Sayur-sayuran eksotik

Cepat atau lambat, setiap tukang kebun mempunyai keinginan untuk menanam sesuatu yang baru di laman webnya. Sekiranya anda membuat keputusan untuk bereksperimen, berikut adalah beberapa tanaman eksotik yang boleh ditanam dalam keadaan iklim kita yang sukar..

Pepino

Ia juga disebut "pir tembikai", tetapi tidak ada hubungannya dengan mereka, tetapi tergolong dalam keluarga nighthade dan merupakan saudara dari tomato dan kentang. Sayuran yang tidak biasa ini berasal dari Amerika Selatan..

Ia ditanam secara aktif di Peru, Chile dan New Zealand. Ini adalah semak setinggi kira-kira satu setengah meter dengan daun berkulit hijau gelap, seperti lada. Bunganya berwarna biru-ungu, seperti kentang. Buahnya berjalur, berwarna kuning cerah atau berwarna krim. Buburnya terasa manis dan masam dan sangat berair.

Pepino kaya dengan karotena, zat besi, serat dan banyak vitamin. Ia sangat berguna untuk penyakit kardiovaskular dan darah tinggi. Buah tembikai sering dimakan mentah. Buburnya boleh ditambahkan ke sup, salad, hidangan daging dan ikan.

Di rumah, ini adalah tanaman abadi, tetapi dalam keadaan kita, ia perlu ditanam semula setiap tahun. Di Rusia, dua varietas yang disesuaikan telah dibiakkan - "Ramses" dan "Consuelo". Adalah mungkin untuk menanam panen pepino yang kaya hanya di rumah hijau. Suhu optimum ialah 25 darjah. Lebih suka tanah yang subur ringan. Tidak bertolak ansur dengan aliran air, kekeringan, perubahan suhu dan draf secara tiba-tiba.

Lebih baik menanam pir tembikai di tempat di mana timun, bawang atau kacang polong tumbuh sebelumnya. Merawat pepino sama seperti tomato. Menyiarkan rumah hijau, membuang anak tiri, melonggarkan tanah, merumput, menyiram mengikut keperluan dan memberi makan dengan bahan organik adalah penting. Anda boleh menuai hasil tanaman dalam masa 4-6 bulan selepas penanaman. Di semak yang sama, buahnya masak pada waktu yang berlainan, sehingga hasil panen dapat dituai beberapa kali selama musim..

Manduria

Tumbuhan asli ini, yang terkenal dengan sebutan "ogurdynya", diperoleh dengan menyebarkan tembikai dengan timun. Hari ini di kedai kebun anda dapat menemui lebih daripada dua puluh jenis sayur yang tidak biasa ini. Secara luaran, tanaman itu kelihatan seperti timun, hanya aroma daun yang ada pada tembikai.

Semakin lama buahnya masak, semakin menyerupai tembikai. Buah masak rasanya manis, dagingnya berwarna kuning atau putih, bau tembikai dengan nada tropika, kulitnya nipis, seperti epal.

Kelebihan tanaman ini adalah pematangannya yang cepat, dan kemampuan berbuah hingga akhir musim luruh. Sekiranya tembikai sederhana tidak mempunyai masa untuk masak di iklim kita, maka manduria melakukan pekerjaan yang sangat baik dengannya. Pada bulan Mei, anak benih atau biji siap pakai ditanam di tanah yang subur dan lembap, di tempat yang terang, jauh dari tembikai dan labu lain sehingga tidak menyerbu silang.

Merawat manduria sama seperti timun. Sayuran ini menyukai penyiraman sederhana dengan air suam dan tidak bertolak ansur dengan panas, pada suhu tinggi ia akan menumpahkan ovari, keadaan optimum untuk pertumbuhan yang baik adalah 25-30 darjah. Apabila buah mulai masak, penyiraman mesti dikurangkan, jika tidak, buahnya akan retak atau berubah tanpa gula dan berair.

Sehingga 20 buah dapat dituai dari setiap belukar. Semuanya besar dan berat, jadi lebih baik jangan mengikatnya pada teralis.

Okra

Sayuran eksotik ini mempunyai banyak nama, yang paling popular adalah okra, gombo dan jari wanita. Afrika dianggap tanah air budaya yang berharga ini. Varieti seperti "White Velvet", "Green Velvet", "Dwarf Green" popular di Rusia. Tumbuhan ini adalah tanaman tahunan, milik keluarga Malvaceae.

Tingginya boleh tumbuh hingga 40 cm. Penampilan buahnya menyerupai cili hijau atau asparagus. Okra adalah peneraju kandungan serat, antioksidan dan vitamin. Rasanya serupa dengan kacang hijau dan labu. Ia boleh digunakan untuk menyediakan lauk, menambah salad atau sup.

Tidak digalakkan tumbuh di luar rumah, kecuali jika anda tinggal di bahagian selatan negara kita. Okra sangat termofilik, memerlukan tanah yang ringan, subur dan disenyawakan dengan baik. Tumbuhan mesti disiram setiap hari, spud dan dilindungi dari rumpai. Anak benih ditanam pada awal Mei di rumah hijau atau rumah hijau.

Belukar tumbuh dengan cepat, mekar dan berbuah dalam masa dua bulan selepas penanaman. Penuaian dilakukan berulang kali hingga fros. Cuba pilih buah-buahan muda untuk meja anda, lebih matang kasar, menjadi sukar dan tidak sedap.

9 sayur-sayuran dan tanaman langka yang boleh ditanam untuk iri jiran di negara ini

Tidak ada yang terkejut lagi dengan buah-buahan eksotik seperti kiwi, nanas, yang dapat dilihat di rak sepanjang tahun. Perkara lain ialah buah-buahan dan sayur-sayuran, yang jarang sampai di kedai kami. Kadang-kadang mereka memukau imaginasi hanya dengan penampilan mereka. Sekarang bayangkan bahawa semua eksotik ini akan tumbuh di tempat tidur anda.

Potimaron

Varieti labu kecil berbentuk pir dan oren terang sangat popular di Perancis. Rasanya seperti buah berangan. Potimaron juga sangat kaya dengan vitamin A, B, C, E dan unsur surih (kalsium, magnesium, besi, kalium, silikon, natrium). Lebih mudah untuk menanamnya dalam keadaan kita - bagaimanapun, seperti yang anda tahu, labu tidak aneh.

Tomato hitam

Anda tidak akan mengejutkan sesiapa sahaja dengan tomato. Tetapi jika mereka hitam seperti nighthade? Tomato hitam tidak mendapat populariti kerana warnanya yang tidak biasa. Tomato hitam mempunyai rasa yang sama dengan tomato merah. Terdapat varieti masam dan manis. Tetapi ada rasa istimewa, yang mengingatkan kalium permanganat, kerana adanya antosianin..

Pencinta tomato hitam mengatakan bahawa sayur jenis ini mudah ditanam di rumah hijau. Tetapi anda perlu menanamnya ketika suhu ditetapkan, kerana mereka tidak menyukai fros..

Amphora kembang kol

Sama seperti terumbu karang, ia merangkumi sifat kembang kol dalam tekstur dan rasa, dan brokoli, kerana kandungan karotena, mineralnya yang tinggi. Dan mengandungi banyak protein, vitamin (B1, B2, PP, K, A) dan mineral (kalium, fosforus, zat besi, kalsium).

Semasa menanam di tempat tidur dengan kembang kol, ingatlah bahawa Amphora sudah masak lebih awal.

Kaktus yang boleh dimakan

Mereka tumbuh di wilayah Amerika Selatan dan Utara, Israel, Tunisia, di mana mereka telah lama menjadi sebahagian daripada diet harian. Bagi sebahagian mereka rasa seperti strawberi, kiwi yang lain, dan yang lain pir manis. Mengandungi 70-90% air, lemak, vitamin B2, B1, B3, PP, serat makanan, kalsium, asid askorbik, zat besi.

Lada coklat

Daging berair, rangup dan rasa manis dengan nota coklat. Dan pada masa yang sama, kandungan nutrien yang tinggi. Buahnya mengandungi pelbagai jenis vitamin (kumpulan A, C, K, P), termasuk riboflavin (B2) yang agak jarang, sejumlah besar serat dan asid folik.

Tukang kebun mengagumi kestabilan tanaman dan kesahihan sayur-sayuran.

Lobak pelbagai warna

Lobak pelbagai warna berbeza dalam kandungan pigmen tumbuhan. Warna oren menunjukkan sejumlah besar karotena, atau provitamin A. Warna kuning wortel memberikan pigmen lutein. Burgundy - betaine. Ungu, biru, hitam - antosianin. Merah terang - likopena. Lobak putih tidak mengandungi pigmen atau karotenoid yang ada secara bio. Oleh kerana itu, tidak begitu sihat seperti varietas berwarna, tetapi sangat bagus untuk makanan bayi atau bagi mereka yang alah kepada karotena..

Timun tembikai

Buah timun semangka boleh dimakan. Mereka boleh dimakan seperti anggur, ditambahkan ke salad atau koktel. Rasanya agak seperti timun dengan sentuhan kapur. Secara luaran mereka kelihatan seperti semangka mini ukuran anggur dan warna kulit bercak putih-hijau.

