Wikipedia sayur lobak

Lobak adalah ramuan tahunan atau dwitahunan bagi keluarga Kubis. Sayuran akar kuning halus, berdiameter 8 hingga 20 cm dan berat 10 kg. Semua jenis lobak matang sangat awal, tanaman akar siap dibentuk dalam 40 - 45 hari, jenis akhir - dalam 50 - 60 hari. Roset daun mencapai ketinggian 40 - 60 cm. Lobak telah dikenali sebagai tanaman sayuran dan perubatan sejak zaman kuno. Lobak boleh dibakar, direbus, disumbat, kaserol dan rebusan dibuat daripadanya, sangat sesuai untuk membuat salad. Ia boleh disimpan lama di tempat yang sejuk tanpa kehilangan kualiti penyembuhannya; mudah diserap oleh badan dan disyorkan untuk makanan bayi. Di Rusia, ungkapan "lebih sederhana daripada lobak kukus" telah lama diketahui, menunjukkan penggunaannya jangka panjang dan kerap.

Lobak adalah salah satu sayuran pertama yang mendapat perhatian manusia. Orang Yunani, Mesir dan Parsi memberi lobak kepada budak, memandangkan sayur ini makanan kasar tetapi memuaskan, orang Rom menganggap lobak adalah makanan orang biasa, tetapi dengan awal era kita, sayur itu keluar dari kategori "hamba" - pada awal Abad Pertengahan, lobak yang dipanggang dalam arang dianggap makanan istimewa dan sering disajikan untuk daging sebagai lauk.

Turnip adalah sayur pokok dalam masakan Slavia. Dan bukan hanya di kalangan orang biasa, tetapi juga di antara pedagang dan bangsawan yang lebih kaya. Dengan kata "asas", kami meletakkan lobak sebagai ganti kentang, yang kini digunakan sebagai lauk, dalam sup, dan kentang tumbuk, rebus, dibakar dan digoreng, yang digunakan dalam sebilangan besar hidangan. Catherine II bersikeras untuk menanam kentang yang lebih "bergaya" dan senang, dan lobak perlahan tetapi pasti dikeluarkan ke dalam kategori sayur "usang". Pada abad ke-20, memasak dari lobak sudah menjadi sesuatu yang biasa, bahkan tidak senonoh. Dengan peralihan lobak ke kategori sayur-sayuran sederhana, banyak rahsia pemprosesan, penyediaan dan resipi untuk hidangan berdasarkan lobak hilang.

Ciri-ciri berguna lobak

Sejak zaman kuno, lobak telah dianggap sebagai kaedah yang sangat baik untuk membersihkan badan toksin. Lobak mentah mengandungi hingga 9% gula, kandungan vitamin C yang sangat tinggi (dua kali lebih banyak daripada sayur-sayuran akar), B1, B2, B5, PP, provitamin A (terutama pada lobak kuning), polisakarida yang mudah dicerna, sterol (unsur perlu dalam rawatan aterosklerosis.

Lobak mengandungi unsur jarang glukoraphanin, analog tumbuhan sulphorophane dengan sifat anti-barah. Elemen ini hanya terdapat pada lobak dan pelbagai jenis kubis: brokoli, kohlrabi dan kembang kol.

Lobak mengandungi unsur surih dan logam yang jarang berlaku: tembaga, besi, mangan, zink, yodium dan banyak lagi. Terdapat lebih banyak fosfor dalam lobak daripada lobak dan lobak, dan belerang, yang diperlukan untuk membersihkan darah dan melarutkan batu di ginjal dan pundi kencing, tidak dapat dijumpai di sayur lain yang biasa. Magnesium banyak membantu tubuh menyimpan dan menyerap kalsium. Lendir bahkan mengandungi antibiotik yang menghalang perkembangan beberapa kulat, termasuk yang berbahaya bagi tubuh manusia (bagaimanapun, tidak bertindak pada E. coli dan staphylococci).

Lobak mengaktifkan hati dan rembesan hempedu, yang menghalang pembentukan batu empedu. Selulosa menyokong pengaktifan motilitas usus dan pencegahan genangan nutrien. Ini mempunyai banyak manfaat untuk menurunkan kadar kolesterol, yang pada gilirannya sangat bagus untuk mencegah aterosklerosis. Lobak mengandungi lisozim - bahan dengan aktiviti antimikrob yang sangat kuat. Sangat menarik untuk diperhatikan bahawa lobak adalah antibiotik semula jadi yang mampu memusnahkan atau mencegah tanda-tanda pelbagai penyakit, terutama pada kulit dan selaput lendir..

Lobak adalah produk rendah kalori yang kaya dengan vitamin. Lobak menyuburkan, tetapi tidak membiarkan berat badan berlebihan bermula. Garam mineral dan minyak pati yang terdapat di lobak boleh berfungsi sebagai kompleks pengawalan kesihatan yang serba boleh. Bukan begitu banyak cerita dan ucapan mengenai lobak telah muncul. Sayuran akar ini mempunyai kesan penyembuhan luka, diuretik, anti-radang, antiseptik dan analgesik. Selain sedap, lobak yang dimasak dengan betul juga sangat sihat..

Bagi pesakit diabetes, lobak adalah tonik umum yang sangat baik; doktor sangat mengesyorkannya pada musim sejuk. Namun, perlu dikawal jumlah yang dimakan, kerana sayur-sayuran akar ini mengandungi banyak gula, dan biasanya anda harus menahan diri dari rutabagas..

Jus lobak diminum ketika batuk, sakit tekak (dari selesema sederhana hingga pemulihan suara yang "mengecut" sepenuhnya). Ia melegakan simptom asma, meningkatkan tidur dan menenangkan degupan jantung. Lobak rebus digiling menjadi gruel dan disapu pada bintik-bintik yang sakit dengan gout. Sakit gigi pun dihilangkan dengan merebus lobak. Sebilangan besar serat dalam lobak merangsang pergerakan usus.

Merebus akar lobak meningkatkan tidur, menenangkan degupan jantung, mempunyai kesan pencahar, membantu dengan asma dan bronkitis. Untuk menyediakan kuahnya, anda memerlukan satu hingga dua sudu besar sayur akar lobak cincang. Anda perlu menuangkan dua ratus ml air mendidih, rebus selama lima belas minit dan toskan. Ambil rebusan 1/4 cawan empat kali sehari atau satu gelas sebelum tidur.

Mungkin peranan yang menentukan dalam penggantian lobak dimainkan oleh masa memasak lobak yang lebih lama berhubung dengan kentang. Kentang mendidih lebih cepat, menjadi rapuh dan lembut, dan lebih banyak hidangan boleh dibuat dari mereka. Rasa kenyang dari lobak dan kentang serupa, pada masa itu tidak biasa memahami sebab-sebab sensasi. "Rasa kenyang kentang" adalah hasil pencernaan pati yang banyak. Karbohidrat yang membentuk sebahagian besar kentang memberikan banyak kalori, tetapi makanan karbohidrat inilah yang bertanggung jawab atas kelebihan lemak badan. Lobak, seperti saderi, akar pasli dan parsnips yang sering diabaikan hari ini, boleh juga digunakan dalam sup dan bukannya kentang dan bahkan direbus hingga lebih lembut. Ya, lobak memasak memerlukan lebih banyak masa, tetapi dari segi keseimbangan nutrien dan sifat khas untuk kesihatan, lobak meninggalkan kentang, dan di tangan tukang masak yang berpengalaman, ia menjadi makanan istimewa..

Dengan merebus dan membakar, anda boleh menyediakan banyak hidangan lobak yang indah. Contohnya, dengan epal dan kismis. Lobak adalah ramuan utama dalam hidangan ini, tetapi pilihan dengan sos, gravies dan bahan tambahan boleh didapati. Lobak boleh menjadi lauk untuk daging, permainan atau ikan.

Sifat berbahaya dari lobak

Lobak adalah produk yang sangat berguna, tetapi penggunaannya yang berlebihan dapat memperburuk keadaan beberapa penyakit. Oleh itu, lobak mentah dikontraindikasikan pada pesakit dengan masalah perut dan duodenum, kolitis dan gastroenteritis akut. Tidak disarankan untuk menggunakan sayuran akar ini mentah untuk radang hati dan ginjal, serta penyakit usus lain.

Di samping itu, tidak digalakkan menambahkan hidangan dengan lobak ke makanan anda untuk penyakit tertentu dari sistem saraf pusat. Oleh itu, kerana menghadapi masalah dengan sistem saraf, anda perlu berjumpa doktor yang akan memberitahu anda sama ada kemungkinan anda memakan lobak dan hidangan daripadanya.

Padahal bermanfaat bagi wanita hamil untuk makan 200-300 gram. lobak 1-2 kali seminggu, tidak digalakkan untuk ibu dan bayi makan lobak: bayi mungkin mengalami reaksi yang tidak dapat diramalkan - alahan, cirit-birit, kolik, sembelit. Oleh itu, disarankan untuk memasukkan lobak ke dalam diet kanak-kanak dari usia 2 tahun..

Mencari resipi yang tidak biasa? Cuba buat lobak yang diisi dengan cendawan.

Wikipedia sayur lobak

Tumbuhan ini mengandungi bahan bebas nitrogen (6.5%), bahan nitrogen (1.1%), lemak (0.2%), garam mineral (mempunyai kandungan kalsium yang sangat tinggi), vitamin (A - 0.04 mg, C - 8-20 mg, Bi - 0,08-0,11 mg), sejumlah besar gula dan vitamin PP.

Permohonan

Menyemai lobak pada awal musim bunga, sebaik sahaja tanah mengering. Tanah liat yang ringan dan lokasi yang cerah sangat sesuai untuk tanaman ini. Dua hasil panen dapat diperoleh pada musim panas. Untuk musim sejuk, lebih baik menyimpan lobak dari musim panas.

