Masakan Rusia yang manis

Hidangan manis masakan Rusia, juga disebut makanan ringan, disajikan di akhir makanan. Nampaknya kita tidak boleh sebaliknya. Walaupun begitu, di Asia Tengah dan beberapa negara di Timur, teh dan gula-gula disajikan sebelum makan tengah hari. Bagi orang Rusia, pesanan hidangan ini nampaknya tidak dapat diterima..
Madu telah lama menjadi salah satu hidangan manis masakan Rusia yang paling digemari. Pemeliharaan lebah di Rusia telah menjadi perdagangan yang meluas sejak zaman kuno. Pada mulanya itu adalah pemeliharaan lebah, dan kemudian pemeliharaan peternakan menyebar di mana-mana, berkat ladang, hutan, kawasan terbakar, penebangan yang kaya dengan tanaman berlimpah. Madu gravitasi dianggap sangat berharga, ringan, bersih, mengalir dari sarang lebah itu sendiri ke dalam pinggan. Mereka meletakkan di atas meja sebagai makanan ringan dan madu berbentuk selular, bercetak dan tidak bocor. Kadang-kadang madu dipanaskan di dalam tungku, setelah itu menjadi lebih pekat dan redup, dan madu seperti itu disebut cair atau throughput. Madu yang pekat dan pekat itu disebut gula pasir. Terdapat juga madu yang dipotong, musim bunga yang lebat, madu yang berasap atau pecah. Madu juga dibezakan dengan jenis tanaman dari mana ia dikumpulkan: soba, linden, raspberry, fireweed, heather, dll. Oleh itu, dalam masakan tradisional Rusia terdapat begitu banyak hidangan manis dan minuman yang dimasak dengan madu: kek madu, roti halia, popies molase, semua jenis mead dan mead. Hidangan manis Rusia terutamanya - jeli, kompot, levashni (marshmallow kering nipis, marshmallow berry berdaun buatan sendiri), pai manis, roti halia, epal panggang dan pir, jem. Jeli, mousses, sambucs, krim adalah hidangan asing yang tidak mendapat pengiktirafan yang sewajarnya dalam masakan Rusia, tetapi mereka cukup terkenal.
Berikut adalah resipi untuk masakan Rusia yang manis:

Gula-gula dan pencuci mulut Rusia: bagaimana merawat orang asing

Orang asing ketawa: "Adakah anda diberi gaji dalam susu pekat? Mengapa terdapat dalam setiap pencuci mulut? " Apa yang boleh saya katakan - di Rusia mereka sangat menyukai susu pekat. Kami juga tahu bagaimana membuat kek yang lazat dari apa-apa dan pencuci mulut seperti roti halia atau roti yang disimpan selama berbulan-bulan. Kami menawarkan selai yang enak yang dibuat dari beri utara masam atau buah-buahan selatan yang beraroma, puluhan jenis madu, kerucut gula-gula dan pelbagai jenis pai. Kami akan memberitahu anda makanan pencuci mulut apa yang bernilai mengejutkan orang asing di Rusia, apa yang harus diberikan kepada rakan-rakan asing, apa gula-gula untuk dikunjungi dengan mereka. Jangan malu-malu akar anda - tidak ada yang bergurau dengan kejahatan terhadap kami, dan pai dan selai kami benar-benar dipuji dari hati.

Kami telah menulis artikel yang berasingan mengenai hidangan masakan kebangsaan Rusia yang harus dilayan oleh orang asing. Pastikan anda melihat idea.

Kek Keju

Pencuci mulut Rusia ini sangat mengejutkan orang asing, tetapi selalu menggembirakan. Lebih-lebih lagi, tidak semua tahu betul apa itu keju kotej. Di banyak negara, tidak biasa minum teh dengan pencuci mulut. Oleh itu, kek keju boleh disyorkan sebagai hidangan bebas. Sudah tentu, dengan krim masam, susu pekat, jeli berry atau jem. Perlu ditaburkan dengan gula tepung. Tanah air cheesecakes adalah Ukraine, tetapi hidangan ini juga dianggap nasional di Rusia dan Belarus. Kemerah-merahan, berair dan menyelerakan - anda tidak boleh melakukannya tanpa bahan tambahan.

Roti halia

Kuki roti halia Rusia tidak seperti roti Eropah. Lembut, rapuh, dengan kerak keras yang menyenangkan - banyak orang asing menyukai mereka. Sekiranya anda pergi ke luar negara, bawalah penduduk tempatan roti halia Rusia. Tidak semestinya "Tula". Apa sahaja yang akan dilakukan: klasik dengan pulut, coklat, pudina, cranberry, madu, jem atau Arkhangelsk roe dicat. Anda perlu mencuba roti halia dengan teh. Ia dikehendaki dari samovar, tetapi yang biasa, tentu juga akan berlaku..

Lempeng manis

Ramai orang asing yakin bahawa penkek di Rusia dimakan secara eksklusif dengan kaviar. Dan bukan pada hari cuti, tetapi hampir setiap hari. Pancake telah menjadi simbol masakan Rusia, kaviar - keramahan. Walau bagaimanapun, adalah wajar untuk menghilangkan stereotaip dan menawarkan hidangan pencuci mulut kepada para tetamu. Lempeng Rusia sangat baik dengan penambahan berikut:

  • madu dengan beri;
  • ghee dengan oatmeal;
  • jem lingonberry (atau yang lain);
  • susu pekat;
  • dadih manis.

Kalachi dan bagel

Rawatan teh tradisional yang hebat! Kalach adalah roti mentega lembut. Roti segar yang enak dengan kerak coklat keemasan atau taburkan popi. Gulungan lain boleh diparut, juga dalam bentuk kettlebell (simbol Murom dan hadiah yang sangat baik untuk orang asing) atau pretzel. Pilihan terakhir agak besar. Tetapi di Rusia "pretzel" miniatur kering semakin banyak. Mereka dibakar dengan garam atau biji poppy. Bagel merangkumi bagel. Dan, tentu saja, sushki Rusia: "ulang-alik", "bayi", mustard, kaca, vanila, dengan biji poppy - untuk setiap selera.

Tampal

Makanan pencuci mulut Rusia yang sihat yang pasti disajikan kepada orang asing. Beli sekotak "Belevskaya" atau "Kolomenskaya" untuk mereka - ini adalah hadiah hebat dari Rusia. Rasa manisnya semula jadi. Selalunya, pastil Rusia dibuat dari epal masam dengan madu. Terdapat juga jenis lain: lingonberry, abu gunung, raspberry, currant, cranberry. Madu kadang-kadang diganti dengan gula. Sebelum ini, marshmallow dibakar di dalam ketuhar Rusia atau dikeringkan di bawah sinar matahari. Di Belev dan Kolomna, mereka masih melakukannya. Walau bagaimanapun, adalah wajar untuk merawat orang asing dengan marshmallow moden. Rasa manisnya sungguh menarik, tidak biasa, istimewa.

"Susu burung"

Kek atau gula-gula, tidak mengapa, kedua-duanya baik. Pertama, manjakan orang asing dengan pencuci mulut tradisional Rusia ini, dan kemudian sebutkan namanya. Mata terkejut disediakan. Ramai yang benar-benar tertanya-tanya adakah kerana pengisiannya sangat luar biasa. Namun, siapa di antara kita di zaman kanak-kanak yang tidak memikirkan perkara yang sama? Hari ini, gula-gula Susu Burung dibuat di seluruh Rusia. Kotak itu dihiasi secara tradisional dengan gambar burung. Ini membingungkan orang asing. Dengan kata lain, hotel yang bagus!

