Vinalight - nanoteknologi yang mewujudkan cinta

Hubungi: + 7-916-324-27-46, +7 (495) 758-17-79, Sky Tatyana Ivanovna: stiva49

Vinalight

  • Anak patung jimat Slavik
  • Direktori Penyakit dan Tumbuhan Ubat
  • Muzik dalam format LiteDigit
  • Penyembuhan plaster
  • Pil terkumpul APL
  • Kenalan

    • Tatyana Ivanovna
      orang ramai. + 7-916-324-27-46,
      Tel. + 7 (495) 758-17-79,
      skype: stiva49
      [email protected]

    Kebun K apusta

    Nama: Kubis adalah sekumpulan besar jenis tanaman berumur satu dan dua tahun, yang diwakili oleh beberapa bentuk yang berkaitan: kubis putih dan merah, Savoy, kembang kol, kubis Brussels, brokoli dan kohlrabi. Yang paling biasa adalah kubis putih. Perkataan "kubis" berasal dari "topi" Celtic kuno - kepala.

    Nama Latin: Brassica oleracea L.

    Keluarga: Cruciferous (Cruciferae) atau Kubis (Brassicaeae)

    Jangka hayat: Dua tahun. Pada tahun pertama kehidupan, batang rendah dan sebilangan besar daun terbentuk, dikumpulkan di kepala kubis yang padat dan halus; pada tahun kedua, peduncle berkembang setinggi 1.5 meter.

    Tinggi: Hingga 50 cm.

    Daun: Daun besar, berdaging, hijau kebiruan atau ungu.

    Bunga, perbungaan: Bunga biasa, empat anggota, dikumpulkan dalam sikat; kelopak berwarna kuning pucat atau putih.

    Masa Bloom: Mei-Jun.

    Buah: Buah - buah dengan dua sarang.

    Ciri-ciri pengumpulan, pengeringan dan penyimpanan: Kepala kubis disimpan sehingga panen baru pada suhu +2 - + 5 ° С.

    Sejarah tanaman: Tempat kelahiran kubis - negara-negara Mediterranean.
    Penggalian arkeologi menunjukkan bahawa manusia mula menggunakan tanaman ini sejak Zaman Batu dan Gangsa..
    Kubis juga terkenal di Mesir Kuno, di mana para doktor menyarankan untuk memasukkannya ke dalam makanan bayi..
    Orang Yunani kuno menggunakan kubis sebagai simbol ketenangan. Sebelum pertempuran, Alexander Agung menganggap perlu memberi makan kubis kepada askarnya. Dia yakin bahawa inilah rahsia kemenangannya..
    Dia juga mendapat penghormatan di Rom kuno, dari mana, nampaknya, ia menyebar ke seluruh dunia. Diyakini bahawa orang yang kerap memakan kubis menjadi penyakit yang kuat, berani, melewati mereka.
    Di Rusia, kubis telah dikenali sejak abad ke-11. Itu disebutkan dalam "Izbornik Svyatoslav" yang turun kepada kita. Para saintis percaya bahawa orang Slavia menerimanya dari penjajah Yunani-Rom di Crimea dan wilayah lain di wilayah Laut Hitam..
    Sebagai budaya makanan dan perubatan, kubis ditanam di China abad pertengahan, dari mana datangnya pelbagai jenis salad.
    Kubis telah lama berfungsi bukan hanya sebagai makanan, tetapi juga sebagai ubat untuk banyak penyakit. Dioscorides, Chrysippus, Galen mempunyai petunjuk mengenai sifat perubatannya. Ia digunakan secara luaran untuk penyakit kulit, secara dalaman untuk gangguan pencernaan.
    Di Rusia, ubat-ubatan rakyat menggunakan kubis untuk penyakit perut, hati dan limpa, untuk rawatan eksim, luka bakar, luka bernanah, bisul dan penyakit lain.

    Pengedaran: Kubis di Rusia dan Ukraine ditanam secara meluas sebagai tanaman sayuran.

    Penggunaan kuliner: Semasa memetik kubis, bahan aktif biologi diawetkan sepenuhnya, menyediakan tubuh dengan vitamin dan unsur mikro yang diperlukan.
    Sauerkraut. Pilih kepala kubis yang sihat tanpa daun hijau, potong atau cincang, campurkan kubis cincang dengan garam: kira-kira 250 g garam per 10 kg kubis.
    Taburkan bahagian bawah tab mandi bersih atau balang kaca dengan lapisan tepung rai nipis, tutup dengan daun kubis keseluruhan dan isi bekas dengan ketat dengan kubis cincang, tutup dengan daun kubis di atasnya. Untuk rasa dan aroma, anda boleh menambah wortel utuh atau epal Antonov, serta lingonberi dan cranberry ke kubis. Letakkan bulatan kayu di atas kubis, dan di atasnya terdapat batu yang dibasuh. Setelah beberapa hari, kubis akan mulai masam, dan busa akan muncul di permukaannya..
    Jumlah buih pada mulanya akan meningkat, tetapi secara beransur-ansur ia akan hilang. Apabila busa hilang sepenuhnya, kubis diperam. Semasa mengunyah, kubis mesti dicucuk beberapa kali dengan obor birch bersih untuk melepaskan gas yang dihasilkan. Sekiranya acuan muncul di permukaan air garam, ia mesti dikeluarkan dengan hati-hati, dan bulatan kayu dan beban yang menutupi kubis harus dibilas dengan air mendidih.

    Gunakan dalam kosmetik: Cukup meletakkan daun kubis di tempat yang lebam - dan tidak akan ada lebam. Memampatkan dari daun segar, dipukul sedikit dengan bahagian belakang pisau, melegakan kesakitan, bengkak, menyelesaikan hematoma, membantu mastitis dan pengerasan di dada, bisul dan fistula.

    Tanda, peribahasa, legenda: Kebijaksanaan popular mengatakan: "Makan kubis sebelum minum - anda tidak akan mabuk, makan selepas - anda akan menyebarkan hop".

    Penjagaan kebun: Kubis disemai untuk anak benih pada bulan Mac, menyelam dalam fasa dua daun sejati dan tumbuh. Mereka ditanam di tanah pada akhir April-Mei, disiram dengan banyak dan diberi makan beberapa kali pada musim panas. Penjagaan merangkumi tanaman penanaman dan memerangi putih kubis dan perosak lain.

    Bahagian perubatan: Daun tanaman digunakan.

    Kandungan berguna: Daun kubis mengandungi protein, asid organik, gula, vitamin C, B1, B2, B6, H, E, beta-karoten, asam nikotinik, pantotenik dan folik, lemak, asid amino, serat, unsur makro dan mikro (kalium, fosfor, sulfur, natrium, kalsium, magnesium, besi, perak, timah, timah, titanium, molibdenum, nikel, vanadium, dll.). Harus diingat bahawa dalam kubis sejumlah besar vitamin C dalam bentuk askorbigen. Bentuk asid askorbik ini hampir tidak musnah semasa pengisaran dan pemprosesan kubis..

    Tindakan: Kompleks bahan kimia yang terdapat dalam kubis menentukan pelbagai sifat farmakologinya. Kajian menunjukkan keberkesanan tinggi jus kubis segar dalam rawatan ulser gastrik dan ulser duodenum. Bahan aktif utama dalam kes ini adalah vitamin U, yang mempunyai sifat antihistamin dan antiserotonin, ia meningkatkan metabolisme lipid, metabolisme tiamin dan kolin, metabolisme mukosa gastrik, meningkatkan daya tahannya terhadap faktor yang merosakkan dan merangsang proses penyembuhan ulser. Dengan nama "vitamin U" industri ini menghasilkan bentuk metionin yang diaktifkan.

    Jus kubis segar mempunyai sifat bakterisida, bakteriostatik, fungisida, fungistatik dan fitonutida. Telah terbukti secara eksperimen bahawa jus kubis segar mempunyai kesan antibakteria walaupun pada Staphylococcus aureus dan Mycobacterium tuberculosis.

    Selain itu, jus kubis segar mempunyai sifat antitusif dan ekspektoran..