Perosak: kutu salib dan kubis terbang.

Lobak telah terkenal sebagai tanaman sayur dan perubatan sejak zaman dahulu lagi. Lobak boleh dibakar, direbus, disumbat, kaserol dan rebusan dibuat daripadanya, sangat sesuai untuk membuat salad. Ia boleh disimpan lama di tempat yang sejuk tanpa kehilangan kualiti penyembuhannya; mudah diserap oleh badan dan disyorkan untuk makanan bayi. Di Rusia, ungkapan "lebih sederhana daripada lobak kukus" telah lama diketahui, menunjukkan penggunaan lobak jangka panjang dan kerap.

Kerana kandungan kalsiumnya yang tinggi, lobak berfungsi sebagai agen profilaksis utama, menyelamatkan anak-anak petani dari riket, penyakit tulang dan darah. Tumbuhan ini mempunyai kesan diuretik, antiseptik, anti-radang, penyembuhan luka dan analgesik. Merebus sayur-sayuran akar dan jus lobak rebus yang dicampurkan dengan madu diambil untuk laringitis akut, menyebabkan batuk tajam, serak, asma dan selesema. Jus lobak segar digunakan sebagai pencahar diuretik dan ringan dan sebagai alat untuk merangsang jantung. Lobak rebus dan salap dari lobak dan lemak angsa digunakan pada bintik-bintik sakit dengan gout. Untuk mengurangkan sakit gout, rebusan lobak digunakan untuk mandi. Dengan sakit gigi, bilas mulut dengan rebusan hangat lobak. Lobak merangsang rembesan jus gastrik, meningkatkan peristalsis usus, meningkatkan penyerapan makanan. Lobak tidak digalakkan untuk digunakan dalam penyakit akut saluran gastrousus dan penyakit kronik hati dan ginjal.

Pengelasan

Subspesies

Dalam satu spesies, 10 subspesies dibezakan [1]:

  • Brassica rapa subsp. campestris (L.) A.R. Clapham - Kubis ladang
  • Brassica rapa subsp. chinensis (L.) Hanelt - kubis Cina
  • Brassica rapa subsp. dikotoma (Roxb.) Hanelt
  • Brassica rapa subsp. japonica Shebalina
  • Brassica rapa subsp. narinosa (L.H.Bailey) Hanelt
  • Brassica rapa subsp. nipposinica (L.H.Bailey) Hanelt
  • Brassica rapa subsp. oleifera (DC. Metzg.) Hanelt
  • Brassica rapa subsp. pekinensis (Lour.) Hanelt - Kubis Peking
  • Brassica rapa subsp. rapa
  • Brassica rapa subsp. trilocularis (Roxb.) Hanelt

Varieti lobak

Terdapat varieti daging kuning dan daging putih. Bentuknya, tanaman lobak rata, bulat dan memanjang. Jenis rata dan beberapa jenis bulat digunakan sebagai varieti meja, yang memanjang adalah varieti makanan yang dipanggil lobak. Varieti yang paling biasa adalah "Petrovskaya", sederhana awal dan menghasilkan tinggi, antara pematangan awal - "White Nochka" dan "Maiskaya White".

Lobak: faedah dan bahaya kepada kesihatan, resipi dengan gambar dan cadangan

Kisah mengenai lobak adalah salah satu yang pertama yang anak-anak kenal. Semua orang mengenalnya, yang tidak boleh dikatakan mengenai watak utama plot. Mari mengisi jurang dan membincangkan sifat bermanfaat lobak, membincangkan komposisi dan daya penyembuhan, dan pada masa yang sama belajar cara memasaknya dengan betul.

Sedikit sejarah

Lobak adalah salah satu tanaman yang ditanam tertua di planet ini. Tidak ada maklumat yang tepat mengenai asal usulnya.

Ahli arkeologi percaya bahawa lobak ditanam di India 15 abad SM. Sebilangan penyelidik berpendapat bahawa tanaman akar telah dimakan 40 abad yang lalu..

Satu perkara yang kita pasti tahu: orang Mesir kuno dan Yunani sangat mengenalnya. Di Rom kuno, lobak bakar dimakan oleh semua segmen penduduk. Dari sana, ia merebak ke seluruh Eropah dan berakhir di Rusia..

Sehingga abad ke-18, lobak merupakan hidangan utama masakan tradisional Slavia. Kemudian ia diganti dengan kentang. Sayuran yang berguna tidak dapat dilupakan.

Menjelang akhir abad yang lalu, lobak disebut hanya dalam dongeng. Hari ini ia kembali ke populariti terdahulu. Penganut diet yang meningkatkan kesihatan dan pemakanan yang betul menunjukkan minat kepadanya. Ia membantu menurunkan berat badan, mengekalkan kecantikan.

Lobak adalah tanaman yang tidak bersahaja dan sihat. Tanaman akar dimakan. Mereka dimakan mentah atau dimasak. Kadang-kadang ada resipi untuk hidangan yang dibuat dari atas. Mereka memerlukan varieti khas yang ditanam untuk daun..

Komposisi kimia dan kandungan kalori

Sifat berguna ditentukan oleh komposisi. Sayuran akar mengandungi vitamin berikut:

  • beta karotena,
  • Vitamin B,
  • vitamin A,
  • asid askorbik,
  • alpha-tokoferol,
  • biotin.

Buah-buahan mengandungi asid organik dan glukoraphanin. Ia adalah analog sulforophane berasaskan tumbuhan, antioksidan kuat dengan sifat anti-barah.

Bahan berharga mempunyai kesan antibakteria dan antivirus. Ia hanya boleh didapati di lobak dan beberapa jenis kubis - kembang kol, brokoli, kohlrabi.

Komposisi mineral setiap 100 g ditunjukkan dalam jadual.

NamaKuantiti, mg% nilai harian
Potasium2389.5
Kalsium494.9
Silikon91303.3
Magnesium174,3
Sulfur21,72.2
Fosforus344,3
Besi0.9lima
Kobalt0.220
Mangan0.1346,7
Tembaga8.58.5
Molibdenum0.68.6

Seperti yang anda lihat, lobak adalah sumber elemen mikro dan makro yang berharga. Ini mengandung sedikit selenium dan yodium (itulah sebabnya mereka tidak termasuk dalam jadual), tetapi mengandung banyak silikon. Dari segi kandungannya, sayur tersebut berjaya bersaing dengan kohlrabi dan brokoli. Ia bahkan mengatasi sumber Se yang terkenal seperti kacang buncis dan lentil..

Silikon sangat penting untuk mengekalkan penampilan yang baik dan menyihatkan sendi. Bersama dengan asid askorbik, ia mengaktifkan sintesis kolagen, protein kompleks yang menjadi asas tisu penghubung. Ini menyumbang sepertiga hingga 40% protein tubuh. Ia memberikan kekuatan kepada semua (!) Tisu badan.

Daripada bahan tambahan yang mahal, makan lobak lebih kerap - dan anda akan bertenaga! Kandungan kalori hanya 32 kkal. Sangat sesuai untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan.

Lobak mengandungi asid lemak tak jenuh ganda omega-3, omega-6. Ia kaya dengan asid succinic. Ia adalah ubat terkenal untuk meningkatkan metabolisme tisu dengan kesan yang menyegarkan..

Ciri khas bau dan pedas dikaitkan dengan kehadiran minyak pati mustard. Terdapat lebih banyak lagi dalam spesimen lama yang ditanam di bawah teknologi pertanian yang buruk. Untuk menghilangkan rasa yang tidak menyenangkan, sayur-sayuran akar yang dikupas dituangkan dengan air mendidih sebelum digunakan..

Lobak: sifat dan kontraindikasi yang berguna

Dengan simpanan jangka panjang, buah tidak kehilangan khasiatnya. Ia memberi kesan positif kepada semua sistem:

  • Melindungi jantung dan saluran darah. Sayuran akar mengandungi unsur aktif yang melawan aterosklerosis, menghalang pembentukan plak kolesterol.
  • Menguatkan sendi. Lobak kaya dengan kalsium. Elemen tersebut diperlukan untuk pemeliharaan tulang dan tisu penghubung.
  • Melegakan sembelit. Serat meningkatkan peristalsis, mendorong pengosongan biasa.
  • Meningkatkan imuniti. Lobak dibungkus dengan antioksidan. Mereka melindungi sel dan meningkatkan daya tahan terhadap jangkitan. Bahan bermanfaat terlibat dalam penghasilan interferon. Protein ini menyekat pendaraban virus.

Turnip adalah ubat dan ubat pemakanan yang terkenal. Ia diresepkan untuk gastritis hypoacid, dyskinesia biliary dari jenis hipomotor, kolitis spastik, atonia usus.

Sifat penyembuhan disebabkan bukan sahaja oleh komposisi vitamin dan mineral, tetapi juga kerana adanya minyak pati. Ia merengsakan selaput lendir saluran pencernaan, merangsang pengeluaran jus gastrik.

Untuk kesan maksimum, lobak dimakan mentah. Oleh itu glukosinolat dan isotiosianat lebih baik dipelihara di dalamnya. Fitonutrien kuat ini adalah spektrum luas, tetapi mereka merosot apabila dipanaskan. Mereka adalah antioksidan yang kuat dan mencegah kesan berbahaya karsinogen..

Lobak termasuk dalam diet kanak-kanak dan wanita hamil. Ia ditunjukkan untuk banyak penyakit sistemik..

Mengapa lobak berguna untuk wanita?

Penambahan menu secara berkala membantu mengekalkan keseimbangan emosi dan meningkatkan sosok. Kelebihan lobak adalah kesan diuretiknya. Ini sangat penting bagi wanita. Kesan ini menghilangkan bengkak pada wajah..

Apabila dimasukkan ke dalam diet, sayur-sayuran menunjukkan sejumlah sifat positif..

