Bintang domestik mana yang melepaskan daging dan menjadi vegetarian

Seseorang beralih ke makanan tumbuhan, mengikuti trend fesyen, sementara yang lain adalah falsafah. Bintang domestik bersedia untuk berkongsi pandangan mereka mengenai makanan dan memberitahu siapa dan mengapa menolak daging.

Sati Casanova

Beauty Sati Casanova menghormati mereka yang memakan daging. Dia percaya bahawa ini adalah pilihan peribadi semua orang, dan trend fesyen tidak boleh dipikirkan tanpa dipikirkan. Sati sendiri berhenti makan makanan yang berasal dari haiwan walaupun tidak menjadi arus perdana - 5 tahun yang lalu.

Penyanyi itu hanya menggantikan daging babi, daging lembu, ayam dan ikan dengan sup sayur-sayuran, salad, dan bijirin. Dia berasa hebat dan kelihatan 10 tahun lebih muda daripada dia sebenarnya. Ternyata dunia ini penuh dengan hidangan vegetarian yang menarik dan lazat serta produk baru..

Ivan Makarevich

Pada usia 14 tahun, Ivan bertanya kepada ibunya mengenai vegetariannya dan menyedari bahawa dia tidak mahu makan hidangan daging. Ini semua mengenai penderitaan haiwan, yang tidak sedikit pun membuat Vanya tidak peduli.

Sejak itu dia beralih kepada vegetarianisme yang ketat.

Pavel Durov

Ternyata Pavel Durov telah menolak tidak hanya semua kebiasaan buruk, tetapi juga produk haiwan selama bertahun-tahun. Paul percaya bahawa manusia diciptakan untuk mencipta.

Dia sendiri menyerahkan daging, rokok dan alkohol dan berusaha memotivasi orang lain untuk menyingkirkan tabiat buruk..

Laima Vaikule

Laima Vaikule telah menjadi vegetarian sejak kecil. Dia adalah pengikut falsafah pemakanan yang sangat tegas dan berdedikasi..

Ternyata kadangkala Lyme mengamalkan puasa lengkap selama beberapa hari. Walaupun, rahsia kesejahteraan dan sosok idealnya adalah air, tidur yang sihat dan tidak ada tabiat buruk.

Nikolay Drozdov

Nikolay sudah lama tidak memakan daging - sejak tahun 1970. Nampaknya, tuan rumah salah satu program yang paling disukai "Di dunia haiwan" tidak boleh memakan wira videonya. Sebenarnya, dia menyerahkan daging, melihat rakannya yang tinggal di India selama bertahun-tahun..

Menurut Drozdov, vegetarian bukan hanya diet atau kaedah pemakanan, tetapi keseluruhan falsafah cara hidup. Sebagai tambahan, Nikolai Drozdov percaya bahawa ia lebih sesuai untuk seseorang.

Bagaimanapun, begitu banyak tenaga tidak dikeluarkan untuk mencerna makanan tumbuhan, seseorang tetap sihat, kuat dan bertenaga..

Penyanyi Valeria

Sekiranya Valeria ingin menikmati makanan ringan, dia mengambil sebiji epal, lada merah atau timun. Walaupun, penyanyi itu tidak boleh disebut vegetarian dalam arti penuh kata - dia suka dan makan makanan laut.

Penolakan daging adalah tindakan paksa - mantan suami adalah vegetarian yang yakin, yang bermaksud bahawa tidak ada daging di rumah. Valeria sudah terbiasa sehingga sekarang, setelah bercerai, dia tidak melihat alasan untuk kembali ke kebiasaan lama.

Irena Ponaroshku

Wartawan Irena Ponaroshku mempunyai kisah yang tidak biasa. Dia menyerahkan daging dan ikan kerana cinta kepada suaminya, yang percaya bahawa seorang wanita tidak boleh makan makanan seperti itu..

Selama beberapa tahun sekarang Irena merasa hebat, dia melahirkan bayi dan sedang menyusui. Pada masa yang sama - penolakan sepenuhnya terhadap keseluruhan haiwan. Anak itu dilahirkan dengan sihat, dan ibu dan bayi merasa senang dengan makanan tumbuhan.

Irina Bezrukova

Tidak makan daging sejak 23 tahun. Benar, seperti Valeria, dia suka ikan dan makanan laut.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Irina mulai mencabut larangan tegas terhadap semua produk yang berasal dari haiwan, sekarang kadang-kadang dia membiarkan susu sendiri, tetapi hanya pada hari cuti.

Larisa Verbitskaya

Selama 16 tahun yang lalu, dia tidak hanya makan daging dan ikan, tetapi juga roti masin, pedas, salai, dan juga roti. Satu-satunya perkara yang dibolehkan oleh Larisa, selain sayur-sayuran dan buah-buahan, adalah bubur soba. Dan juga urutan biasa. Inilah rahsia kecantikannya untuk tahun-tahun akan datang.

Larisa berusaha mematuhi pemakanan yang betul dan menasihati semua orang untuk memantau ukuran porsi - inilah yang akan membantu banyak orang yang bermimpi menurunkan berat badan.

Linda

Linda tidak memakan daging hampir sepanjang hayatnya - selama lebih dari 30 tahun. Penyanyi itu berpegang teguh pada kepercayaannya. Ternyata walaupun ketika kecil, gadis itu melihat gambar yang mengerikan. Dia tinggal di Kazakhstan, dan selama salah satu cuti tradisional dia menyaksikan seekor domba hidup diikat dengan pisau.

Bagi sesetengah orang itu hanya tradisi, tetapi Linda kecil sangat terkejut sehingga sejak itu dia sama sekali tidak mengambil sepotong daging di mulutnya. Anda boleh memahaminya.

Ini tidak mempengaruhi kehidupan dan pekerjaan penyanyi. Linda mengatakan bahawa menyerahkan daging tidak sukar baginya, dan setelah bertahun-tahun dia bahkan tidak menginginkan daging.

Elena Temnikova

Elena tidak makan daging selama beberapa tahun sahaja. Sebab utama beralih ke makanan tumbuhan adalah cinta akan haiwan. Elena memuja semua haiwan. Pemikiran bahawa mereka menderita dan mati dan kemudian berakhir di atas meja menjadi penentu baginya..

Benar sekali Elena Temnikova masih tidak dapat menahan diri dan menikmati daging. Gadis itu mengatakan bahawa Artem Fadeev memasak, dan hidangannya sangat sedap. Ini adalah satu-satunya masa penyanyi itu masih tidak dapat menahan keinginan untuk makan daging yang berair..

Anna Kovalchuk

Anna tidak memakan produk daging selama hampir setahun. Dia sangat terpengaruh dengan menonton filem mengenai penyiksaan haiwan sebelum disembelih. Dia kini beralih ke sayur kukus, panggang, atau multicooker..

Anna tidak memaksakan cara hidup seperti itu kepada keluarganya, tetapi memperlakukan dengan penuh pengertian.

Pokok Krismas penyanyi

Sejak 2 tahun kebelakangan ini, penyanyi itu telah mengubah pandangannya sepenuhnya tentang peranan manusia di alam, setelah berhenti menganggap dirinya sebagai pemangsa.

Selama beberapa tahun, gadis itu makan sepenuhnya sayur-sayuran dan buah-buahan. Di samping itu, dia menolak semua makanan ringan (minuman bergula berkarbonat, kerepek, makanan ringan). Sekarang pokok Krismas kelihatan lebih nipis, tetapi ia sesuai dengannya.

Nikolay Noskov

Nikolai percaya bahawa gaya hidup vegetariannya cukup semula jadi bagi manusia, dan sangat sihat. Dia sampai pada kesimpulan ini, setelah berkenalan dengan biografi Leo Tolstoy.

Noskov tidak makan daging sejak tahun 2004, selama itu dia mulai berasa lebih enak. Dia bahkan menyesal bahawa dia tidak mencuba diet ini lebih awal..

10 bintang vegetarian Rusia. Selebriti mana yang dengan tegas melepaskan daging.

Inti vegetarian adalah menolak makanan yang berasal dari haiwan dan beralih ke makanan tumbuhan. Ovolacto-vegetarian mengecualikan daging, ikan dan makanan laut dari menu mereka, tetapi terus memakan telur dan susu. Vegetarian lakto juga mengecualikan telur dari makanan tambahan, dan vegetarian ovo tidak termasuk produk tenusu..

Bentuk vegetarian yang ekstrem disebut veganisme dan menyiratkan penolakan terhadap semua perkara di atas..

Sebab-sebab beralih ke vegetarian boleh berbeza: etika, persekitaran, ekonomi, perubatan, agama.

Sebagai contoh, di India, dengan populasi lebih dari satu bilion orang, 40% penduduknya mengidentifikasi diri mereka sebagai vegetarian. Mereka menganut agama Hindu, dan agama ini menunjukkan kepatuhan terhadap undang-undang diet khas.

Terdapat vegetarian di Rusia juga. Sudah tentu, terdapat lebih sedikit daripada mereka, dan mereka bukan orang India, namun demikian.

Malah mereka bertemu di kalangan selebriti..

Sati Casanova - bekas ahli kumpulan Fabrika.

Ivan Makarevich - pelakon, pemuzik dan anak lelaki Andrei Makarevich.

Pavel Durov - pencipta rangkaian sosial "VKontakte" dan pemesejan lintas platform "Telegram".

Laima Vaikule - penyanyi pop.

Nikolay Drozdov - tuan rumah rancangan TV "Di dunia haiwan", ahli zoologi.

Valeria - penyanyi pop, isteri Joseph Prigogine.

Alexey Voevoda - pemenang pingat Olimpik dan juara dunia dalam angkat tangan dan bobsleigh.

Irena Ponaroshku - VJ saluran TV Europa Plus.

Irina Bezrukova - pelakon, bekas isteri Sergei Bezrukov.

Larisa Verbitskaya - penyiar terkenal dan tuan rumah program Selamat Pagi.

Terdapat juga vegetarian di kalangan selebriti asing. Dan terdapat banyak lagi daripadanya. Antaranya ialah Sophie Marceau, Jared Leto, Natalie Portman, Brad Pitt, Miley Cyrus, Mike Tyson dan lain-lain.

Sebagai tambahan kepada pilihan khas dalam makanan, mereka juga mempunyai keperluan tersendiri untuk pakaian. Sebahagian besarnya, mereka tidak memakai atau membeli produk kulit dan bulu..

Bagaimana perasaan anda tentang vegetarian? Tulis di komen.

12 bintang vegetarian Rusia yang kelihatan lebih muda daripada rakan sebayanya

Beberapa bintang Rusia telah berhenti makan makanan yang berasal dari haiwan. Hasilnya jelas: selebriti vegetarian kelihatan jauh lebih muda daripada rakan sebaya mereka..

Sati Casanova

Bagi pelakon itu, semuanya bermula 15 tahun yang lalu. Favorite menasihatkan gadis itu untuk melakukan yoga. Keindahan itu tidak menyinggung perasaannya dan bersetuju. Kebersihan dalam gaya hidup dan pemikirannya pada dasarnya mempengaruhi diet penyanyi. Setelah 1.5 tahun, dia menyedari bahawa dia tidak mahu makan daging. Selama 10 tahun, penyanyi itu tidak makan ayam, dan 8 ekor ikan.

Casanova percaya bahawa orang tidak boleh membahayakan makhluk hidup - baik dengan tindakan atau kata-kata. Yoga membawa bintang ke kesimpulan ini. Pada usia 37 tahun, penyanyi itu menyerang di tempat dengan remaja dan kecantikan. Vegetarian yang menawan dengan menghormati orang yang tidak menolak makanan haiwan. Dia sendiri memuja soba dengan bawang, wortel, rempah. Suka Sati dan sayur-sayuran dalam sos kari kelapa.

Laima Vaikule

Berambut perang yang terkenal itu menyerahkan daging setelah kematian anjingnya Candy. Sekiranya, ketika kecil, Lyme melihat sup dengan sepotong kecil daging sapi, air mata mengalir di matanya.

