Sifat ikan hake, komposisinya, faedah dan kemudaratan pada tubuh, peraturan pemilihan dan penyediaannya

Ikan hake (hake) membekalkan tubuh dengan sejumlah besar nutrien. Ia sering digunakan dalam masakan. Ia senang dimasak, tulang fillet senang diperoleh.

Ciri umum dan kepelbagaian spesies

Ciri-ciri utama ikan:

  1. Milik keluarga Cod.
  2. Dijumpai di Lautan Atlantik dan Pasifik.
  3. Ukuran boleh bervariasi dari 25 cm hingga 2 m.
  4. Mereka adalah pemangsa yang memakan ikan kecil. Ikan laut dalam naik ke permukaan lautan untuk ditangkap.
  5. Jangka hake hake - sehingga 20 tahun.
Ikan hake (hake) membekalkan tubuh dengan sejumlah besar nutrien.

Terdapat 2 subspesies yang popular: perak dan pasifik.

Hake Pasifik kecil. Ia dijumpai pada kedalaman yang luar biasa. Jenis ini diminati, oleh itu lebih mahal. Keperakan - ikan lebih besar. Beratnya sekitar 3 kg. Ia dilombong pada kedalaman lebih dari 1.5 m.

Nilai pemakanan dan faedah hake

Hake boleh dibeli di kedai. Dijual, ia lebih kerap didapati beku. Pembekuan membantu memelihara semua sifat bermanfaat.

Produk ini mengandungi sejumlah besar vitamin, seperti A, C, D, PP, kumpulan B. Ia mengandungi banyak unsur mikro dan makro: kalium, kalsium, fosforus, tembaga, zink, yodium, magnesium, besi, fluor, natrium, sulfur, klorin, mangan, nikel, kobalt, molibdenum. Hake adalah sumber protein serta asid lemak tak jenuh seperti Omega-3.

Kandungan kalori produk bergantung pada kaedah penyediaan dan tempat pengekstrakan. 100 g hake panggang dan rebus rata-rata mengandung 94-95 kcal, dan hake goreng mengandung 105 kcal per 100 g.

Merlouse perlu dimakan secara berkala untuk mencegah dan merawat penyakit tertentu..

Ikan hake: mempercepat metabolisme badan, menguatkan sistem imun, meningkatkan penglihatan.

Ikan ini mempunyai banyak khasiat yang bermanfaat:

  1. Mempercepat metabolisme badan.
  2. Menormalkan tahap glukosa darah.
  3. Membantu Menghilangkan Gangguan Hormon.
  4. Memusnahkan bakteria berbahaya dalam tubuh manusia.
  5. Memperbaiki keadaan kulit dan membran mukus.
  6. Menghilangkan keradangan.
  7. Menguatkan sistem imun dan keadaan umum badan.
  8. Meningkatkan penglihatan.
  9. Menghilangkan toksin dari badan.
  10. Meningkatkan ingatan, yang diperlukan pada usia tua.

Sekiranya terdapat tekanan berterusan dan aktiviti fizikal yang berat, maka hake mesti ada dalam diet. Untuk beberapa penyakit, hake digunakan sebagai ubat. Ini disebabkan oleh kandungan nutrien yang banyak..

Ikan menurunkan kadar glukosa darah, itulah sebabnya ia menjadi asas banyak makanan diet dengan diabetes. Hake mesti terdapat dalam diet untuk penyakit tiroid kerana yodium dalam komposisinya. Untuk penyakit radang, berjangkit, dan juga penyakit sistem pencernaan, produk ini sering digunakan.

Doktor sering mengesyorkan produk ini semasa kehamilan. Ia melindungi tubuh dari jangkitan, melegakan ketegangan saraf, menghilangkan kuku dan rambut yang rapuh. Merluza mengandungi vitamin dan mineral yang diperlukan dalam tempoh kehamilan.

Ramai pakar pediatrik membenarkan kanak-kanak selepas 1 tahun makan rebus atau panggang. Anda perlu memberi makan 1-2 kali seminggu. Mulakan dengan bahagian kecil untuk memastikan tidak ada alahan.

Produk ini mudah dicerna, tidak membebankan saluran gastrointestinal, akibatnya ia sering dimasukkan dalam makanan diet untuk menurunkan berat badan.

Bahaya dan bahaya bahaya

Selain faedah, terdapat juga kontraindikasi. Penghidap alergi lebih baik mengelakkan diri daripada tergesa-gesa kerana risiko reaksi alergi.

Adalah tidak diingini untuk memakan hidangan dengan hake dengan sembelit yang berterusan. Ikan mengandungi banyak zat besi, kerana ia mempunyai kesan mengikat. Dengan keasidan perut yang meningkat, hake dapat menyebabkan pemburukan, jadi anda harus berhati-hati.

Semasa memberi makan anak kecil, tulang boleh tersekat di kerongkong. Oleh itu, mereka tidak boleh diberi ikan tanpa pengawasan orang dewasa. Lebih baik membuang tulang sebelum digunakan.

Penghidap alergi lebih baik mengelakkan diri daripada tergesa-gesa kerana risiko reaksi alergi.

Keluarga Cod menyerap logam berat dari badan air. Bahan-bahan ini mempunyai kesan buruk pada tubuh yang lemah..

Di kedai, semasa membekukan ikan, pelbagai bahan tambahan makanan digunakan. Mereka mengekalkan kelembapan, mengekalkan bentuk produk dan memanjangkan jangka hayat. Tetapi bahan tambahan seperti itu memberi kesan negatif pada tubuh manusia..

Sekiranya rawatan haba tidak mencukupi, terdapat risiko serangan parasit. Sekiranya, setelah makan ikan, kelemahan, mual, muntah, kembung perut, urtikaria muncul, maka keperluan mendesak untuk berjumpa doktor.

Cara memilih hake yang betul dan sedap

Semasa memilih ikan, seseorang harus memperhatikan penampilan dan bau. Ikan berkualiti tinggi dan segar mempunyai mata berkilat terang, dengan kontur murid yang jelas, insang warna merah jambu muda. Apabila ditekan dengan jari, jangan ada penyok pada bangkai ikan. Bau tidak boleh masam atau busuk.

Pastikan untuk memeriksa berat badan hake.

Sekiranya terlalu berat, ia akan dibekukan semula. Ikan seperti itu sudah basi, anda tidak boleh membelinya. Anda hanya perlu membeli produk tersebut di tempat yang dipercayai dan dari pengeluar yang boleh dipercayai.

Hake boleh direbus, digoreng, direbus, dibakar, dan juga dicincang dari ikan ini. Sebilangan besar faedah dibawa oleh hidangan kukus, di dalam periuk perlahan atau ketuhar, di atas panggangan. Jangan lupa tentang rawatan haba produk berkualiti tinggi..

Untuk merebus ikan, potong menjadi beberapa bahagian, taburkan dengan bumbu dan biarkan merendam selama kira-kira 15 minit. Kemudian gulung tepung dan goreng dalam minyak sayuran dengan bawang. Campurkan 1 cawan krim masam dan 2 telur. Tuangkan hake goreng dengan sos ini. Tutup, reneh selama 1 jam.

Ikan goreng juga akan sedap dan sihat.

Ikan goreng juga akan sedap dan sihat. Untuk memasak, anda perlu membuat adunan. Celupkan kepingan hake ke dalam tepung, celupkan dalam adunan. Tuangkan minyak sayuran ke dalam kuali, panaskan dengan baik. Goreng hingga lembut. Setelah sejuk boleh dimakan.

Dengan ikan yang dipilih dan dimasak dengan betul, anda bukan sahaja dapat menikmati hidangan yang enak, tetapi juga sihat untuk seluruh badan. Sebelum memasak, anda perlu mengetahui apa itu ikan hake, faedah dan mudaratnya kepada manusia..

Sekiranya anda mempunyai penyakit, maka sebelum menggunakannya anda perlu berjumpa doktor.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Komposisi ikan hake

Berapakah kos ikan hake (harga purata setiap 1 kg.)?

