Lobak hitam rebus

0 Ahli dan 1 Tetamu sedang melihat topik ini.

  • Percetakan
  • Lobi Forum. Bandar Lobnya "
  • Forum Lobnya "
  • Majlis Keluarga "
  • Memasak (Moderator: maxchukot) "
  • Adakah ada yang tahu resipi lobak masak?

Sembang Lobny

Svezhatenka

berita

pautan berguna
Direktori Lobny
Perkhidmatan kecemasan
Lobny Hilang dan Dijumpai
papan buletin
Laman web "Cannon" Lobnya
Foto Lobnya
Webcam di Lobnya
Penghantaran makanan di Lobnya
Maklum balas

Halaman dihasilkan dalam 0.189 saat. Permintaan: 33.

PENYAKIT PANAS

RODKA DALAM KRIM SUMBER

Basuh lobak dengan baik dan rebus hingga masak. Kesediaan lobak dapat ditentukan dengan menusuknya dengan pisau atau garpu. Lobak yang dimasak harus menembus dengan mudah. Sejukkan lobak siap dan kupas. Potong lobak menjadi kepingan atau kiub kecil. Cairkan mentega dalam kuali. Potong bawang menjadi kiub kecil dan goreng minyak hingga coklat keemasan. Pindahkan lobak ke kuali dengan bawang tumis. Musim dengan garam dan masukkan krim masam. Campurkan semuanya dengan baik dan reneh selama lebih kurang 10 minit.

RODKA DENGAN VINEGAR

Basuh lobak di bawah air yang mengalir dan kupas. Parut sayur pada parut kasar. Panaskan minyak sayur dalam kuali dan masukkan lobak parut ke dalamnya. Musim dengan sedikit garam dan gerimis dengan cuka untuk mengasamkan hidangan. Rebus hingga lobak lembut. Masukkan lebih banyak minyak sayuran jika perlu. Masukkan krim masam sebelum memerah dan kacau rata. Taburkan lobak rebus dengan ramuan segar dan cincang halus sebelum dihidangkan.

krim masam - 3 sudu besar. l.

RODE BAKAR DENGAN CHEESE DAN EGGS

Kupas lobak dan potong kiub atau kepingan. Panaskan mentega dan goreng lobak terlebih dahulu dengan api yang tinggi. Selepas 10 minit, kurangkan api dan reneh lobak dengan sedikit air hingga masak. Garam sedikit.

Griskan penaik dengan minyak dan susun irisan lobak dalam lapisan sekata. Parut keju pada parut kasar. Pukul telur sedikit. Satukan campuran telur dan keju. Tuangkan jisim yang dihasilkan ke lobak. Bakar lobak di dalam ketuhar hingga coklat keemasan. Sebelum dihidangkan, potong lobak panggang menjadi beberapa bahagian dan taburkan dengan dill cincang halus.

mentega - 100 g

RODE DISEDIAKAN DENGAN CARROT

Bilas lobak dan kupas. Potong lobak menjadi kiub. Tuang sedikit kuah ke bahagian bawah periuk atau kuali dan masukkan lobak. Rebus lobak hingga separuh masak. Parut wortel pada parut kasar dan masukkan ke dalam mangkuk dengan lobak. Musim dengan sedikit garam dan lada. Masukkan daun bay. Sayur reneh hingga masak. Sekiranya semua kuahnya telah mendidih, anda boleh menambah sedikit lagi. Tetapi tidak boleh terlalu banyak cecair. Kuahnya mesti menutup kurang dari separuh lobak.

Masukkan piring yang telah siap di dalam mangkuk yang terpisah dan taburkan dengan dill dan pasli cincang halus. Untuk lobak rebus, anda boleh menghidangkan crouton parut dengan bawang putih.

sup daging - 180 g

garam, rempah - secukup rasa

Kupas lobak dan bilas di bawah air yang mengalir. Potong lobak menjadi kiub atau helai nipis dan letakkan di atas serbet bersih sehingga kering sedikit. Mereka melakukannya sehingga kepingan menggoreng lebih cepat..

Pindahkan lobak kering ke pinggan. Taburkan dengan sedikit garam dan tepung. Gaul sebati. Panaskan minyak sayuran dalam kuali. Masukkan lobak ke dalam kuali dan tumis dengan api yang tinggi hingga kepingan berwarna perang keemasan. Selepas itu, tuangkan sos ke atas lobak dan bakar di dalam ketuhar hingga masak..

Untuk menyediakan sos, tuangkan tomato dengan air mendidih dan keluarkan kulitnya. Potong tomato dengan pisau atau penggiling daging. Masukkan krim masam dan sedikit garam. Campurkan semuanya dengan baik. Tuangkan sos ke atas lobak dan bakar di dalam ketuhar hingga masak.

minyak sayuran - 60 g

PEMAKANAN RARE DENGAN Bawang

Kupas lobak dan potong dengan jalur nipis. Tuangkan sedikit air ke bahagian bawah periuk dan letakkan lobak cincang di sana. Rebus lobak hingga separuh masak. Potong bawang menjadi cincin. Panaskan mentega dalam kuali dan tumis bawang hingga kekuningan. Apabila lobak sudah hampir siap, masukkan bawang tumis dan gaul rata. Musim dengan sedikit garam. Seharusnya tidak ada cairan yang tersisa di dasar kuali pada saat siap, jadi renehkan lobak dalam sedikit air.

Potong sosej menjadi kiub kecil dan gabungkan dengan jisim lobak. Pukul telur hingga berbuih. Masukkan sedikit susu dan pukul lagi. Griskan penaik dengan minyak atau lemak dan masukkan lobak. Tuang dalam jisim telur dan hantar ke oven. Apabila kaserol ditutup dengan kerak yang menyelerakan, anda boleh mengeluarkan acuan dan memotong kaserol menjadi beberapa bahagian. Casserole lobak boleh dihidangkan dengan salad sayur-sayuran segar.

RODE DISEDIAKAN DENGAN Daging

Bilas daging dan potong kecil. Panaskan lemak atau mentega dalam periuk dan masukkan daging. Goreng daging sedikit di atas api yang tinggi. Kupas lobak, bilas dan potong dadu. Kurangkan api di bawah periuk kecil dan letakkan lobak di dalam periuk. Masukkan daun bay dan lada sulah. Rebus lobak dengan daging hingga masak. Masukkan minyak jika perlu. Jangan lupa garam makanan.

Parut wortel pada parut kasar. Potong bawang menjadi kiub. Pindahkan sayur ke dalam periuk dan kacau. Sayur reneh hingga masak. Hidangkan ke meja, ditaburkan dengan ramuan segar.

garam, rempah - secukup rasa

Basuh dan masak lobak. Sejukkan sedikit lobak yang sudah siap dan kupas. Parut lobak pada parutan halus, atau cincang dua kali. Tambahkan keropok tanah dan madu ke jisim lobak yang dihasilkan. Pukul telur dengan gula dan gabungkan dengan lobak. Masukkan tepung dan gaul rata semua.

Masukkan campuran ke dalam kain tipis bersih dan bungkus. Bentuk jisim menjadi bar. Dalam periuk, masukkan air manis sehingga mendidih dan celupkan selimut ke dalamnya. Masak lebih kurang 15 minit. Keluarkan puding yang sudah siap dari kain lap dan masukkan ke dalam pinggan.

Tuangkan sos ke atas puding sejuk. Untuk sosnya, ambil jus apa pun dan campurkan dengan yogurt. Potong puding menjadi bahagian sebelum dihidangkan.

keropok tanah - 4 sudu besar. l.

RODKA DIBAWA DENGAN BETET DAN CHEESE

Basuh lobak dan rebus hingga lembut. Kupas lobak yang telah siap. Potong bahagian atas lobak dan angkat pusat dengan berhati-hati dengan sudu. Potong bahagian bawah sedikit sehingga lobak boleh berdiri di dalam acuan.

