Perbezaan antara lobak dan lobak dan lobak

Lobak dan lobak adalah sayur-sayuran sihat yang kaya akan vitamin dan mineral. Tidak semua orang tahu apa perbezaan di antara mereka: tanaman akarnya serupa antara satu sama lain, mudah mengelirukan warnanya. Memahami perbezaan antara budaya ini.

Lobak dan lobak berkaitan, tetapi tidak sama

Tumbuhan ini adalah saudara terdekat. Mereka tergolong dalam keluarga yang sama (Cruciferous, atau Kubis), tetapi berasal dari genera yang berbeza.

Lobak membentuk genus yang terpisah dengan nama yang sama, lobak adalah spesies genus Kubis.

Apabila kita mendengar perkataan "lobak", kita membayangkan sayur akar kuning, rata dengan daun hijau di bahagian atas dan ekor panjang di bawah. Walau bagaimanapun, penternak sentiasa mengembangkan jenis baru yang berbeza dari segi bentuk dan warna. Kepelbagaian inilah yang menimbulkan kekeliruan dengan sayur-sayuran akar lain yang berkaitan..

Menarik! Orang Perancis lebih suka menggunakan lobak putih dalam memasak, yang mempunyai bahagian atas ungu merah jambu, dan lobak bayi yang bergaya - versi lobak putih yang lebih kecil.

Terdapat tanaman pakan yang dipanggil lobak. Sayuran akar ini telah diabaikan secara tidak adil sejak kebelakangan ini, walaupun membuat pelbagai jenis hidangan yang lazat..

Tidak ada perbezaan antara lobak dan lobak: ini adalah nama sayur yang sama.

Lobak

Varieti lobak sangat beragam, yang mempengaruhi penampilan tanaman akar. Sayuran adalah musim panas dan musim sejuk. Varieti pertama dimakan segera, yang kedua disimpan hingga musim bunga tanpa kehilangan khasiatnya.

Subspesies menyemai lobak - daikon. Ia tidak mengandungi minyak mustard, jadi rasanya lebih lembut tanpa kepahitan. Akar berwarna putih atau putih sepenuhnya di luar dan merah jambu di bahagian dalam. Bentuknya memanjang atau bulat.

Varieti lobak musim panas merangkumi tanaman dengan akar hijau dan merah jambu. Hijau mempunyai bentuk bulat atau bujur, berwarna merah - memanjang, menyerupai lobak besar atau wortel.

Lobak hitam yang lebih biasa adalah musim sejuk. Ia sangat bermanfaat untuk khasiat dan khasiat perubatannya. Mempunyai bentuk bulat dan daging putih.

Lobak

Lobak adalah sejenis lobak yang disemai. Kepelbagaian jenis tanaman sangat bagus:

  • ada yang super awal dan lewat;
  • saiznya berbeza dari miniatur hingga raksasa;
  • warnanya putih, merah jambu, merah, kuning, dua warna dan juga ungu;
  • bentuknya berbeza dari bulat hingga fusiform.

Apakah perbezaannya

Walaupun terdapat hubungan kekeluargaan, terdapat sejumlah perbezaan antara lobak, lobak dan lobak. Dengan bentuk akar:

  • lobak bulat (hitam, hijau, beberapa daikon), bujur (daikon, hijau), runcing, berbentuk gelendong atau pivotal (daikon, merah);
  • lobak bulat atau rata, yang terakhir mempunyai hujung tertekan;
  • lobak dalam bentuk apa pun.

Warna kulit dan pulpa:

  • lobak berwarna putih, hijau, merah, hitam di luar, pulpa berwarna putih, di beberapa varieti berwarna hijau, di beberapa daikon berwarna merah jambu;
  • lobak mempunyai kulit kuning, kuning atau putih pucat, warna dagingnya sama;
  • lobak berlainan warna di bahagian luar, putih di dalam, kadang-kadang dengan urat merah jambu.

Saiz dan berat:

  1. Beberapa jenis lobak tumbuh hingga 2 kg (tidak termasuk catatan 10-15 kg), berat lobak jarang melebihi 200-300 g (kecuali daikon).
  2. Lobak adalah yang paling kecil dari kerabatnya. Ukurannya jarang melebihi diameter 5 cm, tetapi kadang-kadang mencapai panjang 15 cm. Berat purata sayur adalah 10-30 g, masing-masing terdapat spesimen dan 100-150 g.

Dari tanaman ini, lobak dibezakan oleh kematangan awal, hasil pada awal musim bunga, sesuai untuk tumbuh di rumah hijau.

Apa yang lebih berguna

Semua sayur-sayuran sesuai untuk mengisi semula bahan-bahan tertentu. Kedua-dua lobak dan lobak rendah kalori: yang pertama mengandungi 32 kcal per 100 g, yang kedua - 36 kcal. Kandungan kalori lobak lebih rendah - 20 kkal per 100 g. Sayuran kaya dengan serat, mengandungi karbohidrat ringan.

Rujukan! Tanaman akar ini mengandungi banyak vitamin C (terutama lobak hitam - 32% dari nilai harian dalam 100 g produk), sebahagiannya hilang semasa rawatan haba.

Fitosterol dalam sayur-sayuran akar membersihkan saluran darah dari simpanan kolesterol. Glucoraphanin pada lobak mempunyai sifat antibakteria dan anti-barah.

Sayuran mengandungi:

  • vitamin B1, B2, B4, B5, B6, B9, C, E, PP, beta-karoten;
  • unsur makro: kalium, kalsium, silikon, natrium, magnesium, sulfur, fosforus, klorin;
  • unsur surih: boron, vanadium, besi, kobalt, mangan, tembaga, molibdenum, rubidium, selenium, kromium, zink.

100 g tanaman akar menyumbang 303% dari nilai harian silikon, 100% vanadium dan 70% boron.

Turnip mengatur aktiviti saluran gastrointestinal, memperbaiki pembentukan hempedu, menyuburkan otot (termasuk jantung), dan memperbaiki keadaan tulang. Sayuran menstabilkan tidur dan menguatkan sistem saraf, baik untuk penglihatan, mempunyai sifat antibakteria dan antiseptik.

Lobak

Komposisi menyemai, atau hitam, lobak:

  • vitamin B1, B2, B5, B6, B9, C, E, PP, K, beta-karoten, lutein dan zeaxanthin;
  • unsur makro: kalium, kalsium, silikon, magnesium, sulfur, fosforus, klorin;
  • unsur surih: boron, vanadium, besi, kobalt, litium, mangan, tembaga, molibdenum, rubidium, kromium, zink.

100 g lobak mengandungi hingga 130% silikon dan rubidium, 118% vanadium, 40% boron, hingga 20-30% kalsium, sulfur dan kalium.

Minyak sawi, fitonutida dan rafanin bertanggungjawab terhadap sifat antiseptik dan bakterisida tanaman akar. Glikosida pahit dan minyak pati merangsang rembesan perut dan pundi hempedu, lisozim mempunyai kesan antibakteria.

Lobak membantu dengan pencernaan yang perlahan, tetapi tidak digalakkan untuk gastritis dengan keasidan dan ulser yang tinggi. Ia mempunyai kesan antispasmodik pada pundi hempedu, meningkatkan selera makan, merosakkan mikroflora usus yang buruk, merangsang peristalsis, mempunyai kesan pencahar dan diuretik ringan.

Rujukan! Bahan aktif jus langka, apabila digunakan secara luaran, berkesan melawan rematik, radiculitis, sakit sendi.

Lobak terkenal dengan tonik, menguatkan dan menguatkan sistem imun. Ia mempunyai kesan positif pada keanjalan saluran darah, menghilangkan deposit aterosklerotik.

