Masakan Uzbekistan

Pilaf wangi, samsa berair, shurpa dan manti lezat - ini bukan senarai lengkap hidangan yang menjadikan masakan Uzbekistan terkenal. Tetapi sekarang juga dapat dikenali kerana resipi khas, yang berasaskan daging domba dan semua jenis sayur-sayuran. Dibumbui dengan rempah-rempah dan disediakan mengikut tradisi kuliner ribuan tahun yang lalu, mereka mengejutkan dan menggembirakan. Dan buat mereka yang pernah merasakannya kembali kepada mereka berulang kali.

Sejarah masakan Uzbekistan

Para penyelidik mendakwa bahawa masakan Uzbekistan, yang kita ketahui hari ini, terbentuk secara harfiah 150 tahun yang lalu. Pada masa itulah produk popular mula memasuki wilayah negara ini, dan para kokinya mulai menguasai teknik masakan yang biasa dilakukan di Eropah. Di satu pihak, ini menjadi alasan penciptaan hidangan baru, dan di sisi lain, ia hanya memperkuatkan kedudukan resipi dengan sejarah yang panjang. Ini mengenai mereka yang Avicenna dan keperibadian lain yang tidak kurang hebatnya dari Zaman Pertengahan menulis dalam karya mereka..

Walaupun begitu, dengan menggali sejarah, perlu dicatat bahawa orang yang berlainan tinggal di wilayah Uzbekistan moden pada masa yang berlainan. Di antara mereka adalah petani yang tidak aktif dan pastoralis nomad. Itu adalah tradisi dan citarasa mereka pada abad ke-4-7. meletakkan asas untuk masakan Uzbekistan moden.

Kemudian, pada akhir abad ke-10, orang-orang yang berbahasa Turki datang ke negeri mereka, yang, 300 tahun kemudian, bersama-sama dengan orang Uzbekistan, merasakan semua penderitaan penaklukan Mongol..

Pada abad XVI. wilayah Uzbekistan moden sekali lagi menjadi topik perbalahan. Kali ini ia ditaklukkan oleh nomad - suku yang kekal setelah runtuhnya Golden Horde. Bergaul dengan penduduk tempatan, mereka menyelesaikan proses lama pembentukan orang Uzbekistan.

Untuk sementara waktu, dia berasal dari berbagai daerah dan kelas, yang menentukan tradisi budaya dan kulinernya. Lebih-lebih lagi, banyak yang ada di meja Uzbekistan pada masa itu telah dibocorkan hari ini. Selain itu, kita bukan sahaja membincangkan sayur-sayuran, buah-buahan, daging dan produk tenusu, tetapi juga mengenai produk tepung, gula-gula, sup.

Menyimpulkan semua perkara di atas, perlu diperhatikan bahawa sejarah masakan Uzbekistan sangat kaya. Sesekali, gema masa lalu terperangkap di dalamnya, yang tercermin dalam resipi moden hidangan Uzbekistan. Tetapi ini hanya menjadikan masakan Uzbekistan lebih menarik..

Keistimewaan masakan Uzbekistan

Oleh kerana ciri-ciri wilayah dan peristiwa bersejarah, tradisi Asia ditangkap dalam masakan Uzbekistan.

  • Anak domba dianggap sebagai produk Uzbek yang paling popular, walaupun dari semasa ke semasa lebih rendah daripada daging kuda dan daging lembu. Lebih-lebih lagi, bahagian daging dalam setiap hidangan adalah signifikan. Tentukan sendiri: resipi tradisional pilaf mengatakan bahawa anda perlu menggunakan satu bahagian daging untuk satu bahagian nasi..
  • Sup khas disediakan di Uzbekistan. Daripada bijirin tradisional, ia termasuk jagung, kacang hijau (kacang emas), dzhugara (bijirin), beras.
  • Masakan di negara ini sangat kaya dengan roti dan pastri. Semua jenis kek rata dan koloboks (lochira, katlama, bugirsok, patir, urama, dll.), Yang berbeza antara satu sama lain hanya dalam adunan untuk penyediaannya, serta manti, samsa (pai), nishalda (analog halva), novat, holvaitar dan banyak lagi yang lain, selama beberapa dekad tidak meninggalkan anak-anak Uzbek yang tidak peduli.
  • Kekurangan ikan di Uzbekistan juga meninggalkan kesannya pada masakannya. Hampir tidak ada hidangan ikan yang disediakan di sini.
  • Di samping itu, orang asli tidak suka cendawan, terung dan unggas berlemak. Dan jarang makan telur.
  • Mereka juga banyak menggunakan minyak, biji kapas, rempah dan rempah seperti biji jintan, barberry, biji wijen, jintan, dill, kemangi, ketumbar.
  • Mereka juga suka produk susu fermentasi yang dimasak, seperti katyk (minuman yang diperbuat daripada susu rebus), suzma dan kurut (jisim curd)..

Tradisi masakan Uzbekistan

Menurut adat istiadat Islam di Uzbekistan, dari semasa ke semasa, sekatan dikenakan pada pesanan dan waktu makan. Dengan kata lain, orang Uzbekistan berpuasa, misalnya, pada bulan Ramadhan. Mereka juga mempunyai konsep makanan yang dibenarkan dan terlarang. Daging babi milik yang terakhir..

Rasa masakan Uzbekistan adalah kesucian. Makanan disajikan dengan rasa hormat di sini, dan penyediaan banyak hidangan diselimuti legenda yang masih dipercaya oleh orang Uzbekistan. Sumalak adalah contoh yang mencolok..

Sangat menarik bahawa secara tradisional lelaki memasak di keluarga Uzbekistan. Pada akhirnya, ada penjelasan untuk ini - hanya wakil stat yang kuat yang dapat memasak pilaf dalam kuali dengan 100 kg beras..

Masakan Uzbekistan

Hidangan kebangsaan Uzbek adalah warna-warna cerah, rasa oriental dan tradisi kuno yang dibawa dari masa lalu hingga sekarang. Perkara pertama yang dikaitkan dengan masakan Uzbekistan adalah, tentu saja, pilaf wangi, barbeku yang lazat, tortilla emas yang subur dengan panas panas dan gula-gula yang menakjubkan. Banyaknya makanan tempatan tidak mungkin dapat ditolak! Kita dapat mengatakan dengan yakin bahawa tidak ada yang kurang enak di Tashkent, Samarkand atau Bukhara yang cerah daripada bintang di langit! Tradisi masakan yang terdapat dalam masakan Uzbekistan telah berkembang selama berabad-abad. Bukan tanpa pengaruh orang lain yang pernah menakluki tanah Asia Tengah. Gaya hidup nomad dan asimilasi budaya, khususnya dekat dengan Parsi dan Tajik, membantu mempelbagaikan hidangan tradisional.

PENYAKIT UZBEK CUISINE

Walaupun masakan tempatan dibentuk di bawah pengaruh tradisi Asia, ia tetap mempunyai keunikan dan keistimewaannya yang tersendiri. Ia dicirikan oleh penggunaan daging. Domba, daging kuda, daging lembu, ayam - sukar untuk membayangkan meja di Uzbekistan tanpa ini. Makanan di sini sangat sedap dan tinggi kalori. Memasak juga tidak dapat difikirkan tanpa rempah - ketumbar, safron, lada panas, agar-agar, biji jintan, rosemary, dan lain-lain. Banyaknya ramuan dan rempah wangi yang melembapkan makanan dengan aroma yang unik dan halus. Rempah-rempah segera membangkitkan selera makan yang kejam, oleh karena itu, mencium bau makanan istimewa ini, ada keinginan untuk merasakannya. Dan terdapat begitu banyak makanan enak di sini sehingga mata mengalir: makanan ringan, hidangan pertama yang panas, produk daging, pastri aromatik, pencuci mulut. Anda pasti tidak perlu kelaparan! Terdapat beratus-ratus resipi dan nama pelbagai hidangan dalam masakan Uzbekistan. Secara semula jadi, mustahil untuk menyenaraikan semuanya, jadi perlu disoroti yang paling popular di antara mereka..

Makanan ringan Uzbekistan

Masakan tempatan juga mempunyai makanan ringan tertentu. Sosej buatan sendiri yang berair dan hidangan lemak ekor lemak hampir tidak boleh dikaitkan dengan kategori hidangan ringan. Khasyp dianggap sebagai makanan ringan yang paling asli. Sosej rebus buatan sendiri yang terbuat dari daging domba, hati dan bubur nasi, harum, menawan dengan bau rempah-rempah oriental yang menyenangkan - ini adalah kegembiraan surgawi bagi gourmet sejati. Nampaknya hasyp tidak kelihatan sangat menarik, tetapi sebenarnya ia adalah makanan istimewa. Mungkin kehadiran usus dan usus kambing tidak akan menyenangkan semua orang, tetapi setelah mencuba sepotong sosej, anda melupakan semuanya, walaupun tentang nuansa kecil ini.
Dalam senarai sosej Uzbek yang lazat, tempat kedua terhormat adalah hidangan dengan nama tidak bersahaja - kazy. Anda boleh menikmati makanan daging yang luar biasa ini walaupun setiap hari - tidak mungkin ada yang bosan dengannya. Ngomong-ngomong, ia disediakan, cukup aneh, bukan dari daging domba, tetapi dari daging kuda, menggunakan daging dari tulang rusuk bangkai. Sosej dihidangkan sejuk, dipotong menjadi kepingan nipis, bumbu dengan rempah, menghias dengan ramuan dan cincin bawang. Kazy mungkin tidak kelihatan sangat mengagumkan, tetapi rasanya luar biasa. Di samping itu, daging kuda sangat sihat dan mudah diserap oleh badan. Secara umum, ada lebih banyak kelebihan daripada minus, yang sudah bagus!
Bagi pencinta masin, mungkin, tidak ada yang lebih enak daripada kurt Uzbekistan. Sebenarnya, ini adalah hidangan universal: ia akan disertakan dengan bir dan sup, dan dalam perjalanan yang panjang, ia akan membantu menghilangkan dahaga anda dengan kelaparan. Pada hari-hari musim panas yang panas, ia mengekalkan air di dalam badan lebih lama. Apa itu? Secara umum, kurt dikenali oleh orang Asia sejak zaman kuno. Resepnya diciptakan untuk tujuan memelihara produk susu yang diperam, yang mana isteri yang cerdas membekalkan suami mereka ketika mereka pergi dengan kafilah perdagangan yang jauh di luar negeri asalnya. Kurt adalah dadih masin kering yang dibuat dalam bentuk bola kecil. Ia dibuat dari suzma (produk yang tinggal dalam pembuatan keju kotej) dan garam. Untuk meningkatkan rasa, pelbagai rempah ditambahkan ke dalamnya, terutama kemangi dan lada merah. Kurt adalah makanan ringan yang ajaib. Ia mudah dicerna, dari segi kandungan kalori, ia setara dengan hidangan daging, walaupun disimpan lebih lama - dari 7 hingga 8 tahun, cahaya dan memakan sedikit ruang.

