Margelan lobak - penerangan dan aplikasi

Sayuran "musim sejuk" yang popular adalah lobak margelan (gambar di bawah). Nama lain untuk sayur akar adalah lobo (loba), dan ia boleh didapati di setiap musim di kaunter setiap kedai. Manfaat lobak Margelan untuk tubuh sangat bagus, tetapi, tentu saja, terdapat kontraindikasi terhadap penggunaannya. Sifat, ciri dan aplikasi produk akan dibincangkan dalam artikel.

Lobak Margelan - foto, ciri

Lobak hijau Margelan "dilahirkan" di China, tetapi terutamanya berasal dari Asia Tengah di meja kami. Di sana, sayur pucat berair ini ditanam di mana-mana, dan dalam masakan oriental lebih kerap digunakan dan lebih pelbagai (berbanding dengan masakan Eropah). Lobak Margelan adalah sayuran akar berusia dua tahun, saudara dari jenis lobak hijau yang lain, serta lobak hitam yang terkenal. Bentuk tanaman akarnya beragam - bulat, memanjang, dalam bentuk silinder.

Apa warna lobak Margelan?

Warna sayur-sayuran mempunyai warna hijau yang berbeza, selalunya termasuk "sisipan" putih. Secara umum, jika lobak Margelan dalam foto memiliki warna hijau terang, daun bawahnya dipotong selama penanaman. Ini diperlukan untuk menuai sejumlah besar cahaya matahari dan memperoleh naungan yang diinginkan. Pulpa juga berubah menjadi hijau di bawah sinar matahari, tetapi tidak sekeras kulit.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, semakin banyak jenis lobak Margelan dibiakkan bukan secara tradisional hijau, tetapi kemerahan, ungu, putih. Dari segi kandungan dan komposisi kalori, semua jenis lobak adalah serupa, tetapi berbeza sifat dan rasa. Jenis sayur-sayuran hijau dianggap lebih berair, oleh itu, paling lembut, berair. Jumlah minyak pati yang dikurangkan menjadikan produk kurang tajam dan sesuai untuk menyediakan pelbagai jenis hidangan.

Varieti lobak Margelan

Lobak margelan diperoleh dari sayur-sayuran jenis lain dengan cara semula jadi, ia tidak dibiakkan secara buatan. Tetapi sekarang ini terdapat banyak varietas sebagai hasil pemilihan. Sebilangan besar daripadanya ditanam di Uzbekistan, China, Korea, sebahagiannya - di Timur Jauh Rusia, dan Wilayah Krasnodar.

Varieti "Elephant Tusk" dan "Raspberry Ball" dianggap lazat (kelas kedua mempunyai warna merah asli). Juga, varieti "Liar", "Teffi", "Zaitun" dan lain-lain sering ditanam. Rata-rata, bahagian bawah tanah mereka berat 250-400 g.

Manfaat dan kemudaratan dari lobak Margelan

Sayuran akar sangat dihargai oleh penyokong pemakanan semula jadi dan pencinta salad sayur-sayuran segar. Hidangan dari produk tidak pedas, bahagiannya boleh besar tanpa membahayakan perut berbanding dengan lobak hitam.

Komposisi lobak Margelan

Sayuran akar tidak boleh disebut sebagai pengganti kompleks vitamin dan mineral, tetapi dari segi kandungan kalium, mangan, kalsium dan magnesium, sayuran ini lebih unggul daripada banyak tanaman sayur. Lobak mengandungi:

  • Serat makanan
  • Sahara
  • Kanji
  • Abu
  • Protein
  • Besi
  • Zink
  • Iodin
  • Sulfur
  • Selenium

Dari jumlah vitamin, jumlah niacin dan vitamin B5 yang paling penting, vitamin E. Juga, sebilangan kecil vitamin B lain, asid askorbik, vitamin H, karoten terdapat dalam lobak Margelan.

Apa faedah lobak Margelan?

Penyembuh tradisional menasihatkan untuk memakan produk tersebut untuk penyakit sistem pernafasan - selesema, SARS, selsema, dari batuk apa pun.

Sifat berguna lain dari sayur akar disenaraikan di bawah:

  1. Pencegahan hati berlemak.
  2. Tindakan koleretik.
  3. Membersihkan buah pinggang dari pasir halus.
  4. Peningkatan pengeluaran jus gastrik.
  5. Melegakan sembelit.
  6. Rawatan sciatica dan arthrosis.
  7. Membersihkan saluran darah dari kolesterol.
  8. Perlindungan barah.
  9. Memperbaiki keadaan kulit, rambut, kuku.
  10. Peningkatan pengeluaran hemoglobin.

Bahaya lobak Margelan

Oleh kerana terdapat sedikit minyak pati yang memberikan kepedihan dan kepahitan tertentu pada lobak Margelan, pakar pemakanan dan ahli gastroenterologi tidak melarang penggunaannya. Tanpa memburukkan lagi gastritis, anda boleh menggunakan produk dalam bahagian kecil, seperti semasa pengampunan kolitis, enteritis, duodenitis, ulser peptik.

Pemburukan patologi saluran gastrointestinal adalah kontraindikasi langsung terhadap penggunaan lobak. Ia juga tidak digalakkan memakannya dengan kerap sekiranya terdapat penyakit ginjal, jantung, hati, pundi kencing, dan semasa kehamilan yang teruk. Pada bulan-bulan pertama penyusuan, sekiranya terdapat ancaman keguguran, anda harus meninggalkan produk sepenuhnya.

Pelbagai jenis lobak: jenis dan jenis sayur-sayuran

Lobak adalah sayur yang ditanam di kebun Rusia. Yang paling biasa adalah hitam, tetapi terdapat varieti dengan warna kulit yang berbeza. Pulpa dalam semua jenis budaya padat. Varieti lobak boleh menjadi musim sejuk dan musim panas, berasal dari Cina, Jepun dan Eropah. Sayuran meningkatkan fungsi pundi hempedu, melawan batuk, membuang toksin dari badan. Budaya ini cukup tahan terhadap cuaca dan iklim yang berbeza, yang memungkinkan anda mendapatkan hasil panen yang baik walaupun di wilayah utara.

Lebih banyak mengenai tanaman dan spesies utama

Bergantung pada jenis dan ragamnya, lobak dapat berbentuk bola, kerucut, silinder. Rasanya pedas, dagingnya sedikit pahit. Keamatan kepahitan bergantung pada kandungan minyak pati dalam sayur-sayuran. Semasa rawatan haba, kegunaan sayur hilang.

Varieti lobak utama: lobak putih

Ia mempunyai warna kulit yang ringan, daging lobak putihnya tajam. Salah satu subspesies sayur adalah daikon. Bergantung pada jenis tertentu, berat tanaman akar dan bentuknya mungkin berbeza..

Lobak hitam

Spesies ini disebut kerana kulit hitam. Bahagian tengahnya mempunyai warna putih atau kuning air. Jenis inilah yang lebih kerap digunakan dalam perubatan tradisional. Sayuran akar ini sering digunakan untuk merawat batuk dan bronkitis. Ia merawat penyakit saluran pernafasan, mempercepat metabolisme. Ia digunakan untuk menghilangkan rasa sakit dan sebagai diuretik.

Lobak hijau

Sayuran ini mempunyai kulit berwarna hijau dan bentuk bulat (memanjang). Kulit bukan sahaja berwarna hijau, tetapi juga merah, ungu dan bahkan putih. Pulpa juga mempunyai warna yang berbeza. Pada orang biasa ia disebut lobak Cina.

Lobak merah

Rasa spesies ini tidak setajam lobak biasa. Secara visual, ia kelihatan seperti lobak besar. Sayuran akar dalam bentuk bola atau silinder. Daging lobak merah berwarna putih, dan kulitnya berwarna merah jambu. Ia mempunyai kesan antibakteria, mampu membuang toksin, dan menormalkan saluran pencernaan..