Selalunya, nama-nama masakan dari bahan-bahan yang tidak asing lagi bagi kita sama sekali tidak sesuai dengan keadaan sebenar. Contohnya, ikan hake yang terkenal sebenarnya disebut hake. Ikan hake atau hake tergolong dalam genus hake dan terdiri daripada 10 spesies serupa.

Ikan hake hidup terutamanya di Lautan Atlantik atau Pasifik. Ukuran rata-rata bangkai ikan hake biasanya tidak melebihi 30-50 cm, tetapi ikan ini mempunyai pemegang rekodnya sendiri. Terdapat spesies hake yang besar, yang mencapai panjang 1.5 meter..

Jenis ikan hake berikut dapat dibezakan:

  • hake perak atau hake, yang dituai di luar pantai Amerika Utara. Ini adalah jenis hake yang agak besar.
  • Hake Pasifik atau ikan hake Oregon. Ikan ini dijumpai di lepas pantai California, Washington dan Oregon..

Hake Argentina, New Zealand, Chile dan Cape juga dibezakan. Dalam memasak, ikan hake didapati bermanfaat. Terdapat banyak resipi dengan ikan ini. Hake dianggap sebagai salah satu ikan terbaik untuk dimasak kerana mempunyai tulang yang sangat sedikit..

Kandungan kalori hake sangat kecil, hanya 86 Kcal per 100 gram produk. Hake hampir tidak mengandung lemak, yang, bersamaan dengan kandungan kalori rendah kalori, menjadikan produk sangat diperlukan dalam diet. Walau bagaimanapun, pakar pemakanan bukan satu-satunya yang menasihati pesakit mereka untuk mengonsumsi serangga sebanyak mungkin..

Manfaat Hake

Sekiranya anda memperhatikan komposisi vitamin, mineral dan sebatian semula jadi yang berguna yang terdapat dalam hake, maka anda akan segera melihat keunikan manfaat ikan hake untuk tubuh manusia..

Komposisi ikan hake kaya dengan vitamin PP, B, A dan E. Sebatian mineral berguna dalam bentuk unsur seperti fosforus, zat besi, yodium dan kalsium, serta protein semula jadi dan mudah dicerna yang melembapkan badan anda. Semua faedah ikan hake ini ditingkatkan dengan asid lemak Omega-3 yang penting, yang terdapat dalam roe ikan yang banyak..

Oleh itu, anda boleh mendapat keuntungan berganda dari ikan hake dan kaviarnya. Koki ikan profesional akan memberitahu anda bahawa hidangan yang paling lazat berasal dari ikan hake goreng. Hake dipotong, dipotong-potong, masin dan ditaburkan dengan jus lemon. Hake ikan digoreng dalam minyak (lebih baik dalam minyak zaitun), dan juga dalam adunan. Untuk hidangan sampingan dengan hake goreng, kentang rebus sesuai. Ikan Hake sesuai dengan sos krim atau krim masam dengan ramuan herba.

Komposisi ikan hake

Hake adalah ikan laut milik keluarga Cod. Panjang rata-rata individu jarang melebihi 70 cm, namun tidak kurang dari 20 cm. Berat ikan mencapai 3 kg. Hake mempunyai badan memanjang, dua sirip - pendek dan panjang, terletak di bahagian belakang. Bahagian belakang berwarna kelabu-hitam, sementara bahagian sisi dan perut berwarna kelabu keperakan. Ikan itu mempunyai daging putih yang lembut dan lembut. Terdapat beberapa tulang, dan piring fillet dipisahkan dengan baik dari yang ada semasa memasak.

Nilai pemakanan
Jumlah per hidangan
Berjalan22 minit.
Berjoging10 min.
Berenang7 minit.
Basikal12 minit.
Senamrobik17 minit.
Kerja rumah tangga29 minit.

Makanan utama hake pada tahun-tahun pertama kehidupan adalah udang kecil dan calanus. Ikan matang secara seksual menjadi pemangsa dan lebih suka ikan pelagik, yang merangkumi ikan haring, ikan tenggiri dan lain-lain, serta invertebrata besar, termasuk cumi-cumi dan udang.

Hake musim sejuk pada kedalaman melebihi 20 m.

Komposisi, nilai pemakanan dan kandungan kalori dari hake

Hake mengandungi banyak unsur yang berguna dan diperlukan untuk unsur mikro dan mikro: fluorin, kalsium, fosforus, natrium, sulfur, magnesium, yodium, besi, zink, tembaga, klorin, kobalt, kromium, molibdenum, nikel dan mangan. Seiring dengan ini, kandungan vitaminnya tinggi. Vitamin PP, C, A, E, B2, B1, B9, B6 mencapai kepekatan tertinggi pada ikan. Sebagai tambahan, ikan adalah gudang asid lemak omega-3, kandungannya paling tinggi dalam kaviar hake. Perlu diperhatikan bahawa kaviar hake menyimpan rekod kandungan bahan berguna ini..

Ikan laut ini tidak mempunyai karbohidrat sama sekali, yang memungkinkan untuk memasukkannya ke dalam makanan yang memberikan pengambilan minimum sebatian karbohidrat. Ia mengandungi kira-kira 17 g protein, dan 2,2 g lemak, sementara kandungan kalori hake cukup rendah - hanya 86 Kcal per 100 g.

Ciri-ciri berguna hake

Hake kalori rendah, tanpa lemak, mudah dicerna, kaya dengan protein dan vitamin - sebab mengapa ikan disyorkan untuk diet.

Kompleks vitamin yang terkandung dalam hake membantu mengatur dan menjaga metabolisme, serta mendorong penghapusan toksin dan membantu dalam pencegahan barah, menjadi antioksidan yang sangat baik.

Untuk penyakit pada kulit, selaput lendir dan kelenjar tiroid, manfaat hake, yang mengandungi pelbagai vitamin, akan sangat berharga. Makan ikan juga dapat mengatur gula darah.

Khasiat hake lain yang berguna adalah pencegahan gangguan kardiovaskular kerana kandungan asid lemak tak jenuh. Juga, ikan mampu meningkatkan kesihatan diabetes, darah tinggi dan juga kemurungan..

Makan ikan secara berkala (sekurang-kurangnya sekali seminggu) membantu meningkatkan penglihatan, dan bahkan dapat mengurangkan kehilangan penglihatan pada usia tua.

Rahsia membuat hake

Manfaat hake bukan satu-satunya sebab mengapa ikan ini disukai di seluruh dunia. Sama ada pinggan mangkuk atau pelengkap ramuan lain, rasanya sangat sedap.

Hake memotong cod dengan kandungan lemaknya, yang sangat dihargai oleh pakar kuliner. Lebih-lebih lagi, daging ikan jauh lebih kurus daripada ikan salmon atau ikan merah lain..

Profesional kuliner mengesyorkan goreng goreng. Untuk melakukan ini, ikan dipotong, dipotong menjadi bahagian, garam dan jus lemon ditambah. Sebaiknya goreng hake dalam adunan dan minyak zaitun. Penting juga untuk diingat bahawa pemanasan daging ikan yang berpanjangan merosakkan nutrien yang dikandungnya. Oleh itu, rawatan haba tidak boleh melebihi 15 minit. Kentang rebus akan menjadi lauk yang sesuai. Selain itu, anda boleh menghidangkan sos berdasarkan krim atau krim masam.

Walaupun terdapat banyak sifat berguna pada ikan bilis, ikan di negara kita tidak dimasak di mana-mana. Diyakini bahawa ia mempunyai bau yang tidak menyenangkan dan halus, yang, bagaimanapun, menonjol dengan jelas dalam hidangan siap. Untuk menyingkirkannya, disarankan untuk menghidangkan sayur-sayuran dengan aroma dan rasa yang jelas kepada ikan: pasli, dill, ketumbar.

Mengapa hake berguna

Manfaat dan keburukan hake menarik bagi setiap peminat hidangan ikan dan penyokong makanan sihat. Produk ini mendapat kedudukan tinggi dalam penarafan dalam keranjang pengguna kerana rasa dan kemudahan penyediaannya..

