Ikan tanpa timbangan. Huraian nama dan jenis ikan tanpa timbangan

Ikan tanpa timbangan dilarang oleh orang Yahudi. Dalam kitab suci "Taurat" dinyatakan bahawa hanya spesies dengan sirip dan penutup lamel yang dapat dimakan. Ikan tanpa sisik telah dibandingkan dengan reptilia kotor seperti ular, kerang..

Terdapat beberapa penjelasan untuk ini. Yang pertama ada kaitannya dengan sifat spesies yang tidak murni. Ikan tanpa timbangan, sebagai peraturan, menguburkan lumpur dan memakan bangkai. Penjelasan kedua adalah ketoksikan banyak penduduk "telanjang" badan air. Terdapat juga tafsiran etika.

Ikan tanpa sisik kelihatan menjijikkan. Mereka yang melayani Pencipta tidak boleh memakan makanan seperti itu. Kombinasi faktor-faktor ini menyebabkan "rakaman" ikan telanjang dalam produk bukan kasher bersama dengan daging babi, udang, dan sosis darah. Jadi, senarai lengkap ikan tanpa timbangan:

Dari sudut pandangan saintifik, ia salah dimasukkan ke dalam ikan bukan kasher. Haiwan itu mempunyai sisik, tetapi kecil, jarang, nipis dan ditekan rapat ke badan. Perkara itu tidak dapat dilihat pada pandangan pertama. Tetapi sukar untuk merindui ikan itu sendiri.

Panjangnya, ikan keli mencapai 5 meter, dan berat badan meningkat 300-450 kilogram. Seekor haiwan seberat ini sampai ke kedalaman di mana ia dapat berpusing dengan bebas, memburu.

Sebagai pemangsa, ikan lele menarik diri dengan melewati mangsa, membuka mulut dengan tajam. Juga, raksasa takungan air tawar suka berpesta di bangkai..

Ikan keli sering memakan bangkai

Ikan kembung

Ini adalah ikan laut tanpa timbangan. Seluruh badan berbentuk gelendong haiwan itu tidak mempunyai piring. Ikan tenggiri juga tidak mempunyai pundi kencing. Pada masa yang sama, sekolah ikan disimpan di lapisan atas air.

Ikan tenggiri adalah ikan komersial dengan daging berlemak dan berkhasiat. Orang Yahudi menjauhinya kerana alasan agama. Penganut agama lain menawarkan beratus-ratus resipi dengan daging ikan tenggiri. Ini adalah salad, sup, dan kursus pertama.

Jerung

Pada ikan tanpa timbangan, ia hanya disertakan secara bersyarat. Terdapat pinggan di badan, tetapi plasoid. Ini mempunyai duri. Mereka diarahkan ke arah pergerakan ikan. Di stingrays, misalnya, sisik yang sama telah berubah menjadi tulang belakang ekor..

Sebilangan besar ikan mempunyai sisik sikloidal, iaitu halus. Kerana lempeng plasoid, badan hiu kelihatan kasar, seperti gajah atau kuda nil. Penduduk menganggap ini sebagai ketiadaan timbangan, bukan sebagai jenis khasnya..

Hiu itu mempunyai sisik, cuma tidak seperti dulu

Jerawat

Lebih merujuk kepada ikan keli daripada ikan ular. Sebilangan besar mereka tanpa timbangan. Dalam foto itu, ikan itu kelihatan seperti lintah besar. Belut mempunyai alat oral yang serupa, bagaimanapun, ikan memburu menggunakan dorongan elektrik..

Secara luar biasa aneh, tinggal di dekat dasar, belut keliru pada zaman dahulu. Aristoteles, misalnya, percaya bahawa ikan serpentin muncul secara spontan dari alga. Sifat asal belut ditentukan hanya pada tahun 1920-an..

Belut adalah ikan sungai tanpa timbangan dan ikan laut. Makhluk serpentin dilahirkan di Laut Sargasso di Segitiga Bermuda. Pertumbuhan muda, yang ditangkap oleh arus, bergegas ke pantai Eropah, memasuki muara sungai dan memanjat di sepanjang mereka. Belut tumbuh di dalam air tawar.

Sturgeon

Ikan itu dianggap mulia dan enak. Namun, daging belut dan ikan yu juga digunakan di restoran terbaik. Dengan pemikiran ini, para sarjana agama Yahudi menawarkan penjelasan lain untuk dimasukkan dalam senarai ikan bukan kasher tanpa timbangan..

Ada kaitan dengan kerakusan. Makan terlalu banyak makanan untuk kesenangan, bukan rasa kenyang, adalah dosa. Ikan salmon dan hidangan ikan "telanjang" yang serupa sangat enak sehingga sukar dihentikan. Orang Yahudi menyelamatkan diri dari godaan.

Sturgeon raksasa. Pada tahun 1909, seorang individu dengan berat lebih dari 300 kilogram ditangkap di Laut Utara. Panjang ikan menghampiri 3.5 meter. Tidak ada kaviar dalam piala itu. Sementara itu, dari sturgeon 200 kilogram yang ditangkap di Neva pada abad ke-19, 80 kilogram makanan enak diekstrak. Kaviar dihantar ke meja kerajaan.

Oleh kerana kelazimannya di perairan Persekutuan Rusia, sturgeon sering disebut Rusia. Terdapat banyak ikan di Laut Hitam, Azov dan Laut Kaspia. Sturgeon juga tinggal di sungai. Selain Neva, ikan tanpa scal terdapat di Dnieper, Samur, Dniester, Don.

Burbot

Ini adalah satu-satunya wakil ikan kod di perairan segar. Mengapa ikan tanpa timbangan, saintis berpendapat. Sebab utama adalah habitat burbot. Ia tetap lebih dekat ke dasar berlumpur. Ia gelap di sana. Timbangan kebanyakan ikan dirancang untuk memantulkan cahaya. Jadi haiwan kurang kelihatan oleh musuh.

Plat juga menghalang pembentukan lipatan pada kulit semasa pergerakan pantas. Ikan bawah, termasuk burbot, tidak tergesa-gesa. Fungsi pelindung sisik tetap ada. Burbot "berkorban" untuk kemudahan pergerakan di kelodak berlendir.

Burbots terdapat di sungai dan tasik dari semua benua. Keutamaan diberikan kepada sungai, tasik, kolam dan takungan yang bersih dan sejuk. Burbot tidak bertolak ansur dengan suhu tinggi. Pada musim panas nampaknya ikan sudah pupus. Untuk mencari kesejukan, seorang wakil keluarga ikan kod pergi ke kedalaman.

Di depan, badan burbot berbentuk silinder, dan ke arah ekornya menyempit, menjadi seperti belut. Kulit boleh dikeluarkan seperti beg. Pada zaman dahulu, bahan itu berpakaian seperti kulit binatang dan pergi untuk menjahit kasut. Produk kulit Burbot juga dibuat oleh beberapa pereka moden.

Moray

Ini juga ikan seperti ular. Belut Moray tumbuh hingga 3 meter panjangnya. Berat dengan ukuran ini adalah sekitar 50 kilogram. Walau bagaimanapun, sukar untuk melihat belut moray. Sebilangan besar spesies mempunyai pewarnaan penyamaran dan penutup yang boleh dipercayai. Menunggu mangsa mengambang, belut moray dipalu ke dalam gua bawah, retak di antara batu, tekanan di pasir.

Fakta serangan belut moray terhadap penyelam telah direkodkan. Sebilangan besar pendahuluan berlaku semasa menyelam malam. Pada siang hari, belut moray tidak aktif. Sekiranya bukan ikan yang menangkap seseorang, tetapi orang yang menangkap ikan, makhluk bersisik itu pergi ke meja.

Belut Moray dianggap sebagai makanan istimewa. Gelaran itu layak di zaman kuno. Belut Moray sangat dihargai di Empayar Rom. Restoran moden juga menggemari pelbagai menu ikan.

Golomyanka

Ikan ini bersifat endemik, hanya terdapat dalam satu badan air di planet ini. Ini mengenai Tasik Baikal. Di perairannya golomyanka kelihatan seperti cacing darah yang berkibar. Ikannya berwarna putih tanpa sisik dan dengan sirip dada yang besar menyebar ke sisi seperti sayap kupu-kupu. Ukuran endemik setanding dengan serangga. Panjang piawai ikan adalah 15 sentimeter. Jantan dari beberapa spesies mencapai 25.