    Ketiadaan asas purin dalam kubis yang hampir lengkap menjadikannya berguna dalam diet pesakit dengan gout dan cholelithiasis.

    Jus, salad dan hidangan kubis lain ditunjukkan untuk penyakit jantung dan ginjal (kesan diuretik kerana peningkatan kandungan garam kalium), untuk aterosklerosis (adanya pektin yang dapat menghilangkan bahan toksik dan kolesterol dari tubuh, serta serat yang menghilangkan kolesterol dan meningkatkan pergerakan usus) kegemukan (asid tartronik menghalang penukaran karbohidrat menjadi lemak dan kolesterol).

    Sejak sekian lama, kubis juga digunakan dalam perubatan rakyat. Ia selalu dianggap sebagai ubat yang berkesan dan pada masa yang sama tidak berbahaya yang meningkatkan daya tahan tubuh terhadap pelbagai penyakit. Ubat tradisional mengesyorkan menggunakan kubis atau jus segar untuk insomnia, sakit kepala, penyakit kuning dan penyakit limpa.

    Segar dan sauerkraut banyak digunakan untuk meningkatkan selera makan, meningkatkan aktiviti mengeluarkan kelenjar gastrik, mengatur aktiviti usus, untuk mencegah skurvi dan dispepsia kronik, sebagai pencahar diuretik dan ringan.

    Sauerkraut dan acar dari itu digunakan untuk diabetes, penyakit hati, pundi hempedu, kolangiohepatitis; air garam kubis meningkatkan pencernaan, meningkatkan rembesan hempedu, mempunyai kesan pencahar ringan, sangat berguna untuk buasir.

    Jus kubis dan rebusannya dengan madu digunakan untuk laringitis, bronkitis dan keradangan lain pada saluran pernafasan.

    Daun kubis segar dan jus digunakan sebagai ubat luaran. Daun segar disapu pada sendi untuk gout. Untuk penyembuhan luka purulen, bisul dan luka bakar, daun kubis yang dihancurkan digunakan, dicampurkan separuh dengan putih telur mentah. Jus kubis segar dicairkan dengan air suam dalam nisbah 1: 1 digunakan untuk membilas dengan stomatitis dan tonsilitis.

    Sekatan penggunaan: INGAT, JUICE CABBAGE DIKENDALIKAN DALAM KEADAAN TINGGI JUS GASTRIK! JUICE DARI CABBAGE MEMPROMOSIKAN PEMBENTUKAN GAS DALAM GAS INTESTINAL. TERBATAS DENGAN INFORMASI Miokardium, DENGAN MEREKA DAN SUHU TINGGI.

    Mereka minum jus kubis suam 1/2 cawan 2-3 kali sehari sebelum makan selama 3-4 minggu.

    Kubis cincang, segar atau sauerkraut, dan air garam sauerkraut.

    Daun rebus dalam susu. Daunnya direbus dalam susu dan pesakit diletakkan di atas wap. Dan setiap hari, sehingga keradangan berhenti.


    Hak Cipta © 2008-2012 Vinalight, tel. + 7-916-324-27-46, +7 (495) 758-17-79

    kubis merah

    Kubis merah adalah sejenis kubis putih. Ia mempunyai daun ungu kebiruan, kadang-kadang dengan warna ungu, warna spesifiknya sudah terlihat pada anak benih. Kehadiran warna ini disebabkan oleh peningkatan kandungan bahan khas - anthocyanin.

    Kubis merah lambat matang dan tidak mempunyai jenis pematangan awal. Tempoh pertumbuhan dan perkembangan berlangsung hingga 160 hari. Kepala kubis padat, kebanyakannya bulat, bujur, bulat rata, lebih jarang - berbentuk kerucut, beratnya 1.0-3.2 kg (bergantung pada ragamnya). Batang dan bahagian dalam sangat pendek, akarnya kuat, bercabang. Membentuk benih pada tahun kedua kehidupan. Buahnya adalah buah, panjangnya mencapai 8-12 cm. Benih berwarna bulat, coklat kecoklatan.

    Ia adalah tanaman tahan sejuk. Suhu optimum untuk pertumbuhan dan pengembangan tanaman ialah 15-17 ° C. Anak benih yang dikeraskan menahan fros jangka pendek -5... -8 ° С; tanaman dewasa -7... -8 ° С. Berkat sistem akar yang berkembang dengan baik, kubis merah lebih tahan panas daripada jenis lain, oleh itu, cenderung tidak berbunga. Tanaman ini sangat menyukai cahaya, apabila ditanam di tempat teduh, fasa perkembangannya tertunda, daun menjadi hijau-ungu, kepala menjadi longgar, ia terbentuk 2-3 minggu kemudian daripada pada tanaman yang tumbuh di kawasan yang terang. Budaya ini menuntut kelembapan tanah, terutama semasa pembentukan roset daun - sebelum menutup di lorong dan pada awal pembentukan kepala kubis. Tetapi penimbunan air tidak bertoleransi dengan baik, jadi anda harus mengelakkan tempat rendah di mana air bertakung, atau menanamnya di tebing.

    Tanah air kubis merah, seperti kubis putih, dianggap sebagai negara pesisir di Laut Mediterranean. Dari sana, ia merebak ke Eropah Barat. Diperkenalkan ke Rusia pada abad ke-17.

    Kandungan kalori kubis merah

    Ia hanya 26 kcal. Penggunaan produk ini tidak menyebabkan kegemukan.

    Nilai pemakanan setiap 100 gram:

    Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
    0.80.25.10.89126

    Khasiat kubis merah yang berguna

    Antosianin yang terkandung di dalamnya mempunyai kesan positif pada tubuh manusia, meningkatkan keanjalan kapilari dan menormalkan kebolehtelapannya. Di samping itu, mencegah kesan radiasi pada tubuh manusia dan mencegah leukemia.

    Sifat penyembuhan kubis merah juga disebabkan oleh kandungan di dalamnya sejumlah besar kalium, magnesium, zat besi, enzim, dan fitonutida. Berbanding dengan kubis putih, agak kering, tetapi kaya akan nutrien dan vitamin. Phytoncides yang terkandung dalam kubis merah menghalang perkembangan bacillus tubercle. Bahkan di Rom kuno, jus kubis merah digunakan untuk merawat penyakit paru-paru, dan ia digunakan untuk merawat bronkitis akut dan kronik hari ini..

    Kubis merah disarankan untuk dimasukkan ke dalam diet orang yang menderita hipertensi penting, kerana membantu menurunkan tekanan darah. Sifat perubatannya juga digunakan untuk pencegahan penyakit vaskular..

    Adalah berguna untuk memakannya sebelum hari raya untuk menangguhkan kesan anggur yang diminum secara berlebihan. Ia mendorong penyembuhan luka dan bermanfaat untuk penyakit kuning - tumpahan hempedu. Inti daripadanya adalah ubat sejagat.

    Kubis merah tidak begitu luas seperti kubis putih, kerana ia tidak serba guna. Ia tidak begitu aktif ditanam di kebun kerana keunikan komposisi biokimia dan spesifik penggunaannya dalam memasak. Semua antosianin yang sama, yang bertanggung jawab untuk warna kubis ini, memberikan rasa pedih yang tidak sesuai dengan selera semua orang.

    Jus kubis merah digunakan dalam kes yang sama dengan jus kubis putih. Oleh itu, anda boleh menggunakan resipi dengan selamat sepenuhnya untuk jus kubis putih..

    Harus diingat bahawa dalam jus kubis merah, kerana sejumlah besar bioflavonoid, sifat mengurangkan kebolehtelapan vaskular lebih ketara. Oleh itu, ini ditunjukkan untuk peningkatan kerapuhan dan pendarahan kapilari..

    Sifat berbahaya kubis merah

    Penggunaan kubis merah dikontraindikasikan sekiranya berlaku intoleransi individu. Anda tidak boleh menggunakan daun luar dan tunggul kubis tersebut kerana pengumpulan nitrat di dalamnya..

    Oleh kerana kandungan serat yang tidak dicerna tinggi, tidak digalakkan memakan kubis merah mentah bagi orang yang menghidap penyakit saluran gastrousus..

