Kanser yang

Udang karang sungai, udang karang air tawar (udang karang Eropah Inggeris (lat.Astacus fluviatilis)), udang karang mulia.

Penerangan

Sampulnya keras, chitinous, berfungsi sebagai rangka luaran. Udang karang itu bernafas dengan insang. Tubuh terdiri daripada cephalothorax dan perut yang rata dan artikulasi. Cephalothorax terdiri daripada dua bahagian: depan (kepala) dan belakang (dada), yang telah tumbuh bersama. Terdapat tulang belakang yang tajam di hadapan kawasan kepala. Dalam kemurungan di sisi duri, mata yang menonjol duduk di batang yang bergerak, dan dua pasang antena nipis memanjang di depan: ada yang pendek, yang lain panjang. Ini adalah organ sentuhan dan bau. Struktur mata adalah kompleks, mozek (terdiri daripada mata terpisah yang digabungkan bersama). Anggota badan yang diubah terletak di sisi mulut: pasangan anterior disebut rahang atas, kedua dan ketiga, yang bawah. Lima pasang anggota badan toraks tunggal bercabang, di mana pasangan pertama adalah cakar, empat pasang lain kaki berjalan. Cakar digunakan oleh udang karang untuk pertahanan dan serangan. Perut barah terdiri daripada tujuh segmen, mempunyai lima pasang anggota badan yang berbelah dua, yang berfungsi untuk berenang. Sepasang kaki perut keenam bersama-sama dengan segmen perut ketujuh membentuk sirip ekor. Jantan lebih besar daripada betina, mempunyai cakar yang lebih kuat, dan pada wanita, segmen perut terasa lebih lebar daripada cephalothorax. Dengan kehilangan anggota badan, yang baru tumbuh semula selepas mencair. Perut terdiri daripada dua bahagian: yang pertama, makanan digosok dengan gigi chitinous, dan di bahagian kedua, makanan yang dihancurkan ditapis. Selanjutnya, makanan memasuki usus, dan kemudian ke kelenjar pencernaan, di mana ia dicerna dan diserap oleh nutrien. Sisa yang tidak dicerna dikeluarkan di luar melalui dubur yang terletak di lobus tengah sirip ekor. Sistem peredaran darah di udang karang terbuka. Oksigen yang larut dalam air menembus insang ke dalam darah, dan karbon dioksida yang terkumpul di dalam darah dikeluarkan melalui insang. Sistem saraf terdiri daripada cincin saraf peri-faring dan tali saraf perut.

Warna: berbeza-beza, bergantung pada sifat air dan habitat. Selalunya warnanya berwarna coklat kehijauan, coklat kehijauan atau coklat kebiruan.

Saiz: lelaki - hingga 20 cm, wanita - sedikit lebih kecil.

Jangka hayat: 8-10 tahun.

Habitat

Air bersih segar: sungai, tasik, kolam, aliran cepat atau mengalir (kedalaman 3-5 m dan dengan kemurungan hingga 7-12 m). Pada musim panas, air harus memanaskan hingga 16-22'С. Udang karang sangat sensitif terhadap pencemaran air, jadi tempat di mana mereka tinggal berbicara tentang kemurnian ekologi takungan ini..

Makanan / makan

Makanan sayur-sayuran (hingga 90%) dan daging (moluska, cacing, serangga dan larva mereka, berudu). Pada musim panas, udang karang memakan alga dan tumbuhan akuatik segar (pondweed, elodea, jelatang, teratai, ekor kuda), pada musim sejuk - pada daun yang gugur. Untuk satu hidangan, wanita makan lebih banyak daripada lelaki, tetapi dia juga kurang makan. Udang karang mencari makanan, tidak meninggalkan jauh dari liang, tetapi jika tidak ada cukup makanan, ia dapat bermigrasi 100-250 m. Ia memakan makanan tumbuhan, serta haiwan mati dan hidup. Ia aktif pada waktu senja dan pada waktu malam (pada siang hari, udang karang bersembunyi di bawah batu atau di lubang yang digali di bahagian bawah atau berhampiran tebing di bawah akar pokok). Udang karang mencium makanan pada jarak yang jauh, terutama jika mayat katak, ikan dan haiwan lain sudah mulai terurai.

Kelakuan

Udang karang memburu pada waktu malam. Pada siang hari, ia bersembunyi di tempat perlindungan (di bawah batu, akar pokok, di lubang atau benda-benda yang terletak di bahagian bawah), yang dijaga dari udang karang lain. Ia menggali lubang, panjangnya dapat mencapai 35 cm. Pada musim panas ia tinggal di perairan cetek, pada musim sejuk bergerak ke kedalaman di mana tanahnya keras, tanah liat atau berpasir. Terdapat kes kanibalisme. Udang karang merangkak ke belakang. Sekiranya terdapat bahaya, dengan bantuan sirip ekor, ia menggerakkan lumpur dan melayang dengan gerakan tajam. Dalam situasi konflik antara lelaki dan wanita, lelaki selalu mendominasi. Sekiranya dua lelaki bertemu, maka biasanya yang lebih besar akan menang.

Pembiakan

Pada awal musim luruh, lelaki menjadi lebih agresif dan bergerak, menyerang individu yang menghampiri walaupun dari liang. Melihat wanita itu, dia mulai mengejar, dan jika dia mengejarnya, dia menariknya dengan penjepit dan membalikkannya. Jantan mesti lebih besar daripada betina, jika tidak, dia boleh melarikan diri. Lelaki memindahkan spermatofores ke perut wanita dan meninggalkannya. Dalam satu musim, dia dapat membuahi hingga tiga betina. Setelah kira-kira dua minggu, betina menelurkan 20-200 telur, yang ditanggungnya di perut.

Musim / Musim Pembiakan: Oktober.

Akil baligh: lelaki - 3 tahun, perempuan - 4.

Kehamilan / pengeraman: bergantung pada suhu air.

Keturunan: Krustasea yang baru lahir mencapai panjang hingga 2 mm. 10-12 hari pertama mereka berada di bawah perut wanita, dan kemudian beralih ke kehidupan bebas. Pada usia ini, panjangnya kira-kira 10 mm, berat 20-25 mg. Pada musim panas pertama, krustasea mencairkan lima kali, panjangnya dua kali ganda, dan jisimnya enam kali. Tahun depan mereka akan tumbuh hingga 3.5 cm dan beratnya sekitar 1.7 g, turun sebanyak enam kali selama ini. Udang karang muda tumbuh tidak rata. Pada tahun keempat kehidupan, udang karang tumbuh sekitar 9 cm, sejak saat itu mereka mencair dua kali setahun. Bilangan dan masa tahi lalat sangat bergantung pada suhu dan pemakanan..

Manfaat / keburukan bagi manusia

Udang karang dimakan. Lihat udang karang (hidangan).

Fakta menarik

Pada zaman serfdom, seorang tuan yang sangat kejam dapat mengirim seorang pelayan sebagai hukuman untuk menangkap udang karang pada musim sejuk. Dari sinilah pepatah "Saya akan menunjukkan kepada anda di mana musim sejuk udang karang!"

Kanser sungai

Crayfish adalah spesies krustasea decapod dari infraorder Astacidea.

Tubuh terdiri daripada cephalothorax dan perut yang rata dan artikulasi. Cephalothorax terdiri daripada dua bahagian: depan (kepala) dan belakang (dada), yang telah tumbuh bersama. Terdapat tulang belakang yang tajam di hadapan kawasan kepala. Pada kemurungan di sisi duri, mata yang menonjol duduk di batang yang bergerak, dan dua pasang antena nipis memanjang di depan: ada yang pendek, yang lain panjang.

Cakar digunakan oleh udang karang untuk pertahanan dan serangan. Perut barah terdiri daripada tujuh segmen, mempunyai lima pasang anggota badan yang berbelah dua, yang berfungsi untuk berenang. Sepasang kaki perut keenam bersama-sama dengan segmen perut ketujuh membentuk sirip ekor. Jantan lebih besar daripada betina, mempunyai cakar yang lebih kuat, dan pada wanita, segmen perut terasa lebih lebar daripada cephalothorax. Dengan kehilangan anggota badan, yang baru tumbuh semula selepas mencair. Warnanya berubah bergantung pada sifat air dan habitatnya. Selalunya warnanya berwarna coklat kehijauan, coklat kehijauan atau coklat kebiruan.

