Padi liar: khasiat berguna, gambar, cara memasak

Pemakanan yang betul adalah kunci gaya hidup sihat. Pakar pemakanan moden menyatakan bahawa minat terhadap makanan yang mempunyai khasiat bermanfaat dan berasaskan tumbuhan meningkat secara mendadak hari ini. Orang berusaha untuk pemakanan yang sihat, memperkayakan diet dengan komposisi dan rasa baru. Manfaat dan keburukan padi liar adalah salah satu topik yang paling biasa di kalangan penganut diet yang sihat..

Bagaimana rupa padi liar dan di mana ia tumbuh?

Quicania aquatic, atau padi India, adalah tanaman tahunan yang dapat dijumpai di tepian badan air di Amerika Utara. Di negara lain, padi ditanam secara buatan.

Ciri bijirin adalah ketiadaan rimpang. Pembungaan berlaku pada akhir musim panas, selepas itu biji-bijian mulai matang. Kilang ini mempunyai batang hijau muda yang lurus dan, dalam keadaan yang baik, membentang hingga 2 m.

Penampilan biji-bijian mempunyai ciri utama: mereka berwarna hitam, panjang dan bujur, serupa dengan struktur dengan biji-bijian putih biasa.

Padi berasal dari tanaman bijirin tertua, dan walaupun penanamannya bermula hanya pada pertengahan abad yang lalu, sebelum itu suku-suku orang India Utara tahu tentang benih, yang berjaya menggunakan tanaman berguna untuk memasak.

Komposisi dan kandungan kalori padi liar

Khasiat beras liar berbeza dengan sifat saudara-mara bijirin. Ia bebas gluten dan kaya dengan sebatian bermanfaat:

  • asid amino (isoleucine dan valine dianggap sangat berguna);
  • Vitamin B (tinggi asid folik berguna);
  • unsur mikro dan makro (sangat berharga - kalium, magnesium, kobalt, selenium).

Komposisi padi liar menentukan nilai pemakanannya. Kandungan kalori beras mentah adalah 337 kkal per 100 g, tetapi proses memasak menjenuhkan beras dengan air, mencairkan struktur komposisi kimia, dan mengurangkan kandungan kalori menjadi 101 kkal. Nasi rebus mengandungi hingga 4 g protein, hingga 22 g karbohidrat dan sekitar 0.3 g lemak.

Mengapa beras liar baik untuk anda

Manfaat dan keburukan padi liar untuk tubuh ditentukan oleh sifat unsur kimia yang terdapat di dalamnya.

Kehadiran isoleusin di antara asid amino menyumbang kepada pengeluaran aktif protein dalam badan. Asid ini penting untuk proses metabolik yang memberikan perubahan positif pada tahap sel. Dalam kombinasi dengan valine, ia menghalang pengeluaran serotonin.

Kedua-dua asid amino terlibat dalam pembentukan aktif hormon yang diperlukan, sifatnya meningkat dalam kombinasi dengan sebatian enzim.

Asid folik sangat bermanfaat untuk wanita hamil. Hidangan sampingan bijirin hitam untuk hidangan utama akan menggantikan hampir separuh daripada jumlah asid folik harian yang diperlukan.

Manfaat magnesium untuk tubuh terletak pada bekalan tenaga ke sel. Ini ditunjukkan untuk orang-orang yang mengalami tekanan yang meningkat. Kekurangannya membahayakan tubuh, yang akan terbakar untuk menampakkan diri dalam kekejangan anggota badan, perkembangan anemia.

Zink mempunyai sifat bermanfaat: untuk mengambil bahagian dalam sintesis hormon yang diperlukan, untuk membantu normalisasi metabolisme.

Manfaat penurunan berat badan dari beras liar

Biji-bijian dianggap sebagai produk berharga dalam pemakanan makanan. Ia tidak mengandungi lemak, tetapi kaya dengan karbohidrat "cepat", yang mempunyai sifat bermanfaat mudah dicerna dan tidak mengaktifkan simpanan lemak.

Struktur padi membantu usus menyingkirkan toksin, mencegah kerengsaan dinding perut.

Manfaat dan keburukan beras liar untuk penurunan berat badan bergantung pada jumlah penggunaannya.

Cara memasak nasi liar dengan betul

Teknik memasak produk mempunyai ciri tersendiri. Ia sedikit terdedah kepada kesan merosakkan rawatan haba, oleh itu, setelah memasak, ia mengekalkan kekerasan yang menyenangkan. Untuk memaksimumkan faedah memakan produk dan mengurangkan kemungkinan bahaya, ia mesti disiapkan dengan betul:

  1. Kacang direndam dalam air suam selama 5 - 6 jam.
  2. Dibasuh dua kali.
  3. Masak dengan api sederhana selepas mendidih lebih kurang 40 minit.

Resepi Nasi Liar

Dari banyak cara sihat untuk memasak nasi, mendidih dan membakar adalah yang paling popular. Semua resipi adalah untuk produk siap.

Puding Nasi Liar

Resipi itu sangat biasa. Rasanya sangat berbeza dengan versi bijirin putih dengan nama yang sama, dan faedahnya lebih tinggi. Pembakar roti juga membantu mengekalkan manfaat kesihatan utama produk..

Untuk puding ambil:

  • beras hitam - 100 g;
  • susu rendah lemak - 200 - 300 ml;
  • garam, gula, vanillin, beri - secukup rasa;
  • mentega atau minyak sayuran.

Nasi direbus di dalam air hingga biji-bijian menjadi lembut, kemudian susu dituangkan dan direbus hingga pekat. Semasa proses penyediaan, tambahkan garam, gula, vanillin secukup rasa. Setelah puding siap, dituangkan dengan sirap beri yang disediakan terlebih dahulu dan dihiasi dengan beri segar. Makanan pencuci mulut seperti ini disyorkan bagi mereka yang mematuhi diet yang sihat, tetapi ingin memperlakukan diri mereka dengan gula-gula..

Nasi liar dalam periuk perlahan

Teknologi moden bermanfaat di dapur, menjadikannya lebih mudah untuk memasak pelbagai hidangan. Memasak nasi liar dalam periuk perlahan akan memakan masa kira-kira 50 minit selepas rendaman tradisional. Minyak sayuran dituangkan ke bahagian bawah bekas alat, beras yang dicuci dituangkan, diisi dengan air dalam nisbah 1: 3, asin, ditutup dengan penutup, dimasak dalam mod "pilaf".

Bahaya padi liar dan kontraindikasi untuk digunakan

Keburukan beras liar dianggap dari sudut pandang berlebihan produk ini dalam diet. Dos harian yang disyorkan dalam pelbagai hidangan tidak boleh melebihi 300 g.

Perlu diingat bahawa hampir semua produk berguna boleh membahayakan jika disalahgunakan. Bahaya utama penyalahgunaan tersebut adalah perkembangan komplikasi dalam kerja sistem pencernaan..

Ia juga memudaratkan makan nasi bagi mereka yang sudah mengalami masalah usus. Produk berlebihan membawa kepada sembelit, radang usus besar.

Bagaimana padi liar dituai

Keunikan kualiti produk ini, serta penjelasan mengenai harganya yang tinggi, adalah dalam teknologi penggunaan tenaga kerja manual semasa penuaian..

Yang paling berguna adalah bijirin yang tumbuh di tepi tasik air tawar kecil. Ia dituai dari kapal dengan mengaut biji-bijian dan tangkai terus ke bahagian bawah. Di darat, beras dibersihkan dari ulat, dikeringkan dalam cuaca kering selama kira-kira 3 hari. Kemudian digoreng dalam kuali untuk menghilangkan bijirin sekam. Selepas itu, nasi ditaburkan semula, dipijak di bawah kaki untuk membuang sisa-sisa. Kemudian datanglah proses meniup, yang diperlukan untuk menghilangkan lebihan lembut. Hasil daripada semua prosedur, bijirin bujur hitam diperolehi..

Kesimpulannya

Manfaat dan keburukan beras liar bergantung kepada bagaimana penuaian atau penyediaannya, serta berapa banyak produk yang dimakan. Rasanya yang tidak biasa hanya menyerupai sifat nasi putih. Penggunaan bijirin berharga ini dalam makanan memperkayakan diet dengan ketara dan mendorong perkembangan selera..

