Saya memutuskan untuk memeriksa apakah mungkin menurunkan berat badan menggunakan hari puasa

Teman-teman, kita memasukkan hati dan jiwa kita ke Bright Side. Terima kasih untuk itu,
bahawa anda menemui keindahan ini. Terima kasih atas inspirasi dan mereda.
Sertailah kami di Facebook dan VKontakte

Nama saya Evgeniya dan saya berumur 30 tahun. Di sekolah dan sebagai pelajar, saya tidak berlebihan berat badan, tetapi ketika saya pergi bekerja, kilogram mula kelihatan. Pada mulanya tidak begitu ketara, tetapi kemudian beberapa perkara menjadi kecil. Saya menyeksa diri saya dengan diet dan keluar dari gimnasium basah, hasilnya adalah, tetapi perlu sedikit berehat dan berat badan saya kembali. Musim panas ini saya memutuskan untuk mencuba hari-hari puasa yang popular..

Apa jenis hari puasa di sana, bagaimana mereka bekerja dan sama sekali berfungsi - saya akan memberitahu anda mengenai perkara ini untuk pembaca Bright Side..

Hari puasa adalah diet jangka pendek, yang melibatkan penggunaan satu atau lebih makanan yang tidak melebihi 600-800 kkal sehari

Bersenam secara teratur (tidak lebih dari 1 kali seminggu) membersihkan badan, membantu metabolisme dan menyesuaikan diri untuk menjaga pemakanan yang betul. Seharusnya ada 5-6 makanan kecil sehari, yang membolehkan anda merasa kurang lapar, dan makanan - lebih baik diserap, dan 1.5-2 liter air tulen. Anda perlu memahami bahawa mustahil untuk menurunkan berat badan dalam satu hari, tetapi sangat mungkin untuk membuang toksin, membuang lebihan air dan mengekalkan berat badan anda.

Dari sekian banyak pilihan untuk berpuasa, saya memilih 5 pilihan yang paling mudah dan menarik

Di antara makanan segera terdapat timun, nasi, keju cottage, epal, semangka, kefir, prun, teh hijau dan - oh tuhan! - walaupun pada ais krim. Tetapi ini tidak sesuai untuk semua orang.

Oleh itu, saya memilih diet paling mudah, paling berpatutan dan termurah:

  • pada soba;
  • coklat;
  • wain dan keju;
  • pisang;
  • limau gedang.

Hari ke-1. Soba

Cara melakukan. 250 g bijirin dituangkan semalaman dengan air mendidih, dibahagikan kepada 6 bahagian yang sama dan dimakan tanpa garam dan sos pada siang hari secara berkala. Saya mendapat 650 g produk siap dan 108 g untuk setiap 6 makanan.

Bahagian ke-1, ke-2 dan bahkan bahagian ke-3 bijirin kukus berjalan lancar, saya tidak merasa lapar dan aktiviti di tahap tinggi. Pemikiran soba ke-4 sudah berkedut, dan saya cuba mengabaikan aria paus dari perut saya, tetapi saya masih kehilangan beberapa sudu kepadanya. Saya dan ikan paus sama sekali tidak mahu bahagian ke-5, jadi saya melewatkan makanan ini, tetapi saya masih harus makan.

Hasil hari pada soba

  • Hati, tetapi hambar dan monoton.
  • Cukup mudah dibawa.
  • Keesokan harinya - -2 kg pada timbangan.

Hari ke-2. Coklat

Cara melakukan. Sepanjang hari, disarankan untuk makan 100 g coklat, yang dibahagikan kepada 5 hidangan masing-masing 20 g.Saya memilih coklat gelap, yang dianggap paling sihat. Untuk bersantai, anda boleh menggunakan sedikit kefir atau sepotong roti.

Selera untuk coklat suram dengan cepat, tetapi kembali begitu cepat. Pada waktu makan tengah hari saya merasakan kelemahan dan gegaran di tangan saya, kopi membantu, tetapi tidak lama. Menjelang pukul 16 saya sudah bersedia untuk jatuh ke tangan roti, tetapi saya bertahan. Pada waktu petang saya minum setengah gelas kefir 1%, jika tidak, saya hanya berisiko pingsan. Hari puasa coklat, walaupun namanya, ternyata sama sekali tidak manis, dan bahkan bar coklat kedua hampir tidak dapat menyelamatkannya.

Cara menghabiskan hari puasa dengan betul

Intipati hari puasa adalah penggunaan makanan rendah kalori sepanjang hari untuk mengurangkan perut dan membersihkan usus dan organ lain. Hanya dalam kes-kes yang melampau mereka berpuasa lengkap. Sebelum menggunakan teknik ini, anda perlu belajar memilih makanan untuk jadual pemakanan, berkenalan dengan cara penggunaannya.

  1. Untuk apa hari puasa?
  2. Bagaimana merancang hari puasa
  3. Berapa kerap anda boleh menghabiskan hari puasa
  4. Pilihan hari puasa
  5. Buckwheat dengan kefir untuk menurunkan berat badan
  6. Hari protein
  7. Pada epal
  8. Yogurt
  9. Hari berpuasa pada sayur-sayuran
  10. Pada beras menurut Malysheva
  11. Minum hari puasa
  12. Cara keluar dengan betul
  13. Bolehkah wanita hamil menggunakan hari puasa
  14. Nasihat pemakanan
  15. Ulasan

Untuk apa hari puasa?

Pakar pemakanan mempunyai keseimbangan antara hari puasa dan diet mono setiap hari. Anda tidak akan dapat kehilangan banyak dalam tempoh ini, tetapi hasilnya minus 1-3 kg cukup nyata. Ini dicapai bukan dengan membakar lemak, tetapi dengan membersihkan usus dan membuang lebihan cecair dari badan..

Hari puasa membantu memulakan proses pembakaran lemak di lapisan subkutan. Keluar dari diet yang betul dan mematuhi prinsip diet yang sihat mengaktifkan mekanisme penurunan berat badan.

Dengan memakan makanan yang mudah dicerna, tubuh berpeluang untuk membina semula, menyesuaikan diri dengan diet yang dicadangkan. Sehari selepas memunggah, sejumlah kecil makanan dimakan tanpa sekatan. Diet satu hari yang ketat mengembalikan rasa kenyang walaupun selepas sebahagian kecil.

Kekurangan tekanan pada sistem pencernaan menyumbang kepada pemulihan fungsinya. Berkat kepatuhan terhadap peraturan minum, adalah mungkin untuk memprovokasi pembersihan usus secara semula jadi dari racun dan produk yang diproses.

Dengan penggunaan sistemik larangan harian terhadap makanan, terdapat peningkatan dalam keadaan kulit, penurunan proses patologi yang terjadi di hati. Kerja pundi hempedu kembali normal.

Bagaimana merancang hari puasa

Pilih hari yang tepat untuk memunggah. Pendapat pakar pemakanan mengenai perkara ini tidak jelas - pada awal minggu bekerja. Hujung minggu memecahkan rutin kehidupan sehari-hari yang biasa, yang dapat dilihat walaupun dalam menu yang berubah.

Hidangan gastronomi dan makanan panggang buatan sendiri menjadikan sistem pencernaan lebih sukar. Di samping itu, sebelum sekatan siang hari, terdapat keperluan untuk bersantai (fizikal dan psikologi). Lebih mudah untuk melakukan ini pada masa lapang..

Sekiranya pekerjaan itu dihubungkan dengan latihan fizikal yang berat, lebih baik menjadualkan hari puasa pada hari Sabtu atau Ahad..

Persiapan untuk memunggah harus dimulakan 12-24 jam lebih awal. Dalam tempoh ini, anda perlu mengecualikan:

  • tekanan, kegembiraan berlebihan;
  • aktiviti fizikal yang berat;
  • makan makanan berlemak atau salai, produk separuh siap dan alkohol.

Untuk bersantai, disarankan untuk mengunjungi kolam renang atau sauna, merencanakan perjalanan ke jurusolek atau ahli terapi urut, menghabiskan malam di suasana yang tenang.