Vaikule bukan sahaja tidak makan makanan haiwan, dia sering berlatih berpuasa dan hanya minum air selama lebih dari 10 hari. Artis yakin bahawa eksperimen sedemikian menjadikan tubuhnya ringan dan membantunya kelihatan hebat. Bintang itu tidak mempunyai tabiat buruk, salah satu rahsia utama daya tarikannya adalah tidur yang sihat.

Nikolay Drozdov

Doktor sains biologi yang berusia 82 tahun sangat senang berenang di lubang ais. Dia akan memberi peluang kepada banyak orang muda. Sebabnya ialah Nikolai Drozdov telah lama mengecualikan makanan dan ikan dari makanan. Tetapi dia suka herba segar..

Saintis itu terlibat dalam yoga, jadi penolakan permainan adalah falsafah hidupnya. Ahli zoologi kelihatan hebat dan pada usia dia tahu bagaimana menikmati perkara-perkara sederhana.

Valeria

Diva yang menggemaskan menjadi vegetarian atas permintaan bekas suaminya Alexander Shulgin. Valeria telah lama tinggal bersama Joseph Prigozhin, tetapi dia tidak akan makan hidangan daging. Menu penyanyi didominasi oleh ikan dan makanan laut.

Pemakanan dan senaman yang betul - rahsia kecantikan berambut perang berusia 52 tahun yang mempesonakan.

Irena Ponaroshku

13 tahun yang lalu, kecantikan itu "dididik semula" oleh bakal suaminya. Dia adalah seorang vegetarian yang gemar, dan Irena sangat jatuh cinta sehingga dia menghilangkan daging, ikan dan ayam dari makanan dalam satu hari..

Penyampai adalah penyokong sistem pemakanan yang betul untuk kesihatan. Selain itu, seorang wanita muda merasa jijik dengan memakan bangkai binatang. Hidangan kegemaran wartawan adalah bubur soba dengan susu dan pizza dengan keju. Bintang itu yakin bahawa dia berada di landasan yang betul, dan penampilannya yang mekar berbicara sendiri.

Irina Bezrukova

Pelakon itu menjadi vegetarian pada usia 23 tahun. Untuk masa yang lama, Irina sama sekali tidak merasakan makanan haiwan. Tetapi kerana banyak keadaan, seorang wanita yang menawan menyemak semula dietnya..

Kadang-kadang, penyampai TV membiarkan dirinya sedikit sederhana, dia sangat menyukai sayur-sayuran dan ikan. Pada usia 55, Irina kelihatan sangat segar dan menawan..

Larisa Verbitskaya

Penyiar TV televisyen Rusia sudah lama tidak menggunakan makanan masin, pedas, manis dan berlemak. Verbitskaya mengecualikan daging dari dietnya setelah mengambil bahagian dalam projek "Last Hero", badan itu menolaknya. Seorang wanita cantik tidak pernah menjalani diet, tetapi dia sangat menyukai bubur soba tanpa garam dan urut.

Verbitskaya berasa hebat dan kelihatan cantik kerana menjaga kesihatannya.

Elena Temnikova

Penyanyi yang popular mempunyai kasih sayang dan kasih sayang yang tinggi terhadap haiwan, jadi dia telah lama memilih makanan tumbuhan. Hanya sekali Elena yang cantik membatalkan diet biasa. Artem Fadeev menggodanya dengan daging yang dimasak dengan enak. Temnikova tidak tahan dan mencuba hidangan yang enak.

Rita Dakota

Menu penyanyi dikuasai oleh makanan tumbuhan. Sejak sekian lama, Rita sama sekali tidak menggunakan produk haiwan. Tetapi penolakan sepenuhnya terhadap mereka mempengaruhi kesejahteraan selebriti..

Hari ini, makanan bintang merangkumi beberapa jenis daging, namun kecantikan itu menggunakannya dalam jumlah yang terhad. Dia mengesyorkan peminatnya untuk memantau kesihatan mereka dan makan dengan bijak. Inilah yang menjadikan Rita kelihatan 100%.

Anna Kovalchuk

Margarita yang indah dari siri sensasi lebih cantik di depan mata kita, jadi penolakan daging telah memberi kesan yang baik kepadanya. Anna mengadopsi falsafah vegetarian setelah menonton filem mengenai penyiksaan haiwan. Dia segera merasa ringan, menyenangkan, dan jiwanya menjadi ringan.

Si rambut coklat yang terang makan terutamanya sayur-sayuran yang dimasak dalam periuk perlahan dan panggang. Pelakon itu memahami tentang isi rumah yang lebih suka hidangan daging.

Ekaterina Volkova

Pelakon itu adalah seorang yogi dengan pengalaman hebat. Ekaterina banyak membaca literatur dan menjadi tertarik dengan isu pemakanan sihat. Setelah melakukan percubaan, mendengarkan tubuhnya, penyanyi itu memilih vegetarian. Ini menjadi sumber kekuatan bagi Volkova, membantu merasa lebih baik, memberikan lonjakan tenaga yang luar biasa.

Selebriti itu percaya bahawa adalah kejam untuk membasmi haiwan, dan banyak penyakit manusia berkaitan dengan pengambilan daging. Makanan pelakon didominasi oleh salad, ikan, bijirin, buah-buahan dan kacang-kacangan..

Pokok Krismas penyanyi

Sebelumnya Elizabeth ketakutan dengan angka 25. Gadis itu menyangka bahawa dia sudah tua, tetapi hidupnya sudah berakhir. Kemudian Yolka membaca banyak buku, menyedari bahawa manusia bukanlah pemangsa dan memutuskan untuk menyerahkan daging. Pandangannya telah berubah, kadang-kadang (ketika penyanyi itu bergurau) dia bahkan menyukai dirinya sendiri.

Vegetarianisme membantu Yolka menurunkan berat badan dan dalam keadaan fizikal yang sempurna. Sebelum ini, seorang pelakon popular sangat letih melakukan lawatan, seorang selebriti meninggalkan satu perjalanan selama seminggu. Hari ini, penerbangan setiap hari adalah kebiasaan. Penampilan mekar dan kesejahteraan hebat bintang itu mengesahkan pilihan falsafah hidupnya yang betul.

12 vegetarian terkenal di Rusia

Penarafan internet dan senarai teratas adalah satu pembohongan. Lebih-lebih lagi, senarai vegetarian. Anda membacanya, dan ternyata tidak ada yang memeriksa peserta, setengah dari mereka tidak enggan menyingkirkan rak domba yang dimasak dengan baik, dan pada akhirnya ini bukan senarai, tetapi begitu - gosip hijau.

Untuk mengelakkan pengumpulan sampah maklumat yang tidak berguna dalam benak pembaca, kami mengikuti jalan editorial yang telah terbukti - kami memilih yang terbaik dan masing-masing bertanya: “Adakah anda benar-benar vegetarian? Dan mengapa? Sudah berapa lama anda tidak makan daging? Apa yang anda makan kemudian? "

Kami menghakis dan bertindak seperti kutu buku. Oleh itu, kami mendapat gambaran paling jelas mengenai vegetarian terkenal, terbukti dan jujur ​​di Rusia. Banyak orang jatuh dari senarai awal kami secara damai dan sendiri, termasuk: Andrei Bartenev, yang mengatakan bahawa dia makan daging, dan sama sekali tidak memakannya, mahal, Olga Shelest, yang selama tempoh memberi makan dan melahirkan anak berhenti tidak memakan mayat haiwan dan Eduard Boyakov, yang, menurut khabar angin, bagaimanapun secara berkala, seperti banyak makhluk bohemia, kadang-kadang makan daging, kadang-kadang tidak. BG, Dzhigurda, Drozdov dan Zadornov belum memanggil: lelaki ini memang hebat, kerana mereka memperhatikan kesihatan mereka.

Pelakon dan penyanyi Sati Kazanova, 32 tahun (foto: Nata Oreshnikova)

Bilakah dan bagaimana saya menjadi vegetarian: "Semuanya bermula sepuluh tahun yang lalu dengan kelas yoga, di mana saya mengikuti nasihat orang yang saya sayangi. Motivasi saya pelik: saya tidak mahu menolaknya. Setelah satu setengah tahun berlatih, tubuh itu sendiri menyerahkan daging, saya tidak menyedari bagaimana saya berhenti memakannya. Lima tahun yang lalu saya berhenti makan ayam, selama tiga tahun saya tidak makan ikan ".

Hidangan kegemaran: "Saya mempunyai banyak dari mereka, yang paling saya gemarkan bubur yang terbuat dari quinoa dan beras Thai gelap, dieja dengan sayur-sayuran, ramuan dan rempah. Saya suka masakan India yang disesuaikan - tidak berminyak dan tidak pedas, ia menarik saya dengan rempah dan pelbagai kombinasi mereka ".

Juara Olimpik dalam sukan angkat tangan dan bobsleigh Alexey Voevoda, 35 tahun

Bilakah dan bagaimana saya menjadi vegetarian: Mengeluarkan daging lima tahun yang lalu, alasannya mudah: menurunkan berat badan untuk mengambil bahagian dalam pertandingan berpasukan. Diet protein menyebabkan keletihan dan keletihan, dan terdapat banyak kesan sampingan dari mereka. Mengelakkan daging dan ikan memberikan tenaga yang diperlukan, menambah ringan dan keanjalan ke seluruh tubuh. Diet makanan mentah hanya menggabungkan kesan ringan dan kekuatan di seluruh badan..

Hidangan kegemaran: “Pada waktu pagi, saya lebih suka smoothie air, buah atau sayur, untuk makan tengah hari saya sangat suka salad, sup vegetarian, misalnya, borsch, hidangan dengan cendawan. Saya makan keju, tetapi tidak ada rennet, dan spageti, tetapi tidak kerap. ".

Restaurateur, pemilik rangkaian restoran Fresh, Irina Azarova, dua anak

Bilakah dan bagaimana saya menjadi vegetarian: “Bagi saya, makanan sihat selalu lebih enak dan lebih menarik daripada makanan yang tidak sihat. Oleh itu, vegetarian saya secara semula jadi lahir dari gaya hidup. Lima belas tahun yang lalu saya menyerahkan daging, kemudian ikan, dan kemudian yoga masuk ke dalam hidup saya. Saya lacto-vegetarian, saya makan tenusu, kerana saya lebih suka bersederhana dan bukannya had yang ketat. Tempat dan keadaan berbeza dan tidak boleh diabaikan. Saya boleh makan pinggan doh dengan telur yang ditambahkan ke dalamnya dengan baik, kerana hanya sedap. Secara umum, tanpa fanatik. Suami saya seorang vegetarian, anak-anak tidak, tetapi mereka memandang ke arah vegetarian, tetapi saya menginginkan proses yang semula jadi, hanya dengan cara ini hasilnya akan dapat bertahan lama. Berapakah umur saya? Anda tahu, saya melihat orang-orang yang datang kepada kita, dan saya perhatikan satu perkara, vegetarian dari beberapa saat kehilangan usia, kerana cas tenaga dan mood positif menghapus batas usia. ".

Hidangan kegemaran: "Saya tidak boleh hidup tanpa salad, kegemaran saya adalah salad kompleks hangat, dengan penambahan makanan hangat: alpukat panggang, stik tahu, quinoa, cendawan. Dengan biji, kacang, semuanya dalam gaya "Segar". Salad All Stars sangat popular di kalangan semua orang, dan saya ingin mengingatkan anda bahawa sembilan puluh peratus tetamu kami bukan vegetarian. Cukup memuaskan dan difahami oleh semua orang. Saya suka pelbagai sos untuk salad, malah produknya sederhana seperti tauhu dengan rasa neutral memperoleh bunyi yang berbeza, dan terdapat banyak variasinya ".

Pelakon Ivan Makarevich, 28 tahun (foto: Razhden for Glamour)

Bilakah dan bagaimana saya menjadi vegetarian: "Pertama kali pada zaman kanak-kanak, pada usia empat belas tahun, ketika saya bertanya kepada ibu saya apa yang kami makan, dan ibu saya memutuskan untuk menjawab saya dengan jujur. Selepas itu, saya tidak makan daging selama tiga tahun. Ibu gembira, dia sendiri seorang vegetarian. Oleh itu, saya sendiri mula memahami isu ini dengan lebih mendalam. Pada mulanya, pertimbangan itu beretika secara eksklusif: lebih daripada apa pun di dunia ini saya tidak mahu memakan sekeping badan, dan saya mengetahui bahawa ia juga berguna kemudian. Apabila semuanya bertepatan, saya tidak ingat. Saya berhenti makan ikan dan produk haiwan lain sembilan tahun yang lalu, saya suka tenusu ".

