Bagaimana lobak berguna untuk tubuh - sifat dan kontraindikasi

Tanah air lobak moden adalah lembangan Mediterranean, di mana ia mula ditanam sebelum era kita, tetapi sebutan awal sayur ini dapat dijumpai dalam budaya Mesir. Kedua-dua orang Yunani dan Rusia, di meja petani yang selalu ada sayur ini, bersetuju bahawa rizomnya membantu mengurangkan gejala pelbagai penyakit dan menguatkan sistem imun..

  1. Varieti lobak
  2. Sifat dan komposisi berguna
  3. Jus lobak
  4. Resipi lobak
  5. Lobak parut dengan madu
  6. Acar lobak dalam gaya Jepun
  7. Salad lobak Margelan
  8. Adakah mungkin lobak semasa kehamilan
  9. Penggunaan lobak dalam perubatan tradisional
  10. Semasa batuk
  11. Dengan osteochondrosis
  12. Semasa merawat sendi
  13. Kontraindikasi
  14. Cara memilih dan menyimpan lobak

Varieti lobak

Putih adalah pelbagai yang paling meluas di negara kita. Rasa dan sifat berguna adalah sederhana. Apabila ditekan, ia memberikan banyak jus, sesuai untuk kegunaan kuliner dan perubatan, yang paling serba boleh dan tidak asing lagi bagi rakan senegara kita.

Daikon - keliru dianggap sebagai jenis lobak, tetapi sebenarnya ia adalah jenis lobak. Warnanya putih, bentuk tanaman akarnya memanjang, sedikit lebih besar daripada lobak biasa. Rasa daikon lebih tajam dan lebih enak daripada lobak biasa; ada pergantungan langsung dari ketajaman sayur dari panjangnya. Ia digunakan secara meluas dalam masakan kebangsaan negara-negara Asia seperti Korea, China dan Jepun.

Hitam - mendapat namanya dari warna kulit, di dalamnya berwarna putih, seperti lobak kelas pertama. Rasanya pahit, pedas, buburnya lebih keras daripada lobak biasa, oleh itu varieti ini lebih kerap digunakan dalam resipi ubat tradisional. Ia mengandungi paling banyak vitamin dan mineral.

Hijau atau Margellan - kulit hijau yang kaya, kadang-kadang dengan warna ungu. Pulpa berwarna hijau pucat. Rasanya sangat lembut, halus, tidak pahit sama sekali. Ia digunakan secara aktif dalam memasak untuk penyediaan salad dan lauk.

Merah adalah kacukan lobak dan lobak. Seperti warna hitam, hanya kulitnya yang berwarna. Sayuran akarnya lebih besar daripada lobak putih, rasanya lebih kuat dan tajam.

Sifat dan komposisi berguna

Kandungan kalori dari pelbagai spesies berbeza sedikit, tetapi rata-rata 30 kkal per 100 gram. Jumlah lobak yang sama mengandungi hingga 30 mg vitamin C, vitamin B, retinol, dan juga hingga 500 mg mineral. Ia mengandungi banyak kalium (hingga 350 mg), yang bertanggungjawab untuk kerja saluran darah, tisu otot dan banyak organ dalaman yang lain. Kita juga harus menyebutkan vitamin B4, yang lebih dikenali sebagai kolin - bahan ini mengatur kepekatan kolesterol dalam darah..

Sayuran akar mengandungi zat antibakteria, kahak nipis dengan baik, dan oleh itu boleh digunakan untuk merawat selesema. Sebilangan besar serat dalam bubur sayur meningkatkan peristalsis usus, jus lobak berguna untuk gastritis yang disebabkan oleh keasidan rendah, dan garam kalium terlibat dalam penghapusan sisa produk metabolisme dan menjaga keadaan saluran darah.

Jus lobak

Lobak adalah sayur yang cukup sukar, dan untuk memerah jus dari itu, anda memerlukan jus yang kuat. Sekiranya anda tidak mempunyai peralatan dapur seperti itu, anda boleh mengehadkan tenaga kerja manual. Anda hanya perlu memarut pulpa pada parutan halus dan tapis campuran yang dihasilkan melalui kain cheesecloth.

Untuk penggunaan perubatan, disyorkan untuk memilih lobak hitam - jusnya adalah yang paling pekat, pahit dan sihat. Jus menunjukkan kecekapan tertinggi dalam rawatan dan pencegahan selsema. Hakikatnya sayur ini mengandungi zat lisozim - antibiotik berkesan semula jadi.

Untuk rawatan sinusitis dan sinusitis frontal, bubur lobak boleh dicampurkan dengan madu, dibungkus dengan kain kasa dan digunakan sebagai kompres pada sinus hidung atau frontal. Jus yang diperah dimasukkan ke dalam hidung pada kadar 4-5 tetes sehari, jika dicairkan dengan air, anda dapat membasahi pelapisan kapas dan memasukkan ke dalam hidung selama 15-20 minit.

Jus lobak dengan timun

Bagaimanapun, semua perkara di atas hanya boleh diamalkan sebagai rawatan tambahan bersama dengan ubat tradisional dan hanya setelah berunding dengan doktor. Sekiranya anda tidak mempunyai alergi atau intoleransi terhadap sayur ini, selsema dan radang musiman dapat diatasi dengan kaedah rakyat..

Juga, jus lobak boleh dicampurkan dengan jus segar yang baru diperah, memperluas batas sifat bermanfaatnya. Jus lobak merah, kaya dengan vitamin A dan beta-karoten, juga akan menguatkan dinding saluran darah, memperbaiki keadaan kulit, dan jus bit akan membantu menghilangkan kepahitan lobak dan lebih mudah menahan rasanya.

Resipi lobak

Walaupun terdapat banyak khasiat sayur sayuran Mediterranean, motif utama penanamannya adalah makanan. Lobak mudah dibakar untuk semua jenis masakan, ia direbus, direbus, diperap bersama kubis dan sayur-sayuran lain, tetapi, tentu saja lebih baik memakannya mentah, kerana banyak vitamin hancur semasa rawatan panas.

Lobak parut dengan madu

Basuh lobak bersaiz sederhana, kupas. Parut pada parut sederhana atau potong halus, tuangkan 3-4 sudu madu. Selepas beberapa jam, pulpa akan mula jus dan dicampurkan dengan madu. Boleh dimakan sebagai ubat untuk menguatkan sistem ketahanan badan atau hanya untuk rasa yang manis.

Acar lobak dalam gaya Jepun

Resipi Jepun menggunakan daikon. Ia mesti diparut dengan panjang, keseluruhan jalur. Untuk pengasam, anda memerlukan air dalam nisbah 3: 2 hingga lobak, beberapa sudu garam, 3 sudu gula pasir. Rebus air dengan garam dan gula, tambahkan segelas cuka beras dan tuangkan ke atas pengasam yang dihasilkan. Sterilkan tin selama 10-15 minit lagi, gulung dan balut dengan selimut. Apabila suhu turun, anda boleh menurunkannya ke ruang bawah tanah atau bilik bawah tanah.

Salad lobak Margelan

Lobak hijau mempunyai rasa ringan dan menyenangkan, sebab itulah ia paling sering digunakan dalam memasak. Terdapat banyak variasi salad seperti itu, tetapi hidangan ini dapat menjadi sangat enak dan memuaskan dengan penambahan daging..

Rebus dada ayam, potong sewenang-wenangnya menjadi kepingan, kiub, anda bahkan boleh merobeknya dengan tangan anda. Goreng cendawan dan bawang hingga keemasan. Parut atau potong lobak menjadi kepingan, campurkan semua komponen salad dan perasakan dengan minyak zaitun, mayonis atau sos lain.

Resipi sangat bersyarat, anda boleh mengubah ramuan mengikut keinginan anda dan mencipta pilihan memasak baru. Oleh itu, anda boleh menambah keju feta, zaitun, keropok, atau menggunakan daging lain dan bukannya ayam..

Adakah mungkin lobak semasa kehamilan

Semasa mengandung, tubuh wanita menjadi sangat mudah terdedah. Tidak hairanlah mereka mengatakan bahawa ketika membawa anak, semua masalah kronik dan sebelumnya tidak kelihatan muncul. Lobak hitam cukup agresif dan penuh dengan zat tertentu, tetapi lobak hijau boleh digunakan secara sederhana dalam bentuk salad atau lauk..