Memperbaiki keadaan kulit dan rambut. Penggunaan secara teratur mencegah pembentukan keriput, melambatkan pudar, mengekalkan kilauan rambut yang indah, menguatkan kuku.

Membersihkan, memanjangkan masa muda. Serat membuang toksin secara aktif. Ini membawa kepada peningkatan kesejahteraan dan penampilan..

Mengawal berat badan dan membantu pencernaan. Kandungan kalori rendah menjadikan produk sebagai alat yang berkesan dalam memerangi kelebihan berat badan. Ia akan berjaya menggantikan kentang, pasta, roti bakar.

Pada tahun 2016, hasil penyelidikan oleh saintis dari Harvard diterbitkan dalam jurnal PLos MeD. Mereka menyatakan bahawa setiap hidangan sayur-sayuran salib mengurangkan berat badan sebanyak 0,68 paun selama 4 tahun.

Manfaat untuk lelaki

Vitamin B sangat penting untuk mengekalkan keseimbangan hormon. Turnip menghalang perkembangan proses yang membawa kepada penurunan potensi. Kesan diuretik dan anti-radang adalah pencegahan prostatitis yang boleh dipercayai.

Sifat bermanfaat lobak adalah keupayaan untuk merangsang peredaran darah. Bagi lelaki, ini sangat penting kerana dapat menjaga kesihatan organ pelvis..

Aplikasi dalam perubatan tradisional

Jus segar disyorkan untuk minum setengah gelas sebelum makan untuk meningkatkan pergerakan usus. Ia mempunyai sifat ekspektoran, bakterisida, diuretik. Cecair mengandungi kalium, oleh itu ia berkesan untuk edema jantung.

Dalam perubatan Ayurveda dan tradisional Cina, lobak digunakan untuk detoksifikasi, meningkatkan pencernaan.

Ia dianggap sebagai salah satu makanan yang paling berkesan untuk fungsi saluran gastrousus. Ia merawat penyakit sendi, mencegah pemendapan garam. Ini adalah pencegahan riket yang sangat baik pada kanak-kanak..

Jus boleh digunakan untuk merawat kulit wajah. Ia mempunyai kesan penyembuhan luka. Ia disapu dengan kapas selama 10-15 minit, dan kemudian dibasuh dengan air suam. Prosedur menghilangkan keradangan, mempromosikan penyembuhan luka yang cepat, menghilangkan pengelupasan.

Merebus sayur-sayuran akar dalam ubat-ubatan rakyat digunakan untuk merawat selesema dan penyakit saluran pernafasan atas. Minuman suam melegakan kesakitan, melegakan keradangan.

Apa yang mesti dicari?

Dengan berlakunya penyakit gastrousus yang lebih teruk, lebih baik menolak memakannya secara mentah. Makanan sedemikian dikontraindikasikan dalam kolesistitis, pankreatitis, proses keradangan.

Untuk sebarang masalah kesihatan, berjumpa doktor terlebih dahulu.

Sebilangan orang mempunyai alahan makanan kepada lobak. Dengan kecenderungan reaksi seperti ini, ini mesti diambil kira. Makanan yang banyak boleh menyebabkan perut kembung. Makan lobak rebus atau rebus untuk mengurangkan risiko. Hidangan - tidak lebih dari dua sehari.

Anda tidak boleh minum jus segar untuk masalah perut, cirit-birit atau proses keradangan di saluran gastrousus..

Lobak tergolong dalam keluarga kubis. Ini bermaksud bahawa ia boleh memberi kesan goitrogenik: menyekat pengambilan yodium, menghalang pengeluaran hormon, menekan kelenjar tiroid..

Orang yang tidak diingini dinasihatkan agar menjalani rawatan haba pulpa.

Lobak mana yang lebih sihat: kuning, putih, hijau atau merah?

- Kuning. Manfaatnya terletak pada kandungan asid askorbik. Ia mengandungi lebih banyak vitamin C daripada jenis lain. Penggunaan secara berkala menguatkan sistem imun, mengaktifkan proses metabolik. Masker pulpa dibuat untuk jerawat.

- Hijau. Ia kaya dengan bahan yang meningkatkan fungsi sistem endokrin. Hidangan yang dibuat dari dalamnya menurunkan gula darah, menguatkan gigi, dan merangsang pencernaan.

- Putih - rasa yang paling halus. Ia meningkatkan metabolisme, menyingkirkan pound tambahan.

- Dan ada juga merah atau ungu. Ia digunakan dalam pemakanan pemakanan. Ia berguna untuk kegemukan dan untuk mengatasi kekurangan vitamin.

Apa yang hendak dimasak?

Jangan ganti kentang dengan lobak dalam resipi apa pun. Ia direbus, direbus, dikukus. Kentang tumbuk dan makanan ringan sejuk dibuat dari itu. Ini adalah tambahan berkhasiat untuk sup, lauk, atau rebusan sayur.

Saya cadangkan mencuba salad vitamin yang lazat. Kami memerlukan set ramuan berikut:

  • Sayuran akar kecil.
  • Lobak kecil.
  • Separuh epal tanpa gula.
  • Cengkih bawang putih.
  • Kepala bawang Yalta (biru).
  • Satu sudu biji biji rami dan biji labu yang dikupas.

Sekiranya ada, tambahkan arugula atau ramuan lain. Rasa akan menjadi lebih ekspresif.

  • Basuh sayur-sayuran akar, kupas.
  • Potong parut kasar dengan bawang putih.
  • Basuh dan cincang 0.5 bawang.
  • Campurkan.
  • Letakkan di atas pinggan.
  • Gerimis dengan minyak thistle susu (atau lain-lain yang tidak dimurnikan).
  • Taburkan dengan biji.

Resipi lain yang menarik adalah goreng lobak di dalam ketuhar. Ia akan menjadi pengganti kentang yang tidak dijangka dan akan menggembirakan anda dengan rasa halus..

  • 2-3 lobak sederhana.
  • 4 sudu bunga matahari atau minyak zaitun halus.
  • 5 gram setiap garam, lada hitam, bawang putih kering dan kunyit.
  • Panaskan ketuhar hingga 200 darjah.
  • Basuh, kupas buah, potong dengan ketebalan 0,7-1 cm.
  • Dalam mangkuk lebar, campurkan bahan sehingga sebati sehingga hirisan ditutup sepenuhnya dalam campuran minyak dan rempah.
  • Letakkan dalam satu lapisan pada loyang yang ditutup dengan kertas pembakar.
  • Bakar selama 7 minit.
  • Balik dan tahan hingga lembut selama 5 minit lagi.

Periksa kesediaan dengan tusuk gigi. Dia mesti masuk dengan bebas.

Anda akan mendapat makanan ringan yang sihat atau makanan ringan asli yang anda tidak malu untuk disajikan kepada para tetamu.

Sejak dahulu kala, lobak dianggap sebagai makanan yang enak dan sihat. Hari ini tanaman ini telah kehilangan popularitinya yang dahulu, dan tidak semua orang tahu tentang sifat berguna lobak. Ia masih bernilai. Perkara ini harus diingat oleh semua yang berusaha menjaga kesihatan dan kesejahteraan..

Wikipedia sayur lobak

Lobak merujuk kepada tanaman satu tahun atau dua tahun dari keluarga salib (kubis). Tumbuhan yang diusahakan ini muncul pada zaman kuno. Tanah air dari lobak adalah Asia Barat. Orang Rom kuno menggunakan sayur ini dibakar. Dan bagi orang Rusia, dulu di masa lalu, dia adalah produk utama di atas meja, hanya beberapa hidangan yang boleh dibuat tanpa itu. Namun, lama-kelamaan, orang mula makan kentang, yang senang ditanam, dan sayur ini memberikan hasil yang lebih banyak..

Apa jenis sayur ini lobak

Pada tahun pertama pertumbuhannya, tanaman ini mengembangkan akar berdaging yang dapat dimakan, serta daun basal yang dikumpulkan dalam soket. Tahun berikutnya (kadang-kadang pada tahun pertama, jika penaburan tidak berjaya), umbi menimbulkan batang panjang, yang akhirnya ditutup dengan daun dan perbungaan.

Akar lobak dimakan. Ia adalah umbi yang pekat dan berdaging.

Anda perlu menyemai lobak pada awal musim bunga di tanah yang cukup kering. Oleh kerana biji lobak sangat kecil, lebih mudah membuangnya ke dalam tanah dengan pasir kering, maka akan lebih tepat. Lobak menuntut dalam memilih tanah dan lokasi penanaman, lebih suka tanah berpasir ringan atau tanah liat ringan. Tapak pendaratan harus diterangi cahaya matahari. Sekiranya anda mematuhi peraturan ini, maka pada musim panas anda boleh mengambil dua tanaman tanaman ini. Serangga biasa seperti lalat kubis dan kutu salib boleh membahayakan lobak..

Terdapat dua jenis lobak utama, dengan daging kuning dan putih. Varieti akar juga boleh berbeza bentuknya. Jadi, lobak memanjang, bulat atau rata. Biasanya jenis bulat dan rata digunakan untuk makanan. Lobak memanjang disebut "lobak" dan digunakan sebagai makanan ternakan. Jenis lobak yang paling terkenal ialah Petrovskaya, Belaya Nochka dan Maiskaya Belaya. Mereka terkenal dengan kematangan awal dan hasil panen yang banyak..

Komposisi dan sifat berguna lobak

Lobak dianggap sebagai tanaman yang sangat sihat, kerana mengandungi sejumlah besar vitamin, garam mineral, gula, lemak sayuran, bahan nitrogen dan nitrogen. Lobak kaya dengan zat besi, magnesium, natrium, kalium, sulfur, kalsium. Terdapat juga sedikit mangan dan yodium di dalamnya. Budaya ini juga mengandungi karotena, minyak mustard penting dan vitamin: B1, B2, PP, C.