Hidangan kegemaran: "Saya suka memasak, saya baru-baru ini mula membakar roti. Akhir-akhir ini saya sering membuat rebusan kari: zucchini, bawang, tomato, bawang putih, daun kari, banyak rempah, dan semua ini pada santan - ternyata sangat enak ".

Tuan rumah Irena Ponaroshku, 32 tahun

Bilakah dan bagaimana saya menjadi vegetarian: "Ia berlaku lapan tahun yang lalu. Suami masa depan saya "menghormati" saya semalam. Dia telah menjadi vegetarian selama 18 tahun. Saya sangat jatuh cinta sehingga saya menyerahkan daging-ikan-ayam dalam satu hari. Dan kemudian saya sudah terpesona dengan konsep dan menjadi herbivora yang sedar.

Saya mempunyai beg kulit, kasut, dan beberapa mantel bulu di almari pakaian saya. Saya seorang vegetarian tidak begitu banyak kerana etika kerana alasan kesihatan. Selain itu, saya tidak suka makan mayat. Saya tidak boleh mengatakan bahawa saya entah bagaimana telah berubah secara drastik setelah beralih ke kehidupan tanpa daging, tetapi saya merasa organik sepenuhnya dengan sistem pemakanan saya. Saya tidak memerlukan usaha yang berlebihan daripada saya. Sebaliknya, saya merasakan bahawa saya melakukan semuanya dengan betul dan ini memberi saya keyakinan pada diri saya sendiri. Dari sensasi subjektif - nampaknya saya mempunyai lebih banyak tenaga, kemalasan yang kurang likat ".

Hidangan kegemaran: Yang paling saya suka bubur soba dengan susu dan pizza "Four cheese".

Chef kafe KM20 Ivan Dubkov, 31 tahun, dua anak

Bilakah dan bagaimana saya menjadi vegetarian: “Tiga tahun yang lalu, semasa saya bekerja sebagai koki di Dream Industries. Di sana, produktiviti dan kesejahteraan ahli pasukan bergantung pada saya. Saya menyelidiki lebih mendalam mengenai kajian makanan dan sampai pada kesimpulan bahawa makanan vegetarian adalah pilihan terbaik bukan hanya untuk menjaga kesihatan manusia, tetapi juga memberi manfaat kepada ekosistem dan dunia secara global. ".

Hidangan kegemaran: "Sekarang saya suka biji chia dengan buah dan sirup artichoke Yerusalem, lemon dan sos pudina".

Pereka Vika Gazinskaya, 31 tahun (foto: Adam Katz)

Bilakah dan bagaimana saya menjadi vegetarian: "Ingatan visual pertama mengenai daging: Saya berusia lima tahun dan ada daging mentah di dapur. Saya bertanya kepada diri saya sendiri: bagaimana anda boleh memakan mayat?

Pada pukul sepuluh saya berusaha melepaskan daging, tetapi ibu bapa saya menyediakan saya sandwic dengan sosej doktor untuk sekolah, dan saya menyerah pada "kawanan refleks." Tetapi saya tahu dengan jelas bahawa hari akan tiba ketika saya akan bangun dan berhenti memakannya. Ia berlaku pada usia enam belas : Pada waktu pagi saya berkata kepada diri sendiri: hari ini saya tidak lagi makan daging. Benar, saya terus makan ikan dan makanan laut. Dan selepas lapan tahun saya berhenti makan juga. Sekarang saya 100% vegetarian. ".

Hidangan kegemaran: Saya suka segalanya, tidak ada yang istimewa.

Pengasas "VKontakte" dan "Telegram" Pavel Durov, 31 tahun

Ketika Pavel Durov dinasihatkan di Twitter untuk membuat logo Telegram dengan daging asap, dia menjawab bahawa "itu tidak halal atau halal. Dan pastinya bukan vegetarian. " Artinya, pandangan Paulus mengenai gaya hidup bebas daging melebihi makanan itu sendiri. Dia tidak menjawab soalan kami di mana-mana utusan segera, tetapi itu tidak menghalang kami untuk menambah libertarian yang sangat sibuk ini untuk penilaian kami..

Bilakah dan bagaimana anda menjadi vegetarian?? Pengasas rangkaian VKontakte berhenti memakan daging pada masa pelajarnya, dan terutama kerana alasan etika. Di Internet, dia telah berulang kali berbicara tentang penolakan daging dan petikannya yang paling terkenal, "Saya makhluk yang damai, saya tidak suka perang, saya vegetarian.".

Makanan kegemaran: Sejak lama dia tinggal di Itali sebagai seorang kanak-kanak, Pavel lebih suka masakan Itali: ia mempunyai sejuta variasi bagi mereka yang tidak suka makan daging..

Model dan blogger Tatiana Korsakova, satu anak

Bilakah dan bagaimana saya menjadi vegetarian: "Empat tahun yang lalu, ia berlaku secara semula jadi bagi saya. Saya perhatikan bahawa semakin saya berlatih yoga, semakin kurang saya mahu makan daging. Pada suatu ketika, saya berhenti melihat bau dan rasanya. Sebagai tambahan kepada perubahan pilihan rasa, saya juga mengalami metamorfosis dari aspek etika dalam isu ini. Terdapat banyak haiwan di ladang kecil saya: arnab, kambing, domba, kuda, biarkan ada lebih banyak lagi, dan mereka semua menjalani kehidupan yang bahagia ".

Hidangan kegemaran: quinoa, alpukat, air kelapa dan minyak badam.

Rita Nesterets, pemilik Caps Lock Shop, 26 tahun

Bilakah dan bagaimana saya menjadi vegetarian: "Saya berhenti makan daging semasa kecil, sehingga saya berusia sepuluh tahun. Ibu bapa saya tidak keberatan, pada usia enam belas tahun saya melepaskan ayam, dan kemudian saya mula pergi ke amalan tenaga Timur dan pada usia lapan belas saya berhenti makan ikan, kerana saya belajar tentang Veda dan karma. Dan baru-baru ini, susu telah hilang dari diet saya..

Hidangan kegemaran: buah-buahan, smoothie dan falafel.

Pencipta blog Salatshop.ru dan 365 projek detoks Olya Malysheva, 28 tahun

Bilakah dan bagaimana saya menjadi vegetarian: “Pada usia 18 tahun saya mulai berlatih yoga, dan di mana ada yoga, ada vegetarian. Saya cepat lupa tentang burger dan kaki ayam dan terus menerus memasuki gaya hidup baru. Saya mencuba pelbagai pendekatan untuk diri sendiri - dari Ayurveda hingga diet veganisme dan makanan mentah yang ketat, tetapi lama-kelamaan saya menyedari bahawa pendekatan individu dan komprehensif adalah penting. Menjadi atau tidak menjadi vegetarian harus menjadi pilihan peribadi dan maklumat, bukan pernyataan fesyen. Saya menasihati anda agar tidak terburu-buru menggantung label ini atau label pada diri anda. Sebelum menyebut diri anda sebagai vegan atau ahli makanan mentah, anda bukan sahaja harus mempelajari sebanyak mungkin maklumat, menimbang kebaikan dan keburukan, tetapi juga mempersiapkan badan anda. Anda boleh memulakan dengan mengganti daging secara beransur-ansur dan bijak dengan makanan tumbuhan keseluruhan, tidak termasuk tepung, gula, makanan dalam tin dan makanan goreng. Sangat cepat ia akan memberi kesan positif pada sosok, pada kulit, dan keadaan vital pada siang hari. ".

Hidangan kegemaran: Saya suka alpukat, mangga Thailand, jus hijau, bayam dan rumput laut. Saya menerbitkan resipi kegemaran saya di blog saya Salatshop.ru - salad quinoa, kek keju dan ais krim vegan. Kebetulan hobi dan gaya hidup berkembang menjadi pekerjaan kegemaran..

Ketua Pengarang Jurnal Yoga, Ellen Verbeek, tiga orang anak

Sudah tentu, senarai kami tidak akan lengkap tanpa penyokong utama yoga dan vegetarian di Rusia, isteri mogul media Derk Sauer dan pengasas bersama Cosmopolitan, yang kini menjadi ketua editor majalah yoga paling berwibawa di Rusia dan vegan yang tegas..

Bilakah dan bagaimana saya menjadi vegetarian: “Saya telah menjadi vegetarian selama bertahun-tahun. Saya masih ingat bahawa semasa kecil, ketika saya mengetahui bahawa daging diperoleh dari lembu dan babi, keinginan untuk memakannya hilang. Tetapi saya selalu, seperti yang mereka katakan, seorang flexetarian - seorang vegetarian yang kadang-kadang membiarkan dirinya memancing atau daging di restoran bersama rakan.

Semuanya berubah setelah latihan guru dalam yoga jivamukti di India, di mana saya menjalani latihan, belajar bahasa Sanskrit dan asas-asas kemahiran mengajar. Semasa saya kembali, saya menjadi vegan yang tegas. Anda mungkin berfikir bahawa saya hanya "dicuci otak" di sana, dengan kerap menunjukkan filem mengerikan mengenai industri daging dan perlakuan kejam terhadap haiwan, tetapi saya tidak boleh dimatikan di jalan ini: tidak ada produk haiwan untuk makanan, tidak ada pakaian yang terbuat dari kulit dan bulu. Belum lagi fakta bahawa daging, ikan, madu dan sejenisnya tidak ada dalam menu saya. Cara hidup seperti itu mungkin kelihatan sukar di sebuah metropolis dan sibuk bekerja, tetapi dalam praktiknya sangat mudah. ​​".

Hidangan kegemaran: "Saya suka memasak, mencuba resipi baru. Beberapa hidangan kegemaran saya sekarang: kari India dan sepupu Maghribi. Sayuran kegemaran saya adalah bayam, dan saya mudah tergoda oleh kerepek ubi jalar. ".

50 selebriti vegan dan vegetarian di Rusia


Bagi sesetengah orang, vegetarianisme adalah peluang untuk mengikuti trend fesyen, tetapi banyak yang mengubahnya menjadi falsafah mereka, yang tidak dapat ditinggalkan. Bintang vegetarian dan vegan secara aktif berkongsi pandangan mereka mengenai gaya hidup sihat, membincangkan pilihan makanan mereka.

Artikel ini bersifat maklumat dan tidak memaksa pilihan sistem makanan tertentu.

Penyanyi Linda tidak makan daging

Linda telah menjadi vegetarian selama lebih dari 30 tahun

Linda tidak memakan daging selama lebih dari 30 tahun, mengikuti diet vegetarian secara eksklusif. Dalam salah satu wawancara itu, dia menceritakan kenangan masa kecilnya, ketika seekor domba jantan hidup dengan pisau terbuka semasa percutian berkhatan di Kazakhstan. Memakan daging telah menjadi pantang larang sejak dulu lagi.

Elena Temnikova menjadi vegetarian

Elena sangat menyayangi haiwan

Temnikova telah berada dalam senarai bintang mereka yang lebih suka makanan tumbuhan selama beberapa tahun. Dia mengakui bahawa dia memiliki rasa cinta dan kasih sayang yang tinggi terhadap haiwan, jadi dia tidak dapat menggunakan produk tersebut. Namun, dalam wawancara, dia mengakui bahawa kerana Artem Fadeev, dia pernah melanggar diet, ketika dia memasak daging dengan luar biasa.

Rita Dakota untuk makanan tumbuhan

Rita Dakota cuba untuk tidak memakan daging

Rita telah mematuhi prinsip pemakanan tumbuhan selama 6 tahun terakhir. Namun, pada suatu ketika dia menyedari bahawa penolakan lemak haiwan secara keseluruhan mempengaruhi kesihatannya. Dakota sekarang makan beberapa daging, tetapi dalam jumlah minimum.