Bahan aktif dalam lobak dapat memperburuk masalah gastrointestinal, jadi jika ada, lebih baik menahan diri dari sayur pahit seperti itu. Rawatan haba akan membantu menyelesaikan sebahagian masalah ini dan menjadikan lobak sebagai produk yang lebih selamat dan mudah dicerna untuk wanita hamil..

Penggunaan lobak dalam perubatan tradisional

Mungkin lobak mempunyai rasa pahit yang tidak disukai semua orang, tetapi sayur ini mengandungi sejumlah besar antibiotik, vitamin dan unsur surih semula jadi. Pada zaman dahulu, mereka makan dan dirawat dengan tanaman pahit dari kebun. Keserbagunaan seperti itu dapat memenangkan cinta popular, dan lobak terus digunakan untuk tujuan perubatan hingga ke hari ini..

Semasa batuk

Lubang dipotong pada sayur kecil di atas. Sedikit bubur dikeluarkan dari pusat, sehingga beberapa gelas cecair masuk ke sana. Beberapa sudu madu dimasukkan ke dalam kemurungan. Lobak akan mengeluarkan jus yang menghilangkan kahak dan mempercepat rawatan selsema. Satu sayur boleh digunakan selama 3-4 hari, memasukkan madu baru ke dalam dan memotong dinding dengan pisau untuk menghasilkan jus yang lebih baik.

Dengan osteochondrosis

Parut lobak hitam pada parutan halus, tambahkan beberapa sudu vodka dan madu, bungkus dengan kain cheesecloth dan sapukan kompres ke kawasan yang bermasalah. Anda harus merasakan sedikit sensasi dan kehangatan, anda boleh menambah sedikit lada hitam. Jaga sepanjang malam.

Semasa merawat sendi

Parut sayur, masukkan sedikit vodka dan bungkus dengan kain cheesecloth. Sapukan kompres pada sendi selama beberapa jam setiap hari. Anda juga boleh menggosok kawasan yang bermasalah dengan jus lobak..

Kontraindikasi

  1. Gastritis dengan keasidan tinggi, pankreatitis atau penyakit gastrousus akut yang lain.
  2. Gangguan pada buah pinggang; lobak mengandungi banyak unsur aktif secara biologi, dan tidak semuanya diperlukan oleh tubuh ketika ini. Pembuangan semua produk reput lobak adalah beban besar bagi organ sistem perkumuhan.
  3. Gangguan serius yang serius dalam kerja sistem kardiovaskular.
  4. Alergi, intoleransi individu.

Cara memilih dan menyimpan lobak

Anda boleh memilih pelbagai berdasarkan citarasa dan tujuan penggunaan anda, tetapi dalam beberapa aspek, lobak apa pun mesti memenuhi standard tertentu. Lebih baik memilih buah-buahan bersaiz sederhana, kerana sayur-sayuran besar kurang jus, dan dagingnya lebih keras.

Warnanya seragam mungkin, kulitnya sendiri padat, tanpa retakan dan kemasukan asing. Elakkan sayur-sayuran lembut - mereka mula matang. Sekiranya penjual memberikan peluang seperti itu, ada baiknya mencuba buahnya, anda tidak boleh merasakan "apak", rasa pahit yang tidak menyenangkan.

Lobak itu tidak bersahaja dalam simpanan. Sayur-sayuran disimpan paling lama pada suhu rendah (dari 0 hingga 3 darjah) dengan kelembapan sederhana. Di bilik bawah tanah dalam keadaan seperti itu, lobak segar bernilai sehingga 10 bulan. Anda boleh menyimpan sayur-sayuran akar di dalam peti sejuk, tetapi rasanya sangat menderita dari ini. Pilihan ini sesuai jika anda menyimpan pelbagai warna, yang kemudian akan digunakan untuk membuat tincture, compresses.

lobak

Kamus Ensiklopedik. 2009.

  • Redford Robert
  • Rezitsa

Lihat apa "lobak" dalam kamus lain:

Lobak - Daikon, kultivar 'Summer Cross'... Wikipedia

Lobak - Lobak. REDKA, genus tumbuhan herba (keluarga salib). 6 8 spesies, di Asia. Dalam budaya (di Mediterania dan China selama beberapa ribu tahun), lobak menyemai, yang ditanam di banyak negara di Hemisfera Utara, termasuk Rusia....

REDKA - (Raphanus), genus tumbuhan keluarga. salib. Satu atau dua tahunan, sangat jarang sekali rumput tahunan. Buahnya adalah buah. 6 8 spesies (atau 1 spesies polimorfik R. liar, atau ladang, R. raphanistrum), di Eropah, Zap. Asia dan Utara. Afrika, tetapi ch. arr. dalam...... Kamus ensiklopedik biologi

REDKA adalah genus tumbuhan herba dari keluarga salib. 6 8 spesies di Asia. Menyemai lobak (sebenarnya lobak dan lobak), sayur-sayuran (dalam tanaman akar, mineral, vitamin C), biji minyak (minyak dari biji), tanaman makanan, di semua pertanian...... Kamus Ensiklopedik Besar

REDKA adalah tanaman debunga silang dua tahunan. Pada tahun pertama ia membentuk akar warna, bentuk dan ukuran, bergantung pada jenisnya. Lobak adalah budaya yang matang, tahan sejuk. Benihnya mula bercambah pada suhu 4 ° C, dan anak benih dan orang dewasa...... Ensiklopedia biji. Tanaman sayur-sayuran

REDKA - sayur-sayuran akar sayur; di USSR ia tumbuh di mana-mana sahaja. Dengan bentuknya, lobak bulat, bujur atau panjang dengan kulit putih, merah jambu, ungu atau hitam dibezakan. Varieti lobak terbaik: varieti musim panas "Mungkin putih", dan "hitam bulat musim sejuk"...... Ensiklopedia ringkas isi rumah

RODKA - RODKA, lobak, isteri. Tanaman kebun dua tahunan dengan akar tirus tebal yang dapat dimakan yang mempunyai rasa dan bau yang tajam. "Lobak lobak tidak manis." (terakhir). Tired Saya letih lebih teruk daripada lobak pahit (katakan) sangat letih. Kamus Huraian Ushakov....... Kamus Penjelasan Ushakov

REDKA - Nama keluarga tidak standard, iaitu dididik tanpa mengambil kira peraturan tatabahasa: mereka mengambil kata yang ada dalam bahasa sastera Rusia atau dialeknya, dan mengubahnya menjadi nama keluarga. Pada masa yang sama, nama keluarga Redkin, terbentuk dari perkataan ini... nama keluarga Rusia

REDKA - REDKA, dan, isteri. Sayuran akar dengan akar yang tebal dan ringan (berkulit gelap), dengan rasa dan bau yang tajam. • Lebih buruk daripada lobak pahit (sederhana) tentang siapa n. sangat menjengkelkan, sebaliknya. | pelengkap jarang, oh, oh. Kamus Huraian Ozhegov. S.I. Ozhegov, N.Yu....... Kamus Penjelasan Ozhegov

RODKA - (Menunjuk tali) hujung tali, secara beransur-ansur menipis (diturunkan ke sifar) dan dikepang dalam bentuk kuncir (ekor lobak). Kamus Samoilov K.I. Marine. M. L.: Rumah Penerbitan Angkatan Laut Negeri NKVMF USSR, 1941... Kamus marin

lobak - kata nama, bilangan sinonim: 8 • daikon (2) • akhir (205) • akar umbi (13) •... Kamus sinonim

"Sayuran penitensial": bahaya, faedah dan sifat penyembuhan lobak

Lobak ?? salah satu sayur tradisional untuk Rusia. Kami berpendapat bahawa dia adalah milik utama kami, tetapi ternyata di Perancis, misalnya, dia dikenali lebih lama daripada di Rusia, dan kadang-kadang perkara yang paling tidak dijangka dibuat olehnya..

