelihatan secara umum dengan mata kasar.

Partridge lelaki dan wanita

Ia bersaiz kecil. Panjang badan rata-rata ptarmigan adalah sekitar 38 cm. Beratnya mencapai 700 gram. Pada musim sejuk, warna burung ini hampir sepenuhnya putih, yang memungkinkannya tetap sama sekali tidak diperhatikan..

Hanya sesekali anda dapat melihat bintik-bintik hitam di bulu ekornya. Pada musim luruh, periuk api berubah dengan ketara. Bulu-bulunya memperoleh warna batu bata putih dan bahkan coklat putih dengan alis merah.

Di samping itu, terdapat kes-kes bahawa burung-burung ini mempunyai warna bergelombang di bulu atau hanya bintik-bintik kuning di atasnya. Tetapi warna utamanya tetap putih. Foto partridge adalah pengesahan ini..

Ptarmigan wanita jauh berbeza dengan jantannya. Biasanya saiznya lebih kecil, dan berubah warnanya sedikit lebih awal. Pada musim sejuk, partridge betina mempunyai warna yang lebih ringan daripada jantan, jadi tidak sukar bagi pemburu untuk membezakan siapa yang berada di hadapan mereka..

Pada musim sejuk, ptarmigan sangat cantik. Bulu meningkat, dan bulu yang lebih panjang muncul di ekor dan sayapnya. Ini bukan sahaja menghiasi burung, tetapi juga menyelamatkannya dari embun beku yang teruk. Tidak begitu mudah bagi pemburu dan binatang liar besar yang lebih suka memburu burung hantu di salji. Ini memberi burung peluang besar untuk bertahan hidup..

Bulu tebal tumbuh di anggota badan burung ini, yang menyelamatkannya dari beku yang teruk. Cakar tumbuh di empat cakarnya pada musim sejuk, yang membantu burung itu berdiri dengan stabil di salji, serta menggali tempat perlindungan di dalamnya..

Dalam foto itu ptarmigan

Partridge kelabu biasanya sedikit lebih kecil daripada partridge putih. Panjang purata ialah 25-35 cm, dan beratnya dari 300 hingga 500 gram. Penampilan burung ini, kerana warnanya kelabu, agak sederhana..

Tetapi tidak semua burung berwarna kelabu, perutnya berwarna putih. Tapak kuda berwarna coklat mencolok, yang jelas kelihatan di perut burung ini. Tapak kuda ini jelas kelihatan pada lelaki dan wanita..

Betina dari partridge kelabu jauh lebih kecil daripada jantannya. Juga, ciri khas tapal kuda di perutnya tidak ada pada usia dini. Ia sudah kelihatan ketika partridge memasuki usia melahirkan anak..

Anda boleh membezakan wanita dari partridge kelabu lelaki dengan adanya bulu merah di kawasan ekor. Wakil-wakil dari seks partridges yang lebih kuat tidak mempunyai bulu seperti itu. Kepala kedua-dua jantina mempunyai warna coklat yang kaya. Seluruh tubuh burung-burung ini ditutupi dengan bintik-bintik gelap..

Di dalam foto terdapat pemisah kelabu

Sayap semua spesies partridges tidak panjang, ekornya juga pendek. Kaki ditutup dengan bulu hanya pada perwakilan spesies burung ini yang tinggal di bahagian utara. Orang selatan tidak memerlukan perlindungan seperti itu.

Semua kapal selam paling tertarik dengan kawasan lapang. Mereka suka padang rumput, tundra, padang pasir dan separa gurun, pergunungan tengah dan padang rumput alpine. Di lintang utara, burung pemisah tidak takut dengan penempatan yang dekat.

Pada dasarnya, semua partridges tidak aktif. Partridge batu adalah salah satu burung itu. Hanya ptarmigan dan tundra partridges pada musim sejuk yang sedikit berpindah ke selatan, dan kelabu terbang dari Siberia ke Kazakhstan..

Asia, Amerika Utara, Eropah, Greenland, Novye Zemlya, Mongolia, Tibet, Caucasus adalah tempat paling digemari untuk semua jenis kapal selam. Mereka juga boleh didapati di Amerika Syarikat dan Kanada..

Bergambar adalah batu partridge

Sifat dan gaya hidup partridge

Partridges adalah burung yang sangat berwaspada. Semasa mencari makanan untuk diri mereka sendiri, mereka melangkah dengan sangat hati-hati, terus-menerus melihat sekeliling agar tidak jatuh ke cengkaman beberapa pemangsa dan untuk mengelakkan bahaya.

Semasa musim kawin dan bersarang, partridge berusaha mencari pasangan mereka. Dalam hal ini, mereka monogami. Pada musim luruh, pasangan ini bersatu dalam kawanan kecil. Ini bukan untuk mengatakan bahawa suara mereka terdengar nyaring, kemungkinan itu seperti tangisan. Tangisan ini dapat didengar walaupun sejauh 1-1.5 km. Dalam mencari makanan, burung memanjat gundukan dan batu, sambil meregangkan leher mereka.

Dan, setelah merasakan bahaya, mereka segera berusaha bersembunyi di salji atau rumput, bergantung pada kenyataan bahawa mereka akan tetap tidak diperhatikan kerana warna kamuflase mereka. Partridges bukan peminat terbang.

Sekiranya mereka harus melakukan ini, maka mereka terbang dengan sangat pantas dengan sayap yang sering mengepak. Mereka kebanyakannya gemar berlari. Mereka melakukan ini dengan mahir dan pantas..

Selalunya partridge berjalan, tetapi kadang-kadang terpaksa terbang

Burung-burung ini mudah menyesuaikan diri dengan keadaan cuaca yang teruk dan cepat. Burung itu menjadi bising semasa musim kawin, ketika jantan sedang berusaha menarik perhatian..

Selebihnya, partridges bertindak dengan tenang dan tenang agar tidak diperhatikan oleh pemangsa. Sejak musim luruh, burung-burung ini mengumpulkan simpanan lemak dan tenaga yang besar. Oleh kerana itu, pada musim sejuk, mereka dapat duduk lama di tempat perlindungan salji, melepaskan diri dari ribut salji dan tidak mengalami rasa lapar yang teruk. Ia boleh bertahan selama berhari-hari.

Partridge adalah burung siang hari. Dia terjaga dan mendapatkan makanannya pada waktu siang. Kadang-kadang boleh memakan masa 3-3.5 jam sehari. Dan tidur malam mereka berlangsung sekitar 16-18 jam.

Pada gambar terdapat tundra partridge

Pemakanan Partridge

Diet makanan ringan merangkumi terutamanya makanan tumbuhan. Mereka lebih suka biji-bijian dari pelbagai rumpai, biji-bijian tanaman bijirin, seperti buah beri, tunas pohon dan semak, serta daun dan akar.

Kebetulan burung-burung ini dapat memakan serangga. Makanan seperti itu diperoleh dari alam semula jadi oleh musim gugur pada musim panas. Pada musim sejuk, mereka mempunyai masa yang lebih sukar untuk mendapatkan makanan. Mereka disimpan oleh tanaman musim sejuk, beri beku dan sisa-sisa tunas dengan biji. Ia berlaku, tetapi jarang sekali, burung-burung ini mati kelaparan pada musim sejuk..

Pembiakan dan jangka hayat partridge

Partridges sangat produktif. Mereka boleh bertelur 25 biji setiap satu. Telur menetas dalam masa 25 hari. Lelaki mengambil bahagian aktif dalam proses ini. Partridges adalah ibu bapa yang sangat penyayang. Anak ayam yang cukup dewasa dan bebas dilahirkan.

Kerana hakikat bahawa perburuan untuk pemisahan dilakukan bukan hanya oleh pemburu, tetapi juga oleh binatang pemangsa, jangka hayatnya tidak terlalu tinggi. Rata-rata mereka tinggal sekitar 4 tahun..

Ramai orang bereksperimen dan berusaha untuk membuat pemisah rumah. Mereka pandai. Pembiakan partrid tidak memerlukan kos yang besar, baik dari segi kewangan dan fizikal..

Bergambar adalah anak ayam sarang dan pemisah

Adalah cukup untuk membeli sebuah partridge dan mewujudkan semua syarat di mana ia akan menghasilkan keturunan yang baik. Sedikit yang tahu bagaimana menangkap kapalterbang tanpa pistol, walaupun kaedah seperti itu mungkin dilakukan. Dia boleh terpikat dan ditangkap dengan jaring, botol plastik, alat perangkap dan gelung. Semua kaedah ini baik jika anda menghampirinya dengan betul dan secara individu..

Partridge

Maklumat am

Partridge adalah burung liar yang tergolong dalam keluarga pegar, urutan ayam. Burung ini berukuran kecil, kerana burung ini cukup cepat dan cepat. Kepunyaan spesies ini menentukan kemampuan penyesuaiannya yang sangat tinggi terhadap keadaan iklim yang keras, oleh itu partridge hidup di hampir semua negara di dunia di hemisfera utara, dari pinggir taiga bersebelahan dengan Lingkaran Artik ke hutan subtropika Amerika. Terdapat tiga jenis partridges utama untuk makanan: putih, kelabu dan chukar.