Seperti apa bentuk ulat dan di mana ia dijumpai

Ikan hake adalah pemangsa laut yang tergolong dalam keluarga Salmonidae. Ia tinggal di perairan Pasifik dan Lautan Atlantik pada kedalaman 20 hingga 300 m, memilih rak benua untuk keberadaan yang optimum.

Warna badan dicirikan oleh warna keperakan. Bahagian sisi dan perut sedikit lebih ringan daripada belakang. Spesimen biasanya mempunyai panjang 30 hingga 70 cm.Badan memanjang dengan satu sirip punggung yang panjang dan pendek. Ciri utama adalah mulut besar dengan rahang atas pendek.

Komposisi Hake

Daging tanpa lemak ikan laut yang sihat lembut dan ringan, dan sebilangan kecil tulang setelah rawatan panas dipisahkan tanpa banyak usaha. Produk ini merupakan sumber protein sihat dan pelbagai vitamin dan mineral.

Nilai tenaga hake sihat:

Dengan mengetahui komposisi kimia produk, seseorang dapat menyedari kepatuhannya dengan prinsip pemakanan sihat dan kesan positif terhadap kesejahteraan. Ikan yang sihat mengandungi sejumlah besar vitamin, unsur mikro dan makro, asid.

Nilai pemakanan dan kandungan kolosal komponen yang diperlukan untuk aktiviti penting tubuh manusia menjelaskan penggunaan aktif ikan laut yang sihat.

Hake kalori dan nilai pemakanan

Kandungan kalori hake per 100 gram adalah 89 kkal, tetapi angka ini berbeza-beza bergantung pada tempat dan waktu memancing, serta kaedah penyediaannya:

Kalori (kcal per 100 g)

Pengambilan ikan laut secara berkala akan memberi kesan yang besar terhadap kecantikan, kesihatan tubuh, memenuhkannya dengan semua zat yang diperlukan tanpa ancaman untuk mendapatkan pound tambahan.

Sifat berguna ikan hake

Manfaat hake untuk tubuh sangat penting, kerana gabungan komponen organik dan anorganik meningkatkan prestasi banyak sistem badan dan memberikan kekuatan dan tenaga. Produk harus dimasukkan ke dalam menu untuk rawatan dan pencegahan banyak penyakit, kerana dapat:

  • mempercepat proses metabolik dalam badan;
  • menstabilkan tahap gula dalam darah;
  • menyingkirkan gangguan hormon, dan khususnya dari masalah dengan kelenjar tiroid;
  • menyekat pertumbuhan bakteria dan mikrob berbahaya di dalam badan;
  • mempunyai kesan positif pada kulit dan keadaan membran mukus;
  • menghilangkan proses keradangan;
  • menguatkan imuniti dan menentang penyakit virus dan bakteria;
  • meningkatkan penglihatan;
  • memulihkan setelah memuatkan simpanan yang dibelanjakan untuk kerja fizikal dan aktiviti intelektual;
  • sokongan selepas sakit serius dan pembedahan.

Hidangan roti bakar mesti terdapat dalam diet orang yang mempunyai jadwal kerja yang melelahkan, kurang tidur yang teratur, serta kemurungan dan tekanan saraf yang kerap. Makan ikan laut yang sihat akan menyingkirkan tubuh dari toksin dan radikal berbahaya, yang akan meningkatkan kesihatan secara keseluruhan.

Penyakit apa yang berguna untuk hake?

Produk ini mempunyai kesan yang baik pada semua sistem badan, dan juga mengoptimumkan prestasi mereka. Oleh kerana kandungan nutrien yang ketara, ikan laut yang sihat disarankan dalam hal:

  • masalah dengan organ sistem pencernaan;
  • penyakit berjangkit dan virus;
  • menopaus, kitaran haid yang tidak teratur;
  • kegemukan.

Hake pada diabetes sangat bermanfaat bagi tubuh, kerana membantu menurunkan glukosa darah. Dengan penyakit seperti itu, anda perlu mengikuti diet yang ketat, dan ikan laut yang sihat adalah ramuan utama dalam kebanyakan hidangan makanan..

Hake baik untuk wanita hamil dan menyusui

Semasa kehamilan, tubuh wanita berfungsi dalam mod yang dipertingkatkan, jadi memerlukan dua kali ganda vitamin. Pakar sakit puan tidak tergesa-gesa untuk menetapkan kompleks vitamin farmasi, tetapi mengesyorkan untuk menambah diet setiap wanita hamil dengan ikan laut yang sihat, kerana ia akan membantu:

  • melindungi badan daripada jangkitan virus dan bakteria;
  • mengisi kekurangan yodium, yang sangat penting untuk fungsi normal kelenjar tiroid;
  • mengurangkan kerengsaan dan ketegangan saraf;
  • mengatasi keguguran rambut dan kuku rapuh.

Hake semasa menyusu mempunyai kesan positif pada tubuh ibu, memulihkannya selepas melahirkan dan menguatkan sistem imun.

Adakah mungkin untuk memberi hake kepada anak

Kanak-kanak berumur 1 tahun boleh mula makan dalam bahagian kecil 1-2 kali seminggu, tetapi hanya setelah berunding dengan pakar pediatrik, dan juga memastikan bahawa tidak ada kontraindikasi dan alergi yang kelihatan. Kebaikan ikan untuk bayi memberi kesan yang baik kepada semua sistem organ dan perkembangan kerangka dan otot.

Ikan laut berguna untuk anak-anak pada masa krisis atau terbiasa dengan tadika, sekolah, kerana ia dapat menguatkan sistem saraf semasa berada dalam keadaan tertekan. Hake sangat penting bagi kanak-kanak yang menghabiskan banyak masa di hadapan monitor komputer untuk menyokong penglihatan.

Manfaat Hake untuk warga tua

Manfaat kesihatan hake bagi orang tua ditunjukkan dalam meningkatkan fungsi organ deria dan menghilangkan masalah ingatan. Bagi seseorang yang berumur, akan berguna untuk menggunakan ikan laut untuk rawatan dan pencegahan penyakit, serta untuk meningkatkan kesejahteraan dan menambah daya hidup..

Selendang pelangsing

Produk ini membantu menghilangkan berat badan dengan cepat mengikut diet yang dirancang khas, kerana mudah dicerna dan tidak mengganggu sistem pencernaan dengan proses yang lama. Ikan laut yang berkalori rendah menghilangkan pengumpulan lemak di kawasan bermasalah dan memprovokasi penggunaan lapisan lemak secara separa. Banyak pakar mengesyorkan memasukkan produk dalam menu rebus dan dibakar, tetapi ikan goreng juga tidak menyumbang kepada kenaikan berat badan jika dimakan secara sederhana..

Cara memasak hake yang sedap

Terdapat banyak cara untuk memasak ikan laut. Tetapi menggoreng ternyata sangat berguna, kerana tidak memerlukan rawatan panas yang berpanjangan, yang menyumbang kepada pemeliharaan semua kualiti yang berguna.

Resepi Goreng Goreng yang Sedap:

Manfaat hake rebus tidak dapat diganti kerana kandungan kalori rendah dan nilai pemakanan yang tinggi. Ini akan sesuai dengan diet penyokong gaya hidup sihat.

Terdapat beberapa petua menarik untuk meningkatkan kualiti ikan anda:

  • gabungan produk dengan sayur-sayuran, herba dan wain putih akan harmoni;
  • untuk mendapatkan kerak emas, anda perlu menggulung produk ke dalam tepung sebelum rawatan haba;
  • agar hidangannya terasa sempurna, anda perlu meletakkan fillet di dalam air garam selama beberapa minit sebelum menggoreng.

Bahaya ikan dan kontraindikasi ikan

Walaupun semua sifat bermanfaat ikan laut, sejumlah kontraindikasi, selain reaksi alergi, masih ada. Tidak disyorkan untuk mengambil produk dalam jumlah besar jika:

  1. Sembelit - kerana kandungan besi yang tinggi dari fillet, yang mempunyai kesan mengikat.
  2. Peningkatan keasidan - kerana dapat menimbulkan kemarahan.

