Masakan Poland

Pengarang karya: Pengguna menyembunyikan nama, 14 Mei 2013 pada 14:13, abstrak

Penerangan kerja

Masakan Poland sederhana dan kompleks pada masa yang sama, ini adalah untuk gourmets dan glutton, hidangannya berkalori tinggi dan makanan. Bagi orang Ukraine, tradisi masakan negara ini hampir asli. Ciri utama masakan Poland adalah keaslian, kerana berabad-abad hampir tidak meninggalkan tanda pada hidangan tradisional, mereka tetap sama enak dan asli.
Masakan Poland mempunyai keistimewaannya yang tersendiri. Pertama sekali, harus diperhatikan bahawa banyak hidangan mempunyai rasa sedikit masam. Produk susu dan tenusu banyak digunakan: kefir, krim masam, yogurt, keju kotej, krim, keju. Pelbagai salad - sayur-sayuran, ikan, daging, yang mana mereka menggunakan mayonis, krim masam dan minyak sayuran dan, sebagai peraturan, jus lemon - juga merupakan salah satu ciri khas masakan Poland..

Fail: 1 fail

Masakan Poland.docx

Masakan Poland sederhana dan kompleks pada masa yang sama, ini adalah untuk gourmets dan glutton, hidangannya berkalori tinggi dan makanan. Bagi orang Ukraine, tradisi masakan negara ini hampir asli. Ciri utama masakan Poland adalah keaslian, kerana berabad-abad hampir tidak meninggalkan kesan pada hidangan tradisional, mereka tetap sama enak dan asli.

Masakan Poland mempunyai keistimewaannya yang tersendiri. Pertama sekali, harus diperhatikan bahawa banyak hidangan mempunyai rasa sedikit masam. Produk susu dan tenusu banyak digunakan: kefir, krim masam, yogurt, keju cottage, krim, keju. Pelbagai salad - sayur-sayuran, ikan, daging, untuk pemakaian mayonis, krim masam dan minyak sayuran dan, sebagai peraturan, jus lemon digunakan - juga merupakan salah satu ciri khas masakan Poland..

Di antara pembuka selera sejuk, tempat istimewa diberikan kepada pasta. Untuk penyediaan pasta, produk tumbuk atau cincang halus digunakan - keju, keju cottage, ikan, sosej, telur, ramuan, bawang, sayur-sayuran, sebagai perasa - mustard, lada, jintan, untuk memberikan pasta konsistensi smear - mayonis, krim masam atau minyak sayuran. Pasta banyak digunakan sebagai makanan ringan bebas dan sebagai sandwic mass. Di Poland, seperti di negara-negara Eropah yang lain, sandwic sangat digemari. Apa yang tidak diletakkan pada roti - salad daging dan sos, ikan mas masin dan ikan salai, keju cottage, keju dan telur, tomato segar, lobak dan ramuan. Di restoran Old Warsaw yang terkecil sekalipun, anda akan ditawarkan semua jenis sandwic - terbuka, tertutup, puff - dan juga kek sandwic.

biały ser or twaróg - keju kotej atau keju muda segar;

oscypek - keju salai keras yang terbuat dari susu domba, khas di wilayah Tatra;

ser bałtycki dan ser zamojski adalah keju keras yang popular yang diperbuat daripada susu lembu;

ietmietana - krim masam yang tidak asing lagi bagi semua orang;

zsiadłe mleko - susu curdled.

Meja Poland sangat kaya dengan kursus pertama: kaldu, krupnik, sup lemon, sup yang dibuat dari sayur-sayuran segar, dan sup berdasarkan bir, dan sup kubis. Sup bit dengan telinga sangat popular (ladu kecil yang diisi dengan daging dan cendawan). Semasa menyiapkan kursus pertama mereka, Poland menggunakan selimut yang diperbuat daripada tepung yang dicairkan dengan kaldu atau air, krim masam, kuning mentah atau kuning telur yang dicampurkan dengan mentega, dan mereka juga mengenakannya dengan lemak babi dan babi. Walau bagaimanapun, kebanggaan khas koki Poland adalah zur dengan sosej atau brisket. Zhur disebut tepung rai, dituangkan dengan air dan diperam selama dua hari, serta sup yang dibuat berdasarkannya. Kentang yang ditaburkan dengan lemak babi cair mesti disajikan dengan zhuru.

Terdapat banyak hidangan daging dalam masakan Poland, dengan daging goreng lebih disukai daripada yang direbus. Daging dalam masakan Poland memainkan peranan utama, kebanyakannya daging babi dan daging lembu, unggas dan permainan sangat digemari di sini, di beberapa kawasan domba memang popular. Yang membicarakan pelbagai jenis makanan: pelbagai jenis sosej, saltison, ham, daging jeli, dan lain-lain. Daging disediakan dengan pelbagai cara: dibakar, direbus, digoreng dalam kuali atau panggang. Hidangan daging disajikan sama ada panas - dengan sos yang lazat, yang tidak terkira dalam masakan Poland, atau makanan ringan - dengan mustard, lobak, cendawan acar atau acar.

Daging deli khas:

pieczeń na dziko - panggang gaya berburu: hidangan pelbagai jenis daging dengan rempah;

pieczeń huzarska - panggang gaya hussar: sekeping daging yang diisi dengan serbuk roti, telur dan ramuan;

zając w śmietanie - kelinci dalam krim masam: hidangan lama Poland, kelinci acar dalam susu mentega atau krim masam dan rebus, sering dengan cendawan;

bażant po staropolsku - Pheasant Poland Lama: pegar boneka panggang;

kaczka z jabłkami - itik dengan epal: sering disajikan dengan sos cranberry dan bit rebus parut;

zeberka w miodzie - tulang rusuk babi diperap dalam madu;

pieczeń rzymska - Panggang Rom: tepung daging dengan telur rebus, kadang-kadang dalam adunan.

Sebagai tambahan kepada hidangan daging, ikan goreng dan unggas, hidangan dari sosej goreng, sayur goreng dan cendawan sangat banyak dilambangkan..

Tiang suka hidangan ikan. Yang popular di sini ialah ikan hering (terdapat banyak cara memasak di pelbagai wilayah di Poland) dan ikan kod, yang terdapat di Laut Baltik. Ikan mas berfungsi sebagai asas untuk hidangan perayaan; Kutub dan udang karang, pangasius, pike, pike hinggap, belut, ikan trout dan ikan kod gourmet dimakan.

Hidangan ikan tradisional

sledzie korzenne - herring masin dengan rempah;

tatar śledziowy - herring tartare: pulpa herring mentah cincang dengan rempah dan telur mentah;

karp po warszawsku - ikan mas gaya Warsawa: ikan bakar yang diisi dengan sayur-sayuran, wain, epal dalam sos pedas;

sandacz po polsku - hiruk pike gaya Poland: hiruk pike keseluruhan rebus dalam sup dengan sayur;

ryba po mazursku - Ikan Mazurian: ikan bakar dengan cendawan, bawang, timun acar dan sos keju;

ryba po tatarsku - Ikan Tatar: ikan rebus atau goreng dengan sos tartar (sos sejuk klasik masakan Perancis yang dibuat dari kuning telur rebus, minyak sayuran dan bawang hijau);

ryba po grecku - Ikan Yunani: isi ikan dalam sos tomato.

Hidangan tepung menempati banyak ruang dalam masakan Poland: hidangan kebangsaan - semua jenis ladu, lazanki, ladu, "telinga"; penkek dengan pelbagai isian, penkek yang terbuat dari tepung, labu, kentang, dan hidangan pasta. Jadi, pasta ditawarkan dengan daging, cendawan, telur, keju, tomato, strawberi, blueberry, dll. Produk pasta adalah lauk yang sangat baik untuk hidangan daging, ikan dan cendawan, dan juga disajikan dengan sup dan borscht.