Golomyanka bukan sahaja telanjang, tetapi juga telus. Kerangka dan saluran darah dapat dilihat melalui kulit ikan. Kadang kala goreng kelihatan. Di perairan segar dan sejuk, golomyanka adalah satu-satunya ikan viviparous. Keturunan mengorbankan nyawa mereka. Setelah melahirkan sekitar 1000 ekor, golomyanka mati.

Ikan mutiara

Ikan ini jarang menangkap mata, kerana ikan ini menetap di dalam kerang, bintang laut dan timun. Kerang mutiara lebih suka perairan Lautan Atlantik. Saiz sederhana membantu ikan merangkak ke rumah invertebrata. Juga, haiwan itu mempunyai badan yang nipis, plastik dan lincah. Ia lut, seperti golomyanka

Hidup di tiram, ikan mutiara tanpa scal menyerap nacre mereka. Oleh itu nama spesies. Ia ditemui setelah menemui salah satu ikan di tiram yang ditangkap..

Alepisaurus

Ikan ini adalah laut dalam, jarang naik di atas 200 meter dari permukaan. Ramai orang membandingkan Alepisaurus dengan kadal. Terdapat persamaan dangkal. Di bahagian belakang ikan terdapat sirip besar menyerupai penonjolan di belakang kadal monitor.

Sirip dada besar melekat di sisi, seperti cakar. Tubuh Alepisaurus sempit dan panjang. Kepala menunjuk.

Tubuh Alepisaurus benar-benar tanpa timbangan. Ini menambah penampilan khas. Ikan untuk melihat. Daging Alepisaurus jarang digunakan untuk makanan. Ikannya tidak berbeza rasanya. Tetapi sangat menarik untuk mengkaji kandungan perut haiwan.

Wakil-wakil spesies tidak membezakan makanan mereka. Ia dicerna oleh Alepisaurus hanya di usus. Oleh itu, beg plastik, bola tenis, perhiasan tetap berada di perut..

Alepisaurus tumbuh panjang hingga 2 meter, dengan berat 8-9 kilogram. Anda boleh berjumpa dengan wakil spesies di laut tropika.

Seperti yang anda lihat, penampilan banyak ikan tanpa sisik sangat menjijikkan. Persoalannya disebabkan oleh diet, gaya hidup. Tetapi ada spesies mulia di antara yang tidak bersisik. Soalan agama selain itu, mereka patut mendapat perhatian. Dan dari sudut sains, setiap ikan itu layak untuknya..

Ikan biasa tanpa sisik

Di antara pelbagai jenis dunia ikan, pembahagian menjadi penghuni perairan yang ditutup dengan timbangan dan beberapa spesies tanpanya meluas. Agama yang meluas (agama Yahudi, Islam) melarang pengambilan ikan tanpa timbangan. Ini kerana banyak makhluk akuatik tanpa scal adalah pemulung, dan sebahagian daripadanya beracun. Dalam artikel ini, kita akan mempertimbangkan ikan mana yang tidak mempunyai sisik..

Apakah peranan timbangan dalam kehidupan ikan

Timbangan memainkan peranan pelindung dalam kehidupan ikan, menyelamatkannya dari pemangsa dan parasit, meningkatkan penyederhanaan dan melakukan fungsi hidrodinamik yang memungkinkan mereka mengembangkan kecepatan tinggi. Pemangsa yang menangkap mangsa sering melepaskannya, hanya merobek bahagian penutup lamela.

Lapisan tebal dari tulang bertulang membentuk cangkang yang melindungi bahagian dalam dari tekanan air tinggi. Cengkerang bersisik melindungi tubuh dari kecederaan dari batu keras dan tajam. Timbangan memainkan peranan dalam menyamarkan ikan di alga dan berlatarbelakangkan pemandangan bawah. Warna kehijauan dan keperakan mengurangkan penglihatan seseorang di lapisan air dan cahaya matahari.

Perwakilan bersisik yang paling biasa dari ichthyofauna

Kadang-kadang wakil elemen air tidak mempunyai penutup bersisik. Ikan tanpa sisik adalah nama yang digeneralisasikan untuk semua spesies, walaupun dengan sisik kecil, seperti ikan yu. Di beberapa ikan, misalnya, di sturgeon, sisa sisik diwakili oleh sejumlah pelat tulang.

Seekor ikan yang tidak mempunyai sisik selalunya merupakan pembersih bawah takungan dari serpihan pelbagai organisma, serta pemangsa yang melakukan fungsi kebersihan untuk membebaskan ruang air dari orang sakit atau orang tua. Senarai spesies tanpa scal yang jauh dari lengkap merangkumi nama-nama berikut:

  • ikan keli;
  • burbot (sungai dan laut);
  • jerung;
  • pelempar;
  • berais;
  • ikan keli (biru dan beraneka ragam);
  • lamprey;
  • sturgeon (semua jenis);
  • ikan mas berkulit;
  • makro;
  • ikan tenggiri;
  • pelatih;
  • jerawat;
  • golomyanka;
  • tiram mutiara;
  • navaga;
  • alepisaurus.

Fungsi perlindungan pada spesies bersisik dilakukan oleh lapisan lendir, yang melindungi tubuh dari bakteria dan parasit, mendorong pembekuan darah pada luka dan penyembuhan luka ini. Selaput lendir mengurangkan geseran badan terhadap air dan membolehkan anda mengembangkan kelajuan pergerakan.

Ikan sungai pemangsa terbesar tanpa sisik adalah ikan keli. Ia tergolong dalam kelas ikan bersirip sinar. Tubuh ikan keli panjang, rata dan kuat, ditutupi lendir untuk kelancaran dan meluncur. Bertentangan dengan kepercayaan umum bahawa ikan keli tidak mempunyai sisik, kulitnya ditutup dengan sisik mikroskopik yang tidak kelihatan. Kepala yang lebar dengan mulut besar memastikan mangsa cepat menelan.

Lele tidak mempunyai penglihatan yang baik - keburukannya digantikan oleh misai yang melakukan fungsi taktil. Ikan keli menjalani kehidupan di dasar, tinggal di lubang berlumpur. Mereka memakan semua makhluk hidup, tidak menghina bangkai. Kes serangan mereka terhadap burung, binatang kecil dan juga orang telah direkodkan.

Pemangsa tidak lewat malam, berhibernasi untuk musim sejuk. Berat sejarah juara spesies ini telah mencapai 400 kg, dan panjangnya - hingga 5 meter. Tetapi pada masa ini ikan keli lebih dari 100 kg jarang dijumpai. Kualiti gastronomi yang baik menyumbang kepada tangkapan ikan keli secara besar-besaran, yang tidak memungkinkan mereka hidup hingga 80 tahun.

Loach adalah ikan dasar sungai kecil yang hidup di takungan berlumpur yang bertakung yang ditumbuhi alga padat. Di dekat takungan berawa, anda dapat mendengar suara gerimis, yang naik ke permukaan untuk mendapatkan udara segar. Loach boleh tinggal di tempat-tempat di mana, kerana kekurangan oksigen, tidak ada individu lain yang hidup.

Ia dapat bertahan pada waktu kering dengan mengubur jauh di kelodak dan hibernasi hingga hujan. Panjang bindweed tidak melebihi 30 cm, dan beratnya 150 g. Mereka memakan larva, cacing, krustasea, moluska dan detritus. Kaviar spesies loaches lain memakan begitu aktif sehingga mereka dapat membasmi individu lain di takungan..

Ikan ini mempunyai bentuk serpentin, oleh karena itu sangat mengagumkan. Beberapa loaches merangkumi kawasan tanah yang luas dari satu takungan ke takungan yang lain. Bindweed disebut barometer hidup: sebelum cuaca buruk, ia menonjol hingga 15 kali seminit di permukaan air. Orang Jepun meramalkan gempa bumi dan tsunami oleh tingkah laku loaches.

Sturgeon

Sturgeon adalah ikan laut yang popular dalam pengeluaran industri. Kepelbagaian dan spesies sturgeon mempunyai puluhan ikan komersil.