Sati Casanova menolak daging

Sati tidak memakan daging selama 5 tahun

Sati selalu kelihatan sempurna. Dia memilih gaya hidup vegetarian, tidak memfokus pada trend fesyen, 5 tahun lalu. Dia lebih suka memasak sup sayur-sayuran, memperkaya sarapan pagi dengan makanan karbohidrat, dan mencuba makan salad untuk makan malam. Walaupun gaya hidupnya, dia menghormati orang yang memakan hidangan daging..

Nikolay Drozdov - falsafah yoga

Nikolay Drozdov, yogi dan vegetarian

Nikolay Drozdov - Doktor Sains Biologi, ahli biogeografer, ahli zoologi saintis. Baginya, sistem pemakanan seperti itu bukan hanya kebiasaan, tetapi cara hidup yang dipinjamnya dari falsafah yoga. Pada usia 75, dia tidak mempunyai tabiat buruk, dia dapat berenang dengan mudah di dalam lubang es. Diet Nikolay Drozdov tidak hanya memiliki daging, tetapi juga ikan.

Valeria tidak memakan makanan haiwan

Valeria menolak daging

Valeria enggan memakan daging bertentangan dengan kehendaknya. Bekas pasangannya adalah seorang vegetarian, yang bermaksud bahawa Valeria harus berkongsi selera dan ketagihannya terhadap makanan. Penyanyi itu mengatakan bahawa sekarang dia dengan mudah beralih ke makan daging, tetapi dia tidak melihat keperluan untuk ini, lebih memilih makanan laut.

Anna Kovalchuk tidak makan daging

Anna Kovalchuk memutuskan untuk menjadi vegetarian

Anna Kovalchuk hanya tahun lalu beralih ke makanan tumbuhan, setelah menonton filem mengenai siksaan haiwan. Sejak itu, dia lebih suka pelbagai jenis sayur-sayuran panggang dan multicooker. Dia tidak memaksakan gaya hidupnya kepada isi rumah yang terus memakan daging.

Irina Bezrukova memilih sayur-sayuran dan ikan

Irina Bezrukova makan banyak sayur-sayuran dan ikan

Irina Bezrukova telah mengikuti diet vegetarian sejak berusia 23 tahun. Selama bertahun-tahun, dia sepenuhnya menyerahkan daging. Sekarang saya telah mempertimbangkan semula pandangan saya mengenai diet dan kadang-kadang membiarkan diri saya sedikit kurus. Irina makan banyak sayur-sayuran dan ikan.

Ekaterina Volkova adalah vegan yang kuat

Ekaterina Volkova adalah vegan

Ekaterina Volkova telah berlatih yoga selama lebih dari 10 tahun. Keinginan untuk sihat dan menarik mendorongnya untuk menolak makanan yang berasal dari haiwan, termasuk semua jenis daging. Pemakanan berasaskan tumbuhan membantu anda berasa hebat dan aktif. Selain daging, Volkova menolak gula, kerana dia menganggapnya sebagai produk berbahaya.

Lime Vaikule sudah lama tidak menjadi makanan haiwan

Kapur tidak memakan daging sejak kecil

Vaikule selalu mengejutkan peminat dengan kelangsingan dan gayanya yang sempurna. Vegetarian membantunya mengadakan banyak konsert dan kelihatan menarik. Kapur tidak makan daging sejak kecil, dan sekarang dia sering berlatih kelaparan. Dia menganggap tidur yang sihat dan ketiadaan tabiat buruk adalah rahsia kecantikan..

Penyanyi Yolka - "Saya bukan milik pemangsa"

Yolka percaya bahawa orang bukan pemangsa

Yolka berhenti makan daging lebih dari dua tahun yang lalu; kini vegetarian kelihatan lebih kurus. Saya yakin bahawa rahsia keharmoniannya terletak pada penolakan sepenuhnya makanan ringan lain. Membaca buku mengenai topik ini menjadi motivasi penting bagi penyanyi untuk beralih kepada pemakanan sayur. Yolka berubah fikiran tentang hakikat manusia dan yakin bahawa itu bukan milik pemangsa.

Nikolay Noskov memilih makanan tumbuhan

Nikolai Noskov - pengikut Leo Tolstoy

Nikolay Noskov telah berhenti makan daging sejak tahun 2004 dan telah bergabung dengan senarai bintang vegetarian Rusia. Saya datang ke budaya makanan ini setelah mengetahui secara terperinci tentang gaya hidup Lev Nikolaevich Tolstoy. Nikolay percaya bahawa hidup tanpa daging adalah sihat dan sihat.

Lyudmila Artemieva - vegan selama bertahun-tahun

Lyudmila Artemyeva menjadi vegan

Lyudmila Artemyeva telah lama menjadi vegan. Masalah kesihatannya membawanya kepada jenis pemakanan ini. Ubat-ubatan tersebut tidak membawa kesan yang diharapkan, dan aktris memutuskan untuk mendengarkan tubuhnya sendiri. Pada masa ini, dia tidak mengkonsumsi daging dalam bentuk apa pun, telah melepaskan lemak haiwan.

Gennady Vetrov untuk makanan tumbuhan

Keluarga Gennady Vetrov tidak makan daging

Gennady menjadi vegetarian bersama isterinya pada tahun 2003. Mereka membuat keputusan ini sendiri tanpa keyakinan sesiapa. Selain makanan tumbuhan, dia menggunakan produk tenusu, kadang-kadang makanan laut dan ikan, yang menyediakan tubuh dengan semua vitamin dan nutrien yang diperlukan..

Pavel Durov - vegetarian

Pavel Durov untuk gaya hidup kreatif

Pavel Durov mendorong semua orang untuk terlibat dalam kreativiti. Bagi saya sendiri, 8 tahun yang lalu saya memutuskan untuk melepaskan daging, kopi, rokok dan produk lain yang boleh merosakkan tubuh. Dia tidak hanya berpegang pada pemakanan yang betul, tetapi juga berusaha memotivasi orang lain..

Victor Pelevin tidak makan makanan haiwan

Victor Pelevin menyokong untuk melindungi haiwan

Pengarang banyak novel yang telah menerima anugerah sastera, dia menganggap Leo Tolstoy sebagai idola, yang merupakan vegetarian sepanjang hayatnya. Dia juga percaya bahawa menjauhkan diri dari makanan haiwan adalah sumbangan kepada kehidupan moral, dan pemusnahan haiwan adalah berdasarkan keserakahan..

Olga Shelest menolak daging

Olga Shelest tidak memakan daging selama 10 tahun

Olga sama sekali tidak menganggap vegetarian sebagai makanan untuk menurunkan berat badan, walaupun dia tidak menafikan bahawa melepaskan daging membantu menormalkan berat badan. Selama lebih dari 10 tahun dia mematuhi sistem pemakanan seperti itu, dan sekarang dia telah menyerah telur dan susu. Dia bangga telah menemukan rejimen yang membuatnya merasa sihat dan bertenaga.

Irena Ponaroshku hidup tanpa daging dan ikan

Irena mengikut suaminya

Beberapa tahun sebelum kehamilannya, Irena menjadi vegetarian. Penolakan dari lemak haiwan tidak menghalangnya melahirkan anak yang sihat dan pada masa yang sama menyusukan bayi. Wartawan membuat pilihan seperti itu semata-mata kerana cinta kepada suaminya, kerana dia yakin bahawa wanita itu tidak boleh makan daging. Irena juga tidak makan ikan dan makanan laut.

Maria Kravtsova untuk produk sihat

Maria mengawal dietnya

Maria dengan berani menyatakan bahawa dia tidak pernah menganggap dirinya benar-benar mematuhi makanan tumbuhan, kerana dia makan ikan dengan senang hati. Dalam resipi dia memfokuskan pada kelebihan produk. Dia mengajar anak-anak untuk menjadi vegetarian, jadi dia mengawal diet dengan teliti.

Tatyana Korsakova - vegetarian sebagai pandangan dunia

Tatiana mematuhi prinsip yoga

Tatiana adalah pengikut gaya hidup yang betul, mengamalkan yoga dan mengikuti prinsip asasnya. Dia percaya bahawa menyerahkan daging adalah pandangan dunia tertentu. Makan makanan yang sihat membolehkannya kelihatan sempurna dan membantu orang lain untuk mengelakkan makanan yang tidak sihat..

Inna Gomez tidak makan makanan haiwan

Inna Gomez untuk keharmonian dalam segala hal

Selepas kelahiran kedua, Inna Gomez menambah 12 kg. Penampilannya tetap menarik, tetapi dengan sosok seperti itu dia bahkan tidak dapat memimpikan perniagaan solat. Vegetarian membantunya kembali harmoni. Pelakon itu percaya bahawa melepaskan daging membantunya mencari keharmonian dalaman.

Julian untuk gaya hidup sihat

Julian mendapat tenaga dari makanan tumbuhan

Walaupun ubatnya tidak jelas mengenai vegetarian, Julian yakin akan manfaatnya. Dia tidak hanya melepaskan daging, tetapi juga berlatih yoga, meningkatkan gaya hidup sihat. Lebih suka mendapatkan tenaga maksimum dari makanan tumbuhan.

Larisa Verbitskaya tidak memakan produk daging

Larisa Verbitskaya sudah bertahun-tahun tidak memakan daging

Verbitskaya tidak memakan daging selama lebih dari 16 tahun. Dia juga menolak asin, lada, makanan panggang, makanan berlemak. Rahsia kecantikannya adalah kekurangan diet, penggunaan bubur soba tanpa garam dan urut. Mengesyorkan untuk memantau bahagian, makan seimbang dan kompeten.

Oksana Pushkina adalah vegan yang ketat

Oksana Pushkina menjadi vegan

Pushkin pada tahun 2002 menjadi vegetarian. Dia percaya bahawa ini adalah falsafah yang membolehkan anda memelihara bukan sahaja keindahan tubuh, tetapi juga jiwa. Selepas 6 tahun, dia menjadi vegan. Mengambil bahagian dalam rancangan TV "Circus on the First", dia sepenuhnya menyerahkan makanan haiwan dan salad dan protein kacang pilihan.

Elena Pavlova menolak daging

Elena Pavlova adalah vegan yang yakin

Elena telah menjadi vegan selama bertahun-tahun. Perubahan pandangannya membantunya menjadi pengikut pemakanan seperti itu. Dalam laporannya, dia membincangkan manfaat gaya hidup ini. Pavlova menolak semua lemak haiwan, telur, ikan. Lebih suka diet makanan mentah.

Svetlana Vladimirskaya: kehidupan adalah jawatan yang hebat

Svetlana untuk peningkatan diri

Matlamat penting Svetlana adalah peningkatan diri yang berterusan, dan vegetarian dapat membantu dalam hal ini. Evgeny Osin memperkenalkannya kepada cara hidup ini pada tahun 1995. Penyanyi itu percaya bahawa seluruh kehidupan kita adalah jawatan yang hebat dan mesti dipatuhi..

Sergey Rogozhin sudah bertahun-tahun tidak memakan daging

Vegetarian terkenal Sergey Rogozhin

Sergey berada dalam senarai 100 vegetarian terkenal di Rusia. Selama beberapa lama dia tidak makan daging, ayam dan ikan. Inspirasi untuk ini adalah kebiasaan Michael Jackson. Beberapa tahun kemudian, setelah membaca buku mengenai kelebihan lemak babi, saya berubah fikiran. Penekanan bukan pada apa yang kita makan, tetapi berapa banyak.

Karina Cox tidak mahu mencederakan orang lain

Karina memilih makanan tumbuhan

Motif utama Karina untuk menjadi vegetarian adalah keinginan untuk tidak menyakiti orang lain. Mematuhi jenis makanan ini selama lebih dari 11 tahun. Penyanyi itu mengekalkan halaman Vegetariannya, di mana dia berkongsi banyak resipi makanan sihat. Dia juga merupakan tetamu terhormat dari banyak acara yang dikhaskan untuk topik ini..

Alexey Voevoda mengubah diet

Alexey Voevoda - menolak daging dan ikan

Faktor utama yang mendorong atlet menjadi vegetarian adalah keletihan dari perjuangan tanpa henti dengan kelebihan berat badan. Untuk menyertai pertandingan, perlu untuk memantau berat badan, dan jika norma itu terlampau, dia akan kelaparan. Keadaan ini hanya menyebabkan kehancuran dan sikap tidak peduli sepenuhnya. Alexey secara beransur-ansur mengubah dietnya dan segera menyerah daging dan ikan.