Diagihkan dalam badan air tawar di seluruh Eropah. Ia dapat ditemukan di air bersih segar: sungai, tasik, kolam, aliran cepat atau mengalir (kedalaman 3-5 m dan dengan kemurungan hingga 7-12 m). Udang karang memburu pada waktu malam. Pada siang hari, ia bersembunyi di tempat perlindungan (di bawah batu, akar pokok, di lubang atau benda-benda yang terletak di bahagian bawah), yang dijaga dari udang karang lain. Menggali lubang, panjangnya boleh mencapai 35 cm. Pada musim panas ia tinggal di perairan cetek, pada musim sejuk bergerak ke kedalaman di mana tanahnya keras, tanah liat atau berpasir.

Sejak zaman kuno, udang karang telah banyak digunakan untuk makanan manusia. Sisa kerang udang karang terdapat di apa yang disebut "timbunan dapur" Neolitik. Pada dasarnya, udang karang diproses dengan memasak dalam air masin, dan setelah memperoleh rona merah yang khas dan bau yang menyelerakan, mereka disajikan ke meja yang dibumbui dengan ramuan (dill, pasli, saderi, dll.). Apabila merebus udang karang (dan krustasea pada umumnya), mereka menjadi merah. Perubahan warna cangkang krustasea dijelaskan oleh fakta bahawa mereka mengandungi karotenoid dalam jumlah yang sangat banyak. Pigmen yang paling biasa dijumpai dalam inti krustasea adalah astaxanthin, yang dalam bentuk tulennya mempunyai warna merah terang yang kaya. Sebelum rawatan panas, dan pada udang karang hidup, karotenoid terikat dengan pelbagai protein, dan warna haiwan biasanya kebiruan, kehijauan, dan coklat. Apabila dipanaskan, sebatian karotenoid dan protein mudah terdegradasi dan astaxanthin yang dibebaskan memberikan warna merah yang kaya pada tubuh haiwan itu..

Sebelum memotong udang karang, mestilah direbus dengan ringan dalam air mendidih, kerana dagingnya tidak terpisah dengan baik dari cengkerang. Dalam kes ini, daging akan menebal, dan mudah tertinggal dari cengkerang; sebagai tambahan, hati barah boleh digunakan.

Ciri-ciri berguna udang karang sungai

Jumlah utama daging udang karang berkhasiat adalah di perut, dan jumlah cakar yang sedikit lebih kecil.

Daging udang karang berwarna putih dengan urat merah jambu yang jarang, berkhasiat dan sedap. Dari segi komposisi, ia mengandungi sejumlah besar protein dan kandungan lemak rendah. Daging udang karang adalah produk makanan dan lazat berkualiti tinggi, mudah dicerna, mengandungi sejumlah besar protein hingga 16%, kalsium, vitamin E dan B12 dan minimum kalori, lemak dan kolesterol.

Peratusan isi daging udang karang dibandingkan dengan krustasea lain yang dimakan oleh manusia, menjadi jelas bahawa udang karang tidak menyimpan catatan, walaupun melebihi jumlah kepiting yang dapat dimakan. Dengan kata lain, terdapat sedikit daging pada udang karang dewasa. Sekiranya satu kilogram udang mengandungi kira-kira 400 gram daging, maka dalam satu kilogram udang karang hampir 100-150 gram (perut dan cakar), pada masa yang sama udang karang kira-kira 3-4 kali lebih mahal. Mungkin, penggunaan udang karang sendiri terutama berdasarkan penampilan yang menarik dari semua jenis hidangan yang dihiasi dengan udang karang rebus, dan sebahagiannya oleh tradisi lama.

Daging barah mengandungi banyak sulfur, jadi tidak boleh disimpan di dalam bekas logam, kerana ia berubah menjadi hitam dan merosot jika bersentuhan dengannya. Peranti kaca diperlukan. Sekiranya udang karang cair digunakan, maka ia hanya dibahagikan kepada beberapa bahagian dan langsung dihubungkan ke cangkuk. Udang karang disimpan pada suhu rendah dan tidak sempat memudar dalam kira-kira sehari dipindahkan ke bilik yang hangat dan dimasukkan ke dalam air sehingga mereka mempunyai waktu untuk memudar.

Sifat berbahaya udang karang sungai

Selalunya, daging barah boleh menyebabkan alahan. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa ia mempunyai komposisi kimia yang agak unik..

Alergi boleh berkembang ke salah satu komponen kanser, dan protein dianggap paling biasa. Mungkin alergi terhadapnya setelah memakan udang karang, ikan dan makanan laut.

Pakar pemakanan sering mengesyorkan agar mereka yang mempunyai masalah tiroid harus menahan diri daripada makan daging barah secara aktif. Doktor selalu menekankan perkara ini, kerana orang, menganggap bahawa sejumlah besar yodium akan memberi kesan positif terhadap penyakit ini, sering makan terlalu banyak.

Oleh itu, doktor mengingatkan bahawa yodium, yang terdapat dalam daging barah, hanya dapat membantu sebagai pencegahan. Ia tidak sesuai untuk mengatasi masalah..

Kaedah penyediaan udang karang juga penting. Jadi, anda boleh memasak udang karang segar sahaja. Sekiranya anda menghilangkan perkara ini, anda akan mendapat masalah serius dengan saluran gastrousus..

Profesional tidak mengesyorkan meletakkan udang karang yang dimasak ke dalam piring logam. Penjelasannya mudah - mereka mengandungi banyak sulfur. Elemen ini "membantu" produk menghitam dan merosot dengan cepat. Oleh itu, gelas adalah bahan terbaik untuk penyimpanan udang karang jangka panjang dan selamat..

Adakah anda tahu cara memasak udang karang dengan betul dan enak? Cuba resipi dari video ini.

Kanser yang

Saya

tumor malignan yang timbul daripada sel epitelium kulit, membran mukus dan organ parenkim. Kadang-kadang istilah "barah" digunakan untuk merujuk kepada semua neoplasma malignan.

Struktur tumor sebahagian besarnya dikaitkan dengan ciri struktur dan fungsi sel-sel organ atau tisu dari mana ia berkembang. Dalam kebanyakan kes, dalam tisu yang bersentuhan dengan persekitaran luaran (kulit, bibir merah bibir, selaput lendir mulut, lidah, laring, esofagus, dubur) dan ditutup dengan barah epitel skuamosa, sel skuamosa (keratinisasi atau bukan keratinisasi) berlaku. Ia juga boleh berkembang di bronkus akibat metaplasia epitelium. Dari epitel kelenjar muncul barah kelenjar - adenokarsinoma. Mengikut tahap pembezaan, adalah kebiasaan untuk membezakan varian kanser yang sangat tinggi, sederhana, sedikit dan tidak dapat dibezakan. Bergantung pada nisbah parenchyma (terutamanya sel tumor) dan stroma, yang terdiri daripada tisu penghubung dan saluran, R. sederhana dibezakan, ketika parenchyma dan stroma berada dalam perkadaran yang sama, medullary R., dicirikan oleh parenchyma yang lebih maju, dan skirrh, atau R. berserat. dengan penguasaan stroma yang jelas. Sel-sel tumor sebahagiannya mengekalkan ciri fungsional tisu dari mana ia muncul sebagai akibat transformasi neoplastik, dan oleh itu tumor sering menghasilkan pelbagai bahan (misalnya, lendir), selalunya dalam jumlah yang banyak. Sebilangan barah terdiri daripada sel yang menyerupai sel organ pada pelbagai tahap perkembangannya, sebab itulah timbulnya istilah seperti "hypernephroma" dan "hepatocellular carcinoma". Kesamaan beberapa tumor dengan tisu embrio adalah sebab munculnya istilah "barah embrio"

Metastasis dalam kebanyakan kes berlaku melalui jalan limfogen ke kelenjar getah bening serantau atau jauh, namun penyebaran proses hematogen sering diperhatikan dengan kemunculan metastasis pada organ dan tulang. Terdapat tropisme yang khas dalam metastasis tumor dari beberapa penyetempatan ke organ dan tisu tertentu. Sebagai contoh, barah tiroid, payudara, prostat, dan buah pinggang dicirikan oleh metastasis pada tulang kerangka, R. paru-paru sering metastasis ke kelenjar adrenal..