Pada badan sisik sturgeon memanjang duduk dalam bentuk lima baris duri, di antaranya terdapat plat tulang. Tidak ada timbangan pada bahagian badan yang lain. Kepala berbentuk kerucut memanjang mempunyai bibir berdaging dengan empat antena dan rahang yang tidak dapat ditarik. Skeletilaginous - struktur invertebrata chordate.

Untuk pemijahan, sturgeon memasuki badan air tawar cetek yang sama. Sturgeon sangat subur - orang dewasa boleh bertelur hingga satu juta telur. Mereka kadang-kadang berhibernasi di perairan segar. Spesies Sturgeon memakan moluska dan ikan kecil: sprat, ikan bilis, gobies.

Mengapa ikan tidak mempunyai timbangan

Ramai saintis menganggap ketiadaan sisik sebagai kehilangannya dalam beberapa spesies dalam proses evolusi, yang lain percaya bahawa struktur penutup luar adalah fungsi pelindung tubuh, yang dikembangkan oleh keperluan gaya hidup tertentu dan kesan persekitaran luaran.

Badan serpentin yang panjang dari ikan tanpa scal tidak memerlukan perlindungan kulit yang terlalu banyak seperti lendir yang banyak untuk kelancaran dan ketidakupayaan untuk ditangkap oleh pemangsa. Untuk tujuan yang sama, lendir kadang-kadang beracun..

Cengkerang, dibuat oleh sisik, diperlukan ketika ikan tinggal di dekat batu, agar tidak mencederakan badan, dan juga berfungsi sebagai perlindungan dari pemangsa. Dan jika ikan hidup di lapisan air yang luas atau di dasar yang keruh, sisik akan kehilangan kepentingannya. Setiap spesies berkembang mengikut keperluan semula jadi..

Ikan tanpa timbangan, ciri, jenis dan namanya

Di dunia laut dalam, terdapat banyak organisma hidup yang menakjubkan, salah satunya adalah ikan tanpa sisik. Dalam agama Yahudi, mereka disamakan dengan reptilia yang tidak bersih, sehingga orang Yahudi tidak memakannya..

Timbangan melakukan sejumlah fungsi penting, termasuk:

  • Menyamar;
  • Perlindungan terhadap parasit;
  • Penyeragaman yang lebih baik;
  • Peningkatan kelajuan, dll..

Seekor ikan tanpa sisik terpaksa menyesuaikan diri dengan kehidupan di ruang air dengan cara yang berbeza. Sebagai contoh, jika fauna pemangsa berada di dekatnya, ia, yang cuba menyamarkan diri, akan menguburkan dirinya di dalam lumpur. Tetapi ini bukan satu-satunya alasan pengabaian orang Yahudi. Orang yang menganut agama Yahudi percaya bahawa Sang Pencipta tidak dapat membuat perwakilan dunia binatang seperti itu menurut gambarnya sendiri, kerana penampilan mereka menjijikkan. Dan sebenarnya ada alasan di sebalik itu.

Ikan seperti ular dengan badan yang licin dapat melepaskan diri dengan mudah walaupun dari pemangsa yang besar dan cepat. Selain itu, lendirnya boleh menjadi toksik, berbahaya bagi kehidupan air lain. Mari kita bincangkan beberapa jenis ini.

Char

Arang adalah ikan merah tanpa scal yang tergolong dalam keluarga salmon. Walau bagaimanapun, plat keras yang sangat kecil masih terdapat di permukaan tubuhnya. Kerana kehadiran mereka, arang dapat meningkatkan kecepatan berenang dengan ketara, jika perlu. Ikan itu mendapat namanya dengan alasan. Ketika memandangnya, seseorang mendapat gambaran bahawa dia benar-benar tanpa timbangan, iaitu, telanjang. Ini sebahagiannya benar.

Pelatih mempunyai bentuk badan yang berbentuk silinder, sedikit memanjang. Kepala mereka sedikit rata. Ciri khas penghuni ruang air ini adalah siripnya yang besar. Arang juga mempunyai bibir yang jelas dan besar. Ia dikelaskan sebagai ikan sekolah..

Panjang individu bersaiz sederhana ialah 20 cm, namun beberapa spesies arang lebih pendek, panjang badannya adalah 10 hingga 12 cm. Ikan itu memakan zoobenthophages. Pesaing utama char adalah ikan kecil. Ikan ini membiak dengan agak cepat. Sebab utama untuk ini adalah kualiti air yang tidak bersahaja. Nelayan menangkap mereka menggunakan pancing.

Ikan keli, sama seperti arang, tidak mempunyai sisik sepenuhnya, namun, ikan keli sangat kecil dan melekat erat ke permukaan badan. Sukar untuk memerhatikannya. Namun, walaupun tanpa pinggan keras yang lengkap, ikan keli dianggap sebagai salah satu ikan paling berharga dalam kapal penangkap ikan. Panjang purata individu adalah 3-4 meter, tetapi, dalam keadaan yang baik, ikan keli dapat tumbuh hingga 5 meter.

Dia digolongkan sebagai pemburu air. Berkat mulut yang besar, wakil fauna ini mudah menelan ikan kecil dan besar. Carrion juga termasuk dalam dietnya. Ikan keli adalah pemangsa sungai terbesar. Walaupun penglihatannya lemah, dia dapat menavigasi air dengan sempurna berkat kumisnya yang panjang..

Jerawat

Ia adalah salah satu ikan sungai yang paling popular tanpa sisik, yang tergolong dalam keluarga serpentin. Mata yang tidak terlatih mungkin membingungkannya dengan ular. Ini tidak menghairankan, kerana belut sangat mirip dengan haiwan ini, tetapi tubuhnya sedikit lebih tebal..

Tempat kelahiran belut adalah kawasan Segitiga Bermuda yang terkenal. Arus tempatan mengambil telur ikan, dengan cepat membawanya ke perairan segar takungan Eropah. Fakta menarik! Belut elektrik, ketika berburu, menghasilkan kejutan elektrik untuk ikan bersaiz sederhana yang mematikan.

Ikan belut tanpa scal

Sturgeon

Ikan ini adalah salah satu yang paling popular di industri laut. Para saintis mengenal pasti lebih daripada 10 spesies sturgeon. Masing-masing bersatu dengan struktur 5 baris kutu khas kumbang (sisik tulang rhomboid).

Ciri khas sturgeon kedua adalah kepalanya yang berbentuk kerucut. Rahang ikan ini bergerak ke hadapan dengan mudah. Omong-omong, sama sekali tidak ada gigi di atasnya. Bibir ikan ini lebat dan berisi. Struktur sturgeon - invertebrata.

Sturgeon terkenal dengan kesuburannya yang sangat baik. By the way, untuk pemijahan, dia masuk ke perairan segar. Dia lebih suka menghabiskan musim sejuk di dalamnya. Diet sturgeon merangkumi penduduk laut dalam yang cetek, seperti:

  • Moluska;
  • Gobi;
  • Ikan Teri;
  • Toskan.

Sturgeon Rusia

Golomyanka

Ikan putih tanpa sisik ini hanya terdapat di Tasik Baikal. Ciri utama golomyanka ialah 40% badannya gemuk. Ia adalah penghuni Tasik Baikal yang kecil tetapi sangat cantik. Panjang badan ikan ini dari 20 hingga 25 cm. Omong-omong, golomyanka betina lebih besar daripada jantan. Para saintis membezakan 2 jenis ikan ini: besar dan kecil.

Ketika golomyanka berenang, seseorang mendapat kesan bahawa ia terbang seperti rama-rama. Ini disebabkan sirip tegaknya yang besar terletak di bahagian depan badan. Ciri ciri lain dari golomyanka adalah ketelusannya. Walau bagaimanapun, ada baiknya menarik ikan keluar dari air, dan ia akan muncul di hadapan anda dengan warna putih. Tetapi bukan itu sahaja. Golomyanka adalah salah satu dari sedikit ikan yang melahirkan goreng hidup. Malangnya, setelah melahirkan, wanita itu mati.

Ikan kembung

Ikan tenggiri tergolong dalam ikan laut pelagis tanpa sisik. Namun, di seluruh permukaan tubuhnya terdapat piring keras kecil. Ikan tenggiri dianggap sebagai ikan yang cukup berharga dalam industri ini. Dagingnya sangat sihat. Ia mengandungi sejumlah besar vitamin B dan lemak, apalagi, dagingnya memuaskan dan enak. Kelebihan lain dari ikan tenggiri adalah kekurangan biji kecil..