* pierogi - produk tepung seperti ladu Ukraine dengan isi yang berbeza: kubis, kentang, daging, serta keju kotej dan buah beri. Tambalannya sangat pelbagai, semuanya bergantung pada imaginasi nyonya rumah dan tradisi wilayah di mana pai ini disediakan;

* kołduny - tukang sihir, ladu kecil dengan pelbagai tampalan yang muncul dalam masakan Poland dari Lithuania dan Tatar;

* pyzy - ladu kentang bulat yang diisi dengan daging lembu;

* knedle - ladu datang ke masakan Poland dari Czech;

* racuchy - penkek ragi dengan pengisian epal atau beri.

Sos dan lauk

Banyaknya sos, di mana, seperti yang dikatakan oleh salah satu buku Poland lama, "semua makanan mesti terapung" dan yang memberikan makanan yang konsisten berair adalah ciri lain dari masakan Poland. Di sini anda juga dapat menjumpai sos tomato, yang tidak asing lagi bagi kami, seperti dill, champignon, sos lobak, sos untuk hidangan manis - buah dan beri, vanila, keju kotej, dll. Sos tradisional: sos Poland yang disebut berdasarkan kaldu ikan atau daging, anggur, badam, kismis, sos lobak, sos juniper dan sos tomato.

Tiang seperti bubur soba, beras, kentang dan produk tepung untuk hiasan.

* kopytka - ladu kentang kecil;

* pampuchy, kluski na parze atau pyzy drożdżowe - ladu yis kukus;

* kluski śląskie - Ladu Silesian;

* kołaczyki - roti - pastri dengan tampalan yang berbeza, roti.

Rempah dan perasa

Lada hitam dan marjoram sangat popular dalam masakan Poland. Di samping itu, Kutub juga suka pasli dengan dill, pala, daun salam, biji jintan dan bawang putih, dan lain-lain. Lobak merah dan mustard sering disajikan dengan hidangan..

Hidangan telur dengan bawang hijau, herba, sayur-sayuran.

Untuk pencuci mulut, Poles menyajikan hidangan keju, semua jenis jeli pekat - buah, tenusu, susu dengan penambahan kopi, koko, kompot, salad buah, jeli, mousses, buah-buahan dalam sos, dan lain-lain. Yang perlu diperhatikan adalah sandwic manis untuk pencuci mulut, yang secara beransur-ansur digantikan oleh kek dan kek.

Tiang lebih suka minum kopi dan teh, serta air mineral, kompot, susu dadih atau susu, minuman ringan dan jus. Mungkin minuman yang paling terkenal adalah vodka Poland. Jenama terkenal: Chopin, Sobieski, Wyborowa, Żubrówka. The Poles dikreditkan kerana mencipta resepnya. Antara vodka yang paling asli adalah bison, di mana tangkai rumput dari Belovezhskaya Pushcha dicelupkan, yang mana bison makan. Sebagai gantinya, Gdansk vodka Goldwasser diperkaya dengan biji-bijian emas 22 karat.

Terdapat banyak kilang bir besar dan kecil di Poland, dan tradisi pembuatan bir sangat lama. Jenama popular: Żywiec, Okocim, Piast, Warka, Lech, Tyskie, EB. Tetapi wain kurang popular di negara ini: wain sebelumnya dibawa ke sini dari Hungary. Walaupun pembuatan anggur meluas di Silesia, hari ini Poles hampir tidak menghasilkan wain mereka sendiri, ia diimport dari negara jiran Slovakia dan Jerman..

Dalam cuaca sejuk, Poland dengan senang hati minum bir atau wain yang dihangatkan dengan madu dan akar aromatik. Dari minuman beralkohol yang lebih kuat, minuman keras buah-buahan atau minuman keras herba patut diberi perhatian..

Masakan Silesian dibezakan dengan banyaknya hidangan kentang. Hidangan khas adalah ladu kentang dengan penambahan kentang parut mentah. Hidangan kubis putih dan merah juga popular. Di antara makanan manis, perhatian khusus harus diberikan kepada Silesian "makovki" (makówki Polandia) - pencuci mulut yang dibuat dari biji poppy tumbuk dengan penambahan madu, kismis, kacang-kacangan dan buah-buahan kering. Penasihat dan penikmat makanan yang lazat mempunyai kelemahan tertentu untuk apa yang disebut "kartacz" (kartacz Poland) - jenis ladu dengan pengisian daging yang kompleks dengan cendawan atau kubis dengan cendawan.

Di kawasan pergunungan di Lesser Poland (Tatras, Beskydy), daging babi yang dimasak dalam bir dengan penambahan rempah dan sayur-sayuran adalah popular. Daripada sup, penduduk wilayah Beskydy lebih suka "zhur" dengan whey dan "tawas" - sejenis sandiwara dengan banyak daging babi, termasuk daging asap. Atribut masakan dari dataran tinggi Poland yang tinggal di wilayah Tatra dan Podhale (Podhale) adalah keju domba Bundza (bundz Poland) dan oscypka, serta daging kambing panggang. Juga terkenal di tempat-tempat ini adalah tawas, dimasak dalam kaldu kepala babi, disajikan dengan kentang rebus panas dalam mangkuk dalam yang terpisah..

Masakan Beskydy berhak berbangga dengan hidangan seperti daging babi yang direbus dengan penambahan bir, rempah dan sayur-sayuran. Daripada sup, penduduk wilayah Beskydy lebih suka "zhur" dengan whey dan "tawas" - sejenis sandiwara dengan banyak daging babi, termasuk daging asap.

Sukar untuk membayangkan masakan dataran tinggi Poland yang tinggal di wilayah Tatra dan Podhale (Podhale) tanpa "bundza" dan "oscypka" - keju domba yang terkenal, dan juga tanpa hidangan yang dibuat dari daging kambing bakar. Produk asap yang dibuat oleh tukang masak gunung mempunyai rasa dan aroma yang unik, yang rahsia terletak pada garam khas daging. Juga popular di tempat-tempat ini adalah tawas, dimasak dalam kaldu kepala babi, disajikan dengan kentang rebus panas dalam mangkuk dalam yang terpisah..

Di Galicia, anda dapat merasakan pengaruh hebat masakan Austria, terutama orang Wina. Contohnya adalah salah satu pembuka selera sejuk: "salceson", iaitu sejenis sosej tertentu, yang mengingatkan agar-agar keras, yang terbuat dari daging babi rendah lemak dan disajikan dengan sos mustard sejuk. Hidangan Paskah tradisional adalah apa yang disebut "borscht putih" dengan penambahan sosej putih, dimasak dalam kaldu dari ham salai, dibumbui dengan krim masam. Pencuci mulut Galicia sangat mengagumkan, di antaranya tempat utamanya ditempati oleh kuih curd pada kuning telur, ditutup dengan krim vanila atau aising coklat, yang dikenali sebagai "curd Vienna".

Masakan di pinggir timur Poland terutamanya berasal dari Lviv. Hidangan khas untuk wilayah ini adalah kulebyaka adunan ragi dengan isi kubis, nasi rebus, telur dan ikan. Kulebyaka disajikan dengan borscht Ukraine, dibuat dari sebilangan besar sayur-sayuran yang berbeza dan dibumbui dengan krim masam tebal masam. ______________________________ ______________________________ ______________

Poland adalah salah satu daripada beberapa negara di mana makan tengah hari disajikan. Selalunya, roti, teh, sosej, keju lembut, keju keras, timun segar, tomato, bawang disajikan untuk sarapan pertama, dan telur dan telur dadar disediakan pada hari Ahad. Untuk sarapan kedua, mereka minum kopi dengan pai, gula-gula atau jem. Makan tengah hari biasanya disajikan pada waktu petang, selepas bekerja. Selalunya ia terdiri daripada sup dan hidangan utama. Untuk makan malam, mereka kembali diperkuat dengan roti dan sosej, disajikan secara tradisional dengan timun acar dan cendawan acar. Walau bagaimanapun, banyak Kutub mengehadkan diri untuk tiga kali makan..

