Semua mengenai lobak: apa itu, bagaimana ia kelihatan dan mekar, apa akarnya

Desa Horseradish, atau biasa, adalah sejenis tanaman yang terkenal sejak zaman kuno di negara kita. Ia diedarkan hampir di seluruh dunia, walaupun sampai ke Amerika dan Asia hanya pada abad ke-20. Kilang ini mempunyai morfologi yang luar biasa, pilih-pilih mengenai keadaan tumbuh, sementara banyak yang menganggapnya sebagai rumpai kebun terburuk. Baca semua mengenai lobak dalam artikel ini..

Fuck: apa itu

Horseradish, atau lobak desa (Armoracia rusticana), adalah tumbuhan rimpang pedas-aromatik herba dari keluarga salib (kubis). Ia dijumpai di alam liar di seluruh Eropah, Siberia, dan Kaukasus Utara. Budaya ini telah disesuaikan dengan keadaan Amerika Utara, di mana ia dibawa sejak kebelakangan ini..

Tumbuhan ini lebih suka tanah yang dibasahi dengan baik, oleh itu ia mendiami dataran rendah, tebing takungan dan kawasan hutan yang rindang. Sekiranya anda tidak mengehadkan penyebarannya di kebun, dalam satu musim ia menempati wilayah yang luas. Sangat sukar untuk mengatasinya seperti rumpai, kerana sistem akar masuk ke tanah sejauh 2-5 m, dan akar atau tunas baru dapat terbentuk dari setiap tunas pada rimpang.

Horseradish menjadi tukang kebun di negara kita pada abad ke-6. Sekarang sukar untuk membayangkan pondok musim panas atau ladang peribadi tanpanya. Dalam memasak, ia digunakan sebagai perasa panas dan menambahkan aroma pada benda kerja. Dalam kes pertama, rimpang digunakan, di kedua, daun.

Seperti apa lobak kuda?

Pada tahun pertama, tanaman ini membentuk roset 6-10 daun hijau besar pada tangkai daun keras dan panjang. Daunnya pejal, pinggirnya crenate. Pada tahun kedua, ia menghasilkan peduncle dalam bentuk batang bercabang tegak dengan panjang 0,5 hingga 1,5 m.

Pada awal bulan Jun, tunasnya mekar. Pembungaan berlangsung selama 30-40 hari. Prosesnya berakhir pada pertengahan bulan Julai. Bunga kecil, putih, harum, dikumpulkan dalam berus. Satu bunga hidup dari dua hingga lima hari, mekar setiap pagi dan ditutup pada waktu petang. Buah - buah.

Dalam foto - lobak kuda.

Akar lobak

Ini adalah bahagian tanaman yang paling berharga dalam memasak. Taproot, berdaging dan tebal, berdiameter hingga 10 cm, dengan pelengkap yang dikembangkan dengan baik. Tunas tidur terletak secara spiral sepanjang panjang akar, dari mana roset daun atau akar baru terbentuk.

Penting! Sekiranya anda membahagikan rimpang menjadi beberapa bahagian dan membiarkannya di dalam tanah, masing-masing mampu membentuk tanaman baru.

Akar ditutup dengan kulit kayu muda yang keras. Jejari penyebaran rimpang mencapai 0,6 m, kedalamannya 0,3 m. Batang utama mampu mengatasi kedalaman 5 m.

Benih

Tumbuhan ini memberikan buah pada tahun kedua kehidupan. Menjelang pertengahan bulan Ogos, sebagai ganti perbungaan, panjang 1-2 cm terbentuk, mengandungi empat biji. Mereka sangat kecil, berwarna merah gelap atau coklat. Percambahan lemah - hanya 2-3 percambahan daripada sepuluh biji.

Penting! Bentuk kebun lobak, sebagai peraturan, tidak menetapkan biji. Pembiakan berlaku secara vegetatif.

Horseradish adalah ramuan, sayur atau sayuran akar

Dari sudut pandang botani, lobak adalah ramuan abadi, dari sudut masakan adalah sayur pedas. Tetapi adalah salah untuk menyebut bahagian bawah tanah tanaman sebagai tanaman akar, walaupun definisi seperti itu sering dijumpai dalam kehidupan seharian. Jenis akar lobak - rimpang.

Ciri tanaman

Di satu tempat, lobak tumbuh hingga lima tahun. Namun, dalam jangka masa seperti itu, rimpang menjadi ligna, kasar dan kering, oleh itu, dari sudut masakan, ia tidak dapat digunakan.

Setelah penanaman selama 2-3 tahun, lobak ditransplantasikan atau disingkirkan, memungkinkan pucuk muda tumbuh. Dalam pengeluaran besar-besaran, ia ditanam di satu kawasan tidak lebih dari 1-2 tahun.

Penting! Batang sebilangan tanaman mencapai ketinggian 1.5 m. Pertumbuhan dan bilangan daun bergantung pada kawasan makan, teknologi pertanian dan usia.

Horseradish adalah tanaman penyerbukan silang. Serbuk sari dipindahkan dari bunga ke bunga oleh serangga.

Lobak pedesaan adalah tanaman tahan fros dan bertolak ansur dengan musim sejuk dengan suhu hingga -25 ° С di padang terbuka dan hingga -8... -10 ° С setelah daun tumbuh kembali pada musim bunga. Namun, dia sama sekali tidak tahan panas dan sudah boleh mati pada suhu + 30 ° C, walaupun dia memilih kawasan yang cukup terang dengan kelembapan yang cukup di dalam tanah.

Lobak pilih-pilih mengenai tahap kelembapan di tanah dan udara. Ini disebabkan oleh morfologi. Semasa musim tanam, tanaman ini menumbuhkan jisim hijau yang besar, dari permukaan yang airnya menguap secara intensif, dan sistem akar yang sangat menembusi mempunyai penyerapan yang lemah di lapisan atas tanah.

Walaupun kandungan minyak pati yang tinggi dan aroma pedas, lobak sangat mudah diserang oleh serangga perosak. Dia tidak mempunyai penyakit yang kurang daripada tomato. Dalam keadaan yang baik, tanaman ini sangat tahan terhadap penyakit dan perosak..

Bagaimana dan bila lobak mekar

Pada tahun kedua kehidupan, tanaman tumbuh sebaik sahaja salji mencair. Peduncles mula muncul pada akhir April - awal Mei di zon tengah. Di Siberia dan Ural - dua minggu kemudian. Pada awal berbunga, batang utamanya tumbuh hingga 1,0-1,3 m, berat daun kira-kira 2,5-3 kg. Bunga adalah biseksual, putih, biasa, tumbuh dalam racem berbunga, dikumpulkan dalam perbungaan panik. Sebilangan besar kultivar lobak mempunyai bunga steril..

Di bahagian bawah batang, bunga mula dibuka pada awal musim panas. Proses ini berterusan sehingga akhir dekad pertama bulan Julai. Teh tunas lobak mempunyai rasa tertentu, sambil menyegarkan dengan baik dan menghilangkan dahaga.

Penting! Dalam tempoh berbunga yang sengit, lobak membentuk berus lembut putih yang indah.

Dalam gambar - mekar lobak.

Kesimpulannya

Horseradish adalah tumbuhan yang luar biasa. Adalah sukar untuk membawanya keluar dari laman web jika dia menyelesaikannya sendiri. Pada masa yang sama, bagi sesetengah pemilik, semua usaha untuk menumbuhkannya akan gagal. Memilih tanah, suhu dan kelembapan musim panas. Tetapi ia bertolak ansur dengan frosts musim sejuk dan frosts musim bunga dengan baik.