Wakil dunia akuatik ini mempunyai perlembagaan serpentin. Loach berwarna hitam. Terdapat bintik-bintik gelap kecil di seluruh permukaan badannya yang licin. Ikan ini hanya hidup di badan air yang bertakung. Keperluan penting untuk tempat penempatan adalah kehadiran sebilangan besar alga padat.

Loach secara teratur naik ke permukaan air untuk memperkaya dirinya dengan oksigen. Pada masa yang sama, ia mengeluarkan suara tertentu yang menyerupai wisel. Perwakilan fauna ini dibezakan dengan ketangkasan yang sangat baik, yang membolehkannya melakukan manuver tanpa masalah di dalam air..

Loach lebih suka makanan:

  • Cacing;
  • Larva;
  • Jenazah invertebrata;
  • Udang karang.

Makanan kegemaran ikan ini adalah kaviar. Fakta menarik! Para saintis Jepun tahu bagaimana meramalkan tsunami dan taufan menggunakan manuver loach.

Jerung

Bilangan ikan yang tidak mempunyai piring padat di badan, ikan yu dikelaskan secara konvensional. Dia memilikinya, tetapi ukuran dan bentuknya tidak standard. Dalam struktur, sisik hiu menyerupai gigi. Bentuk mereka berbentuk rombik. "Gigi" kecil seperti itu sangat sesuai satu sama lain. Beberapa jerung mempunyai duri di seluruh badan mereka..

Mengapa pemangsa ini dikelaskan sebagai ikan tanpa timbangan? Semuanya sangat sederhana. Plat yang keras dan bergerigi yang menutupi tubuhnya sangat halus. Sekiranya anda memperhatikan kulit hiu semata-mata, anda mungkin menganggap bahawa ia adalah milik gajah..

Makhluk pemangsa ini terkenal dengan giginya yang tajam. Mereka berbentuk kerucut. Ciri hiu adalah ketiadaan pundi kencing. Tetapi ini tidak menghalangnya menjadi ikan penuh, kerana manuver dilakukan kerana adanya sirip. Pemangsa akuatik ini diklasifikasikan sebagai haiwan berdarah sejuk..

jerung harimau

Moray

Ikan ular ini tanpa sisik di foto kelihatan seperti ular berbisa dengan mata besar. Dalam keadaan yang baik, badan belut moray dapat tumbuh hingga 2.5 meter. Berat makhluk seperti itu mencapai 50 kg. Timbangan belut Moray tidak ada sepenuhnya.

Tubuhnya yang lembab ditutup dengan sejumlah besar lendir, fungsi utamanya adalah untuk melindungi daripada pemangsa besar. Apabila penghuni jalan air yang lain cuba menyerang belut moray, ia dengan mudah menghindarinya. Walaupun mampu mengelakkan pertengkaran, belut moray adalah ikan yang cukup kuat. Dia sering menyerang penyelam. Bertemu dengannya sering berakhir dengan kematian bagi mereka..

Sirip belut moray memanjang, oleh itu, bentuk tubuhnya mirip dengan belut. Selalunya, mulutnya terbuka. Hidung ikan ini ditutup dengan misai kecil. Ngomong-ngomong, itu adalah antena belut moray yang menjadi umpan utama ikan lain, yang menganggapnya sebagai cacing yang boleh dimakan. Satu lagi ciri khas belut moray adalah giginya yang tajam, serupa dengan taring pemangsa. Terima kasih kepada mereka, ikan dapat dengan mudah membelah kulit krustasea yang tahan lama..

Ikan mutiara

Penduduk akuatik ini tergolong dalam keluarga carapus. Ikan mutiara tanpa scal mendapat namanya dengan alasan. Menurut tafsiran yang meluas, salah seorang penyelam mutiara, menyelam jauh ke dalam air, melihat seekor ikan kecil seperti ular dekat cangkang tiram.

Tinggal lama di "rumah" seperti itu mewarnai warna mutiara. Saiz yang kecil membolehkan ikan berenang ke dalam tempurung. Pemerhatian yang menarik - ikan mutiara menjalani gaya hidup, bergantung pada tahap kebebasan mereka.

Selalunya, mereka berperanan sebagai parasit, iaitu makhluk yang hanya dapat hidup dari badan wakil dunia binatang lain. Ikan mutiara lebih suka menetap di liang dubur timun laut. Di sana dia sudah lama makan telurnya. Individu dengan tahap kebebasan yang tinggi lebih suka memasuki simbiosis dengan ikan lain.

Ikan mutiara terdapat di perairan Pasifik, Atlantik dan Lautan Hindi. Dalam bidang perindustrian, tidak dihargai kerana 2 sebab. Pertama, ukuran kecilnya menghalang penggunaan, dan, kedua, praktisnya tidak ada nutrien dalam komposisi daging ikan mutiara.

Alepisaurus berkepala besar

Ikan ini adalah laut. Alepisaurus berkepala besar mempunyai badan yang sangat nipis tetapi memanjang, di bahagian atasnya terdapat sirip lebar, jumlah sinar di atasnya adalah 30 hingga 40. Warna perwakilan kedalaman laut ini berwarna kelabu-perak. Di mulut Alepisaurus panjang, gigi tajam berbentuk seperti keris. Ia dijumpai di perairan ke-4 lautan.

Dalam penampilan, Alepisaurus berkepala besar menyerupai kadal kecil daripada ikan. Walaupun terdapat timbangan yang tidak betul, sangat jarang dapat dimakan. Sebabnya adalah daging tanpa rasa dan tidak berguna. Alepisaurus yang berkepala besar adalah salah satu pemangsa laut. Makanan ini tidak hanya memakan ikan kecil, tetapi juga cacing, moluska, udang karang dan sotong.

Burbot

Ikan ini tidak mempunyai sisik, kerana ia hidup jauh di bawah air, lebih suka menyamarkan dirinya di lumpur. Ketiadaan keperluan pelat keras pada badan burbot juga dikaitkan dengan habitatnya yang gelap, dan, seperti yang anda ketahui, salah satu fungsi timbangan adalah memantulkan cahaya.

Hampir mustahil untuk melihat ikan ini di dasar takungan. Burbot adalah salah satu ikan penyamaran terbaik. Dan kekurangan timbangan mereka dikaitkan dengan keperluan melakukan manuver di lumpur. Ikan ini dikelaskan sebagai air tawar. Ciri khasnya adalah mulut yang tidak simetri. Rahang atas burbot lebih panjang daripada bawah.

Ciri menarik! Semakin tua burbot, semakin ringan badannya. Telah diketahui bahawa dalam air sejuk, ikan ini jauh lebih aktif daripada di air suam. Makanannya terdiri daripada ikan kecil, katak, invertebrata, udang karang dan moluska. Jarang pesta burbot pada sisa-sisa haiwan.

Burbot ikan tanpa timbangan

Perwakilan kedalaman sungai dan tasik ini lebih suka berenang di air jernih. Cukup kerap burbots berenang ke kolam. Semakin panas cuaca, semakin dalam mereka tenggelam ke dasar, kerana air di sana lebih sejuk. Burbot dihargai, pertama sekali, untuk kulit mereka, yang, dengan cara itu, sangat mudah dipisahkan dari tubuhnya.

Ikan mana yang tidak mempunyai timbangan?

Ternyata terdapat sebilangan ikan yang tidak mempunyai sisik..

Ikan kartilaginous tidak memilikinya - pertama sekali, ikan pari, jerung, sterlet, sturgeon...

Di samping itu, beberapa spesies ikan laut dekat seperti flounder.

Pemangsa dapat dipilih secara berasingan - belut, moray.

Beberapa ikan air tawar juga berbeza dalam ciri ini - contohnya, ikan keli, burbot, tenik...

Timbangannya adalah cangkang pelindung, yang, bagaimanapun, dalam praktiknya, spesies laut, lacustrine dan sungai yang tiba tidak memiliki mekanisme pelindung ini di permukaannya..

Khususnya, mereka tidak memilikinya, ikan wakil keluarga sturgeon dan khususnya, sturgeon itu sendiri.