Cuti Krismas dan Paskah adalah istimewa dari segi masakan. Pada malam Krismas, 12 (mengikut jumlah rasul) hidangan tanpa daging disajikan (seperti Ukraine): ikan mas yang disumbat, kacang polong, cendawan, biji poppy, buah panggang dan nasi. Semua orang di meja mesti merasakan semua hidangan. Pada hari kebangkitan Tuhan, orang Poland berbuka puasa dengan sosej, telur Paskah, ham, nenek Paskah (seperti kek Paskah).

Masakan Poland

Apakah masakan Poland sebenar? Ini beratus-ratus jenis sup, sup kubis dan borscht, pelbagai hidangan daging dan pastri lazat yang beraroma. Dan mereka juga merupakan makanan asli daerah yang disukai orang-orang ramah untuk memanjakan tetamu mereka..

Sejarah

Menganalisis proses pembentukan masakan Poland kebangsaan, kita dapat mengatakan dengan yakin bahawa ia berkembang di bawah pengaruh cinta. Hanya kerana perubahan global di dalamnya berlaku tepat pada saat penampilan wanita-wanita di hati para raja.

Tetapi ia lahir pada abad ke-10. Kemudian, di wilayah Poland moden, padang rumput mula membangun kehidupan mereka. Lokasi yang baik dan iklim yang baik membolehkan mereka memperoleh makanan yang enak dan sihat dengan cepat. Ini dibuktikan dengan banyak penemuan dan rujukan arkeologi dalam dokumen sejarah..

Pada masa itu mereka mempunyai bijirin, tepung, gandum dan rai, daging lembu dan babi, kekacang, minyak rami, permainan, daging asap, telur dan madu. Dari sayur-sayuran - timun, wortel, lobak, bawang dan bawang putih, dari rempah - jintan dan pasli, yang, dengan cara itu, nyonya rumah Poland mulai menggunakan lebih awal daripada hostes di Eropah Barat. Pada abad ke-12, epal, pir, ceri, ceri, plum dan anggur sudah ditanam di sini..

Perkembangan masakan Poland yang lebih jauh berkait rapat dengan sejarah negara ini. Pada tahun 1333, Casimir, wakil dinasti Czech, naik takhta. Setelah jatuh cinta dengan seorang Yahudi, dia tidak dapat menahan diri dari pengaruhnya. Akibatnya, setelah beberapa tahun, banyak orang Yahudi yang dianiaya mulai berlindung di negara ini, secara aktif berkongsi tradisi dan pilihan masakan mereka dengan penduduknya. Pada masa yang sama, hidangan Yahudi purba muncul dalam masakan Poland, yang mana orang Polandia sedikit meningkat dan disesuaikan "untuk diri mereka sendiri." Terima kasih kepada orang Yahudi bahawa penduduk Poland hari ini lebih gemar lemak angsa daripada lemak babi ketika memasak..

Setelah kira-kira 180 tahun, masakan Poland telah berubah lagi. Kemudian Raja Sigismund saya mengahwini Bona Itali, yang segera memperkenalkan lelaki Poland ke hidangan tradisional Itali.

Di samping itu, Republik Ceko dan Austria mempengaruhi perkembangan masakan Poland, berkat makanan manis yang dirasakan di sini, begitu juga Perancis dan Rusia..

Menyimpulkan semua hal di atas, dapat diperhatikan bahawa masakan Poland dengan senang hati menggunakan pengalaman orang lain, yang menjadikannya lebih kaya, lebih bervariasi dan lebih enak. Walaupun begitu, ini tidak membuatnya kehilangan keaslian dan keasliannya. Sebaliknya, soroti mereka dengan makanan baru dan cara memasak baru..

Masakan Poland kontemporari

Masakan Poland moden sangat enak dan tinggi kalori. Selain sup dan borscht, hidangan daging yang disediakan dengan pelbagai cara menempati tempat yang istimewa di dalamnya..

Set produk Poland yang popular serupa dengan set Rusia atau Ukraine, walaupun mempunyai beberapa perbezaan. Ia mempunyai lebih banyak:

  • krim masam - di sini ia dianggap sebagai produk kegemaran dan banyak digunakan sebagai pembalut, sos dan bahan untuk pencuci mulut.
  • marjoram. Dari segi populariti, rempah ini dalam masakan Poland tidak kalah dengan lada hitam. Ia digunakan dalam sos, hidangan daging, sup dan kekacang..

Masakan Poland

Tiga kali makan sehari, makanan ringan sejuk dan panas, sos. Pelbagai kursus pertama, borshchok, zhur, kubis. Pembahagian hidangan ikan. Hidangan daging rebus. Bigos sebagai hidangan Poland kebangsaan. Contoh menu klasik untuk pelancong.

TajukMemasak dan makanan
Pandangankarangan
LidahOrang Rusia
Tarikh ditambahkan21 Jun 2016
saiz fail18.2K
  • lihat teks karya
  • anda boleh memuat turun karya di sini
  • maklumat lengkap mengenai kerja
  • keseluruhan senarai karya serupa

Hantar karya baik anda di pangkalan pengetahuan adalah mudah. Gunakan borang di bawah

Pelajar, pelajar siswazah, saintis muda yang menggunakan asas pengetahuan dalam kajian dan kerja mereka akan sangat berterima kasih kepada anda.

Dihantar pada http://www.allbest.ru/

makanan ringan zhur bigos

Seperti berabad-abad yang lalu, masakan Poland hari ini adalah gudang makanan yang pelbagai, kaya dan lazat. Makanan yang enak dan berkhasiat dapat mencerahkan meja perayaan apa pun dan meninggalkan kesan kekal. Dan semuanya bermula sejak dulu. Selama berabad-abad, lelaki itu bertani sara diri dan di dalam almari mereka anda dapat melihat banyak produk yang berbeza. Ini adalah: daging, asin dan salai, kacang, kacang polong, minyak rami, pelbagai jenis bijirin, tepung, cendawan, permainan, sosej Slavia lama, daging asap, mentega, telur, madu, minuman madu dan bir segar dalam tin. Dari rangkaian produk inilah yang terdiri daripada masakan Poland kebangsaan. Untuk bir, produk ini mendapat perhatian khusus, kerana terdapat dalam banyak hidangan, memberikan rasa dan aroma yang tidak dapat dilupakan. Masakan Poland terkenal, berdekatan dengan masakan Rusia dan Ukraine.

Masakan Poland sangat pelbagai. Diet adalah tiga kali sehari. Pada waktu pagi, Kutub biasanya makan dengan banyak. Sarapan pagi merangkumi produk tenusu (kefir, krim masam, juga makanan ringan dan makanan sejuk dan panas, semestinya kopi - hitam atau susu. Kadang-kadang sebelum sarapan, tiang minum teh dengan susu atau jem. Makan tengah hari juga berlimpah, makan malam ringan. koki cukup kaya: hidangan disediakan dari daging lembu, daging lembu, daging babi, unggas dan permainan, ikan, telur, cendawan, kentang, sayur-sayuran, jeroan, produk tenusu.