Hari-hari kegemilangan lobak terbesar di Perancis telah berakhir, dan yang pertama menyebutnya berasal dari abad ke-9. Menang lobak ?? saudara langsung lobak. Ia dijual sepanjang tahun, dan rasanya jauh lebih lembut. Tepatnya rasa pedih, berlebihan dan tidak menyenangkan bagi kebanyakan orang, ?? masalah utama lobak. keupayaan untuk memakan sayur akar ini dianggap sebagai tanda kejantanan istimewa. Tetapi secara umum, populariti lobak pada satu masa tidak memperoleh dari kehidupan yang baik.

Di Rusia, lobak bahkan disebut "sayur penebus." Semasa Lent, dia menjadi produk utama di meja petani miskin. Terutama di era ketika kentang belum muncul di negeri kita.

Ini, tentu saja, tidak menyenangkan semua orang, dan tidak selalu menambah kesihatan. Keperitan obsesif disebabkan oleh banyaknya lobak, terutama pada warna hitam ?? minyak sawi yang paling "jahat". Adakah bahan ini berguna dalam dos kecil ?? dapat melawan selsema dan mengaktifkan pengeluaran enzim, membantu mencerna makanan yang berat dan berlemak dengan lebih baik. Bukan sekadar potongan irisan lobak segar sebagai makanan pembuka pilaf di Uzbekistan, dan di Armenia mereka diletakkan di atas meja dengan khash, kaldu yang kuat. Tetapi mereka terutamanya menggunakan lobak hijau Asia ?? ia mempunyai minyak mustard yang kurang. Sayuran akar yang lain lebih sedap? daikon. Dan dengan lobak hitam anda perlu lebih berhati-hati bagi mereka yang mempunyai masalah dengan saluran ?? kesan menjengkelkan terlalu besar.

Dan ahli kardiologi memberi amaran: penyalahgunaan lobak, terutama hitam, boleh memberi kesan negatif terhadap kerja jantung. Oleh itu, adalah paling selamat untuk mengehadkan diri anda dengan dos kecil dan memilih jenis yang kurang tajam..

Dan juga patut dilihat ke puncak. Baru-baru ini, para saintis dari Universiti Sains Perubatan Krishna di India mendapati bahawa daun jarang mengandungi banyak antioksidan yang melambatkan penuaan. Jumlah zat ini di bahagian udara ternyata sebanding dengan teh hijau..

Untuk akarnya, mereka juga mempunyai banyak kelebihan: misalnya, sejumlah besar vitamin C dan kalium, yang berguna untuk jantung, serta zat sulforaphane, yang mempunyai kesan anti-radang dan bahkan membantu mencegah barah.

Ubat domestik tradisional ?? lobak dengan madu ?? kadangkala digunakan oleh ahli terapi. Ia berkesan terhadap batuk. Inti tanaman akar dibersihkan, dituangkan dengan madu dan dibancuh sehingga jusnya menonjol. Seperti yang dijelaskan oleh pakar, lobak mempunyai keupayaan untuk meningkatkan rembesan kelenjar bronkial. Tetapi, tentu saja, ia harus digunakan hanya dengan persetujuan dengan doktor dan bukan sebagai ganti ubat, tetapi sebagai tambahan kepada ubat tersebut..

Perincian dan resipi menarik untuk hidangan lobak ?? dalam plot program "Makanan hidup dan mati".

Lobak

Lobak adalah ramuan tahunan atau dwitahunan, spesies genus Lobak dari keluarga Kubis. Tanaman akar lobak, bergantung pada varietas, dapat berbentuk bulat, bujur atau bujur. Warna kulit - dari hitam dan kelabu biasa hingga putih, merah jambu, hijau, ungu. Lobak hitam dan hijau lebih lembut, hijau lobak lebih manis. Mereka menggunakan sayur-sayuran akar dan dedaunan lobak muda, menambahkannya ke pelbagai salad dan sup. Sayuran akar lobak dimakan mentah, direbus dan digoreng, ditambahkan ke salad, makanan ringan, okroshka, borscht, sup, pelbagai hidangan daging dan sayur-sayuran.

Diyakini bahawa tempat kelahiran lobak adalah Mesir, di mana minyak sayuran dibuat dari biji-bijiannya, yang sangat biasa pada masa itu. Dari Mesir, lobak itu datang ke Yunani Kuno, dan dari sana ke Eropah. Ia dibawa ke negara kita dari Asia dan menjadi terkenal. Lobak digunakan terutamanya dalam churi dan membantu bertahan pada masa kelaparan..

Orang Yunani kuno dan Rom sangat menghormati lobak. Seperti yang diceritakan oleh legenda, ketika Apollo ditanya tentang kelebihan kilang itu, dia menjawab bahawa harganya berharga emas dan beratnya sendiri.

Ciri-ciri lobak yang berguna

Tanaman akar lobak kaya dengan mineral, mengandungi rata-rata 13% bahan kering, sekitar 2% protein, 8,4% karbohidrat, vitamin C, B1, B2, asid organik, minyak pati dan glukosida.

Lobak mengandungi karbohidrat, enzim, vitamin, minyak pati. Tanaman akar mengandung hingga 90% air, gula, serat, zat yang mengandung sulfur yang menentukan sifat fitonutida dan bakterisida, asid, natrium, kalium, kalsium, magnesium, fosfor, besi, asam amino, dll. Lobak, kerana komposisinya, sangat berguna pada musim sejuk dan pada awal musim bunga, untuk mengatasi kekurangan vitamin dan garam mineral dalam badan. Lobak mempunyai sifat antimikroba yang kuat.

Dalam perubatan rakyat, lobak parut digunakan untuk merawat radiculitis. Lobak parut mentah dan jusnya disarankan sebagai alat untuk merangsang selera makan, menyumbang kepada pengosongan pundi hempedu yang lebih baik, serta pengeluaran cecair berlebihan dari badan. Lobak mempunyai sifat khasnya dalam banyak aspek kerana glukosida pahit dan minyak pati aromatik, yang, lebih-lebih lagi, menyumbang kepada pembubaran batu di urolitiasis.

Bahkan doktor Yunani merawat penyakit lobak pada mata dan organ pencernaan, dan sejarawan Rom yang terkenal Pliny dan saintis Yunani Galen mengesyorkannya sebagai ubat untuk mengatasi hemoptisis, penyakit buah pinggang dan untuk merangsang selera makan. Pada pertengahan abad, lobak dengan madu dianggap sebagai ubat terbaik untuk banyak penyakit..

Tanaman kebun ini digunakan sebagai makanan untuk perawatan di Mesir Kuno, Hellas, Rom, dan minyak diperoleh dari biji. Lobak dan lobak yang berdekatan dengannya disebut oleh "bapa botani" Theophrastus Medazhi. Sejak zaman kuno, telah disebutkan sebulat suara bahawa lobak meningkatkan selera makan dan meningkatkan pencernaan. Doktor kuno dan Abad Pertengahan menggunakan lobak untuk penyakit perut, hati, ginjal, usus, sebagai cara untuk meningkatkan selera makan, untuk menguatkan rambut.

Lobak meningkatkan pembentukan hempedu, merangsang fungsi kelenjar pencernaan, meningkatkan motilitas usus, mempunyai sifat anti-sklerotik. Sifat ini memungkinkan untuk menggunakan lobak untuk meningkatkan selera makan, dengan atonia usus, sembelit, kolesistitis dan penyakit batu empedu..

Pada masa ini, jus lobak dengan penambahan madu berjaya menghilangkan batuk, sakit kepala saluran pernafasan atas, merawat bronkitis dan batuk rejan. Dengan rematik dan gout, campuran jus lobak, garam meja dan vodka melegakan sakit sendi dengan menggunakan kompres. Ia adalah ubat yang sangat baik untuk edema, urolithiasis, aterosklerosis, anemia. Jus lobak mempunyai kesan antiseptik. Senarai kebaikan sayur-sayuran keemasan ini dapat diteruskan. Dan sifat perubatannya disediakan oleh bahan seperti vitamin C, minyak pati dengan kandungan sulfur, rafanol dan rafanin, minyak mustard butil dan banyak lagi..

Jus lobak digunakan untuk berfungsi dengan baik usus, untuk menguatkan rambut, lobak mempunyai kesan yang baik pada sistem pencernaan. Lobak digunakan untuk mencegah aterosklerosis, edema, cholelithiasis dan urolithiasis.