Ikan seperti ikan keli juga tidak memilikinya, itulah sebabnya mengapa ia sangat licin dan lembab.

Ikan belut juga ada tanpanya, yang, walaupun dikurniakan rabung dan sirip yang agak tajam, namun tetap berenang tanpa sisik.

Ada juga ikan seperti kepala ular, yang gelisah seperti ular dan yang tampak seperti luar, dan pada masa yang sama, ikan itu juga tanpa sisik.

Ikan tanpa timbangan

  • Ikan

Ikan adalah penduduk tetap di kawasan perairan. Tubuh kebanyakan ikan mempunyai bentuk yang ramping dan ditutup dengan sisik. Timbangan juga melakukan fungsi pelindung terhadap kerusakan fisik di dalam air, kerana kulit ikan itu sendiri sangat tipis, dan di luar ditutup dengan lapisan lendir, yang disembunyikan oleh kelenjar kulit..

Hampir tidak ada ikan tanpa timbangan. Dalam beberapa spesies, ia merangkumi seluruh badan dari kepala hingga sirip punggung; yang lain meregangkan selari dengan tulang belakang dalam jalur yang berasingan. Sekiranya sisik tidak kelihatan sama sekali, ini bermakna pengurangannya. Ia berkembang di dermis atau korium kulit dalam bentuk formasi tulang. Pada masa yang sama, penutup pelindung yang padat terbentuk.

Ikan tanpa timbangan dilarang oleh orang Yahudi. Dalam kitab suci "Taurat" dinyatakan bahawa hanya spesies dengan sirip dan penutup lamel yang dapat dimakan. Ikan tanpa sisik telah dibandingkan dengan reptilia kotor seperti ular, kerang..

Terdapat beberapa penjelasan untuk ini. Yang pertama ada kaitannya dengan sifat spesies yang tidak murni. Ikan tanpa timbangan, sebagai peraturan, menguburkan lumpur dan memakan bangkai. Penjelasan kedua adalah ketoksikan banyak penduduk "telanjang" badan air. Terdapat juga tafsiran etika. Ikan tanpa sisik kelihatan menjijikkan. Mereka yang melayani Pencipta tidak boleh memakan makanan seperti itu. Kombinasi faktor-faktor ini menyebabkan "rakaman" ikan telanjang dalam produk bukan kasher bersama dengan daging babi, udang, dan sosis darah. Jadi, senarai lengkap ikan tanpa timbangan.

Burbot

Burbot adalah wakil keluarga ikan kod. Keanehannya terletak pada kenyataan bahawa, tidak seperti spesies lain dari keluarga ini - penduduk laut, burbot selalu hidup dan membiak hanya di badan air tawar.

Individu muda burbot mempunyai warna kelabu gelap dengan bintik hitam, dan kemudian bertambah cerah seiring bertambahnya usia dan memperoleh warna kekuningan, di samping itu, warnanya sangat dipengaruhi oleh kualiti air. Juga dipercayai bahawa burbot samar-samar menyerupai ikan keli. Ia mempunyai dua sirip di punggungnya (kecil dan besar), ciri khas di dagu, badannya ditutup dengan sisik kecil yang duduk jauh di dalam kulit dan banyak lendir. Mengenai ukuran, individu diketahui memiliki panjang 2 meter dan jisim 30 kg, tetapi ini lebih merupakan pengecualian daripada peraturan. Rata-rata, berat burbot dewasa berkisar antara 1 hingga 2 kilogram. Pada masa yang sama, lelaki hampir tidak boleh mencapai separuh berat betina mereka..

Habitat Burbot

Burbot adalah ikan yang meluas. Ia boleh didapati di sebilangan negara Eropah, di Amerika Utara dan, tentu saja, di Rusia. Habitat utama burbot adalah sungai yang mengalir ke Lautan Artik. Kadang-kadang ia muncul di hilir sungai lembah Caspian dan Laut Hitam.

Burbot dijumpai dalam jumlah yang cukup di takungan wilayah Leningrad, di sini ia dapat ditemui hampir di mana-mana, khususnya di tasik Ilmen, Ladoga, Onega, Pskov-Chudskoe, serta di Neva dan sungai-sungai lain yang mengalir ke Teluk Finland. Individu terbesar terdapat di Irtysh, di Ob dan di Pechora..

Burbot lebih suka air bersih dan sejuk sungai dan tasik dengan dasar berbatu, kadang-kadang ditutup dengan kelodak. Dia tidak suka arus deras, oleh itu, dia mencapai ukuran maksimum di sungai utara yang rata dan tasik yang mengalir.

Suhu air yang paling selesa untuk burbot tidak lebih dari 12 ° C, ketika naik hingga 15 ° C, ikan pergi ke yang paling terlindung dari sinar matahari dan jatuh ke dalam jenis hibernasi, di mana ia mungkin tidak memburu hingga beberapa minggu.

Sturgeon

Sturgeon mempunyai badan fusiform yang memanjang. Snout pendek dan tumpul. Antena terletak lebih dekat ke hujung moncong daripada ke mulut. Bibir bawah dipotong. Terdapat 27-51 sinar di sirip punggung, 18-33 di dubur. Kumbang punggung - 8-18, lateral - 24-50, perut - 6-13. Badan di antara barisan kumbang ditutup dengan plat stellate, kadang-kadang plat tulang kecil tersebar di antara kumbang.

Warnanya sangat berbeza. Biasanya bahagian belakang berwarna kelabu-hitam, sisi badan berwarna coklat keabu-abuan, perut berwarna putih. Sturgeon yang besar mencapai (pada masa lalu) di Laut Hitam dengan panjang 236 cm dan jisim 115 kg, dan di Laut Kaspia, masing-masing, 215 cm dan jisim 65 kg. Ukuran maksimum sturgeon, berdasarkan analisis bahan arkeologi, adalah 300 cm, dan jangka hayat dapat mencapai 50 tahun. Hari ini, berat komersil Volge Sturgeon rata-rata ialah 12-16 kg, sturgeon Kura adalah 22-24 kg dan sturgeon Azov adalah 15 kg..

Sturgeon Rusia dicirikan oleh struktur intraspesifik yang kompleks: ia mempunyai bentuk musim sejuk dan musim bunga, dan di dalamnya masing-masing terdapat kumpulan yang lebih kecil yang berbeza dari segi masuk ke sungai, ukuran ikan, tempoh tinggal di air tawar, dll..

Cara hidup

Sturgeon adalah ikan anadrom, walaupun pada masa lalu bentuk yang kecil, bermastautin, tumbuh lambat mungkin hidup di Volga Tengah dan Atas. Di laut, sturgeon dewasa memberi makan terutamanya di ladang moluska pada kedalaman 2 hingga 100 m, remaja pada kedalaman 2 hingga 5 m. Peranan paling penting dalam memberi makan ikan sturgeon besar dimainkan oleh molra Abra yang terbiasa di Laut Kaspia. Selain moluska, ikan juga dapat dijumpai di perut ikan sturgeon: di Laut Hitam - gobies, ikan teri, sprat, di Caspian - gobies dan sprat.

Kematangan seksual pada kebanyakan lelaki berlaku pada usia 11-13 tahun, pada wanita - pada 12-16 tahun. Di Laut Azov, mereka biasanya masak 2 tahun lebih awal daripada populasi lain. Untuk pemijahan dari Caspian, ia memasuki Volga, kurang ke Ural, dalam jumlah yang sangat kecil ia memasuki Terek, Sudak, Samur, di sepanjang pantai Iran ke Sefidruzh dan kadang-kadang ke Gorgan, Babol dan sungai-sungai lain. Migrasi sturgeon yang melahirkan ke Volga diperpanjang dari akhir bulan Mac - awal April hingga November dengan maksimum pada bulan Julai. Ikan kemudian bergerak berhibernasi di sungai. Pemijahan spring sturgeon di Volga berlaku pada pertengahan Mei - awal Jun pada suhu air 8 hingga 15 ° С.

Belut Moray

Penampilan

Belut Moray adalah genus ikan bersirip sinar dari keluarga belut moray. Dijumpai di Lautan Atlantik, Pasifik dan India, tersebar luas di Laut Tengah dan Laut Merah.