Dari makanan pembuka yang sejuk, pelbagai daging, salad ikan dan sayur-sayuran, berpakaian mayonis, krim masam, jus lemon atau minyak sayuran, kaviar berbutir dan chum, ikan jeli dengan lobak, perap, ikan dan piring daging, ayam goreng sangat diminati. Pai dengan kubis atau cendawan, kek sandwic dan sandwic puff banyak digunakan sebagai makanan ringan di Poland. Tiang sangat inventif dalam membuat sandwic mass: mereka disediakan dari daging, makanan dalam tin, keju, produk ikan masin dan salai, keju kotej, diambil dalam kombinasi yang paling tidak dijangka (contohnya, keju kotej dengan keju feta dan lada merah; keju kotej dengan produk ikan salai; keju kotej dengan krim masam, bawang hijau dan lobak; keju kotej goreng, dan lain-lain). Semasa menghias pinggan dan makanan ringan, jeli digunakan (untuk hiasan), yang sekaligus melindungi makanan ringan dari mengering.

Sebagai makanan ringan, Kutub menggunakan semua jenis telur dan telur dadar, telur rebus, crouton dengan ham atau sosis, volovan dengan ayam, pai daging.

Pelbagai kursus pertama dalam masakan Poland sangat kaya, di mana banyak orang Poland lebih suka memulakan makan tengah hari mereka. Antaranya ialah pelbagai kaldu, krupniki, sup lemon, dari timun segar, bir, acar, borscht, sup kubis. Terutama yang perlu diperhatikan di antaranya ialah hidangan tradisional seperti borscht bit dengan telinga (sejenis ladu yang diisi dengan daging dan cendawan), zhur dengan sosej atau brisket (bahagian hidangan ini adalah tepung zhur - rai, diisi dengan air dan diperam selama dua hari).

Kapustnyak - sup sauerkraut tebal dengan lemak babi, daging lembu dengan bit dan semua jenis sayur-sayuran. Krupnik sangat popular - sup barli tebal dengan ayam dan cendawan, sup asparagus dengan bebola daging, sup Lithuania sejuk dan sup bir dengan crouton panggang.

Perlu diingatkan bahawa di Poland adalah kebiasaan menghidangkan kentang dan bukannya roti untuk beberapa kursus pertama, untuk yang lain - ladu, pai, crouton..

Jadi, kentang dituangkan dengan lemak babi cair disajikan dengan zhuru, bubur barli mutiara disajikan dengan sup cendawan, kentang direbus untuk sup kubis dalam bahasa Poland.

Hidangan ikan meluas, pertama sekali, ikan mas dengan sos manis dengan kismis dan badam cincang halus, serta pike perch ala Poland - ikan rebus di bawah sos putih dengan telur keras cincang. Herring yang dimasak dengan sos krim masam atau dengan minyak biji rami dan bawang sangat digemari..

Hidangan daging dimakan terutamanya rebus. Ini termasuk, pertama sekali, "burung hitam" - rebusan daging lembu dengan bawang dan "acar kambing" - rebusan domba. Stik biasanya digoreng dalam bahasa Inggeris. Hidangan domba, itik dengan sos pedas dan gulungan kubis juga banyak..

Bigos adalah hidangan Poland kebangsaan. Ini terbuat dari daging babi, daging sapi dan sosis salai, rebus dengan sauerkraut, cendawan, dengan penambahan wain dan jem plum. Hidangan khas Poland juga Warsawa flaki dan Poland zrazy. Permainan babi babi dan ayam disajikan kebanyakan digoreng. Angsa dan itik diisi dengan epal sebelum dimasak.

Banyak kursus kedua disediakan dari daging cincang, jeroan (hati, lidah, paru-paru, otak, dll.), Dari daging rebus dengan sayur-sayuran, atau dari sayur-sayuran yang diisi dengan daging, dari unggas, permainan, ikan, dll..

Kacang hijau, kacang, wortel, asparagus, timun, kentang, kubis, ladu, lauk sayur kompleks disajikan sebagai lauk untuk hidangan daging kedua dan hidangan ikan. Mereka suka bubur soba sebagai lauk.

Ngomong-ngomong, Poles jarang menggunakan sos untuk hidangan daging. Salad hijau atau salad tomato dan timun disajikan secara berasingan untuk kursus kedua.

Masakan Poland juga terkenal dengan produk tepungnya. Di sini, pelbagai jenis pai, pai, penkek, lozanka, penkek disajikan. Produk gula-gula sangat pelbagai: pastri, kek, dengan kacang, kismis, badam, kue. Untuk pencuci mulut, beri lebih disukai: strawberi, raspberi, ceri, anggur.

Daripada hidangan manis, jeli meluas, yang disediakan setebal jeli: kadangkala mereka juga dipotong dengan pisau. Tiang jarang minum teh, lebih suka kopi, hitam dan susu atau krim. Pelbagai jenis minuman sejuk merangkumi semua jenis minuman yang diperbuat daripada buah beri (currants, raspberry, cranberry, rose pinggul), minuman yang terbuat dari kulit lemon dan oren, jus tomat, kvass, minuman susu, crochets.

Disyorkan untuk pelancong dari Poland:

Ш dari pembuka selera sejuk: semua jenis salad sayur-sayuran, ikan dan daging; balyk, chum salmon atau kaviar berbutir dengan lemon; ikan jeli dengan lobak, pelbagai jenis ikan; daging babi rebus, ayam goreng; telur yang diisi dengan mayonis dan telur rebus; cendawan yang dibakar dalam krim masam;

Sh dari kursus pertama: borscht, terutama borscht Ukraine dan borscht sejuk; Acar Leningrad, acar rumah; hodgepodge, daging dan ikan; sup cendawan dengan ladu; kuah.

W dari kursus kedua: pike perch gaya Poland; goreng pike, pike bertengger dalam adunan dengan sos, mayonis dengan gherkins; sturgeon goreng; ikan mas krisan yang dibakar dalam krim masam; stik, langette, entrecote, escalope, schnitzel babi rebus, steak pantat, bebola daging gaya Kiev; ayam rebus dan goreng dengan hiasan sayur; pinggan mangkuk (rube), jantung, otak, hati, buah pinggang; pai dan pai dengan daging cincang dan ikan, pancake dengan daging, ladu dengan daging, keju cottage, kentang, cendawan;

W untuk pencuci mulut: jeli pekat, kompot; salad buah; mousses, krim; buah bakar dalam sos; penkek dengan jem; ais krim; kopi hitam, kopi dengan susu.

Dihantar di Allbest.ru

Dokumen serupa

Asas pemakanan pemakanan. Teknologi memasak untuk pelbagai diet. Bermacam-macam makanan diet: makanan ringan, sup, sayur-sayuran, ikan, daging dan hidangan manis. Kaedah untuk menyediakan makanan diet. Menu makanan diet.

kertas penggal [37.8 K], ditambah 11/13/2008

Asas pemakanan pemakanan. Teknologi memasak untuk pelbagai diet. Pelbagai jenis makanan diet perubatan - makanan ringan, sup, sayur-sayuran, ikan, daging dan hidangan manis. Kaedah masakan pelbagai hidangan makanan.

kertas penggal [33.3 K], ditambah 11/03/2013

Keistimewaan makanan prasekolah dan sekolah. Pelbagai jenis hidangan, teknologi memasak, peraturan hidangan. Makanan ringan, sup, hidangan panas dan manis, minuman. Produk masakan tepung. Peta teknologi hidangan utama untuk makanan prasekolah dan sekolah.

kertas penggal [100,4 K], ditambah 04/10/2014

Ciri-ciri syarikat katering awam. Ciri khas masakan Armenia. Pelbagai kursus pertama dan kedua. Resipi dan ciri teknologi untuk penyediaan produk masakan. Teknik khas dalam pemprosesan ikan. Peraturan penyusunan menu.