Mula menyediakan pengisian. Kupas bit rebus dan potong kecil. Anda boleh menggosoknya pada parut kasar. Parut juga keju pada parut kasar. Masukkan keju dan bit dan masukkan lobak dengan isinya. Letakkan sebentuk cincin bawang dan sesudu mayonis di atasnya. Tutup periuk lobak dengan penutup (potong) dan sikat dengan krim masam atau mayonis. Griskan loyang atau loyang dan masukkan lobak ke dalam oven untuk dibakar. Bakar sekitar 200 darjah selama 20 minit.

RODE DENGAN DENGAN BERAS DAN Daging

Basuh dan rebus lobak. Tanggalkan kulit dan potong intinya. Bilas nasi dan rebus dalam air masin hingga separuh masak. Tatal daging dalam penggiling daging dan campurkan daging cincang dengan nasi. Potong bawang ke dalam kiub dan masukkan ke jisim daging. Musim dengan garam dan lada. Griskan acuan, masukkan lobak ke dalamnya dan bakar di dalam ketuhar. Apabila daging dan nasi sudah siap, tuangkan krim masam ke atas lobak dan masukkan kembali ke dalam ketuhar selama beberapa minit..

Hidangkan hidangan panas. Lobak yang disumbat sesuai dengan salad sayur-sayuran segar.

krim masam - 2 sudu besar. l.

garam, rempah - secukup rasa

RODKA DITEMPAT DENGAN MUSHROOM DAN CABBAGE

Basuh dan rebus lobak. Anda boleh membakarnya di dalam ketuhar. Keluarkan kulit dari lobak siap dan potong intinya. Untuk menyiapkan pengisian, rebus cendawan dengan air masin sedikit. Potong kubis menjadi kepingan nipis. Panaskan lemak atau mentega dengan periuk dan goreng kubis sehingga separuh masak. Garam. Potong cendawan menjadi kiub dan letakkan di dalam periuk dengan kubis. Kobis perlahan dengan cendawan hingga masak. Masukkan lebih banyak minyak atau lemak mengikut keperluan. Masukkan sedikit lada.

Isi lobak dengan pengisian yang telah disediakan. Letakkan sesudu mayonis pada pengisian. Gris acuan dengan mentega dan letakkan di dalam ketuhar. Bakar lebih kurang 25 minit. Masukkan lobak yang sudah siap di atas pinggan dan hiaskan dengan hirisan tomato dan cincin bawang.

garam, lada - secukup rasa

DUMPLING SAYUR DENGAN MESRA

Kacau adunan keras dari tepung, air dan telur. Biarkan selama 30 minit, kemudian gulungkannya ke lapisan.

Untuk pengisiannya, parut lobak. Goreng cendawan dalam kuali dengan minyak sayuran dengan bawang cincang halus. Kemudian masukkan lobak parut dan goreng selama 5 minit lagi.

Buat ladu, rebus dalam air masin. Hidangkan dengan krim masam atau mayonis.

lobak - 1 pc. (saiz sederhana)

minyak sayuran - 2 sudu besar. l.

Teks ini adalah pecahan pengantar.

Lobak hitam

Kandungan artikel:

  • Kandungan komposisi dan kalori
  • Ciri-ciri yang bermanfaat
  • Bahaya dan kontraindikasi
  • Resepi hidangan
  • Fakta menarik

Lobak hitam adalah tanaman herba herba dari keluarga Kubis, yang terdapat di alam liar dan juga penanaman. Ia terdiri dari puncak bulat dan tanaman akar dengan pulpa putih. Kedua-duanya digunakan untuk makanan, tetapi lebih kerap sama. Tanaman sayur ini dipercayai berasal dari Mesir Kuno, dari mana akhirnya merebak ke Rom dan Hellas. Dia juga "disukai" di Rusia dan dicintai di Asia. Hari ini spesies ini ditanam di Amerika Utara, Eropah, Australia. Buah-buahan seberat 200 g hingga 1 kg, mempunyai rasa pahit dan digunakan mentah, goreng, direbus, dibakar dan direbus. Hidangan yang paling popular dengan mereka adalah salad.

Komposisi dan kandungan kalori lobak hitam

Jenis ini adalah yang paling berguna dari semua, walaupun tidak banyak vitamin di sini. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa komposisi kimia lobak hitam seimbang dengan sempurna.

Kandungan kalori lobak hitam per 100 g adalah 36 kcal, di antaranya:

  • Protein - 1.9 g;
  • Lemak - 0.2 g;
  • Karbohidrat - 6.7;
  • Asid organik - 0.1 g;
  • Serat makanan - 2.1 g;
  • Air - 88 g;
  • Abu - 1 g.

Vitamin per 100 g:

  • A, RE - 3 μg;
  • Beta-karotena - 0,02 mg;
  • B1, tiamin - 0,03 mg;
  • B2, riboflavin - 0,03 mg;
  • B5, asid pantotenat - 0.18 mg;
  • B6, piridoksin - 0,06 mg;
  • C, asid askorbik - 29 mg;
  • E, alpha tokoferol, TE - 0.1 mg;
  • Vitamin PP, NE - 0,6 mg;
  • Niacin - 0.3 mg.

Makronutrien per 100 g:

  • Kalium, K - 357 mg;
  • Kalsium, Ca - 35 mg;
  • Magnesium, Mg - 22 mg;
  • Natrium, Na - 13 mg;
  • Fosforus, Ph - 26 mg.

Karbohidrat yang dapat dicerna setiap 100 g:

  • Kanji dan dekstrin - 0.3 g;
  • Mono- dan disakarida (gula) - 6.4 g.

Daripada unsur mikro, komposisi hanya mengandungi zat besi (Fe) - 1.2 mg.

Ciri-ciri berguna lobak hitam

Walaupun sayur ini tidak boleh disebut sebagai peneraju kandungan mikro, unsur makro dan vitamin, kesannya sangat kompleks. Ia mempunyai kesan diuretik, koleretik, analgesik, pembersihan, antispasmodik dan ekspektoran. Itulah sebabnya ia sangat berguna untuk kesihatan jantung, saluran darah, ginjal, pundi kencing, perut dan usus. Perkara ini berlaku terutamanya bagi warga tua, kanak-kanak dan wanita hamil yang menderita anemia.

Lobak hitam membantu dengan masalah berikut:

    Pencernaan yang lemah. Memiliki sifat pembersih dan antimikroba, ia menghilangkan toksin, terak dan garam dari badan, menekan aktiviti mikroorganisma patogen, dan mempunyai kesan yang baik pada hati. Semua ini membolehkan anda menormalkan najis, meningkatkan selera makan, menurunkan berat badan..

Gangguan pundi kencing. Di sini, manfaat lobak hitam ditunjukkan dengan penghapusan sensasi terbakar semasa buang air kecil, penyingkiran garam dari badan, pemusnahan jangkitan yang menimbulkan keradangan pada dinding organ dan rasa sakit di perut.

Bilirubin meningkat. Ini benar jika ia disebabkan oleh genangan hempedu, yang sering terjadi dengan latar belakang infleksi pundi hempedu atau dyskinesia saluran empedu. Akibatnya, kekuningan kulit berlalu, kekuatan muncul, kepala tidak begitu pening.

Buah pinggang yang sakit. Di sini kita bercakap mengenai pielonefritis, mikrolit, batu. Keberkesanan lobak dalam kes seperti ini dapat dijelaskan oleh sifat anti-radang dan penghambatannya yang mencolok..

Gangguan najis. Masalahnya diselesaikan baik dalam kes sembelit dan cirit-birit, kerana normalisasi mikroflora, penghapusan dysbiosis, kembung dan kembung perut, pembersihan usus. Tetapi semua ini dapat dilakukan hanya jika tidak ada kolitis, gastritis dan penyakit gastrousus yang serius..