Mereka mempunyai panjang hingga 1.5 meter dan jisim hingga 50 kg, tetapi, biasanya, individu yang berukuran sekitar satu meter dijumpai. Tubuh serpentin, kulit telanjang, tanpa timbangan. Warna belut moray sangat beragam, membantu mereka menyamarkan: coklat, hijau, kuning kehijauan, berbintik-bintik, bergaris, "marmar".

Cara hidup

Belut Moray hidup di lapisan bawah air, mungkin ada yang mengatakan, di bahagian bawah. Pada siang hari mereka duduk di celah-celah batu atau karang, menjulurkan kepala dan biasanya menggerakkannya dari sisi ke sisi, mencari mangsa yang lewat. Pada waktu malam, belut moray keluar dari tempat perlindungan untuk memburu. Biasanya mereka memakan ikan, tetapi mereka menyerang krustasea dan gurita, yang ditangkap dari penyergapan, melompat keluar dari tempat perlindungan mereka dengan anak panah dan meraih mangsa yang berenang oleh.

Belut Moray selepas diproses boleh dimakan. Ia sangat dihargai oleh orang Rom kuno. Gigitan ikan boleh membahayakan manusia. Sebelum ini, gigi mereka dianggap beracun, tetapi data ini belum disahkan. Walau bagaimanapun, gigitan belut moray sangat menyakitkan. Kes-kes serangan ikan ke penyelam skuba diketahui.

Ikan keli adalah ikan pemangsa terbesar yang hidup di tasik dan sungai air tawar. Itu tergolong dalam kelas ikan bersirip sinar, pesanan ikan patin, keluarga ikan keli.

Ikan keli cukup meluas di perairan Eropah dan Asia, sementara tinggal di sungai yang mengalir ke laut, ia sering berenang ke perairan asinnya. Malangnya, dalam keadaan seperti itu, hanya satu spesies ikan keli yang dapat bertahan lama - saluran ikan keli, selebihnya individu dari keluarga ini tidak disesuaikan dengan tempat tinggal yang "masin".

Ikan keli mempunyai badan yang panjang, rata dan agak kuat, tanpa sisik dan ditutup dengan lapisan lendir, yang memungkinkan ikan meluncur dan bermanuver di dalam air. Kepala keli yang lebar biasanya diratakan. Ia mempunyai mata ikan keli yang kecil dan sedikit buta. Mulut ikan yang lebar "bersenjata" dengan gigi kecil tetapi berlimpah. Hampir semua ikan keli mempunyai satu ciri: misai panjang terletak di rahang ikan pemangsa ini. Misai ikan keli adalah organ taktik yang paling penting, dengan bantuan ikan itu mencari makanan. Bergantung pada spesies, yang dimiliki oleh saintis sekitar 500, penampilan ikan keli, warna dan ukurannya dapat berbeza dengan ketara.

Pemakanan

Ikan keli di alam lebih suka menjalani kehidupan dasar, berbaring di lubang dengan banyak endapan lumpur. Dalam pemakanan, tidak bersahaja: ikan keli dengan senang hati memakan sisa tanaman, ikan kecil, larva, katak, kerang, udang karang atau burung, tikus dan haiwan lain yang secara tidak sengaja jatuh ke dalam kolam. Ikan keli juga memakan bangkai. Dia sering "memburu" mangsa berhampiran jaring ikan yang sudah tua dan terlupa. Ikan keli lapar yang besar bahkan boleh memakan seekor anjing atau anak lembu yang secara tidak sengaja memasuki air..

Jenis ikan keli

Terdapat banyak wakil yang menarik dan tidak biasa dalam keluarga ikan keli..

Ikan keli di akuarium

Ikan keli biasa (Eropah) boleh mencapai panjang 5 meter dan berat hingga 400 kg. Mendiami sungai dan tasik Eropah dan Rusia. Kes-kes serangan ikan keli biasa pada orang dijelaskan.

  • Ikan keli Amerika (ikan keli kerdil) tinggal di perairan Amerika Selatan. Panjang ikan keli Amerika tidak melebihi satu meter, beratnya ialah 7-10 kg. Mulut pelbagai ini disusun secara mengejutkan: gigi terletak dalam beberapa baris, dan setiap baris berbeza dalam ukurannya - dari yang lebih kecil hingga yang lebih besar. Ciri ini membolehkan ikan keli Amerika mencengkeram mangsa seperti besi keluli.
  • Ikan keli elektrik hidup di takungan Afrika dan sungai di negara-negara Arab. Keupayaannya untuk menghasilkan tenaga elektrik yang kuat membantu berjaya memburu mangsa yang besar. Terdapat maklumat yang menyatakan bahawa ikan keli elektrik yang mati akibat pembuangan haiwan semasa yang secara tidak sengaja mengembara ke kolam untuk minum.

Di antara ikan keli, banyak spesies akuarium terkenal: ikan keli antsistrus, taracatum, platidoras, ikan keli kaca, ikan keli cuckoo, ikan keli changeling dan lain-lain. Dan pelbagai warna mereka sangat mengagumkan.

Golomyanka

Golomyanka adalah ikan kecil yang tidak biasa yang tinggal di Tasik Baikal. Ia sedikit merah jambu, telus atau lut, dan juga lebih suka perairan dalam dan dasar. Tetapi yang bernasib baik berjaya memfilmkan pergerakannya di bawah ais berhampiran permukaan tasik beberapa kali. Ikan itu tergolong dalam spesies endemik - spesies tempatan kecil yang hanya tinggal di kawasan ini.

Perlu diperhatikan bahawa ikan Baikal dari keluarga Golomyankovye ini tidak mempunyai timbangan dan terdiri daripada sepertiga lemak. Ini mengimbangi kekurangan pundi kencingnya. Kedua-dua spesies besar dan kecil (golomyanka Dybowski; dengan nama naturalis Benedict Dybowski, yang menemui ikan pada tahun 1830) paling sering dijumpai pada kedalaman 0,5 hingga 0,25 km, tetapi hidup lebih dalam - hingga 1,6 km.

Selain ukuran, yang menjadi dasar bagi nama spesies tersebut, ada sejumlah ciri khas:

  • warna (secara amnya, badan lebih putih, kerana banyaknya lemak putih di bawah kulit yang telus);
  • ukuran mata (pada spesies kecil, d adalah 2 kali kurang dari lebar dahi);
  • kelangsungan hidup (yang besar lebih kerap mati semasa melahirkan anak);
  • bilangan lelaki (yang besar mempunyai lebih sedikit).

Pemakanan

Cara menangkap makanan adalah dengan membuka mulut dan menggigit dengan kerap. Makanan utama golomyanka adalah krustasea planktonik perairan Baikal (Cyclops, Jurassic amphipods, Epishura). Individu besar sering memburu kanibalisme dalam keluarga mereka atau di antara anak-anak muda. Sangat menarik bahawa golomyanka naik ke atas untuk makanan pada waktu malam, dan pada siang hari ia bersembunyi dari pemangsa seperti omul atau meterai yang dekat dengan bahagian bawah. Sekiranya setelah ribut ikan dilempar ke darat, ia menjadi mangsa burung tempatan.

Pembiakan

Golomyanka Baikal sangat penting, tidak bertelur, tidak bertelur dan tidak berhijrah. Semua ini luar biasa, kerana di perairan sejuk, populasi hanya bertahan kerana telur. Tetapi ikan gemuk berjaya mengatasi kekuatan alam dan menjadi legenda Baikal.

Sebelum melahirkan, dia naik ke tingkat tempat hidup plankton untuk memberi makanan kepada keturunannya. Adalah dipercayai bahawa ikan paling sering mati semasa melahirkan anak, tetapi kemudian kajian menyangkal anggapan ini. Spesies besar membiakkan keturunan pada akhir musim panas (airnya maksimum) dan hingga pertengahan musim luruh. Spesies kecil lebih suka musim bunga. Kehadiran pelancong dan perenang tidak menyusahkan ikan. Dalam proses melahirkan, hingga 2500 larva spesies besar dan sekitar 1500 larva spesies kecil muncul sekaligus. Kitaran seksual biasanya satu kali..

Alepisaurus

Alepisaurus adalah ikan pemangsa besar yang tergolong dalam keluarga Alepisaurus. Penampilan makhluk ini benar-benar menakutkan. Dengan mulutnya yang besar dengan taring menyerupai belati, ikan itu menyerupai daggertooth. Dan sirip yang besar menjadikan Alepisaurus kelihatan seperti ikan layar.