Jus lobak adalah ekspektoran dan disinfektan yang kuat yang digunakan untuk sebarang patologi saluran pernafasan, disertai dengan batuk dan hidung berair.

Lobak

Dari segi komposisi kimia, lobak hampir dengan lobak. Mengandungi kurang kalium, kalsium, sulfur, klorin dan lebih banyak boron, vanadium, yodium dan kromium.

Sayuran meningkatkan pencernaan, meningkatkan selera makan, mempercepat metabolisme, mendorong aliran keluar hempedu, menguatkan sistem imun. Mempunyai sifat antiseptik, antioksidan.

Kesimpulannya

Lobak, lobak dan lobak berbeza dalam klasifikasi botani, rasa, kaedah penggunaan dan kesan terapeutik. Dua yang pertama lebih kerap disarankan sebagai suplemen vitamin untuk diet utama atau sebagai ubat kuat. Kecualikan mereka dari diet dengan peningkatan keasidan perut, bisul dan setelah serangan jantung. Turnip memberikan metabolisme yang sihat, tetapi dikontraindikasikan untuk gastritis, bisul, pankreatitis.

Apa perbezaan antara lobak dan lobak - tanda utama

Penerangan mengenai lobak

Jadi, lobak adalah tanaman sayur-sayuran, wakil khas dari keluarga kubis. Membentuk sayuran akar bulat untuk makanan. Lobak banyak digunakan untuk pencegahan penyakit saluran gastrointestinal: unsur surih yang terdapat dalam tanaman akar mempunyai kesan positif terhadap keadaan ginjal, perut, pankreas, dan hati. Lobak juga digunakan sebagai agen profilaksis untuk mencegah perkembangan penyakit batu empedu, untuk mencegah edema atau aterosklerosis.

Video "Manfaat lobak"

Dalam video tersebut, para pakar mengungkap semua rahsia penggunaan lobak.

Penerangan Turnip

Seorang lagi wakil keluarga kubis. Tumbuhan ini juga membentuk sayuran akar yang banyak dimakan, yang sejak sekian lama menjadi asas diet orang di Rusia. Tetapi dengan munculnya kentang di negara kita, lobak mula beransur-ansur kehilangan kedudukan utama mereka. Ia digunakan sebagai vitamin, tonik, membantu mengatasi serangan batuk yang menyakitkan, mempunyai kesan pencahar ringan, membantu menormalkan sistem pencernaan.

Perbezaan

Pada pandangan pertama, nampaknya sayur-sayuran hampir sama, tetapi ini sama sekali tidak berlaku. Mari kita perhatikan lebih terperinci setiap butiran yang membezakan lobak dari lobak:

  • bentuk tanaman akar. Lobak dicirikan oleh buah bulat atau agak memanjang (rutabaga membentuk kira-kira tanaman akar yang sama dalam struktur), sementara lobak sering rata;
  • sayur-sayuran mungkin berbeza warnanya - lobak terkenal dengan warna hitamnya yang terkenal, walaupun kadang-kadang juga berwarna putih atau merah jambu, tetapi lobak biasanya berwarna kuning pucat;
  • ciri rasa - rasa sayuran akar yang lembut dan manis adalah ciri khas lobak, sedangkan pada relatifnya ia tidak mengandungi kepahitan dan kepedihan yang menyakitkan;
  • skop permohonan. Lobak, seperti lobak yang biasa kita gunakan, terutama digunakan untuk membuat salad, digunakan segar. Selalunya hidangan yang paling biasa dibuat dari sayur akar ini adalah salad parut - sayur akar yang dikupas dan dicincang hanya dibumbui dengan krim masam dan rempah - bom vitamin sudah siap! Dengan kata lain, tidak biasa memanaskan sayur ini. Turnip, sebaliknya, adalah keajaiban betapa baiknya dalam bentuk panggang, ia boleh dipanggang, direbus, ditambahkan ke rebusan, atau bahkan tumbuk dari itu. Walaupun segar, sayurnya cukup baik dalam salad dan okroshka yang sama;
  • kadang-kadang lobak dijadikan makanan ternakan, berbeza dengan lobak. Benar, untuk tujuan ini, pelbagai makanan ternakan diusahakan, yang diberi nama lobak lobak..

Untuk semua persamaan yang nyata, sayur-sayuran sama sekali berbeza dan ditanam untuk tujuan yang berbeza. Sekiranya kami belum meyakinkan anda sepenuhnya, pastikan anda menanam kedua tanaman di laman web anda, maka anda sendiri boleh yakin dengan ciri-ciri yang serupa dan tersendiri. Lagipun, tidak satu pun, bahkan keterangan yang paling luas dapat memberikan seberapa banyak hujah sebagai pengalaman peribadi. Pernyataan ini benar terutama bagi tukang kebun - dengan contoh anda sendiri, lebih mudah untuk menilai kebaikan setiap tanaman, dan juga memahami kesukaran apa yang akan menanti anda dalam proses penjagaan dan penanaman. Dan akhirnya, setelah menuai, anda boleh menentukan sayur-sayuran mana yang paling anda sukai - lobak pedas atau lobak klasik.

Video "lobak berguna"

Pengarang video itu membincangkan tentang faedah tanaman akar lobak.

Meja dipinjamkan: "Kita lihat di akarnya. Lobak dan lobak"

Mengapa tiba masanya untuk mengembalikan lobak ke meja, bagaimana ia berguna untuk tubuh, terutama wanita, dan juga bahawa lobak dapat disiapkan daripadanya menurut dongeng Rusia dan Cina dengan perbelanjaan minimum waktu dan anggaran, anda akan belajar dari pengarang lajur "Our Kitchen"

Terdapat banyak kisah tentang lobak, semua orang tahu ini, dan ada penjelasan yang logik untuk itu. Sesampai di Rusia, kursus dan pencuci mulut pertama dan kedua disediakan dari lobak. Sayuran akar diperam dalam tong, diasin untuk musim dingin, diisi dengan permainan dan angsa, dibuat mentega dan kvass dari lobak, belum lagi sup, pai dan bijirin, kerana pada zaman pra-Petrin, lobak adalah makanan pokok.

Selama bertahun-tahun kelaparan, harganya lebih mahal daripada roti di bazar, dan ketika panen tidak gagal, ia dibawa ke pasar dengan kereta dan gerobak, mengatur percutian dan perayaan. Mereka membakar pai dengan lobak dan madu untuk kanak-kanak, dan untuk lelaki mereka membuat rebusan yang enak dengan oatmeal dan malt - "lobak", "lobak", atau dengan bijirin - "lobak", hidangan yang direbus dalam ketuhar Rusia sehingga bahan-bahannya dikukus, memberi rasa dan aroma antara satu sama lain.

Foto: elizaveta66 / Shutterstock.com

Periuk seperti itu masih senang dibuat di rumah hari ini, menggantikan kentang biasa, yang kami gunakan untuk hidangan daging klasik, dengan potongan lobak. Pindahkan dengan lapisan cendawan rebus, kubis dan bawang, tuangkan krim masam tanpa lemak dan krim atau sup sayur. Hantar ke oven biasa, dan dalam satu jam hidangan sederhana dan enak menanti anda.

Peter the Great, tentu saja, dengan niat yang baik, membawa sayur-sayuran dan tanaman akar baru dari Eropah, yang secara beransur-ansur menyingkirkan lobak yang luar biasa dari meja, dan kita, secara kiasan, melupakan "akar kita", yang secara pribadi saya sangat menyesal.

Bahkan di Switzerland, festival lobak tahunan masih diadakan, yang disebut "percutian kembali ke akar umbi" dan selalu disertai dengan perbarisan. Katakan "terima kasih" kepada lobak dengan mengembalikannya ke meja kami sekurang-kurangnya hari ini.