Lobak

Ini adalah sejenis lobak yang menyemai, yang mempunyai akar berbentuk lonjong, bulat, berbentuk kerucut. Kulit terdapat dalam pelbagai warna. Lobak jenis ini meningkatkan pertahanan imun. Hampir semua jenis lobak cepat matang.

Memilih pelbagai untuk penanaman

Tukang kebun perlu menilai keadaan iklim dan ciri tanah sebelum menanam dan memilih benih. Varieti hibrid lebih tahan terhadap penyakit dan perosak. Mereka kurang menuntut cuaca dan iklim di rantau ini. Anda dapat memperoleh hasil yang tinggi dari mereka dalam hampir semua musim. Buah yang diperoleh dari biji varieti mempunyai rasa yang lebih kaya, tetapi memerlukan penjagaan yang rapi.

Dengan memilih jenis lobak yang salah, petani mungkin tidak memperoleh hasil yang diinginkan sama sekali. Di tanah yang tidak sesuai, sayuran akar lobak boleh pecah atau tumbuh kecil. Dalam keadaan yang tidak sesuai, tanaman akan menjadi "selaras" dan mekar dengan megah. Tanaman akar dalam keadaan ini tidak berkembang.

Budaya ini tidak bersahaja dan tidak takut dengan embun beku, tetapi cuaca dan iklim harus dipertimbangkan ketika menanam tanaman di Siberia dan Ural. Untuk budaya ini, lebih baik memilih substrat yang longgar dan lembap..

Pemilihan varietas juga bergantung pada ciri cuaca, kerana di daerah sejuk tanah menjadi panas terlambat dan ada kemungkinan embun beku berulang. Di sini budaya disarankan untuk ditanam pada bulan Jun.

Sekiranya terdapat akar hanya pada musim, maka lebih baik menggunakan varieti masak awal, misalnya, Maiskaya, Sudarushka, Dewi Hijau. Sekiranya anda menyimpan tanaman akar pada musim sejuk, maka yang terbaik adalah membeli benih dari varieti akhir atau pertengahan musim, misalnya, Musim sejuk panjang hitam atau putih bulat, Doktor, dll..

Apa jenis lobak?

Varieti budaya dapat dibahagikan kepada tiga kategori utama: matang awal, pertengahan matang, akhir.

Pematangan awal

Budaya ini berusia dua tahun, tetapi jenis lobak awal adalah tahunan. Dalam satu musim, jenis sayur-sayuran tersebut mempunyai masa untuk tumbuh, bertambah warna dan masak. Seluruh kitaran hidup tanaman adalah beberapa bulan. Tetapi spesies matang awal mempunyai kelemahan besar: mereka tidak dimaksudkan untuk penyimpanan lama. Mereka dimakan dengan sebaiknya sebaik sahaja matang dan menuai. Pematangan tanaman dari 30 hingga 60 hari.

Odessa 5

Ia adalah spesies biasa yang cepat matang. Ukuran tanaman akarnya bersaiz sederhana dan mencapai 100 gram. Tempoh pematangan: 30 hingga 40 hari dari tarikh penanaman. Pulpa berwarna putih dan mempunyai rasa yang kaya. Hasilnya tinggi. Tetapi tidak menguntungkan menjual dan menyimpannya, kerana cepat merosot..

Dewi hijau

Varieti ini baru-baru ini dibiakkan, tetapi telah mendapat popularitinya di kalangan tukang kebun. "Dewi hijau" mempunyai bentuk sayuran akar bulat dengan kulit hijau. Terima kasih kepada warna kulit ini, lobak kelihatan sangat mengagumkan. Rasa spesies tumbuhan ini tidak begitu tajam dan dianggap lembut. Bubur sayur akar mengandungi sedikit minyak pati yang menimbulkan kepahitan. Ia disyorkan oleh pakar pemakanan kerana kandungan nutrien yang tinggi, penyerapan cepat dan rasa ringan. Para penternak berusaha memaksimumkan jangka hayat tanaman agar lobak berbaring di ruang bawah tanah lebih lama dan lebih baik diangkut.

Mayskaya

Varieti ini mempunyai akar yang tidak mempunyai rasa yang sangat menyakitkan dan dibezakan dengan bentuk bujur. Warna kulitnya berwarna putih. Mungkin lobak tidak disimpan lama dan masak dalam 60 hari, sayur-sayuran akar harus dimakan pada musim.

Musim panas putih bulat

Sayuran akar kaya dengan rasa. Pematangan tanaman bermula 40 hari selepas menanam benih. Buahnya tumbuh hingga 100 gram. Setelah matang, akar harus segera ditarik keluar dari tanah agar lompang tidak terbentuk di pulpa dan tidak reput. Untuk menanam tanaman, anda perlu mengira berapa lama tanaman akar akan matang. Jika tidak, sayur boleh reput di tanah..

Sudarushka

Pelbagai ini mulai masak 40 hari dari hari penaburan. Menabur Sudarushka pada musim panas, tetapi anda boleh menanam pada musim bunga atau musim luruh. Tanaman masak dengan cepat. Tanaman akar masak dalam 40 hari dari saat penanaman. Ia mengeluarkan separuh tanah, jadi sayur ini mudah dituai apabila masak.

Lobak Jepun (Daikon)

Varieti ini mempunyai rasa yang menyenangkan dan tanaman akar yang besar. Dia tidak memerlukan penjagaan yang rapi. Panjang buah boleh mencapai 60 sentimeter. Terdapat pelbagai daikon yang disebut Misato yang mempunyai warna merah jambu. Dalam lobak Jepun, semua bahagian tanaman boleh dimakan..

Varieti ini tidak menyerap toksin dan bahan berbahaya, sehingga boleh ditanam walaupun di kawasan yang tercemar. Dalam kes ini, daikon tidak akan mengandungi racun, karsinogen dan bahan berbahaya. Kelemahan jenis ini adalah: pelepasan peduncle, ketika waktu siang menjadi lebih dari 13 jam. Lobak Jepun menggabungkan beratus-ratus jenis.

Pertengahan musim

Varieti semacam itu adalah spesies musim sejuk. Akar ini mula matang setelah 80 hari dari saat penanaman. Mereka lebih sesuai untuk disimpan di bilik bawah tanah selepas penuaian..

Luar biasa

Setelah menanam, tanaman dapat dituai dalam 80-90 hari. Buahnya mencapai berat hingga 350 gram. Pada masa yang sama, pulpa buah berwarna putih. Menyemai lobak yang luar biasa dianjurkan pada pertengahan bulan Jun, sehingga sayur-sayuran mempunyai masa untuk masak sebelum fros. Tanaman yang dituai tidak kehilangan rasa segar sepanjang musim sejuk.

Musim sejuk berwarna putih bulat

Lobak ini masak setelah disemai dalam 80-100 hari. Ini memiliki bentuk bola atau bujur, kadang-kadang diratakan. Pulpa sayur dicirikan oleh ketajaman, ketegasan dan rasa segar. Buah-buahan disimpan di bilik bawah tanah sepanjang musim sejuk tanpa kehilangan khasiatnya yang bermanfaat..

Musim sejuk hitam bulat

Buburnya berwarna putih dan tidak terlalu menyakitkan. Anda boleh menuai dari 110 hari selepas menanam. Sayuran mempunyai hasil yang tinggi dan disimpan dengan baik..

Musim sejuk panjang hitam

Lobak ini mempunyai buah memanjang yang besar dan menambah berat badan hingga 0,4 kilogram. Bubur lobak hitam musim sejuk mempunyai struktur berserabut. Ia berair dan renyah, tidak kehilangan sifat berguna apabila disimpan setelah penuaian.

Margelanskaya

Nama kedua jenis lobak ini adalah "Lobo". Jenis ini tidak begitu biasa di negara ini. Lobak Margelan lebih suka kelembapan dan memberi makan tepat pada masanya dengan sebatian organik. Lobo mampu membuang toksin dan garam dari badan, dapat menurunkan kadar kolesterol. Rasanya tidak berbeza dengan jenis lain. Rasanya juga pedas. Ia sering digunakan dalam memasak untuk menyediakan salad. Budaya seperti itu disimpan untuk masa yang lama..