Alepisaurus adalah makhluk yang benar-benar menyeramkan. Hanya satu mulut dengan gigi bernilai sesuatu. Tetapi masih ada badan ikan, panjangnya boleh sampai dua meter. Tubuh itu sendiri sempit, bahagian depannya sedikit rata dari sisi, dan bahagian ekornya berbentuk silinder. Ngomong-ngomong, timbangan ikan ini benar-benar tidak ada..

Bahagian belakang Alepisaurus dihiasi dengan sirip besar yang membentang di seluruh badan. Sekiranya siripnya tersebar, ia ternyata dua kali lebih tinggi daripada pemiliknya. Warna ikan taring juga suram - hitam-kelabu-biru. Terdapat sedikit maklumat mengenai pembiakan perwakilan fauna laut ini. Tetapi jika kita menganggap bahawa orang-orang Alepisa tidak suka berpesta dengan rakan mereka kadang-kadang, boleh dianggap bahawa mereka umumnya hermafrodit, dan setiap individu mempunyai organ wanita dan lelaki.

Sejarah

Penyebutan pertama raksasa laut ini bermula pada tahun 1741. Kemudian penerangan mengenai Alepisaurus diberikan oleh peserta terkenal ekspedisi Kamchatka kedua Georg Wilhelm Steller, yang bernasib baik melihat spesimen ikan yang belum diketahui, dilempar ke darat oleh gelombang. Kemudian pengembara itu menamakan Plagyodontis yang dijumpainya. Itulah akhir kajian hidupan laut ini..

Hanya pada tahun 1811, minat terhadap Alepisaurus kembali. Kali ini ahli zoologi Peter-Simon Pallas, sebagai dasar minuman Steller dan penemuan yang telah dikeringkannya, menyusun penerangan terperinci mengenai ikan itu, yang memaparkan genus yang terpisah untuknya - Plagyodum. Kemudian nama itu diubah menjadi Alepisaurus ferox, yang diterjemahkan dari bahasa Yunani sebagai "kadal", "binatang bersisik".

Cara hidup

Seperti banyak ikan yang tinggal di dalam, Alepisaurus mengamalkan migrasi menegak setiap hari. Pada waktu malam mereka berusaha mendekati permukaan, dan pada siang hari mereka kembali ke kedalaman. "Jalan-jalan" seperti itu dikaitkan dengan pergerakan makanan, di mana orang-orang Alepisa menggunakan pelbagai spesies ikan, sotong, gurita dan krustasea. Sekiranya makanan sangat ketat, maka ikan pemangsa tidak akan meremehkan kerabatnya yang lebih kecil..

Jerung putih

Hiu putih yang hebat dikenali sebagai hiu pemakan manusia, atau karcharodon. Haiwan ini tergolong dalam kelas ikan rawan dan keluarga ikan hiu ikan hering. Hari ini, populasi spesies ini sedikit lebih daripada tiga ribu individu, jadi hiu putih besar tergolong dalam kategori haiwan pemangsa di ambang kepupusan..

Hiu pemangsa moden yang paling besar adalah sebelas meter atau lebih panjang sedikit. Yang paling biasa adalah individu dengan panjang badan tidak lebih dari enam meter, dan jisim dalam julat 650-3000 kg. Bahagian belakang dan sisi hiu putih mempunyai warna kelabu khas dengan sedikit warna kecoklatan atau hitam. Permukaan perut berwarna putih keputihan.

Telah diketahui bahawa baru-baru ini terdapat hiu putih, panjang badannya boleh mencapai tiga puluh meter. Di mulut individu seperti itu yang hidup pada akhir tempoh Tersier, lapan orang dewasa boleh bebas.

Cara hidup

Jerung putih moden terutamanya menyendiri. Orang dewasa dapat ditemui bukan hanya di perairan lautan terbuka, tetapi juga di sepanjang garis pantai. Sebagai peraturan, hiu berusaha untuk tetap dekat dengan permukaan, dan lebih suka perairan laut yang hangat hingga sederhana. Mangsa dihancurkan oleh hiu putih yang hebat dengan gigi segitiga yang sangat besar dan lebar. Semua gigi mempunyai tepi yang bergerigi. Rahang yang sangat kuat memungkinkan pemangsa akuatik menggigit bukan sahaja tisu tulang rawan, tetapi juga tulang mangsanya yang cukup besar. Hiu putih yang lapar tidak terlalu memilih pilihan makanan mereka.

Dominasi wanita berbanding lelaki lebih banyak berlaku, dan dominasi individu terbesar berbanding ikan yu lebih kecil. Situasi konflik semasa perburuan diselesaikan dengan ritual atau tingkah laku demonstratif. Pergaduhan antara individu dengan populasi yang sama tentunya mungkin berlaku, tetapi mereka jarang berlaku. Sebagai peraturan, jerung spesies ini dalam konflik terhad kepada tidak terlalu kuat, gigitan peringatan

Ciri khas hiu putih adalah kemampuan untuk mengangkat kepalanya secara berkala di atas permukaan air dalam proses memburu dan mencari mangsa. Menurut saintis, dengan cara ini hiu berjaya menangkap bau dengan baik, walaupun pada jarak yang cukup jauh..

Navaga

Navaga adalah ikan laut yang suka sejuk, ia tergolong dalam keluarga ikan kod. Terdapat dua jenis ikan ini, navaga utara dan Timur Jauh, yang dikenali sebagai vakhnya. Panjang badan navaga biasanya mencapai 30 cm, beratnya dengan panjang ini adalah 250 g, ada juga individu yang lebih besar, panjangnya hingga setengah meter, dengan berat sekitar 1 kg. Vakhnya Timur Jauh jauh lebih besar daripada navaga utara.

Tubuh navaga mempunyai penampilan yang lebih bulat daripada ikan cod yang lain, kepalanya berukuran lebih kecil, ikan dibezakan oleh keanehan struktur tulang belakang - terdapat pembengkakan aneh pada tulang rusuk pendeknya. Rahang atas ikan lebih panjang daripada yang lebih rendah; satu antena terletak di rahang bawah. Terdapat banyak bintik-bintik gelap di bahagian belakang navaga coklat-kelabu. Sisi ikan lebih ringan daripada belakang, perutnya berwarna putih. Di Wahl Timur Jauh, perut juga berwarna putih, tetapi warna punggungnya berwarna kelabu kehijauan, sisinya berwarna keperakan-ungu.

Habitat

Navaga dapat dijumpai dari Laut Putih ke Teluk Ob, Vakhnya Timur Jauh tinggal di laut Chukchi, Bering, Okhotsk, dan Jepun. Di laut terbuka, navaga tidak dijumpai, ia adalah ikan pesisir. Pada musim bunga, ketika air di pantai menjadi terlalu hangat, ia bergerak jarak pendek dari pantai untuk mencari air yang lebih dingin. Pada musim gugur-musim sejuk, navaga dalam kawanan bergerak lebih dekat ke pantai, sekolah-sekolah di Timur Jauh navaga sering memasuki tasik dan muara sungai. Navaga tergolong dalam ikan bawah

Diet

Navaga adalah pemangsa; ia memakan kaviar dan juvana ikan lain, krustasea, dan pelbagai cacing. Pada musim bunga, ketika ikan dipaksa mencari air sejuk, makanannya tidak mencukupi, kerana cuaca sejuk masuk, navaga kembali lebih dekat ke pantai untuk menggemukkan.

Belut laut

Belut conger adalah ikan dari keluarga belut. Nama Latin untuk ikan ini ialah Conger conger. Terdapat juga nama kedua untuk conger belut - conger.

Seseorang yang melihat belut untuk pertama kalinya mungkin membingungkannya dengan ular laut pita, yang sangat beracun. Ini dapat difahami kerana badan berbentuk cerut panjang dan tiga sirip menyatu menjadi satu (sirip punggung, caudal dan dubur). Kepala belut kecil dengan mata bujur yang besar dan mulut lebar melengkapkan persamaan antara belut dan ular. Gigi luar belut, yang membentuk celah, berkembang dengan baik. Bukaan insang, yang berbentuk celah, sampai ke bahagian perut. Sirip dada kelihatan tepat di belakangnya. Kulit belut yang tidak bersisik sepenuhnya ditutup dengan lapisan lendir yang dikeluarkan oleh kelenjar khas.