    Video akan memberitahu anda cara membuat salad kubis merah yang ringan, serta khasiatnya yang bermanfaat..

    Sejarah kubis

    Sejarah kubis berasal dari zaman Hippocrates, yang pada satu masa sudah menyebutkan kubis. Ini bermaksud bahawa kubis sudah menjadi sayur yang terkenal pada masa itu. Laut Mediterranean dianggap sebagai tempat kelahiran kubis. Di samping itu, para saintis mengatakan bahawa di sinilah mereka mula menanam sayur-sayuran collard. Tetapi, orang membawa kohlrabi dan kembang kol dari hijau collard.

    Bentuk kubis kepala mula diusahakan oleh petani kuno di semenanjung Iberia dan Apennine. Oleh itu, di sini, bentuk primitif (asli) dari spesies botani ini masih terdapat dalam budaya. Bentuk kubis juga berkembang dari kangkung..

    Ahli botani V.L Komarov menunjukkan bahawa di Mesir Kuno, tanaman ini tidak menyebar lebih awal dari abad ke-6 SM. Walaupun begitu, Hippocrates, yang hidup pada abad ke-5 hingga ke-4 sebelum kronologi kita, juga menyebutnya dengan kubis, sebagai sayur yang sudah diketahui.

    Di Rom kuno

    Semasa zaman Rom Purba, jumlah kubis "dijinakkan" meningkat dengan ketara.

    Tetapi, sejak abad ke-1 kronologi kami, penanam sayur Rom menggunakan sekurang-kurangnya lapan jenis kubis. Pada masa itu, brokoli bercabang (sejenis kembang kol) dan mungkin kohlrabi sudah tumbuh.

    Doktor kuno berpendapat bahawa "kanak-kanak yang memakan kubis setiap hari menjadi kuat, kuat dan tahan terhadap pelbagai penyakit.".

    Di Eropah Barat

    Slavia Selatan (nenek moyang orang Bulgaria moden, orang Serbia, dll.), Berkenalan dengan kubis putih selama tempoh penempatan mereka di wilayah antara Laut Mediterania, Adriatik dan Laut Hitam. Oleh itu, pada abad ke-6-ke-7 dari kronologi baru, orang-orang di wilayah ini sudah mengetahui tentang kubis putih. Sejak itu, sejarah kubis bermula di Eropah Barat dan sekarang, kubis putih mula menyebar dengan cepat di rantau ini. Ternyata dia mendapat kemasyhuran pada awal Abad Pertengahan..

    Penyebutan pertama mengenai ini adalah dalam keputusan Raja Frank Charlemagne, yang memerintah negara ini pada tahun 742-781. Tetapi kubis memperoleh kepentingan ekonomi di Eropah Barat, hanya pada akhir Zaman Pertengahan. Anda boleh membaca tentang ini dalam risalah "On Plants". Yang ditulis pada tahun 1256 oleh saintis Jerman Albert the Great.

    Oleh itu, kubis muncul di Transcaucasia. Di mana peneroka Yunani dan Rom membawanya. Mereka kemudian menguasai pantai Laut Hitam Para saintis menunjukkan bahawa kubis muncul di wilayah negara ini pada abad ke-7 hingga ke-5 SM.

    Di Rusia

    Dari Transcaucasia, kubis menembusi Kievan Rus. Di mana, pada abad XI-XII, ia berakar kuat di kebun Slav. Agaknya, sejarah kubis di Rusia bermula dari tempoh ini. Selanjutnya, dia sampai ke Muscovy, di mana, dan ketika ini sangat popular..

    Dari semua bentuk kubis, kubis putih paling sedap dirasakan oleh nenek moyang kita. Yang tidak lama lagi menjadi tanaman sayur tradisional dan disukai.

    Menurut dokumen di Rusia, kubis putih ditanam di kebun sayur seawal abad ke-11. Svyatoslav's Izbornik, disusun pada tahun 1076, mempunyai bahagian khas yang dikhaskan untuk penyimpanan dan penggunaan kubis putih.

    Juga, dalam "Piagam" putera Smolensk, Rostislav Mstislavich, yang ditulis pada tahun 1150, disebutkan "... di gunung itu ada kebun sayur dengan sandiwara." Menjelang abad ke-16, kubis menjadi sayur biasa di Rusia..

    Ini disahkan oleh catatan dalam Domostroy, satu set peraturan dan arahan sehari-hari abad ke-16. Penyebaran kubis putih yang cepat disebabkan oleh fakta bahawa tanaman ini mempunyai banyak kualiti berharga. Ia memberikan hasil yang tinggi. Di samping itu, kepala kubis dibezakan dengan menjaga kualiti, yang membolehkan anda meletakkan kubis segar di atas meja hampir sepanjang tahun..

    Tanah air kubis putih

    Pada musim luruh, ketika kami sedang bersiap untuk menuai hasil dari kubis, saya menjemput anda untuk mengetahui bagaimana dan di mana kami mendapat kubis putih.

    Banyak orang mempertikaikan hak masing-masing untuk dipanggil tanah air kubis..

    Nama "kubis" tidak muncul dengan segera: orang Iberia kuno menyebut sayur ini sebagai perkataan aneh "ashi".

    Menurut salah satu legenda, petir Zeus, ketika bekerja untuk menjelaskan dua ucapan bertentangan dari oracle, berpeluh akibat tekanan yang mengerikan. Beberapa titisan besar jatuh dari dahi "bapa para dewa" ke tanah. Dari titisan inilah kubis tumbuh. Kisahnya, tentu saja, mudah, tetapi merasakan sikap hormat yang dimiliki orang Rom terhadap sayur kuno..

    Nampaknya, kata "kubis" itu sendiri berkaitan dengan legenda ini, kerana ia berasal dari "kaputum" Rom kuno, yang dalam bahasa Rusia bermaksud "kepala".

    Tanah air kubis putih - pantai Mediterranean.

    Manusia mula mengusahakan kubis lebih dari 5 ribu tahun yang lalu, seperti yang dibuktikan oleh penggalian arkeologi. Bahkan sebelum era kita, tumbuhan ini muncul di Iberia Kuno (kerajaan Georgia kuno di wilayah wilayah bersejarah Kartli, yang disebut oleh penulis kuno dan Byzantium), dan kemudian menyebar ke Yunani, Mesir, Rom.

    Pada mulanya, kubis berasal dari hijau collard liar, dengan daun halus dan kerinting. Bentuknya yang seterusnya rendah gula dan bahan kering, longgar. Selama ribuan tahun, manusia berjaya memperoleh pelbagai jenis dan bentuk dari kubis liar..

    Kubis juga dikenali di Mesir Kuno, tetapi hanya di Yunani kuno pada abad ke-6-ke-4 SM. dia mendapat pengiktirafan dan populariti yang luar biasa.

    Di Itali, tanaman liar diperkenalkan ke dalam penanaman. Dengan bermulanya era baru, penanaman kubis putih mulai dipraktikkan di Balkan, di Kaukasus.

    Di Kievan Rus, kubis telah dikenali sejak abad ke-11. Itu disebutkan dalam "Izbornik Svyatoslav" yang turun kepada kita. Dipercayai bahawa orang Slavia kuno menerimanya dari penjajah Yunani-Rom di Crimea dan wilayah lain di wilayah Laut Hitam.

    Bersama kilang itu, mereka menggunakan nama itu, mengubahnya dengan cara mereka sendiri. Seperti disebutkan di atas, dari kata Latin "kaput" - "kepala", dan "kubis" kami dilahirkan, yang bermaksud "kapit".

    Menurut data arkib, penanaman kubis di Kievan Rus bermula pada abad XI-XII. Manuskrip kuno bertarikh 1073 dan 1150 menyebutkan keberadaannya dan memberikan cadangan penggunaan dan penyimpanannya. "Domostroy" (XVI) secara langsung merujuk pada penanaman kubis dan penggunaannya untuk makanan dan untuk memberi makan ternakan. Semasa pemerintahan Peter I, penanaman budaya ini berkembang secara intensif dan tidak lama kemudian menjadi produk makanan yang tidak dapat diganti dan dikenali..

    Mereka mula-mula memetik kubis di Kievan Rus.