Kek Keju

Malah tidak semua pelajar sekolah moden tahu apa itu cheesecake. Apa yang boleh kita katakan mengenai warganegara asing. Pastikan anda menjamu selera dengan pencuci mulut tradisional Rusia ini. Roti datar lembut yang lembut dengan pengisian terbuka tidak akan meninggalkan siapa pun yang acuh tak acuh. Kek keju dengan keju kotej dan kismis dianggap klasik. Namun, membakar dengan kentang, jem atau jem tidak kurang menyenangkan. Cheesecakes bagus untuk teh suam, dan jika sejuk - untuk minuman buah.

Pai manis

Pai terbuka besar atau pai "nenek" dengan kemas? Semua pilihan bagus. Roti periuk dengan jem epal, shangi utara dengan oatmeal, gerbang Karelian dengan beri liar, bakul selatan dengan ceri, jus dengan keju kotej, manniki, pai dengan lingonberi, pai dengan kismis... Terdapat sekurang-kurangnya seratus pilihan. Jangan ragu untuk merawat orang asing dengan pencuci mulut Rusia. Pai selalu menjadi simbol keramahan. Mereka sangat dihargai. Dan jika, misalnya, tetamu dari luar negara kadang-kadang mengejek salad kami, maka mereka sangat mengagumi pai.

Fudge

Anda mungkin tidak boleh memberi fondant kepada setiap orang asing. Tetapi melayan rakan karibnya mungkin berbaloi. Anda akan menyaksikan reaksi dengan penuh minat. Orang Eropah dan Amerika sering terkejut bagaimana orang Rusia memakan pencuci mulut yang manis (mereka belum melihat bagaimana mereka meminum susu pekat dari kaleng di USSR!). Fondant dibuat dari susu dan molase. Ia boleh menjadi gula-gula atau aising untuk pencuci mulut yang lain. Jenis gula-gula yang paling popular:

  • buah;
  • gula;
  • berkrim dengan buah manisan dan creme brulee;
  • sorbet dengan kacang;
  • iris.

"Anthill"

Pastikan anda merawat orang asing dengan kek Anthill. Pastri serbuk emas goreng, krim lembut berdasarkan susu pekat rebus, kacang garing, coklat parut... Sudah tentu, kek itu tidak dicipta kerana kehidupan yang baik. Dan tidak ada gunanya di dalamnya. Tetapi dia benar-benar meleleh di mulut, dan oleh itu selalu menikmati kejayaan. Kuih-muih serupa disukai dimasak di Austria, Slovenia, Jerman, Amerika, Finland. Jangan teragak-agak untuk memperlakukan orang asing dengan "Anthill" kami - pencuci mulut selalu berlaku "dengan kuat".

Dari kek lain, anda boleh menawarkan tiga lagi:

  1. Napoleon (dalam versi Rusia - "Stepka-Rastrepka").
  2. Runtuhan telinga.
  3. Merah Moscow.

Dan jangan lupa tentang chak-chak. Ya, bukan sebiji kek, tetapi masih orang asing menganggapnya seperti itu. Mana-mana pencuci mulut boleh menjadi hadiah hebat. Sekiranya anda akan mengunjungi orang asing, ambil kek Rusia untuk minum teh - anda tidak akan salah!

Sekiranya anda pergi ke negara lain atau mengharapkan tetamu, baca artikel dengan idea hadiah dari Rusia. Tidak ada penutup telinga atau beruang dengan balalaika - hanya yang terbaik.

12 gula-gula Rusia teratas

Hampir semua orang dapat mengenal pasti hidangan tradisional Rusia seperti sup borsch dan kubis. Apa yang orang tidak tahu ialah diet bit, soba dan kubis yang sihat ini dilengkapi dengan pelbagai gula-gula tradisional Rusia. Kami nampaknya mempunyai gigi manis turun-temurun dan telah menawarkan pelbagai rawatan menarik selama berabad-abad..

12 FOTO

1. Tula roti halia.

Roti halia boleh dikatakan sebagai salah satu gula-gula Rusia pertama. Makanan pencuci mulut yang disebut "roti madu" pertama kali diciptakan di Mesir Kuno dan datang ke Rusia pada abad ke-9. Pada masa ini, roti halia dibuat dari tepung rai yang dicampur dengan madu dan jus beri. Ini mendapat nama moden ketika orang mulai meningkatkan resipi ini dengan rempah-rempah dari India dan Timur Tengah, yang pertama kali muncul di Rusia pada abad 12-13. Roti halia Rusia yang paling terkenal dari Tula. Ini adalah kepingan pai pedas dengan jem atau susu pekat. Pada akhir 1990-an, sebuah muzium yang dikhaskan untuk roti halia dibuka di Tula.

Pedagang Rusia telah lama mempunyai hubungan perdagangan yang kuat dengan Timur Tengah, dan manis Rusia yang paling popular kedua - marshmallow - menyerupai kegembiraan Turki. Namun, ramuan utama marshmallow, yang pertama kali muncul di Rusia pada abad ke-16, tidak lebih eksotik dan epal masam, madu dan putih telur. Sehingga abad ke-19, resipi untuk Kolomna marshmallow - sejauh ini yang paling lazat - adalah rahsia yang dijaga ketat, tetapi kemudian koki pastri Perancis menambahkan putih telur yang dipukul ke dalam saus epal dan puri buah dan menemui hidangan baru - marshmallow Perancis. Pada masa yang sama, penganut Rusia mula menggunakan gula dan bukannya madu, dan hari ini marshmallow dibuat menggunakan proses yang sama..

3. Susu burung.

Nama kek ini sangat mengelirukan, dan sepotong krim tebal yang ditutupi coklat ini tidak menyenangkan pada pandangan pertama. Tetapi sebenarnya ini adalah salah satu gula-gula Rusia terbaik. Susu burung adalah pai pertama yang dipatenkan semasa era Soviet. Resipi rasmi ini dikembangkan oleh sekumpulan koki pastri yang diketuai oleh Vladimir Guralnik, legenda di dunia gula-gula Rusia, yang merupakan ketua koki pastri di sebuah restoran di Prague di Moscow. Resipi Susu Burung berasal dari marshmallow Perancis, tetapi dengan beberapa penyesuaian penting. Kek mempunyai jangka hayat yang terhad. Sekiranya anda membelinya di kedai, pastikan bahawa ia dikelilingi oleh paparan pembakar meja dengan penyejukan.

Resipi yang dicipta oleh orang-orang Turki - chak-chak - adalah kegemaran orang-orang Rusia yang manis. Ia masih dianggap hidangan kebangsaan Tatar dan Bashkir. Tidak seperti marshmallow, resipi chak-chak hampir tidak berubah sejak zaman kuno. Kegembiraan oriental ini dibuat dengan adunan lembut dan telur mentah yang dibentuk menjadi batang pendek dan nipis yang serupa dengan mi, yang kemudian digoreng dan disusun dalam timbunan yang elegan sebelum dituangkan dengan madu panas. Tumpukan kemudian dibiarkan mengeras sebelum disajikan..

5. Kek Prague.

Varian Sachertorte Wina ini mempunyai hubungan yang sangat sedikit dengan ibu negara Czech. Resipi ini dikembangkan oleh legenda yang sama dari koki pastri Rusia, Vladimir Guralnik, yang mempelajari seni gula-gula di bawah bimbingan koki pastri Czech yang kerap pergi ke Moscow untuk mengajar dan mempelajari kemahiran baru. Kek memerlukan empat jenis krim, ada yang mengandungi brendi dan minuman keras lain, dan lapisan adunan direndam dalam rum. Tidak seperti kek Susu Burung, resipi untuk kek Prague tidak pernah dipatenkan, dan makanan istimewa disediakan di kedai-kedai pastri di seluruh Rusia.

