Memasak Jarum Asap Panas dan Sejuk

Ikan jarum mempunyai penampilan yang sangat eksotik, menyerupai pterodactyl dengan paruh panjang. Penampilan ikan yang menakutkan membuat anda memikirkan keselamatan penggunaannya dalam makanan, tetapi anda tidak perlu risau - ikan jarum yang disiapkan oleh merokok panas atau sejuk itu enak dan sihat.

Sifat dan rasa berguna

Ikan jarum mempunyai nama kedua - garfish. Ia hidup terutamanya di Lautan Pasifik dan menjalani gaya hidup pemangsa, seperti yang dibuktikan oleh banyak gigi tajam kecil di mulut.

Daging ikan jarum hampir tidak mempunyai tulang besar, dan sisiknya dibersihkan dengan baik. Ikannya terasa lembut dan lembut, jauh mengingatkan daging pike bertengger. Pemangsa laut ini disediakan dengan pelbagai cara: goreng, bakar, kering dan salai.

Ikan jarum mempunyai warna tulang hijau tertentu, ini disebabkan oleh pigmen empedu khas, yang sama sekali tidak berbahaya.

Produk ini mempunyai kandungan kalori rendah - setiap 100 gram mengandungi 95 kilokalori sahaja. Ikan jarum berguna untuk orang yang berlebihan berat badan, ia terdapat dalam diet banyak diet.

Komposisi daging ikan laut diperkaya dengan unsur mikro dan vitamin penting untuk tubuh manusia:

  • iodin;
  • besi;
  • zink;
  • bromin;
  • magnesium;
  • selenium;
  • natrium;
  • Vitamin B;
  • asid omega-3;
  • fosforus.

Manfaat memakan daging ikan jarum adalah meningkatkan peredaran darah, menormalkan fungsi jantung, dan mencegah pembentukan sel barah. Asid amino lemak memperbaiki lapisan dalam kulit, melicinkan kedutan halus. Produk boleh menjadi komponen menu harian.

Resipi merokok

Ikan boleh dihisap dengan dua cara: panas dan sejuk. Secara teorinya, anda boleh menggunakan merokok separuh panas, tetapi berbahaya untuk melakukan ini dengan ikan, anda boleh merosakkan produk.

Panas

Daging ikan salai panas mempunyai rasa halus, oleh itu, produk ikan balych mendapat permintaan tinggi. Asap mempunyai sifat antiseptik semula jadi dan memberikan rasa unik pada hidangan.

  • air - 500 ml;
  • garam - 2-3 sudu penuh;
  • wain putih kering - 150 ml;
  • ikan jarum - 1 kg;
  • allspice - 3 kacang polong;
  • cuka wain - 1 sudu besar;
  • rosemary atau kemangi - 2 tangkai.

Ikan jarum hanya boleh digunakan segar dan lebih baik dengan ukuran yang sama, yang membolehkannya merokok sama rata. Bangkai perlu dibasuh, bahagian bawahnya dikeluarkan dan kepala dipotong, di mana hampir tidak ada daging. Timbangan tidak perlu dibersihkan, ia akan berfungsi sebagai sejenis cengkerang yang akan melindungi daging.

Tuangkan ikan dengan air garam terlebih dahulu untuk menghilangkan bau tertentu dan perap. Untuk melakukan ini, rebus jumlah air yang ditunjukkan, tambahkan lada, ramuan secukup rasa dan garam meja kasar. Masak selama 5 minit, kemudian biarkan sejuk. Kemudian masukkan cuka dan sebilangan wain. Tuangkan bangkai ikan dengan air garam yang dihasilkan dan biarkan dalam bentuk ini semalaman di dalam peti sejuk.

Setelah waktu yang ditentukan, bilas ikan jarum dengan air sejuk, keluarkan garam berlebihan, keringkan atau lap dengan serbet kering, selepas itu anda boleh menghantarnya ke smokehouse.

Parut mesti digosok dengan minyak sayuran supaya semasa merokok ikan tidak melekat padanya.

Letakkan bangkai ikan mas di rak dawai sedemikian rupa sehingga tidak saling bersentuhan. Tutup penutup dengan ketat dan letakkan untuk merokok.

Gunakan serpihan alder, juniper atau birch sebagai asas asap. Sekiranya anda menyiapkan kayu sendiri, pastikan kulit kayu dikeluarkan dari birch. Asap pada suhu 80-90 ° C darjah dari 40 minit hingga 1.5 jam (bergantung pada ukuran bangkai). Anda boleh memeriksa kesediaan ikan, tetapi tidak lebih awal daripada selepas 30 minit. Kesediaan diperiksa oleh tahap asap daging, ia harus longgar, runtuh menjadi serat.

Sejukkan ikan salai yang sudah siap dengan cara semula jadi, tanpa mengeluarkannya dari rak dawai. Makan segera selepas penyediaan. Anda boleh menyimpan produk sedemikian selama 1-2 hari, maka ia akan merosot.

Sejuk

Ikan salai sejuk mengekalkan jangka hayat sehingga 1 tahun dalam keadaan yang betul. Waktu memasak produk seperti itu, berbanding dengan kaedah panas, meningkat menjadi seminggu, tetapi prosesnya pasti sepadan dengan usaha..

Bahan untuk membuat ikan mas asin:

  • daun salam - 2-3 keping;
  • ikan jarum - 1.5 kg;
  • lada hitam tanah - 1 sudu teh penuh;
  • garam - 3 sudu besar bulat.

Bilas ikan, usus dan senar setiap bangkai pada tali khas. Merokok sejuk melibatkan kedudukan menegak produk. Gosokkan ikan jarum dengan garam, tambah lada dan daun salam. Masukkan ke dalam periuk biasa dan perap selama 3 hingga 5 hari. Penindasan, yang dipasang pada ikan, akan membantu mempercepat proses hingga 3-4 hari..

Selepas tempoh yang ditentukan, keluarkan sisa garam. Untuk melakukan ini, tuangkan bangkai ikan dengan air sejuk dan rendam selama 2 jam. Tukar air menjadi air tawar setiap setengah jam.

Setelah merendam, apabila garam berlebihan dikeluarkan, gantungkan jarum di tempat yang berventilasi baik. 1-2 hari akan mencukupi untuk produk kering dengan baik.

Sila ambil perhatian bahawa ikan harus diletakkan di dalam jaring agar anak anjing dan serangga yang menjengkelkan tidak merosakkannya.

Gantungkan ikan yang sudah siap di kedai kopi menegak. Bahan mentah yang sesuai untuk asap dalam kes ini adalah kerepek alder. Masa memasak - 5-6 hari pada suhu 25 ° C. Pada masa yang sama, dalam 8-10 jam pertama, proses merokok tidak dapat terganggu, jika tidak, produk mungkin menjadi buruk, dan pengambilan garam yang banyak juga tidak akan membantu.

Ikan igloo yang sudah siap dimasak disapu dengan minyak sayuran. Simpan produk pada suhu tidak melebihi 25 ° C darjah.

Kesediaan ikan ditentukan oleh ciri kerak emasnya. Dagingnya mesti kering tetapi lembut.

Jarum eksotik kini sudah tersedia secara umum dan boleh didapati di banyak pasar raya. Produk ini murah dan berguna. Merokok ikan bilis di rumah di hadapan kedai berasap tidak sukar, dan hidangan lazat yang dihasilkan membenarkan usaha itu.

Jarum salai: kaedah sejuk dan panas, foto

Jarum adalah wakil utama ikan jarum, dengan ukuran sederhana - panjangnya hanya 19 cm. Beratnya tidak lebih dari 700 g. Rupa-rupanya, garfish kelihatan seperti itu, tetapi lebih besar - hingga 90 cm. Ikan jarum mempunyai badan nipis memanjang dan kepala tajam yang berubah menjadi paruh. Walaupun penampilannya pelik, sihat, enak dan berkhasiat. Dan anda boleh memasak ikan menggunakan kaedah merokok sejuk dan panas..

Kandungan kalori, komposisi dan sifat berguna

Rasa jarum hampir sama dengan pike-perch, tetapi mempunyai tulang yang lebih sedikit. Sangat mudah untuk membersihkannya, dan anda boleh menghisapnya dengan cepat dan dengan sedikit usaha. Ciri bermanfaat ikan jarum adalah unik:

  • kepekatan vitamin B yang tinggi yang diperlukan untuk imuniti, sistem saraf, tulang dan tisu otot;
  • vitamin A, E dan D, yang terlibat dalam metabolisme;
  • unsur surih yang tidak dapat diganti - bromin, zink, sodium, magnesium dan yodium, serta fosforus dan fluorin - mempunyai kesan positif terhadap semua proses;
  • menormalkan fungsi sistem saraf, peredaran darah, saluran darah dan jantung.

Ini adalah produk makanan yang sihat, kandungan kalori rendah walaupun merokok..

BJU dan kalori jarum asap
ParameterNilai
Kandungan kalori153 kkal
Protein30 g
Lemak2 g
Karbohidrat3 g

Tetapi produk salai mempunyai sifat berbahaya: dilarang memakan daging asin sekiranya terdapat patologi hati, jantung, buah pinggang yang teruk. Dalam kuantiti yang terhad, ia dibolehkan dengan kecenderungan untuk edema, juga dengan obesiti dan diet.

Ikan jarum merokok panas

Untuk memasaknya di rumah, anda memerlukan kedai smok yang dibeli atau buatan sendiri. Untuk teknologi panas, tangki besar dengan penutup akan habis. Tetapi untuk yang sejuk, anda perlu mencuba memilih unit berkualiti tinggi dengan paip dan penjana asap.