Terdapat lobak penting, setiap wanita tua kagum: suatu hari anda tidak boleh berkeliaran. Lobak itu mempunyai separuh keluarga saya dan saya makan selama seminggu, dan separuh lagi untuk seminggu lagi; Mereka menumpuk kerak di kereta, tetapi kuda betina itu diretas dan kereta itu dilanggar. Inilah kebijaksanaan baru-baru ini! "

Oleh itu, mereka biasa mengatakan di pra-Petrine Rusia, dan kisah dongeng yang terkenal tentang lobak itu diterbitkan hanya pada tahun 1863 berdasarkan penelitian dari penulis cerita Alexander Afanasyev, yang mendengar cerita dongeng di provinsi Arkhangelsk dan memasukkannya ke dalam koleksi "cerita rakyat Rusia".

Apa yang anda, Marko Danilych? Chubalov tergelak kecil. - Untuk sesen pun untuk buku, dan bahkan menukar permintaan itu! Anda mahu membeli lobak kukus lebih murah! "

Melnikov-Pechersky menulis dalam buku "On the Mountains". Ungkapan yang lebih umum "lebih sederhana daripada lobak kukus" telah bertahan hingga hari ini, ketika kita ingin menekankan sifat asas proses.

Kami tidak akan menaikkan lobak hari ini, tetapi kami akan memasak dua hidangan sederhana daripadanya dan lobak: Rusia dan Cina. Mengapa berbahasa Cina, anda akan mengetahui sedikit di bawah ini, tetapi buat masa ini saya mencadangkan versi rebusan Rusia yang agak moden - sup tebal penyediaan sederhana yang akan menenangkan lelaki, dan wanita juga akan "sembuh".

Lobak mengandungi empat vitamin B: 1, 2, 5 dan 6, serta kalium, fosforus, kalsium dan asid folik, yang sangat berguna untuk wanita. Selain mencegah penyakit kardiovaskular, osteoporosis dan sistem saraf pusat, ia menghilangkan semua masalah kulit - dari keradangan hingga pigmentasi - melambatkan proses penuaan, serta membantu mengatur kitaran dan pengeluaran serotonin, yang bertanggung jawab untuk mood kita yang baik..

Foto: Severga / Shutterstock.com

Resipi lobak chowder:

Kami memerlukan tiga lobak bersaiz sederhana, lima kentang kecil, dua bawang atau bawang merah, setengah lobak merah, dua sudu tepung, dua sudu minyak sayuran, beberapa tangkai dill dan pasli, garam, lada dan krim soya untuk versi hidangan yang ramping.

Potong lobak yang dikupas menjadi jalur, isi dengan beberapa liter air masin sedikit dan reneh dengan api kecil selama 20-30 minit. Kami memotong kentang menjadi kiub, menyebarkan bawang atau tidak mengikat, seperti nenek moyang kita, yang segera mencincang dan membuangnya ke dalam sup. Kami mendidih dengan api kecil sehingga kentang separuh masak dan kemudian masukkan wortel cincang halus, jika anda tidak mahu mendidih.

Dalam kuali, perlahan-lahan dan teliti goreng tepung dengan minyak sayuran untuk penebalan sup seterusnya. Oleh kerana pada mulanya ini dilakukan dalam mentega, dan kita mempunyai puasa, kita menambah krim masam soya.

Tambahkan ke sup yang telah siap, didihkan, lada dan garam secukup rasa, matikan, biarkan di bawah penutup selama kira-kira sepuluh minit dan taburkan dengan ramuan sebelum dihidangkan.

Di Rusia, rebusan lobak ditumbuk, dan sekarang ia dapat disiram atau dibiarkan berkeping-keping sebagaimana adanya. Bagi mereka yang mengikuti rejimen puasa yang lembut, saya mengesyorkan menambahkan krim masam atau krim ke sup yang disediakan dan menyediakan pemekat semula jadi dengan mentega. Dan bagi mereka yang mengira kalori, buat rebusan dalam sup sayur tanpa menambahkan kentang, yang mengandungi 83 kalori setiap 100 gram, dan hanya 28 kalori dalam lobak..

Di Rusia, asalnya dianggap "budaya wanita". Selain sifat penyembuhan, hanya jantina yang lebih lemah yang menaburkannya - menurut kepercayaan pagan mengenai pemindahan kekuatan subur seorang wanita ke bumi dan sebaliknya. Mengumpulkannya dalam "reporez", karena mereka menyebut permulaan panen, juga hanya wanita. Slavia Timur bahkan mempunyai profesi khas - "meludah rap". Benihnya sangat kecil sehingga mustahil untuk dihamburkan dengan tangan, sehingga mereka dimasukkan ke dalam mulut dan, dengan sedikit ludah, mereka ditembak, seperti dulu, ke tanah yang sudah siap. Anda boleh mencubanya di pondok musim panas anda. Ia mesti berjaya, nenek moyang memahami banyak tentang pertanian.

Lobak, walaupun dibeli, bukan dari kebunnya sendiri, mempunyai kelebihan lain. Pertama, ia mudah diakses dan dimengerti, kerana semuanya bersifat tempatan, dan tidak ada yang membawa jarak ribuan kilometer, dan tidak diketahui dalam keadaan apa ubi jalar atau ubi kayu ditanam. Kedua, dalam keadaan sejuk, sayangnya, hingga sekarang bulan Mac, tubuh hanya memerlukan makanan semula jadi yang tepu dengan asam amino. Dan ketiga, lobak adalah segala-galanya! Seperti truffle untuk orang Perancis dan ubi kayu untuk orang Ethiopia. Walaupun, jujur, ini bukan milik kita, tetapi berasal dari negeri lain, tetapi ditanam di wilayah Rusia selama berabad-abad.

Tiga atau bahkan empat ribu tahun yang lalu, orang Cina di mana-mana menjumpainya di bumi. Terdapat banyak dari mereka, jadi sayur-sayuran akar tambahan di atas meja adalah kegembiraan. Ketika bulan Cina li cheng menggaruk "lobak" nya, memikirkan apa yang harus disebut penemuan dan apa yang harus dilakukan dengannya, di tanah Matahari Terbit dia menggosok sendiri dan yamamoto. Pada waktu yang sama, di Mesir yang jauh secara geografis, dia mungkin telah disembah sebagai simbol sfera dewa Ra, dan kemudian menelan matahari seperti malam. Dan bahkan beberapa "Yunani" prasejarah di sana tidak menggaruk lobak untuk waktu yang lama, tetapi dikunyah dan dimasak.

Pada masa yang sama, dia diam-diam membesar di Siberia, tetapi kami belum sampai di sana. Sebutan pertama lobak di wilayah Rusia hanya merujuk pada abad ke-11 dan kemunculan penanaman pertama - ribuan tahun selepas penemuan orang Cina. Walaupun, anda tahu siapa yang sekarang akan membuktikan.

Pada masa ini, terdapat lebih daripada 20 jenis lobak dan hanya dua jenisnya yang ditanam di Rusia: Eropah Barat dan Jepun. Pada mulanya, akarnya rata dan bulat, dan mempunyai semua kemungkinan warna. Bela Jepun di luar dan dalam.

Oleh kerana orang Cina telah menggunakan lobak untuk waktu yang lama, cerita rakyat mereka juga mempunyai "Kisah Lobak", tetapi sangat menyedihkan, tidak seperti orang Rusia.

Di sana tinggal seorang petani miskin di sebuah perkampungan Cina yang sederhana, dan dia, seperti biasa, seorang jiran kaya dan berbahaya yang memelihara ratusan babi gemuk, sementara petani itu hanya menanam lobak di kebunnya.