Bahagian lobak bawah tanah boleh tumbuh hingga ketinggian 1,5 m, dan rimpang menembusi lapisan tanah yang dalam hingga 5 m. Tumbuhan ini mekar untuk waktu yang lama dan indah, dan aroma tunas yang mekar tidak mempunyai ciri khas daun dan akar pedas. Dalam memasak, lobak desa digunakan sepenuhnya: akarnya digunakan sebagai perasa panas, daunnya digunakan untuk acar, dan bunga digunakan untuk membuat teh..

Wikipedia tanaman Kuda Kuda

Horseradish adalah ramuan abadi dari keluarga Kubis, dengan akar yang kuat dan berdaging. Batangnya tegak, bercabang di puncak, setinggi 120 cm, berongga, berlekuk. Daun basal besar, memanjang atau memanjang-bujur, bergerigi di sepanjang pinggir, dengan pangkal tali pusat. Daun batang bawah dibahagi dengan pin, bahagian atasnya berbentuk lonjong atau lurus, keseluruhan. Bunga-bunga itu biseksual, biasa, putih, dalam racem berbilang bunga yang dikumpulkan dalam perbungaan panik. Horseradish mekar pada bulan Mei dan Jun. Buah - pod bujur bujur, bengkak.

Banyak jenis lobak budaya telah dibiakkan; amatur menanamnya di kawasan kebun. Perlu diingat, bagaimanapun, kecenderungan lobak tumbuh dengan cepat, jadi biasanya diletakkan di pinggir plot..

Kerabatnya adalah sawi, selada air, lobak. Terdapat pendapat yang berbeza mengenai asal usul lobak. Dia dikenali oleh orang Rom dan Yunani kuno, orang Mesir. Kilang ini mudah merebak dan kini terdapat di banyak negara di alam liar. Sebilangan besar ahli botani menganggap lobak sebagai tumbuhan aromatik Rusia..

Dari 1500 SM ia digunakan oleh orang Yunani sebagai hidangan dan perasa, salah satu yang paling pahit dan pedas. Adalah dipercayai bahawa lobak bukan sahaja merangsang selera makan, tetapi juga mengaktifkan daya hidup. Itu digunakan untuk membuat salap untuk rawatan rematik..

Untuk tujuan perubatan, akar lobak digunakan, dituai pada musim gugur. Agar mereka tidak kering, disimpan di dalam bilik bawah tanah, di dalam kotak dengan pasir basah. Akar tanaman termasuk dalam Farmakope banyak negara asing, khususnya Perancis, Switzerland, Brazil dan beberapa yang lain..

Horseradish dituai pada akhir musim luruh sebelum fros atau pada musim bunga. Dianjurkan untuk menyimpan pada suhu dari -1 hingga +1 darjah, ditaburkan dengan pasir kering. Horseradish digunakan sebagai perasa untuk hidangan daging dan ikan, sosej. Daunnya digunakan untuk pengambilan sayur dan garam. Rempah tradisional Rusia adalah lobak parut. Ia meningkatkan rasa makanan dan merangsang selera makan.

Khasiat lobak kuda yang berguna

Horseradish mengandungi serat, minyak pati, fitonutida, banyak vitamin C, serta vitamin B1, B2, B3, B6, E, asid folik, serta unsur makro dan mikro seperti: kalium, kalsium, magnesium, natrium, fosfor, besi, mangan, tembaga dan arsenik, akar lobak juga mengandungi gula, pelbagai asid amino, zat protein bakterisida - lisozim dan sebatian organik.

Horseradish mengandungi lima kali lebih banyak vitamin C daripada oren dan lemon. Dari segi kandungan asid askorbik, lobak tidak kalah dengan buah kismis hitam, dan hanya lada merah masak yang mengandungi lebih banyak.

Bahan mudah menguap yang terdapat dalam lobak - fitonutida, mampu membunuh mikrob patogen, memberi lobak dengan sifat bakteria.

Pada akarnya, sinigrin glikosida dijumpai, pembelahannya membentuk minyak mustard allil dan lisozim, yang mempunyai kesan bakteria. Minyak sawi Allyl menyebabkan bau pedas dan rasa lobak, mempunyai kesan tempatan yang ketara, menyebabkan kulit memerah dan sakit terbakar, dengan tindakan yang berpanjangan dapat menyebabkan luka bakar dan gangren. Uapnya menyebabkan batuk teruk dan mata berair. Diambil secara lisan dalam dos yang kecil, ia meningkatkan rembesan saluran gastrousus dan merangsang selera makan. Dalam dos yang besar, ia boleh menyebabkan gastroenteritis teruk..

Terdapat dalam asid askorbik daun dan akar, enzim myrosin, minyak pati mustard alilik.

Sifat penyembuhan lobak telah lama diketahui perubatan. Horseradish meningkatkan aktiviti usus, mempunyai sifat koleretik, ekspektoran, antiscorbutik. Ia diresepkan untuk selesema, pelbagai proses keradangan, penyakit saluran gastrousus, penyakit hati, gout, rematik, pundi kencing, penyakit kulit.

Dalam perubatan rakyat, radiculitis telah lama dirawat dengan lobak. Untuk melakukan ini, gruel lobak parut baru dilumurkan pada kain dan disapukan pada tempat yang sakit seperti plaster sawi.

Horseradish sangat berguna untuk menambah makanan untuk mencegah penyakit pernafasan akut. Sekiranya hipotermia, untuk mencegah selesema, disarankan untuk membuat tapal lobak ke kaki dan kaki. Sebagai ubat batuk, penyembuh tradisional mengesyorkan menggunakan lobak dengan madu: campurkan lobak parut dengan madu dalam bahagian yang sama dan berikan pesakit satu sudu teh penuh 2-3 kali sehari.

Dalam buku "Diet Anti-Kanser Dr. Laskin" wap lobak disebut sebagai ubat dan pencegahan metastasis.

Doktor menasihatkan untuk memarut akar lobak pada parut halus, dan menghirup wap lobak beberapa kali sehari selama 5-15 minit.

Jus akar segar telah lama digunakan sebagai diuretik, terutama di India, dan sebagai gangguan pada sciatica. Sekiranya anda menghidap penyakit gumboil atau gusi, ambil 1 sudu kecil. lobak parut segar, tuangkan 1 gelas air (anda boleh mencurahkan segelas wain) dan biarkan hingga meresap selama 4 jam. Kemudian tapis infusi dan bilas mulut anda setiap 30 minit. Fluks akan berlalu dengan cepat.

Jus lobak dicairkan dengan gula atau madu digunakan untuk membilas mulut dan tekak untuk radang dan radang amandel. Jus akar ditanamkan ke telinga dengan keradangan dan pelepasan bernanah, dan untuk rawatan luka purulen, gruel digunakan dalam bentuk kompres - sebagai agen perengsa dan mengganggu tempatan.

Walaupun kita makan lobak dengan daging jeli, kita merawat semua jenis penyakit dengan akar, di Amerika Syarikat, para saintis telah meletakkan lobak dalam kategori produk penting untuk perubatan, pertahanan dan industri angkasa. Kajian oleh saintis Jepun menunjukkan bahawa zat yang terkandung dalam rizom lobak secara aktif mencegah terjadinya karies. Horseradish mengandungi zat yang menghalang pertumbuhan bakteria yang menyebabkan kerosakan gigi. Para saintis di Jepun kini mengusahakan ubat gigi baru berdasarkan rizom lobak. Hanya ada satu masalah: saintis belum tahu bagaimana meneutralkan "aroma" lobak yang tidak biasa untuk ubat gigi.

Sifat berbahaya dari lobak kuda

Horseradish merengsakan selaput lendir dan kulit dan boleh menyebabkan luka bakar jika disalahgunakan. Juga, harus digunakan dengan hati-hati pada penyakit saluran pencernaan, ginjal dan hati tertentu, termasuk gastritis kronik, bisul dan kolitis dari pelbagai asal usul. Ia dianggap sebagai kontraindikasi terhadap penggunaan lobak dan masa kanak-kanak.