Penanaman semangka kecil ini paling baik dilakukan di rumah hijau, seperti timun biasa, dengan kawalan kelembapan berterusan. Tidak ada yang sukar dalam merawat mereka..

Jagung pelbagai warna

Apabila direbus, anda tidak akan pernah melihat jagung pelbagai warna. Ini adalah sejenis jagung batu api, dan biji-bijiannya digiling untuk bijirin atau popcorn. Ia juga dibesarkan untuk makanan ternakan. Dan juga, kerana warna pelangi, ia dapat digunakan dalam reka bentuk hiasan.

Kentang ungu

Kentang ungu tinggi antosianin. Rasanya sedikit berbeza dengan kentang biasa. Tetapi warnanya tidak biasa - ungu marbled. Jika tidak, ia tidak berbeza dengan tanaman akar biasa dan tumbuh dengan baik walaupun di Siberia..

Taman Sayuran 2020: Merancang Taman Eksotik

Terdapat sebilangan tanaman sayuran yang jenis eksotik. Penampilannya asli dan ada juga hiasan, lazat dan berkhasiat. Di antara mereka terdapat banyak "juara" dalam kandungan vitamin dan unsur mikro.

Varieti sayur-sayuran yang cukup biasa bagi kita, seperti kubis atau timun, juga boleh dikaitkan dengan kebun eksklusif. Penternak bertindak sebagai perancang sebenar, mendapatkan tanaman hiasan seperti yang mereka inginkan untuk ditempatkan di taman bunga.

Asparagus

Perennial ini digunakan dalam reka bentuk landskap. Hijau dan asparagus oren tidak tergantikan untuk membuat karangan bunga yang indah. Pucuk muda dimakan. Mereka mesti dilunturkan, sehingga asparagus menumpuk dengan baik. Budaya tahan sejuk, tahan beku dengan sempurna, dan tidak perlu ditutup sebelum musim sejuk. Perkara utama baginya adalah memberi makan dan menyiram dengan baik. Kilang ini selalu dianggap makanan istimewa masakan, kerana merupakan gudang vitamin dan protein..

Ramuan timun

Aksen hiasan taman mempunyai bunga biru yang indah, tetapi di daunnya terdapat aroma timun. Ramuan timun berguna dari semua sudut pandang: ia adalah tumbuhan beraneka ragam, sayur-sayurannya enak dan kaya dengan vitamin, dan selain itu, ia juga merupakan tanaman perubatan yang digunakan untuk penyakit sistem kardiovaskular dan saraf. Satu-satunya syarat budaya adalah tanah yang subur dan jumlah air yang mencukupi, tetapi sebaliknya ia adalah tanaman yang sangat bersahaja, tahan sejuk dan tahan naungan. Menyemai rumput timun terus ke tanah pada awal musim bunga.

Oleh itu

Pada musim gugur, anda boleh menanam rhubarb, bawang berlapis-lapis, cacing tanah, bawang putih liar, pudina putih, artichoke Yerusalem dan hyssop (akar) di kebun. Lebih baik menanam dan menyemai sisa tanaman pada musim bunga, tetapi hari ini disarankan untuk membeli benih: pada musim mereka segera dibongkar.

Timun putih dan terung

Sayuran yang paling biasa, hanya varieti khas. Mereka berbeza dari yang lain hanya dengan warna buah dan rasa yang lebih lembut. Kita boleh dengan betul mengatakan bahawa sayur-sayuran seperti itu adalah salah satu elemen hiasan yang paling ketara di kebun..

Ramson

Sekiranya anda perlu menghiasi sudut taman yang teduh dan pada masa yang sama menanam sayur-sayuran yang enak, wangi dan sihat, kemudian tanam bawang putih liar. Pada awal musim bunga, anda akan mula membuat salad vitamin yang lazat dan bahkan membuat pengetinan di rumah. Perkara utama adalah menyediakan bawang putih liar dengan naungan atau naungan separa dan penyiraman sederhana..

Pudina putih

Pelbagai jenis pudina biasa. Budaya mempunyai kualiti yang sama: aroma, sifat penyembuhan, kesederhanaan yang melampau. Disebarkan oleh anak benih atau membahagi rimpang. Dengan warna yang begitu spektakuler, ia dianggap sebagai tanaman hiasan, tampak hebat di rempah rempah dan di taman bunga.

Bit gula

Sayuran yang indah ini telah hilang sepenuhnya dari kebun kita. Tetapi dari segi rasa, ia adalah salah satu tanaman akar terbaik untuk digunakan dalam masakan. Teknologi pertanian bit gula hampir sama dengan kantin merah: ia disemai pada masa yang sama, dan mereka juga masak pada masa yang sama. Ia lebih bersahaja dan sedikit lebih tahan sejuk daripada bit merah. Di samping itu, bit gula lebih manis, dan senarai hidangan yang boleh disediakan daripadanya lebih luas..

Lagenaria

Ia juga disebut labu labu atau hidangan. Tanaman sayur yang tidak biasa, sangat senang ditanam. Seperti semua biji labu, ia menyukai kehangatan, tetapi pada masa yang sama ia lebih termofilik dan fotofil daripada, katakanlah, labu atau labu. Oleh itu, dalam iklim zon tengah, ia ditanam hanya di rumah hijau dan oleh anak benih. Agroteknologi lagenaria serupa dengan tembikai, dan pada masa yang sama - pada akhir bulan Mei - ia ditanam di rumah hijau. Buah-buahan Lagenaria lembut dan enak dan tidak kasar secepat tanaman labu lain. Ia mempunyai ciri yang luar biasa: tidak perlu memetik buah sepenuhnya, anda boleh memotong sebanyak yang diperlukan - dan ia akan terus tumbuh tanpa reput! Antara lain, lagenaria adalah tanaman hiasan, dan buahnya yang sudah masak dapat digunakan untuk hiasan dalaman, membuat pelbagai kerajinan.

Busur berjenjang

Vitamin paling banyak dari bawang perennial. Keanehan penampilannya adalah adanya mentol udara, yang disusun secara bertingkat pada bulu. Gunakan segalanya untuk makanan - bawang asli, dan lapang, dan bulu hijau. Agroteknologi penanaman tanaman sama persis dengan tanaman tahunan yang lain..

Sayuran Amaranth

Menggabungkan kualiti hiasan dan gastronomi. Ini melebihi bayam dalam rasa dan kandungan vitamin, sementara dari segi kesan terapeutiknya menduduki salah satu tempat pertama di antara tanaman sayur-sayuran. Amaranth sayur tidak hanya menyembuhkan beberapa penyakit, tetapi juga mencegahnya, dan juga meningkatkan metabolisme. Budaya ini disemai secara langsung di tanah terbuka pada dekad pertama bulan Mei; ia lebih suka tempat terbuka yang cerah. Penjagaan utama adalah penyiraman yang banyak dan penyiangan tepat pada masanya. Anda perlu menuai daun pada separuh pertama musim panas, sebelum tanaman itu mekar..

Lada pahit

Untuk menyediakan bekalan bumbu ini selama setahun, hanya tinggal sedikit tanaman sahaja. Mereka sangat hiasan sehingga boleh ditanam dalam bekas di bahagian depan taman dan termasuk dalam komposisi tempat tidur bunga. Menyemai anak benih, menanam dan merawat lada panas sama seperti lada manis, tetapi lada pahit lebih bersahaja dan kurang menuntut panas, sehingga anda dapat menanamnya dengan selamat di ladang terbuka.

Rhubarb

Sesuai untuk menghias katil bunga dan pelbagai kawasan di laman web ini: daunnya mewah, mekar dengan lilin tinggi. Budaya ini ditanam melalui pembenihan dan pembahagian rimpang. Ini adalah tanaman yang tahan lama, tahan sejuk dan suka teduh yang hampir tidak memerlukan penyelenggaraan. Batang rhubarb muda digunakan untuk makanan.

Artichoke Yerusalem

Tumbuhan yang tinggi sangat sesuai untuk membuat penahan angin, menghias timbunan kompos dan pagar, dan untuk menanam di tempat tidur bunga sebagai barisan belakang atau latar belakang. Anda tidak perlu menggali ubi untuk musim sejuk, tetapi pada musim bunga anda boleh mula mencuba.

Hyssop dan sedap

Tumbuhan ini adalah tanaman tahunan yang tidak bersahaja. Hyssop mempunyai aroma balsamic, sesuai untuk hidangan daging, dan dapat diselitkan dengan wain dan minuman keras. Apabila dikeringkan, kehilangan rasa, jadi pembekuan sangat sesuai..

Gurih mengandungi minyak pati, memberikan sentuhan istimewa pada hidangan.

Taman quinoa

Budaya ini mengandungi protein berharga, garam mineral dan karotena. Kegunaan utama dalam memasak adalah sup dan salad. Tanaman ini dibezakan oleh kematangan awal, 20 hari setelah munculnya anak benih, mulailah menuai.