Resipi tradisional

Untuk menghisap jarum menggunakan kaedah panas, anda perlu mengambil 1 kg bangkai, juniper atau kerepek aspen, sayur-sayuran, garam. Proses memasak:

  1. Mereka membuat api, meletakkan serpihan kayu di bahagian bawah smokehouse, meletakkannya di atas api.
  2. Ikan dibersihkan dari inti, diletakkan di dalam dill, pasli, disapu dengan garam di atasnya.
  3. Letakkan bangkai pada rak wayar yang berminyak.
  4. Sebaik sahaja asap dari kerepek bermula, mereka meletakkan parut di dalam ruang merokok, menutupnya, mengesan selama 40 minit.

Mereka mengeluarkan bangkai, menyiarkannya selama 30-40 minit, menggantungnya di cangkuk atau menyebarkannya ke dalam draf jauh dari lalat.

Resipi wain

Jarum salai yang unik boleh didapati dengan merawatnya dengan aroma wain. Untuk memasak, anda memerlukan:

  • 1 kg ikan;
  • 500 ml air;
  • 1 sudu besar l. cuka wain;
  • 150 ml wain putih kering;
  • 3 sudu besar l. garam kasar;
  • 3 kacang polong;
  • 2 tangkai selasih dan rosemary.

Untuk melengkapkan resipi, anda perlu memilih bangkai dengan ukuran yang sama. Mereka dibersihkan dari inti, kemudian diisi dengan air garam untuk menghilangkan bau yang tidak menyenangkan:

  1. Rebus air, masukkan lada dan garam kasar ke dalamnya.
  2. Matikan 5 minit selepas mendidih.
  3. Apabila cecair mencapai suhu 25-35 darjah, tambahkan wain dan cuka.
  4. Letakkan ikan igloo dalam perapan sejuk selama 8-9 jam atau semalaman.

Selepas asin, anda boleh mula merokok. Tetapi pertama, ikan jarum dibasuh, dihapuskan dengan tuala kertas.

Penting! Untuk mengelakkan bangkai melekat, griskan panggangan smokehouse dengan minyak sayuran.

Letakkan ikan jarum dengan selang 1-2 cm, buat api, masukkan beberapa segenggam kerepek alder atau birch ke dalam smokehouse. Dihisap pada suhu hingga 90 darjah selama 40-90 minit. Kesediaan diperiksa oleh struktur daging: ia longgar, runtuh menjadi serat.

Sejukkan produk siap, ventilasi sedikit. Tidak tertakluk kepada penyimpanan - maksimum 2 hari di dalam peti sejuk.

Resipi Asap Cecair dan Sekam Bawang

Anda boleh memasak ikan dengan lambung untuk teduhan yang lebih kaya:

  • tuangkan timbangan bawang dengan air, rebus selama 20 minit, tapis cecair yang dihasilkan setelah disejukkan sepenuhnya;
  • bangkai dipotong, dimasukkan ke dalam mangkuk enamel, tuangkan sup bawang, dicampur dengan 2 sudu besar. l. garam dan sejumlah kecil asap cair;
  • letakkan pinggan di tempat yang sejuk selama 3 hari, kemudian pindahkan ke peti sejuk selama 3 hari.

Ikan siap dikeluarkan, dicuci, dan dibiarkan berventilasi selama 3 jam. Pengasinan basah lama menjamin pemusnahan semua mikroorganisma.

Merokok sejuk

Ikan jarum asap sejuk ternyata lebih aromatik dan enak. Ini adalah snek bir yang hebat, ulasannya positif 99%..

Untuk memasaknya sendiri, anda perlu mengambil kedai berasap, ikan, garam dan minimum rempah yang sesuai:

  1. Penyediaan bangkai. Ikan dibersihkan, dimasukkan tali di mata, ditaburkan dengan garam. Masin selama 4 hari. Sekiranya bangkai sangat kecil, 3 hari sudah cukup. Jarum besar diasinkan sekurang-kurangnya 5 hari.
  2. Menggunakan rempah tambahan. Anda boleh menambah biji lada ke asin kering - 3-4 keping sudah cukup. wangi atau hitam untuk 1 kg bahan. Daun bay akan menghiasi rasa ikan jarum.
  3. Bilas dan persediaan untuk merokok. Setelah masin, anda perlu membuang lebihan mineral: bangkai direndam dalam air sejuk selama 2 jam, menukar cecair setiap 2 minit. Apabila kumpulan air terakhir dikeringkan, sediakan tempat untuk pengudaraan..
  4. Mengeringkan ikan. Penting untuk mengeringkan daging agar tidak lembap ketika merokok, jika tidak, ikan akan membusuk dan menjadi pahit. Untuk melakukan ini, digantung dalam draf selama 2 hari. Lebih baik melindungi produk daripada lalat dan serangga. Untuk meningkatkan kualiti pengeringan, spacer kecil dimasukkan ke dalam perut.
  5. Penyediaan kedai berasap. Setelah ikan kering, yang akan memakan masa lebih kurang 2 hari, sediakan smokehouse. Api dibuat di bawah penjana asap, 2-3 gumpalan serbuk alder, birch atau juniper diletakkan di sana. Penting untuk mengikuti arahan sekiranya perokok itu dibeli dari kedai.
  6. Mereka mula merokok. Sebaik sahaja asap menjadi nyata, harum, bangkai yang disusun diletakkan di rak dawai atau digantung di cangkuk, jika boleh. Kekalkan suhu 25 darjah dengan menyambungkan generator asap dan bekas merokok dengan paip.

Ikan jarum merokok adalah proses yang luar biasa dan menarik yang akan menghasilkan makanan yang lazat dan sihat. Tidak ada ikan lain yang akan kelihatan begitu terang di meja perayaan! Perkara utama adalah mengikuti teknologi memasak agar tidak merosakkan produk akhir..

Ikan jarum: khasiat bermanfaat, digunakan dalam memasak

Ikan jarum atau garfish adalah sejenis ikan laut. Ia mempunyai bentuk badan yang pelik, diratakan dan memanjang. Perikanan tertumpu di Lautan Pasifik, di kawasan pesisir Amerika Selatan dan Tengah. Di negara kita, ikan garfish terkenal dengan makanan ringan bir yang enak, yang dijual dengan nama ikan jarum Shanghai..

Mengapa ikan jarum berguna untuk kesihatan manusia

Sifat bermanfaat ikan jarum telah dibuktikan oleh banyak kajian dan terletak pada komposisi unik dagingnya. Dari segi rasa, ia agak mengingatkan pada pike hinggap. Hampir tidak ada tulang di bangkai, sehingga ikan jarum mudah dibersihkan.

Daging ikan jarum mengandungi vitamin: A, E, B1, B2, B6, B12. Mineral diwakili oleh bromin, yodium, selenium, fluor, besi, zink, magnesium, natrium. Kandungan kalori ikan jarum adalah 95 kkal per 100 g produk. Daging ikan ini adalah sumber protein yang mudah dicerna yang berharga, kandungannya sekitar 17%. Bahagian lemak menyumbang 5.5%. Oleh itu, ikan jarum dapat dimakan tanpa sekatan, bahkan untuk orang yang cenderung kepada berat badan berlebihan..

Ngomong-ngomong, jangan terintimidasi atau terkejut dengan sifat yang ada pada ikan ini - ia mempunyai tulang kehijauan. Dan kaldu daripadanya mempunyai rona pistachio. Semua ini disebabkan oleh pigmen biliverdin..

Apakah kaedah terbaik untuk makan ikan igloo?

Terdapat banyak resipi untuk memasak ikan: ia digoreng, dibakar, sup direbus, asin, kering. Yang paling berguna dari segi pemeliharaan maksimum sebatian nutrien adalah ikan jarum kering. Juga di negara kita, makanan ringan yang enak untuk bir, jarum ikan di Shanghai sangat popular. Kemungkinan besar tidak dapat membuatnya di rumah, tetapi anda boleh membeli dengan murah dari pengeluar China yang dipercayai tanpa meninggalkan rumah anda, menggunakan perkhidmatan kedai dalam talian.

Manfaat ikan jarum jauh lebih tinggi, misalnya, jika anda memasak "Jarum ikan di atas bantal sayur". Untuk menyediakan hidangan yang indah ini, anda memerlukan 2-3 wortel, 70 gram minyak bunga matahari, 5 bawang bersaiz sederhana, 7-10 tomato, lada merah dan paprika.

Ikan dibersihkan dan dihiris, kemudian dibasuh dengan sempurna dan dipotong kecil. Tuangkan minyak bunga matahari ke dalam kuali yang telah dipanaskan dan masukkan ikan. Proses menggoreng berterusan sehingga kerak emas muncul. Pad sayur disediakan seperti berikut. Lobak dicincang pada parutan halus dan disebarkan di atas pinggan. Tomato dan bawang dipotong menjadi cincin, digoreng terlebih dahulu dalam kuali dengan penambahan sedikit air, juga diletakkan di atas pinggan. Masukkan lada dan garam secukup rasa. Ikan goreng diletakkan di atas bantal sayur siap. Sekiranya dikehendaki, anda boleh taburkan sedikit dengan jus lemon segar.

Ikan jarum

9 minit Pengarang: Natalia Baranova 0

  • Penampilan, tabiat pemakanan, tingkah laku dan pembiakan
  • Sargan dan ikan jarum - kelas satu, keluarga yang berbeza
  • Spesies dan habitat ikan mas
  • Nilai pemakanan, resipi
  • Video-video yang berkaitan

Ikan jarum, ikan panah, gelendong, jarum perak, pike laut - semua nama remeh ini tergolong dalam salah satu wakil yang paling menarik dari kelas ikan bersirip sinar. Dalam dunia saintifik, dia dikenali sebagai ikan mas..