Lobak datang ke wilayah negara kita dari bangsa Asia dan menjadi salah satu sayur kegemaran nenek moyang kita. Ia digunakan untuk menyiapkan hidangan nasional tyuryu. Sejumlah jenis tanaman yang baik telah diperoleh di Rusia. Lobak digambarkan dalam ahli herbal sebagai obat yang baik untuk batuk, batuk rejan, batu ginjal dan batu pundi kencing. Dianjurkan untuk menggunakannya untuk hemoptisis, neuralgia, anemia, perut kembung, gout, sebagai agen penyembuhan luka, laktik dan anthelminthik..

Ciri-ciri berbahaya dari lobak

Penggunaan lobak dikontraindikasikan pada penyakit perut, ginjal, pankreas, dalam sejumlah penyakit sistem kardiovaskular dan usus kecil..

Sangat tidak dianjurkan untuk mengkonsumsi lobak tulen, tanpa komponen lain: sangat tajam dan tajam dalam rasa, yang menyebabkan reaksi berlebihan dalam tubuh kita, boleh memberi kesan buruk kepada aktiviti jantung dan sistem pencernaan. Lobak sesuai dengan wortel dan epal.

Cara membuat salad lobak vitamin yang paling sedap.

Menyemai lobak hitam

Lobak hitam (Raphanus sativus var. Niger) terkenal kerana khasiatnya yang bermanfaat. Namun, ia mudah tumbuh dan bersahaja. Anda juga boleh memasak pelbagai hidangan lazat daripadanya..

Tanah air lobak adalah Mediterranean. Dan dari sana ia memasuki Eropah, dan kemudian merebak ke seluruh dunia. Ini kerana sayur-sayuran dapat tumbuh di mana-mana tanah dan dalam keadaan iklim..

Kemudian dalam artikel itu, kita akan mempertimbangkan lobak hitam dengan lebih terperinci. Pergi?

Ciri biologi

Lobak hitam (Raphanus sativus var. Niger) adalah tanaman dua tahun. Dan dia tergolong dalam keluarga kubis.

Buah lobak hitam berwarna hitam, sedangkan dagingnya berwarna putih dan berair. Mereka berbentuk bulat atau sedikit memanjang. Berat tanaman akar boleh dari 200 g hingga 2 kg. Rasanya pedas dan pahit, dan ini disebabkan oleh adanya minyak mustard dan phytoncides penting dalam sayur-sayuran.

Pada tahun pertama kehidupan, tanaman ini membentuk roset daun, yang berbentuk lyre, dibedah dengan kuat, dan jarang keseluruhan. By the way, daun ditutup dengan rambut keras. Di bahagian atas, daunnya lebih besar, dan di bahagian bawahnya meruncing. Ketinggian roset daun boleh mencapai 45 cm - 60 cm, dan warna daun berwarna hijau terang dan warna zaitun.

Pada tahun kedua, lobak membentuk batang tegak, yang tingginya 50 cm - 60 cm. Dan perbungaan muncul di atasnya, dan kemudian diperolehi biji dengan biji. Omong-omong, bunga lobak kecil, dan mereka memiliki 4 kelopak, dan warna bunga itu pastel.

Sifat berguna dan berbahaya

Komposisi biokimia lobak agak pelbagai. Di sini, anda dapat melihat gula, kanji, serat, protein, dan ia mengandungi nilai pemakanan lobak. Di sini, 100 g produk hanya mengandungi 34 Kcal.

Sayuran ini juga mengandungi vitamin (C 11 mg - 39 mg), fitonutida, kalium, kalsium, magnesium dan garam besi. Ngomong-ngomong, dari segi jumlah garam kalium, lobak adalah yang kedua setelah kentang dan tauge Brussels. Selanjutnya, kita dapat melihat kehadiran asid amino, karbohidrat mudah dicerna (sukrosa, fruktosa) dan minyak pati.

Kepahitan diberikan kepada lobak oleh fitonutida, dan ia bersaing dengan lobak dan bawang putih dalam jumlahnya dalam buah-buahan.

Adalah dipercayai bahawa sayur-sayuran mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi saluran pencernaan. Namun, lobak mempunyai sifat koleretik dan diuretik. Ini bermakna sayur-sayuran akan berguna dalam pencegahan batu ginjal dan pundi hempedu. Juga, ia akan berguna dalam pencegahan aterosklerosis (menghilangkan kolesterol).

Dalam perubatan rakyat, lobak digunakan untuk merawat batuk, dan sangat berjaya. Di sini, mereka menggunakan jus lobak dengan madu, di mana 1 - 2 sudu besar. l untuk orang dewasa, dan kanak-kanak diberi 1 - 2 sudu teh 2 - 3 kali sehari. Sekiranya madu dikontraindikasikan, maka ia boleh diganti dengan pasir (gula).

Kontraindikasi. Lobak hitam dikontraindikasikan untuk orang yang mempunyai masalah perut, gastritis dan kolitis.

Menyemai lobak hitam: penanaman

Penanaman lobak bukanlah proses yang sukar, tetapi ada peraturan, yang mana anda dapat memperoleh hasil yang baik. Contohnya, penyediaan tempat untuk lobak, penyediaan bahan benih, masa dan skema penanaman, merawat lobak hitam. Selanjutnya dalam artikel kami akan mempertimbangkan semua perkara ini dengan lebih terperinci. Memandu?

Cara menyediakan tempat untuk lobak

Menyemai lobak lebih suka kawasan di sebelah cerah, dan sebarang peneduhan akan memberi kesan negatif terhadap perkembangan tanaman. Oleh kerana kekurangan cahaya, buah biasanya menyusut. Tetapi ia mungkin ditiup angin, kerana tidak takut dengan draf.

Tumbuh lobak mesti berlaku di tanah yang subur dan longgar, di mana keasidan mestilah neutral. Penyimpangan dalam satu arah, atau ke arah lain (kecil) dibenarkan. Untuk menyahtoksidkan tanah, tepung dolomit dapat ditambahkan dalam jumlah 100 g - 500 g per 1 sq. petak m. Penting. Kami menggunakan kapur terlebih dahulu, 2 - 3 minggu sebelum persenyawaan.

Lobak hitam tidak bertolak ansur dengan tanah berasid atau masin. Tanah berpasir atau lumpur baik untuknya, di mana tidak ada air yang bertakung. Tanah berat tidak sesuai.

Penyediaan tanah untuk menanam lobak hitam bermula pada musim gugur. Pertama, kita menggali kawasan di bayonet sekop, sambil menambahkan kompos atau humus dalam jumlah 1 baldi setiap 1 kaki persegi. petak m. Kami juga menggunakan baja mineral. Yaitu, superfosfat 30 g - 40 g, kalium klorida 20 g - 30 g. Penting. Baja dengan nitrogen pada musim gugur tidak perlu digunakan, kerana ia hanya akan dicuci pada musim bunga dengan air cair.

Perhatikan penggiliran tanaman dan pilih pendahulu yang baik dan buruk. Sebagai contoh, tanaman seperti tomato, kentang, kekacang, timun dan wortel dianggap pendahulu yang baik. Tetapi yang buruk termasuk kubis, lobak, lobak dan rutabagas. Atau semua salib.

Sekiranya putaran tanaman tidak diperhatikan, maka lobak akan sakit dan perosak dapat menyerangnya. Namun, dalam penanaman lobak hitam, anda boleh menanam bawang dan ia akan menakutkan siput dan perosak lain dari lobak.

Menyiapkan biji lobak

Lobak hitam tidak bertolak ansur dengan pemindahan dengan baik. Di sini, anda sedikit boleh merosakkan akar, dan anda tidak lagi dapat memperoleh tanaman akar yang normal. Oleh itu, ia dibiakkan hanya melalui biji..

Penentukuran. Kami memilih biji terbesar dengan tangan. Kami menolak semua yang rosak dan kosong. Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai penyediaan benih di sini dalam artikel.