Cara memasak nasi liar (hitam) dengan betul dan sedap

Beras hitam (liar) adalah sejenis beras. Saiznya kecil dan senang disediakan. Nasi seperti itu mempunyai banyak nutrien. Jumlah mineral yang terkandung di dalamnya adalah 2/3 dari nilai harian seseorang. Apabila dimasak, nasi liar mengambil coklat kekuningan hingga rona ungu tua dan mempunyai rasa kacang. Pelbagai ini, tidak seperti yang lain, sukar dimasak dalam periuk nasi. Kami menunjukkan kepada anda cara menggunakan dan memasak nasi hitam dengan betul.

  • 1 cawan nasi liar
  • 5 gelas air;
  • garam secukup rasa;

Bilas beras hingga bersih. Untuk ini:

  1. Ambil 1 gelas beras dan 2 air. Apabila beras basah, saiznya dua kali ganda.
  2. Bilas nasi beberapa kali. Masukkan ke dalam mangkuk air sejuk. Gosokkan nasi dengan tangan anda. Apabila sudah mengendap, tuangkan air. Lakukan perkara yang sama dua atau tiga kali. Ini akan menghilangkan kanji pada permukaan beras yang menyebabkannya melekat bersama..
  3. Tutup beras dengan air dan biarkan mangkuk semalaman. Sekiranya anda perlu memasak segera, mulailah setelah membilasnya dengan bersih..
  1. Tuangkan jumlah air yang diperlukan ke dalam periuk besar dan masukkan beras. Hanya kemudian letakkan kuali di atas api..
    Anda juga boleh memasak nasi dalam sup ayam atau sayur. Nisbah beras ke air mestilah 1: 2.
  2. Tunggu sehingga air mendidih. Kurangkan panas, tutup periuk. Masak selama setengah jam, atau sehingga nasi benar-benar menyerap air.
  3. Padamkan api. Biarkan periuk bersama nasi selama 15 minit tanpa mengacau nasi..
  4. Sebelum menghidangkan hidangan, kacau untuk memisahkan nasi dan menjadikan hidangan "lapang".
    Ketahuilah bahawa nasi yang dimasak (berwarna ungu gelap) boleh mengotorkan enamel atau stoneware..

Dapatkan Resipi: Nasi Liar Sayuran

Untuk 4 hidangan anda memerlukan:

  • Nasi liar - 1.5 cawan
  • Air - 2.5 cawan;
  • Zucchini - 0.5;
  • Jagung rebus - 1 telinga;
  • Lada manis - 0,5;
  • Lobak kecil - 1;
  • Bawang - 1;
  • Mentega - 50 g;
  • Kicap - 50 g;
  • Sekumpulan dill;
  • garam, lada tanah secukup rasa;
  1. Tuangkan beras liar ke dalam air mendidih. Masak dengan api kecil selama 40 minit. Garam pada akhir memasak.
  2. Cairkan mentega dalam periuk. Dadu lobak merah dan bawang. Gorengnya dalam mentega.
  3. Dadu lada kupas. Masukkan lada dadu dan zucchini ke bawang dan wortel. Masak selama 7 minit, kacau sekali-sekala.
  4. Masukkan beras dan jagung yang dipisahkan dari tongkol. Tuangkan kicap. Panaskan semuanya dengan api yang tinggi selama satu minit. Hidangkan pinggan, ditaburkan dengan dill.

Resepi nasi liar sederhana

Chef menasihatkan memasak nasi hitam mengikut resipi paling mudah. Oleh itu, anda boleh menghargai semua kualiti pemakanan dan rasa produk ini..
Gunakan bahan-bahan berikut untuk membuat pencuci mulut nasi liar yang enak:

  • 1 cawan nasi hitam yang dimasak
  • 1 sudu kecil kayu manis;
  • 3 sudu besar l kismis;
  • 1 biji telur;
  • 2 biji epal besar;
  • 1 sudu besar l jus lemon;
  • 1 sudu besar l mentega;
  • madu;
  1. Satukan nasi dan epal cincang halus. Masukkan kismis.
  2. Masukkan kayu manis, mentega, madu ke dalam jus lemon. Pukul semuanya dalam pengadun.
  3. Tuangkan campuran beras dan epal.
  4. Masukkan campuran ke dalam loyang. Masukkan ke dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 190 darjah selama 20 minit.

TOP 7 resipi untuk hidangan lazat dengan nasi liar

Padi liar adalah biji yang boleh dimakan dari tumbuhan Zizania aquatica, yang berasal dari Amerika Utara. Sebenarnya, mereka bukan beras, tetapi mereka tergolong dalam keluarga Bijirin. Buat pertama kalinya, beras liar dijadikan produk makanan oleh orang India. Mereka mula menanamnya hanya pada pertengahan abad ke-20 di AS, dan secara beransur-ansur kawasan tumbuh semakin meningkat. Produk ini mempunyai aroma kacang ringan dan rasa indah yang menyenangkan dengan sedikit rasa manis. Lebih-lebih lagi, ia kaya dengan protein, asid amino, vitamin B dan mineral, kerana ia dianggap sangat bermanfaat untuk tubuh. Di samping itu, komposisinya cukup rendah natrium, tidak ada lemak tepu dan kolesterol, yang memungkinkannya memenangkan penggemar makanan sihat dan vegetarian. Pada masa kini, nasi liar digunakan dalam banyak diet bintang Hollywood..

Cara memilih nasi air di kedai?

Pada masa ini, beras hitam liar dari pelbagai pengeluar terdapat di kedai-kedai besar. Namun, tidak semua barang berkualiti tinggi. Bagi negara kita, produk seperti itu masih dianggap eksotik, jadi tidak semua orang dapat membezakan produk yang berharga dari palsu pembekal yang tidak bertanggungjawab..

Pastikan anda membaca dengan teliti maklumat pada bungkusan. Komposisi produk mesti mengandungi risiko.

Faktanya ialah terdapat dua produk - beras liar dan beras hitam. Dan ini adalah dua jenis yang sama sekali berbeza dari segi komposisi dan kegunaannya. Yang biasa mereka hanya mempunyai warna hitam biji-bijian. Walau bagaimanapun, anda masih dapat membezakannya dengan pemeriksaan visual. Biji-bijian beras liar memanjang, nipis, dan menyerupai jarum. Dan biji padi hitam lebih pendek dan bulat. Dan untuk membeli bijirin yang diinginkan, lebih baik memilih produk dalam pembungkusan telus, yang membolehkan anda menilai penampilannya.

Kos padi liar yang tinggi ditentukan bukan hanya oleh nilai pemakanan yang unik, tetapi juga oleh fakta bahawa penuaian dilakukan dengan tangan, dan hasilnya, kerana kerumitan penanaman, agak rendah dibandingkan dengan jenis biji-bijian yang lain..

Cara memasak nasi liar?

Biji-bijian dari biji-bijian ini mempunyai struktur yang agak sukar, kerana air ini mempunyai satu kelebihan penting - semasa memasaknya tidak melekat dan tidak berubah menjadi bubur yang homogen. Tetapi ada beberapa kekurangan, kerana lauk seperti itu akan selalu sedikit kering, jadi disarankan untuk menyajikannya dengan sos atau banyak sayur-sayuran..

Sebelum memasak nasi liar, ia disusun untuk menghilangkan unsur-unsur yang tidak diingini..

Untuk memasak lebih cepat, koki berpengalaman mengesyorkan merendamnya di dalam air selama beberapa jam sebelumnya. Biji-bijian dituangkan dengan banyak air dan dibiarkan selama 8-12 jam, selepas itu ditumis dan direbus..

Sekiranya terdapat kekurangan masa, prosedur ini dapat diganti dengan yang lain. Tuangkan air mendidih di atas kuah dan biarkan di bawah penutup selama 1 jam hingga kukus. Ini akan mempercepat proses memasak..

Cara memasak nasi liar:

  1. Kami mengambil biji-bijian dan air dalam nisbah 1 hingga 3. Tuangkan air ke dalam periuk, tambah dan didihkan..
  2. Tuangkan beras, kacau, kecilkan api hingga minimum, tutup dan masak hingga lembut. Sebagai peraturan, pengilang yang baik menunjukkan pada bungkusan berapa banyak memasak nasi liar. Selalunya, masa berbeza dari 30-40 minit hingga 1 jam.
  3. Apabila butiran bertambah dalam ukuran 3-4 kali dan terbuka sedikit, angkat dari api. Kami mengeluarkan baki cecair dan menggunakannya mengikut arahan.