Chard

Beetroot adalah tanaman hiasan dan spektakuler yang digunakan dalam reka bentuk landskap. Di samping itu, chard boleh digoreng, direbus dengan krim masam, dengan cendawan, anda boleh membuat potongan sayur dan gulungan kubis daripadanya. Ia mesti disemai pada masa yang sama dengan bit meja. Tumbuhan ini tahan sejuk dan tahan kemarau, dan yang paling penting, pematangan awal. Anda akan mendapat hasil panen yang baik di mana-mana tanah, tetapi loam adalah yang terbaik. Satu-satunya syarat untuk chard adalah pencahayaan yang mencukupi..

Zemklunika

Budaya beri telah menggabungkan semua kualiti terbaik dari strawberi dan strawberi. Beri gelapnya jauh lebih besar daripada strawberi dan mengeluarkan aroma strawberi. Cacing tanah terasa paling manis. Belukar adalah hiasan - mereka tinggi, seperti karangan bunga dan, dengan itu, mekar dengan sekumpulan bunga putih besar. Apabila anda melihat dugout yang mekar - anda hanya melihat awan bunga putih, daun tidak kelihatan sama sekali. Budaya beri tidak bersahaja, merawatnya sama seperti strawberi, dan lebih mudah lagi: tanaman ini tidak membentuk misai. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa ia memerlukan lebih banyak air. Merujuk kepada berkebun eksotik: jarang dijual.

9 sayur eksotik yang patut dicuba tumbuh di negara ini

Menambah artikel ke koleksi baru

Pepino, kiwano, melotria... Tidak, ini bukan sekumpulan bunyi abstrak! Ini adalah sayur-sayuran yang sangat nyata yang boleh anda tanam di ladang anda sendiri. Sudah tentu, anda harus berlari mencari biji, tetapi masih ada musim sejuk, jadi ada peluang.

Mungkin anda pernah menemui sebilangan tanaman ini di kedai atau ketika melancong ke negara lain, tetapi jarang ada yang menanamnya di negara ini. Seseorang tidak tahu mengenai sayur-sayuran ini, seseorang percaya bahawa mereka terlalu berubah-ubah, seseorang tidak memahami maksudnya. Tetapi jika anda menyukai cita rasa baru dan terbuka untuk bereksperimen, pilih beberapa jenis dan cuba jadikannya sebagai penghuni bukit anda. Kejutan jiran pasti dijamin untuk anda, dan mungkin juga "kegemaran" hijau baru.

Artichoke

Di Eropah, artichoke dianggap makanan istimewa, diusahakan oleh banyak petani, dan anda boleh membeli benih atau tanaman itu sendiri di hampir semua tempat. Lebih sukar bagi kami - penduduk musim panas yang tidak berpengalaman dapat dengan mudah mengelirukannya dengan duri yang terlalu banyak. Walau bagaimanapun, mereka yang telah mencuba artichoke sering kali berusaha untuk memupuk budaya termofilik ini..

Cara menanam artichoke

Untuk menanam artichoke di lorong tengah dan mendapatkan hasil panen yang boleh diterima, anda perlu banyak mencuba. Benih artichoke disemai untuk anak benih 50-60 hari sebelum menanam di tanah, iaitu pada akhir bulan Mac. Sebelum disemai, mereka direndam dalam air suam semalaman, kemudian bercambah hangat dan disejukkan selama tiga minggu. Benih bercambah ditanam dalam bekas yang berasingan dengan campuran pasir, rumput dan humus dalam nisbah 1: 1: 1.

Anak benih mestilah suam (20-25 ° C) dan dalam cahaya sehingga daun sejati pertama muncul, dan kemudian masuk ke dalam keadaan yang lebih sejuk (12-15 ° C). Anak benih yang diperkaya dengan 3-4 daun sejati ditanam di tempat tetap pada akhir Mei - awal bulan Jun, setelah ancaman embun beku telah berlalu.

Ridge untuk artichoke disiapkan pada musim gugur, memperkenalkan superfosfat berganda (50 g per 1 meter persegi M), abu (1 gelas per 1 meter persegi M) dan humus (2 baldi per 1 meter persegi M) ke dalam tanah. Tumbuhan ditanam pada jarak 45 cm antara satu sama lain dan 80 cm antara baris. Tempat dipilih paling cerah, terlindung dari angin.

Dari saat penanaman hingga tunas muncul, artichoke perlu disiram dengan kerap dan banyak, maka penyiraman harus dikurangkan. Lorong mesti longgar dan bebas dari rumpai setiap masa. Dua kali sebulan, artichoke disiram dengan larutan mullein 10% atau infusi jelatang. Agar perbungaan menjadi besar, tidak lebih dari 3-4 batang yang tinggal per semak. Artichoke tidak dibiarkan mekar, kerana setelah itu bunga mereka tidak sesuai untuk dimakan oleh manusia..

Ovari dikumpulkan apabila sisik atas mula terbuka padanya. Mereka dipotong bersama dengan bahagian batangnya dan disimpan di dalam peti sejuk tidak lebih dari 3-4 minggu..

Varieti artichoke

Oleh kerana artichoke mempunyai musim yang sangat panjang (130-150 hari), hanya varieti awal yang sesuai untuk jalan tengah. Apa sahaja jenis yang anda pilih, anda perlu menanam artichoke melalui anak benih.

Tidak ada banyak jenis artichoke di pasar, jadi perhatikan Maisky 41, Violet Early, Krasavets, Gourmet, Sultan - mereka mempunyai peluang untuk masak. Tetapi ambil tinggi Maikop, hijau Besar dan Laonsky hanya jika anda tinggal di selatan negara ini..

Cara memasak artichoke

Dalam artichoke, bunga yang belum dibuka dimakan, dan daun inti dan atas dikeluarkan sebelum digunakan. Selalunya mereka direbus dengan jus lemon atau dibakar dengan rempah dan minyak zaitun..

Artichoke kaya dengan natrium, kalium, kalsium, fosforus, zat besi, vitamin A, B1, B2, C, PP, oleh itu mereka akan menjadi tambahan yang sangat baik untuk daging, salad dan hidangan panas. Dan kuah yang tinggal setelah direbus boleh digunakan sebagai tambahan kepada sos atau sup.

Okra

Okra datang ke Eropah dari Afrika, di mana ia telah digunakan dalam masakan dan tata rias selama lebih dari satu abad. Seseorang menghargainya kerana buah-buahan yang belum masak, serupa dengan biji lada bersaiz sederhana. Okra kaya dengan folat, zat besi, kalsium dan vitamin. Di samping itu, ia mengandungi banyak serat, dan oleh itu berguna untuk saluran pencernaan..

Di Rusia, okra biasanya ditanam di wilayah selatan, kerana termofilik. Selain itu, tanamannya mencapai ketinggian 2 m, jadi tanaman itu tidak akan muat di rumah hijau. Namun, jika anda mahu, anda boleh bereksperimen dengan okra di lorong tengah..

Cara menanam okra

Di sebahagian besar Rusia, okra hanya boleh ditanam di bawah penutup filem. Pada masa yang sama, penting untuk mengetahui bahawa ia mempunyai sistem akar penting, oleh itu, budaya mentoleransi pemindahan sangat buruk - wadah untuk anak benih mestilah sangat besar.

Benih untuk anak benih disemai 45 hari sebelum menanam di tanah, iaitu pada pertengahan April, dan mereka dihantar ke tempat tetap di bawah tempat perlindungan filem pada akhir musim bunga atau awal musim panas. Anda perlu menanam okra pada jarak 30-40 cm antara satu sama lain dan 60-70 cm antara baris. Humus diperkenalkan ke dalam tanah sebelum menanam (1 baldi per 1 meter persegi).

Suhu udara di tempat perlindungan okra mestilah dalam lingkungan antara 20 hingga 30 ° С.

Tumbuhan perlu disiram secara berkala dan diberi makan dengan baja mineral kompleks, misalnya, nitrofosfat (2 sudu per baldi air setiap 2 minggu), dan dalam tempoh berbuah juga kalium nitrat (dalam perkadaran yang sama).

Varieti okra masak awal mekar 2 bulan selepas percambahan, dan setelah beberapa hari mereka memberikan buah pertama. Buah berterusan sehingga fros, dan semak dewasa juga bertolak ansur dengan suhu sifar, hanya mengurangkan bilangan ovari. Anda perlu memilih okra setiap 2-3 hari, dan di selatan negara ini setiap hari, jika tidak, buah akan tumbuh dan menjadi tidak dapat dimakan.

Varieti Okra

Tidak banyak jenis okra yang sesuai untuk penanaman di lintang kita. Selalunya, tukang kebun yang berpengalaman mengesyorkan jari Wanita, Beludru Putih, Silinder Putih, Bombay dan Juno.

Semasa memilih biji okra untuk tumbuh, pastikan untuk fokus pada waktu pematangan, kerana hanya jenis awal yang akan berakar di lorong tengah.

Cara memasak okra

Di okra, polong yang belum masak dimakan, dan hanya buah yang berumur tidak lebih dari 5 hari. Minuman yang serupa dengan kopi disediakan dari biji-bijian yang matang, tetapi di lorong tengah sangat sukar untuk mencapai pematangan.