Bukan apa-apa bahawa lobak digelar "harta karun". Dia benar-benar gudang bahan yang berguna untuk tubuh manusia. Jadi, dari segi jumlah fosforus, lobak jauh lebih awal daripada lobak dan lobak. Sayuran akar ini mengandungi banyak garam mineral yang penting bagi manusia. Contohnya, garam sulfur menyumbang kepada pembasmian kuman dan pembersihan darah. Berkat bahan ini, batu karang dan pundi kencing dipecah. Garam mineral yang terdapat dalam budaya ini membantu tubuh mengatasi jangkitan, penyakit kulit dan bronkitis. Lobak mengandungi magnesium, yang dapat membantu mencegah barah. Juga, elemen ini mendorong pengumpulan kalsium dalam tisu tulang, yang sangat penting untuk pertumbuhan organisma kanak-kanak dan sistem rangka orang tua yang lemah..

Turnip adalah antiseptik dan penghilang rasa sakit semula jadi dan mempromosikan penyembuhan luka yang cepat. Sayuran akar ini berkesan sebagai agen anti-radang. Pada lobak, bakteria yang memprovokasi proses pembusukan hampir tidak berlipat ganda, dan ini adalah kelebihan besar bagi perut. Ia juga menguatkan fungsi seksual dan meningkatkan penglihatan..

Lobak dengan tepat disebut sayur akar kecantikan, kerana melarutkan asid urik, mengambil bahagian dalam proses meneutralkan keasidan darah, dan membantu menguatkan rambut, kuku dan gigi. Berkat sayur ini, otot menjadi lebih anjal. Ia juga mencegah perkembangan penyakit kulit. Sesiapa yang menderita sebilangan besar jerawat pada kulit atau eksim harus makan satu sayuran akar setiap hari sehingga tubuh mempunyai jumlah garam belerang yang mencukupi. Lobak juga berguna untuk orang yang berlebihan berat badan..

Bukan rahsia lagi bahawa apabila kekurangan vitamin B dalam tubuh, proses penuaan bermula lebih awal, rambut berubah menjadi abu-abu dan rontok. Lobak mengandungi banyak vitamin, yang membantu menguatkan sistem imun. Sayuran akar ini mengandungi banyak asid askorbik. Itulah sebabnya sangat berguna untuk menggunakannya semasa selsema, serta penyakit berjangkit, salah satu daripadanya adalah demam. Dia juga merupakan kaedah untuk mencegah penyakit ini..

Sekiranya anda mengalami batuk kering, anda perlu mengambil jus lobak dengan madu dalam bentuk suam. Ekspektoran yang sama akan membantu menghidap asma, batuk rejan dan sakit tekak. Merebus dari sayur akar ini disarankan untuk digunakan sekiranya sakit gigi atau tekak sakit. Ia juga digunakan untuk gout, keretakan kulit dan kudis..

Walau apa pun, sayur ini membantu menguatkan pertahanan badan. Ia melegakan sakit sendi, menurunkan tekanan darah. Ia juga digunakan untuk anemia dan penyakit kelamin pada wanita. Dalam bentuk parut, dicampurkan dengan lemak angsa, lobak digunakan pada tempat yang sejuk di badan. Pasta lobak rebus dan tumbuk akan membantu proses keradangan pada kulit, abses dan tumor. Ia juga digunakan pada kulit di belakang telinga jika terdapat fluks atau sakit gigi yang tajam.

Lobak adalah sayur yang sangat memuaskan. Komposisi sayuran akar ini sedemikian rupa sehingga dapat memuaskan rasa lapar anda. Tubuh menerima sejumlah tenaga dan bukan satu kalori tambahan. Juga, terima kasih kepada lobak, sistem saraf dan ingatan diperkuat..

Cara memasak lobak

Sejak zaman kuno, lobak telah digunakan sebagai tanaman perubatan dan sayur-sayuran.

Lobak digunakan direbus, dibakar dan disumbat. Casseroles dan rebusan yang dibuat dari sayur akar ini bagus. Juga lobak adalah salah satu komponen dari pelbagai salad. Ia mudah dicerna dan oleh itu berguna untuk kanak-kanak. Sekiranya hidangan dimasak dengan lobak, jangka hayatnya akan meningkat, kerana sayur ini mempunyai sifat bakteria..

Simpan lobak di tempat yang gelap dan sejuk. Dalam keadaan sedemikian, ia tidak merosot dalam jangka masa yang lama dan mengekalkan kualiti berharga..

Walaupun lengkung lobak yang belum matang akan bermanfaat, kerana mengandungi banyak zat besi, sulfur dan kalsium. Kandungan yang terakhir bahkan lebih tinggi daripada susu. Bahagian atas sayur muda mempunyai kesan diuretik. Ia juga digunakan untuk anemia, penyakit mata, artritis, penyakit kulit, pundi hempedu dan hati, penyakit berjangkit. Pengambilan lobak dalam makanan secara sistematik adalah pencegahan penampilan masalah kulit seperti abses dan jerawat..

Lobak mentah mempunyai rasa pahit, tetapi jika sayur itu disiram dengan air rebusan segar, sifat ini mudah disingkirkan. Sayuran ini disarankan untuk mengunyah dengan teliti.

Untuk mendapatkan jus, lobak boleh disalurkan melalui juicer. Minuman penyembuh ini dengan penambahan air atau susu diambil untuk penyakit paru-paru virus, dan juga semasa selesema. Untuk tujuan ini, lobak dalam jumlah seratus gram dicincang dengan pisau dan direbus dalam satu liter air (susu) dengan penambahan sedikit gula. Sirap dari sayur ini lebih senang disediakan. Untuk tujuan ini, perlu memotong bahagian atas tanaman akar, memotong lubang di lobak itu sendiri, ke dalamnya untuk menuang gula. Setelah beberapa lama, sirap yang berguna untuk tubuh terbentuk daripadanya, yang akan menyenangkan diminum walaupun untuk bayi..

Siapa yang tidak boleh makan lobak?

Turnip tidak digalakkan untuk mereka yang menderita pelbagai radang usus, penyakit sistem saraf pusat, kolesistitis kronik dan akut, dan hepatitis. Dalam bentuk mentah, sayur ini dikontraindikasikan untuk ulser perut dan duodenum. Ia juga tidak digalakkan untuk pengidap gastritis dan enterokolitis. Terdapat maklumat bahawa sayur-sayuran akar ini boleh membahayakan pesakit diabetes..

Sekiranya tidak ada yang mengganggu anda, manjakan diri anda dengan lobak sekerap mungkin..

Lobak kukus sangat mudah: 25 fakta mengenai sayur-sayuran dalam masakan Rusia

Chef jenama Mark dan Lev Mikhail Lukashonok telah mengumpulkan resipi terbaiknya, dan sejarawan masakan Rusia Maxim Marusenkov - fakta mengenai sayur-sayuran, yang dia kongsi dengan ELLE

1. Sayuran utama Rusia adalah lobak, tetapi ini adalah keterlaluan. Lobak hanya popular di wilayah utara, pada tahap yang jauh lebih rendah - di tengah, di selatan memainkan peranan yang sama dalam diet seperti wortel. Sayuran yang benar-benar tidak dapat diganti di Rusia selalu menjadi kubis putih, kerana dari situlah hidangan utama masakan Rusia disediakan - sup kubis.

© Kredit: Elle Adalah Lemak kukus Sangat Mudah: 25 Fakta Mengenai Sayuran dalam Masakan Rusia (Foto 2)

2. Kembang kol dipanggil kerana kepala sayur terbentuk oleh perbungaan yang kurang berkembang. Kubis ini mempunyai nama yang lebih menarik dalam bahasa Jerman - Käsekohl, "kubis keju" - kerana kepalanya yang putih berkrim seperti keju. Sebagai tambahan, kembang kol yang dibakar sesuai dengan keju dan krim..

3. Nama "kohlrabi" juga berasal dari bahasa Jerman: secara harfiah ia bermaksud "lobak kubis". Batangnya yang diperluas secara global sangat menyerupai lobak dalam bentuk, dan rasanya - lobak yang sama atau tunggul kubis, hanya lebih lembut dan lebih lembut.

4. Kacang hijau, atau kangkung, adalah yang paling tua dan paling sihat dari semua jenis kubis. Dalam bentuk mentah, ia adalah gudang nutrien, terutama vitamin K, serta A, C, B6 dan banyak unsur surih. Fesyen moden untuk collard green berasal dari Amerika Syarikat, walaupun telah terkenal di Rusia dengan nama Jerman "bruncol" sejak sekurang-kurangnya akhir abad ke-18..

5. Makanan makanan mentah yang kini popular di Rusia mempunyai akar sejarah yang mendalam. Pada abad ke-18 - ke-19, di kalangan petani dan pemilik tanah yang miskin, pelbagai sayur-sayuran muda segar - wortel, lobak, kacang polong, kacang hijau - disajikan sebagai pencuci mulut. Tradisi yang bagus, bukan?

© Kredit: Elle Adalah Lemak kukus Sangat Mudah: 25 Fakta Mengenai Sayuran dalam Masakan Rusia (Foto 4)

6. Sekarang ini, kacang kebun, kacang biasa atau kacang Rusia jarang tumbuh. Dan sia-sia: pada tahap kematangan susu, ini adalah makanan istimewa. Pada pertengahan abad ke-18, mereka bahkan disajikan di meja tsar: dalam dokumen mahkamah tahun 1740-an, ada rujukan untuk cuti "kacang hijau hijau" untuk perayaan.

7. Varieti kacang hijau dibahagikan kepada gula dan kupas. Biji muda - penyodok - varieti gula paling baik digunakan keseluruhan. Orang Perancis menyebut kacang polong ini "mange-tout", yang bermaksud "kita makan keseluruhan". Bilahnya bagus selagi kacang polong tidak melebihi ukuran kepala korek api: selepas itu kacang polong menjadi kasar dan tidak terasa.