Ujian masin. Penyelesaian, 1 sudu besar. l setiap gelas air. Kami meletakkan biji di sana selama 10 - 15 minit. Kami membuang semua yang telah muncul, dan kami mempersiapkan mereka yang telah tenggelam lebih jauh. Di sini, kita dapati biji kosong yang kita lihat pada langkah sebelumnya..

Dan sekarang, anda perlu membilas benih dengan air bersih..

Pembasmian kuman. Di sini, dalam larutan kalium permanganat, rendam selama 20 - 30 minit. Sebagai alternatif, anda boleh memproses biji dalam larutan hidrogen peroksida 3% (10 minit, air 35 ° C - 40 ° C, anda tidak boleh menggunakan piring logam). Atau boleh diproses dalam penyelesaian biofungisida seperti "Albit", "Baktofit", "Maxim", "Planriz", "Fitosporin - M". Ia bergaya dan selamat. Anda boleh membaca mengenai racun kulat dalam artikel ini..

Rendam. Di sini, kita berendam sehari, di mana kita menukar air setiap 3 - 4 jam. letakkan di tempat yang hangat.

Seperti yang kita ketahui, biji-bijian memiliki kulit minyak esensial, yang mencegah biji-bijian muncul dengan cepat, dan dengan merendamnya, kita semacam mencuci cangkang. Hasilnya, benih bercambah lebih baik. Dan juga, ia dapat direndam dalam perangsang pertumbuhan, dan kemudian dorongan untuk pertumbuhan dibuat (zirkon, epin, humate).

Menyemai lobak hitam: pemilihan pelbagai

Lobak bulat hitam dianggap sebagai lobak Eropah, dan disesuaikan sepenuhnya untuk wilayah ini dan juga untuk Rusia. Walaupun terdapat juga jenis lobak putih, lobak hitam ini sangat menonjol (ini kerana sifat perubatannya).

Penting. Terdapat 16 jenis lobak yang disemai dalam daftar negeri:

Varieti musim panas: AGATA (putih), DELIKATES (putih), MAYSKAYA (putih), MUNICH VIR (putih), ODESSKAYA 5 (putih).

Varieti musim sejuk: GRAYVORONSKAYA (putih), WINTER ROUND WHITE, WINTER ROUND BLACK, LEVINA (hitam), DOCTOR (hitam, 75 - 80 hari), NEGRITIANKA (hitam, lewat), NOCHKA (hitam, sederhana), MALAM, KRASAVI awal 65 - 72 hari), PIKOVA LADA (hitam, pertengahan musim 60 - 70 hari), CYLINDER (hitam, pertengahan musim 65-75 hari), LUKISAN (hitam, 105 -110 hari).

Varieti musim panas biasanya ditanam pada musim bunga dan sesuai untuk penggunaan musim panas dalam salad. Mereka tidak dapat disimpan dalam jangka masa yang lama. Tetapi musim sejuk, sesuai untuk penyimpanan jangka panjang, dan biasanya lebih menyakitkan, dan lebih pahit, dan oleh itu lebih berguna.

Masa dan skema pendaratan

Lobak hitam ditanam di semua wilayah di Rusia. Dan ia mula bercambah pada suhu + 3 ° C - 5 ° C, sementara sayur tidak takut penurunan suhu jangka pendek (tidak signifikan). Oleh itu, lobak tumbuh paling baik pada suhu + 16 ° C - 18 ° C. Penting. Pada suhu di atas + 20 ° C, tanaman akar memperoleh kepahitan dan kepedihan. Juga, mereka menjadi kasar dan berserabut. Namun, buah-buahan menjadi kecil kerana panas.

Varieti lobak dibahagikan kepada musim panas dan musim sejuk, di mana musim panas dianggap tahunan, dan musim sejuk dua tahun. Tumbuhan ini tumbuh dengan baik hanya dengan waktu siang yang panjang. Ini bermaksud bahawa penanaman musim bunga pasti berubah menjadi berbunga pada musim panas. Sebaliknya, tanaman yang ditanam pada musim panas tidak akan dapat berbunga pada musim luruh kerana ia tidak mempunyai cahaya siang..

Varieti musim panas biasanya matang awal (55-60 hari) dan ditanam pada musim bunga pada bulan April (atau awal Mei). Lobak musim panas kurang disimpan, dan oleh itu, ia ditanam untuk penggunaan musim panas dalam salad.

Varieti musim sejuk mempunyai musim tumbuh 100 hingga 110 hari dan ditanam pada pertengahan bulan Jun atau awal bulan Julai. Dan ia sesuai untuk penyimpanan jangka panjang.

Skim pendaratan. Pertama, buat alur sedalam 2 cm - 3 cm dan airnya dengan banyak. Kami membuat jarak 25 cm - 50 cm di antara alur (bergantung pada ragamnya). Kemudian, kami menanam benih pada selang 15 cm - 20 cm (untuk musim sejuk mungkin lebih jarang). Dan kemudian, kita menutupnya dengan bumi atau humus, memadatkannya sedikit dan menyiramnya sedikit lagi. Sekarang anda boleh mencurahkan lapisan abu nipis dan tutup dengan kerajang.

Menyemai lobak hitam: penjagaan

Sayuran memerlukan penjagaan yang betul, jika tidak, panen yang baik tidak akan tumbuh. Di sini, penyiraman yang betul, pemberian makanan tepat pada masanya, penyiangan dan pelonggaran secara signifikan meningkatkan hasil dan kualitinya..

Menyiram. Tuangkan dengan air suam. Minggu pertama selepas percambahan, kami menyiramnya setiap hari. Kemudian, kami menyiram 1 - 2 kali seminggu (untuk jenis awal), dan yang berikutnya hanya perlu disiram 2 - 3 kali sebulan.

Tanah tidak boleh kering, dan ini harus dipantau. Jika tidak, buahnya terasa pahit..

Melonggarkan, merumput dan menipis. Setelah setiap penyiraman dan pemberian makanan, disarankan untuk melonggarkan tanah. Sekiranya ini tidak dilakukan, maka kerak keras terbentuk di tanah, dan pada masa yang sama, udara tidak mengalir ke akar..

Rumpai rumpai mengambil nutrien. Akibatnya, tanaman tidak menerima nutrien yang diperlukan. Namun, rumpai menyumbang kepada pelbagai penyakit dan perosak..

Penipisan pertama dilakukan dalam fasa satu daun sejati dan jarak antara tanaman adalah 4 cm - 5 cm. Penipisan kedua dilakukan sebulan selepas yang pertama, dan di sini jarak antara tanaman adalah 15 cm - 16 cm untuk varieti musim panas. Dan untuk jenis musim sejuk kita membuat jarak 20 cm.

Berpakaian atas. Kami memberi makan 2 - 3 kali setiap musim. Lebih dari 4 pembalut tidak boleh dilakukan. Namun, anda perlu memberinya makan dengan baja mineral, kerana organik menyebabkan pertumbuhan akar yang bertualang. Baca mengenai memberi makan di sini.

Pemberian makanan pertama dilakukan dalam fasa 3-4 daun sejati. Di sini, dalam baldi air, kita mencairkan 15 g - 20 g ammonium nitrat, 10 g superfosfat dan 15 g - 20 g kalium klorida.

Kami melakukan pemberian makanan kedua selepas 10 - 15 hari dengan komposisi yang sama, hanya tanpa ammonium nitrat.

Penyusuan ketiga dapat dilakukan 3 minggu sebelum penuaian. Penting di sini bahawa terdapat kalium, yang meningkatkan rasa buah..

Pencegahan penyakit. Racun kulat dan racun serangga hanya boleh digunakan dalam kes yang melampau. Oleh itu, mereka terutamanya menggunakan ubat-ubatan rakyat. Contohnya, kemasukan sawi atau lada panas sesuai untuk slug.

Pembersihan dan penyimpanan lobak hitam

Penuaian harus dilakukan pada hari kering, di sini perkara utama adalah mempunyai masa sebelum musim sejuk. Ia akan menjadi pertengahan musim panas untuk varieti awal dan Oktober untuk varieti akhir..

Tuai. Kami mengeluarkannya dari kebun, menggoyangkannya dari tanah, memotong daun, meninggalkan masing-masing tangkai 2 cm, mengeringkannya di bawah kanopi. Kemudian, kami menyusunnya semula, dan pilih yang terbaik dan paling sihat untuk penyimpanan.