Okra direbus dalam air masin hingga lembut, ditambahkan ke salad, sup, dan sos disediakan berdasarkannya. Biji-bijiannya yang muda terasa dan kelihatan seperti kacang polong dan boleh menggantikannya dalam salad.

Kiwano

Eksotik Afrika lain, juga dikenali sebagai tembikai bertanduk, adalah pokok herba dari keluarga Labu dan saudara dari timun yang biasa. Kiwano ditanam demi buah oren yang berair, yang boleh dimakan segar dan selepas panas.

Kiwano, seperti kebanyakan tanaman dari pilihan kami, tidak tahan dengan cuaca sejuk. Anda boleh menanamnya di lorong tengah di rumah hijau atau rumah panas, tetapi perlu diingat bahawa panjang pokok anggur mencapai 3 m, jadi ia memerlukan garter untuk sokongan.

Cara menanam Kiwano

Kiwano disemai untuk anak benih pada separuh kedua bulan April, setelah merendamnya selama sehari sehingga kulit benih menjadi lembut. Setelah itu, mereka dibentangkan dalam bekas dengan campuran tanah siap, diperdalam 3 cm, disiram dan ditutup dengan penutup, pelekat atau beg. Buka bekas sebaik sahaja biji benih tumbuh.

Apabila suhu harian rata-rata 12-15 ° C, Kiwano dapat ditanam di tanah. Rumah hijau dan rabung terbuka di kawasan yang cerah dan dilindungi angin sesuai untuknya. Harus diingat bahawa Kiwano adalah liana, dan dia memerlukan sokongan di mana cambuk akan berpusing.

Dalam keadaan rumah hijau, kira-kira 40 cm harus ditinggalkan di antara tanaman dan baris; di tanah terbuka, tanaman boleh ditanam dalam satu baris, misalnya, di sepanjang pagar, pada jarak 50-70 cm antara satu sama lain. Agar pokok anggur dapat terbentuk dengan betul, tanaman mesti segera diikat pada penyokong.

Kiwano disiram dengan air suam 2-3 kali seminggu, diberi makan setiap 10 hari, bahan organik bergantian (infus mullein, rumput atau kotoran ayam) dengan baja mineral kompleks, misalnya, Kemira Universal pada kadar 50 g per 10 liter air. Sekiranya terdapat sebilangan besar bulu mata sisi, ia akan dicubit, dan bunga jantan hanya dikeluarkan. Ovari mesti dikumpulkan dari kiwano setiap 5-7 hari, supaya yang baru muncul lebih awal.

Varieti Kiwano

Untuk penanaman dalam keadaan Rusia, hanya Naga Hijau pelbagai Kiwano yang sesuai. Ia dibiakkan secara khusus dan disesuaikan dengan iklim kita, namun ia mati akibat embun beku..

Cara memasak Kiwano

Kerana rasa Kiwano cukup kompleks, ia digunakan dalam hidangan manis dan sedap. Ovari Kiwano muda acar seperti gherkins, buah masak ditambahkan ke salad, susu dan koktel buah, kompot, jem.

Sebelum memakan pulpa, anda perlu memotong kiwano secara memanjang dan membebaskannya dari biji-bijian (mereka tidak boleh dimakan). Kulit buah mengandungi sejumlah besar serat, tetapi mempunyai bau masam yang kuat dan rasa pedas, jadi tidak semua orang akan menyukainya..

Melotria

Melotria kasar sangat mirip dengan timun dan daun, dan buah-buahan, dan bunga, dan juga rasa. Itu hanya untuk timun yang sangat kecil, buahnya yang matang mencapai panjang hanya 2 cm. Selain itu, kulit mereka tidak berwarna hijau, tetapi marmer, dalam warna kulit tembikai..

Melotria ditanam sebagai hiasan liana yang tumbuh dengan cepat atau demi buah-buahan yang disukai oleh kanak-kanak. Liana mekar dan berbuah dari bulan Jun hingga fros, jadi ini akan menjadi pilihan yang sangat baik untuk berkebun menegak.

Cara menanam melotria

Melotria dapat disemai pada anak benih pada awal bulan April untuk disemai setelah pembentukan daun sejati ketiga, atau anda boleh menyemai secara langsung ke dalam tanah bersamaan dengan timun. Benihnya sangat kecil, sehingga tidak ditaburkan dengan tanah, tetapi ditutup dengan filem atau kaca dari atas hingga tunas muncul. Pada pertengahan bulan Mei, melotria dikirim ke tempat kediaman tetap, menyimpan bahan penutup agar siap sekiranya terdapat embun beku berulang.

Melotria boleh ditanam dalam kotak di balkoni.

Pada masa akan datang, merawat melotria bergantung pada apa yang ingin anda capai dari semak - kehijauan yang subur atau buah-buahan yang banyak. Sekiranya yang pertama, setiap 2-3 minggu memberi makan tanaman dengan infus kotoran mullein atau ayam, jika yang kedua, pilihlah baja fosforus-kalium. Menyiram Melotria diperlukan kerana bumi mengering, mengumpulkan buah setiap 2-3 hari. Rumpai harus dibuang di rabung hanya dalam beberapa minggu pertama, maka dia akan berjaya menenggelamkannya sendiri.

Varieti Melotria

Dijual anda boleh menemui dua jenis melotria utama - Baby and Hummingbird. Kedua-duanya sama-sama bersahaja, tumbuh dengan cepat, dan hampir tidak berbeza rasa..

Cara memasak melotria

Melotria dimakan seperti timun biasa - segar atau acar. Buah-buahan segar dipotong menjadi salad, dan buah tin ditutup sama ada secara individu atau bersama dengan sayur-sayuran lain. Oleh kerana rasanya melotria sedikit masam daripada timun, ini dapat dilihat dalam pengawet.

Momordica

Anggur ini, yang mempunyai banyak nama (timun buaya, tembikai gila, delima India, dll.), Semua bahagiannya digunakan untuk makanan. Ia tumbuh di balkoni, di rumah hijau, di luar rumah atau di dalam bekas tinggi dan boleh menjadi hiasan dan boleh dimakan. Momordica sangat kaya dengan vitamin E dan F, ia digunakan dalam pemakanan makanan.

Cara membesar momordica

Momordica lebih suka kawasan yang cerah, dan juga tanah yang bebas organik. Lebih baik memasak rabung untuknya pada musim gugur, mengisi tanah dengan humus dan abu. Di lorong tengah, momordica ditanam melalui anak benih, seperti biji labu lain, dan ditanam di tanah pada pertengahan Mei. Seperti tanaman anggur lain, momordica memerlukan sokongan dan ikatan. Pada masa yang sama, ia tidak tumbuh ke sisi, jadi anda tidak perlu mencubitnya atau mengehadkan akarnya.

Air ibuordica dengan banyak, 2-3 kali seminggu, beri makan dengan infus herba atau larutan mullein setiap 14-16 hari. Walaupun momordica tidak menderita perosak dan kebanyakan penyakit, tetap disarankan untuk menyingkirkan rumpai di sebelahnya dan melonggarkan tanah di lorong.

Momordica mati pada suhu sifar, dan pada suhu 15 ° C ia melambatkan pertumbuhan dan mengurangkan berbuah, jadi anda harus bersiap sedia untuk kematian tanaman secara tiba-tiba.

Jenis Momordika

Kita tidak perlu membincangkan jenis Momordica - ia tidak ada. Secara semula jadi, terdapat kira-kira 20 spesies tanaman ini, bagaimanapun, Momordika harantia dan Momordika kokhinkhinskaya diusahakan. Pasangan pertama ini ditanam sebagai tanaman yang boleh dimakan di pondok musim panas..

Cara memasak momordica

Momordica boleh dimakan segar atau dimasak. Apabila masak, ia menyerupai semangka dan kesemak, dan semakin dekat dengan inti, pulpa lebih manis dan lebih wangi. Tetapi buah-buahan hijau paling baik dimasak, misalnya, rebus atau bakar, seperti zucchini dan labu.

Ngomong-ngomong, pucuk muda dan daun momordica juga boleh dimakan - mereka boleh ditambahkan ke salad atau sup.

Ogurdynia

Sayur-sayuran atau buah - anda tidak dapat memberitahu dengan timun dengan segera. Mereka menanamnya seperti tembikai, tetapi dalam prosesnya buahnya terlalu banyak seperti timun, dan buahnya serupa dalam perawatan. Budaya ini ditanam bukan hanya untuk kepentingan eksotisme, tetapi juga untuk tahap vitamin dan unsur mikro yang tinggi..

Ngomong-ngomong, timun sama sekali tidak biasa di wilayah kita - ia ditanam di USSR pada tahun 50-an abad yang lalu. Sudah tentu, sekarang ada lebih banyak varietas, dan budaya ini telah disesuaikan untuk jalan tengah, tetapi rasanya masih enak.

Cara menanam timun

Batang timun disiapkan pada musim gugur, menambah 25 g superfosfat, 12 g kalium sulfat, 15 g ammonium nitrat dan setengah baldi humus per 1 meter persegi. Pilih untuknya tempat yang cerah yang dilindungi dari angin. Kelebihan utama timun adalah bahawa ia akan tumbuh baik di rumah hijau dan di ladang terbuka, namun, dalam kes kedua, hasilnya akan kurang.

