Nasi, bijirin

Kamus Ensiklopedik F.A. Brockhaus dan I.A. Efron. - S.-Pb.: Brockhaus-Efron. 1890-1907.

  • Rhys, John
  • Rhys, Peter

Lihat apa "Nasi, bijirin" dalam kamus lain:

RIS (bijirin) - RIS, genus rumput tahunan dan tahunan keluarga bijirin, tanaman bijirin. OKEY. 20 spesies, di kawasan tropika di Asia, Afrika, Amerika. Tumbuh (lebih kerap dengan pengairan) terutamanya menyemai padi, salah satu tanaman makanan tertua di Bumi. Tanah Air India...... Kamus Ensiklopedik

Beras adalah bijirin dengan biji-bijian bujur putih yang digunakan untuk makanan. Ia berasal dari Asia Tenggara, di mana ia telah terkenal sejak zaman prasejarah. Kamus istilah masakan. 2012... Kamus Kulinari

bijirin - Lihat... Kamus sinonim

nasi - a, m. riz <gr. 1. Bijirin dengan biji-bijian bujur putih yang digunakan untuk makanan, dan juga biji-bijiannya. Ozh. 1986. Diambil dari orang Turki.. 3104 standard,.. 120,000 karung Riga (Sorochinsky millet) dan hanya sebilangan biji kopi. Ved. 1716 2 236. Dari Mesir hingga... Kamus Sejarah Galikisme Rusia

RIS - (Oryza), genus tumbuhan tahunan dan tahunan keluarga. bijirin. OKEY. 20 spesies, ch. arr. ke tropika. dan subtropika. tali pinggang Selatan. dan Vost. Asia, Afrika, Amerika, Australia. Di zon sederhana dalam budaya terdapat 2 spesies: R. menyemai (O. sativa), meluas...... Kamus ensiklopedik biologi

beras - (putih, mutiara) gandum, Saracen millet, tsitsaniya, chaltyk, tuscarora, shala, paddi Kamus sinonim Rusia. gandum putih beras, Saracen millet (usang) Kamus sinonim bahasa Rusia. Panduan praktikal. M.: Bahasa Rusia. ZE...... Kamus sinonim

BERAS - BERAS, beras, pl. tidak, suami. (dari Greek.oryza). Bijirin biasanya tumbuh di tanah yang diairi buatan di iklim yang hangat, biji-bijiannya digunakan untuk makanan. || Biji-bijian halus dari tanaman ini. Sekilo beras. || Sama seperti makanan. Pai beras. Huraian...... Kamus Huraian Ushakov

RIS - RIS, a (y), suami. Biji-bijian dengan biji-bijian bujur putih untuk makanan, dan juga biji-bijiannya. Ladang padi. Pai beras. | pelengkap beras, oh, oh. Pemeriksaan beras. Padi nasi. Kamus Huraian Ozhegov. S.I. Ozhegov, N.Yu. Shvedova. 1949 1992... Kamus Penjelasan Ozhegov

Nasi - m. 1. Bijirin tumbuh dalam iklim yang hangat, biji-bijiannya merupakan tanaman makanan yang berharga, dan jerami digunakan sebagai bahan hiasan. 2. Biji-bijian yang memanjang dari tanaman makanan. Kamus Huraian...... Kamus Huraian Moden Bahasa Rusia oleh Efremova

BERAS - (Oryza), genus rumput dari suku padi (Oryzeae) dari keluarga bijirin, tanaman bijirin yang berharga. Dari segi jumlah bijirin yang boleh dimakan yang dihasilkan, beras lebih rendah daripada gandum, tetapi merupakan makanan pokok bagi sebahagian besar penduduk dunia. Walaupun beras diterima...... Ensiklopedia Collier

Nasi adalah bijirin atau tidak?

Sama ada beras adalah bijirin atau bijirin?

Adakah nasi yang kita makan tergolong dalam bijirin atau bijirin?

Padi (lat. Orýza) adalah genus dari tanaman tahunan dan tahunan keluarga bijirin dan tergolong dalam tanaman bijirin. Padi yang diusahakan tahunan (Latin Oryza sativa), yang merupakan salah satu tanaman makanan tertua, ditanam sebagai tanaman pertanian. Dan padi ditanam baik di kawasan yang hangat di zona sederhana, dan di kawasan tropika dan subtropik..

Nasi adalah bijirin atau tidak

Padi tergolong dalam tumbuhan herba tahunan dan tahunan keluarga Bijirin; budaya bijirin. Biji-bijian beras digunakan untuk menghasilkan bijirin dan pati, dan minyak diperoleh dari kuman padi. Wain beras tradisional popular di China. Di Jepun, beras digunakan untuk menghasilkan minuman beralkohol nasional dan gula-gula khas untuk upacara minum teh. Jerami padi digunakan untuk menghasilkan kertas beras, kadbod, dan hasil anyaman. Dedak padi digunakan dalam peternakan sebagai makanan haiwan.

India dan Indochina dianggap sebagai tempat kelahiran padi. Di sini dan sekarang terdapat banyak spesies liar - nenek moyang padi yang diusahakan. Jauh kemudian, ketika manusia belajar membangun sistem pengairan, budaya padi mulai tersebar pertama di lembah sungai besar..

Ciri-ciri beras yang berguna

Nasi adalah sumber penting bagi beberapa vitamin B: tiamin B1, riboflavin B2, niasin B3 dan B6; vitamin PP, karotena, vitamin E, yang membantu menguatkan sistem saraf dan mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan kulit, rambut dan kuku. Beras mengandungi sejumlah unsur surih yang diperlukan untuk tubuh kita: kalium, fosfor, zink, zat besi, kalsium, yodium dan selenium. Nasi mengandungi karbohidrat kompleks, jadi nasi berkhasiat, tetapi tidak tinggi kalori, dan sebaliknya, menyumbang kepada penurunan berat badan secara keseluruhan.

Beras mengandungi 8 asid amino, yang diperlukan oleh tubuh manusia untuk membuat sel baru. Biji-bijian beras adalah protein 7-8%. Penting juga bahawa beras, tidak seperti biji-bijian lain, tidak mengandungi gluten, protein sayuran yang menyebabkan reaksi alergi. Ia juga mengandungi lesitin, pengaktif otak yang terkenal, oligosakarida yang memperbaiki usus, dan asid gamma-aminobutyric, yang membantu menstabilkan tekanan darah. Nasi mengandungi banyak kalium. Mineral ini meneutralkan kesan garam badan yang masuk ke dalam badan dengan makanan lain. Nasi juga mengandungi sejumlah kecil fosfor, zink, zat besi, kalsium dan yodium..

Nasi sangat berguna untuk orang yang berusaha untuk tidak menambah berat badan, atau bahkan menurunkan berat badan, kerana tidak merangsang rembesan gastrik dan hampir tidak mengandungi garam. Banyak pakar pemakanan menasihatkan agar mengatur berpuasa hari-hari nasi. Namun, anda harus berhati-hati dan mengetahui rasa sebanding dalam pengambilan beras, kerana beras mengandungi terlalu sedikit natrium, dan dialah yang menyimpan cecair dalam badan.

Nasi, terutama yang tidak dikupas, mengandungi keseluruhan bahan aktif, menjadikannya cara yang ideal untuk menghilangkan kelembapan dan toksin berlebihan dari badan. Beras mengandungi banyak vitamin, mineral dan unsur surih yang berharga, seperti, kalium, yang mengambil banyak air dari tisu adiposa badan kita. Selain itu, beras adalah pati 50%, yang mudah dicerna dan merupakan sumber tenaga yang sangat baik. Dan satu perkara lagi: Beras mengandungi sedikit kalori dan banyak zat pemberat yang merangsang kerja organ pencernaan.

Kepelbagaian terbaik untuk membuang toksin dari badan adalah beras perang, coklat. Tentunya, nasi putih yang dikupas kadang-kadang boleh digunakan untuk pelbagai. Penting untuk tidak memasukkan garam ke dalam pinggan nasi, kerana garam mengikat air dan menyimpannya di dalam badan. Terutama penting: minum banyak. Anda harus minum sekurang-kurangnya 2 liter air mineral setiap hari dan 3 cawan teh herba tambahan, seperti jelatang, daun birch atau beri juniper. Teh jenis ini juga membuang toksin dan air dari badan..

Bahan beras yang bermanfaat merangkumi kandungan karbohidrat kompleks (pati), oleh itu beras sangat berkhasiat, dan tidak berat untuk perut. Juga dalam beras terdapat banyak kalium dan selenium. Nasi mengandungi vitamin PP, karotena, vitamin E.

Semakin banyak sebiji beras diproses, semakin kurang vitamin dan mineral yang dikandungnya. Embrio tumbuhan baru dan butiran beras putih salji yang mengandung pati tersembunyi di bawah lapisan cengkerang dedak coklat, yang mengandungi sebahagian besar vitamin, mineral dan nutrien lain. Selongsong dedak dilindungi oleh sekam kuning yang sukar. Semua bersama adalah sebutir beras yang tidak pecah.

Ciri-ciri beras yang berbahaya

Nasi adalah bijirin yang luar biasa, tetapi terdapat sejumlah kontraindikasi yang perlu anda perhatikan. Pertama sekali, tidak digalakkan makan banyak nasi dengan 2-3 darjah kegemukan dan sembelit, dalam hal ini, nasi hanya akan membahayakan tubuh. Anda tidak boleh makan bubur nasi atau hidangan lain dengan bijirin ini untuk kolik. Kekayaan beras yang lain merujuk kepada tubuh lelaki - pengambilan beras yang berlebihan dapat mengurangkan fungsi seksual..

Perlu diingat bahawa selongsong dedak yang berguna juga mengandungi beberapa bahan berbahaya, misalnya, asid fitik, yang mengganggu penyerapan kalsium dan zat besi yang normal..

Dengan pengambilan beras secara berkala, antara lain, perkembangan penyakit kardiovaskular, diabetes mellitus dan penyakit tidak menyenangkan lain adalah mungkin. Sehubungan itu, doktor mengesyorkan agar lebih mengutamakan beras perang, yang sedikit halus..

Perlu diingat bahawa beras yang diimport sering dirawat dengan bahan sintetik sebelum pengangkutan, yang melindungi beras dari perosak, menambahkan kilauan luaran ke biji-bijian dan meningkatkan rasanya. Oleh itu, anda perlu mengikuti pengeluar untuk memilih nasi yang paling sihat. Anda tidak boleh makan nasi untuk waktu yang lama sebagai satu produk, kerana ini boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan..

Pengarang video ini akan memberitahu anda cara memasak nasi yang hancur dan sedap dengan betul. Ia sangat popular di kalangan suri rumah baru.

Apa jenis beras dan apa ciri-cirinya

Nasi, atau "bijirin Saracen", adalah salah satu bijirin tertua dan paling popular di dunia. Roti padi digunakan untuk menyediakan pelbagai hidangan di semua benua. Bijirin ini bukan sahaja enak, tetapi juga menyihatkan..

Dalam artikel itu, kita akan mempertimbangkan apa itu padi, berapa banyak jenisnya, klasifikasi beras bergantung kepada kaedah pemprosesan, apa itu beras gandum pendek, sejenis beras yang diproses, apa nama beras kuning dan banyak lagi.