Sayuran akar disimpan dalam beg plastik dengan lubang di bahagian bawah peti sejuk (sayur). Juga, ruang bawah tanah atau bilik bawah tanah sesuai, di mana lobak disimpan dalam kotak dengan habuk papan atau abu. Penting. Suhu di bilik bawah tanah mestilah 2 ° C - 3 ° C, dan kelembapan tidak boleh melebihi 80% - 85%.

Lobak

Lobak itu tidak boleh dimakan (ia adalah sayur-sayuran akar berwarna putih, hitam atau ungu muda), rasanya keras, dan aromanya agak spesifik, sehingga sangat sedikit peluang untuk mendapatkan tempatnya dalam masakan haute. Namun, anda tidak boleh menghapus lobak.

Lobak itu tidak boleh dimakan (ia adalah sayur-sayuran akar berwarna putih, hitam atau ungu muda), rasanya keras, dan aromanya agak spesifik, sehingga sangat sedikit peluang untuk mendapatkan tempatnya dalam masakan haute. Namun, anda tidak boleh menghapus lobak.

Catatan mengenai tanaman akar ini ditemui semasa penggalian di piramid Cheops. Gambar lobak telah terpelihara di dinding kuil Karnak kuno Amun-Ra di Mesir. Lobak itu juga terkenal di kemudian hari - di Hellas kuno dan Rom. Terdapat legenda tentang bagaimana dewa Yunani kuno Apollo, yang diberi hadiah lobak emas, bit perak dan wortel timah, ditanya bagaimana menilai kelebihan sayur-sayuran. Dan dia mengatakan bahawa untuk lobak anda perlu memberikan emas sebanyak yang beratnya. Dalam tradisi Ibrani, seharusnya memakan lobak pada hari Paskah. "Domostroy" Rusia juga menasihatkan memasak hidangan lobak.

Ya, dan pada masa ini, lobak pedas tidak hanya dimakan (dimasukkan ke dalam salad, sup, ladu, kuah untuk daging), tetapi juga dirawat dengan pertolongan lebih dari tiga puluh penyakit: kaya dengan vitamin C dan B, garam mineral, protein dan gula; lobak parut dan jusnya telah lama digunakan untuk merangsang selera makan, menyembuhkan luka, melarutkan batu ginjal, memperbaiki fungsi usus, dengan batuk yang kuat.

Lobak adalah tanaman awal yang tahan sejuk. Sayuran akar lobak sangat berbeza antara satu sama lain bergantung pada ragamnya. Mereka boleh bulat, bujur, diratakan dari tiang, bujur. Warna kulit juga berbeza-beza: hitam, hijau, kelabu, ungu, putih berkrim atau bahkan merah jambu. Banyak varieti ditanam di seluruh dunia - di Eropah, Asia,
Australia dan Amerika Utara. Terdapat beberapa jenis lobak manis di Jepun, salah satunya menghasilkan sayur-sayuran akar dengan berat hingga 16 kg! Di negara kita, dua jenisnya tersebar luas: lobak hitam dan hijau. Margilan adalah lobak hijau yang dibiakkan di Margilan, wilayah Fergana di Uzbekistan. Varieti ini menggabungkan kemanisan dan kepedasan maksimum, akarnya biasanya sangat berair dan tidak terlalu besar.

Lobak hijau di Rusia dan Asia Tengah sering dimakan mentah - sebagai salad atau sebagai lauk pilaf. Salad yang lazat dibuat dari lobak parut yang dicampurkan dengan kacang walnut dan bawang goreng. Ternyata enak jika anda menambah sedikit daging rangup goreng ke lobak segar.

Di Ukraine, ladu dengan lobak dan lobak yang digoreng dengan krek sangat digemari. Di Rusia, ada hidangan tradisional yang disebut tyury, yang pertama dan kedua pada masa yang sama (ingat "Makan, Vanya, Tyuryu"?). Untuk memasaknya, lobak digosok atau dicincang ke dalam mangkuk, roti hancur, asin dan dituangkan dengan kvass. Mereka membiarkannya sedikit sehingga zarah roti dapat menyerap kvass, musim dengan rami dan minyak biji rami dan memakannya - terutama pada musim sejuk, sebagai sumber vitamin dan hanya makanan yang enak, pedas dan enak.

Setelah memutuskan untuk memasak lobak hitam, kupas dengan teliti: ia adalah yang memberi kepahitan dan bau yang tidak menyenangkan. Lobak hitam boleh digoreng dalam madu, ternyata makanan istimewa yang sangat baik. Pure lobak hitam, diletakkan di dalam "beg" kasa di dada, membantu batuk rejan dan bronkitis. Campuran jus lobak dengan madu diminum melawan batuk yang kuat dan untuk merawat batu di pundi hempedu atau buah pinggang. Agar cekap, tanpa mengurangkan sifat penyembuhan semula jadi akar, ekstrak jus daripadanya, potong bahagian atas lobak dan potong lubang dengan hati-hati di tengahnya dengan pisau kecil dan masukkan sedikit madu di sana. Dalam "sumur" jus yang anda perlukan secara beransur-ansur akan terkumpul, segera dicampurkan dengan komponen ubat kedua. Biji lobak memiliki sifat antimikroba, mereka harus digiling dalam mortar dan digunakan pada luka yang tidak sembuh.

Semasa memilih lobak, pastikan ia tidak retak dan berat - lobak ringan akan kosong di dalam dan lembik. Lobak di pasir dapat disimpan sepanjang musim sejuk, dan ia akan mengekalkan semua khasiat dan rasa perubatannya..

Lobak adalah buah yang tidak boleh dimiliki (ia adalah sayuran akar berwarna putih, hitam atau ungu muda), rasanya keras,.

Lobak

Bagaimana dengan lobak? Rasanya pahit, terdapat dalam pelbagai bentuk dan warna, menyembuhkan batuk. Menurut pepatah, ada kawan rapat - neraka. Maklumat ini sangat jarang, jadi kami akan mengenali sayur dengan lebih dekat.

Lobak adalah budaya yang tidak bersahaja, ia ditanam di semua kawasan di mana pertanian mungkin.

  1. Mengenai lobak
  2. Penerangan mengenai penampilan
  3. Tempat lobak disukai
  4. Komposisi kimia
  5. Makanan menggunakan lobak
  6. Nilai perubatan
  7. Penggunaan lobak luaran
  8. Cara mendapatkan jus lobak
  9. Varieti lobak hijau dan putih
  10. Resipi ubat tradisional

Mengenai lobak

Lobak liar tidak dijumpai di mana sahaja. Ia mungkin berasal dari lobak tepi laut yang tumbuh liar yang masih hidup di pantai Mediterranean..
Budaya sayur ini wujud sejak beberapa milenium..

Sejak zaman kuno, akar lobak mempunyai nilai pemakanan dan perubatan. Maklumat mengenai khasiat perubatan sayur ada pada kami dalam naskah Hippocrates, Theophrastus dan saintis Yunani kuno yang lain.

Dalam tulisan Herodotus terdapat indikasi bahawa diet pembina piramid Cheops, bersama bawang dan bawang putih, termasuk lobak. Sayuran ini mempunyai usia tua yang sama di China. Kemungkinan besar, varieti lobak Asia Timur tidak bergantung kepada asal-usul Mediterranean. Di Rusia, sayur-sayuran telah diusahakan sejak sekitar abad XIV..

Penerangan mengenai penampilan

Lobak adalah budaya pematangan lewat dua tahun. Pada tahun pertama, tanaman akar dengan roset daun tumbuh dari biji.

Akar lobak boleh berbentuk berbeza: boleh berbentuk bulat, berbentuk kerucut atau silinder. Berat mereka berkisar antara 50 hingga 500 gram. Terdapat tanaman akar yang diketahui hampir seukuran bola sepak dengan berat hingga 5 kilogram.

Bubur sayur akar berwarna putih, berair, padat, dengan rasa pedas. Di negara kita, lobak hitam dan putih ditanam, terutama dari jenis pahit..