Ptarmigan mendapat namanya kerana kemampuannya untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran luaran kawasan stepa. Jadi pada musim bunga-musim gugur, warnanya mempunyai warna coklat-coklat, dan pada musim sejuk - putih salji. Walau bagaimanapun, di zon iklim ringan, di mana hampir tidak ada salji, warna partrid ini tidak berubah. Burung ini berat dari 400 hingga 900 g dan panjang badan 35 hingga 40 cm. Daging ptarmigan sangat mirip warnanya dengan daging ayam domestik dan biasanya berwarna merah muda.

Partridge kelabu lebih suka menetap di kawasan paya lembap, di jurang dan padang rumput yang ditumbuhi rumput dan semak tinggi. Burung ini mempunyai bulu kelabu biasa dan ekor kemerahan. Dalam warna dan saiz, wanita dan lelaki praktikalnya tidak berbeza. Rata-rata, berat partridge mencapai 400-500 g dan panjang badan hingga 35 cm. Daging partridge kelabu mempunyai warna merah jambu gelap di bahagian.

Keklik (pergunungan gunung) adalah wakil terkecil dari spesies ini. Beratnya mencapai 400 g, dan panjang badannya 30 cm. Chukarot mempunyai bulu monokrom. Paruh dan cakar adalah satu-satunya bintik terang di badan. Mereka biasanya berwarna merah terang. Daging keklik adalah yang paling lembut dan mempunyai warna merah jambu gelap..

Partridge adalah salah satu burung paling kuno yang dimakan oleh manusia. Berdasarkan penggalian arkeologi, saintis telah menyimpulkan bahawa ia terdapat dalam diet Neanderthal dan Cro-Magnons..

Musim memburu burung ini bermula pada bulan Ogos, ketika anak muda sudah dewasa dan matang, dan berakhir pada akhir bulan Disember. Oleh kerana aktif memburu di beberapa wilayah di Rusia dan Ukraina, penembakan kapal selam dilarang. Secara khusus, subspesies burung tertentu tergolong dalam objek pemuliharaan alam, dan pemulihan buatan populasi mereka sedang dilakukan. Oleh itu, harga daging partridge agak tinggi dan pada masa ini tergolong dalam kategori makanan ringan.

Cara memilih

Burung terbaik adalah burung yang baru sahaja ditembak. Namun, setiap orang berpeluang untuk berburu dan menembak permainan secara bebas. Dalam kes ini, anda boleh bersetuju dengan pemburu atau penjaga permainan untuk menembak. Semasa membeli, anda harus memperhatikan tempat-tempat di bawah sayap, kulitnya harus halus, tanpa bau busuk dan bintik-bintik nekrotik yang luar biasa, dan keadaan bulu, bulu harus kering. Kehadiran salah satu tanda ini menunjukkan bahawa burung itu tidak segar. Pemburu kelas pertama berusaha untuk tidak merosakkan badan burung dan menembaknya biasanya di kaki atau sayap jika burung itu terbang. Sekiranya pecahan masuk ke dalam daging, maka tempat di sekitar kernel harus dikeluarkan, kerana plumbum boleh merebak di sana.

Agak jarang terdapat partrid dalam rangkaian runcit. Mereka biasanya dijual dipetik dan dibekukan, tetapi tidak dihancurkan. Sekiranya anda membeli burung seperti itu, maka tidak boleh ada banyak ais di atasnya. Ini adalah tanda pertama bahawa partridge telah dibekukan dan dicairkan beberapa kali..

Cara menyimpan

Partridge yang baru ditembak hendaklah dihidupkan dan dihidupkan sebelum disimpan. Sekiranya ayam itu dimasak dalam masa terdekat, maka ia boleh disimpan sejuk selama 1-2 hari di bahagian umum peti sejuk, jika tidak, ia mesti dibekukan, di mana ia boleh menyimpan nutriennya selama 2-3 minggu.

Dalam memasak

Partridges sering dijumpai di menu jamuan di banyak negara. Secara tradisional, mereka dibakar keseluruhan dan disajikan dengan kentang yang disumbat dengan cendawan, epal, pelbagai beri liar dan sayur-sayuran akar lain. Permainan juga digunakan untuk membuat salad, kue panggang, pizza, fricassee, pate. Menu berburu merangkumi pelbagai rebusan dan bubur pekat dengan partridge. Rata-rata masa memasak permainan adalah dari 40 minit hingga dua jam, bergantung pada usia burung dan kekerasan dagingnya. Ukuran partridge membolehkan anda menggunakannya secara porsi (satu burung per orang).

Refleksi dalam budaya

Simbol partridge mempunyai banyak refleksi, baik dalam seni dan tulisan suci. Dalam mitologi kuno, dia adalah simbol syaitan. Di dalam Alkitab, ketangkasan pemburu dibandingkan dengan burung ini dan peraturan untuk memburu burung hantu dijelaskan..

Partridge adalah simbol nasional negara Alaska, tiga wakil terbang genus digambarkan pada lambang wilayah Kursk Rusia, dan partridge juga menghiasi label salah satu jenis wiski Scotch.

Kandungan kalori dari daging partridge

Daging partridge dicirikan oleh kandungan protein dan lemak yang tinggi, dan kandungan kalori adalah 254 kcal per 100 g. 100 g daging partridge goreng - 250 kcal. Sekiranya dimakan secara sederhana, daging jenis ini tidak akan merosakkan angka tersebut..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
18200.51.065253.9

Sifat berguna dari daging partridge

Komposisi dan kehadiran nutrien

Daging partridge mengandungi sejumlah vitamin (A, PP, kumpulan B, E, H), unsur makro (fosfor, kalsium, magnesium, kalium, natrium, sulfur, klorin) dan mikroelemen (fluor, tembaga, timah, nikel, kobalt, molibdenum).

Sifat berguna dan perubatan

Sifat perubatan burung dijelaskan oleh Avicenna dalam "Canon of Medicine" dan dapat diterapkan pada masa ini. Daging partridge tergolong dalam produk makanan, kerana praktikalnya tidak mengandungi kolesterol, sehingga dapat dikonsumsi dengan berat badan berlebihan, penyakit saluran gastrointestinal, paru-paru dan bronkus, sembelit kronik. Juga, menurut doktor kuno, daging partridges meningkatkan kekuatan lelaki dan meningkatkan daya tarikan kepada lawan jenis. Bahan-bahan yang membentuk daging partridge membantu menormalkan tahap hemoglobin dalam darah dan menenangkan sistem saraf.

Tahap tinggi vitamin B12 dalam daging meningkatkan fungsi organ hematopoietik, meningkatkan daya ingatan dan kepekatan, dan vitamin B6 - menurunkan tahap kolesterol dalam darah.

Daging partridge sangat berguna untuk penderita diabetes, mengandung biotin, yang bertanggung jawab untuk mengatur metabolisme gula.

Ciri-ciri berbahaya dari daging partridge

Ciri-ciri berbahaya daging partridge belum dikenal pasti. Hanya intoleransi individu terhadap produk yang mungkin. Tidak digalakkan menggunakan daging ini untuk orang yang mempunyai penyakit genetik yang berkaitan dengan kerosakan protein..

Partrid kelabu terletak tepat di laman web ini. Anda boleh menonton burung-burung comel ini.

Partridge kelabu burung: keterangan dan foto

Untuk masa yang lama, partridge kelabu telah menjadi trofi kegemaran banyak pemburu. Hari ini, burung ini, yang dagingnya dianggap makanan istimewa, semakin banyak dibiakkan di rumah..

Penerangan

Burung kecil dari keluarga burung pegar ini adalah saudara dekat ayam domestik biasa, kerana saiznya lebih rendah daripada mereka. Tubuh partridge mempunyai bentuk bulat dan panjangnya tidak melebihi 35 cm, beratnya antara 350 hingga 600 gram.

Warna bulu dan ukuran burung mungkin berbeza-beza bergantung pada kawasan tempat partridge kelabu tinggal..

Habitat

Partridge kelabu tinggal di wilayah selatan Rusia, dan juga di banyak negara Eropah - di Denmark, Sweden, Jerman, Great Britain, dll. Padang rumput, jurang yang ditumbuhi semak, ladang adalah tempat utama di mana burung ini lebih suka menetap. Anda juga dapat menemuinya di tempat-tempat rawa, jika ada pohon-pohon dengan pulau-pulau yang menjulang tinggi di atas air. Mengelakkan hutan lebat, pemadam kebakaran menetap di tepi, di kebun kecil, di mana sahaja terdapat semak, yang berfungsi sebagai tempat perlindungan yang dapat dipercayai bagi burung-burung ini dari musuh.

Ciri-ciri partridges kelabu adalah penyambungan mereka ke satu tempat kediaman. Wilayah yang dipilih menjadi tempat kediaman tetap mereka. Mereka makan di sini, membina sarang, membiakkan anak ayam, yang seterusnya menghabiskan seluruh hidup mereka di sana..

Tabiat dan tingkah laku

Partridge kelabu menghabiskan sebahagian besar hayatnya di tanah. Gambar burung ini yang ditangkap dalam penerbangan jarang berlaku..

Partridge kelabu adalah burung yang sangat cerdas dan berhati-hati yang dapat merasakan bahaya yang mendekat dari jauh. Burung ini cukup damai. Hanya dalam situasi ketika anda harus mempertahankan wilayah dan sarang anda, lelaki boleh bertengkar dalam pertarungan. Tetapi di sisi lain, burung tanpa pamrih ini dapat mengambil anak ayam orang lain, yang entah mengapa telah menjadi yatim piatu. Partridges adalah ibu bapa yang sangat baik dan penyayang yang melindungi brood dengan teliti.