Penyakit kulit. Di sini kita maksudkan eksim, dermatitis, urtikaria, kerana lobak hitam mempunyai kesan pembasmi kuman. Dengan lebih daripada 80% air dalam komposisinya, dengan cepat mengembalikan keseimbangan di dalam badan dan menghilangkan kulit kering.

Predisposisi penyakit sistem kardiovaskular. Ini berlaku untuk aterosklerosis, trombosis, infark miokard, strok, dll. Sayur ini berkesan mengalkalkan badan, menipiskan darah, dan memastikan peredarannya normal.

  • Anemia. Dengan sendirinya, lobak seperti itu tidak akan dapat mengatasi fenomena ini, tetapi, kerana kaya dengan asid askorbik, mereka akan menyumbang kepada penyerapan zat besi yang lebih baik dari makanan lain. Setelah sistem kekebalan tubuh diperkuat, virus dan bakteria akan menjadi kurang menakutkan! Itulah sebabnya sangat penting untuk menggunakannya untuk selesema, selesema, ARVI.

  • Bahaya dan kontraindikasi terhadap penggunaan lobak hitam

    Sayuran ini hanya berguna apabila dimakan secara sederhana. Melangkaui garis ini boleh menyebabkan sakit perut yang tajam, loya, sakit perut, kolik. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pulpa dan jus mengandungi bahan aktif yang merengsakan dinding perut dan usus. Itulah sebabnya anda tidak boleh memakannya dengan perut kosong - sebelum itu anda sekurang-kurangnya perlu minum air, atau lebih baik meletakkan sesuatu yang lebih "serius" di mulut anda.

    Jangan bergurau dengan lobak hitam dalam kes berikut:

      Gastrik. Ia berbahaya hanya jika disertai dengan keasidan yang tinggi. Dalam kes ini, sakit perut, mual, sakit teruk di kawasan perut mungkin berlaku. Pada tahap kepupusan penyakit, anda masih boleh makan sedikit produk, tetapi dengan memburukkan lagi, lebih baik meninggalkannya sepenuhnya.

    Kolitis. Di sini, semuanya sama seperti gastritis. Dalam bentuk kronik, tanpa sindrom kesakitan yang teruk, anda hanya mampu membeli bubur rebus, rebus atau bakar. Jus, terutama mentah, dikategorikan secara kontraindikasi di sini.

    Proses keradangan akut. Ini berlaku untuk semua organ - hati, perut, usus, ginjal, pundi kencing, dll..

  • Ulser perut dan 12 ulser duodenum. Di sini tidak boleh ada permintaan daripada doktor. Bagaimanapun, lobak rebus boleh menyebabkan serangan kuat dan memperburuk keadaan semasa..

  • Pecinta sayur akar ini harus menjaga gigi mereka, kerana boleh merosakkan enamel. Ini sangat penting jika lemah, kekurangan kalsium dan fluorida. Untuk melindungi diri daripada perkara ini, anda perlu menggunakan ubat kumur sebaik sahaja makan..

    Resipi lobak hitam

    Untuk menjadikan hidangan enak, anda harus memilih buah-buahan dengan kulit yang lebat dan utuh. Ia mesti bebas dari sebarang acuan atau noda. Penting agar ekornya pejal dan ukuran tanaman akarnya mencapai diameter 7 hingga 13 cm. Sayur-sayuran ini, pahit, ditambah dengan ramuan lain. Mereka sesuai dengan wortel, bit, herba, bawang, kubis. Yang paling popular adalah salad, yang sangat membantu pada musim sejuk. Tetapi semua ini perlu disiapkan, hanya memastikan bahawa kontraindikasi lobak hitam tidak ada kaitan dengan anda..

    Di bawah ini kami akan menawarkan beberapa resipi untuk hidangan yang sama sekali berbeza:

      Salad. Ini adalah versi pantas! Anda perlu mencuci dan mengupas 2 setiap bit muda, wortel, bawang putih, dan sayur utama. Sekarang potong semua ini menjadi jalur nipis, gabungkan, tuangkan dengan minyak jagung dan cuka sari apel secukupnya. Masukkan sedikit garam dan taburkan dengan keju keras parut, yang akan cukup dan 100 g. Sebarkan salad di atas pinggan besar dan hiaskan dengan payung ketumbar di atas.

    Okroshka. Rebus 3 kentang yang telah dikupas dan 2 biji telur kemudian kupas. Seterusnya, potong kedua-duanya sekecil mungkin. Sekarang potong dua timun, kupas lobak (1 pc.) Dan parut sayur akarnya. Kemudian masukkan 1 sudu kecil. cuka sari apel, 3 sudu besar. l. mayonis atau krim masam, garam secukup rasa. Langkah terakhir adalah kemasukan kefir, kvass, whey atau air, yang mana yang paling anda sukai. Isi padu cecair dipilih mengikut budi bicara anda. Kacau okroshka yang telah siap, tutup dan sejukkan. Masukkan bawang hijau dan dill sebelum dihidangkan.

    Telur yang disumbat. Mereka perlu direbus, anda memerlukan 5-6 pcs. Kemudian telur disejukkan, dibahagi dua, dan kuning telur dikeluarkan. Lobak kupas parut (2 biji.), Dicampurkan dengan wortel yang sama (1 buah.) Dan garam dimasukkan ke dalam kemurungan yang terbentuk. Taburkan dill di atas pinggan.

    Pai. Beli doh siap pakai atau buat pada kefir (1 sudu besar cecair + 3 sudu besar tepung + telur, 3 secubit garam dan dill). Biarkan selama 2-3 jam di bawah serbet, bahagikan kepada beberapa bahagian, gulungkannya dan mulailah mengisi. Untuk menyediakannya, anda perlu mencuci, mengupas, memarut dan menggoreng lobak (2-3 biji.). Seterusnya, jisimnya diasinkan, diletakkan pada bulatan yang dipotong dari adunan dan dilancarkan dan ditutup, mencubit hujungnya. Kemudian mereka digulung dengan rolling pin dan digoreng dalam sejumlah besar minyak halus. Pai diletakkan di atas meja bersama dengan krim masam.

    Sup Kimchi. Potong daging babi (300 g) menjadi kiub dan gosokkan dengan bawang putih. Kemudian potong 1 lobak merah menjadi kepingan, kiub lobak dan 1 cincin bawang untuk digoreng. Selanjutnya, tanpa mengeluarkan periuk dari kompor, tambahkan daging yang telah menyerap bau bawang putih ke dalamnya dan biarkan dalam api kecil selama 30 minit. Selepas masa ini, tuangkan semua bahan dengan air mendidih (2.5 liter) dan masak selama 20 minit, kemudian masukkan tauhu parut (120 g), bawang hijau, lada tanah, kicap (2 sudu besar) dan garam secukup rasa. Hidangan ini ternyata sangat pedas, sehingga hanya boleh dimakan dengan perut yang sihat; ia berasal dari Korea.

    Salad untuk pemeliharaan untuk musim sejuk. Untuk menggulung 10 tin setengah liter, anda perlu mengambil 10 keping. lobak, 4 lobak merah, 3 bit dan satu kepala kubis putih. Basuh, kupas dan cincang semua ini. Kemudian hancurkan jisim dengan tangan bersih, garam secukup rasa dan tambah gula (0,5 sudu besar.). Kemudian biarkan campuran hingga toskan selama 3 jam dan selepas ini, lada, tuangkan 5 sudu besar. l. cuka, masukkan bawang cincang dan 10 ulas bawang putih yang dipintal dalam penggiling daging. Kemudian basuh dan sterilkan balang dan penutup logam, keringkan dan isi salad ke bahagian atas. Gulung ke atas dan letakkan di tempat yang hangat di bawah selimut selama 3 hari, selepas itu pindahkan ke peti sejuk. Salad ini boleh dihidangkan bersama kentang tumbuk, bijirin, pasta dan hidangan lain.