TOP 7 resipi untuk hidangan lazat dengan nasi liar

Biji-bijian ini paling sering digunakan sebagai lauk untuk daging, ikan, dan sayur-sayuran. Tetapi ia juga sesuai dengan buah-buahan, kacang-kacangan, telur, makanan laut, cendawan. Kadang-kadang ia berfungsi sebagai asas untuk salad, sup atau pilaf. Resipi memasak nasi liar yang dikumpulkan dalam artikel ini disesuaikan dengan kemampuan suri rumah moden. Kepelbagaian mereka sangat mengagumkan.

Pilaf padi liar

Ketika datang ke nasi, banyak orang menganggap hidangan popular seperti pilaf. Ia biasanya disediakan menggunakan nasi putih, tetapi beras liar juga boleh digunakan. Dari ini, rasa hidangan akan menjadi lebih menarik dan tidak biasa, dan kegunaannya akan meningkat dengan ketara. Di samping itu, anda selalu dapat menggabungkan kedua-dua jenis bijirin ini, menjadikan hidangan siap menjadi lebih halus dan berkhasiat..

  • Kandungan kalori setiap 100 g - 380 kkal.
  • Hidangan - 4
  • Masa memasak - 1 jam 30 minit

Bahan-bahan:

  • Veal - 500 g
  • Padi liar - 150 g
  • Air atau kaldu - 300 g
  • Lobak - 1 pc.
  • Bawang - 1 keping.
  • Bawang putih - 1 kepala
  • Rosemary segar - 1 sudu kecil.
  • Kunyit - 1 sudu kecil.
  • Paprika - 1 sudu kecil.
  • Lada hitam tanah - 1 sudu kecil.
  • Kismis - 0.5 cawan
  • Daun bay - 1 helai.
  • Pasli - 30 g

Langkah demi langkah penyediaan pilaf padi liar:

  1. Satu jam sebelum permulaan memasak, kami mengukus biji-bijian dalam air mendidih.
  2. Kami mencuci kismis. Ia juga boleh direndam sebentar dalam air suam..
  3. Pada masa ini, kami memproses fillet daging sapi, membersihkannya dari zarah-zarah yang tidak perlu, dan dipotong menjadi kepingan besar. Kami menyebarkan daging di bahagian bawah stew yang dipanaskan, jika perlu, mengikut resipi pilaf dari beras liar, tambahkan minyak sayuran. Goreng dengan api kecil hingga kekuningan.
  4. Seterusnya, kami membersihkan sayur-sayuran. Potong wortel menjadi kepingan nipis, dan bawang menjadi separuh cincin. Kami menghantar daging dan reneh selama 10-15 minit.
  5. Biarkan kepala bawang putih utuh, jangan dibelah menjadi cengkih. Kami mengeluarkan hanya sebahagian dari kulit kering atasnya, memotong akarnya, jika ada, dan bahagian atas dengan pisau, untuk membuka sedikit cengkih.
  6. Toskan beras dan bilas bijirin hingga bersih. Tuangkan ke dalam stewpan daging, tambahkan air, taburkan dengan perasa dan ramuan, letakkan kepala bawang putih dan daun salam di atasnya. Tutup dengan penutup dan masak dengan api kecil sehingga kelembapan dikeluarkan sepenuhnya. Keluarkan bawang putih dan daun salam dan kacau dengan lembut.
  7. Pilaf dari nasi liar dengan daging sapi siap!

Nasi liar dengan cendawan

Rasa yang sangat baik dari biji tsitsania dan aroma yang menyenangkan melengkapkan pelbagai cendawan. Mereka boleh diambil segar atau beku, dan dikeringkan. Pelbagai ramuan dan sayur-sayuran juga ditambahkan pada resipi memasak nasi liar dengan hadiah hutan. Walnut dan cranberry memberikan rasa istimewa.

Bahan-bahan:

  • Nasi liar - 2 cawan
  • Air - 5 sudu besar.
  • Garam - 1 sudu kecil.
  • Cendawan - 350 g
  • Bawang - 2 keping.
  • Minyak zaitun - 5 sudu besar.
  • Walnut - 6 keping.
  • Cranberry - 200 g
  • Lada hijau - 1 keping.
  • Lobak - 1 pc.
  • Bawang putih - 2 ulas
  • Saderi - 3 tangkai
  • Pasli - 30 g
  • Rempah secukup rasa

Langkah demi langkah penyediaan nasi liar dengan cendawan:

  1. Setelah direndam, bilas tsitsia di bawah paip menggunakan saringan. Masukkan ke dalam periuk, isi dengan air dan tambahkan sedikit garam. Biarkan hingga mendidih di bawah penutup.
  2. Sementara itu, di dalam penggorengan, panaskan minyak zaitun, kecilkan api dan masukkan cendawan dan bawang cincang. Jangan lupa kacau.
  3. Sepanjang perjalanan, kami mula menyediakan bahan-bahan lain. Sekiranya hanya cranberry kering yang ada, kami akan merendamnya di dalam air, jika beku - pencairan, jika segar - hanya bilas beri. Potong lada, wortel, saderi dan bawang putih dengan cara yang mudah. Tetapi akan lebih baik jika kepingannya tidak terlalu kecil - ini akan mengekalkan rasa lebih enak. Tuangkan semua produk yang ditentukan ke dalam kuali dengan cendawan dan didihkan sehingga menjadi lembut.
  4. Setelah 40 minit dari awal memasak, ketika biji-bijian sudah dibuka, toskan air yang tersisa. Seterusnya, masukkan nasi ke dalam kuali dengan sayur-sayuran dan kacau hingga sebati. Musim secukupnya, hancurkan dengan pasli cincang dan tutup.
  5. Biarkan selama 10 minit lagi, kemudian matikan dan biarkan nasi merendam dalam jus sayur.
  6. Hidangan sudah siap! Hidangkan nasi liar dengan cendawan hangat sebagai lauk atau hidangan utama.

Nasi liar dengan ayam

Hidangan nasi yang digabungkan dengan daging ayam sangat popular. Rasa kedua produk ini boleh dilengkapi dengan kicap, madu dan sawi. Hiaskan dengan ramuan segar semasa dihidangkan. Di samping itu, hidangan ini sesuai dengan tomato atau sos plum. Walaupun dalam foto, nasi liar dengan ayam kelihatan sangat menarik dan menyelerakan..

Bahan-bahan:

  • Padi liar - 100 g
  • Air - 250 g
  • Paha ayam - 4 keping.
  • Kicap - 50 g
  • Madu - 1 sudu besar.
  • Kacang sawi Perancis - 1 sudu besar.
  • Garam - 1 sudu kecil.
  • Campurkan lada secukup rasa

Memasak nasi liar dengan ayam langkah demi langkah:

  1. Memasak nasi liar dengan ayam juga melibatkan pra-merendam gandum. Sekiranya anda melakukan ini dengan air mendidih, maka pada masa yang sama anda boleh mula menyiapkan komponen daging, yang memerlukan pengawetan.
  2. Bilas peha ayam sehingga bersih. Sekiranya anda ingin mengurangkan jumlah kalori dan menjadikan hidangan lebih diet, anda boleh menghilangkan kulitnya.
  3. Dalam mangkuk yang dalam, campurkan kicap, madu, mustard dan rempah. Celupkan kepingan daging dengan baik ke dalam campuran ini dan biarkan hingga diperap selama 1 jam..
  4. Selepas masa yang diperuntukkan, kami menetapkan air untuk dimasak. Untuk melakukan ini, bilas di bawah keran dalam saringan, letakkan di dalam periuk dan isi dengan air masin. Kami meletakkan api yang rendah dan menutup penutupnya.
  5. Kemudian kami mengeluarkan daging dari pengasam dan goreng dalam kuali di kedua-dua belah pihak hingga coklat keemasan.
  6. Tiriskan baki air dari kuali dan masukkan nasi ke dalam daging. Tuangkan perapan di atas api dan didihkan dengan api kecil selama 10 minit lagi, kacau sekali-sekala. Sekiranya hidangan kering, anda boleh menambah sedikit air atau minyak. Nasi liar dengan ayam siap!

Nasi liar dengan sayur-sayuran

Hidangan nasi liar yang lazat dengan sayur-sayuran sangat sesuai untuk menu vegetarian atau tanpa lemak. Mereka membolehkan anda mengisi bekalan unsur mikro dan makro penting, asid amino, vitamin, asid lemak tak jenuh. Mereka juga mudah diserap oleh badan yang lemah, dan akan berguna untuk orang dewasa, kanak-kanak dan orang tua. Hidangan ini sesuai dengan sos tomato..