Apa itu padi, di mana dan bagaimana ia tumbuh

Rice adalah ahli keluarga Bijirin. Untuk tujuan pertanian dalam iklim tropika dan subtropika, penanaman padi tahunan ditanam. Budaya ini juga ditanam di kawasan hangat yang tergolong dalam zon sederhana..

Bijirin ditanam pada skala industri di negara-negara Asia, Afrika, Amerika dan Australia..

Rujukan. Rakyat China telah menanam bijirin selama lebih dari 70 abad. Di Rusia mereka mengetahui tentangnya pada abad ke-15.

Apabila ditanam, padi mencapai ketinggian setengah meter. Tumbuhannya mempunyai daun hijau gelap dan lebar dengan tepi kasar. Batang di bahagian atas memiliki batang spikelet, masing-masing mempunyai empat skala. Bunga itu mempunyai enam stamen dan dua stigma berbulu. Biji-bijian dibezakan oleh lapisan bersisik.

Rujukan. Tanaman memerlukan persekitaran yang lembap untuk mendapatkan hasil panen yang baik. Ia berjaya ditanam di ladang yang dibanjiri air. Keadaan ini diperlukan agar benih matang. Air melindungi mereka dari cahaya matahari yang kuat, mencegah rumpai tumbuh. Ladang dikeringkan untuk menuai.

Nasi adalah salah satu makanan utama planet kita. Di Asia, nama bijirin sesuai dengan perkataan "makanan".

Komposisi, kandungan kalori dan khasiat beras yang bermanfaat

Nasi terkenal dengan komposisi kimianya yang kaya. Ia dianggap sebagai gudang vitamin dan bahan lain yang berguna untuk tubuh manusia..

Rujukan. Biji-bijian coklat yang tidak dirawat mempunyai faedah kesihatan tertinggi..

Nilai kalori bagi setiap 100 g produk kering ialah 340 kcal. Dalam bijirin rebus, beberapa kali lebih rendah.

Bijirin terdiri daripada:

  • protein - 8%;
  • lemak - 2%;
  • karbohidrat - 90%.

Sejumlah bahan berguna tidak hanya terkandung di dalam biji-bijian, tetapi juga di cangkang biji-bijian, yang dikeluarkan selama pengeluaran bijirin.

Dedak beras kaya dengan:

  • karotena;
  • asid nikotinik;
  • tiamin;
  • riboflavin;
  • kolin;
  • asid pantotenik;
  • piridoksin;
  • folat;
  • tokoferol;
  • biotin;
  • asid folik;
  • unsur surih (kalium, kalsium, silikon, magnesium, sulfur, fosforus);
  • serat;
  • asid amino.

Setelah mengisar, bijirin yang digunakan untuk tujuan masakan tidak mengandungi sebahagian besar nutrien. Terutamanya pati kekal di dalamnya.

Rujukan. Selepas beras perang yang belum diproses, nasi kukus adalah yang paling berguna seterusnya. Ia mengekalkan sehingga 80% kandungan berguna yang mengalir dari cangkang ke bijirin.

Penggunaan produk menyumbang kepada:

  • mencegah perkembangan penyakit onkologi;
  • menguatkan sistem kardiovaskular;
  • normalisasi saluran pencernaan;
  • memperbaiki keadaan dengan gastritis, ulser peptik;
  • penghapusan toksin dan toksin dari badan;
  • menguatkan sistem saraf;
  • peningkatan aktiviti otak;
  • peningkatan daya hidup;
  • memperbaiki keadaan rambut, kuku dan kulit;
  • melambatkan proses penuaan;
  • menguatkan sendi.

Nasi terbukti dimakan oleh wanita hamil (secara sederhana, untuk mengelakkan sembelit) dan orang yang menderita kegemukan.

Rujukan. Penyalahgunaan biji-bijian beras yang digilap putih dipenuhi dengan sembelit, sakit perut.

Varieti dan sifat fizikalnya

Bijirin ini diwakili oleh 20 spesies botani, 150 jenis. Terdapat 8000 jenis pertanian tanaman bijirin ini.

Pengelasan beras berikut adalah popular:

  • mengikut warna;
  • sepanjang biji-bijian;
  • dengan kaedah pemprosesan.

Mengikut bentuk dan jenis bijirin

Mengikut ukuran bijirin, beras adalah:

  • bijirin panjang;
  • bijirin sederhana;
  • bijirin bulat.

Biji-bijian panjang

Pelbagainya popular di seluruh dunia. Ia dicirikan oleh panjang butiran 6-8 mm. Mereka mengandungi minimum pati dan kelihatan tembus. Semasa memasak, mereka praktikal tidak melekat.

Rujukan. Varieti gandum panjang sangat bagus untuk membuat pilaf Uzbekistan.

Biji-bijian sederhana

Panjang bijirin jenis bijirin ini ialah 5-6 mm. Mereka tinggi kandungan kanji. Mereka berwarna putih. Semasa memasak, sebati.

Rujukan. Tukang masak mengesyorkan menggunakan beras gandum sederhana untuk risotto atau sup.

Kruglozerny

Beras bulat dicirikan oleh sebiji butir panjang 4 mm dan lebar 3 mm. Di Rusia disebut Krasnodar. Bijirin kaya dengan kanji, direbus dengan kuat sehingga konsisten berkrim.

Rujukan. Bijirin jenis ini sesuai untuk membuat puding, kaserol, bijirin.

Dengan kaedah pemprosesan bijirin

Padi dikelaskan mengikut pemprosesan yang digunakan pada biji-bijian. Ia berlaku:

  • coklat atau coklat (tidak digilap);
  • putih (digilap);
  • dikukus.

Coklat

Varietas berwarna coklat dan tidak bercirikan dicirikan oleh adanya cengkerang dedak pada biji-bijian, yang memberi mereka warna. Bijirin yang tidak dicerna kaya dengan vitamin dan mineral. Disyorkan untuk makanan diet.

Putih

Bijirin menjadi putih setelah beberapa tahap pengisaran bijirin. Komposisinya kurang baik berbanding coklat. Tetapi pelbagai ini adalah yang paling popular di dunia..

Kukus

Mengukus membolehkan biji-bijian mengekalkan bahagian terbesar dari manfaat kesihatan beras yang belum diproses. Bijirin parboiled adalah lut dan rapuh, mempunyai warna kekuningan. Tidak melekat semasa memasak.

Jenis beras mengikut warna

Nasi bukan sahaja berwarna tradisional. Biji-bijian, bergantung pada jenisnya, dapat memiliki warna yang berbeza:

  • coklat;
  • kuning air;
  • kuning;
  • merah;
  • ungu;
  • hitam.

Varieti padi yang paling popular

Di antara pelbagai jenis tanaman bijirin, ada kedua-dua jenis tanaman yang popular yang terdiri daripada "elit padi" dan yang kurang dikenali..

Camolino

Kamolino adalah pelbagai bijirin sederhana. Ia tidak mendidih lembut semasa memasak, tidak melekat bersama. Ia dianggap universal. Sesuai untuk menyediakan bubur, puding, risotto, isi pai, menambah bebola daging atau gulungan kubis.

Rahsia varietas ini terletak pada kenyataan bahawa sebelum mengirim biji-bijian untuk pembungkusan, mereka dirawat dengan minyak sayuran dengan nama yang sama - "Kamolino". Ini menambahkan nota ambar yang halus pada biji-bijian, mengekalkan zat berfaedahnya walaupun dengan rawatan panas yang lama.

Basmati

Basmati mempunyai tekstur halus dan rasa kacang yang jelas. Biji-bijian dari jenis ini adalah yang paling lama.

Rujukan. Basmati adalah salah satu jenis yang paling mahal. Terutama dihargai dalam masakan kerana kualiti Basmati India. Yang kurang berharga adalah orang Pakistan. Basmati, yang ditanam di AS, tidak dapat dibandingkan dengan rasa dan aroma dengan India atau Pakistan.

Arborio

Arborio tergolong dalam beras gandum sederhana. Asalnya pelbagai dari Itali. Ia dikenali di seluruh dunia sebagai risotto. Ia mempunyai tekstur lembut berkrim.

Rujukan. Pakar menasihatkan agar tidak mencerna Arborio. Ia mesti dimasak sehingga separuh masak (keadaan al dente).

Melati

Jasmine adalah bijirin bijirin panjang. Rasanya yang enak - nota melati terasa dalam aromanya.

Semasa memasak, biji-bijian tidak direbus. Mereka berubah menjadi lembut, tetapi pada masa yang sama menjaga bentuknya, walaupun mereka tetap sedikit.

Valencia

Beras bulat Valencia serupa dengan Arborio. Nama keduanya ialah paella. Ia digunakan untuk menyediakan paella Sepanyol dengan makanan laut.

Devzira

Devzira adalah pelbagai yang ditanam di Lembah Fergana. Secara luaran, biji-bijiannya tebal, mempunyai warna kecoklatan, dan mempunyai struktur yang padat.

Ragamnya bagus untuk memasak pilaf Uzbekistan.

Yang lain

Terdapat banyak jenis beras yang kurang dikenali di dunia.

Padi liar

Ia tumbuh secara eksklusif di Amerika Utara. Varieti ini mempunyai rasa yang menyenangkan, rendah kalori. Ia dapat memuaskan rasa lapar. Ia dicirikan oleh komposisi vitamin, mineral dan serat yang kaya dan seimbang. Tinggi protein.

Yang hitam

Varieti hitam dikenali sebagai Tibet. Biji-bijian panjang, tergolong dalam jenis yang paling mahal. Dianggap sebagai afrodisiak.

Biji-bijian dari pelbagai ini berubah menjadi ungu semasa memasak..

Rujukan. Paling baik beras Hitam sesuai untuk memasak hidangan manis, kerana ia mempunyai rasa kacang yang kaya.

Merah

Nasi merah mempunyai warna khas. Ia adalah produk yang ditanam di selatan Perancis. Mereka memanggilnya Camargue ("Camargue").

Tanah air dari pelbagai jenis adalah Thailand. Nasi merah tergolong dalam pelbagai bijirin panjang. Mempunyai rasa berkhasiat.

Di India atau Sri Lanka, pelbagai jenis beras merah ditanam - Samba. Ia tergolong dalam pelbagai bijirin sederhana..

Bijirin bijirin merah sederhana yang paling tidak biasa dari Bhutan adalah beras merah Bhutan.

Kriteria pilihan

Semasa memilih beras, perhatikan kriteria berikut:

  • tarikh pembuatan (produk disimpan dari satu tahun hingga 18 bulan);
  • ukuran dan bentuk biji-bijian (produk berkualiti mempunyai biji-bijian dengan ukuran yang sama);
  • warna beras (kualiti harus lut);
  • ketiadaan kekotoran, serpihan, larva serangga dalam bungkusan;
  • kehadiran pada pembungkusan tanda GOST, yang menjamin kualiti bijirin.

Padi berkualiti tinggi dihasilkan oleh negara-negara timur yang menuai sehingga empat kali setahun..

