Perbezaan antara ketam dan ketam

Orang sering mengelirukan beberapa haiwan. Contohnya, tidak semua orang akan menjawab bagaimana barah berbeza dengan ketam. Fakta bahawa kedua-dua wakil mempunyai banyak kaki dan cakar, dan habitatnya adalah akuatik, mungkin semua orang tahu. Tetapi mari kita cuba untuk mengetahui apakah perbezaan asas antara mereka..

  • Definisi
  • Perbandingan
  • Jadual

Definisi

Udang karang adalah arthropoda. Tubuh mereka terbelah. Ia terbahagi kepada perut dan cephalothorax. Terdapat antena panjang di kepala. Sepasang anggota badan di depan telah berubah menjadi rahang besar, dengan cara itu, barangkali, barah dapat menangkap jari dengan agak baik. Baki empat pasang berfungsi sebagai organ pergerakan. Terdapat cengkerang.

Ketam mempunyai jenis arthropoda yang sama. Mereka, seperti udang karang, dilengkapi dengan lima pasang anggota badan, yang bahagian depannya adalah cakar yang kuat; mempunyai pelindung. Spesimen terbalik menunjukkan perut rata. Di kepiting, seperti di kepiting, habitatnya berkait rapat dengan air. Di samping itu, kedua-dua perwakilan itu tidak bertanggungjawab..

Perbandingan

Seperti yang anda lihat, persamaan antara haiwan cukup besar, dan ini tidak menghairankan, kerana mereka adalah saudara terdekat. Tetapi ada juga tanda-tanda yang membezakan barah dengan ketam. Mari hubungi mereka.

Bentuk badan

Membandingkan haiwan secara visual, anda dapat dengan segera menyedari bahawa barah itu memanjang. Tubuhnya mempunyai bentuk yang serupa, termasuk berkat ekor yang ada, ditutup dengan pelat padat..

Badan kepiting berbentuk bulat, segitiga atau persegi, tetapi tidak memanjang. Ketam tidak mempunyai ekor seperti ketam, yang juga merupakan perbezaan yang ketara..

Cara melancong

Sekiranya anda memerhatikan bagaimana barah bergerak, anda akan melihat bahawa haiwan tersebut menggunakan kaedah yang berbeza untuk ini. Seperti perwakilan fauna yang lain, dia tahu bagaimana merangkak ke depan, bagaimanapun, tidak cepat, tetapi sangat perlahan. Tetapi adalah ciri khas baginya untuk mundur. Nampaknya, alasan untuk ini adalah senjatanya - penjepit, yang mana lebih mudah untuk bergerak ke arah yang berlawanan.

Ketam itu nampaknya lebih unggul daripada kepiting dalam kebolehan tersebut. Mobiliti yang cukup besar dijelaskan oleh fakta bahawa dia lebih ringan dan tubuhnya disusun secara berbeza. By the way, cara perjalanan yang dipilihnya tidak kurang menarik - "sideways".

Habitat

Kanser cukup realistik untuk ditemui di air tawar (di sungai, tasik), dan di laut. Bagi haiwan, kebersihan, kebiasaan ramah lingkungan terhadap habitat adalah penting. Anda dapat memerhatikan bagaimana udang karang naik ke lubang yang mereka gali dan mengemukakan cakar mereka yang menakutkan.

Ketam itu dianggap makhluk laut. Ia mampu menetap di kedua pesisir dan pada kedalaman yang besar - hingga 5 km -. Ini adalah jawapan lain untuk soalan, apakah perbezaan antara barah dan ketam..

Apa perbezaan antara barah dan ketam, apa perbezaannya?

Perbezaan dan persamaan antara ketam dan ketam sangat terselubung oleh ahli biologi. Jawapannya, yang diakui sebagai yang terbaik, tidak menjawab sepenuhnya persoalan yang diajukan. Bentuk badan yang dijelaskan oleh peserta "jawapan terbaik" agak bulat. Contoh:

Ketam Kamchatka (salah satu arthropoda terbesar - hingga 10 kilogram) mempunyai bentuk tubuh yang sama dengan kepiting, tetapi ahli biologi mengklasifikasikannya sebagai ketam (hermit crabs superfamily). Pada masa yang sama, orang menyebutnya sebagai ketam daging (di internet dan di kedai disebut daging ketam), walaupun secara biologi ia adalah barah. Dan kira-kira jumlah kaki (anggota badan). Udang karang boleh mempunyai 8 dan 10, baik pada kaki maupun yang lain. mustahil untuk membezakannya tanpa mengetahui biologi berdasarkan ciri-ciri kecil - kedua udang karang dan ketam sedikit berbeza. Apa yang dianggap sebagai barah - ada ketam. dan mereka yang dikenali sebagai ketam adalah udang karang.

Veralline.com

Bandingkan dan bincangkan

  • Cari
  • Bahasa Inggeris
  • Untuk masuk
  • Daftar sekarang
  • Untuk masuk
  • Menarik
  • Baru
  • Dilihat
  • /
  • Buat tinjauan pendapat

Udang karang atau ketam, mana yang lebih sedap?

  • Kanser 32%

Udang karang atau ketam?