Bahan-bahan:

  • Padi liar - 100 g
  • Air - 200 g
  • Brokoli - 100 g
  • Kembang kol - 100 g
  • Terung - 1 keping.
  • Lada manis - 1 keping.
  • Tomato - 1 keping.
  • Saderi - 1 keping.
  • Lemon - 1/2 pc.
  • Halia parut - 1 sudu kecil.
  • Minyak sayuran - 50 g
  • Garam dan rempah secukup rasa

Langkah demi langkah memasak nasi liar dengan sayur-sayuran:

  1. Pertama sekali, kami menyediakan nasi. Kami kukus dan rebus hingga lembut.
  2. Kami membahagikan kedua-dua jenis kubis menjadi perbungaan dan mengisar menjadi unsur-unsur kecil dalam pengisar, tanpa membawa kepada pembentukan gruel. Goreng jisim yang dihasilkan dalam kuali hingga coklat keemasan dengan penambahan minyak sayuran.
  3. Potong sayur-sayuran selebihnya menjadi kiub dan tambahkan ke kubis. Didihkan sehingga lembut.
  4. Toskan beras dan tuangkan ke atas sayur-sayuran. Taburkan dengan halia di atas dan perah separuh lemon, garam dan masukkan rempah kegemaran anda. Gaul rata, reneh selama 10 minit lagi dengan api kecil. Kemudian matikan dan biarkan hingga 30 minit.
  5. Hidangan sudah siap! Untuk hidangan nasi liar yang lebih berkesan dengan sayur-sayuran, daun selada diletakkan di bahagian bawah pinggan rata yang lebar. Nasi itu sendiri diletakkan dalam slaid yang indah menggunakan sudu atau cincin masakan untuk salad puff, dan dihiasi dengan sos di atasnya.

Itik dengan nasi liar

Itik dengan nasi adalah hidangan perayaan dengan aroma dan rasa yang sangat baik. Hidangan seperti itu adalah hiasan dari mana-mana meja. Proses memasak bukanlah yang paling mudah dan singkat, tetapi hasilnya sangat menyeronokkan. Resipi untuk nasi liar dengan itik banyak, tetapi yang paling berkesan adalah penyediaan ayam yang disumbat di dalam ketuhar..

Bahan-bahan:

  • Itik - 1 keping.
  • Padi liar - 2 sudu besar.
  • Epal hijau - 1 keping.
  • Jingga - 1 keping.
  • Mentega - 50 g
  • Bawang putih - 1 ulas
  • Cognac - 100 g
  • Mustard - 1 sudu besar.
  • Kicap - 4 sudu besar.
  • Daun bay - 1 helai.
  • Cengkih - 3 keping.
  • Allspice - 4 keping.
  • Lada hitam - 4 keping.
  • Air - 1 sudu besar.
  • Saffron - 1/4 sudu kecil.
  • Garam - 1/2 sudu besar l.

Cara memasak itik dengan nasi liar langkah demi langkah:

  1. Itik dengan nasi liar paling enak jika anda mengasinkannya terlebih dahulu, misalnya, sehari sebelum penyediaan yang dimaksudkan. Untuk melakukan ini, kita membasuh bangkai dengan baik, memotong leher dan mengeluarkan serangga (jangan membuangnya, tetapi lipat secara berasingan). Campurkan brendi, mustard dan kicap dalam bekas yang berasingan. Air dengan teliti burung dengan campuran. Secara berasingan, anda harus memastikan bahawa pengasam pasti masuk ke dalam bangkai. Seterusnya, kami meletakkan benda kerja kami di dalam peti sejuk semalaman. Sekiranya anda tidak dapat menyiapkan hidangan terlebih dahulu, cukup untuk mengasinkannya selama beberapa jam.
  2. Setelah itik mencapai keadaan yang diinginkan, kami mula memasak. Pertama, rebus nasi mengikut arahan pada bungkusan.
  3. Kupas epal dan oren dan potong dadu. Giling bawang putih dengan cara apa pun - ia boleh disalurkan melalui penekan atau parut pada parutan terbaik.
  4. Campurkan nasi rebus, buah-buahan dan bawang putih yang disediakan dalam satu bekas. Masukkan mentega ke ini. Sekiranya nasi sejuk, cairkan mentega di dalam ketuhar gelombang mikro atau wap untuk membuatnya berair. Kami juga menuangkan pengasam di mana itik berada, tambah perasa.
  5. Masukkan leher dan jeroan ke dalam senduk atau periuk kecil yang terpisah, isi dengan air, tambahkan cengkih, daun salam dan daun lada, tambah garam dan didihkan. Ini akan menjadi kuah untuk menyiram itik di dalam ketuhar..
  6. Kami meletakkan pengisian beras di dalam bangkai agar beras tidak tumpah keluar, tutup tepinya dengan tusuk sate besar atau jahit dengan benang. Anggota badan burung lebih kurus dan memanggang lebih cepat - agar tidak membakar, koki berpengalaman menasihatkan untuk membungkus mereka dengan kerajang atau mengikatnya dengan lebih kuat ke bangkai.
  7. Letakkan rak dawai dalam loyang dalam dan letakkan bebek kami di atasnya. Kami memanggang selama 1.5 jam pada suhu 170 darjah, membalikkan setiap 30 minit dan menuangkan dengan kaldu yang telah disediakan.
  8. Itik yang diisi dengan nasi liar sudah siap! Untuk persembahan yang indah, ambil hidangan bujur yang besar.

Salad nasi liar dengan nanas

Quizzania semakin banyak digunakan bukan sebagai lauk, tetapi sebagai asas untuk salad. Rasanya menyenangkan, tetapi pada masa yang sama tidak ketara, oleh itu, ia membolehkan bahan-bahan lain terbuka dengan baik, menambah nilai pemakanan dan rasa kenyang ke seluruh hidangan..

Bahan-bahan:

  • Padi liar - 100 g
  • Nasi digilap - 100 g
  • Minyak zaitun - 2 sudu besar.
  • Aprikot kering - 0,5 sudu besar.
  • Nanas dalam tin - 1 tin
  • Bawang merah - 1 keping.
  • Lada Bulgaria - 1 keping.
  • Tomato ceri - 4 keping.
  • Bawang putih - 2 ulas
  • Kunyit - 1 sudu kecil.
  • Sayuran selada atau arugula - 100 g
  • Air - untuk memasak nasi

Langkah demi langkah penyediaan salad nasi liar dengan nanas:

  1. Kami menyediakan kedua-dua jenis beras dan rebus hingga lembut.
  2. Potong bawang menjadi cincin separuh nipis. Kisar lada, nanas dan aprikot kering menjadi kepingan kecil bentuk sewenang-wenangnya. Potong bawang dengan pisau atau melalui penekan.
  3. Panaskan kuali dengan minyak zaitun. Masukkan bawang dan tumiskan. Kemudian masukkan lada, bawang putih dan aprikot kering. Goreng selama 5-10 minit, hingga aprikot kering lembut.
  4. Akhir sekali, satukan semua ramuan salad nasi liar di dalam bekas yang sesuai. Taburkan dengan kunyit, kacau. Kami menyebarkannya di atas pinggan cantik yang biasa atau di bahagian. Hiaskan dengan herba dan tomato ceri yang dipotong separuh. Salad nasi liar siap!

Nasi liar dengan udang

Makanan laut sesuai dengan bijirin. Koktel rasa dan aroma yang luar biasa akan menghiasi menu harian dan hidangan perayaan. Bagi banyak orang, udang adalah salah satu makanan kegemaran mereka, bukan hanya untuk rasanya, tetapi juga kerana kandungan nutrien yang tinggi. Dan digabungkan dengan nasi liar dan sos safron berkrim, ia akan menjadi lebih digemari.

Bahan-bahan:

  • Padi liar - 50 g
  • Udang harimau - 5 biji.
  • Krim - 100 g
  • Bawang merah - 1 keping.
  • Minyak zaitun - 20 ml
  • Jus lemon - 20 ml
  • Saffron - secukup rasa

Langkah demi langkah penyediaan salad nasi liar dengan udang:

  1. Kami menyediakan biji-bijian zitsania terlebih dahulu agar proses memasak tidak berlanjutan. Rebus hingga lembut dan keluarkan lebihan cecair dari kuali. Untuk hidangan seperti itu, anda boleh memasak nasi liar di dalam ketuhar, memerhatikan perkadaran biasa dengan air dan jangka masa yang ditetapkan oleh pengeluar..
  2. Cairkan udang, kemudian rebus hingga lembut selama 3-4 minit. Sejukkan. Kami mengeluarkan cengkerang, hanya tinggal ekor.
  3. Letakkan safron di dalam pinggan yang dalam, isi dengan krim yang dihangatkan selama beberapa minit.
  4. Tumis bawang kupas dan cincang dalam minyak zaitun hingga lumat.
  5. Masukkan safron dengan krim dan jus lemon ke dalam bawang. Didihkan dengan api kecil selama kira-kira 15 minit. Kami tambah. Agar jisim menjadi homogen, kami menumbuknya dengan pengisar rendaman.
  6. Letakkan timbunan nasi di atas pinggan, isi dengan sos safron di atas dan selesaikan hidangan dengan udang raja. Taburkan dengan ramuan herba jika mahu. Nasi liar dengan udang siap!