  • Stuffed lobak. Ia memerlukan 5 pcs. Sayuran dibasuh, dikupas dan pulpa dikeluarkan daripadanya, meninggalkan 2-3 cm di dinding. Kemudian mereka digosok dengan garam dan diisi dengan sebilangan besar nasi rebus (120 g), sekumpulan dill, keju parut keras (100 g). Seterusnya, lobak disebarkan pada loyang yang telah dilumis dan dihantar ke oven selama 30 minit..

  • Di sini sangat penting bahawa anda boleh menyimpan sayur-sayuran seperti itu terlebih dahulu. Ia disimpan dengan sempurna di ruang bawah tanah dan di dalam peti sejuk, tetapi pada suhu tinggi ia merosot hanya dalam 2-3 hari, mulai reput. Perkara yang sama dapat dikatakan untuk sayur-sayuran akar yang dikupas, yang tidak boleh dibiarkan walaupun dalam keadaan yang sesuai. Dalam bentuk ini, mereka cepat berubah menjadi hitam, menjadi lebih pahit dan kasar. Untuk mengelakkan ini berlaku, anda perlu membungkusnya dalam beg plastik dengan 2-3 lubang..

    Fakta menarik mengenai lobak hitam

    Varieti ini lebih kerap ditanam di kebun di CIS daripada Daikon, walaupun tidak enak seperti yang terakhir. Dipercayai bahawa dia kurang rajin dalam perawatan dan dapat tumbuh dengan tenang untuk dirinya sendiri walaupun tanpa menyiram dan memberi makan. Walaupun begitu, anda hampir tidak dapat menemuinya di pasar raya, rak kedai dipenuhi dengan analog berwarna putih.

    Lobak hitam rasanya seperti lobak kerana sama pahitnya. Dalam cuaca hujan, cuaca bertambah manis, dan dalam kemarau - dengan rasa yang tidak menyenangkan dan pedas. Bukan pulpa yang memberikannya, tetapi kulitnya, yang oleh itu tidak biasa dimakan. Tumbuhan ini menyukai tanah hitam, walaupun ia juga dapat dilihat di tanah yang subur..

    Orang Mesir kuno menggunakan sifat indah lobak hitam semasa pembinaan piramid. Mereka mengatakan bahawa sayur-sayuran akar ini memberi mereka kekuatan yang mereka perlukan untuk bekerja, menenangkan dan memuaskan rasa lapar mereka. Ada juga legenda bahawa ketika Apollo ditanya untuk apa sayur ini berguna, dia membandingkannya dengan emas dan memerintahkannya untuk diganti menjadi logam ini.

    Lobak tidak ditanam di rumah hijau, kerana ia tetap baik dari musim panas hingga menuai. Ia tidak popular di pasaran dan sama sekali tidak mahal, walaupun merupakan pilihan yang sesuai untuk menu musim sejuk..

    Apa yang hendak dimasak dari lobak hitam - tonton videonya:

    Lobak hitam

    Lobak hitam adalah lobak paling sihat dari pelbagai jenisnya. Ia mempunyai kesan penyembuhan yang jelas, mengandungi banyak vitamin dan unsur surih..

    Ramai yang akan ingat bagaimana jus lobak hitam, yang dikeluarkan ketika bubur dioleskan dengan madu, "diresepkan" untuk batuk oleh doktor sekolah lama, sehingga menyedari kecekapan tinggi dan, kadang-kadang lebih penting lagi, keselamatan ubat rakyat. Lobak hitam dengan cepat merawat selesema, batuk dan juga bronkitis. Mereka juga merawat sendi, rematik, neuralgia dan cholelithiasis dengan jus lobak. Lobak hitam bukan sahaja sihat, tetapi juga enak. Ia tidak mudah untuk disiapkan, tetapi kita harus lebih memperhatikannya, jika hanya kerana sifat penyembuhannya yang unik. Lagipun, kita semua mahu menjalani kehidupan yang bahagia dan tidak jatuh sakit.

    Dari mana lobak hitam itu berasal??

    Lobak hitam tumbuh di Eurasia dan Amerika Utara. Kita boleh mengatakan bahawa tanaman akar ini diketahui di mana-mana kecuali Afrika dan Australia, dan di tempat-tempat yang berlainan di planet ini, tanaman ini disusun mengikut prinsip yang serupa. Lobak hitam dimakan mentah, diperap, digoreng, direbus dan tumbuk atau ditambah ke sup. Malah pilihan ini cukup untuk bereksperimen dengan lobak hitam cukup lama. Penasaran bahawa lobak dimasukkan ke dalam "bakul makanan" pembangun piramid Mesir, dan di China kuno, ia adalah salah satu tanaman perubatan yang paling penting. Jejak lobak hitam tumbuh di kuburan kuno Mesir, yang setara dengan sayur-sayuran dan tanaman akar paling kuno yang digunakan manusia. Harus diingat bahawa orang dahulu selalu tumbuh hanya yang mereka hargai. Mana-mana tumbuhan yang ditanam kuno mengandungi jumlah nutrien maksimum atau mampu menyembuhkan dan menjadikan kita lebih kuat. Sekarang lobak hitam ditanam pada skala industri di China, Jepun, Jerman, Austria, Perancis, Itali dan Belanda..

    Mengapa lobak hitam berguna?

    100 g lobak hitam mengandungi 554 mg kalium, 105 mg kalsium, 100 mg vitamin C, 36 μg vitamin B9 dan 9 mg natrium. Selain itu, lobak hitam mengandung zink, tembaga, mangan dan selenium. Ekstrak atau jus lobak mengandungi komponen antimikroba dan antivirus yang berjaya melawan penyakit paru-paru dan usus. Terdapat penyelidikan yang menunjukkan bahawa dalam beberapa kes, jus lobak lebih berkesan daripada penisilin. Lobak mengandung banyak kalium, yang, menurut penyelidikan terbaru, sangat penting untuk kesihatan tulang dan sendi seperti kalsium.

    Cara merawat batuk lobak hitam

    Ini adalah resipi yang sangat mudah yang diketahui dari London ke Beijing. Dengan cara inilah batuk atau selesema yang teruk dirawat di dunia kuno..
    • Basuh lobak kasar,
    • Potong corong dalam berbentuk kerucut dengan pisau, dan potong pangkal sehingga lobak berdiri dengan kuat,
    • Oleskan dinding corong dengan madu,
    • Minum jus yang dirembeskan 1 sudu teh 3 kali sehari,
    • Jangan lupa menambahkan minyak lobak merah dengan madu - sebiji lobak akan bertahan selama beberapa hari.

    Dengan cara yang mudah, anda boleh mendapatkan jus yang sangat berguna dari lobak. Sekiranya anda memerlukan lebih banyak jus, anda boleh mengisar lobak dalam pemproses makanan dan taburkannya dengan gula..

    Perhatian! Jus lobak dikontraindikasikan sekiranya ulser perut dan duodenum, jika berlaku penyakit jantung yang teruk.

    Rasa lobak hitam

    Lobak hitam rasanya seperti lobak. Dagingnya yang berwarna putih garing sedikit tajam, tetapi lebih manis daripada lobak. Rasanya dapat dibezakan dengan warna berkrim, sedikit lobak dan lobak. Sekiranya anda menyukai lobak dan salad lobak segar, maka lobak hitam mungkin lebih menarik. Beberapa jenis lobak hitam boleh terasa pahit, tetapi tidak ada yang salah dengan itu, kepahitannya tidak cukup kuat untuk menghilangkan diri dari sayur-sayuran vitamin yang lazat kerana ini..