Lebih baik pergi ke sauna atau mandi. Wap membantu menyingkirkan toksin dan toksin dari badan. Ini menjadikan hari puasa lebih berkesan..

Makan malam pada malam larangan mestilah ringan, terdiri daripada 70% sayur-sayuran. Ikan atau makanan laut adalah tambahan yang baik untuk lauk seperti itu. Pagi hari pemunggahan dimulakan dengan penggunaan minyak sayuran (1 sudu besar L.). Daripada teh, disarankan untuk mengambil rebusan ramuan yang mempunyai sifat koleretik. Ini akan mencegah stasis hempedu yang boleh menyebabkan pemakanan terhad..

Berapa kerap hari puasa dapat dihabiskan

Membongkar perut harus diatur tidak lebih dari 1-2 kali seminggu. Selama dua hari berturut-turut, anda tidak boleh menghadkan diet kepada makanan rendah kalori. Lebih baik menjadualkannya, misalnya, untuk hari Isnin dan Khamis..

Pakar tidak mengesyorkan berpuasa pada hari mengandung, semasa haid, menyusui. Perubahan diet yang ketara harus dibincangkan dengan doktor anda.

Kontraindikasi menyangkut orang yang mempunyai patologi buah pinggang dan hati, diabetes mellitus didiagnosis. Anda tidak boleh memasukkan jadual diet dengan peningkatan penyakit kronik.

Sebelum memasuki sekatan, disarankan untuk memberi tubuh rehat yang baik. Ini menunjukkan tidur yang mencukupi (sekurang-kurangnya 8-9 jam).

Untuk menjadikan rasa lapar lebih mudah ditanggung, anda boleh mengatur tidur pada waktu siang. Badan akan mendapat manfaat daripadanya.

Kekerapan memunggah perut tidak boleh melebihi 2 kali seminggu. Dalam kes yang berlawanan, penurunan proses metabolik diperhatikan, yang mengaktifkan fungsi pelindung. Menerima lebih sedikit nutrien, tubuh mula menyimpan lemak sebagai simpanan.

Pilihan hari puasa

Buckwheat dengan kefir untuk menurunkan berat badan

Tanaman bijirin dicirikan oleh komposisi vitamin yang kaya. Ia mengandungi banyak unsur makro dan mikro yang berguna untuk saluran pencernaan dan sistem imun. Antara yang utama: fosforus, kalium, besi, tembaga, dll..

Tidak perlu memasak bijirin, cukup untuk menuangkannya dengan air mendidih (400 ml cecair diambil untuk 200 g soba). Tiada rempah, garam atau gula yang digunakan. Anda perlu memasak pada waktu petang, sehingga semalaman dimasukkan dan menjadi lembut. Hidangan yang dihasilkan dibahagikan kepada 4-5 jamuan. Bubur dicuci dengan kefir. Anda boleh mencurahkan bijirin bengkak dan menggunakannya sebagai hidangan cair.

Gabungan soba dengan kefir bertindak pada usus seperti berus. Anda boleh menggunakan diet seperti itu 1-2 kali seminggu. Tetapi pertama-tama anda harus memastikan bahawa tidak ada kontraindikasi. Diet soba-kefir tidak sesuai untuk mereka yang mempunyai masalah dengan perut atau usus, intoleransi individu terhadap kefir atau soba.

Hari protein

Ini adalah salah satu pilihan diet paling mudah untuk RD. Tidak ada rasa lapar pada siang hari. Tidak sukar untuk menyusun menu, kerana dibenarkan menggunakan sebilangan besar produk. Disyorkan: ikan dan daging rendah lemak, makanan laut, keju, keju cottage, telur, kekacang. Tumpuan adalah pada bahagian. Isipadu tidak boleh melebihi 200 g. Juga penting untuk memantau waktu rehat antara waktu makan (dalam masa 3.5-4 jam).

Diet protein tidak digunakan untuk patologi:

  • diabetes;
  • penyakit kronik.

Pilihan menu untuk hari tersebut:

  1. Ikan - 600 g fillet ikan direbus dan dibahagikan kepada 6 hidangan (anda boleh menambah makanan dengan air mineral tanpa gas, kopi, teh tanpa gula).
  2. Campuran - 200 g daging sapi rebus, 2 telur, 150 g daging ayam rebus (sebagai tambahan - air mineral, teh herba, rebusan herba).
  3. Sayuran - 250 g sayur ragout, 200 ml smoothie labu dan wortel, jus saderi dan timun, 200 g salad sayur (anda boleh menambah menu dengan teh, kopi dan air mineral).

Pada epal

Pakar pemakanan dibahagikan kepada diet epal. Ada yang berpendapat bahawa diet ini lebih mudah ditoleransi. Yang lain menunjukkan bahawa buah mempunyai kesan pencahar. Oleh itu, pemunggahan epal ditetapkan secara individu..

Kontraindikasi:

  • peningkatan keasidan;
  • alahan;
  • gastritis dan penyakit gastrousus lain.

Pilihan menu:

  1. 2 kg buah dibahagikan kepada 6 hidangan (anda boleh menggunakannya secara keseluruhan dan dimurnikan, lengkapkan diet dengan teh, kaldu, air mineral).
  2. 1 kg buah dan 600 g keju kotej rendah lemak dibentangkan dalam 7 hidangan (gula dan rempah tidak digunakan, anda boleh menambah 1-2 sudu besar. L. madu cair).

Yogurt

Memunggah yogurt membantu membersihkan darah kolesterol. Komposisi minuman kimia yang kaya akan meningkatkan kerja sistem kardiovaskular, mencegah perkembangan kegemukan.

Produk ini tidak mempunyai kontraindikasi, sekatan hanya berlaku untuk kes-kes intoleransi individu.

Diet RD mungkin terdiri daripada 1 liter minum yogurt atau kurang, tetapi selain buah-buahan, beri, kaldu. Perlu memberi keutamaan kepada minuman dengan kandungan lemak 1-2.5%. Apabila memilih yoghurt buah, kadar harian dikurangkan menjadi 350-400 ml.

Menu harian:

  • yogurt - 500-600 ml;
  • teh hijau - 200 ml;
  • beri, buah - 300-500 g;
  • decoctions herba - 200 ml.

Sebagai pemanis, ia dibenarkan menggunakan 1-2 sudu besar. l. sayang. Gula dan rempah lain tidak ditambah. Anda boleh menggunakan diet yogurt tidak lebih dari 1 p. dalam Minggu.

Hari berpuasa pada sayur-sayuran

Anda juga boleh mempelbagaikan menu sayur dengan hidangan yang enak dan sihat. Buah mengandungi sejumlah besar serat, yang bertindak dalam usus dengan cara yang serupa dengan sikat. Jus sayur mempunyai aktiviti biologi, yang merangsang metabolisme badan.

Pemunggahan sayur membantu mengatasi berat badan berlebihan, membersihkan saluran gastrousus, hati, darah, limfa dari toksin.

Anda boleh menggunakan buah apa pun kecuali kentang, yang mengandungi banyak pati. Selain itu, ia adalah produk berkalori tinggi..

Kontraindikasi:

  • penyakit gastrousus;
  • patologi kronik.

Salah satu pilihan yang berkesan adalah menggunakan timun sebagai bahan utama. Ia dimakan dengan penambahan garam, krim masam atau minyak sayuran. Menu kelihatan seperti ini:

  • 300-400 g buah;
  • 100-200 g krim masam (atau 300 ml susu curdled);
  • teh herba, decoctions, air mineral.

Jumlah makanan dibahagikan kepada 5-6 hidangan. Dalam selang waktu makan, disyorkan untuk mengambil air yang disucikan, teh tanpa gula. Diet timun ditetapkan untuk gout, membersihkan ginjal, dalam rawatan arthrosis.

Pilihan menu campuran:

  • salad kubis, timun, herba dan minyak sayuran (350 g);
  • brokoli, lobak merah, bit dan smoothie timun (300 ml);
  • kembang kol rebus;
  • teh, air mineral, decoctions.

Keseluruhan jilid terbahagi kepada 6-8 jamuan. Dalam diet sayur-sayuran, buah-buahan digunakan dalam bentuk segar dan rebus. Mereka juga boleh dibakar dan direbus.