Resipi nasi liar

Hiasan nasi dan nanas sesuai dengan ikan. Pilih nanas berair dan manis, dan pilih ikan mengikut citarasa anda. Nasi dalam nanas akan baik

Casserole yang sangat sedap dan berair. Padi liar atau merah boleh digunakan sebagai ganti beras hitam. Biasa adalah mungkin, tetapi pada pendapat saya, rasanya akan kurang kaya.

Salad yang terang dan indah ini akan menghiasi meja perayaan, walaupun semasa berpuasa. Pada musim sayuran, salad boleh dibuat dari wortel muda. Buncis dan nasi liar boleh diganti dengan bulgur, barli mutiara

Roti aromatik yang tidak biasa, rasanya tidak seperti baguette, hanya berbentuk. Tidak ada rasa yang jelas, tetapi memiliki warna yang tidak biasa. Roti brutal yang tidak beragi untuk sarapan pagi :)

Untuk salad seperti itu, ceri manis atau ceri beku sesuai, dan bukannya feta, anda boleh mengambil suluguni segar atau keju yang belum dimasak. Langgan saluran YouTube Makan di Rumah, di mana semua

Baru-baru ini, saya telah membuang beras putih halus sepenuhnya, menggantikannya dengan beras hitam yang enak! Manfaat nasi seperti itu jauh lebih besar, dan rasanya akan menggembirakan walaupun gourmet yang bijak.

Ini adalah hidangan elegan yang menggabungkan rasa cerah dan bervariasi, tepat pada waktunya untuk meja Tahun Baru atau Krismas.!

Nasi liar boleh diganti dengan beras perang atau merah, atau anda boleh menggunakan serbuk roti buatan sendiri. Sekiranya itik tidak terlalu muda, masak pada suhu 160 ° C, teruskan menuangkan jus yang keluar, dan jika

Hidangan rendah kalori. Gabungan beras liar dan keemasan yang sangat menarik dan sihat.

Tambahkan pelbagai menu anda dengan menyediakan pembuka selera yang lazat dan sihat.

Semasa menggoreng, ramuan kering juga boleh ditambahkan pada cendawan. Sekiranya anda tidak menyukai rasa pedas gorgonzola, gunakan keju dengan rasa yang lebih halus, atau anda boleh memasak hidangan ini tanpa keju sama sekali.

Jangan terkejut! Jangan terkejut dengan persembahan atau gambarnya. Terus terang, foto itu bukan milik saya dan juga persembahan saya. Namun, saya sangat mahukan resipi ini tetap ada di dalam masakan saya.

Hidangkan wafel dengan madu atau sirap maple.

Peserta pertandingan "Eksperimen dengan Tefal".

Cara memasak nasi liar

Artikel ini dikarang bersama oleh Vanna Tran, ahli yang berpengalaman dalam komuniti wikiHow. Vanna Tran adalah tukang masak rumah. Dia mula memasak pada usia yang sangat muda dengan ibunya. Mengatur acara dan makan malam di Kawasan Teluk San Francisco selama lebih dari 5 tahun.

Jumlah sumber yang digunakan dalam artikel ini: 28. Anda akan mendapat senarai sumber tersebut di bahagian bawah halaman.

Nasi liar adalah hidangan serba boleh dan sederhana yang sesuai dengan daging dan sayur-sayuran. Padi liar sering disalah anggap sebagai tanaman bijirin, tetapi padi liar sebenarnya adalah benih ramuan yang tumbuh di dalam air. Padi liar kaya dengan tekstur dan mengandungi banyak nutrien yang bermanfaat. Ia dimakan sejak zaman kuno dan menjadi makanan utama suku kaum India di wilayah Great American Lakes..

"Dengan jahitan berlebihan, nasi tidak akan melekat di dasar kuali, bakar dan masak sama rata.".

Padi liar

Sup Amerika dengan nasi dan ayam liar

Sup Amerika dengan nasi liar, ayam dan cendawan. Nasi liar mempunyai rasa dan aroma yang halus, dan penampilan yang tidak biasa: panjang dan hitam. Saya terpaksa berlari mendapatkannya, tetapi saya benar-benar mahu membuat sup ini. Hanya terdapat di Metro. Sejujurnya, saya tidak suka ia direbus, tetapi dalam sup. dia tidak ada tandingannya! Dan sup itu sendiri sangat sedap. Saya hanya baldela sehingga habis mangkuk sup saya. Ooooo sedap!!

Gulung dengan salmon dan nasi liar

Saya cadangkan membuat gulungan adunan ragi yang diisi dengan salmon, nasi liar dan keju keras. Saya memutuskan untuk menggunakan hidangan penaik kegemaran saya sekali lagi. Oleh kerana bentuknya berdinding tebal dan ditutup rapat, barang-barang yang dipanggang diperoleh dengan kerak tebal tetapi renyah, dan serpihannya lapang..

Roti dengan nasi liar dan oatmeal

Saya tidak membeli roti, saya membakarnya sendiri, jadi saya terbiasa dengan roti yang sedap dan berkualiti tinggi. Tetapi, di sebalik "kecoh" ini, saya sangat menyukai roti ini - lembut, lembut dan sangat cantik. Lihatlah sendiri.

Mitloaf Nasi Liar

Makan malam romantis untuk koboi, bahagian kedua. Resipi yang sangat menarik dari segi rasa dan penampilan. Saya ingin mengatakan bahawa dia memasak hampir bebas: memasak nasi, dan kemudian memasukkan semuanya ke dalam ketuhar, pendeknya, hidangan tanpa kerumitan. Saya juga ingin memperhatikan bahawa pengisiannya memberikan rasa yang luar biasa pada hidangan dan menjadikan mitloaf berair. Saya hanya menyesal kerana saya tidak mempunyai masa untuk memasak semuanya dalam satu hari (anak-anak tidak memberikannya) :)

Potongan sayur dengan nasi liar

Saya cadangkan anda mencuba potongan sayur dengan nasi liar. Potongan seperti itu sesuai untuk berpuasa dan untuk vegetarian dan bagi mereka yang menurunkan berat badan..

Gulung dengan daging dan nasi liar

Kini terdapat pelbagai jenis makanan ringan, baik sejuk dan panas; ringkas dan kompleks, biasa dan halus. Resipi ini tidak rumit, tetapi kelihatan meriah. Kedua-duanya sedap dan cantik!

Jellied Pie dengan Nasi Liar dan Bakso

Pai jeli dengan bebola daging dan nasi sangat sesuai untuk sup, kaldu dan bukannya roti. Ia bagus untuk teh atau kopi. Adonan kefir lembut, bebola daging, bawang, wortel dan nasi rebus bersama-sama. Ia sangat mudah untuk disediakan, tetapi panas dan sejuk yang lazat.

Makan Siang Diet Sotong dan Nasi Liar

Resipi untuk mereka yang mengira kalori, awasi berat badan mereka dan bagi mereka yang ingin akhirnya menurunkan berat badan. Dengan makan tengah hari seperti itu, anda akan kenyang dan "ringan".

Pilaf Nasi Liar dengan Kelopak Terung

Saya cadangkan mencuba memasak pilaf dalam bahagian. Saya membuat 2 versi hidangan ini: untuk suami saya - dengan anak domba, dan untuk saya sendiri - kurus, kerana diet saya tidak membenarkan mencampurkan daging dan karbohidrat, dan nasi biasa juga tidak begitu berguna untuk sosok, tetapi saya boleh menggunakan nasi liar memanjakan diri tanpa mengorbankan pinggang. Terima kasih kepada Elena Tyufekchi atas idea tersebut

Salad nasi liar dengan ayam

Khayalan saya. Jadi, di suatu tempat di Wild West, seorang yang berfikiran romantis sedang menunggu koboinya yang berani.