Manifestasi klinikal kanser bergantung terutamanya pada penyetempatan tumor, ciri biologi (tahap pembezaan, kadar pertumbuhan), tahap penyebaran. Gejala berbeza, tetapi ada beberapa gejala yang paling biasa dan berterusan. Ini termasuk penurunan berat badan "tidak masuk akal", penurunan selera makan atau perubahan di dalamnya berkaitan dengan makanan tertentu, kelemahan tidak bermotivasi, gangguan najis, batuk berterusan, perubahan nada suara, kesakitan berterusan atau sementara di dada atau perut, demam "tidak dapat dijelaskan", tidak menyenangkan sensasi ketika menelan atau melewati makanan melalui kerongkongan, anemia, munculnya darah dalam tinja dan air kencing, benjolan di kelenjar susu dan keluar dari puting, keluar dari saluran kemaluan, termasuk. dan berdarah, terutamanya semasa menopaus. Tumor boleh disyaki berdasarkan manifestasi patologi dari organ dan sistem lain (lihat sindrom Paraneoplastik, Dermatosis paraoncologi). Apabila satu atau lebih gejala ini muncul (dengan mengambil kira jantina dan usia pesakit), sangat diperlukan untuk memeriksa pesakit secara sengaja dan mendalam..

Dalam beberapa kes, tanda-tanda klinikal pertama R. dikaitkan dengan lesi metastatik. Sebagai contoh, R. primer ginjal dapat menampakkan dirinya sebagai patah patologi tulang tubulus panjang di kawasan metastasis akibat tekanan sederhana atau trauma ringan.

Diagnosis tepat pada masanya R. sebahagian besarnya ditentukan oleh kewaspadaan onkologi doktor yang melakukan temu janji awal. Pengumpulan anamnesis yang menyeluruh, pemeriksaan yang teliti dan pemeriksaan fizikal yang terperinci kadang-kadang memungkinkan walaupun pada peringkat awal penyakit mengesyaki kehadiran R. satu atau satu lagi penyetempatan dan menghantar pesakit untuk membuat kajian diagnostik yang jelas kepada pakar yang sesuai atau terus ke institusi onkologi. Pada masa yang sama, pemeriksaan sitologi dan histologi yang mengesahkan diagnosis dapat dilakukan secara rawat jalan. Diagnostik harus ditujukan untuk mengesan tahap awal penyakit, apa yang disebut sebagai barah kecil dan bentuk pra-invasif (karsinoma in situ). Adalah sangat penting untuk diingat mengenai keberadaan sekumpulan penyakit prakanker (Penyakit prakanker), di mana, bersama dengan rawatan, diperlukan pemantauan dinamik pesakit, yang meningkatkan kemungkinan pengesanan awal P. Titik penting dalam diagnosis, terutama untuk rawatan berikutnya, adalah menentukan tahap proses sesuai dengan yang diterima klasifikasi (lihat Tumor).

Rawatan R., bergantung pada sifat tumor (penyetempatan, struktur tumor, tahap penyakit) melibatkan penggunaan pelbagai kaedah. Di antara kaedah pembedahan, selain operasi radikal dalam bentuk pemotongan tumor atau penyingkirannya bersama dengan organ yang terjejas, pemusnahan tumor menggunakan suhu rendah (cryodestruction) atau sinaran laser semakin meluas. Beberapa jenis R. sensitif terhadap tindakan radiasi pengion (lihat. Terapi radiasi), dan yang lain, kemoterapi berkesan (lihat. Ejen antineoplastik). Rawatan gabungan dengan penggunaan pelbagai kaedah secara serentak atau berurutan telah meluas. Jadi, untuk menggabungkan kesannya, dan juga untuk mencegah metastasis sebelum atau selepas pembedahan, kemoterapi atau kemoterapi dalam kombinasi dengan terapi radiasi ditetapkan. Taktik terapeutik ditentukan secara individu bergantung pada penyetempatan, bentuk R., tahap penyakit, dan sejumlah petunjuk lain, dengan mengambil kira rejimen dan rejimen yang paling berkesan untuk pentadbiran ubat antikanker. Maklumat lebih terperinci mengenai manifestasi klinikal, diagnosis dan rawatan kanser pelbagai penyetempatan disajikan dalam artikel yang dikhaskan untuk organ individu. mis. Perut, Usus, Paru-paru (Paru-paru), Uterus, dll..

Prognosis bergantung pada banyak faktor - penyetempatan, tahap, varian morfologi tumor, usia pesakit. Pengenalan R. pada peringkat awal perkembangannya sangat penting bagi ramalan tersebut. banyak jenis R., misalnya, barah pada kulit, bibir, serviks, dengan pengesanan awal dan rawatan yang mencukupi dapat disembuhkan sepenuhnya.

Pencegahan R. didasarkan pada prinsip yang sama dengan pencegahan semua tumor ganas.

Bibliografi: Gritzman Yu.Ya. Kanser mikroskopik dan kecil, Vopr. oncol., no. 11, hlm. 29, 1980; Zaridze D.G. Peranan pemakanan dalam pencegahan barah, Vestn. AMS USSR, no. 5, hlm. 60, 1984; Onkologi Klinikal, ed. N.N. Blokhin dan B.E. Peterson, t. 1-2, M., 1979; Keadaan prakanker, ed. R.L. Carter, trans. dari bahasa Inggeris. M., 1987.

II

(karsinoma, barah; sinonim: karsinoma, epitelioma malignan)

tumor malignan yang berkembang dari tisu epitelium.

Kanser alveolarsaya adalahrno-cletepat (S. alveolocellulare; sinonim: adenomatosis paru-paru, tumor sel alveolar, tumor paru-paru cystopapillary, R. bronchioloalveolar) - P., berkembang dari epitelium bahagian akhir bronkiol.

Kanser Anaplazdantidak dibezakan (c. anaplasticum) - lihat Kanser Tidak Berbeza.

Kanser Anildanbaru (ketinggalan zaman) - profesional R. pundi kencing, - akibat daripada hubungan sistematik dengan amina onkogenik, misalnya, pewarna aniline.

Pangkalan barahdanflax-cletepat (c. basocellulare) - lihat basalioma.

Taruhan barahekiri - R. mukosa mulut, hasil daripada mengunyah sirih kacang secara sistematik.

Piring barahdansultry - P. perut dengan ulserasi yang luas di bahagian tengah dan dengan pinggir yang terangkat kerana tisu tumor yang terpelihara sepanjang pinggiran dan edema membran mukus.

Kanser branhiogenny (c. branchiogenum) - lihat tumor Branchiogenic.

Bata barahetchikov - R. kulit profesional, disebabkan oleh hubungan yang berpanjangan dengan hidrokarbon onkogenik dari komposisi habuk dan nada arang batu dalam pembuatan briket pemanasan.

Kanser bronkioloalveolarsaya adalahpny (halaman bronchioloalveolare) - lihat barah sel Alveolar.

Kanser intraepiteliumdanflaks (c. intraepitheliale) - lihat Carcinoma in situ.

Kanser sangat berbezadandijelaskan (sinonim R. dibezakan) - P. secara morfologi mirip dengan tisu normal yang berfungsi sebagai sumber kejadiannya.

Kanser hepatoselulosasaya adalahpny (S. hepatocellulare) - lihat barah Hepatoselular.

Gergasi barahetepat (S. gigantocellulare) - P. yang tidak dibezakan, yang dicirikan oleh dominasi sel-sel yang sangat besar, selalunya multinukleus pada tumor.

Hormon barahdankilang flaksdansimy - P. mengekalkan kepekaan terhadap hormon.

Butiran barahdanbergegas (halaman granulosum) - R. perut, secara morfologi dicirikan oleh kombinasi pertumbuhan tumor seperti barah berserat dengan pertumbuhan tisu granulasi yang reaktif.

Kanser cendawandanbawah (halaman fungosum; sinonim R. fungous) - R. perut dengan penonjolan nod tumor yang ketara di atas tahap membran mukus, yang mana ia dikaitkan dengan "kaki" yang lebih nipis.

Tar barahsaya adalahpny - P. kulit disebabkan oleh hubungan berpanjangan dengan tar arang batu atau tar onkogenik yang lain.

Pembezaan barahdanvokal - lihat Kanser sangat berbeza.

Kanser dxmengenaiti - R. kulit di kawasan ilium anterior atas kanan pada lelaki di India, mungkin berkaitan dengan kebiasaan memakai kain selikat (dhoti), simpul yang selalu menjengkelkan kulit di kawasan tubuh ini.

Kanser kuningdidka perbezaandisultry (halaman ventriculi diffusum; syn. linitis plastik - ketinggalan zaman) - R. perut dengan penyebaran tumor yang meresap, pengembangan intensif stroma berserat, pemadatan dan kerutan dinding perut.

Kanser intradukdanrami (dengan: intraductale) - lihat barah seperti jerawat.

Kanser kedanngri (eng.kangri burncarcinoma) - R. kulit dinding perut anterior pada penduduk Himalaya, yang timbul dari luka bakar berulang dari periuk arang panas (kangri), yang diikat ke perut untuk memanaskan badan.