Juga, jangan gunakan lobak untuk keradangan akut pada organ dalaman, semasa kehamilan dan dalam kes intoleransi individu..

Dianjurkan untuk membatasi pengambilan lobak, kerana dalam dosis besar dapat meningkatkan tekanan darah dan menyebabkan pendarahan sampingan. Bahkan tidak digalakkan untuk wanita yang mengalami masalah berat badan, kerana ini meningkatkan pendarahan..

Di samping itu, doktor tidak menasihati orang yang menggunakan ubat-ubatan dengan levomycytin untuk makan lobak, kerana komponen antimikroba yang terkandung dalam produk mengganggu tindakan ubat tersebut..

Dari video tersebut, anda akan mengetahui keseluruhan proses pembuatan lobak buatan sendiri, dari penggalian hingga penyajian.

Ciri-ciri tumbuh lobak

Desa Horseradish atau lobak (lat.Armoracia rusticana) adalah ramuan abadi keluarga Cruciferous atau Kubis.

Tumbuhan ini cukup luas dan boleh dijumpai di alam liar di seluruh Eurasia, termasuk Siberia. Tidak lama dahulu, lobak dibawa ke Amerika, di mana dia dapat menyesuaikan diri dengan mudah.

Secara semula jadi, kilang itu lebih suka tempat yang dilembabkan dan diterangi dengan baik, oleh itu, selalunya ia dapat dijumpai berhampiran pantai takungan air tawar..

Horseradish secara aktif digunakan oleh orang Mesir kuno, Rom dan Yunani sebagai perasa pahit dan pedas. Dan bahkan sekarang, rasa aneh dan bau lobak pedas dihargai oleh banyak masakan di dunia dan sering digunakan dalam memasak..

Sekitar akhir abad kelapan belas, bumbu ini mulai banyak dikeluarkan oleh sawi, yang lebih murah untuk pembuatan dan mengekalkan sifatnya untuk waktu yang lama. Faktanya adalah bahawa keperitan dan kepedihan semula jadi, serta aroma ciri lobak, mengekalkan tidak lebih dari dua hari, bermula dari saat persiapan, dan kemudian secara beransur-ansur kehilangan kekuatan..

Di Belarus, Lithuania dan Volyn, perasa lobak dihasilkan berdasarkan cuka. Ia disebut "lobak dalam bahasa Poland". Di samping itu, kvass diseduh dari akar tanaman dan vodka "hrenovka" yang popular disediakan..

Di Ukraine, lobak secara tradisional digunakan sebagai bumbu pedas untuk daging jeli, daging dingin dan ikan jeli, dan daun tanaman digunakan sebagai rempah untuk memetik dan memetik cendawan, timun, tomato dan sayur-sayuran lain.

Saudara kandung lobak termasuk tanaman seperti wasabi (eutrem Jepun) dan katran, juga termasuk dalam keluarga Kubis. Mereka boleh dipanggil pengganti lobak kerana ia serupa dengan ciri pemakanan dan rasa. Lebih-lebih lagi, wasabi sering disebut sawi hijau atau lobak Jepun..

Penerangan mengenai tanaman

Rimpang lobak merah mempunyai warna terang. Ia panjang, kuat, berdaging dan banyak kepala. Ia dapat menembusi tanah hingga kedalaman dua meter.

Batangnya berlubang, lurus, berkerut, bercabang ke bahagian atas tanaman. Ia boleh mencapai ketinggian dari 50 sentimeter hingga satu setengah meter.

Daun lobak besar, basal, bujur, tali pusat di pangkal. Dalam kes ini, yang lebih rendah mempunyai bentuk yang dibahagi dengan pin, dan yang atas adalah linier.

Horseradish mekar dengan bunga putih, yang dikumpulkan perbungaan. Mereka mempunyai bentuk yang betul dan dikumpulkan dalam perbungaan racemose yang panjang, membentuk apa yang kelihatan seperti cabang ungu. Panjang kelopak mencapai 6 milimeter.

Tempoh berbunga bermula pada bulan Mei dan berakhir pada bulan Jun.

Buahnya berukuran kecil dan panjang memanjang sekitar 5 milimeter, mengandungi empat achen di dalamnya.

Komposisi tanaman

Semua bahagian lobak mengandungi sejumlah besar minyak pati, yang mempunyai aroma yang kuat dan rasa pedas. Di samping itu, tumbuhan ini mengandungi karbohidrat, lemak, kanji, lisozim protein, karotena, tiamin, bahan resin dan nitrogen, asid organik, vitamin B dan C.

Bagi unsur makro dan mikro, lobak mengandungi: kalium - hingga 580 mg%, natrium - 140 mg%, fosfor - 130 mg%, kalsium - 118 mg%, magnesium - 36 mg%, zat besi - hingga 2 mg%, mangan - hingga 0.9 mg%, tembaga - hingga 0.4 mg% dan sebagainya.

Asas ubat adalah sinigrin glikosida. Menurunkan tahap glukosa, garam kalium berasid dan sinigrin isotiosianik (minyak mustard) hanya memberikan rasa pedas dan aroma ciri yang terkenal.

Kerana jumlah nutrien yang banyak, tanaman ini digunakan secara aktif dalam perubatan tradisional..

Horseradish mempunyai sifat antiparasit dan koleretik, digunakan dalam perawatan selsema dan batuk, penyakit saluran gastrointestinal, penyakit hati, anemia, rematik dan gout.


Selain itu, ia memberi kesan positif pada fungsi usus dan dapat menurunkan tekanan darah..

Jus lobak biasanya digunakan untuk kolitis, urolithiasis, hepatitis, dan untuk ketidakteraturan haid.

Horseradish juga mempunyai kesan antibakteria yang kuat. Sebagai contoh, pada zaman dahulu, untuk membersihkan air dari patogen, akar tanaman yang dicuci dan disucikan diletakkan di dalamnya..

Ciri-ciri yang semakin meningkat

Horseradish adalah tanaman abadi dan berkembang biak baik dengan bantuan biji dan secara vegetatif.

Ia cukup bersahaja dan tahan lasak, oleh itu ia tahan beku walaupun teruk. Pada masa yang sama, tanaman dapat bertindak dengan agresif terhadap tanaman lain, menekannya seperti rumput liar.

Untuk lobak kuda, tempat yang diterangi cahaya matahari di pinggir laman web berhampiran pagar sangat sesuai.

Mana-mana tanah sesuai (tanah hitam, loam atau berpasir), tetapi lebih baik membaja dengan humus (10 kilogram substrat per meter persegi). Sekiranya tanah liat dan berat, disarankan untuk menambahkan pasir dan gambut ke dalamnya.

Tapak ini pertama kali digali dan dibebaskan dari sisa tanaman dan rumpai, dan dengan bermulanya baja mineral musim bunga harus ditambahkan ke dalamnya (30 gram garam kalium, 30 gram superfosfat dan jumlah amonium nitrat yang sama per meter persegi).

Biji lobak bukanlah komoditi langka, tetapi kerana intensitas tenaga kerja yang berlebihan dan jangka masa proses penanaman, pemilik kebun sayur lebih suka menyebarkannya bukan dengan biji, tetapi oleh bagian rimpang.

Untuk tujuan ini, tanaman akar dituai sejak musim luruh, dan kemudian disimpan di bilik bawah tanah atau ruang bawah tanah hingga musim bunga. Untuk ini, proses lateral yang sihat dari akar utama sepanjang 25 sentimeter dan setebal kira-kira satu sentimeter sesuai..