Pematangan lewat

Varieti ini matang 100 hari selepas penanaman. Sepanjang tempoh ini, sayur harus dijaga. Penyelesaian terbaik untuk tukang kebun adalah menanam jenis tanaman awal dan akhir di kebun. Varieti awal dapat dimakan dengan segera, sementara selebihnya boleh ditinggalkan dan disimpan sepanjang musim sejuk..

Gaivoronskaya

Lobak semacam itu dibezakan dengan kesahihannya. Ia sangat sesuai untuk tukang kebun yang tidak berpengalaman. Sayuran akar mempunyai pulpa berserat keras dengan aroma yang kuat dan rasa pedas. Buahnya berbentuk silinder dan tidak takut beku. Dengan tempoh penyimpanan, rasa lobak Gaivoron menjadi lebih lembut, tetapi semakin merosot. Sebelum menambahkan sayur-sayuran akar ke salad, anda perlu memotong pulpa menjadi beberapa bahagian dan membiarkan minyak penting hilang selama beberapa jam. Adalah disyorkan untuk membuat sos dan pembuka selera dengan rasa pedas dari pelbagai ini. Rasanya seperti lobak.

Penyembuh

Ini adalah jenis hibrida dengan tanaman akar yang besar. Selama empat bulan setelah menanam benih, lobak "Doktor" dapat tumbuh hingga dua kilogram dan memanjang hingga setengah meter. Varieti ini boleh direbus, diasinkan, digunakan untuk tujuan perubatan. Buahnya mempunyai kulit hitam, hasil tinggi. Mereka menyimpan dengan baik di bilik bawah tanah. Mereka sering dilihat di rak di kedai dan di pasar, kerana kualiti dan persembahan yang baik..

Menanam tanaman

Ia adalah tanaman tahan sejuk yang dapat ditanam pada suhu sekitar 18 darjah. Apabila ditanam di wilayah selatan negara ini, tanaman akar sering menjadi kecil, dagingnya kasar. Rasa menjadi kepahitan yang lebih ketara.

Untuk varieti musim panas, penanaman di tanah terbuka pada dekad terakhir April atau awal Mei sesuai. Untuk varieti budaya musim sejuk, pertengahan Jun atau Julai lebih baik..

Menyiapkan kebun

Malah seorang pemula dapat mengatasi persiapan tapak untuk menanam tanaman. Untuk penanaman musim panas, katil taman disediakan pada bulan-bulan musim bunga. Di tempat ini, bumi harus digali 30 sentimeter dan disenyawakan ke dalamnya. Humus atau superfosfat akan berlaku. Dan juga kompos atau garam potash digunakan. Pemupukan tanah dilakukan sekiranya substrat tidak subur.

Sekiranya benih disemai pada musim bunga, maka tapak penanaman mesti disiapkan pada musim gugur. Di tanah yang digali, anda harus membuat lubang atau "memotong" alur pendek. Tiga hingga empat biji ditanam di setiap alur.

Perkadaran berikut harus diperhatikan antara penanaman: jarak 20 sentimeter antara anak benih dan baris 40 cm. Sekiranya petani memutuskan untuk menanam varieti dengan akar panjang di petaknya, maka jaraknya mungkin kurang.

Mendarat

Benih tanaman ditanam dalam alur potong dan sedikit terkubur. Tidak disyorkan untuk menguburkannya lebih dari dua hingga tiga sentimeter dari permukaan. Jarak antara alur sekurang-kurangnya 20 sentimeter.

Melembutkan tempat tidur menjadikannya lebih mudah untuk merawatnya dan meningkatkan hasil, tetapi ia dilakukan sesuka hati. Setelah menyemai, disarankan untuk menutup katil taman dengan humus atau gambut. Maka anda perlu menyiram tanaman. Setelah anak benih pertama muncul, mereka harus dikurangkan untuk menambah luas tanaman yang tinggal untuk pemakanan dan pengembangan. Oleh itu, penanam akan mendapat hasil panen yang lebih besar..

Pucuk pertama muncul pada hari ketujuh setelah menyemai, tetapi jika tanaman ditanam di bawah filem, maka biasanya tunas sudah dalam tiga hingga empat hari.

Penipisan

Lobak mesti ditipis untuk mendapatkan akar yang besar. Buat pertama kalinya, prosedur penipisan dilakukan apabila dua atau tiga daun muncul pada anak benih. Jarak antara anak benih mestilah sekurang-kurangnya enam sentimeter.

Penipisan semula dilakukan, meninggalkan jarak sekurang-kurangnya 12 sentimeter antara pucuk. Sekiranya penanaman menjadi terlalu tebal, maka sebilangan lobak akan "masuk ke dalam paip" dan tidak akan membentuk tanaman akar. Buah-buahan yang diperoleh dari tanaman tersebut tidak sesuai untuk makanan..

Tanah untuk tumbuh-tumbuhan

Untuk menanam tanaman, ambil substrat yang subur. Ia boleh menjadi loam berpasir atau loam dengan keasidan neutral. Hasil rendah dicatat terutamanya oleh pekebun jika tanaman akar ditanam di tempat yang mempunyai tanah lebat dan di mana terdapat permukaan air bawah tanah yang tinggi.

Tanaman ini boleh ditanam di sebelah tomato dan kentang, timun. Biasa menanam tanaman di sebelah bawang, lobak, atau lobak.

Sekiranya diputuskan untuk menanam kembali lobak, maka ini tidak dilakukan di tempat tidur di mana varieti kubis atau lobak masak awal, tanaman lain milik keluarga Salib, biasanya tumbuh.

Mod penyiraman

Lobak tidak suka kekurangan kelembapan, jadi memerlukan penyiraman yang banyak. Jika tidak, pulpa menjadi pahit dan buahnya menjadi kecil. Agar buahnya enak, buburnya berair, dan kepahitannya sederhana, tukang kebun yang berpengalaman mengesyorkan agar sentiasa mengekalkan kadar kelembapan tanah sekitar 70%.

Penyiraman mestilah berkala. Sekiranya tanaman bertahan pada musim kemarau dan mendapat penyiraman yang banyak, akarnya mungkin akan pecah. Oleh itu, mustahil tanah di kebun menjadi kering.

Berpakaian atas

Pada masa akan datang, kadang-kadang diperlukan untuk melonggarkan dan menyiangi tempat tidur taman dengan penanaman, jika tidak dilenyapkan. Budaya memerlukan penyiraman secara berkala. Di samping itu, tanaman akar perlu diberi makan dua hingga tiga kali musim selama pertumbuhan vegetatif..

Untuk ini, baja kompleks digunakan, misalnya "Aelita - sayur", "Kemira". Semasa pematangan tanaman, tanaman harus disenyawakan dengan sebatian yang mengandungi kalium. Mereka mempengaruhi rasa.

Penuaian

Tukang kebun memutuskan kapan hendak menuai dan berapa besar dia memerlukan lobak. Tempoh pematangan bergantung pada variasi, cuaca dan iklim dari 40 hingga 100 hari dari saat penanaman.

Perosak

Keluarga tumbuhan seperti itu dapat dirugikan oleh kutu salib. Tanda kekalahan yang jelas oleh perosak ini: daun menjadi terbuka. Tukang kebun mesti bertindak tepat pada masanya, kerana daun yang terkena mula kering dengan cepat. Pada akhirnya, tanaman boleh mati sepenuhnya atau akarnya menjadi lebih kecil, memperoleh bentuk yang tidak standard. Cara terbaik untuk mengalahkan perosak adalah dengan melakukan pendebungaan dengan campuran abu kayu dan habuk tembakau..