Kepelbagaian bijirin dipilih dengan mengambil kira hidangan yang mereka ingin memasak daripadanya:

  • produk bijirin panjang sesuai untuk pilaf, salad, sup, hiasan untuk daging, ikan;
  • risotto, paella, bubur dibuat dari bijirin sederhana;
  • bijirin bulat sesuai untuk puding, bijirin, sushi, kaserol dan pencuci mulut.

Pemakaian beras

Nasi adalah tanaman makanan yang popular di seluruh dunia. Ini berlaku tidak hanya dalam memasak, tetapi juga dalam perubatan rakyat kerana komposisi yang kaya dengan vitamin dan unsur mikro.

Dalam memasak

Groats dari bijirin ini digunakan dalam penyediaan kursus pertama dan kedua, pencuci mulut. Biji-bijian membuat lauk yang sangat baik untuk daging dan ikan. Mereka digunakan untuk sushi, pilaf, bijirin dan sup..

Bijirin pulut rebus digunakan untuk memasak bebola daging, risottos, puding. Biji-bijian longgar longgar termasuk dalam penyediaan pilaf di Uzbekistan.

Biji-bijian sesuai dengan daging, ayam, ikan, makanan laut, sayur-sayuran. Rasanya sangat dititikberatkan oleh kuahnya, rempah seperti kunyit, jintan, kayu manis. Ia dibumbui dengan mentega, jus lemon, sos apa saja.

Rujukan. Nasi hanya boleh digunakan untuk sup, bijirin dan pencuci mulut. Minuman beralkohol dibuat dari itu di China dan Jepun..

Biji-bijian bijirin sesuai untuk membuat gula-gula: kaserol, puding, bijirin manis dengan kacang, kismis, madu. Kozinaki terbuat dari biji-bijian beras.

Dalam perubatan rakyat

Perubatan oriental tradisional menunjukkan penggunaan biji-bijian beras dalam resipi yang membantu melawan barah, khususnya barah perut. Mereka digunakan sebagai penyerap sekiranya keracunan..

Bijirin mempunyai sifat astringen, penenang, diuretik. Ia digunakan untuk penyakit perut, cirit-birit, mual. Resipi nasi disarankan oleh ubat tradisional untuk melegakan keradangan. Mereka membantu menyingkirkan psoriasis dan keadaan kulit yang lain.

Untuk tujuan perubatan, merebus digunakan. Untuk mendapatkannya, 1 sudu besar. l. biji-bijian beras dibancuh dengan segelas air, direbus selama 15 minit dan ditapis. Ubat ini membantu kanak-kanak yang mengalami gangguan pencernaan, cirit-birit.

Penting! Dalam resipi perubatan tradisional, biji-bijian yang digilap tidak digunakan. Nasi mesti diproses.

Juga digunakan untuk tujuan perubatan:

  • tepung beras atau kanji sebagai serbuk;
  • dedak;
  • minyak dedak beras untuk penyembuhan salap.

Kesimpulannya

Nasi adalah bijirin yang paling popular, komponen makanan seimbang yang tidak dapat diganti. Ia adalah produk makanan berharga yang kaya dengan vitamin dan mineral. Ia tidak mengandungi lemak dan kolesterol berbahaya, ia boleh digunakan untuk penyediaan banyak hidangan. Beras yang berkualiti berjaya digunakan bukan sahaja dalam masakan, tetapi juga perubatan rakyat..

15 soalan mengenai nasi Perbezaan antara spesies, faedah, bahaya dan komposisi.

Bagaimana satu nasi berbeza dari yang lain?

Olga Politukha, Jurutera Terunggul, Makmal Teknik dan Teknologi Pengeluaran Bijirin, Institut Penyelidikan Biji-bijian All-Russian dan Produknya yang Diproses (VNIIZ), cawangan Institusi Ilmiah Belanjawan Negeri Persekutuan Sistem Makanan FNTS VM Gorbatov "RAS:

“Ada ribuan varietas padi di dunia, jadi kebiasaan membezakannya berdasarkan ukuran, warna dan jenis pemrosesan..

Saya akan mulakan dengan ukuran. Nasi boleh didapati dalam jenis biji-bijian, biji-bijian sederhana dan panjang. Butiran bulat adalah apabila nisbah panjang hingga lebar (L / b) adalah 2.2 atau kurang, dan panjang karyopsis (iaitu, butir) tidak melebihi 5.2 mm. Berbiji sederhana - di mana nisbah panjang hingga lebarnya adalah dari 2.3 hingga 3.1, dan panjang karyopsis adalah dari 5.2 hingga 6 mm. Butir panjang adalah apabila nisbah panjang dan lebar butir lebih daripada 3.2 dan panjang butiran lebih dari 6 mm.

Beras juga berbeza warna: berwarna hitam, ungu, coklat, merah, kuning dan putih..

Di samping itu, beras diproses dengan cara yang berbeza. Nasi boleh dikupas, diampelas, digilap dan diparbilkan. Sebagai hasil pemprosesan tambahan, beras hancur masih diperoleh..

Dan padi juga berbeza dari segi struktur. Ia boleh berkaca - ini adalah ketika kumbang hampir telus, selalunya jenis kaca paling berharga; separa vitreous - apabila tembus ditutup dengan bintik-bintik serbuk; dan mealy - ini nasi, tanpa sedikit ketelusan ".

Apa itu sekam padi?

Olga Politukha:

"Memotong adalah pemrosesan minimum padi sambil mempertahankan sebagian besar nutrien gandum, yaitu membebaskan gandum dari cangkang keras. Dengan cengkerang, nasi sukar dimakan, ia tidak begitu sesuai untuk dimakan. Seperti, misalnya, sukar untuk memakan kulit gandum ketika ditemui di dalam bubur. Kadang-kadang semasa proses ini, pemprosesan padi berakhir dan kemudian bungkusannya akan tertera "Nasi berlapis".

Apa itu Nasi Dipoles?

Olga Politukha:

"Ini beras, dibebaskan dari sisa-sisa cangkang yang tersangkut di permukaannya setelah dikupas. Nasi seperti itu disimpan lebih lama dan mendidih lebih cepat, tetapi agak kurang berguna..

Semasa mengisar, beras kehilangan tidak lebih daripada 20% nutrien yang terdapat di permukaan biji-bijian. Namun bijirin yang diproses dengan cara ini tetap merupakan jenis beras yang paling popular di dunia..

Sebilangan besar beras bulat digiling - coklat dan putih. Ini disebabkan oleh pembinaan mesin pengisar moden. Nasi hitam tidak dikupas atau digosok kerana secara teknis sukar dan digunakan untuk pemakanan dalam bentuk asalnya. ".

Mengapa dan bagaimana beras digilap?

Olga Politukha:

“Setelah mengisar, nasi digilap. Menggilap tidak membuang lapisan atas beras, seperti yang disangka oleh banyak orang. Ini menghilangkan beras dari plak, yang terdiri dari film bunga, zarah kuman, lapisan aileron (bahagian cangkang. - Ed. Kira-kira.) Dan tepung (hasil sampingan dari pemprosesan bijirin. - Ed. Kira-kira.). Kesemuanya menyumbang kepada perkembangan mikroorganisma patogen.

Penggilap tidak memberi kesan pada sifat organoleptik, ia hanya membantu beras bertahan lebih lama. Tetapi tidak semua beras sesuai untuk digilap, terutama dilakukan dengan varietas berkaca..

Terdapat pengeluar yang tidak bertanggungjawab yang memproses beras dengan talc semasa menggilap agar beras lebih putih dan elegan. Dan begitu banyak orang secara keliru menganggap beras yang digilap adalah beras yang selalu dirawat dengan serbuk talcum. Ini khayalan. Padi yang dilindungi oleh GOST tidak dirawat dengan talc ".

Apa itu Nasi Parboiled?

Olga Politukha:

“Mengukus adalah proses di mana biji-bijian yang belum diampelas dikukus. Ini terutama dilakukan dengan nasi putih. Semasa proses ini, nutrien dari lapisan luar berhijrah ke bijirin. Dipercayai bahawa dengan cara ini, biji-bijian kukus mengekalkan hingga 80% nutrien, tidak melekat dan tetap sedikit keras..

Nasi parboiled juga lebih baik. Teknologi ini diciptakan di Asia, di mana beras cepat merosot kerana kelembapan yang tinggi..

Kita mesti tahu mengenai nasi parboiled: nasi putih kebanyakannya dikukus dan setelah dikukus, ia harus mempunyai warna keemasan yang halus. Setelah mendidih, warna keemasannya hilang dan nasi menjadi putih salji..

Sekiranya teknologi pengukusan telah dilanggar, maka nasi akan memperoleh warna kuning gelap, dan warna ini tidak akan hilang semasa memasak. Selain itu, setelah mendidih nasi akan mengeluarkan bau wap yang tidak menyenangkan. ".

Nasi itu diperbuat daripada apa?

Ekaterina Burlyaeva, pakar pemakanan Institusi Belanjawan Negeri Persekutuan "Pusat Penyelidikan Pemakanan dan Bioteknologi Persekutuan":

“Padi gandum kering yang tidak diproses terdiri daripada karbohidrat (62.3 g per 100 g produk), protein (7.5 g), lemak (2.6 g) dan serat makanan (9.7 g). Ia mengandungi banyak vitamin B, vitamin PP. Beras juga kaya dengan kalium, kolin, silikon, magnesium, fosfor, tembaga, selenium, mangan, molibdenum dan kobalt. Penting untuk difahami bahawa semua perkara di atas terdapat dalam jumlah besar dalam biji-bijian yang kering dan tidak dimasak. Semasa biji-bijian diproses dan cengkerang dikeluarkan, jumlah vitamin dan mineral dalam beras berkurang.

Semasa memasak - tidak kira apa yang kita masak, risotto atau bubur susu - jumlah relatif vitamin dan mineral yang terdapat dalam beras berkurang, kerana bijirin dicairkan dengan air atau susu tambahan. Walaupun kita mengecualikan kehilangan vitamin dan mineral semasa memasak, kepekatannya entah bagaimana berkurang 2-3 kali dan juga bergantung pada seberapa tebal bubur.

Sebagai contoh, mari kita bandingkan jumlah mikronutrien dalam beras liar yang belum dimasak yang telah mengawet biji-bijian dan cengkerang bunga dengan mineral yang terdapat dalam beras liar yang tidak dimasak tetapi dimasak. Dalam mangan beras yang tidak dimasak adalah 1.329 mg per 100 g produk, dalam masak sudah 0.282 mg. Zink adalah 5,96 mg per 100 g produk kering, dan 1,34 mg tetap. Zat besi adalah 1,96 mg per 100 g, dan menjadi 0,6 mg. Tembaga adalah 524 mcg, dan sekarang adalah 121 mcg ".

Mengapa beras berguna?

Ekaterina Burlyaeva:

“Selepas rawatan panas, beras berhenti menjadi produk yang kaya dengan vitamin dan mineral. Tetapi pada masa yang sama, kita masih boleh menganggapnya sebagai sumber mineral dan vitamin ini..

Kerana nasi bukanlah makanan istimewa yang jarang dan sedikit demi sedikit. Nasi adalah produk isi rumah yang popular yang sering kita makan dan dalam kuantiti yang banyak. Memang, sebilangan besar beras standard adalah 150-250 gram. Dari sudut pandang ini, beras boleh dianggap sebagai sumber vitamin dan serat makanan ".