Oleh itu, peribahasa yang mencirikan sayur itu timbul, misalnya: "Saya bosan lebih buruk daripada lobak pahit." Namun, jika orang Jepun mendengar peribahasa ini, dia tidak akan memahaminya. Negara pulau ini tumbuh jenis lobak yang sangat manis..

Bahagian luar lobak berwarna berbeza. Varieti yang berbeza mempunyai warna yang berbeza: mereka boleh berwarna putih, hitam, merah jambu, kuning, hijau, coklat, ungu gelap. Oleh itu, banyak jenis lobak mempunyai nama yang terpisah: lobak hitam, lobak hijau, dan sebagainya, walaupun semuanya tergolong dalam spesies botani yang sama..

Pada musim bunga, anda boleh menanam akar lobak dari penuaian sebelumnya. Mereka akan memberi tunas berbunga. Ini adalah testis dan mereka ditanam untuk mendapatkan biji.

Ujian tumbuh tinggi dan bercabang di bahagian atas. Mereka mempunyai banyak bunga yang mekar sebulan setengah setelah menanam sayur.

Pembungaan berlangsung sebulan penuh. Bunga dengan kelopak putih, merah jambu atau ungu. Benih berwarna coklat muda, besar, bulat, ia masak dalam 100-110 hari setelah menanam tanaman akar.

Tempat lobak disukai

Lobak dibiakkan di hampir semua negara di Hemisfera Utara. Sayuran ini sangat popular di China, Korea, Jepun, di mana ia ditanam dalam jumlah besar. Mereka dimakan segar, direbus dan diperam. Lobak sangat popular di Asia Tengah, terutama di Uzbekistan.

Banyak varieti tempatan mempunyai sayur-sayuran akar dengan rasa lembut dan lembut, mirip dengan lobak. Di Rusia, kebanyakan lobak ditanam di zon bumi yang tidak hitam.

Komposisi kimia

Akar lobak mengandungi 10-13% bahan kering, termasuk 1,5-6% gula, 1,6-2,5% protein kasar, 0,8-1,7% serat.

Terdapat vitamin C - terdapat dalam lobak dari 8 hingga 70 mg%, terdapat juga minyak pati dari 8 hingga 50 mg%, banyak garam kalium, kalsium, sulfur, magnesium.

Apabila tanaman akar besar tumbuh, mereka tidak menggembirakan penduduk musim panas. Mereka mempunyai banyak serat kasar. Lobak kecil hingga sederhana mempunyai daging yang halus. Dia mempunyai rasa yang tajam, jadi tidak semua orang menyukainya.

Rasa lobak bergantung pada minyak pati. Di semua bahagian tumbuhan terdapat enzim lisozim, ia mempunyai kesan bakteria kuat dan merangsang pemusnahan dinding sel pada bakteria.

Makanan menggunakan lobak

Lobak banyak digunakan sebagai produk makanan yang meningkatkan rembesan kelenjar pencernaan dan meningkatkan selera makan..

Biasanya ia dipotong menjadi kepingan nipis atau dicincang pada parut dengan lubang besar. Makan dengan mentega atau krim masam. Anda boleh menyediakan salad dari pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan dengan penambahan lobak.

Bahagian lobak yang berbeza berguna dengan cara mereka sendiri. 3-5 cm yang paling dekat dengan bahagian atas mengandung paling banyak vitamin C, tetapi kerana kekerasan yang meningkat, bahagian lobak ini memerlukan menggoreng atau mendidih.

Bahagian tengahnya paling manis dan rangup. Ekornya sangat kaya dengan minyak sawi, yang bermanfaat untuk pencernaan.

Lobak hitam lebih sihat daripada putih, disarankan untuk memasukkannya ke dalam makanan anda sekerap mungkin.

Nilai perubatan

Sejak zaman kuno, lobak telah digunakan untuk merawat berbagai jenis penyakit. Dia merawat penyakit perut, hati dan usus. Ia telah digunakan untuk meningkatkan selera makan dan bahkan menguatkan rambut. Lobak mempunyai sifat bakteria yang jelas, ia dianggap sebagai sayur yang berguna untuk tubuh.

Sekarang telah terbukti bahawa sayur ini merangsang rembesan jus gastrik. Di Asia Tengah, dengan batuk kronik, mereka memakan akar lobak rebus atau minum rebusannya.

Adalah dipercayai bahawa jus sayuran mempunyai kesan diuretik, disarankan untuk bronkitis dan batuk. Ia berguna untuk meminumnya untuk perut kembung, batu ginjal, kencing dan pundi hempedu. Jus lobak hitam dengan madu atau gula menyebabkan dan memperhebat haid, meningkatkan pengeluaran susu pada wanita menyusui.

Akar lobak digunakan sebagai anti-dingin, diuretik, sebagai ekspektoran penyakit paru-paru dan bronkus. Lobak membantu dengan anemia, ia mesti dicampurkan dengan bahagian bit dan wortel yang sama.

Kontraindikasi penggunaan lobak sebagai ubat adalah ulser peptik, gastritis, penyakit ginjal dan hati. Dalam penyakit yang berkaitan dengan gangguan metabolik, tidak disyorkan untuk memakan lobak.

Penggunaan lobak luaran

Lobak juga digunakan secara luaran, jusnya digunakan dalam bentuk kompres, losyen dan menggosok bintik-bintik sakit dengan rematik, radiculitis, gout dan penyakit serupa lainnya. Jus menggosok tempat-tempat kesakitan yang paling besar pada neuralgia, sciatica.

Lobak parut dan jusnya dapat digunakan untuk menyembuhkan luka. Sayuran mempunyai kesan bakteria yang ketara. Ubat yang disediakan berdasarkannya mempercepat penyembuhan ulser, luka bernanah.

Biji lobak mempunyai sifat antimikroba dan antijamur. Ubat tradisional menggunakan biji lobak yang digiling dalam jumlah sedikit air untuk menyembuhkan luka dan luka kulit yang lain. Jisim digunakan pada bintik-bintik sakit dan diperbaiki dengan pembalut.

Lobak boleh digunakan dengan menggunakan bukan plaster sawi. Kesan prosedur akan serupa, dan kerengsaan kulit akan menjadi minimum..

Cara mendapatkan jus lobak

✔ Potong lobak yang telah dibasuh (jangan kupas kulit) menjadi kepingan sekitar dua sentimeter dan letakkan di bawah penekan jus. Jus akan terpisah dengan mudah, tetapi cepat kehilangan sifat perubatannya, jadi jus segar harus disediakan untuk setiap hidangan. Ambil satu sudu tiga kali sehari sebelum makan. Beri anak satu sudu teh pada satu masa.

Untuk meningkatkan rasa jus, disyorkan untuk menggabungkannya dengan jus epal atau madu.

✔ Jus lobak dengan madu. Campurkan jus yang diperoleh dari juicer dengan jumlah madu yang sama. Ambil sebagai agen profilaksis untuk mencegah pembentukan batu di pundi hempedu dan buah pinggang, untuk mencegah aterosklerosis. Mulailah mengambil jus dengan setengah gelas sehari, menjadikan jumlah ini menjadi dua gelas sehari. Ambil sekurang-kurangnya 10 hari.

Varieti lobak hijau dan putih

Berbagai jenis lobak dalam kuantiti yang berbeza mengandungi bahan penyembuh yang sama.

Lobak hitam dianggap paling berguna, kepekatan zat perubatannya beberapa kali lebih tinggi daripada varieti hijau dan putih. Sebaiknya organisma yang dilemahkan oleh penyakit ini mengganti jus lobak hitam dengan jus sayur hijau atau putih.

Untuk merawat batuk, anda juga boleh menggunakan jus lobak hijau, kesannya akan lebih lembut dan lembut. Tetapi dalam jus lobak putih dengan madu, kesannya kurang ketara.

Resipi ubat tradisional

➤ Penyakit saluran pernafasan atas

Ambil 1 sudu besar jus lobak dalam nisbah 1/1 3-4 kali sehari. Ia adalah ubat batuk yang baik dan menenangkan..