Makanan pertama

Hidangan panas dalam masakan apa pun diwakili terutamanya oleh sup. Di Uzbekistan, mereka cukup memuaskan, berkalori tinggi, dan mempunyai tekstur tebal. Mereka disiapkan berdasarkan daging atau kaldu ikan dengan penambahan daging, bijirin, kacang, kacang polong, pelbagai jenis labu dan sejumlah besar ramuan dan rempah..
Terdapat dua jenis sup bergantung kepada kaedah memasak daging. Yang pertama digoreng; kambing pra-goreng digunakan untuknya. Sudah menjadi kebiasaan memotong sayur-sayuran dan bahan-bahan lain menjadi kepingan kecil. Untuk rasa yang lebih kaya, tambahkan paprika, tomato dan banyak perasa. Pilihan kedua (shurpa, naryn) disediakan dari daging mentah, yang dipotong besar dan dibumbui dengan susu segar atau masam.
Salah satu hidangan utama masakan Uzbekistan adalah mastava, atau mastoba. Dari segi komposisi bahan utama dan teknologi memasak, ia menyerupai pilaf, oleh itu dalam kehidupan seharian sering disebut "pilaf cair". Pada dasarnya, mastava adalah sup pengisian yang dibuat dari nasi dan kambing segar dengan penambahan wortel, bawang, lobak, dan tomato. Komponen utamanya adalah banyak rempah, khususnya ketumbar, kemangi, cili hitam dan merah, pasli dan barberry. Sebelum dihidangkan, mastava dibumbui dengan sedikit susu masam dan bawang putih, dihiasi juga dengan ramuan herba..
Hidangan yang mudah dicerna dan memuaskan di kalangan orang Uzbekistan dianggap sebagai katykli khurda - sup yang dimasak dengan sup daging atau sayur. Komponen utama di sini adalah beras dan gandum gandum; di beberapa wilayah di negara ini, adalah kebiasaan menambahkan kacang dan kacang hijau (kacang hijau). Katykli khurda tergolong dalam kategori makanan diet. Tidak seperti sup lain, sedikit susu masam mesti ditambah di sini, yang memberikan rasa ringan, halus dan aroma yang menyenangkan..
Salah satu pilihan untuk katykli adalah chalop - sup susu fermentasi sejuk yang popular di kalangan masyarakat Turki. Dalam masakan Uzbekistan, ia adalah campuran katyk (susu masam), ramuan dan sayur-sayuran yang digiling halus. Ia dimasak terutamanya pada hari-hari musim panas..
Sup susu masam termasuk karakum. Set ramuan dalam hidangan ini sangat minimum. Ia disediakan berdasarkan katyk dan bawang cincang halus. Musim semuanya dengan lada merah dan tambahkan sedikit air rebus. Karakum dihidangkan dalam mangkuk bersama dengan kuih-muih kecil.
Shurpa sangat popular di Timur - sup pengisian yang dibuat dari daging dan sayur-sayuran yang sudah digoreng. Sebagai peraturan, ia dibuat dari domba, kadang-kadang unggas digunakan. Di beberapa kawasan, anda boleh mendapatkan pilihan lain - "ases shurpa", yang berdasarkan kaldu ikan. Ia dicirikan oleh penggunaan sejumlah besar ramuan dan rempah. Ciri tersendiri adalah hakikat bahawa, bersama dengan sayur-sayuran tradisional (wortel, kentang, bawang), epal, plum, aprikot kering dan buah-buahan kering digunakan untuk memasak dalam jumlah yang tidak terhad, yang memberikan sup rasa manis dan aroma buah segar.
Terdapat beberapa jenis sup tradisional dalam masakan Uzbekistan. Daging goreng shurpa, atau kaurma-shurpa, terkenal. Ia disediakan dari tulang rusuk bangkai domba. Banyak sayur-sayuran ditambahkan ke dalam hidangan: wortel dan kentang, bawang cincang dan tomato. Ia disajikan dalam cawan khas, dihiasi dengan daun ketumbar dan lada hitam. Jagung shurpa tidak kurang terkenal.
Di antara kursus pertama, perlu diserlahkan sup pieva - bawang dengan kambing dan tomato. Yerma, kaldu yang terbuat dari gandum, daging dan tomato yang dihancurkan, juga dianggap sebagai hidangan yang popular dan memuaskan. Kerana penambahan capsicum merah, ternyata agak pedas, sehingga sering dicuci dengan susu masam.
Shurpa-gembala, sup berdasarkan kaldu tulang rusuk domba dengan bawang cincang, tomato dan kentang, juga merupakan hidangan biasa. Ia disajikan dengan cara yang tidak biasa: di bahagian bawah pinggan, masukkan sisa bawang segar, parut bersama lada hitam, dan kemudian tuangkan sup. Bawang yang dibumbui dengan sempurna menghilangkan rasa domba dan sayur-sayuran dan memberikan aroma hidangan yang lebih kaya.
Di antara hidangan pertama yang dibuat dengan daging lembu, kiyma-shurpa popular - sup pengisian yang dibuat dari kaldu tulang dengan bebola daging, bawang tumis, wortel dan kentang yang dicincang halus. Semasa menghidangkan, nasi rebus, susu masam atau sedikit krim masam ditambahkan ke dalamnya, ditaburkan dengan ramuan cincang.
Masakan Uzbekistan juga terkenal dengan hidangannya yang enak dan berlemak. Ini termasuk suyuk-osh - sup daging lembu biasa dengan bawang, wortel dan kentang. Ia juga menjadi kebiasaan untuk menambah beberapa mi. Semasa menghidangkan suyuk-osh, mereka mesti dibumbui dengan susu masam.
Naryn boleh dianggap sebagai hidangan universal. Oleh kerana konsistensi tebal dan kandungan kalori tinggi, ia sering dijadikan hidangan utama. Sediakan sup dari daging domba dan daging yang dicincang halus. Mie direbus secara berasingan di dalam air masin. Campurkannya dengan daging pra-goreng, tuangkan semuanya ke dalam sup dan hias dengan ramuan herba.

Pilaf Uzbekistan

Mutiara masakan tempatan adalah pilaf, yang muncul sejak dulu. Buat pertama kalinya, teknologi penyediaannya dikembangkan di Timur dan sejak itu ia menempati tempat yang istimewa dan terhormat dalam masakan Asia. Di Timur, ia digunakan setiap hari: tidak satu pun peristiwa dalam keluarga dapat dilakukan tanpanya! Uzbekistan tidak terkecuali daripada peraturan tersebut.
Terdapat banyak resipi untuk memasak pilaf, tetapi ciri utamanya adalah gabungan dua komponen yang harmoni - bahagian bijirin dan pengisiannya (zirvak). Tidak seperti hidangan lain, beberapa nuansa diambil kira semasa menyiapkannya. Yang pertama adalah bahagian daging dan bijirin, yang menentukan rasa. Di setiap wilayah, kombinasi ini berbeza, yang tercermin dalam ciri rasa. Semasa menyediakan pilaf, perhatian besar juga diberikan kepada biji-bijian, jadi bijirin juga disiapkan menggunakan teknologi khas - ia mesti kuat dan rapuh. Untuk mencapai kesan ini, ia tidak direbus, tetapi direbus dengan api kecil..
Di Timur, terdapat dua pilihan utama untuk memasak pilaf - Iran dan Asia Tengah. Pada mulanya, nasi dan isinya disediakan secara berasingan dan komponen ini hanya digabungkan semasa hidangan - ini adalah bagaimana hidangan disediakan di Turki dan Azerbaijan. Di Uzbekistan, versi Asia Tengah lebih popular - apabila zirvak dan bijirin dimasak bersama dan disajikan sebagai hidangan keseluruhan.
Dalam masakan Uzbekistan, terdapat banyak variasi wilayah dalam penyediaan pilaf, yang berbeza dalam set ramuan dasar dan nisbah antara jumlah daging dan bijirin. Di sini anda boleh mendapatkan pilihan dengan gandum, aprikot segar, kering, bawang putih dan kacang. Juga, buah-buahan sering ditambahkan ke zirvak, khususnya quince, barberry, kismis dan aprikot kering..
Di antara banyak jenis pilaf dalam masakan Uzbekistan, tograma palov sangat popular. Ia dimasak dalam dua peringkat: 1/4 daging, wortel dan bawang rebus dengan nasi, selebihnya isi dimasak dalam periuk lain. Mereka terikat pada waktu berkhidmat. Bawang liar acar dihidangkan secara berasingan..
Pilaf tontarma tidak kurang terkenal, ia berbeza dengan yang tradisional kerana nasi masih digoreng dalam ghee sebelum dimasak sehingga kerak merah terbentuk. Kemudian bahagian bijirin dimasukkan ke dalam periuk besi tuang dan dimasak mengikut resipi biasa, mencampurkannya dengan bawang tumis dan wortel..
Di beberapa wilayah, safaki-palov, atau pilaf yang terpisah dalam gaya Samarkand, popular. Dalam kes ini, zirvak, yang termasuk daging domba, wortel dan bawang yang dipotong menjadi kepingan nipis, direbus secara terpisah dari biji-bijian. Nasi direbus dalam periuk lain. Semasa menghidangkan, pertama-tama menyebarkan bijirin di atas pinggan, tuangkan minyak panas di atas, dan kemudian masukkan pengisian yang menyelerakan.
Terdapat juga pilihan vegetarian dalam masakan Uzbekistan - ini adalah Bukhara pilaf tanpa daging. Untuk penyediaannya, hanya nasi, satu set sayur-sayuran dan buah-buahan, banyak ramuan, herba dan rempah yang digunakan. Biji-bijian dicampurkan dengan wortel dan bawang yang telah ditumis dalam minyak sayuran. Kemudian masukkan beberapa kismis yang telah dicuci, serta akar dan pasli cincang. Gabungan rempah, herba dan buah kering yang kaya memberikan hidangan dengan aroma yang luar biasa.
Ia juga perlu disebut bakhsh, atau pilaf hijau. Kekhususan hidangan ini bukan hanya terletak pada palet warna yang tidak biasa, tetapi juga fakta bahawa untuk itu semua komponen dipotong dengan sangat halus. Hidangannya kelihatan sangat eksotik dan agak tidak biasa, dan rasanya akan dikenang lama.
Salah satu hidangan tradisional Uzbekistan adalah shavlya. Orang menyebutnya hanya "pilaf yang dimasak dengan tidak betul". Sebenarnya, ia terdiri daripada ramuan yang sama dengan pilaf, cuma nisbah produk ini sedikit berbeza. Dalam kes ini, banyak lemak (1/2 dari keseluruhan bahagian), bawang dan sayur-sayuran semestinya ditambahkan, dan daging, sebaliknya, dibakar lebih sedikit. Tomato juga terdapat di sini. Semua ini mempengaruhi ketekalan dan ciri rasa, menjadikan hidangan tidak seperti pilaf tradisional..