Anak ayam Partridge boleh mempunyai lebih dari dua dozen, dan mereka semua berumur berbeza. Sebabnya adalah bahawa betina hanya mengeluarkan sebiji telur setiap hari, dan segera menetasnya..

Burung-burung ini berkumpul di kawanan hanya dekat musim sejuk, dan dengan bermulanya musim bunga, mereka kembali berpasangan..

Musuh partridges

Ini termasuk hampir semua pemangsa berkaki empat, termasuk anjing dan kucing liar. Mereka secara sistematik menyikat padang rumput dan stepa, mencari sarang di mana mereka dapat memperoleh keuntungan dari telur dan anak ayam. Partridges dan pemangsa terus mengejar. Hawks, layang-layang, gagak, sparrowhawks memburu bahagian kecil muda dan dewasa.

Bahaya lain diburu oleh pemburu haram yang memburu burung menggunakan pelbagai kaedah yang dilarang. Atas sebab-sebab ini, partridge kelabu hampir pupus hari ini. Buku Merah belum memasukkan burung-burung ini dalam daftarnya, tetapi organisasi pemburuan harus mengatur langkah-langkah untuk melindungi kapal-kapal kecil..

Ciri pembiakan di rumah

Pembiakan partridge digunakan untuk mendapatkan produk makanan diet - telur dan daging. Tidak ada kesulitan tertentu dengan ini, kerana burung-burung ini mudah menyesuaikan diri dengan keadaan penahanan baru dan agak bersahaja. Mereka mempunyai imuniti yang sangat baik dan mampu menahan cuaca sejuk. Tetapi mereka masih tidak kebal dari penyakit berjangkit..

Bahaya adalah menunggu mereka dari sisi pemangsa. Untuk melindungi bahagian kecil dari elang, layang-layang dan lain-lain yang ingin memakan daging lembut, sangat mustahak untuk membuat tempat perlindungan dalam bentuk kandang burung atau semak yang ditanam di laman web ini.

Keperluan bilik

Pembiakan rumah dari partridge kelabu mengandaikan pengaturan wajib dari bilik yang sesuai. Ukurannya harus sesuai dengan jumlah burung yang dipelihara. Jadi, tidak boleh lebih dari tiga daripadanya per meter persegi. Untuk bermalam, sebagai peraturan, bilik tertutup (gudang, rumah kayu) dilengkapi. Lantai ditutup dengan jerami dan semua retakan ditutup dengan teliti, kerana partridge kelabu sangat sensitif terhadap draf. Perlu menarik jaring di bawah siling, kerana, lepas landas, burung dapat memukul lantai kayu dan cedera.

Seperti burung-burung lain, partridges menyukai udara segar. Oleh itu, kehadiran aviari tinggi ditutup dengan jaring diperlukan. Dedaunan diletakkan di dalamnya, serbang, pokok Krismas diletakkan, yang akan berfungsi sebagai tempat perlindungan burung. Agar dapat bersembunyi dari cuaca, mereka membuat kanopi kecil, ditutup di satu sisi. Kandang burung harus mempunyai peminum, pengumpan, bekas dengan pasir.

Makan bahagian

Setelah membiasakan diri dengan jenis makanan tertentu di alam liar, partridge kelabu di rumah memerlukan makanan yang sedikit berbeza daripada yang lain dari burung.

Makanan burung ini sangat bergantung pada musim. Jadi, pada musim sejuk, campuran yang paling sesuai dianggap sebagai makanan bijirin (25 g), sayur-sayuran seperti wortel, kubis (9 g), daging cincang atau keju kotej (2 g) dengan penambahan vitamin dan makanan tambahan mineral. Partridges sangat menyukai lingonberry, abu gunung, beri viburnum. Oleh itu, anda harus menjaga dan menyimpannya untuk musim sejuk..

Sebulan sebelum permulaan bertelur, burung dipindahkan ke makanan khas yang dirancang untuk tempoh pembiakan. Ia mengandungi lebih banyak wortel, herba, vitamin. Di samping itu, ikan dan daging serta makanan tulang, ragi makanan, kapur atau kerang ditambahkan ke dalam makanan. Dua kali sebulan, cairkan air dengan kalium permanganat hingga berwarna merah jambu.

Anda perlu memberi makan burung 2 kali sehari - pada waktu pagi dan selepas makan tengah hari. Dari segi jumlah makanan, mesti banyak yang dimakan tanpa jejak, jika tidak kualitinya akan hilang. Satu burung makan kira-kira 30 g sehari. Partridge kelabu tidak begitu senang makan kentang rebus, bit, biji-bijian barli, gandum, dan roti gandum. Pengumpan harus diletakkan di bawah kanopi yang melindungi mereka dari sinar matahari dan hujan..

Membiakkan anak ayam

Partridge mula bertelur pada bulan Mei. Telur biasanya panjangnya 33 mm, berbentuk pir, dan coklat kehijauan. Sarang disediakan terlebih dahulu dari bakul lama atau kotak tinggi berukuran 30x30 cm sehingga anak ayam tidak dapat melompat keluar dari situ. Bahagian bawah ditutup dengan jerami atau jerami. Anda perlu memasang sarang di ruangan yang kering dan berventilasi, di mana semua celah dan lubang yang boleh ditembusi oleh tikus, kucing atau musang telah dilekatkan.

Tempoh pengeraman anak ayam berlangsung dari 21 hingga 24 hari. Anak-anak ayam dilahirkan sangat bebas, mereka segera mula mempelajari dunia di sekitar mereka, mula berlari, hampir tidak sempat kering.

Penjagaan anak ayam

Suatu hari setelah semua anak ayam menetas, mereka ditransplantasikan dengan ibu mereka ke dalam sangkar yang terdiri daripada dua petak. Seekor ayam betina ditempatkan di satu, dan yang lain, dalam bentuk sangkar yang ditutup dengan jaring tanpa dasar, digunakan untuk membawa anak ayam keluar ke jalan kemudian jika cuaca mengizinkan. Kandang diletakkan di antara rumput rendah, memungkinkan burung berkembang dalam keadaan sedekat mungkin dengan alam. Mereka belajar mencari serangga, cacing dan makanan lain sendiri. Pada hari-hari panas, sangkar harus dilindung dari cahaya matahari.

Menu untuk anak ayam pada hari pertama kehidupan terdiri dari kuning telur rebus, dengan penambahan jelatang, kubis, dandelion dan yarrow cincang halus untuk makan kedua. Keesokan harinya sedikit roti putih ditambahkan ke dalam campuran ini dalam bentuk serbuk. Secara beransur-ansur, diet ini merangkumi daging tanpa lemak, keju kotej segar, telur dan bubur susu. Telur semut sangat berguna. Bayi diberi makan sekurang-kurangnya dua kali sehari.

Sebulan kemudian, apabila anak ayam matang dan sudah dapat terbang, mereka dipisahkan dari ayam induk..

Partridge kelabu

Partridge kelabu adalah burung liar kecil, ukurannya serupa dengan ayam peliharaan biasa. Ini memiliki warna biru-abu-abu yang diredam dengan ciri-ciri bintik terang dan corak yang bervariasi. Ini adalah spesies genus partridges yang sangat umum, yang mempunyai habitat yang luas. Ayam liar, seperti yang sering disebutnya, memiliki daging yang sangat berkhasiat dan enak, yang menjadikannya subjek kegemaran untuk memburu bukan hanya untuk manusia, tetapi juga untuk sebilangan besar binatang liar dan burung..

  • Asal spesies dan keterangan
  • Rupa dan ciri
  • Di mana tempat tinggal kelabu kelabu??
  • Apa yang dimakan partridge kelabu?
  • Ciri-ciri watak dan gaya hidup
  • Struktur dan pembiakan sosial
  • Musuh semula jadi partrid kelabu
  • Penduduk dan status spesies

Asal spesies dan keterangan

Foto: Partridge kelabu

Partridge kelabu menghuni seluruh Eurasia dan bahkan dibawa ke Amerika, di mana ia berjaya berakar. Terdapat 8 subspesies burung ini, masing-masing berbeza dari segi warna, saiz, dan kemampuan pembiakannya. Menurut saintis, partridge kelabu berasal dari beberapa spesies burung prasejarah. Bahkan orang Neanderthal memburu mereka, seperti yang dibuktikan oleh hasil banyak penggalian dan penyelidikan yang serius. Sebagai baka bebas, partridge abu-abu diasingkan beberapa puluhan juta tahun yang lalu di wilayah Mongolia Utara, Transbaikalia, dan sejak itu praktikalnya tidak berubah..

Video: Partridge kelabu

Partridge kelabu adalah milik keluarga pegar, urutan ayam. Ia jarang duduk di atas pokok dan oleh itu dianggap burung darat. Walaupun terdapat sebilangan besar orang yang ingin merayakannya, pengaruh kuat dari keadaan cuaca terhadap kelangsungan hidup keturunan, musim sejuk yang keras tanpa penerbangan ke kawasan yang lebih panas, penduduknya tetap ramai dan setelah tempoh yang tidak menyenangkan, cepat pulih.