Penerangan dan ciri-ciri jenis (jenis) lobak terbaik untuk tanah terbuka

Salah satu sayur paling sihat di kebun kita adalah lobak. Biasanya mereka tumbuh hitam, tetapi terdapat beberapa jenis lobak. Kulit sayur akarnya berwarna putih, hijau, dan merah, walaupun daging semua jenis sering berwarna putih, padat. Terdapat jenis sayur-sayuran musim sejuk dan musim panas, bergantung pada masa penggunaan produk. Dan semua jenis sayur bermanfaat. Sayuran akar digunakan untuk membersihkan badan, meningkatkan fungsi pundi hempedu. Dan sukar untuk sembuh dari batuk tanpa lobak.

Ciri-ciri lobak untuk tanah terbuka

Lobak adalah kepunyaan wakil keluarga Salib.

Untuk kawasan terbuka, sayur-sayuran dwitahunan, atau musim sejuk dan tahunan, telah dibiakkan. Sekiranya tanaman ditaburkan lebih awal, maka pada musim panas ia akan mekar, mengakhiri musim tanamnya. Varieti musim sejuk memerlukan masa lebih lama untuk berkembang, sehingga mereka kekurangan hari yang hangat untuk membentuk biji..

Ciri-ciri tanaman akar termasuk:

  • ketahanan terhadap fros, penurunan suhu;
  • ketepatan cahaya, kesuburan tanah;
  • suka kelembapan;
  • penjagaan yang tidak bersahaja;
  • hasil, tertakluk kepada peraturan teknologi pertanian.

Sayuran tidak suka penanaman yang menebal. Untuk pertumbuhan dan pembentukan tanaman akar yang besar, benih perlu ditanam pada jarak 30-45 sentimeter antara satu sama lain dengan menanam hingga kedalaman 2–3 sentimeter.

Untuk menyimpan lobak sepanjang musim sejuk, anda perlu menanam benih di tanah terbuka tidak lebih awal dari pertengahan bulan Jun, anda dapat pada awal bulan Julai. Untuk digunakan pada musim panas dan musim luruh - pada akhir bulan April.

Untuk budaya, anda perlu memberi makan tanah dengan kompleks mineral dengan amonium nitrat, superfosfat, kalium klorida. Sebelum menanam, lebih baik menyuburkan kawasan itu dengan humus atau kompos dalam jumlah 3-4 kilogram per meter persegi.

Semasa musim panas, katil lobak memerlukan penyiangan, melonggarkan, menyiram.

Varieti lobak

Lobak dibahagikan kepada varieti mengikut kadar pematangan. Terdapat spesies awal, pertengahan musim dan akhir. Di samping itu, sayur-sayuran dibahagikan mengikut warna tanaman akar menjadi hitam, putih, hijau dan merah. Mereka berbeza dari segi bentuk dan ukuran buah, serta rasa..

Hitam

Varieti lobak hitam menghasilkan tanaman akar bulat, kerucut atau panjang. Dan berat produk berbeza bergantung pada ragamnya. Lobak hitam mempunyai kulit yang lebat dengan permukaan yang halus atau kasar. Pulpa berair putih tersembunyi di bawahnya. Lobak hitam mempunyai rasa yang membakar dan pahit. Buahnya mengandungi minyak pati, banyak vitamin C.

Musim sejuk hitam bulat

Varietasnya sudah matang, kerana masak 110-120 hari setelah menanam benih. Ia mempunyai kulit berlekuk hitam dan daging putih yang tajam. Disimpan sehingga musim bunga.

Malam

Lobak matang dalam 75 hari. Sayuran akar bulat beratnya hingga 200 gram. Pulpa mempunyai rasa tajam dan manis..

Penyembuh

Varieti lobak hitam musim sejuk dihargai kerana kualiti penjagaan yang sangat baik. Buahnya mempunyai pulpa berair dengan sedikit kepahitan. Mereka mencapai jisim hingga 250 gram.

Murzilka

Salah satu varietas kemudian memberikan tanaman akar bulat, mencapai diameter 10 sentimeter, dan berat 300 gram. Sayuran disimpan di bilik bawah tanah hingga musim bunga.

Pakcik Chernomor

Sayuran mencapai kematangan teknikal dalam 75-90 hari. Untuk sayur-sayuran akar bulat, rasa tajam dan manis memang ada. Kulit gelap licin atau berlekuk. Digunakan untuk makanan pada musim luruh-musim sejuk.

Silinder

Varieti pertengahan musim dibezakan oleh buah silinder memanjang. Berat optimum ialah 200-20 gram. Pulpa pedas manis rasanya, oleh itu ia digunakan dalam salad. Kelebihan termasuk ketahanan terhadap keretakan.

Chernavka

Dibesarkan untuk simpanan musim sejuk. Sayuran akar dengan bubur putih salji mempunyai jisim 260 gram, dan diameter hingga 10 sentimeter.

Chernomorochka

Spesies lobak hitam yang baru dibiakkan terkenal dengan tanaman akarnya yang besar, setengah kilogram. Gunakan buah bulat dalam salad, potong. Mereka mengekalkan kualiti berguna sehingga musim menuai berikutnya..

Penyembuhan hitam

Buah bulat rata hitam mencapai kematangan dalam 70-90 hari. Di bawah daging - putih padat halus. Jisim satu spesimen mencapai 200 hingga 500 gram dengan panjang 10 sentimeter. Sayur itu digunakan untuk tujuan perubatan. Ia tetap baik pada musim sejuk.

Putih

Sayuran akar putih tidak begitu menyengat seperti yang hitam, tetapi sesuai untuk dimakan mentah, menyerupai lobak dalam rasa. Lebih kerap buah memanjang. Tidak seperti varieti lain, lobak putih, atau daikon, boleh digunakan oleh mereka yang menderita disfungsi saluran gastrousus, kehilangan selera makan.

Minovashi

Subspesies dari daikon Jepun terasa enak, dengan buahnya yang manis. Hasil tinggi dari varietas - hingga 12 kilogram per meter persegi, lebih-lebih lagi, jisim satu tanaman akar dapat mencapai 1,5 kilogram. Pelbagai rasa takut akan penurunan suhu.

Wira Moscow

Daikon pembiakan domestik pertengahan musim mencapai kematangan dalam masa 80-85 hari. Tanaman akar silinder sepanjang 75 sentimeter direndam di dalam tanah sebanyak satu pertiga. Berat buah mencapai 1-2 kilogram.

Kalancha

Lobak memerlukan sekitar 70 hari untuk mencapai kematangan. Varieti ini mempunyai rasa yang sangat baik - halus, dengan sedikit kepahitan. Pulpa putih salji digunakan untuk membuat salad. Buah-buahan dicirikan oleh kualiti penjagaan yang baik..

Gigi naga

Tanaman akar kerucut yang memanjang, panjang 60 sentimeter, benar-benar tenggelam ke dalam tanah. Varietas tahan dengan sejuk, tidak menembak. Matang dalam 70-75 hari.

Naga

Varieti pertengahan musim terkenal dengan tanaman akar berbentuk silinder dengan berat hingga 1 kilogram. Sayuran dibezakan dengan hasil yang tinggi, buahnya dipelihara dengan baik semasa musim sejuk..

Vakula

Pelbagai ini sesuai untuk penanaman luar. Daikon menggembirakan buah-buahan berair putih dalam 50-60 hari. Sayuran ini disyorkan untuk penggunaan segar dan simpanan musim sejuk. Ia sesuai untuk makanan dan makanan bayi, kerana ia mempunyai pulpa halus tanpa kepahitan.

Badak

Daikon cepat matang, dalam 53-57 hari. Akar panjang dengan kepala kehijauan bulat masuk ke tanah untuk sepertiga panjangnya, mudah ditarik keluar. Pulpa putih berair mempunyai rasa menyegarkan yang manis tanpa rasa pedih. Hasil Daikon adalah sehingga 7 kilogram per meter persegi.

Salah satu jenis lobak putih yang paling popular adalah matang awal. Produk pertama diterima dalam 35-45 hari. Buah daikon bulat mempunyai pulpa rangup berair dengan rasa manis pedas. Buah dengan berat 200-400 gram diawetkan selama 2 bulan.