kertas penggal [71.8 K], ditambah 11/21/2014

Pelbagai jenis dan keistimewaan penyediaan sup. Makanan sejuk dan makanan ringan. Nilai makanan manis dalam pemakanan dan pengelasannya. Teknologi memasak dan peraturan untuk menyajikan minuman panas. Pelbagai, pembungkusan, pelabelan hidangan sejuk.

kursus kuliah [216.8 K], tambah 03/27/2012

Tempat jagung dalam penyediaan masakan kebangsaan Romania. Pelbagai jenis dan ciri penyediaan hidangan ikan dalam masakan Poland. Ciri-ciri memasak kursus pertama di Perancis. Penerangan ringkas mengenai hidangan paling popular di Itali.

kerja ujian [26.6 K], ditambah 10/23/2010

Pelbagai jenis hidangan kentang. Melukis kad teknologi dan pengiraan untuk hidangan. Pelan menu dan iklan hari tema. Hiasan meja mencicipi hidangan kentang. Pelbagai dan hidangan minuman sejuk dari pengeluaran kita sendiri.

kertas penggal [515.5 K], ditambah 10.24.2013

Teknologi memasak hidangan masakan kebangsaan Inggeris. Sejarah tradisi teh 5 jam. Makanan tradisional Inggeris, makanan istimewa, pencuci mulut, minuman dan wain. Ciri-ciri penyediaan kursus pertama. Peta teknologi beberapa hidangan ikan.

kertas penggal [31,7 K], ditambah pada 03/06/2014

Keanehan mengadakan dan mengatur jamuan-bufet. Menu bufet-bufet - makanan ringan sejuk dan panas, hidangan manis, buah-buahan, jus. Keperluan untuk membelah dan menghidangkan makanan ringan dan makanan. Tetapan meja bufet, perkhidmatan tetamu.

persembahan [33.9 K], ditambahkan pada 08/17/2013

Ciri-ciri dan peralatan teknikal kedai panas restoran masakan Rusia. Pengelasan dan pelbagai jenis hidangan. Ciri-ciri teknologi penyediaan hidangan panas yang kompleks dan reka bentuk moden mereka. Merangka peta teknologi instruksional.

kertas penggal [371.8 K], ditambah 04/07/2015

Meningkatkan keaslian

Kami menjemput pengunjung kami untuk menggunakan perisian percuma "StudentHelp", yang akan membolehkan anda, hanya dalam beberapa minit, untuk meningkatkan keaslian sebarang fail dalam format MS Word. Selepas peningkatan keaslian, karya anda akan mudah diuji dalam sistem antiplagiat universiti, antiplagiat.ru, RUKONTEXT, etxt.ru. Program "StudentHelp" berfungsi mengikut teknologi yang unik sehingga penampilan, fail dengan keaslian yang meningkat tidak berbeza dengan yang asli.

Keputusan Carian


masakan Poland abstrakJenis pekerjaan: esei. Ditambah: 05/25/2012. Tahun: 2011. Halaman: 6. Keunikan mengikut antiplagiat.ru:


Cerita tertulis dan lisan mengenai budaya, adat istiadat, adat istiadat, kehidupan sehari-hari, kepercayaan, tabiat pelbagai bangsa menarik perhatian. Kehidupan jiran dekat kita dalam semua manifestasi menarik bagi semua orang. Salah satu manifestasi ini adalah memasak - salah satu kemahiran tertua bagi manusia, sejak zaman primitif.
Berkenalan dengan tabiat gastronomi, ketagihan dan tidak suka, kaedah memasak, dan kaedah menyajikan makanan menarik untuk pengembangan diri dan digunakan dalam pekerjaan selanjutnya.
Oleh kerana keadaan ini, masakan pelbagai orang menjadi objek kajian bukan hanya oleh pakar pemakanan, tetapi juga oleh pakar gerontologi, etnografer, ahli sosiologi, dll..
Poland adalah salah satu negara jiran terdekat kita, dengan mana Rusia mempunyai hubungan yang lama, walaupun kadang-kadang tidak begitu mesra, sekurang-kurangnya itulah yang dipercayai oleh banyak orang di sana sini..
Hari ini saya ingin mengenali anda dengan keunikan masakan negara ini, berdasarkan teks-teks puisi Poland - Adam Mickiewicz; mungkin tidak ada yang memahami dan merasakan jiwa Kutub lebih baik darinya. Dan keramahan, tentu saja, merupakan ciri khas orang Poland, yang sekali lagi mengesahkan akar Slavia kita yang biasa. Semasa berkeliling Poland, banyak makanan nasional dan keramahan yang menampakkan diri kepada para tetamu di meja memukau setiap masa.
Banyak hidangan masakan Poland serupa dengan teknologi penyediaan dan satu set produk dengan hidangan masakan Ukraine dan Rusia..

Dari makanan pembuka dan hidangan sejuk dalam masakan Poland, semua jenis salad dibuat dari sayur-sayuran segar, acar dan masin yang dibumbui dengan mayonis, krim masam atau yogurt, daging, produk ikan dan unggas yang popular, dengan pelbagai sayur-sayuran disajikan sebagai lauk. Sediakan telur yang disumbat, telur dengan mayonis, serta makanan ringan keju kotej pedas, di mana mereka menambah pasli cincang, dill, bawang hijau, lada, garam.