Fakta menarik: Bahkan budaya dunia belum melepaskan burung yang kelabu dan tidak mencolok ini. Mitos-mitos Yunani kuno menceritakan tindakan yang tidak menyenangkan dari arkitek Daedalus yang bangga, ketika dia melemparkan muridnya dari tebing. Tetapi Athena mengubah pemuda itu menjadi pemisah kelabu dan dia tidak jatuh. Menurut mitos, inilah sebabnya kapal selam tidak suka terbang tinggi, lebih suka menghabiskan seluruh hidup mereka di tanah..

Terhadap musuh-musuhnya, dia hanya memiliki dua senjata: warna yang bervariasi, yang memungkinkan anda tersesat di dedaunan dan kemampuan untuk berlari dengan cepat, hanya dalam kes-kes kecemasan yang dapat dilepaskan dari pemangsa kelabu untuk cuba melepaskan diri dari pemangsa. Memandangkan rasa dan kualiti pemakanan yang tinggi dari dagingnya, tidak bersahaja, burung itu berjaya dibesarkan dalam kurungan, tetapi dengan diet khas.

Rupa dan ciri

Foto: Partridge kelabu burung

Partridge kelabu mempunyai ciri tersendiri yang tidak dapat dilupakan, di mana mudah dikenali:

  • saiz badan kecil dari 28 hingga 31 cm, lebar sayap 45-48 cm, berat dari 300 hingga 450 gram;
  • ia dicirikan oleh perut kelabu muda yang bulat dengan titik terang dalam bentuk tapal kuda, kepala kecil dengan paruh gelap, punggung kelabu yang baik dengan ciri-ciri bercak coklat berbintik-bintik;
  • kaki spesies ini berwarna coklat gelap, leher dan kepala berwarna cerah, hampir berwarna oren. Bulu betina tidak seindah lelaki dan mereka lebih kecil;
  • individu muda mempunyai jalur membujur yang gelap dan bervariasi di sisi badan, yang hilang ketika burung itu tumbuh.

Tugas utama warna yang bervariasi adalah penyamaran. Burung melalui seekor tahi lalat setiap tahun, yang bermula pada awal dengan bulu primer, kemudian menyebarkan kepada orang lain dan berakhir sepenuhnya hanya pada akhir musim luruh. Kerana ketumpatan bulu dan lebur biasa, partrid dapat hidup walaupun di salji dengan cuaca sejuk. Sebilangan besar individu yang tinggal di alam semula jadi tidak melakukan penerbangan tahunan ke kawasan yang lebih panas, tetapi tetap ke musim sejuk di tempat kediaman tetap mereka. Dalam mencari makanan, mereka menggali lubang di salji hingga 50 meter, terutama pada waktu sejuk mereka berkumpul di dalamnya secara berkumpulan, memanaskan satu sama lain.

Di mana tempat tinggal kelabu kelabu??

Foto: Partridge kelabu di Rusia

Partridge berwarna kelabu-biru terdapat hampir di mana-mana di bahagian selatan dan tengah Rusia, Altai, Siberia, di banyak negara Eropah, termasuk Jerman, Britain, Kanada dan Amerika Utara, dan Asia barat. Habitat semula jadi dianggap sebagai wilayah selatan Siberia Barat, Kazakhstan.

Tempat kegemarannya:

  • hutan lebat, kebun, tepi hutan;
  • padang rumput dengan rumput tinggi yang lebat, kawasan terbuka dengan pulau-pulau kecil semak, jurang;
  • dalam beberapa kes, partridge kelabu dengan senang hati menetap di kawasan rawa, tetapi memilih pulau kering dengan tumbuh-tumbuhan lebat.

Untuk keadaan yang paling selesa, dia memerlukan ruang dan kehadiran sebilangan besar pokok renek, rumput tinggi, di mana anda boleh bersembunyi, membina sarang, dan juga mencari makanan dengan mudah. Selalunya pemisahan menetap di dekat ladang dengan tanaman gandum, soba, millet. Ia membantu pertanian dengan mematuk serangga berbahaya dan pelbagai invertebrata yang mengancam tanaman..

Fakta menarik: Setelah memilih tempat tinggal, partrid kelabu tidak pernah meninggalkannya. Di sini, sepanjang hidup mereka, mereka membina sarang, membesarkan keturunan, memberi makan, pada gilirannya, anak ayam yang tumbuh juga akan tinggal di wilayah yang sama.

Sekarang anda tahu di mana tempat tinggal kelabu kelabu. Mari lihat apa yang dia makan.

Apa yang dimakan partridge kelabu?

Foto: Partridge kelabu di alam semula jadi

Orang dewasa spesies ini memakan makanan tumbuhan: rumput, biji tanaman, beri, kadang-kadang mereka menambah makanan dengan sebahagian kecil makanan haiwan. Keturunan yang tumbuh diberi makan secara eksklusif oleh serangga, cacing, berbagai larva dan labah-labah, ketika mereka tumbuh, mereka secara beransur-ansur beralih ke diet biasa untuk orang dewasa.

Semua makanan burung diperoleh secara eksklusif di tanah. Pada musim sejuk, diet menjadi sangat langka, bahagian pinggiran harus memecahkan salji dengan kaki yang kuat untuk sampai ke rumput liar dan benihnya. Dalam hal ini mereka sering dibantu oleh lubang kelinci. Kadang-kadang mereka dapat memakan ladang pertanian dengan gandum musim sejuk, dengan syarat lapisan salji tidak terlalu besar.

Pada musim sejuk yang sangat teruk, yang biasanya terjadi selepas musim panas dan musim gugur hujan dengan hasil panen yang buruk, mereka cenderung lebih dekat ke tempat-tempat kediaman manusia, terbang ke palung pakan ternakan untuk mencari tumpukan jerami di mana anda dapat dengan mudah menemukan biji-bijian tanaman pertanian. Pada musim bunga, sebahagian besar tanaman yang berair dicampur dengan serangga dimakan. Individu cepat pulih dari musim sejuk yang lapar dan siap menetas anak ayam pada awal musim panas..

Tidak disyorkan untuk menggunakan makanan unggas biasa untuk penanaman tanah kelabu di rumah. Adalah perlu untuk membawanya sedekat mungkin dengan makanan semula jadi, jika tidak, kematian mereka mungkin, penolakan untuk bertelur dan menetas keturunan.

Ciri-ciri watak dan gaya hidup

Foto: Partrid kelabu

Partridge kelabu dianggap terutamanya burung darat. Dia dapat berlari dengan pantas dan pantas dalam rumput tinggi, di antara pokok dan semak. Ini meletus terutama ketika ada bahaya serius dan pada masa yang sama mengepakkan sayapnya dengan kuat, terbang jarak pendek di atas tanah, dan kemudian mendarat lagi, menyesatkan pemangsa. Kadang-kadang dia dapat terbang jarak jauh untuk mencari makanan dan pada masa yang sama dia tidak melintasi batas wilayah yang biasa, tetapi ini tidak bermaksud bahawa dia tidak mampu melakukan penerbangan panjang - dia juga dapat melakukannya.

Semasa berlari, ayam liar menjadi tegak tegak, mengangkat kepalanya tinggi, dan semasa berjalan normal ia bergerak sedikit membongkok, melihat sekeliling dengan pandangan tegang. Ini burung yang sangat pemalu dan pendiam, anda jarang dapat mendengar suaranya. Sekiranya hanya semasa permainan kawin atau semasa serangan mengejut, ketika mereka mengeluarkan suara yang sangat keras seperti desahan.

Pada siang hari, memberi makan hanya 2-3 jam untuk partridges, selebihnya waktu mereka bersembunyi di rerumputan rumput, membersihkan bulu mereka dan menjaga semua keributan. Waktu paling aktif jatuh pada awal pagi dan petang, malam adalah waktu untuk berehat.

Fakta menarik: Dari kawasan dengan musim sejuk yang bersalju, dengan bermulanya cuaca sejuk, partrid abu-abu menuju ke selatan, kerana mustahil untuk mendapatkan makanan di bawah lapisan salji tebal. Di habitat lain, ayam liar kekal hingga musim sejuk dan sepanjang hidupnya, mereka hanya melakukan penerbangan yang jarang dilakukan dalam jarak dekat untuk mencari makanan.

Struktur dan pembiakan sosial

Foto: Partridge kelabu burung

Partridge jenis ini adalah monogami. Pasangan di antara ayam liar sering bertahan seumur hidup. Kedua ibu bapa sama-sama terlibat dalam memberi makan dan melindungi keturunan. Ayam liar bertelur setahun sekali pada awal Mei 15 hingga 25 telur sekali gus. Sarang Partridge dibina tepat di tanah, menyembunyikannya di rumput, di bawah semak dan pokok. Semasa inkubasi, yang berlangsung sekitar 23 hari, betina hanya sesekali meninggalkan kopling untuk mendapatkan makanan; semasa ketiadaannya, jantan berada di dekat sarang dan peka dengan keadaan di sekitar.

Apabila pemangsa atau bahaya lain muncul, mereka berdua berusaha mengalihkan perhatian kepada diri mereka sendiri, secara beransur-ansur menjauh dari kopling, dan kemudian, jika tidak ada ancaman, mereka kembali. Lelaki sangat sering mati dalam tempoh ini, mengorbankan diri untuk keselamatan anak ayam mereka. Walaupun daya tahan keturunan yang tinggi, terutama pada musim hujan, seluruh anak dapat mati sekaligus, kerana sarangnya terletak di tanah. Keturunan menetas hampir serentak dan secara harfiah segera mengikuti ibu bapa mereka melalui wilayah tempat tinggal pada jarak hingga beberapa ratus meter. Anak ayam sudah mempunyai bulu, melihat dan mendengar dengan baik, belajar dengan cepat.