Panggilan barahmengenaiidny (c. colloidale) - melihat barah yang membentuk lendir.

Barah buaianmengenaisultry (c. cribriforme; lat.cribrum sieve) - P., yang dicirikan oleh jenis tumor morfologi kisi akibat pembentukan jurang di dalamnya kerana kematian sel-sel tumor.

Kanser besaretepat (c. magnoselulare) - P. yang tidak dibezakan, dicirikan oleh dominasi sel-sel polimorfik yang besar dan tajam dengan sitoplasma oksifilik dalam tumor; berkembang lebih kerap di paru-paru.

Kanser khdanyini (kchaini) - R. dari bibir bawah di kalangan penduduk India, yang berkaitan dengan kebiasaan meletakkan campuran kunyah yang terdiri daripada kapur dan tembakau (khaini) di belakang bibir bawah.

Kanser Mastitopodmengenaibny (halaman mastiloideum; sinonim: mastitis karsinomatosa, mastitis barah) - infiltratif R. kelenjar susu, yang ditunjukkan oleh edema, pemadatan dan kesakitan yang menyebar, hiperemia kulit, peningkatan suhu badan.

Medula kansersaya adalahpny (p. medullare; sinonim: otak, p. serebrum) - P., yang dicirikan oleh penguasaan sel-sel tumor yang tajam ke atas stroma tisu penghubung tumor.

Mesonephrog kanserenny (c. mesonephrogenum) - lihat Mesonephroma.

Sel kecil barahetepat (p. parvocellulare) - R. paru-paru, dicirikan oleh bentuk sel berbentuk spindle, poligonal dan limfosit, aliran cepat dan metastasis awal.

Kanser amandeldanlin epidermisdanrami (halaman tonsillarum epidermale) - lihat tumor Shminke.

Kanser otakdanbawah - lihat barah Medula.

Tahi lalat barahmengenaikelenjar hitams dmengenailkovy (S. mammae lobulare) - R. tubulus kecil dan alveoli kelenjar susu.

Tahi lalat barahmengenaikelenjar hitams tepimengenaid (S. mammae marginale) - P. kelenjar susu dengan penyetempatan tumor di sepanjang pinggirannya; dicirikan oleh kursus yang lebih ganas dan kecenderungan untuk metastasis awal.

Kanser barahmengenaiidny (c. mucoideum) - lihat barah pembentuk mukus.

Kanser tidak dapat dibezakandanRovanny (sinonim dari R. anaplazirovanny) - R. dengan atipisme sel tumor yang tinggi, yang tidak memungkinkan pada pemeriksaan morfologi biasa untuk menilai tisu mana yang menjadi punca tumor; dikelaskan mengikut ciri morfologi formal - sel kecil, sel polimorfik, pepejal, alveolar, dll..

Oat barahsaya adalahtidak-cletepat - R. paru-paru, yang terdiri daripada kelompok sel kecil yang menyerupai biji-bijian oat dengan inti hiperkromik dan pinggiran sempit sitoplasma.

Kanser ndanncirny - R. kelenjar susu, di mana terdapat penyusupan kulit yang padat di atasnya dengan adanya kawasan hiperemia, ulserasi dan pendarahan.

Kanser papillarysaya adalahpny (p. papillare; sinonim: papillocarcinoma, R. papillary) - kelenjar P., yang dicirikan oleh pembentukan banyak tisu penghubung papillary dalam tisu tumor, ditutup dengan lapisan sel tumor.

Paraf barahdanbaru (c. paraffinatum) - R. kulit, disebabkan oleh sentuhan sistematik dengan hidrokarbon onkogenik yang mencemarkan parafin.

Crossover barahmengenaibahagian bawah-cletepat (S. transitocellulare) - P., berkembang dari epitel peralihan saluran pernafasan atas, sinus paranasal atau saluran kencing.

Cincin tanda barahdanbahagian bawah-cletepat - lihat barah pembentuk lendir.

Kanser hati-cletepat (halaman hepatoselulare; sinonim: adenoma hati ganas, hepatoma malignan, R. hepatoselular, epitelioma hati) - R. hati, berkembang dari hepatosit dan dicirikan oleh kecenderungan rendah untuk metastasis.

Kanser Pleomamengenairfny (p. pleomophum; bahasa Yunani lebih banyak + jenis morphē, bentuk) - lihat barah selular polimorfik.

Kanser perut kembungetepat (halaman planocellulare; sinonim: R. spinocellular, R. epidermoid) - P., berkembang dari epitel skuamosa berstrata.

P rataebukan ambang tepatdanc. planocellulare non cornescens - lihat karsinoma sel skuamosa tanpa keratinisasi.

Kanser skuamosaekeratinisasi tepatdanc. planocellulare cornescens - lihat karsinoma sel skuamosa dengan keratinisasi.

Kanser skuamosaetepat dengan tandukeneem (S. planocellulare cornescens; syn. R. squamous keratinizing) - R. p., dicirikan oleh pembentukan massa tanduk (keratin) ("mutiara barah").

Kanser skuamosaetepat tanpa tandukeniya (halaman planocellulare non cornescens; sinonim dari R. squamous non-keratinizing) - R. item, yang selnya tidak mempunyai kemampuan untuk menghasilkan keratin.

Poli barahmengenairfno-cletepat (pp. polymorphocellulare; sinonim: R. pleomorphic, R. polymorphic) - P. tidak dibezakan, dicirikan oleh sel-sel dengan pelbagai bentuk dan saiz, biasanya dengan sebilangan besar tokoh pembahagian di dalamnya.

Poli barahmengenairfny (c. polymorphum; Greek polymorphos beragam, heterogen) - lihat Cancer polimorfik-selular.

Kanser nmengenaichechno-kletepat (c. renocellulare) - lihat barah buah pinggang.

Kanser nmengenaichki (halaman renis; sinonim: hypernephroma - ketinggalan zaman., tumor Gravitz, tumor hipernephroid ginjal, R. sel ginjal, R. sel jelas) - P., berkembang dari epitel tubulus ginjal.

Profesional barahdanflax (p. professionalale) - P., yang timbul dari hubungan sistematik seseorang dengan faktor onkogenik dalam proses aktiviti profesional.

Kanser dari pseudomucinmengenaisista teriks - lihat cystoma ovari pseudomucinous malignan (ovarium cystoma).

Kanser Rozepodmengenaibny (C. erysipeliforme) - R. kelenjar susu, di mana kawasan hiperemia dengan tidak rata, tepi lingual, demam tempatan, penyusupan dan pembengkakan kulit, kadang-kadang meluas di luar kelenjar, muncul pada kulit di kawasan kelenjar susu.

Udang karangetepat (c. clarocellulare) - lihat barah buah pinggang.

Kanser dari sermengenaisista teriks - lihat Ovarian cystoma cilioepithelial malignant (Ovarian cystoma).

Lendir barahdi(halaman mucoideum; sinonim: R. colloid, R. mucoid, R. cricoid-cellular, R. mukous) - R. (biasanya adenokarsinoma), yang selnya menghasilkan lendir.

Kanser sldanzyty (c. mucoideum) - melihat barah yang membentuk lendir.

Kanser denganmengenailidny (C. solidum) - P., yang selnya terletak di lapisan atau helai, dipisahkan oleh lapisan tisu penghubung.

Sos barahmengenaihitam (hlm. papillare) - lihat barah papillary.

Sos barahdidistal plexus (chorioidcarcinoma) - lihat Choroid carcinoma.

Kanser spinocellusaya adalahpny (p. spinocellulare) - lihat karsinoma sel skuamosa.

Kanser trabeculussaya adalahpny (halaman trabeculare) - R. (biasanya adenokarsinoma), yang selnya terletak dalam bentuk helai, dipisahkan oleh saluran darah yang luas dan lapisan stromal yang kurang berkembang.

Kanser tubulusdanstov (sejarah) - R. kulit profesional, terutamanya skrotum, yang diperhatikan dalam penyapu cerobong.

Tubul barahsaya adalahpny (C. tubulare) - P. kelenjar, dicirikan oleh dominasi struktur tiub yang dibentuk oleh satu atau lebih barisan sel tumor.

Kanser jerawatdanbawah (halaman jerawatform; sinonim: comedocarcinoma, R. intraductal) - R. kelenjar susu, berkembang hl. jalan masuk ke dalam saluran, di mana saluran ekskresi kelenjar dirasakan dalam bentuk formasi yang berliku-liku, dari tumor ke puting.

Kanser seratmengenaisultry (p. fibrosum; syn. skirr) - P., yang dicirikan oleh dominasi stroma tisu penghubung terhadap sel-sel tumor.