8. Jika, dengan tekanan ringan pada biji-bijian kacang hijau atau kacang polong, titisan cairan susu dilepaskan, ia berada pada tahap kematangan susu - yang paling lazat, berkhasiat dan sihat.

9. Perlu berhati-hati ketika memilih pelbagai lobak, kerana sebilangannya merasa pahit yang tidak menyenangkan setelah menjalani rawatan panas. Varieti Rusia terbaik adalah lobak Petrovskaya. Ia kelihatan seperti oren: di bawah kulit tebal dan keputihan pada potongan, terdapat daging berwarna aprikot berair. Lobak muda yang matang pada akhir bulan Jun mempunyai rasa ringan, dengan kepedihan yang hampir tidak dapat dilihat, dan lebih dekat dengan musim luruh, lobak memperoleh rasa khas dalam rasa..

© Kredit: Elle Adalah Lemak kukus Sangat Mudah: 25 Fakta Mengenai Sayuran dalam Masakan Rusia (Foto 10)

10. "Lebih mudah daripada lobak kukus" bukan mengenai lobak kukus. Lobak kukus asli dibuat seperti ini: periuk tanah liat yang dilapisi jerami diisi dengan lobak kecil yang manis dan dimasukkan ke dalam ketuhar Rusia untuk habis semalaman. Menjelang pagi, lobak memperoleh warna kopi dan rasa yang sangat manis..

11. Lobak dan rutabagas boleh menjadi keliru dalam penampilan, tetapi tidak sesuai dengan rasa. Rutabaga adalah sayuran akar yang relatif muda yang muncul di Eropah Utara pada pergantian abad ke-16 - ke-17 sebagai hasil penyeberangan spontan varieti lobak tempatan dengan kubis. Rasanya lembut dan manis, tanpa ciri khas lobak. Ini menjadikan rutabagas serbaguna seperti kentang..

12. Kita terbiasa dengan wortel kon dengan warna oren berair, tetapi wortel berwarna putih, kuning, merah, ungu dan bahkan berwarna hitam (ungu gelap). Wortel berwarna kelihatan tidak biasa bagi kita, tetapi secara historis, keadaannya adalah sebaliknya: wortel oren dibiakkan tidak lebih awal dari abad ke-17 di Belanda, lebih lambat daripada jenis lain.

© Kredit: Elle Adalah Lemak kukus Sangat Mudah: 25 Fakta Mengenai Sayuran dalam Masakan Rusia

13. Warna ungu wortel diberikan oleh antosianin, yang mempunyai kesan anti-radang, antioksidan dan antikanker. Selain itu, wortel ini mengandungi dua kali lebih banyak α- dan β-karoten, dari mana tubuh kita mensintesis vitamin A. Lobak kuning kaya dengan pigmen lain - xanthophylls, termasuk lutein. Bahan ini bermanfaat untuk kesihatan mata.

14. Saderi mempunyai aroma dan rasa terkuat dari semua sayur-sayuran akar. Sayuran lain dengan rasa pedas manis-manis adalah parsnip. Ia telah dikenali di Rusia sejak abad ke-17. Sebilangan orang tidak menyukai parsnips, yang lain merasakan rasa ini menarik dan bahkan mulia.

Di UK, parsnips secara tradisional disediakan untuk Krismas..

15. "Sayangi kami hitam, dan semua orang akan mencintai kami putih" - frasa tangkapan ini cukup sesuai untuk scorzonera. Akar hitam yang tidak kelihatan, setelah membersihkan dan memasak, memperoleh warna lilin susu dan dianggap sebagai salah satu tanaman akar gastronomi paling nipis.

16. Seperti yang anda ketahui, acar yang paling sedap diperoleh dalam tong. Tetapi tong adalah larangan perselisihan: secara historis, tong baru yang dibuat dari anggur putih atau bir putih dianggap terbaik untuk memetik timun di Rusia. Efim Grachev, tukang kebun yang mewah abad ke-19, malah mengesyorkan menambahkan sedikit rum putih ketika memetik timun.

© Kredit: Elle Adalah Lemak kukus Sangat Mudah: 25 Fakta Mengenai Sayuran dalam Masakan Rusia (Foto 6)

17. Keistimewaan Rusia yang lama tetapi masih relevan adalah timun yang diasinkan dalam labu dengan rasa yang istimewa. Untuk ini, pelbagai khas digunakan - Hundred Pound Pumpkins, yang beratnya mencapai 30-50 kg. Di Jerman varieti ini dikenali sebagai Gelber Zentner dan di Perancis Potiron jaune gros (de Paris).

18. Bukan sahaja timun masin di Rusia, tetapi juga artichoke. Mereka muncul di Moscow sekitar akhir abad ke-17, dan pada mulanya mereka dimakan oleh orang asing sahaja. Namun, sudah pada pertengahan abad ke-18, sejarawan Rusia Vasily Tatishchev memasukkan artichoke antara tanaman utama kebun pemilik tanah.

19. Zucchini, zucchini, squash - semua ini adalah jenis labu biasa (dan ada juga buah besar dan buah pala).

Zucchini di Rusia dulu disebut "zucchini Yunani", zucchini - "labu Itali", dan labu - "piring" atau labu "berseri".

20. "Terung merah" - teka jenis sayur yang disebut di selatan Empayar Rusia? Kita bercakap, tentu saja, mengenai tomato atau tomato - mereka adalah "perasa yang sangat diperlukan" dari meja Rusia Selatan. Di Rusia yang lain, tomato dikenali dengan nama "cinta" atau "epal cinta". Ia jarang dimakan dan sedikit: walaupun pada tahun 1880-an, tomato yang diisi dengan cendawan porcini dianggap sebagai hidangan yang sangat indah..

© Kredit: Elle Adalah Hidangan Kukus Sangat Mudah: 25 Fakta Mengenai Sayuran dalam Masakan Rusia (foto 12)

21. Adapun terung itu sendiri, mereka juga disebut "ungu" atau "timun Armenia". Seratus tahun yang lalu, bagi sebahagian besar penduduk Rusia, mereka sungguh hairan. Walaupun di St Petersburg dan Moscow, terung rumah hijau dibeli terutamanya oleh orang-orang dari selatan..

22. Kentang telah kehilangan nama puitis "epal tanah", tetapi artichoke Yerusalem masih dikenali di Rusia sebagai "pir tanah".

Nama lain yang mencolok telah didirikan di luar negeri: "artichoke Jerusalem", walaupun tidak ada hubungannya dengan baik Jerusalem atau artichoke.

23. Salad di Rusia adalah yang pertama dihargai oleh para leluhur dan hierarki gereja lain yang terbiasa dengan makanan tanpa lemak: perkataan "salad" sekarang dan kemudian dijumpai dalam perihalan makanan monastik penting. Selada berdaun dan kepala adalah yang paling biasa di dapur: mereka disajikan dengan panggang dengan pembalut yang berbeza..

24. Pada awal abad XX, berhampiran Moscow mereka mengembangkan asparagus "Moscow" mereka sendiri. Tukang kebun yang mahir berjaya menanamnya untuk Krismas, dan membuat makanan dalam tin dari tunas muda. Pada musim bunga, malah penjaja jalanan menjual asparagus yang dihalau keluar dari rumah hijau..

© Kredit: Elle Adalah Lemak kukus Sangat Mudah: 25 Fakta Mengenai Sayuran dalam Masakan Rusia (Foto 14)

25. Apakah perbezaan antara acar, fermentasi dan kencing? Sebenarnya, tidak ada: dalam ketiga-tiga kes ini kita menangani pemeliharaan semula jadi melalui penapaian asid laktik. Fakta bahawa sauerkraut, timun acar, dan apel dijelaskan secara eksklusif oleh penggunaan kata yang berlaku. Kaedah penuaian sayur-sayuran, buah-buahan dan buah beri untuk kegunaan masa depan bukanlah sesuatu yang unik, tetapi ciri masakan Rusia yang lama dan khas. Sebelumnya di Rusia, banyak perkara yang asin / fermentasi: lobak, bit, plum, semangka, gooseberry, blackthorn dan juga sorrel. Sebilangan besar ini masih terdapat di pasaran..

Lobak: faedah dan bahaya kepada kesihatan manusia, resipi dan ulasan terbaik

Turnip: faedah dan kemudaratan kepada kesihatan, kontraindikasi, kemungkinan penggunaan semasa kehamilan dan penyusuan, penggunaan di dapur kanak-kanak, ulasan. Ini dan banyak persoalan lain timbul bagi mereka yang berhadapan dengan kentang yang hilang dari meja kami, tetapi sayur itu belum hilang sepenuhnya..

Kelebihan lobak hijau

Lendir hijau membantu dengan masalah usus dan perut

Sifat berguna sayur akar ini memberi kesan yang baik kepada sistem peredaran darah, saraf dan sistem badan manusia yang lain, yang menarik bagi para pakar perubatan tradisional. Sebenarnya, sayur dapat mengatasi selesema dengan mudah, misalnya menyembuhkan batuk dalam dua hingga tiga hari. Pendekatan ini akan membolehkan anda mengelakkan dari mengunjungi rangkaian farmasi dan membelanjakan wang untuk farmasi, yang, dengan kos yang besar, tidak selalu menyebabkan penghapusan gejala penyakit..

Sejarah lobak

Sayuran utama Rusia, yang disebut oleh nenek moyang kita sebagai "roti rata hijau" sepenuhnya tidak bersahaja dalam penanaman dan sebelum kentang yang diimport oleh Peter I dari luar negeri ada di atas meja bangsawan dan petani, bersama dengan tanaman akar yang menggantikannya. Nenek moyang kita makan lobak dengan cara yang sama mereka kemudian memakan kentang - seperti roti kedua. Sejarah sayur-sayuran bermula jauh sebelum kemunculan Rusia, kerana lobak dikenal di Mesir Kuno sebagai makanan bagi pembangun piramid, di budak-budak Parsi memakannya.