Fakta menarik: Seminggu selepas kelahiran, anak ayam dari kelabu kelabu sudah dapat berlepas, dan setelah beberapa minggu mereka bersedia untuk penerbangan jarak jauh dengan ibu bapa mereka.

Partridges kelabu adalah burung sosial yang selalu berinteraksi antara satu sama lain. Di wilayah selatan, mereka tinggal di kawanan 25-30 individu, di wilayah utara, kawanan berjumlah separuh daripada banyak burung. Sekiranya salah seorang ibu bapa meninggal, maka yang kedua mengurus keturunannya; jika dua orang mati, anak-anak ayam itu tetap dijaga oleh keluarga-keluarga lain yang tinggal berdekatan. Pada musim sejuk yang sangat teruk, burung berkumpul dalam kumpulan yang rapat dan terus berada di kawasan yang kecil di salji salji, kerana lebih mudah memanaskan badan bersama, dan dengan permulaan pencairan mereka kembali menyebarkan ke tempat terpencil mereka..

Musuh semula jadi partrid kelabu

Foto: Sepasang partridges kelabu

Partrid abu-abu mempunyai banyak musuh semula jadi:

  • layang-layang, gyrfalcons, burung hantu dan burung buas yang lain, bahkan burung gagak dapat memburu ikan paya yang tumbuh;
  • musang, musang, musang kutub dan banyak penghuni hutan, ladang lain.

Oleh kerana musuh yang banyak, sebuah partridge yang langka hidup hingga usia 4 tahun, walaupun dalam keadaan yang baik banyak individu dapat hidup hingga 10 tahun. Dia hampir tidak ada yang melindungi dirinya dari pemangsa, kecuali warna penyamarannya. Partridge kelabu dianggap sebagai mangsa yang mudah. Itulah sebabnya mengapa wanita dan lelaki menjaga dan melindungi keturunan mereka sedemikian rupa. Hanya kerana kesuburan yang tinggi dan penyesuaian ayam yang cepat, populasi ayam liar tidak terancam..

Sebagai tambahan kepada musuh semula jadi, penggunaan aktif pelbagai racun perosak dalam pertanian juga membawa kerosakan yang besar pada populasi partrid kelabu. Sekiranya kawanan hidup berhampiran kawasan penempatan, maka kucing dan anjing boleh mengunjunginya untuk mendapat keuntungan dari individu muda. Landak, ular mudah memecahkan sarang dan makan telur. Terutama musim sejuk yang sejuk dan bersalji juga menjadi sebab kematian sebilangan besar partrid. Dalam tempoh ini, mereka sangat lemah kerana jumlah makanan yang tidak mencukupi dan menjadi mangsa mudah bagi pemangsa..

Penduduk dan status spesies

Foto: Partridge kelabu pada musim sejuk

Partridge berwarna kelabu saat ini tidak ada dalam Buku Merah Rusia, tidak seperti sepupunya, partridge putih, yang diancam kepupusan sepenuhnya. Status spesies ini stabil kerana kesuburan yang sangat tinggi, ketahanan hidup keturunan.

Sejak akhir tahun tujuh puluhan, berabad-abad telah berlalu, penduduknya mulai menurun di mana-mana, banyak yang mengaitkannya dengan sebatian kimia dan racun perosak yang digunakan untuk merawat ladang pertanian. Di samping itu, bandar-bandar yang berkembang pesat menempati habitat kebiasaan dari pinggir laut kelabu, bahkan anjing halaman biasa menjadi ancaman kepada keturunan mereka. Sebagai contoh, di wilayah Leningrad hari ini tidak ada lebih dari seribu individu, di wilayah Moscow sedikit lagi. Atas sebab ini, bahagian bawah tanah kelabu terdapat di Buku Merah di kawasan-kawasan ini dan beberapa yang lain di bahagian tengah negara ini..

Pengawas burung mengekalkan populasi anak sungai dengan kerap melepaskan individu yang sebelumnya diternak di kandang burung ke dalam habitat semula jadi mereka. Dalam keadaan tiruan, mereka merasa sangat selesa dan kemudian, secara semula jadi, mereka cepat berakar, melahirkan anak. Ramalan lebih positif, menurut pakar, populasi dapat dipulihkan di mana-mana dan tidak ada ancaman kepunahan sepenuhnya dari partridge kelabu - alam sendiri merawat spesies ini, memberikannya dengan kadar kesuburan yang tinggi.

Partridge kelabu, walaupun pada hakikatnya adalah burung liar, telah bersama manusia selama ribuan tahun. Itu adalah piala yang diinginkan para pemburu kuno, dan sejak itu tidak ada yang berubah - ia juga diburu, dagingnya dianggap enak dan berkhasiat. Ia juga mudah dijinakkan, ditanam dalam keadaan burung..

Pemisahan burung

Partridge adalah burung yang banyak didengar. Kemiripan luaran dengan ayam biasa dan komposisi akar yang sama dalam nama, bagaimanapun, adalah tanda-tanda yang menipu. Burung ini tergolong dalam keluarga pegar, dan menggunakan warna yang tidak mencolok, seperti ayam, hanya untuk tujuan penyamaran. Terdapat ciri lain burung yang menakjubkan ini, yang akan kita bincangkan dalam artikel ini..

Kandungan artikel:

Penerangan Partridge

Partridges tergolong dalam keluarga pheasant, subfamilies partridge dan grouse, termasuk lebih dari 22 genera, masing-masing mempunyai dari satu hingga 46 subspesies. Namun, di sebalik kepelbagaian spesies, semua burung disatukan dengan gaya hidup yang tidak menentu, warna yang tidak menarik, ukuran kecil dan daya tahan yang luar biasa dalam keadaan yang melampau.

Penampilan

Hampir semua partrid mempunyai penampilan yang sama: ia adalah burung kecil. Ketinggian mereka mencapai 35 cm, tetapi jarang lebih tinggi. Beratnya setengah kilogram. Kecuali grouse seberat hingga 1800 gram. Bulu atas biasanya berwarna kelabu-coklat. Mungkin terdapat corak bintik berulang hitam di kawasan sayap. Beberapa spesies mempunyai taji di kaki mereka, sementara yang lain tidak. Dimorfisme seksual lemah, tetapi wanita mempunyai warna yang lebih pucat.

Perwatakan dan gaya hidup

Partridges menjalani gaya hidup darat, terutama memakan makanan tumbuhan. Mereka lebih suka bersarang di tanah, seperti banyak burung. Rajin-rajinlah menyembunyikan kediaman mereka di dalam dedaunan dan semak yang lebat.

Populariti daging partridge di kalangan pemangsa menjadikan burung ini sangat waspada. Kuda bergerak, melihat sekeliling, mendengar dan melihat dengan dekat: adakah bahaya di sekitar. Seperti kebanyakan burung hantu, terbang bukanlah titik terkuat di bahagian bawah tanah. Tetapi berlari bertentangan sangat bagus..

Ia menarik! Burung ini monogami dalam pilihan jodoh mereka. Setiap kali musim kawin mereka menjumpai pasangan dan sarang mereka. Pengecualiannya adalah subspesies Madagascar

Untuk sebahagian besar hidup mereka, partridges berusaha untuk tidak menarik perhatian. Mereka bergerak dengan sangat senyap, tenang. Menjelang musim sejuk, mereka mengumpulkan simpanan lemak yang cukup mengagumkan, yang membolehkan mereka meninggalkan tempat perlindungan mereka hanya dalam kes-kes yang mendesak. Mereka menjalani gaya hidup siang hari. Mencari makanan memerlukan masa yang singkat, tidak lebih dari tiga jam sehari.

Berapa banyak partrid yang tinggal

Dalam kurungan, kerana pemusnahan berterusan oleh pemangsa dan pemburu, kapal selam jarang hidup hingga empat tahun.

Spesies Partridge

Sebilangan besar partridges tergolong dalam keluarga pegar, subfamily dari partridge (Perdicinae), termasuk 22 genera. Tetapi genus ptarmigan tergolong dalam subfamily hitam grouse (Tetraoninae), genus Lagopus, yang merangkumi spesies: ptarmigan, ekor putih dan tundra.