Penampilan yang tidak biasa dan nilai gizi tinggi daging menjadikan ikan sekolah laut sebagai objek memancing aktif. Hidangan ikan bilis dibezakan dengan penampilan yang luar biasa dan rasa yang sangat baik..

Penampilan, tabiat pemakanan, tingkah laku dan pembiakan

Sargan mendapat nama "anak panah" dengan alasan. Ikan pemangsa mampu membuat kilat kilat untuk mengejar mangsa, melompat keluar dari air dan mengembangkan kecepatan tinggi. Ini difasilitasi oleh struktur aerodinamik ikan yang ideal: badannya panjang, sedikit dimampatkan pada sisi, ditutup dengan sisik sikloidal yang sangat kecil. Dalam keadaan tenang, ikan mas bergerak, menggeliat, seperti ular (oleh itu nama panggilan lain - gelendong).

Rahang memanjang nipis dengan banyak gigi tajam kecil, serupa dengan paruh pterodactyl prasejarah, membantu mencengkam dan menahan mangsa. Rahang atas ikan jarum lebih pendek daripada yang lebih rendah.

Semakin muda individu, semakin panjang rahang bawahnya. Panjangnya 3/4 dari keseluruhan kepala.

Selain punggung, tulang garfu berwarna hijau. Warna yang tidak standard disebabkan oleh adanya komposisi pigmen empedu pewarna - biliverdin, yang juga terdapat di dalam tubuh manusia. Foto menunjukkan seperti apa tulang belakang ikan..

Ikan pelagis laut biasa, ikan mas di siang hari disimpan di lapisan yang lebih dalam, pada malam tanpa bulan naik ke permukaan takungan.

Dasar diet ikan mas terdiri dari ikan kecil: ikan teri, ikan bilis, ikan haring, ikan tenggiri dan ikan haring. Dalam mencari makanan, pemangsa berhijrah jarak jauh. Contohnya, mengikuti hamsa, ia dapat bergerak dari Laut Hitam ke Laut Azov dan Sivash.

Ikan jarum matang secara seksual pada usia 3-6 tahun. Betina bertelur dalam bahagian kecil, sehingga pemijahan berlangsung selama beberapa bulan (biasanya dari awal Mei hingga pertengahan Ogos, di Laut Hitam - dari akhir April hingga pertengahan Oktober). Tidak ada larangan memancing selama tempoh ini.

Sargan dan ikan jarum - kelas satu, keluarga yang berbeza

Terdapat kesalahpahaman umum bahawa ikan mas dan ikan jarum adalah nama sinonim untuk ikan yang sama. Sebenarnya, ini tidak berlaku. Ikan jarum adalah wakil ikan laut dari keluarga ikan jarum (urutan sticklebacks). Saudara terdekatnya adalah kuda laut.

Genus merangkumi lebih daripada 50 spesies:

  • jarum laut biasa;
  • Jarum Itali (nama lain: jarum Laut Hitam, jarum kecil);
  • ikan jarum berduri;
  • jarum laut utara;
  • ikan jarum kecil;
  • ikan jarum hidung panjang;
  • jarum nipis dan lain-lain.

Ikan kecil yang pemalu (panjang maksimum 30 cm), tidak seperti ikan garfish pemangsa, cukup damai. Dia bahkan tidak mempunyai gigi: dasar makanan untuk ikan jarum adalah plankton, krustasea kecil, larva serangga. Hampir sepanjang hari, ikan bergerak perlahan-lahan di dekat dasar, atau berdiri hampir secara menegak di kawasan tanaman laut, bersandar pada ekornya.

Ikan jarum mempunyai mulut berbentuk tiub memanjang (moncong) dengan ciri khas pada hujungnya.

Jarum hidup di laut Hitam, Azov, Caspian, Baltik, memasuki sungai dan tasik yang berkaitan dengannya. Ikan jarum panjang laut adalah objek memburu pelancong. Ia ditangkap dengan tangan di kawasan pesisir, dikeringkan dan dibawa sebagai cenderahati.

Beberapa spesies adalah air tawar. Ikan jarum sungai terdapat di Volga, bahagian bawah Don, beberapa takungan (Kuibyshev, Volgograd, Rybinsk, Tsimlyansk).

Tidak seperti ikan mas, ikan jarum tidak mempunyai nilai komersial. Oleh kerana sifatnya yang ramah, penampilan yang menarik dan bersahaja, mereka suka menyimpannya di akuarium. Ikan igloo montel biasanya disimpan sebagai haiwan peliharaan..

Ikan air tawar kelihatan cantik: badan berwarna hijau atau kecoklatan dengan garis melintang yang berbeza, perut ringan dengan keel hitam. Tinggi tidak melebihi 20 cm, berat 5 g.

Hanya ada satu persamaan antara ikan garfu dan ikan igloo: keduanya tergolong dalam kelas ikan bersirip sinar.

Spesies dan habitat ikan mas

Keluarga garfish menyatukan 25 spesies. Mereka mengelaskan ikan terutamanya di kawasan di mana ia dijumpai.

Dari sudut komersial, yang paling menarik adalah:

  • Garfish Eropah (nama lain: Atlantik, biasa). Spesies yang paling umum dipilih oleh perairan Lautan Atlantik, Laut Tengah, Laut Marmara, Laut Hitam, Azov yang cukup hangat (kawasan perairan baratnya yang lebih masin). Kadang kala ikan garfu biasa ditangkap di Laut Putih dan Barent. Pertumbuhan orang dewasa jarang melebihi 90 cm. Ikan Laut Hitam diasingkan sebagai subspesies yang terpisah. Ia berbeza dari yang Eropah dalam dimensi yang lebih sederhana (hingga 60 cm);
  • garfish buaya (nama lain adalah tylosur buaya, ikan garfish raksasa), wakil keluarga terbesar, tumbuh hingga 1.5 meter. Berat spesimen piala adalah 6.5-7.5 kg. Mendiami perairan tropika di lautan Pasifik dan Atlantik. Ini mendapat namanya kerana sisiknya yang keras dan warnanya yang khas, mengingatkan pada kulit buaya;
  • Garfish Timur Jauh atau Pasifik: ia dibezakan oleh jalur membujur sempit kebiruan dengan warna keperakan dan ketiadaan penyerang insang; spesies termofilik paling meluas di perairan selatan Laut Jepun, di lepas pantai Korea dan China (hingga Laut China Selatan), di Lautan Pasifik di selatan Pulau Hokkaido. Di Rusia, ikan ditangkap di Primorye. Sargan, sebagai pendatang bermusim, memasuki Peter the Great Bay dan saluran tasik garam di selatan rantau ini pada musim panas. Dalam hasil tangkapan, individu dengan berat hingga 1 kg dan panjang hingga 1 m biasanya dijumpai.Ketika suhu air turun hingga 15 ° C, ia menuju ke selatan;
  • garfish ekor hitam: penghuni perairan pesisir Asia Selatan dinamakan bintik hitam besar di sirip ekor. Semasa air surut, ikan sering berada di kawasan yang dikeringkan, masuk ke dalam lumpur atau pasir hingga kedalaman 50 cm.

Sebilangan besar spesies lebih suka tinggal dekat dengan pantai, beberapa (contohnya, ikan mas reben tropika) pergi ke laut terbuka.

Terdapat 5 spesies terkenal keluarga sargan yang tinggal di badan air tawar. Mereka dijumpai di sungai-sungai Amerika Selatan, Asia Tenggara, Australia Utara.

Nilai pemakanan, resipi

Ikan jarum, terutama yang ditangkap pada musim luruh, sedap dan cukup berlemak. Kekurangan tulang kecil menjadikannya produk yang diinginkan di dapur. Daging mempunyai banyak khasiat yang berguna. Ia mengandungi sejumlah besar asid alifatik tak jenuh ganda kumpulan Omega. Mereka perlu meningkatkan imuniti, menormalkan kerja semua sistem penting, dan meratakan latar belakang hormon. Terima kasih kepada asid lemak, peremajaan umum berlaku.

Hidangan ikan bilis baik untuk kesihatan tiroid: ikan mengandungi banyak yodium.
Daging ikan kaya dengan fosforus. Makronutrien diperlukan untuk mengekalkan aktiviti otot, aktiviti otak, pertumbuhan tulang.

Terdapat banyak resipi untuk menyediakan pemangsa laut. Menu ikan termasuk ikan mas yang diperap, rebus, goreng, bakar. Ikan jarum asap mempunyai rasa yang sangat baik.

Sargan berasap panas

Masak ikan di kedai berasap khas (boleh diganti dengan kuali besar atau baldi dengan penutup yang ketat).

  • tuangkan serpihan kayu (ideal aspen atau juniper) di bahagian bawah smokehouse, bakar;
  • sediakan ikan: anda tidak perlu menyapu garfish kecil, garfish besar mesti dibersihkan dari isi, masukkan sayur-sayuran (dill, pasli) ke dalam perut;
  • gosokkan ikan dengan garam, letakkan di panggangan smokehouse.

Garfish disimpan di tempat merokok hingga lembut, biasanya prosesnya memakan masa sekitar 40 minit. Sebilangan ikan salai panas boleh dimasak di dalam ketuhar. Untuk melakukan ini, ikan mas yang dibersihkan disapu terlebih dahulu dengan garam, kemudian dilapisi dengan "asap cair", diletakkan di dalam beg pembakar dan dihantar ke oven selama 50 minit.

Ikan jarum salai sejuk

Proses merokok sejuk panjang dan menyusahkan, tetapi ikan mas yang disediakan dengan cara ini dapat disimpan sehingga satu tahun tanpa kehilangan rasanya..