Adakah benar beras liar lebih sihat daripada putih?

Ekaterina Burlyaeva:

“Nasi liar dihargai kerana serat makanannya. Sekiranya 100 gram beras putih mengandungi 0.4 gram serat makanan, maka beras liar mengandungi sebanyak 1.8 gram. Di satu pihak, empat kali lebih banyak - itu oh-ho, berapa banyak! Sebaliknya, jika kita mengambil roti, maka ia mengandungi 10 gram serat makanan per 100 gram produk. Soba mengandungi serat makanan dua kali lebih banyak daripada beras liar. Maksudnya, perbezaannya dapat dilihat. Ini bermakna menggunakan beras sebagai sumber serat makanan yang kuat bukanlah pilihan yang paling produktif. Mengesyorkan beras liar kepada seseorang untuk meningkatkan jumlah serat makanan dalam diet tidak sepenuhnya betul.

Serat makanan sangat diperlukan oleh tubuh manusia untuk membuat saluran gastrointestinal berfungsi dengan baik, agar dapat menyerap sendiri dan mengeluarkan dari bahan-bahan yang tidak diperlukan oleh tubuh. Pada masa yang sama, serat makanan dapat menyumbang kepada penghapusan mineral yang kita perlukan dengan mengikatnya. Ini adalah perbualan mengenai hakikat bahawa, pada dasarnya, seseorang tidak boleh makan jumlah produk apa pun tanpa had - tidak kira sama ada beras atau sesuatu yang lain ".

Nasi mana yang lebih sihat?

Ekaterina Burlyaeva:

"Jika nasi telah dimasak, maka tidak akan ada perbedaan yang signifikan antara jenis dan jenis beras. Kisah padi liar sebahagiannya merupakan strategi pemasaran. Perbezaan dalam pemprosesan bijirin ini mempengaruhi sifat organoleptik..

Tetapi nasi kukus umumnya lebih sihat daripada biasa. Mari bandingkan nasi putih gandum panjang yang sudah dimasak dan nasi kukus gandum panjang yang sudah dimasak. Sekiranya dalam beras biasa terdapat 0,02 mg vitamin B1 per 100 g produk, maka pada nasi kukus akan menjadi 0,074 mg. Perbezaannya dapat dilihat. Dan inilah vitamin B5: untuk nasi biasa, 0.39 mg per 100 g beras, dan untuk nasi kukus, 0.323 mg. Yang biasa mempunyai lebih banyak lagi. Atau mari kita ambil mangan, gambar yang sama: 0,472 mg per 100 g untuk beras putih biasa dan 0,354 mg untuk nasi parboiled. Tetapi dalam vitamin PP, perbezaannya sangat ketara: 0,4 mg per 100 g untuk beras biasa dan 2,309 mg untuk nasi parboiled. Bagus bila semua peratusan ini berbeza, seperti vitamin PP ".

Adakah beras menyumbang kepada kegemukan?

Ekaterina Burlyaeva:

"Tidak membantu. Anda sama sekali tidak boleh berfikir seperti itu. Kami tidak makan nasi hanya tujuh hari seminggu. Kami makan banyak makanan lain, anda perlu melihat diet secara keseluruhan. Sekiranya seseorang makan 300 gram beras tiga kali sehari, ketika masih makan gula, jem dan ais krim, maka secara semula jadi, apabila kita mengira diet seperti itu, maka akan berlebihan dalam karbohidrat sederhana. Ini akan menjadi diet yang tidak seimbang, dan ya, inilah jalan menuju kegemukan. Tetapi itu bukan salah beras. Ini adalah kesalahan orang yang makan dengan cara ini. Apa-apa diet, berkat ujian khas, dapat dikira secara matematik secara betul, setelah itu akan menjadi jelas berapa banyak beras yang dapat diberikan kepada orang tertentu. Pesakit gemuk makan nasi dan berat badannya berkurang ".

Terdapat banyak pati dalam beras. Ia berbahaya?

Ekaterina Burlyaeva:

"Jika anda membandingkan beras dengan bijirin lain, maka ya, ia mengandungi banyak pati. Tetapi bercakap mengenai bahaya atau faedah tidak sepenuhnya sesuai di sini..

Pati adalah karbohidrat. Di dalam badan, kerana kerja enzim, glukosa diperoleh dari pati. Dan semua organ memerlukannya. Pati memberi tenaga cepat kepada seseorang. Dan kemudian anda perlu melihat diet dan matlamat yang ditetapkan untuk orang itu. Tidak ada produk yang dapat dilihat sebagai baik atau buruk. ".

Mengapa beras diberikan untuk keracunan?

Ekaterina Burlyaeva:

"Nasi mempunyai pengaruh yang kuat dan bersikap netral mungkin. Sekiranya berlaku keracunan, nasi hanya perlu dimasak lebih lama, untuk mengurangkan kesan kerosakan pada membran mukus. Dengan kaedah ini memasak dan pencernaan beras bertambah baik. Padi tidak mempunyai kesan merosakkan pada membran mukus saluran gastrousus. Oleh itu, disyorkan untuk memberikannya kepada orang yang mempunyai pelbagai keracunan makanan..

Tetapi pada masa yang sama, jika beras digabungkan dengan sejumlah besar lemak, maka kesan pengukuhannya dineutralkan. Orang Asia makan nasi setiap hari dan tidak merasakan khasiatnya yang kuat pada diri mereka sendiri, kerana mereka mempunyai makanan yang agak berlemak dan mereka sering menambah sayur-sayuran yang dimasak dengan nasi. ".

Cara memilih nasi?

Olga Politukha:

"Padi diketahui mengandungi racun perosak. Untuk mengelakkan ini, cubalah membeli beras dalam bungkusan asalnya, dan yang tertulis tidak hanya siapa yang bertanggungjawab, tetapi juga GOST atau TU. Sebagai peraturan, padi seperti itu melewati semua pemeriksaan yang diperlukan: kawalan tanah yang dijamin, kawalan kemudahan penyimpanan dan pemantauan semua kitaran pemprosesan - dari pengelupasan hingga penggilap. Lebih baik jika ia adalah beras, yang dikurasi dari ladang ke kaunter kedai oleh syarikat yang sama. Selalunya ini adalah produk perusahaan besar, yang dijual di semua pasar raya..

Bagus jika anda berpeluang melihat bijirin sebelum membeli. Nasi tidak boleh mengandungi tepung, mestilah bersih. Sekiranya sebilangan besar tepung terdapat di bahagian bawah bungkusan, maka ini mungkin menunjukkan bahawa sama ada proses pemilihan tepung terganggu, atau mesin pembungkusan yang menghancurkan bijirin tidak berfungsi dengan baik, dan lebih buruk lagi - mungkin terdapat jangkitan pada bijirin, di mana bug yang terdapat dalam tepung berbentuk bijirin... Kandungan tepung dalam jumlah besar mengurangkan jangka hayat bijirin seperti itu, kerana tepung cepat tengik.

Juga, cuba beli beras yang dibungkus dengan kertas atau selofan - ini adalah bahan bernafas. Tetapi dalam beras yang dibungkus dalam polietilena, jika disimpan dengan tidak betul, kondensasi dapat terbentuk, di mana mikroorganisma berkembang dengan cepat, dan bijirin seperti itu tidak sesuai untuk dimakan. ".

Cara memasak nasi?

Ekaterina Burlyaeva:

"Sekiranya kita menganggap kehadiran vitamin, mineral dan serat makanan sebagai standard sifat berguna, maka seperti ini: semakin sedikit anda memasak, semakin baik. Tetapi jika kita ingin memasak nasi ini untuk orang yang mengalami keracunan makanan, maka lebih baik jika memasak nasi lebih lama. Kerana ketika itu kita berusaha untuk mendapatkan kesan yang berbeza. Rawatan panas sangat mengurangkan jumlah vitamin ini. Bagi kaedah memasak, tidak ada perbezaan, nasi masak wap atau air.

Terdapat beberapa cara ketika nasi dituangkan dengan air sejuk - saya tidak akan mengesyorkan pilihan ini, kerana dalam kes ini nasi harus berdiri di dalam air pada suhu bilik untuk waktu yang lama, dan ini mendorong perkembangan mikroorganisma patogen, yang dapat menyebabkan perkembangan penyakit bawaan makanan. Terutama dalam cuaca panas ".

(h.) Majalah "EDA" №49 (111)

Tiada pendua ditemui

Bau wap yang suka? Bau air panas?

Sungguh menarik. Tetapi tidak! 2-3 kali sebulan sudah mencukupi.

@moderator ada perenggan dalam teks mengenai beras palsu yang terbuat dari plastik dan getah - pernyataan ini adalah fiksyen mutlak dan telah lama dibantah, misalnya

Nasi sudah siap

Lelaki roti halia cina

Ikan merah. Bagaimana jenisnya berbeza antara satu sama lain dan cara memasaknya

Bagaimana jenis ikan merah berbeza antara satu sama lain??

"Mari kita lihat jenis ikan merah.

1. Chum salmon dan pink salmon adalah ikan merah yang paling murah. Jangan meragui mereka: tidak ada yang akan mengeluarkan ikan yang lebih mahal untuk mereka.

2. Sekiranya anda ingin membeli salmon, maka anda harus tahu: salmon liar tumbuh maksimum empat kilogram di persekitaran semula jadi mereka. Anda boleh mengenalinya dengan sirip merah dan daging merah jambu pucat tanpa urat berminyak. Ikan ini kering. Salmon petani besar: beratnya melebihi 5 kilogram. Dagingnya lembut, oren terang, dengan urat berminyak. Timbangan besar.

3. Perkara yang sama berlaku untuk ikan trout. Ia lebih kering daripada salmon, dan sisiknya sedikit lebih kecil. Di alam liar, dagingnya pucat, daging ladangnya lebih cerah, lebih merah.

4. Tetapi jika anda ingin membeli salmon coho, maka anda harus segera mengenalinya: ia adalah ikan yang sangat dicat dengan kepala merah, dengan perut merah, dan keindahan yang sangat keperakan. Dan dagingnya sangat merah.

5. Pertama sekali, berhati-hati dengan salmon Chinook palsu - ini adalah ikan langka yang selalu dibekukan. Ia adalah ikan berlemak besar dengan daging merah terang dan perut kelabu. Salmon Chinook, semasa anda memotongnya, benar-benar melekat pada pisau kerana lemak. Dan jika ini tidak berlaku, kemungkinan besar anda membeli salmon chum, atau, jika bernasib baik, salmon coho.

7. Arang mempunyai kepala yang kusam, dagingnya berwarna oren-merah tanpa urat berminyak. Kisah penting lain: jika anda melihat arang segar, ketahui bahawa ia sudah dicairkan. Ia tidak dibawa sejuk; ia dibeli dalam bentuk ini hanya di habitatnya. Sudah tentu ada pengecualian, tetapi kebanyakannya membawa ais krim..

8. Sockeye salmon tidak secantik char. Dagingnya juga berwarna merah terang, tetapi dia sendiri kelihatan lebih sederhana ".