Hijau

Lobak hijau dianggap sebagai pemegang rekod jumlah mineral. Ia dipanggil Margelan atau bahasa Cina dengan tempat kelahirannya. Salah satu tanaman yang paling bersahaja mendapat populariti kerana kelembutan rasanya.

Dewi Hijau

Bentuk bulat yang betul dan warna hijau yang menyenangkan adalah ciri-ciri pelbagai. Buah-buahan seberat 400 gram mengandungi sedikit kepahitan. Tanaman akar masak selepas 60-63 hari. Lobak tahan berbunga dan terkenal dengan serba boleh..

Southerner

Produk pematangan awal dicirikan oleh hasil tinggi, rasa terbaik dan sifat penyembuhan. Tanaman akar berbentuk bulat bujur, berat 250 gram, ditutup dengan kulit kehijauan kasar, dengan bubur putih yang berair.

Margelanskaya

Penuaian pertama diperoleh dalam 60-65 hari. Hingga 6 kilogram tanaman akar digali dari satu meter persegi. Buah-buahan, berdiameter kecil, berwarna kehijauan di bahagian atas dan dalam..

Merah

Sayuran merah yang diperoleh dengan menyeberang mempunyai banyak kelebihan: rasa manis tanpa kepahitan, daging putih. Terdapat varieti dengan pusat merah jambu dan kulit putih..

Lobo Troyandova

Lobak Cina, atau lobo, mempunyai buah besar dengan daging manis yang halus. Musim tumbuh dari varieti ini berlangsung selama 80 hari. Buah-buahan berbentuk bujur, warna merah jambu, mencapai berat 700 gram. Hingga 6.5 kilogram tanaman akar dituai dari satu meter persegi.

Merah panjang

Varietas musim panas mempunyai tanaman akar memanjang seberat 150 gram, panjang 14 sentimeter. Di bawah kulit merah nipis terdapat pulpa putih berair. Produk rendah kalori sesuai untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan.

Mantang Hong

Hibrida dibezakan dengan persembahan buah yang tinggi, pertumbuhannya yang cepat. Buah-buahan yang dilapisi ditutup dengan kulit putih-kehijauan di atas, dan merah kemerahan di dalamnya. Rasanya seperti lobak: renyah, berair, sedikit pedas.

wanita

Kelebihan varietas tersebut meliputi ketahanan terhadap penurunan suhu, waktu siang yang pendek. Lobak tahan berbunga. Tempoh perkembangan budaya adalah 68 hari. Sayuran akar berwarna merah, berbentuk bulat dengan kepala berbentuk kerucut, seberat 100 gram. Pulpa berwarna putih dan berair..

Musim sejuk merah

Buah masak dalam 75-90 hari dari percambahan. Bentuk bulat, berwarna merah, beratnya hingga 200 gram. Lobak dengan daging putih, rasa manis. Mengesyorkan produk untuk dimakan semasa musim luruh dan musim sejuk.

Lobak "Multinasional" - Rusia, Cina, India, Jepun...

Menambah artikel ke koleksi baru

Tanah air bersejarah tanaman ini adalah Asia, tetapi telah lama "menetap" di seluruh dunia dan "memperoleh" jenis yang paling pelbagai, sangat disukai di pelbagai wilayah. Dari segi rupa dan rasa, jenis lobak ini sangat berbeza antara satu sama lain dan dari "nenek moyang" liar.

Hampir semua jenis lobak yang ditanam hari ini tergolong dalam spesies lobak kebun (menyemai). Akarnya yang renyah dengan rasa yang keras pernah dianggap makanan orang miskin, tetapi sekarang banyak bentuk dan varietas dengan warna terang dan rasa berair yang tidak biasa telah dibiakkan, jadi lobak "moden" layak mendapat tempat di meja dan di tempat tidur anda.

Sekiranya anda tidak tahu, lobak manis yang disukai oleh ramai juga sejenis lobak yang disemai..

Sekiranya anda belum menanam tanaman salib ini, mungkin anda tidak tahu bagaimana rasanya - lobak yang berbeza ini? Kemudian kami akan memberitahu anda dan menunjukkan kepada anda!

Lobak Rusia (putih)

Hari ini, kilang ini diedarkan hampir di seluruh Eropah dan Asia..

Tanaman akar lobak putih boleh berbentuk bulat, berbentuk silinder, memanjang. Kulit dan dagingnya berwarna putih dan lembut, sehingga tanaman akar dari banyak jenis tidak disimpan lama. Tetapi mereka berair dan mempunyai rasa sedikit pedas (terutama jenis musim panas).

Bubur lobak putih renyah, kaya dengan vitamin dan mineral, lebih kerap dimakan mentah, walaupun proses merebus, rebusan, acar dan pemprosesan masakan lain.

Phytoncides, vitamin dan zat antibakteria lain yang terkandung di dalamnya membantu memulihkan imuniti, melawan penyakit pernafasan, berguna untuk urolithiasis dan batu empedu, dan masalah gastrousus. Sapukan pulpa mentah dan jus lobak putih dan sebagai ubat luaran - untuk meringankan bintik-bintik usia, mengangkat kulit, dalam rawatan sciatica, rematik, gout.

Varieti lobak putih popular: Maiskaya, Delikates, Sirius, Rex, Sudarushka, Musim panas putih bulat.

Lobak hitam (pahit)

Ini mungkin lobak paling "klasik" dalam pengertian konvensional. Lobak hitam mengandungi banyak glikosida, yang memberikan minyak esensial mustard ketika membelah, dan dibezakan oleh rasa "pedas" yang sangat terang dan pedas, akibatnya ia sangat popular sebagai makanan ringan yang merangsang selera makan dan mengaktifkan saluran gastrointestinal.

Mereka mula menanam lobak jenis ini di Asia, tetapi hari ini tersebar di Eropah dan Amerika - di banyak negara dengan iklim sederhana..

Sayuran akar lobak hitam, seperti namanya, ditutupi dengan kulit hitam yang kasar, dan daging ketika mentah padat, berair, putih dan rangup. Bentuk lobak hitam paling sering bulat, walaupun terdapat varieti dengan akar memanjang..

Kerana jumlah serat yang banyak, kompleks vitamin dan mineral yang mengagumkan, dan kehadiran fitonutida dalam komposisi, lobak ini juga dihargai dalam masakan dan perubatan rakyat. 100 g pulpa mentah mengandungi kira-kira 35 kcal. Jusnya digunakan sebagai alat untuk meningkatkan imuniti, minuman koleretik, ubat anti-sejuk, ubat yang sangat baik untuk melawan karies, perangsang proses metabolik dalam tubuh..

Pengambilan lobak hitam yang berlebihan tidak digalakkan untuk masalah dengan saluran gastrousus, kehadiran ulser gastrik dan gastritis, penyakit sistem kardiovaskular.

Jenis lobak hitam yang popular: Doktor, Divnaya, Musim sejuk hitam panjang.

Loba (lobak Cina, atau Margelan)

Loba adalah sekumpulan varieti lobak Asia yang tumbuh terutamanya di China, walaupun secara beransur-ansur menaklukkan wilayah Asia dan Rusia yang lain. Nenek moyangnya adalah lobak putih.

Pembangunan tanaman ini boleh memakan masa satu atau dua tahun. Pada tahun pertama, roset 10-15 daun dan tanaman akar seberat 150-500 g terbentuk, pada tahun kedua tanaman itu mekar dan membentuk biji. Dengan kitaran satu tahun, semua fasa pembangunan berlaku dalam satu tahun..

Bentuk tanaman akar lobak Margelan, bergantung pada ragamnya, boleh berbentuk bulat, berbentuk silinder, memanjang. Di luar, akarnya berwarna putih, hijau, merah dengan pelbagai warna, ungu - biasanya dengan "topi" yang lebih gelap. Dan bubur berair yang padat juga terdapat dalam pelbagai warna: putih, hijau, merah.