Benih disemai di tanah terbuka pada akhir Mei, dan disemai untuk anak benih sebulan sebelumnya. Untuk beberapa minggu pertama, tanaman muda perlu ditutup dengan agrofibre pada waktu malam, dan kemudian biarkan dekat jika terkena sejuk secara tiba-tiba. Ogurdynia dapat ditanam di tanah dan di teralis, tetapi ketika dituangkan, buahnya menjadi lebat dan memerlukan alat peraga.

Saya membentuk timun seperti berikut: pucuk tengah dicubit setelah daun kelima, yang lateral - setelah yang kelapan. 2-3 buah dibiarkan pada setiap sebatan, jika tidak, anda akan mempunyai banyak timun kecil dan belum masak.

Timun disiram seminggu sekali dengan air suam, tetapi mesti dilonggarkan dan disapu dengan berhati-hati, kerana akarnya terletak tepat di permukaan. 2 minggu sekali, timun diberi larutan mullein 10%, dan setelah berbunga ditutup dengan jaring burung.

Varieti Ogurdina

Terdapat sebilangan besar jenis timun di kedai-kedai besar, dan anda harus memilih sebiji benih dengan berhati-hati. Pada masa ini, jenis gherdin semacam itu dianggap sebagai Alexandria, Banana, Caramel, Candy, Novinka, Fizano, Manguria, Nanas, Peningkatan, Istimewa, Hijau, Putih dan Orenburg.

Cara memasak timun

Timun memasak bergantung pada tahap kematangan buah. Timun hijau, iaitu, belum masak, tetapi bertambah besar, dimakan seperti timun biasa, iaitu, dimakan segar, asin, acar. Tetapi mentimun kuning yang matang secara ajaib berubah menjadi buah yang manis dan beraroma dan kemudian boleh dimakan segar atau dimasukkan ke dalam kompot, jem, pengawet dan isi pai.

Pepino

Walaupun pepino sering disebut pir tembikai, ia tidak ada hubungannya dengan tembikai yang sebenarnya, tetapi termasuk dalam bayangan malam, iaitu, ia adalah saudara dari tomato. Di tanah airnya, pepino adalah abadi, tetapi dalam keadaan kita, ia mesti ditanam semula setiap tahun. Walau bagaimanapun, tanaman induk disimpan di ruang bawah tanah atau di apartmen, dan pada musim bunga mereka dapat kembali ke tanah dan menuai semula atau menjadi asas untuk keratan.

Cara menanam pepino

Pepino boleh dibiakkan dengan biji dan keratan. Benih disemai pada akhir Januari dalam campuran tanah yang longgar dan ditutup dengan kaca. Seminggu kemudian, pucuk muncul, dan setelah pembentukan 3 daun sejati, pepino dapat menyelam. Pepino ditanam di tanah pada awal atau pertengahan Mei, setelah menambahkan 5-7 kg kompos dan 2 gelas abu per 1 meter persegi ke rabung dan melonggarkan tanah. Jarak 40-50 cm harus ditinggalkan di antara anak benih, segera setelah menanam, airnya dengan banyak dan mulsa, dan kemudian air setiap 3 hari. Di atas rabung dengan pepino, anda perlu meregangkan agrofiber atau filem pada busur untuk melindungi mereka dari fros.

Selepas 2-3 minggu, anak benih akan semakin kuat, tempat perlindungan dapat dikeluarkan dan tiba masanya untuk memasang teralis setinggi satu meter. Pepino mesti diikat, jika tidak, tanaman akan jatuh dan tidak berbuah. Di samping itu, seperti tomato, ia mesti dibentuk, lebih baik dalam 2-3 tangkai, dan semua anak tirinya dikeluarkan dengan kejam, dan ini harus dilakukan setiap minggu.

Merawat pepino sama seperti tomato. Ini datang untuk menyiram, melonggarkan jarak baris, menyiangi dan menyuburkan. Budaya ini lebih suka bahan organik, dan memerlukannya dua kali semusim (setelah penanaman benih dan pada saat penanaman buah). Sediakan larutan mullein (1:10) atau kotoran burung (1:20) untuk pepino, dan air segera setelah persenyawaan.
Perosak dan penyakit pada pepino sama seperti pada tomato, jadi anda perlu memerangi mereka dengan kaedah dan ubat yang sama..

Varieti Pepino

Pada masa ini, dua jenis pepino ditanam di Rusia - Ramses dan Consuelo. Yang pertama adalah pematangan lebih awal, disesuaikan dengan keadaan zon tengah, yang kedua lebih kerap menderita penyakit dan perosak.

Cara memasak pepino

Pepino masak dimakan segar dengan memotongnya menjadi separuh. Rasa berair halus mereka menggabungkan tembikai, pir dan pisang, dan kulitnya sedikit pahit. Pepino ditambahkan ke salad buah dan koktel, digunakan untuk membuat buah manisan. Pepino yang belum masak boleh dibakar atau digoreng, tetapi dalam bentuk ini mereka kurang menarik dan lebih menyerupai zucchini.

Tladiant

Tladianta yang meragukan, lebih dikenali di kalangan orang sebagai timun merah, merupakan pemerolehan yang berharga dan rumpai yang berbahaya. Anggur ini tumbuh dengan kecepatan yang luar biasa, mengeluarkan bulu mata hingga 5 m sepanjang musim. Di samping itu, ia tumbuh secara aktif ubi bawah tanah, yang dapat mencapai jarak 2 m dari tanaman ibu dan memenuhi seluruh kawasan. Buahnya tidak mempunyai nilai pemakanan yang istimewa, tetapi tanaman itu sendiri sering digunakan sebagai hiasan atau eksotik. Kelebihan utama tladian ialah musim sejuk di jalan tengah dan hampir tidak memerlukan rawatan.

Cara membesarkan Tladian

Tladianta sama sekali tidak bersahaja, malah penduduk musim panas yang paling tidak berpengalaman dapat menumbuhkannya. Anda boleh menyemai benih untuk anak benih pada bulan April dalam cawan yang berasingan, dan pada akhir bulan Mei menanamnya di tempat tetap, menyiram dengan banyak. Dan anda boleh menanam tladian dengan ubi pada masa yang sama dengan kentang.

Ia tumbuh di mana-mana tanah dan satu-satunya perkara yang diperlukannya adalah menyiram pada musim kemarau dan menghilangkan bulu mata yang mati pada musim gugur. Anda tidak perlu memberi makan orang tladian, tetapi anda harus menghadkannya. Oleh kerana tanaman ini adalah penyerang yang terkenal, gali kepingan batu tulis atau besi ke tanah di sekitar penanaman hingga kedalaman 50-60 cm.

Jenis-jenis tladiant

Secara semula jadi, terdapat lebih dari 20 spesies tladiantha, tetapi hanya Tladiantha yang meragukan (Thladiantha dubia) yang ditanam dalam budaya. Tumbuhan ini tidak mempunyai varietas, ia dapat disebarkan oleh biji dan umbi - sifat ibu akan dipelihara..

Cara memasak tladian

Tladiana dimakan segar dan dalam tin. Walaupun buahnya berwarna hijau, buahnya serupa dengan timun dan digunakan dalam salad dan jahitan. Apabila tladiante matang dan berubah menjadi merah, rasanya mengambil nota buah manis. Kemudian buah dimakan sebagai buah biasa atau ditambahkan ke selai, diawetkan, kompot.

Ngomong-ngomong, tladianta adalah tumbuhan perubatan. Bunganya diseduh untuk pilek, umbi digunakan sebagai agen koleretik, dan buah-buahan masak digunakan untuk menormalkan tekanan darah.

Adas

Walaupun adas sangat mirip dengan dill, tanaman ini tidak boleh dikelirukan. Adas membentuk kepala kubis tebal di dasar, yang dimakan. Di samping itu, ia adalah tanaman madu dan tumbuhan perubatan yang sangat baik..

Cara menanam adas

Di lorong tengah, adas ditanam dengan baik melalui anak benih. Malangnya, budaya ini tidak mentoleransi pemindahan dengan sangat baik, jadi anda perlu meminimumkan jumlahnya dan menyemai dengan sedikit..
Benih disemai ke dalam campuran nutrien pada akhir April, anak benih ditipis, dan seminggu kemudian mereka menyelam ke dalam gambut. Anak benih adas dihantar ke tempat tetap tidak lebih awal dari awal bulan Jun, meletakkannya pada jarak 20 cm antara tanaman dan 50 cm - di antara baris.

Segera setelah menanam, dan setiap 2-3 hari, adas dituangkan dengan banyak dengan air suam. Mengeringkan tanah merangsang tanaman untuk melepaskan tangkai bunga, yang akan menjadikannya tidak sesuai untuk makanan. Setiap 2-3 minggu, kepala kubis dicucuk atau dilenyek sehingga menjadi lebih putih. Mereka dituai setelah 2.5 bulan, apabila diameter bahagian yang dimakan menjadi 8-10 cm. Adas boleh disimpan di dalam peti sejuk hingga 2 minggu, tetapi disarankan untuk membungkusnya dalam beg atau filem pelekat.