Pada beras menurut Malysheva

Diet beras membantu menyingkirkan RD dari 1-1,5 kg. Apabila memilih dari pelbagai jenis beras, keutamaan harus diberikan kepada varieti beras yang tidak dikupas (liar, coklat). Sifat berguna produk:

  • pengukuhan imuniti;
  • penstabilan keseimbangan asid-asas;
  • normalisasi tidur;
  • meningkatkan fungsi kelenjar tiroid.

Jangan gunakan varieti yang dikupas. Selepas pemprosesan yang berpanjangan, sebahagian besar sifat berguna produk hilang..

Proses persediaan untuk memunggah bermula dalam 2-3 hari. Ini ditunjukkan dalam penolakan makanan berat, alkohol dan merokok. Mulakan hari nasi anda dengan air yang disucikan. Jumlahnya harus ditingkatkan hingga 3-4 liter. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tanaman bijirin membantu menguatkan usus. Minum banyak cecair akan membantu mengelakkan sembelit..

Nasi disediakan menggunakan teknologi berikut:

  1. Pada waktu petang, bijirin (150-170 g) direndam dalam air, susu boleh digunakan sebagai cecair.
  2. Saring nasi beberapa kali pada waktu pagi sehingga kekeruhan hilang..
  3. Tuangkan 1 liter air.
  4. Masukkan api dan rebus setelah mendidih selama 15 minit.
  5. Bubur yang sudah siap dibasuh dengan air bersih, disaring melalui saringan.

Bahagian yang dihasilkan dibahagikan kepada 5-6 dos. Garam, gula dan minyak tidak ditambahkan ke beras.

Diet nasi Malysheva tidak boleh digunakan:

  • perempuan mengandung;
  • mereka yang mempunyai kecenderungan untuk sembelit;
  • dengan buasir yang didiagnosis, penyakit gastrousus;
  • sekiranya terdapat patologi sistem kardiovaskular.

Minum hari puasa

Hari puasa dengan hanya minuman membantu menghilangkan 1.5-2 kg. Ini, walaupun cara yang ketat, tetapi cepat untuk membuang lebihan cecair. Tubuh dalam keadaan tertekan, jadi diet seperti ini dikontraindikasikan:

  • semasa kehamilan;
  • dengan penyakit buah pinggang;
  • dengan pemburukan patologi kronik.

Untuk mempelbagaikan menu, disarankan untuk menyediakan beberapa minuman. Salah satu pilihan yang disyorkan:

  1. Merebus Rosehip (200 ml) - memberikan kesan koleretik dan diuretik.
  2. Jus lobak merah dan saderi (250 ml) - memperkaya tubuh dengan karotena, likopena, asid askorbik dan bahan berguna lain.
  3. Bayam, yogurt rendah lemak dan smoothie epal (200 ml).
  4. Merebus bunga pudina dan calendula (200 ml).
  5. Kefir (100 ml).
  6. Teh herba (tidak terhad).

Diet cair tidak termasuk penggunaan air yang disucikan. Minum minuman lebih baik melalui jerami. Sehingga perut tidak merasakan beban, rasa kenyang datang.

Cara keluar dengan betul

Jalan keluar dari sekatan harus lancar. Hidangan yang banyak meniadakan hasil hari puasa. Menu untuk 2-3 hari berikutnya dibina terutamanya dari sayur-sayuran. Dagingnya dipilih dari jenis rendah lemak.

Dari teknologi rawatan haba, keutamaan diberikan kepada memasak, mengukus dan memanggang..
Sarapan pada hari pertama selepas sekatan mesti ringan. Cukup dengan minum secawan teh hijau atau herba untuk memulakan proses pemecahan lemak.

Untuk makan tengah hari, disarankan makan sepiring sup sayur (tanpa daging) dan ikan rebus dengan sayur-sayuran segar. Makanan laut juga sedap. Untuk makan malam, anda boleh menyediakan keju kotej dan yogurt rendah lemak. Pemulihan badan berlaku secara beransur-ansur, jadi tidak perlu memuatkan perut dengan makanan berat dalam 2-3 hari ke depan.

Bolehkah wanita hamil menggunakan hari puasa

Pakar pemakanan tidak menasihati ibu hamil untuk menggunakan diet yang berbeza. Kunci kesihatan anak adalah pengisian nutrien secara berkala. Pada masa yang sama, dengan kenaikan berat badan yang intensif atau kecenderungan untuk edema, wanita hamil disyorkan untuk menghabiskan hari puasa. Petunjuk untuk sekatan makanan adalah:

  • peningkatan tekanan darah;
  • gestosis;
  • peningkatan tahap protein dalam air kencing, dll..

Keteraturan RD adalah 1 p. dalam 7-10 hari. Tempoh diet ditentukan oleh doktor. Kursus episodik berlangsung dari 2 hingga 6 minggu. Sekatan boleh diulang selepas waktu rehat.

Waktu yang paling baik untuk memasuki diet dianggap pada waktu petang sekitar jam 18-00. Jalan keluar dijadualkan pada jam yang sama keesokan harinya. Ini menjadikannya lebih mudah untuk menahan rasa lapar. Makanan harian dibahagikan kepada 6-8 makanan.

Dianjurkan untuk makan makanan setiap 3-4 jam. Anda tidak boleh terburu-buru ketika mengunyah makanan. Oleh itu, adalah mungkin untuk mencapai rasa kenyang..

Makanan utama adalah pada waktu pagi dan petang. Lebih mudah mengatasi kelaparan pada waktu petang..

Semasa menjalankan pemunggahan, penting untuk tidak melupakan rejim minum. Sekiranya wanita hamil tidak didiagnosis dengan gestosis, kadar harian adalah 1.5-2 liter. Dengan adanya peningkatan tekanan dan pembengkakan, laju menurun menjadi 1-1.2 liter.

Diet yang ada untuk hari puasa selama kehamilan, disyorkan untuk menggunakan:

  • kefir;
  • sayur;
  • soba dengan kefir;
  • rendah kalori.

Menu untuk memunggah mesti termasuk: keju kotej rendah lemak, produk tenusu, daging tanpa lemak rebus, ikan, sayur-sayuran dan buah-buahan.

Pada hari sekatan, seorang wanita memerlukan sokongan orang tersayang. Anda harus mengelilingi ibu hamil dengan penuh perhatian, membangkitkan emosi positif.

Nasihat pemakanan

Sebelum mengatur hari puasa, anda harus mengambil kira nasihat pakar pemakanan mengenai pilihan makanan dan prinsip larangan.

  1. Minum minuman tanpa makanan boleh digunakan secara tidak teratur. Puasa yang kerap mempunyai kesan yang sebaliknya. Cukup untuk mengurangkan diet harian hingga 1200-1400 kalori.
  2. Puasa memberi tekanan kepada badan. Anda tidak boleh memberikan hasil yang sedikit sebagai kemenangan atas berat badan anda sendiri. Dalam masa terdekat, kilogram yang hilang akan kembali, tetapi dengan kenaikan baru.
  3. Sekiranya hari puasa diperkenalkan untuk pertama kalinya, disarankan untuk berkonsultasi dengan ahli diet untuk memilih makanan yang tepat dan cara penggunaannya..
  4. Pengambilan makanan setiap hari harus dibahagikan kepada 5-8 makanan. Mengonsumsi makanan dalam jumlah kecil sering kali menghalang tubuh daripada mencetuskan tindak balas pertahanan untuk menambah simpanan lemak.
  5. Semasa memilih menu untuk hari puasa, anda perlu mengambil kira kontraindikasi. Sebagai contoh, pesakit kencing manis tidak boleh menggunakan diet buah-buahan, orang yang mengalami gangguan fungsi saluran pencernaan - sitrus atau sayur-sayuran, yang menyediakan penggunaan salad dari sayur-sayuran mentah.