  • bersihkan ikan, letakkan di atas tali (lebih mudah dilakukan melalui mata), garam, biarkan selama 3-5 hari;
  • buang garam berlebihan: untuk melakukan ini, letakkan ikan di dalam air sejuk selama 1-2 jam, kemudian bilas;
  • keringkan garfu di udara terbuka selama 2-3 hari. Untuk hasil terbaik, masukkan batang kayu ke dalam perut;
  • letakkan ikan yang digantung di tempat merokok yang tinggi (misalnya, dari tong) dengan habuk papan alder atau juniper: mereka mengeluarkan asap sejuk yang harum. Suhu asap tidak boleh melebihi 25º C.

Proses merokok itu sendiri memakan masa dari 1 hingga 6 hari, bergantung pada ukuran ikan. Kesediaan ditentukan oleh penampilan ikan mas: ia menjadi kering, permukaannya memperoleh warna coklat keemasan.

Shkara

Resipi untuk hidangan kuno ada pelbagai. Secara umum, shkara adalah ikan yang direbus dalam jusnya sendiri..

Untuk 5-7 keping ikan mas yang kita perlukan:

  • 3-4 keping bawang (lebih banyak, lebih sedap);
  • balang zaitun (diadu dan tanpa pengisi);
  • 2 biji lemon;
  • mentega;
  • minyak sayuran (lebih baik zaitun);
  • garam, lada, daun salam (secukup rasa).

Sebagai tambahan kepada produk, anda mesti menyediakan terlebih dahulu: 2 kuali (utama dan tambahan), tusuk gigi mengikut jumlah ikan.

  1. Potong sebilangan lemon bersama-sama dengan semangat menjadi kepingan kecil, isi zaitun dengannya.
  2. Dalam kuali utama, cairkan sekeping mentega dengan api kecil, kemudian tambahkan beberapa helai daun bay.
  3. Gulung ikan dengan cincin, selamatkannya di sepanjang perut dengan tusuk gigi; goreng dalam kuali tambahan selama 10 saat di setiap sisi dalam minyak sayuran yang dipanaskan dengan baik, kemudian angkat tusuk gigi.
  4. Potong bawang menjadi cincin, letakkan lapisan padat di bahagian bawah kuali, setelah mengeluarkan daun salam dari sana.
  5. Letakkan cincin ikan dengan perut mereka di atas bantal bawang dengan erat satu sama lain, garam dan lada.
  6. Masukkan zaitun yang diisi dengan lemon dan sepotong kecil mentega di setiap cincin.
  7. Tutup ikan dengan lapisan cincin bawang tebal dan tuangkan dengan jus lemon.
  8. Masukkan sedikit air untuk menutup ikan.
  9. Tutup penutup, didihkan dengan api kecil selama 20 minit.

Sprats

Untuk menyediakan sprat, anda memerlukan bangkai ikan garfu tanpa kepala dan ekor, minyak sayuran, biji lada hitam (atau campuran lada), daun salam, garam.

  • potong ikan menjadi kepingan kira-kira 5 cm, letakkan dengan ketat dalam kuali dalam kedudukan tegak;
  • masukkan garam, lada, daun salam secukup rasa;
  • tuangkan minyak sayuran sehingga ikan ditutup sepenuhnya;
  • didihkan dengan api kecil selama kira-kira 3 jam.

Sprat seperti itu boleh disimpan di dalam peti sejuk di dalam balang kaca..

Pemangsa cepat yang cantik adalah objek memancing komersial. Pengekstrakan dilakukan terutamanya di lepas pantai Crimea, di Selat Kerch. Memancing berjalan kaki amatur (dengan jarak jauh) mungkin dilakukan pada musim bunga dan musim luruh, apabila ikan jarum mendekati pantai. Pada masa ini, ikan berjaya mengolah lemak, dagingnya menjadi lembut dan berair. Mereka memakai cangkuk apa yang biasa dimakan oleh ikan bilis: ikan teri, potongan ikan haring, daging kerang dan udang. Pemangsa bertindak balas dengan baik terhadap daging ayam. Adalah mungkin untuk menggunakan gewang tiruan: wobblers terapung dan umpan kecil.

Jarum ikan

Ikan jarum atau jarum (Latin Syngnathidae) adalah keluarga yang merangkumi spesies ikan payau dan air tawar. Nama keluarga berasal dari bahasa Yunani, seb (syn), yang bermaksud "bersama", dan γνάθος (gnatos), yang bermaksud "rahang." Ciri rahang bersatu ini biasa bagi seisi keluarga..

  • Asal spesies dan keterangan
  • Rupa dan ciri
  • Di manakah ikan jarum hidup??
  • Apa yang dimakan oleh ikan jarum??
  • Ciri-ciri watak dan gaya hidup
  • Struktur dan pembiakan sosial
  • Musuh semula jadi ikan jarum
  • Penduduk dan status spesies

Asal spesies dan keterangan

Keluarga ini terdiri daripada 298 spesies ikan yang tergolong dalam 57 genera. Sebanyak 54 spesies berkaitan secara langsung dengan ikan jarum. Jarum ekor rantai yang tinggal di laut (Amphelikturus dendriticus), berasal dari Bahama, adalah jenis perantaraan antara kasut dan jarum.

Ia dicirikan oleh:

  • menyatu bursa brood sebahagian;
  • ekor prehensil, seperti kasut;
  • terdapat sirip ekor menyerupai jarum laut;
  • moncong sedikit bengkok ke bawah, pada sudut 45 ° berbanding badan.

Ukuran dewasa bervariasi dalam jarak 2.5 / 90 cm. Mereka dicirikan oleh badan yang sangat memanjang. Kepala mempunyai stigma tubular. Ekornya panjang, dan sering berfungsi sebagai sejenis sauh, dengan bantuan yang mana perwakilan spesies melekat pada berbagai objek dan alga. Sirip ekor kecil atau sama sekali tidak ada.

Fakta menarik! Sebenarnya, nama "ikan jarum" pada mulanya digunakan untuk penduduk Eropah dan hanya kemudian digunakan untuk ikan Amerika Utara oleh peneroka Eropah pada abad ke-18..

Rupa dan ciri

Foto: Jarum ikan laut

Jarum laut dapat menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran luaran dan mengubah warnanya, menyesuaikan diri dengan landskap luaran. Mereka mempunyai palet warna yang sangat beragam dan dapat diubah: merah terang, coklat, hijau, ungu, kelabu + terdapat banyak kombinasi bercak. Dalam beberapa spesies, peniruan sangat berkembang. Apabila mereka bergoyang sedikit di dalam air, mereka hampir tidak dapat dibezakan dari alga..

Video: Jarum Ikan

Beberapa spesies dicirikan oleh plat perisai tebal yang menutupi badan mereka. Perisai membuat badan mereka keras, jadi mereka berenang, dengan cepat mengembang sirip mereka. Oleh itu, mereka agak lambat berbanding ikan lain, tetapi mereka dapat mengawal pergerakannya dengan tepat, termasuk berlegar di tempat untuk waktu yang lama.

Ingin tahu! Terdapat juga jarum laut tanpa bulu yang terkenal yang tidak mempunyai sirip dan tinggal di serpihan karang, tenggelam 30 cm ke dalam pasir karang.

Di manakah ikan jarum hidup??

Foto: Jarum ikan Laut Hitam

Jarum adalah keluarga ikan yang banyak terdapat di seluruh dunia. Varieti terdapat di terumbu karang, lautan terbuka, dan perairan dangkal dan segar. Mereka dijumpai di laut beriklim dan tropis di seluruh dunia. Sebilangan besar spesies menghuni perairan pesisir cetek, tetapi ada yang dikenali sebagai penghuni lautan terbuka. 5 spesies terdapat di Laut Hitam.

Jarum terutamanya berkaitan dengan habitat laut yang sangat cetek atau laut lepas. Beberapa genera termasuk spesies yang terdapat di lingkungan laut, payau, dan air tawar, sementara beberapa genera dibatasi untuk sungai dan sungai air tawar, termasuk Belonion, Potamorrafis, dan Xenenthodon.

Jarum sangat mirip dengan ikan air tawar Amerika Utara (keluarga Lepisosteidae) kerana ia memanjang, dengan rahang sempit panjang yang dipenuhi gigi tajam, dan beberapa jenis jarum adalah ikan yang disebut terang tetapi jauh berkaitan dengan lelaki sejati.

Apa yang dimakan oleh ikan jarum??

Foto: Jarum ikan di akuarium

Mereka berenang dekat ke permukaan dan memangsa ikan kecil, sefalopoda dan krustasea, sementara goreng dapat memakan plankton. Jarum sekolah kecil dapat dilihat, walaupun lelaki membela kawasan di sekitarnya sambil memberi makan. Ikan jarum adalah pemangsa yang sangat cepat yang memburu dengan kepalanya condong ke atas untuk menyerang mangsa dengan gigi yang tajam.

Fakta yang menyeronokkan! Jarum tidak mempunyai perut. Sebaliknya, sistem pencernaan mereka melepaskan enzim yang disebut trypsin yang memecah makanan..

Jarum dan skate laut mempunyai mekanisme makan yang unik. Mereka mempunyai keupayaan untuk menyimpan tenaga dari penguncupan otot epaxial mereka, yang kemudian mereka lepaskan. Ini mengakibatkan putaran kepala sangat cepat, mempercepat mulut mereka ke arah mangsa yang tidak curiga. Dengan moncong tubularnya, jarum menarik mangsa pada jarak 4 cm.