Kursus kedua

Dalam masakan Uzbekistan, keutamaan diberikan kepada hidangan domba. Daging lembu, daging kuda dan ayam lebih jarang digunakan. Ciri utama dalam penyediaan hidangan daging adalah bahawa daging, baik untuk yang pertama dan yang kedua, direbus atau digoreng bersama tulang. Masakan Asia tidak dibezakan oleh pelbagai jenis lauk: daging disajikan terutamanya dengan sayur-sayuran, bawang dan herba.
Basma adalah hidangan yang enak, sedap dan beraroma. Ia terdiri daripada daging dan sayur-sayuran yang direbus dalam jus mereka sendiri. Untuk memasak, mereka menggunakan kuali besi tuang besar, di bahagian bawahnya mereka meletakkan sedikit lemak ekor lemak. Seterusnya, domba cincang kasar dan sebilangan besar sayur-sayuran dibentangkan dalam lapisan - bawang, kentang, tomato, wortel, terung dan kubis. Semua mesti dihancurkan dengan garam, rempah, herba dan banyak ramuan segar ditambah. Tuangkan bahan dengan air dan reneh dengan api kecil hingga masak.
Smylama, yang tersebar luas di kawasan pertanian di Asia Tengah, juga terkenal di kalangan orang-orang Turki. Ini adalah pelbagai jenis sayur rebus (kubis, paprika, bawang, terung, wortel dan kentang) dengan penambahan lemak ekor domba dan lemak. Ia dimasak dalam kuali besar. Semua komponen disusun mengikut urutan, diisi dengan air dan direbus dengan api kecil. Selepas memasak, makanan dicampur dengan teliti dan disajikan di atas pinggan besar..
Dolma juga merupakan ciri masakan nasional dari semua negara dan masyarakat yang pernah mengalami pengaruh Turki, dalam versi Uzbekia disebut tokosh. Untuk tahap tertentu, ini adalah saudara "timur" gulungan kubis Rusia. Dolma adalah daging cincang yang dibungkus dengan daun anggur muda. Biasanya kambing dan nasi digunakan untuknya. Jus lemon, kacang-kacangan, minyak zaitun, dan bawang sering ditambahkan untuk rasa yang lebih kaya. Dolma di Uzbekistan dibuat dari daging lembu dan nasi bulat. Hijau mesti ditambahkan ke dalam pengisian, terutama ketumbar, beberapa tangkai pudina dan bawang. Hidangkan panas dengan krim masam dan herba cincang halus.
Kursus kedua merangkumi kovurdak - panggang daging dan jeroan biasa dengan penambahan sayur-sayuran dan herba. Untuk lebih banyak kekayaan, kentang, ayam dan sedikit labu ditambahkan ke dalamnya. Untuk mencipta rangkaian rasa yang lebih kaya, kovurdak dibumbui dengan pelbagai rempah dan rempah, yang digabungkan dengan sempurna dengan bahan utama.
Analog kovurdak ialah behili zharkop, atau panggang dengan quince. Cukup sederhana, untuk memasak mereka mengambil daging domba muda, bawang dan sedikit quince. Bahan-bahan cincang direbus dengan api kecil Hidangkan dengan herba cincang halus atau sedikit tangkai daun ketumbar.
Uzbek, seperti masakan Asia lain, sukar dibayangkan tanpa barbeku (kabob). Tidak ada satupun gourmet yang tahan lembut, daging aromatik yang digoreng pada arang. Di Uzbekistan, terdapat banyak pilihan untuk penyediaannya. Di sini anda dapat menjumpai kabob yang terbuat dari domba segar, daging lembu, ayam dan juga hati (gigar kabob).
Dalam versi klasik, makanan dimasak di atas bara saxaul - yang disebut "pokok gurun". Dagingnya diperap. Untuk pengasam, ambil cuka, jus lemon, rempah dan bawang. Sekiranya daging terlalu keras, maka pada mulanya disapu dengan mustard, dan setelah setengah jam dicelupkan ke dalam pengasam. Untuk menjadikan kebab shish berair ketika menggoreng daging, lemak ekor lemak ditambahkan ke dalamnya. Hidangan dihidangkan bersama kuih panas aromatik dan bawang acar. Dan selepas makan tengah hari yang enak, para tetamu ditawarkan secawan teh hijau yang kuat.
Di antara hidangan daging, seseorang juga dapat membezakan thum-dulma, atau zrazy di Uzbekistan - makanan yang sangat berlemak, tetapi pada masa yang sama cukup enak. Ia dibuat dari daging lembu dan kelihatan seperti kek daging sederhana dengan telur rebus yang dibungkus di dalamnya. Thum-dulma dilapisi tepung roti dan digoreng. Ia disajikan dengan lauk kentang goreng dan tomato segar. Secara berasingan, sos panas lada merah dan tomato bergantung kepada zrazam.

Produk doh

Dalam masakan Asia Tengah, hidangan sering disediakan dari adunan tanpa ragi rebus. Salah satunya ialah chuchvara, atau varak chuchvara, versi ladu tradisional Uzbekistan. Mereka disediakan dari daging lembu cincang. Doh untuk mereka dipotong menjadi kotak kecil, di tengahnya diletakkan sedikit campuran daging, kemudian digulung dalam bentuk sampul surat. Chuchvara selalu disajikan dengan sup tomato. Sebagai perasa, gunakan cuka meja atau sos panas paprika, paprika dan tomato. Semasa menghidang, dituangkan dengan susu masam dan ditaburkan dengan ramuan cincang halus.
Kebanggaan masakan Uzbekistan dianggap manti - hidangan tradisional orang-orang di Asia Tengah, yang terdiri daripada daging cincang halus yang dibungkus dengan doh tidak beragi yang digulung tipis. Dalam bentuknya, mereka menyerupai ladu besar, mereka dikukus dalam "mantyshnitsa" - alat yang terbuat dari tong tong wap, berbaris dalam beberapa tingkat. Bagi mereka, daging cincang digunakan, terutama dari daging domba. Untuk menjadikannya lebih berair, sedikit daging unggas dan lemak ekor lemak ditambahkan ke dalamnya. Terdapat juga versi pengisian vegetarian - dari kentang atau labu. Doh untuk makanan mestilah segar, tidak ragi dan sangat nipis (tebal 1-2 mm). Kek siap berbentuk bujur atau persegi. Mereka dihidangkan ke meja bersama dengan sup daging. Susu masam dan herba digunakan sebagai perasa tambahan..
Permata lain dalam masakan Uzbekistan adalah lagman. Ia boleh dijadikan kursus pertama atau kedua. Dengan jumlah kaldu yang cukup banyak, ia menyerupai sup, tetapi setelah anda mengubah sedikit teknologi memasak, ia segera berubah menjadi mie dengan kuah aromatik pada infus daging dan pengisian yang kompleks. Hidangan ini sangat diminati di kalangan orang Uighur, Cina dan Uzbekistan. Untuk penyediaannya, sebilangan besar sayur-sayuran digunakan (tomato, kentang, terung, paprika, bawang, wortel, kacang dan lobak), domba dan mi yang terbuat dari adunan tidak beragi. Hidangannya dilengkapi dengan banyak rempah, terutama bawang putih, lada pahit, pelbagai rempah dan ramuan. Ia dihidangkan panas, dalam mangkuk dalam atau keseimbangan.
Di antara produk tepung, samsa sangat popular - pai biasa dengan isi daging, mempunyai bentuk segitiga, bujur atau persegi. Domba atau daging lembu digunakan sebagai pengisi, ayam, dan sayur-sayuran - labu, lentil, kentang dan kacang polong. Doh pai mestilah hambar. Mereka dibakar di dalam ketuhar atau tandoor (ketuhar tanah liat khas), disajikan dengan acar bawang dan cuka meja.
Yang popular di kalangan orang Uzbekistan adalah pai dengan hati atau domba, yang disebut gumma - mereka digoreng dalam minyak biji kapas. Terdapat hidangan doh yang dimasak secara eksklusif untuk stim, termasuk khanum - kue rata kecil yang diisi dengan daging cincang dan kentang tumbuk dan labu. Sorotan utama hidangan ini adalah doh yang paling nipis, yang di tangan mahir suri rumah Uzbekistan berubah menjadi bunga mawar anggun, gulungan sederhana atau "sampul surat" renda asli dengan pengisian yang paling halus, harum dan berair. Seorang tetamu yang tidak berpengalaman mungkin berpendapat bahawa khanum sama dengan manti, tetapi seperti kata pepatah, "timur adalah perkara yang halus", oleh itu, walaupun hidangan ini serupa, mereka tidak boleh keliru. Lebih baik mencuba yang pertama dan yang kedua - malah gourmet yang paling teliti akan mendapat keseronokan berganda..

Gula-gula Uzbekistan

Tanpa gula-gula, kehidupan mana-mana orang nampaknya tidak begitu bahagia. Orang Uzbek mungkin setuju dengan pernyataan ini, kerana di dapur mereka terdapat banyak resipi unik untuk menyediakan makanan yang berbeza. Hidangan istimewa Oriental popular di banyak negara. Ini sebahagian besarnya disebabkan oleh fakta bahawa ia dibuat secara eksklusif dari produk semula jadi, tanpa pewarna dan bahan pengawet..
Sekiranya anda mempercayai legenda, maka lebih awal resipi gula-gula Uzbekistan disimpan dengan penuh keyakinan: hanya penguasa dan rombongannya yang dapat menikmati makanan yang berbeza. Berabad-abad telah berlalu, pandangan telah berubah, sekarang semua orang dapat mencuba hidangan yang benar-benar ilahi ini, yang utama adalah keinginan!
Menurut etika tempatan, tetamu semestinya dijamu dengan teh panas, dan banyak makanan yang disajikan dengannya. Kek manis wangi, gula-gula buatan sendiri, karamel emas, kacang-kacangan, buah-buahan kering, nishalda putih salji dan halva yang sangat lazat - ini adalah senarai minimum apa yang dapat dilihat di meja Uzbekistan.
Senarai makanan tempatan terdiri daripada beberapa lusin nama, tetapi di antara banyak gula-gula, yang paling terkenal oleh banyak orang disebut halva, atau dalam versi Uzbekistan - halvaitai. Ini adalah makanan primental yang sangat lazat, yang pasti disukai oleh semua orang. Terdapat kira-kira seratus resipi halva, tetapi sering dibuat dari tepung gandum, biji wijen dan walnut. Di beberapa kawasan, adalah kebiasaan menambahkan kacang almond dan pistachio. Baginya, sirap gula disediakan secara berasingan, yang dicampurkan dengan tepung goreng, kacang dan bahan-bahan lain ditambahkan ke dalamnya. Hidangannya ternyata sangat manis dan mempunyai rasa yang luar biasa..
Di Uzbekistan, adalah kebiasaan menghidangkan gula kristal berperisa atau navat untuk teh. Ia disediakan berdasarkan jus anggur pekat. Banyak rempah ditambah untuk rasa yang lebih kaya. Navat bukan sahaja enak, tetapi juga menyihatkan. Gula itu sendiri digunakan sebagai ubat pelepah untuk batuk yang sejuk dan sakit di kerongkong, dan teh dengannya mempunyai kesan pemanasan yang sangat baik, memberi seseorang tenaga dan semangat, membantu mengembalikan kekuatan dengan cepat setelah selesema.
Sekiranya gula-gula dibawa ke meja dalam bentuk bantal putih yang ditaburkan dengan teliti dengan tepung, maka ini tidak lebih dari gula-gula parvarda - Uzbekistan nasional. Proses penyediaan mereka agak sukar. Untuk menjadikannya enak, perkara utama adalah memasak karamel dengan betul, kerana ini adalah komponen utamanya. Herba wangi juga merupakan komponen yang tidak dapat dipisahkan, memberikan rasa halus dan khasiat perubatan..
Rasa manis, harum, renyah dan meleleh di mulut, kuih manis yang diperbuat daripada benang tepung terbaik tentu saja pashmak disajikan di Uzbekistan dengan teh panas. Kelezatannya tidak tertakluk kepada penyimpanan jangka panjang, jadi ia mesti dimakan segar. Ini adalah satu-satunya cara untuk merasakan rasa dan struktur kek yang indah ini..
Di antara gula-gula Uzbekistan, perlu diserlahkan nishalda - menurut tradisi, ia disediakan pada bulan Mac, untuk percutian Navruz. Rasanya sangat lembut, putih telur kocok bersama gula dan rebusan akar licorice. Dalam penampilan dan konsistensi ia menyerupai krim masam tebal. Yang sangat popular di kalangan orang Uzbek adalah kayu berus (kepingan kecil adonan tidak beragi yang digoreng dengan teliti dalam minyak, ditaburkan dengan gula tepung) dan chak-chak (kue manis dalam bentuk bola atau tongkat persegi yang disajikan dengan sirap madu).
Menu masakan Uzbekistan tidak dapat dibayangkan tanpa kacang lezat yang dibungkus dengan gula manis, dan kozinaks, yang terbuat dari biji wijen atau bunga matahari, diikat dengan air kapur dalam bentuk batu bata kecil. Di tangan pengembang gula tempatan yang mahir, kue aromatik dilahirkan - kush-tili, kek keju zangza yang elegan, manis, karamel yang lazat dan banyak lagi barangan lain. Quince yang diisi dengan kenari dan badam (behi-dulma) adalah yang terbaik dalam semua impian.!

Secara umum, apa lagi yang boleh saya katakan ?! Masakan Uzbek kaya dan asli dengan caranya sendiri. Mungkin hidangan ini pedesaan dan kelihatan seperti rumah, tetapi yang utama, mungkin, bukan pembungkus yang indah, tetapi apa yang ada di dalamnya. Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, di tangan yang mahir, dan jika anda juga menaruh sepenuh jiwa ke dalam perniagaan kegemaran anda, hidangan yang paling sederhana pun boleh dijadikan karya masakan sebenar!