Tubuh manusia boleh terjejas secara negatif oleh ikan laut yang hidup di perairan tercemar, kerana mereka telah menyerap sejumlah besar logam berat. Juga, dengan kecerobohan dalam memilih ikan dan memasak yang tidak betul, kemungkinan keracunan teruk atau jangkitan parasit meningkat..

Cara memilih dan menyimpan hake dengan betul

Semasa memilih ikan laut, anda perlu memperhatikan penampilan dan baunya. Agar tidak terpikat oleh penjual yang tidak bertanggungjawab, anda harus berhati-hati mempelajari kriteria utama untuk memilih ikan:

  • mata terang, berkilat, dengan murid yang jelas;
  • insang mesti berwarna merah jambu;
  • letakkan bangkai ketika ditekan dan jangan tinggalkan penyok;
  • jangan mengeluarkan bau asid atau busuk.

Produk ini dijual beku. Ikan segar cepat kehilangan khasiatnya yang bermanfaat. Jangka hayat ikan dapat ditentukan berdasarkan berat badan. Sekiranya sangat berat, ia dibekukan semula.

Tidak digalakkan menyimpan ikan laut dengan pembekuan semula. Untuk pemeliharaan semua sifat berguna, lebih baik menyediakan produk sebaik sahaja dibeli..

Kesimpulannya

Manfaat dan keburukan hake memerlukan kajian yang teliti untuk mengekalkan daya hidup dan tenaga. Ikan laut yang berguna adalah tambahan yang sangat baik untuk diet, dan jika tidak ada kontraindikasi, penggunaan produk secara sistematik akan memberi kesan yang sangat baik terhadap kesihatan tubuh secara keseluruhan..

Komposisi ikan hake

Hake adalah spesies ikan dari keluarga Cod, yang mempunyai badan memanjang dengan punggung berwarna hitam keabu-abuan dan perut serta sisi keperakan.

Hake mengandungi protein, lemak, karbohidrat, air, asid lemak jenuh, abu, kolesterol, vitamin A, B, C, D, E, PP, H, unsur mikro dan makro, termasuk kalium, fosfor, sulfur, yodium, kuprum, fluorin.

Hake hampir bebas tulang.

Ikan segar cepat kehilangan rasa dan aroma, jadi lazimnya membekukannya dengan cepat..

Harus ada kerak es kecil di bangkai ikan, jika tidak semasa penyimpanan ia akan kering dan kehilangan rasanya.

Daging cincang boleh dibuat dari hake, boleh dipanggang keseluruhan, digoreng dalam adunan, dimasak berdasarkan sup, hidangan aspic, ditambahkan ke salad.

Daging hake dianggap sebagai produk makanan, dan kerana jumlah nutrien yang banyak, disarankan untuk orang yang menderita gangguan CNS, gangguan saraf, penyakit tiroid, diabetes, darah tinggi, dan gangguan jantung. Perlu termasuk memasukkan hake dalam diet kanak-kanak, wanita hamil dan menyusui, orang yang kekurangan zat makanan dan anemia.

Komposisi ikan hake

Hake, genus ikan laut dari keluarga ikan kod. Di Eropah, hake telah lama diakui sebagai wakil terbaik dari baka cod. Daging hake banyak digunakan dalam pemakanan makanan dan diserap oleh badan dengan baik..

Panjang rata-rata ikan adalah 20-70 cm dan berat hingga 2.5–3 kg. Ia mempunyai badan memanjang, satu sirip punggung pendek dan panjang. Bahagian belakang landak berwarna hitam keabu-abuan, sementara bahagian sisi dan perut berwarna kelabu keperakan. Daging hake adalah piring pinggang rendah lemak, lembut, putih, rendah tulang, setelah merebus mudah dipisahkan dari tulang.

Selalunya dijual terdapat fillet beku (beku kering dan berkaca), serta bangkai beku yang diasingkan dengan dan tanpa kepala. Hake segar cenderung kehilangan rasa dan aromanya agak cepat. Pembekuan cepat membantu melambatkan / melambatkan proses ini.

Pada tahun-tahun pertama kehidupan, udang memakan udang kecil, temisto, calanus, dan lain-lain. Setelah baligh, dengan panjang lebih dari 31 cm, ia menjadi pemangsa dan memakan ikan pelagik sekolah (ikan haring, makarel, menhaden), invertebrata besar (udang dan sotong)... Hake perak menghabiskan musim sejuk pada kedalaman lebih dari 20 m.

Semasa membeli ikan beku, sangat penting untuk memastikan bahawa ia tidak dibekukan semula. Sebagai peraturan, setelah beku, ikan ditutup dengan lapisan ais nipis yang melindunginya dari kering. Hati-hati di sini: beberapa pengeluar mengilap ikan sehingga lapisan ais menjadi lebih tebal daripada makanan laut itu sendiri. Anda bukan sahaja perlu membayar lebih banyak untuk berat ais, tetapi juga ikan setelah manipulasi tersebut akan menjadi tidak sedap..

Jika sebaliknya, ikan itu terlalu ringan, ini bermakna ikan itu sudah lama dibekukan, dan selama ini ia berjaya mengering, walaupun terdapat penutup ais. Sekiranya bentuk ikan nampaknya tidak semula jadi, patah, kemungkinan, ia dicairkan beberapa kali dan kemudian dibekukan lagi. Dalam kes sedemikian, rasa hake hilang..

Ciri-ciri berguna hake

Hake adalah sumber protein yang kaya, mengandungi unsur mikro dan mikro seperti: kalsium, kalium, magnesium, natrium, fosfor, sulfur, klorin, besi, yodium, zink, tembaga, mangan, kromium, fluor, kobalt, molibena dan nikel. Hake mengandungi vitamin C, E, B1, B2, B6, B9, B12, A, PP, dan hake juga mengandungi asid lemak tepu yang mempunyai kesan yang baik pada tubuh manusia.

Vitamin yang terkandung dalam daging hake, mengatur metabolisme, berkontribusi pada pembuangan toksin, dan vitamin A dan E juga mencegah barah.

Mengandungi sedikit lemak. Hake boleh digunakan untuk membuat banyak hidangan lazat. Hake lebih enak daripada daging ikan kod, lebih lembut dan berlemak.

Hake berguna untuk kelenjar tiroid, kulit dan membran mukus, sistem saraf dan pencernaan, ia mengatur gula darah dengan sempurna dan merupakan antioksidan.

Para saintis menasihatkan agar makan hake, salmon atau pinagoru secara berkala sekurang-kurangnya dalam jumlah minimum - walaupun sebahagian kecil ikan ini memuaskan tubuh kita dengan asid lemak omega-3 yang diperlukan untuk kesihatan.

Kekurangan omega-3 membawa kepada gangguan sistem kardiovaskular, hipertensi, kemurungan, diabetes, mengurangkan fungsi pembiakan dan melemahkan sistem saraf.

Ciri berbahaya dari hake

Hake disyorkan untuk semua orang, malah kanak-kanak. Tetapi masih ada satu kontraindikasi - alergi, serta intoleransi individu terhadap makanan laut.

Pada masa yang sama, sangat penting bahawa ikan dibekukan hanya sekali dan disimpan dengan betul mengikut teknologi. Jika tidak, pengambilan dari blok ais selepas pencairan akan berubah menjadi jisim tanpa struktur dan tanpa rasa..

Oleh itu, anda perlu belajar membezakan antara hake segar dan rasa tidak sedap. Oleh kerana beberapa kali ikan beku kehilangan rasa dan khasiatnya yang berguna, maka ketika membelinya, anda perlu memastikan bahawa ikan itu tidak dibekukan lagi. Untuk melakukan ini, perhatikan berat ikan. Sebagai peraturan, setelah beku, landak ditutup dengan lapisan ais yang tidak terlalu tebal, yang melindunginya dari kering. Berat ikan mesti sesuai dengan ukurannya. Sekiranya terlalu berat untuk dimensi sendiri, ini bermaksud bahawa pengeluar menggunakan banyak ais untuk mengkilapnya, ini akan menjadikannya tidak sedap. Oleh itu, jika udang itu agak ringan, ia dibekukan untuk waktu yang lama, dan kemungkinan besar, selama ini ia kering.