Loba mengandungi sedikit minyak langka dan praktikalnya tidak mempunyai rasa pedas; rasanya sangat dekat dengan lobak. Ia paling sering diminum segar, tetapi juga sesuai untuk memasak, menjemput dan memetik..

Lobak jenis ini lebih lembut pada sistem pencernaan dan organ lain. Ia juga merangsang selera makan, membantu rembesan jus gastrik dan hempedu. Sebagai ubat luaran dalam perubatan rakyat, dahi yang digosokkan digunakan untuk rawatan rematik, radiculitis, neuritis, sakit otot.

Jenis lobak Cina yang popular: Elephant Tusk, Margelanskaya, Ladushka, Zarevo, Sultan.

Daikon (lobak Jepun, atau manis, atau baylobo, atau mu, atau keldai)

Dipercayai bahawa daikon berasal dari lobak Cina yang dijelaskan di atas. Tidak seperti lobak jenis lain, yang sememangnya tidak mempunyai minyak mustard, jadi rasanya agak ringan tanpa kepahitan dan aroma.

Daikon diterjemahkan dari bahasa Jepun sebagai "akar besar", dan sememangnya - akar lobak ringan (biasanya hampir putih) dengan kulit halus biasanya beratnya lebih daripada 500 g, dan bahkan boleh mencapai beberapa kilogram! Bentuk daikon dari pelbagai jenis berbeza dari "lobak merah" panjang nipis hingga "lobak" hampir bulat.

Seperti namanya, lobak jenis ini paling banyak tersebar di Jepun, di mana hampir wajib dalam diet harian warganegara, dan tanamannya menduduki tempat pertama dari segi kawasan di antara tanaman sayur-sayuran.

Daikon dimakan segar, acar, rebus, rebus dan bahkan dikeringkan. Selain tanaman akar, daun muda dan tunas segar dimakan. Selain Jepun, daikon aktif digunakan dalam masakan India, Vietnam dan Korea. Dan baru-baru ini, lobak Jepun mula menakluki Rusia..

Daikon adalah produk rendah kalori, 100 g mengandungi 21 kkal dan menyediakan 34% keperluan harian untuk vitamin C. Dan sayur ini juga mengandungi enzim aktif yang mendorong pencernaan makanan berkanji.

Ia juga mempunyai khasiat perubatan - Lobak Jepang dianjurkan untuk digunakan untuk menguatkan sistem saraf, menurunkan kadar kolesterol jahat, untuk mencegah diabetes mellitus, penyakit gastrointestinal dan juga terjadinya tumor ganas.

Varieti daikon yang popular: Ice Kon, Minovashi, Aokubi, Caesar, Dubinushka, Sakurajima, panjang putih Jepun, Matahari putih, Naga, Maharaja.

Hijau lobak

Jenis lobak ini berasal dari Asia Tengah. Ia mempunyai rasa yang sangat menyenangkan dan halus..

"Kulit" lobak ini berwarna dalam pelbagai warna hijau, dagingnya berwarna putih atau merah jambu, bentuknya bulat atau memanjang. Seperti "saudara" yang lain, lobak hijau adalah gudang vitamin dan mineral berguna, oleh itu disarankan untuk menggunakannya secara mentah.

Varieti lobak hijau yang popular: Aelita, Dewi Hijau.

Lobak India (lobak dari Madras)

Dan lobak ini terkenal kerana ia tidak memakan "akar", tetapi "puncak". Sebaliknya - polong hijau dalam kematangan susu, yang dimakan segar dan direbus atau acar.

Secara tradisinya, lobak India ditanam di negara-negara Asia Tenggara, ia sangat popular di utara India, dari mana namanya berasal. Dengan usaha yang sewajarnya, tanaman ini tidak sukar untuk tumbuh di lintang kita, walaupun setakat ini belum mendapat pengedaran khas di Rusia, walaupun diketahui oleh tukang kebun yang berpengalaman.

Rasa lobak muda India lembut, pedas, dengan sedikit rasa. Buahnya lembut dan berair, dan sayur akarnya yang panjang, keras dan "berkayu", tidak boleh dimakan.

Lobak India memberikan 3-6 "penuaian" polong setiap musim (bergantung pada masa menyemai). Dari tanaman yang dikembangkan dengan baik, kira-kira 500 g polong dapat dituai dalam satu penuaian.

Inilah jenis yang sangat luar biasa dan sukar, lobak "sederhana" ini. Adakah anda menanam sayur berharga ini di plot anda? Sekiranya ada, kongsikan jenis kegemaran anda dalam komen..

Varieti lobak dengan foto, nama dan keterangan

Lobak pahit adalah tanaman sayur-sayuran yang tergolong dalam keluarga Kubis. Di alam liar, tumbuhan ini terdapat di Eropah dan Asia. Bentuk lobak budaya ditanam demi tanaman akar. Mereka dihargai kerana rasa dan kandungan nutrien yang tidak biasa..

  1. Seperti apa rupa lobak?
  2. Apa itu lobak
  3. Jenis lobak dengan foto dan nama
  4. Menyemai lobak
  5. Lobo lobak
  6. Lobak tepi laut
  7. Lobak kuning
  8. Lobak ungu
  9. Lobak hitam
  10. Lobak Margelan
  11. Lobak hijau
  12. Jenis lobak terbaik dengan gambar dan keterangan
  13. Daging Lobak Merah
  14. Gajah Fang Lobak Cina
  15. Wanita lobak
  16. Lobak Misato Merah
  17. Silinder Lobak
  18. Lobak bulat musim sejuk
  19. Penyembuh Lobak
  20. Mungkin lobak
  21. Dewi Hijau Lobak
  22. Lobak Ladushka
  23. Bir lobak Munich
  24. Kotak Lemak Malachite
  25. Lobak mana yang lebih baik
  26. Kesimpulannya

Seperti apa rupa lobak?

Lobak adalah ramuan dwitahunan, batang tegaknya mencapai ketinggian 10 - 70 cm. Daun bawahnya dibengkokkan, bahagian atasnya bersirip, bergantian. Pada tahun pertama kehidupan, tanaman akar dengan berat 0,2 hingga 5 kg terbentuk. Pada tahun kedua, budaya ini mempunyai biji dan biji..

Akarnya menebal, bergantung pada ragamnya, ia mempunyai warna putih, merah jambu, hijau, hitam. Bahagian dalam daging berwarna putih, kuning, hijau atau kemerahan. Bunganya berwarna merah jambu, kuning atau ungu, dengan kelopak lebar. Mereka dikumpulkan dalam berus. Selepas berbunga, polong berbentuk silinder dengan biji terbentuk.

Apa itu lobak

Semua jenis lobak dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Klasifikasi berdasarkan pada masa pematangan, asal, warna tanaman akar.

Mengikut tempoh masak, jenis lobak berikut dibezakan:

  • lebih awal (menghasilkan penuaian 20 - 60 hari selepas menanam benih);
  • pertengahan musim (rata-rata siap untuk penuaian, selepas 80 hari);
  • terlambat (tempoh masak memakan masa 100 - 120 hari).

Terdapat beberapa jenis budaya berdasarkan asal:

  1. Menyemai, atau kebun. Bentuk budaya yang ditanam di mana sahaja.
  2. Liar, atau padang. Ia tumbuh seperti rumpai di ladang pertanian, tanah gurun, di sepanjang jalan. Kilang ini dijumpai di Eurasia, Amerika Utara dan Afrika. Ini adalah tanaman madu yang baik yang menarik lebah dan serangga lain..
  3. Primorskaya. Spesies ini tersebar luas di Laut Tengah, Asia Kecil, di Kaukasus.
  4. Biji minyak Tanaman pakan tahunan dan tumbuhan yang digunakan sebagai baja hijau untuk memperbaiki komposisi tanah. Benihnya mengandungi minyak sayuran.

Dengan warna tanaman akar, lobak adalah:

  • putih;
  • hitam;
  • hijau;
  • kuning.