Dua minggu sebelum menanam di tanah, akarnya harus diletakkan di tempat yang hangat dan ditutup dengan kain lembap sehingga mereka memanaskan dan memulakan tunas. Sebelum menanam secara langsung di tanah, mereka dipotong menjadi keratan penanaman hingga 10 sentimeter. Dalam kes ini, bahagian atas tulang belakang dipotong melintang, dan bahagian bawah pada sudut miring. Ini dilakukan agar tidak menanam pemotongan "terbalik".

Horseradish biasanya ditanam pada akhir Mac atau awal April..

Sekiranya keratan digali pada musim bunga untuk tujuan menanamnya, maka ini mesti dilakukan seawal mungkin, bahkan sebelum tanaman itu meninggalkan dedaunan.

Keratan hendaklah ditanam dalam 4-6 keping per meter persegi kawasan pada jarak sekitar 40 sentimeter antara satu sama lain. Dalam kes ini, jarak antara barisan atau rabung harus sekitar 60-70 sentimeter.

Keratan harus diletakkan di tanah secara miring pada sudut 45 °, dan cuba lakukan ini dengan berhati-hati agar tidak merosakkan tunas penetasan. Bahagian atas pemotongan harus 5 sentimeter di bawah permukaan tanah.

Dengan penampilan pucuk pertama, disarankan untuk menipisnya dengan teliti, hanya meninggalkan yang tertinggi dan terkuat.

Sekiranya tanaman mula tumbuh dengan kuat dan menenggelamkan tanaman lain, sistem akarnya mesti ditipis. Ini biasanya dilakukan pada pertengahan musim panas. Rimpang lobak harus digali, dan kemudian beberapa cabang lateral yang paling ditumbuhkan harus dikeluarkan. Pada akhir prosedur, akar yang dipendekkan harus ditutup dengan teliti dengan tanah, tanah harus diremas dan disiram dengan banyak.

Anda boleh menanam tanaman pada musim gugur. Ini biasanya dilakukan pada pertengahan Oktober..

Horseradish boleh tumbuh dengan selamat di satu tempat tanpa pemindahan selama lima atau lebih tahun. Namun, pekebun harus ingat bahawa rimpang tanaman abadi secara beransur-ansur menjadi ligna, menjadi kasar dan, apabila diproses, tidak lagi menghasilkan produk berkualiti tinggi..

Penjagaan lobak tidak sukar. Dia perlu memastikan penyiraman secara berkala (terutama pada waktu kering), penyiangan dan pelonggaran tanah tepat pada masanya.

Penuaian dilakukan pada akhir bulan Oktober, apabila daun lobak akan mati dan berubah menjadi kuning.

Untuk mengeluarkan tanaman dari tapak, dengan awal musim bunga, ia dapat ditutup dengan beberapa bahan padat yang tidak membenarkan warna melewati. Untuk tujuan ini, sebagai contoh, kepingan bahan bumbung atau filem plastik legap yang kuat sesuai. Tidak lama lagi kilang itu akan mati kerana kekurangan cahaya matahari..

Dari penyakit berbahaya, lobak, seperti kebanyakan tanaman salib, paling sering terkena busuk putih, layu verticillary (layu) dan mosaik virus.

Sekiranya terdapat penyakit kulat, sulfat tembaga, cecair Bordeaux atau sebarang persediaan lain yang mengandungi tembaga membantu melindungi tanaman. Tetapi untuk jangkitan virus, jika terjadi infeksi, disarankan untuk menggali dan menghilangkan lobak sepenuhnya, kerana virus ini sulit diobati.

Daripada serangga perosak, lobak paling sering dirosakkan oleh kumbang bunga rogol, kutu busuk dan rama-rama. Sebagai alat perlindungan, ubat seperti "Actellik", "Zolon", "Etafos" biasanya digunakan.

Kuda biasa: sifat berguna dan kontraindikasi

Horseradish adalah ramuan abadi dari keluarga salib, yang mempunyai rimpang berdaging tebal dengan akar lateral nipis, yang merupakan nilai pemakanan dan perubatan utama.

Ciri khas: batang - lurus, bercabang, setinggi 40... 120 cm; daun bervariasi dalam ukuran dan bentuk pada tahap batang yang berlainan: bahagian bawahnya sangat besar, mencapai panjang 40 cm, dibahagi dengan tepat, bergelombang di sepanjang pinggir (crenate), lebih dekat ke puncak - lonjong-panjang atau lurus, bunga yang lebih kecil berwarna putih, dalam bentuk berbilang bunga sikat yang terletak di bahagian atas batang, kelopak panjang, dua kali panjang sepal, reticulate-veined, mekar pada bulan Mei - Jun, tetapi selalunya tanaman itu tetap tanpa bunga, dengan beberapa daun basal; buah - buah kecil.

Kandungan:

Habitat

Lobak liar tumbuh dengan baik di padang rumput basah, tebing dan dataran banjir sungai, sungai, ia terdapat di antara semak belukar, willow; dapat mengembangkan kebun dan plot tanah berhampiran perumahan sebagai rumpai yang diagihkan di Rusia tengah, Ukraine, dan juga di Siberia Barat.

Tanah air lobak liar dianggap sebagai barat daya Eropah.Horseradish mula ditanam di Jerman pada Zaman Pertengahan dan kini terdapat di banyak negara di dunia. Dalam penanaman sayuran domestik, varieti tempatan ditanam: Rostovsky, Suzdalsky, dalam beberapa tahun terakhir Atlant, Valkovsky, Marune telah dibiakkan. Dianjurkan untuk menanam kultivar di satu tempat tidak lebih dari 2 tahun, jika tidak, rimpang menjadi kayu dan bercabang dan ternyata hampir tidak sesuai untuk makanan. Kualiti pengguna lobak juga bergantung pada tanah - chernozems dan loams lembap adalah yang paling digemari, pada rimpang berat ia menjadi berkayu dan memperoleh rasa yang tidak menyenangkan; lobak tidak tumbuh di tanah kering dan lembap. Tanpa penjagaan yang sewajarnya, kultivar biasanya berlari liar dan kadang-kadang menyerang sebidang tanah besar dengan menyemai sendiri.

Komposisi lobak

Dari segi komposisi kimia, lobak liar dan ditanam sangat serupa. Nilai rempah dan rasa utama tanaman dikaitkan dengan minyak pati dan mustard, yang mempunyai kesan fitonutida yang kuat, dan minyak mustard alil, yang mendorong rembesan jus gastrik dan pencernaan yang lebih baik. Dari jus lobak segar, zat protein diasingkan - lisosin, yang juga menekan perkembangan mikroorganisma. Sifat-sifat ini diambil kira dalam pemeliharaan dan penyimpanan makanan. Juga telah terbukti bahawa lisosin meningkatkan daya tahan terhadap penyakit berjangkit, mempunyai kesan yang merugikan pada banyak virus.

Rimpang lobak mengandungi 55... 250, dan daun hijau - sehingga 350 mg% vitamin C, yang diawet dengan baik (setelah penyimpanan 5... 6 bulan, tinggal hingga 100 mg%). Sekiranya akar dibersihkan dan dihancurkan, kandungan vitamin C mula menurun dengan mendadak - dalam lobak parut, setelah beberapa jam, hanya jejak asid askorbik yang tersisa sebagai akibat peningkatan oksidasi bahan ini. Oleh itu, jisim rizom yang dihancurkan harus segera dicurahkan dengan larutan cuka - vitamin C lebih stabil dalam persekitaran yang berasid, dan rasa bumbu akan bertambah baik.