    Adat dan kebiasaan popular bercakap mengenai populariti kubis di Rusia. Sebilangan besar mereka menumpukan pada sayur yang sihat ini. Contohnya, 18 Mei - Arina taska. Banyak perhatian diberikan pada penanaman kubis. Setelah menanam kepala kubis pertama, mereka menutupnya dengan periuk, dan periuk di atasnya dengan taplak meja putih, sehingga kepala kubis akan tumbuh besar, putih dan kuat. Mereka bahkan membuat konspirasi untuk pembenihan kubis.

    9 Ogos - Nikolay Kochannik, dipercayai bahawa pada hari ini kubis digulung ke kepala.

    8 Oktober - Sergiy Kapustnik. Kubis dipotong di Sergius of Radonezh.

    Hari ini, kubis putih ditanam di seluruh bekas Kesatuan Soviet. Ia menempati kawasan penanaman terbesar jika dibandingkan dengan tanaman sayur-sayuran lain.

    Kubis dihargai kerana kualiti gastronomi yang tinggi. Ia dimakan dengan senang hati dengan daging lembu atau ham. Para petani Rom kuno sangat menyukai kubis dengan daging kornet dan kacang. Biasanya kubis berperisa dengan minyak zaitun, tetapi jika digabungkan dengan daging babi berlemak, rasanya baik tanpa minyak. Batang kubis halus digunakan untuk membuat salad dengan minyak zaitun dan sedikit cuka ditambah.

    Seorang pelajar dan rakan Aristoteles, seorang naturalis dan ahli falsafah Yunani kuno, salah seorang ahli botani kuno kuno - Theophrastus (372-287 SM), dalam karyanya yang terkenal "Penyelidikan Tumbuhan" menerangkan secara terperinci tiga jenis kubis, yang pada masa-masa yang jauh diusahakan oleh orang Athena. Seorang ahli falsafah Yunani kuno yang lain, Chrysippus (280–205 SM) sangat menghargai kubis sehingga dia mendedikasikan keseluruhan buku untuknya. Di dalamnya, dia meneliti kesan kubis pada semua organ tubuh manusia..

    Akan bersambung

    Resipi kubis dan rakyat daripadanya

    Nama "kubis" berasal dari "kaput" Rom kuno (Latin), yang bermaksud "kepala". Budaya ini sudah diketahui oleh penduduk kuno Mesir. Hidangan itu direbus pada akhir makan malam..
    Tanah air kubis adalah Atlantik, pantai Mediterranean di Eropah dan Asia. Di England, Perancis, Itali, Yunani, Turki dan Syria, ia masih dijumpai di alam liar..
    Maklumat sejarah dan penggalian arkeologi menunjukkan bahawa manusia mula mengusahakan kubis sejak Zaman Batu dan Gangsa. Itu digunakan secara meluas dalam praktik perubatan selama berabad-abad SM di Mesir, Yunani, Rom, ia digunakan untuk insomnia, sakit kepala. Luka dan bisul, penyakit hati dan sendi dirawat dengan jus kubis. Secara umum, kubis dianggap sebagai cara untuk meningkatkan daya tahan tubuh terhadap sejumlah penyakit. Kubis mentah sangat digalakkan untuk kanak-kanak. Selepas itu, budaya ini menjadi meluas..
    Kubis dibawa ke wilayah negara kita oleh pedagang Yunani, Rom dan Rusia dari Eropah Barat dan telah mendapat pengiktirafan masyarakat sebagai produk makanan dan ubat universal. Dia menjadi asas hidangan kebangsaan Rusia.
    Kubis mentah sangat berguna, meningkatkan pencernaan, memberi kesan yang baik pada pankreas. Kubis mengandungi banyak vitamin C. antiscorbutic. Oleh itu, ia adalah salah satu tanaman sayuran yang paling berharga. Tetapi kubis rebus berbahaya bagi diabetes dan banyak penyakit lain..
    Pelbagai bentuk tanaman ini sangat bagus: Savoy, merah, kohlrabi, Brussels, berwarna. Kubis Cina putih berlaku di negara kita. Sekiranya keseluruhan sayur-sayuran yang disemai diambil sebanyak 100 peratus, maka kubis putih mengambil kira-kira 30, iaitu sedikit kurang dari satu pertiga. Untuk apa keistimewaan ini? Memang, selain kubis putih, spesies lain mempunyai nilai pemakanan yang hebat. Dan dalam keadaan rumah hijau, anda boleh menanam pucuk Brussels, kubis Peking, kembang kol bahkan di luar Lingkaran Artik. Penting agar penduduk diberitahu tentang kualiti spesies tertentu, menanam, menuai dan menyimpan dengan mahir, serta mengetahui cara menyediakan pelbagai hidangan.
    Malangnya, tinjauan yang dilakukan oleh pakar menunjukkan bahawa banyak penduduk kota kadang-kadang tidak melihat kohlrabi, kubis Brussels, kubis savoy..
    Buku rujukan, buku masakan, nasihat kepada suri rumah tidak memerlukan resipi memasak hidangan dari jenis kubis lain. Tetapi terdapat banyak cadangan untuk memasak hidangan, penyediaan - acar, acar - dari kubis putih. Adakah dibenarkan?
    Pertimbangkan komposisi kimia kubis. Biasanya di semua buku rujukan, buku teks, ia diberikan untuk bahagian produk yang boleh dimakan. Oleh itu, dalam kubis putih dan merah, daun terkuning yang tercemar di atas dikeluarkan, tangkai dipotong, di kubis Brussels - batangnya, kembang kol dibebaskan dari daun atas, tangkai, kohlrabi dibersihkan dari kulit. 100 gram kubis putih yang disediakan dengan cara ini mengandungi 16 gram cecair, 16 gram protein. Oleh kerana fakta bahawa mineral dan vitamin dalam sayur kubis merupakan pecahan gram, mereka dikira dalam miligram peratus. Contohnya, 100 gram kubis putih mengandungi: 13 miligram natrium, 50 vitamin C.
    100 gram kubis putih yang dimakan memberikan 28 kalori ketika dibakar di dalam badan. Dari segi kandungan protein (4.8 peratus), kubis Brussels mengatasi semua jenis lain, termasuk kohlrabi dan kembang kol. Kubis segar mengandungi banyak serat, asid organik, unsur surih.
    Cara memasak kubis putih untuk mengekalkan sifat berguna di dalamnya sebanyak mungkin?
    Entah bagaimana secara tradisional, kubis direbus selama 20 hingga 40 minit, dan jika rebus, kira-kira satu jam. Selepas rawatan "sukar", kehilangan nutrien adalah ketara. Oleh itu, rawatan haba hanya boleh berlangsung beberapa minit..
    Dalam resipi yang kami tawarkan, kami meneruskan fakta bahawa hidangannya sihat, cepat masak, murah dan memenuhi keperluan semua ahli keluarga.
    Kaviar tangkai.
    Kupas kepala kubis dari daun yang rosak dan potong tangkai sehingga bahagian kubis tetap di atasnya. Batangnya mengandungi kira-kira dua kali lebih banyak vitamin C daripada daun dan kaya dengan serat dan serat kasar yang lain. Untuk menyediakan kaviar, tunggul disapu pada parut kasar, bawang cincang ditambahkan, sedikit air sehingga menutupi jisimnya separuh. Isinya didihkan, direbus selama 5 - 6 minit dan diselitkan dengan penutup ditutup tanpa pemanasan selama 10-15 minit. Jisim yang dihasilkan diisi dengan minyak sayuran atau krim masam. Anda boleh menambah hijau ke kaviar seperti itu.
    Sup kubis "baru".
    Masukkan kubis putih segar, cincang ke dalam kepingan, di dalam periuk, masukkan batang parut kasar, bawang. Sayur-sayuran mesti merangkumi sepertiga periuk. Rebus air secara berasingan dan tuangkan ke dalam jisim yang telah disediakan, kemudian masukkan kuali dengan api yang tinggi, didihkan, tutup rapat dengan penutup, angkat dari api dan biarkan selama 10-15 minit.
    Sebelum menghidangkan sup kubis di atas meja, nyonya rumah harus menyiapkan perasa, dengan mempertimbangkan usia, penggunaan tenaga, status kesihatan, selera, dan kebiasaan setiap ahli keluarga. Dengan menambahkan bawang putih, lobak, minyak, rempah, anda boleh menyediakan puluhan pilihan makanan sihat.
    Roti rai lebih disukai daripada sup kubis tanpa lemak. Keasamannya memberi makanan rasa yang istimewa, melembutkan kepahitan dan kepedasan bumbu seperti bawang, bawang putih, lobak merah.
    Sup kubis dengan kentang.
    Potong kentang yang telah dikupas menjadi kepingan nipis. Letakkan separuh dari kubis cincang di bahagian bawah kuali, kemudian lapisan kentang, dan di atas kubis yang tinggal. Ternyata sayur "bantal". Semua ini dituangkan dengan air mendidih sehingga lapisan tiga sentimeter tetap tanpa air, cepat didihkan dan dimasak dengan api kecil selama 5-6 minit tanpa kacau. Masakan cepat mengekalkan nilai pemakanan sayur-sayuran. Keluarkan periuk dari api, tutup penutup dengan rapat dan biarkan selama 15-20 minit. Pelbagai perasa, rempah disajikan dengan hidangan.
    Untuk memasak sup kubis, jumlah sayur dapat disesuaikan mengikut kehendak. Biasanya satu bahagian kentang diletakkan di atas dua bahagian kubis.
    Sauerkraut chowder. Ambil dua cawan sauerkraut dengan acar, lima kentang, dua bawang. Kupas kentang, bilas, potong ke dalam kepingan nipis, masukkan ke dalam periuk dengan air mendidih (satu liter), masak selama 5-6 minit, angkat dari api, biarkan dengan penutup ditutup selama 10-15 minit, kemudian api lagi dan didihkan, tambah sauerkraut dengan air garam, bawang cincang dan hidangkan segera. Tuangkan ke dalam mangkuk dan musim dengan krim masam.
    Minum dengan aditif air garam kubis.
    Kupas wortel, bit dan parut pada parut kasar. Masukkan sayur-sayuran yang telah disiapkan ke dalam sauerkraut dengan air garam, tambahkan air panas, cepat mendidih, toskan cecair, dan sajikan sayur-sayuran sebagai lauk dengan sebarang hidangan. Musim kuah sayur secukupnya dengan krim masam, yogurt atau bawang putih cincang. Anda boleh minum panas dan sejuk.
    Bubur telur dengan sayur-sayuran dan sauerkraut. Masukkan sauerkraut dengan air garam dalam periuk dengan air mendidih, tambahkan bit kupas dan parut kasar, wortel, sayur-sayuran jenis lain, bawang cincang, kemudian pecahkan kulit telur dan tuangkan isinya ke dalam jisim mendidih tanpa kacau, dan segera sajikan meja. Anda boleh menambah bumbu secukupnya.
    Borscht- "lima minit" dari sauerkraut. Sediakan bawang, bit, wortel, sauerkraut, masukkan ke dalam air mendidih, didihkan, didihkan selama 5-6 minit, kemudian biarkan selama 10-15 minit dengan penutup ditutup. Resipi ini membolehkan anda mengekalkan jumlah maksimum vitamin. Pelbagai perasa boleh ditambah secukup rasa.