Galina Smirnyakova, ahli teknologi, syarikat Yeniseisky Ulov, sudut pusat makanan Depo.Moscow:

Cara memilih ikan merah?

"Sekiranya anda akan membeli ikan mentah, maka anda tidak perlu takut dengan ikan beku. Ikan merah liar ditangkap pada musim, biasanya dalam jangka waktu yang singkat, dan setiap ikan mempunyai jangka waktu yang berbeza. Oleh itu, selalunya ia segera dibekukan dan dibawa untuk dijual. Sekiranya anda berada di tempat yang jauh dari tempat memancing dan anda mendapat ikan liar dan kelihatan seperti segar, maka anda tidak boleh tertipu dan menganggapnya sejuk dan membelinya untuk kegunaan masa depan, dengan harapan dapat membekukannya. Kemungkinan besar, ini adalah ikan yang sudah dicairkan dan pembekuan berulang akan membahayakannya..

Ikan beku tidak boleh berbau kuat, ia mesti mempunyai bau amis segar yang ringan, tetapi tidak keras. Tidak boleh ada kerak es di atasnya, hanya beku nipis yang hampir tidak dapat dilihat, atau bahkan tanpanya.

Ikan tidak boleh cacat, yang menunjukkan pencairannya, dan cuba memperhatikan ekor: ia harus utuh. Dan jika ekornya patah, kemungkinan besar ikan tersebut dibekukan atau disimpan dengan tidak betul.

Ia juga berguna untuk melihat perut ikan. Sekiranya berwarna kuning, ikan mungkin sudah dicairkan. Bagaimana anda dapat mengetahui jika ikan itu segar dan belum dibekukan secara meluas? Tekan fillet ke bawah dengan jari anda. Sekiranya daging berlubang, penyok tetap di bawah jari dan cairan mengalir keluar, maka ikan itu dibekukan dengan tidak betul atau terlalu banyak disiram, misalnya, untuk memberikannya berat.

Sekiranya anda membeli ikan merah masin atau sedikit masin, maka perhatikan kepadatannya. Sekiranya ikan mudah diperas dan lubang jari masih ada di dalamnya, dan pengeluarnya tidak boleh dipercayai dan tidak dikenali, maka ada kemungkinan ikan ini sudah hampir manja, direndam dalam lemon dan cuka, menyingkirkan tanda-tanda kerosakan dan hilang sebagai segar. Sebagai tambahan, jika anda membeli fillet masin siap pakai, cubalah menyimpannya tidak lebih tebal dari 5 sentimeter. Kemudian ada lebih banyak jaminan bahawa banyak jus tidak akan mengalir dari ikan kemudian..

Satu lagi nuansa penting: jika seseorang tidak mahu ikan ternakan, tetapi ikan liar, lebih baik membeli salmon sockeye, chum salmon, char, chinook salmon, coho salmon atau pink salmon ”.

Cara memasak salmon?

"Salmon, seperti ikan trout, boleh menjadi liar dan kadang-kadang bertani. Daging liar lebih padat dan kering. Di ladang - lebih longgar dan gemuk. Sekiranya anda menjumpai salmon liar, maka lebih menarik untuk memanggangnya secara keseluruhan. Cukup baginya menghabiskan dua puluh minit di dalam ketuhar dalam kerajang pada suhu 180 darjah. Walaupun tanpa kerajang. Cukup taburkan dengan minyak zaitun atau tambahkan sepotong mentega taburkan dengan garam dan lada. Perkara utama adalah tidak berlebihan dalam ketuhar, jika tidak, ia akan menjadi kering dan tidak terasa. Lebih baik walaupun sedikit mencucinya, ia akan menjadi kesediaan sendiri. Dan saya merasa tidak berguna untuk memasukkan sesuatu ke dalam perutnya. Ia tidak memberi apa-apa ikan.

Sekiranya anda mendapat ikan salmon berlemak, anda boleh mengukus pada suhu 90-100 darjah. Ia berlemak, dan juiciness protein akan terpelihara dengan sempurna di dalamnya. Sekiranya ini adalah ikan yang baik, maka ia tidak memerlukan rempah, hanya garam dan itu saja. ".

Cara memasak ikan trout?

"Trout boleh menjadi liar dan bertani. Rumah ladang biasanya lebih gemuk - ia bergerak lebih sedikit dan makan lebih banyak. Saya memasaknya dengan dua cara. Yang pertama adalah menggoreng di bahagian kulit dengan ghee, dan kemudian memanaskannya di dalam ketuhar, juga dipanaskan hingga 180 darjah. Tetapi anda boleh membakar fillet dengan segera dan menghidangkannya dengan sayur-sayuran panggang. Bit, kentang, artichoke Yerusalem, parsnips, akar saderi atau zucchini sesuai untuknya - sayur-sayuran akar atau hanya pekat, seperti zucchini dan labu. Saya minyak mereka dengan minyak, taburkan dengan garam dan thyme segar dan rosemary, kacau dan bakar di dalam ketuhar. ".

Cara memasak chum salmon?

"Chum salmon adalah ikan yang cukup kering. Ia dilombong di beberapa tempat di Timur Jauh, dan sering membeku dan tidak terasa ke bahagian Eropah di Rusia, jadi saya hanya menggunakannya untuk masin. Letakkan fillet tanpa kulit tulen di atas loyang, campurkan gula dan garam dalam nisbah 1: 1 dan taburkan salmon chum dengan campuran ini di semua sisi untuk membuat cengkerang. Saya memasukkannya ke dalam peti sejuk, setelah dua belas jam saya membasuhnya dan meletakkannya semula selama dua belas jam lagi sehingga garam tersebar sepenuhnya ke seluruh otot. Semua yang anda boleh makan ".

Cara memasak salmon coho?

“Coho salmon adalah ikan yang kurang berlemak daripada ikan trout dan boleh diasinkan seperti salmon chum atau salai panas. Anda juga boleh merokok salmon coho di dalam ketuhar - tetapi tudung yang baik diperlukan agar asap tidak menyebar ke seluruh apartmen. Ketuhar dipanaskan hingga 180 darjah. Lubang dibuat di dalam tin kosong, bara dipanaskan dimasukkan ke dalamnya - bara untuk hookah juga sesuai, taburkan dengan habuk papan di atasnya dan masukkan balang ini ke dalam ketuhar. Cukup untuk seekor ikan menghabiskan lima belas minit di dalam ketuhar seperti asap ".

Cara memasak salmon merah jambu?

"Cara yang paling berperikemanusiaan untuk mengukus salmon bungkuk adalah dengan menjaga agar ia cukup lembap, kerana, sekali lagi, ia adalah ikan yang sangat kering: ia kecil dan tidak mempunyai waktu untuk menambah lemak dalam hidupnya. Asparagus kukus akan sesuai dengannya. Adalah baik untuk menambahkan beberapa jenis sos krim yang akan menambah lemak pada salmon merah jambu. Selain asparagus, rasanya enak makan salmon merah jambu dengan sayur-sayuran hijau lembut: brokoli, kubis Romanesco, kacang hijau atau kacang ".

Cara memasak salmon?

"Salmon sockeye akan menjadi sangat enak jika anda sendiri dan memasaknya - dan yang dibawa ke Moscow juga sangat kering. Anda meletakkan salmon sockeye yang ditangkap melalui mulut anda di ranting, letakkan di sebelah api dan bakar dengan ringan di kedua-dua belah pihak. Ikan ini sesuai dimakan bersama bir. Dalam api yang sama, anda boleh membakar kentang untuk lauk ".

Cara memasak salmon chinook?

"Salmon Chinook adalah ikan besar - tumbuh hingga 12 kilogram, dan cukup berlemak, tetapi ia adalah ikan yang jarang. Ia boleh dimasak dengan cara yang sama seperti salmon dan trout. Hidangkan sekali lagi dengan sayur bakar. Anda tidak memerlukan sos untuk chavycha: dia sudah mempunyai daging yang sangat berair. Dan pendapat saya: Salmon Chinook mempunyai kaviar paling sedap di dunia ".

"Salmon Chinook paling baik digoreng dengan kerajang di atas api, dilapisi mayonis, dilapisi dengan kepingan oren, bawang cincang halus dan di atasnya dengan dill. Atau buat ikan heh. Ia dilakukan seperti ini. Campurkan 30 gram cuka sari apel 9%, 100 gram air rebus, tambahkan daun salam dan garam dengan gula secukupnya. Rebus segalanya, sejukkan, masukkan ikan di sana, potong kiub sepanjang 5 cm dan selebar 1 cm. Masukkan 80 gram wortel cincang dan bawang putih cincang secukup rasa, tutup dengan pelekat dan biarkan selama enam jam. Kaedah ini sesuai untuk salmon coho, salmon merah jambu, dan chavycha. ".

Cara memasak char?

"Char adalah ikan yang sesuai untuk menggoreng. Ketumpatannya memungkinkan untuk tidak hancur seketika. Ambil mentega, campurkan sedikit dengan minyak sayuran sehingga tidak terbakar, dan goreng. Cukup tiga minit di setiap sisi, tidak lebih: ada bahaya terlalu kering ".

Nasi dengan ayam pada keropok. Dapur sarjana

Amaran! Dietess, fitonies dan ahli kardiologi lain memasuki jawatan dengan berhati-hati!

Saya melakukan audit sebelum pergi ke kedai, dan mendapati terdapat banyak sisa dari potongan daging berlemak, seperti lemak subkutan, dengan lapisan daging di beberapa tempat. Saya rasa apa yang hendak dibohongi - sudah tiba masanya untuk memo (Hussar, Yahudi - diam!).

Senarai runcit
- lemak babi sebahagiannya dengan daging, gram 350-400
- dua kaki ayam, besar
- beras bijirin panjang (paling senang dikendalikan) - bungkusan 800g
- bawang 2-3 bawang sederhana
- bawang putih 2-3 kepala
- lada hitam tanah
- garam
lebih jauh adalah pilihan dan tidak perlu, tetapi dikehendaki:
- sos "Kaukasia" pedas secukup rasa (merah beracun, mivimex)

- sos narsharab - tidak lebih daripada segelas 50g, atau kurang
- 1/2 sudu teh kunyit tanah

Oleh itu, kami memisahkan hiasan yang terdiri daripada lemak tulen daripada yang mempunyai daging. Cincang lemak dan masukkan ke dalam kuali tanpa minyak. Api lebih lemah dari biasa, tetapi tidak sepi. Sebaik sahaja lemak meleleh, potong 2-3 ulas bawang putih dan di sana.

Semasa memanaskan badan, kami juga memotong potongan-potongan yang tersisa, tidak lupa untuk mengaduk kuali.
Secara beransur-ansur lemak akan cair.

Kami mengawal proses menggoreng, sebaik sahaja keropok kami sudah cukup kecoklatan, tambahkan beberapa langkah (supaya lemak mendidih tidak banyak menyejuk dan daging "segel" tanpa melepaskan kelembapan dan tidak kering) selebihnya hiris dan goreng hingga keperangan. Anda boleh menambah sedikit api. Kami meletakkan cerek di atas pembakar seterusnya sehingga mendidih.