Suatu hari, ingin mengganggu jiran yang sudah tidak senang, lelaki kaya itu membuka pagar rumahnya, dan babi yang menggerutu bergegas dengan senang memijak tunas pertama. Hanya ada satu tunas yang terselamat, yang mana petani mulai dirawat dan dihargai sehingga lobak raksasa tumbuh darinya, kemasyhurannya menyebar ke seluruh daerah dan sampai ke maharaja, yang segera ingin menerimanya sebagai hadiah.

Orang miskin itu harus memberikan yang terakhir. Benar, maharaja dengan murah hati memberikannya hadiah dengan emas, mutiara dan karang, yang, sayangnya, tidak dapat dijual untuk membeli makanan, kerana hadiah keluarga kekaisaran atas kesakitan kematian hanya harus disimpan.

Seorang jiran yang iri hati, seorang penternak babi, juga mahukan emas dan menawarkan maharaja kepada anak perempuannya. Gembira dengan selir baru, maharaja berkata: "Saya akan mengucapkan terima kasih dengan murah hati - saya akan memberikan satu perkara paling berharga dan luar biasa kepada saya!"

Dan ternyata, anda tahu, lobak gergasi yang sama. Orang kaya itu harus menyimpannya sebagai hadiah yang berharga, dan pada akhirnya ia membusuk, meninggalkan orang tamak tanpa apa-apa.

Begitulah kisah sedih dan penuh pengajaran.

Hidangan kedua yang akan kita masak hari ini hampir suci di China dan selalu disajikan walaupun di meja Tahun Baru. Milik kategori "dim sum" (dim sum) dan dibuat dengan penambahan sosej daging Cina, udang kering, kadang-kadang cendawan shiitake dan ham, tetapi kadang-kadang tanpa lemak, vegetarian. Ini dapat dijelaskan secara sederhana - pancake lobak kukus, jika tidak ada lobak putih di tangan, kemudian digoreng hingga coklat keemasan dalam kuali. Asal Cina, yang kita panggil daikon.

Foto: 54613 / Shutterstock.com

Resipi lempeng lobak (daikon)

Memasak tidak sukar. Yang kita perlukan untuk bahan asasnya adalah tepung beras, air dan daikon itu sendiri. Sedikit tepung jagung sekiranya jisim selesai keluar tipis, untuk menggenggamnya lebih baik. Pengukus buatan sendiri, jika tidak dibeli, yang terdiri daripada periuk dengan air mendidih di dalamnya, di mana terdapat periuk atau parut yang sedikit lebih kecil, dan kerajang untuk menutup struktur untuk mempercepat proses jika tidak ada bakul buluh Asia klasik di rumah. Namun, bukan untuk saya mengajar anda, mana-mana suri rumah tahu bagaimana cara menguap.

Basuh daikon, bersihkan, gosokkan pada parutan, peras dan tuangkan semua baki cecair dari dalamnya ke dalam mangkuk yang berasingan. Kami mendidih dalam periuk hingga lembut sepenuhnya. Kami mengalirkan air dan juga meninggalkannya, kerana kami akan mencairkan tepung beras di dalamnya dan jus dari daikon.

Anda boleh menambah bahan-bahan ke dalam daikon rebus dan baru ditekan: bawang goreng cincang halus, cendawan, sayur-sayuran. Untuk versi manis - kismis dan buah kering cincang dengan kacang.

Saya melampirkan pilihan dan perkadaran, dan prosesnya adalah seperti berikut. Daikon parut rebus digabungkan dengan tepung beras dan air, asin, lada, dibentangkan dalam bentuk berminyak atau ditutup dengan kertas pembakar, atau segera dalam bahagian, dikukus selama kira-kira 40 minit, kemudian disejukkan, potong segi empat, jika anda mahu asli, dan cepat digoreng dalam kuali dengan minyak sayuran di setiap sisi.

Sangat sedap, anda tidak akan menyesal!

Perkadaran dengan bahan tambahan:

500 gram daikon, 225 gram tepung beras, 30 gram bawang cincang halus, 30 gram bawang hijau, cengkih bawang putih, 2-3 shiitake atau champignon, secubit garam laut, lada tanah putih, cukup air sehingga jisim tidak kering.

Goreng bahan cincang halus, gaulkan dengan daikon, air dan tepung beras yang telah siap. Kukus, sejukkan, hidangkan dengan kicap ringan.

Kira-kira 250 gram daikon, 1-2 sudu teh gula dan satu setengah garam, secubit lada putih, secawan tepung beras, secawan air, satu wortel cincang halus, setengah cawan cendawan kering, direndam, lima anak panah bawang hijau.

Fikirkan dan ciptakan, kerana yang utama adalah anda ingin mencuba lobak Cina dan lobak Rusia, sayangnya, dilupakan di Rusia, tetapi sangat popular hari ini di dunia masakan Eropah. Tiada satu jadual vegetarian atau vegan yang lengkap tanpanya..

Beli, masak, tanam di negara ini pada musim bunga, agar cucu dan cucu kita tidak perlu menjelaskan apa itu lobak dari dongeng Rusia yang sama.

Mengapa lobak, lobak dan lobak mesti muncul di meja kami

Pada musim sejuk, imuniti kita memerlukan suplemen vitamin, yang kita dapati dalam tanaman akar. Harga untuk mereka rendah, tetapi ada banyak faedahnya. Pakar pemakanan Varvara Andreeva akan memberitahu anda mengapa lobak, lobak dan lobak harus muncul di meja kami.

TURNIP

Berabad-abad yang lalu

  • IV milenium SM e. Orang Mesir dan Yunani menganggap lobak sebagai makanan untuk hamba.
  • Abad-I-III Budaya sayur merebak ke Eropah Barat.
  • Abad IX - XVII. Lobak adalah makanan utama petani Rusia sehingga diganti dengan kentang.

Ingin tahu! Lobak disemai seperti ini. Palang - itu disebut penebusan - dibakar dari hutan dan tunggulnya tercabut. Kemudian si manja - orang yang mempunyai biji di mulutnya - menyebarkan biji-bijian kecil di sekitar kawasan itu. By the way, varieti lobak dipanggil lobak..

Rasa dan warna. Aftertaste yang pedas mudah dikeluarkan jika buah segar dipotong kecil, dibumbui dengan minyak sayuran dan jus lemon.

Sihatlah. Dalam bentuk mentah, lobak mengekalkan sifat yang lebih bermanfaat. Ia juga dipanggang dengan jus sendiri ("lebih mudah daripada lobak kukus"), direbus, disumbat, dipotong salad, ditambahkan ke rebusan. Ia disimpan untuk waktu yang lama tanpa kehilangan kualiti penyembuhannya..

  • Kaya dengan kalsium dan vitamin C.
  • Glukoraphanin unsur jarang mempunyai sifat anti-barah.
  • Jus lobak adalah penawar batuk dan sakit tekak. Anda boleh minum dengan madu.
  • Serat merangsang fungsi usus.

Awas!

  • Sekiranya terdapat kecenderungan reaksi alergi.
  • Untuk masalah kelenjar tiroid dan buah pinggang.

Tuliskan resepinya

Gratin gourmet:

  1. Kami membersihkan 4 lobak, potong 2 - 3 mm. Potong 3 - 4 ulas bawang putih, gosokkan 300 g keju pada parut kasar.
  2. Cairkan 4 sudu besar. l. mentega. Sebarkan lapisan lobak, kemudian lapis keju parut pada parut kasar.
  3. Isi dengan campuran sup ayam dan krim. Lapisan bergantian sehingga lobak dan keju habis.
  4. Semasa mendidih, masukkan loyang ke dalam oven yang telah dipanaskan hingga 180 darjah. Bakar hingga coklat keemasan selama 20 minit. Hidangkan hidangan panas dengan herba.
Gratin yang indah

RADISH

Berabad-abad yang lalu

  • III milenium SM e. Lobak dijinakkan di Mediterranean.
  • Abad XVI Tanaman akarnya ditanam di Eropah. Ia dipanggil "lobak Perancis". Di beberapa negara, nama itu masih bertahan hingga kini.
  • Abad XVIII. Dari perjalanan ke Belanda, Peter saya membawa budaya baru ke Rusia.