Daunnya kaya dengan karotena, vitamin B1, B2 dan PP. Komposisi mineral lobak adalah pelbagai: 100 g akar mengandungi 579 mg garam kalium, 140 - natrium, 119 - kalsium, 130 - fosforus, 36 - magnesium; dari unsur surih - tembaga, besi, mangan; 23... 32% bahan kering, termasuk... 15% karbohidrat dan 2... 4.5% protein Adalah selamat untuk mengatakan bahawa sayur-sayuran yang tidak mencolok ini adalah harta sebenar bahan aktif biologi.

Kegunaan dan khasiat lobak merah yang berguna

Sifat penyembuhan tumbuhan telah digunakan sejak zaman kuno. Di klinik abad ke-17. lobak disebut sebagai agen anti-barah. Sudah pada abad ke-18. dia dikreditkan dengan pelbagai tindakan terapi: antiscorbutic dan anti-inflamasi, pengatur darah dan pembersih darah, anthelmintik dan diuretik.

Lobak parut luar digunakan sebagai ganti sawi untuk selesema, radiculitis dan sakit lumbal, mereka melumasi tisu dan membungkus tempat yang sakit, sementara bahan pembakar bertindak sebagai agen yang mengganggu dan menjengkelkan. dalam mandi dengan lobak parut. Infus air dan jus lobak segar digunakan untuk mencuci luka bernanah dan bisul, dimasukkan ke telinga untuk radang, berkumur dengan infus.

Penyerapan air dan alkohol boleh digunakan untuk tujuan kosmetik, mengelapnya ke seluruh muka untuk menghilangkan jeragat dan bintik-bintik penuaan..

Di negara-negara Eropah Barat, lobak telah lama digunakan untuk gout, rematik, tetes, batu di pundi kencing, peradangan saluran pernafasan.

Walau bagaimanapun, dalam beberapa penyakit, lobak dikontraindikasikan..

Oleh itu, penggunaannya dalam penyakit kardiovaskular menyebabkan peningkatan degupan jantung, sekiranya ulser gastrik dan duodenum - keradangan selaput lendir saluran gastrointestinal dan kemungkinan timbulnya.

Untuk badan yang sihat, lobak adalah tonik umum yang baik, yang, bagaimanapun, harus digunakan secara sederhana. Ia merangsang selera makan, meningkatkan aktiviti rembesan gastrik, sangat berguna untuk tujuan pencegahan sekiranya berlaku mental dan fizikal yang berlebihan. Perlu diperhatikan adalah pengalaman VM Zubchenko, seorang Muscovite, yang menawarkan minuman menyegarkan yang disebut "Vigor": lulus 0.5 kg rizom lobak yang disiapkan melalui penggiling daging, kemudian tuangkan 1.5 liter air rebus sejuk dan bersikeras selama seminggu; tapis infusi dan campurkan dengan 0.5 kg madu segar, simpan campuran di tempat yang sejuk selama seminggu lagi; mengambil 1 sudu minuman seperti itu sebelum makan membangkitkan selera makan dan meningkatkan kecekapan.

Horseradish tidak sama dalam diet dan tidak tergantikan sebagai perasa panas untuk makanan ringan yang tidak beragi. Meja lobak disajikan dengan ham, jeli, ikan jeli, beberapa hidangan daging.

Daun muda segar ditambahkan ke sup, sup kubis, dan pelbagai salad sayur-sayuran disediakan daripadanya. Bersama akarnya, daun ini ditambahkan ketika memetik dan memetik timun, tomato, kubis, cendawan. Banyak suri rumah meremehkan satu sifat lobak yang sangat penting: fitonutida daun dan akar mempunyai kesan buruk pada mikroba. Daun lobak dapat digunakan bukan hanya untuk pemprosesan, tetapi juga untuk memanjangkan jangka hayat produk yang mudah rosak. Mereka digunakan untuk memindahkan potongan daging, ikan di dalam bekas yang ditutup. Kes telah dijelaskan di mana ikan segar disimpan dalam balang kaca selama beberapa hari pada suhu bilik kerana penambahan lobak.

Bahan mudah menguap yang dibebaskan oleh lobak dapat memperpanjang jangka hayat buah-buahan dan buah beri. Eksperimen dalam keadaan makmal menunjukkan bahawa jika anda meletakkan sedikit lobak parut di bahagian bawah desikator, dan meletakkan buah dan beri yang mudah rosak (pir, plum, anggur) di atas gasket, maka tempoh penyimpanannya akan meningkat hingga beberapa bulan.

Daun lobak muda diperam seperti kubis dan digunakan untuk memasak sup kubis. Sandwic lazat dibuat dari lobak parut yang dicampurkan dengan mentega, atau hanya untuk memuaskan selera makan, ambil satu sudu teh lobak parut yang dilembutkan dengan madu atau gula pasir sebelum makan (sandwic juga dibuat dari campuran ini). Mana-mana sandwic boleh dihiasi dengan daun lobak - ia akan cantik dan berguna. Jadi peribahasa lama - "Lobak lobak tidak manis" - sesuai hanya dalam arti kiasan.

Pada tahun 20-an. di wilayah Perm, serbuk lobak kering digunakan sebagai ganti ammonia untuk menghidupkan orang yang lemah akibat kelaparan. Biarkan ingatan semacam itu bagi sebagian pembaca sebagai penyimpangan dari teks, tetapi apa yang dialami tidak dapat dilupakan.

Pengumpulan dan perolehan

Untuk tujuan makanan dan perubatan, lobak dituai pada musim luruh atau awal musim bunga. Rimpang digali dengan sekop, dibersihkan dari tanah, bahagian tanah dipotong dan akar cacing dan busuk kecil dibuang. Semasa menuai akar untuk penyimpanan segar, anda harus berusaha untuk tidak merosakkan bahagian atas rimpang. Rimpang panjang boleh dipotong hingga 25 cm, diikat dalam tandan, diletakkan di dalam kotak kayu atau dulang dan ditaburkan dengan pasir atau gambut yang bersih dan sedikit lembap. Rimpang berdaging tebal hingga diameter 6 cm terpelihara dengan baik, akar kecil pada musim bunga dapat digunakan untuk penanaman.

Akar lobak segar disimpan dengan cara yang sama seperti akar lobak merah - pada suhu 0... + 2 ° C dan kelembapan relatif 80... 85%.

Sebilangan akar yang dituai boleh dikeringkan. Untuk ini; setelah menggali, membersihkan dari tanah, memotong batang dan daun, rimpang dibasuh dengan baik dalam air sejuk, dibersihkan dari akar tipis lateral dan dikeringkan di udara. Kemudian mereka dipotong halus ke dalam bulatan atau pinggan dan dikeringkan di dalam ketuhar atau ketuhar dengan pintu terbuka, mencegah terbakar. Akar yang dicincang halus kering dengan baik pada bateri yang dipanaskan, tersebar di lapisan nipis di atas kertas atau loyang logam. Sekiranya pinggan tidak pecah, mereka boleh dikeringkan di dalam ketuhar. Lobak kering digiling terbaik di kilang kopi, dibungkus dengan balang dengan penutup yang ketat, dan disimpan di tempat yang sejuk. Serbuk digunakan sebagai perasa untuk pelbagai hidangan, dicairkan dengan air dan menambah garam dan cuka secukup rasa.

Kontraindikasi terhadap lobak kuda

Kontraindikasi pada gastritis dengan keasidan tinggi, ulser gastrik dan ulser duodenum. Untuk tujuan perubatan, ia tidak sesuai untuk kolitis. Ia mesti dihapuskan sepenuhnya dalam penyakit ginjal yang meradang. Pankreas tidak mesra dengan lobak. Dengan dos lobak yang tinggi, gastroenteritis dapat berkembang. Penggunaan sebagai diuretik adalah dibenarkan, tetapi mesti dikecualikan sekiranya edema patologi buah pinggang.