Salah satu episod program "Semuanya akan menjadi enak" menceritakan cara memasak tiga hidangan lazat dari hake!

Hake segar

Hake adalah salah satu wakil ikan laut. Ukuran landak mencapai 70 sentimeter, dan berat maksimum hingga tiga kilogram. Tubuh memanjang dengan warna abu-abu dan bintik-bintik hitam di kawasan punggung, sementara sisi dan perut berwarna kelabu dengan kilauan keperakan - ciri utama orang dewasa (kalori). Hake terkenal kerana dagingnya sangat enak, lembut, dengan sebilangan kecil tulang. Sekiranya anda merebus daging hake, maka fillet mudah dipisahkan dari rabung. Namun, dengan pembekuan berpanjangan atau pembekuan berulang, rasa daging hake semakin merosot..

Kandungan kalori hake segar

Kandungan kalori hake segar adalah 86 kcal per 100 gram produk.

Komposisi dan sifat berguna dari segar

Fillake segar mengandungi sejumlah besar vitamin A, dan selain itu, E, PP, B9, B1, C, B2, B6. Ia juga terkenal dengan jumlah besi yang banyak..

Juga keseluruhan kumpulan unsur mikro dan makro: natrium, kalium, kalsium, fosfor, magnesium, tembaga, mangan, zink, sulfur, molibdenum, kobalt (kalorizator). Jadi daging ikan segar sangat berguna dengan kandungan zat berguna dan diperlukan untuk tubuh manusia.

Fungsi utama vitamin adalah untuk membantu mengatur metabolisme dalam tubuh manusia. Makan fillet hake membuang toksin, dengan itu mencegah pembentukan tumor. Hake juga merupakan antioksidan yang sangat baik..

Penggunaan hake segar dalam masakan

Daging hake segar sangat dihargai dalam memasak. Sebabnya adalah kandungan lemak rendah, yang menjadikan fillet lebih lembut daripada ikan kod. Terdapat pelbagai cara memasak ikan (rebusan, menggoreng, memasak salad), tetapi daging ikan rebus dianggap paling berguna dan makanan.

Hake ikan (hake) memberi manfaat dan mudarat, sifat untuk tubuh

Hake (hake) adalah ikan pemangsa laut dari keluarga hake. Kedalaman Atlantik dan Pasifik Habitat. Ia dijumpai lebih dekat ke bawah, naik ke tiang air tengah dan atas untuk mencari mangsa - ikan bilis, berbau. Nelayan memancing pada kedalaman 20 hingga 100 meter. Di luar, landak terkenal kerana rahang bawah didorong ke depan dan struktur sirip belakang, mereka tidak dihubungkan ke ekor. Warna punggung hampir hitam, kulit di perut dan sisi mempunyai warna kelabu keperakan. Panjang badan mencapai satu setengah meter, walaupun rata-rata individu kecil - dari 40 hingga 70 cm, beratnya hingga 3 kg. Merlouse adalah ikan kegemaran penduduk Sepanyol dan Portugal. Dalam artikel itu kami akan menerangkan apa faedah dan bahaya ikan hake, sama ada mungkin memakannya semasa mengandung, kami akan menjawab soalan penting lain.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Daging hake diisi dengan vitamin A, C, PP, B1, B12, B6, B2. Ia mengandungi pelbagai elemen mikro dan makro. Dari segi kandungan kobalt dan yodium, ia menempati salah satu tempat pertama di kalangan baka. Oleh kerana komposisi mineral ikan hake yang kaya, faedahnya untuk tubuh sangat ketara:

  1. Menyertai peraturan metabolisme.
  2. Membersihkan darah dari toksin.
  3. Sifat antioksidan mencegah perkembangan barah.
  4. Menggalakkan penambahan otot melalui senaman yang kerap.
  5. Membantu menurunkan berat badan tambahan.
  6. Menguatkan tulang dan sendi.
  7. Mempunyai kesan positif pada jantung.
  8. Membantu menahan tekanan, melegakan ketegangan saraf.
  9. Mengatur gula dalam darah.
  10. Merangsang kelenjar tiroid.
  11. Mempercepat proses pemikiran.

Kajian menunjukkan bahawa memakan hake secara konsisten sekurang-kurangnya sekali seminggu akan mencegah kehilangan penglihatan..

Kontraindikasi dan kemungkinan bahaya

Satu-satunya kontraindikasi untuk memakan hake adalah alergi terhadap ikan laut dan air tawar. Besi yang terkandung dalam fillet hake, dalam jumlah besar, menyebabkan sembelit. Oleh itu, mereka yang mengalami masalah ini harus memerhatikan ukuran penggunaannya..

Ulser perut akan menjadi alasan yang baik untuk membatasi jumlah ikan dalam diet hingga 2 kali seminggu, kerana ia sangat meningkatkan tahap keasidan.

Untuk hamil dan menyusu

Tubuh wanita semasa mengandung memerlukan pemakanan tambahan dengan vitamin. Daripada makanan tambahan dan ampul dengan ubat-ubatan, menu lengkap yang mengandungi makanan laut akan dapat memenuhi sel dengan zat yang hilang.

Hake dalam diet ibu mengandung akan memberikan:

  1. Pembentukan kerangka kanak-kanak.
  2. Tahap hormon tiroid normal.
  3. Penampilan kulit, kuku dan rambut wanita hamil yang rapi.
  4. Perlindungan terhadap serangan bakteria dan virus.

Makan hake akan mengurangkan tekanan semasa menunggu bayi anda dan selepas melahirkan. Semasa menyusu, hake akan memberikan khasiat bermanfaat kepada bayi melalui susu ibu.

Adakah mungkin untuk kanak-kanak

Dianjurkan untuk memasukkannya ke dalam makanan pelengkap dari usia satu tahun. Sehingga masa itu, bayi mempunyai cukup apa yang memasuki badannya dengan susu ibu. Bahagian awal ialah 30 hingga 70 g dua kali seminggu. Pemakanan sedemikian mempunyai kesan yang baik terhadap pertumbuhan otot, menguatkan tulang, gigi..

Kanak-kanak yang dietnya merangkumi hake lebih mudah untuk menahan tekanan ketika menyesuaikan diri dengan bahagian tadika, sekolah, sukan. Mereka menyerap bahan pendidikan dengan lebih cepat, lebih bertenaga dan cerdas daripada rakan sebaya mereka yang tidak menerima ikan untuk makanan..

Kandungan kalori, nilai pemakanan

Hake, seperti banyak ikan cod, tidak mengandungi karbohidrat. Tetapi nisbah kalori, protein dan lemak (CBF) paling sesuai untuk mereka yang memantau penampilan dan kesihatan mereka dengan teliti, dan terutama untuk atlet. Dalam bangkai segar 86 kcal.

Nilai pemakanan setiap 100 g:

  • protein - 16.6 g;
  • lemak - 2.2 g;
  • air - 79.9 g;
  • kalsium - 30 mg;
  • natrium - 75 mg;
  • magnesium - 35 mg;
  • fosforus - 240 mg;
  • kalium - 335 mg;
  • asid lemak tak jenuh ganda - 0,6 g.

Fillet mengandungi sebilangan besar zink, tembaga, nikel, kromium, sulfur, besi dan mangan.

Hake tidak bertulang; setelah dimasak, daging mudah dipisahkan dari permatang. Ikan boleh digoreng, dihisap, direbus, direbus - dalam bentuk apa pun, ia akan menjadi enak dan sihat.

Kandungan kalori bergantung pada kaedah memasak (per 100 g)
Goreng105 kkal
Dibakar di dalam ketuhar88 kkal
Direbus95 kkal
Untuk pasangan77 kkal
Rebus79 kkal
Telinga37 kkal

Merlouse akan menjadi bahagian penting dalam diet penyokong gaya hidup sihat.