Ingin tahu! Daikon, atau lobak Jepun, lebih merupakan lobak, lebih tepatnya, subspesiesnya dengan rasa yang lebih ringan. Salad disediakan dari daikon, acar, rebus, masin. Hijau dipotong menjadi salad. Ngomong-ngomong, lobak adalah salah satu tanaman akar pertama yang ditanam di angkasa..

Rasa dan warna. Minyak sawi memberikan rasa tajam pada lobak, yang membersihkan tubuh dari bakteria berbahaya. Lobak terbesar tumbuh di Israel - dia mengambil 10 kg dan masuk ke Guinness Book of Records.

sihat

  • Jus membantu menghilangkan lebam. Serbet yang direndam di dalamnya disapu ke tempat lebam.
  • Sayuran akar mengandungi banyak protein.
  • Mereka minum jus lobak dan lobak merah untuk selsema.
  • Sayuran menormalkan gula darah.

Awas!

  • Minyak sawi dalam komposisi dapat memprovokasi ulser peptik.
  • Tidak digalakkan untuk gangguan tiroid.
  • Penyimpanan jangka panjang menghasilkan serat yang merengsakan mukosa gastrik.

Tuliskan resepinya

Kerepek Sihat:

  1. Potong lobak menjadi kepingan nipis. Masak selama 5 minit, masukkan colander.
  2. Kami memanaskan minyak dalam penggorengan.
  3. Masukkan hirisan ke dalam minyak mendidih. Goreng selama 10 minit.
  4. Letakkan kerepek yang dihasilkan pada serbet untuk mengalirkan lemak, tambahkan sedikit garam.
Kerepek sihat

REDKA

Berabad-abad yang lalu

  • IV milenium SM e. Lobak mula tumbuh di Mesir kuno.
  • Abad X. Budaya sayur merebak ke Eropah Barat.
  • Abad XII. Diperkenalkan ke wilayah Rusia dari negara-negara Asia.

Ingin tahu! Makanan ringan dan turi lobak hitam ("chernavki") sering dimakan semasa berpuasa: "masak lobak hitam yang enak untuk bersenang-senang." Pada akhir jawatan, dia bosan, dengan itu ungkapan: "Saya bosan lebih buruk daripada lobak pahit.".

Rasa dan warna. Terdapat banyak jenis lobak: hijau (Cina, semangka, margelan), merah. Yang paling terkenal adalah hitam.

sihat

  • Lobak meningkatkan fungsi hati dan pundi hempedu.
  • Mengandungi vitamin B, menormalkan fungsi sistem saraf dan kardiovaskular.
  • Menormalkan saluran usus.
  • Jus lobak hitam dengan madu adalah ubat batuk yang terbukti.

Awas!

  • Untuk keradangan kronik usus besar dan masalah buah pinggang.
  • Dengan ulser perut dan gastritis.
  • Semasa mengandung: bahan aktif meningkatkan aliran darah rahim dan boleh menyebabkan keguguran.

Tuliskan resepinya

Salad lobak merah:

  1. Lobak saya, kupas, parut. Isi dengan air sejuk, biarkan selama 10 minit.
  2. Parut wortel dan timun pada parut kasar. Masukkan bawang putih cincang pada mereka.
  3. Dadu telur ayam.
  4. Cincang daun selada. Campurkan telur, salad, wortel, timun dan bawang putih.
  5. Perah lobak keluar dari air. Tambahkan ke campuran yang dihasilkan. Musim salad dengan krim masam.
Salad lobak merah

Lobak dan lobak sama atau tidak?

Lobak dan lobak adalah sayuran yang sangat sihat dengan kandungan vitamin dan mineral yang tinggi. Kemanusiaan menjinakkan sayur-sayuran ini beberapa ribu tahun yang lalu. Tanaman akar dapat ditanam dengan mudah, pelbagai hidangan masakan disediakan dari mereka, dan mereka dirawat dengan baik. Hari ini, tidak semua orang dapat membezakan sayur-sayuran antara satu sama lain, kerana mereka boleh mempunyai bentuk dan warna yang serupa..

  • Lobak dan lobak sama atau tidak?
  • Penerangan dan ciri-ciri sayur-sayuran
    • Lobak
    • Lobak
  • Apakah perbezaan antara lobak dan lobak?
  • Ciri-ciri yang semakin meningkat

Lobak dan lobak sama atau tidak?

Lobak dan lobak tergolong dalam keluarga yang sama - Kubis, adalah tumbuhan herba berusia satu atau dua tahun, mempunyai akar lebat yang boleh dimakan, tetapi pada masa yang sama mereka adalah dua tanaman yang sama sekali berbeza.

Penerangan dan ciri-ciri sayur-sayuran

Sejak zaman kuno, masyarakat Slavia sudah biasa dengan tanaman akar ini. Mereka sangat serupa antara satu sama lain, tetapi sama sekali berbeza..

Tanaman tahunan atau dwitahunan, roset daun boleh tumbuh tinggi hingga 60 cm. Ini adalah tanaman masak awal, tanaman akar terbentuk dalam 40-45 hari, musim sejuk varietas hingga 60 hari. Pada prinsipnya, setiap orang yang biasa dengan cerita dongeng Rusia dapat mengetahui rupa sayur ini. Sayuran akar halus, bulat, rata, berwarna kuning. Diameter buah berkisar antara 8 hingga 20 cm dan beratnya boleh mencapai 10 kg.

Nilai pemakanan setiap 100 g:

  • 28 kkal;
  • 0.9 g protein;
  • 0.1 g lemak;
  • 6.43 g karbohidrat.
  • Budaya ini sangat berguna, dan khasiat perubatannya banyak digunakan dalam perubatan tradisional untuk mencegah dan merawat sejumlah penyakit:
  • antiseptik lobak dan diuretik - membersihkan dan menjadikan perut dan usus berfungsi;
  • pengambilan sayur secara berkala membantu menormalkan metabolisme;
  • membuang toksin dari hati, melambatkan perkembangan penyakit onkologi;
  • menyokong kesihatan tulang, tisu penghubung, mengurangkan risiko terkena osteoporosis, rheumatoid arthritis;
  • melindungi dinding saluran darah, mencegah pembentukan plak kolesterol;
  • melambatkan penuaan kulit, mengurangkan penampilan pigmentasi;
  • agen profilaksis untuk selesema;
  • mempromosikan penyembuhan luka, retak, bisul;
  • memperbaiki dan menguatkan rambut dan kuku;
  • meningkatkan kualiti tidur, pembantu insomnia.

Lobak

Tanaman tahunan atau dua tahunan dengan akar yang tebal dan boleh dimakan. Pada tahun pertama, tanaman ini terdiri dari daun basal yang disisipkan, pada tahun kedua kehidupannya membentuk batang bunga. Warna tanaman akar boleh berbeza: putih, merah, ungu, hitam, hijau, merah jambu.

Sayuran akar dikelaskan sebagai makanan rendah kalori.

Nilai pemakanan setiap 100 g:

  • tidak lebih daripada 36 kcal;
  • 2 g protein;
  • 0.2 g lemak;
  • 6.7 g karbohidrat.

Lobak kaya dengan mineral, asid organik, vitamin (A, C, E, B1, B2, B5, B6, PP), minyak pati.