Dos yang besar boleh menyebabkan luka bakar pada membran mukus mulut, perut, usus.

Wikipedia tanaman Kuda Kuda

Di Rusia, lobak mungkin mulai tumbuh dari abad ke-9, telah lama digunakan sebagai rempah dan sebagai tanaman ubat. Horseradish datang ke Eropah pada awal abad ke-15. Ia mendapat populariti tertentu di Jerman dan negara-negara Baltik. Inggeris memanggil lobak "lobak" dan menggunakannya secara eksklusif untuk tujuan perubatan. Horseradish kini ditanam di banyak negara di seluruh dunia, terutama sebagai tanaman sayur.

Penanaman

Horseradish tidak memerlukan tanah, tetapi untuk membentuk akar besar yang besar, ia memerlukan tanah subur, tanah liat atau berpasir. Lebih suka tempat yang cukup lembap dan terang. Disebarkan oleh segmen rimpang. Nitrogen yang berlebihan di bahagian atas berpakaian menyebabkan percabangan akar yang berlebihan. Akarnya dapat digali sejak tahun kedua kehidupan tanaman. Ini harus dilakukan pada akhir musim luruh setelah daunnya mati atau pada awal musim bunga sebelum ia muncul..

Aplikasi memasak

Horseradish paling banyak digunakan sebagai bahan tambahan rempah dan perasa dalam memasak, di mana akar dan daun parut segar atau cincang digunakan; sebagai rempah untuk mengasin dan memetik timun, tomato, cendawan, bit merah dan untuk memetik kubis. Akar digunakan untuk menyiapkan bumbu dengan nama yang sama - lobak, dan juga sebagai sebahagian daripada campuran yang lebih kompleks, misalnya, Horseradish (saus), kvass dengan lobak, lobak.

Untuk masa yang lama, lobak dicampur dengan komponen lain adalah perasa yang sangat diperlukan untuk jeli dan aspik ikan, dan juga untuk daging rebus sejuk. Horseradish disajikan dengan daging goreng, sosej, daging asap, ham, daging babi berlemak, daging lembu rebus, lidah dan daging panggang. Ia ditambah dengan pelbagai mayonis, keju kotej, yoghurt, sauerkraut, timun dan sayur-sayuran lain. Campuran ini disajikan dengan daging goreng, rebus, ikan, makanan ringan.

Campuran lobak parut dengan krim masam atau epal berfungsi sebagai perasa yang baik untuk ikan, terutama ikan mas, ikan kod, belut dan salmon.

Permohonan dalam bidang perubatan

Di Rusia dan di Rusia, lobak telah lama digunakan secara meluas dalam perubatan rakyat. Jus akar mempunyai sifat antibakteri yang jelas, digunakan untuk influenza, untuk membilas mulut dan tekak untuk sakit tekak, radang amandel, sakit gigi, ia diletakkan di telinga dengan radang dan pembuangan bernanah. Jus lobak segar dan pencairan berairnya meningkatkan rembesan asid hidroklorik di dalam perut dan berkesan dalam rawatan gastritis anacid (pengambilan lobak berbahaya pada penyakit radang saluran pencernaan, hati dan ginjal). Dalam eksperimen, ditunjukkan bahawa rebusan berair lobak mempunyai kesan positif dalam rawatan disentri, penyakit hati dan giardiasis, serta hipertensi. Kerana kandungan vitamin C yang tinggi di semua bahagian tanaman, lobak digunakan sebagai bahan tambahan dalam pengobatan hepatitis virus. Akarnya, diseduh dalam bir dengan beri juniper, digunakan untuk tetes.

Dalam pengobatan rakyat, lobak digunakan sebagai alat untuk meningkatkan selera makan, untuk meningkatkan aktivitas saluran pencernaan, untuk edema, penyakit ginjal, pundi kencing dan hati, sebagai ekspektoran untuk radang saluran pernafasan atas. Dengan penyakit kudis, kecenderungan pendarahan, keletihan fizikal dan mental, malaria, mereka menggunakan tincture akar lobak di dalamnya, dan melengkung dalam bentuk kompres sebagai agen perengsa dan mengganggu (agak lemah daripada mustard) digunakan secara luaran untuk sciatica, gout, rematik, dan juga untuk rawatan luka bernanah... Petrus Agung mengeluarkan keputusan, yang menurutnya di setiap halaman harus ada beberapa perempat vodka yang tidak berharga, terutama bagi orang-orang yang melakukan kerja fizikal. Losyen dengan lobak parut digunakan untuk lebam dan luka kulit kulat.

Dalam kosmetik, penyerapan lobak menghilangkan jeragat, bintik-bintik dan selaran matahari di wajah.

Peribahasa dan ucapan

  • Ephraim suka lobak, dan Fedka suka lobak.
  • Di negeri asing dan manis di sawi, dan di tanah air dan neraka untuk lolipop.
  • Saya tidak gembira dengan parutan yang sial, tetapi menari di sisinya.
  • Halo untuk halo dan cinta untuk cinta, dan untuk iri hati - lobak dan lada, dan itu bukan dari meja kami.
  • Sebiji lobak datang, ya neraka, ya buku Ephraim (puasa hebat).
  • Cacing itu dikaburkan dalam lobak selama tujuh tahun, tetapi tidak mengetahui rasanya (Ukraine).
  • Pike yang sama, tetapi dengan neraka.
  • Fuck memang murah, tapi apa gunanya? (Bahasa Ukraine.)
  • Lobak lobak tidak lebih manis (lobak lobak tidak lebih manis, setan lobak tidak lebih ringan; lobak lobak tidak lebih manis, arang tidak lebih jelaga).
  • Apa-apaan, mustard apa - tidak banyak perbezaan (Ukraine).

Pengelasan

Taksonomi

Spesies Horseradish adalah anggota genus Horseradish (Armoracia) dari keluarga Kubis (Brassicaceae) dari Kubis urutan (Brassicales).

Desa Horseradish, atau biasa.

Walaupun rasa yang membakar dan bau tertentu, lobak telah lama berteman dengan orang-orang. Ia bahkan dikenali oleh orang Mesir kuno, dan orang Yunani kuno yang memberikannya nama autoracea, yang kemudian menjadi nama botani generik dari tumbuhan yang tidak biasa ini..

Fakta bahawa lobak kuda diketahui oleh orang Slavia sejak dahulu lagi dibuktikan dengan akar biasa dalam nama tumbuhan ini dalam hampir semua bahasa Slavia. Kuda Kuda di kalangan bangsa Slavia dianggap sebagai simbol kekuatan dan kekuatan watak. Sebutan pertama mengenai lobak budaya di Rusia bermula pada abad ke-6. Sebelum itu, orang Slavia menggunakan lobak liar. Sikap hormat nenek moyang kita terhadap tanaman ini telah dibawa ke zaman kita oleh peribahasa lama - "Kebun tanpa lobak, seperti kawanan tanpa gembala." Suzdal dianggap sebagai "ibu kota" lobak kuda di Rusia, kerana orang-orang Suzdal yang, pada suatu ketika dahulu, adalah antara yang pertama di Rusia yang mulai menanam lobak di ranjang di lembah sungai, mengubahnya dari orang buas menjadi penghuni terhormat di mana-mana kebun sayur Rusia. Sehingga hari ini, koki dan tukang kebun berpendapat bahawa lobak Suzdal adalah yang paling enak dan paling jahat.

Hari ini lobak tumbuh di seluruh bahagian Eropah di Rusia, di Siberia Barat dan Tengah. Lebih sering dijumpai di padang rumput lembap, di sepanjang tebing sungai, di tanah terbengkalai, ia banyak ditanam di pondok musim panas dan kebun sayur.