Varieti adas

Terdapat banyak jenis adas di kedai, dan ada beberapa jenis yang sesuai untuk kawasan yang berlainan. Yang paling popular di selatan negara ini adalah: Chernivtsi, Crimean, Zephyr, Martisor, Oksamit of Crimea dan Pepper. Dan di lorong tengah, perlu memberi keutamaan kepada jenis adas seperti Luzhnikovsky Semko, Rondo, Soprano, Casanova, Aromat, Corvette dan Udalets.

Cara memasak adas

Dalam adas, secara harfiah semuanya dimakan - dan biji, kaya dengan minyak pati, dan kepala kubis, dan daun. Adas hijau dihargai kerana rasa pedasnya dan digunakan dalam salad dan hidangan panas. Kepala kubis dimakan segar dan direbus atau sebagai tambahan kepada sup dan rebusan.

Bukan kebetulan bahawa adas sering disebut dill farmasi, berdasarkan teh laktogonik, ubat untuk kolik pada bayi, decoctions antispasmodik disediakan.

Mungkin anda sudah menanam sesuatu yang tidak biasa di negara ini? Bercakap mengenai penanaman eksotik anda dan kongsi foto dalam komen.

Sayuran keajaiban, atau eksotik Sayuran di tempat tidur kami

Tomat bergaris dan terung, lada ungu dan kubis asli, setengah kilo bawang... jiran telah melihat ini "eksotik" di kebun saya selama tiga tahun. Bagaimana untuk menggembirakan mereka tahun ini? Eksotik sebenar, sehingga namanya tidak tahu apa itu tumbuh!


Eksotik pertama saya

Oleh itu, mari kita pergi mengumpulkan koleksi dalam katalog kedai dalam talian Seedspost.ru!

Koleksi "Eksotik eksotik"

Sejujurnya, saya benar-benar ingin mengembangkannya, beberapa nama "terkenal", tetapi kebanyakannya adalah orang asing bagi saya.

Tsifomandra bukan tanaman kebun, tetapi tanaman rumah kaca (rumah hijau), mampu tumbuh hingga 4 m. Ia membentuk sesuatu yang serupa dengan pokok tomato. Buahnya manis, tetapi muncul pada tahun kedua..

Cassabanana adalah pokok anggur yang panjang, rasa buahnya serupa dengan labu dan labu, tetapi dengan aroma tembikai. Buahnya boleh mencapai panjang 60 cm. Dalam bentuk yang belum masak, buburnya digoreng dan direbus, dimakan mentah, seperti timun, dan apabila masak, mereka membuat pengawet dan selai.

Pepino adalah buah tomato atau terung. Artinya, teknologi pertanian, seperti terung, bahkan kelihatan seperti terung putih dengan jalur, dan rasanya seperti tembikai + mangga. Tinggi tanaman hingga 2 m. Saya sudah mahukan satu untuk kebun. Dan kamu?

Luffa adalah tanaman rumah hijau yang menarik. Buah Luffa adalah tambahan yang bagus untuk hidangan daging.

Fitsifolia adalah labu yang indah, cambuknya boleh mencapai 15 m, dan hingga 30 labu masak pada satu tanaman. Buahnya boleh disimpan sehingga empat tahun! Tetapi rasanya manis, tetapi lebih seperti zucchini. Sesuai untuk rebusan, membuat bahan makanan dan jem.

Kiwano adalah eksotik yang bergaya di taman. Buahnya terasa seperti timun + pisang + kiwi. Digunakan dalam salad buah. Kupasnya tidak dimakan - pahit.



Physalis bagi saya hanyalah tanaman yang saya "kenal dengan nama". Tahun ini saya akan menanam. Tetapi di sini adalah physalis hiasan - impian biru sejak kecil, yang saya lihat di hampir setiap buket musim luruh.

Physalis 'Dessert' - tumbuh hingga 70 cm, rasanya manis dan masam, strawberi-nanas.

Physalis 'Plum jam' adalah varietas yang indah dengan pewarnaan anthocyanin, digunakan sebagai physalis sayuran: untuk kaviar, kompot, jem, makanan. Segar seperti plum.

Physalis Franchet - abadi, hiasan. Digunakan pada sejambak musim sejuk.



Okra adalah persilangan antara terung dan asparagus. Digunakan dalam sup, rebus dan acar. Di wilayah selatan, okra digunakan sebagai tanaman peneduh dari matahari, kerana tumbuh hingga 1,5 m.

Artichoke adalah tanaman tinggi (hingga 120 cm), tunas digunakan untuk makanan, sebelum berbunga. Digunakan dalam salad mentah, goreng, kalengan. Produk diet.

Akar oat adalah sayuran akar, panjangnya hingga 30 cm dan diameter 3 cm. Kedua-dua daun dan tanaman akar digunakan. Tumbuhan perubatan, dengan penggunaan biasa, pencernaan, kesejahteraan bertambah baik, metabolisme diaktifkan.

Scorzonera adalah tumbuhan perubatan yang membantu menormalkan metabolisme, mengurangkan gula darah, menguatkan sistem imun, dan cepat sembuh setelah sakit atau pembedahan.

Teka siapa itu?

Tumbuhan yang anda tidak mahu lalui, kerana ia sangat berguna. Taman ini sungguh eksotik. Ia mekar dari bulan Julai hingga musim luruh dengan keindahan seperti itu. Ini adalah lespedeza. Ia adalah semak dengan sifat perubatan. Daun dan bunga diseduh ke dalam teh. Budaya ini sangat berguna untuk orang yang menderita urolithiasis. Tetapi Yana menulis dengan baik mengenai aplikasi praktikal dalam topiknya, sebenarnya, dari dia saya belajar tentang tanaman seperti itu dan memutuskan untuk menambahkannya di sini, kerana saya tidak menyangka dapat melihat benih Lespedets di kedai Seedspost.ru.

Baiklah, saya selesai memperkenalkan anda kepada koleksi saya. Saya harap anda menyukai tanaman ini juga!

5 sayur eksotik saya cadangkan agar semua orang tumbuh

BERITA AGRON

Ayam boleh menjadi sumber virus baru yang berbahaya bagi manusia

Penuaian bijirin baru akan mahal kerana stok yang rendah

Bekas tahanan akan menjadi petani - projek luar biasa telah dimulakan di Tuva

Penternak Omsk mengusahakan rumput gandum hingga ke tahap gandum

Petani Rusia mengadu kenaikan harga makanan kerana monopoli

Kentang, timun, tomato, bit, dill - sayur-sayuran ini telah lama mendapat pengiktirafan sejagat, dan rasa dan nilai pemakanannya yang tinggi tidak memerlukan bukti. Banyak tukang kebun dari tahun ke tahun menumbuhkan standard biasa di tempat tidur mereka. Tetapi, seperti kata orang Inggeris, "segala yang baru adalah yang terbaik." Peminat bermain-main di kebun tidak akan berlebihan untuk mengetahui bahawa sayur-sayuran yang biasa diketahui oleh semua orang mempunyai "saudara" yang sangat asli. Dengan bantuan mereka, anda dapat mempelbagaikan menu dan menjadikan set tanaman kebun tidak begitu biasa..

Bagi keluarga kami, tugas ini ternyata sangat mendesak, kerana kami lebih suka mematuhi diet vegetarian dan selalu berminat untuk memperluas senarai produk rumahan yang lazat dan sihat. Semua sayur-sayuran, yang akan saya bicarakan dalam penerbitan ini, tidak lagi kelihatan berlebihan kepada kami, mereka telah meletakkannya di tempat tidur dan meja makan kami..

1. Pepino

5 sayur eksotik saya cadangkan semua orang untuk menanam

Pepino, "pir tembikai", atau "timun manis" adalah saudara dekat tomato dan kentang. Budaya asli mempunyai banyak nama dan lebih banyak lagi perihalan ciri-ciri rasa, penampilan dan kaedah penanaman, jadi saya rasa wajar untuk memberitahu tentang kesan yang dibuat oleh tumbuhan ini kepada saya secara peribadi.

Perkenalan pertama saya dengan Pepino berlaku secara spontan dan "tomato eksotik" tidak menjadi budaya kegemaran saya. Semuanya bermula dengan kenyataan bahawa suatu hari saya menyukai sebungkus biji dengan gambar "sayur atau buah" bulat yang aneh, mengingatkan pada tomato bergaris yang tidak biasa.

Benih-benih itu disertakan dengan petunjuk bertentangan yang besar, dari mana saya belajar bahawa "tomato" aneh lebih sesuai untuk rumah hijau, dan untuk mendapatkan hasil panen, perlu menyemai pepino pada awal musim luruh yang lalu.

Walau bagaimanapun, benih disemai pada bulan Februari. Bunga dan daun pepino sangat mirip dengan kentang dan tomato, dan ovari pertama di semak juga tumbuh bersamaan dengan tomato. Tetapi tidak peduli berapa banyak saya cuba menunggu eksotik matang sepenuhnya, buahnya tetap keras dan masam dalam rasa.