Dunia gula-gula Rusia tidak akan sama tanpa kek keju, dan resipi ini hampir tidak berubah dalam ribuan tahun. Vatrushka adalah salah satu makanan paling kuno khas untuk masakan suku Slavia kuno. Ia adalah sejenis roti bulat yang dibuat dari ragi atau adunan tidak beragi. Pengisiannya ringkas tetapi berkesan - roti lembut dilengkapi dengan keju kotej yang dibakar dengan gula, jem, susu pekat atau puri buah. Cheesecakes mungkin sederhana, tetapi permintaannya tinggi. Walau bagaimanapun, anda lebih cenderung mencarinya di kedai roti sederhana daripada di kedai-kedai pastri mewah..

Churchkhela terutama terdapat di resort tepi pantai di Wilayah Krasnodar, kerana resepnya berakar pada masakan Kaukasia. Churchkhela terbuat dari kacang, yang dimasukkan ke dalam benang dan dicelupkan ke dalam jus anggur manis yang ditebal dengan tepung. Makanan pencuci mulut ini pastinya merupakan makanan yang paling sihat dalam senarai kerana kandungan glukosa dan fruktosa, minyak sayuran, protein, asid organik dan vitamin..

8. Epal bakar.

Sebilangan besar Rusia mempunyai iklim utara, dan musim panas pendek bermaksud buah kecil. Hasilnya, varieti epal tahan lasak adalah ramuan kegemaran dalam masakan Rusia. Varieti tradisional Rusia cenderung agak masam, tetapi selama berabad-abad, koki Rusia telah menemukan cara untuk menjadikannya manis. Pertama, epal direndam dalam pelbagai sirap dan kaldu manis. Kemudian intinya dipotong, dan epal diisi dengan pengisian manis dan dibakar. Selepas churchkhela, ini mungkin makanan istimewa kedua paling berguna dalam senarai kami. Epal bakar kaya dengan zat besi dan kalium dan bahkan merupakan bahagian penting dalam beberapa diet. Pakar pemakanan mendakwa bahawa makan epal panggang secara berkala tidak hanya membantu anda menurunkan berat badan tambahan, tetapi juga dapat meningkatkan metabolisme dan melicinkan kedutan..

9. Kek keju dan penkek.

Dihidangkan sendiri, cheesecakes dan pancake mudah disalah anggap sebagai makanan ringan. Apa yang disajikan dengan mereka menjadikan mereka salah satu pencuci mulut Rusia yang hebat; pilihan tambahan termasuk krim masam, jem, madu, puri buah atau sirap. Jenis penkek ini sebenarnya dibuat dengan bahan yang sangat sihat - selain campuran asas keju kotej, telur dan tepung yang digoreng dalam kuali, wortel parut, epal, aprikot kering, pir, kacang, labu juga boleh digunakan untuk membuat pencuci mulut. yang akan sihat dan enak.

10. Kedelai manis.

Orang Rusia, yang dibesarkan di era Soviet, ketika terdapat kekurangan hampir semuanya, mempunyai kenangan indah tentang gula-gula ini. Walaupun rak kosong, tongkat kedelai hampir selalu ada dan anda tidak perlu mengantinya. Sebagai usaha terakhir, anda boleh mengatakan bahawa mereka rasa seperti halva, salah satu ciri utama masakan oriental - mungkin kerana ia mengandungi kacang tanah. Tongkat soya yang paling popular dihasilkan oleh Rot Front. Pembaca harus diberi amaran bahawa gula-gula yang kelihatan tidak bersalah ini mempunyai kandungan kalori yang sangat tinggi - kira-kira 514 kalori setiap 100 gram..

Manis ini hampir dilupakan, tetapi masih boleh dijumpai di beberapa kampung Rusia. Pada zaman dahulu disebut "epal kering syurga". Sebenarnya, rasanya seperti marshmallow buah moden. Pencuci mulut dihasilkan dengan merebus buah-buahan yang kaya dengan pektin seperti epal, quince, plum dan abu gunung. Menariknya, buah ara pada mulanya bermaksud buah ara kering. Tetapi buah ara terlalu mahal bagi orang biasa, mendorong seorang tukang masak yang tidak dikenali untuk membuat pengganti - rasa manis buah yang dibuat dari bahan-bahan yang terdapat di dalam negara, dimasak dalam madu atau sirap gula. Sejak akhir abad ke-18, ketika masakan Perancis datang ke Rusia, nama gula-gula buah telah di Eropah dan buah ara kini digunakan lagi untuk buah ara. Tetapi di pelosok Rusia yang jauh, manis tradisional ini telah mengekalkan nama bersejarahnya..

Alenka mungkin bukan coklat paling sedap di Rusia, tetapi mungkin jenama yang paling dikenali dalam industri coklat Rusia. Ia telah dihasilkan sejak tahun 1965 dan merupakan hasil dari program makanan sosialis khas yang dilaksanakan untuk menghasilkan coklat susu yang banyak. Untuk mencari pembungkusan gula-gula yang sesuai, pengeluar mengadakan pertandingan dan mengumumkannya di sebuah akhbar Moscow. Pemenangnya adalah gambar seorang gadis berusia 8 bulan yang dipersembahkan oleh seorang artis yang bekerja di sebuah kilang, walaupun kemudian dikhabarkan bahawa gadis kecil yang comel di dalam beg itu sebenarnya adalah Svetlana Alliluyeva, anak perempuan Stalin.