Kanser
Kanser adalah kumpulan arthropoda yang besar. Krustasea merangkumi haiwan terkenal seperti ketam, udang karang, udang karang, udang dan krill. Kira-kira 73,000 spesies udang karang telah dijelaskan. Sebilangan besar krustasea planktonik memakan bakteria, serta organisma bersel tunggal, detritus. Wakil bawah memakan zarah bahan organik, tumbuh-tumbuhan atau haiwan. Bokoplav memakan mayat haiwan, sehingga menyumbang kepada pemurnian takungan.
Sebagai perbandingan, kita bercakap mengenai hidangan udang karang. Ini adalah makanan ringan yang dibuat dari udang karang rebus dengan atau tanpa bahan tambahan. Udang karang dimasukkan ke dalam mangkuk air sejuk atau susu selama beberapa minit, kemudian dibuang hidup-hidup dalam air masin mendidih dan rebus selama kira-kira 10-15 minit. Lobak, bawang, ramuan (pasli, dill), daun salam, daun jelatang juga dapat ditambahkan ke dalam kuali.
Kaedah memasak yang lebih kompleks - menggoreng minyak, menambah wain putih, krim masam, cengkih, jintan, lada, dll..
Semasa menghidang, udang karang boleh dicurahkan dengan kuah di mana ia dimasak, dan sos udang karang khas (campuran kaldu, tepung dan mentega) juga boleh disediakan. Mustahil untuk menggambarkan rasa udang karang (begitu juga dengan ketam). Tetapi mereka yang telah mencubanya tidak akan keliru dengan apa-apa. Tetapi rasa ketam boleh dikelirukan dengan barah.


Ketam
Ketam adalah infraorder krustasea decapod. Kepala ketam kecil, perut pendek simetris dan submandibular dibengkokkan. Anggota badan perut pada lelaki (1-2 pasang) diubah menjadi organ populasi; pada betina (4 pasang) mereka berfungsi untuk melahirkan telur. Mereka tinggal di laut, badan air tawar dan di darat. Kadang-kadang mereka mencapai ukuran yang sangat besar. Dalam ketam raksasa yang terperangkap di lepas pantai Jepun, jarak antara hujung cakar adalah 3.69 m.
Daging (putih), yang berada di kaki, cakar dan di tempat di mana kaki bertemu dengan karapas, serta kaviar digunakan untuk makanan. Jumlah daging pada setiap individu mungkin berbeza bergantung pada musim. Kaedah utama memasak adalah mendidih: anggota badan kepiting diletakkan di dalam air mendidih masin dan direbus selama 15-20 minit. Setelah masak, daging boleh di dalam tin atau dibekukan dan disimpan..
Hidangan disediakan dari ketam, dengan cara yang hampir sama dengan udang karang. Pelbagai pilihan mungkin. Berbanding dengan udang karang, ketam lebih mahal, kecuali di bandar-bandar pesisir.

Perbezaan antara ketam dan ketam

Dunia haiwan begitu pelbagai sehingga kadang-kadang, walaupun terdapat ciri-ciri tertentu, beberapa spesies individu salah. Inilah yang berlaku kepada wakil-wakil dunia bawah laut: banyak orang tidak dapat menjelaskan apa perbezaan antara barah dan ketam..

Definisi

Terdapat persamaan antara saudara terdekat, tetapi mari kita cuba mengetahui apakah barah dan ketam, dan bagaimana ia berbeza antara satu sama lain.

Ia adalah haiwan akuatik dari keluarga arthropod. Tubuhnya yang terbahagi terbahagi kepada perut dan cephalothorax dengan antena panjang. Di depan, barah ini mempunyai penjepit yang kuat, yang berfungsi sebagai perlindungan dari kemungkinan bahaya, dan dengan bantuan lapan kaki berjalan, haiwan itu bergerak di angkasa. Terdapat ekor dan cengkerang yang kuat. Selalunya warna penghuni sungai berwarna coklat kehijauan, coklat kehijauan atau coklat kebiruan.

Ini adalah wakil yang jelas untuk jenis arthropoda yang sama. Selain itu, terang dalam arti harfiah kata: badan dan kaki kepiting dilukis oleh alam dengan warna merah-coklat. Struktur badan penghuni ini dibezakan dengan ciri-ciri yang sama: cangkang, perut rata, kaki kuat dan empat pasang kaki.

Perbandingan

Dilihat dari keterangannya, nampaknya ketam dan ketam itu tidak berbeza antara satu sama lain. Tetapi jika anda melihat foto tersebut, perbezaannya akan jelas..

Bentuk badan

Tubuh barah yang memanjang adalah perkara pertama yang membezakan saudara terdekat. Dan ini berlaku berkat ekor yang padat, ditutup dengan plat pelindung. Panjang badan penghuni sungai biasanya tidak melebihi 25 cm.

Inilah yang tidak boleh dibanggakan oleh ketam. Badannya berbentuk bulat, persegi atau segitiga. Tetapi hakikat inilah yang membolehkannya bergerak lebih pantas. Bergantung pada spesies tertentu, panjang badan haiwan ini dapat berbeza dengan ketara. Ketam labah-labah biasa mencapai panjang tidak lebih dari 30 cm, kepiting Jepun - 100-120 cm, dan ketam Kamchatka raksasa tumbuh hingga 1.5-1.8 m.

Cara melancong

Di sinilah kanser pasti hilang, jadi ia bergerak. Ya, seperti semua makhluk hidup, dia dapat bergerak bolak-balik, tetapi dia melakukannya dengan perlahan. Dalam banyak karya sastera, dikatakan mengenai tabiat barah untuk menjadi sandaran. Dan ada penjelasan untuk tingkah laku ini: ketika dia berenang, perut, di mana sirip berada, membongkok dan ekornya di depan. Oleh itu, barah meninggalkan kemungkinan tindak balas yang cepat sekiranya berlaku bahaya: ia, seperti torpedo, melayang ke dasar dan menguburkan diri di lumpur. Di darat, individu-individu ini mengulangi sesuatu yang serupa, dan dengan bantuan penjepit kuat dan besar mereka berjalan ke belakang.