Masakan Uzbekistan

Masakan Uzbekistan

KANDUNGAN

1. SEJARAH CUISINE UZBEK

2. CIRI-CIRI CUISINE UZBEK

2. 2 "Meja manis" dan minum teh oriental

3. KEPUASAN DAN HOSPITALITI UZBEK

3.1 Jamuan tradisional

3.2 Jamuan perayaan

4. resipi untuk penyakit UZBEK TRADISIONAL

SENARAI LITERATUR YANG DIGUNAKAN

di lembah dan lembah yang subur, orang mengusahakan bijirin dan ternakan peliharaan. Akibatnya, banyak makanan telah memungkinkan orang Uzbekistan untuk menyampaikan tradisi keramahan yang unik, yang pada gilirannya telah memperkaya masakan mereka..

pir, epal, quince, kesemek, ceri, delima, lemon dan buah ara. Sayuran sama banyaknya, termasuk beberapa jenis lobak hijau, wortel kuning, keluarga labu yang kurang terkenal, selain terung, lada, lobak, timun, dan tomato berair yang biasa..

Makanan musim sejuk secara tradisional terdiri daripada buah-buahan kering (buah kering) dan sayur-sayuran dan makanan dalam tin. Mie dan hidangan seperti pasta juga merupakan makanan biasa pada musim yang lebih sejuk..

Pada dasarnya, daging domba adalah sumber protein pilihan dalam masakan Uzbekistan. Domba berharga bukan sahaja untuk ekor daging dan lemaknya (sumber lemak untuk memasak), tetapi juga untuk bulu mereka. Daging lembu dan kuda juga dimakan dalam jumlah yang banyak. Daging unta dan kambing kurang biasa.

Hidangan Uzbekistan tidak terlalu pedas rasanya, walaupun tentu saja pedas. Sebilangan rempah yang digunakan dalam penyediaannya adalah jintan hitam, lada merah dan hitam, barberry, ketumbar dan biji bijan. Herba yang paling popular adalah pasli (ketumbar segar), dill, saderi dan rayhon (kemangi). Perasa lain termasuk cuka wain, ditambahkan secara berasingan ke salad dan perap dan produk susu yang ditapai. Banyak jenis roti, manis dan tidak beragi, adalah makanan ruji bagi sebahagian besar penduduk. Roti rata, atau bukan (roti rata), biasanya dipanggang di dalam oven tanah liat (tandoors), dan disajikan dengan teh, belum lagi setiap hidangan. Beberapa jenis tortilla disediakan dengan bawang atau daging yang dibakar dalam adunan, yang lain ditaburkan dengan bijan atau biji kalonji..

Asia Tengah terkenal dengan produk susu fermentasinya yang pelbagai dan halus. Yang paling terkenal adalah katyk atau yogurt yang terbuat dari susu masam, dan susu pekat suzma, mirip dengan keju kotej. Biasanya disajikan secara berasingan, dalam salad atau ditambah ke sup dan hidangan utama, yang memberikan rasa unik dan lazat..

Plov (versi pilav "Uzbekistan) adalah hidangan utama masakan Uzbekistan. Ia terdiri terutamanya dari daging panggang, bawang, wortel dan beras; dengan penambahan kismis, barberry, kacang nohat dan (atau) buah-buahan. Lelaki Uzbekistan berbangga dengan kemampuan mereka untuk memasak pilaf yang paling unik dan mewah. Oshpaz, atau koki, sering memasak pilaf di atas api terbuka, di dalam kuali yang terpisah. Pada hari cuti atau acara khas seperti perkahwinan, lebih daripada 1000 orang berpeluang mencuba pilaf. Sudah tentu, memerlukan latihan selama bertahun-tahun untuk memasak hidangan ini dengan sempurna, kadang-kadang mengandungi hingga 100 kilogram beras..

teh. Teh hijau mendahului dan merupakan minuman keramahan. Teh hitam lebih disukai di Tashkent. Kedua-dua jenis teh kadang-kadang disajikan dengan susu, lebih kerap dengan gula. Ritual minum teh dalam masakan Uzbekistan juga merangkumi penggunaan hidangan seperti samsa, roti rata, halva dan semua jenis produk goreng dan panggang.

Choikhona (rumah teh) adalah bahagian penting dari tradisi masyarakat Uzbekistan. Sentiasa berada di lokasi yang teduh, lebih baik di dekat sungai yang sejuk, choyhona adalah tempat pertemuan untuk interaksi sosial, persekutuan dan persaudaraan. Lelaki Uzbekistan berkumpul di sekitar meja rendah di atas tapchans (tempat tidur khas dengan pagar), dihiasi dengan permaidani kuno, menikmati pilaf, barbeku dan mangkuk teh hijau yang tidak berkesudahan.

1. SEJARAH CUISINE UZBEK

di mana seseorang dapat menilai keseluruhan masakan Asia Tengah.

Dari akhir abad X. Asia Tengah diserang oleh pelbagai bangsa yang berbahasa Turki, yang selama beberapa abad secara beransur-ansur meresap ke dalam lingkungan penduduk tempatan berbahasa Iran. Menjelang abad XII. Penduduk berbahasa Turki di Mesopotamia Amu Darya dan Syr Darya membentuk dasar kewarganegaraan Uzbekistan. Bersama dengan Uzbekistan, ia berlaku pada abad XIII. Penaklukan Mongol, yang sejak sekian lama mengganggu perkembangan masyarakat Asia Tengah.

Pada awal abad ke-16. Asia Tengah ditakluki oleh suku nomad yang masih kekal setelah runtuhnya Golden Horde dan berasal dari utara, dari stepa Kipchak (khan Kazakhstan). Mereka bercampur dengan penduduk tempatan, terutama yang berbahasa Turki, dan menjadi lapisan etnik terakhir dalam pembentukan orang Uzbekistan. Setelah menetap di Mesopotamia, bekas pengembara mulai secara beransur-ansur menggunakan cara pertanian ekonomi Uzbekistan dan penduduk tempatan lainnya, budaya mereka dan pada masa yang sama menggunakan pengaruh mereka. Jadi, sejak abad XVI. di Asia Tengah, Bukhara dan Khiva Khanates terbentuk, yang wujud hingga tahun 1920 (dari akhir abad ke-18 hingga akhir abad ke-19, ada juga yang ketiga - Kokand Khanate). Negeri-negeri ini tidak bersifat nasional. Uzbek memasuki beberapa bahagian dan di Bukhara, dan di Khiva, dan di Kokand. Batasan etnik antara orang-orang ini, selain dari bahasa yang berlainan, tidak ditentukan dengan jelas dalam kehidupan seharian dan kehidupan rohani. Kepentingan yang jauh lebih besar diperolehi oleh halangan sosial, yang secara terpisah memisahkan di negara-negara feudal ini kehidupan dan budaya penduduk kota dan petani, pedagang, pengrajin, elit bai feudal, mullah, mufti, kadis dan ishans dari massa dekhanate yang bekerja. Oleh itu, masakan penduduk khanat ini tidak berkembang sama sekali mengikut ciri kebangsaan, melainkan sesuai dengan kelas sosial.

Meja petani didominasi oleh produk tepung, kue rata, susu masam, beberapa sayur-sayuran, kekacang, sementara strata yang baik banyak memakan hidangan daging, unggas, banyak buah-buahan dan gula-gula. Tetapi pada masa yang sama, prinsip-prinsip pemprosesan kuliner, yang dikembangkan selama berabad-abad dalam proses interaksi yang erat dari berbagai bangsa di Asia Tengah, ternyata menjadi milik bersama dan sama di semua estet dan kebangsaan yang tinggal di wilayah Uzbekistan sekarang..

Uzbekistan tidak pernah kaya dengan ikan, dan import ikan di sini tidak membenarkannya - ia tidak divaksin di kalangan penduduk. Penduduk asli tidak mengenali cendawan, terung, penggunaan telur adalah terhad di sini.

Roti diganti dengan kue rata yang dipanggang secara berganda (oven). Tandoor berbentuk loceng dilapisi dengan batu bata. Api dibuat di dalam, dan setelah dinding dipanaskan, mereka mulai memanggang kek dan pai. Karya roti panggang Uzbekistan adalah karya virtuoso - mahir dalam bidang kerjanya.

Sup menempati tempat yang agak ketara dalam masakan Uzbekistan. Secara konsisten, mereka lebih padat daripada sup Eropah biasa, dan selalunya lebih mirip gruel. Sup ini berlemak, kaya, kerana mengandung ekor lemak atau ghee, walaupun tidak ada daging. Khususnya adalah penggunaan bijirin tempatan dalam sup - tumbuk (kacang Asia Tengah kecil), dzhugara (sorgum), serta beras, jagung, dll. Dari sayur-sayuran, wortel, lobak, labu mesti ditambahkan ke sup. Bagi bawang, penyediaannya dalam sup lebih daripada masakan Eropah. Ciri lain dari masakan Uzbekistan adalah penggunaan katyk dan suzma untuk membuat sup susu fermentasi, yang memberi mereka rasa masam yang sangat istimewa, meningkatkan kandungan kalori dan pencernaan mereka. Kursus pertama biasanya disajikan dalam mangkuk (kasakh). Sup yang paling biasa adalah shurpa, mastava, atala, ugra, piyeva dan sup susu fermentasi (katykli).

Sayur-sayuran dalam masakan Uzbek praktikal tidak digunakan sebagai hidangan bebas. Mereka sama ada pergi ke sup, atau bertindak sebagai pembuka selera untuk hidangan daging dan pilaf, dan dalam hal ini mereka dimakan mentah. Tetapi selalunya sayur-sayuran berfungsi sebagai produk separuh siap untuk hidangan bijirin, tepung atau daging: zirvak untuk pilaf atau shawla, mengisi saliye, waja untuk lagman atau shima. Dalam kes ini, sayur-sayuran digoreng dalam jumlah besar lemak..
Peningkatan penggunaan rempah, misalnya, lada merah, kemangi, kunyit, dill, ketumbar, pudina, tarragon, adalah ciri khas masakan Uzbekistan. Barberry dan buzhgun adalah rempah yang popular. Bawang putih agak jarang digunakan.

Masakan wap sangat biasa dilakukan dalam masakan Uzbekistan. Untuk tujuan ini, kapal berlapis tembaga atau aluminium dengan kisi digunakan..
khorazm palov, safaki palov, dll. Ada pilaf, komposisi yang bergantung pada tujuannya (sederhana, perkahwinan, perayaan, musim panas, musim sejuk). Sejumlah pilaf dibezakan oleh fakta bahawa mereka mengandungi pelbagai daging, kerana mereka sering menggunakan kazy (sosis kuda), postdumba (lemak ekor), puyuh, burung, ayam dan bukannya domba. Nasi tidak selalu menjadi bahagian pilaf. Kadang-kadang ia hanya sebahagian dari pilaf, dan kadang-kadang diganti sepenuhnya oleh gandum, kacang polong atau tumbuk. Tetapi bagi kebanyakan pilaf, set produk klasik diawetkan: domba, nasi, wortel, bawang, kismis atau aprikot dan rempah.

Orang Uzbekistan suka jurgat - produk seperti yogurt dan chakka - dibuang susu masam. Kurut disediakan dari serbuk susu chakka - masam. Menambah tepung, garam, dan kadang-kadang lada ke chakka, bola kecil seberat 40-80 g terbentuk dari jisim yang dihasilkan, yang kemudian dikeringkan di bawah sinar matahari.

cincang cincang), mastava (sup beras), dll..

Meja manis sangat spesifik dan bervariasi dalam masakan Uzbekistan, yang tidak semestinya makanan penutup. Gula-gula, minuman dan buah-buahan, yang di atas meja Eropah melengkapkan makanan apa pun, dimakan di Timur dua kali, atau tiga kali - mereka disajikan sebelum, sesudah, dan semasa makan. Aprikot, anggur, ceri, plum, tembikai, walnut, pistachio, badam manis, biji aprikot, gula-gula seperti halva (halvoitar), gula-gula berasaskan kacang dan kismis dan lain-lain disajikan di meja..