Ivan Makarevich menolak daging

Sudah lama Ivan tidak memakan daging

Ivan mula meminati pemakanan pada usia 14 tahun. Semasa saya mengetahui keseluruhan kebenaran dari ibu saya mengenai hidangan daging, selama kira-kira 3 tahun saya sama sekali tidak makan daging. Dia tidak berkeras, kerana dia sendiri seorang vegetarian. Sekarang dia juga tidak makan ikan, dia juga tidak menolak produk tenusu..

Igor Talkov (junior) untuk pemakanan sihat

Igor adalah vegetarian yang kuat

Pada usia 33 tahun, Igor, bersama isterinya, memutuskan untuk meninggalkan penggunaan makanan laut, daging, ikan dan juga produk yang dirawat dengan panas. Setahun sebelum keputusan seperti itu, Talkov meninggalkan alkohol sepenuhnya, dan setelah itu dia mula memikirkan apa yang dimakan oleh tubuhnya..

Maria Kalinina adalah seorang vegan dengan keyakinan

Maria Kalinina - vegan

Maria bukan sahaja vegan dan secara kategoris tidak mengenali daging sebagai produk makanan, tetapi dia juga tidak memakai pakaian yang terbuat dari bulu semula jadi. Selama lebih dari 18 tahun dia memberitakan budaya ini. Bangga kerana kebanyakan rakannya berkongsi pandangannya.

Arsen Jagaspanyan-Markaryan menyemak semula diet

Arsen Jagaspanyan-Markaryan untuk pemakanan sihat

Kudoist, pejuang MMA, pelatih dan blogger video sengaja datang ke vegetarian. Bagi Arsen, ini adalah jenis eksperimen dalam kerangka diet khas, yang memberikan hasil yang diharapkan kepadanya. Atlet itu mematuhi rutin harian yang betul dan telah memperbaiki keseluruhan sistem pemakanannya.

Tatyana Zykina adalah vegan yang terkenal

Tatyana Zykina - vegan

Selepas lawatan lain di Tyumen, penyanyi itu memutuskan untuk menjadi vegetarian. Di sinilah sambutan hangat menjadi isyarat bahawa badan terlalu jenuh dan sekarang pendekatan yang berbeza untuk pemakanan diperlukan. Pada masa ini, penyanyi itu hanya makan makanan tumbuhan dan dengan bangga menyebut dirinya sebagai vegan..

Olga Kapranova menentang makanan haiwan

Olga memperjuangkan hak haiwan

Juara dunia dalam gimnastik berirama mengikuti gaya hidup sihat hampir selalu, bahkan ketika dia mengakhiri kariernya pada tahun 2009. Vegetarian membolehkannya merasa baik, mengekalkan sosok yang cantik. Olga makan makanan laut dan produk tenusu dengan senang hati, adalah salah satu pejuang aktif untuk hak haiwan.

Nikolay Kulikov menentang makan daging

Nikolai memperjuangkan perlindungan haiwan

Nikolai percaya bahawa orang yang memakan daging adalah pemangsa. Kulikov menyokong pelbagai acara yang didedikasikan untuk topik vegetarian, tetapi pada masa yang sama tidak memaksakan kedudukannya dalam kehidupan. Saya yakin bahawa tidak bernilai memaksa orang lain, pemikiran seseorang itu sendiri harus berubah.

Linda Nigmatulina menolak daging

Linda memilih kacang dan buah

Linda merasa gembira mengetahui bahawa tidak ada yang akan mati untuk perutnya. Nigmatulina berbangga kerana dapat tidur nyenyak dan selaras dengan hatinya. Lebih suka kacang, madu, cendawan, buah-buahan dan sayur-sayuran dalam makanan.

Natalya Vetlitskaya terhadap makanan haiwan

Natalya Vetlitskaya menentang pemusnahan haiwan

Vetlitskaya adalah pembela haiwan yang gigih. Anak perempuannya menyokong Natalia dan juga berusaha memprotes pemburuan dan keganasan terhadap haiwan. Dalam temu bual, dia mengatakan bahawa jika dia menjadi presiden, dia akan melarang memusnahkan haiwan dan memakannya..

Vsevolod Moskvin untuk produk herba

Seva Moskvin berdiri untuk melindungi haiwan

Moskvin mendakwa bahawa keceriaan dan aktivitinya adalah hasil diet yang sihat, gaya hidup yang betul. Seva mengambil bahagian dalam banyak aktiviti kesejahteraan haiwan dan secara aktif mempromosikan faedah vegetarian.

Vika Gazinskaya tidak makan produk daging

Vika adalah vegetarian sejak kecil

Vicki mempunyai dua percubaan untuk melepaskan daging, dan hanya yang kedua yang menentukan dan berjaya. Pada usia 10 tahun, dia berusaha untuk menolak penggunaan hidangan daging, tetapi ibunya berkeras untuk pemakanan yang baik, yang menurutnya diperlukan untuk anak itu. Dan pada usia 16 tahun, Vika mengumumkan bahawa dia tidak akan makan lebih banyak daging. Peraturan ini dipatuhi hingga ke hari ini..

Yuri Panov - pilihan untuk pencapaian sukan

Yuri Panov untuk vegetarian

Yuri berpendapat bahawa lembu itu adalah vegetarian dan dia tidak pernah menghadapi masalah dengan testosteron, maka mengapa seseorang harus memilikinya. Dia percaya bahawa sistem pemakanan seperti itu, bertentangan dengan banyak pendapat, dapat menyebabkan pencapaian hasil yang baik dalam sukan.

Oksana Bychkova - makanan tanpa makanan haiwan

Oksana Bychkova memakan makanan tumbuhan

Bychkova menjadi vegetarian lebih dari 14 tahun yang lalu, sejak zaman dia tinggal bersama kakaknya. Pada masa inilah dia mengamalkan kebiasaan dan diet adiknya yang vegan. Oksana tidak mempunyai masa lapang untuk memasak sendiri. Penolakannya terhadap daging tidak dikaitkan dengan kasihan pada binatang, namun diet seperti itu sudah menjadi kebiasaan..

Irina Azarova untuk pemakanan yang betul

Irina Azarova menolak produk haiwan

Pemilik rangkaian restoran Fresh mula berlatih yoga sekitar 15 tahun yang lalu, kemudian secara beransur-ansur mula mengikuti prinsip-prinsip pemakanan yang betul. Penolakan daging, ikan dan produk haiwan berlaku dengan sendirinya, tanpa banyak usaha. Irina menentang kerangka kerja yang ketat dan lebih suka bersederhana dalam segala hal. Menganggap dirinya sebagai vegetarian lakto.

Vladimir Ptashnik adalah vegan yang yakin

Vladimir Ptashnik - vegan

Vladimir mempunyai pengalaman yang kuat dalam vegetarian, selama 6 tahun terakhir dia menolak lemak haiwan dan menjadi vegan. Sebab untuk menolak daging adalah menonton dokumentari "Unadorned Hamburger". Sejak itu, dia telah mengubah sikapnya terhadap pemakanan..

Rapper Vlady lwn Makanan Haiwan

Vladi menentang pemusnahan haiwan

Diet vegetarian tidak menghalang rapper menjaga imej yang kejam. Vladi sering membincangkan mengapa orang dilarang menceroboh satu sama lain, tetapi ini tidak berlaku untuk haiwan. Kata dia tidak mahu makan makanan haiwan.

Irina Ozernaya menolak daging

Irina sangat menyayangi haiwan

Peralihan Irina ke vegetarian adalah berdasarkan kasihnya yang tidak terbatas pada haiwan. Segala sesuatu terjadi dengan sangat cepat, dalam satu minggu dia memikirkan kembali nilainya, dan menolak tidak hanya daging, tetapi juga ikan, dengan alasan bahawa dia juga masih hidup.

Ilona Gonsovskaya untuk makanan tumbuhan

Ilona Gonsovskaya melindungi haiwan

Ilona secara beransur-ansur beralih kepada vegetarian. Bermula pada usia 8 tahun, dia mulai melepaskan daging, dan pada usia 23 tahun dia beralih sepenuhnya ke penggunaan makanan nabati. Peralihan yang begitu lama dikaitkan dengan konfrontasi keluarga. Ayah mendorong anak perempuannya, dan ibu dan neneknya menentang.

Ashot Shaboyan menjadi vegan

Ashot Shaboyan - atlet dan vegan

Pada usia 16 tahun, Ashot berhenti makan daging. Sejak kecil, dia yakin bahawa pada masa dewasa dia akan menjadi vegan. Baginya, ini adalah peluang untuk menunjukkan ketahanannya. Selepas bermain skateboard, atlet minum banyak air dan hanya makan makanan sihat yang memenuhi tubuh dengan tenaga.

Svetlana Solokhina - veganisme sebagai cara hidup

Svetlana Solokhina adalah ahli makanan mentah vegan

Selama bertahun-tahun, Svetlana menolak daging sepenuhnya, menganggap dirinya vegan dalam arti penuh perkataan. Dia lebih suka makan sayur-sayuran dan buah-buahan secara eksklusif. Menegaskan bahawa badan memerlukan vitamin dan mineral, yang harus dikeluarkan secara eksklusif dari makanan mentah. Menganggap diet makanan mentah sebagai asas kesihatan.

Ellen Ferbeek adalah vegan dengan keyakinan

Ellen Terhadap Keganasan Haiwan

Ellen telah menjadi vegan sejak tahun lalu, dan sebelum itu, dia secara beransur-ansur beralih ke makanan tumbuhan. Berlatih yoga dan berusaha mematuhi peraturan asas falsafah ini. Menurut salah satu daripadanya, haiwan dan tumbuhan harus hidup harmoni dengan manusia..

Keperibadian bintang berusaha memusatkan perhatian masyarakat terhadap sikap manusiawi terhadap haiwan, pada persepsi yang betul tentang diri sendiri untuk mencapai keharmonian dalaman. Bukan rahsia lagi bahawa vegetarian adalah peluang terbaik untuk mengekalkan kesihatan yang baik dan menenangkan badan dengan tenaga yang tidak habis-habisnya..

Vegetarian terkenal. Orang bijak, pelakon, atlet

Satu trend vegetarian menjadi sangat popular dan dibahas baru-baru ini. Hari ini, kedudukan ini tidak lagi menimbulkan kejutan atau perbincangan, kerana semakin kerap anda dapat menjumpai mereka yang pada dasarnya menolak makanan yang berasal dari haiwan, dan di restoran dan kafe terbaik dianggap sebagai bentuk buruk untuk tidak memasukkan hidangan khas untuk vegetarian dalam menu. Namun, ini tidak bermaksud bahawa konsep "vegetarianisme" semuda itu: melihat kronik sejarah, seseorang dapat yakin bahawa pada zaman kuno tidak banyak orang yang mengikuti diet seperti itu. Apakah makna konsep yang pelbagai dan mendalam seperti itu? Mari kita fikirkan.

Program pendidikan vegetarian: konsep asas

Di permukaan, vegetarianisme nampaknya hanya diet khusus di mana produk haiwan tidak termasuk dalam diet. Namun, sebilangan orang menggunakan menu nabati semata-mata untuk menurunkan berat badan dan mengekalkan gaya hidup sihat. Motivasi semacam itu juga ada, tetapi kebanyakan vegetarian sejati juga dipandu oleh keyakinan agama, etika dan moral. Pilihan makanan tumbuhan untuk mereka adalah langkah yang benar-benar logik dan masuk akal yang timbul dari perintah "Jangan membunuh", protes terhadap keganasan dan kekejaman dalam bentuk apa pun, sikap tidak berperikemanusiaan terhadap setiap makhluk hidup yang menghuni dunia di sekitarnya.

Dalam proses evolusi, vegetarianisme sejati mula dibahagikan kepada beberapa arah:

  1. Vegetarian yang ketat (vegan) dapat mempertahankan kepercayaan mereka dengan sepenuhnya menghindari produk haiwan.
  2. Lactovegetarians termasuk susu dan produk tenusu di menu.
  3. Vegetarian Ovo hanya memakan telur dari semua produk haiwan..
  4. Vegetarian lacto-ovo menggunakan produk tenusu dan telur untuk makanan, tetapi tidak termasuk daging dan ikan.
  5. Vegetarian berpasir membenarkan makanan laut.