Ulasan

Julia, 28 tahun
Sebagai remaja, terdapat masalah dengan berat badan. Sebaik sahaja saya pergi belajar, saya memperkenalkan hari-hari puasa. Oleh itu, adalah mudah untuk menjimatkan biasiswa pelajar dan akhirnya mengambil angka saya. Pada hari Jumaat saya hanya menggunakan kefir. Saya memilih produk dengan kandungan lemak 1%. Jatah harian adalah 1.5 liter kefir, 1.5 liter air yang disucikan dan 2-3 cawan teh hijau dengan sausep. Dalam enam bulan, dengan bantuan sekatan, dapat mengucapkan selamat tinggal kepada tambahan 12 kg.

Inna, 35 tahun
Selepas tiga puluh menjadi lebih sukar untuk menjaga angka itu dengan teratur. Keinginan gastronomi, walaupun jarang, mula meninggalkan tanda kekal di pinggul dan perut. Memperkenalkan hari puasa pada hari Isnin dan Jumaat. Dua kali seminggu saya mengikuti diet ketat: soba dan sayur-sayuran. Saya mencairkan diet yang sedikit dengan epal dan limau gedang. Sekarang saya boleh bergaul dengan rakan-rakan saya beberapa kali dalam sebulan, makan lezat yang berbahaya. Saya yakin lebihan yang dikumpulkan akan hilang tanpa jejak.

Hari puasa

Kandungan:

Hari ini terdapat banyak cara untuk menurunkan berat badan, kaedah untuk memperbaiki keadaan umum badan. Ada yang menjalani diet ketat, ada yang lebih suka mengunjungi gim dan pusat kecergasan, sementara yang lain hanya kelaparan. Tetapi ada penyelesaian yang lebih baik yang akan membantu mencari rasa ringan di dalam badan dan menghilangkan kilogram yang dibenci dalam waktu sesingkat mungkin - hari puasa.

Ramai wanita tidak mempercayai bentuk pemulihan ini, dan sia-sia. Banyak maklumat yang salah benar-benar memenuhi kepala seks yang adil, membentuk stereotaip tertentu bahawa RD adalah mogok lapar yang berterusan. Kami akan cuba menghilangkan semua mitos dan memberitahu anda mengenai pilihan yang paling popular dan berkesan..

Apa itu hari puasa

Apa itu RD? Ini adalah sejenis rehat untuk badan anda sekali atau dua kali seminggu. Pada masa inilah diet dibatasi oleh jumlah kalori dan makanan yang dimakan. Hari ini, terdapat banyak pilihan pemunggahan. Anda bahkan boleh mengatakan bahawa setiap produk mempunyai diet mono yang betul, yang memberikan hasil yang baik dalam masa sesingkat mungkin..

Tidak semua makanan yang kita makan setiap hari mempunyai kesan positif terhadap fungsi saluran gastrousus. Sebaliknya, kebanyakan produk sangat berbahaya sehingga secara beransur-ansur menyumbat badan dengan bahan berbahaya, sanga dan toksin. Dan hari-hari puasa hanya berjuang dengan kesan negatif seperti itu, mereka menghidupkan semula sistem, menjadikannya lebih mudah dan cepat untuk bekerja.

Hari-hari "bersantai" secara berkala sangat penting bagi tubuh manusia, bukan hanya dalam menurunkan berat badan, tetapi juga peningkatan kesihatan secara umum, dalam memerangi beberapa penyakit. Bukan pakar yang berkelayakan, doktor dengan pengalaman luas, sering menasihati untuk menjalankan RD untuk:

  • Gout.
  • Diabetes mellitus.
  • Aterosklerosis.
  • Obesiti.

Adakah anda memerlukan hari puasa: kebaikannya

Mengapa anda harus lebih mengutamakan hari puasa? Setelah kembali menjalani diet sehari-hari yang normal, kilogram yang dikeluarkan oleh tenaga kerja seperti itu akan segera kembali, dan tidak sendirian, tetapi dengan penguatan. Setuju, bukan hasil yang anda harapkan?

RD adalah kaedah paling berkesan untuk menurunkan berat badan tanpa membahayakan badan. Cukup untuk mengatur dua hari pemunggahan berturut-turut setiap minggu, kerana kilogram yang dibenci akan hilang dengan sendirinya, dan anda tidak akan merasa tidak selesa. Manfaat teknik ini sangat besar. Di antara banyak kelebihan, perlu diperhatikan:

  • Kesan yang baik terhadap kerja sistem organ dalaman. Kesan khas diberikan pada saluran gastrousus, perkumuhan dan bahkan sistem pernafasan. Akibatnya, seseorang bukan sahaja menurunkan berat badan, tetapi juga menghilangkan sesak nafas, kembung berterusan dan pedih ulu hati..
  • Pemunggahan yang sangat baik selepas percutian dan hujung minggu yang sibuk. Tidak mahu kalori yang dimakan sehari sebelumnya tidak menjadi lemak badan? RD adalah pilihan terbaik.
  • Kestabilan psikologi. Mengatur pemunggahan jangka pendek seperti itu jauh lebih mudah daripada duduk dengan diet monoton yang membosankan selama berminggu-minggu. Pada waktu yang sama, kemahuan dilatih dan ada sikap yang jelas terhadap penurunan berat badan secara bertahap, kerana setelah RD Anda dapat berhasil beralih ke nutrisi yang tepat.
  • Minimum bahaya pada badan. Hari puasa yang dihabiskan seminggu sekali tidak akan memberi kesan negatif terhadap kerja sistem organ dalaman, berbeza dengan diet yang sama, yang sering menyebabkan pelbagai penyakit yang tidak menyenangkan.
  • Berbesar hati. Sekiranya tidak ada kontraindikasi, maka adalah mungkin untuk memilih dari beratus kaedah bukan sahaja pilihan yang paling berkesan, tetapi juga lazat. Mengikut prinsipnya, anda akan mendapat keseronokan yang luar biasa..

Peraturan dan prinsip hari puasa sebelum memulakan diet

Setelah memutuskan untuk menghabiskan satu atau dua hari untuk memunggah, adalah penting untuk mempertimbangkan beberapa poin untuk mendapatkan hasil yang sangat baik dan tidak membahayakan diri sendiri:

  • Kekerapan - tidak terlalu kerap. Ini adalah titik terpenting untuk diberi perhatian khusus. Anda boleh memunggah badan anda tidak lebih dari dua kali seminggu. Tiga pemunggahan sudah berlebihan dan kemungkinan akibat negatif. Jangan terbawa-bawa dan hasilnya dijamin.
  • Pilihan jenis teksi yang kompeten. Akan jauh lebih mudah untuk memunggah badan jika anda memilih pilihan untuk diri sendiri dengan produk ruji kegemaran anda. Pakar pemakanan juga mengesyorkan agar anda menentukan hari tertentu dalam seminggu dan mematuhinya. Sangat sesuai untuk "memunggah" pada hari Isnin, kerana pada hujung minggu badannya paling "tersumbat".
  • Persiapan awal. Sebelum anda melakukannya, aturkan RD, ringankan diet anda sehari sebelumnya. Minum kefir rendah lemak, makan sebiji epal, tinggalkan makanan berat.
  • Jangan keterlaluan. Hari puasa dan aktiviti fizikal yang berkesan adalah konsep yang tidak sesuai. Dalam tempoh ini, seseorang harus berehat sebisa mungkin. Jangan memburukkan lagi tekanan yang anda rasakan akibat kekurangan kalori yang teruk.
  • Bersungguh-sungguh. Jangan menyerah pada rancangan anda. Sekiranya anda berasa lapar, minum segelas air dengan sedikit teguk. Hancurkan menu anda untuk hari itu. Makan dengan kerap, tetapi sedikit demi sedikit.
  • Jalan keluar yang lancar dari laluan teksi. Selepas anda membersihkan diri, anda tidak perlu segera menumpangkan diri anda ke tempat pembuangan dengan makanan berkalori tinggi yang enak. Anda juga perlu keluar dari memuat dengan cekap. Sangat sesuai untuk terus beralih kepada pemakanan yang betul dengan enam kali sehari. Memperkenalkan daging tanpa lemak, produk tenusu dan susu masam ke dalam menu.
  • Jangan lupa tentang kontraindikasi. Sekiranya terdapat kontraindikasi, penyakit, berjumpa dengan pakar terlebih dahulu.