    Kubis putih

    Kandungan artikel:

    Kubis putih adalah penghuni bumi yang sangat kuno. Dalam proses penggalian, ahli arkeologi telah membuktikan bahawa manusia mula mengusahakan dan memakan kubis - kira-kira 5 ribu tahun yang lalu. Sayuran ini dianggap paling penting untuk jumlah penggunaannya..
    Di Rusia, kubis disukai, dihormati dan dianggap roti kedua. Mereka memasak makanan dari situ hampir sepanjang tahun.

    Dan pada masa kini, kubis adalah sayur yang sangat popular. Ia digunakan sebagai hidangan bebas, ditambahkan sebagai ramuan sup borscht dan kubis, digunakan dalam salad, asin, acar.

    Sifat penyembuhan sayur-sayuran banyak digunakan dalam perubatan rakyat dan moden, dalam bidang kosmetologi dan hanya untuk tujuan pencegahan..

    Sejarah asal usul kubis putih

    Para saintis menunjukkan bahawa sejarah asal kubis putih terbentuk di pesisir Laut Mediterranean. Ia dibentuk oleh mutasi dari mustard liar. Varieti kangkung liar pertama mempunyai dedaunan halus dan bergelombang dengan kepala kubis yang longgar.
    Bagi orang kuno, kubis adalah sayuran akar yang biasa digunakan untuk memuaskan rasa lapar mereka..

    Oleh kerana rasanya, sayur ini dengan cepat mula menakluki wilayah baru. Yunani, Itali, Mesir adalah negara pertama dari mana penyebaran sayur-sayuran di seluruh dunia bermula. Tidak lama kemudian, ia mula ditanam di negara-negara di Semenanjung Balkan dan di Kaukasus.

    Di negara kita, kubis putih jatuh cinta, berakar umbi dan mendapat rumah kedua di muka negara. Tukang kebun telah membuat kemajuan besar dalam menanamnya. Pembiak E. A. Grachev pada tahun 1875 menerima anugerah kehormatan di Vienna pada pameran pertanian.

    Pingat itu dipanggil Untuk Kemajuan. Ini kerana kualiti kubis yang diternak oleh penternak tidak ada bandingannya. Kepala kubisnya padat, rasanya tidak ada keluhan, warnanya putih salji dan berdiameter 70 cm.

    Penerangan mengenai kubis putih

    Kubis putih adalah tanaman dwitahunan. Milik keluarga salib. Tumbuhan ini dibentuk oleh pertumbuhan dedaunan tambahan. Daun disusun dalam roset - besar, berdaging, merata di sepanjang tangkai dalam bentuk kepala kubis.

    Pada tahun kedua penanaman, jika anda tidak memotong kepala kubis, anda boleh menyiapkan tanaman untuk berbunga dan mengumpulkan biji anda sendiri. Semasa tempoh berbunga, gugusan bunga putih atau kuning muda muncul di tanaman. Buahnya adalah buah dengan biji bulat 2mm. Panjangnya mencapai hingga 10 cm.

    Kubis disebut kaputum dalam bahasa Latin. Diterjemahkan, perkataan ini bermaksud "kepala". Dan sesungguhnya, dengan apa lagi yang boleh anda bandingkan dengan sayur-sayuran berat bulat ini??

    Di mana dan bagaimana kubis putih tumbuh

    Kubis putih adalah salah satu yang pertama dalam senarai tanaman penting dan selalu dijumpai di kebun sayur dan kebun rumah. Penanam komersil juga senang menanam sayur ini. Tempat di mana kubis putih tumbuh: tanah terbuka dan rumah hijau.

    Di atas katil, kubis memakan banyak ruang, menyebarkan daunnya yang luas. Fotofil, suka kawasan yang terang. Kekurangan cahaya dapat dilihat dengan segera. Tumbuhan tumbuh, meregang dan tidak membentuk kepala kubis. Dalam keadaan panas yang melampau, peneduhan diperlukan.

    Prasyarat terpenting untuk menanam tanaman berkualiti adalah penyiraman. Tetapi tidak banyak kelembapan. Ia perlu disiram mengikut peraturan.

    Kubis suka tanah yang subur, disenyawakan, diberi makan, neutral. Hanya jika semua peraturan ini dipatuhi, hasil musim luruh akan menggembirakan anda dengan banyak dan membawa keuntungan..

    Penanaman sayur ini masuk akal kerana hasilnya yang sangat baik, kemudahan pengangkutan yang tinggi, menjaga kualiti dan kebal terhadap keadaan yang tidak menguntungkan..

    Varieti kubis putih

    Varieti kubis putih untuk penanaman dipilih dengan mengambil kira masa yang diperlukan untuk pematangan.

    Masa pematangan setiap spesies setelah dipindahkan ke tanah terbuka:

    • awal (tempoh masak 55-60 hari);
    • sederhana awal (dari 70 hingga 75 hari);
    • pertengahan musim (80 hari);
    • lewat sederhana (110 hari);
    • lewat (6 bulan).