Kulat barahmengenaisultry (c. fungosum) - lihat barah cendawan.

Kanser Cholangiogenny (c. cholangiogenum) - lihat barah Cholangiocellular.

Kanser Cholangiocellusaya adalahpny (sinonim S. cholangiocellulare: R. cholangiogenic, cholangiocarcinoma) - R. hati, berkembang dari sel epitelium saluran empedu.

Kanser secara amnyadanchesky (halaman coelomicum) - lihat mesothelioma malignan.

Kanser schneerbergsky (sejarah; penyakit sinonim pelombong Schneerberg) - R. paru-paru, disebabkan oleh penyedutan debu mineral (bijih) secara sistematik yang mengandungi bahan radioaktif.

Kanser exophedantny (c. exophyticum; ekso Yunani di luar, di luar + phyton sesuatu yang tumbuh) - P., menonjol di atas permukaan organ yang terkena.

Percubaan barahdanflaks - diinduksi atau dipindahkan R. pada haiwan makmal.

Ekstramil barahsaya adalahrny Pejet - lihat Paget extramillary cancer (Paget extramillary cancer).

Embrio barahdanflaks (c. embryonale; syn. teratocarcinoma) - teratoblastoma, yang terdiri daripada unsur-unsur epitel yang tidak dibezakan yang membentuk struktur papillary dan pepejal kelenjar.

Kanser endofoiddantny (S. endophyticum; endon Yunani di dalam + phyton sesuatu tumbuh) - P., merebak jauh ke dalam organ.

Kanser epidermismengenaiidny (c. epidermoideum) - lihat karsinoma sel skuamosa.

Kanser idanpangkalandanflaks (c ovarii basale) - lihat tumor sel Granulosa.

Kanser idanfolikelmengenaiidny - lihat tumor sel Granulosa.

Semua mengenai udang karang: gaya hidup, memancing dan pembiakannya

Kerabat lobster kecil ini adalah wakil dari dunia kuno, sejak mereka muncul pada zaman Jurassic. Dari namanya menjadi jelas bahawa mereka mendiami sungai dan sungai. Mereka juga terdapat di tasik, sungai, kolam, muara dan bahkan paya..

Penampilan

Udang karang adalah udang karang tertinggi, susunan decapod, yang telah menyatukan udang karang yang sangat teratur, serta kepiting dan udang. Dalam semua wakil urutan ini, batang tubuh terdiri daripada segmen bilangan tetap: terdapat 4 segmen kepala, 8 segmen toraks dan 6 segmen perut..

Sekiranya anda melihat barahnya, maka anda dapat dengan mudah melihat bahawa tubuhnya terdiri daripada dua bahagian: cephalothorax (yang merupakan bahagian kepala dan bahagian toraks yang bersatu, jahitannya jelas kelihatan dari belakang) dan perut bersendi yang berakhir dengan ekor lebar. Cephalothorax tersembunyi di bawah cangkang keras yang terbuat dari kitin, polisakarida, dan di samping itu ditutup dengan kalsium karbonat, yang meningkatkan kekuatannya.

Cengkerang adalah kerangka krustasea. Ia melakukan fungsi perlindungan, organ dalaman barah tersembunyi di bawahnya, dan otot-otot arthropod melekat padanya. Di kepalanya terdapat dua pasang antena atau antena, ditutup dengan bulu dan panjangnya sangat panjang, oleh itu, nama "antena" lebih sesuai untuk organ ini. Mereka melakukan fungsi bau dan sentuhan, sehingga udang karang tidak dapat melaluinya. Di samping itu, pada asasnya terdapat organ keseimbangan. Sepasang antena kedua lebih rendah dari yang pertama, dan hanya diperlukan untuk sentuhan.

Terdapat tulang belakang yang tajam di depan cephalothorax; mata hitam yang menonjol terletak di sisinya dalam keadaan tertekan. Mereka terletak di batang yang bergerak panjang, sehingga barah dapat mengubahnya ke semua arah. Ini membantu haiwan untuk melihat dengan baik ruang di sekelilingnya. Mata mempunyai struktur segi yang kompleks, yaitu, terdiri dari sebilangan besar mata kecil (hingga 3 ribu).

Cakar melekat di dada - ini adalah anggota badan depan. Bersama mereka, dia membela diri dari musuh, menangkap dan menahan mangsa, dan dia juga membiarkan mereka masuk semasa persenyawaan wanita untuk menahannya dan membalikkannya ke belakang. Dari ini menjadi jelas bahawa percintaan dalam hubungan interseksual asing dengan barah..

Haiwan itu menggunakan empat pasang kaki yang panjang dan berjalan untuk pergerakan. Di samping itu, ia mempunyai kaki kecil yang terletak di permukaan dalaman perut dan dipanggil perut. Mereka memainkan peranan penting dalam membantu barah bernafas. Bersama mereka, wakil arthropoda menggerakkan air tepu dengan oksigen ke insang. Mereka ditutup dengan cangkang tipis dan terletak di bawah cephalothorax, yang terakhir membuat rongga untuk mereka.

Kanser mesti terus bekerja dengan kaki dan mengepam air tawar melalui rongga. Wanita kanser masih mempunyai sepasang kaki bifurcatur miniatur, di mana dia menyimpan telur dengan mengembangkan krustasea.

Pasangan anggota badan terakhir adalah kaki ekor lamela. Bersama dengan telson yang menebal (ini adalah ruas perut yang terakhir), mereka memainkan peranan penting dalam berenang, yang mana barah ini memiliki kemampuan untuk membuat "kaki" ke belakang dengan cepat. Dengan ketakutan, barah itu langsung meninggalkan tempat bahaya, membuat pergerakan menegak tajam dengan ekornya, menggerakkannya di bawahnya sendiri.

Struktur yang sama kompleks dalam arthropod mempunyai rongga mulut. Dia mempunyai 3 pasang rahang. Masing-masing mempunyai tugas tertentu - satu mengisar makanan, dua yang lain berfungsi sebagai stesen penyortiran. Mereka menyusun zarah makanan dan memasukkannya ke dalam mulut..

Dimorfisme seksual, iaitu perbezaan anatomi antara betina dan lelaki dari spesies biologi yang sama, terdapat pada arthropoda ini, walaupun tidak dinyatakan dengan jelas.

Perempuan dan lelaki - yang berada di hadapan kita?

Kanser wanita jauh lebih kecil daripada lelaki, ia lebih kecil dan anggun berbeza dengan lelaki. Perkara yang sama dapat dikatakan mengenai ukuran cakarnya - ukurannya lebih sederhana. Perutnya terasa lebih lebar daripada bahagian pertama badan - cephalothorax, sedangkan pada lelaki lebih sempit daripada bahagian badannya. Dan juga ciri khasnya adalah keadaan dua pasang kaki perut. Pada separuh kanser wanita, mereka kurang berkembang, pada lelaki mereka berkembang dengan baik.

Warna mereka bergantung pada habitat, komposisi air. Dengan warna, udang karang bergabung dengan dasar takungan, dan "larut" di antara batu dan reruntuhan. Oleh itu, mereka biasanya berwarna coklat, coklat dengan warna kehijauan atau kebiruan..

Mereka tumbuh panjang hingga 6-30 cm. Tetapi berapa lama mereka hidup, masih belum ada jawapan tepat untuk soalan ini. Pakar tidak dapat menentukan jangka hayat mereka. Ada yang percaya bahawa udang karang hidup sehingga 10 tahun, yang lain memberi mereka jangka hayat yang lebih lama, bercakap tentang 20 tahun kehidupan..

Kawasan

Sebilangan udang karang lebih suka air tawar, yang lain memerlukan air payau. Sebilangan besar krustasea ini tinggal di perairan jernih. Oleh itu, jika udang karang dijumpai di sebuah takungan, maka kita dapat dengan aman menganggap bahawa semuanya sesuai dengan keadaan ekologi di tempat ini. Tetapi spesies dengan jari yang sempit, yang kurang cermat daripada yang berkaitan dengan pencemaran, kadang-kadang menghuni perairan yang tidak berkualiti, yang menyesatkan manusia.

Kanser memerlukan kepekatan oksigen yang mencukupi dalam air dan kapur. Dengan kebuluran oksigen, mereka mati, dan dengan kekurangan kapur, pertumbuhan mereka menjadi perlahan. Mereka lebih suka bahagian bawah tidak lengang atau dengan sedikit kandungan..

Suhu air mempengaruhi aktiviti kehidupan mereka, ini dapat difahami - semakin panas air, oksigen yang kurang larut dapat menahannya, oleh itu, kepekatan gas menurun.