Pada goreng, rahang atas jauh lebih kecil daripada yang bawah. Semasa peringkat remaja, rahang atas tetap tidak terbentuk dengan sempurna dan, oleh itu, remaja tidak boleh memburu ketika dewasa. Selama ini, mereka memakan plankton dan organisma laut kecil yang lain. Setelah rahang atas dikembangkan sepenuhnya, ikan mengubah diet mereka dan menjadi mangsa ikan kecil, cephalopoda dan krustasea.

Ciri-ciri watak dan gaya hidup

Jarum bukanlah ikan terbesar di lautan dan bukan yang paling ganas, tetapi lama-kelamaan ia meragut beberapa nyawa..

Fakta menarik! Jarum dapat mencapai kelajuan hingga 60 km / jam dan melompat keluar dari air dalam jarak yang jauh. Mereka sering melompat ke atas kapal kecil dan bukannya berenang di bawahnya..

Oleh kerana jarum melayang di dekat permukaan, mereka sering melambung di sekitar geladak kapal kecil daripada mengelilinginya. Aktiviti melompat ditingkatkan dengan cahaya buatan pada waktu malam. Nelayan nokturnal dan penyelam di Pasifik telah "diserang" oleh kawanan jarum yang tiba-tiba teruja yang bertujuan untuk mendapatkan sumber cahaya pada kelajuan tinggi. Paruhnya yang tajam dapat menyebabkan luka tusukan yang dalam. Bagi banyak komuniti Kepulauan Pasifik tradisional, yang terutama memancing di terumbu dengan kapal rendah, jarum menimbulkan risiko kecederaan yang lebih besar daripada ikan yu..

Dua kematian disebabkan oleh ikan jarum pada masa lalu. Kejadian pertama berlaku pada tahun 1977, ketika seorang budak Hawaii berusia 10 tahun memancing dengan ayahnya pada waktu malam di Teluk Hanamulu terbunuh ketika seorang individu sepanjang 1.0 hingga 1.2 meter melompat keluar dari air dan menusuk matanya, sehingga melukai otaknya. Kes kedua adalah mengenai seorang budak lelaki Vietnam berusia 16 tahun yang, pada tahun 2007, seekor ikan besar seumpamanya menusuk jantungnya dengan moncong 15 sentimeter semasa menyelam malam dekat Teluk Halong.

Kecederaan dan / atau kematian akibat ikan jarum juga telah dilaporkan pada tahun-tahun kemudian. Seorang penyelam muda Florida hampir terbunuh ketika seekor ikan melompat keluar dari air dan menusuk jantungnya. Pada tahun 2012, layang-layang Jerman Wolfram Rainers cedera parah di kaki oleh jarum berhampiran Seychelles.

Mei 2013 Kitesurfer Ismail Hater ditikam tepat di bawah lutut ketika jarum melompat keluar dari air sambil meluncur. Pada bulan Oktober 2013, sebuah laman berita Arab Saudi juga melaporkan kematian seorang lelaki muda Arab Saudi yang tidak disebutkan namanya yang meninggal dunia akibat pendarahan yang disebabkan oleh jarum yang terkena pada bahagian kiri lehernya..

Pada tahun 2014, seorang pelancong Rusia hampir terbunuh oleh jarum di perairan berhampiran Nha Trang, Vietnam. Ikan itu menggigit lehernya dan giginya yang tersisa di dalam saraf tunjangnya, melumpuhkannya. Pada awal Januari 2016, seorang wanita Indonesia berusia 39 tahun dari Palu, Sulawesi Tengah terluka parah ketika jarum sepanjang setengah meter melompat dan menusuknya tepat di atas mata kanannya. Dia berenang di perairan 80 cm di Tanjung Karang, sebuah kawasan rekreasi yang terkenal di daerah Donggal di Sulawesi Tengah. Dia kemudian dinyatakan meninggal dunia beberapa jam kemudian, walaupun telah berusaha menyelamatkannya di sebuah hospital tempatan..

Tidak lama selepas itu, gambar trauma mengerikannya tersebar melalui aplikasi pesanan segera, sementara beberapa laman berita tempatan juga melaporkan kejadian itu, dan ada yang secara keliru mengaitkan serangan itu ke marlin. Pada bulan Disember 2018, jarum tersebut bertanggungjawab atas kematian kadet pasukan khas Tentera Laut Thailand. Filem Jepun All About Lily Chou-Chou mempunyai pemandangan ringkas mengenai jarum dan menunjukkan gambaran sebenar dari panduan alam yang menusuk seorang lelaki di depan matanya..

Badan sangat memanjang dan sedikit memampatkan. Sirip punggung biasanya dimasukkan di hadapan menegak hingga awal sirip dubur. Kehijauan-kehijauan di depan, keputihan di bawah. Jalur keperakan dengan tepi gelap berjalan di sepanjang sisi; rangkaian empat atau lima bintik (tidak ada pada remaja) di sisi antara sirip dada dan dubur. Sirip punggung dan dubur dengan tepi gelap.

Struktur dan pembiakan sosial

Foto: Jarum ikan laut

Anggota keluarga mempunyai kaedah pembiakan semula jadi yang unik, yang disebut kehamilan lelaki. Jantan bertelur di taska khusus selama beberapa minggu. Perkahwinan berlaku pada bulan April dan Mei. Lelaki mencari perempuan dan bersaing dengan lelaki lain ketika mencari jodoh.

Dalam sebilangan besar spesies, jantan menanggung telur di "kantung brood". Sejenis ruang semaian tertutup terletak di bahagian perut di bahagian belakang badan. Betina bertelur di sana dalam beberapa bahagian. Semasa proses ini, telur disenyawakan.

Ingin tahu! Telur diberi makan melalui saluran darah lelaki.

Lelaki mengejar wanita yang bergerak perlahan, setelah terjebak dengannya, dia akan mula gemetar dari sisi ke sisi sehingga pasangan itu sejajar satu sama lain. Laki-laki mengambil kedudukan kepala ke bawah yang ringan, dengan sirip dubur melengkung di bawah ventilasi wanita. Pasangan mula goncang sehingga telur muncul. Setiap betina menghasilkan kira-kira sepuluh telur setiap hari..

Dalam jarum, "beg brood" memanjang mempunyai celah membujur dengan dua kepak di sisi. Di banyak spesies, injap ini ditutup sepenuhnya, sehingga mengasingkan embrio dari pengaruh luaran. Sebilangan besar spesies berhijrah ke air cetek untuk bertelur. Di sana mereka menghasilkan hingga 100 biji telur. Telur menetas setelah 10-15 hari, menghasilkan banyak jarum goreng.

Setelah menetas, goreng di dalam beg untuk beberapa lama. Lelaki itu, untuk membiarkan mereka keluar, mesti melengkung punggungnya dengan kuat. Keturunan bersembunyi di dalam beg ibu bapa, sekiranya berlaku bahaya, dan dalam kegelapan. Memerhatikan proses itu, para penyelidik mendapati bahawa lelaki, jika tidak ada makanan, dapat memakan telurnya..

Musuh semula jadi ikan jarum

Foto: Jarum ikan di laut

Tubuh yang kurus, tulang yang lemah dan kebiasaan berenang dekat dengan permukaan menjadikannya sangat rentan terhadap pemangsa.

Untuk ikan dengan jarum, bukan sahaja ikan dan mamalia memburu, tetapi juga burung:

  • jerung;
  • ikan lumba-lumba;
  • paus pembunuh;
  • anjing laut;
  • helang;
  • helang;
  • helang emas;
  • falcon.

Dan ini bukan keseluruhan senarai pemangsa yang tidak suka berpesta dengan ikan dengan jarum..

Penduduk dan status spesies

Memancing secara praktikalnya tidak memberi kesan kepada penduduk. Sebilangan besar spesies mempunyai banyak tulang kecil dan dagingnya berwarna biru atau kehijauan. Terdapat sedikit potensi pasaran kerana tulang hijau dan daging menjadikannya tidak menarik untuk dimakan. Populasi jarum berkembang dan tidak ada spesies jarum yang kini terancam.

Pada nota! Pada masa ini telah dilaporkan bahawa pemangsa jarum bertanggung jawab atas dua kematian, tetapi biasanya tidak berbahaya bagi manusia..

Banyak penyelam dan nelayan malam tanpa sedar mengancam makhluk ini. Serangan pada manusia sangat jarang berlaku, tetapi ikan jarum dapat merosakkan organ dengan mudah seperti mata, jantung, usus dan paru-paru ketika melompat keluar dari air. Sekiranya seekor ikan jarum bersentuhan dengan organ vital musuhnya, kematian menjadi tidak dapat dielakkan bagi mangsa..

Jarum ikan kalori. Komposisi kimia dan nilai pemakanan.

Nilai pemakanan dan komposisi kimia "jarum ikan".

BerkhasiatjumlahBiasa **% norma dalam 100 g% norma dalam 100 kcal100% normal
Kandungan kalori175 kkal1684 kkal10.4%5.9%962 g
Protein37.9 g76 g49.9%28.5%201 g
Lemak2 g56 g3.6%2.1%2800 g
Karbohidrat3 g219 g1.4%0.8%7300 g

Nilai tenaga jarum ikan ialah 175 kcal.

Sumber utama: Dicipta dalam aplikasi oleh pengguna. Maklumat lanjut.

** Jadual ini menunjukkan norma rata-rata vitamin dan mineral untuk orang dewasa. Sekiranya anda ingin mengetahui norma berdasarkan jantina, umur dan faktor lain, maka gunakan aplikasi "My Healthy Diet".

Ikan jarum: khasiat bermanfaat, aplikasi memasak. Ikan jarum - paradoks alam

Hubungan ini telah membawa satu keanehan dalam proses pembiakan ikan ini - "hamil" mereka mempunyai jantan. Di samping itu, dia dapat memilih telur siapa yang akan ditanggungnya, dan yang - tidak..