    Varieti awal ditanam untuk menikmati sayur-sayuran segar pada musim panas. Mereka sesuai untuk salad atau kursus pertama. Tidak disimpan dalam jangka masa yang lama. Kepala kubis longgar. Berat mencapai hingga 2 kg. Sangat sedap. Dalam kombinasi dengan jenis hijau yang lain, ia melembapkan tubuh dengan vitamin pada awal musim panas.

    Penuaian kubis pertengahan musim sesuai untuk dimakan mentah dan kursus pertama. Ia boleh ditapai, tetapi dalam jumlah kecil. Hayat rak sauerkraut pertengahan musim tidak lama.

    Varieti yang paling popular adalah Golden Hectare. Kepala kubis bersaiz sederhana yang sangat produktif. Rasanya sangat sedap. Menahan keadaan cuaca yang tidak selesa.

    Kubis lewat masak selama 6 bulan. Ia tahan frosts musim bunga dengan sangat menyakitkan. Oleh itu, ia ditanam dengan anak benih yang sudah tumbuh. Tetapi dalam bentuk es sejuk yang dewasa, dia tidak takut. Rasa simpanannya bagus dan tahan terhadap pengangkutan. Mengekalkan kualiti berharga sehingga musim panas mendatang. Tidak dikenakan reput. Kepala kubis menambah berat badan hingga 4-5 kg. Sedap dan berair. Struktur padat, tidak retak.

    Pada musim luruh, ketika banyak orang memanaskan kubis, permintaan untuk itu sangat tinggi..

    Komposisi kubis putih

    Dari zaman kuno hingga sekarang, kubis adalah tanaman sayur-sayuran yang terkenal. Populariti seperti ini timbul kerana rasa sayur-sayuran, adanya unsur mikro dan makro dan vitamin.

    Tanpa berlebihan, kubis boleh disebut unik. Keunikannya terletak pada kenyataan bahawa selama 7-8 bulan, dia berjaya mengekalkan vitamin C dalam dirinya..

    Sauerkraut dan acarnya juga kaya dengan vitamin C. Sepanjang musim, ia kekal dalam produk sebanyak 70-90%.

    Komposisi kubis putih kaya dengan vitamin B (B1, B2, B6), serta A, C, K dan PP. Vitamin U yang terkenal, dinamai kata Latin "ulcus", yang diterjemahkan sebagai "ulser", juga ditemukan di kubis. Para saintis telah membuktikan bahawa ia dapat menyembuhkan penyakit ulser peptik.

    Kubis mengandungi asid folik dan karotena.

    Asid tartronik yang terdapat di dalam sayur akan menjadi perhatian khusus bagi orang yang ingin menurunkan berat badan. Ini melambatkan penukaran karbohidrat menjadi lemak, sehingga badan tidak menambah berat badan. Kubis mengandungi banyak air, serat dan serat makanan kasar.

    Kubis kaya dengan gula (2.6-5.7%), protein (1.1-2.3%), magnesium, mangan, kalium, zat besi, yodium, zink dan garam mineral fosforus.

    100 gram kubis putih mengandungi:

    • protein: 1.8 g;
    • lemak: 0.1 g;
    • karbohidrat: 4.7 g;
    • serat makanan: 2 g;
    • asid organik: 0.3 g;
    • air: 90.4 gr;
    • mono- dan disakarida: 4.6 g;
    • kanji: 0.1 g;
    • abu: 0.7 gr.

    Vitamin:

    • vitamin PP: 0.7 mg;
    • beta-karoten: 0.02 mg;
    • vitamin A (RE): 3 μg;
    • vitamin B1 (tiamin): 0.03 mg;
    • vitamin B2 (riboflavin): 0.04 mg;
    • vitamin B5 (pantotenik): 0.2 mg;
    • vitamin B6 (piridoksin): 0.1 mg;
    • Vitamin B9 (asid folik): 10 mcg
    • Vitamin C: 45 mg
    • vitamin E (TE): 0.1 mg;
    • vitamin H (biotin): 0.1 μg;
    • vitamin K (phylloquinone): 76 mcg;
    • vitamin PP (setara dengan niasin): 0,9 mg;
    • kolin: 10.7 mg.

    Unsur surih:

    • besi: 0.6 mg;
    • zink: 0.4 mg;
    • iodin: 3 mcg;
    • tembaga: 75 mcg;
    • mangan: 0.17 mg;
    • selenium: 0.3 mcg;
    • kromium: 5 mcg;
    • fluorin 10 μg;
    • molibdenum 10 mcg;
    • boron: 200 mcg;
    • kobalt: 3 mcg;
    • aluminium: 570 mcg;
    • nikel: 15 mcg.

    Makronutrien:

    • kalsium: 48 mg;
    • magnesium: 16 mg;
    • natrium: 13 mg;
    • kalium: 300 mg;
    • fosforus: 31 mg;
    • klorin: 37 mg;
    • sulfur: 37 mg.

    Kelebihan kubis putih

    Kubis putih bukan hanya sayur-sayuran, tetapi juga penyembuh yang sangat baik. Sejak zaman kuno, orang telah mengetahui tentang khasiat perubatannya. Bahkan dalam manuskrip kuno, saintis telah menemui banyak resipi untuk merawat penyakit dengan bantuan kubis. Luka bakar yang sembuh, urolithiasis, saluran gastrousus, penyakit mata, sendi dan banyak lagi.

    Selalunya, kubis bertindak sebagai agen profilaksis dalam memerangi pelbagai penyakit. Kubis putih juga berguna kerana ia dapat melegakan sindrom mabuk..

    Pada zaman Peter Agung, pelaut Rusia selalu mencuba sauerkraut dalam makanan mereka. Ia adalah produk yang berpatutan. Terima kasih kepadanya, serta cranberry dan buah sitrus, pelaut di laut diselamatkan dari penyakit kudis..

    Di USSR, di peringkat Jawatankuasa Farmakologi Kementerian Kesihatan (pada tahun 1962), kegunaan jus kubis telah disahkan. Ia digunakan untuk merawat saluran gastrousus.

    Air garam kubis berguna untuk mabuk, dysbiosis, sembelit untuk selsema.

    Kubis matang digunakan untuk sembelit. Makan dengan air di mana sayur dimasak. Dalam bentuk ini, ia bertindak pada badan sebagai julap..

    Infusi biji kubis dan jusnya diambil untuk insomnia.

    Sauerkraut adalah produk yang luar biasa. Siapa sangka bahawa ia boleh berguna dalam kosmetologi? Ternyata bahan ini berjaya digunakan oleh pakar kosmetik sebagai topeng muka. Selepas topeng sauerkraut, kulit bersinar dengan kebersihan dan kesegaran, pori-pori terasa menyempit.

    Asid nikotinik yang terdapat dalam kubis mempunyai kesan yang baik pada kuku dan rambut manusia. Mereka menjadi kuat, mempunyai penampilan yang cantik dan sihat..

    Manfaat kubis putih telah lama diketahui dalam perubatan rakyat, tetapi anda harus selalu ingat bahawa tidak ada yang membatalkan ubat tradisional. Untuk penyakit serius, nasihat pakar selalu diperlukan.

    Cara memasak kubis putih

    Terdapat banyak cara untuk memasak kubis putih. Sekiranya ada tujuan untuk mengekalkan jumlah vitamin dan mineral yang paling banyak, maka kubis harus diperam, diasinkan atau dipotong menjadi salad dari sayuran segar.

    Terdapat banyak resipi salad. Mereka dipotong sebelum disajikan, ini membolehkan anda menyimpan semua nutrien di dalam pinggan. Kubis dalam salad sesuai dengan epal, tomato dan biji jintan. Salad dibumbui dengan sos dan garam sebelum digunakan. Untuk pemeliharaan vitamin dan asid amino yang lebih baik.

    Kubis putih adalah sayur serbaguna. Ia boleh direbus, direbus, dibakar. Potongan roti, pai dan gulungan kubis sangat enak. Kursus pertama sayur ini (sup kubis, borsch) juga tidak dapat diganti dalam diet manusia. Oleh kerana kandungan kalori yang rendah, sayur ini sering digunakan dalam pemakanan makanan..