➤ Untuk rawatan batuk

Basuh, kupas dan potong lobak hitam menjadi kiub. Masukkan ke dalam periuk, taburkan gula dan reneh di dalam ketuhar selama dua jam. Saring campuran yang telah siap, sejuk, tuangkan ke dalam botol. Simpan di dalam peti sejuk atau ruang bawah tanah. Tuangkan ke dalam sudu panas sebelum digunakan agar jus tetap hangat. Ambil ubat dalam satu sudu teh 5-6 kali sehari dan sebelum tidur.

➤ Rawatan batuk pada kanak-kanak

Basuh dan kupas lobak hitam. Potong ke dalam kepingan nipis, taburkan dengan gula pasir. Selepas enam jam, jus yang dikeluarkan dapat diminum satu sudu setiap jam..

➤ Batu di pundi hempedu

Dengan batu empedu, anda perlu minum 200 ml jus lobak sehari selama dua bulan. Sekiranya jusnya sukar diminum kerana kepahitan, anda boleh mencampurkannya dengan jus bit merah. Jusnya diperoleh seperti berikut: potong lobak menjadi kepingan nipis dan taburkan dengan gula yang banyak. Selepas beberapa jam, gula akan mengeluarkan jus dari lobak dan larut dengan sendirinya.

Untuk aritmia jantung, ambil satu sudu jus lobak hitam dan madu tiga kali sehari sebelum makan.

Campurkan tiga bahagian jus lobak, dua bahagian madu, satu bahagian vodka dan sedikit garam meja. Selepas mandi, gosokkan sendi yang sakit dengan campuran ini dan ambil satu atau dua gelas ke dalamnya..

➤ Untuk penyakit hati dan pundi hempedu

Campurkan satu gelas jus lobak hitam dan madu. Ambil satu sudu tiga kali sehari. Ini adalah ubat yang baik untuk pencegahan penyakit batu empedu, peningkatan limpa dan organ pencernaan..

Parut lobak mentah dan wortel pada parutan halus, campurkan pada bahagian yang sama. Peras jusnya melalui kanvas, toskan ke dalam bekas tanah dan masukkan ke dalam ketuhar yang telah dipanaskan atau ketuhar yang dipanaskan selama dua jam. Ambil ubat satu sudu tiga kali sehari 15 minit sebelum makan. Kursus rawatan adalah dua bulan.

➤ Untuk tumor malignan

Cincang halus satu kilogram lobak hitam dengan kulit yang dibasuh dengan baik dan tuangkan satu liter vodka. Berkeras di tempat yang gelap dan hangat selama dua minggu. Goncangkan infusi secara berkala, kemudian ketegangan. Ambil 50 ml tiga kali sehari setengah jam sebelum makan untuk neoplasma ganas dari pelbagai lokalisasi.

➤ Lobak untuk radang dingin

Lobak dianggap sebagai ubat yang baik untuk radang dingin. Parut sayur akar dan campurkan dengan jumlah air panas yang sama. Biarkan sejuk dan basuh kulit yang dibekukan dengan campuran ini. Kesannya akan timbul setelah beberapa kali mencuci.

Jus lobak mempunyai rasa pahit; tidak semua orang menyukainya. Rasa aftertive dan sensasi terbakar ini ada walaupun madu atau gula ditambahkan ke dalam jus. Rawatan dengan kemasukan jus lobak tidak boleh melebihi sepuluh hari pada orang dewasa dan tidak lebih dari tujuh hari pada kanak-kanak.

Dan akhirnya, untuk memaniskan kisah lobak pahit, senyuman sebentar.

Bercinta, melupakan isterinya yang berambut kelabu,
Jatuh cinta dengan lobak muda.
Dan, membawanya ke puncak,
Diseret perlahan ke pejabat pendaftaran.
Dalam perjalanan, dia perlahan-lahan menggelengkan janggutnya:
- Madu akan tinggal bersama kami.
Enam bulan telah berlalu. Mungkin setahun.
Dan lobak menuntut: - Rrrazvod!
Kehidupan yang tidak tertanggung adalah pahit:
Lelaki tua itu tidak tahan...
Kuda kuda dengan gigih mengeluarkan air mata:
Adakah manis bagi saya dengan awak?
Sejak itu, kita sering mendengar,
Lobak itu tidak lebih manis daripada lobak!

Adakah artikel ini bermanfaat??

Lobak

Lobak

Daikon, kultivar 'Summer Cross'
Pengelasan saintifik
Domain:Eukariota
Kerajaan:Tumbuhan
Subkingdom:Tumbuhan hijau
Jabatan:Berbunga
Kelas:Dikotiledon [1]
Superorder:Rosanae
Pesanan:Kobis
Keluarga:Kobis
Suku:Brassiceae
Genus:Lobak
Nama saintifik antarabangsa

Raphanus L. (1753)

Teksi kanak-kanak

Redka (lat.Ráphanus) adalah genus kecil tumbuhan herba tahunan dan tahunan keluarga Kubis (Brassicaceae).

Ia tumbuh liar di Eropah dan zon Asia yang sederhana. Menyemai lobak (Raphanus sativus) tidak berlaku di alam liar [3].

Kandungan

  • 1 Penerangan botani
  • 2 Pengelasan
    • 2.1 Taksonomi
    • 2.2 Spesies
  • 3 Catatan
  • 4 Sastera
  • 5 Rujukan

Penerangan botani

Tumbuhan dengan batang sederhana atau bercabang.

Pada spesies yang ditanam dan tumbuh liar, akarnya menebal, boleh dimakan.

Daun lyre-pinnate atau lyre-pinnate.

Sepal lurus, bujur, tidak jelas. Kelopaknya luas-bujur terbalik, marigold panjang, kuning, putih atau ungu-ungu. Ovari dengan peduncle yang sangat pendek; lajur tidak jelas; stigma capitit, bilobate kecil dan lemah.

Buah-buahan adalah buah berbentuk silinder, berakhir dengan hidung yang panjang dan berpecah menjadi beberapa bahagian. Sekiranya polong terdiri daripada dua segmen, maka bahagian bawahnya kebanyakan kosong atau rendah, lebih jarang dengan 1-2 biji, dan bahagian atas dengan beberapa biji. Benih berbentuk ovoid-sfera, akar embrio terletak di alur antara kotiledon.

Pengelasan

Taksonomi

Genus Radish adalah ahli keluarga Brassicaceae dari golongan Brassicales.

14 keluarga lagi (mengikut Sistem APG II)
dari 3 hingga 10 jenis
memesan Kubisgenus Lobak
Pembungaan Jabatan, atau AngiospermaKubis keluarga
44 lebih banyak pesanan tanaman berbunga
(mengikut Sistem APG II)
lebih kurang 370 penghantaran lagi

Sumber yang berbeza memberikan bilangan spesies genus Lobak yang berlainan. Penerbitan "Flora bahagian Eropah USSR" (1979) membincangkan lapan spesies [3].

Sebahagian daripada mereka [3] [4]:

Catatan

  1. ↑ Mengenai konvensional menunjukkan kelas dikotilon sebagai takson unggul bagi kumpulan tanaman yang dijelaskan dalam artikel ini, lihat bahagian "Sistem APG" dari artikel "Dikotilon".
  2. ↑ NCU-3e. Nama yang digunakan sekarang untuk genera tumbuhan yang masih ada. Versi elektronik 1.0. Kemasukan untuk Raphanus L. (eng.). Diakses pada 10 Januari 2010.Diarkibkan pada 17 Jun 2012.
  3. ↑ 1234567 Flora bahagian Eropah Uni Soviet, jilid IV... (lihat bahagian Sastera).
  4. ↑ Menurut laman web GRIN (lihat kad kilang).

Sastera

  • Genus Radish - Raphanus L. // Flora bahagian Eropah di USSR / Otv. ed. Seorang. A. Fedorov. - L.: Sains, 1979. - T. IV. Jilid ini diedit oleh Yu D. D. Gusev. - S. 46-48. - 355 p. - 3950 salinan. UDC 582.683.2 (470.1 /.6)
  • Alekseev Yu. E. et al. Lobak - Raphanus // Tumbuhan herba USSR. V 2 t / Otv. ed. Doktor Biol. Sains Rabotnov T. A. - M.: Mysl, 1971. - T. 1. - P. 428-429. - 487 p. - 60,000 naskhah.

Pautan