Keanehan masakan mana-mana bangsa sangat dipengaruhi oleh keadaan semula jadi. Bahan mentah makanan yang dimiliki oleh orang-orang Asia Tengah, tentu saja, sangat menentukan keaslian masakan mereka, pemilihan kombinasi makanan, tetapi dengan sendirinya tidak dapat membawa kepada kebetulan prinsip dan kaedah memasak, dengan penggunaan peralatan dapur yang sama..

Terdapat lebih dari seribu hidangan kebangsaan dalam masakan Uzbekistan. Terdapat kira-kira 500 cara memasak pilaf Uzbekistan, dan di setiap wilayah disediakan dengan cara tersendiri. Kandungan kalori dan kemurnian ekologi produk makanan tempatan adalah unik. Masakan Uzbek tidak dapat digambarkan dengan kata-kata, mesti dicuba. Buah-buahan dan sayur-sayuran yang lazat ditanam di bawah sinar matahari oriental yang lembut juga merupakan komponen masakan Uzbekistan.

unggas lain (ayam, ayam belanda), sementara burung buruan (burung, burung puyuh, puyuh) sering digunakan untuk menambah.

Bagi orang-orang ini, peningkatan penggunaan biji-bijian tempatan (gandum, dzhugara, beras) dan kekacang (kacang buncis, kacang hijau), beberapa sayuran (lobak, labu, lobak, wortel), pelbagai buah dan kacang (aprikot, anggur, ceri, plum, tembikai, pistachio, walnut). Pada masa yang sama, hampir tidak ada hidangan ikan, penggunaan telur adalah terhad.

Yang biasa adalah penggunaan dalam pelbagai hidangan, terutama pada susu masam (katyka) dan produk yang dibuat daripadanya (suzma, kurta), pendekatan yang sama untuk penggunaan lemak (kombinasi sayuran dan haiwan), peningkatan penggunaan rempah, terutama bawang, lada merah, azhgon (jintan), kemangi, kunyit, dill, ketumbar, pudina (lebih jarang bawang putih digunakan). Rempah yang popular termasuk barberry dan buzhgun..

di bawah sinar matahari, mengeringkan di tempat teduh, menggabungkan sayur-sayuran dan buah-buahan cincang (contohnya, menyediakan salad), dan lain-lain. Proses kedua adalah memasak hidangan menggunakan api, iaitu, rawatan haba, terdiri daripada enam kaedah utama dan banyak teknik.

I. Goreng - kovurish

a) Goreng terbuka - ochik kovurish. Produknya dililit pada tusuk sate dan tusuk sate atau diletakkan pada jaring logam yang dipasang pada tripod dan digoreng di atas arang bakar; b) Goreng dengan kurang lemak - jazlash; c) Goreng dalam jumlah besar lemak, iaitu, goreng - kup egda kovurish.

II. Memasak - kainatish.

a) Mendidih di dalam air. Kaedah ini digunakan untuk merebus mee, ladu, daging dan sayur-sayuran untuk sup tanpa menggoreng; b) Mendidih dalam susu. Prosesnya pada dasarnya sama dengan mendidih di dalam air, dengan perbezaan bahawa bijirin yang lebih keras dan sayur-sayuran yang lebih keras terlebih dahulu direbus di dalam air sehingga separuh selesai, kemudian dicelupkan ke dalam susu mendidih dan dimasak hingga lembut..

III. Mengukus - buglash.

Untuk tujuan ini, gunakan wap wap khas - cascan, yang terdiri daripada dua petak (atas dan bawah). Inilah cara memasak manti, hunon, sayur-sayuran dan kebab wap.

IV. Stewing - dimlash.

V. Pembakar - tandirda pishirish. a) Memanggang dalam tandoor mendatar. Tandoor adalah ketuhar khas di mana kue rata dan pai panggang dibakar - samsa, kadang-kadang daging, ikan, hati, dipotong menjadi kepingan rata; b) Memanggang dalam tandoor menegak - Er tandirda pishirish; c) Pembakar di dalam ketuhar - ketuhar pishirish. Pembakar roti dan produk lain di dalam pembakar kayu, ketuhar elektrik dan gas adalah sama seperti di dapur lain.

Vi. Kaedah memasak gabungan-kompleks - kombinasi murakkab atau usulda pishirish.

Untuk kaedah memasak ini, anda memerlukan periuk (besi tuang atau aluminium) dengan bahagian bawah bulat. Dengan cara ini, penyediaan pilaf dan hidangan goreng yang lain dimulakan, oleh itu, pemanasan lemak yang berlebihan adalah tahap pertama kaedah gabungan kompleks rawatan haba. Ini diikuti dengan proses menggoreng produk (bawang, daging dan wortel). Memasak zirvak, iaitu kuah pilaf, adalah tahap ketiga teknologi gabungan yang kompleks. Langkah keempat dalam kaedah memasak ini adalah nasi. Apabila semua kelembapan telah menguap dan beras membengkak dan menjadi lembut, tetapi mengalir bebas, pilaf ditutup untuk pembengkakan. Ini adalah yang terakhir - tahap kelima kaedah gabungan kompleks.

untuk masakan Asia dan Eropah. Itulah sebabnya masakan Uzbekistan, walaupun memiliki menu yang sangat kaya, dengan cepat mengasimilasikan dan mengasimilasi banyak makanan dan hidangan orang-orang yang tinggal di negara-negara jiran. Untuk masa yang lama terdapat hidangan Rusia, Ukraine, Kaukasia, Kazakh, Tatar, Tajik dan makanan istimewa dari orang-orang jiran yang lain. Ini, misalnya, hidangan seperti panggang, lyulya-kebab, bugirsak, kayu sikat, ladu, hunon, manty, lagman, dan sebagainya. Sebaliknya, hidangan Uzbekistan primordial seperti banyak jenis pilaf, dimlyama, buglama, shurpa, mastava dan lain-lain, telah menghiasi meja orang-orang dari banyak negara di dunia.

Akhirnya, masakan Uzbekistan dicirikan oleh prinsip khas menyajikan hidangan ke meja, pesanan khas mereka, sup penebalan yang kuat, konsistensi separa cair kursus kedua dan gabungan bijirin, kekacang dan sayur-sayuran dengan daging dan adunan.

kacang hijau tempatan Di setiap kota besar Uzbekistan atau Tajikistan - Khiva, Bukhara, Samarkand, Khojent, Dushanbe dan lain-lain - mereka telah lama menyiapkan pilaf jenis mereka sendiri (hidangan utama negara Uzbekistan) dengan komponen yang sedikit berbeza daripada tetangga mereka, dengan variasi susunan meletakkan makanan.

Walau bagaimanapun, pertama sekali perlu menganalisis dengan lebih terperinci ciri-ciri kumpulan hidangan dalam masakan Asia Tengah seperti sup, daging, sayur-sayuran, tepung dan hidangan manis. Penyediaan hidangan ini sangat spesifik, terutama jika dibandingkan dengan kumpulan hidangan Eropah yang sama..

Selain itu, sup ini berlemak, kaya, kerana mengandungi ekor lemak atau ghee. Tetapi, selain semua perbezaan luaran semata-mata, sup masakan Asia Tengah berbeza dalam komposisi produk dan teknologi memasak. Khususnya adalah penggunaan sup bijirin tempatan - tumbuk (kacang Asia Tengah kecil) dan dzhugara (sorgum) - jagung beras dan kombinasinya. Sayuran, wortel, lobak, labu hampir selalu terdapat dalam sup, dan dalam jumlah yang jauh lebih besar daripada sup Eropah. Kadar penggunaan bawang juga sangat tinggi: tiga hingga lima kali lebih banyak daripada di Eropah. Bagi teknologi sup Asia Tengah, di sini ciri utamanya harus dipertimbangkan, pertama, penyediaan sup "goreng" (pertama, bahagian sulit digoreng, kemudian dituangkan dengan air), dan kedua, penggunaan katyk dan suzma untuk membuat sup susu fermentasi. Kaedah pertama memberikan pengurangan yang ketara pada waktu memasak sup daging, yang kedua memberikan sup rasa masam yang sangat istimewa, meningkatkan kandungan kalori dan mudah dicerna.

Jenis sup Uzbek yang paling biasa adalah shurpa (shurbo), mastava (masto-ba), atala (atola), ugra (ugro), pieva (piyoba) dan sup susu fermentasi (katykli). Beberapa sup hanya khas untuk masakan Uzbekistan - seperti kurtova, shopirma, kakurum, sikhmon. Mereka didasarkan pada penggunaan produk tenusu dan nampaknya muncul bahkan di kalangan nenek moyang nomad Uzbekistan. Hidangan daging berkait rapat dengan sup, kerana kebanyakan sup disediakan dengan daging atau postdumba (lemak ekor).

Ciri umum dalam pemprosesan daging adalah bahawa ia tidak memisahkan daging dari tulang. Dalam sup dan hidangan utama, daging dimasak dan digoreng bersama-sama dengan tulang. Satu-satunya pengecualian adalah kebab, dan bahkan ketika mereka disediakan dari tenderloin. Teknik khusus semasa memproses unggas dan permainan juga merupakan penyingkiran kulit yang wajib dari sebelum atau selepas rawatan panas. Umum bagi kedua-dua masyarakat adalah penghasilan hidangan yang dipelihara daging - kavurdaka dan hasipa (hasiba), yang dimakan sejuk atau digunakan sebagai produk separuh siap dalam sup dan pilaf. Sebilangan besar hidangan daging terdiri daripada satu komponen daging, tanpa lauk, kecuali bawang. Gabungan daging dan adunan rebus juga menjadi ciri khas. Antaranya, yang paling biasa dan terkenal di luar Asia Tengah ialah manti (genus ladu besar) dan lagman, shima, manpar (jenis mi yang dimasak dalam kombinasi dengan daging). Kedua-dua hidangan dan hidangan lain mempunyai variasi yang berbeza di antara orang Uzbekistan..

Beberapa perkataan harus dinyatakan mengenai keunikan penggunaan sayur-sayuran. Hampir tidak ada hidangan sayur-sayuran bebas dalam masakan Uzbekistan. Sayur-sayuran digunakan dalam sup, kadang-kadang mereka bertindak sebagai pembuka selera untuk hidangan daging atau pilaf, dalam hal ini ia dimakan mentah (bawang, rhubarb, lobak), tetapi lebih sering ia berfungsi sebagai sejenis produk separuh siap untuk hidangan bijirin, daging atau tepung: zirvak untuk pilaf atau selendang, mengisi untuk samsa, waja (kaila) untuk lagman atau shima. Dalam kes ini, sayur-sayuran digoreng dalam jumlah besar lemak, kemudian dicampur dengan daging, biji-bijian atau adunan..

Telah disebutkan di atas bahawa dalam masakan Uzbekistan, produk tepung sangat banyak digunakan, baik dari stim, rebus, dan terutama dari adunan panggang dan goreng. Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa itu adalah produk tepung yang merangkumi hampir separuh hidangan masakan Asia Tengah dalam pelbagai jenis, dan sebilangan besar dari mereka, terutamanya banyak jenis kek rata, adalah tepung 100% dan digunakan sebagai ganti roti atau sebagai hidangan bebas dengan katyk. Sebilangan besar produk tepung, biasanya kuih rata (noni, patyrs, lochire, chevati, katlama) dan samsa, dibakar dalam ketuhar khas - tandoor (tanur), ke dinding panas di mana produk tepung yang direndam dalam air terpasang. Keadaan ini sahaja menyukarkan memasak produk tepung Asia Tengah dalam keadaan lain (misalnya, di dalam dapur kompor gas), apabila mustahil untuk mencapai suhu yang diperlukan dan, oleh itu, untuk mendapatkan produk dengan konsistensi dan rasa yang sama seperti tandoor. Tiga kaedah lain untuk membakar produk tepung yang digunakan dalam masakan Uzbekistan juga terdapat di luar Asia Tengah: memanggang dalam cerek - tanpa minyak dan dengan pelinciran minyak; membakar antara dua kuali arang; menggoreng dalam minyak panas.