Mari kita pertimbangkan keluarga Perdicinae dan lihat perwakilannya yang paling terkenal:

  1. Kekliki (Alectoris). Jika tidak, mereka dipanggil batu partrid. Ini adalah saudara terdekat dari pinggiran padang pasir. Terdapat 7 jenis: Asia, Eropah, Partridge Przewalski, Partridge merah, partridge berkepala hitam, partridge Arab, partridge batu Barbary. Untuk kepingan batu, mempunyai berat badan yang jauh lebih besar daripada spesies lain. Berat mencapai 800 gram. Penduduk dari Kaukasus ke Altai. Diagihkan di Asia Tengah. Mereka lebih suka menetap di gaung gunung, berdekatan dengan saluran air. Warnanya dikekalkan dalam warna abu-abu, abu. Corak cincin khas terdapat di kawasan mata. Di sisi bahagian pinggir ini terdapat jalur melintang gelap. Perut biasanya berwarna kemerahan. Ia memakan buah-buahan, biji-bijian dan tunas, tetapi ditambah dengan segala yang dapat ditanam dari tanah. Ia juga menikmati makanan yang berasal dari haiwan: angsa, kumbang, larva.
  2. Gurun Partridge (Ammoperdix) Spesies ini hidup dari Tanah Tinggi Armenia ke India dan dari Teluk Parsi ke Asia Tengah. Lebih suka bukit dengan sedikit tumbuh-tumbuhan dan banyak semak untuk kediaman. Warnanya kelabu berpasir, dengan sedikit warna merah jambu. Di bahagian sisinya terdapat garis-garis berwarna coklat gelap yang lebar. Lelaki mempunyai jalur hitam di kepala mereka, seperti pembalut. Mereka lebih suka membina sarang di tempat yang sukar dijangkau - di lereng, tebing, di bawah batu. Burung dewasa seberat 200-300 gram. Ini adalah individu yang monogami, tetapi lelaki mengambil peranan biasa-biasa saja dalam membesarkan keturunan, walaupun dia dekat dengan kopling selama keseluruhan masa inkubasi. Betina biasanya bertelur 8 hingga 12 telur.
  3. Puyuh Gunung New Guinea (Anurophasis)
  4. Partridge renek (Arborophila) merangkumi 18 spesies. Diagihkan di kawasan tropika dan subtropik Asia Selatan. Di pergunungan di selatan China, juga terdapat di Tibet. Mereka boleh hidup hingga 2700 meter dari permukaan laut. Mereka tinggal dalam kumpulan keluarga sehingga sepuluh individu atau berpasangan. Monogami. Selepas mengawan, 4-5 telur diletakkan. Batu dibuat di tanah, di bawah semak atau di akar pokok. Tidak seperti spesies lain, mereka tidak membina sarang. Warnanya didominasi oleh warna coklat, ada bintik-bintik hitam kecil. Lelaki mempunyai lebih banyak tempat, sifat ini adalah perbezaan jantina utama..
  5. Bahagian bawah buluh (Bambusicola) tinggal di timur laut India, juga di wilayah Yunnan dan Sichuan. Diagihkan di Thailand, Laos, Vietnam.
  6. Partridge Ocellated (Caloperdix)
  7. Puyuh (Coturnix) 8 spesies yang ada dan 2 yang pupus.
  8. Turachi (Francolinus) 46 spesies. Kebanyakan genus.
  9. Spur partridge (Galloperdix). Genus ini merangkumi 3 spesies: Sri Lanka yang dicakar, dicat dan merah. Yang paling terkenal adalah partridge cakar Sri Lanka, yang menjalani gaya hidup yang sangat rahsia. Dari ciri luaran: bahagian atas bulu betina berwarna coklat. Jantan lebih berbeza warna: terdapat tompok-tompok kulit merah tanpa bulu. Di kepala terdapat corak hitam dan putih bersisik. Tompok putih di sayap. Dua taji panjang di kaki.
  10. Partridge berkepala merah (Haematortyx). Seorang wakil yang menarik, tinggal di hutan subtropika dan tropika di Indonesia dan Malaysia.
  11. Snow partridge (Lerwa) adalah satu-satunya wakil genus. Mereka tinggal dari Himalaya ke Tibet. Mereka tinggal di lereng setahun hingga 5500 meter di atas permukaan laut. Ciri khasnya adalah tunjang pada kaki lelaki. Jalur hitam dan putih di kepala dan leher. Paruh dan kaki berwarna karang terang.
  12. Madagascar partridge (Margaroperdix). Ia adalah spesies endemik, iaitu hanya hidup di Madagascar. Lebih suka semak belukar dan rumput tinggi, serta ladang yang ditinggalkan yang ditumbuhi rumput. Cukup banyak spesies. Ketinggian mencapai 30 cm. Poligami. Dimorfisme seksual dinyatakan dengan jelas. Lelaki berwarna cerah, menarik perhatian mengikut warna. Selepas mengawan, betina meletakkan sebilangan besar telur - hingga dua puluh. Ini tidak berlaku dengan bahagian lain..
  13. Partridge (Melanoperdix) terdapat di kawasan Malaysia, Borneo, Asia Tenggara. Termasuk dalam Buku Merah sebagai Spesies Terancam.
  14. Grouse Himalaya (Ophrysia) hanya terancam bahaya.
  15. Burung puyuh (Perdicula).
  16. Batu partrid (Ptilopachus). Satu-satunya wakil genus. Hanya terdapat di Afrika. Menampilkan kaki merah tanpa taji dan ekor yang kelihatan seperti ayam.
  17. Partridge yang mempunyai bil panjang (Rhizothera)
  18. Partridge (Perdix) 3 spesies: partridge kelabu, Tibet, berjanggut.
  19. Partridges yang dimahkotai (Rollulus rouloul) adalah satu-satunya spesies genus. Ia tinggal terutamanya di hutan tropika. Seorang dewasa membesar hingga 25 sentimeter. Ia berbeza dengan wakil partridges yang lain dalam warnanya yang terang dan tidak biasa. Tubuh burung hampir hitam, dengan sedikit warna biru pada lelaki dan hijau pada betina.
    Di kepala terdapat lambang gebu merah terang, agak serupa dengan berus. Makanan burung ini tidak hanya terdiri daripada buah-buahan dan biji-bijian. Spesies ini tidak suka makan dengan serangga, moluska. Cara bersarang mereka menarik dan tidak biasa: mereka tidak menginkubasi anak ayam, tetapi membawanya sebagai orang dewasa ke dalam "rumah" yang dibina dengan pintu masuk dan bumbung, menutup pintu masuk dengan dahan
  20. Ulars (Tetraogallus) 5 wakil.
  21. Kundyki (Tetraofasis)

Seterusnya, pertimbangkan subfamily black grouse (Tetraoninae), genus White partridges, spesies: white partridge, white-tailed dan tundra.

  1. The ptarmigan (Lagopus lagopus) tinggal di utara Eurasia dan Amerika. Juga tinggal di Greenland dan Kepulauan British. Dibentangkan di Kamchatka dan Sakhalin. Warna pada musim sejuk berwarna putih dengan ekor hitam khas, dan pada musim panas ia menjadi coklat-oker. Ia mempunyai cakar bulu yang lebar dan padat, yang memungkinkannya mengatasi penutup salji dengan bebas. Seperti yang ditunjukkan oleh Alfred Brehm dalam bukunya Animal Life, ptarmigan mampu menggali salji untuk mencari makanan. Pada musim sejuk, mereka memakan tunas, buah kering dan beku. Diet musim panas terdiri daripada daun, bunga, pucuk, serangga.
  2. Tundra partridge (Lagopus mutus) tinggal di garis lintang utara. Secara luaran, ia sangat mirip dengan ptarmigan. Ia berbeza daripadanya dengan jalur hitam yang melewati mata. Mercu tanda ini membolehkan anda membezakan antara dua jenis kapal selam. Warnanya berwarna coklat. Pada musim panas, warnanya lebih kelabu. Mengetuai gaya hidup yang tidak aktif dan nomad. Lebih suka menyimpan di kawanan kecil. Sarang dibina di kawasan berbatu, di lereng bukit, ditumbuhi semak belukar. Sarang adalah lubang yang ditutup dengan daun dan dahan. Anda dapat melihat 6 hingga 12 telur di sarang.
  3. Partridge ekor putih (Lagopus leucurus) adalah spesis partrid putih terkecil. Ia tinggal dari Alaska Tengah hingga negeri-negeri di Amerika Utara barat. Ia berbeza dengan ptarmigan dengan ekor putih sepenuhnya, bukan hitam. Berat antara 800 hingga 1300 gram. Betina lebih kecil daripada lelaki. Monogami. Mereka tinggal di kawanan kecil atau berpasangan.

Partridge ekor putih telah menjadi lambang negara Alaska sejak 1995.

Habitat, habitat

Kebolehsuaian kapal selam yang luar biasa membolehkan mereka menempati habitat yang luas: dari Lingkaran Artik hingga subtropik Amerika.

Diet Partridge

Partridges lebih suka biji, biji-bijian, beri, tunas, daun dan akar untuk makanan. Semua diet berasaskan tumbuhan yang akan berada di habitatnya. Mereka suka makan serangga sekali-sekala. Pada musim sejuk, burung-burung ini memakan buah beku, tanaman musim sejuk, sisa-sisa tunas dengan biji..

Pembiakan dan keturunan

Burung ini sangat subur. Pada musim bunga, mereka menemui pasangan mereka atau membentuk satu. Tidak seperti burung betina, burung hantu lelaki secara aktif melindungi keturunan dan menjaga betina. Sarang mengandungi 9 hingga 25 telur, yang diinkubasi selama kira-kira 20-24 hari. Selepas itu, pada waktu yang sama, pada waktu siang, anak ayam dilahirkan.

Dari minit pertama kehidupan, keturunan itu muncul dengan aktif dan bergerak, secara harfiah keluar dari cengkerang, mereka bersedia mengikuti ibu bapa mereka. Setelah kira-kira seminggu, anak ayam memperoleh kemampuan untuk melepaskan diri, dan setelah 1.5-2 bulan mereka menjadi serupa dengan orang dewasa.

Musuh semula jadi

Partridges mempunyai banyak musuh. Hampir semua pemangsa kecil dan besar di habitat mereka menjadi mangsa di pinggir laut. Ini adalah rubah, kucing dan anjing liar, elang, falcon, ermines, musang, musang, martens dan pemangsa besar - lynx, serigala, cougars. Dan tentu saja, musuh utama adalah manusia.