Habitat

Udang karang hidup di mata air tawar. Ini boleh menjadi sungai, tasik atau laut. Haiwan ini terutamanya menghargai keramahan alam sekitar. Sekiranya terdapat kemungkinan terjadinya barah di takungan, tidak ada keraguan tentang kemurnian air. Di bahagian bawah mereka menggali lubang yang berfungsi sebagai perlindungan dari bahaya..

Ketam kurang pilih-pilih mengenai "rumah". Mereka dijumpai di hampir semua laut dan lautan planet ini. Sebilangan besar arthropoda ini terdapat di kawasan perairan dangkal, tetapi kebanyakan ketam tinggal di kawasan tropika. Mereka boleh tinggal di pantai dan pada kedalaman hingga 5 kilometer..

Inilah perbezaan yang berjaya kami nyatakan dalam artikel ini. Dan sekarang, dengan melihat gambar-gambar penduduk dunia bawah laut, anda pasti dapat menentukan siapa di antara mereka yang mana.

Lobster, udang galah, udang karang, ketam

0

Mari lihat bagaimana semuanya berbeza.
Rujukan:
Lobster berduri (Palinurus vulgaris), udang karang ekor panjang decapod dari keluarga karapas, telah sampai. dl. 1.5 kaki, berbeza dengan udang galah dalam tempurung keras, padat dengan duri, antena panjang dan kekurangan penjepit pada kaki dada; dicat dengan warna coklat kemerahan terang; di Laut Mediterranean dan Lautan Atlantik. Dimakan.
Lobster (Homarus vulgaris), udang karang, wakil keluarga. Astacidae, dijumpai di Eropah. laut, mencapai 43 st. dl.; barang perdagangan.
Udang karang sungai, invertebrata mengikut urutan krustasea decapod. Panjang badan biasanya 6-30 cm, beberapa - hingga 80 cm (sungai Madagascar R.). Sebilangan besar tinggal di perairan segar. R. hlm. - haiwan pada waktu malam; pada waktu siang mereka bersembunyi di liang-liang mereka. Mereka makan terutamanya tumbuh-tumbuhan akuatik pesisir, kadang-kadang mereka juga memakan makanan haiwan.
Ketam, udang karang berekor pendek (Brachyura), suborder invertebrata dari urutan krustasea decapod. Kepala kecil; mata terbeliak. Cephalothorax lebar, lebar pelindung toraks adalah dari 2 hingga 20 cm, di K. laut dalam Jepun (Macrocheira kaempferi) hingga 60 cm.
Dihanyutkan dari sini. Kepiting gambar

Ketam dan barah

Saya menemui barah di bawah masalah
Ketam lama lemak berlemak
- Mengapa anda pergi "barah"?
Bagaimana anda membuat sandaran? "

Kanser bertindak balas: "Anda berjalan ke tepi".
Saya bersiul, anda berlari.
Lawan saya dengan pertukaran
Dan anda tidak mendengar peluit kuat. "

Ketam itu menghidap barah lagi:
"Apa yang anda makan, bodoh?
Anda mempunyai kolam air di sungai,
Saya menghidap barah di laut.

- Saya makan krustasea, anda lebih kecil. "
- "Saya mempunyai misai dan ekor."
- "Rumpai laut lebih tebal di laut."
- "Perut anda gemuk."

Ini akan berterusan untuk masa yang lama,
Kanser terus masuk ke dalam lubang.
Ketam itu sangat kasihan
Dan berenang ke lubang saya.

Dari sungai dia berenang ke laut -
Terdapat tempat untuk berpusing di sini:
Ketam berjalan di tempat terbuka.
Seseorang memasang jaring.
(Dan pujian dan penghormatan kepadanya.)

Perutnya besar
Terdapat empat pasang kaki,
Kelima - cakar seperti itu,
Tarik, tarik ke sudut.

Dagingnya sedap.
Betapa menghidu barah.
Cutie mempunyai banyak yodium.
Ketam masuk ke dalam jaring.

Udang karang Florida (Procambarus clarkii)

Udang karang Florida (Procambarus clarkii), juga disebut udang karang paya, memenangi kepentingan aquarists Eropah pada tahun 1973.

Oleh kerana saiznya yang agak kecil, warna yang menarik dan sifatnya yang tidak menuntut, udang karang Florida sangat popular di kalangan akuarium dari semua negara..

Habitat: Mexico utara, tenggara Amerika Utara. Paya penduduk, sungai, tasik, sungai, kolam. Mengalami kekeringan, bersembunyi di lubang yang digali dalam.

Penerangan: Warna udang karang Florida yang dominan berwarna merah, tetapi warnanya sangat dipengaruhi oleh pemakanan dan keadaan. Warna merah meningkat dengan kandungan karotenoid yang tinggi dalam makanan, dan jika tidak ada jumlah pigmen merah yang diperlukan dalam menu, udang karang menjadi coklat. Udang karang yang memakan kerang bertukar menjadi biru-biru.

Cephalothorax berwarna gelap. Tubuh dan cakar dihiasi dengan duri kecil, yang berwarna putih pada individu merah dan kekuningan berwarna biru..

Jantan lebih besar, cakarnya panjang dan kuat, dan kaki depan melengkung berubah menjadi gonopodium, yang diperlukan untuk pembiakan.

Kanser Florida - Lelaki dan Wanita - Perbezaan.

Saiz udang karang Florida mencapai 12-13 cm.

Udang karang Florida (putih salji Procambarus clarkii).

Susunan dan parameter akuarium: untuk 6-10 udang karang muda, kapasiti 200 liter atau lebih diperlukan. Udang karang Florida dapat hidup sendirian dan berpasangan, tetapi anda tidak dapat menyimpan hanya dua lelaki, ini penuh dengan kematian salah seorang dari mereka.