Meja manis dalam masakan Uzbekistan adalah spesifik, bervariasi dan luas. Cukuplah untuk mengatakan bahawa orang Uzbek, seperti kebanyakan orang di Timur Tengah (Arab, Parsi, Turki), tidak tahu pencuci mulut sebagai hidangan terakhir. Gula-gula, minuman dan buah-buahan di Timur dimakan dua kali dengan makanan, dan kadang-kadang tiga kali - mereka disajikan sebelum dan selepas, dan semasa makan..

tradisi dan kebiasaan di atas meja hingga hari ini, sebelum makan tengah hari, mereka masih meletakkan gula-gula, minuman manis, buah segar, kering dan kering, terutama kismis dan aprikot, tembikai dan tembikai, serta kacang panggang dan asin.

Sama seperti buah-buahan segar, beri, anggur dan tembikai, teh menyertai semua makan malam di Uzbekistan. Mereka memulakan makan tengah hari dengan teh, mereka mencucinya dengan daging berlemak dan produk tepung, dan terutama kursus kedua, mereka menyelesaikan makanan dengan teh, dibasuh dengan gula-gula. Teh hijau (kok-tea) menghilangkan dahaga dengan baik dan meningkatkan nada keseluruhan. Ia disajikan dengan aprikot (tutmans) dan jem dari mulberry (mulberry). Memasak teh adalah seni yang hebat. Ia dituangkan ke dalam bejana khas (tea-jush) atau teko, dituangkan dengan air mendidih dan bakar. Semasa pembuatan bir, pastikan teh tidak terlalu panas. Pemanasan dihentikan apabila daun teh mula bergerak dalam cecair. Sekiranya masa ini terlewat dan air mendidih, maka setelah disajikan, teh akan menjadi merah dan kehilangan rasa dan aromanya. Mereka minum teh dari mangkuk, menuangkan sedikit sehingga tidak menyejuk.

Jenis teh yang berbeza diminum di pelbagai kawasan. Di kebanyakan Uzbekistan, terutama di kawasan luar bandar, di timur dan selatan (Samarkand, Namangan, Andijan, Fergana, Kokand), teh hijau lebih disukai. Di Tashkent dan di utara Uzbekistan, adalah kebiasaan minum teh panjang hitam. Di Karakalpakstan (di barat republik mereka minum hijau dan hitam, tetapi terutama dengan susu. By the way, teh di Asia Tengah dimakan tanpa gula.

Minuman khas lain termasuk sherbet (sharvati) - decoctions buah (atau "brews") dengan gula. Walau bagaimanapun, di Uzbekistan, serbet kurang biasa dibandingkan dengan kawasan lain di Asia Tengah. Adapun gula-gula itu sendiri, mereka boleh dibahagikan kepada enam kumpulan: k yem (sirap buah dan sayur), bekmes (jus buah pekat pekat dan jus berry seperti molase), bulu kapas (pelbagai kombinasi gula anggur kristal dan rebus dengan penambahan pewarna dan rempah ), gula-gula berasaskan kacang dan kismis, dan, akhirnya, pelbagai gula-gula seperti halva dan halva. Sebilangan besar mereka dikenali di luar Asia Tengah sebagai gula-gula oriental yang tidak mempunyai identiti nasional yang jelas. Memang, gula-gula seperti navat dan halva dimasak di seluruh Timur Tengah; "tanah air" mereka adalah pelbagai pusat di Iran dan juga di wilayah republik Asia Tengah. Harus dikatakan bahawa penganut Uzbekistan (kandalatchi) telah lama menjadi antara yang paling terkenal di Timur. Walau bagaimanapun, penyediaan gula-gula terkenal ini sangat spesifik, berdasarkan penggunaan ketuhar dan alat khas, kemahiran yang rumit (contohnya, dengan cepat menghulurkan sirap gula tebal menjadi tali dengan tangan anda) sehingga mustahil atau sangat sukar untuk menghasilkannya semula di rumah. Untuk penyediaan kebanyakan jenis halva sebenar, biji wijen, rebusan akar sabun Turkestan (panicle thistle) dan warna makanan (misalnya, kunyit) diperlukan.

3.1 Jamuan tradisional

Untuk menikmati sepenuhnya perayaan Uzbekistan untuk orang Eropah adalah tugas yang mustahil. Bukan sahaja masakan Uzbekistan berlemak dan memuaskan. Sudah menjadi kebiasaan untuk makan dengan perlahan, panjang dan berselera. Garisan hidangan yang panjang mengejutkan imaginasi mereka yang tidak terbiasa dengan diet. Sehingga sepuluh hidangan untuk makan - keramahan Uzbekistan biasa.

banyak hidangan Uzbekistan memerlukan masa yang lama untuk dimasak, kadang-kadang sepanjang hari. Dan secara umum, pesta yang baik di sebuah syarikat besar, dastarkhan yang sebenarnya (meja Uzbekistan), dapat diatur pada waktu petang, ketika kesibukan hari di belakang.

Di Uzbekistan, sarapan disebut nonushta, yang bermaksud "makan roti." Memang, kek, teh, krim, atau susu rebus disajikan untuk sarapan. Pada siang hari, mereka juga makan makanan ringan - salad, buah-buahan. Tetapi selalu ada banyak makanan, dan dihidangkan secara beransur-ansur, satu hidangan demi satu. Hidangkan sayur-sayuran dan herba. Dari buah, tembikai atau tembikai lebih disukai sebagai permulaan. Setiap makanan Uzbekistan bermula dan diakhiri dengan pesta teh dengan gula-gula. Pada waktu malam, tidak ada yang dapat menjauhkan diri dari makan malam yang enak. Hidangan kegemaran adalah pilaf. Inilah kebanggaan masakan Uzbekistan. Mereka suka mengatakan di sini: Saya belum mencuba pilaf, saya belum dilahirkan. Penyediaannya agak menyusahkan. Biasanya lelaki memasaknya. Tetapi profesional boleh memotong ram dan memasak pilaf dalam kuali besar (volume 600-800 liter) untuk perkahwinan atau perayaan..

Secara keseluruhan, terdapat lebih dari 100 jenis pilaf: pasdumba palov (pilaf dengan ekor lemak), sarymsok palov (dengan bawang putih), kavatak palov (dengan gulungan kubis daun anggur) dan bahkan pilaf dengan quince. Perincian memasak berbeza mengikut wilayah. Walau bagaimanapun, kebanyakan resipi mempunyai set ramuan tradisional: kambing, nasi, wortel, bawang, bawang putih, jintan (jintan hitam) dan kadang-kadang barberry. Anda boleh makan pilaf yang lazat di kedai teh - sejenis kelab lelaki. Pengunjung sendiri memasak di sini dari produk yang mereka bawa. Penjaga chaikhana - pemilik kedai teh - hanya menyajikan teh kepada para tetamu, menjaga pesanan dan memberikan perkakas yang diperlukan untuk memasak. Bagi orang Uzbekistan, rumah teh adalah tempat pemujaan yang dikunjungi oleh nenek moyangnya selama berabad-abad. Lelaki juga menganggap kewajiban mereka untuk mengunjungi kedai teh: mereka mendapat berita terkini di sini, menghabiskan masa lapang.

Pilaf dan banyak hidangan kebangsaan Uzbek lain tidak hanya berlemak, tetapi juga besar. Makanan ditambah dengan nasi, sayur-sayuran atau mi buatan sendiri. Kami, dengan rasa yang dimanjakan oleh diet, dapat menguasai pilaf atau hidangan kegemaran lain - lagman (sup mi dengan daging). Tetapi orang Uzbekistan tidak memilih. Anda akan ditawarkan lagman untuk yang pertama, dan pilaf, shashlik atau manti, yang telah lama menjadi terkenal di luar Uzbekistan, untuk yang kedua. Sebagai tambahan, tetamu yang lapar akan ditawarkan hidangan kebangsaan lain: kazy - sosis daging kuda, chuchvara - kaldu dengan ladu. Pada hari cuti, mereka akan dijamu dengan urdasi postdumba (fat tail roll), hasip sosej buatan sendiri.

Uzbekistan memasak banyak hidangan di tandoor, ketuhar tanah liat khas. Mereka mengatakan bahawa samsa sebenar - pai kecil dengan daging kambing dan lemak ekor lemak - keluar hanya di tandoor. Biasanya roti rata tradisional dibakar di dalamnya. Inilah kebanggaan tuan rumah. Mereka hadir dengan beratus-ratus cara untuk menghias tortilla. Roti sebegini dibawa sebagai hadiah. Terdapat banyak tradisi yang berkaitan dengan roti. Anda tidak boleh meletakkan kek terbalik, jika tidak, anda berisiko kehilangan rasa hormat dari pemiliknya. Meninggalkan rumah untuk waktu yang lama, adalah kebiasaan untuk menggigit sepotong kek, dan ia akan disimpan sehingga orang itu kembali dan memakannya.

berkumpul di tengah, dan protein, melengkung, terletak di sekitar. Sebiji telur gergasi keluar, beratnya hingga dua kilogram.

Terdapat hidangan bermusim. Pada musim bunga, mereka menyediakan salad lobak dengan krim masam, ladu dengan ramuan, pilaf dengan gulungan kubis dari daun anggur. Pada musim panas - sup sejuk yang diperbuat daripada susu masam dan herba, ayran. Pada musim luruh - sup dari puyuh, manti dengan kentang atau labu. Pada musim sejuk - pilaf dengan lemak domba, domba shashlik.

Pelbagai minuman susu yang ditapai, popular sepanjang tahun, bukan sahaja menghilangkan dahaga, tetapi juga menguatkan sistem imun. Ini bukan hanya susu lembu biasa, tetapi juga susu domba, kambing, kuda betina dan unta (koumiss dan chala). Hampir setiap keluarga membuat ayran sendiri - minuman dari susu masam yang dicairkan dengan air. Katyk, yang mengingatkan kefir kami, juga minuman simbolik: di Lembah Fergana, katyk selalu diperlakukan dengan tetamu, menunjukkan bahawa jiwa pemiliknya, seperti rumahnya, terbuka sepenuhnya kepadanya.

Walau bagaimanapun, hidangan yang paling menakjubkan dari meja Uzbekistan yang banyak adalah sumalak. Mencuba di luar Uzbekistan tidak mungkin bernasib baik: proses memasak memakan masa sekurang-kurangnya tiga hingga empat hari. Sumalak dibuat dari biji-bijian gandum yang ditanam khas dengan penambahan minyak biji kapas, tepung dan kenari. Kacang-kacangan direbus tepat di cangkerang, dan setelah dimasak, mereka dibelah dan beberapa biji diletakkan di dalam setiap mangkuk. Secara luaran, sumalak kelihatan seperti jeli coklat muda. Ia tebal seperti madu dan rasanya sedikit manis. Dia sangat membantu. Selama ribuan tahun, ia dibuat sebelum permulaan kerja lapangan untuk memperkuat kekuatan dan menebus kekurangan vitamin pada musim bunga. Terdapat banyak tradisi dan kepercayaan yang berkaitan dengan hidangan ini, yang menurut adat Uzbekistan dianggap suci. Sumalak secara tradisional disiapkan pada malam hari di halaman dengan lagu-lagu dan iringan doira (rebana) di dalam kuali besar oleh beberapa wanita (sumalak tidak bertoleransi dengan tangan lelaki) dan diedarkan pada waktu pagi kepada sesiapa yang menginginkannya. Terdapat kepercayaan: untuk pertama kalinya membawanya ke mulut anda, anda perlu membuat permintaan, dan itu akan menjadi kenyataan.