Jarum laut hidup di laut tropika dan sederhana, termasuk Laut Hitam.

Ikan kecil ini agak mengingatkan pada ular atau tongkat. Dia mempunyai badan yang panjang dan langsing, yang ditutup dengan cangkang dengan cincin batang bertulang..


Badan jarum laut yang panjang dan nipis

Panjang badan mereka boleh berbeza - dari 2.5 hingga 30 sentimeter. Semuanya bergantung pada jenis ikan.

Mereka tidak berenang dengan baik. Seperti kuda laut, beberapa spesies mempunyai ekor prehensil yang dengannya mereka meraih tanaman untuk mengelakkannya terhanyut oleh arus..

Muncung jarum laut sangat memanjang dan menempati lebih dari separuh panjang kepala. Di hujungnya adalah mulut kecil tanpa gigi. Oleh itu, mereka menghisap makanan bersama-sama dengan air..

Jarum memakan ikan kecil dan plankton, yang kadang-kadang harus turun hingga kedalaman 90 meter. Tetapi selalunya ikan tinggal di kedalaman tidak lebih dari 10 meter, di antara tumbuh-tumbuhan terumbu karang dan batu.


Warna hijau terang membolehkan ikan menyamarkan diri dengan baik di alga

Renang mereka yang hampir menegak memberikan penyamaran alga yang baik. Selain itu, warnanya mudah berubah bergantung pada persekitaran: coklat, hijau terang, merah, ungu, kelabu berbintik-bintik, dll. Ini membolehkan ikan tidak dikesan oleh musuh..

Sangat tidak biasa bagi mereka untuk membiak. Seperti saudara terdekat - kuda laut - keturunan jarum laut beranak lelaki. Dia mempunyai kantung brood khas, iaitu kantung antara dua lipatan di bahagian perut.

Pemijahan pada jarum laut bermula pada musim bunga dan berlangsung sepanjang musim panas. Jantan mengambil telur dari beberapa betina untuk sepanjang tempoh. Walaupun beberapa spesies jarum laut adalah monogami dan "tetap setia" hanya untuk satu betina. Walaupun ia menyenangkan. Tetapi selalunya, betina bertelur dalam beberapa pasangan, kerana ini meningkatkan peluang untuk hidup remaja.

Beg lelaki boleh memuat hingga 1500 telur. Tempoh kehamilan berlangsung sekitar sebulan. Selepas itu, salinan mini ibu bapa keluar dari beg, dan kehidupan berdikari bermula. Tetapi penjagaan kebajikan juga ditunjukkan setelah menetas goreng. Untuk beberapa ketika lelaki itu terus membawa mereka ke dalam beg. Ketika perut membongkok, beg terbuka dan anak-anak berjalan-jalan. Sekiranya ada bahaya, goreng kembali dengan sepantas kilat.

Tetapi bukan itu sahaja. Awal tahun ini, ahli biologi di University of Texas mendapati bahawa lelaki boleh menyingkirkan "kehamilan" yang tidak diingini. Ia dapat mengatur kadar kelangsungan hidup embrio dengan memilih telur betina yang paling menjanjikan dan menarik. Kemudian kemungkinan menetas goreng dari wanita yang paling kuat dan sihat. Proses kelangsungan hidup, tidak lain.

Ikan jarum, ikan panah, gelendong, jarum perak, pike laut - semua nama remeh ini tergolong dalam salah satu wakil yang paling menarik dari kelas ikan bersirip sinar. Dalam dunia saintifik, dia dikenali sebagai ikan mas..

Penampilan yang tidak biasa dan nilai gizi tinggi daging menjadikan ikan sekolah laut sebagai objek memancing aktif. Hidangan ikan bilis dibezakan dengan penampilan yang luar biasa dan rasa yang sangat baik..

Penampilan, tabiat pemakanan, tingkah laku dan pembiakan

Sargan mendapat nama "anak panah" dengan alasan. Ikan pemangsa mampu membuat kilat kilat untuk mengejar mangsa, melompat keluar dari air dan mengembangkan kecepatan tinggi. Ini difasilitasi oleh struktur aerodinamik ikan yang ideal: badannya panjang, sedikit dimampatkan pada sisi, ditutup dengan sisik sikloidal yang sangat kecil. Dalam keadaan tenang, ikan mas bergerak, menggeliat, seperti ular (oleh itu nama panggilan lain - gelendong).

Fakta menarik! Sargan melompat keluar dari air untuk mengatasi halangan. Ini boleh menjadi objek yang terapung di permukaan air, termasuk kapal nelayan. Terdapat beberapa kes ikan yang mencederakan orang.

Semasa bermain, garfish membuat lilin lompat tinggi dan dapat membungkus dirinya dengan tali pancing beberapa kali

Rahang memanjang nipis dengan banyak gigi tajam kecil, serupa dengan paruh pterodactyl prasejarah, membantu mencengkam dan menahan mangsa. Rahang atas ikan jarum lebih pendek daripada yang lebih rendah.

Semakin muda individu, semakin panjang rahang bawahnya. Panjangnya 3/4 dari keseluruhan kepala.


Bahagian belakang hijau dan biru dan keperakan dari garfish sesuai dengan warna umum air laut

Selain punggung, tulang garfu berwarna hijau. Warna yang tidak standard disebabkan oleh adanya komposisi pigmen empedu pewarna - biliverdin, yang juga terdapat di dalam tubuh manusia. Foto menunjukkan seperti apa tulang belakang ikan..


Pewarna yang tidak berbahaya bagi kesihatan manusia

Ikan pelagis laut biasa, ikan mas di siang hari disimpan di lapisan yang lebih dalam, pada malam tanpa bulan naik ke permukaan takungan.

Dasar diet ikan mas terdiri dari ikan kecil: ikan teri, ikan bilis, ikan haring, ikan tenggiri dan ikan haring. Dalam mencari makanan, pemangsa berhijrah jarak jauh. Contohnya, mengikuti hamsa, ia dapat bergerak dari Laut Hitam ke Laut Azov dan Sivash.

Ikan jarum matang secara seksual pada usia 3-6 tahun. Betina bertelur dalam bahagian kecil, sehingga pemijahan berlangsung selama beberapa bulan (biasanya dari awal Mei hingga pertengahan Ogos, di Laut Hitam - dari akhir April hingga pertengahan Oktober). Tidak ada larangan memancing selama tempoh ini.

Sargan dan jarum ikan - kelas satu, keluarga yang berbeza

Terdapat kesalahpahaman umum bahawa ikan mas dan ikan jarum adalah nama sinonim untuk ikan yang sama. Sebenarnya, ini tidak berlaku. Ikan jarum adalah wakil ikan laut dari keluarga ikan jarum (urutan sticklebacks). Saudara terdekatnya adalah kuda laut.

Genus merangkumi lebih daripada 50 spesies:

  • jarum laut biasa;
  • Jarum Itali (nama lain: jarum Laut Hitam, jarum kecil);
  • ikan jarum berduri;
  • jarum laut utara;
  • ikan jarum kecil;
  • ikan jarum hidung panjang;
  • jarum nipis dan lain-lain.

Ikan kecil yang pemalu (panjang maksimum 30 cm), tidak seperti ikan garfish pemangsa, cukup damai. Dia bahkan tidak mempunyai gigi: dasar makanan untuk ikan jarum adalah plankton, krustasea kecil, larva serangga. Hampir sepanjang hari, ikan bergerak perlahan-lahan di dekat dasar, atau berdiri hampir secara menegak di kawasan tanaman laut, bersandar pada ekornya.


Warna jarum bergantung pada takungan habitat: biasanya warna kuning, hijau, kemerahan

Ikan jarum mempunyai mulut berbentuk tiub memanjang (moncong) dengan ciri khas pada hujungnya.

Fakta menarik! Seekor ikan, seperti bunglon, dapat berubah warna sesuai dengan persekitarannya..

Jarum hidup di laut Hitam, Azov, Caspian, Baltik, memasuki sungai dan tasik yang berkaitan dengannya. Ikan jarum panjang laut adalah objek memburu pelancong. Ia ditangkap dengan tangan di kawasan pesisir, dikeringkan dan dibawa sebagai cenderahati.

Beberapa spesies adalah air tawar. Ikan jarum sungai terdapat di Volga, bahagian bawah Don, beberapa takungan (Kuibyshev, Volgograd, Rybinsk, Tsimlyansk).

Tidak seperti ikan mas, ikan jarum tidak mempunyai nilai komersial. Oleh kerana sifatnya yang ramah, penampilan yang menarik dan bersahaja, mereka suka menyimpannya di akuarium. Ikan igloo montel biasanya disimpan sebagai haiwan peliharaan..


Ikan itu mendapat namanya kerana penutup insang yang sangat menonjol.

Ikan air tawar kelihatan cantik: badan berwarna hijau atau kecoklatan dengan garis melintang yang berbeza, perut ringan dengan keel hitam. Tinggi tidak melebihi 20 cm, berat 5 g.

Hanya ada satu persamaan antara ikan garfu dan ikan igloo: keduanya tergolong dalam kelas ikan bersirip sinar.

Spesies dan habitat ikan mas

Keluarga garfish menyatukan 25 spesies. Mereka mengelaskan ikan terutamanya di kawasan di mana ia dijumpai.