Jenis lobak dengan foto dan nama

Semua jenis dan jenis lobak sesuai ditanam di Rusia. Ia tahan sejuk dan tidak bersahaja terhadap keadaan cuaca. Tanaman ini digunakan untuk tujuan memasak dan perubatan..

Menyemai lobak

Varieti ini telah ditanam sebagai tanaman sayur sejak zaman kuno. Kilang ini berasal dari Asia, tetapi terdapat di Eropah, Australia, Amerika. Lobak kebun, atau menyemai, tumbuh di tanah yang subur dan sedikit lembap.

Spesies yang disemai mempunyai akar yang menebal, yang digunakan untuk makanan. Sayuran akarnya rangup dengan rasa pedas. Warnanya putih, merah, ungu, hitam. Daunnya berbentuk lyre, berbulu, jarang keseluruhan. Lobus atas mereka adalah yang terbesar. Pembungaan bermula dari tahun kedua selepas penanaman. Kelopak tanaman berwarna putih atau berwarna merah jambu. Biji benih lebar terbentuk pada musim luruh.

Lobo lobak

Lobak dahi Cina tergolong dalam varietas menyemai dan merangkumi lebih dari 20 jenis. Sebilangan besar dari mereka disenaraikan dalam Daftar Negeri Rusia dan disyorkan untuk menanam di semua wilayah di negara ini. Di China, lobo adalah nama umum untuk pelbagai jenis lobak dan lobak.

Lobak Cina kelihatan seperti daikon, tetapi ia mempunyai beberapa perbezaan. Salah satunya adalah musim tumbuh lama. Pada tahun pertama setelah menanam benih, daun dan akar terbentuk. Pada tahun berikutnya, perbungaan dan benih muncul.

Dahi menghasilkan roset 10 - 15 daun. Tanaman akar seberat 300 - 500 g, bulat atau memanjang. Warna akarnya berbeza-beza: dari cahaya hingga ungu terang. Daging sayur-sayuran berwarna putih, merah atau hijau, bergantung pada ragamnya, rasanya enak, sedap, dan hampir tidak ada rasa pahit. Sayuran akar digunakan segar, rebus atau acar.

Lobak tepi laut

Lobak tepi laut adalah tanaman dwitahunan atau tahunan. Daunnya berdaging, berbulu dan dibedah. Belukar mencapai ketinggian 0,3 - 1 m. Bunga tanaman berwarna putih atau kekuningan, kecil, dikumpulkan dalam sikat sederhana. Mereka mekar pada bulan Jun-Ogos. Pembiakan berlaku oleh biji.

Budaya ini terdapat di wilayah Eurasia, lebih memilih tempat berbatu berhampiran pantai laut. Ia tumbuh secara tunggal atau dalam kumpulan kecil. Pelbagai jenis pantai disenaraikan dalam Buku Merah. Penduduknya semakin menurun kerana aktiviti ekonomi manusia.

Lobak kuning

Wakil utama lobak kuning adalah varieti Zlata. Mereka dibezakan dengan pematangan awal: 19 - 20 hari selepas pembentukan pucuk. Tanaman akar berwarna kuning cerah dan berbentuk bulat, mempunyai daging putih, rasa halus dan sangat berair. Berat purata mereka ialah 23 g, bahagian atas akar menonjol di atas tanah.

Varieti kuning Zlata dihargai kerana warna dan hasilnya yang luar biasa. Tanaman akarnya diratakan, berbeza dalam persembahan. Budaya tahan terhadap cuaca sejuk, lebih suka tanah yang lembap dan lembap. Benih bercambah walaupun pada suhu rendah.

Lobak ungu

Varieti lobak ungu mempunyai warna yang tidak biasa. Tanaman akar dibezakan dengan warna ungu terang, sementara di dalamnya berwarna putih salji. Varieti ungu berbentuk bulat atau bujur, dengan kulit halus. Bubur rasa padat, lembut dan separa tajam kaya dengan vitamin, unsur mikro dan komponen berguna lain.

Lobak tembikai juga disebut lobak ungu. Ia adalah kacukan dengan akar bulat. Kulit mereka berwarna putih, dengan warna hijau, dan tegas, di dalamnya terdapat pulp raspberry yang terang. Sayuran seberat 100 - 200 g sedikit pedas rasanya. Mematangan lebih awal, memerlukan 60 - 70 hari. Tanaman ini dimakan segar, kerana tidak tahan lama.

Lobak hitam

Pelbagai ini dibezakan oleh sayur-sayuran akar dengan kulit hitam. Varieti ini menghasilkan akar bulat yang tersembunyi di bawah tanah. Berat minimum mereka ialah 200 g, wakil terbesar mencapai 2 kg. Sayurannya terasa pedas dan pahit. Daging mereka berwarna putih, dipadatkan, dengan serat besar. Aftertaste yang tidak biasa kerana kandungan minyak pati yang tinggi.

Walaupun rasanya istimewa, lobak hitam mempunyai nilai tinggi di kalangan tukang kebun. Bubur, kaya dengan vitamin, mineral, asid amino dan bahan berguna lain, mempunyai kesan antimikroba, membantu penyakit jantung dan saluran darah, melegakan batuk dan selsema, membuang lebihan cairan dari badan.

Lobak Margelan

Lobak margelan adalah sejenis kumpulan dahi yang biasa. Ia masak secara sederhana. Tanaman ini dibentuk 2 bulan setelah permulaan musim tanam. Daun kultur lurus, kuning-hijau, bujur, dengan tepi bergerigi. Tanaman akar - dengan kepala bulat, dengan kulit hijau, berat hingga 300 g. Bahagian dalamnya berwarna putih, berair, dengan rasa yang baik.

Lobak hijau

Jenis tanaman hijau dibezakan oleh rasa yang tidak biasa dan komposisi yang kaya. Akarnya memanjang atau bulat. Tanah air tanaman ini adalah Uzbekistan. Akarnya berwarna hijau, bahagian dalam berwarna putih atau kehijauan dengan rasa ringan dengan nada pahit.

Jenis lobak terbaik dengan gambar dan keterangan

Wakil budaya terbaik tidak bersahaja dalam penanaman. Pada masa yang sama, mereka membawa sayur-sayuran akar berkualiti tinggi dan enak. Berikut adalah jenis lobak terbaik dengan gambar, nama dan ciri.

Daging Lobak Merah

Pelbagai pilihan Jepun yang tidak biasa. Benih ditanam dari separuh kedua bulan Julai hingga Ogos. Tanaman akar berbentuk bulat, putih, dengan warna kehijauan. Di dalamnya, buburnya berwarna merah terang, berair, dengan rasa yang lembut. Tidak ada kepahitan di dalamnya. Sayuran mengandungi banyak vitamin dan gula.

Varieti Daging Merah mempunyai hasil yang tinggi. Berat setiap akar masak mencapai 0.3 - 0.8 kg. Musim tumbuh memakan masa 2 bulan dari saat benih bercambah. Hibrid ini sesuai untuk pasaran segar. Tempoh penyimpanan tanaman adalah terhad: 2 - 4 bulan.

Gajah Fang Lobak Cina

Radish Fang Elephant adalah varieti berbuah sederhana. Musim tanaman yang tumbuh ialah 70 hari. Tumbuhan ini tergolong dalam jenis dahi. Daun tumbuh dalam roset yang longgar hingga ketinggian 0,5 m.

Tanaman akar seberat 0,3 - 0,5 kg berwarna putih dengan bintik-bintik silinder kehijauan, berdiameter hingga 10 cm dan panjang hingga 50 cm. Dagingnya mempunyai rasa ringan yang menyenangkan, tidak terasa pahit dan mempunyai komposisi yang kaya. Ragam Tusk Elephant tidak kehilangan kualiti berguna semasa penyimpanan.