    Kubis tahan beku dengan baik, sambil mengekalkan semua kualitinya.

    Kandungan kalori kubis putih

    Nilai pemakanan sayur-sayuran rendah. Kandungan kalori kubis putih per 100 gram hanya 27 Kcal. Dan ini bermaksud bahawa sayur ini sangat diperlukan sekiranya perlu mengurangkan berat badan dengan memakan makanan rendah kalori..

    Bahaya kubis putih

    Mempunyai banyak khasiat berguna, kubis tidak selalu, dan tidak semua orang memberi manfaat. Ini berlaku untuk memakannya secara mentah.

    Dengan penyakit tertentu saluran pencernaan, sayur ini boleh membahayakan tubuh:

    1. Walaupun semasa diet sayur, anda mesti berhati-hati memasukkan sayur ini ke dalam makanan anda. Dan semestinya dikecualikan sepenuhnya dari menu untuk orang yang mempunyai keasidan jus gastrik yang tinggi, dengan enteritis dan kolik.
    2. Perlu untuk membatasi atau menghilangkan kubis sepenuhnya sekiranya berlaku penyakit tiroid.
    3. Pengambilan sayur-sayuran tidak digalakkan untuk lelaki yang mengalami gangguan seksual.
    4. Sekiranya doktor menetapkan sekatan pengambilan garam, maka disarankan untuk membasuh sauerkraut dengan bersih.

    Seperti dalam semua perkara, anda perlu tahu kapan harus berhenti, begitu juga dengan penggunaan kubis. Dan hanya dalam kes ini, ia akan membawa kebaikan, bukan keburukan..

    Apakah jenis kubis

    Budaya sayur-sayuran genus Kubis terkenal di seluruh dunia. Terdapat kira-kira 50 spesies tumbuhan ini. Antaranya, 10 yang utama dapat dibezakan, yang berbeza dalam parameter tertentu (bentuk, warna, rasa, sifat berguna, musim tanam, dll.). Mereka termasuk dalam makanan pokok di banyak negara dan ditanam hampir di mana-mana..

    Berkepala putih

    Di antara semua jenis kubis, kubis putih adalah salah satu tanaman yang paling kuno dan meluas di dunia. Dia dikenali walaupun di Mesir Purba dan Yunani Kuno. Selain itu, menurut salah satu legenda, ahli matematik dan ahli falsafah Pythagoras sendiri terlibat dalam pembiakan. Pada masa itu, tidak ada lebih daripada 10 jenis tanaman ini. Hari ini, berkat kerja penternak, terdapat beratus-ratus jenis kubis putih yang disesuaikan untuk penanaman di pelbagai wilayah..

    Berkepala putih adalah tanaman dwitahunan, yang dalam kebanyakan kes ditanam sebagai tahunan. Pada tahun pertama, ia membentuk kepala kubis rosette basal, yang terdiri daripada daun yang berdekatan dengan satu sama lain. Pada tahun kedua, peduncles dengan berus berbunga terbentuk. Nilai pemakanan ditanggung oleh biji roset dari kubis tahun pertama pematangan, yang boleh dimakan segar, serta rebus, rebus, goreng dan masam..

    Memerlukan cahaya berkepala putih, lebih suka tanah yang subur, tahan fros dan mempunyai hasil yang tinggi. Lebih baik menanamnya dengan kaedah pembenihan (kecuali varieti akhir, yang di wilayah selatan ditanam langsung ke tanah). Bergantung pada musim tanam, jenis berikut dibezakan:

    • awal (50-70 hari) - terutamanya digunakan untuk makanan segar;
    • pertengahan musim (80-120 hari) - buah digunakan untuk menyediakan semua jenis hidangan, termasuk penapaian;
    • lewat (hingga 180 hari) - kepala kubis untuk penggunaan sejagat, disesuaikan untuk penyimpanan jangka panjang pada musim sejuk.

    Berkepala putih mengandungi banyak zat berguna, termasuk vitamin C dan kumpulan B. Jusnya sangat berguna untuk saluran pencernaan, oleh itu, sayur-sayuran segar sering dimasukkan ke dalam diet pesakit dengan bisul perut dan ulser duodenum.

    Berambut merah

    Saudara dekat kubis putih. Walau bagaimanapun, ia berbeza dari segi warna dan kepekatan nutrien. Kubis merah lebih baik disimpan dan mengandungi unsur mikro dan makro yang lebih berguna. Kandungan vitamin C dan A di dalamnya jauh lebih tinggi. Ini juga mengandung unsur anthocyanin (pigmen yang memberi daun rona cerah), yang meningkatkan keanjalan dinding kapilari. Oleh itu, sayur-sayuran dianjurkan untuk dimakan segar untuk orang yang mempunyai penyakit vaskular..

    Tanaman ini juga disebut kubis berdaun burgundy atau ungu. Ia diketahui kerana warnanya boleh berubah bergantung pada komposisi tanah. Di tanah berasid, daun memperoleh warna merah gelap yang jelas, dan di tanah neutral ia menjadi ungu. Dalam kes ini, tanah beralkali dapat menjadikan kepala kubis berwarna hijau kehijauan. Dan dalam proses memasak semasa rawatan panas, daunnya menjadi biru.

    Bergantung pada musim yang semakin meningkat, kepala merah dibahagikan kepada awal (80-90 hari), sederhana (120-140) dan lewat (hingga 180 hari). Di wilayah utara, ia harus ditanam di benih sehingga buahnya mempunyai masa untuk matang pada akhir musim. Di wilayah selatan, penaburan dapat dilakukan terus ke tanah.

    Kubis merah adalah tanaman tahan sejuk. Benihnya mula bercambah walaupun pada suhu t = + 2... + 3 C, dan buah dewasa dapat menahan penurunan suhu di bawah 0 C. Walau bagaimanapun, untuk perkembangan yang optimum, perlu mematuhi + 15... + 20 C. Sekiranya suhu persekitaran mulai melebihi +25 C, maka risiko keretakan kepala meningkat.

    Berbentuk kerucut

    Jenis kubis lain. Ini mendapat nama "berbentuk kerucut" (juga runcing atau berbentuk kerucut) kerana bentuknya yang khas, kerana kepala kubis menyerupai kerucut hijau dalam bentuk. Tumbuhan ini terkenal dengan jenis pematangan awal, kerana buah-buahan yang enak berair dapat diperoleh tidak lebih dari 70 hari selepas munculnya pucuk pertama..

    Bentuk kerucut dicirikan oleh daun halus yang tidak sesuai bersama-sama. Kilang itu lebih menyerupai selada daripada tanaman Salib tradisional. Rasanya juga agak berbeza dari yang biasa: daunnya lebih lembut dengan rasa manis dan aroma halus. Oleh itu, kepala kubis sering digunakan segar, sebagai contoh, untuk penyediaan salad sayur-sayuran..

    Buah-buahan mungkin berbeza warna bergantung pada varieti. Mereka datang dalam warna hijau tua, hijau-kuning, dan ungu. Mereka mengambil sedikit ruang di kebun, mereka biasanya mengalami cuaca yang tidak menentu dan tidak kehilangan persembahan semasa pengangkutan. Walau bagaimanapun, ia tidak banyak digunakan untuk penyimpanan jangka panjang. Sekiranya semua syarat dipenuhi, buah biasanya disimpan tidak lebih dari dua bulan..

    Berwarna

    Budaya ini adalah subspesies dari Kubis. Perbezaan ciri adalah ciri struktur janin. "Kepala" terbentuk bukan dari daun, tetapi dari perbungaan bercabang bunga yang tidak lengkap, yang saling terkait satu sama lain. Bergantung pada varietas, buahnya mungkin berbeza warnanya (ada jenis putih, hijau, kuning dan ungu), dan juga bentuknya. Kepala kubis biasanya berbentuk bulat atau bulat rata, tetapi juga dapat menyerupai piramid yang dihiasi dengan lebam. Kembang kol herringbone ini disebut Romanesco..