Rusia mengetahui tentang lobak dari Yunani, penduduk negara-negara Eropah pada zaman kuno juga biasa dengan tanaman akar, tetapi tidak ada orang yang menyebut sayur itu, mengaitkan ucapan dengan lobak yang bertahan hingga hari ini, seperti orang Rusia. Lobak digunakan bukan hanya sebagai ramuan dalam piring, tetapi juga sebagai ubat - digunakan untuk merawat batuk, penyakit rongga mulut, kudis. Selepas ribuan tahun, lobak tidak berhenti ditanam oleh orang lain, tetapi ia tidak digunakan sebagai hidangan yang kerap di meja sekurang-kurangnya dua abad. Sebenarnya, ia adalah sayuran rendah kalori dan sangat sihat yang dapat merawat penyakit dan juga ubat-ubatan..

Komposisi kimia, kandungan kalori dan nilai pemakanan lobak

Nilai tenaga adalah 30 kilokalori. Seratus gram produk mengandungi 1.5 gram protein, 0.1 gram lemak, 6.2 gram karbohidrat, 1.9 gram serat makanan, 90 gram air, 0.3 gram pati. Data diberikan untuk buah mentah, bergantung pada kaedah penyediaannya (menggoreng dalam kuali, memasak dalam ketuhar gelombang mikro), nilai pemakanan akan berbeza.

Jenis dan jenis lobak

Kemanusiaan tidak melupakan sayuran nenek moyang kuno ini dan sekarang, berkat penanaman, terdapat banyak jenis hibrida yang serupa dengan tanaman lain (lobak hitam, rutabaga). Buah kacukan berbeza dari segi bentuk dan warna dari lobak kuning bulat yang biasa kita gunakan. Terdapat kira-kira seratus jenis sayur-sayuran akar di dunia, tetapi tidak semuanya berguna seperti lobak tradisional. Sayur-sayuran belum lama dipilih, jenis tanaman Eropah mempunyai faedah terbesar, dan tanaman yang ditanam di China dibezakan oleh sejumlah besar mineral dalam komposisi kimia, yang memberi kesan negatif kepada sistem kardiovaskular badan.

Parameter yang paling bermaklumat bagi mereka yang ingin mencuba sayur adalah naungan. Dia akan bercakap tentang kemungkinan rasa dan manfaat kesihatan. Hibrida dan jenis yang ada:

Berikut adalah penerangan mengenai beberapa kacukan.

Lobak putih mempunyai kandungan serat makanan yang tinggi, oleh itu ia membantu membersihkan saluran gastrousus. Rasa bubur dan lembut sayur digunakan dalam pemakanan makanan..

Perbezaan antara varieti ini adalah bahawa di bawah kulit hitam kasar, daging putih dengan rasa manis atau pahit tersembunyi. Sayuran mempunyai kesan penyembuhan, pencahar, penenang dan kesan lain.

Dalam ragam kuning, dagingnya boleh menjadi kuning atau putih, ada varieti manis dan pahit, ia mempunyai manfaat terbesar dalam penyakit organ visual, tidak dianjurkan menggunakan lobak kuning selama tempoh kehamilan.

Lobak hijau dibezakan oleh fakta bahawa bukan hanya buah yang boleh dimakan di dalamnya, tetapi juga bahagian atas hijau, terdapat sedikit kepahitan dalam rasanya. Lobak hijau serupa dengan lobak, anda tidak boleh mengambil sekiranya berlaku penyakit perut.

Tempoh pematangan maksimum untuk buah-buahan dari varieti merah jambu adalah enam puluh hari, oleh kerana itu varietas itu disebut pematangan awal. Di bawah kulit merah jambu, terdapat pulpa putih dengan ciri rasa manis. Kelebihan lobak seperti itu adalah sama sekali tidak ada rasa pahit dalam rasa..

Lobak merah jambu Milan

Mengapa lobak berguna untuk tubuh manusia

Tanaman sayur ini mempunyai komposisi vitamin dan mineral yang kaya dan sejumlah khasiat bermanfaat untuk tubuh manusia:

penarikan hempedu dan mencegah penampilan batu;

pengaktifan hati;

melarutkan batu yang terbentuk di organ seperti buah pinggang, pundi kencing;

peningkatan motilitas usus;

mengurangkan jumlah kolesterol dalam sistem peredaran darah;

menguatkan gigi dan gusi;

kesan pengukuhan pada fungsi seksual;

peningkatan rambut, kuku, dermis;

pencegahan perkembangan penyakit onkologi;

penstabilan sistem saraf.

Senarai di atas tidak terhad kepada sifat berguna yang disenaraikan, dan sayur-sayuran banyak digunakan dalam perubatan rakyat untuk rawatan penyakit seperti:

penyakit sendi.

Sayuran akar juga telah menemukan aplikasi dalam bidang kosmetologi - sebagai komponen produk perawatan industri dan rumah untuk rambut dan wajah.

Apa jenis lobak dan bagaimana memilih yang sesuai untuk tumbuh?

Sejarah lobak

Lobak adalah sayur masak awal dengan rasa yang tidak biasa, yang dinyatakan oleh rasa manis, sesak atau sedikit kepedasan. Sehingga abad ke-19, budaya sangat popular dan menjadi makanan utama. Kemudian, ia diganti dengan kentang..

Sejarah budaya bermula 40 abad yang lalu, ketika orang Mesir kuno dan orang Yunani mula mengusahakannya. Secara beransur-ansur, sayur itu menyebar ke seluruh wilayah Eropah moden dan sampai ke Rusia, di mana ia menjadi produk makanan ruji. Dengan kedatangan kentang di negeri ini, pada akhir abad ke-16, populariti lobak menurun dengan ketara..

Adakah kamu tahu? Di Rusia, hanya wanita yang dibenarkan menabur lobak. Bahkan ada profesion - "Repin spitter". Seorang wanita yang lebih tua dan terlatih memasukkan biji lobak ke mulutnya dan memuntahkannya ke tanah yang telah disediakan..

Apakah?

  1. Jenis lobak untuk Ural. Lobak adalah tanaman yang agak bersahaja, yang penting untuk wilayah Ural. Varieti yang disesuaikan dengan keadaan cuaca di Ural tidak takut beku dan memberikan hasil panen yang baik. Sesuai untuk kawasan ini:
    • Merah jambu Milan;

Yang paling popular adalah "Petrovskaya-1" - jenis lobak yang cukup tahan lasak dan berbuah dianggap terbaik dalam rasa.

Untuk Siberia. Di Siberia, dan juga di Ural, keadaan semula jadi tidak begitu menyenangkan bagi penduduk musim panas, jadi varietas untuk Siberia sangat mirip dengan yang Ural. Berikut adalah beberapa daripadanya:

    Gula Bakar;

Kepelbagaian - "Bola Salji" sangat sesuai untuk penanaman di Siberia, kerana ia berjaya memberikan panen berganda walaupun dalam keadaan musim panas yang sejuk. Varietas ini mempunyai hasil yang tinggi, dapat menahan embun beku hingga minus tiga, empat derajat, memiliki buah dan daun yang putih, besar, tanpa kepahitan yang sesuai untuk dimakan manusia..

  • Untuk Rusia tengah. Di wilayah Rusia tengah, lobak apa pun dapat menghasilkan panen yang kaya tanpa rasa takut akan suhu rendah. Varieti seperti ini terkenal sebagai:
      "Bola emas";
  • Boleh Kuning;
  • Semoga Putih;
  • "Malam putih".
  • Ciri-ciri lobak

    Lobak adalah budaya herba, satu atau dua tahun dari genus Kubis, keluarga Kubis. Varieti sayur-sayuran makanan mempunyai nama biologi - lobak. Tumbuhan ini tergolong dalam spesies matang awal, di mana buahnya masak 40-60 hari setelah disemai. Terdapat varieti dengan musim yang akan tumbuh kemudian, 80-90 hari atau lebih.

    Di wilayah Persekutuan Rusia, dalam kebanyakan kes, jenis subspesies Eropah ditanam. Buah tanaman seperti itu boleh berbentuk bujur, bujur, rata atau memanjang, selain daripada warna kuning atau putih tradisional, juga kulit merah jambu, hijau, ungu dan merah. Berat satu tanaman akar mencapai 10 kg. Buburnya berair, padat, berdaging, berwarna putih atau kuning.

    Sayuran akar mempunyai komposisi vitamin dan mineral terkaya, yang diwakili oleh:

    • sekumpulan vitamin B;
    • asid askorbik;
    • vitamin P;
    • vitamin A dan E;
    • unsur mikro dan makro: sulfur, yodium, magnesium, besi, zink;
    • asid: folik, linoleik, oleik.

    Penting! Lobak mengandungi unsur yang jarang berlaku - glukoraphanin, yang menghalang pembentukan sel barah dalam tubuh manusia dan membunuh yang sudah terbentuk.

    Komposisi kimia sayuran yang serupa menjadikannya sangat diperlukan untuk menjaga kehidupan manusia..

    • Ia mempunyai kesan pembersih, peremajaan, anti-radang, tonik, tonik, yang menjadikannya banyak digunakan untuk:
    • normalisasi proses metabolik;
    • membersihkan badan dari toksin dan bahan berbahaya;
    • normalisasi saluran pencernaan;
    • penyucian dan pembaharuan darah;
    • pencegahan penyakit sistem genitouriner;
    • melegakan serangan asma;
    • pencegahan selsema, khususnya selesema, SARS.

    Sayuran akar digunakan dalam farmakologi dan ubat-ubatan rakyat (untuk pengeluaran ubat-ubatan, tincture), dalam kosmetologi - ia mempunyai kesan meremajakan, menegangkan kulit, meningkatkan pertumbuhan semula sel, dan mempunyai kesan yang baik pada rambut.
    Selain itu, lobak putih adalah produk rendah kalori, tetapi sangat berkhasiat yang cepat melembapkan badan, memuaskan rasa lapar, mengurangkan selera makan, sehingga menyumbang kepada penurunan berat badan.