    Apa yang perlu dimakan lobak

    Lobak hitam dapat ditambahkan ke sup, salad kentang, kentang tumbuk atau kentang goreng, dicampur dengan sayur-sayuran dan membuat salad vitamin, potong kerepek nipis dan makan dengan sos tebal, dicampur dengan madu dan dapatkan pencuci mulut manis yang tajam, rebus dengan labu dan buat kentang tumbuk. Dengan lobak, anda boleh melakukan semua yang biasa kita lakukan dengan sayur-sayuran akar dengan satu peringatan: lobak mentah jauh lebih sihat, oleh itu, adalah logik untuk pertama-tama membuat hidangan sedemikian di mana lobak akan mempunyai kesan suhu minimum.

    Resipi lobak hitam

    Lobak hitam panggang

    Lobak goreng tidak begitu sihat seperti segar, tetapi resipi ini dapat dengan mudah memulakan sayur akar ini. Perlu diingat bahawa sayur goreng selalu sesuai dengan ramuan segar..

    Bahan-bahan:
    2 lobak hitam sederhana,
    4-6 st. sudu minyak sayuran,
    Garam.

    Penyediaan:
    Bilas dan kupas lobak (keluarkan lapisan kulit hitam). Potong ke dalam bulatan nipis dan goreng dalam wajan panas dalam minyak sayuran. Garam lobak yang telah siap dan makan panas.

    Salad kentang dengan lobak

    Bahan-bahan:
    450 g kentang lilin,
    220 g lobak hitam,
    5 ulas bawang putih,
    4 sudu teh minyak zaitun,
    2 sudu cuka wain,
    2 sudu teh madu,
    1 sudu teh paprika kering,
    50 g walnut tempurung,
    Lada hitam,
    Garam.

    Penyediaan:
    Potong kentang yang telah dikupas dan lobak menjadi kepingan pada parut wortel Korea. Anda boleh melakukannya dengan pisau atau pemproses makanan. Masukkan kentang dengan 3 ulas bawang putih dalam dandang berganda selama 10 minit. Taburkan lobak dengan garam sambil memasak kentang, kemudian bilas dan keringkan. Ini akan menghilangkan kepahitan lobak. Pindahkan lobak ke mangkuk salad, masukkan cuka, minyak dan beberapa ulas bawang putih cincang, masukkan kentang suam. Kacau perlahan, masukkan kacang dan paprika, lada dan garam.

    Salad lobak hitam dengan sayur-sayuran dan keju

    Bahan-bahan:
    1 tandan arugula,
    1 biji lobak hitam,
    1 biji lobak merah,
    1 biji adas,
    50-70 g parmesan,
    5-6 st. sudu minyak zaitun,
    4-5 st. sudu besar jus lemon,
    1 sudu besar sesudu lemon lemon,
    Lada hitam, garam secukup rasa.

    Penyediaan:
    Keluarkan semangat dari lemon. Campurkan minyak zaitun dengan jus lemon, lada dan campuran garam. Kacau dan perasakan. Sekiranya terdapat sedikit garam atau lada, tambahkan. Kupas adas, lobak, dan lobak merah. Buat serutan nipis (contohnya, dengan pengupas sayur). Buat serutan keju nipis yang sama. Musim dengan sos dan kacau. Masukkan ke dalam mangkuk salad, sebarkan arugula di atas.

    Salad Lobak Hitam Segar Sederhana

    Bahan-bahan:
    1 biji lobak hitam,
    kubis, kurang daripada lobak,
    1 lobak kecil,
    1 biji bawang kecil,
    sepasang bulu bawang hijau,
    1 sudu besar sesudu jus lemon,
    ½ sudu teh gula,
    2 sudu besar sudu minyak zaitun,
    sekumpulan hijau (pasli, pudina, dill atau ketumbar - mengikut mood anda),
    garam dan lada secukup rasa.

    Penyediaan:
    Bilas dan kupas sayur-sayuran. Potong dengan sangat halus dengan cara apa pun (pisau tajam, pemproses makanan, parut kasar, parut wortel Korea). Potong sayur dengan halus. Campurkan sayur-sayuran dengan ramuan, tambah jus lemon dan minyak, tambah gula, lada dan garam. Kacau dan masukkan ke dalam mangkuk salad.

    Salad dengan lobak hitam dan mustard

    Salad Pedas Sepanyol ini berfungsi dengan baik sebagai pembuka selera sejuk pedas sebelum hidangan utama..

    Bahan-bahan:
    2 biji lobak hitam,
    3 sudu besar Dijon mustard,
    4 sudu besar sudu minyak zaitun,
    1 sudu cuka wain,
    ¼ cawan pasli cincang segar,
    garam, lada hitam secukup rasa.

    Penyediaan:
    Kupas lobak dan parut pada parut kasar. Dalam cawan atau cawan yang dihangatkan dengan air mendidih, pukul 3 sudu mustard dengan 3 sudu besar air panas (hampir mendidih air), tambah sedikit minyak zaitun, garam dan lada untuk mendapatkan sos pekat. Campurkan lobak dengan pasli cincang, di atas dengan sos dan hidangkan.

    Kimchi lobak hitam Korea

    Kimchi adalah sayur pedas acar seperti "wortel Korea" yang dijual di pasar dan kedai. Kaedah memasak ini sangat bagus untuk lobak hitam..

    Bahan-bahan:
    3 biji lobak hitam,
    2 sudu teh garam,
    1-2 sudu teh serbuk cili atau lada cayenne,
    satu setengah st. sudu cuka beras (atau wain putih atau sari apel),
    2 sudu besar bawang hijau cincang,
    2 ulas bawang putih,
    1 sudu besar sudu gula.

    Penyediaan:
    Potong lobak yang dikupas menjadi batang nipis panjang, seperti mi atau spageti. Lebih mudah untuk melakukan ini dengan parutan khas atau gabungan. Taburkan lobak dengan garam, diamkan selama 10-20 minit dan bilas dengan air sejuk. Perah jus dari lobak dengan teliti. Simpan jus atau minum, ia berguna, tetapi akan berlebihan pada kimchi. Satukan lobak, cuka, gula, bawang putih dan lada dalam mangkuk. Campurkan semua sehingga sebati dan biarkan selama beberapa jam di dalam peti sejuk. Salad siap boleh dimakan untuk beberapa hari ke depan.

    Kerepek lobak hitam untuk bir

    Ini adalah salah satu makanan ringan bir terbaik, sejenis kubis Savoy klasik-klasik yang disajikan di pub Inggeris atau Jerman..

    Cukup buat kepingan nipis dengan lobak hitam mentah yang dikupas. Cara termudah untuk melakukannya adalah dengan pemproses makanan, tetapi anda juga boleh menggunakan pengupas sayur jika anda hanya memerlukan satu atau dua hidangan. Taburkan kerepek siap dengan garam laut kasar dan hidangkan bersama bir sejuk.

    Lobak hitam benar-benar sayuran akar yang sangat enak dan sangat sihat. Anda pasti akan menghargai kemampuan jus lobak untuk merawat selesema dan batuk, dan vitamin lobak akan membantu anda menjadi sihat dan cantik. Cuba makan lobak hitam segar dalam salad sayur-sayuran dan sihat!

    Lobak - faedah dan bahaya kesihatan, keterangan, komposisi, sifat berguna dan kontraindikasi

    Sayuran yang tidak dapat dilupakan oleh penduduk kota-kota besar adalah lobak, yang manfaat dan mudaratnya kesihatannya diketahui sejak zaman kuno. Sayuran akar ini mengandungi banyak zat berguna dan mempunyai kesan penyembuhan pada banyak sistem tubuh manusia. Terdapat juga kontraindikasi untuk digunakan, yang patut dibiasakan..