Pencuci mulut negara 42 resipi

"Pencuci mulut dan gula-gula" mengikut jenis

  • Dan:
  • Mentega untuk melumurkan acuan
  • Gula tepung untuk habuk
  • Pengisi secukupnya, saya mempunyai:
  • 50 g coklat
  • 80 g mangga kering
  • 70 g pistachio
  • Bahan-bahan:
  • 4 kuning telur
  • 80 g gula
  • 150 ml. jus oren
  • Bahan-bahan:
  • 500 g strawberi
  • 150 g gula
  • 750 ml susu
  • 150 ml krim 20% lemak
  • 1 sudu besar dengan timbunan tepung jagung
  • Bahan-bahan:
  • 1 kg epal hijau
  • 1 l. susu (atau susu + krim)
  • 1 kuning telur
  • 1/2 saat. Sahara
  • 1-2 batang kayu manis
  • Pembuatan roti:
  • Tepung - 6 sudu besar.
  • Telur - 2 keping.
  • Garam - secubit
  • Percikan:
  • Kayu manis - 1 sudu kecil.
  • Gula - 2 sudu besar.
  • Pilihan:
  • kayu manis, kulit oren
  • Bahan-bahan:
  • 100 g mentega
  • 250 ml air
  • 4-5 biji telur
  • 180 g tepung
  • 1.5 sudu besar Sahara
  • 0.5 sudu kecil garam
  • minyak sayuran untuk lemak dalam
  • Sirap madu:
  • 3 sudu besar sayang
  • 2 sudu besar Sahara.
  • Bahan-bahan:
  • Tepung - 300 Gram
  • Telur - 3 Keping
  • Vodka - 1.5 Seni. sudu
  • Garam - 0,3 sudu teh
  • Minyak sayuran - 200 gram
  • Sirap:
  • Madu - 3 Seni. sudu
  • Gula pasir - 4 Art. sudu
  • Bahan-bahan:
  • 500 ml krim 33-35%
  • 5 biji telur
  • 200 g gula
  • 4-5 sudu besar koko
  • biskut
  • Bahan-bahan:
  • 110 g tepung badam
  • 225 g gula aising
  • 125 g putih telur
  • 50 g gula
  • pewarna makanan
  • Bahan-bahan:
  • 6 kuning telur
  • 400 ml krim berat
  • 50 g gula
  • 1 biji vanila (biji)
  • Untuk ujian:
  • 1 sudu besar air
  • 100 g mentega
  • 1 sudu besar tepung gandum yang telah diayak
  • 4 biji telur
  • garam
  • Bahan-bahan:
  • 400 ml santan
  • 100 ml susu
  • 2 sudu kecil agar-agar (atau agar)
  • 70 g gula
  • Semua resipi untuk multicooker
  • Resipi salad
  • Makanan pertama
  • Kursus kedua
  • Hidangan kebangsaan
  • Produk Bakeri
  • Minuman
  • Pencuci mulut dan gula-gula
  • Kosong, acar, diawet
  • Sos
  • Resipi yang dipinjamkan
  • Pemakanan sihat
  • Resipi vegetarian
  • Kek dan pastri
  • Resipi untuk kanak-kanak
  • Semua resipi makanan sihat
  • Resipi salad
  • Makanan pertama
  • Kursus kedua
  • Hidangan kebangsaan
  • Produk Bakeri
  • Pelbagai
  • Pencuci mulut dan gula-gula
  • Kosong, acar, diawet
  • Sos
  • Resipi pelbagai hidangan
  • Kek dan pastri
  • Semua resipi tanpa lemak
  • Resipi salad
  • Makanan pertama
  • Kursus kedua
  • Hidangan kebangsaan
  • Produk Bakeri
  • Pelbagai
  • Pencuci mulut dan gula-gula
  • Sos
  • Resipi pelbagai hidangan
  • Semua resipi kursus pertama
  • Hidangan kebangsaan
  • Pelbagai
  • Pencuci mulut dan gula-gula
  • Sos
  • Resipi pelbagai hidangan
  • Resipi vegetarian
  • Resipi untuk kanak-kanak
  • Semua resipi masakan kebangsaan
  • Masakan Amerika
  • Masakan Belarus
  • Masakan Bulgaria
  • Masakan Inggeris
  • Masakan Hungary
  • Masakan Belanda
  • Masakan Yunani
  • Masakan Yahudi
  • Masakan Indonesia
  • Masakan Itali, Sepanyol
  • Dapur Kaukasia
  • Masakan India dan Sri Lanka
  • Masakan China, Thailand, Korea
  • Masakan Lubnan
  • Masakan Maghribi
  • Masakan Mexico
  • Masakan Moldavia
  • Dapur Jerman
  • Masakan Poland
  • Masakan Portugis
  • Masakan Baltik
  • Masakan Romania
  • Dapur Rusia
  • Masakan Scandinavia
  • Masakan Asia Tengah
  • Masakan Tatar
  • Masakan Turki
  • Masakan Uzbekistan
  • Makanan Ukraine
  • Masakan Perancis
  • Masakan Czech
  • makanan Jepun
  • Semua kek dan pastri
  • Kek mousse dan soufflés
  • Kek yang berbeza
  • Kek
  • Hiasan untuk kek, pastri, krim
  • Semua resipi minuman
  • Beralkohol
  • Bukan alkohol
  • Koktel
  • Semua resipi sos
  • Makanan pertama
  • Hidangan kebangsaan
  • Resipi pelbagai hidangan

Potongan ayam yang paling biasa, tetapi dengan keju parut dan herba. Keju yang ditambahkan ke dalam daging cincang akan memberikan potongan rasa yang sangat berbeza dan istimewa. Dan juga, ketika digoreng, keju cair berbau sangat sedap. Pastikan untuk mencuba roti ini.

Pencuci mulut yang paling terkenal dari Portugal ialah pastel de nata. Kek dalam bentuk bakul lapang ringan yang diperbuat daripada pastri puff dan kastard aromatik bakar yang meleleh di mulut anda.

Mie udon, bersama dengan kentang goreng, adalah makanan segera dan ringan kegemaran. Masa minimum yang dihabiskan dan makan malam sudah siap.

Bakso ayam kecil yang enak yang dimasak dalam sos madu akan mempelbagaikan menu rumah anda dan menggembirakan keluarga anda.

Homogen, lembut, lapang, manis sedikit, tidak berketul, tidak merebak ketika menggoreng dan sempurna.

Semua orang tahu bahawa ikan merah sangat sihat. Buat kaserol kentang salmon. Ikan dalam kaserol direbus dalam krim, tepu dengan aroma herba dan memperoleh rasa yang sangat halus dan menyenangkan.

Pizza adalah makanan kegemaran berjuta-juta orang di seluruh dunia. Begitu juga makanan laut. Oleh itu, mari kita menggabungkan dua hidangan yang paling popular dan lazat dan membuat pizza makanan laut.

Conchas adalah roti bulat manis seperti ragi dengan topping. Ternyata kontras yang sangat menarik: roti yis lembut dan topping rangup renyah.

Resipi gula-gula, masakan Rusia

Resepi gula-gula

Orang Rusia

Makanan panggang yang sangat baik yang diperbuat daripada adunan madu dengan kopi, kismis dan epal, disediakan tanpa susu, mentega dan telur. Roti halia madu ternyata lembut dan beraroma kerana rempah-rempah yang membentuk doh. Sesuai dengan sebarang minuman.

Paskah, atau Kebangkitan Kristus, adalah percutian Ortodoks utama. Persiapan untuk percutian bermula pada minggu terakhir Great Lent - Passion. Hidangan Paskah utama sedang disiapkan pada hari Khamis. Salah satu yang paling penting adalah keju kotej Easter. Halus, harum, dibuat dengan cinta Paskah akan menjadi acara sebenar percutian besar ini.

Adakah anda ingin mengubah kaserol curd yang sudah biasa dengan semolina supaya pencuci mulut yang sihat berkilau dengan warna baru? Ikuti resipi hebat ini - tambahkan kepingan kiwi dan pisang ke dalam curd mass! Kemanisan jus curd dan masam kiwi sesuai dengan satu sama lain, dan pisang memberikan aroma eksotik yang menggoda casserole keju kotej.

Mereka yang telah membakar roti halia buatan sendiri menggunakan resipi ini sekurang-kurangnya sekali, sebagai peraturan, jangan sekali-kali membeli lagi yang dibeli di kedai. Tula halia - wangi, lembut di dalam, dengan sedikit rasa berkat pengisian aprikot, salah satu resipi paling berjaya untuk penaik seperti itu.

Cuti Kebangkitan Kristus yang terang semakin hampir, dan kami sedang menyediakan hidangan Paskah untuk meja perayaan. Saya mengingatkan anda kepada Paskah (paska) keju kotej yang lembut dan enak dengan kismis, prun dan buah manisan tangerin.

Cuba bakar kuih-muih yang asli, sangat cantik dan lazat ini. Kek Paskah dipanggang dengan baik, jangan hancur setelah disejukkan, ia dipecah menjadi lapisan yang sangat nipis dan diselingi dengan buah-buahan manis dan kismis berair manis.

Saya menjemput anda untuk memasak dengan saya pes kacang-coklat yang enak. Mengapa membeli produk kedai, tambah dengan pelbagai bahan tambahan yang sama sekali tidak berguna, jika anda dapat menyediakan analog buatan sendiri yang baik dalam beberapa minit lagi.

Besi wafel adalah alat yang sangat berguna! Selain wafel manis dalam erti kata biasa, anda boleh memasak di dalamnya hidangan lain yang biasa kita masak dengan cara yang berbeza. Salah satu hidangan ini adalah pancake kentang, yang secara ajaib berubah menjadi wafel kentang dengan menggunakan besi wafel.!

Kek yang diperbuat daripada kek span dalam mentega dengan lapisan saus epal dan mentega sepenuhnya membenarkan namanya - sungguh lembut, lembut! Dan kuihnya juga sangat sedap, walaupun tidak sukar untuk disiapkan. Kek asli seperti itu akan menjadi hiasan sebenar meja perayaan dan, dari segi citarasa, akan menggembirakan gigi manis yang paling rajin.!