    Spesies apa yang harus ditanam?

    Hari ini budaya ini tidak begitu popular dan agak sukar untuk mencari lobak di plot. Memilih varieti yang tepat sangat penting kerana kawasan penanaman, jenis sayur-sayuran dan sebilangan faktor lain mempengaruhi kualiti dan kuantiti tanaman..

    1. Buah-buahan warna kuning dibezakan oleh rasa yang kaya dan mempunyai serat makanan yang agak kasar, membersihkan dengan baik pada perut dari racun dan racun..
    2. Lobak putih lebih lembut, lebih lembut dan lebih manis, aromatik, diserap dengan baik oleh badan, berguna untuk orang yang menderita gangguan pencernaan.
    3. Terdapat juga beberapa jenis lobak makan atau lobak yang sesuai untuk dimakan..

    Jangan mengelirukan lobak dengan tanaman yang serupa - lobak dan rutabaga.

    Varieti terbaik untuk tanah terbuka

    Sebelum memutuskan menanam lobak, anda perlu mengetahui jenis mana yang paling sesuai untuk ditanam di ladang terbuka:

      Komet. Buah-buahan dari pelbagai mudah dibezakan dari yang lain, berkat bentuk silinder yang tidak biasa dengan sedikit penebalan di pangkal. Berat akarnya adalah 100-120 g, rasanya menyenangkan, tanpa adanya bahan pahit, halus. Tanaman ini tergolong dalam tanaman dengan jangka waktu pematangan rata-rata, yang dapat dituai setelah 70-80 hari.

    Saiz Rusia. Ia dicirikan oleh saiz buah yang besar yang dapat tumbuh hingga 2 kg. Pada masa yang sama, kulit tanaman akarnya halus, berwarna kuning, pulpa dengan kandungan jus yang tinggi, lembut, struktur padat, manis. Ukuran Rusia mempunyai bentuk bulat rata. Ia digunakan untuk makan segar, rebusan, memanggang, menggoreng.

    Bola Emas (Golden Ball). Walaupun mempunyai nama di luar negeri, ini berakar pada iklim Rusia. Ia tergolong dalam spesies pertengahan musim dan masak 2.5 bulan setelah disemai. Ini mempunyai akar yang agak besar, hingga 400 g, bentuk bulat biasa, warna kuning terang, pulpa yang dicirikan oleh rasa jus, ketumpatan, rasa yang menyenangkan. Varietas bertoleransi dengan suhu rendah dengan baik, memberikan hasil tinggi, sesuai untuk simpanan musim sejuk.

    Jururawat. Salah satu jenis lobak masak akhir yang paling digemari, buahnya masak dalam 2-2,5 bulan. Perawat dapat dikenali dengan mudah oleh akar putih yang bulat rata, beratnya hingga 250 g. Struktur dalaman lobak berair, tanpa kehadiran serat kasar, rasanya menyenangkan, tanpa rasa pedih. Sayuran sesuai untuk penggunaan mentah, memanggang dan menggoreng.

    Penting! Buah Jururawat dipelihara dengan sempurna hingga musim bunga, tetapi untuk ini benih harus disemai pada pertengahan musim panas.

    Manfaat dan keburukan

    Ia mempunyai sifat antiseptik dan bakterisida. Ia sangat berkesan untuk selsema. Jus lobak mempunyai kesan menenangkan. Sayuran akar ini menguatkan gigi dan kuku, membantu masalah kulit.

    Lobak berkhasiat, tetapi rendah kalori, sehingga boleh digunakan dalam pemakanan makanan. Lobak boleh dibakar, direbus, direbus. Sayuran akar yang disediakan dengan mahir akan melengkapkan sebarang hidangan atau dijadikan sebagai hidangan utama. Lobak sesuai untuk salad tanpa rawatan haba.

    Walaupun semua kegunaannya, lobak juga mempunyai kontraindikasi. Orang yang mengalami masalah saluran pencernaan harus dirawat dengan berhati-hati, lebih baik menahan diri dari memakannya secara mentah untuk penyakit hati dan ginjal, dan sistem saraf pusat. Lobak berguna untuk wanita hamil, tetapi dalam dos kecil. Kanak-kanak digalakkan untuk memasukkannya ke dalam diet dari usia dua tahun..

    Gunakan untuk rawatan

    Lobak parut, bersama dengan lemak, digunakan sebagai kompres, batuk dirawat dengan jus dan madu. Sayuran akar juga membantu keradangan pada sendi. Gruel dari umbi dalam bentuk hangat disapu ke tempat yang sakit. Merebus lobak dapat melegakan sakit gigi, mandi dengan merebus meningkatkan kesihatan. Untuk meningkatkan imuniti, ada baiknya menggunakan lobak kokabu Jepun, yang terkenal dengan buahnya yang kecil. Ini mendorong pemulihan kekuatan yang cepat, melindungi dari jangkitan virus. Kokabu tidak mempunyai rasa yang tidak menyenangkan (seperti lobak biasa), dan anda boleh memakannya dengan kerap dan kerap.

    Varieti lobak terbaik untuk rumah hijau

    Varietas lobak yang mempunyai daya tahan rendah terhadap cuaca dilarang oleh pakar untuk menanam di rumah hijau.

    Antaranya ialah:

      Bola salji. Spesies ini diakui sebagai yang paling enak dari semua rumah hijau. Tanaman ini akan matang awal, dengan musim tumbuh 6 minggu. Buah berwarna putih, akar berbentuk bulat dengan lembut, berair, manis dan renyah di dalamnya. Dalam makanan, anda tidak hanya dapat menggunakan tanaman akar, tetapi juga daun budaya, yang mengandung gudang bahan berharga untuk kesihatan manusia..

    Atlantik. Berbagai dengan tempoh masak sederhana, buahnya siap dituai dalam 6-8 minggu. Ciri khas tanaman akar adalah warna ungu pucat mereka. Bubur buahnya renyah, tetapi pada masa yang sama berair dan lembut, tanpa rasa pedih dan pedas.

    Salib Tokyo. Musim tumbuh dari pelbagai adalah 35-45 hari. Buah berwarna putih, bulat kecil. Mereka sering dimasukkan dalam pelbagai salad, dan juga digunakan sebagai produk mandiri. Tanaman ini tahan terhadap penanaman dan beberapa penyakit yang menjadi ciri khas tanaman keluarga.

    Primer. Pelbagai salad yang membentuk buah penuh 30-35 hari selepas penanaman. Tanaman akar berukuran kecil, dengan kulit halus, warnanya berubah ke atas dari putih menjadi merah. Buburnya manis, tinggi jus, tidak mempunyai kepahitan.

    Keluarga dari apa lobak itu?

    Turnip adalah wakil keluarga salib. Kilang ini ditanam sebagai tahunan atau dua tahunan. Pada tahun pertama, tanaman akar dan roset daun berkembang. Musim berikutnya, batang panjang dengan daun dan bunga muncul. Saudara terdekat tanaman adalah: pelbagai jenis kubis, kohlrabi, lobak, lobak.

    Sistem akarnya adalah sayuran akar berdaging. Batang tinggi dengan banyak daun tumbuh di atas tanah. Mereka adalah lyre-plumose, hijau, berkilau atau sedikit puber..

    Lobak berasal dari Asia Barat. Ini telah digunakan untuk makanan sejak zaman Mesir Kuno. Di Rusia, budaya telah menjadi produk makanan yang paling penting. Hari ini ia ditambahkan ke salad, direbus, dibakar. Produk meningkatkan selera makan, merangsang usus, mendorong penyerapan makanan.

    Ciri penanaman dan penanaman lobak

    Lobak adalah tanaman sederhana dan tidak bersahaja yang tidak memerlukan keadaan tumbuh khas, namun, jika tujuan tukang kebun adalah memperoleh hasil yang tinggi, peraturan untuk menanam sayur harus dipatuhi:

    1. Tanah. Harus berkhasiat, ringan, dengan tahap keasidan neutral. Pilihan terbaik adalah tanah gambut, tanah liat dan berpasir.
    2. Lokasi drop. Kawasan yang rata dan terang harus dipilih untuk sayur, tanpa kehadiran draf dan pendedahan yang lama kepada cahaya matahari langsung. Tidak digalakkan menanam lobak di kawasan di mana kubis pernah tumbuh.
    3. Mendarat. Benih ditanam pada akhir April - awal Mei, ketika tanah menjadi panas. Sekiranya buah-buahan ditanam untuk penyimpanan musim sejuk, kerja penanaman harus dilakukan pada bulan Julai. Sebelum menanam benih, tanah dilonggarkan dengan hati-hati, digali, buat alur kecil sedalam 2 cm, dengan selang 20 cm. Benih disemai ke alur yang disiapkan, 2 keping per 1 cm. Setelah disemai, disarankan untuk menutup tanah dengan lapisan mulsa nipis, dan setelah 2-4 hari - taburkan dengan abu kayu.
    4. Berpakaian atas adalah pilihan. Tetapi untuk menyuburkan tanaman, anda boleh menambahkan kotoran yang dicampurkan di dalam air atau tuangkan abu di bawahnya.
    5. Penjagaan anak benih. Tempat tidur kebun harus disiram, dengan fokus pada keadaan tanah, rata-rata 1-2 kali seminggu, menggunakan 20-30 liter air per 1 m². Pada peringkat pembentukan daun pertama, anak benih harus ditipis, jika tidak, penuaiannya akan banyak, tetapi kecil. Selepas 2-3 minggu, prosedur penipisan mesti diulang.