    Penerangan mengenai lobak

    Bahkan pada zaman kuno, budaya kebun yang terkenal seperti lobak secara aktif ditanam di Mediterranean. Sayuran akar kecil ini tergolong dalam keluarga Kubis. Kilang ini mempunyai batang yang kuat dengan daun, di mana buah-buahan terbentuk - buah. Pada musim bunga, sayur boleh digunakan untuk menyediakan salad dan berpakaian kursus pertama. Akarnya berdaging, dalam bentuk gelendong atau lobak. Rata-rata tanaman akar mempunyai berat sekitar 0,4-2 kg, dan di Jepun varieti yang ditanam mencapai berat 30 kg.

    Sayuran ini sangat terkenal di Timur Tengah dan Tanah Matahari Terbit kerana rasa pedasnya yang pedas dengan sedikit rasa manis. Varieti lobak yang paling terkenal dengan rasa yang berbeza adalah:

    • hitam;
    • merah;
    • putih;
    • hijau;
    • daikon.

    Sifat bermanfaat dari pelbagai jenis lobak dihargai dalam dietetik dan perubatan tradisional. Jus pulpa dan sayur-sayuran digunakan bukan hanya untuk makan, tetapi juga untuk agen luaran sebagai anestetik, anti-radang dan antiseptik. Tindakan sedemikian disebabkan oleh komposisi sayur yang kaya, yang memberikan rasa tertentu..

    Komposisi lobak

    Tanaman akar adalah sumber nutrien yang popular dalam tempoh avitominosis - akhir musim sejuk dan awal musim bunga. Lobak pahit, manfaat dan kemudaratan untuk kesihatan manusia yang ditentukan oleh komposisi bahan penyusunnya, dapat memenuhi tubuh:

    • unsur mikro dan makro seperti magnesium, besi, fosforus, kalium dan kalsium;
    • enzim dan enzim;
    • asid organik;
    • minyak pati.

    Vitamin dalam lobak sangat beragam. Jumlah terbanyak ditunjukkan:

    • Vitamin B mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi sistem saraf;
    • beta karotena baik untuk kulit;
    • asid askorbik menguatkan sistem imun, menguatkan dinding vaskular;
    • vitamin E adalah antioksidan semula jadi yang melambatkan proses penuaan;
    • vitamin PP meningkatkan pencernaan dan menyembuhkan kulit, rambut dan kuku.

    Lobak hitam - faedah dan keburukan

    Varieti yang paling berguna dianggap sebagai lobak hitam, yang mempunyai rasa pedas dan bau yang menyenangkan. Disarankan untuk:

    • meningkatkan selera makan dan merangsang pembentukan jus gastrik;
    • menguatkan imuniti;
    • rangsangan proses metabolik;
    • normalisasi perut dan usus.

    Dalam perubatan rakyat, jus lobak digunakan untuk merawat pelbagai penyakit:

    • membersihkan hati dan melarutkan batu empedu;
    • penyembuhan ulser dan luka purulen;
    • sebagai antibiotik semula jadi untuk rawatan bronkitis dan selsema;
    • untuk menghilangkan parasit dari badan;
    • sebagai diuretik.

    Walaupun semua sifat berguna, jika digunakan dengan tidak betul, tanaman akar boleh membahayakan kesihatan. Kontraindikasi utama untuk lobak hitam adalah:

    1. Penyakit perut dan usus pada peringkat akut.
    2. Peningkatan keasidan perut.
    3. Alergi terhadap produk dan intoleransi.
    4. Pankreatitis akut dan enterokolitis.
    5. Serangan jantung yang ditangguhkan.

    Lobak hijau - faedah dan keburukan

    Lobak hijau mempunyai komposisi yang serupa dengan lobak hitam. Namun, rasanya agak ringan. Sayuran ini banyak terdapat di kedai dan mempunyai warna kulit dan daging yang berwarna hijau. Mengemukakan soalan betapa berguna lobak hijau, perlu membiasakan diri dengan kesan positifnya pada tubuh manusia:

    • menguatkan sistem imun;
    • mempunyai kesan koleretik;
    • meningkatkan penglihatan, keadaan gigi dan kuku;
    • menormalkan saluran pencernaan dengan rembesan gastrik yang berkurang;
    • menstabilkan tahap gula dalam darah;
    • membantu dalam memerangi selsema.

    Kontraindikasi untuk lobak hijau serupa dengan varieti hitam. Walau bagaimanapun, ia mengandungi lebih sedikit fitonutida yang menjengkelkan saluran gastrointestinal, yang boleh diterima dalam bentuk gastritis dan bisul akut. Secara sederhana, dengan pemprosesan yang betul, dalam kes seperti itu, sayur itu boleh dimakan. Tanaman akar tidak digalakkan untuk penyakit jantung.

    Lobak putih - faedah dan keburukan

    Lobak putih mempunyai rasa pedas khas dengan sedikit kepahitan. Pelbagai ini sering digunakan dalam memasak untuk pelbagai jenis hidangan. Manfaat lobak untuk badan serupa dengan jenis tanaman akar lain:

    • tindakan diuretik dan koleretik;
    • pengaktifan proses metabolik dan penguatan imuniti;
    • memerangi virus dan bakteria;
    • meningkatkan fungsi sistem pencernaan;
    • penenang dan melawan kemurungan dan kehilangan tenaga;
    • dalam kosmetologi ia digunakan sebagai agen pembersih dan pemutihan.

    Sayuran ini dikontraindikasikan untuk orang yang mempunyai:

    • penyakit jantung dan buah pinggang dengan sejarah yang teruk;
    • dengan pemburukan penyakit perut dan usus;
    • alahan atau intoleransi akar telah dikenalpasti;
    • wanita hamil tidak boleh memakannya, kerana asid organik dapat meningkatkan nada rahim.

    Lobak merah - faedah dan keburukan

    Varieti ini dianggap sebagai kacukan lobak hitam dan lobak. Ini memiliki rasa pahit yang jelas dengan sedikit rasa pedih. Ia sering dimakan mentah dalam salad dan sebagai tambahan untuk pengasam. Semua sifat bermanfaat dari varietas induk dipindahkan ke sayur akar merah, namun ia jarang digunakan dalam perubatan rakyat. Lobak merah boleh membahayakan orang dengan penyakit jantung, perut dan pundi hempedu, wanita hamil dan penghidap alergi.

    Daikon lobak - manfaat dan bahaya kesihatan

    Sebilangan besar salad oriental tidak lengkap tanpa lobak daikon, yang kelihatan seperti lobak putih. Ini memiliki rasa pedas yang jelas dengan sejumlah kelembutan dan rasa segar. Manfaat daikon dihargai oleh orang Jepun, yang suka sayur untuk:

    • peningkatan fungsi jantung;
    • pengurangan edema;
    • normalisasi sistem saraf dan endokrin;
    • pengeluaran insulin;
    • mengurangkan risiko barah;
    • peningkatan potensi.

    Anda tidak boleh menggunakan lobak Jepun untuk orang yang:

    • mempunyai masalah dengan kelenjar tiroid;
    • menderita penyakit perut dan usus;
    • mempunyai batu di saluran empedu.

    Lobak rebus - faedah dan keburukan

    Sebilangan besar sifat bermanfaat lobak relevan untuk sayur-sayuran mentah, yang ditambahkan ke salad atau acar. Semasa rawatan haba, bahagian vitamin dimusnahkan, tetapi tanaman akar tetap menjadi hidangan yang sangat baik bagi orang yang menjaga kesihatan mereka. Untuk mengurangkan kepahitan, sayur mesti direndam dalam air sekurang-kurangnya setengah jam sebelum dimasak. Dengan penyakit jantung, ginjal dan pundi hempedu yang serius, serta kehamilan, sangat penting untuk mengehadkan jumlah sayur rebus walaupun dalam diet.