Banyak tempat perlindungan yang diperbuat daripada cengkaman, seramik, batu diperlukan. Individu muda suka bersembunyi di antara rimbunan tanaman berdaun kecil. Dengan kekurangan tempat tinggal, Kanser Florida (Procambarus clarkii) menjadi lebih agresif dan sering bertembung.

Kanser mesti dapat sampai ke permukaan. Tumbuhan buatan tinggi, kayu apung, selang peralatan sesuai untuk ini. Akuarium ditutup dengan kaca penutup.

Udang karang Florida terutama bergerak di sepanjang dasar, suka menggali tanah sangat banyak, jadi pasir, yang sangat mengendurkan air, tidak akan berfungsi.

Parameter air: 23-28 ° С, dGH 10-15, pH 6-7.5.

Mampu menahan penurunan suhu hingga 5 ° C dan kenaikan hingga 35 ° C.

Kanser hantu Florida (Procambarus clarkii Ghost).

Perlu penapisan dengan pengudaraan dan perubahan air 1/5 mingguan.

Sekiranya udang karang Florida penuh, ia tidak membahayakan ikan, tetapi yang lapar mungkin memakan ikan kecil. Sesuai dengan gouras, barbs dan cichlid Malawi, tetapi yang terakhir boleh berbahaya bagi kanker yang tidak dilindungi pada masa molting.

Makanan: udang karang Florida adalah omnivor. Dengan selera makan yang sama, dia makan sepotong ikan, daging, cumi-cumi, cacing darah, wortel, udang, korotra, tubulus, pinggan kering dan tablet. Bahagian bawah mestilah daun oak, maple, birch, walnut atau badam India. Hiasan sayur-sayuran terdiri daripada selada, bayam, daun kubis dan dandelion. Dalam jumlah yang kecil, anda boleh memberikan bubur millet, beras dan barli mutiara, rebus hanya di dalam air. Mereka dengan senang hati makan siput bersama cengkerang.

Pembiakan: udang karang Florida berkawan sepanjang tahun dengan kehadiran betina yang sudah siap. Kanser yang paling tangkas memusingkan wanita ke punggungnya dan menahannya sehingga 20 minit. Wanita itu menyatakan persetujuan dengan menekan cakarnya ke badan, dan menarik cakarnya ke sepanjang badan. Wanita, tidak bersedia untuk mengawan, menentang lelaki secara aktif.

Dari saat persenyawaan hingga bertelur, boleh memakan waktu 20-30 hari. Betina meletakkan sekumpulan telur coklat (hingga 200 pcs) pada pleopod (kaki berenang), dan kemudian mencari perlindungan.

Pada masa ini, ia mesti ditanam di dalam bekas dengan tempat perlindungan dalam bentuk gua atau liang. Betina yang menjaga telur sangat agresif dan tidak membenarkan sesiapa pun mendekati tempat perlindungan, malah siput.

Dia harus diberi makan dengan memasukkan makanan terus ke tempat perlindungan..

Selepas 3-4 minggu, tikus kecil 5-8 mm muncul. Selama beberapa hari mereka tinggal di dekat ibu, tetapi sebaik sahaja percubaannya untuk membebaskan diri dari anak-anak, wanita itu segera duduk. Naluri ibu bapa yang pudar boleh menyebabkan ibu memakan krustasea.

Krustasea boleh mengambil daphnia dan siklop, cacing darah, makanan kering yang dihancurkan. Mereka menyukai daun tanaman yang lembut, yang berfungsi sebagai makanan dan tempat tinggal.

Mereka tumbuh tidak rata, memerlukan penyortiran berkala untuk mencegah kanibalisme.

Mampu membiak pada usia 6-8 bulan, mencapai 8-12 cm.

Udang karang Florida (Procambarus clarkii) hidup sehingga 3 tahun.

Udang karang dan ketam: kalori

Crayfish dan crab adalah krustasea yang boleh dimakan. Mereka tinggal di perairan semula jadi dan ditanam secara industri. Daging ketam dan ketam adalah sumber protein, yang diserap sepenuhnya dalam badan. Anda boleh membuat salad sihat dan makanan ringan daripadanya. Dan dengan menghidangkan udang karang dan kepiting secara utuh, anda dapat memberikan keagungan istimewa ke meja perayaan, atau menghias dengan mereka setiap hari makanan.

Berapakah nilai kalori dan pemakanan udang karang dan ketam?

Kanser dan ketam dianggap makanan berkalori sederhana. Rata-rata 100 gram produk daging siap mereka tidak melebihi 85 kalori. Nilai tenaga boleh meningkat bergantung pada teknologi memasak dan penggunaan sos dan rempah..

Daging ketam dan udang karang dianggap sebagai makanan diet yang tinggi protein. Indeks purata per 100 gram produk adalah 19 g. Lemak sihat dinyatakan dalam jumlah 0.1 - 3.4 gram, yang disebabkan oleh jenisnya. Produk ini juga bebas karbohidrat. Hanya terdapat sebilangan spesies yang dijumpai jumlah minimumnya - hingga 2.3 gram.

Adakah udang karang dan ketam baik untuk kesihatan??

Penggunaan sistematik mereka menguatkan nada umum badan dan membantu menguatkan sistem sarafnya. Mereka mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi organ sistem kardiovaskular dan hati. Ia dicirikan oleh sifat antiseptik, antioksidan dan pertumbuhan semula yang tinggi. Mereka adalah produk yang tidak dapat diganti untuk patologi sistem endokrin, khususnya kelenjar tiroid.

Bahaya udang karang dan ketam

Komposisi kimia daging udang karang dan ketam agak unik, yang boleh memprovokasi perkembangan alahan setelah memakannya. Oleh itu, semasa mengandung dan kanak-kanak, sangat disarankan untuk tidak menggunakannya..