Hidangan manis buah dan beri (salad buah, ais krim, penkek manis), pastri dan produk roti bervariasi dalam masakan Poland. Kebiasaan masakan Poland bukan hanya sistem makanan yang biasa digunakan oleh orang Polandia. Ini adalah harta negara. Ia adalah kenikmatan dari kegembiraan. Ini adalah penderitaan. Ini adalah ujian ketahanan yang sukar.
Mereka terbentuk di bawah pengaruh perangai nasional yang ganas, dan ramah, ceria, luas kerohanian, ruang lingkup, keikhlasan Poland yang terkenal - dengan kata-kata, semua ciri yang membentuk watak nasional Polandia..
Banyak hidangan masakan Poland serupa dengan teknologi penyediaan dan satu set produk dengan hidangan masakan Ukraine dan Rusia..
Dari makanan pembuka dan hidangan sejuk dalam masakan Poland, semua jenis salad dibuat dari sayur-sayuran segar, acar dan masin yang dibumbui dengan mayonis, krim masam atau yogurt, daging, produk ikan dan unggas yang popular, dengan pelbagai sayur-sayuran disajikan sebagai lauk. Telur yang disumbat, telur dengan mayonis, serta makanan ringan keju kotej pedas sering disiapkan, yang ditambahkan pasli cincang, dill, bawang hijau, lada, garam.
Kefir dan susu curd sering dihidangkan untuk sarapan pagi, dan kentang rebus panas biasanya disajikan dengan susu curdled. Kursus pertama paling sering diwakili oleh borscht, sup kubis, sup acar, sup bit, hodgepodge, sup kentang tumbuk. Sudah menjadi kebiasaan di Poland untuk menghidangkan sup borscht dan kubis dengan kentang panas rebus dan bukannya roti..
Kaldu telus disajikan dalam cawan, crouton, pai disajikan secara berasingan.
Kursus kedua dalam masakan Poland dari segi pelbagai dan teknologi memasak mereka tidak jauh berbeza dengan hidangan kami. Pelbagai produk tepung popular di kalangan koki Poland (pai, penkek, penkek, ladu).
Hidangan sampingan sayur-sayuran kompleks, termasuk kentang, digunakan sebagai lauk untuk hidangan daging dan ikan..
Hidangan kegemaran dalam masakan Poland adalah hidangan tripe (termos gaya Warsawa, labu sos, sup babi).
Pelbagai hidangan manis buah dan beri (salad buah, ais krim, penkek manis), pastri dan produk roti bervariasi dalam masakan Poland.
Hidangan dari ikan laut dan air tawar juga tradisional untuk masakan Poland. Ia direbus, digoreng, direbus, dibakar. Teknologi memasak ikan rebus adalah ciri. Pertama, rebusan sayur-sayuran dan perasa disediakan, ditapis, dan barulah ikan dimasukkan ke dalam kuahnya.
"Kutub tidak suka makan sendiri, tidak pada hari kerja, atau juga pada hari cuti; oleh itu, dia sangat senang memiliki tetamu; mereka yang tidak mempunyai keluarga harus mempunyai ahli keluarga, tuan rumah, akan memanggil seorang imam yang dengannya dia senang duduk di meja dan berbual dengannya...".
Makan malam dimulakan dengan salah satu sup tradisional: borscht merah dengan telinga, sup cendawan, lebih jarang sup badam. Yang paling popular adalah borsch, yang disediakan dengan kvass bit. Sup tanpa lemak ini (di mana, dengan cara, "telinga" - ladu tepung dengan sayur-sayuran terapung) juga disajikan dengan pai pastri pendek dengan cendawan - untuk pemanasan. Sebenarnya, sup itu tidak boleh jenuh, tetapi hanya "memanaskan" perut
Kemudian sesuai untuk beralih ke hidangan ikan. Pada masa lalu, sekiranya terdapat lebih dari dua belas hidangan ikan, glutton menyelesaikan masalah ini untuk mereka: semua hidangan ikan dikira sebagai satu perubahan hidangan. Hari ini, ikan mas atau pike dengan sos kelabu biasanya digunakan sebagai hidangan ikan. Yu.V. Bezlepkin Masakan masyarakat dunia. -Kharkiv: Prapor, 1993, 356s
Untuk menyediakan hidangan ini - sekiranya adat kuno diperhatikan dengan suci - mereka membeli ikan mas hidup dan menyembelihnya tanpa ampun di sink dapur. Tuan rumah dengan tenang mengumpulkan darah dalam cawan, di mana jus lemon diperah sebelumnya. Ini akan ditambah ke dalam sos.
Sos ikan adalah sesuatu yang tidak dapat dibayangkan. Mari senaraikan hanya bahan-bahan yang ditambahkan pada ikan pada tahap memasak yang berbeza: wain merah, saderi, bawang, lemon, halia, lada, gula, bir gelap, jem plum, kek madu, badam, kismis, mentega, wortel...
Ikan mas umumnya menjadi ikan nombor satu dalam masakan Poland. Ia telah dibiakkan di Poland sejak abad ke-13. Selain itu, anda harus tahu bahawa skala ikan mas yang disajikan pada Malam Krismas, jika anda memasukkannya ke dalam dompet anda, membawa wang..
Di samping itu, kemungkinan besar akan ada ikan lain di atas meja - ikan haring. Dan dengannya - vodka Vyborov. Pada abad ke-14, herring dan vodka muncul di Poland pada masa yang sama. Mari kita anggap fakta ini sebagai kecelakaan sejarah. Malah di Poland mereka minum bir - Varetsky dan Grodzinsky, jenama tertua.
Selain hidangan ikan, kubis tradisional Polandia kuno, hidangan cendawan, minuman buah-buahan dan kompot, kutia ritual dan pai muncul di atas meja. Adakah anda fikir kubis adalah sayuran untuk membantu pencernaan? Secara rasmi, ini benar. Baiklah, cubalah. Hidangan ini termasuk sauerkraut, kubis segar, kacang polong dan bebola daging yang terbuat dari kentang tumbuk dan walnut hancur. Lebih banyak telur, minyak dan rempah.
Masakan Poland pelbagai. Dalam buku masakan Poland, anda akan mendapat banyak resipi yang berbeza - ikan mas, tench atau bream dalam sos ala Poland; isi ikan pik, ikan kod atau gulung pike, kaldu dengan bebola daging ikan, ikan haring dalam sos krim masam, serta sebilangan besar resipi untuk hidangan ikan bakar, rebus dan goreng. Yu.V. Bezlepkin Masakan masyarakat dunia. -Kharkiv: Prapor, 1993, 356s

Sup ( menggilap. zurek) (Zhurek) sering menjadi satu-satunya hidangan untuk makan tengah hari atau makan malam. Mereka biasanya makan rai hitam. roti tepung gandum.
Borscht merah ( menggilap. barzcz czerwony - sup di bit asas. Mereka sering menambah borsch merah siap pakai ahli sihir ( menggilap. Kolduny). "Borsch dengan tukang sihir adalah kaldu bit dengan ladu [1] "
Borscht putih ( menggilap. barzcz bialy) - sup untuk beragi asas. Potongan diletakkan di borsch putih siap sosej dan bahagian telur rebus.
Rosul ( menggilap. Rosol) - "air garam", telus, "seperti air mata", kuah ayam atau daging lembu dengan pasta atau mi, ditaburkan dengan tebal dengan ramuan.
Kaponyak ( menggilap. kapusniak)
Grohówka ( menggilap. grochowka) - sup kacang
Flaki - sup perut daging lembu.
Chernina ( menggilap. czernina) - sup darah angsa.
Mickiewicz menyatakan sup bir "sarapan pagi wanita". Sangat menarik bahawa resipi yang sama digunakan oleh ahli gusti sarkas pra-revolusi yang harus segera menaikkan berat badan dan secara harfiah "menghancurkan" musuh di karpet. Untuk satu liter bir ringan biasa, dicampur separuh dengan air, ambil sedikit kayu manis, gula secukupnya, setengah baron dengan kerak yang dipotong. Rebus semua ini dan kacau rata. Dalam mangkuk yang berasingan, pukul seperempat liter krim masam dan 2 kuning telur. Perlahan-lahan tuangkan bir rebus ke dalam mangkuk dengan krim masam dan kuning telur, kacau selalu. Masukkan api lagi, panaskan dan garam secukup rasa. Hidangkan dengan crouton dan selalu dengan keju dadu atau keju kotej berlemak bukan berasid.
Pelbagai kursus masakan Poland kedua
Keistimewaan utama masakan Poland adalah banyaknya makanan yang lazat, terutama daging, dan, yang mengejutkan para pakar pemakanan moden, penggunaan krim masam, skmalz dan mentega secara aktif.
Poland terkenal, pertama sekali, kerana daging asapnya yang enak, terutama sosej, yang sangat dihargai di seluruh dunia. Sosej dibuat mengikut resipi lama menggunakan kaedah merokok asap tradisional dari cabang juniper atau pokok buah-buahan yang harum.
Semua jenis rawatan haba digunakan untuk menyediakan kursus kedua. Masakan Poland mengandungi unsur-unsur tradisi kuliner orang-orang yang telah tinggal di kawasan itu selama berabad-abad - Yahudi, Ukraine, Belarus, Lithuania, membentuk budaya multinasional yang kaya. Masakan Poland juga dipengaruhi oleh jarak Rusia, Jerman, Republik Czech dan Austria. Di samping itu, anda dapat merasakan pengaruh tradisi masakan Itali, Perancis dan Timur Tengah di dalamnya..
Pelbagai jenis kursus kedua merangkumi kedua-dua bahagian daging, tetapi juga daging cincang, dengan pilihan khas untuk mereka. Dalam kursus kedua, jika tidak direbus, sos selalu disediakan.
pemprosesan:

    memasak,
    menggoreng,
    pemadaman,
    membiarkan,
    memanggang atau menggabungkan beberapa kaedah.
Keistimewaannya ialah penyediaan dari pelbagai produk, perasa dengan tepung dan krim masam pada akhirnya. Lambang masakan Poland, simbolnya dianggap sebagai bigos legenda.
Prinsip utama penyediaannya adalah - daging yang lebih berbeza, semakin baik. semua yang ada di dalamnya dimasukkan: brisket, sosej, daging lembu, permainan, epal, plum, dll. - sejauh fantasi sudah cukup. Bigos telah lama menjadi simbol masakan Poland. Pada musim sejuk, mereka diselamatkan oleh tentera dalam kempen dan biksu di biara, bangsawan di istana dan petani di pondok. Bigos permainan mewah adalah banyak pemburu yang berjaya. Bigos pada daging sapi babi bercakap tentang rumah yang padat dan kaya. Kelebihan utama Bigos adalah dalam keluarganya yang tidak diragukan. Dalam karya penulis Poland Adam Mickiewicz, bigos dimakan oleh pemburu, dan mereka dimasak seperti ini.
Sauerkraut - 750 g, kubis putih - 750 g, daging babi - 400 g, daging sapi tanpa tulang - 200 g, sosis salai - 200 g, mentega - 1-2 sudu besar. l., garam, lada, daun salam - 2 pcs., cendawan kering - 30 g, bawang - 1 pc., jem (sebaiknya plum) atau tkemali - 2 sudu besar. l., wain - 0.5 cawan. Potong bawang dan goreng dalam periuk, tambah lemak. Kemudian masukkan daging babi di tempat yang sama dan reneh hingga separuh masak, kemudian angkat daging dan potong menjadi kiub. Cincang kubis halus, garam ringan, masukkan air mendidih, rebus. Masukkan daging lembu ke kubis dan reneh. Tuang sauerkraut dengan air sejuk, masukkan cendawan, daun salam dan masak dengan api kecil di bawah penutup. Apabila daging sapi sudah separuh masak, masukkan semua produk dalam satu periuk, masukkan sosej cincang halus, jem tanpa gula atau tkemali, lada dan garam. Semua komponen mesti dicampurkan dengan baik dan diletakkan dengan api kecil. Bigos dimasak sehingga daging akhirnya siap, walaupun, sebaliknya, ia juga tidak boleh cair, dan oleh itu perlu biarkan mendidih sedikit, selepas itu periuk dengan bigos dikeluarkan dari panas dan setengah gelas wain ditambah dan dicampur dengan baik... Kepelbagaian jenis daging membuat bigos sangat enak, dan oleh itu anda boleh menambahkan ayam, dan permainan sotong, dan juga daging sapi pada masa yang sama. Lagipun, semakin banyak jenis daging, lebih sedap. Kini ramuan utama bigos adalah fros. Setelah menyejukkan periuk dengan bigos, mereka meletakkannya di dalam peti sejuk, dan pada musim sejuk - hanya di salji di balkoni sepanjang malam. Frost akan menjadikan bigos lembut dan elastik.
Secara umum, terdapat banyak resipi untuk membuat bigos. Dan perkara utama adalah merasakan proses memasak itu sendiri. Penyediaan bigos, serta pemakanan berikutnya, tidak bertolak ansur, dan kepintaran dalam penyediaannya hanya dapat diterima. Sebagai contoh, kubis boleh digunakan bukan sahaja sauerkraut, tetapi juga segar, dan dalam beberapa varian pada masa yang sama. Dan daging babi, sosej, dan juga daging babi rebus akan digunakan sebagai pengisian daging. Lebih baik menggunakan wain merah dan kering, tetapi anda juga boleh menggunakan Madeira.
Cooling bigos adalah seni yang terpisah sama sekali. Sebilangan orang berpendapat bahawa ia boleh dibekukan dalam jangka waktu yang cukup lama (minggu), memotong dan memanaskan hanya bahagian yang diperlukan untuk makan. Walau bagaimanapun, ada pendapat bahawa bigos, sebaliknya, perlu dipanaskan setiap hari untuk mencapai "pematangan" nya. Menurut gourmets Poland, Bigos siap sepenuhnya hanya pada hari ketiga..

Daging disediakan dengan pelbagai cara: bakar, rebus, goreng dalam kuali atau panggang. Hidangan daging disajikan sama ada panas - dengan sos yang lazat, yang tidak terkira dalam masakan Poland, atau makanan ringan - dengan mustard, lobak, cendawan acar atau acar.
Hidangan daging klasik adalah potongan daging babi dalam serpihan roti "shabovy cutlets" dengan kentang dan kubis. Perut babi panggang yang diisi dengan prun juga sangat sedap.
Untuk hidangan daging babi yang sangat popular, ada baiknya menambahkan daging babi panggang dan rebus, serta "bubur" - pelbagai sosis darah. Dulu dianggap sebagai masakan rumahan biasa, hari ini ia menjadi makanan istimewa di restoran terbaik yang menyajikan masakan tradisional Poland. Pada puncak lemak babi yang disesuaikan: lemak babi cair dengan serpihan, potongan daging, daging asap, bawang dan bawang putih, dengan penambahan garam, lada, dan ramuan aromatik.
Restoran menyajikan beberapa hidangan khas Poland: kachka (itik panggang), angsa dengan epal, daging dalam saus krim masam, potongan daging babi tepung roti, golonka (kacang tumbuk dengan kaki babi), sauerkraut dengan sosej dan kentang.
Satu lagi hidangan Poland yang popular ialah kaserol - roti panjang yang dibakar dengan keju, bawang dan cendawan.
Salah satu hidangan daging yang paling enak adalah zrazy, digulung dari potongan daging lembu dengan pelbagai tambalan, termasuk timun acar. Biasanya zrazy dihidangkan dengan soba atau barli mutiara..
Sebagai hidangan perayaan, babi disediakan, dibakar keseluruhan dan disumbat dengan bubur soba dengan rempah panas. Saya juga mesti mengatakan perkataan yang baik tentang roti kubis yang diisi dengan daging dan nasi atau bubur. Gulungan kubis dituangkan dengan banyak dengan tomato atau sos cendawan.
Sebagai lauk, sebagai peraturan, pelbagai sayur-sayuran (rebusan goreng), kentang dan bijirin digunakan. Pewarna bit sangat digemari.
Sukar untuk membayangkan masakan Poland tanpa ladu daging cincang, atau kubis dengan cendawan, kentang dan bawang goreng..
Terdapat perbezaan dan ciri pilihan yang bergantung pada wilayah Poland 4.
Dalam masakan Silesian, kentang, dimasak dengan cara yang berbeza, menempati tempat yang penting. Hidangan khas Silesian adalah ladu kentang dengan penambahan kentang parut mentah. Hidangan yang dibuat dari kubis putih dan merah juga popular (kubis merah biasanya direbus dengan loyang salai). Banyak hidangan masakan Silesian serupa dalam komposisi dengan masakan Wielkopolska. Penasihat dan penikmat makanan yang lazat mempunyai kelemahan tertentu untuk apa yang disebut "kartachas" - ladu dengan pengisian daging yang kompleks dengan cendawan atau kubis dengan cendawan.
Masakan Beskydy berhak berbangga dengan hidangan seperti daging babi yang direbus dengan penambahan bir, rempah dan sayur-sayuran. Daripada sup, penduduk wilayah Beskydy lebih suka "zhur" dengan whey dan "tawas" - sejenis sandiwara dengan banyak daging babi, termasuk daging asap.
Sukar untuk membayangkan masakan dataran tinggi Poland yang tinggal di wilayah Tatra dan Podhale (Podhale) tanpa "bundza" dan "oscypka" - keju domba yang terkenal, dan juga tanpa hidangan yang dibuat dari daging kambing bakar. Produk asap yang dibuat oleh tukang masak gunung mempunyai rasa dan aroma yang unik, yang rahsia terletak pada garam khas daging..
Juga terkenal di tempat-tempat ini adalah tawas, dimasak dalam kaldu kepala babi, disajikan dengan kentang rebus panas dalam mangkuk dalam yang terpisah..
Di Galicia, anda dapat merasakan pengaruh hebat masakan Austria, terutama orang Wina. Contohnya adalah salah satu pembuka selera sejuk: "salceson", iaitu sejenis sosej tertentu, yang mengingatkan agar-agar keras, yang terbuat dari daging babi rendah lemak dan disajikan dengan sos mustard sejuk.
Motif masakan Jerman, Rusia dan Poland saling berkaitan dalam masakan Masuria. Kelezatan yang hanya dapat dirasakan di Mazury adalah sup ikan yang terbuat dari beberapa jenis ikan dan udang karang dengan penambahan ramuan hutan, yang dimasak dalam periuk besi tuang dengan api kecil. Perkara yang paling menarik ialah sebelum melepaskan diri dari api, birch chock yang terbakar diletakkan di dalam periuk, yang memberikan telinga aroma yang unik.
Masakan di pinggir timur Poland terutamanya berasal dari Lviv. Hidangan khas untuk wilayah ini adalah kulebyaka adunan ragi dengan isi kubis, nasi rebus, telur dan ikan..