Veganisme juga terdapat dalam beberapa jenis:

  1. Diet makanan mentah membolehkan anda memasukkan makanan diet asal tumbuhan tanpa rawatan haba. Penganut aliran ini yakin bahawa apabila dipanaskan di atas 46 darjah Celsius, makanan kehilangan sebahagian besar khasiatnya..
  2. Fruitorianisme bermaksud bahawa hanya buah-buahan yang digunakan untuk makanan, tetapi bukan tanaman itu sendiri. Frutorian termasuk dalam makanan hanya hidangan tersebut, untuk penyediaannya tidak perlu menghancurkan wakil-wakil flora dan fauna. Contohnya, mereka boleh makan buah beri, buah-buahan dan sayur-sayuran, tetapi mengelakkan selada, sayur-sayuran akar (kentang, wortel, bit, dll.).
  3. Diet makrobiotik berdasarkan bijirin dan bijirin, sementara gula dan minyak sayuran halus dilarang..

Mengapa vegetarian popular di kalangan selebriti dan peminat?

Kontroversi mengenai vegetarianisme tidak reda sejak penubuhannya di masyarakat. Sebahagiannya dengan gigih ingin mempertahankan kehidupan makhluk hidup dan menjaga bukan sahaja kerakusan, tetapi juga persekitaran, yang lain menganggap seseorang sebagai "pemangsa" yang memerlukan daging. Contoh dangkal, yang diberikan oleh vegan terkenal Gary Yurofsky, dapat sekali-kali memberi titik: "Letakkan seekor arnab hidup dan sebiji epal di tempat tidur anak berusia dua tahun. Sekiranya anak makan kelinci dan bermain dengan epal, saya akan mengakui bahawa saya salah dan makan stik. " Tetapi kanak-kanak lebih banyak mendengar badan mereka daripada orang dewasa. Oleh itu, satu persoalan yang lebih penting adalah sama ada saluran gastrointestinal manusia dapat merasakan makanan yang berasal dari haiwan, tetapi adakah ia diperlukan?

Menu daging menjadi bahagian utama diet setelah teknologi pengeluaran untuk membunuh haiwan digunakan secara meluas. Penghujatan seperti itu tidak dapat disedari, kerana ribuan orang mulai mengamalkan kebiasaan vegetarian. "Saya tidak makan sesiapa pun!" - mereka berkata, dan mereka benar. Dan bahkan mereka yang bimbang tentang aspek moral dari masalah ini, dan kisah mengenai tenaga makanan yang tidak sihat tidak membangkitkan rasa jijik, bertanya-tanya adakah hidangan daging sangat berguna. Sesungguhnya, demi memperoleh keuntungan yang lebih besar dalam pengeluaran, mereka mula menyuntik haiwan malang dengan perangsang selera makan dan hormon pertumbuhan, penenang dan antibiotik. Oleh itu, memakan daging bukan sahaja tidak dibenarkan, tetapi juga sangat berbahaya..

Dan dari segi komposisi kimia, sekeping daging kelihatan lebih seperti "racun perlahan". Asid lemak tepu terkumpul di dalam badan, menyebabkan berat badan berlebihan, kerosakan hati, aterosklerosis, dan banyak penyakit serius lain. Statistik WHO mencerminkan gambaran sebenarnya: di kawasan di mana daging dianggap sebagai asas diet, kejadian sistem kardiovaskular, serangan jantung dan strok yang mematikan, neoplasma ganas jauh lebih biasa daripada di negara-negara di mana prinsip vegetarian dihormati.

Sedikit sejarah. Vegetarian terkenal di dunia kuno

Diet berasaskan tumbuhan selalu dianggap kebiasaan yang sihat dan sihat. Adakah anda pernah terfikir mengapa vegetarianisme digemari oleh bintang? Bercakap tentang ketagihan mereka dalam makanan dan kepercayaan, mereka setiap saat berusaha untuk menyampaikan kepada peminat mereka bahawa tidak ada dan tidak boleh dijadikan alasan untuk membunuh makhluk hidup. Dan jika seseorang tidak memiliki suara akal dan hati nurani yang cukup, mungkin dia akan mendengar kata-kata saintis dan ahli falsafah yang menyokong vegetarian.

Walaupun fakta bahawa vegetarianisme semakin meluas hanya pada tahun 60-an, ketika hippie secara terbuka menyatakan kepercayaan mereka, ada banyak individu terkemuka dalam sejarah yang mematuhi diet nabati. Orang terkenal sentiasa mempromosikan vegetarianisme, dan terdapat banyak contohnya..

Diogen

Perkara pertama yang dikaitkan dengan ahli falsafah Yunani kuno yang luar biasa ini, yang hidup bahkan sebelum era kita (404-323 SM), adalah tong terkenalnya. Walau bagaimanapun, Diogenes of Sinop menjadi terkenal bukan hanya kerana ini. Dia adalah pelajar paling terang Antisthenes, pengikut sekolah Cynic, yang, lebih-lebih lagi, menganut kepercayaan vegan. Di antara banyak kutipannya, yang menjadi kata-kata mutiara dan tetap relevan hingga hari ini, ada kata-kata bijak tentang vegetarian: "Kita juga dapat memakan daging manusia seperti yang kita lakukan dengan daging binatang.".

Ovid

Prinsip perlindungan haiwan belum terhindar dan Itali tengah. Penyair Rom yang terkenal Publius Ovidius Nazon tergolong dalam keluarga penunggang kuda yang mulia, dan oleh itu mendapat pendidikan yang sangat baik berdasarkan standard tersebut. Dialah yang menyampaikan kepada masyarakat umum ayat unik yang cepat tersebar di seluruh dunia:

"Hai manusia! Takut untuk menodai
Tubuh mereka dengan makanan yang tidak suci ini,
Lihatlah - ladang anda penuh dengan bijirin,
Dan dahan pokok tertunduk di bawah berat buah-buahan,
Diberikan kepada anda sayur-sayuran dan herba yang sedap,
Apabila mahir disediakan dengan tangan,
Anggur kaya dengan banyak,
Dan madu memberikan semanggi manis,
Sesungguhnya, Alam Ibu adalah pemurah,
Memberi kami banyak juadah ini,
Dia mempunyai segalanya untuk meja anda,
Segala-galanya untuk mengelakkan pembunuhan dan pertumpahan darah ".

Plutarch

Orang-orang terkenal di Yunani Kuno, di antaranya adalah Plutarch, seorang saintis, penulis dan ahli falsafah berpendidikan ensiklopedia yang tinggal di persimpangan dua era di kota kecil Chaeronea, Yunani, menyokong vegetarian. Namun, kemasyhuran Plutarch tidak terbatas pada tembok kota asalnya - dia mendapat pendidikan yang sangat baik dari Ammonius di Athens, menempuh perjalanan lama di Yunani, Asia Kecil dan Itali. Sesampai di Rom, dia diberi penghormatan untuk mengunjungi maharaja Trajan dan Hadrian.

Di rumahnya, Plutarch juga sangat dihormati: dia memegang gelaran imam tempat perlindungan Delphic dengan bermaruah, bekerja sebagai konsul dan penjaja provinsi Achaia. Plutarch menumpukan seluruh risalah untuk masalah pemakanan daging, yang masih bertahan hingga hari ini dalam bentuk yang hampir tidak berubah:

"Saya sendiri tertanya-tanya bagaimana perasaan, fikiran atau fikiran orang pertama ketika, setelah melakukan pembunuhan terhadap binatang, dia membawa daging korban ke bibirnya? Bagaimana dia, setelah meletakkan makanan dari mayat-mayat yang menakutkan dan bangkai di atas meja di hadapan para tamu, memberikan nama "daging" dan "dimakan" pada apa yang sedang berjalan, melaung, berdarah, melihat-lihat kemarin? Bagaimana penglihatannya dapat menampakkan gambaran darah tumpahnya mayat yang dibunuh, dilucutkan dan dimutilasi? Bagaimana deria baunya menghilangkan bau kematian yang mengerikan ini dan bagaimana semua kengerian ini tidak akan merosakkan selera makannya ketika dia mengunyah daging yang penuh dengan kesakitan, menikmati darah luka yang mematikan.

Tetapi bagaimana menjelaskan fakta bahawa kegilaan kegilaan dan keserakahan ini mendorong anda ke dosa pertumpahan darah, ketika ada banyak sumber di sekitar untuk memberi kita kehidupan yang selesa? Yang membuat anda memfitnah Bumi sebagai tidak dapat menyediakan semua yang kita perlukan. Tidakkah anda malu meletakkan produk pertanian pada tahap yang sama dengan mangsa penyembelihan yang koyak? Sesungguhnya itu ada di antara kamu ".

Seneca

Lucius Annei Seneca tidak langsung bersikap vegetarian. Ayahnya, yang lebih menghargai latihan daripada minat anaknya untuk falsafah, pindah bersama keluarganya ke Rom dari Cordub (sebuah bandar kecil Sepanyol di mana Seneca dilahirkan), di mana saintis muda itu memahami asas-asas Sextius, Sotion, Attalus. Berkat ini, dia bukan hanya menjadi ahli falsafah (ya, Seneca tidak melepaskan hobinya, tetapi dapat menggabungkannya dengan kerjayanya), tetapi juga penulis drama dan ahli politik terkenal di dunia. Di antara pidatonya, banyak yang dikhaskan untuk vegetarian sebagai asas kemurnian, kebaikan dan kemanusiaan:

"Prinsip-prinsip menghindari makanan daging, dirumuskan oleh Pythagoras, jika betul, mengajarkan kesucian dan tidak bersalah; jika mereka salah, sekurang-kurangnya mereka mengajar kita berhemat, dan adakah kerugian anda akan menjadi besar jika anda telah kehilangan kekejaman anda? Saya hanya cuba merampas makanan singa dan burung naga. Kita dapat memperoleh akal sehat hanya dengan memisahkan diri kita dari orang ramai - kerana sering kali fakta yang digalakkan oleh majoriti dapat menjadi tanda pasti kejahatan pandangan atau tindakan tertentu. Tanyakan pada diri sendiri: "Apa itu moral?" Dan bukan "Apa yang diterima di antara orang?" Bersikap sederhana dan menahan diri, baik dan adil, meninggalkan pertumpahan darah selama-lamanya ".

Leonardo da Vinci

Saintis, seniman, arkitek, pemahat dan pencipta Itali yang terkenal abad ke-15, yang mana perkataan dan sapuannya kini bernilai emas, yang biografinya menjadi asas plot siri moden dan memperoleh Golden Globe... Semua ini mengenai Leonardo da Vinci. Pernyataannya yang memalukan tentang pemakanan daging masih menimbulkan ribut perbincangan, kerana Leonardo sendiri berpegang teguh pada vegetarianisme dan mendesak orang lain untuk menyelamatkan nyawa binatang yang tidak bersalah:

  1. "Sungguh, manusia adalah raja binatang, kerana apa yang dapat dibandingkan dengan binatang lain dalam dirinya dengan kejam".
  2. "Kita hidup dengan membunuh orang lain: kita berjalan di kubur!"
  3. "Sejak usia dini saya menghindari makan daging dan saya percaya bahawa waktunya akan tiba ketika orang-orang seperti saya akan melihat membunuh binatang seperti yang mereka lihat membunuh seseorang.".
  4. "Selagi orang menyembelih binatang, mereka akan saling membunuh.".

Betapa orang terkenal di dunia muzik menyokong vegetarian?

Bintang perniagaan pop dan pertunjukan, yang komposisi muziknya didengar oleh sejuta penonton, berusaha sekuat tenaga untuk mempromosikan kedudukan vegetarian kepada orang ramai. Sukar untuk menyalahkan mereka kerana hakikat bahawa memperjuangkan alam sekitar hanyalah langkah PR, kerana kebanyakan mereka tidak hanya berbicara secara terbuka mengenai pandangan mereka, tetapi juga menyumbangkan konsert berjuta-juta dolar, mempertahankan hak hidup untuk adik-adik kita. Bintang di seluruh dunia mempromosikan vegetarianisme, yang kebanyakannya adalah legenda dalam persekitaran muzik..