Pilihan untuk hari puasa: apa itu

Mereka yang sudah berusaha untuk duduk di hari puasa berjaya memilih pilihan yang paling sesuai untuk diri mereka sendiri. Sekiranya anda hanya merancang untuk melakukan pembersihan, maka anda harus mengetahui apakah jalan teksi. Sehingga kini, semua teknik yang ada dikelaskan berdasarkan komponen menjadi:

  • Protein. RD semacam itu sesuai untuk mereka yang terlibat secara aktif dalam sukan atau bekerja secara fizikal. Protein adalah bahan binaan yang sangat baik. Ia membantu dalam membina jisim otot dan membakar lemak dengan cepat. Tetapi jangan lupa bahawa makanan protein sukar dicerna, jadi orang yang menderita penyakit saluran ginjal atau saluran pencernaan harus meninggalkan teknik ini..
  • Karbohidrat. Semasa memunggah, kami makan makanan yang mengandungi karbohidrat kompleks: sayur-sayuran, bijirin, buah-buahan, bijirin. Komposisi mengandungi serat berguna, yang membersihkan saluran gastrointestinal dengan sempurna, memulakan metabolisme.
  • Berlemak. Jenis ini merangkumi RD pada krim masam. Mereka bertahan rata-rata dua hingga tiga hari dan membawa manfaat luar biasa bagi tubuh. Selain lemak, produk susu yang ditapai mengandungi lesitin dan kalsium. Sekiranya seseorang mempunyai masalah dengan hati dan pankreas, maka ada baiknya meninggalkan kaedah ini..
  • Gabungan. Pada hari-hari seperti itu, menu gabungan dibuat, misalnya, dari epal dan beras, keju kotej dan yogurt. Anda boleh menggabungkan, menggabungkan hanya produk "berkaitan" yang serupa dalam komposisi kimia.

Hari puasa yang paling berkesan

Hari ini, puluhan hari puasa dengan pelbagai jenis dan komposisi dipersembahkan. Terdapat banyak pilihan. Sekiranya anda tidak mempunyai kontraindikasi, anda mencari pilihan terbaik, maka kami menawarkan keseluruhan senarai teknik, memunggah pelbagai produk:

  • Buah.
  • Kefir.
  • epal.
  • Protein.
  • Timun.
  • Nasi.
  • Susu tenusu / fermentasi.
  • Pada soba dengan kefir.
  • Pada wortel, bit dan telur.
  • Coklat.
  • Jus.

Mari kita perhatikan lebih dekat yang paling popular dan berkesan.

Cara menghabiskan hari puasa dengan betul kefir

Kefir adalah produk yang sangat sihat yang tersedia untuk semua orang sepanjang tahun. Oleh sebab inilah jalan teksi sangat popular di dalamnya. Menurunkan berat badan mempunyai banyak faedah:

  • Dengan kandungan kalori minimum, kefir dapat dirasakan dengan sempurna oleh badan. Dengan penggunaannya, tidak ada rasa berat di perut, masalah dengan kerja saluran gastrointestinal diselesaikan sepenuhnya. Untuk memulihkan mikroflora usus, para pakar mengesyorkan minum kefir bersama dengan antibiotik.
  • Mempunyai kesan pencahar yang sedikit, mempercepat metabolisme dan membantu dalam pembakaran lemak yang cepat.
  • Bagus untuk menghilangkan tekanan.
  • Bahan berguna dalam komposisi memberikan penyingkiran toksin dan toksin yang mudah dan berkesan dari badan.

Untuk memunggah produk susu fermentasi ini, anda mesti menyediakan satu liter minuman terlebih dahulu. Lebih-lebih lagi, tidak perlu bebas lemak. Dalam kes ini, KBZHU tidak berperanan untuk menurunkan berat badan yang berkesan..

Kami merancang hari "kefir" kami dengan betul. Kami menjadualkan makan mengikut jam. Kadar standard setiap hari adalah enam gelas. Kami bermula setengah jam setelah kami bangun. Kemudian kita minum bahagian kefir seterusnya dalam 3-4 jam. Jadual waktu disusun secara individu.

Cara mengatur hari puasa dengan betul pada epal

Epal adalah produk hebat lain. Buahnya dapat dirasakan dan diserap oleh badan dengan sempurna, alahan secara praktikalnya dikecualikan - apa yang bukan pilihan terbaik untuk memunggah? Di antara semua kelebihan jalan teksi ini:

  • Komposisi yang pelbagai - menyediakan semua nutrien yang diperlukan.
  • Memastikan fungsi saluran gastrousus yang betul, penghapusan toksin dan toksin yang baik.
  • Kemungkinan bagi mereka yang menderita darah tinggi.
  • Kesan diuretik yang sangat baik, cecair bertakung dikeluarkan.
  • Kesan pencahar ringan.

Untuk diet mono jangka pendek, disyorkan untuk memilih epal manis dan masam. Asid menyumbang kepada peningkatan pengeluaran jus, yang menimbulkan selera makan, dan yang sangat manis mengandungi banyak gula, yang juga mempunyai kesan negatif.

Pemunggahan epal klasik melibatkan penggunaan buah segar 1.5 - 2 kilogram. Pastikan juga minum dua liter cecair tanpa gula. Bahagikan epal yang telah siap menjadi 5-6 kali makan dan makan pada selang waktu yang telah dikira.

Pemuatan timun yang berkesan

Timun adalah sayur-sayuran dengan kandungan kalori negatif dan jumlah karbohidrat yang rendah. Walaupun terdapat 95% air, produk ini mengandungi banyak zat, vitamin dan mineral yang bermanfaat. Timun RD mempunyai beberapa kelebihan:

  • Percepatan metabolisme.
  • Pemulihan keseimbangan asid-asas.
  • Toleransi yang mudah - "duduk" pada timun sangat sederhana dan selesa.
  • Pengaktifan pencernaan.
  • Pembersihan diri yang berkesan dari badan.
  • Mengurangkan beban pada sistem kardiovaskular.

Versi klasik memunggah timun melibatkan penggunaan sayur-sayuran 1.5-2 kilogram dengan kulit, dibahagikan secara merata kepada 6-8 jamuan. Garam dilarang sama sekali pada hari ini. Kami hanya minum air mineral.

Cara memunggah jus segar

Hari berpuasa jus adalah cara yang sangat biasa tetapi berkesan untuk menurunkan berat badan. Untuk mencapai kesan yang diingini, penting untuk menggunakan jus segar, bukan jus kemasan yang mengandungi banyak bahan berbahaya, gula dan pewarna. Anda sendiri faham bahawa produk tersebut tidak boleh disebut berguna.

Program standard adalah minum 300 ml jus segar yang diinginkan setiap dua jam. Ia boleh disediakan dari pelbagai jenis bahan buah dan sayur. Paling relevan untuk penurunan berat badan:

  • Tomato.
  • Timun.
  • Sebiji epal.
  • Buah limau gedang.
  • Epal.
  • Saderi.

Selain itu, anda boleh minum air bersih jika anda bosan dengan hanya menggunakan jus.

Menolak diet dan mogok lapar yang mengerikan. Lakukan puasa secara berkala, hargai kesan yang luar biasa. Oleh itu, anda akan selalu lupa akan rasa berat yang tidak menyenangkan di perut, menjadi lebih langsing, lebih sihat dan cantik. Tiada kesan negatif, hanya suasana hati dan hasil yang baik.

Hari puasa yang berkesan untuk menurunkan berat badan

Setiap wanita mungkin pernah mendengar tentang amalan hari puasa dan mungkin juga berusaha memerhatikannya. Kami mengemukakan gambaran terperinci mengenai pelbagai jenis hari puasa dan memberitahu anda bagaimana melaksanakannya dengan betul.

Hari puasa adalah cara yang berkesan untuk membersihkan badan dan memberi kelonggaran pada saluran gastrousus. Walaupun anda tidak berdiet, disarankan melakukan detoks ini secara berkala. Kandungan kalori catuan harian pada hari pemunggahan tidak boleh melebihi 1000.