    Penting! Tumbuhan yang lebih tua dibiarkan disiram dengan selang, dan tin penyiram digunakan untuk mengairi pucuk muda, menambahkan air ke akar.

    Perosak dan penyakit

    Perosak

    Untuk lobak, dan juga penyalib lain, perosak seperti:

    • kubis, yang ulatnya merosakkan daun lobak. Lawan dengan menyemburkan dengan larutan cuka 9%.
    • Bug pepijat. Di mana ia dililit, tanaman mulai layu, serangga itu mengambil jus dari batang dan daun. Dalam memeranginya, rebusan yarrow akan membantu (800 g setiap 10 l air + 40 g sabun).
    • Rama-rama kubis. Ulat hijau memakan daun dan bunga. Penghalau rama-rama - habuk tembakau.

    Cara memilih ragam yang betul?

    Hari ini jarang sekali melihat lobak di plot peribadi, walaupun varieti tanaman memungkinkan anda memilih pilihan yang paling sesuai, dengan mengambil kira keadaan iklim untuk penanaman, keadaan tanah, keutamaan gastronomi.

    Untuk memilih jenis lobak yang tepat, para pakar menasihatkan agar dibimbing oleh beberapa faktor:

    1. Tempoh pematangan. Perhatikan musim tanaman yang semakin meningkat. Terdapat spesies pematangan awal dengan masa pematangan 45-60 hari, pematangan pertengahan - 60-90 hari dan lewat - 90 atau lebih hari. Pilihan terbaik adalah tanaman pertengahan musim yang dapat memuaskan dengan hasil yang banyak dan stabil. Tanaman masak yang lebih awal akan dapat memberikan buah yang enak dan sihat dalam sebulan.
    2. Iklim. Terdapat varietas yang disesuaikan untuk Siberia dan Ural - Milanskaya putih atau merah jambu, atau kuning Mei, atau jenis yang berakar di Rusia tengah - Geisha, Belaya noch, Maiskaya. Terdapat varieti sejagat - Petrovskaya 1 dan Namaganskaya, yang berjaya berakar walaupun di kawasan dengan keadaan iklim yang tidak baik..
    3. Keutamaan rasa. Pencinta makanan pedas boleh bereksperimen dengan lobak yang tumbuh, yang sedap, pahit dan pedas. Bagi peminat gula-gula, jenis sayur-sayuran akar pencuci mulut sesuai, yang mempunyai rasa yang menyenangkan, halus dan manis..
    4. Pandangan. Bagi mereka yang lebih suka menanam tanaman eksotik, lobak harus dipilih untuk penanaman, yang membentuk buah dengan warna yang tidak biasa: merah jambu, hijau, ungu, ungu, hitam. Sebagai tambahan kepada warna asli buah, tanaman seperti itu dapat mengejutkan dengan warna bahagian atas - kadang-kadang kuning keemasan, gangsa, ungu.

    Adakah kamu tahu? Hari ini, kawasan tanaman lobak terbesar terletak di Jerman, Britain, Amerika Syarikat dan Australia. Di sinilah sayur-sayuran, seperti sebelumnya, sangat menyukai para koki tempatan..
    Sayang sekali bahawa hari ini lobak telah kehilangan populariti dan permintaannya yang terdahulu, kerana sayur-sayuran akar ini mempunyai pelbagai nutrien yang diperlukan untuk mengekalkan kerja semua sistem badan. Di samping itu, budaya mudah tumbuh, tidak perlu dijaga dan memberikan hasil yang baik walaupun dalam keadaan iklim yang sukar..

    Apa jenis yang manis dan di mana ia boleh ditanam

    Umumnya diterima bahawa rasa lobak harus keras, bahkan mungkin pahit. Walau bagaimanapun, sebilangan besar varieti lembut dan manis. Yang paling bergula dikenali:

    • "Bola emas";
    • "Bola putih";
    • "Salju putih".

    Kesemuanya sangat baik untuk penanaman di luar di ladang terbuka kerana ketekunan dan ketahanan sejuk mereka.

    Lobak sangat menyukai air, dengan kekurangan penyiraman, tanaman akar menjadi pahit.

    Lobak dan lobak sama atau tidak

    Kedua-dua sayur itu termasuk dalam keluarga kubis dan mempunyai akar yang boleh dimakan. Tanaman akar diusahakan beberapa ribu tahun yang lalu. Lebih-lebih lagi, sebutan pertama dari mereka terdapat dalam budaya Yunani Kuno dan Mesir, dan lobak adalah asas diet orang-orang Slavia. Di alam liar, lobak masih terdapat di Eropah, tetapi tidak ada jenis lobak yang tidak dikultivasi.

    Milik keluarga Salib, kedua tanaman memiliki siklus pengembangan dua tahun yang serupa, di mana tanaman akar terbentuk pada musim pertama, dan batang dengan bunga dan biji pada musim kedua. Namun, lobak dan lobak membentuk setiap gen yang terpisah, termasuk hingga beberapa lusin jenis.

    Apakah perbezaan antara lobak dan lobak?

    Walaupun sayur-sayuran tergolong dalam genus yang sama, terdapat perbezaan di antara mereka.

    Adalah mungkin untuk mengenal pasti tanda-tanda utama di mana tanaman akar dibezakan:

    1. Warna akar. Kulit lobak mempunyai warna putih, kuning muda, dan warna lobak boleh berbeza (hitam, putih, hijau, ungu), semuanya bergantung pada jenis tanaman.
    2. Bentuk akar. Sayuran boleh berbentuk bulat atau memanjang. Perbezaan utama antara lobak dan lobak adalah kerataannya..
    3. Rasa sayur. Pulpa lobak manis manis, sementara lobak pedas dan pedas.
    4. Aplikasi memasak. Lobak sering digunakan dalam penyediaan salad, makanan ringan, ia tidak menjalani rawatan panas, sementara terdapat banyak resipi untuk lobak rebus, rebus dan panggang.
    5. Lobak yang dibiakkan khas (varieti lobak) diberi makan kepada ternakan, sementara lobak tidak pernah digunakan untuk tujuan ini..

    Penggunaan lobak dalam perubatan

    Lendir kukus disyorkan oleh doktor sebagai makanan diet. Ia rendah kalori (100 g - 32 kcal), berkhasiat dan meningkatkan proses pencernaan dengan merangsang pergerakan usus. Sayuran puri ini adalah makanan bayi yang hebat. "Dengan khasiatnya, lobak menggantikan lebih banyak kentang berkalori tinggi, sementara tidak kurang kenyang, dan tanpa menyebabkan rasa berat di perut," mengesyorkan Alexander Voinov.

    Di samping itu, lobak mempunyai kesan diuretik dan koleretik, yang berguna untuk air kencing - dan cholelithiasis.

    Turnip mempunyai kesan anti-radang, antiseptik dan analgesik. Ia digunakan sebagai sebahagian daripada rawatan kompleks penyakit tekak, stomatitis, bronkitis. Lendir juga melegakan sakit gout dan sendi. Sifat antijamur mengurangkan kemungkinan penyakit kulat tertentu.

    Sayuran akar digunakan dalam kosmetologi sebagai pelembap dan agen penyubur kulit. Untuk mengurangkan keradangan dengan jus lobak segar, gosokkan kulit, berkat sifat antibakteria, pustula dikurangkan

    Pengaruh lobak terhadap perkembangan penyakit onkologi telah terbukti. Glukorafinin yang terkandung menghalang percambahan dan penyebaran sel barah.

    Kepekatan sulfur yang tinggi mempercepat penghapusan toksin dari darah.

    Lobak dan lobak adalah sayuran yang sangat sihat dengan kandungan vitamin dan mineral yang tinggi. Kemanusiaan menjinakkan sayur-sayuran ini beberapa ribu tahun yang lalu. Tanaman akar dapat ditanam dengan mudah, pelbagai hidangan masakan disediakan dari mereka, dan mereka dirawat dengan baik. Hari ini, tidak semua orang dapat membezakan sayur-sayuran antara satu sama lain, kerana mereka boleh mempunyai bentuk dan warna yang serupa..

    Hidangan lobak: resipi dengan foto

    Lobak segar dalam mangkuk di atas meja. Lobak yang besar dan sihat, ditarik keluar dari rumah oleh Taman. Lobak menonjol dengan kandungan vitamin C. yang tinggi. Berkat ini, sayur-sayuran adalah alat yang sangat baik untuk memerangi kekurangan vitamin, serta dalam rawatan virus dan selesema. Lobak mengandungi banyak kalsium, yang sangat berguna, terutama untuk kanak-kanak sebagai pencegahan riket. Perlu juga disebutkan bahawa lobak mengandungi glukoraphanin, analog tumbuhan sulborafan yang mempunyai sifat anti-barah dan antidiabetik..

    Cara memberitahu lobak dari lobak

    Dua tanaman serupa digunakan untuk tujuan yang berbeza, oleh itu, perbezaan ciri mereka harus diserlahkan untuk memilih tanaman akar yang sesuai untuk dijual:

    1. Borang. Buluh, runcing atau pucat lobak dan diucapkan bulat, diratakan (sering dengan hujung tertekan) pada lobak.
    2. Warna. Warna permukaan yang berbeza-beza (putih hingga hitam), dengan pusat lobak putih. Kuning pucat, seragam di seluruh daging - lobak.
    3. Saiz. Kedua-dua tanaman dapat menghasilkan buah dengan berat yang berbeza, dari 50 hingga 500 g, bergantung pada keadaan tumbuh. Tetapi hanya lobak yang mampu menumbuhkan sehingga 10 kg. Lobak biasanya tidak melebihi 0,5 kg, yang dianggap sebagai spesimen yang cukup besar.

    Lebih senang membezakan lobak dari sepupu mereka yang lebih sedap mengikut citarasa. Rasa manis dan neutral sayur kuning tidak boleh dikelirukan dengan bubur lobak renyah dan berair dengan kepahitan yang berbeza.