    Lobak pelangsing

    Sayuran sangat berguna untuk melawan berat badan berlebihan. Kandungan kalori lobak, bergantung pada varietas, bervariasi antara 20 hingga 35 kkal per 100 g produk. Nilai pemakanan yang rendah, digabungkan dengan sejumlah besar nutrien dalam komposisi, menjadikan sayur-sayuran yang disarankan tidak hanya untuk diet khas untuk menurunkan berat badan, tetapi juga untuk hari puasa berkala. Pada masa ini, anda boleh makan salad sayur dengan tambahan sayur-sayuran akar pedas, dan lauk acar, rebus dan rebus.

    Mengetahui apa itu lobak, faedah dan kemudaratan bagi kesihatan tanaman akar ini, marilah kita memikirkan sifat-sifat yang penting untuk menurunkan berat badan:

    1. Serat, yang merupakan sebahagian, membantu membersihkan usus dari toksin dan toksin.
    2. Mineral yang ada akan mengekalkan keseimbangan garam-air, yang akan menghilangkan bengkak.
    3. Menahan pengumpulan lemak dan kolesterol.
    4. Membantu meningkatkan proses pencernaan dan metabolisme.

    Lobak

    Dalam salad, dengan madu, dalam pilaf dan dengan truffle

    • Idea
    • Resipi terbaik negara

    Borsch hijau

    Chef restoran Moscow "Shinok" Elena Nikiforova - mengenai sup sorrel, yang merupakan sup borscht dan kubis

    • Idea
    • Produk

    Ramson

    Salad, sup dan pai

    • Pengalaman

    Sekolah "Makanan": bagaimana menjadi koki pastri

    7 sebab untuk pergi ke "Kursus asas" oleh Alexander Kozhanov

    • Pengarang

    Lobak adalah sayuran yang kita lupakan dari masa lalu Soviet, sayuran akar yang melepaskan gudang sayur dan kemiskinan. Pergaulan ini menjadikan lobak sangat sukar untuk muncul dalam semua kemuliaannya. Kami memutuskan untuk membantunya dalam hal ini. Lagipun, lobak, jika disimpan dengan betul, adalah sayur yang sedap, berair, dan menggembirakan.

    Kami bertanya kepada beberapa tukang masak mengenai apa yang harus dilakukan dengan lobak. Dan ternyata banyak perkara: tuangkan madu, mentega dan krim masam, tambahkan pilaf, bakar dengan mentega dan rebus untuk memakannya dengan truffle.

    Hanya semua koki sebulat suara mengatakan bahawa lobak hijau lebih mudah dikendalikan - rasanya kurang pahit, rasanya lebih ringan dan lebih bersih. Tetapi hitam, dengan sedikit kesalahan dalam pertumbuhan dan penyimpanan, boleh gagal, jadi pilihlah dengan berhati-hati..

    Lobak mentah

    Shamsiddin Kamalov, koki jenama restoran "Chaikhona No. 1 Timur Lanskoy":

    “Di Uzbekistan, mereka menyukai lobak hijau dan memakannya dengan hidangan berlemak. Potong lobak menjadi kepingan 10-15 gram, isi dengan air sejuk selama dua puluh minit, dan kemudian memakannya selepas pilaf berlemak - sangat sedap. Saya tidak melakukannya dengan lobak hitam, tetapi jika masih muda dan segar, mengapa tidak ".

    Acar lobak

    “Orang Korea yang tinggal di Uzbekistan mengasinkan ikan dengan lobak. Kupas lobak, potong iris setebal 5 mm, garam, lada, tambahkan cengkih atau dua bawang putih cincang halus, tambahkan minyak bunga matahari dan cuka cair - ambil satu sudu besar cuka 9% untuk 40 ml air. Sementara lobak memetik dan mengeluarkan jus, mereka mengambil pike haha ​​atau hake, memotongnya menjadi kepingan 30-40 gram, campurkan dengan lobak dan kirimkan ke peti sejuk selama dua atau tiga hari. Kemudian mereka keluarkan, masukkan ketumbar dan selesai ".

    Evgeny Tsyganov, chef (hingga baru-baru ini, dia mengetuai dapur restoran Cameo):

    "Pertama, cubalah membeli lobak kecil, diameternya tidak melebihi 10 cm. Kedua, lebih baik memilih lobak hijau dan hitam. Cari parutan yang memotong sayur dengan sangat nipis, parut lobak di atasnya, misalnya, 100 gram. Kemudian isi dengan minyak zaitun, tambah garam, lada dan 5-7 ml jus lemon dan biarkan sebentar. Ia akan melembutkan sedikit, berhenti menjadi begitu agresif, tetapi tetap renyah dan berair. Terdapat satu nuansa penting di sini: garam adalah peneutralan kepahitan yang sangat baik. Oleh itu, pengasam sangat diperlukan untuk memberi kelembutan pada lobak. Pada pendapat saya, ini adalah lauk yang sempurna untuk daging atau ramuan untuk salad, di mana lobak biasanya sesuai..

    Atau anda boleh menambah lebih banyak lemon, dan kemudian lobak akan menjadi seperti halia Rusia, ia akan berfungsi dengan baik, misalnya, dengan ikan berlemak ".

    Lobak masin

    “Lobak semangka sangat sesuai untuk diasinkan - ini adalah lobak yang indah, hijau di luar dan merah di bahagian dalam. Untuk melakukan ini, ambil acar, yang disediakan untuk timun dan tomato, tambahkan bawang putih sedikit dan, sebagai contoh, thyme ke dalamnya. Dan kemudian garam lobak di dalam balang, seperti yang anda lakukan dengan timun. Keduanya sangat sedap dan kelihatan sangat sejuk. Pembuka selera dan ramuan yang sesuai untuk salad yang sesuai dan pedas. Dan sangat bagus untuk menggabungkannya dengan rebusan. ".

    Salad lobak

    Alexander Popov, Ketua Pegawai Kreatif di Fastland LLC:

    “Lobak hijau menghasilkan salad yang enak. Potong ke dalam kepingan nipis dan masukkan ke dalam air sejuk selama setengah jam untuk menghilangkan kepahitan. Kemudian perasakan dengan cuka atau lemon dan gabungkan dengan sebilangan salad salad. Dan anda boleh membuatnya lebih mudah: parut lobak, tambahkan wortel parut, sebilangan epal, kismis dan tuangkan semua ini dengan minyak sayuran wangi. Ternyata salad musim sejuk yang sedikit menyengat ".

    "Ketika Uzbekistan menjadi bagian dari Uni Soviet, kami hampir tidak mempunyai salad. Salad lobak Tashkent diciptakan ketika restoran Uzbek pertama dibuka di Moscow. Oleh kerana mereka menyukai lobak dan daging di Uzbekistan, mereka mencampur semua ini, dan kami mendapat salad yang lazat, sederhana dan murah..

    Mereka menyiapkannya seperti ini. Ambil 100 gram lobak hijau, potong sepanjang 5-7 sentimeter dan masukkan ke dalam semangkuk air ais selama 20-30 minit - sehingga tetap berair dan rangup. Rebus empat telur puyuh untuk hiasan. Goreng 100 gram daging lembu cincang dalam minyak sayuran, masukkan garam dan lada. Potong 40 gram bawang menjadi setengah cincin, garam, gulung tepung, angkat lebihan dan goreng dalam minyak bunga matahari sehingga bawang berubah menjadi coklat keemasan. Selepas itu, anda boleh mengumpulkan salad. Masukkan lobak ke dalam saringan dan tunggu sehingga semua air mengalir keluar. Garam sedikit, masukkan lada. Campurkan lobak dengan daging lembu, bawang dan 10-20 gram selasih cincang. Masukkan 70 gram mayonis, kacau dan hiaskan dengan 4 biji telur puyuh rebus.