Cara menghabiskan hari puasa dengan betul?

Peraturan yang paling penting adalah mempertimbangkan ciri-ciri individu anda. Anda tidak boleh menghabiskan hari puasa jika anda hampir tidak sembuh dari penyakit, jika anda mengalami gangguan gastrointestinal atau anda terdedah kepada peningkatan tekanan fizikal dan mental.

Hari puasa akan berguna selepas hari raya dan makan berlebihan - perut akan mendapat rehat yang diperlukan.

Hari puasa tidak sama dengan puasa. Biasanya anda makan satu produk pada waktu siang. Semasa memilih diet, cuba pertimbangkan selera anda sebanyak mungkin..

Memunggah diet selama 3 hari

Pakar pemakanan mengesyorkan puasa tidak lebih dari sekali seminggu. Tiga hari puasa berturut-turut diperhatikan untuk menurunkan berat badan secara mendadak. Walau bagaimanapun, jangan menipu diri sendiri: semasa pembongkaran seperti ini, anda menyingkirkan lebihan cecair, dan bukan lemak badan. Tidak seperti diet mono, diet puasa selama 3 hari tidak memaksa tubuh untuk melambatkan metabolisme, tetapi sebaliknya, mendorongnya. Kami akan memberitahu anda hari puasa mana yang paling berkesan.

Hari puasa di kefir

Hari puasa kefir membantu menghilangkan cecair berlebihan dan menormalkan saluran pencernaan. Terdapat beberapa pilihan: mono-day pada kefir atau memunggah dengan penambahan produk lain. Hari puasa yang paling sukar melibatkan penggunaan 1-2 gelas kefir rendah lemak setiap 2-3 jam dan tidak lebih dari itu. Untuk mengatasi rasa lapar yang terlalu banyak, dibenarkan makan 1-2 sudu dedak.

Hari puasa di tembikai

Pada hari memunggah semangka, untuk setiap 10 kg berat badan anda, anda perlu makan 1 kg semangka. Untuk menurunkan berat badan 4-6 kilogram, anda boleh mengikuti diet ini selama 3 hari. Tetapi pemuatan tembikai dikontraindikasikan untuk mereka yang mempunyai masalah buah pinggang. Sekiranya anda sihat, hari puasa semangka boleh bermanfaat, seperti membersihkan saluran pencernaan, memberi zat besi, kalium dan magnesium kepada tubuh..

Hari puasa pada epal

Epal adalah buah yang sihat yang mengandungi sejumlah besar zat besi dan vitamin. Pengambilan buah-buahan yang mencukupi ini melambatkan proses penuaan kerana kandungan antioksidan yang tinggi. Serat tumbuhan yang terdapat dalam epal membersihkan usus. Hari puasa untuk epal dihabiskan untuk buah-buahan tanpa gula. 2 kg epal harus dibahagikan kepada 6 hidangan. Minum banyak air juga disyorkan. Pilihan yang lebih mesra perut ialah memunggah epal bakar..

Hari puasa di atas air

Hari puasa di atas air bukanlah ujian yang mudah. Sebenarnya, ini adalah puasa, yang tidak dapat dilakukan selama lebih dari satu hari. Sekiranya sangat sukar bagi anda, anda boleh menambah beberapa gelas kefir atau sebilangan buah epal. Hari puasa di atas air dapat dilakukan hanya dengan persetujuan dengan doktor.

Hari puasa pada soba

Hari puasa pada soba adalah yang pertama dalam populariti. Bijirin ini adalah gudang unsur surih berguna: besi, magnesium, tembaga, kalium, yodium. Semasa memunggah soba, disarankan untuk tidak merebus bubur, tetapi menguap. Tuangkan satu bahagian soba dengan dua bahagian air mendidih dan biarkan semalaman. Bubur ini mesti dimakan tanpa bahan tambahan setiap 2-3 jam..

Hari puasa di keju kotej

Hari puasa pada keju kotej adalah versi ringkas dari diet mono protein. Pilih keju kotej rendah lemak dan makan tanpa bahan tambahan. Pada pemuatan seperti itu, anda boleh menurunkan berat badan 1-2 kg. Dianjurkan untuk makan 500 g keju kotej sehari (dibahagikan kepada 5-6 dos), minum air dan teh hijau.

Hari puasa pada timun

Hari puasa pada timun sebaiknya dihabiskan pada waktu rehat, tanpa aktiviti fizikal yang aktif. Oleh kerana produk ini rendah kalori, anda akan mempunyai sedikit tenaga. Jangan mengambil risiko sekiranya anda menghidap penyakit ginjal, kolitis, atau gastritis. Pada hari memunggah timun, makan 1.5 kg sayur-sayuran segar. Bahagikan bahagian harian kepada 5-6 dos.

Hari puasa

Sekiranya, pada malam cuti, anda memutuskan untuk duduk selama satu atau dua hari kefir, hadkan diet anda dengan cepat dengan harapan dapat kehilangan beberapa pound tambahan dengan cepat - artikel ini sesuai untuk anda.

Apa itu hari puasa

Adalah dipercayai bahawa pengasas idea hari puasa adalah pakar pemakanan Soviet, Profesor Manuil Pevzner. Dia yang pertama mencadangkan program diet komprehensif untuk rawatan pesakit gemuk dan bukan sahaja. Sebenarnya, amalan hari puasa berakar pada masa lalu dan tidak dapat dipisahkan dengan sejarah umat manusia..

Zaman berlimpah, ketika makanan tersedia untuk orang setiap hari, menurut piawaian sejarah, datang baru-baru ini. Nenek moyang kita, yang memburu raksasa dengan pelbagai kejayaan, tidak selalu berpeluang makan secara teratur. Hari-hari perayaan diikuti oleh hari-hari mogok makan, dan tubuh manusia disesuaikan dengan ini sebagai sesuatu yang diberikan. Oleh itu, dari sudut evolusi, hari-hari puasa telah menjadi bahagian penting dari pemakanan yang betul untuk orang..

Peraturan memunggah

Agar hari puasa menjadi berkesan dan sihat, anda perlu mengikuti peraturan asas:

  • Bersedia secara mental untuk had dan cuba mengekalkan sikap positif. Surat menyurat adalah penolong yang tidak baik.
  • Siapkan badan anda: makan malam pada malam hari puasa mestilah ringan, terutamanya terdiri daripada sayur-sayuran dan kefir rendah lemak atau keju kotej.
  • Hari puasa bukanlah penolakan untuk makan, tetapi sekatan pengambilan kalori. Bahagikan bergantung pada 600 kcal menjadi 4-6 hidangan. Pemakanan pecahan akan membantu menyokong aktiviti proses metabolik.
  • Makanan harus dinikmati, oleh itu, semasa memilih produk untuk "memunggah", bergantung pada citarasa anda.
  • Masak tanpa garam, atau sekurang-kurangnya kurangkan jumlahnya secara drastik. Hanya 10 gram garam yang dapat mengekalkan hingga satu liter cecair di dalam badan dan menyebabkan edema.
  • Jangan lupa minum: minum kira-kira 2 liter air bersih.
  • Menghilangkan tekanan fizikal dan psikologi yang berat, tetapi anda juga tidak boleh berbaring di sofa. Lakukan sesuatu yang menarik, berjalan-jalan di taman - ini akan membantu mengalihkan perhatian dari pemikiran makanan.
  • Kembali ke pemakanan yang betul pada hari berikutnya selepas "memunggah". Jika tidak, usaha anda akan dibatalkan..
  • Jangan gunakan hari puasa secara berlebihan - hanya satu atau dua minggu. Asas gaya hidup sihat bukanlah berpuasa, tetapi pemakanan yang betul.
  • Latih badan anda untuk "memunggah" secara sistematik pada masa yang sama, misalnya pada hari Selasa atau 2 kali seminggu dengan rehat 4-5 hari. Dalam kes ini, sekatan diet akan dapat dilihat dengan lebih mudah..