Mereka menetap pada kedalaman 1.5–3 meter, dekat garis pantai, di mana mereka menggali lubang untuk diri mereka sendiri. Udang karang dari spesies yang sama biasanya tinggal di takungan, tetapi pengecualian jarang terjadi apabila wakil spesies yang berlainan hidup bersama di tasik.

Terdapat 4 jenis udang karang:

    Spesies yang terancam punah adalah udang karang dengan lemak, populasinya sangat sedikit sehingga hari ini ia berada di ambang kepupusan. Mereka tinggal di kawasan bersebelahan dengan laut Hitam, Caspian dan Azov di air bersih dan payau. Tidak tahan dengan kenaikan suhu air yang mendadak. Tidak boleh naik melebihi 22-26 ° C. Panjangnya tumbuh hingga 10 cm.Badannya berwarna hijau kecoklatan. Cakar tumpul, sedikit bercabang.

Ciri khas udang karang dengan cakar tebal adalah takik tajam pada bahagian cakar yang tetap, yang dibatasi oleh tubercles berbentuk kerucut. Tidak mendiami kawasan yang tercemar.

  • Spesies dengan jari lebar terdapat di banyak badan air bersih dan bersih di bahagian Eropah di negara ini. Mereka boleh ditemui di mana-mana badan air yang mengalir di mana air memanaskan hingga 22 ° C pada bulan-bulan musim panas. Panjangnya, wakil ini, coklat zaitun atau coklat dengan warna kebiruan, tumbuh hingga 20 cm. Cakarnya pendek dan lebar. Ia tidak dapat dijumpai di takungan dengan air kotor. Baru-baru ini, jumlah penduduknya semakin menurun, ia dilindungi.
  • Udang karang dengan jari yang sempit terasa enak di air tawar dan payau, tinggal di Laut Hitam dan Laut Kaspia, sungai yang mengalir perlahan, takungan rendah. Panjang tubuhnya mencapai 16-18 cm, dan spesimen tiga puluh sentimeter ditangkap. Carapace chitinous berwarna coklat - dari cahaya hingga gelap. Cakarnya sangat memanjang - sempit dan panjang. Ia lebih tahan terhadap pencemaran, sehingga dapat menjajah badan air yang tercemar.
  • Kanser isyarat Amerika telah merebak ke banyak perairan di Eropah, menggantikan spesies lain. Ia diperkenalkan ke negara-negara Eropah setelah penurunan populasi spesies udang karang tempatan kerana "wabak udang karang". Sekiranya kita bercakap tentang Rusia, maka penampilannya hanya didaftarkan di wilayah Kaliningrad..
  • Kanser adalah: haiwan atau serangga, mengapa?

    Kanser adalah haiwan atau tidak, mengapa?

    Kanser adalah mamalia atau tidak, mengapa?

    Kanser adalah amfibia atau reptilia?

    Kanser adalah jenis apa?

    Kumpulan udang karang tergolong dalam apa??

    Penampilan umum untuk udang karang (penampilan yang agak pelik) dan serangga masih mempunyai sesuatu, oleh itu, walaupun aneh untuk menganggap bahawa barah adalah serangga, masih ada beberapa alasan untuk khayalan seperti itu.

    Saya mesti mengatakan bahawa kanser bukan serangga. Selanjutnya, mengikut pertanyaan yang diajukan oleh pengarang:

    Kanser pasti haiwan.

    Kanser tidak ada kaitan dengan mamalia.

    Juga, haiwan yang kita pertimbangkan sekarang tidak berlaku untuk amfibia atau reptilia..

    Dan sekarang, setelah semua jawaban negatif untuk pertanyaan itu, sekarang saatnya untuk mengatakan jenis kerajaan binatang apa yang dimiliki udang karang - kepada arthropoda (detasemen (mungkin inilah yang dimaksudkan dengan istilah "kelompok") - decapods).

    Kanser tergolong dalam kerajaan haiwan.

    Jenis haiwan yang dimiliki oleh krustasea - arthropoda.

    Kanser bukan serangga.

    Juga, udang karang bukan amfibia atau reptilia..

    Ini adalah arthropoda.

    Kanser berbeza dan ini perlu diperjelaskan. Katakan udang karang dengan jari lebar. Dari sudut pandang biologi, pertanyaan "binatang atau serangga" akan konyol, kerana binatang adalah kerajaan, dan serangga adalah kelas arthropoda invertebrata. Jadi:

    1) ya. barah adalah haiwan, kerana telah melalui evolusi dan hampir tidak disebut bakteria, jamur atau tumbuhan))

    2) Ini bukan mamalia, kerana mamalia adalah jenis Chordate, barah adalah jenis Arthropod.

    3) Kelas ini bukan Air Tawar atau Reptilia. Ini adalah kelas Krustasea.

    4) Saya akan mengulangi diri saya sendiri. Jenis arthropod.

    5) Soalan ini "dari kumpulan mana ia termasuk" diajukan dengan tidak betul, sejak tidak ada yang disebut "kumpulan" dalam taksonomi.

    Kanser adalah haiwan kerana mereka tergolong dalam kerajaan haiwan. Kanser bukan mamalia, kerana mereka tidak memberi makan keturunannya dengan susu, sebenarnya, setelah barah itu bertelur, maka semuanya - keturunan itu diserahkan kepada diri mereka sendiri. Kanser bukan amfibia dan bukan reptilia, kerana reptilia berevolusi dari amfibi, dan mereka, pada gilirannya, berasal dari ikan, dan jika anda melihat lebih jauh ke evolusi, maka mereka berasal dari koelenterasi (seperti hidra atau karang), dan udang karang berlaku jika anda juga melihat sejarah, dari cacing polychaetal, seseorang mungkin mengatakan cabang evolusi selari. Kanser, seperti serangga, termasuk dalam jenis arthropod, itulah sebenarnya rahsia.

    Ya, sementara sains moden percaya bahawa barah adalah sejenis haiwan arthropod. Tetapi baru-baru ini, bahkan cendawan telah menimbulkan keraguan dan kadang-kadang teori kelihatan mengklasifikasikannya sebagai haiwan atau serangga. Jadi saya maksudkan bahawa barah mempunyai penutup kitin, seperti lipas dan omong-omong, cendawan mengandungi kitin dalam komposisinya. Jadi pada masa akan datang, sains dapat membuktikan bahawa kedua-dua kulat dan udang karang dan serangga termasuk dalam kerajaan yang sama..

    Tidak peduli betapa anehnya kedengarannya, namun demikian, udang karang, ternyata, merujuk secara khusus kepada haiwan. Walaupun pada mulanya seseorang berpendapat bahawa kemungkinan besar mereka merujuk kepada air tawar atau ikan, ini sama sekali tidak berlaku. Lebih-lebih lagi mereka bukan milik serangga, tetapi ini juga tidak benar. Oleh itu, udang karang, pelbagai udang karang, dan sejenisnya adalah milik haiwan. Walaupun sukar untuk mempercayainya, kerana mereka biasanya tinggal di air, dan sebenarnya kebanyakan haiwan tinggal di darat, jadi sukar untuk memahami dan menjelaskannya secara logik. Tetapi ini telah terbukti secara ilmiah, oleh itu udang karang dan pulau mana pun, termasuk udang, harus dikaitkan hanya dengan binatang, dan bukan untuk orang lain, dan bahkan lebih sedikit lagi kepada serangga..

    Kanser tanda zodiak: ciri, warna dan jimat, keserasian

    Kanser adalah tanda keempat di zon zodiak, jika kita menghitung dari titik kedatangan ekuinoks vernal. Pada sfera cakerawala, ia sesuai dengan sektor yang dibatasi oleh sinar 90 ° dan 120 °. Ia memasuki, bersama dengan tanda-tanda Pisces, serta Scorpio, elemen tanda Air. Tempohnya adalah 31 hari. Mari kita ketahui barah pada bulan apa? Tanda Rak merangkumi orang yang tarikh lahir jatuh pada tempoh bermula 22 Jun dan berakhir pada 22 Julai. Mengatur tanda Bulan, planet Marikh pada musim gugur, Saturnus berada dalam buangan Saturnus, dan Musytari berada dalam kemuliaan.

    Ciri umum Kanser tanda zodiak

    Berbanding dengan semua tanda zodiak lain, segala-galanya mengenai tanda barah mungkin yang paling kontroversial dan sama misteri. Dengan kepekaannya yang sangat tinggi, tidak mudah baginya untuk wujud di dunia pragmatik moden. Horoskop udang karang menunjukkan orang yang dia akan mengakuinya, akan menyelesaikan teka-teki sifatnya yang berubah-ubah sepanjang hidupnya..