Resipi untuk kek kefir buatan sendiri, adunan yang disediakan berdasarkan tepung jagung, dengan penambahan kismis dan kulit jeruk. Kuih tepung jagung sangat enak, mempunyai kerak coklat keemasan, serbuk aromatik lembut dan warna cerah yang indah. Membuat kek jagung adalah mudah. Ia sama baiknya dengan minuman panas dan sejuk.

Mari sediakan pancake nipis dalam susu dari dua jenis doh - putih dan dengan penambahan koko. Untuk menjadikan lempeng kelihatan asli, kami akan menjadikannya bukan hanya monokrom, tetapi titik polka! Pancake dengan titik polka kelihatan elegan dan lucu. Dengan atau tanpa pengisian, tetapi penkek seperti itu pasti tidak akan kekal tanpa perhatian! Resipi hebat untuk Shrovetide!

Resipi keluarga lama untuk keju kotej Paskah dengan riang, tanpa penaik. Sudah bertahun-tahun saya memasak. Persediaan yang sangat sederhana, hasil yang sangat baik. Saya belum merasa lebih sedap. Selamat Paskah, saudaraku!

Mari buat salah satu kek klasik - kek Zhuravushka yang lazat dan memuaskan. Kek span mentega, krim dengan mentega, susu pekat dan kacang dan aising coklat - mustahil untuk tidak jatuh cinta dengan kek ini!

Pai doh cincang yang lazat dan tidak biasa dengan pengisian coklat-oren, yang secara ajaib terbahagi kepada dua lapisan semasa penaik.

Resipi jem strawberi dalam masakan Rusia sangat pelbagai, tetapi resipi jem strawberi ini istimewa. Jem strawberi kering yang terkenal adalah makanan istimewa yang jarang anda temui ketika ini. Cuba buat jem kering sendiri - anda tidak akan menyesal!

Banyak resipi popular dari roti hitam basi kini dilupakan, tetapi sia-sia - ia bukan sahaja menjimatkan, tetapi cepat, rendah kalori dan sangat enak. Sebagai contoh, charlotte yang terbuat dari roti hitam basi dibuat dasar, dan pencuci mulut ternyata indah.

Kue roti halia renda ini - roti halia (Kargopol grouse) - Kuki ritual Rusia Utara yang diperbuat daripada tepung rai, bentuk yang sangat luar biasa dan berpola.

Nikmati keluarga anda pada percutian Paskah Cerah dengan kek harum dan lazat buatan sendiri. Saya ingin berkongsi resipi kek Paskah cepat dengan ragi kering, kismis dan pulut susu. Cuba masak, dan anda pasti berpuas hati - kek yang dibuat dengan ragi kering lembut dan lapang.

Hari ini saya akan membuat kek "Male Ideal" yang enak dengan kacang, yang rasanya seperti bar coklat Snickers. Sediakan kek seperti itu untuk pasangan jiwa anda pada 23 Februari!) Anda pasti akan terpegun, betapa nikmatnya!

Hidangan pencuci mulut yang sangat mudah disediakan dan pada masa yang sama - pencuci mulut yang lazat dan beraroma - epal panggang yang diisi dengan pulpa epal, dicampur dengan kayu manis dan madu, dan diisi dengan jaring pasta puff. Pencuci mulut cepat yang hebat untuk malam musim luruh sejuk.

Saya mencadangkan untuk memasak Paskah keju kotej yang enak dan lazat dengan susu pekat dan buah-buahan manisan. Ini adalah pencuci mulut yang mudah disediakan dan selalu berjaya untuk meja perayaan Paskah.!

Kek Paskah dengan rasa dan aroma karamel kacang yang luar biasa adalah pilihan terbaik untuk mempelbagaikan menu Paskah tradisional.

Keju kotej Paskah tanpa penaik. Ia hanya meleleh di mulut anda! Sedap! Anda boleh membekukan. Tidak ada kain kasa yang digunakan untuk resipi ini. Paskah ternyata sangat lembut, harum, dengan tekstur baldu. Dia akan menjadi pencuci mulut kegemaran anda.

Adakah anda lemah?))) Cuba resipi saya - ringkas, murah, enak!

Resipi ringkas dan ringkas untuk gulungan biskut lembut, adunan yang diuli dengan penambahan krim masam. Anda boleh menggunakan jem atau jem tebal sebagai pengisian. Pilihan penaik yang sangat baik untuk teh.

Memasak kutya untuk Krismas. Resipi kegemaran saya untuk kutia gandum, dengan kismis, biji poppy, walnut dan madu. Pastikan anda menggunakan resipi kutya Krismas yang telah terbukti ini!

Di tengah musim bunga, tanah kami ditutup dengan "permaidani" kuning dandelion berbulu yang indah, yang sangat berguna. Terima kasih kepada seorang penulis terkenal, semua orang tahu tentang anggur dandelion, tetapi jam dandelion dilupakan secara tidak adil. Hari ini saya ingin berkongsi resipi untuk membuat jem dandelion semula jadi yang lazat dan sihat.

Jem tembikai dengan pisang adalah penyediaan asli untuk pencinta manis! Jem tembikai seperti itu akan mengejutkan anda dengan rasa eksotiknya, ia mempunyai warna madu yang menyelerakan, aroma yang kaya, yang dikuasai oleh pisang, dan konsistensi yang tebal..

Nenek saya mengajar saya resipi ini. Dan saya akan menawarkan anda. Hanya ragi biasa yang telah diganti dengan ragi aktif kering. Mereka tidak begitu berubah-ubah, lebih mudah membakar kek mengikut resipi nenek bersama mereka..

Pada zaman Soviet, kuki ini dibakar di hampir setiap rumah dan sangat kerap! Murah dan ceria. )))

Nikmati orang yang anda sayangi dengan kek pancake yang sangat lembut dengan krim masam. Lapisan jem aprikot menjadikan kek pancake resipi ini sangat sedap..

Kami berkongsi dengan anda resipi terbukti untuk Paskah coklat yang lazat. Tidak ada telur dalam Paskah curd ini, ia tidak manis manis dan termasuk Paskah "mentah", yang bermaksud bahawa anda tidak perlu berdiri di atas dapur.

Kek buatan sendiri dengan kuning telur adalah pastri yang sangat enak mengikut resipi tradisional. Kek Paskah berwarna kekuningan yang menyenangkan, lapang dan gebu. Adalah mustahil untuk makan sebentar dan berhenti! Cuba masak!

Kek Paskah yang luar biasa lazat. Resepinya tidak biasa - tepung untuk doh direbus dengan air mendidih, susu dipanaskan bersama mentega dan gula. Tetapi kek Paskah yang lazat wajar diusahakan.

Hari ini kami menyediakan jem dandelion yang sihat yang rasanya seperti madu.

Hari ini saya akan membuat muffin epal coklat dengan gula tepung. Hidangan teh mewah tanpa ribut, dalam 40 minit.

Apakah percutian tanpa keju Paskah? Dan untuk menjadikannya mudah.

Bukankah Paskah Tsar disebut itu, makanan yang benar-benar diraja ini akan menjadi hiasan sebenar meja perayaan anda. Resipi Paskah Tsar mudah disediakan, tetapi memerlukan produk segar dan berkualiti tinggi. Dan, tentu saja, custard Paskah memerlukan usaha. Jadi, kastard raja keju kotej Paskah.

Resipi kek madu paling ringkas dan enak dengan walnut kukus. Anda boleh memasak roti halia dalam dandang berganda, multicooker atau di atas dapur wap (ketuhar tidak akan berfungsi untuk kita).