Penerangan dan pembiakan kanser cakar merah Australia

Sebelumnya, udang karang cakar merah Australia diketahui di Rusia hanya untuk penggemar akuarium. Hari ini arthropod ini berjaya ditanam pada skala industri. Kami akan belajar membiakkan udang karang eksotik, bagaimana memberi makan, dan bagaimana mewujudkan keadaan hidup yang optimum.

Penerangan mengenai spesies

Berkat penampilan aslinya, udang karang Australia telah menjadi biasa di akuarium hiasan, dan dagingnya yang lembut dan pertumbuhannya yang cepat menjadikannya objek pembiakan yang menguntungkan. Kami akan mengetahui seperti apa penghuni perairan selatan ini, dan apa ciri-cirinya.

Penampilan

Nama kedua kanser cakar merah ialah Yabbi Red Claw. Tetapi warna utama dalam pewarnaan barah ini adalah biru. Antara warna yang berlaku ialah hijau, coklat, biru, oren, merah. Pada tempurung - bintik kuning.

Kecerahan warna udang karang Australia secara langsung berkaitan dengan kekerasan air. Semakin tinggi penunjuknya, semakin cerah arapropod karapas. Cengkerang barah berubah menjadi pucat dalam air lembut.

Ciri-ciri Kanser Australia:

  • panjang - sehingga 20 cm
  • berat - hingga 0.4-0.5 kg;
  • jangka hayat - 5 tahun.

Perwatakan dan tingkah laku

Udang karang Australia tidak agresif. Tetapi tingkah laku mereka banyak dipengaruhi oleh persekitaran. Dalam keadaan tertentu, arthropoda mula menunjukkan permusuhan.

Ciri-ciri tingkah laku udang karang cakar merah:

  • bergaul dengan semua jenis ikan, bersetuju untuk berkongsi tempat tinggal dengan mereka;
  • sering bertentangan antara satu sama lain;
  • kanibalisme mungkin.

Secara semula jadi, udang karang cakar merah merobek lubang untuk berlindung dengan cakarnya. Mereka juga bersembunyi di bawah ranting dan di antara akar tanaman pesisir. Mereka pergi berburu pada waktu malam, lebih suka tidur di siang hari. Sekiranya udang karang berjalan-jalan di siang hari, maka mereka mereda..

Secara semula jadi, barah Australia memakan:

  • detritus;
  • cacing;
  • siput;
  • ikan kecil.

Detritus adalah bahan organik mati yang terdiri daripada sisa-sisa invertebrata dan dikeluarkan sementara dari kitaran nutrien biologi.

Ciri-ciri seksual

Kesediaan lelaki untuk mengawan ditunjukkan dengan penebalan rata di bahagian luar cakar. Ia boleh berwarna putih, merah jambu, tetapi lebih kerap berwarna merah. Dengan tanda ini, "cakar", untuk menghormati udang karang Australia mendapat nama tengahnya, lelaki dapat dibezakan dengan mudah dari betina.

Pada wanita, cakar kemas, tanpa penonjolan. Dari segi saiz, lelaki sedikit lebih besar daripada wanita..

Pembiakan

Semasa pembiakan, nisbah lelaki dan wanita berkisar antara 1: 1 hingga 1: 4. Aktiviti seksual, jangka masa inkubasi dan kadar pertumbuhan goreng dipengaruhi oleh suhu air. Nilai optimum untuk pemijahan dan pengembangan telur adalah + 25... + 28 ° С.

Nisbah masa gelap dan terang yang disyorkan adalah 12/12 atau 10/14 jam. Untuk pembiakan, kolam digunakan, di mana mudah untuk menguruskan stok induk. Ketumpatan udang karang adalah 1.5 ribu per 1 ha.

Individu terbesar dan terkuat dipilih untuk peranan pengeluar. Kesuburan satu wanita seberat 100 g adalah 1 ribu krustasea. Parameter optimum kolam ibu:

  • kawasan - 1,000 kaki persegi m;
  • kedalaman - 1.2-2.5 m;
  • profil bawah - berbentuk V.

Tempoh melahirkan telur dan larva pada udang karang Australia betina adalah 8-9 minggu.

Hasil daging

Udang karang Australia dibesarkan untuk daging. Perniagaan ini menguntungkan kerana pelaburan yang rendah dan pertumbuhan pesat arthropoda. Petunjuk biologi dan pembiakan ikan:

  • berat satu salinan yang boleh dipasarkan - 200-400 g;
  • kenaikan berat badan - 50-60 g dalam enam bulan;
  • jumlah daging di ekor - 30% (pada udang karang lain - tidak lebih daripada 20%).

Dengan penanaman industri udang karang cakar merah di wilayah selatan Rusia, dapat menumbuhkan individu dengan berat 200 g atau lebih dalam 4 bulan. Udang karang biasa mencapai berat 100-120 g dalam 10 tahun kehidupan.

Rasa daging

Rasa udang karang Australia sangat berbeza dengan analog sungai domestik. Daging mereka mempunyai tekstur khas, lebih lembut, dengan serat kasar. Pakar mengatakan bahawa daging udang karang cakar merah menyerupai udang galah dalam struktur, dan kepiting dengan rasa.

Daging udang karang Australia digabungkan secara harmoni dengan pelbagai bahan. Di restoran, ia biasanya disajikan dalam kombinasi dengan pelbagai hidangan atau sos sungai untuk meningkatkan rasa daging, yang disiapkan menggunakan teknologi yang sama dengan lobster..

Daging barah Australia yang berwarna merah adalah makanan; disyorkan untuk memakannya untuk orang yang menderita penyakit saluran pembuluh darah dan gangguan peredaran darah. 100 g daging - 80 kcal.