pencuci mulut

Alkohol

Makanan istimewa daerah

Silesian dapur dibezakan dengan banyaknya hidangan kentang. Hidangan khas Silesia - ladu dari adunan kentang dengan penambahan kentang parut mentah. Hidangan yang dibuat dari kubis putih dan merah juga popular (kubis merah biasanya direbus dengan loyang salai). Di antara makanan sedap, "poppies" Silesia ( menggilap. makowki) - pencuci mulut yang diperbuat daripada biji poppy tumbuk dengan penambahan sayang, kismis, kacang dan buah-buahan kering. Jisim manis, diletakkan di atas kepingan roti manis atau biskut nipis, dituangkan dengan susu panas, kemudian disejukkan dan dihidangkan. Banyak hidangan masakan Silesian serupa dalam komposisi dengan masakan Wielkopolska. Penasihat dan penikmat makanan yang lazat mempunyai kelemahan tertentu untuk apa yang disebut "kartrij" ( menggilap. kartacz) - varieti ladu dengan pengisian daging yang kompleks dengan cendawan atau kubis dengan cendawan.
Di kawasan pergunungan Poland Kecil ( Tatras, Beskydy ) daging babi rebus bir dengan penambahan rempah dan sayur-sayuran adalah popular. Daripada sup, penduduk wilayah Beskydy lebih suka "zhur" dengan whey dan "tawas" - sejenis sandiwara dengan banyak daging babi, termasuk daging asap. Sifat masakan dari dataran tinggi Poland yang tinggal di kawasan itu Tatras dan Podhale (Podhale) adalah keju biri-biri "bundza" ( menggilap. bundz) dan “ spek ", Juga kambing bakar. Juga terkenal di tempat-tempat ini adalah tawas, dimasak dalam kaldu kepala babi, disajikan dengan kentang rebus panas dalam mangkuk dalam yang terpisah..
Mazurian dan pomeranian masakannya terkenal dengan masakannya sup ikan ( menggilap. zupa rybna).

Salad kentang dengan kacang
Kacang dibasuh dan direndam dalam air sejuk selama 12 jam.Didihkan dalam air yang sama hingga lembut dan masin. Kentang yang dibasuh direbus, disejukkan, dikupas dan dipotong menjadi kiub kecil. Kacang rebus digabungkan dengan kentang cincang, bawang cincang, krim masam ditambah dan dicampur, dibumbui dengan garam, gula, cuka, mustard. Salad yang disediakan diletakkan di dalam mangkuk salad, ditaburkan dengan bawang hijau cincang halus di atasnya dan dihiasi dengan daun selada.


Kentang 137, kacang 21, bawang 24, krim masam 50, mustard 7, garam 2, lada 0,01, gula 2, cuka 3, bawang hijau 13, salad hijau 5. Hasil 230.


Borshchok bit
Kaldu dimasak dari tulang dan sayur-sayuran dengan penambahan cendawan. Bawang tumis ringan diletakkan 15-20 minit sebelum akhir memasak. Rebus bit secara berasingan dalam kupas, kupas, gosokkan pada parut kasar, tambahkan ke dalam kaldu yang telah diregangkan dan rebus. Borshchok dibumbui dengan bawang putih, digiling dengan garam dan gula, dan bit kvass, didihkan dan ditapis. Borscht tegang dan bebas lemak dihidangkan dengan pai doh puff dan ragi. Daging yang tersisa setelah memasak borshchk digunakan sebagai pengisian telinga, pai, dll. Borscht bit juga dimasak dalam kaldu dari ham, perut babi asap dan sosis.

Daging dengan tulang 109, bit 131, cendawan kering 5, bawang putih 2, bawang 12, bit kvass 125, kaldu 375, gula 3, daun salam 0.1, garam. Keluar 500.
Kvass bit memasak. Bit dikupas, dipotong menjadi kepingan, diletakkan di dalam piring seramik atau kaca dan dituangkan dengan air rebusan yang hangat. Kemudian masukkan kepingan roti rai dengan kerak, tutup dengan kain kasa dan masukkan ke tempat yang hangat (18-20 °) untuk penapaian. Selepas beberapa hari, kvass ditapis. Bit boleh diisi dengan air lagi.
Beet 1000, air 2000, roti 50. Hasil 2000.



Pike perch Poland
Merebus disediakan dari perasa dan sayur-sayuran, disaring dan masin. Ikan yang telah siap dipotong menjadi bahagian, dimasukkan ke dalam periuk, dituangkan dengan kaldu dan, setelah mendidih, rebus dengan api kecil selama 20 minit. Hiaskan - kentang rebus, ditaburkan dengan sos rusk. Semasa menghidang, ikan diletakkan di atas lauk dan ditaburkan dengan sos Poland. Sosnya boleh dihidangkan secara berasingan. Hiaskan dengan kepingan pasli dan lemon.


Pike perch 234, sayur-sayuran untuk kaldu (wortel 10, pasli 10, saderi 98, bawang 10), daun salam 0,01, lada 0,01, garam 3, sos Poland 50, lauk rebus - kentang rebus 150, sos rusk 25. Keluar 350.

Salad buah campuran
Buahnya dibasuh, dikerat dan diadu. Epal, pir, plum dipotong menjadi kiub kecil, anggur dipotong separuh. Musim dengan gula, jus lemon, masukkan ke dalam pasu dan tuangkan dengan anggur anggur (anda boleh menggantikan wain dengan krim disebat). Taburkan dengan kacang cincang di atas.


Epal 23, pir 22, plum 22, anggur 32, gula 15, jus lemon b, wain 20, kacang (badam) 12. Keluaran 140.


Kesimpulannya

Melancong ke pelbagai negara di dunia meninggalkan kesannya. Tanpa berfikir, kita mulakan
untuk memperkenalkan resipi hidangan yang kami suka, diet anda. Untuk melihat produk tertentu secara berbeza, bereksperimen dengan jenis rawatan haba dan dapatkan rasa yang berbeza.
Dengan masakan negara, anda dapat menentukan sejarah dan budayanya, menentukan pilihan.
Oleh itu, karya ini membolehkan kami memperoleh pengetahuan baru, menentukan keunikan masakan negara, mempelajari pelbagai jenis peralatan dan jenis katering, serta belajar dengan penuh minat bagaimana hidangan yang biasa kita sediakan dan dihidangkan.
dan lain-lain.

Pergi ke teks penuh karya

Muat turun karya dengan peningkatan keaslian dalam talian sehingga 90% oleh antiplagiat.ru, etxt.ru

Lihat teks penuh karya secara percuma

Lihat karya serupa

* Nota. Keunikan karya ditunjukkan pada tarikh penerbitan, nilai semasa mungkin berbeza dari yang ditentukan.