Pada bulan September, saya menuai semua tanaman yang ada dan meletakkannya di dalam bilik untuk masak. Sejumlah artikel di rangkaian menjanjikan bahawa pepino di ruangan itu pasti akan matang menjelang Tahun Baru, memenuhi rumah dengan aroma tembikai. Namun, saya tidak pernah melihat perkara seperti itu. Lebih dekat ke musim bunga, "tomato" bergaris akhirnya lembut, dan kulit ditutup dengan keriput. Pada masa itulah kami akhirnya mengetahui rasa manis dan masam yang menyenangkan dari pepino misteri.

Walaupun terdapat pelbagai liku-liku, saya tetap ingin mengesyorkan tukang kebun menanam pepino sendiri. Sekurang-kurangnya kerana pada akhir musim sejuk, buah-buahan manis akan menjadi pengganti buah-buahan yang meragukan dari kedai dan mempelbagaikan menu.

Ciri-ciri pepino yang tumbuh

Anda perlu menyemai pepino pada anak benih seawal mungkin, tetapi tidak perlu disemai pada musim gugur, kerana buah-buahan akan mempunyai masa untuk disiapkan, walaupun anak benih disiapkan dari pertengahan musim sejuk. Baik pada usia semaian dan setelah menanam di tanah, pepino memerlukan sejumlah besar kalium, dan jika tidak ada persenyawaan kalium, daun tanaman berubah menjadi sangat kuning.

Pepino akan berkembang maju dengan baik di rumah hijau, tetapi di luar rumah anda boleh menuai di kawasan yang terang. Tumbuhan yang kuat sesuai dengan sokongan.

2. Ogurdynya

Buah timun naga hijau

Sayuran ini "dua dalam satu" paling banyak terdapat di Itali, di mana ia disebut "timun bulat Mandurian", atau pendeknya - Manduria. Selama lebih dari satu tahun, sayur misteri itu telah menimbulkan banyak kontroversi mengenai asal usulnya. Tetapi, kemungkinan besar, timun masih tidak dapat disebut hibrida tembikai dan timun..

Nama saintifiknya adalah "Cucumis melo" (tembikai), sementara timun berbunyi seperti "Cucumis sativus" dalam bahasa Latin. Oleh itu, mentimun adalah sejenis tembikai, yang merupakan kerabat timun.

Bagaimanapun, ini tidak menghalangi anda untuk menggunakan buah muda dari budaya ini sebagai timun segar, dan menikmati "timun" yang sudah masak sepenuhnya seperti tembikai. Oleh kerana ingin tahu, kami cuba menggunakan timun dalam kedua bentuk tersebut..

Pada pertengahan musim panas, ovari mudanya menggembirakan kami dengan rasa yang harmoni. Ringkasnya, mereka boleh digambarkan sebagai timun "diperbaiki". Buah timun yang belum masak mempunyai aroma timun segar, kulit halus yang tidak perlu dipotong, dan rasa yang sedikit manis. Di samping itu, "timun" tidak pernah pahit, walaupun tanaman tidak mendapat cukup air..

Dipercayai bahawa timun juga sesuai untuk pengawetan dan pengawetan. Tetapi kami menyesal menggunakan sayur-sayuran berharga dalam salad atau kosong, kerana kemudian mereka menanam tembikai kecil yang enak, yang sama sekali tidak kalah dengan tembikai biasa dengan bubur yang sangat berair dan manis.

Tembikai Manduria sangat sesuai untuk kawasan di mana tembikai besar tidak masak dan tidak dapat memetik kemanisan. Ogurdynia mempunyai musim pertumbuhan yang singkat dan berjaya walaupun pada musim panas yang sejuk.

Varieti ogurdin yang menarik

Dengan pertumbuhan populariti, semakin banyak varietas dan kacukan gherdina muncul di pasaran: "Nectarine", "Carosello", "Queen Anna", "Green Beauty", "Fasano", dll. Tahun lalu, kami menanam dua jenis Manduria yang popular: Green Dragon dan Lazy Dream, dan kedua-dua varieti itu tidak mengecewakan kami.

Ogurdynya "Naga Hijau" mempunyai bentuk memanjang dan corak kulit "semangka" yang tidak biasa, dan "Impian Malas" mirip warna dan bentuknya dengan tembikai "Wanita Kolkhoz" yang popular. Kedua-dua tembikai rasanya sama.

Timun muda di dahan

Ciri-ciri menanam timun

Agroteknik Ogurdina tidak rumit. Lebih baik menanamnya langsung ke tanah, segera setelah ancaman embun beku telah berlalu - kira-kira pada pertengahan Mei. Seperti semua ahli keluarga labu, tanaman lebih suka tanah yang kaya dengan organik dan penyiraman biasa semasa penanaman buah..

Anggur timun tidak terlalu panjang (hingga tiga meter) dan boleh merayap di sepanjang tanah, atau mengepang teralis. Penting untuk melindungi tanaman daripada burung. Ovari pertama terbentuk 70 hari selepas percambahan biji benih. Amalan telah menunjukkan bahawa pada tahun-tahun hujan, ovari labu mudah mengalami kerosakan akibat reput bakteria, oleh itu penting untuk membuang buah-buahan yang berpenyakit tepat pada waktunya dan menjalankan rawatan dengan ubat-ubatan.

Manduria sangat produktif, dan dengan penuaian secara teratur dari satu semak, anda dapat mengumpulkan hingga 20 tembikai kecil dengan berat 1 hingga 2 kilogram. Jangan lupa menuai timun tepat pada masanya, kerana buah yang terlalu banyak retak teruk. Kerana tergolong dalam keluarga yang sama, lebih baik jangan menanam manduria di sebelah labu, timun dan zucchini untuk mengelakkan pendebungaan berlebihan.

3. Adas

Adas daun di kebun

Pada pandangan pertama, adas kelihatan seperti kembar dill, tetapi, bagaimanapun, kedua-dua wakil keluarga payung berbeza secara signifikan antara satu sama lain. Secara khusus, adas terdapat dalam dua jenis: daun dan sayur. Kami biasanya menambah yang pertama ke salad, bukannya dill biasa. Atau kita menggunakannya sebagai "budaya teh", kerana minuman yang dibuat dari dedaunannya mempunyai nota mint, anise dan tarragon yang menyenangkan.

Varieti sayur adas, yang membentuk penebalan batang - "bawang" - kami menyukainya sebagai komponen asli sup dan rebusan sayur, walaupun dalam iklim kita kepala kubis berubah menjadi kecil.

Selain aroma yang kaya dan penampilan yang menggembirakan, adas dianggap sebagai tumbuhan yang sangat sihat, dan bukan apa-apa yang disebut "farmasi dill". Sekiranya anda ingat bahawa "air dill" yang terkenal, yang membantu dengan kolik pada bayi, terbuat dari biji adas, menjadi jelas bahawa faedah utama tanaman adalah kesannya yang baik pada saluran gastrointestinal..

Selain itu, berkat set vitamin dan sebatian kimia yang kaya, adas melegakan batuk, menormalkan sistem saraf, menstabilkan tekanan darah dan bahkan digunakan dalam rawatan barah usus. Mengapa tidak menanam tanaman yang berguna di kebun anda, jika ia cukup mudah dilakukan?

Ciri-ciri adas yang tumbuh

Adas sayur paling baik ditanam oleh anak benih, menyemai benih di dalam rumah pada bulan April, kerana adas sangat termofilik. Selain itu, penetapan kepala kubis di tanaman ini bergantung pada panjang hari, jadi jika anda menanamnya lewat, maka adas akan masuk ke anak panah.

Adas berdaun dapat disemai secara kekal pada bulan Mei. Bagaimanapun, sebelum menyemai, benih kultur ini perlu direndam selama beberapa hari dengan perubahan air secara berkala untuk menyingkirkan minyak pati yang mengganggu percambahan..

Setelah menanam adas untuk pertama kalinya, saya mengabaikan cadangan ini dan percambahan benih ditangguhkan selama satu bulan. Dengan rawatan yang betul, anak benih muncul dalam masa 7-10 hari. Lebih baik kurangkan penanaman yang menebal agar tidak menimbulkan kemunculan "berbunga". Tempat untuk adas termofilik harus terbuka dan cerah, dan tanahnya harus subur, tetapi tanpa bahan organik yang berlebihan. Semasa musim kemarau, tanaman memerlukan penyiraman.

Catatan: ketika memilih tempat untuk adas, ingatlah bahawa tanaman ini milik allelopaths, iaitu, ia memberi kesan menyedihkan pada penanaman tetangga. Oleh itu, lebih baik memperuntukkan kebun bebas untuk budaya ini daripada sayur-sayuran lain. Adas mempunyai kesan negatif pada tomato..

4. Okra, atau okra

Okra, atau okra, tidak mempunyai saudara mara di antara tanaman kebun biasa, tetapi mallow "kakak "nya sering dijumpai di tempat tidur bunga dan di kebun depan. Dan hubungan seperti itu tidak dapat mempengaruhi penampilan kecantikan luar negara.

Semasa berbunga, sangat sukar untuk mengatakan dengan segera jenis tanaman apa yang telah menetap di kebun - sayur atau bunga? Bunga okra besar, berwarna kuning muda dan mempunyai bentuk mallow khas, menyerupai bunga raya, lavatera, malopa atau mallow bukan ganda. Setelah berbunga, buah-buahan asli terbentuk di tempatnya, yang dapat menyesatkan lagi tukang kebun pemula - baik itu buah polong besar, atau lada kecil.