Stephen Patrick Morrissey

Vokalis kumpulan rock Inggeris "The Smiths" telah menjadi legenda di kalangan pengikut vegetarian. Menurut tinjauan BBC2, dia dinobatkan sebagai pemenang pingat perak dalam kategori Living Idols. Morrissey yang merilis album "Meat Is Murder" dengan lagu dengan nama yang sama, yang dianggap sebagai pujian yang tidak dapat diucapkan bagi vegetarian. Penyanyi itu sendiri berhenti makan daging pada usia 11 tahun dan hanya menyesal dia tidak melakukannya sebelumnya: “Menjadi vegetarian adalah keputusan yang benar-benar rasional. Tidak ada satu pun argumen yang masuk akal untuk membunuh binatang ".

Paul mccartney

Penyanyi utama Beatles yang legenda belum makan makanan haiwan sejak awal tahun lapan puluhan, dan juga mendiang isterinya Linda, yang bahkan melancarkan rangkaian produk herba di pasaran. Sir Paul McCartney menyokong Pertubuhan British untuk Perlakuan Etika Haiwan dan telah berulang kali bersuara sebagai penentang keras pembunuhan makhluk hidup untuk makanan.

McCartney langsung tidak datang ke vegetarian - dia sebelumnya menggunakan produk daging dan gemar memancing: “Bertahun-tahun yang lalu saya memancing dan ketika saya mengeluarkannya, saya menyedari bahawa saya membunuhnya - hanya untuk kesenangan sekilas yang saya dapat. Kemudian sesuatu dalam diri saya diklik. Saya menyedari ketika saya memandangnya, memperjuangkan udara, bahawa hidup untuk ikan ini sama pentingnya dengan saya. ".

Selepas itu, penyanyi itu berulang kali bersuara untuk mempertahankan hak haiwan. Mari kita dengar apa yang dikatakan oleh selebriti dunia mengenai vegetarian:

  1. "Terdapat banyak masalah di planet kita hari ini. Kami mendengar banyak kata dari peniaga, dari pemerintah, tetapi nampaknya mereka tidak akan melakukan apa-apa. Tetapi anda sendiri boleh mengubah sesuatu! Anda dapat menolong alam sekitar, anda dapat membantu menghentikan kekejaman terhadap haiwan, dan anda dapat meningkatkan kesihatan anda. Yang harus anda lakukan adalah menjadi vegetarian. Oleh itu, fikirkanlah, ini adalah idea yang bagus! "
  2. "Jika rumah sembelih mempunyai dinding kaca, semua orang akan menjadi vegetarian."

Jared Leto

Yang menjadi kegemaran penonton wanita, penyanyi utama kumpulan rock "30 Seconds to Mars" dan pelakon Jared Leto dalam "sedikit lebih dari empat puluh" penampilannya kelihatan muda dan rapi. Menurut penyanyi itu sendiri, gaya hidup sihat dan diet nabati membantunya mengekalkan penampilan yang sangat baik: “Saya masih mempunyai banyak maksiat, tetapi alkohol bukanlah salah satu daripadanya. Saya rasa ini semua tentang mendapatkan tidur dan diet yang cukup. Sekiranya anda banyak bepergian dan tidak tidur, maka anda tidak akan bertahan lama, itu pasti. Saya menjalani gaya hidup yang sihat dan saya rasa ia banyak membantu saya. Saya telah lama menempuh jalan ini: selama 20 tahun saya mula-mula menjadi vegetarian, kemudian saya menjadi vegan, dan secara amnya saya menjaga diri saya sendiri. Semua ini mungkin membantu saya untuk mengekalkan masa muda saya ".

Selebriti itu secara terbuka mengutuk pemakan daging dan tidak teragak-agak untuk menunjukkan bahawa pakaian yang diperbuat daripada kulit dan bulu, sebenarnya, adalah pembunuhan yang sama. Pada pertunjukan fesyen lelaki di Fashion Week, Leto mengenakan kerah bulu, namun, walaupun terdapat komen yang tegas dari pengkritik jahat, bulu itu ternyata palsu, dan Jared sendiri sangat kesal dengan cadangan bahawa dia boleh memakai barang yang dibuat dari binatang. Dia hanya harus menyimpang dari prinsipnya hanya dua kali sejak tahun 1993, ketika vokalis mengadopsi vegetarian: semasa penggambaran video "A Beautiful Lie" dan filem "Alexander", di mana, menurut perannya, dia harus makan produk haiwan.

Penyanyi mewah Alisha Bethe Moore, yang lebih dikenali sebagai Pink, bukan hanya penyokong diet vegetarian - dia secara aktif mempertahankan hak haiwan, menjadi anggota PETA, dengan tegas bersuara menentang Putera William, Ratu Elizabeth II dan Bionce, yang memusnahkan haiwan untuk keseronokan dan kecantikan yang meragukan pakaian. Peringkat penyanyi berada di luar skala: selama satu dekad (2000 hingga 2010) dia memegang jawatan utama dalam TOP majalah American Billboard. Walaupun begitu, Pink menolak kontrak bernilai jutaan dolar dengan keluarga kerajaan: “Saya menolak undangan Pangeran William untuk menyanyi pada hari ulang tahunnya kerana dia sedang memburu binatang di Afrika, dan saya rasa itu menjijikkan. Saya juga menasihati anda untuk melepaskan pakaian bulu dan kulit. Anda boleh berpakaian tanpa membunuh sesiapa. ".

Ozzy Osbourne

Bintang hard rock Ozzy Osbourne telah lama berjuang dengan dirinya sendiri untuk menjadi vegan sejati. Salah seorang pengasas "barisan emas" Black Sabbath telah mengeluarkan lebih dari 100 juta rekod, dan sejak 2010 ia juga mulai menulis kolom mengenai gaya hidup sihat dan diet nabati di majalah Rolling Stone. Ozzy Osbourne tidak syak lagi mengapa vegetarianisme terkenal di kalangan bintang dan peminatnya: “Sesiapa yang memesan stik harus diberi pisau dan membawa seekor lembu. Bunuh dan makanlah sendiri! "

Nelly Furtado

Penyanyi Kanada yang popular menyokong vegetarian kerana beberapa sebab. Pertama, bintang itu mengakui bahaya makanan daging dan berusaha menjaga kesihatannya. Dan kedua, kekejaman dan penderaan terhadap haiwan tidak asing baginya. Itulah sebabnya diet Nelly terdiri daripada makanan tumbuhan: "Vegetarianisme adalah pilihan terbaik jika anda ingin sihat." Lebih-lebih lagi, persekitaran penyanyi, mengetahui kepercayaannya, tidak mengambil risiko memakan daging dan ikan di hadapannya - Furtado tidak tahan melihat produk ini..

Pelakon Terkenal - Vegetarian

Tidak dinafikan bahawa bertindak adalah profesion awam. Oleh itu, selebriti industri filem menyatakan kepercayaan vegetarian mereka secara terbuka dan menarik: dengan cara ini mereka cuba menyampaikan kepada peminat mereka idea tentang gaya hidup sihat dan penghapusan kejahatan terhadap haiwan. Lebih-lebih lagi, banyak dari mereka melaporkan bahawa diet berasaskan tumbuhan menjadikan mereka kelihatan dan merasa lebih muda. Antaranya ialah Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Pamela Anderson, Richard Gere, Natalie Portman, Gwyneth Paltrow, Olivia Wilde dan banyak lagi bintang terkenal di dunia..

Natalie Portman

Pelakon Amerika-Israel Natalie Portman, yang terkenal dengan berjuta-juta penonton filem untuk filemnya Leon, Intimacy, V untuk Vendetta dan Black Swan, pemenang Oscar dan Golden Globe, telah menjadi vegetarian sejak dia berusia lapan tahun. Ayah Natalie secara tidak sengaja mendorong saya untuk menolak daging: “Ketika saya berusia lapan tahun, ayah saya membawa saya ke sebuah persidangan perubatan, di mana mereka menunjukkan pencapaian pembedahan laser. Ayam hidup digunakan sebagai alat bantu visual. Sejak itu saya tidak makan daging ".

Pada usia yang sedar, Natalie Portman menjadi aktivis hak haiwan - dia tidak memakai bulu, kulit dan suede semula jadi, menghindari pakaian yang dihiasi dengan bulu, dan bahkan melepaskan rangkaian kasut buatannya sendiri. Pelakon ini menjelaskan diet lacto-ovegetarian sebagai berikut: “Saya mendengar badan saya, jadi saya makan telur dan mentega. Saya merasakan bahawa saya mahukan produk ini dan saya memerlukannya ”.

Richard Gere

Pelakon Hollywood terkenal, simbol seks abad yang lalu, Richard Gere memihak kepada vegetarian setelah beralih kepada agama Buddha. Namun, dia tidak pernah menyesali keputusannya - seperti yang dikatakan oleh selebriti itu, kini dia merasa lebih ceria dan kuat setiap tahun. Memang, walaupun Richard telah berusia lebih dari 50 tahun, daya tarikan dan daya tarikan semula jadi tidak diragukan lagi, dan penampilannya yang muda dan mekar menggembirakan banyak peminat karyanya. "Fakta bahawa haiwan menderita kekejaman manusia tidak dapat difahami. Tolong hentikan kegilaan ini! " - Gear Saman. “Orang tersinggung dengan kempen hak haiwan. Ini lucu. Ia tidak seburuk kematian haiwan secara besar-besaran di sebuah kilang. ".

Gaya hidup sihat Richard Gere tidak terhad kepada vegetarian - pelakon itu bermeditasi setiap hari di dada alam, sering berkeliling Tibet, dengan cara mengunjungi Dalai Lama: "Ini adalah rumah saya, keluarga saya," kata pelakon itu, "di sini saya merasa selesa".

Olivia Wilde

Keindahan Hollywood, seolah-olah turun dari halaman gloss, yakin bahawa penampilannya yang cantik terutama disebabkan oleh kedudukan hidup yang aktif dan diet berasaskan tumbuhan. Olivia Wilde berpegang teguh pada prinsip vegetarian selama bertahun-tahun dan secara praktikal tidak membiarkan dirinya memanjakan diri. Satu-satunya pengecualian bagi pelakon itu adalah kemurungan yang teruk setelah perceraiannya dengan suaminya, pengarah filem Tao Ruspoli Wilde. Perpisahan yang sukar menjadi trauma mental bagi Olivia, dan dia membiarkan dirinya lemah: “Saya sangat menyukai makanan yang sihat. Saya telah menjadi vegan selama bertahun-tahun. Tetapi ketika hidup saya sibuk, ketika saya bercerai, saya berfikir, "Saya memerlukan sedikit keju." Ini adalah bagaimana keju muncul dalam hidup saya ".

Gwyneth Paltrow

Pemenang Oscar Gwyneth Paltrow dikenali sebagai juara bersungguh-sungguh dalam "diet hijau". Dia telah menerbitkan beberapa buku yang menerangkan mengapa vegetarian popular di kalangan bintang - kompilasi resipi makrobiotiknya telah membolehkan berjuta-juta pembaca menyelami dunia selebriti dan memahami bagaimana dia berjaya kelihatan begitu baik..

Diet seperti itu sedikit menghalangi pelakon, karena pemandangan makan siang keluarga dan makan malam dengan kehadiran hidangan daging harus kelihatan semula jadi, dan Gwyneth secara harfiah kembali melihat haiwan yang baru disiapkan: "Memfilmkan pemandangan makan malam dan makan siang adalah buruk kerana anda harus makan makanan yang sama sepanjang masa banyak mengambil masa, kadang-kadang sepanjang hari. Ramai pelakon tidak menyukai ini dan oleh itu tidak makan secara khusus di dalam bingkai, pendekatan ini nampaknya tidak wajar bagi saya. Benar, sebahagian besar dari apa yang saya masukkan ke dalam mulut saya, saya meludah mengikut arahan berhenti. Jika tidak, saya berisiko mendapat sakit perut. ".