Habitat di alam semula jadi

Habitat udang karang Australia cakar merah adalah perairan yang bertakung di wilayah Australia. Perwakilan arthropoda ini terdapat di benua Australia dan di New Guinea..

Kanser lebih suka tinggal di badan air di mana tidak ada arus, atau ia minimum. Habitat:

  • kolam;
  • sungai cetek;
  • tasik;
  • anak sungai.

Ia hidup di air bertakung yang memungkinkan anda menyimpan udang karang Australia di takungan tertutup dan akuarium.

Membiakkan udang karang

Hari ini, udang karang Australia menjadi sasaran yang menjanjikan untuk pembiakan industri. Parameter pertumbuhan dan ciri lain dari udang karang cakar merah membolehkan anda membuat perniagaan yang menguntungkan dalam pembiakannya.

Tempat udang karang ditanam?

Untuk pembiakan udang karang, sistem kolam cetek dibuat - pengeraman, induk, pemeliharaan, pemberian makanan. Sebilangan kolam ditutup dengan polikarbonat. Di dalamnya, suhu pada musim sejuk tidak turun di bawah +7 ° C, sehingga udang karang tidak tertidur, tetapi memberi makan dan menambah berat badan.

Di kolam induk, betina terlalu terdedah. Kolam yang tumbuh dibuat cetek - 0,5-1,5 m, dengan luas 0,1-0,5 hektar. Adalah wajar bahawa terdapat pembuangan air di dalamnya - pemungut penapis dipasang di dalamnya.

Ciri-ciri susunan takungan untuk menanam udang karang:

  • kolam dipenuhi dengan air beberapa minggu sebelum tanaman udang karang;
  • dinding di takungan sedemikian dibuat secara menegak;
  • bahagian bawahnya dilapisi dengan polipropilena - ia tidak reput, membantu menjaga kesucian air;
  • batu hancur, batu bata pecah, sisa seramik dengan lapisan 20 cm digunakan pada polipropilena, dan lapisan pasir setebal 10 cm di atasnya.

Udang karang juga ditanam dalam sistem bekalan air yang dikitar semula, yang meliputi:

  • kolam krustasea;
  • unit rawatan air;
  • penapis bio;
  • unit rawatan air.

Suhu air di kolam dikawal oleh sistem perpecahan.

Di kolam untuk udang karang, lubang buatan yang diperbuat daripada paip plastik disusun. Tempat perlindungan sedemikian menghalang kanibalisme.

Jiran dan tumbuh-tumbuhan

Udang karang cakar merah dapat bergaul dengan berbagai jenis ikan, jadi spesies bukan pemangsa kecil dapat diluncurkan ke dalam kolam. Selepas udang karang, terdapat banyak sisa makanan, dan terima kasih kepada ikan kecil yang memakannya, adalah mungkin untuk menjaga kemurnian air.

Tidak mungkin membiak ikan besar dan pemangsa di kolam dengan udang karang, kerana ia mampu memakan krustasea kecil.

Flora kolam adalah standard. Kanser menyukai makanan tumbuhan. Semakin banyak tanaman di takungan, semakin baik. Lebih-lebih lagi, arthropoda ini bukan sahaja memakan daun, tetapi juga merosakkan akar ketika menggali mereka.

Keperluan untuk takungan

Udang karang Australia tidak mementingkan kualiti air, oleh itu, tidak ada masalah khusus ketika membuat krustasea..

Keadaan penahanan yang optimum:

  • tindak balas aktif - dalam julat pH 6.5-8.5;
  • kekerasan - dari 5 hingga 20;
  • suhu - + 20... + 28 ° С;
  • suhu minimum / maksimum yang dibenarkan -10 / 36 ° С.

Kanser, tidak seperti udang, dapat bertahan dalam keadaan yang paling tidak baik - dengan kandungan oksigen yang rendah dan kepekatan nitrat yang tinggi. Ion tembaga adalah yang paling berbahaya bagi barah.

Rejimen makan dan diet

Kanser di alam memakan semua yang sesuai dengan cara mereka. Pemakanan mereka dalam pembiakan buatan haruslah bervariasi, lengkap, kaya dengan protein. Makanan gabungan membantu menyelesaikan masalah pemakanan. Mereka memberi makan udang karang 2-3 kali sehari.

Makanan campuran, kapur, protein, cacing darah, dan cacing tanah ditambahkan ke makanan biasa. Sebelum menambahkan bahagian suapan baru, periksa apakah pengumpan kosong..

Diet haiwan muda harus merangkumi:

Udang karang muda dengan rela hati memakan daging cincang. Ketika berkembang, diet menjadi lebih bervariasi. Untuk mengelakkan udang karang saling makan, daging, ikan, sayur-sayuran, roti, kek dan bahkan katak dimasukkan ke dalam makanan mereka..

Kadar makanan harian - 2% dari berat badan arthropod, untuk wanita - 4%.

Agar udang karang tumbuh dengan baik, makanannya mesti mengandungi pelbagai komponen tumbuhan, asal haiwan, mineral dan vitamin. Makanan kompaun asing untuk udang membantu menyelesaikan masalah pemakanan hari ini..

Komposisi makanan udang karang berjenama yang optimum:

  • protein - 43%;
  • lemak - 8%;
  • serat - 4%.

Untuk udang karang, makanan pelet industri dari produksi yang diimport juga sesuai, ditujukan untuk organisme akuatik (ikan, moluska, krustasea, dll.).

Nisbah makanan yang optimum:

  • sayur - 70%;
  • haiwan - 30%.

Dianjurkan untuk menambahkan daun kering, batang tanah, alang-alang ke makanan. Dalam diet udang karang Australia, dedaunan beech atau oak mesti ada. Hidangan ini untuk arthropoda cakar merah bukan sahaja makanan istimewa, tetapi juga antiseptik yang diperlukan untuk sistem imun mereka..