Cadangan pakar pemakanan

Ramai orang tidak berjaya dengan berat badan yang berlebihan, sehingga membatasi diri mereka dalam makanan. Dalam kes ini, tubuh mengalami tekanan, kesihatan menderita. Menurunkan berat badan harus beransur-ansur, tidak berbahaya.

Oleh kerana kekurangan karbohidrat dalam komposisi, ia boleh dimakan walaupun digoreng. Ikan rebus dalam krim tidak akan membahayakan angka tersebut. Bagi penggemar makanan yang sangat ringan, para pakar menyarankan untuk memasak potongan kukus dari ikan cincang.

Senarai resipi hidangan hake sangat panjang. Mereka boleh diganti dan dimasak setiap hari. Walau bagaimanapun, agar tidak terlalu jenuh badan dengan zat besi, anda tidak boleh makan lebih banyak daripada norma harian - hingga 300 gram.

Sifat berguna kaviar

Bukan hanya sirloin, tetapi juga kaviar mempunyai sifat berguna:

  1. Menggalakkan normalisasi tekanan darah.
  2. Meningkatkan fungsi pembiakan manusia.
  3. Mempunyai kesan yang baik pada kelenjar tiroid.
  4. Menguatkan dinding saluran darah dan otot jantung.
  5. Mempunyai kesan positif pada sistem saraf pusat.
  6. Menghilangkan masalah tidur.

Kandungan asid lemak omega dalam kaviar adalah yang tertinggi, berkat sifat antioksidannya, tubuh menyingkirkan toksin dan lebih mudah mengatasi jangkitan bakteria dan virus.

Pemijahan pada hake berlarutan, betina bertelur dari pertengahan musim bunga hingga musim luruh. Dalam tempoh ini, membeli ikan dengan kaviar menjadi mungkin. Ia boleh diasinkan, digoreng, disediakan minyak kaviar untuk sandwic. Semasa rawatan haba, sebahagian besar sifat berguna dikekalkan.

Untuk penyakit apa itu berguna

  • Kelenjar tiroid

Dengan gangguan endokrin seperti hipotiroidisme, pengeluaran hormon tiroid tidak mencukupi. Untuk sintesis penuh triiodothyronine dan tiroksin, protein dan yodium diperlukan, yang kaya dengan daging hidupan laut, khususnya, udang.

Sekiranya hipertiroidisme, sebaliknya, ikan dengan kandungan yodium tinggi harus dibatasi, kerana kelenjar tiroid menghasilkannya secara berlebihan..

Diabetes jenis 2 melibatkan penyesuaian makanan. Anda harus mengecualikan karbohidrat cepat dan memilih makanan protein tanpa lemak. Hake sangat sesuai untuk diet seperti itu..

Sekiranya anda menggunakannya 2-3 kali seminggu, maka kadar glukosa pada pesakit diabetes akan berhenti meningkat ke tahap kritikal. Dan setelah mengkaji kesan produk ikan pada kesihatan, para saintis membuat kesimpulan bahawa hake menurunkan risiko terkena diabetes, terutama pada lelaki. Lebih baik melepaskan ikan goreng.

  • Sistem saraf

Dari tekanan berterusan, kurang tidur, dengan aktiviti mental yang berat, sistem saraf habis. Penggunaan hake secara berkala membantu memperbaiki masalah ini:

  1. Tidur dinormalisasi.
  2. Maklumat baru lebih senang dicerna.
  3. Meningkatkan produktiviti otak.
  4. Keadaan emosi bertambah baik.

Mengurangkan kemungkinan penurunan kognitif pada usia tua.

Tekanan darah tinggi boleh menyebabkan strok atau serangan jantung. Penting bukan hanya untuk memilih ubat yang tepat, tetapi juga untuk membina rancangan diet. Pesakit hipertensi dilarang makan makanan dengan kolesterol. Adalah penting bahawa makanan yang dimakan kaya dengan kalium dan magnesium. Dalam kandungan elemen mikro ini, hake adalah salah satu pemegang rekod di antara cod.

Vitamin kumpulan "B" dalam komposisi daging dan asid omega tak jenuh ganda juga membantu mengembalikan tekanan darah ke normal.

Cara memilih dan menyimpan dengan betul

Kadang kala anda boleh mengelirukan hake dengan pollock. Walaupun terdapat persamaan luaran, ikannya berbeza. Dia mempunyai daging yang lebih lembut dan enak, apabila dimasak dengan betul, ia hanya meleleh di mulut anda. Penting untuk menjadi pintar bukan sahaja mengenai memasak, tetapi juga membeli.

Anda perlu memilih berdasarkan berat dan saiz ikan. Sekiranya bangkai kecil dan beratnya besar, ini adalah tanda bahawa ia telah mengalami pulut berlebihan dan sangat tepu dengan air. Sekiranya, sebaliknya, ikan lebih ringan daripada yang kelihatannya, maka kelembapan daging tidak mencukupi. Maksudnya, walaupun selepas diproses, anda akan mendapat hidangan kering dan tanpa rasa..

Tanda produk yang baik:

  • mata membonjol yang berkilat;
  • tiada kerosakan, penyok pada badan;
  • apabila ditekan, bangkai itu muncul dan kembali ke bentuk asalnya;
  • kulit tidak kusam;
  • insang merah jambu, tidak ada bau busuk dan bintik-bintik gelap (jika ada kepala).

Ikan yang sudah dibekukan dibekalkan ke Rusia, dan mustahil untuk menemukannya masih hidup. Ia juga perlu disimpan dalam keadaan beku, mengelakkan pencairan, agar tidak merosakkan rasa.

Mengapa menggodam tanpa kepala

Hake mula dijual tanpa kepala. Ia dikeluarkan di kapal segera setelah tangkapan untuk menjimatkan pengangkutan. Ini disebabkan oleh kekhasan struktur badan hake. Kepala mengambil hampir sepertiga panjang dan jisim bangkai, dalam hal ini, lebih pantas untuk mengangkut ikan tanpa kepala.

Ada sebab lain mengapa kepala harus dipotong. Ikan diangkut dalam jarak yang sangat jauh. Oleh kerana reput ikan selalu bermula dari kepala, jika tidak dikeluarkan, ada risiko kargo akan merosot bahkan sebelum tiba di pelabuhan..

Produk apa yang digabungkan

Merlouse cepat dicerna dan diserap dengan mudah. Perkara utama adalah tidak mencampurkan makanan yang tidak serasi semasa makan. Ini boleh menyebabkan perut kembung, pedih ulu hati, berat di perut dan ketidakselesaan perut..

BaikBoleh diterimateruk
Kubis, wortel, bit, timun acar, sayur hijau, ghee, susu whey, herbaMentega, minyak sayuran, labu, terung, zucchini, beras, soba, lemon, quinoa, tomatoDaging, unggas, telur, cendawan, lemak babi, kacang-kacangan, biji, kentang, produk tenusu, keju, keju feta, gandum, gandum hitam, gandum, roti, kacang polong, kacang buncis, kacang hijau, kacang, kacang, lentil

Rahsia membuat hake

Agar produk yang dimasak menjadi berair, anda perlu mengetahui beberapa cara masakan:

  1. Jangan mencairkan ikan di dalam ketuhar gelombang mikro atau di bawah air yang mengalir. Lebih tepat mengeluarkannya dari peti sejuk, hantar ke mangkuk yang dalam, dan biarkan di dalam peti sejuk semalaman. Ais akan cair, tetapi rasa tetap ada.
  2. Selepas membersihkan dan mencuci, perlu menghilangkan kelembapan berlebihan. Sekiranya anda tidak mempunyai tuala kertas, anda boleh meletakkan bangkai ke dalam saringan dan membiarkan air mengalir..
  3. Untuk mengelakkan daging menjadi terlalu kering ketika dibakar, anda perlu memanggangnya dengan ketat dibalut dengan kerajang. Atau pelincir secara berkala dengan berus silikon yang dicelupkan dalam kaldu / sos / ghee.
  4. Sekiranya fillet digulung dalam serbuk roti atau adunan sebelum digoreng, mereka akan mengekalkan rasa segarnya..