    Penerangan tanda zodiak barah

    Bercakap tentang tanda zodiak Kanser mewakili kesatuan tenaga - feminin dan maskulin. Inti dari tesis ini terletak pada gabungan dua prinsip:

    • intipati ibu;
    • berusaha untuk pertumbuhan dan perkembangan.

    Siapa yang menghidap barah

    Watak Kanser dipengaruhi oleh kawalan Bulan, menjadikan perwakilannya sebagai individu yang sensitif dan terdedah. Cahaya malam dan elemen air dari tanda ini memberi peluang kepada seseorang yang, pada tarikh lahir, adalah Kanser zodiak, dengan semua ciri empati, pertama sekali, kemampuan untuk meneka aspirasi dan pemikiran orang lain dengan serta-merta. Selalunya dia adalah seorang patriot, mulia dan, untuk semua itu, orang yang tekun. Tetapi jika kehidupan seorang perwakilan tanda zodiak Kanser sejak kecil dipenuhi dengan ketidakadilan dan pelanggaran keperibadiannya, maka selama bertahun-tahun ia menjadi wujud dalam karisma penipu gengster dan khianat.

    Untuk bertahan atau mencapai tujuan bersama, dia mampu menundukkan orang lain. Pentadbir yang cerdik dan sukar pada masa yang sama.

    Kanser dari tarikh berapa

    Kanser secara horoskop dari 22 Jun hingga 22 Julai. Kanser dibezakan oleh patriotisme, berfikir mengikut bulan, tarikh lahir. Tiga hari terakhir adalah peralihan dengan tanda zodiak yang berbeza.

    Simbol tanda barah. Apa maksud gambarnya

    Seperti apa simbol tanda zodiak Kanser dengan membaca gambar:

    Terdapat beberapa tafsiran yang mengungkapkan makna simbolisme seperti itu.

    • Inilah keharmonian dua prinsip: yin dan yang, yang bersatu dengan tujuan untuk mewujudkan kehidupan baru, dua pusaran saling menembus.
    • Personifikasi dua lingkaran tenaga, yang saling meneutralkan, memperoleh tenaga tertutup dalam diri mereka, kestabilan tinggi.

    Zodiak Kanser adalah simbol proses yang tidak dapat diketahui oleh semua orang, secara diam-diam. Ini adalah peningkatan kemampuan untuk penginderaan ekstra, menunjukkan penggunaan tubuh seseorang bukan sebagai alat, tetapi sebagai alat, dan pengalaman yang intim..

    Dalam esoterisme, simbol Kanser seperti itu bermaksud:

    • memerangi undang-undang perkembangan evolusi kosmos undang-undang yang beroperasi di persekitaran material;
    • tanda Kanser memberi peluang untuk menjadi sebahagian dari kehidupan duniawi, memasuki kitaran seterusnya tanpa kehilangan inti dalaman dan dengan memelihara ingatan kehidupan yang ada di negeri lain

    Versi lain: simbol Kanser tanda zodiak ini tidak lebih dari dua cakar kepiting, yang, meraih objek, tidak akan melepaskannya.

    Kerjaya, profesion. Wang untuk Kanser

    Orang yang dilahirkan di bawah tanda zodiak Kanser tidak tergesa-gesa untuk membesar dan diracun sendiri. Mereka berusaha untuk sentiasa berada di bawah jagaan ibu bapa mereka selama mungkin. Pendekatan yang sama dipraktikkan oleh Kanser menurut horoskop dan untuk memilih bidang aktiviti, iaitu, mereka ditentukan dengan profesion juga tanpa tergesa-gesa. Apa unsur kanser yang mempengaruhi, bagaimana mereka menunggu saat keadaan itu berjaya? Yang terbaik bagi seseorang yang berasal dari tarikh kelahiran Kanser zodiak adalah profesion berikut:

    • Beberapa bidang perubatan dan farmakologi. Orang seperti itu pandai menggunakan herba..
    • Chef dan chef pastri. Dalam perniagaan kuliner, Kanser sering menunjukkan bakat..
    • Penjual barang antik, pekerja muzium. Ramai orang tanda zodiak ini berminat dengan sejarah..
    • Industri fesyen, perniagaan periklanan, perdagangan. Kanser Zodiak mempunyai intuisi yang berkembang. Mereka merasakan bagaimana suasana dan selera masyarakat berubah, yang sangat penting untuk mencapai kejayaan dalam bidang aktiviti ini..
    • Politik. Diplomatik dan, pada masa yang sama, Cancer yang menawan, yang juga mempunyai fikiran yang fleksibel. boleh menjadi ahli politik yang sangat berjaya.
    • Psikologi. Perwakilan tanda zodiak ini mempunyai kemampuan untuk menembusi kedalaman bawah sedar seseorang.
    • Zodiac Cancer akan dapat menghubungkan diri mereka dengan teater, seni visual, sastera dan muzik..

    Perlu diperhatikan bahawa horoskop Kanser mempunyai rasa kesadaran yang ketara. Oleh itu, dia tidak suka menukar pekerjaan dengan kerap. Kenaikan pangkat ke atas kerjaya bergantung kepada minatnya dalam perniagaan. Sekiranya seseorang yang menjadi tanda zodiak Kanser pada tarikh lahir dipaksa, maka ia tidak akan berjaya untuk meningkat.

    Kanser memerlukan sasaran mengikut horoskop. Untuk menghidupkannya, dia akan bekerja keras.

    Berkaitan dengan wang, perwakilan tanda Kanser berhati-hati dan penuh perhatian. Sekiranya pada masa ini keadaan kewangannya tidak stabil, maka tidak akan lama sekali: sedikit masa akan berlalu, dan keadaan akan berubah ke arahnya..

    Warna dan jimat

    Penggunaan warna tertentu di bahagian dalam, pakaian rumah / tempat kerja dan barang-barang rumah akan memungkinkan barah tanda zodiak menurut horoskop untuk menguatkan atau membetulkan beberapa sifat wataknya, menarik, atau sebaliknya, membuang nasib baik. Cadangan ahli astrologi mengenai perkara ini disiarkan di bawah:

    Warna yang menguntungkan
    lelaki ituwanita
    hijauViolet
    VioletBiru
    KelabuPutih
    PutihHijau
    Jingga
    Warna dengan kesan negatif
    MerahYang hitam

    Dikelilingi oleh bunga yang menggembirakan, Cancer, memasuki trigon unsur Air, merasa nyaman dan tidak terkawal. Gambar sebaliknya diperhatikan dengan sentuhan visual atau fizikal lelaki dengan objek merah, dan wanita dengan objek hitam..

    Agar tidak kehilangan, tetapi untuk mengembangkan kualiti positif, ahli nujum mengesyorkan penggunaan jimat untuk tujuan tertentu untuk barah..

    1. Simbol dualitas dan perjuangan abadi yang berlawanan - dua titik, Yin-Yang.
    2. Simbol gelombang, arus bergelora, serta sungai yang serupa dengan masa - anda tidak boleh memasukinya dua kali, seperti unsur barah.
    3. Kepingan salji, yang merupakan bentuk air pada musim sejuk. Membantu Kanser zodiak untuk menghindari masalah, untuk menjaga kesucian dunia dalaman mereka.
    4. Semua makhluk yang hidupnya terhubung dengan air sungai: wakil Air demonologi Slavia, pohon willow, watak dari Mermaid mitologi Slavia Timur, dll. Jimat membantu Kanser zodiak memahami emosi dan perasaan bukan sahaja mereka sendiri, tetapi juga orang-orang di sekitar mereka.
    5. Bulan, bulan sabit. Jimat semacam itu membantu seseorang, yang merupakan Kanser zodiak pada tarikh lahir, untuk mengekalkan hubungan dengan irama kosmik..

    Dengan bantuan jimat yang aktif, seseorang yang menghidap Tanda zodiak Kanser akan melindungi dirinya dari kesusahan hidup, akan dapat memenuhi nasibnya, menjaga kesihatan dan mewujudkan aktiviti perniagaan yang berjaya.

    Sifat tanda

    Karakteristik horoskop barah tanda Kanser disifatkan oleh ciri-ciri watak seperti kerentanan, kelembutan yang luar biasa dan mudah tertipu. Sering kali kelihatan pada orang lain bahawa orang-orang dari tanda ini, kadang-kadang, tersinggung, secara harfiah dalam segala hal, bahkan pada lelucon, yang biasanya disebut ramah. Dan ini tidak jauh dari kebenaran. Individu tanda Kanser menurut horoskop tarikh dari 22 Jun dibezakan oleh kurangnya kemampuan untuk mentertawakan orang mereka sendiri, mereka sering terlalu leka dan sama bangga.