Apa yang hendak diberi makan tidak berbaloi?

Walaupun udang karang berwarna merah dianggap omnivora, ada makanan yang paling baik dielakkan:

  • kulit pisang;
  • bit parut, wortel, kentang - mereka merosakkan air;
  • udang karang jangan makan epal.

Tidak disarankan untuk menyumbat lembangan krustasea dengan daging cincang, telur, keju cottage, sisa makanan, kecuali air dibersihkan dan ditapis..

Prosedur pembiakan di ladang

Untuk membuat ladang mini untuk pembiakan udang karang, sebidang kecil dan kos minimum sudah mencukupi. Tempoh menanam udang karang dijual adalah satu setengah tahun. Dana yang dilaburkan akan terbayar dalam setahun.

Prosedur pembiakan buatan:

    Pada bulan Oktober-November, wanita dipindahkan ke kolam induk. Krustasea yang baru lahir muncul pada bulan Jun - mereka disimpan dalam tangki inkubasi.

Pengeluaran udang karang secara besar-besaran memerlukan banyak pelaburan. Sediakan keseluruhan sistem kolam atau tangki, kawalan iklim dan bekalan air.

Tangki pembiakan untuk udang karang mestilah cukup besar. Sekiranya ketam sempit di dalamnya, mereka makan satu sama lain. Tangki berasingan disediakan untuk haiwan muda, jika tidak, ia juga akan dimakan.

Anda juga boleh mengetahui tentang pengalaman membiak udang karang Australia dalam video berikut:

Berbanding dengan banyak organisma akuatik lain, arthropoda ini tidak bersahaja, tumbuh dengan cepat dan memberikan hasil yang tinggi dari daging berharga. Ciri-ciri udang karang Australia cakar merah ini menjadikannya sasaran yang sangat menarik untuk pembiakan industri..

Kepiting pertapa adalah bajingan yang menyenangkan dan simbol karantina yang sempurna

Sungguh aneh bahawa tidak ada pemerintah atau organisasi penjagaan kesihatan di dunia yang tampil dengan simbol positif yang baik untuk pengasingan diri. Tetapi dia, benar-benar menggelepar di permukaan. Dan itu adalah ketam pertapa! Dia tidak pernah meninggalkan rumahnya, makan segala-galanya, bahkan soba, menghormati para penatua, dan dia mempunyai zakar yang besar. Bukankah itu maskot yang sempurna pada masa ini? Berikut adalah enam fakta terbaik mengenai bajingan yang rendah hati ini..

Ketam pertapa mempunyai zakar besar untuk mengelakkan penjahat mencuri kediaman mereka semasa melakukan hubungan seks

Zakar ketam pertapa adalah 2/3 dari panjang badannya dan bersandar di dinding cangkangnya. Bayangkan perkara yang sama dalam diri anda - anda boleh melakukan hubungan seks dengan menjauhkannya dari rumah dan menjaga jarak yang diperlukan untuk kuarantin. Malangnya, dalam udang karang ini bukan kehidupan yang baik. Dick raksasa diperlukan kerana jika tidak, mereka harus mengeluarkan cengkerang setiap kali mereka mengawan. Dan ini sangat tidak selamat, kerana terdapat banyak pelanggaran hukum dalam masyarakat pertapa. Kanser terus berusaha mencuri cengkerang yang lebih baik dan cantik antara satu sama lain. Ia bernilai satu jurang seperti itu - dan dia akan ditinggalkan tanpa rumah.

Dengan zakar yang besar, ketam pertapa dapat mengawan tanpa melepaskan cangkangnya. Lelaki dan wanita berdiri menghadap satu sama lain, pahlawan mengeluarkan zakarnya dan menyiram telur wanita itu seolah-olah dari meriam. Telur, omong-omong, sudah diletakkan sebelumnya di dalam cangkang yang melindunginya, seperti torpedo kecil yang hidup di dalam kapal selam. Sangat senang dan selesa sehingga seseorang hanya dapat menyesali bahawa ritual kawin pada manusia sangat rumit dan berpanjangan..

Ketam pertapa bukan pertapa. Mereka masih menjadi hooligan dan penyokong

Ketam pertapa mempunyai nama yang sangat pelik jika anda tahu bagaimana hidupnya. Jelas bahawa di sini kita berurusan dengan lelucon, kerana cengkerang mereka serupa dengan sel anchorites. Tetapi sebenarnya, barah ini selalu berkomunikasi antara satu sama lain. Mereka berkumpul dalam kawanan hingga seratus bajingan dan kesibukan seperti di sebuah pesta: mereka berlari bolak-balik, melambaikan cakar mereka, memukul satu sama lain dengan permulaan yang berlari seperti bola boling dan menatap kerang orang lain dengan rindu. Mereka boleh berkumpul dalam kumpulan dan memerhatikan pemilik cengkerang yang tidak beruntung. Orang miskin secara semula jadi dirompak dan disewa dari rumahnya untuk segera mula memperjuangkannya.

  • Ketam pertapa menukar cengkerang. Seperti di bazar!

Pada masa yang sama, ketam pertapa tidak boleh bersosial - mereka yang sudah hidup lebih dalam dan sukar melekat di pantai. Rasa kesepian ini (biasanya laki-laki yang besar dan hidup) menghabiskan masa mereka dalam pertimbangan metafizik yang jauh dari masyarakat. Tetapi golongan muda cuba tinggal di zon pesisir - mereka mempunyai komuniti mereka sendiri dan selalu menyenangkan.