Wanita lobak

Radish Lady - pertengahan musim, penuaiannya digali 65 hari selepas percambahan. Kilang ini menghasilkan akar merah bulat. Berat rata-rata berkisar antara 80 hingga 120 g. Daun berwarna telur berwarna hijau kehijauan terletak di roset yang dinaikkan.

Ragam Barynya digunakan segar untuk salad dan makanan ringan. Daging sayur-sayuran akar lembut, dengan rasa yang baik, dan putih. Sehingga 3 kg sayur-sayuran diperoleh dari penanaman meter persegi. Benih ditanam pada bulan Jun. Tumbuhan ini tidak terdedah kepada berbunga, bertoleransi dengan sejuk dan kekurangan cahaya dengan baik.

Lobak Misato Merah

Menurut keterangannya, lobak Misato Red adalah varieti yang sudah waktunya. Penuaian diperoleh dalam jangka masa 40 hari. Tanaman akarnya berbentuk bulat, berukuran 8 cm dan berat hingga 0.2 kg. Kulitnya licin, merah jambu. Buburnya berwarna putih salji, renyah, berair, mempunyai rasa sedikit pedas, tanpa nota pahit.

Pelbagai Misato Red terkenal dengan hasil yang baik. Sehingga 8 kg sayur-sayuran diperoleh dari satu meter persegi tempat tidur. Benih ditanam menjelang akhir bulan Julai, segera ke tempat tetap.

Silinder Lobak

Varieti Silinder masak sederhana menghasilkan panen dalam masa sekitar 70 hari. Tumbuhan itu melepaskan daun dalam roset separuh bangkit. Mereka berwarna hijau kelabu, bersaiz sederhana, dengan lekukan di sepanjang pinggir. Lobak silinder dengan akar panjang mempunyai berat hingga 400 g. Kulitnya halus, warna gelap tepu. Buburnya lembut, berwarna keputihan, sedap.

Untuk kegunaan musim panas, penanaman dilakukan pada awal musim bunga. Untuk mendapatkan penuaian simpanan untuk musim sejuk, kerja ditangguhkan hingga separuh pertama bulan Jun.

Lobak bulat musim sejuk

Lobak musim sejuk bulat adalah jenis yang terbukti termasuk dalam Daftar Negeri Persekutuan Rusia pada tahun 1949. Pematangan berlaku secara purata dan memakan masa sekitar 100 hari setelah disemai. Varieti ini sesuai untuk penggunaan dan penyimpanan segar untuk musim sejuk..

Tanaman akar berwarna putih, mempunyai bentuk sfera dengan diameter 8-10 cm, benar-benar direndam di dalam tanah. Daging mereka berair, kaya dengan vitamin. Rasanya sedap, pedas, sedikit pedas. Jisim sayur-sayuran adalah 250 - 500 g. Tanaman disimpan pada musim sejuk..

Penyembuh Lobak

Varieti Lekar dibezakan oleh kualiti komersialnya yang tinggi. Tempoh pematangan tanaman akar sepenuhnya memakan masa 80 hari. Sayuran seberat 260 - 280 g dengan kulit hitam dan lebat. Daging mereka berwarna putih dan mempunyai rasa pedas..

Doktor memberikan hasil yang tinggi. Dari 1 kaki persegi m mengumpulkan hingga 4.5 kg tanaman akar. Mereka disimpan di tempat yang sejuk hingga musim bunga. Pelbagainya kaya dengan vitamin dan mineral. Ia digunakan pada musim sejuk untuk mencegah dan memerangi selesema..

Mungkin lobak

Lobak awal Mei tahan sejuk dan kekeringan. Tempoh dari pucuk massa hingga kematangan akhir memakan masa 60 hari. Daun tumbuhan berwarna kelabu-hijau, telur dikumpulkan dalam roset separuh bangkit.

Tanaman akar berbentuk bulat, dengan kepala rata dan kulit licin, memiliki berat rata-rata 80 - 150 g. Dagingnya lembut, dengan rasa tajam. Kualiti rasa dinilai tinggi. Tanaman digunakan segar. Dari 1 kaki persegi m mengumpulkan hingga 5 kg tanaman akar.

Dewi Hijau Lobak

Varieti pematangan awal yang luar biasa yang menghasilkan penuaian sudah 2 bulan selepas percambahan biji. Tumbuhan ini mengembangkan akar sfera yang halus. Mereka mempunyai kulit kehijauan nipis dan daging renyah. Sayuran mengandungi banyak nutrien. Berat purata mereka ialah 0.4 kg..

Pelbagai Dewi Hijau ditanam di tanah terbuka. Hasil panen dikeluarkan sebelum bermulanya cuaca sejuk. Tumbuhan tidak mudah diserang penyakit. Sayuran tetap sejuk dalam jangka masa yang lama.

Lobak Ladushka

Pelbagai pematangan awal yang produktif. Bentuknya yang berwarna merah terang, berbentuk kerucut, menunjuk pada ujungnya, tanaman akar mencapai panjang 15 cm dan jisim sekitar 150 g. Kepalanya bersaiz sederhana, cembung, dengan permukaan halus.

Daging sayur berwarna putih, berwarna merah jambu berhampiran kulit kayu, sangat berair. Rasa - lembut, pedas, manis, dengan rasa selepasnya yang tajam. Varietas Ladushka dinilai dengan hasil tinggi yang stabil. Sayuran - diratakan, disimpan sepanjang musim sejuk.

Bir lobak Munich

Bir Munich matang dalam jangka masa sederhana. Tanaman akar berbentuk bulat, putih, dengan kulit halus, berat 200 hingga 450 g, dengan pulpa putih, halus dan manis. Bir Munich memberikan rasa pedas untuk salad dengan sayur-sayuran dan herba segar.

Anak benih tahan terhadap sentuhan sejuk musim bunga. Akar budaya benar-benar tenggelam di dalam tanah, tetapi pada masa yang sama mereka mudah ditarik keluar. Hasil terbaik diperhatikan semasa tanaman ditanam di tanah yang subur. Hasil panen disimpan lama pada musim sejuk.

Kotak Lemak Malachite

Varieti masak awal ini digunakan segar untuk ditanam di tanah terbuka atau di rumah hijau, kerana tanaman dapat menahan penyimpanan pendek. Kilang ini menghasilkan roset daun hijau panjang; musim tanamnya tidak lebih dari 70 hari. Ragamnya tidak boleh berbunga dan retak.

Tanaman akar - obovate, bersaiz sederhana. Kupas sayur berwarna putih, kepalanya berwarna hijau. Dan putih salji, dengan warna kehijauan, pulpa mengandungi banyak jus. Rasa sayuran akarnya sedap, pedas. Produktiviti dari 1 persegi m ialah 5.6 kg.

Lobak mana yang lebih baik

Apa jenis lobak yang ditanam di laman web ini bergantung pada banyak faktor. Untuk menuai tanaman seawal mungkin, varietas pematangan awal dipilih. Mereka siap menuai dalam masa 20 hari selepas percambahan. Untuk simpanan gunakan kacukan masak sederhana dan lewat.

Pemilihan varieti untuk penanaman dipengaruhi oleh keadaan iklim. Di selatan, sayur-sayuran dari mana-mana tempoh masak ditanam. Di iklim yang lebih sejuk, hibrida awal dan pertengahan musim lebih disukai.

Di samping itu, mereka dipandu oleh rasa sayur-sayuran akar. Varieti dengan akar hijau, kuning, merah dianggap paling pucat. Lobak hitam mempunyai bau dan rasa tertentu, tetapi merangsang imuniti dengan baik dan membantu dengan selesema. Varieti putih juga terasa pulau, tetapi berfungsi dengan baik untuk acar, membuat makanan ringan dan sos.

Kesimpulannya

Lobak pahit adalah tanaman sayuran yang mempunyai banyak jenis. Apabila memilih pelbagai, mereka dipandu oleh penampilan, tujuan dan rasa tanaman akar yang diinginkan. Sebilangan besar kacukan tahan terhadap iklim yang tidak stabil dan tidak bersahaja untuk dijaga.