    Di luar "cangkang" atau "lubang" mereka - belajar, pejabat, bilik di rumah - mereka merasa sangat tidak selesa. Kanser sering mengehadkan lingkaran sosial mereka dan membiarkannya dengan berat hati..

    Lelaki barah

    Secara semula jadi, seorang lelaki yang merupakan Kanser zodiak pada tarikh lahir menyerupai anak yang sentimental. Yang ideal, dibentuk dengan penjagaan khas selama bertahun-tahun, menunggu hingga akhir hayat. Dunianya yang hangat dan kecil diciptakan sedikit demi sedikit pada usia muda. Dan walaupun dia sudah berusia lebih dari 35 tahun, lelaki yang menghidap Kanser tanda zodiak itu masih ada di sana. Realiti bukan sahaja menindas jiwanya yang rentan, tetapi juga menakutkannya. Oleh itu, dia merawat kering dan sejuk, hampir semuanya. Motivasi untuk tingkah laku ini adalah bahawa dia tidak mahu membiarkan orang di sekelilingnya menyakitinya. Dia berusaha menghindari situasi konflik, kerana pertengkaran dan jeritan bukanlah jalannya.

    Wanita barah

    Wanita barah sensitif dan mudah terdedah. Mereka mampu menaklukkan lelaki dengan satu pandangan. Organisasi mental yang halus wujud dalam wakil tanda Kanser. Dia menarik secara luaran. Bertahun-tahun tidak merosakkannya, sebaliknya, ketika dia meningkat dewasa, kecantikannya menjadi semakin hebat. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa wanita dengan tanda zodiak ini sering digabungkan dengan perkahwinan yang sah dengan lelaki yang lebih muda..

    Mereka mengkritik kata-kata orang lain. Sering kali, wanita yang seperti bulan kelahiran Kanser disalahpahami. Seorang gadis dengan tanda ini dapat menyerahkan dirinya untuk cinta dengan segenap jiwanya, tetapi apabila perasaan ini terserlah, dia tertekan dan terkekang.

    Menurut horoskop, seorang wanita Kanser mempunyai kualiti positif berikut:

    • kecukupan diri
    • kerja keras
    • belas kasihan
    • kejujuran
    • kebaikan
    • sabar
    • kemampuan menyimpan rahsia

    Daripada ciri-ciri negatif, perlu diketengahkan:

    • mudah marah
    • pesimisme
    • tidak senang hati
    • egosentrisme
    • kebencian
    • suka mengeluh

    Wanita kanser sangat mementingkan hubungan antara ahli keluarga dalam kehidupan. Mereka suka mewujudkan keselesaan di rumah..

    Anak barah

    Horoskop kanak-kanak Kanser sering menyembunyikan emosinya dari orang yang disayangi. Oleh itu, dia tetap tenang di luar walaupun dia mengalami perasaan yang kuat. Kanak-kanak tanda zodiak Kanser sangat memerlukan perhatian, sokongan, cinta. Setelah menerimanya, anak itu tidak akan menganggap dunia di sekelilingnya sebagai persekitaran yang memusuhi dan tidak akan takut kepadanya..

    Kesihatan

    Kesihatan barah menurut horoskop agak lemah, dan tubuhnya dicirikan oleh peningkatan kepekaan. Terdapat tempat yang menyebabkan Kanser menjadi masalah terbesar:

    • Dada dan usus. Keadaan kesihatan organ terakhir secara langsung bergantung pada emosi yang dialami oleh Barah..
    • Ginjal, hati, sistem saliran limfa, kelenjar peluh. Semuanya lemah. Ginjal dan hati biasanya dipengaruhi oleh pengumpulan lebihan cecair di dalam badan..
    • Dropsy. Penyakit ini juga berlaku. Sebabnya adalah pelanggaran perjalanan proses metabolik dalam badan.
    • Kulit. Masalah kulit timbul kerana terdedah kepada pelbagai alergen.

    Menurut horoskop, wakil-wakil Kanser mendapat penyakit baru dengan mudah. Jalannya penyakit ini secara langsung dipengaruhi oleh rasa curiga, kecenderungan untuk gugup dan, secara amnya, keadaan emosi. Bahkan penyakit kecil boleh menjadi kronik

    Cinta dan keluarga

    Walaupun keinginan yang kuat untuk merasakan perasaan yang mendalam, lelaki Kanser pada tarikh lahir mendapati cinta sangat sukar, kerana hakikat bahawa dia mengemukakan tuntutan yang tinggi pada pasangannya. Setelah jatuh cinta, orang-orang Kanser sesuai dengan tanda zodiak mereka akan mengejar selama bertahun-tahun, secara harfiah, pada tumit objek minat mereka. Betapa hebatnya kekasih, dia mampu menjadi penyayang dan penyayang.

    Dalam hubungan keluarga, zodiak barah menunjukkan kesetiaan dan kesetiaan. Namun, dia biasanya menerima lebih jarang daripada yang dia berikan. Menurut horoskop, Kanser mempunyai kasih sayang kepada anak-anak daripada pasangan mereka. Namun, mereka berusaha untuk tidak memberikan kebebasan berlebihan kepada keturunannya..

    Keserasian

    Maklumat mengenai kesesuaian Kanser dengan tanda-tanda lain ditunjukkan dalam jadual:

    tanda rakanKeserasian wanita kanser,%Keserasian lelaki kanser,%
    Aries9181
    anak lembu9383
    Kembar7767
    Kanser8383
    seekor singa8271
    Virgo8481
    Libra9478
    Scorpio9189
    Sagitarius8271
    Capricornsembilan82
    Aquarius8466
    Ikan9083

    Analisis data yang ditunjukkan dalam jadual memungkinkan kita untuk mengatakan bahawa Kanser paling sesuai dengan tanda-tanda unsur air mereka sendiri. Tetapi kesatuan yang ideal juga dapat dilakukan dengan wakil elemen Bumi. Dan ini bukan kemalangan. Bumi adalah bekas air.

    Planet barah

    Mengendalikan secara horoskop dengan tanda Zodiak Bulan Kanser. Planet ini adalah dunia perasaan orang seperti itu. Alam bawah sedar, yang menyediakan kehidupan kita, dihubungkan tepat dengan Bulan. Planet ini mewakili, pertama sekali, prinsip kewanitaan, serta memori kognitif, kemampuan intuitif dan adaptif.

    Kanser yang terkenal

    Di antara orang-orang yang diketahui oleh seluruh dunia terdapat banyak Kanser zodiak pada bulan kelahiran. Senarai pendek dari mereka adalah di bawah:

    Artis: A. de Saint-Exupery, E. Remarque, J. Sand, J. Rousseau, P. Rubens, L. Pirandello, A. Akhmatova

    Saintis: W. Messerschmitt, G. Leibniz

    Tokoh agama dan masyarakat: P. Lumumba

    Pemimpin Politik dan Negara: Henry VIII.

    Artis: F. Kafka, M. Chagall, G. Mahler, J. Cocteau, C. Pissaro, V. von Gluck. M. Proust, S. Obraztsov, S. Lemeshev, A. Tairov, V. Mukhina, P. Fedotov, M. Pyatnitsky, K. Makovsky.

    Saintis: N. Tesla, P. Kapitsa.

    Tokoh agama dan masyarakat: T. Gyatso, J. Calvin.

    Pemimpin politik dan negara: J. Pompidou, K. Zetkin, D. Chamberlain, D. Garibaldi, Y. Caesar, Nicholas I, Peter Nakhimov, P. Pestel.

    Artis: W. Cliburn, E. Hemingway. I. Stone, A. Modigliani, E. Degas, C. Corot, W. Thackeray, F. Petrarch, Rembrandt, E. Evtushenko, N. Bessmertnova, V. Mayakovsky, Y. Zavadsky, G. Derzhavin.

    Saintis: R. Amundsen, G. Mendel, H. Lorenz, S. Colt, S. Utochkin.

    Tokoh agama dan masyarakat: N. Mandela, P. Neruda, Pimen.

    Pemimpin politik dan negara: D. Mazarin, A. Gromyko.

    Kesimpulannya

    Kesimpulannya, orang, tanda-tanda Kanser zodiak sangat sensitif dan, pada masa yang sama, individu yang setia. Mereka sangat terdedah kepada pengaruh unsur air. Keluarga untuk Kanser adalah pulau ketenangan, dan rumah itu tidak lebih dari kubu di mana anda dapat bersembunyi dari faktor negatif dunia luar.