Benar, Gwyneth Paltrow tidak begitu yakin - prinsip asas vegetarianisme dimasukkan ke dalam kepala pelakon cantik oleh penyokong hak haiwan terkenal, rakan sekerja "di kedai" Leonardo DiCaprio: "Leo selalu bercakap tentang betapa buruknya makan daging, dan bagaimana pembiakan lembu yang mengerikan. Saya tidak makan daging merah selama 20 tahun. Ini bukan untuk mengatakan bahawa ini sepenuhnya kelebihan DiCaprio, tetapi dia pasti yang pertama melontarkan idea ini dan mengembangkannya dalam diri saya. Saya menjadi tertarik dengan makrobiotik ketika ayah saya disahkan menghidap barah. Kemudian saya merasakan bahawa ikatan khas terjalin di antara kami dan bahawa saya dapat membantunya dengan makan dengan betul ".

Brad Pitt

Prinsip-prinsip keren Hollywood dan pelakon yang sangat berbakat Brad Pitt adalah lambang bagaimana orang terkenal mempromosikan vegetarian. Dia yakin bahawa hanya produk herba yang dapat memastikan fungsi normal tubuh. Dan dia mempunyai sesuatu yang dapat dibandingkan: sejak kecil, Brad kecil telah makan makanan tradisional Amerika, termasuk daging, daging asap dan makanan segera. Dan hanya selepas perkahwinan dengan Angelina Jolie, pelakon itu mengubah pandangan hidupnya - dia mula menjalani gaya hidup sihat, bermain sukan, makan dengan betul dan menolong mereka yang memerlukan. Baginya, vegetarianisme bukan menjadi penghormatan kepada fesyen, tetapi posisi penting: "Saya mesti menjadi vegetarian... Saya tidak mahu binatang diletakkan di piring saya.".

Setelah mengamalkan gaya hidup sihat, Brad Pitt mulai kelihatan dan merasa lebih baik. Seperti yang diperhatikan oleh pelakon, penghapusan produk haiwan membantunya meningkatkan peredaran darah dan aktiviti otak..

Vegetarian terkenal - "bintang" sukan

Banyak atlet yang berjaya membuktikan dengan contoh mereka sendiri bahawa diet berasaskan tumbuhan adalah satu-satunya pilihan yang mungkin untuk menjaga kesihatan dan semangat yang baik, menjaga tubuh dalam keadaan baik dan selalu berada di puncak kemampuan mereka. Juara dan selebriti Olimpik bercakap tentang vegetarian sebagai "mujarab" untuk semua penyakit, kerana diet seperti itu menyumbang kepada pencapaian mereka. Antaranya ialah beberapa pemenang pingat emas pertandingan antarabangsa, bintang sukan yang tidak kehilangan popularitinya walaupun selepas mereka "bersara": Carl Lewis, Paavo Nurmi, Edwin Moses, Bode Miller, Christopher Campbell, Mike Tyson dan lain-lain.

Carl Lewis

Federic Carlton Lewis telah lama meninggalkan sukan besar - atlet terkenal telah melewati lebih dari 50 tahun. Walau bagaimanapun, popularitinya tidak terbatas pada ini: kelab bola keranjang AS Chicago Bulls, sebagai tanda menghormati prestasi atlet, memberikannya nombor 208, walaupun dia bahkan tidak bermain bola keranjang. Sebagai tambahan, potret Karl menghiasi salah satu cap pos Azerbaijan - adakah ini bukan tanda kehormatan sejati??

Pemegang rekod juara Olimpik, yang biografinya ada 9 pingat, langsung tidak menjadi vegetarian: pada awal kariernya, Carl Lewis tidak mementingkan apa yang dimakannya. Walau bagaimanapun, peralihan ke makanan tumbuhan membantu mengukuhkan kedudukan atlet dalam arena atletik. Dia mempertahankan kepercayaannya melalui teladan pribadi dan banyak komen mengenai vegetarian: "Saya mendapati bahawa untuk menjadi atlet yang berjaya, manusia tidak memerlukan protein haiwan.".

Bruce Lee

Lelaki yang luar biasa ini lebih dikenali sebagai pelakon dan pengarah filem yang popular, tetapi dia juga seorang yang menguasai seni mempertahankan diri. Bruce Lee kerana perkhidmatannya dimasukkan ke dalam Guinness Book of Records sebanyak 12 kali. Ciri-ciri fizikalnya sangat mengagumkan: seorang atlet dapat memegang kettlebell seberat 34 kg di lengan terentang, meninju tin Coca-Cola dengan jari-jarinya, melakukan push-up hanya dengan menggunakan 2 jari, dan menarik pada jari kelingkingnya. Reaksinya begitu keras sehingga teknologi 24fps standard tidak selalu dapat menangkap petikan pelakon itu. Bruce Lee sendiri tidak mengiklankan dietnya, tetapi anak perempuannya, Shannon Lee, mengatakan kepada Big Breakfast bahawa atlet itu adalah vegan yang ketat selama 8 tahun..

Mike Tyson

Juara dunia mutlak dalam kategori berat badan, peninju terkenal Mike Tyson juga mengambil "jalan pembetulan" dan mengamalkan diet vegetarian. Langkah serius ini didorong oleh cintanya pada merpati, yang mana dia terlibat dalam pertarungan pertama dalam hidupnya. Menurut petinju, burung-burung ini memiliki "hati terbesar", jadi melindungi semua makhluk hidup telah menjadi makna kehidupan bagi Mike. Dia bahkan membuat projek kesejahteraan haiwan di Animal Planet.

"Anda mungkin sangat terkejut mendengar bahawa saya seorang vegetarian?" - ketawa, kata Tyson. Memang, sekarang lawannya tidak perlu takut untuk mendengarnya, kerana petinju tidak lagi berminat dengan mereka..

Vegetarian terkenal di Rusia

Bercakap mengenai vegan terkenal, adalah berat sebelah untuk menyebut hanya bintang asing - atlet, pelakon, penulis dan pemuzik domestik menyokong vegetarian tidak kurang aktif. Lebih-lebih lagi, "diet hijau" di Rusia telah terkenal selama bertahun-tahun - bukan sahaja sezaman kita, tetapi juga tokoh sejarah budaya Soviet mempromosikan idea untuk menolak daging dan manifestasi kekejaman lain terhadap haiwan.

Lev Tolstoy

Novel War and Peace bukan satu-satunya pencapaian penulis Rusia yang terkenal Leo Tolstoy. Memimpin gaya hidup seorang pertapa, pencerahan tidak lupa mengarahkan rakan-rakannya "di jalan yang benar" - ideanya mengenai perlawanan tanpa kekerasan termasuk vegetarianisme sebagai langkah pertama dalam jalan pemurnian rohani dan moral seseorang. Karangan Leo Tolstoy "Mengenai Ketidakcukupan Makan Daging" dan "Jalan Kehidupan" menjadi standard sebenar bagi banyak umat manusia di Rusia: "Selagi ada rumah sembelih, akan ada medan perang," kata Lev Tolstoy. Dan ini bukan satu-satunya pernyataannya dalam mempertahankan haiwan:

  1. "Bagaimana kita dapat berharap bahwa kedamaian dan kesejahteraan akan berkuasa di bumi jika jasad kita adalah kuburan hidup di mana binatang yang dibunuh dikuburkan?"
  2. "Sekiranya seseorang serius dan ikhlas dalam mencari moral, maka perkara pertama yang harus dia tinggalkan adalah makan daging. Vegetarianisme dianggap sebagai kriteria di mana seseorang dapat mengenali betapa serius dan benarnya seseorang berusaha untuk mencapai kesempurnaan moral. ".

Valeria Gai Germanicus

Seorang wanita yang menjadi pengarah terkenal pada usia 18 tahun. Valeria tetap menjadi keperibadian yang paling banyak diperkatakan di kalangan pengkritik filem, rakan sekerja di laman web ini dan orang biasa.

Vegetarianisme menjadi sebahagian daripada kehidupan Valeria Guy Germanicus setelah kelahiran anak perempuannya Octavia. Hanya setelah menjadi ibu, pengarah menyedari ketakutan memakan daging: “Saya lebih suka makanan Ayurveda dalam makanan. Prinsip asas pemakanan Ayurveda adalah bahawa anda harus makan makanan yang sedikit, tetapi sangat baik dan sihat. Saya tidak makan daging, ikan atau telur. Makanan saya didominasi oleh makanan sihat: beras perang, lentil. Saya melepaskan daging selepas kelahiran anak perempuan saya: Saya menyedari bagaimana makhluk hidup dilahirkan. Dan kemudian kita membunuh makhluk hidup ini dan memasukkannya ke dalam diri kita sendiri. Sukar bagi saya untuk melihat karma binatang yang mati mati ganas. Oleh itu, saya telah menjadi vegetarian selama dua tahun sekarang. ".

Olga Shelest

Senang dan menawan - semua orang terbiasa melihat Olga Shelest di layar TV. Suaranya yang meriah dan penuh suara tidak hanya disiarkan dari skrin TV - bintang itu juga popular di gelombang radio. Pada masa kanak-kanak, sebuah peristiwa menimpanya yang selamanya mengubah pandangan dunia diva: “Ketika saya berusia sembilan atau sepuluh tahun, kami mengunjungi nenek saya di kampung. Saya ingat jiran-jiran telah merancang perkahwinan. Banyak saudara mara tiba. Dan diputuskan untuk menyembelih domba itu. Gambar-gambar berikut muncul dalam ingatan saya: seekor domba jantan dibawa masuk, diikat di halaman. Dan episod seterusnya - dia sudah tergantung mati di gudang, dan dia sedang dikuliti. Malapetaka! Acara ini memberi kesan yang luar biasa kepada saya. Dan saya enggan makan pilaf, yang dibuat dari daging ram ini. Lebih-lebih lagi, saya memujuk semua saudara dan saudari untuk melakukan perkara yang sama. Kami kemudian memboikot makan malam besar. Dan nenek saya kemudian mengadu kepada ibu saya ketika dia datang menjemput kami: mereka berkata, Olenka menimbulkan ribut seperti itu - dia enggan makan. Dan kerana kesalahannya, anak-anak itu benar-benar kurus ".

Ibu bapa tidak memandang serius minat anak perempuan mereka untuk vegetarian, menganggapnya sebagai kehendak dan kehendak. Dan, ternyata, sia-sia - gadis itu mempertahankan keyakinannya pada masa dewasa: "Saya bukan pemakan daging secara semula jadi. Walaupun semasa kecil, saya tidak makan banyak daging. Manis adalah perkara lain. Saya sangat berprasangka buruk terhadap daging, dan pada usia dua puluh tahun saya melepaskannya sama sekali. ".

Kesimpulannya

Vegetarianisme menimbulkan banyak kontroversi dan kontroversi. Walaupun keperluan untuk memakan daging dan ikan sangat diragukan, dan kekejaman dan kekejaman pandangan seperti itu membuat seseorang secara tidak sengaja gemetar, seseorang hanya perlu memikirkan bagaimana membunuh binatang, tidak semua orang dapat mengenali rasional dan kemanusiaan diet vegetarian. Bahkan WHO telah mengklasifikasikan diet nabati sebagai gangguan mental - tepat di sebelah cinta, yang juga salah satunya. Sekiranya perlawanan terhadap kekejaman tidak dianggap norma - jadilah: lebih baik dijenamakan sebagai tidak normal daripada menyenangkan orang ramai untuk memakan makhluk hidup.

Sebelum memesan stik di restoran, ingat baris Yesenin, dan, mungkin, anda akan mempunyai masa untuk menyelamatkan sekurang-kurangnya satu jiwa yang masih hidup!

Berkurang, gigi jatuh,
Tatal tahun di tanduk.
Pukul pengusirnya yang kasar
Di ladang penyulingan.
Hati tidak baik untuk bising,
Tikus menggaru di sudut.
Memikirkan pemikiran yang sedih
Mengenai gembala berkaki putih.
Ibu tidak memberi anak lelaki,
Kegembiraan pertama tidak baik.
Dan pada taruhan di bawah aspen
Angin menggegarkan kulit.
Segera di svea soba,
Dengan takdir berbakti yang sama,
Ikatkan tali leher di lehernya
Dan membawa kepada penyembelihan.
Kasihan, sedih dan kurus
Tanduk menjerit ke tanah.
Dia mengimpikan kebun putih
Dan padang rumput.