Apa kegunaan hari puasa

Adakah anda benar-benar memerlukan hari puasa? Pendapat bertentangan: ada yang percaya bahawa ia tidak berguna dan bahkan berbahaya, yang lain melihat kelebihan dalam sekatan makanan secara berkala. Mari cuba mengetahuinya.

Kaedah cepat untuk membuang perkara yang tidak perlu

Sebenarnya, "memunggah" setiap hari membolehkan anda menurunkan berat badan 500-600 gram, atau lebih banyak lagi. Walau bagaimanapun, ia adalah lebihan cecair yang keluar. Dengan bantuan pemunggahan secara sistematik, anda dapat menurunkan berat badan hingga 3 kilogram dalam sebulan, menghilangkan rasa berat di perut dan menjadi lebih ramping di pinggang. Walau bagaimanapun, ada satu syarat: anda perlu menyemak semula diet anda pada hari-hari biasa dan meningkatkan aktiviti fizikal..

Sekiranya anda membengkak kerana acar atau sayap pedas, semasa mengambil ubat tertentu, menopaus dan penyakit buah pinggang, "memunggah" akan sangat membantu. Membuang lebihan cecair akan bermanfaat bukan hanya untuk angka, tetapi juga untuk kesihatan..

Hujung minggu untuk perut

Hari puasa berguna sebagai "rehat" untuk sistem pencernaan. Mengehadkan makanan dan memakan satu makanan sederhana membolehkan usus menjadi bersih. Ia mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi ginjal dan hati, mendorong penghapusan "toksin", meningkatkan kesihatan dan keadaan kulit.

Sebenarnya, memunggah adalah keselamatan tubuh setelah makan berlebihan, ketika organ pencernaan bekerja pada tahap maksimum. Hari puasa selepas "percutian perut" membolehkan mereka pulih agar tidak jatuh sakit.

Sekiranya anda tidak membiarkan diri anda makan berlebihan, perhatikan diet anda, sistem pencernaan anda tidak memerlukan rehat. Menurut pakar pemakanan Jean-Michel Leserf, perut dan usus memulihkan sumbernya pada waktu malam, dan pankreas, yang menghasilkan enzim pencernaan utama, dan dalam kehidupan seharian hanya menggunakan 10% kemampuannya dan tidak perlu "dibongkar" sama sekali. Adalah lebih penting untuk membekalkan tubuh anda dengan nutrien, vitamin dan unsur surih yang diperlukan secara berterusan.

"Memunggah" dari penyakit

Mari kembali kepada Profesor Manuel Pevzner, terima kasih kepada siapa kita tahu hari ini betapa pentingnya pemakanan diet semasa sakit. Dialah yang mencadangkan hari-hari puasa untuk pencegahan dan perawatan sejumlah penyakit. Dengan diabetes, hari puasa sayur berguna untuk mengawal kadar gula dalam darah. Penyakit ginjal yang disertai dengan edema dapat diatasi dengan pemuatan tembikai kerana kesan diuretiknya.

Hari berpuasa pada sayur-sayuran dan buah-buahan membantu mengurangkan keradangan pada saluran gastrousus dan menormalkan mikroflora usus. Serat menjadi persekitaran yang ideal untuk pengembangan mikroorganisma bermanfaat yang bertanggungjawab untuk pencernaan, asimilasi vitamin dan pembentukan imuniti. Tetapi, sekali lagi, jika setelah memunggah makanan salah, tidak ada keajaiban yang akan berlaku..

Lebih senang daripada diet

Hari puasa lebih mudah ditoleransi daripada diet kerana tempohnya yang pendek. Sekiranya anda mengikuti diet selama sebulan atau lebih, mood akan bertambah buruk dan hampir merosot. Batasan dan rasa bersalah yang berterusan terhadap diet menyebabkan kerengsaan dan konflik. Dengan pemunggahan jangka pendek, kesihatan anda hanya akan bertambah baik, anda akan merasakan kenaikan tenaga yang belum pernah terjadi sebelumnya dan, seperti sebelumnya, akan ramah kepada orang.

Hari puasa "kenyang" dan "lapar": mana yang lebih baik untuk dipilih

Sekiranya anda memahami bahawa anda memerlukan "memunggah", tiba masanya untuk memilih pilihan yang sesuai.

Hari puasa terdiri daripada dua jenis: "lapar" dan "kenyang"

Puasa serupa dengan diet mono dan melibatkan memakan satu makanan rendah kalori yang mengandungi sejumlah kecil protein dan karbohidrat pada siang hari. Pilihan yang paling popular adalah epal, sayur-sayuran, yogurt semulajadi rendah lemak, atau kefir. Adalah lebih baik untuk mengatur beberapa hari sebelum cuti dan penggunaan sebilangan besar hidangan pelbagai komposisi..

Semasa hari puasa "diberi makan", produk protein dibenarkan: telur, keju kotej, dada ayam, ikan putih. Anda boleh menambahkan sayur-sayuran dan sayur-sayuran - perkara utama ialah kandungan kalori diet tidak melebihi 500-600 kkal. "Memunggah" seperti itu ada di dalam kuasa bahkan mereka yang suka makan, melakukan kerja fizikal atau bersukan - lebih mudah untuk bertoleransi dan tidak menghilangkan bahan yang diperlukan oleh tubuh.

Pilihan untuk hari puasa yang diberi makan dan lapar

Sekarang mari kita memikirkan menu hari puasa. Anda akan dapati pelbagai jenis di Internet, tetapi kami akan memberitahu anda tentang yang paling berkesan. Lebih baik membahagikan jatahnya secara merata kepada 5-6 makanan sepanjang hari. Makan terakhir 2-3 jam sebelum tidur.

Hari epal

Pilihan diet:

  1. 2 kg. epal tanpa gula dan 2 liter air minuman bersih atau teh hijau lemah tanpa gula;
  2. 1 kg. epal tanpa gula, 600 g keju kotej, air.

Epal kaya dengan vitamin, antioksidan dan serat, membantu meningkatkan fungsi usus dan buah pinggang.

Kontraindikasi: gastritis, ulser gastrik dan ulser duodenum.

Kemungkinan peningkatan selera makan dan kesan pencahar.

Hari buah dan beri

  • 1.5 kg mana-mana buah dan beri tanpa gula segar, 2 liter air minuman atau teh hijau lemah tanpa gula;

Jangan: pisang, anggur, pir manis, kesemek.

Buah-buahan dan buah beri kaya dengan vitamin, mineral dan serat. Membersihkan usus dan membuang lebihan cecair.

Kontraindikasi: alergi terhadap buah-buahan dan buah beri, peningkatan keasidan perut, penyakit refluks gastroesofagus (GERD).

Hari puasa pada limau gedang

Pilihan diet:

  1. 1.5 kg. limau gedang dan 2 liter teh hijau tanpa gula;
  2. 1 kg. limau gedang, 600 g dada ayam rebus, 2 liter air minuman.

Grapefruit kaya dengan nutrien dan mempunyai rasa pahit, yang membantu mengurangkan selera makan.

Kontraindikasi: peningkatan keasidan perut, penyakit batu empedu, alahan.

Hari Kefir

Pilihan diet:

  1. 1.5 liter kefir rendah lemak dalam bahagian kecil 5-6 kali sehari, air dalam jumlah yang banyak.
  2. 1 liter kefir dan 400 g keju kotej rendah lemak, sebilangan buah beri segar atau epal, air minuman atau teh hijau yang lemah.

Sangat sesuai untuk memunggah selepas makan. Mempercepat pencernaan, membersihkan badan, menguatkan sistem imun, membantu mengurangkan edema.

Kontraindikasi: intoleransi laktosa, gastritis dan ulser perut.

Hari puasa susu

Pilihan diet:

  1. 6 gelas susu rendah lemak setiap hari, tanpa pengambilan air.
  2. 1 liter susu dan 200 ml. jus buah tanpa gula segar (bersama dengan susu pada waktu malam).

Menguatkan sistem imun, membantu menormalkan mikroflora usus.

Kontraindikasi: intoleransi laktosa, alergi, penyakit saluran gastrousus.