Mari berkongsi resipi untuk hidangan sejagat dari hake.

  • hake - 700 g;
  • air - 3 l;
  • bawang - 1 pc.;
  • lobak besar - 1 pc.;
  • millet - 5 sudu besar;
  • kentang besar - 5-7 pcs.;
  • lada hitam dan kacang polong - 2 biji.;
  • daun salam - 3 biji.;
  • hijau - 1 tandan;
  • rempah untuk ikan - 1 sudu kecil;
  • garam secukup rasa.
  1. Tuangkan ikan yang telah disiapkan dengan air, masukkan kacang polong, bawang kupas dan wortel, masukkan api sedang dan didihkan..
  2. Setelah mendidih air, angkat buih dan garam.
  3. Tutup periuk dengan penutup, kecilkan api dan reneh selama 25 minit.
  4. Kupas kentang dan potong kiub sederhana, bilas millet di bawah air yang mengalir.
  5. Apabila kuahnya dimasak, tapis kain tipis atau saringan halus, setelah mengeluarkan ikan dan sayur-sayuran. Letakkan di atas pembakar.
  6. Buang bawang rebus, parut lobak kasar dan hantar kembali ke kuali.
  7. Pisahkan ikan dari rabung dan angkat tulang kecil, potong dan masukkan kuahnya.
  8. Masukkan kentang, selepas 10 minit lagi - millet.
  9. Kacau, masukkan rempah, setelah 15 minit - herba cincang dan daun salam.
  10. Masak selama 5 minit.

Biarkan telinga membancuh sebelum dihidangkan.

  • Fillet hake Hubsey - 1 kg;
  • roti putih - ½ gulung;
  • wortel sederhana - 1 pc.;
  • susu - 200 g;
  • bawang - 2 biji.;
  • serbuk roti - 1 bungkus;
  • telur - 1 pc.;
  • garam, lada - secukup rasa;
  • minyak sayuran untuk menggoreng.
  1. Rendam kepingan roti putih dalam susu selama 10 minit, kemudian cincang bersama bawang dan isi ikan.
  2. Goreng wortel parut dalam wajan panas, garam sedikit.
  3. Masukkan wortel ke dalam mangkuk dengan daging cincang, tuangkan telur, garam dan lada.
  4. Bentuk potongan dengan telapak tangan basah, gulungkannya dalam serbuk roti, goreng dengan api kecil hingga coklat keemasan di kedua-dua belah pihak.

Untuk mengelakkan potongan rambut pecah ketika berpusing, mereka tidak boleh ditutup dengan penutup..

  • hake - 600 g;
  • tepung - 5 sudu besar;
  • krim 20% - 500 ml;
  • telur - 2 biji.;
  • krim masam - 250 g;
  • garam, rempah - secukup rasa;
  • bawang - 2 keping.
  • minyak sayuran - 100 ml.
  1. Sediakan ikan - usus, basuh, keringkan dan potong kecil. Garam.
  2. Panaskan kuali, tuangkan separuh minyak.
  3. Celupkan setiap kepingan ke dalam tepung, masukkan ke dalam kuali.
  4. Goreng selama 3 minit di setiap sisi.
  5. Tuangkan baki minyak ke dalam kuali yang terpisah, goreng bawang cincang.
  6. Pindahkan ikan yang sudah siap ke periuk dengan bahagian bawah tebal, masukkan isi kuali kedua.
  7. Dalam mangkuk, satukan krim masam, telur, krim, garam dan rempah, pukul dengan pengisar hingga rata.
  8. Tuangkan sos yang dihasilkan ke atas ikan dan reneh selama 15 minit dengan api kecil.

Hidangkan dengan lauk nasi atau soba.

Mitos dan khabar angin

  • Logam berat

Ikan cod cenderung menyerap dan mengumpulkan logam berat seperti merkuri dan plumbum dari air. Mereka menimbulkan ancaman dalam jumlah besar.

Atas sebab keselamatan, perlu memilih ikan bersaiz sederhana. Daging individu muda belum sempat menyerap racun yang cukup, oleh itu ia dianggap sesuai.

  • Menambah polifosfat

Untuk penyimpanan yang lebih baik semasa kaca es, pengeluar menggunakan polifosfat - penstabil yang mengekalkan bentuk dan mengekalkan kelembapan. Bahan tambahan sedemikian dibenarkan dan tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan..

  • Jangkitan dengan parasit

Pertama sekali, anda perlu memantau kesegaran produk yang dibeli. Sekiranya sudah basi, maka kebarangkalian pembiakan patogen meningkat..

Mana-mana ikan memerlukan rawatan haba yang teliti. Sekiranya peraturan memasak tidak dipatuhi, ada risiko jangkitan parasit. Gejala termasuk loya, kelemahan, dan gangguan usus. Perhatian perubatan diperlukan.

Komposisi ikan hake

Heck sering muncul di meja kami. Ikan ini tidak boleh disebut langka; mudah membelinya di pasar raya mana pun dengan harga yang berpatutan. Dan fakta ini memainkan jenaka kejam dengan memukul: banyak yang memandang rendah peranannya untuk badan. Dan omong-omong, ini adalah salah satu ubat semula jadi terbaik untuk orang yang menghidap diabetes, gangguan tiroid, dan gangguan saraf, selain itu, hake bahkan dapat melindungi dari barah..

ciri umum

Hake (atau hake) adalah ikan laut pemangsa dari keluarga ikan kod. Ia mudah dikenali dengan mulut hitamnya, bangkai memanjang yang sempit dengan sisi keperakan, dan di belakang yang gelap, tidak seperti ikan lain, hanya ada satu sirip. Ikan dewasa biasanya beratnya hingga 3 kg dan panjangnya hingga setengah meter, walaupun kadang-kadang ada juga pemegang rekod satu setengah meter.

  • ciri umum
  • Komposisi kimia dan nilai pemakanan
  • Apa yang baik untuk kesihatan
  • Kemungkinan bahaya dan kontraindikasi
  • Penggunaan memasak
  • Cara memilih dan menyimpan dengan betul
  • Apa yang hendak dimasak dari hake

Selusin jenis hake terdapat di perairan lautan. Merluses adalah ikan laut dalam yang merasa nyaman 100 meter di bawah air, dan bahkan berenang hingga kedalaman 1000 meter. Sebilangan besar mereka tinggal berhampiran benua di lautan Pasifik dan Atlantik. Beberapa jenis hake dibezakan bergantung pada tempat "pendaftaran". Orang Eropah - menghuni perairan dari Norway dan Iceland hingga ke pantai Mauritania, terdapat di Laut Hitam dan Laut Tengah. Keperakan - dijumpai berhampiran Amerika Utara. Pasifik (Oregon) - dijumpai dari Laut Bering ke Teluk California. Dan juga New Zealand - terus ke pantai New Zealand dan Patagonia.

Ngomong-ngomong, pelbagai jenis rerambut berbeza bukan hanya di tempat kediaman, tetapi juga pada beberapa tanda luaran, walaupun ini hampir tidak mempengaruhi nilai pemakanan daging mereka..

Komposisi kimia dan nilai pemakanan

Daging hake adalah protein yang mudah dicerna dengan nilai biologi yang tinggi. 100 g fillet mengandungi hampir 19 g protein dan hanya dalam 1 g lemak. Daging ikan kaya dengan vitamin A, E, C, kumpulan B. Ia mengandungi banyak magnesium, fosforus, tembaga, natrium, yodium, kalsium, kalium, sulfur, mangan, zat besi, fluor, zink dan beberapa komponen berguna lain. Ikan ini berguna sebagai sumber asid lemak tak jenuh yang penting bagi manusia, termasuk dari kumpulan omega-3. Dengan semua ini, 100 g fillet mengandungi tidak lebih daripada 86 kcal.

Apa yang baik untuk kesihatan

Fakta bahawa mana-mana ikan adalah salah satu produk yang paling penting bagi manusia adalah fakta yang sudah lama diketahui dan telah diterima umum. Tetapi, komposisi kimia dari pelbagai jenis ikan sedikit berbeza, yang bermaksud bahawa peranan tubuh dalam produk tersebut juga boleh berbeza..