3.2 Jamuan perayaan

Pertama, mari kita susun ruang. Tidak begitu sukar untuk mengatur dastarkhan sebenar, iaitu meja Uzbekistan. Anda harus duduk di lantai, jadi lebih baik anda duduk di bilik yang luas di mana semua orang akan merasa selesa. Kami akan mengeluarkan perabot ringan atau memindahkannya ke dinding agar para tamu tidak berpeluang duduk dan dengan itu merosakkan persekitaran Asia.
Jika anda mempunyai sesuatu yang serupa, seperti meja kopi, ia akan berlaku. Sekiranya tidak, anda harus meletakkan dastarkhan di lantai. Adalah baik untuk meletakkan tetamu di tilam lembut yang tersebar di karpet, dan meletakkan lebih banyak bantal di belakang. Tetapannya lebih daripada santai. Dan ia akan menjadi lebih baik. Peranti untuk perayaan Uzbekistan, seperti yang anda ketahui, sama sekali tidak diperlukan. Selain dari prasangka tamadun Eropah, kita harus mengakui bahawa makan dengan tangan anda cukup mudah. Sup dan hidangan separa cair diminum terus dari mangkuk, membantu mereka dengan potongan roti pipih. Di Eropah terdapat etika keseluruhan menggunakan alat makan, dan di Asia Tengah - etika 'kek rata' sendiri. Oleh itu, ingat - kek tidak dipotong dengan pisau. Pada awal makan, mereka perlu dipotong-potong dengan tangan anda dan dibentangkan di sekitar setiap tetamu. Roti rata Uzbekistan jarang digunakan sebagai pinggan. Mereka nipis di tengah dan tebal di tepinya, jadi lebih senang meletakkan daging atau pilaf di dalamnya..
masakan, misalnya, manti terkenal dikukus. Oleh itu, di setiap rumah Uzbekistan ada kaskan, yang sebenarnya dapat anda ganti dengan alat pengukus biasa anda. Makanan disajikan ke meja di pinggan mangkuk dan pinggan mangkuk, pinggan, jalinan rata dan dalam; teh - dalam mangkuk dan teko pelbagai saiz.

Di sini semuanya bertentangan. Mula-mula mereka minum teh, di atas meja terdapat gula-gula dan buah-buahan yang boleh dimakan sebelum, semasa dan di akhir makan. Oleh itu, kami segera memaparkan hidangan dengan buah segar, kering atau kering: kismis dan aprikot, tembikai dan tembikai, serta kacang masin goreng sesuai. Jangan lupa tentang minuman, ia juga boleh menjadi manis, beberapa sorbet eksotik baik. Pembakar roti tidak boleh terhad kepada kek rata, tawarkan samsa kepada tetamu anda dengan daging, labu atau ramuan.

Selepas teh dan gula-gula, sayur-sayuran disajikan, kemudian sup - shurpa, mastava, dan akhirnya - manti, lagman, shish kebab atau shgov, dan kadang-kadang semuanya bersama. Sudah tentu, pilaf yang baik akan menjadi pilihan win-win untuk kenduri, tetapi anda boleh mencuba sesuatu yang lain..

Orang Uzbekistan adalah mi yang sangat meluas, ini termasuk dalam resipi banyak hidangan. Sup Suyuk-osh (mi yang dibumbui dengan susu masam dan mentega cair, yang ditambahkan dill kering), shryn dan, tentu saja, lagman sangat popular. Hidangan ini ikonik, begitu popular sehingga kebanyakan keluarga memasaknya untuk makan tengah hari atau makan malam setiap hari ketiga. Nama lagman berasal dari Dungan "lumyan" yang terdistorsi, yang secara harfiah bermaksud "doh yang diregangkan".

Lagman juga bersedia untuk perayaan: perkahwinan, hari nama. Kemahiran memasak pengantin perempuan pada hari keempat selepas perkahwinan diuji dengan memasak lagman.

Minum teh Uzbekistan adalah keseluruhan ritual. Teh diminum terutamanya hijau, di Uzbekistan, kok-tea. Tanpa gula. Dan memasaknya jauh lebih rumit daripada yang biasa kita lakukan. Teh dituangkan ke dalam cerek yang dipanaskan dengan baik, kemudian dituangkan ringan dengan air mendidih dan diletakkan selama dua minit dalam aliran udara panas (misalnya, di dalam oven terbuka), tetapi tidak di atas api, setelah itu cerek dituangkan hingga separuh, ditutup dengan serbet, setelah dua atau tiga minit, dituangkan di atas air mendidih dan tambah hingga 3/4 isi padu, kemudian tahan selama tiga minit lagi dan naikkan hampir ke bahagian atas. Di beberapa kawasan (misalnya, di Tashkent) teh hitam lebih disukai. Kadang-kadang ia diminum dengan lada, madu atau susu..
Menyeduh teh dan menuangkannya kepada para tetamu adalah hak istimewa tuan rumah. Sudah menjadi kebiasaan di kalangan orang Uzbekistan: semakin banyak tetamu yang dihormati, semakin kurang teh di dalam mangkuknya. Anda boleh menjaga tetamu dengan menuangkan teh secara berkala. Mangkuk penuh bermaksud pengabaian: minum lebih cepat dan tinggalkan. Sekiranya anda memutuskan untuk mengikuti tradisi hingga akhir, letakkan cawan terkecil di atas meja, anda juga boleh minum kopi, jika tidak ada mangkuk. Pesta yang begitu menyeronokkan dan luar biasa ini pasti akan menggembirakan semua rakan dan saudara-mara anda, sehingga pada waktu berikutnya tidak ada yang akan menolak untuk datang kepada anda, seperti yang bergurau orang Uzbekistan, "untuk pilaf ukuran tengkorak".

Parti Uzbekistan adalah pilihan win-win. Sudah menjadi kebiasaan bagi Uzbekistan untuk selalu menerima undangan untuk makan tengah hari atau makan malam dan datang tepat pada waktunya. Oleh itu, beritahu tetamu tentang perkara itu, maka tidak akan ada penolakan dan kelewatan. Tuan rumah secara peribadi menunjukkan tempat duduk di meja. Semakin jauh tempat dari pintu masuk, semakin mulia. Sejak kecil, kita sudah terbiasa dengan kenyataan bahawa hidangan disajikan dalam satu dan yang paling lama: pertama, kedua, kompot dan pencuci mulut. Tetapi di Uzbekistan, idea "pemakanan yang betul" sama sekali berbeza..

Lagman adalah hidangan, yang menonjol adalah mi yang disediakan khas yang dibuat dari doh yang ditarik. Sebilangan orang menganggap lagman sebagai sup, yang lain - hidangan kedua, kerana kadang-kadang ternyata agak pekat. Umumnya diterima bahawa ini adalah hidangan Dungan primordial, yang kemudian menyebar ke banyak negara Asia Tengah. Dungans mengaku Islam, tetapi pada masa yang sama memelihara tradisi Cina. Ini adalah tradisi Cina yang menentukan pemotongan bahan untuk lagman, dan ketumpatannya, dan teknologi untuk penyediaannya. Oleh kerana kelaziman dan populariti lagman, banyak variasi penyediaannya telah muncul..

Pertama, uli adunan keras

1200 gram tepung, 50 gram minyak sayuran, satu sudu teh dengan garam - atas dan 0,5 l. air pada suhu bilik.

masukkan colander dan masukkan minyak sayuran supaya mi tidak melekat.

tuangkan sos. Perasa secukupnya. Kami menghias lebih hijau.

Pilaf adalah hidangan yang paling terkenal di Uzbekistan. Ia dianggap biasa dan pada masa yang sama hidangan perayaan. Tidak ada satu majlis perkahwinan, pesta atau ulang tahun tanpa itu. Komponen utama pilaf adalah beras, daging, wortel, bawang, dll..

gandum beras 800 g

bawang 250 g

garam dan rempah secukup rasa.

Nasi yang disusun dan dibasuh direndam selama 1.5-2 jam dalam air masin.

memanggang. Kemudian masukkan lobak merah yang dipotong, campurkan semuanya, tambah air (nisbah air dengan beras 1: 1), garam, rempah dan rebus selama 25-30 minit.

Padi diletakkan dalam lapisan yang rata di seluruh permukaan dandang dan dimasak dalam bekas terbuka sehingga cairan itu benar-benar mendidih. Kumpulkan di tengah dengan slaid, tutup dan rebus hingga lembut dalam masa 30-40 minit.

Pilaf siap dicampurkan dengan lembut. Semasa menghidangkan nasi dan sayur-sayuran, masukkan daging, potong kecil.

Uzbek manti adalah hidangan masakan rumah Uzbekistan yang sangat popular dan meluas. Uzbek manti dikukus, yang penting dalam memastikan nilai penuh hidangan ini. Teknologi ini memastikan, pertama, keselamatan lengkap semua komponen makanan semasa proses memasak, dan kedua, walaupun kandungan kalori tinggi, manti Uzbek yang dikukus menjadi mudah dicerna.

Sediakan doh curam, gulung ke dalam bola, bungkus serbet dan biarkan selama 10-15 minit. Kemudian uli lagi, gulung ke dalam bola lagi dan, menekan ke bawah dengan telapak tangan anda, dengan penumbuk anda, bentuk menjadi kek bulat dan gulung tipis dengan pin rolling panjang ke dalam lapisan, kemudian potong menjadi kotak 10x10 cm. Atau bahagikan adunan menjadi bola dengan kacang dan setiap bola gulung dengan pin penggelek pendek ke dalam jus nipis (2 mm). Masukkan satu sudu besar daging cincang dan sepotong daging dalam setiap juicer atau kotak doh, hiasi manti. Penyediaan daging cincang: pilih pulpa domba berlemak, cincang dengan panggangan besar, atau biasanya daging dipotong kecil-kecil ("sparrow lidah"), dan dalam kedua kes lemak dipotong menjadi kotak atau memotong ukuran badam. Masukkan bawang, cincang menjadi kiub atau cincin, ke daging cincang atau cincang. Musim daging cincang dengan lada hitam, larutan garam, gaul rata.
Gris lapisan wajan wap dengan manticascan dengan lemak (atau minyak sayuran), letakkan produk separuh siap di atasnya sehingga tidak bersentuhan satu sama lain, taburkan dengan air sejuk dan kukus selama 40-45 minit. Semasa menghidangkan manti, masukkan meja tunai untuk 2-4 keping. setiap hidangan, tuangkan kuah atau susu masam. Atau letakkan beberapa hidangan di atas pinggan besar, taburkan dengan lada tanah di atasnya. Hidangkan susu masam, krim masam atau cuka anggur secara berasingan.


Untuk daging cincang: 1 kg. pulpa domba, 10 gr. lemak ekor atau lemak dalaman, 500 gr. bawang, 1 sudu teh lada hitam, 1 sudu teh garam (larutkan dalam 0,5 cawan air).

Tepung gandum - 700 g, telur - 5 keping, susu atau air - 100 ml, garam - 2 g, gula - 30 g, minyak sayuran untuk menggoreng - 1 l, gula tepung - 30.

Doh disediakan pada telur dengan penambahan susu atau air, garam dan gula. Selepas rehat 30-40 minit, gulungkan doh ke lapisan nipis setebal 1-1. 5 mm di atas meja tepung dan potong menjadi reben segiempat panjang 45-50 cm, lebar 5-6 cm.Gulungkan pita dalam serpentin dan goreng. Potong hujung lapisan yang tidak digunakan pada serpentin dalam bentuk trapezium atau segitiga dan goreng dalam bentuk bakar berus. Serpentine dan kayu sikat ke meja, taburkan dengan gula tepung di atasnya.