Hari puasa protein

  • Sarapan pagi: 2 biji telur, kopi tanpa gula.
  • Makan tengah hari: 200 g dada ayam rebus, segelas air.
  • Makanan ringan: 200 g dada ayam, segelas air atau teh hijau tanpa gula.
  • Makan malam: 2 timun, 1 gelas jus tomato tanpa garam.

Mudah dibawa berkat pelbagai produk. Perkara utama adalah mematuhi peraturan: bahagian - hingga 200 g, selang waktu makan - kira-kira 3-4 jam.

Hari timun

  1. 1.5-2 kg timun segar tanpa garam, 2 liter air atau teh hijau lemah tanpa gula.
  2. Timun 1.5 kg, 2 telur rebus, setengah alpukat.

Ia membersihkan usus dengan baik, membantu membuang lebihan cecair dari badan.

Kontraindikasi: penyakit buah pinggang, gastritis dengan keasidan yang tinggi.

Hari Smoothie

  • 5-6 dos smoothie buah, beri atau sayur-sayuran, mungkin dengan susu 1.5% atau yogurt rendah lemak

Daya tarikan utama "pemunggahan" seperti itu adalah dalam pelbagai kombinasi dan citarasa.

Smoothie adalah buah-buahan dan sayur-sayuran versi cair yang mengekalkan sifat bermanfaat produk asli dan pada masa yang sama tidak merengsakan perut sama seperti makanan pejal.

Kontraindikasi: sebarang penyakit perut dan usus, penyakit batu empedu.

Hari puasa pada soba

  1. 250 g soba, tuangkan air mendidih ke atasnya dengan nisbah 1: 3. Bahagikan kepada 5 hidangan dan makan tanpa garam atau rempah.
  2. 400 g bubur soba rebus dalam bentuk siap, 250 g cendawan rebus dan ramuan, segelas kefir rendah lemak pada waktu malam.

Buckwheat kaya dengan mineral dan serat makanan, membantu menormalkan usus, membuang lebihan cecair dan membantu mengurangkan edema.

Kontraindikasi: intoleransi individu, penyakit perut dan usus, sembelit kronik.

Bahaya hari puasa dari sudut pemakanan

Bahaya hari puasa terutamanya dibincangkan oleh pakar pemakanan dan profesional kecergasan. Apa sebenarnya yang terdiri dan siapa yang semestinya tidak bersandar pada "memunggah".

Tekanan metabolik

Dari sudut sains moden, larangan diet tidak membawa kepada rangsangan pembakaran lemak. Apabila kembali ke diet biasa, hasilnya cepat hilang, dan kadang-kadang tolak pada timbangan digantikan dengan nilai tambah.

Sebab: diet dengan pengambilan kalori rendah menghalang proses metabolik. Tubuh, "ketakutan" oleh kekurangan nutrien secara tiba-tiba, mula "menyelamatkan" mereka dan menyimpannya dalam simpanan. Sebagai tambahan, "pemunggahan" yang kerap boleh menyebabkan hipovitaminosis, kekurangan mikronutrien penting dan masalah kulit, rambut, kuku dan penyakit yang berkaitan.

Hari puasa adalah tekanan untuk badan. "Memunggah" lebih daripada dua kali seminggu menyebabkan perlambatan metabolisme dan kenaikan berat badan yang tidak terkawal.

Dari gastritis hingga bisul

Hari puasa boleh membahayakan kesihatan. Produk yang paling popular untuk "memunggah": banyak sayur-sayuran, epal dan kefir memprovokasi peningkatan keasidan perut, mewujudkan keadaan untuk pembiakan bakteria yang menyebabkan gastritis dan penyakit ulser peptik. Dengan mengambil kira kenyataan bahawa sehingga 25% orang kita menderita gastritis, bahayanya adalah memperoleh semua bahagian Rusia. Adakah anda pasti anda tidak berisiko? Sekiranya tidak, berjumpa dengan ahli gastroenterologi anda terlebih dahulu..

Hari puasa, seperti sekatan diet yang ketat, dikontraindikasikan untuk wanita hamil dan menyusui, pesakit dengan anemia, penyakit kronik dan jangkitan, disertai dengan keletihan. Di samping itu, harus diingat bahawa produk yang digunakan untuk "memunggah" dapat dikontraindikasikan kerana kekhususan penyakit ini.

Saya betul-betul mahu makan

Sebilangan orang tidak boleh bertolak ansur dengan pemunggahan kerana kelaparan obsesif dan memilih untuk tidak kelaparan. Tidak ada yang mengejutkan dalam hal ini. Buah-buahan dan sayur-sayuran, sebagai makanan ringan, menyumbang kepada pengeluaran jus pencernaan, dan tubuh, dalam masa yang lama menunggu hidangan utama, mula lebih aktif "memberi isyarat" perasaan lapar.

Di samping itu, salah satu prasyarat keberkesanan "memunggah" - peralihan kepada pemakanan yang betul pada keesokan harinya. Malangnya, keadaan ini sukar bagi majoriti. Sekatan makan dan pemikiran berterusan tentang makanan "normal" membangkitkan selera makan yang kejam. Pada waktu pagi, segala yang ada di tangan terbang ke kotak api. Akibatnya, seseorang makan lebih banyak daripada pada hari biasa. Hasilnya adalah sifar, dan kegagalannya tercermin dalam kesihatan.

Menurut pemerhatian doktor, orang yang gemar berpuasa lebih cenderung menderita gangguan makan: makan berlebihan, bulimia dan anoreksia. Seseorang memikirkan pembongkaran yang akan datang membawa kepada larangan dan membuat mereka menawan masa depan..

Dan cahaya itu tidak manis, dan tidur tidak ada di tangan anda

Hari-hari puasa, mengikut satu demi satu dengan gangguan yang pendek, memastikan sistem saraf sentiasa dalam keadaan tegang dan mengakibatkan tekanan kronik. Pemikiran berterusan tentang makanan, sakit kepala, pening dan kelemahan menjadi pendamping berterusan dalam hidup. Oleh kerana masalah dengan tumpuan dan ingatan, prestasi berkurang. Itulah sebabnya anda tidak boleh memulakan "memunggah" jika anda mengalami kecemasan di tempat kerja atau mesyuarat penting.

Lebih-lebih lagi, saintis mendapati bahawa sekatan makanan walaupun untuk sehari menyebabkan pelanggaran sintesis melatonin, yang bertanggungjawab untuk tidur. Sekiranya kandungan kalori makanan menurun hingga 300 kkal sehari, insomnia akan berkembang. Itulah sebabnya sukar untuk tertidur semasa "pemunggahan keras".

Memo

  1. Hari puasa hanya dapat dianggap sebagai tambahan diet yang sihat..
  2. Hasrat untuk "memunggah" melambatkan metabolisme dan mengganggu penurunan berat badan.
  3. Adalah optimum untuk menghabiskan tidak lebih dari 2 hari memunggah seminggu dengan rehat 2-3 hari.
  4. Hari pemunggahan - berehat untuk sistem pencernaan selepas "pesta perut", tetapi jika anda sentiasa memantau diet anda, "memunggah" anda tidak perlu.
  5. Hari puasa "lapar", menyiratkan penggunaan satu produk, dan "kenyang", membolehkan dua atau tiga produk dan lebih senang dibawa.
  6. Kandungan kalori total diet semasa "memunggah" tidak boleh melebihi 500-600 kkal.
  7. Jangan lupa tentang air: minum kira-kira 2 liter air bersih setiap hari.
  8. Makan malam sebelum hari puasa dan sarapan selepasnya mesti ringan.
  9. Semasa hari puasa, anda perlu berehat lebih banyak, lebih baik meninggalkan perkara penting dan latihan "untuk kemudian".
  10. Aktiviti dan berjalan kaki dapat mengalihkan perhatian dari makanan.

Hari puasa akan membantu anda menurunkan berat badan, tetapi anda tidak akan dapat menurunkan berat badan. Adakah anda ingin tahu bagaimana mencapai badan impian anda tanpa sekatan dan diet yang ketat? Tidak ada latihan atau rasa bersalah yang melelahkan.

Masukkan e-mel anda, klik butang muat turun ↓