Hake, misalnya, dianggap sebagai pilihan terbaik bagi penghidap diabetes dan berat badan berlebihan kerana mengandungi lebih sedikit kalori dan mencegah pengumpulan lemak. Bagi penghidap diabetes, hake berguna bukan hanya sebagai produk diet rendah kalori, tetapi juga kerana kandungan zat yang membantu menurunkan gula darah. Sebagai tambahan, kompleks mineral dan vitamin yang terdapat dalam produk ini dapat dianggap sebagai kombinasi yang ideal untuk kelenjar tiroid, organ pencernaan, sistem saraf, membran mukus dan kulit. Fillet ikan ini mempunyai sifat antioksidan dan anti-barah. Dan beberapa komponen yang membentuk hake membantu membersihkan darah dan membuang bahan toksik dari badan..

Bukan hanya daging yang berguna, tetapi juga rake hoe.

Penyelidik Sepanyol mengkaji komposisi kimia kaviar dari 15 spesies ikan. Ternyata kebanyakan asid lemak tak jenuh ganda omega-3 terdapat pada kaviar hake, salmon dan pinagora. Fakta ini berfungsi sebagai pengesahan yang tidak dapat dipertikaikan bahawa kaviar hake sangat berguna bagi manusia. Terima kasih kepada omega-3, ia melindungi daripada gangguan saraf, penyakit jantung dan saluran darah, meningkatkan fungsi pembiakan badan, mencegah hipertensi, diabetes dan kemurungan. Dan ini adalah, asasnya, senarai asas khasiat bermanfaat yang mengandungi asid lemak tak jenuh ganda kaviar. Di samping itu, jangan lupa bahawa semua makanan laut adalah sumber iodin eksklusif, bahan yang sangat penting bagi orang yang mengalami gangguan tiroid..

Kemungkinan bahaya dan kontraindikasi

Semuanya baik bahawa dalam kesederhanaan. Peraturan ini mesti diingat semasa menggunakan pinggan hake. Pertama, ikan ini mengandungi banyak zat besi. Ini tentu saja bagus, tetapi penggunaan mineral yang berlebihan boleh menyebabkan sembelit. Potensi bahaya hake lain adalah peningkatan keasidan umum badan, yang berbahaya bagi orang yang mempunyai tahap pH yang sudah terganggu. Sudah tentu, ikan ini tidak boleh berada di menu orang yang mempunyai alahan makanan laut, dengan intoleransi terhadap protein atau komponen lain yang terdapat pada hake..

Dan satu lagi berita yang tidak menyenangkan mengenai ikan kod. Ikan jenis ini lebih cenderung daripada makanan laut lain untuk mengumpulkan merkuri dan logam berat dalam air laut di badannya. Oleh itu, sangat penting di mana tepatnya ikan itu ditangkap, ditawarkan kepada pembeli sebagai komoditi. Pada sedikit pun kecurigaan pencemaran bangkai dengan "chemistry", lebih baik menolak membeli, terutamanya jika produk tersebut ditujukan untuk anak-anak, wanita hamil, menyusui, orang sakit atau orang tua.

Produk sejuk beku juga tidak sihat. Ini adalah ikan yang telah dirawat dengan penstabil polifosfat (E452) semasa proses pembekuan. Makanan tambahan seperti ini membolehkan anda mengekalkan bentuk semula jadi bangkai setelah pencairan, tetapi masih tidak memberi kesan terbaik kepada kesihatan. Dan udang, seperti ikan lain, jika basi, dapat menjadi tempat pembiakan parasit berbahaya.

Untuk melindungi diri dan orang tersayang dari bahaya ini, setiap ikan mesti dirawat dengan panas..

Penggunaan memasak

Orang Eropah telah lama menyebut hake sebagai cod yang terbaik. Pakar kuliner dan gourmet menyukai daging putihnya yang lembut (walaupun hampir tanpa lemak, tetapi tidak kering seperti ikan kod). Hampir tidak ada tulang di dalamnya, dan tulang yang mudah dipisahkan dari fillet yang dimasak. Merluza adalah pilihan terbaik untuk menu makanan. Hidangan yang dibuat daripadanya sesuai untuk kanak-kanak dan orang yang mengalami masalah pencernaan, kerana udang dapat dirasakan dengan sempurna oleh mana-mana organisma.

Hake sesuai untuk memasak dengan pelbagai cara. Pakar masakan di seluruh dunia menggoreng, memanggang, mengukus dan merebus hake. Makanan ini sesuai untuk penyediaan makanan ringan, sup ikan, potongan daging dan isi ikan. Oleh kerana hampir tidak ada lemak di bangkai hake, untuk mengelakkan pengeringan cepat, lebih baik memanggang ikan baik dalam foil atau dalam adunan. Ramai orang menyukai pilihan terakhir untuk keasliannya. Dan ikan yang dimasak dengan cara ini ternyata sangat lembut dan berair..

Merlouse hampir tidak mengandungi kalori, dan oleh itu, walaupun mereka yang mengikuti diet rendah kalori dapat membeli bangkai yang dimasak dalam krim masam atau sos berkrim (walaupun dalam bentuk ini, kandungan kalori dari udang tidak akan "hilang skala"). Lebih baik menggoreng hake dalam adunan, dan disajikan dengan sos atau sayur-sayuran berair..

Cara memilih dan menyimpan dengan betul

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Sekiranya tujuan pembelian adalah udang segar, maka penting untuk mengikuti peraturan umum untuk memilih ikan. Ringkasnya, ikan segar harus mempunyai mata yang berkilat, insang merah jambu, bangkai yang kenyal, di mana tidak ada penyok setelah menekan.

Produk beku yang bagus adalah produk yang belum dibekukan lagi. Selalunya, hake dijual sudah beku, kerana ketika segar cepat hilang rasanya. Oleh kerana hake beku mengering dengan cepat, maka, sebagai suatu peraturan, setelah kaedah pembekuan apa pun, bangkai itu dikilap dengan bebola ais yang tipis. Sekiranya ikan terlalu ringan untuk ukurannya, ini bermaksud, kemungkinan besar hampir semua cecair dari daging telah menguap. Lebih baik tidak mengambil ikan seperti itu, filletnya akan kering dan tidak terasa apabila selesai. Ikan yang terlalu berat adalah tanda aising berlebihan, yang akan mempengaruhi bukan sahaja kos bangkai, tetapi juga rasanya.

Apa yang hendak dimasak dari hake

Hake bakar dalam sos wain putih

Rebus bawang, daun bawang, wortel dan thyme di bawah penutup tertutup. Kemudian masukkan segelas wain putih, sedikit garam, lada ke sayur-sayuran. Sementara itu, dalam hidangan penaik yang sudah berminyak, masukkan bawang merah, cendawan dan potongan hake yang sebelumnya diperap dalam campuran jus lemon, minyak zaitun dan rempah ikan. Teratas dengan sos wain yang telah disediakan sebelumnya dan bakar di dalam ketuhar.

Potongan roti

Perahkan isi hake dan roti putih yang telah direndam dalam susu melalui penggiling daging (anda boleh menggantinya dengan roti tanpa gula). Masukkan sedikit bawang goreng, garam, lada, telur ke dalam campuran dan kacau hingga sebati. Bentuk potongan dari daging cincang, gulungkannya dalam serbuk roti dan goreng selama 1-2 minit sehingga kerak terbentuk. Kemudian masukkan potongan daging dalam bentuk tahan panas, tambahkan 2-3 keping mentega dan hantar ke oven selama beberapa minit. Hidangkan dengan mentega atau sos béchamel.

Pada masa berikutnya seekor udang karang muncul di meja makan, anda akan mengetahui betapa sihatnya ikan ini. Dan anda mungkin mahu lagi! Perkara utama adalah jangan lupa bahawa makan berlebihan sama buruknya dengan kekurangan makanan yang sihat. Bagaimanapun, mereka mengatakan yang sebenarnya: semuanya baik, secara sederhana.