Dari sudut komersial, yang paling menarik adalah:

  • Garfish Eropah (nama lain: Atlantik, biasa). Spesies yang paling umum dipilih oleh perairan Lautan Atlantik, Laut Tengah, Laut Marmara, Laut Hitam, Azov yang cukup hangat (kawasan perairan baratnya yang lebih masin). Kadang kala ikan garfu biasa ditangkap di Laut Putih dan Barent. Pertumbuhan orang dewasa jarang melebihi 90 cm. Ikan Laut Hitam diasingkan sebagai subspesies yang terpisah. Ia berbeza dari yang Eropah dalam dimensi yang lebih sederhana (hingga 60 cm);
  • garfish buaya (nama lain adalah tylosur buaya, ikan garfish raksasa), wakil keluarga terbesar, tumbuh hingga 1.5 meter. Berat spesimen piala adalah 6.5-7.5 kg. Mendiami perairan tropika di lautan Pasifik dan Atlantik. Ini mendapat namanya kerana sisiknya yang keras dan warnanya yang khas, mengingatkan pada kulit buaya;
  • Garfish Timur Jauh atau Pasifik: ia dibezakan oleh jalur membujur sempit kebiruan dengan warna keperakan dan ketiadaan penyerang insang; spesies termofilik paling meluas di perairan selatan Laut Jepun, di lepas pantai Korea dan China (hingga Laut China Selatan), di Lautan Pasifik di selatan Pulau Hokkaido. Di Rusia, ikan ditangkap di Primorye. Sargan, sebagai pendatang bermusim, memasuki Peter the Great Bay dan saluran tasik garam di selatan rantau ini pada musim panas. Dalam hasil tangkapan, individu dengan berat hingga 1 kg dan panjang hingga 1 m biasanya dijumpai.Ketika suhu air turun hingga 15 ° C, ia menuju ke selatan;
  • garfish ekor hitam: penghuni perairan pesisir Asia Selatan dinamakan bintik hitam besar di sirip ekor. Semasa air surut, ikan sering berada di kawasan yang dikeringkan, masuk ke dalam lumpur atau pasir hingga kedalaman 50 cm.

Sebilangan besar spesies lebih suka tinggal dekat dengan pantai, beberapa (contohnya, ikan mas reben tropika) pergi ke laut terbuka.

Terdapat 5 spesies terkenal keluarga sargan yang tinggal di badan air tawar. Mereka dijumpai di sungai-sungai Amerika Selatan, Asia Tenggara, Australia Utara.

Nilai pemakanan, resipi

Ikan jarum, terutama yang ditangkap pada musim luruh, sedap dan cukup berlemak. Kekurangan tulang kecil menjadikannya produk yang diinginkan di dapur. Daging mempunyai banyak khasiat yang berguna. Ia mengandungi sejumlah besar asid alifatik tak jenuh ganda kumpulan Omega. Mereka perlu meningkatkan imuniti, menormalkan kerja semua sistem penting, dan meratakan latar belakang hormon. Terima kasih kepada asid lemak, peremajaan umum berlaku.

Hidangan ikan bilis baik untuk kesihatan tiroid: ikan mengandungi banyak yodium.
Daging ikan kaya dengan fosforus. Makronutrien diperlukan untuk mengekalkan aktiviti otot, aktiviti otak, pertumbuhan tulang.

Terdapat banyak resipi untuk menyediakan pemangsa laut. Menu ikan termasuk ikan mas yang diperap, rebus, goreng, bakar. Ikan jarum asap mempunyai rasa yang sangat baik.

Sargan berasap panas

Masak ikan di kedai berasap khas (boleh diganti dengan kuali besar atau baldi dengan penutup yang ketat).

  • tuangkan serpihan kayu (ideal aspen atau juniper) di bahagian bawah smokehouse, bakar;
  • sediakan ikan: anda tidak perlu menyapu garfish kecil, garfish besar mesti dibersihkan dari isi, masukkan sayur-sayuran (dill, pasli) ke dalam perut;
  • gosokkan ikan dengan garam, letakkan di panggangan smokehouse.


Sargana disimpan di tempat merokok sehingga dimasak, biasanya prosesnya memakan masa sekitar 40 minit

Garfish disimpan di tempat merokok hingga lembut, biasanya prosesnya memakan masa sekitar 40 minit. Sebilangan ikan salai panas boleh dimasak di dalam ketuhar. Untuk melakukan ini, ikan mas yang dibersihkan disapu terlebih dahulu dengan garam, kemudian dilapisi dengan "asap cair", diletakkan di dalam beg pembakar dan dihantar ke oven selama 50 minit.

Ikan jarum salai sejuk

Proses merokok sejuk panjang dan menyusahkan, tetapi ikan mas yang disediakan dengan cara ini dapat disimpan sehingga satu tahun tanpa kehilangan rasanya..

  • bersihkan ikan, letakkan di atas tali (lebih mudah dilakukan melalui mata), garam, biarkan selama 3-5 hari;
  • buang garam berlebihan: untuk melakukan ini, letakkan ikan di dalam air sejuk selama 1-2 jam, kemudian bilas;
  • keringkan garfu di udara terbuka selama 2-3 hari. Untuk hasil terbaik, masukkan batang kayu ke dalam perut;
  • letakkan ikan yang digantung di tempat merokok yang tinggi (misalnya, dari tong) dengan habuk papan alder atau juniper: mereka mengeluarkan asap sejuk yang harum. Suhu asap tidak boleh melebihi 25º C.

Proses merokok itu sendiri memakan masa dari 1 hingga 6 hari, bergantung pada ukuran ikan. Kesediaan ditentukan oleh penampilan ikan mas: ia menjadi kering, permukaannya memperoleh warna coklat keemasan.

Resipi untuk hidangan kuno ada pelbagai. Secara umum, shkara adalah ikan yang direbus dalam jusnya sendiri..

Untuk 5-7 keping ikan mas yang kita perlukan:

  • 3-4 keping bawang (lebih banyak, lebih sedap);
  • balang zaitun (diadu dan tanpa pengisi);
  • 2 biji lemon;
  • mentega;
  • minyak sayuran (lebih baik zaitun);
  • garam, lada, daun salam (secukup rasa).

Sebagai tambahan kepada produk, anda mesti menyediakan terlebih dahulu: 2 kuali (utama dan tambahan), tusuk gigi mengikut jumlah ikan.


Harus ada cukup ikan sehingga, digulung menjadi cincin, ia akan mengisi kuali dengan rapat

  1. Potong sebilangan lemon bersama-sama dengan semangat menjadi kepingan kecil, isi zaitun dengannya.
  2. Dalam kuali utama, cairkan sekeping mentega dengan api kecil, kemudian tambahkan beberapa helai daun bay.
  3. Gulung ikan dengan cincin, selamatkannya di sepanjang perut dengan tusuk gigi; goreng dalam kuali tambahan selama 10 saat di setiap sisi dalam minyak sayuran yang dipanaskan dengan baik, kemudian angkat tusuk gigi.
  4. Potong bawang menjadi cincin, letakkan lapisan padat di bahagian bawah kuali, setelah mengeluarkan daun salam dari sana.
  5. Letakkan cincin ikan dengan perut mereka di atas bantal bawang dengan erat satu sama lain, garam dan lada.
  6. Masukkan zaitun yang diisi dengan lemon dan sepotong kecil mentega di setiap cincin.
  7. Tutup ikan dengan lapisan cincin bawang tebal dan tuangkan dengan jus lemon.
  8. Masukkan sedikit air untuk menutup ikan.
  9. Tutup penutup, didihkan dengan api kecil selama 20 minit.

Nasihat! Sebelum akhir proses rebusan, penutupnya tidak perlu ditanggalkan: dengan cara ini hidangan akan mengekalkan aroma sepenuhnya.

Sprats

Untuk menyediakan sprat, anda memerlukan bangkai ikan garfu tanpa kepala dan ekor, minyak sayuran, biji lada hitam (atau campuran lada), daun salam, garam.

  • potong ikan menjadi kepingan kira-kira 5 cm, letakkan dengan ketat dalam kuali dalam kedudukan tegak;
  • masukkan garam, lada, daun salam secukup rasa;
  • tuangkan minyak sayuran sehingga ikan ditutup sepenuhnya;
  • didihkan dengan api kecil selama kira-kira 3 jam.

Sprat seperti itu boleh disimpan di dalam peti sejuk di dalam balang kaca..

Pemangsa cepat yang cantik adalah objek memancing komersial. Pengekstrakan dilakukan terutamanya di lepas pantai Crimea, di Selat Kerch. Memancing berjalan kaki amatur (dengan jarak jauh) mungkin dilakukan pada musim bunga dan musim luruh, apabila ikan jarum mendekati pantai. Pada masa ini, ikan berjaya mengolah lemak, dagingnya menjadi lembut dan berair. Mereka memakai cangkuk apa yang biasa dimakan oleh ikan bilis: ikan teri, potongan ikan haring, daging kerang dan udang. Pemangsa bertindak balas dengan baik terhadap daging ayam. Adalah mungkin untuk menggunakan gewang tiruan: wobblers terapung dan umpan kecil.

Foto 1 dari 3

Ikan jarum mempunyai badan yang panjang dan sangat nipis, dengan batang ekor panjang, ditutup dengan cincin heksagon plat tulang. Moncong berbentuk tubular dan panjang (terutama di populasi Caspian), dengan kerang di sisinya. Operculum sangat cembung dan mempunyai puncak hanya di bahagian depan. Terdapat kerang samar di mahkota kepala. Sirip punggung panjang dan bermula di hadapan dubur, sirip ekor sangat kecil. Jarum batang 15-17, tali pinggang ekor 36-41. Terdapat 7-9 (10) tali pinggang di bawah sirip punggung.

Warna badan berwarna coklat kehijauan atau coklat kemerahan, dengan jalur melintang ringan di tengah setiap tali pinggang. Perut keputihan, dan keel perut berwarna kehitaman. Tidak ada bintik-bintik pada sirip punggung. Jarum tumbuh dengan perlahan, mencapai 5 tahun panjang 19 cm dan berat 5 g. Had umur 6 tahun, panjang hingga 23 cm, berat hingga 5 g.