Kemudian 2-3 bawang sederhana di sana, api dapat ditambahkan sesuai dengan keadaan, tetapi tidak boleh lebih kuat dari rata-rata. Kami mula mengacau lebih kerap supaya bawang tidak terbakar apabila kelembapan yang diberikan kepadanya menguap. Apabila bawang hampir digoreng, kita memasukkan ham potong menjadi 3 bahagian ke dalam kuali (tongkat paha dan paha dipotong menjadi 2 bahagian, sayatan di sebelah tulang, selari dengannya).
Sekiranya cerek sudah mendidih, tetapkan minimum dan biarkan menunggu.

Kami menguburkannya di panggang, tutup dengan penutup. Kacau sekali sekala. Kami mula membilas beras dengan teliti, beberapa kali, hingga air bersih. Selepas 10 minit, tuangkan sos ke dalam kuali, taburkannya dengan lada, kecilkan api sedikit, kacau, tutup dan selama 10-15 minit lagi, bergantung pada keadaan, reneh, kacau. Dan, goncangkan setengah sudu teh kunyit di sana. Tanpa fanatik. Saya akan menuangkan lebih banyak minuman pedas, tetapi esok ibu dan keponakannya akan datang dari dacha untuk prosedur mandi, kerana di dalamnya akan lebih sedikit. Narsharab tidak lagi diperlukan - merosakkan pinggan mangkuk.

Kemudian kami membuang 2-3 kepala bawang putih, anda menginginkannya utuh, mengeluarkan sekam utama, anda ingin membahagikannya menjadi cengkih, mereka juga boleh dikupas, anda boleh melakukan ini. Saya lebih suka tidak membersihkan, nampaknya pada akhirnya ternyata lebih aromatik, tetapi jika anda membersihkannya, maka rasa dan bau bawang putih entah bagaimana larut, hilang. Saya akan memasukkan kismis, tetapi kali ini saya kehabisan. Kami mengisi isinya dengan beras yang telah dibasuh, meratakannya, menuangkan sesudu garam ke dalam meja dengan slaid, berfikir sedikit dan tambahkan setengah lagi, dan tuangkan air mendidih melalui sudu yang berlubang (sudu dengan lubang). Berapa banyak untuk dicurahkan - di sini diinginkan untuk mempunyai pengalaman dan chuyka, kerana bergantung pada beras dan berapa banyak "pengisian" yang anda ada. Dari sekitar lapisan beras hingga lebar dua jari lelaki standard. Ketika mula menunjukkan tanda-tanda mendidih, perlahan-lahan "bersorak" lapisan beras dengan sudu berlubang (tusuk, besi, supaya lapisan beras tidak padat tetapi longgar), tutup dan matikan api ke tahap minimum. Kita lupa selama 20 minit.

Setelah 15-20 minit kita melihat di bawah penutup, dan jika ada seperti ini, maka kita mengambil tongkat dari susunan gulungan terakhir dan mencucuk lubang ke bahagian bawah, sedikit menggoyangkan tongkat dan memampatkannya sehingga mereka tidak tertidur. Ini perlu supaya kelembapan keluar dari bawah dan lebih baik menumpahkan lapisan atas beras. Sekiranya anda merasa tidak ada air sama sekali, dan biji-bijian padi atas tidak cukup siap (cubalah), cepat-cepat lihat sehingga tidak ada yang dapat melihat, dan tuangkan setengah cawan air mendidih.

Tutup lagi dan teruskan api selama 10 minit lagi, kemudian matikan api dan biarkan shmurdyak kita berehat selama setengah jam. Buka penutupnya, gaul perlahan-lahan dengan mengangkat lapisan bawah menggoreng.

Masukkan ke dalam pinggan dan angkat dan bergemuruh untuk dimakan.

Apa jeroan yang berguna

Jerawat adalah produk protein yang sama dengan tisu otot. Mereka mengandungi semua asid amino yang diperlukan oleh badan. Sebarang produk sampingan, seperti daging, mengandungi triptofan, asid amino yang penting untuk mood kita yang tenang dan tenang. Bagi orang dewasa tanpa masalah kesihatan, pakar pemakanan mengesyorkan makan jamu 1-2 kali seminggu.

Organ haiwan yang berbeza akan berbeza dengan cara yang sama seperti epal dari pokok yang berbeza: hati sapi dan hati arnab mengandungi jumlah nutrien yang berbeza. Sebaiknya makan organ haiwan muda, kerana haiwan yang lebih tua mempunyai lebih banyak toksin di dalam badan mereka hanya berdasarkan jangka hayatnya. Sebilangan besar bahan berguna dalam produk sampingan permainan adalah gudang unsur surih. Haiwan yang dibesarkan secara semula jadi memakan apa yang mereka mahukan sepanjang hidup mereka, merasa lebih baik dan menyimpan lebih banyak nutrien. Di samping itu, ketika haiwan bergerak, metabolismenya lebih cepat dan kadar penyingkiran toksin jauh lebih tinggi, ia tidak bertakung di dalam badan..

Organ penapisan, hati dan ginjal mesti direndam dengan betul sekurang-kurangnya 4 jam supaya tidak ada yang berbahaya di dalamnya..

Dan juga jeroan adalah produk yang mudah rosak. Daging yang sama disimpan lebih lama, dan jika keadaan pengangkutan dilanggar, daging akan dipindahkan lebih mudah daripada jeroan.

Produk sampingan yang paling popular adalah hati. Kemudian muncul buah pinggang dan lidah. Hati mengandung zat besi organik yang tersedia dalam bentuk yang mudah diasimilasi, ia dimasukkan ke dalam diet untuk anemia: dipercayai bahawa hati menimbulkan hemoglobin. Benar, berkat hati sahaja, anemia tidak akan hilang. Penggunaan tunggal hati juga tidak akan meningkatkan hemoglobin, walaupun terdapat ketersediaan zat besi dan jumlahnya. Dan agar zat besi dari hati dapat diserap, anda memerlukan asid folik, vitamin C, tembaga dan magnesium. Vitamin C sangat penting - ia terdapat dalam lada merah, kiwi dan buah sitrus. Asid folik adalah hijau berdaun gelap, magnesium adalah kacang. Maksudnya, anda memerlukan makanan yang seimbang..

Terdapat banyak tembaga di hati, terutama pada daging lembu. Ia juga mengandungi vitamin larut lemak, termasuk A, E dan D, vitamin B larut dalam air dan banyak enzim dan mineral dalam kepekatan yang berbeza. Ia adalah produk lengkap dari segi protein, lemak, mineral dan komposisi asid amino..

Buah pinggang kaya dengan selenium dan zink. Zink adalah antioksidan dan imunomodulator semula jadi yang kuat: ia diresepkan kepada orang yang mengalami jangkitan pernafasan akut, jangkitan virus pernafasan akut dan penyakit virus, kerana zink membantu sistem kekebalan tubuh pulih. Zink juga menyekat replikasi virus, jadi masuk akal untuk memakan buah pinggang anda ketika anda merasa seperti hendak jatuh sakit. Tetapi jika anda sudah sakit, anda tidak boleh makan buah pinggang: ini adalah produk protein, dan semasa sakit badan kita menggerakkan seluruh kekuatannya untuk melawan jangkitan, mengurangkan aktiviti enzimatik, mencerna protein dengan lebih teruk dan memerlukan air dan karbohidrat cepat. Tetapi semasa pemulihan, ginjal akan memberi protein, sehingga ada sesuatu yang boleh tumbuh semula.

Kelenjar tiroid memerlukan selenium setiap hari, ia secara aktif terlibat dalam pengeluaran hormon tiroid. Sekiranya kelenjar tiroid berfungsi dengan normal, maka anda tidak berada dalam bahaya kegemukan perut - ini adalah ketika lapisan lemak terbentuk di sekitar pinggang.

Zink juga diperlukan untuk spermatogenesis, itulah sebabnya kadang-kadang dikatakan bahawa jeroan baik untuk fungsi pembiakan dan kesihatan lelaki.

Selenium dan zink diperlukan untuk kecantikan kulit, rambut dan kuku, oleh itu pakar dermatologi sering mengesyorkan agar pesakit memasukkan daging organ ke dalam makanan mereka. Selenium dan zink terdapat di buah pinggang dalam bentuk yang paling mudah untuk tubuh manusia. Sudah tentu, vegetarian akan mengatakan bahawa semua ini terdapat pada kacang dan bijirin, tetapi selenium dan zink dari produk tumbuhan diserap lebih teruk..

Lidah disebut sebagai produk makanan, bukan kerana tidak berminyak, tetapi kerana ia mempunyai sedikit tisu penghubung dan protein dari lidah sangat mudah dicerna. Terdapat banyak lemak, tetapi tidak dapat dilihat - ia terletak di antara sel. Oleh kerana struktur ini, lidah sangat lembut. Ngomong-ngomong, kolesterol paling banyak ada di lidah daging lembu, bukan di daging babi.

Lidah perlu direbus pada kaldu kedua, atau bahkan dalam kaldu ketiga - maka lemak berlebihan dari serat otot akan keluar, dan ia akan menjadi makanan yang benar-benar makanan. Berbanding dengan jeroan lain, lidah yang direbus dalam kaldu ketiga akan rendah kalori, dan terdapat satu protein padat. Ia digunakan untuk memasukkan daging ke dalam makanan orang-orang setelah penyakit serius - tepatnya kerana mudah diserap. Tidak ada yang lebih istimewa mengenai bahasa.

Lebih baik makan jantung tanpa cengkerang - beg lemak - dan tidak menggoreng, tetapi rebus atau bakar. Maka ia boleh dianggap sebagai produk diet, kerana jantung itu sendiri adalah protein murni. Ia mengandungi hampir tidak ada toksin - kerana kerja mekanikal jantung yang kuat, ia sentiasa membersihkan diri.

Jantung mengandungi vitamin B dan banyak magnesium. Magnesium diperlukan agar sistem saraf berfungsi dengan baik. Saraf kita dilapisi dengan magnesium, dan dalam keadaan tertekan, magnesium ini dikeluarkan dengan cepat - menjadi sukar untuk mengekalkan suasana hati yang baik. Jadi magnesium perlu diisi semula secara berterusan..

Kelebihan utama paru-paru: jika dibandingkan dengan produk sampingan lain, mereka sangat rendah kalori, terdapat hampir satu protein. Pilihan bagi mereka yang mementingkan sosok mereka. Dari unsur surih di paru-paru, fosforus adalah yang paling banyak - ia membantu menguatkan tisu tulang dan otot.

Otak adalah lemak murni, yang bermaksud bahawa vitamin A, E dan D. yang larut dalam lemak Otak dimasukkan ke dalam diet orang-orang setelah penyakit serius, tetapi 10-15 gram adalah separuh kotak mancis. Ini cukup untuk mendapatkan semua faedah lemak haiwan tanpa membahayakan produk tinggi lemak. Hampir semua hormon kita berasaskan lemak, jadi otak akan berguna untuk memulihkan tahap hormon. Tetapi kita mesti ingat bahawa terdapat juga banyak kolesterol di otak. Perkara yang sama berlaku untuk sumsum tulang..