Gulung mentega dengan ceri dan biji poppy adalah pastri buatan sendiri yang bergaya yang langsung terbang dari meja. Gulungan mempunyai serbuk lembut yang lembut, dan ceri dan biji poppy adalah pengisian yang sesuai. Sudah tentu semua orang akan mendapat doh. Pastikan anda mencuba - hasilnya akan mengejutkan anda.

Roti halia tradisional Rusia disukai bukan sahaja di Rusia - berikut adalah resipi Romania untuk roti halia dengan rempah. Makanan penutup yang dipinjamkan untuk percutian.

Saya mencari lama di Internet untuk resipi roti halia Tula, setelah mencuba, mungkin, selusin. Mengikut resipi yang anda lihat di hadapan anda, kuki roti halia sangat mirip dengan roti Tula yang sebenar, dan sama sekali tidak sukar untuk memasaknya..

Pai curd yang enak dan halus. Pai pada kefir dibuat dari dua jenis doh - dadih dan roti pendek.

Kek pancake dengan krim masam dan krim susu pekat adalah makanan elegan dan sangat lazat dari lempeng biasa! Kek pancake seperti itu akan berjaya masuk ke dalam menu perayaan, tetapi ia sangat relevan pada minggu Shrovetide. Pastikan anda memanjakan diri dan orang tersayang sesekali dengan kek pancake yang indah, lembut dan mudah disediakan ini!

Tethers telah membakar kue Rusia Utara lama selama berabad-abad untuk ekuinoks musim bunga. Doh sederhana untuk grouse - dibuat dari tepung rai, air dan garam. Selalunya, grouse membuat bentuk bulat, dengan pelbagai keriting sewenang-wenang, mirip dengan matahari atau sinarnya.

Keju kotej yang paling lazat yang pernah saya rasakan! Paskah dengan riang. Resipi Paskah itu sederhana, hasilnya mengagumkan, perlu dimasak!

Jem yang enak ini boleh digunakan bukan sahaja sebagai makanan manis, tetapi juga untuk tujuan perubatan. Agar jem berubah tanpa "kepahitan", anda mesti memanggang buah beri terlebih dahulu di dalam ketuhar.

Ini adalah resipi untuk kek Paskah yang paling lazat dan harum. Produk, tentu saja, hanya yang terbaik. Jangan lupa untuk mengikuti semua peraturan untuk membuat kek - perhatian, kesabaran, kesunyian, kehangatan (termasuk mental).

Kulaga tradisional Rusia dibuat dari air, tepung rai, malt dan viburnum. Manis dengan gula atau madu jika diperlukan.

← Sebelumnya | Seterusnya →

Resipi jem strawberi dalam masakan Rusia sangat pelbagai, tetapi resipi jem strawberi ini istimewa. Jem strawberi kering yang terkenal adalah makanan istimewa yang jarang anda temui ketika ini. Cuba buat jem kering sendiri - anda tidak akan menyesal!

Semua hak atas bahan-bahan di laman web www.RussianFood.com dilindungi sesuai dengan undang-undang yang berlaku. Untuk sebarang penggunaan bahan laman web, diperlukan pautan hiper ke www.RussianFood.com.

Pentadbiran laman web tidak bertanggungjawab atas hasil penerapan resipi masakan, kaedah penyediaannya, saranan masakan dan lain-lain, pengoperasian sumber-sumber yang digunakan untuk meletakkan pautan hiper, dan untuk kandungan iklan. Pentadbiran laman web mungkin tidak berkongsi pendapat penulis artikel yang disiarkan di laman web www.RussianFood.com

Laman web ini menggunakan kuki untuk memberi anda perkhidmatan terbaik. Dengan terus berada di laman web ini, anda bersetuju dengan dasar laman web mengenai pemprosesan data peribadi. SAYA SETUJU

Dapatkan makanan ringan!

Pada Malam Tahun Baru, Rodina mengajak pembaca untuk mengingati - dan memasak! - gula-gula lama Rusia, sihat, enak dan dilupakan. Sejak zaman perkataan Perancis "pencuci mulut" berjaya digantikan dengan "makanan bergula" yang lezat, "untuk makanan ringan", "postolye", "untuk kek".

Kulaga, kedai roti, mazunya

Bagi kebanyakan orang, kata-kata samar ini tidak ada kaitan dengan makanan. Tetapi kulaga masam manis adalah salah satu makanan kegemaran di Rusia. Ia disediakan dari rai malt, tepung rai dan viburnum. Levashniki adalah pai kecil yang diisi dengan beri aromatik yang diisi dengan molase atau madu. Nah, setelah mencuba minyak hitam, anda boleh yakin bahawa lobak, tidak seperti lobak, boleh menjadi manis, anda hanya perlu menambahkan molase dan rempah-rempah ke dalamnya.

Walau bagaimanapun, terdapat juga kata-kata yang biasa di antara makanan lazat kuno. Jem timun - Ivan the Terrible sangat menyukainya. Atau "roti" - roti, dari mana serbuk dibawa keluar dan dikeringkan di dalam ketuhar hingga coklat keemasan. Selepas itu, mereka menuangkan sup kubis ke dalam "periuk" ini dan memakannya dengan sedikit serbuk.

Bagel

Bagel untuk teh pertama kali muncul di bandar Smorgon di Belarus. Penduduk Smorgon memasak sekumpulan kecil adunan, kemudian membentuk cincin dari mereka dan dibakar dalam oven. Oleh kerana adunan itu awalnya hangus, produk tersebut diberi nama "hangus". Kemudian ia berubah menjadi "hangus" dan, akhirnya, ia menjadi roda kemudi yang bertahan hingga hari ini..

Orang-orang istimewa terlibat dalam memanggang donat - pencinta ram. Hidangan yang enak disiapkan dari adunan basah, telur, kurus, kaya, manis (dengan gula atau buah). Terdapat banyak jenis bagel, tetapi yang Valdai dianggap paling enak. Dalam buku pendapatan dan perbelanjaan Biara Iversky Valdai pada tahun 1665, tertulis: "Saudara-saudara di Bogoroditsino ini membeli borank dan sebiji telur untuk sepuluh ekor.".

Tanaman

Kokurka, kakurka atau kakorka - pai dengan telur panggang di dalamnya. Ia disediakan dengan cepat dan sederhana - krim masam atau yogurt ditambahkan ke tepung rai. Mereka menguli doh, menggulungnya dengan nipis. Telur direbus, dikupas dan dicubit pada kue rai kaya ini. 10 minit di dalam ketuhar - pencuci mulut sudah siap.

Mereka suka mengambil pai seperti itu dalam perjalanan. Mereka dipanggil dengan penuh kasih sayang - kakurochki, pisang, pisang. Dalam kisah dongeng "Girl Snow Maiden" V.I. Kakek Dalia menggegarkan Snow Maiden dan bernyanyi: "Tidurlah, Snow Snow Maiden kami, kakurochka kecil yang manis." Dalam kisah dongeng "Marya Morevna" Ivan Tsarevich berangkat mencari Koschei dengan pisang yang dibakar oleh Marya Morevna.

Kita dapati kokurki dalam "Dead Souls" oleh Gogol: "Sebuah kereta yang sangat aneh bergoyang di jalan-jalan terpencil dan sudut kota. Ia tidak kelihatan seperti tarantass, atau kereta kuda, atau jubah, tetapi kelihatan seperti tembikai yang besar. diisi dengan bantal calico, diisi dengan karung roti, gulungan, kokurka, pemikir cepat dan pretzel yang diperbuat daripada pastri choux. Pai Kurnik dan acar pie bahkan mendongak. Seorang wanita keluar dari kereta: wanita ini adalah pemilik tanah, setiausaha kolej Korobochka. "

Postila

Pastila, yang telah dibuat di Kolomna selama hampir 700 tahun, pertama kali ditulis melalui "o". Ini disebabkan oleh keunikan penyediaannya: "pos" dari "tempat tidur" di atas meja. Kolomenskaya marshmallow berwarna coklat, dan Belevskaya berwarna terang, berkat putih telur yang dipukul. Belevskaya inilah yang menjadi terkenal di seluruh dunia.