Potret botani

Desa Horseradish, atau biasa (Armoracia rusticana) adalah tanaman rimpang herba abadi pedas-aromatik. Horseradish membentuk akar umbi, tebal dan berdaging, mencapai diameter 8-10 cm, dengan sebilangan besar tunas tidak aktif disusun dalam lingkaran sepanjang keseluruhannya. Dari tunas yang tidak aktif ini, dalam keadaan yang baik, akar dan roset daun yang baru dapat terbentuk. Sistem akarnya berserat, dengan akar bertali yang kuat ditutup dengan kulit putih kekuningan. Di tanaman ini, biasanya terletak cukup padat di lapisan tanah atas pada kedalaman 25-30 cm, merata ke semua arah hingga 60 cm. Akar dapat masuk ke dalam tanah hingga kedalaman 5 m.

Pada tahun pertama kehidupan, lobak membentuk roset basal, yang terdiri daripada 6-11 daun bujur besar di tangkai panjang. Daunnya utuh, dengan pinggiran crenate, hijau tua atau hijau. Daun batang tengah dipisahkan secara pinat, bahagian atasnya lurus, hampir keseluruhan. Pada tahun kedua, tanaman ini mengembangkan batang bunga yang tegak dan bercabang setinggi 50-150 cm dan lebih banyak lagi. Mekar pada bulan Jun-Julai. Pembungaan berlangsung sehingga sebulan. Bunga kecil, putih, dengan aroma yang menyenangkan, dikumpulkan dalam perbungaan racemose. Dari awal mekarnya bunga hingga layu, diperlukan 2 hingga 5 hari, dan setiap pagi mereka terbuka, dan pada waktu malam mereka menutup lagi. Buahnya berbentuk polong dua sel panjang atau bulat sepanjang 1,5-2,5 cm dengan empat biji. Ia akan masak pada bulan Ogos. Biji lobak merah-coklat, sangat kecil. Jisim 1000 biji ialah 0.4 g. Kadar percambahan biji adalah rendah - 20-25%. Dalam bentuk yang diusahakan, benih tidak diatur, tanaman ini membiak secara vegetatif.

Horseradish adalah tanaman penyerbukan silang. Serbuk sari terutama dibawa dari bunga ke bunga oleh serangga.

Horseradish mempunyai ketahanan musim sejuk yang sangat baik, tahan kekeringan dan daya hidup keseluruhan. Tumbuhan dewasa dapat menahan suhu serendah -25 ° C, daun muda pada musim bunga - hingga -8 ° C. Walaupun tanaman ini dapat tumbuh di mana-mana tanah, hasil yang tinggi hanya dapat diperoleh di tanah yang subur dan subur. Budaya ini responsif terhadap penggunaan baja organik dan mineral. Horseradish dapat tumbuh di satu tempat selama lebih dari lima tahun, namun, akar pusat lama tanaman abadi berkualiti rendah, konsistensi kasar dan rasa pahit. Biasanya akar tanaman tahun pertama - kedua dituai untuk tujuan makanan..

Khasiat lobak kuda yang berguna

Selama lebih dari satu abad, orang Slavia telah mengetahui sifat penyembuhan tumbuhan ini dan lobak berjaya digunakan dalam perubatan rakyat kita untuk kegunaan luaran dan dalaman. Akar dan bunga lobak digunakan untuk tujuan perubatan..

Akar lobak mengandungi sejumlah besar vitamin B1, B2, B3, B9, E, PP, C, asid askorbik dan nikotinik, gula, karbohidrat, saponin, lemak, flavonoid, fitonutida, bahan nitrogen dan resin, pentosans, lisozim, karotena, garam mineral dan sebatian organik, serta kalium, magnesium, kalsium, natrium, fosfor, besi, arsenik, klorin, sulfur, mangan, tembaga. Horseradish mempunyai bau yang sangat dikenali dan rasa pembakaran yang spesifik kerana kehadiran di semua bahagian tanaman pati minyak mustard alil, kandungannya antara 50 hingga 215 mg per 100 g bahan mentah.

Selama berabad-abad, lobak telah digunakan di Rusia untuk tujuan penting lain, iaitu untuk menghilangkan mabuk.

Perhatikan bahawa bumbu siap pakai yang dijual di kedai bertujuan untuk digunakan secara eksklusif untuk tujuan makanan, praktikalnya tidak mempunyai kesan terapeutik. Masalahnya adalah bahawa sifat perubatan akar lobak segar hanya bertahan selama dua minggu setelah ia dihancurkan..

Horseradish dalam masakan

Akar dan daun lobak digunakan dalam masakan dan ditambahkan ke pelbagai jenis hidangan. Rimpang lobak mempunyai bau pedas yang sangat menyakitkan, dan pada mulanya rasanya sedikit manis, sedikit kemudian ia menampakkan dirinya sebagai sangat pedas dan menyengat. Daun lobak terasa kurang pedas daripada rimpang.

Salah satu perasa yang paling biasa dari rimpang lobak, biasanya rasanya yang sangat pedas - lobak parut dengan cuka - disajikan, paling kerap, dengan hidangan daging rebus dan ikan, serta dengan daging jeli. Daun ini digunakan untuk memetik dan mengasinkan sayur-sayuran, kerana mengandungi sejumlah besar bahan bakteria - allyl isocyanates dan isopropyl isocyanates. Di samping itu, daun muda mengubah rasa pelbagai salad dan sup dengan senang..

Ia juga ditambahkan ke dalam berbagai mayonis dan krim masam, dicampur dengan keju kotej dan yogurt. Campuran ini disajikan dengan daging - goreng, rebus atau panggang, serta ikan dan pelbagai makanan ringan. Campuran lobak parut dengan krim masam atau epal, air atau wain sangat baik dengan ikan, terutama ikan mas, ikan kod, belut dan salmon.

Lobak yang ditambahkan pada hidangan ikan atau daging tidak hanya akan menjadikannya lebih sedap, tetapi juga membantu mencerna makanan dengan betul..

Beberapa petua berguna:

- Akar lobak merah paling banyak digunakan parut. Perlu diingat bahawa semakin halus anda mengisar atau memotong akar lobak, semakin tajam.!

- Untuk mengekalkan rasa asli lobak merah dalam hidangan panas sebanyak mungkin, tambahkan pada hujung memasak dan matikan api segera.

- Asid sitrik dan cuka ringan mengurangkan rasa pedas lobak dan menstabilkan baunya. Anda boleh membuat perasa lobak yang lebih lembut jika anda menambah 1/2 sudu teh garam dan 2-3 sudu cuka putih ke satu cawan (240 ml) akar segar parut..

Peminat daging dari api terbuka akan tertarik untuk mengetahui bahawa daun lobak sangat sesuai untuk memanggang daging di atas arang. Anda boleh membungkus setiap kepingan daging dalam daun lobak dan membakarnya di rak dawai (anda boleh memakannya dengan daun), atau anda boleh meletakkan daun lobak di rak dawai, meletakkan daging di atas, menyusun tomato dan bawang di atasnya, dan sekali lagi daun lobak di atasnya. Bakar sehingga daun berubah menjadi coklat. Daging yang disediakan dengan cara ini mempunyai rasa yang sangat asli, ternyata sangat berair dan tidak pernah hangus.

Kuda Kuda (Armoracia rusticana L.)

Horseradish adalah ramuan abadi yang kuat, berumur satu atau dua tahun dalam budaya. Semua bahagian tanaman, terutama akar, mempunyai sifat perubatan..