Di okra, "polong" muda ini dimakan, yang digunakan dalam makanan seperti kacang asparagus.

Varieti dan kacukan Okra yang menarik

Berkat hasil kerja penternak, buah okra tidak kurang menarik daripada bunganya yang besar. Contohnya, jenis okra "Alabama red", "Jing" dan beberapa buah lain mempunyai warna merah terang. Ngomong-ngomong, kerana kehadiran tepi ketika memotong polong, bintang-bintang menawan terbentuk yang dapat menghiasi hidangan apa pun..

Harta ini diperbaiki dengan pengembangan hibrida okra Star of David, yang buahnya dibezakan dengan jumlah aspek yang paling banyak. Adalah sukar untuk tidak mahu menanam sayur dengan penampilan yang asli, antara lain, yang juga diberi gelaran "ubat untuk semua penyakit." Antara penyakit yang disyorkan untuk menggunakan okra, aterosklerosis, diabetes, penyakit saluran pernafasan, mata, sistem pencernaan dan saraf, dan juga barah.

Kerana kandungan zat lendirnya yang tinggi, okra dianggap sebagai ramuan yang ideal dalam sup, dan kami selalu menggunakan buahnya untuk menyiapkan kursus pertama. Apabila okra ditambahkan ke sup sayur-sayuran, ia menjadi lebih pekat dan kelihatan sangat asli dan menyelerakan. Dalam rebusan sayur, okra juga merupakan elemen hiasan dan pemakanan utama yang menambahkan rasa terung ke dalam hidangan. Ia tidak kurang enak untuk memanggang pensil.

Catatan: hanya buah okra yang belum dimasak dimakan, kerana serat buah menjadi sangat kasar ketika matang.

Tetapi jika anda terlepas saat menuai, maka dari biji okra masak, digiling dan digoreng dalam kuali, anda boleh membuat minuman kopi seperti "Chicory".

Potongan buah Okra

Ciri-ciri tumbuh okra

Di alam liar, okra tumbuh di Afrika tropika, jadi ciri utama tanaman ini dapat dianggap sebagai termofilitasnya yang melampau. Di lorong tengah, okra dapat ditanam secara eksklusif oleh anak benih. Dan semasa menanam anak benih di tanah, berhati-hatilah. Dalam latihan kebun saya, dua kali anak benih besar yang sihat musnah akibat cuaca buruk.

Pucuk Okra, walaupun kelihatan cukup besar, pada awalnya tidak bertolak ansur dengan angin kencang, jadi lebih baik meletakkan tempat tidur okra di tempat yang paling tidak berangin. Cuaca sejuk tidak kurang memberi kesan buruk kepada tanaman muda, dan bukan hanya embun beku yang ketara, tetapi juga penurunan suhu hingga +1... + 2 darjah dapat menyebabkan kematian tanaman.

Untuk memastikan diri anda menghadapi masalah seperti itu, lebih baik menangguhkan penanaman okra di tanah hingga awal bulan Jun (ketika menyemai benih di dalam rumah pada pertengahan April). Untuk pertumbuhan penuh dan penuaian yang banyak, budaya Afrika memerlukan tempat yang cerah, pembajaan biasa dengan baja kompleks dan penyiraman tepat pada masanya.

5. Chard, atau bit

Sangat sukar untuk menyebut Swiss chard sebagai sesuatu yang baru, kerana budaya salad dan sayur-sayuran ini telah diketahui oleh umat manusia sejak 2000 tahun yang lalu. Di Babilon, dan kemudian di Rom kuno, berbagai bit berdaun meluas sebagai tanaman perubatan dan sayur-sayuran. Tetapi lama-kelamaan, populariti budaya ini semakin pudar, dan sayur itu hampir hilang dari plot peribadi, memberi jalan kepada bayam. Dan sia-sia sepenuhnya!

Lagipun, chard adalah percutian sebenar di mana-mana tempat tidur taman, tanpa itu mustahil untuk membayangkan kebun sayur hiasan. Bahagian atas tumbuhan sangat luar biasa - tangkai daun padat berwarna-warni dimahkotai dengan bilah daun yang sedikit kerinting dengan urat-urat terang agar sesuai dengan batangnya. Dengan latar belakang bumi hitam, semak chard yang berwarna-warni menyerupai bunga api yang meriah.

Tetapi daya tarikan luaran jauh dari satu-satunya kelebihan bit. Baru-baru ini, doktor dan pakar pemakanan semakin mengesyorkan untuk memasukkan sayur elegan ini dalam makanan. Menurut penyelidikan, chard sangat bermanfaat sehingga pengguna dapat melupakan jalan ke farmasi..

Bagi pesakit kencing manis, tangkai chard berair membantu menormalkan tahap gula dalam darah dan meningkatkan imuniti, mereka menguatkan jantung dan membersihkan darah di jantung. Sayuran berdaun juga sangat diperlukan bagi sesiapa yang menjaga kesihatannya, kerana dapat memperbaiki keadaan gigi, rambut dan kuku. Nah, bagaimana tidak mencuba menanam sayur-sayuran "superfood" di kebun?

Jenis chard yang menarik

Secara rasmi, Swiss chard dibahagikan kepada dua jenis yang berbeza: daun dan petiolate. Walau bagaimanapun, pengeluar benih secara amnya tidak menunjukkan jenis mana yang dimiliki. Setelah mencuba sebilangan besar kultivar yang popular, kami dapat mengenal pasti varieti secara empirik: dengan petioles berair yang lebih besar - sesuai untuk rebusan, dan dengan daun halus yang menggantikan bayam.

Warna chard Swiss yang paling menakjubkan boleh didapati di antara tanaman yang dijual dengan nama Rainbow chard. Di sini, selain burgundy khas, anda boleh menemui petioles yang dicat dengan warna kuning, merah terang, oren dan merah jambu. Daun campuran ini tidak tumbuh terlalu besar, dan di samping kualiti hiasan yang tinggi, varietas ini telah terbukti dengan baik dalam sup dan bukannya kubis dan untuk membuat kubis yang disumbat.

Tidak kurang kerap dijual adalah Scarlet chard, yang kemungkinan besar termasuk dalam campuran Rainbow dan penampilannya sedikit berbeza daripadanya.

Nota: malangnya, semasa rawatan panas, dedaun berwarna-warni Swiss chard kehilangan warna yang kuat, dan anda tidak boleh makan sayur mentah!

Walaupun anda bercadang untuk mengambil jus chard segar untuk tujuan perubatan, ia mesti disimpan terlebih dahulu selama beberapa jam. Sebelum menambah salad, bit mesti ditumis..

Varieti asparagus dengan petioles berair yang kuat ternyata menjadi varieti Emerald chard. Daunnya adalah bilah daun monokromatik yang hampir licin yang duduk di atas petiole lebar berwarna hijau muda. Kultivar ini agak rendah dengan "Pelangi" dari segi daya tarikan visual. Tetapi dalam istilah masakan, kami menyukainya lebih berwarna, kerana ia adalah sayur yang sesuai untuk membuat rebusan, di mana ia boleh bertindak sebagai ramuan utama, atau di syarikat yang mempunyai sayur-sayuran. Varieti Chard mempunyai ciri yang serupa: "Svekman", "Mirage", "Bride".

Stalked chard mempunyai rasa yang sangat halus dan menyenangkan yang sukar digambarkan. Bagaimanapun, hidangan yang dibuat dari sayur yang tidak biasa menggembirakan kami dan semua rakan. Antara lain, chard baik kerana sayur-sayuran "bermain lama" yang menghasilkan dedaunan sepanjang musim panas. Dari setiap belukar, anda boleh memotong 20-30% jisim hijau secara berkala.

Ciri-ciri tumbuh chard

Seperti bit akar biasa, chard lebih suka lokasi yang cerah dengan tanah yang subur dan tidak memerlukan penyiraman yang kerap. Namun, dibandingkan dengan bit, chard lebih termofilik dan pucuknya muncul pada suhu 6-8 darjah..

Menyemai biji-bijian biasanya dilakukan langsung ke tanah pada awal hingga pertengahan Mei, menyebarkan benih secara merata pada jarak setengah kotak mancis. Percambahan boleh dijangkakan dalam 10-12 hari. Setelah muncul, lebihan anak benih dikeluarkan, meninggalkan jarak 30 sentimeter di antara tanaman.

Penjagaan utama terdiri daripada memberi makan tanah yang buruk dan menyiram semasa musim kering. Di kebun kami, chard ternyata merupakan salah satu tanaman yang paling bersahaja. Pada musim sejuk yang hangat, kedai-kedai individu dapat membasahi musim sejuk dan memberi petioles berair pada musim bunga.

Pembaca yang dihormati! Saya yakin bahawa anda juga menanam sayur-sayuran yang jarang terdapat di tempat tidur anda. Kongsikan pengalaman anda dalam komen pada artikel itu, kerana senarai sayur-sayuran langka yang perlu ditanam lebih lama...