  • Pengambilan sayur-sayuran secara berterusan membawa kepada hasil berikut:
  • membuang toksin dan toksin;
  • membantu menurunkan kadar gula dalam darah;
  • mempunyai sifat antimikrob;
  • apabila dimasukkan ke dalam diet pada musim sejuk dan musim bunga, ia akan dengan cepat mengisi kandungan vitamin dan garam mineral dalam badan;
  • meredakan keadaan dengan selsema;
  • meningkatkan imuniti;
  • mempunyai kesan koleretik, sangat diperlukan dalam rawatan pundi hempedu, ginjal dan hati;
  • meningkatkan fungsi saluran gastrousus;
  • menguatkan rambut;
  • memperbaiki warna dan keadaan kulit.

Apakah perbezaan antara lobak dan lobak?

Walaupun sayur-sayuran tergolong dalam genus yang sama, terdapat perbezaan di antara mereka.

Adalah mungkin untuk mengenal pasti tanda-tanda utama di mana tanaman akar dibezakan:

  1. Warna akar. Kulit lobak mempunyai warna putih, kuning muda, dan warna lobak boleh berbeza (hitam, putih, hijau, ungu), semuanya bergantung pada jenis tanaman.
  2. Bentuk akar. Sayuran boleh berbentuk bulat atau memanjang. Perbezaan utama antara lobak dan lobak adalah kerataannya..
  3. Rasa sayur. Pulpa lobak manis manis, sementara lobak pedas dan pedas.
  4. Aplikasi memasak. Lobak sering digunakan dalam penyediaan salad, makanan ringan, ia tidak menjalani rawatan panas, sementara terdapat banyak resipi untuk lobak rebus, rebus dan panggang.
  5. Lobak yang dibiakkan khas (varieti lobak) diberi makan kepada ternakan, sementara lobak tidak pernah digunakan untuk tujuan ini..

Ciri-ciri yang semakin meningkat

Lobak dan lobak adalah tanaman yang mudah bertolak ansur dengan fros, memberikan hasil yang besar di tanah dengan reaksi neutral atau sedikit berasid. Untuk mendapatkan hasil yang tinggi, anda harus mematuhi peraturan - anda tidak boleh menanam tanaman di satu plot tanah selama lebih dari dua tahun berturut-turut.

Benih tanaman ini dapat tumbuh pada suhu + 3 ° С, dan tumbuh-tumbuhan mampu menahan fros hingga -3 ° С. Untuk pertumbuhan tanaman akar yang baik - suhu yang ideal adalah antara +15. + 20 ° C.

Semasa menanam tanaman, anda harus mematuhi standard berikut:

  1. Penggunaan benih semasa menyemai: lobak - 0,5 g per 1 m2, lobak - 1 g per 1 m2.
  2. Kedalaman menyemai tidak boleh melebihi 1.5 cm. Apabila 3-4 daun muncul, tanaman ditipis, meninggalkan jarak sekurang-kurangnya 6 cm di antara tanaman. Setelah menipis, tanaman diberi makan larutan abu, tanah dilonggarkan setiap dua minggu.
  3. Tanaman adalah tanaman yang suka kelembapan, oleh itu, untuk pertumbuhan yang diperlukan, mereka disiram sekurang-kurangnya dua kali seminggu..
  4. Tempoh pertumbuhan lobak adalah 60-80 hari, sedangkan untuk lobak adalah 110-130 hari.
  5. Semasa menanam tanaman untuk penggunaan musim luruh-musim sejuk, benih disemai tidak lebih awal dari tanggal 20 Jun. Tanaman akar harus dituai sebelum fros..
  6. Sayur-sayuran disimpan tanpa bahagian atas (dipotong rata dengan tanaman akar) dalam kotak atau beg kertas, untuk penyimpanan yang lebih baik - setiap lapisan sayur ditaburkan dengan pasir.

Lobak dan lobak serupa dalam penampilan, tetapi sayur-sayuran yang sama sekali berbeza dan ditanam untuk tujuan yang berbeza. Setiap sayuran akar baik dengan caranya sendiri dan mempunyai banyak vitamin dan khasiat bermanfaat..

Bagaimana lobak dan lobak berbeza: adakah sama atau tidak?

Bukan kebetulan lobak dan lobak yang serupa dengannya keliru, kerana tanaman ini mempunyai banyak persamaan. Dan mereka bukan sahaja sesuai dengan sebutan nama. Mari kita perhatikan lebih dekat perbezaan antara lobak dan lobak, sama atau tidak, dan sifat apa yang menyatukannya.

  1. Huraian dan ciri botani
    1. Lobak
    2. Lobak
  2. Perbezaan
    1. Bentuk dan warna
    2. Perbezaan rasa dan penggunaan
    3. Apa lagi yang berbeza
  3. Apa yang perlu dipilih untuk berkembang

Huraian dan ciri botani

Turnip (lat. Brassica rapa) adalah tumbuhan herba, tergolong dalam spesies genus Kubis (Brassica) dari keluarga Kubis (Brassicaceae), atau Cruciferous (Cruciferae). Tumbuh dan berkembang dalam masa 1-2 tahun.

Lobak dicirikan oleh daun akar jarak dekat (ciri pertumbuhan ini disebut juga roset) dan sayur akar yang boleh dimakan. Pada tahun kedua, batang bujur dengan bunga dan daun muncul.

Daun yang tumbuh dekat dengan akar berwarna hijau, dalam bentuk bulu atau lyre, disusun pada keratan panjang. Dan yang berada di batang adalah tepi ovoid, bergigi atau padat..

Kelopak dalam perbungaan warna kuning keemasan atau warna kuning kusam. Perbungaan pada awal berbunga adalah corymbose (bunga di atas tunas), kemudian racemose. Stamen terpesong, panjang, tegak. Pedicel semasa berbunga ditolak pada sudut akut, panjang 3-8 cm.

Batangnya lurus, simpul, pendek, dan biji di dalamnya berwarna coklat kemerahan, bujur dan bulat, dengan akar kecil.

Lobak

Lobak (lat.Ráphanus) adalah ramuan abadi dari keluarga Kubis (Brassicaceae). Batangnya bercabang dengan daun yang berbulu seperti daun, serta akar berdaging yang menebal. Perbungaan berwarna kuning, putih atau ungu, dan buah-buahan disajikan dalam bentuk buah dalam dua bahagian, bahagian atas dengan beberapa biji bujur dan bahagian bawah dengan dua biji..

Dua varieti terkenal: hijau (Cina) dan hitam.

Oleh itu, adalah salah untuk mempercayai bahawa lobak adalah lobak. Ini adalah tanaman yang sama sekali berbeza, yang merupakan genera yang terpisah dari satu keluarga biasa..

Perbezaan

Kedua-dua sayur itu digunakan sebagai makanan untuk penyembuhan di Mesir Kuno, Hellas, Rom, dan minyak diperoleh dari biji. Oleh itu, mari kita lihat bagaimana untuk membezakan kedua-dua sayuran akar ini..

Bentuk dan warna

Lobak mempunyai tanaman akar yang lebih rata, dan dalam bentuk lobak, kecuali daikon, ia berbentuk bulat atau memanjang, lebih seperti akar rutabaga. Ini bukan satu-satunya perbezaan.

Akar lobak dicirikan oleh warna kuning pucat. Sebaliknya, lobak berwarna putih, merah jambu, hitam dan bahkan ungu, bergantung pada varieti..

Perbezaan rasa dan penggunaan

Lobak mempunyai rasa pahit-manis dan bahkan pedas. Lobak, sebaliknya, mempunyai rasa manis dan ringan..