Penduduk dan status spesies

Status spesies ini agak stabil kerana kesuburan burung ini tinggi. Walau bagaimanapun, beberapa subspesies dianggap pupus. Walau bagaimanapun, kebanyakannya tidak terancam..

Partridge adalah burung. Penerangan, ciri, spesies, gaya hidup dan habitat kapal selam

Partridge adalah burung yang tidak suka terbang

Partridge adalah burung biasa yang terkenal. Namanya dalam semua bahasa Slavia bermaksud burung yang kelihatan seperti ayam. Dia mendiami Eurasia dan dibawa ke Amerika. Pemburu mengurus pemindahan burung itu ke benua Amerika. Merekalah yang menunjukkan minat yang tinggi terhadap bulu yang luar biasa ini.

Budaya dunia belum luput dari pemisahan. Mitos Yunani kuno menceritakan tindakan yang tidak dapat dilihat oleh arkitek Daedalus yang bercita-cita tinggi. Dia melemparkan seorang pelajar yang melampaui kemampuannya dari tebing. Tetapi pemuda itu tidak mati. Athena mengubahnya menjadi pemisah. Mengingati musim gugur ini, kapal selam tidak suka terbang tinggi dan sering berada di tanah..

Penerangan dan ciri

Cara termudah untuk menggambarkan pemisahan adalah seperti ayam kecil, warna yang berbeza-beza. Beratnya 500-700 gram, dan panjangnya mencapai 40 cm.Badan bulat dipegang oleh kaki yang kuat. Lelaki dan wanita tidak mempunyai taji di kaki mereka.

Skala warna umum bergantung pada habitat dan boleh berwarna coklat, coklat, merah, hampir putih. Penutup bulu berwarna tidak rata, terdapat garis-garis dari berbagai ukuran dan warna. Pewarnaan burung menunjukkan bahawa strategi pertahanan utama adalah penyamaran.

Burung cacing setiap tahun. Ini berlaku pada pertengahan musim panas. Betina betina selepas menetas keturunan. Bulu penerbangan terbesar jatuh pertama. Menjelang akhir musim panas, bulu utamanya diperbaharui sepenuhnya. Musim luruh tiba giliran bulu kontur. Menjelang awal musim sejuk, molting berakhir.

Ptarmigan mempunyai perbezaan warna musiman yang ketara. Penutup musim sejuk berwarna putih. Kecuali sebilangan bulu ekor. Mereka berwarna hitam. Selebihnya - coklat, merah, dengan badan bawah putih.

Dimorfisme seksual menampakkan dirinya dalam ukuran burung: lelaki lebih besar. Cockerel mempunyai warna bulu yang sedikit lebih cerah. Secara luaran, burung dari kedua-dua jantina sangat mirip sehingga hanya seorang pakar yang dapat mengenali jenis partridge dalam foto: lelaki atau perempuan.

Partridges adalah genus burung yang mempunyai nama Perdix. Genus adalah sebahagian daripada keluarga pegar. Kalkun, burung peacock, burung merak berkaitan dengan partrid. guinea fowl, grouse hitam, seperti semua ayam.

Sebilangan besar dikaitkan dengan keluarga pegar, subfamily partridge:

  • Partridge kelabu adalah spesies yang merangkumi 8 subspesies. Nama taksonomi adalah Perdix perdix. Ini adalah partridge yang paling biasa.
  • Partridge Tibet berkembang biak di Asia Tengah. Spesies ini mengandungi tiga subspesies. Nama saintifik spesies - Perdix hodgsoniae.
  • Partridge berjanggut - luar menyerupai partridge kelabu. Keturunan di Siberia dan Manchuria. Spesies ini terbahagi kepada dua subspesies. Nama sistem - Perdix dauricae.
  • Keklik atau batu partridge terutama berwarna kelabu dengan warna abu. Paruh dan cakar berwarna merah.
  • Partridge gurun dalam warna bulu sangat serupa dengan partridge, tetapi mempunyai warna merah jambu. Bulu di sayap dilipat menjadi jalur hitam dan putih.
  • Periuk renek. Burung bersaiz sederhana, berwarna coklat dengan bulu beraneka ragam dan bintik-bintik hitam, coklat dan krim kecil di sisi dan belakang berwarna coklat.
  • Partridge buluh. Bersaiz kecil dengan dimorfisme seksual yang ketara. Bulu bervariasi dalam warna hitam, coklat dan krim.
  • Shportsevaya. Mempunyai bulu kelabu-coklat, jantan mempunyai warna cerah pada riak kecil, berubah menjadi puncak. Spurs di kaki.
  • Snow Partridge berbulu hitam dan putih hingga kepalanya. Paruh merah.
  • Madagascar. Endemik ke pulau ini, burung itu sendiri sangat besar, betina berwarna kelabu, jantan lebih besar dengan bulu yang lebih cerah.
  • Partridge yang dimahkotai atau dimahkotai. Burung itu mempunyai warna yang tidak biasa. Tubuh hampir hitam dengan biru pada lelaki dan hijau pada wanita. Di kepala adalah sebatang tuf.

Untuk periuk kelabu yang paling biasa, laman bersarang semula jadi adalah seluruh Eropah dan Asia Barat. Spesies ini telah diperkenalkan ke benua lain. Menjadi meluas di Kanada, Amerika Syarikat, Afrika Selatan, Australia Utara, dan Tasmania.

Subfamily hitam, genus ptarmigan:

  • Partridge putih. Pada musim panas berwarna kelabu kemerahan, tetapi kebanyakan berwarna putih, dan alisnya berwarna merah. Pada musim bunga berwarna merah coklat, dan sisa bulu berwarna putih salji. Secara keseluruhan, burung itu berubah bulu 3-4 kali setahun
  • Tundryanaya. Bulu jantan dibezakan oleh bulu coklat hitam individu di kepala dan bahu. Pada musim panas, warna kelabu lebih terang dengan jalur dan bintik-bintik. Pada musim sejuk, putih, lelaki dengan jalur hitam melalui mata, betina tidak.
  • Ekor putih, bulu seperti ptarmigan, perbezaan ekor putih.

Gaya hidup dan habitat

Untuk bahagian utama tahun ini, burung dipelihara secara berkelompok, kawanan kecil, yang sering terbentuk di sekitar brood yang tidak terputus. Kolektivisme adalah ciri ahli kumpulan. Burung bertahan dalam kesejukan pada waktu malam berkumpul bersama. Semasa makan kawanan dan rehat siang hari, satu atau dua burung bertugas, memerhatikan keadaan.

Partridges adalah burung yang tidak aktif. Kawanan mereka kadang-kadang mengubah wilayah bersarang. Sebab penghijrahan mungkin penduduk yang terlalu banyak di kawasan ini. Ini berlaku dengan kejayaan membesarkan banyak keturunan..

Musim sejuk yang keras membuatkan anda terlanggar jalan. Partridges yang tinggal di kawasan pergunungan suka menetap di dataran rendah untuk musim sejuk. Pembangunan wilayah, kegiatan ekonomi manusia juga memaksa burung berkeliaran.

Partridges tidak suka terbang. Mereka menghabiskan sebahagian besar masa di tanah. Mereka naik ke udara hanya sekiranya berlaku bahaya. Bukan kualiti aerodinamik terbaik yang disahkan oleh suara yang menyertainya. Semasa mendaki dan dalam penerbangan, kepak cepat dan nyaring bergantian dengan meluncur.

Keupayaan untuk terbang, berlari dengan cepat di tanah dan bersembunyi dengan baik tidak memberikan keselamatan bagi kapal selam. Semua pemangsa, dari kucing domestik hingga rubah dan serigala, berkeliaran di ladang untuk mencari sarang dan kawanan anak kapal. Penyerang berbulu - helang, buzzard, penyangga - tidak kurang berbahaya daripada yang darat.

Sebagai tambahan kepada pemangsa, partridges diuji daya maju pada musim sejuk. Di tempat-tempat dengan musim sejuk dan sedikit salji, kapal-kapal kecil di kawanan ternakan. Mereka terletak berhampiran ladang musim sejuk, di sepanjang tebing takungan, di semak belukar. Domba itu berjaya memakan kawasan seluas 1 kaki persegi. km.

Pada musim sejuk tanpa salji, partridges berkumpul dalam kumpulan yang padat untuk bermalam. Bersarang rapat antara satu sama lain. Bentuk bulatan burung dengan kepalanya menunjuk ke luar. Konfigurasi ini membolehkan semua individu melepaskan diri sekaligus sekiranya berlaku penggera..

Sekiranya musim sejuk bersalji, setiap burung terletak secara berasingan. Menghabiskan malam di ruang salji. Terdapat kes-kes ketika kapal terbang meninggalkan penerbangan di bawah salji. Mereka meninju terowong dan membuat tempat untuk bermalam di salji.

Musim sejuk, musim panas kering, pemangsa darat dan burung adalah ancaman serius terhadap kewujudan. Alam telah menemui jalan: burung partridge merebut kembali tempatnya di bawah sinar matahari dengan kesuburan dan pematangan keturunan yang cepat.