Pengarang artikel tersebut ialah Irina Gromova, ahli Persatuan Dietitian dan Pemakanan Nasional All-Russian

Majalah "EDA" №53 (115)

Paella Sepanyol adalah NASI NASI PALING AROMATIK yang pernah saya rasakan

Pada pendapat saya, ini adalah hidangan nasi yang paling wangi.

Saya rasa anda tidak dapat mengenali Sepanyol tanpa mencuba Paella yang cerah dan cerah. Ini adalah hidangan Sepanyol kebangsaan yang berasal dari wilayah Valencia. Puluhan variasi masakan Paella membuktikan popularitinya. Paella namanya berasal dari kuali di mana ia dimasak paella (atau paellera). Bahan-bahan hidangan ini mungkin berbeza-beza di setiap provinsi, tetapi nasi, kunyit, minyak zaitun dan wajan paella asas dan tidak berubah.

400 gr. fillet ayam;

300 gr. udang;

2 paprika;

2 biji bawang sederhana;

3 ulas bawang putih;

2 biji tomato sederhana;

100 g kacang hijau;

800-1000 gr. nasi untuk paella;

200 ml. wain putih kering;

sos pedas (secukup rasa);

1 sudu besar l. sos tomato;

2 p. sup ayam;

garam dan lada (secukup rasa).

Potong fillet ayam menjadi kiub sederhana. Potong paprika dan bawang menjadi kepingan yang lebih kecil. Potong bawang ke kepingan nipis. Potong tomato menjadi kiub. Kupas udang dari cengkerang. Cincang oregano dan kemangi.

Dalam kuali dalam minyak zaitun, goreng bawang, paprika dan bawang putih hingga coklat keemasan. Kami memasukkannya ke dalam kuali dan kuali paella.

Goreng udang dalam kuali yang sama selama 5 minit. Kami memasukkannya ke dalam pinggan lain.

Dalam kuali yang sama, goreng ayam hingga kekuningan. Masukkan segelas kaldu ayam, tomato dan sos panas, garam dan reneh selama 5 minit. Setelah ayam dengan kuahnya, di mana ia direbus, kami masukkan ke dalam periuk paella.

Seterusnya, tuangkan beras yang telah dibasuh ke dalam periuk paella sehingga merangkumi semua sayur-sayuran dan daging kami. Di atasnya, ratakan tomato cincang dan kacang hijau ke seluruh permukaan. Garam dan lada secukup rasa. Hujan dengan wain dan minyak zaitun.

Campurkan kuah ayam yang tinggal dengan paprika dan safron dan tuangkan sehingga ia merangkumi semua bahan di dalam kuali. Tutup periuk dengan kerajang dan masukkan ke dalam oven pada suhu 180º selama 25 minit. Semasa memasak, tambahkan kaldu dan minyak agar pinggan tidak menjadi kering dan tidak terbakar. Selepas 25 minit, keluarkan kuali dari oven, masukkan udang, ramuan segar di atasnya, dan masukkan ke dalam oven selama lima minit lagi.

Ingat, jika anda tidak menuangkan minyak ke atas nasi, ia akan melekat bersama dan tidak akan runtuh..

Apa itu sayang.

Semoga sayang

Walaupun namanya, ia paling sering dituai pada bulan Jun. Ia disebut Mei kerana dikumpulkan dari tanaman dan pohon buah-buahan yang mekar pada bulan Mei - dari bunga willow, maple, strawberry, apple, cherry, currant, coltsfoot, dandelion. Ngomong-ngomong, jika anda melihat madu dandelion, kemungkinan besar itu adalah madu Mei biasa, yang dinamakan sedemikian untuk menarik perhatian pembeli. Mungkin madu mempunyai warna putih dan aroma halus khas. Dan dari mana sahaja madu itu berasal, aromanya hampir sama; dipercayai bahawa catatan utama di dalamnya diberikan oleh willow wangi. Madu ini sangat kaya dengan mineral. Ia berguna untuk menormalkan fungsi sistem saraf, digunakan untuk selesema (menurunkan demam dengan baik), secara luaran - untuk menguatkan rambut.

Sayang Linden

Kawasan pengumpulan madu adalah hutan lebat dengan dominan linden, dan waktu menuai adalah pertengahan bulan Julai, ketika mekar. Madu hampir tidak berwarna atau sedikit kekuningan. Dia mempunyai rasa yang sangat spesifik - cerah, manis, sedikit menjengkelkan. Kesan terapeutiknya adalah seperti berikut: menolong selesema, penyakit pernafasan, mempunyai sifat bakteria tinggi, dan juga menurunkan demam. Ini adalah salah satu madu yang paling popular, terutamanya kerana aromanya yang halus. Rasa madu cukup terang, jadi dalam memasaknya mesti digunakan dengan teliti agar tidak mengganggu rasa hidangan. Lebih baik - untuk membakar, ia akan merendahkan rasa tetap ".

Madu akasia

Madu yang paling telus dan ringan, sama seperti air mata bayi. Ia mengkristal dengan sangat perlahan, iaitu, ia kekal cair dan telus selama kira-kira 7 bulan, sementara selebihnya madu, rata-rata, mengekalkan tekstur telus mereka selama 4–5 bulan. Seperti bulan Mei, ia dituai dari akhir Mei hingga akhir Jun. Oleh kerana madu mempunyai rasa netral, madu ini dapat digunakan sebagai pemanis, misalnya dalam sos, minuman, dan juga sesuai untuk menemani keju. Madu yang tenang biasanya menunjukkan diri mereka dengan baik apabila anda perlu memberi rasa manis, tetapi tidak mengganggu rasa ramuan utama..

Madu soba

Buckwheat mekar pada pertengahan bulan Jun - awal bulan Julai, selalunya pengumpulan madu berlaku pada pertengahan bulan Julai. Warna madu soba bervariasi dari kuning tua hingga coklat gelap, kadang-kadang sangat, sangat gelap, hampir hitam. Bayangan bergantung pada jenis soba dan campuran ramuan herba, misalnya, dalam madu soba, jejak sage, fireweed dapat dijumpai. Rasanya pelik, amat amatur, anda tidak boleh mengelirukannya dengan apa-apa. Ia mengalami sakit tekak. Ia mengkristal dalam 2-3 bulan. Ia sangat kaya dengan zat besi dan mineral, oleh itu disyorkan untuk anemia dan keletihan. Ini adalah madu utara, ia dibezakan oleh aktiviti biologi yang tinggi, yang bermaksud bahawa aktiviti nutrien yang dikandungnya lebih tinggi daripada madu selatan. Faktanya ialah pengumpulan madu utara memerlukan beberapa minggu, tanaman madu tidak berbunga lama, tetapi banyak faedah tertumpu di nektarnya. Madu soba sesuai untuk dibakar kerana mempunyai rasa dan warna yang berbeza. Roti halia, roti halia, pencuci mulut lain - madu akan kelihatan dengan baik dalam hidangan di mana rasanya sangat penting. Lebih-lebih lagi, madu yang lebih cerah, semakin sedikit ia mesti digunakan..

Madu sawi

Madu selatan ini berwarna keemasan cerah. Rasanya manis, tetapi sama sekali tidak menyekat. Baik untuk pencernaan, buah pinggang dan sifat diuretik. Produktiviti madu mustard tinggi, koleksi madu berlangsung lama, koleksi terbesar adalah pada akhir Mei dan akhir bulan Julai. Tenang madu, jadi ia paling sesuai digunakan untuk sos.

Madu melilot

Melilot tumbuh di padang rumput berhampiran sungai. Terdapat dua spesies melifer utama, masing-masing, terdapat dua jenis madu melilot. Dari nektar bunga putih, madu yang lebih ringan diperoleh, dari nektar bunga kuning, lebih berwarna kuning. Pengumpulan madu berlangsung pada akhir bulan Julai. Madu melilot mempunyai aroma vanila ringan dan rasa neutral. Ia mengkristal dalam kristal kecil dan memutihkan pada masa yang sama. Ia berguna untuk darah tinggi, penyakit kardiovaskular, darah tinggi, meningkatkan pengeluaran susu pada ibu yang menyusu. Salah satu madu yang paling digemari di negara kita.

Sage sayang

Diagihkan di kawasan hutan. Pengumpulan madu berlangsung pada bulan Ogos. Ia mempunyai aroma yang sangat halus, menyenangkan dan dikenali, warna kuning dan rasa sedikit pahit. Ia berguna untuk penyakit buah pinggang dan neurosis, mempunyai kesan menenangkan. Ia bagus untuk sos.

Madu bunga matahari

Ia dituai pada akhir bulan Julai. Warna dari kuning muda hingga kuning. Ia mengkristal dengan cepat, dalam 2-3 minggu. Lebah menyukai bunga matahari - lebih mudah bagi mereka untuk mengumpulkan nektar dari bunga-bunga ini, terdapat banyak. Walaupun bunga matahari tumbuh di antara ladang dengan tanaman lain, lebah hanya akan mengumpulkan nektarnya. Madu ini membantu mempercepat metabolisme dan membantu penyakit saluran gastrousus. Madu murah dan tenang, tetapi juga sesuai untuk sos dan penaik.

Madu berangan

Dituai pada akhir bulan Julai. Madu telus gelap dengan kepahitan, tidak mengkristal untuk masa yang lama. Antibiotik semula jadi dengan sifat bakteria. Anda juga boleh merawat luka dan luka dengan madu ini. Meningkatkan imuniti, menormalkan tekanan darah. Madu berwarna cerah, jadi anda perlu menggunakannya dengan teliti dalam memasak. Ia tidak sesuai untuk sos, ia akan memberikan kepahitan, tetapi untuk penaik - ya.

Herba

Atau madu padang rumput. Nama yang paling jujur. Secara amnya, 90% honey adalah herba, kerana lebah mengumpulkan madu dari pelbagai tumbuhan dan tumbuhan. Secara tradisional, madu ini berwarna keemasan, rona bergantung pada set ramuan. Memperkaya madu, salah satu yang paling berguna, kerana mengandungi khasiat dari pelbagai tanaman. Ia menurunkan demam, mempunyai kesan anti-radang, membantu penyakit usus, neurosis, selsema, dan baik untuk jantung. Rumput dipam keluar pada bulan Ogos. Seperti madu bunga matahari, madu ini adalah perkara universal, sesuai untuk pelbagai.

Dituai pada bulan Ogos. Berbeza dengan ramuan, ia mengandungi nektar tanaman hutan dan mempunyai warna yang lebih gelap; beberapa spesies boleh menjadi gelap seperti madu soba. Semakin gelap madu, semakin banyak mineral yang dikandungnya. Analisis madu hutan menunjukkan kandungan debunga raspberry, fireweed, melilot, linden, hawthorn, angelica, sage. Seperti ramuan herba, ia mempunyai kesan kompleks pengukuhan umum pada tubuh. Dari segi masakan, madu hutan adalah sejagat.

Honeydew sayang

Mempunyai rasa coklat gelap dan rasa manis-manis yang istimewa. Selalunya dijumpai di hutan konifer. Ia terbentuk ketika lebah mengumpulkan rembesan dari pokok dan kutu daun, bukan nektar. Berbeza dengan kandungan kalium yang tinggi. Di negara lain, terutamanya China, ia dipercayai sangat berguna. Tetapi di sini mereka bahkan tidak memakainya untuk mendapatkan madu, bahkan menurut GOST dipercayai bahawa tidak semestinya kejatuhan madu. Ia biasanya tidak digunakan dalam memasak..