    Ini adalah resipi salad Tashkent klasik. Tetapi ia dapat diubahsuai dengan mudah - misalnya, lobak boleh dikisar dan tidak direndam. Dan di restoran kami, mereka menggunakan daging rebus dan bukannya goreng, dan pada hari cuti salad ini dihiasi dengan biji delima. Dengan sendirinya, "Tashkent" berwarna hijau muda, dan menambah hidangan Uzbekistan dan biji delima yang terang ini - ternyata sangat berbeza dan berkesan. Contohnya, anda tidak perlu mencampurkan salad, tetapi masukkan lobak secara berasingan, dagingnya secara berasingan, dan semua yang lain di atas pinggan, supaya seseorang dapat mencampurkannya sendiri..

    Dmitry Pogorelov, koki Hamster:

    "Ambil satu lobak sederhana, dua timun segar dan potong mengikut cara yang anda suka. Tambahkan satu sudu jahe acar pada mereka, musim dengan empat sudu minyak zaitun. Masukkan garam, lada, dan pasli cincang halus. Itu sahaja. Sekiranya anda mahu, anda boleh menambah sebiji epal, buah-buahan kering, kacang walnut - ini hanya sekadar khayalan ".

    Anatoly Kazakov, Chef Selfie:

    "Saya akan membuat salad dari lobak hijau. Saya akan memotongnya menjadi kepingan, garam dan di atasnya dengan sos madu bunga, jus lemon dan minyak zaitun. Dan kemudian saya akan menggabungkannya dengan keju domba atau keju feta. Asam keju ringan akan masuk ke lobak. Baik, atau bagus untuk menggabungkan lobak hijau dengan lidah daging lembu rebus - perbezaan teksturnya akan berfungsi dengan baik di sini, lidah lembut lembut sangat sesuai untuk lobak renyah. Sekiranya anda mencampurkan lobak dengan lidah, isi dengan mayonis buatan sendiri.

    Saya menghidangkan lobak hitam dengan foie gras dan madu soba. Tetapi ini bukan pilihan rumah, jadi saya menasihati anda untuk merawat lobak hitam seperti ini. Pertama, pastikan ia tidak terlalu pahit - ini adalah ciri yang bertambah buruk seiring bertambahnya usia. Kedua, walaupun lobak itu muda dan cerah, kepahitan di dalamnya masih jelas dan lebih baik memadamkan kepahitan ini dengan gula. Oleh itu, lobak hitam juga tidak dapat dihindari dengan pembalut madu dan minyak zaitun. Tetapi minyak bunga matahari aromatik akan memadamkan lobak hitam, membunuh semua yang paling berharga di dalamnya, rasa pedihnya yang lembut. ".

    "Saya suka membuat salad lobak udang. Lobak adalah wasabi versi Rusia, dan semangat ini sesuai dengan udang. Saya akan menyarankan agar salad seperti itu mengisar lobak halus sehingga memberikan jus dan berubah menjadi sos, dan kemudian menggabungkannya dengan udang goreng atau ayam goreng. Tambahkan ke tomato ceri ini dan daun salad, bukan arugula - rasanya agak pahit. Saya cadangkan perasa dengan yogurt Yunani atau yogurt yang dicampurkan dengan garam, bawang putih dan thyme. Produk tenusu akan mengurangkan rasa pedih jika berlebihan dalam lobak. ".

    Maxim Rybakov, koki restoran Gostiny Dvor (Suzdal):

    “Lobak hijau sangat senang digunakan. Ia tidak wangi seperti hitam dan lebih berair. Hitam sedikit lebih sukar, ia tidak serba boleh. Tetapi salad boleh dibuat dengan kedua-duanya. Kami melakukan ini. Potong yang hijau menjadi kiub, parut yang hitam. Satukan dengan garam, lada, minyak allspice dan jus lemon. Masukkan timun dan sayur-sayuran berdaun. Anda juga boleh menambah lingonberi yang direndam di sana. Adalah baik untuk meletakkan salad ini dengan sesuatu yang berlemak, dengan daging babi, misalnya, maka dagingnya tidak akan terasa begitu berat. ".

    Pilaf dengan lobak

    "Di Uzbekistan, pilaf dimasak dengan lobak. 300-500 ml minyak bunga matahari atau biji kapas dicurahkan ke dalam kuali. Ambil sebiji bawang besar, kupas, goreng keseluruhannya, dan kemudian buang. Kemudian mereka mengambil satu kilogram daging lembu, potong menjadi kiub 2x2 sentimeter dan juga goreng sehingga daging ditutup dengan kerak yang indah. Selepas itu, satu kilogram wortel, satu paun lobak hijau dan 700 gram bawang ditambahkan ke dalam daging - semuanya dipotong menjadi kepingan. Semua ini digoreng dengan baik.

    Dan hanya dengan itu anda perlu menambahkan air di sana dengan kadar dua liter cecair per kilogram beras. Isi padu minyak juga diambil kira di sini, dan jika minyaknya 300 ml, anda perlu mengambil 1.7 liter air. Apabila air mendidih, tuangkan beras yang telah dibasuh ke dalam kuali, masukkan satu atau dua kepala bawang putih yang dibasuh dan dibebaskan dari sekam ke dalamnya, tambahkan garam dan lada secukup rasa. Tutup kuali dengan penutup dan tunggu 20-25 minit sehingga nasi dimasak. Kemudian buka penutup dan kacau nasi dengan garpu tukang masak - hanya dengan garpu, supaya nasi tidak melekat bersama. ".

    Ladu dengan lobak

    "Saya tidak memasaknya sendiri, tetapi saya tahu bahawa ladu dengan lobak dibuat di Ural. Hidangan petani paling sederhana - lobak dengan garam dan lada, dibungkus dalam ladu dan direbus dengan cepat. Anda juga boleh menambah bawang goreng di sana. Tetapi di sini adalah mustahak bahawa doh itu baik, elastik dan jus lobak tetap berada di dalam ladu ".

    Lobak bakar

    “Lobak hitam lebih tajam, lebih padat, lebih kuat dari hijau, dan ia mempunyai kepahitan, seperti lobak yang tidak terlalu bagus. Tetapi tidak semua orang menyukainya. Saya suka membakarnya. Ambil lobak keseluruhan, taburkan dengan garam dan lada, masukkan mentega, bungkus dengan kerajang dan bakar selama 30-40 minit pada suhu 180 darjah hingga lembut. Lobak akan tetap pedas, tetapi akan beralih ke kategori lain, ia akan menjadi lebih lembut. Maka ia akan sesuai dengan daging, arnab dan permainan. ".

    Lobak rebus

    “Lobak hitam dapat direbus atau direbus dan ditambahkan ke sup atau rebusan. Dengan cara lobak berkelakuan dalam hidangan, ia sangat serupa dengan kentang. Cuba rebus dalam kaldu sayur, cincang, dan campurkan dengan minyak zaitun berperisa mentega dan truffle putih. Dan jika ada truffle hitam segar, maka hidupkan ".

    Lobak goreng

    "Potonglah menjadi irisan, seperti biasanya untuk kentang gaya negara, dan goreng dengan cepat dalam kuali dengan minyak zaitun dan bawang putih, garam pada saat terakhir. Hidangkan lobak ini dengan baik dengan makanan berlemak, seperti itik atau daging berlemak. Bersedialah bahawa semasa menggoreng lobak akan menajamkan ketajaman dan kepahitannya. Sekiranya anda menggorengnya dengan cepat dan menambah sos berkrim, itu akan menjadi enak. ".

    Menyembuhkan warna lobak

    “Sebelumnya, lobak digunakan untuk membuat ubat batuk, nenek saya memperlakukan saya seperti itu. Mereka mengambil lobak, memotong bahagian atas, memilih pulpa dari tengah dengan sudu dan memasukkan madu ke dalamnya. Lobak mengeluarkan jus, ia dicampurkan dengan madu dan diminum oleh sudu teh ".