Isi kandungan

  • Permohonan
  • Pengelasan
  • Penerangan botani
  • Sebar
  • Perolehan bahan mentah
  • Komposisi kimia
  • Sifat farmakologi
  • Aplikasi dalam perubatan tradisional
  • Rujukan sejarah

Formula bunga

Dalam bidang perubatan

Horseradish bukan tanaman farmakopia, namun, dalam beberapa tahun terakhir dalam perubatan rasmi domestik, minat pada lobak sebagai tanaman ubat telah meningkat dengan ketara, terutama setelah penemuan bahan antibakteria di dalamnya - fitonutida dan lisozim.

Kontraindikasi dan kesan sampingan

Dalam kuantiti yang banyak dan dengan kerap menggunakan lobak (dalam bentuk perasa untuk makanan atau suntikan ubat), kesan sampingan adalah mungkin, terutamanya proses keradangan pada buah pinggang dan saluran gastrousus. Anda perlu berhati-hati ketika memanggang lobak: wapnya boleh menyebabkan batuk yang teruk, radang mata dan mata berair. Penggunaan lobak dikontraindikasikan sekiranya peningkatan keasidan jus gastrik, ulser perut, kolitis dan penyakit lain.

Dalam kosmetologi

Dalam kosmetologi, penyerapan lobak biasa menghilangkan jeragat, bintik-bintik dan selaran matahari di wajah, dan juga memutihkan kulit.

Dalam memasak

Horseradish paling banyak digunakan dalam memasak sebagai perasa perasa pedas. Akar lobak parut digunakan untuk makanan, dan daunnya digunakan sebagai rempah untuk mengasinkan dan memetik timun, tomato, cendawan, bit merah dan untuk sauerkraut. Untuk masa yang lama, akar tanaman ini telah digunakan untuk penyediaan bumbu - lobak, serta dalam pelbagai sos, kvass dengan lobak, lobak. Horseradish dicampur dengan ramuan lain adalah perasa yang sangat diperlukan untuk aspic dan asp ikan, dan juga disajikan dengan daging goreng, sosis, daging asap, ham, daging babi berlemak, daging sapi rebus, lidah, daging panggang, ikan, sosis berlemak dan makanan ringan sejuk lainnya. Juga ditambah dengan pelbagai mayonis, keju cottage, yogurt, sauerkraut, timun. Campuran lobak parut dengan krim masam dan epal adalah perasa yang baik untuk ikan, terutama ikan mas, ikan kod, belut dan salmon. Lobak segar atau sos yang dibuat daripadanya dengan aditif pelembut adalah perasa kegemaran untuk hidangan daging dari banyak orang dari berbagai negara. Contohnya, di Perancis, daging lembu rebus dengan sos lobak merupakan hidangan percutian yang sangat diperlukan..

Pengelasan

Horseradish (lat.Armoracia rusticana) adalah spesies boreal dari genus Horseradish (lat.Armoracia) dari keluarga Cruciferous atau Kubis (lat.Cruciferae, atau Brassicaceae). Genus ini hanya mengandungi 4 spesies rumput abadi, yang diedarkan terutamanya di Eurasia, dua spesies (lobak, atau Lugovoi dan lobak, alias desa) - di bahagian Eropah Rusia dan Siberia.

Penerangan botani

Sebar

Horseradish di alam liar tumbuh di lorong tengah, di Kaukasus Utara dan Siberia, di tempat yang lembap, terutama di sepanjang tebing sungai (Volga, Don, Dnieper). Di Rusia, lobak (kampung) dibiakkan sebagai tanaman kebun di hampir semua tempat, bahkan di Utara Jauh. Lebih suka tempat yang lembap dan terang, tidak memilih tanah, namun tanah yang subur diperlukan untuk membentuk akar besar.

Perolehan bahan mentah

Untuk tujuan perubatan, akar digunakan terutamanya (berdiameter sekurang-kurangnya 1.5 cm), yang dapat digali bermula dari tahun kedua kehidupan tumbuhan. Penuaian biasanya dilakukan pada akhir musim luruh setelah daunnya mati, atau pada awal musim bunga sebelum ia muncul. Akarnya digunakan segar. Mereka digali, digoyangkan dari tanah dan disusun, keratan baru ditinggalkan untuk ditanam. Simpan seperti sayur-sayuran akar dalam kotak dengan tanah, pasir atau gambut di dalam bilik yang gelap dan sejuk atau di ruang bawah tanah. Keratan ditanam dengan segera atau disimpan dengan cara yang sama. Suhu penyimpanan 0 o hingga +3 o C.

Komposisi kimia

Horseradish mengandungi steroid: dalam akar - β-sitosterol, campesterol, flavonoid; pada daun dan bunga - kaempferol, quercetin, 3-O-β-D-glucosyl-β-D-xyloside of kaempferol, 3-O-β-D-glucosyl-β-D-quercetin xyloside; di daun - kaempferol 3-O-glukosida, quercetin 3-O-glukosida; pada bunga - kaempferol 3-О-β-D-glukosida, thioglycosides; sinigrin, gluconasturtsin, isothio- dan thioscyanites di akar; dalam akar - asid allylthiocyanic dan allylisothiocyanic, allylthiocyanate, sebatian lain yang mengandungi nitrogen, minyak mustard - sehingga 0.2%.

Sifat farmakologi

Pewarnaan akar lobak biasa mempunyai banyak khasiat perubatan yang berharga: anti-radang, imunomodulator, antimikroba. Jus akar lobak menunjukkan aktiviti antibakteria, enzimatik, prostacid dan antifuginal serta kesan antibiotik. Di samping itu, persediaan dari akar lobak mempunyai kesan menarik pada organ pencernaan, meningkatkan rembesan saluran gastrousus, dan meningkatkan selera makan..

Aplikasi dalam perubatan tradisional

Di Rusia dan di Rusia, lobak secara tradisional digunakan secara meluas dalam perubatan rakyat. Jus akar sebagai agen antibakteria digunakan untuk selesema, sakit tekak - untuk membilas mulut dan tekak, radang amandel, sakit gigi, ia diletakkan di telinga dengan radang dan pelepasan bernanah. Jus lobak segar dan tincture berairnya berkesan untuk rawatan gastritis anasid, disentri, penyakit hati dan giardiasis, serta hipertensi dan sebagai tambahan dalam rawatan hepatitis virus. Akarnya, diseduh dalam bir dengan beri juniper, digunakan untuk tetes. Dalam pengobatan rakyat, lobak digunakan sebagai alat untuk meningkatkan selera makan, untuk meningkatkan aktivitas saluran pencernaan, dengan edema, penyakit ginjal, pundi kencing, sebagai ekspektoran untuk radang saluran pernafasan atas. Dengan penyakit kudis, kecenderungan pendarahan, keletihan fizikal dan mental, malaria, mereka menggunakan tincture akar lobak di dalamnya, dan melengkung dalam bentuk kompres sebagai agen perengsa dan gangguan tempatan digunakan secara luaran untuk sciatica, gout, rematik, dan juga untuk perawatan luka bernanah. Losyen dengan lobak parut digunakan untuk lebam dan luka kulit kulat, diletakkan di dada dengan serangan batuk asma. Dalam kosmetik rumah, lobak digunakan sebagai ubat untuk jeragat. Losyen atau topeng juga digunakan untuk menghilangkan bintik-bintik usia, dan dalam campuran dengan epal parut, disarankan untuk kulit berpori yang lembap.

Rujukan sejarah

Sastera

  1. Alekseev Yu. E. et al. Tumbuhan herba USSR. V 2 t / Otv. ed. Doktor Biol. Sains Rabotnov T.A.M.: Mysl ', 1971. Jilid 1.P. 415-416.

2. Atlas tumbuhan perubatan USSR / Ch. ed. N.V. Tsitsin. M.: Medgiz, 1962 S. 87-89.