Padi liar. Salah satu jenis beras yang paling sihat dan berkhasiat, yang sebenarnya bukan beras. Padi sebegini mempunyai warna gelap yang khas dan harganya lebih tinggi jika dibandingkan dengan nasi putih yang terkenal. Sebenarnya, beras liar adalah bijirin, nama botani yang terdengar seperti zitsania akuatik. Mungkin harga padi liar yang agak tinggi disebabkan oleh penuaiannya dengan tangan - pemetik biji-bijian berenang hingga ke telinga tinggi tanaman ini dengan menggunakan sampan, setelah itu mereka memiringkannya dan mula gemetar. Namun, dalam satu jam kerja tersebut, tidak lebih dari sepuluh kilogram beras liar dapat dituai. Sebagai tambahan, tanaman ini adalah tahunan, yang juga tidak dapat mempengaruhi nilainya. Dan di atas meja kami, nasi seperti itu dapat dilakukan tanpa mengukus, mengisar dan prosedur lain yang mengurangkan nilai pemakanannya.!

Padi liar mempunyai kandungan serat makanan yang cukup tinggi dan kandungan lemak yang sangat rendah, menjadikannya produk makanan yang sangat berharga. Terdapat lima kali lebih banyak asid folik di dalamnya daripada beras putih biasa, dan ia juga akan mempunyai lebih banyak vitamin. Dan nasi liar menyaingi makanan popular seperti anggur, blueberry, jus oren atau anggur merah dalam kandungan antioksidan. Lebih-lebih lagi, beras ini sama sekali tidak mempunyai kontraindikasi! Satu-satunya perkara adalah anda tidak boleh menyalahgunakannya, agar tidak menimbulkan sembelit (namun cadangan ini berlaku untuk semua jenis beras). Walaupun jika anda menggabungkan beras seperti itu dengan buah-buahan atau sayur-sayuran, anda tidak boleh takut sembelit.

Penggunaan beras liar secara sistematik membantu mengatasi berat badan berlebihan, dengan pelbagai jenis gangguan neurologi, dengan penurunan penglihatan, dengan gangguan dalam proses metabolik dalam badan, dan juga dengan tekanan yang berkaitan dengan senaman fizikal yang kuat. Dan beras seperti itu dapat meningkatkan kesihatan secara keseluruhan dan bahkan memanjangkan usia muda.!

Hidangan yang sama disediakan dari nasi liar seperti nasi putih biasa: lauk, bijirin, sup, pilaf, dan lain-lain. Nasi seperti itu sangat sesuai dengan sayur-sayuran dan kekacang (kacang polong atau kacang) - kombinasi terakhir umumnya dapat menggantikan makanan haiwan asalnya, kerana ia membekalkan tubuh manusia dengan protein keseluruhan. Padi liar sesuai dengan prun, cendawan, labu, anggur, udang, alpukat, ayam belanda, ikan, dll..

Berapa banyak untuk memasak nasi liar?

Cara memasak nasi liar

Anda memerlukan - 1.5 gelas beras, 4.5 gelas air

1. Tuangkan air ke atas padi liar, biarkan selama 12 jam.
2. Toskan padi liar.
3. Tuangkan air ke dalam periuk dan tambahkan beras (untuk 1.5 cawan beras, 4.5 cawan air).
4. Masak selama 40 minit dengan api kecil, ditutup dengan garam dan rempah..
5. Toskan air, nasi garam, masukkan rempah dan kacau.
Sebagai hidangan berasingan, nasi liar tidak digunakan dalam masakan. Nasi liar yang direbus boleh dimasak dengan sayur-sayuran.

Fakta mengenai padi liar

Padi liar sebenarnya adalah ramuan Zizania aquatica yang berasal dari Amerika Utara..

Kandungan kalori beras liar - 101 kcal / 100 gram.

Kos beras liar adalah dari 600 hingga 1500 rubel / 1 kilogram (kos di Moscow pada bulan Jun 2020). Di Rusia, beras liar hanya diimport, ia dianggap sebagai produk VIP.

Nisbah beras liar dengan air semasa memasak adalah 1: 3.

Nasi liar dengan sayur-sayuran

Produk
Nasi liar - 1 cawan
Terung - 1 kecil
Zucchini - 1 keping
Lada Bulgaria - 1 keping
Tomato - 2 keping
Bawang - 1 kepala kecil
Bawang putih - 1 serampang
Minyak zaitun - 2 sudu besar
Pasli - 1 tandan
Thyme - 1 tangkai
Rosemary - 1 tangkai
Mentega - 10 gram kiub
Garam dan lada secukup rasa

Cara memasak nasi dengan sayur-sayuran
1. Rendam beras liar dalam air sejuk selama 12 jam.
2. Tuangkan beras liar ke dalam periuk, tambah 3.5 cawan air.
3. Masukkan kuali dengan api kecil, didihkan dan masak selama 30 minit, kemudian toskan air dan musim dengan mentega..
4. Terung, zucchini, cuci lada dan kupas.
5. Potong terung menjadi 2 cm kiub.
6. Tuangkan terung ke dalam mangkuk, taburkan dengan garam, kacau dan biarkan selama 15 minit..
7. Kupas bawang dan masukkan penekan bawang putih.
8. Zucchini dipotong menjadi kepingan.
9. Kupas bawang dan potong separuh cincin.
10. Potong tomato menjadi kiub.
11. Cincang lada halus.
12. Panaskan kuali, tuangkan minyak zaitun.
13. Masukkan terung, zucchini, lada, tomato, bawang dan bawang putih ke dalam kuali.
14. Masukkan thyme dan rosemary ke dalam kuali, musim dengan garam, lada dan reneh selama 10 minit.
15. Masukkan beras, kacau dan reneh selama 5 minit lagi.

majalah dalam talian wanita mixfacts.ru

  • Tentang kita
  • Pengiklan
  • Kenalan
  • Kesederhanaan
  • Kekosongan
  • Langganan

Semua hak atas bahan yang disiarkan di laman web ini dilindungi oleh undang-undang mengenai hak cipta dan hak yang berkaitan dan tidak boleh diterbitkan semula atau digunakan dengan cara apa pun tanpa kebenaran bertulis dari pemegang hak cipta dan pautan aktif ke halaman utama portal mixfacts.ru di sebelah bahan yang digunakan. Penyunting tidak bertanggungjawab terhadap kandungan bahan iklan.

Semua artikel di laman web ini hanya untuk tujuan maklumat sahaja. Jangan mengubat sendiri, berjumpa doktor tepat pada masanya.

Laman web ini mungkin mengandungi kandungan yang dilarang untuk dilihat oleh orang yang berumur di bawah 16 tahun.

Nasi hitam - resipi

Dalam masakan, nasi putih meluas, beras perang kurang diminati, tetapi beras hitam bahkan kurang biasa, kerana banyak yang tidak mengetahui tentang adanya budaya bijirin yang berguna.

Maklumat produk am

Nasi mempunyai beberapa nama - liar, chumiza, magaram, lebih sering disebut zizania. Warnanya berkisar dari coklat hingga hitam. Nasi hitam yang dimasak bertukar menjadi ungu.

Zizania adalah rumput paya liar yang biasa dengan nama Zizania aquatica, yang mempunyai nama lain - oat air. Ia tumbuh di rawa-rawa di Asia Tenggara dan Tenggara, tingginya mencapai 3 m. Kumpulkan dengan tangan, berlayar dengan kapal. Oleh itu, harga bijirin lebih tinggi daripada beras putih..

Kisah asal

Nasi hitam liar semestinya pertama kali muncul di China, Tibet atau Asia sebagai bijirin terlarang.

Pada zaman dahulu, maharaja melarang orang biasa memakan produk ini. Para petani puas dengan nasi putih. Orang biasa yang menggunakan produk terlarang dihukum mati. Zizania dijuluki "butir panjang umur", kerana ia mempunyai sifat penyembuhan dan memperlambat penuaan.

Pada masa ini, budaya ini ditanam oleh orang Itali di Eropah dalam jumlah kecil, dan juga di Amerika Utara di ladang khas yang dipenuhi dengan air. Padi jenis ini rapuh kerana memerlukan keadaan iklim khas - panas yang melampau dan kelembapan yang tinggi. Oleh itu, pembekal utama masih Asia dan China..

Kebaikan dan keburukan padi liar

Nasi liar hitam dalam komposisinya mengandungi lebih daripada separuh pengambilan mineral harian untuk manusia - magnesium, mangan, kalium, fosfor, zink, vitamin D, E, A dan B, asid folik. Produk ini meningkatkan fungsi sistem pencernaan dan mempunyai kesan diuretik, membantu wanita pulih selepas melahirkan.