Singki ketam Hermit adalah rumah, jimat, karya seni dan kebanggaan mereka

Tetapi selain rompakan, anda dapat memperoleh cengkerang baru sebagai hasil ritual yang dimuliakan. Dengan kesungguhan hampir keagamaan, seekor ketam pertapa tua yang dihormati, yang telah menemui cangkang baru untuk dirinya sendiri, dapat mewarisi yang lama. Ada bukti bahawa pada masa ini udang karang berbaris dan "menukar kasut mereka": anak muda yang bertuah itu melemparkan cangkangnya, memakai sarung kakeknya. Tenggelamnya juga tidak akan terbiar - barisan seterusnya akan berubah menjadi - dan seterusnya di sepanjang garis. Setelah menukar pakaian mereka, udang karang menyebarkan kegembiraan dengan perkara baru. Benar, ada yang akhirnya kecewa dan terpaksa mencari sinki yang lebih selesa. Gosok!

  • Ketam pertapa menggali cangkangnya.

Tanpa membesar-besarkan terlalu banyak, kita dapat mengatakan bahawa untuk kepiting pertapa, cangkang bukan hanya rumah, tetapi juga objek kebanggaan, sumber kreativiti, dan sesungguhnya, objek cinta dan penyembahan tanpa batas. Tanpa cengkerang, penggosok arthropod tidak akan hidup walaupun sehari, dia benar-benar tidak dapat bernafas secara normal. Setelah menjumpai rumah baru, barah itu mula menghuninya: ia mengikisnya dari dalam sehingga tidak menggosok dan menjadikannya lebih selesa, membaikinya dan, jika bernasib baik, menghiasnya dengan mega-update - anemon. Anda mungkin pernah melihat gambar orang yang bernasib baik: polip yang membakar melindungi kanser daripada pemangsa, dan barah berkongsi makanan dengan simbionnya dan menangkap pandangan jiran yang iri hati.

Ketam pertapa mempunyai badan spiral untuk menjadikannya lebih selesa di singki

Lihat foto ini: di sini seekor ketam pertapa menjumpai cangkerang kaca dan sedang berusaha menetap di dalamnya. Kita dapat melihat bahawa tubuh barah sangat sesuai untuk memakai kediaman seperti itu. Badannya berbentuk spiral, kaki belakangnya berkurang agar tidak mengganggu, dan pincernya berlainan ukuran. Salah satu daripadanya, kecil dan sangat baik, diperlukan untuk mengambil makanan dan memanipulasi benda-benda kecil. Yang lain, besar dan kuat, diperlukan untuk pertahanan diri, gerakan lucah dan, lebih-lebih lagi, berfungsi dengan sempurna sebagai penutup sink. Sekiranya terdapat bahaya, barah itu bersembunyi ke dalam rumah, dan cakar yang kaku menutup kepalanya dari atas - seperti menetas.

Apa yang anda tidak dapat lihat dalam foto adalah bahawa kaki belakang yang rapuh selalu bergerak dan menggaru, mewujudkan pergerakan air di dalam cangkang. Ini adalah sejenis sistem pengudaraan: sehingga air tidak bertakung, dan barah mendapat peluang untuk bernafas secara normal..

Ketam pertapa memakan segalanya. Malah oatmeal. Malah antara satu sama lain!

Ketam pertapa dibiakkan sebagai haiwan peliharaan dan bahkan dibiakkan dalam kurungan. Ini kerana lelaki ini sangat bersahaja dalam makanan mereka. Mereka memakan semua yang datang dengan cara mereka. Ikan mati - tolong. Kotoran ikan - hanya dalam perjalanan. Cacing, oatmeal, sayur-sayuran, burger, pho-bo - dia seperti kawan mabuk - dia akan makan segala-galanya, bahkan basi dan meminta lebih banyak. Bahagian gelap dari kerakusan ini adalah bahawa ketam pertapa bahkan boleh makan satu sama lain. Oleh itu, apabila datuk barah meninggal (terutama dengan cangkang yang cantik), jirannya memulakan pengebumian dan pemanasan rumah sekaligus.

Pencuri Sawit juga ketam pertapa. Tetapi begitu besar sehingga dia tidak dapat mencari cengkerang

The Palm Thief adalah arthropod darat terbesar di dunia. Bajingan gergasi ini kelihatan seperti bahan yang sempurna untuk fobia baru dan boleh tumbuh hingga setengah meter dan berat 4 kilogram. Tetapi di sebalik nama dan penampilan kepiting yang membingungkan, masih merupakan ketam pertapa, hanya dalam jumlah besar. Pencuri sawit tumbuh sangat perlahan (mereka tumbuh hingga 10 cm hanya pada usia 5 tahun!), Oleh itu mereka harus bertahan hidup di cengkerang untuk sebahagian besar hidup mereka. Menjadi kecil, mereka bahkan mempunyai badan yang berpusing dalam lingkaran, dan memang seperti kepiting pertapa yang khas..

Tetapi seiring berjalannya waktu, pencuri sawit masuk ke dalam kumpulan besar, dan mereka tidak lagi berjaya mencari cengkerang yang sesuai. Kemudian badan mereka berubah, menjadi simetri dan "dijarah". Orang dewasa berpisah dengan rakan lama dan berpindah untuk tinggal di darat. Dipercayai bahawa mereka memanjat pokok kelapa sawit dan membuang kelapa dari sana (maka namanya), tetapi ini tidak benar, pencuri sawit hanya memakan apa sahaja yang mereka temui di pantai. Mereka dapat memakan kelapa dengan membelahnya dengan penjepit kuat, atau mereka dapat memakan seekor burung camar atau kaki mati di kasut yang telah dipaku ke pantai. Walaupun pencuri sawit menyerupai kepiting lumpur dari Elder Scrolls, penduduk Laut Pasifik dengan rela memakannya dengan bir..