Seperti lobak, lobak paling sering digunakan untuk membuat salad, sup sejuk dan sebagai hidangan parut bebas dalam kombinasi dengan krim masam dan rempah. Sayuran ini, sebagai peraturan, tidak menjalani rawatan haba..

Lobak, tidak seperti lobak, biasanya direbus sehingga sayur akar memperoleh rasa madu. Sayuran ini sesuai untuk memasak hidangan seperti kentang tumbuk, rebusan, dan juga disajikan rebus atau dibakar di dalam ketuhar. Jarang sekali, lobak juga digunakan mentah sebagai bahan tambahan dalam salad dan okroshka..

Apa lagi yang berbeza

Sebagai tambahan kepada perbezaan yang disebutkan di atas, sayur-sayuran ini juga berbeza kerana terdapat pelbagai jenis makanan yang disebut lobak. Lobak tidak digunakan untuk menggemukkan lembu ternak.

Oleh kerana sifat bakterisida dan anti-radang, lobak digunakan untuk mencegah penyakit saluran gastrointestinal, hati dan ginjal, mencegah perkembangan kolelitiasis, untuk mencegah edema atau aterosklerosis. Turnip, sebaliknya, dikontraindikasikan pada orang dengan penyakit sistem pencernaan dan penyakit kronik hati dan ginjal..

Apa yang perlu dipilih untuk berkembang

Lobak ditanam pada akhir April, awal Mei, ketika salji mencair. Dia tidak takut dengan fros, suka matahari dan banyak air. Penjagaan utama adalah penipisan dan penyiraman secara berkala. Benih untuk penuaian kedua disemai pada bulan Julai.

Varieti lobak musim panas awal juga ditanam pada awal Mei, dan musim sejuk pada awal bulan Julai. Sayuran tidak bersahaja, cukup untuk menyiram dan menyiangi. Varietas awal dituai apabila tanaman akar mencapai diameter sekurang-kurangnya 5 cm. Tidak boleh terlalu banyak diekspos di dalam tanah, ia mungkin kehilangan rasa. Varieti akhir dituai pada bulan September, sebelum fros pertama.

Proses penanaman bergantung pada pelbagai jenis tanaman akar. Lobak dapat mencapai berat hingga 5 kg dan panjang hingga 60 cm. Oleh itu, jarak antara anak benih harus sekurang-kurangnya 40 cm. Varieti lobak Margelan juga paling baik ditaburkan pada awal bulan Julai, kerana pada bulan Mei pembentukan massal peduncles adalah mungkin.

Budaya mempunyai banyak kesamaan, tetapi ada juga perbezaan mendasar yang tidak memungkinkan mereka menjadi keliru antara satu sama lain. Sebaiknya rasakan setiap sayuran akar dan pilih sumber nutrien yang paling berharga untuk anda.

Oleh itu, lobak dan lobak yang serupa dengannya adalah produk berharga dari segi tepu dengan unsur mikro dan vitamin. Mereka juga rendah kalori dan telah lama digunakan oleh orang dalam perubatan rakyat, memasak dan pertanian..

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Perbezaan antara lobak dan lobak

Tidak semua orang memahami perbezaan antara lobak dan lobak. Sesungguhnya, sayur-sayuran akar boleh mempunyai bentuk yang serupa dan kadang-kadang warnanya. Walau bagaimanapun, terdapat tanda-tanda yang tidak membenarkan sayur-sayuran menjadi keliru antara satu sama lain..

  • Definisi
  • Perbandingan

Definisi

Lobak adalah tanaman yang tergolong dalam keluarga kubis. Varietasnya, tumbuh sebagai sayur, telah disisipkan dengan tepat, lebih jarang utuh, daun dan akar yang pekat dimakan..

Turnip juga merupakan wakil keluarga kubis. Mempunyai akar yang dapat dimakan, telah lama terkenal di Rusia sebagai komponen diet yang tidak dapat diganti. Setelah munculnya persaingan dari kentang, lobak secara beransur-ansur kehilangan kepentingan utamanya..

Perbandingan

Mari senaraikan ciri utama yang membentuk perbezaan antara lobak dan lobak:

  1. Borang. Dalam kedua kes tersebut, akarnya boleh menjadi bulat atau agak memanjang. Tetapi lobak dari banyak jenis sangat rata, yang biasanya tidak khas untuk lobak..
  2. Warna. Yang paling biasa adalah lobak hitam. Juga, akar tanaman ini boleh berwarna putih, ungu atau kehijauan. Turnip pula dikenali sebagai sayur kuning pucat. Namun, tidak semua orang tahu bahawa ia boleh berwarna putih dan juga merah jambu..
  3. Rasa. Atas dasar ini, sangat mudah untuk membezakan sayur-sayuran. Potongan lobak rangup berair sangat panas. Rasa pedas inilah yang memberikan sayur-sayurannya rempah. Turnip dalam hal ini jauh lebih lembut. Rasanya, samar-samar menyerupai lobak, tetapi tanaman akar ini tidak mempunyai rasa yang sama. Sebaliknya, pulpa lobak lebih manis.
  4. Aplikasi memasak. Apa perbezaan antara lobak dan lobak dari segi cara penyediaannya? Perlu diingat di sini bahawa lobak biasanya tidak dimasak. Ia digunakan mentah dalam okroshka, pelbagai pembuka selera dan salad. Selalunya, sayur-sayuran akar digiling di atas parutan sebelum dimasukkan ke dalam pinggan. Dalam salad, lobak boleh menjadi satu-satunya ramuan sayuran - jisim parut hanya dibumbui dengan minyak atau mayonis dan masin secukupnya. Bagi lobak, ia digunakan baik mentah (contohnya, dalam salad) dan juga rawatan panas. Lobak dibakar dan direbus, disumbat dan dipotong kecil dan ditambahkan ke rebusan. Pada zaman dahulu, orang gemar merebus sayur berkhasiat di dalam air masin, dan kemudian panaskannya dan perasakan dengan mentega..

Kami menanam lobak dan lobak dengan ketat mengikut sains

Kami menanam lobak dan lobak dengan ketat mengikut sains

Kakek menanam lobak, dan lobak tumbuh. Tetapi kesinambungan kisah ini sangat menyedihkan bagi banyak tukang kebun. Kutu memakan lobak, dan pada waktu yang sama lobak. Atau semua penanaman telah berkembang, melupakan akarnya. Cara menjauhinya?

Dekad pertama bulan Julai adalah masa yang sangat baik untuk menanam lobak, yang sejak sekian lama di Rusia adalah sayur utama. Lobak mengandungi sejumlah besar kalsium dan fosforus, kalium dan natrium, dan mengandungi lebih banyak vitamin C daripada oren.

Sudah tiba masanya untuk lobak, yang tidak kurang berguna dan merupakan saudara dekat lobak, begitu banyak aspek menanam sayuran ini serupa..

Lobak masak dalam 60 - 70 hari, dan lobak dalam 70 - 80 hari. Sekiranya anda menyemai lobak dan lobak sebelum 15 Julai, maka akarnya akan dapat bertahan hidup pada musim sejuk..

Sekarang jenis lobak baru telah dibiakkan, selain kuning tradisional, anda boleh menanam putih atau ungu, tetapi nilai pemakanan, ciri-ciri pemakanan dan penjagaan semua jenis ini adalah sama. Lobak juga menarik varietas dan setelah diperiksa lebih dekat ternyata daikon bahkan bukan lobak sama sekali, tetapi aneka lobak manis yang terpisah.

Perkara utama ketika memilih biji adalah negara asal, anda tidak boleh mengejar negara-negara panas di mana anda pasti tidak pernah mendengar tentang lobak - Turki, Sepanyol, Mesir, Amerika Syarikat, China, dll..