Terdapat lebih banyak antioksidan tumbuhan dalam budaya daripada raspberry, cranberry dan blueberry. Terima kasih kepada mereka, sel-sel badan dipulihkan, sementara radikal bebas dinetralkan. Nasi disyorkan untuk mereka yang menderita barah. Kandungan serat membantu mengatur sistem pencernaan, menghilangkan sisa dan toksin dari badan dan menghilangkan kembung.

Makan nasi secara teratur adalah disyorkan untuk orang tua. Dia mampu menormalkan tekanan darah dan fungsi jantung. Produk ini dengan lembut membuang toksin dan toksin dari badan, meningkatkan metabolisme dan menormalkan fungsi ginjal, melawan keracunan badan.

Oleh kerana mudah dicerna, sebilangan kecil zizania berguna untuk kanak-kanak. Dalam kombinasi dengan sayur-sayuran, ia melembapkan badan, memperkaya dengan mineral dan vitamin. Dengan perkembangan obesiti dan diabetes, ia dapat melambatkan penyerapan gula ke dalam badan.

Tidak ada kontraindikasi. Satu-satunya kelemahan zizania adalah harganya, yang beberapa kali lebih tinggi daripada harga beras putih..

Semasa menggunakan produk, perlu diperhatikan ukurannya, kerana bijirin tidak halus dan dalam jumlah besar dapat merengsakan mukosa gastrik. Paling sesuai dipasangkan dengan salad sayur-sayuran atau nasi putih.

Pra-pemprosesan bijirin

Sebelum memasak nasi hitam, ia mesti diproses dengan baik.

Mencuci

Dalam memasak, terdapat banyak hidangan di mana bijirin harus hancur. Untuk melakukan ini, ia mesti dibilas dengan betul dari pati. Ia mudah dilakukan.

  1. Nasi dituangkan dengan air sejuk. Sebaik sahaja bijirin mengendap ke bawah, air disalirkan dan prosedur diulang sehingga cairan jernih.
  2. Biji-bijian dituangkan dengan air selama 4 jam, setelah itu dicampurkan dengan tangan dan pada masa yang sama air putih berkanji disalirkan.
  3. Biji-bijian Zizaniya dituangkan dengan air, digosok dengan lembut di antara telapak tangan, bilas di beberapa perairan.

Rendam

Merendam nasi adalah proses yang diperlukan untuk memasak. Biji-bijian menyerap banyak kelembapan, setelah itu mereka membengkak dan menjadi kuat, dan semasa memasak mereka tidak hancur menjadi potongan. Akibatnya, hidangan itu diperoleh dengan biji-bijian dengan bentuk yang jelas..

Biji-bijian direndam dengan 2 cara:

  1. Selama 2 jam. Bijirin dituangkan dengan air mendidih pada kadar 1 cawan bijirin per 2 cawan cecair, ditutup dengan penutup dan dibiarkan selama 1 jam. Selama ini, biji-bijian memperoleh struktur lembut kerana terkena air panas dan wap. Kemudian cecair disalirkan dan kuah siap dimasak. Kelebihan rendaman seperti itu adalah menjimatkan masa, dan kerugiannya adalah pemusnahan sebatian berharga dalam bijirin..
  2. Pada pukul 12. Kelebihan - vitamin dan rasa dipelihara, struktur padi tidak hancur. Untuk merendam, bijirin dibasuh dengan sempurna, dituangkan dengan air dan dibiarkan selama 12 jam. Kemudian air disalirkan, bijirin dibasuh. Nasi sudah siap dimasak.

Berapa banyak untuk memasak nasi?

Tidak semua orang memahami cara memasak nasi hitam. Orang menganggapnya sukar dan cukup lama. Jenis bijirin yang tidak dikupas memerlukan masa memasak yang lebih lama, kerana bijirinnya padat dan sukar. Dengan pemprosesan tepung beras yang betul, bubur memasak tidak akan menimbulkan banyak kerumitan..

Masa memasak untuk bubur jagung beras bergantung pada negara asal. Budaya dari China memerlukan masa sekitar 45-60 minit untuk memasak kerana biji-bijian mempunyai struktur yang keras. Gandum Amerika lebih lembut dan tidak memerlukan pemprosesan yang panjang. Masak rata-rata 25-35 minit.

Berapa lama memasak nasi hitam ditentukan oleh penampilannya. Biji-bijian yang dimasak meningkat 3-4 kali dan menukar warnanya menjadi ungu gelap.

Cara memasak nasi di atas dapur?

Untuk memasak bijirin di atas dapur, anda mesti menggunakan kuali dengan bahagian bawah dan dinding yang tebal. Ini boleh menjadi stewpan, periuk, kuali dengan sisi tinggi, kuali. Sekiranya pinggan berdinding tipis, bubur nasi akan terbakar dan hasilnya akan lembab atau melekit. Semasa memasak, api diatur ke sederhana atau minimum - bergantung pada jumlah air.

Mari lihat cara memasak nasi hitam di atas dapur sambil mengekalkan bentuk dan kerakusannya. Untuk melakukan ini, anda perlu mengetahui teknologi memasak zizaniya, yang tidak jauh berbeza dengan nasi putih..

Tuangkan 2 cawan cecair ke dalam 1 cawan biji-bijian ke dalam periuk. Air didihkan, masin dan jumlah bijirin yang diperlukan dituangkan ke dalam cecair, ditutup dengan penutup dan dimasak dengan api kecil selama kira-kira 40 minit.

Sebagai cecair, bukan sahaja air digunakan, tetapi juga kaldu ayam atau sayur. Mereka memberikan hidangan siap rasa daging atau sayur yang menyenangkan. Setelah memasak bubur nasi, angkat loyang dari dapur, tambahkan sekeping mentega dan biarkan dengan penutup ditutup selama 15 minit.

Untuk hasil yang terbaik, kuali dibungkus selimut atau tuala - bubur akan tepu dengan wap, dan konsistensinya akan menjadi rapuh. Pukul bijirin sedikit dengan garpu sebelum dihidangkan..

Cara memasak nasi liar yang longgar dalam periuk perlahan?

Memasak nasi liar dalam periuk perlahan adalah mudah dan cepat, kaedah ini menjamin pemeliharaan masa dan rasa produk. Bubur nasi dimasak dalam periuk yang tidak melekat - bijirin tidak akan terbakar dan akan dimasak dengan jumlah minimum air.

Sama sekali tidak sukar untuk memasak bubur hancur dalam periuk perlahan. Tuangkan 1 cawan beras liar, sebelumnya dicuci dengan air sejuk, ke dalam periuk. Kemudian tuangkan 2 gelas air sejuk, garam secukup rasa. Kemudian tutup penutup multicooker dan tetapkan program "Nasi" atau "Bubur". 5 minit sebelum memasak, masukkan sekeping mentega ke dalam bubur. Groats akan siap selepas bunyi bip, selepas itu mereka dibenarkan berdiri dengan penutup ditutup selama 10 minit lagi dan dihidangkan ke meja.

Resipi memasak

Resipi nasi hitam telah digunakan dalam banyak masakan di seluruh dunia. Salad, sup, bijirin, pencuci mulut, kaserol, pai, dan lain-lain disediakan dari bijirin. Lebih-lebih lagi, bijirin bersifat universal dan boleh digabungkan dengan pelbagai produk. Semua hidangan nasi hitam berbeza dan boleh menjadi kaya gula atau sedap.

Salad nasi liar

Untuk menyediakan salad, anda memerlukan ramuan berikut:

  • 0.6 cawan zizanie;
  • 1.6 cawan air;
  • 1 PC. bawang;
  • 2 ulas bawang putih;
  • 5 g thyme;
  • 2 g marjoram;
  • 112 g cendawan;
  • garam.

Tuangkan bijirin yang telah disediakan dengan air sejuk. Kemudian anda perlu garam dan masak dengan api kecil dengan penutup ditutup hingga lembut, tanpa kacau. Masukkan mentega di hujungnya.

Bawang cincang goreng dalam setengah cincin dalam minyak dan masukkan cendawan cincang.

Bawang putih diperkenalkan 5 minit sebelum kesediaan. Taburkan cendawan dengan thyme, marjoram, garam dan lada. Kemudian satukan semua bahan dengan nasi dan campurkan. Salad ditaburkan dengan pasli dan ramuan.

Nasi dengan salmon pedas

  • 250 g fillet salmon;
  • 100 g groats beras (zizania);
  • 1 sudu kecil wasabi;
  • 1 sudu besar l. mentega kacang;
  • 2 keping. Bawang hijau;
  • 1 sudu besar l. sos soya.