Kiyoma adalah sejenis jem yang dibuat dari buah-buahan dan beberapa sayur-sayuran (terutamanya wortel dan labu), atau dari gabungan buah-buahan dan sayur-sayuran (misalnya, quince dengan wortel).
Ciri khasnya adalah, untuk air, gula diambil sebanyak gula, dan kadang-kadang lebih banyak berat daripada gula, dan buah-buahan atau sayur-sayuran hanya membentuk seperempat dari ciems. Selalunya, buah-buahan atau sayur-sayuran diambil setengah gula sama dengan gula, sedangkan untuk jem, nisbah gula dan buah biasa adalah 1: 1. Oleh itu, sirap dengan warna dan bau buah mendominasi pada buah buah, walaupun terdapat sedikit buah itu sendiri, seringkali mereka tidak hadir sama sekali, kerana ia sering ditangkap dari buah siap pakai dan digunakan sebagai pengisian pai manis. Inilah sebabnya mengapa kiym kadang-kadang dipanggil jem cecair Tetapi nama ini tidak betul, kerana ketumpatan sirap gula dalam kek setelah dimasak hampir sama dengan jem, dan dalam kuih sayur, di mana sayur-sayuran cincang menjadi lebih besar, bahkan lebih padat daripada jem. Kiem dimasak sekali gus, tanpa gangguan, dan dengan api kecil, terutama untuk buah sayuran. Pastikan anda menambah rempah ke kiem - paling kerap vanillin dan safron atau zest, dan dalam beberapa kes asid sitrik.
Terutama yang spesifik adalah isyarat ambar dan isyarat yang dibuat dari aprikot hijau dan belum masak. Hampir mustahil untuk mencari mereka di luar Uzbekistan..
Petunjuk lain - lobak merah, labu, lemon, ceri, epal - tidak biasa. Kesediaan kiyom, seperti jem, ditentukan oleh keadaan sirap dan buah. Sirap mestilah berkepadatan sederhana dan kuat, tetapi tidak berair. Buah-buahan dan sayur-sayuran dalam kok yang dimasak dengan baik harus diedarkan secara merata di dalam sirap dan telus.

1 kg manas ambar, 250 g wortel, 1 quince, 2 gelas air, safron di hujung pisau. Rebus wortel dan quince, potong kecil, secara berasingan, tuangkan di atasnya dengan sirap ambar dan terus masak sehingga wortel diedarkan secara merata ke dalam sirap. 1-2 minit sebelum siap masukkan safron.

Amber, atau Parsi, manna adalah cairan kekuningan yang muncul pada hari-hari panas pada akhir musim panas (akhir Ogos - awal September) pada batang dan daun duri unta Parsi dan padat pada waktu petang menjadi biji-bijian kecil yang menyerupai biji-bijian. Yantak dikumpulkan dengan memukul batang tebal di bawah alas meja yang sebelumnya disebarkan dengan tongkat, dan manna dituangkan ke atasnya. Kemudian manna dibersihkan dari sampah dan direbus sehingga cair.

1 kg aprikot, 2 kg gula, 8 gelas air, 1 sudu teh vanillin.

Aprikot hijau yang belum masak sepenuhnya, di mana batu itu belum mengeras, tusuk dengan garpu dari semua sisi dan, lipat dalam beg kain kasa, rendam dalam air mendidih selama 5 minit, dan kemudian segera bilas dengan air sejuk dan dicelupkan ke dalam sirup gula; masak hingga lembut, buih buih. Setelah selesai memasak, tambahkan vanillin ke petunjuk panas, kacau dan biarkan sejuk, tutup pinggan dengan selimut linen.

varieti mengikut kesesuaiannya untuk menyeduh teh. Mereka merangkumi mata air, perigi dan air artesia hingga ke tahap terendah. Teh dengan air ini ternyata tidak sedap, tanpa aroma yang sangat ketara. Ini mungkin disebabkan oleh tepu dengan pelbagai garam. Air kelas sederhana adalah air sungai dan air paip. Teh yang diseduh dengan air tersebut mempunyai rasa dan aroma yang memuaskan. Mereka termasuk air gunung hingga ke peringkat tertinggi. Teh yang diseduh dalam air tersebut diperoleh dengan rasa yang sangat baik dan aroma yang jelas, walaupun daun tehnya rendah. Biasanya air paip digunakan. Sebelum mendidih, mesti dipertahankan sekurang-kurangnya satu jam untuk membebaskannya dari klorin. Teknologi pembuatan bir bertujuan untuk mendedahkan aroma dan rasa teh yang asli dan mendapatkan infusi yang kuat dan tebal dari jumlah teh kering yang agak kecil, menjaga suhu asalnya hingga akhir minum. Untuk melakukan ini, anda mesti mematuhi peraturan berikut:

1. Teh harus diseduh setelah air mendidih dengan keras, tetapi tidak boleh dibiarkan mendidih untuk waktu yang lama, teh tidak boleh diseduh dalam air mendidih.

2. Sebelum menyeduh, bilas cerek dengan air mendidih.

4. Simpan cerek yang diisi dalam api selama 3-5 minit atau tuangkan air mendidih di atasnya dan tutup dengan serbet dilipat empat.

5. Segera sebelum minum, tuangkan teh ke dalam mangkuk dan tuangkan kembali ke dalam cerek, ulangi operasi ini tiga kali.

6. Tuangkan teh ke dalam mangkuk dengan hati-hati, miringkan cerat ke sisi mangkuk sehingga tidak terbentuk busa..

Resipi teh Uzbekistan.

- Teh hijau (kok choy).

Di semua wilayah Uzbekistan, kecuali Tashkent, mereka biasanya minum teh hijau. Bancuh, mematuhi peraturan yang ditentukan, satu sendok teh selama setengah liter air, masukkan api selama 5 minit, kemudian hidangkan.

- Teh pesanan khas (rais choy).

Teh hijau dituangkan ke dalam teko yang dihangatkan dengan air mendidih pada kadar tiga sudu teh per liter air. Cerek dituangkan dengan air mendidih, diatur selama 5 minit dalam keadaan panas, ditutup dengan serbet dan disajikan setelah makanan yang sangat berlemak pada hari-hari panas dan untuk pesakit dengan hipertensi dan diabetes.

- Teh hitam (bark choy).

Minuman kegemaran orang Tashkent selepas makan adalah teh India dan Ceylon. Ia diseduh dalam satu sudu teh selama setengah liter air. Sekiranya teh adalah kelas kedua, ia diletakkan selama 3 minit di dekat panas, gred pertama dan tertinggi segera disajikan, menutup teko dengan serbet.

- Teh dengan lada hitam (murch choy).

Bancuh satu sendok teh teh India hitam dalam setengah liter air, lada hitam tanah - di hujung pisau. Teh dan lada dimasukkan ke dalam cerek, direndam dalam air mendidih dan disajikan setelah makan berat, biasanya pada musim sejuk, untuk penyerapan cepat, untuk selsema, ketika Anda perlu berkeringat.

Satu sendok teh teh hitam dan secubit serbuk dari daun kemangi kering (rayhon) dimasukkan ke dalam teko bilas, dituangkan dengan air mendidih, dituangkan di atas teko dan, ditutup dengan serbet, disajikan setelah makan, jika cenderung tidur dan ketika merasa berat di perut.

- Teh dengan biji chernushka (sedanali choy).

Mereka meminumnya sebagai anthelmintik, dan dengan menambahkan madu - sebagai hempedu dan diuretik.

Larutkan susu masam atau suzma dengan air sejuk rebus, kacau dengan sudu kayu, tuangkan ke dalam gelas dengan ais. Untuk 1 kasa (mangkuk besar) susu masam atau suzma - 1 gelas air, ais jika mahu.

- Anor Sharbati (Sherbet Delima). Picit biji delima masam. Larutkan gula dalam air mendidih, tuangkan jus delima, kacau rata, rebus. Sherbet dimakan sejuk. Anda boleh menambah vanillin untuk rasa. Untuk 1kg delima - 200g gula, vanillin secukup rasa.

- Gura Sharbati (Sherbet dibuat dari anggur yang belum masak). Pisahkan buah anggur yang belum masak dari tangkainya, basuh, masukkan ke dalam mangkuk enamel, isi dengan air dan bakar. Apabila air mendidih, sejukkan, dan peras anggur, tapis jusnya dan tuangkan ke dalam sirap gula cair mendidih, kemudian sejukkan lagi. Untuk 1 kg anggur yang belum masak - 500 g gula, 2 gelas air (untuk sirap).

- Hum Sharbati (Rose Petal Sherbet). Bilas kelopak mawar, masukkan ke dalam periuk enamel, tutup dengan air, tutup rapat dengan penutup, bakar. Sebaik sahaja air mendidih, angkat dari api dan, tanpa membuka penutup kuali, sejukkan. Kemudian tapis kain lap dan masukkan gula, bakar lagi. Sebaik sahaja gula mencair, angkat dari api, sejukkan. Dalam satu sudu sorbet, larutkan secubit asid sitrik dan tambahkan ke sorbet. Untuk 300g kelopak mawar - 200g gula, secubit asid sitrik, 4 gelas air.

gula dan tuangkan air mendidih ke atas. Tutup penutup dengan rapat dan biarkan selama 10 jam. Kemudian tapis kain lap, tuangkan ke dalam botol dan gabus. Minum seperti yang diperlukan untuk selesema, selesema, radang paru-paru, sakit tekak, batuk dan untuk pengukuhan badan secara umum. 1 sudu teh sorbet rosehip, diminum pada waktu pagi dengan perut kosong, merangkumi keperluan harian vitamin C untuk tubuh C. 500g bunga mawar, 1 liter air rebus, 2 sudu besar. sudu gula pasir.

Sudah tentu, masakan kebangsaan mana-mana negara bergantung pada ekonominya, pada produk yang kaya dengan tanahnya. Uzbekistan mempunyai banyak peluang. Ternakan, unggas dan lebah banyak dikembangkan di sini. Mereka menuai tanaman gandum, beras, jagung, barli, kekacang (kacang hijau, lovii, nuhata (kacang polong) dan kacang soya yang kaya). Berkat iklim yang hangat, pelbagai jenis buah-buahan, sayur-sayuran, anggur dan tembikai, serta buah sitrus, herba, beri dan kacang tumbuh di sini.

Seperti yang anda ketahui, memasak termasuk dalam bidang seni terapan. Asalnya bermula berabad-abad lamanya. Lebih dari seribu tahun sejarah, masakan Uzbekistan telah mengembangkan ciri khasnya, rasa kebangsaan dan genre asli. Pengenalan hasil seni rakyat ini sangat menarik minat sejarah dan budaya..

Selama berabad-abad lamanya, orang Uzbekistan telah mengumpulkan pengalaman yang kaya dalam memproses pelbagai produk makanan dan menyediakan puluhan dan beratus-ratus hidangan dan makanan istimewa, resipi yang masih bertahan hingga hari ini..

SENARAI LITERATUR YANG DIGUNAKAN

1. Resipi masakan Uzbek terbaik (disusun oleh Bakhtiarov D.) 2002. -480 s.

2. Resipi masakan Uzbek terbaik. 2004.-64 s.

4. Pokhlebkin V. V. Masakan masyarakat Transcaucasian dan Asia Tengah. Centerpolygraph, 2007.-256 ms..

5. Pokhlebkin V. V. Masakan negara orang kita. –M.: Tsentrpoligraf. 2007.-639 s.

6. Masakan Asia Tengah dan Transcaucasian (disusun oleh Kuzmenko S. B., Kuzmenko E. V.) 2002.

7. Siri masakan Uzbekistan: Rahsia masakan kebangsaan.

8. Penerbit: Dilya, 2001.160 p. 10,000 resipi terbaik di dunia. –M.: AST, Minsk: Harvest, 2001. -784 p. kelodak.

9. Bezlepkin Yu V. Masakan masyarakat dunia. - Kharkov: "Prapor", 2000.

10. Vitkovskaya S. Ciri-ciri masakan masyarakat dunia. - Moscow: "Astrel", 2003.