Lobak dan lobak tidak boleh disemai di sebelah atau sesudah lobak, kubis, mustard, salad. Jiran dan pendahulunya yang baik adalah kacang, kacang dan kacang polong, tomato dan zucchini. Sayuran ini tidak menyukai tanah berat tanah liat, kerana sering dijangkiti keel dan mengurangkan rasa. Sekiranya anda adalah pemilik laman web tersebut, maka lobak dan lobak memerlukan tempat tidur yang tinggi dengan pasir dan humus yang ditambahkan ke tanah. Kedalaman menyemai 1 - 2 cm, jarak baris 15 - 20 cm.

Anda tidak boleh menggunakan baja segar dan humus yang belum masak untuk memberi makan - tanaman tidak akan mengikat buah, tetapi pergi ke anak panah: mereka akan mekar dan memberikan biji. By the way, kerana panas pada pertengahan Mei tahun ini, banyak penduduk musim panas yang menabur lobak dan lobak pada bulan April-Mei tidak menerima tanaman lobak dan lobak - puncaknya mekar.

Biji lobak sangat kecil dan mesti disiapkan untuk disemai. Rendam dalam air selama 10 hari, atau tuangkan air panas selama setengah jam (+50 - 52 darjah). Selepas itu, pastikan untuk mengeringkannya dan, untuk kemudahan menyemai, campurkan dengan pasir atau kopi. Kami menyemai - seolah-olah kita garam bumi.

Kedua-dua tanaman ini menyukai pembajaan nitrogen, tetapi tanaman tersebut dihentikan tiga minggu sebelum penuaian..

Musuh utama lobak dan lobak adalah kutu salib. Dan perosak ini sama sekali bukan kutu, tetapi kumbang kecil yang bersembunyi di tanah. Perosak yang sama membunuh kubis, lobak dan lobak. Oleh itu, semasa menyediakan tempat tidur untuk lobak dan lobak, kami tidak menyimpan abu - 500 gram setiap 2 - 3 meter persegi. m semasa menggali tanah.

Selain itu, segera setelah menyemai, kami mengisi barisan dengan abu atau lada merah - tanaman serbuk tidak akan menyukai kutu salib. Baik mencerminkan tamparan kumbang kutu dan debu tembakau (makhorka).

Tukang kebun yang berpengalaman disarankan untuk menuangkan campuran habuk tembakau (100 g), abu (100 g) dan batu fosfat (200 g) ke tempat tidur kebun. Lebih kurang 10 g (kotak mancis) campuran tersebut dituangkan ke dua meter persegi. Pendebungaan dilakukan 2 - 3 kali setiap tujuh hari. Tumbuhan dibasahi terlebih dahulu sehingga campuran tidak ditiup oleh angin, namun disarankan untuk menumbuhkan tanaman di kedua sisi daun. Selain itu, taburkan dengan campuran dan tanah di bawah tanaman. Cara yang paling mudah untuk operasi ini adalah mencurahkan campuran ke dalam stokin nilon lama dan menggoncangkannya ke atas setiap tanaman..

Internet menasihatkan untuk memproses penanaman dari kutu salib dengan larutan cuka meja (1 sudu besar cuka 70% per 10 liter air). Cara yang paling asli: semburkan penanaman dengan syampu kutu anjing (1-2 topi setiap 10 liter air).

Tidak mungkin menghilangkan kutu salib secara menyeluruh dan kekal, tetapi anda boleh mengurangkan bilangannya dengan menggali kebun pada musim luruh (sekurang-kurangnya 25 cm) dan memusnahkan semua rumpai salib (rogol, beg gembala, dll.) Di laman web ini. Pengalaman saya menunjukkan bahawa perlindungan kutu terbaik adalah bahan penutup. Kubis baru menjadi lebih kuat dan terlalu kuat untuk kutu, yang bermaksud bahawa lengkungan dan kain akan bergerak ke lobak dan lobak.

Lobak dan lobak

RAWATAN RADIS, REDIS DAN REPO

Adenoma prostat. Makan lobak hitam dengan minyak sayuran sebagai salad.

Aterosklerosis. Perkembangannya dicegah dengan penggunaan jus lobak hitam dengan madu, ditambah secukupnya, 2 sudu 3 kali 1 hari sebelum makan.

Aritmia. Minum jus lobak hitam 1 sudu 3 kali sehari sebelum makan.

Penyakit saluran pernafasan atas. Campurkan jus lobak dengan madu dalam nisbah 1: 1. Ambil 1 sudu besar 4 kali sehari. Bronkitis juga dirawat.

Batu ginjal, saluran kencing dan pundi hempedu melarutkan jus lobak dengan baik. Mereka mula meminumnya dalam 1 sudu teh satu jam selepas makan. Sekiranya tidak ada rasa sakit di hati, maka dosnya secara beransur-ansur meningkat menjadi 1 sudu besar, dan kemudian menjadi setengah gelas. Sekiranya sukar untuk minum jus lobak, campurkan dengan jus bit merah. Sekiranya terdapat rasa sakit (ia disebabkan oleh mineral yang muncul), letakkan pemanas pada bahagian hati. Sekiranya rasa sakit dapat ditoleransi, maka rawatan diteruskan. Kursus rawatan memerlukan 3 liter jus. Makanan masam dan pedas harus dielakkan semasa rawatan. Jus lobak melarutkan deposit kapur.

Batuk. Parut lobak kupas dan perah jusnya. Masukkan 1 sudu madu. Ambil 2 sudu 15-20 minit sebelum makan 3-4 kali sehari.

Resipi kedua. Potong tujuh buah bersaiz sederhana ke dalam kepingan dan taburkan setiap kepingan dengan gula. Masukkan ke dalam periuk dan tahan selama 2-3 jam. Ambil 1 sudu besar jus setiap jam.

Batuk rejan. Kupas lobak dan potong halus. Taburkan dengan pasir dan letakkan di dalam ketuhar selama 2 jam. Kemudian sejuk, perah jusnya dan tuangkan ke dalam botol. Simpan dalam peti sejuk. Minum 1 sudu teh (dipanaskan) 5 kali sehari. Pastikan minum ubat anda sebelum tidur..

Deposit garam. Ambil 300 g jus lobak, 1 gelas garam farmasi laut, 1 gelas madu, 1 gelas hempedu perubatan, 1 gelas alkohol perubatan. Campurkan semua dalam balang. Celupkan kain linen ke dalam air mendidih, peras, tuangkan ke atas campuran dan sapukan kompres pada tempat yang sakit semalaman. Pada waktu pagi selepas mengeluarkan kompres, lap kulit dengan cologne.

Rawatan yang sama digunakan untuk osteochondrosis, arthrosis, spurs pada tumit. Kursus rawatan adalah 10-30 hari.

Tumor ganas. Ambil 1 kg lobak yang telah dibasuh dengan baik, cincang halus bersama kulitnya dan tuangkan 1 liter vodka. Berkeras di tempat yang gelap selama 2 minggu. Memerah. Ambil 3 kali sehari, 1/4 cawan 30 minit sebelum makan.

Hipotermia. Ambil 2-3 sudu jus lobak pada waktu pagi dan petang. Bahagian badan yang disejukkan disapu dengan kek lobak.

Radikulitis. Rheumatisme. Campurkan 3 bahagian jus lobak, 2 bahagian madu, 1 bahagian vodka dan garam sedikit. Selepas mandi, gosokkan sendi yang sakit dengan campuran ini dan ambil 1-2 gelas 50 ml..

Limpa. Untuk meningkatkan aktivitinya, serta untuk mencegah penyakit batu empedu, ambil satu gelas jus lobak dan madu. Ambil campuran 1 sudu 3 kali sehari sebelum makan.

Telinga. Sekiranya sakit di telinga, kuburkan 1 tetes jus lobak.