Pada tahun 1888, perindustrian dan pedagang tempatan Ambrose Prokhorov, berdasarkan resipi rakyat, menerima sendiri, eksklusif, seperti yang mereka katakan sekarang. Kemudian dia menanam lebih dari seribu anak benih Antonovka - Belevskaya sebenar (ia juga disebut "Prokhorovskaya") pastila disediakan dari pelbagai epal ini. Produk pedagang itu dibeli di banyak bandar di Rusia dan bahkan di Paris.

Selepas revolusi, pengeluaran berhenti sementara. Dan selama tahun DEB, perniagaan keluarga diteruskan oleh anak lelaki Ambrose, Nikolai, yang membuka kedai jenama "Prokhorov and Sons" di Nikitsky Gate di Moscow. Pada tahun 1926, Nikolai Prokhorov ditawarkan untuk menjadi ketua jurutera Loji Pengeringan Negeri Belevsk. Dia menolak dan ditindas.

Peristiwa abad ke-20 berulang kali menyapu seperti taufan di Belev, tetapi resipi rahsia itu tidak hilang. Pada tahun 1950-an dan 60-an, marshmallow dieksport ke Perancis, Jerman dan Amerika Syarikat. Semasa kilang ditutup pada awal 1990-an, penduduk tempatan menyiapkan marshmallow di rumah: mencambuk jisim udara dengan tangan, mengeringkan marshmallow di atas tungku Rusia atau pada radiator.

Dan mereka mengekalkan kelezatan kuno - untuk sezaman dan keturunan!

Manis - dalam kesederhanaan, pembaca yang dikasihi! Oleh itu, sudah tiba masanya untuk mengedarkan roti halia "mempercepat" - pencuci mulut yang dikenali sejak zaman Ivan the Terrible. Ketika nyonya rumah mengeluarkan roti halia ini, dibahagikan kepada 60-80 bahagian, para tetamu tahu: hari raya sudah berakhir dan sudah tiba masanya untuk pulang.

Untuk pencuci mulut - ke muzium!

Muzium Pencuci mulut Rusia di Zvenigorod, Wilayah Moscow, dibuka pada Januari 2015 berkat usaha pereka artis Tatyana Feina dan pasukannya. Semua yang ada di sini dibuat dengan tangan - meja dan kerusi, buaian lama yang dibawa dari kampung-kampung yang terbengkalai, alat penyedut dari akhir abad ke-19, alat untuk mengeluarkan lubang dari ceri.

MENU "TEA DI RUSIA"

Doh kaluga

Bagel Valdai

Levashi

Doh kaluga

Resipi asli untuk manis ini hilang semasa revolusi. Hanya diketahui bahawa makanan istimewa disiapkan dari keropok hitam dengan penambahan madu, karamel gula atau sirap gula.

Bahan-bahan: Keropok rai tanah - 2 cawan, sirap gula - 1 cawan.

Resipi: Campurkan semua bahan, tambah rempah - kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang, kapulaga. Masukkan jisim yang terhasil di dalam peti sejuk. Dalam keadaan sejuk, jisim yang kelihatan seperti jem dapat disimpan hingga tiga bulan dan tidak merosot.

Bagel Valdai

Dalam Perjalanannya dari St Petersburg ke Moscow, Alexander Radishchev menulis dengan sangat emosional tentang Valdai: "Bandar ini sangat berkesan dalam pertimbangan sikap penyayang penduduknya, dan terutama wanita yang belum menikah. Siapa yang belum pernah berkunjung ke Valdai, siapa yang tidak mengenali Bagd Valdai dan gadis-gadis Valdai memerah?"

Bahan-bahan: telur - 2 biji., Mentega - 2 sudu kecil, air - 1 2 cawan, garam -1 2 jam. l., tepung - 2 1/2 cawan.

Resipi: Ayak tepung, kumpulkan dalam slaid, buat kemurungan di tengah. Tuangkan telur ke dalam lubang, masukkan mentega lembut, garam dan tuangkan air dengan teliti. Kacau adunan yang sukar. Gulungkan adunan ke dalam bungkusan, potong menjadi beberapa bahagian dan gulung bagel. Rebus air dalam periuk, celupkan bagel ke dalamnya dan masak, kacau sekali-sekala, sehingga membengkak dan melayang, kira-kira 5 minit. Tangkap bagel dengan sudu berlubang, letakkan di atas pinggan dan biarkan sejuk sedikit. Taburkan bagel dengan biji poppy atau biji jintan. Letakkan barang di atas loyang yang ditutup dengan kertas minyak. Bakar selama 10-15 minit pada suhu 230-250 ° С.

Levashi

Hidangan lezat: beri hancur, dikeringkan dalam ketuhar yang telah dipanaskan dalam bentuk kek rata. Mereka juga digunakan sebagai ubat untuk selesema dan kekurangan vitamin. Aroma beri musim panas di tempat tidur kering berterusan untuk masa yang lama. Di Mikhailovsky, di mana nenek moyang Pushkin di sisi ibu, Hannibals, terkenal dengan Levash dari gonobeel yang ditumbuk (blueberry).

Bahan-bahan: beri (mana-mana) - 1 kg., Air - 1/3 timbunan, gula pasir - 1/3 timbunan.

Resipi: Anda boleh mengambil beri (raspberi, strawberi, blueberry, currant hitam), malah anda boleh membeku. Masukkan buah beri ke dalam periuk seramik, tambahkan air (jika beri beku, maka tidak boleh ditambahkan air). Didihkan dalam ketuhar pada suhu 120 ° C sehingga beri lembut. Gosokkan beri lembut melalui ayak. Masukkan gula, masukkan api kecil, masak hingga pekat, kacau selalu. Letakkan campuran di atas loyang yang ditutup dengan perkamen dalam lapisan tebal 0,5 cm Keringkan levash di dalam ketuhar pada suhu 60 ° C hingga kering (kira-kira 6 jam). Levash siap pakai tidak boleh melekat di tangan anda. Kemudian gulungnya, bungkus dalam perkamen dan simpan untuk disimpan..

Resipi masakan Rusia
Resipi masakan Rusia

Masakan Rusia dan rasanya berubah bergantung pada lokasi geografi. Masakan Rusia telah menggabungkan unsur-unsur masakan Slavia kuno, serta hidangan pelbagai orang yang tinggal di Rusia.

Ciri khas hidangan masakan petani Rusia adalah teknik seperti menggoreng praktikalnya tidak dijumpai. Sebagai peraturan, makanan dimasak di dalam ketuhar, jadi memasak, rebusan, dan rebusan sangat banyak digunakan. Ia juga lazim bagi masakan Rusia untuk menuai sayur-sayuran dan buah-buahan dengan pengambilan acar, asin dan rendam. Namun, untuk hidangan moden versi Rusia, menggoreng adalah proses penyediaan yang sama dengan yang lain. Khususnya, penkek dan penkek, telur, banyak jenis hidangan daging digoreng..

Masakan kebangsaan

Rusia adalah sebuah negara multinasional, di sini anda dapat menikmati pelbagai hidangan, kadang-kadang sangat eksotik, dari pelbagai bangsa - dari Tatar chak-chak (pencuci mulut yang dibuat dari adunan dengan madu) hingga Yakut stroganin (ikan atau daging yang baru dibekukan). Tetapi anda akan menemui masakan tradisional Rusia di setiap pelosok negara. Berikut adalah 12 hidangan mesti dicuba di Rusia.