Wasabi dicampurkan dengan mentega kacang. Potong salmon menjadi potongan dan kacau dengan sos wasabi dan selai kacang. Kemudian mereka dihantar ke peti sejuk selama 1 jam. Parut beras direbus. Fillet salmon digoreng dalam minyak. Kicap dan bawang hijau dimasukkan ke dalam bubur, dicampur. Sebilangan bubur dengan kepingan ikan diletakkan di atas pinggan dan dihidangkan ke meja.

Zucchini disumbat dengan nasi

  • 2.5 keping. zucchini muda;
  • 100 g beras;
  • 1 PC. bawang;
  • 1 PC. lobak merah;
  • 1 biji tomato;
  • 100 g champignon;
  • 100 g keju keras;
  • 30 ml minyak sayuran;
  • 3 g garam;
  • dill;
  • 50 ml air.

Bawang cincang dan cendawan digoreng dalam minyak, setelah itu wortel cincang dan 0,5 zucchini, potong dadu, ditambahkan. Sementara sayur-sayuran dan cendawan rebus, mereka meletakkan bijirin di atas dapur untuk dimasak hingga lembut. Tomato segar yang dicincang halus dimasukkan ke dalam sayur-sayuran di dalam kuali. Masukkan sedikit air, tutup dan terus reneh hingga lembut..

Kemudian masukkan 3 sudu besar. l. nasi, garam dan lada masak secukup rasa. Semua bahan dicampurkan. Zucchini cincang siap.

Zucchini muda dicuci dan dipotong memanjang menjadi 2 bahagian, sebahagian pulpa dan biji dikeluarkan dengan sudu. Bot disumbat dengan daging cincang. Tuangkan sedikit air ke atas loyang dan sebarkan zucchini yang disumbat. Bakar di dalam ketuhar pada suhu 180 ° C selama 40-45 minit. Taburkan zucchini yang telah disediakan dengan keju cincang dan bakar di dalam ketuhar selama 5 minit. Taburkan dengan dill segar cincang sebelum dihidangkan.

Nasi dalam santan

Melangsingkan Nasi Liar dengan Santan Kelapa Dapat Membantu Anda Menurunkan Berat Badan Dengan Mudah.

  • ½ cawan beras
  • 2 sudu besar l. minyak sayuran;
  • ½ cawan kismis;
  • ½ cawan gajus;
  • ¾ gelas santan;
  • 400 ml air;
  • ½ segelas jintan;
  • ½ sudu kecil kunyit;
  • ½ sudu kecil barberry;
  • 1 PC. daun salam;
  • 2 keping. lada merah tanah;
  • 1 secubit garam secukup rasa.

Nasi dan kismis dibasuh dengan baik. Kacang mete dibelah dua. Zira terkena mortar. Minyak sayur dipanaskan dalam periuk dan dihantar ke dalamnya zizizirovanie. Goreng selama 2 minit, kemudian tuangkan air dengan santan. Rempah, garam, daun salam dan kacang kismis ditambah. Bahan-bahan dicampurkan, ditutup dengan penutup, didihkan, dan kemudian dimasak dengan api kecil selama 20 minit. Tudung tidak dibuka dan bubur tidak dikacau. Sebelum dihidangkan, hiaskan dengan hirisan lemon dan herba.

Risotto dengan cendawan porcini

Untuk risizotto, anda memerlukan:

  • 1 PC. bawang;
  • 500 g beras malam selatan;
  • 4 ulas bawang putih;
  • 500 g cendawan;
  • 200 ml wain putih kering;
  • 50 g mentega;
  • 50 ml minyak zaitun;
  • 1.5 liter kaldu ayam;
  • 50 g keju parmesan;
  • 100 ml krim 20%;
  • garam secukup rasa.

Potong bawang, potong bawang putih dengan pisau. Goreng bawang dalam kuali dalam minyak zaitun dan mentega. Masukkan zizania, bawang putih, cendawan dan goreng selama 2-3 minit. Wain kering putih dituangkan ke dalam risotto, terus dikacau.

Selepas 5 minit, tuangkan kuah ayam panas dalam bahagian kecil, masing-masing 1-2 sudu, kerana cecair menguap. Hidangan ditutup dengan penutup dan dibakar dengan api kecil sehingga bijirin dimasak sepenuhnya. Campurkan krim dengan keju hancur, campurkan dan tuangkan ke atas pinggan. Goreng selama 1 minit, kacau sekali-sekala. Kemudian mereka dikeluarkan dari panas, dibiarkan selama 5-7 minit, selepas itu disajikan..

Nasi liar dan salad alpukat

  • 1 biji lemon;
  • 1 alpukat;
  • 200 g zizaniya;
  • 1 tandan bawang hijau;
  • 6-7 lobak;
  • 200 g kacang putih rebus;
  • 4 sudu besar l. minyak zaitun;
  • secubit cili;
  • garam;
  • segenggam selada air.

Potong alpukat menjadi separuh dan angkat pit dan pulpa dengan sudu. Kemudian potong besar, garam dan tuangkan dengan jus lemon. Zizania direbus hingga lembut, disejukkan dan digabungkan dengan alpukat, bawang hijau, kacang putih dan lobak, potong separuh. Untuk berpakaian, campurkan minyak zaitun, jus lemon, cabai dan garam, kemudian hantar ke bahan yang telah disediakan, campurkan dan masukkan selada air. Dihidangkan dengan lauk.

Cara memasak nasi bubur ini

  • 125 g groats beras;
  • garam;
  • 600 g air;
  • 50 g mentega.

Nasi yang telah direndam dimasak dengan api kecil dan penutupnya dibuka selama kira-kira 30 minit, kacau sekali-sekala. Nasi yang sudah siap dibuang ke dalam saringan dan dicuci dengan air panas, selepas itu mentega ditambahkan dan dicampurkan. Bubur ini sangat sesuai sebagai lauk.

Pencuci mulut beras

  • 150 g beras;
  • 3 keping. pisang;
  • 1 cawan gula tepung
  • 1 baguette (kecil);
  • 250 ml santan;
  • 5 cm halia;
  • 1 PC. lemon;
  • 4 sudu besar l. mentega;
  • 2 sudu besar l. minyak sayuran;
  • secubit serutan kelapa (untuk hiasan);
  • 20 g coklat gelap (untuk hiasan);
  • strawberi;
  • pudina (untuk hiasan);
  • 3 keping. telur ayam;
  • 1 pek vanillin.

Nasi direbus hingga lembut dan disejukkan. Pisang yang dihiris digoreng dalam minyak selama kira-kira 2 minit. Akar halia dihancurkan. Separuh gula tepung dicampur dengan pisang, dan yang lain disuntik ke dalam santan. Halia parut, vanillin dan kulit lemon juga ditambahkan di sana. Panaskan santan sehingga gula tepung larut sepenuhnya. Baguette dipotong kecil, digoreng di dalam ketuhar dan direndam dalam susu. Pisang diletakkan di atas pinggan yang disapu dengan mentega.

Telur dimasukkan ke dalam baki susu, campuran dipukul sedikit dan nasi rebus dimasukkan ke dalamnya. Potongan pisang disebarkan di bahagian bawah acuan, kemudian 4-5 keping baguette, separuh dari nasi disebarkan di atas, kemudian lapisan diulang dan selesai dengan baguette. Hidangan dihantar ke ketuhar yang dipanaskan hingga 180 ° C selama 1 jam. Pencuci mulut disejukkan, perlahan-lahan dipindahkan ke piring, dituangkan dengan coklat cair dan ditaburkan dengan kelapa. Hiaskan bahagian atas dengan beri dan potongan buah.

Nasi dengan buah kering dan saderi

  • 310 g beras liar;
  • 1 PC. bawang (saiz sederhana);
  • 210 g saderi (bahagian putih);
  • saderi (hijau);
  • 109 g aprikot kering;
  • 53 g kismis (ringan, tanpa biji);
  • 96 g buah ara;
  • 3 sudu besar l. minyak sayuran halus;
  • garam.

Zizania direbus hingga masak. Buah kering dituangkan dengan air panas, bersikeras selama 5 minit, selepas itu cairan disalirkan. Bawang dikupas dan dipotong menjadi kiub dan digoreng dengan minyak. Hijau saderi dicampurkan dengan bawang, masin dan goreng selama 5 minit.

Aprikot kering dengan kismis, buah ara diaduk dengan sayur goreng dan nasi rebus. Dihidangkan dengan saderi.