    Tanaman dapat berjaya ditanam di rumah hijau dan di ladang terbuka. Namun, jika dibandingkan dengan tanaman lain dalam keluarga Salib, ia lebih memerlukan perawatan. Dalam proses pembentukan perbungaan, perlu mewujudkan keadaan pertumbuhan yang optimum, yang meliputi keadaan suhu (+ 16... + 20 С), tahap kelembapan (70-80%), penyiraman dan pembuahan biasa.

    Brokoli

    Brokoli adalah kubis hijau yang tumbuh dalam perbungaan. Kerabat dekat kembang kol. Semenanjung Apennine dianggap sebagai tempat kelahiran budaya, oleh kerana itu namanya berasal dari Itali: "brokoli" diterjemahkan dari bahasa Itali bermaksud "batang berbunga".

    Kepala brokoli membentuk banyak tunas hijau, yang terletak di peduncle tebal dan sangat berdekatan satu sama lain. Dalam kematangan teknikal, "kepala" menjadi hijau tua dan mencapai diameter 10-18 cm. Buah dianggap boleh dimakan sebelum tunas mekar dan berubah menjadi kuning. Lebih-lebih lagi, apabila dipotong dari batang, "kepala" baru dapat mulai terbentuk dari tunas lateral. Oleh itu, budaya ini dinilai tidak hanya untuk kualiti pemakanannya, tetapi juga untuk buah yang berpanjangan..

    Brokoli boleh ditanam di luar rumah atau dilindungi. Selalunya, penanaman dilakukan pada anak benih. Benih disemai pada awal bulan Mac, dan anak benih dipindahkan ke tempat tinggal tetap pada pertengahan Mei. Sekiranya wilayah penanaman dicirikan oleh frosts malam yang berulang, maka pucuk muda mesti dilindungi. Mereka mungkin tidak mengalami penurunan suhu hingga -2 C. Rejim suhu optimum untuk perkembangan brokoli normal mestilah dalam + 17... + 23 C. Pada masa yang sama, perlu menyediakan penyiraman sederhana sekurang-kurangnya sekali seminggu.

    Brussels

    Kubis hijau yang sangat tidak biasa telah diketahui oleh dunia oleh penternak Belgia. Ia tidak berlaku di alam liar dan diperoleh dari jenis tanaman Cruciferous yang berdaun. Ini adalah tanaman dwitahunan, buahnya terbentuk pada tahun pertama tumbuh-tumbuhan pada batang tebal yang samar-samar menyerupai pokok palma. Kepala kubis tumbuh kecil (sekitar 4-5 cm tinggi), sementara mereka mengandungi banyak nutrien.

    Tempoh pematangan buah adalah 130-150 hari, bergantung kepada pelbagai dan keadaan persekitaran. Tumbuhan ini sangat menyukai kelembapan dan memerlukan banyak cahaya untuk perkembangan normal. Walaupun demikian, ia tahan sejuk dan dapat terus tumbuh pada suhu + 5... + 7 C, dan tidak mati pada suhu beku -5... -9 C. Juga, ia tahan dengan kekeringan kerana sistem akarnya yang kuat.

    Tempoh penyimpanan buah segar agak singkat - 2-3 bulan. Pada masa yang sama, saya tidak mengeluarkan kepala kubis dari batang, jika tidak, mereka akan cepat layu. Sekiranya perlu untuk memperpanjang jangka hayat tanaman pada akhir musim luruh, batangnya digali bersama-sama dengan akar dan dipindahkan ke ruang bawah tanah atau rumah hijau, di mana ia dipindahkan ke dalam bak tanah atau pasir dan penyiraman terus berlanjut. Atau kepala kubis segar dibekukan dan disimpan di dalam peti sejuk beku.

    Beijing

    Kubis Cina "panjang" (atau petsai) merujuk kepada spesies lobak dari keluarga Salib. Kilang ini dwitahunan tetapi ditanam secara tahunan. Ini membentuk kepala kubis yang longgar, yang terdiri daripada daun lembut yang berair, berdekatan dengan satu sama lain. Secara luaran, buahnya kelihatan seperti salad Romaine..

    Budaya ini dianggap awal matang dan dapat ditanam di kawasan terbuka dan di rumah hijau. Varieti awal siap dituai dalam 40-50 hari selepas pucuk pertama muncul, dan yang kemudian matang dalam 60-80 hari. Kubis peking biasanya ditanam pada anak benih. Anda juga dapat menyemai secara langsung ke tanah, dan bahkan menanam tanaman di kebun rumah anda di ambang tingkap.

    Petsay bertolak ansur dengan sejuk. Benih dapat tumbuh pada t = +5 C, namun, untuk pertumbuhan normal, rejim suhu optimum adalah + 16... + 23 C. Pada suhu yang lebih tinggi, tanaman dengan cepat mulai mekar.

    Kohlrabi

    Kubis yang serupa dengan lobak disebut kohlrabi. Tanah airnya dianggap sebagai Rom Kuno, di mana dia membuat makanan, sebagian besar, bagi orang miskin dan budak. Pada abad ke-16, sayur itu datang ke Jerman, di mana ia dihargai oleh penduduk tempatan. Sejak itu, dengan cepat mendapat populariti di negara-negara Eropah yang lain..

    Ia adalah tanaman dwitahunan. Pada tahun pertama, batang buah bulat seberat 200 g hingga 6 kg (bergantung pada varietas) terbentuk, yang sesuai untuk makanan. Tanaman batang varieti awal berkembang dalam 60-80 hari, dan tanaman akhir - pada 130-150. Pada tahun kedua, tangkai bunga tumbuh dengan munculnya buah-buahan dengan biji.

    Kohlrabi menyukai kawasan yang terang dengan tanah yang ringan dengan keasidan neutral. Kerana tanaman yang cepat matang, ia dapat ditanam beberapa kali dalam satu musim. Ia adalah tanaman tahan lasak. Pucuk muda akan tahan frosts jangka pendek, tetapi apabila suhu turun untuk waktu yang lama, mereka berhenti berkembang. Oleh itu, penanaman tanaman pertama sebaiknya dilakukan pada anak benih..

    Savoy

    Seperti kubis putih, kubis Savoy membentuk kepala bulat daun bersebelahan. Walau bagaimanapun, di Savoy, daunnya bersambung longgar dan mempunyai struktur bergelombang. Oleh itu, kepala kubis longgar. Dari segi rasa dan kualiti pemakanan, Savoyard pantas menduduki kedudukan terkemuka. Sayurannya lembut dan manis, dan askorbigen yang terkandung di dalamnya dapat memperlambat pertumbuhan sel barah. Walau bagaimanapun, di Rusia budaya ini tidak begitu popular kerana beberapa sebab:

    • musim yang panjang (varieti awal matang dalam 100-120 hari, dan yang lebih baru - lebih daripada 150);
    • tanaman ini lebih sesuai untuk penggunaan segar semasa menyediakan salad (sup dan hidangan utama disediakan daripadanya, tetapi sebahagian besar nutrien hilang semasa rawatan panas);
    • kekurangan hasil (berbanding kubis putih);
    • pemeliharaan berterusan dari keadaan tertentu untuk penyimpanan tanaman jangka panjang (suhu, kelembapan, rawatan bilik dengan antiseptik, penyediaan awal buah-buahan untuk penyimpanan, dll.).

    Helaian

    Daun (atau kerinting, atau kangkung) merujuk kepada jenis Kubis. Dengan keterangan botani, ia paling dekat dengan bentuk liar dari keluarga Salib. Budaya tidak membentuk kepala kubis, tetapi tumbuh dalam bentuk semak dengan daun kerinting besar, yang digunakan untuk makanan. Kale mengandungi banyak nutrien, terutama kalium dan kalsium. Dan dari segi kandungan protein, ia boleh menjadi alternatif kepada daging.

    Di samping itu, tanaman kelihatan sangat mengagumkan di laman web ini. Belukar boleh berkembang menjadi roset yang subur, dan daunnya berwarna hijau atau ungu. Oleh itu, tanaman itu dicirikan bukan sahaja oleh gastronomi, tetapi juga oleh nilai hiasan..