Pemakanan

Partridges berpuas hati dengan diet vegetarian. Biji-bijian bijirin yang ditanam, musim bunga dan musim sejuk, adalah bahagian penting dalam diet burung. Hijau, tunas dan akar muda, biji rumpai melengkapkan diet. Benih dan buah pokok, bahkan catkin birch digunakan secara aktif oleh burung.

Serangga terdapat dalam diet burung. Mereka sangat banyak ketika memeriksa ladang yang dibajak. Pada musim sejuk, kapal selam sering bergerak lebih dekat ke tempat tinggal manusia. Di satu pihak, jumlah ancaman terhadap hidupnya semakin meningkat. Sebaliknya, terdapat peluang untuk makan berhampiran lif dan lumbung.

Pembiakan dan jangka hayat

Di Hemisfera Utara, di daerah dengan iklim sederhana, musim kawin bermula pada bulan Februari. Lelaki diaktifkan. Pilih laman web untuk sarang masa depan. Mereka mula mengalir. Tingkah laku perkahwinan terdiri daripada prestasi pose, pergerakan dan suara semasa.

Berpasangan berlaku secara perlahan. Rakan kongsi yang menjalin persekutuan musim lalu dan bertahan hingga musim bunga baru, paling kerap, membentuk pasangan semula. Pemula dalam memilih jodoh adalah wanita.

Pilihannya tidak selalu muktamad. Tidak mempunyai masa untuk membentuk, pasangan itu berpisah, wanita memilih pasangan baru. Dalam kawanan, beberapa lelaki mungkin ditinggalkan tanpa sepasang. Mereka menyertai kumpulan burung yang lain. Di mana proses pemilihan tidak lengkap.

Selepas pembentukan awal pasangan, inisiatif diteruskan kepada lelaki. Dia menjaga kebolehlambatan wilayah di mana sarangnya sepatutnya dibina. Mengatur pertempuran dengan pesaing. Menjaga wanita. Dia sedang membina sarang yang sangat sederhana pada masa ini. Sebenarnya, ini adalah lubang di tanah di tempat yang berlorek, yang memiliki bentuk mangkuk dengan diameter 17-20 cm dan kedalaman 5-8 cm dan ditutup dengan rumput kering.

Dibutuhkan sekitar sebulan untuk membuat pasangan dan pacaran. Kawan burung telah berlaku sejak April. Kopulasi berakhir dengan batu. Partridge meletakkan 10 hingga 18 telur. Ahli ornitologi mencatatkan kes cengkaman yang terdiri daripada 25 keping atau lebih. Telur partridge sesuai dengan ukuran burung: sisi panjangnya 4 cm, sisi pendeknya 3 cm.

Wanita terlibat dalam pengeraman. Pengeraman berakhir selepas 23-26 hari. Anak ayam muncul hampir serentak, dalam beberapa jam. Keturunannya siap bergerak sebaik sahaja muncul. Ibu mengambil anak-anak ayam dari tempat kelahiran. Seorang lelaki menyertai brood. Sejam kemudian, keluarga itu berjarak 100-200 meter dari sarang dan tidak pernah kembali ke sarang..

Setelah seminggu, anak-anak ayam mula berkibar, setelah dua minggu mereka terbang jauh. Walaupun matang cepat, brood, sebagai penyatuan, berterusan hingga musim luruh, dan kadang-kadang, hingga musim sejuk. Boleh berfungsi sebagai kumpulan asas untuk membuat kawanan baru.

Memburu Partridge

Walaupun ukuran burungnya kecil dan kaedahnya tidak terlalu sukar untuk mengejarnya, memburu ikan padi adalah hobi yang popular. Dua jenis pemburuan berleluasa: dengan anjing dan dengan pendekatan.

Dalam kedua-dua kes tersebut, pemburu mengambil kira rutin harian anak-anak sungai. Setelah bermalam, burung-burung pergi ke tempat penyiraman atau ke tempat makan pagi. Partridges suka memberi makan di ladang yang dituai dengan bijirin, soba atau millet. Pada waktu tengah hari, mereka berehat di padang atau terbang untuk bersembunyi di rumput tinggi, rumput liar. Pada sebelah petang mereka makan semula, selepas itu mereka pergi bermalam.

Di Eropah, terdapat tradisi memburu kolektif untuk kapal kecil, di mana anjing itu hanya mencari dan membawa permainan tembakan. Biasanya, penembakan burung seperti itu sesak dan bising. Banyak tembakan membawa banyak piala.

Dalam tradisi Rusia, dua orang mengambil bahagian dalam perburuan: lelaki dan anjing. Memainkan peranan utama, polis mesti menunjukkan semua kemahirannya. Dia meninjau wilayah di zigzag besar. Merasakan burung, membuat pendirian. Mengangkat kawanan atas arahan pemburu. Partridges terbang dengan bising. Pemburu yang tidak hilang dapat memperoleh trofi yang pantas pada masa ini.

Domba boleh melepaskan semua. Beberapa individu mungkin ragu-ragu dan bangkit kemudian. Oleh itu, pistol mesti dimuat semula selepas tembakan pertama. Walaupun terdapat tembakan, burung-burung kecil yang ketakutan tidak terbang jauh dan dapat tenggelam ke rumput setengah kilometer dari pemburu. Setelah membiarkan mereka tenang, anda boleh terus mencari dan menembak.

Anjing itu diperlukan bukan hanya untuk mengesan dan membesarkan burung di sayap. Anda tidak dapat mencari haiwan yang cedera tanpanya. Memburu burung hantu tanpa anjing hanya boleh dilakukan di tempat-tempat di mana burung ini banyak. Dianjurkan untuk memburu dari pendekatan di salji. Partridges yang suka berjalan akan menunjukkan di trek mereka di mana mencarinya..

Selain memburu burung hantu dengan pistol, ada banyak cara tanpa darah untuk mendapatkan burung ini. Memancing dengan jaring, jerat dan gelung diamalkan. Cara musim panas dan musim sejuk untuk menangkap kapal kecil adalah berbeza. Tujuan utama menangkap burung hidup adalah untuk membiakkan burung kecil. Selain itu, burung sering ditangkap untuk berpindah ke lokasi baru..

Cara paling mudah untuk memancing adalah dengan paddock. Pena sedang dipasang. Sebenarnya, ia adalah sangkar bersaiz sederhana dengan pintu angkat. Pintu dipegang di kedudukan atas dengan tali panjang. Umpan diletakkan di dalam sangkar. Masih menunggu. Ketika burung memasuki sangkar, pemburu menarik tali pusat dan membanting sangkar.

Jaring digunakan untuk penangkapan kapal selam secara kolektif. Dengan mesh 2 cm, diperbuat daripada benang nilon yang kuat, panjang 200-300 meter, lebar 7-8 meter. Ia digantung di tiang di atas tanah. Bahagian bawah jaring dilipat ke bawah untuk membentuk poket yang luas. Jurang besar ditinggalkan antara rangkaian dan tanah. Maksudnya, sebuah partridge ditangkap, seekor binatang yang secara tidak sengaja berada di zon penangkapan melewati dengan bebas di bawah jaring.

Pasukan pemukul bergerak dari jauh. Berusaha menaikkan kawanan dan menghantarnya ke arah jaring. Partridges terbang rendah bertembung dengan perangkap dan jatuh ke lipatan bawah jaring. Dari mana mereka tidak lagi dapat keluar.

Pembiakan di rumah

Tidak hairanlah kata partridge bermaksud "burung seperti ayam". Burung-burung ini mentolerir penawanan dengan baik. Ketekunan, dikalikan dengan sifat pemakanan daging dan telur, mendorong pemeliharaan partrid di plot peribadi, di ladang keluarga.

Perkara pertama yang diperlukan untuk mula menjaga burung ini adalah kandang ayam, kandang burung. Struktur sederhana ini terbahagi kepada dua bahagian: ruang separa tertutup dengan atap dan jalan, ditutup dengan jaring. Pokok-pokok Krismas, tandan rumput, jerami harus hadir dalam perjalanan - semua yang dapat meniru tempat perlindungan semula jadi.

Pada musim sejuk, diet burung merangkumi campuran biji-bijian, sayur-sayuran cincang, vitamin, makanan tambahan mineral dan juga daging cincang. Partridge domestik dengan senang hati menggigit buah abu gunung, irgi, viburnum, yang dikumpulkan dari pokok musim sejuk.

Lebih dekat ke musim semi, sementara menunggu bertelur, menu pemisah ditingkatkan dengan input vitamin, wortel, daging tulang dan makanan ikan. Penambahan makanan yang mengandungi banyak kalsium, seperti kapur, adalah wajib.

Menjelang April-Mei, sarang dipasang di rumah ayam. Biasanya ini adalah bakul lama yang ditutup dengan jerami. Di lorong tengah, pada bulan Mei, partridges bertelur dan duduk di sarang. Anak ayam muncul dalam 23-26 hari. Pada akhir penetasan, ayam dengan anak ayam ditransplantasikan ke dalam sangkar yang terpisah.

Sekiranya boleh, sarang di kandang diletakkan di luar, di antara rumput. Dua hari pertama, anak ayam diberi makan kuning telur. Selepas itu, seluruh keluarga dipindahkan ke diet biasa dengan komponen protein yang dipertingkatkan. Selepas sebulan, anak ayam dikembalikan ke kandang burung biasa. Partridge telah wujud selama ribuan tahun di sekitar manusia dan berjaya bertahan. Jadi dia tidak sebodoh yang dia nampak.