Sup kubis adalah sup dengan kubis, yang diciptakan pada abad ke-11. Senarai ramuannya merangkumi daging, perasa, dan pembalut acar kubis masam. Walau bagaimanapun, ramuannya berbeza-beza bergantung pada jenis sup kubis (tanpa lemak, ikan, hijau) dan kemahiran memasak tukang masak - banyak orang Rusia menyediakan sup ini mengikut resipi mereka sendiri. Mereka makan sup kubis dengan roti rai, perasa dengan krim masam atau perasa.

Ladu

Pelmeni tidak berlebihan adalah hidangan masakan Rusia yang paling terkenal di luar negara. Ia muncul di Ural pada akhir abad XIV. Nama "pelmeni" berasal dari kata yang serupa dari kumpulan bahasa Finno-Ugric, yang secara harfiah bermaksud "telinga roti". Ladu klasik adalah daging cincang yang terdiri daripada daging lembu, domba, daging babi, dibungkus dengan doh tidak beragi yang terbuat dari tepung, telur dan air. Ladu siap pakai direbus dalam air masin mendidih. Hidangkan dengan minyak, mustard, mayonis atau rempah lain. Banyak generasi Rusia biasa dengan tradisi membuat ladu dengan seisi keluarga. Semakin besar keluarga, semakin besar jumlah penuaian. Sebilangan yang dimasak segera dimasak, selebihnya dibekukan..

Bubur, seperti sup, adalah sesuatu yang tidak dapat difikirkan masakan Rusia. Orang Rusia, terutama pada zaman kanak-kanak, selalu makan bijirin untuk sarapan pagi - mereka sihat dan berkhasiat. Semolina, barli mutiara, oatmeal, soba dan beberapa lusin jenis lain. Anda kemungkinan besar akan ditawarkan bubur untuk sarapan di hotel, kafe, kantin pelajar atau semasa lawatan. Ia dihidangkan panas, berperisa dengan mentega. Seperti yang mereka katakan di Rusia, anda tidak boleh merosakkan bubur dengan mentega, yang bermaksud bahawa apa yang berguna tidak akan berbahaya walaupun dalam jumlah besar..

Pai Rusia

Pai dalam masakan Rusia mempunyai arti yang hampir sama dengan pizza dalam bahasa Itali. Pai Rusia dibakar terutamanya dari adunan tanpa gula dengan pelbagai tambalan - dari daging dan ikan hingga buah dan keju kotej. Kek keju, pai, pai, kek Paskah, shangi, gerbang, kurniki - ini bukan senarai lengkap jenis hidangan ini. Sekiranya anda berjaya merasai pai buatan sendiri, anggap diri anda bertuah. Namun, di banyak tempat katering, mereka tidak kalah dari segi kualiti dengan yang dimasak di rumah..

Pancake

Pancake adalah hidangan Rusia tertua yang muncul pada abad ke-9. Resipi untuk salah satu hidangan Rusia yang paling terkenal sangat mudah - susu, telur, garam, tetapi proses memasak serupa dengan kemahiran, yang tidak dapat dikuasai oleh setiap suri rumah. Doh cair dituangkan ke minyak yang dipanaskan dalam kuali, tugas koki adalah memanggang kemerahan, bahkan pancake tanpa gumpalan dan tidak membiarkannya terbakar lebih awal. Semakin nipis penkek, semakin tinggi tahap keahliannya. Di Rusia, pepatah "pancake pertama kental" masih digunakan, yang bermaksud kegagalan pada awal perniagaan apa pun. Biasanya penkek disajikan panas dengan krim masam, mentega, madu, atau dibungkus dengan pelbagai tambalan - daging, ikan, sayur, manis, buah dan lain-lain. Chic khas - penkek dengan kaviar.

Salad Olivier

Sama seperti sukar bagi orang Amerika untuk membayangkan Thanksgiving tanpa kalkun tradisional, dan orang Itali mempunyai meja Krismas tanpa lentil dan dzampone, begitu banyak keluarga Rusia tidak dapat membayangkan meja Tahun Baru tanpa Olivier, yang dikenali di luar negara sebagai Salad Rusia. Dinamakan sebagai penghormatan kepada penciptanya, koki Lucien Olivier, yang bekerja di Moscow pada abad ke-19, ia mendapat populariti tertentu pada tahun-tahun Soviet. Kesederhanaan penyediaan dan ketersediaan bahan memainkan peranan penting dalam hal ini. Soviet Olivier klasik termasuk kentang rebus dan wortel, sosej, telur rebus, acar, kacang hijau dan dill. Semua ini dipotong menjadi kiub kecil dan dibumbui dengan mayonis..

The vinaigrette

Salad ini muncul dalam masakan Rusia pada abad ke-19. Ia dibuat dari bit rebus, kentang, kacang, wortel, serta timun acar dan bawang. Berpakaian dengan minyak bunga matahari. Ia kelihatan seperti borscht "kering".

Timun masin

Setiap hari raya di Rusia jarang diadakan tanpa acar. Selalunya timun, tomato, kubis, cendawan asin mereka menjadi kebanggaan tuan rumah yang ramah. Sudah menjadi kebiasaan untuk makan digestif tradisional Rusia, vodka, dengan acar renyah, berbau dill dan lobak..

Jam

Jam adalah pencuci mulut buatan sendiri. Krim atau jem yang sama, hanya cair dan dengan buah beri atau potongan buah. Jam paling kerap dibuat dari buah beri dan buah yang ditanam di halaman belakang rumah mereka sendiri, atau dikumpulkan di hutan. Konsistensi, rasa dan resipi banyak bergantung pada kemahiran dan pilihan tuan rumah. Sekiranya anda dijemput untuk mencuba selera nenek atau ibu anda, jangan menafikan sendiri keseronokan ini.

Tampal

Pastila adalah manis tradisional Rusia yang dikenali dari abad ke-14. Ini menyerupai marshmallow dalam bentuk dan konsistensi, tetapi mempunyai rasa yang unik. Pada mulanya, marshmallow dibuat dari epal Antonov, yang tumbuh hanya di Rusia. Sejak abad ke-19, pencuci mulut eksklusif Rusia telah dieksport ke Eropah. Kemudian mereka mula membuat marshmallow dari jenis epal dan beri lain. Kemudian, madu menjadi komponen penting dari marshmallow, dan kemudian gula. Sebelum revolusi 1917, pastil Kolomenskaya, Rzhevskaya dan Belevskaya (puff) sangat popular. Pada masa ini, di Kolomna dan Belev, proses pembuatan pastil mengikut resipi lama telah dilanjutkan. Semua jenis marshmallow boleh dibeli di kedai Rusia.

Kvass adalah salah satu minuman Rusia tertua, yang disukai oleh semua orang - dari petani hingga tsar. Ini pertama kali disebut pada tahun 1056. Sehingga akhir abad ke-19, ia dihasilkan sebagai minuman rendah alkohol (2-3 darjah) pada mal gandum hitam dengan penambahan jus herba, beri dan buah. Selepas itu, kvass mula dibuat dari roti bakar siap pakai, keropok. Sebilangan orang Rusia masih berkeras menggunakan kvass buatan sendiri. Minumannya sangat menyegarkan dalam keadaan panas. Anda perlu meminumnya dengan sejuk.

Aspic (jeli)

Aspic adalah jeli daging. Ia disediakan dari kaldu daging tebal dengan potongan daging, daging direbus selama beberapa jam, dan kemudian disejukkan. Dihidangkan sebagai pembuka selera sejuk.

← Sebelumnya | Seterusnya →