Raspberry, dandelion, pudina, heather dan madu lain

Terdapat beberapa monofloral sebenar, yang dikumpulkan dari satu tanaman madu. Ini adalah limau, akasia, soba, semanggi manis, bunga matahari, madu akasia yang terkenal. Sekiranya anda melihat raspberry, strawberry, bunga jagung-bunga biru, kemungkinan besar ini adalah cara pemasaran. Sangat mudah untuk membayangkan ladang dengan bunga matahari, tetapi raspberry madu cenderung madu hutan, yang mengandungi serbuk sari dan tanaman lain. Dandelion, seperti yang saya katakan, adalah sayang Mei. Pernah saya melihat madu berwarna hijau terang, kononnya dengan propolis. Saya membawanya ke makmal untuk dianalisis, jadi tidak ada apa-apa dari madu.

Pengarah Pengarang syarikat Kostroma "Pchelovodstvo" Svetlana Kubylkina

(h.) Majalah "EDA" №48 (110)

Semua rahsia nasi sedap / 3 resipi kegemaran

Tiga daripada resipi nasi kegemaran keluarga kami! Semuanya sederhana dan dengan selera berbeza! Perhatikan dan masak untuk kesihatan!

Resipi pertama nasi dengan sayur-sayuran, kadang-kadang (pilihan) anda boleh menambah sedikit pedas ke lada manis.

lada bel (bulgarian) 1 pc,

minyak sayuran 30 ml,

Nasi gaya India:

campuran kari 1 sudu kecil,

minyak sayuran 30 ml,

dzhusay (atau bawang hijau, bawang putih liar) 1 tandan,

minyak sayuran 30 ml,

Dalam sedikit minyak sayuran (saya menggunakan kuali dengan lapisan tidak melekat), goreng bawang hingga coklat keemasan muda (potong kiub kecil). Masukkan beras yang telah dibasuh dan goreng selama beberapa minit, sehingga nasi telus (dengan api kecil). Kemudian kami menghantar lada manis ke kuali (dalam kiub kecil). Goreng selama beberapa minit dan garam secukup rasa.

Kemudian anda boleh menambah air (saya tuangkan air sejuk) untuk menutup beras dengan ringan. Tutup dengan penutup dan didihkan dengan api kecil hingga lembut, kira-kira 7 minit. Nasi ini disajikan dengan daging.

Cara memasak kedua adalah dengan gaya India, atau lebih tepatnya, walaupun dengan sentuhan India. Kami membasuh beras.

Pertama sekali, goreng bawang dan wortel, potong kiub kecil. Kemudian masukkan beras dan kacau selama beberapa minit, goreng. Sekarang anda boleh menambah campuran kari, terus menggoreng (3 minit lagi). Aromanya cantik, rempah-rempahnya terdapat dalam minyak.

Isi dengan air (tutup beras sedikit), garam dan kacau lagi. Tutup dengan penutup dan bawa ke kesediaan dengan api kecil (bergantung pada jenis beras, 10-12 minit). Di India, sikap istimewa terhadap daging dan nasi seperti itu mencukupi, saya cadangkan menghidangkannya dengan salad, kue rata.

Nasi jenis ketiga yang sering kita masak dan dengan senang hati adalah gaya Jepun. Di sini kita menggunakan sekumpulan jusai (boleh diganti dengan bawang putih liar atau bawang hijau).

Ia juga sangat mudah untuk disediakan, basuh nasi dan rebus hingga separuh masak. Goreng bawang putih cincang dalam minyak panas (ringan, untuk perasa) dan masukkan beras (goreng beberapa minit, kacau).

Sekarang kami menghantar sayur-sayuran cincang halus (jusai), telur dan garam ke nasi. Kacau selama beberapa minit, goreng nasi dengan telur.

Kemudian tambahkan sedikit air, tutup dengan penutup dan bawa beras agar siap dengan api kecil (menggunakan beras untuk pilaf, ini akan memakan masa 5-7 minit). Ternyata nasi sedap, beraroma dan sedap.

Masak untuk kesihatan dan kesenangan!

Lihat video pendek untuk semua butiran memasak..

Mengapa seseorang memerlukan garam?

Apabila kita bercakap mengenai garam di dapur, kita bermaksud natrium klorida. Tetapi apabila bercakap mengenai garam yang sama dari sudut pandangan tubuh kita, masuk akal untuk membincangkan natrium dan klorin secara berasingan.

Kedua-dua unsur kimia ini diperlukan oleh seseorang terutamanya untuk proses yang berlaku pada tahap sel, dan bukan pada tahap keseluruhan organ atau keseluruhan organisma..

Mari kita mulakan dengan natrium, yang peranannya sukar untuk dinilai berlebihan. Logam ini terlibat dalam proses yang berkaitan dengan potensi elektrik pada membran sel..

Mari pergi dengan teratur. Ruang antara sel mengandungi banyak natrium, dan di dalam sel terdapat banyak kalium. Lebih jauh lebih rumit, tetapi - melewatkan perinciannya - akibatnya, disebabkan oleh itu, potensi elektrik muncul pada membran sel dan sel menjadi struktur yang terisi.

Ini penting untuk banyak proses intraselular, tetapi dari sudut pandang keseluruhan organisma lebih jelas bahawa sel dapat mengawal cas ini. Sebagai contoh, sel-sel saraf dan otot mempunyai keupayaan untuk mengedarkan atau mengubah cas ini - ini adalah bagaimana impuls saraf dilahirkan.

Oleh itu, natrium memainkan peranan penting dalam pembentukan dorongan saraf dan dalam mengekalkan cas pada tahap tertentu. Sebagai contoh bagaimana ia berfungsi dalam kehidupan: analgesik tempatan menyekat saluran natrium dalam serat saraf, yang menjadikan impuls elektrik berhenti melaluinya - dan kita berhenti merasakan kesakitan.

Dan natrium juga terlibat dalam proses penting seperti osmoregulasi. Proses ini bertanggungjawab untuk menjaga keseimbangan air pada tahap sel individu..

Makna osmoregulasi adalah ini. Sekiranya terdapat larutan yang sangat pekat, yang mengandungi banyak sesuatu, maka air akan cenderung ke tempat larutan ini dipusatkan untuk berusaha mencairkannya. Dan sekiranya kita mempunyai selaput tertentu yang bebas mengalirkan air, tetapi hampir tidak menyebarkan bahan-bahan yang tertumpu di dalam air, maka kita dapat mengawal jumlah air, dalam kes kita - di dalam sel dan di luar.

Apakah maksudnya? Sel, secara relatifnya, gelembung kecil yang diisi dengan sedikit garam. Sekiranya kita meletakkan sel seperti itu di dalam air bersih, tanpa garam, maka air bersih akan masuk ke dalam sel dan sel akan pecah. Ini tidak berlaku di dalam badan, dalam darah dan tisu lain kita mempunyai kandungan ion natrium tertentu, kerana nisbah air di dalam sel dan di luar lebih kurang sama dan sel tidak pecah.

Ini adalah contoh bagaimana natrium berfungsi pada tahap sel. Dan inilah cara natrium berfungsi pada tahap keseluruhan badan. Penting bagi kita bahawa kandungan natrium dalam badan disimpan pada tahap tertentu. Sekiranya kita mengambil terlalu banyak garam, kandungan natrium di dalam kita akan meningkat dan tubuh dapat mengeluarkan natrium secara aktif melalui beberapa mekanisme yang berbeza, kesan sampingannya mungkin adalah peningkatan tekanan keseluruhan..

Klorin juga diperlukan untuk proses elektrik dalam membran sel: di banyak sel terdapat saluran khas untuk klorin, membuka atau menutupnya, sel mempengaruhi potensi membran. Dan elemen ini juga sangat penting untuk fungsi perut, di mana asid hidroklorik terbentuk darinya, yang membantu kita mencerna makanan..

Untuk kegunaan harian, seseorang memerlukan natrium klorida tanpa kekotoran. Pengecualian adalah garam beryodium. Sebilangan garam yodium ditambahkan ke garam yang boleh dimakan, kerana tubuh juga sangat memerlukan yodium. Pertama sekali, sel-sel kelenjar tiroid, yang, dengan pertolongannya, menghasilkan hormon tertentu yang mengatur pelbagai proses dalam tubuh. Mengapa diputuskan untuk garam beryodium, dan bukan produk lain - kerana ia murah dan sederhana, tetapi juga kerana garam digunakan oleh manusia setiap hari dan hampir semua orang memakannya.

Tetapi kehadiran beberapa kekotoran lain dalam garam tidak memberi pertanda baik. Oleh itu, beberapa waktu lalu adalah bergaya untuk mengiklankan bukan garam natrium, tetapi garam kalium. Ini adalah kisah mengerikan. Penggunaan garam sedemikian membawa kepada fakta bahawa keseimbangan elektrik pada membran terganggu dan, pertama sekali, sel jantung boleh menderita ini..

WHO menasihatkan untuk mengambil 5 gram natrium klorida setiap hari. Penting untuk difahami bahawa 5 gram ini termasuk garam yang kita gunakan dalam bentuk tulennya, dan garam itu sendiri terkandung dalam produk. Norma WHO berlaku khusus untuk natrium, kerana praktiknya tidak ada kekurangan dan kelebihan klorin.

Sekiranya anda ingin mengetahui berapa banyak garam yang anda makan, anda perlu memerhatikan berapa banyak natrium dalam makanan yang anda beli. Agak sukar untuk mendapatkan lebih sedikit natrium, ia terdapat dalam kebanyakan makanan - dalam daging, dalam sayur-sayuran apa pun. Ia tidak ada kecuali mungkin hanya dalam minyak sayuran atau gula tulen. Dengan diet moden, jika anda tidak memberi garam makanan secara khusus, seseorang akan tetap menerima dos natrium setiap hari. Lebih-lebih lagi, jika kita mula menerima lebih sedikit natrium, badan kita akan mula mengeluarkan lebih sedikit natrium: mekanisme pampasan kita akan hidup - jika kita menerima sedikit natrium, maka kita akan mengeluarkan sedikit dari itu. Ia memerlukan masa yang sangat lama dan kurang natrium secara sistematik agar ini sedikit sebanyak memberi kesan pada badan.

Tetapi overdosis sodium akan terasa lebih cepat. Dengan overdosis akut dan teruk, kegagalan buah pinggang adalah mungkin. Jika, misalnya, anda makan 6-7 sudu garam pada satu masa, maka catatan seperti itu boleh menyebabkan kematian cepat. Dalam pengertian ini, garam secara harfiah boleh disebut racun putih. Dan jika anda hanya makan makanan secara sistematik dengan kandungan natrium yang tinggi, maka, menurut kebanyakan doktor, ini menyebabkan peningkatan tekanan darah secara sistemik. Sekiranya tekanan darah seseorang mula meningkat, doktor mungkin memberi nasihat, antara lain, untuk menurunkan kandungan garam dalam makanan..