Warna belut tidak terlalu beragam dan ditentukan oleh keperluan penyamaran semasa perburuan. Oleh itu, belut conger paling sering diwarnai dalam pelbagai warna kelabu, hitam, coklat atau kehijauan. Kadang-kadang terdapat spesimen dengan pewarnaan bercak yang berbeza. Ukurannya, belut conger jauh lebih besar daripada kerabat air tawarnya dan panjangnya boleh mencapai 3 m dan berat hingga 100 kg.

Habitat

Kawasan pengedaran belut laut cukup luas dan merangkumi perairan hangat di lautan India, Pasifik dan Atlantik, serta laut yang berdekatan dengannya. Sebilangan spesies belut conger bertolak ansur dengan perairan yang lebih sejuk dan dapat dijumpai di Mediterranean dan Atlantik Utara. Di Laut Utara, Laut Baltik dan Hitam, belut conger jarang berenang. Ikan-ikan ini adalah penduduk zon pesisir dan laut terbuka, tanpa tenggelam lebih dalam dari 500 m.

Pemakanan

Jerawat pada waktu malam dan lebih suka tidur di tempat yang terpencil pada siang hari. Secara semula jadi, mereka adalah pemangsa yang rakus dengan gigi yang kuat. Asas dietnya adalah ikan kecil, krustasea dan moluska. Mereka tidak akan melewatkan hasil tangkapan yang terjerat dalam jaring ikan. Tidak mempunyai penglihatan yang baik, belut lebih suka berbaring menunggu mangsa dalam penyergapan, kerana berkat deria penciuman mereka, mereka merasakannya dari jauh. Terdapat jenis belut yang menyamar sebagai tumbuh-tumbuhan bawah. Dengan mengeluarkan liang menegak di tanah dengan bantuan ekor yang kuat dan bersandar di tengahnya, belut conger menunggu mangsa. Sekiranya terdapat bahaya, mereka langsung bersembunyi di dalam lubang sepenuhnya.

Ikan mutiara

Sebagai peraturan, ikan dari keluarga carapus, yang termasuk dalam lecher, disebut mutiara. Sejarah nama kumpulan organisma hidup ini cukup menarik. Suatu hari, salah seorang penyelam mutiara menemui makhluk seperti ular lut di dalam cangkang tiram. Selama tinggal di "rumah" ikan berjaya dicat dengan warna mutiara, yang memberi kesan palsu bahawa ia sendiri memiliki warna mutiara.

Bergantung pada tahap kebebasan mereka, seseorang dapat membezakan:

  1. Jenis kewujudan parasit yang menangis di inang invertebrata seperti moluska bivalve, ascidian, bintang laut dan timun laut. Selalunya, karapas memilih timun laut yang disebut sebagai "rumah" mereka dan tinggal di liang duburnya, memakan telurnya.
  2. Dalam hubungan simbiosis dengan tuan mereka.
  3. Synanthropic - gunakan badan makhluk hidup lain sebagai kediaman, tetapi jangan membahayakannya dan tidak memberi faedah.
  4. Hidup percuma - begini semua mutiara hidup dalam keadaan larva. Di negeri ini, mereka tinggal di antara plankton. Embrio biasanya mempunyai filamen panjang di depan sirip punggung, yang mempunyai pelbagai pelengkap.

Pada tahun 1977, seorang ahli biologi New Zealand mencatatkan sekitar 15 spesies ikan ini, yang kebanyakannya tinggal di dalam badan timun laut..

Sebar

Carapus tinggal di perairan tropika lautan seperti:

  • Atlantik;
  • India;
  • Senyap.

Kedalaman habitatnya cukup tinggi dan boleh mencapai beberapa kilometer. Kediaman khas terletak di kawasan lereng laut dan dasar yang lembut.

Oleh kerana ukurannya yang kecil dan kekurangan cara yang hampir lengkap untuk menangkis pencerobohan, ikan ini terpaksa menghabiskan sebahagian besar hidup mereka di dalam organisma lain..

Dan hanya dengan bermulanya kegelapan tiba masanya, dan mereka berenang keluar dari badan tuan rumah untuk memberi makan.

Ikan ini praktikal tidak sesuai untuk makanan kerana jisimnya yang kecil dan kekurangan zat berguna. Namun, ada kemungkinan terdapat risiko memakannya secara tidak sengaja bersama dengan organisma di mana ia hidup..

Loach adalah ikan sungai air tawar dari kelas sirip sinar, pesanan ikan mas, keluarga loach, genus loach. Ikan itu diberi nama loach kerana mempunyai ciri tertentu untuk menggeliat seperti ular..

Panjang beberapa spesies loaches mencapai 30 sentimeter, tetapi rata-rata ikan ini tidak melebihi 15-18 sentimeter. Pelatih ditutup dengan skala kecil tetapi ketara. Badan memanjang, serpentin. Loach adalah ikan yang melengking: jika anda mengeluarkannya dari air, ia akan menggeliat dan memicit dengan kuat. Sirip ekor ikan loach kecil dan mempunyai bentuk bulat. Mulut mempunyai 6 hingga 12 antena. Lubang hidung ditarik keluar ke dalam tiub kecil.
Berbeza dengan wanita, pada lelaki sinar kedua sirip dada menebal dan memanjang. Dan terdapat juga penebalan di sisi, di belakang sirip punggung, yang terbentuk oleh tisu adiposa. Jangka hayat loaches adalah sekitar 10 tahun.

Habitat dan spesies

Pelatih itu tinggal di perairan Eropah, dan juga Asia Selatan dan Timur. Ikan ini dapat hidup di mana-mana badan air tawar, di mana terdapat kelodak atau cairan. Loach adalah ikan yang mudah menyesuaikan diri dengan persekitarannya. Sekiranya kolam kering, ikan-ikan ini masuk ke dalam lumpur dan menunggu saat ketika hujan dan habitatnya akan dipenuhi dengan air lagi..

Jenis loaches yang paling biasa:

  • Cubit biasa adalah wakil terkecil dari keluarga loach. Ia tinggal di seluruh Eropah, kecuali Norway, Ireland, Sweden, Scotland. Penyebarannya meluas di wilayah negara-negara CIS, begitu juga di China Utara, Jepun dan Asia Kecil. Panjang spesies loaches ini hanya mencapai 10 cm. Warna badan utama berwarna kuning muda, terdapat bintik-bintik besar di sisi, bergabung menjadi jalur umum.
  • Pelacur biasa tinggal di badan air berlumpur di Eropah dan Asia. Panjang badan loach biasa adalah dari 15 hingga 30 cm. Warnanya bergantung pada keadaan hidup. Pada dasarnya, bahagian belakang berwarna coklat, dengan sebilangan besar bintik gelap, perut berwarna kuning, berbintik-bintik. Di tengah-tengah badan pelacur terdapat jalur lebar gelap, dan di atas dan di bawahnya terdapat jalur sempit.
  • Pelatih Amur dalam keadaan semula jadi tinggal di perairan Asia timur laut, Siberia, Sakhalin, serta China dan Jepun. Di habitat semula jadi, spesies ini tumbuh hingga 25 cm, dan dalam keadaan akuarium hingga 15-18 cm. Warna pelindung Amur terutama berwarna tembaga kekuningan atau coklat muda.

Pemakanan

Ikan loach memakan larva serangga, moluska kecil, cacing, krustasea dan juga kelodak. Juga, pelacur itu dianggap pencuri terkenal kaviar orang lain. Dia menghabiskan sepanjang masa di bahagian bawah, jadi mencari kaviar tidak akan sukar baginya.

Pembiakan

Pemijahan Loach berlangsung dari April hingga Jun. Loach betina sangat subur, menghasilkan 11,000-38,000 telur. Selepas 7-8 hari, larva menetas, panjangnya tidak melebihi 5 mm. Dengan bantuan organ lekatan, larva dilekatkan pada tanaman. Buah loach tumbuh dengan cepat, pada tahun pertama umurnya mencapai 4 cm, dan pada 3 tahun panjang ikan sudah sekitar 13 cm. Keupayaan untuk membiak pada loaches bermula pada 3 tahun.