Spesies Euryhaline, dapat hidup di perairan segar dan garam (hingga 35). Simpan di dalam tumbuhan akuatik. Pada musim bunga, ikan jarum laut memasuki sungai dan tasik, kadang-kadang naik dalam jarak yang jauh (hingga 900 km di Dnieper). Bentuk air tawar menjalani kehidupan akuatik di tasik, takungan dan lembu, mematuhi habitat yang sama sepanjang hidupnya. Ikan jarum memakan krustasea kecil, remaja hanya pada zooplankton, dan orang dewasa di plankton, krustasea besar, larva serangga, dan kadang-kadang pada larva dan remaja ikan. Dalam mencari mangsa, dia mengarahkan dirinya dengan bantuan penglihatan.

Pemijahan berlaku pada bulan Mei-Jun. Proses pembiakan sangat pelik. Setelah mengawan permainan dengan pasangannya, betina memutar-mutar di sekelilingnya dan bertelur di ruang induk lelaki, yang terletak di batang ekor. Dalam kes ini, telur disenyawakan, setelah itu ruang induk ditutup dengan lipatan berkulit. Kesuburan rendah, sehingga 100 telur. Betina boleh bertelur hingga 20 telur dalam satu masa. Sekiranya ruang induk jantan tidak penuh, maka dia boleh menerima telur dari betina lain. Selama musim ini, betina meletakkan hingga tiga porsi kaviar.

Jantan dengan telur dan embrio di ruang induk ditemui pada bulan Mei-Julai, di takungan Volga pada bulan Jun-Ogos. Telur terletak di sel ruang induk dan sepenuhnya terpencil dari persekitaran luaran. Dia menerima oksigen dari darah ayahnya yang mengalir ke selaput lendir ruang brood. Di dalam bilik boleh ada 30-85 telur, pada jantan kecil mereka terletak dalam 2 baris, pada jantan besar dalam 3 baris. Jantan menanggung telur, dan kemudian larva hingga akhir bulan Ogos. Selepas goreng muncul, selaput lendir dipisahkan seperti plasenta mamalia.

Ikan jarum tersebar di semua pesisir Laut Kaspia, Laut Hitam dan Azov, memasuki sungai dan tasik yang berkaitan. Di Laut Kaspia, ia hidup di semua daerah; di teluk salin dari Kultuk Mati dan Kaidak, terdapat bentuk kerdil. Ia dijumpai di air tawar, di delta Volga, Ural, Terek, bahagian bawah Kura dan di sungai-sungai di pantai selatan laut. Sehingga peraturan Volga, ia tidak naik di atas Astrakhan. Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, jarum telah menaiki Volga. Ia pertama kali ditemui di takungan Kuibyshev pada tahun 1962; kemudian ia juga dicatat di Volgograd, Saratov dan bahkan di takungan Rybinsk. Ada kemungkinan bahawa subspesies Caspia tersebar sendiri dari Volga yang lebih rendah, atau secara tidak sengaja dibawa ke sini semasa aklimatisasi mysids dari takungan Tsimlyansk (subspesies khas Laut Hitam). Di lembah Laut Azzov, jarum Laut Hitam tersebar luas di muara Kuban di dalam air dengan kemasinan yang berbeza. Di Kuban dan anak-anak buahnya, dan juga di Seversky Donets, hal itu tidak diperhatikan sebelumnya, setelah pembangunan takungan Krasnodar, ia menduduki hilir Kuban yang lebih rendah. Di lembangan Don, ia berlaku di kawasan bawah. Terdapat di Tasik Paleostomi.

Ikan jarum tergolong dalam keluarga ikan jarum. Kira-kira 200 varietas diketahui, dan setiap spesies mempunyai panjang badan tertentu, antara 3 hingga 60 cm.

Ikan ini sesuai dengan namanya. Ia boleh dibandingkan dengan jarum atau pensil berwarna. Tubuh ikan ini nipis, memanjang, dengan penebalan tulang yang sama rata, seperti ekor memanjang berbentuk kipas. Sirip punggungnya kecil, sehingga tidak dapat mengembangkan kelajuan tinggi. Pewarnaan - dari warna kuning kekuningan dan hijau tua hingga nada kemerahan. Mungkin berbeza bergantung pada persekitaran. Mulut panjang, tubular, melebar di hujungnya. Terdapat kerang di sisi mulut. Inilah dia, ikan jarum. Foto menunjukkannya dengan baik.

Gigi hilang kerana tidak diperlukan. Ikan jarum memakan krustasea kecil, plankton, larva serangga, dan tidak akan menolak telur orang lain. Dalam mencari makanan, ia memberi tumpuan kepada penglihatan. Malu. Sebilangan besar kehidupan

berbelanja di antara batu-batu, di belukar tanaman laut, dengan tenang terletak di bahagian bawah atau perlahan-lahan bergerak di sepanjang dasar. Perlahan, hanya bahaya yang membuatnya bergerak lebih pantas, membengkokkan seluruh tubuhnya seperti ular. Untuk kemampuan ini, dia juga disebut ular..

Ikan jarum dijumpai di Lautan Atlantik, Laut Hitam, Caspian, Azov, laut Mediterania, dan juga di laut yang mengalir ke laut ini, iaitu di perairan suam. Kedalaman rata-rata di mana ia lebih suka hidup adalah sekitar 9-12 m. Lebih-lebih lagi, ia berusaha untuk tetap dekat dengan pantai. Ia tumbuh dengan perlahan, pada usia lima tahun, ikan mencapai panjang 19 cm dan berat 5 g.

Kanak-kanak suka menangkapnya di air cetek dengan tangan mereka. Mereka mengeringkan ikan yang ditangkap di bawah sinar matahari. Mereka membawa ikan kering dari waktu rehat sebagai cenderahati.

Proses pembiakan sangat menarik pada ikan ini. Pemijahan berlaku pada bulan Mei-Jun.

Pada akhir permainan kawin, wanita, berpusing di sekitar lelaki, bertelur di lipatan kulit di bahagian ventral tubuhnya. Dalam proses pemijahan, telur disenyawakan. Setelah mengisi, tepi lipatan menyatu, membentuk ruang brood, yang menempati sepertiga panjang lelaki. Sekiranya tidak ada telur yang mencukupi, maka jantan dapat menerima telur dari betina lain. Semasa berada di ruang induk, telur (hingga 100 keping) menerima nutrien dan oksigen melalui saluran darah ayah.

Menetas dari mereka, goreng menghabiskan lebih banyak masa di ruang induk. Untuk melepaskan goreng, lelaki membongkok di busur dan membuka ruang brood. Sekiranya terdapat bahaya, goreng akan disembunyikan.

Para saintis Sweden, yang melakukan percubaan dengan ikan jarum, membuat kesimpulan bahawa tidak semua telur berubah menjadi goreng. Sekiranya lelaki tidak mempunyai cukup makanan, maka sebahagian dari mereka larut, memasuki badannya. Mencerna kandungannya, dia terus memberi makan dan menanam yang lain. Ikan jarum adalah contoh yang jelas tentang bagaimana alam dibuang dengan bijak, berusaha untuk menyokong dan meneruskan kehidupan.

Tidak ada kepentingan praktikal bagi orang. Jarum tidak digunakan untuk makanan dan tidak sesuai sebagai umpan. tuntut hanya jika tidak ada makanan lain yang lebih sedap.

Laut Hitam adalah tempat pengumpulan organisma hidup yang menjalani gaya hidup agresif. Pemangsa besar memakan pemangsa kecil. Bagaimana untuk bertahan hidup di dunia ini jika alam telah kehilangan gigi tajam, duri panjang, dan tentakel beracun? Saya tidak muncul dalam pertumbuhan dan kekuatan, saya harus bergantung pada kemampuan untuk menyamar di antara persekitaran. Hari ini kita bercakap mengenai penduduk laut yang menyamar sebagai helai ganggang berpasir yang panjang. Jarum laut adalah wira kisah kita. Seiring berjalannya waktu, evolusi telah membuat perubahan yang luar biasa dengan tubuh ikan, yang memungkinkannya wujud di dunia bawah laut yang agresif..

Penampilan

Ikan jarum mendapat namanya dari badannya yang tidak memanjang, menyerupai jarum atau tusuk. Badan tidak dimampatkan dari sisi; pemeriksaan terperinci menunjukkan bahagian tepi. Ikan igloo juga bisa disebut pensil terapung. Tubuh mempunyai sirip punggung dan dada yang kecil, dan rabung kecil terletak di bahagian atas kepala. Bentuk sirip menghalang jarum bergerak jauh.

Snout dengan hidung panjang dan mulut kecil. Warna ikan berubah bergantung pada warna persekitaran luaran. Di Anapa, di atas pantai berpasir, jarum itu memiliki pakaian hijau muda, hampir telus, jika arus atau ribut membawa ikan ke pantai batu, maka warnanya menjadi lebih gelap. Tinggi pensel terapung biasa ialah 15 atau 25 sentimeter, jangka hayatnya sekitar 8 - 10 tahun.

Tabiat

Karena menjadi jelas bahawa jarum ikan bukan perenang juara, pergerakan menyeberangi laut untuk ikan bergantung pada arus dan gelombang bawah air. Oleh itu, tujuan utama ketika memandu adalah berhenti tepat pada masanya di tempat yang sesuai. Untuk melakukan ini, anda perlu menangkap ekor di rumput laut. Di kawasan rumput laut, jarum terasa selamat, dan yang paling penting, terdapat banyak makanan kegemaran di sini - larva plankton atau krustasea terkecil. Semua jenis, yang tidak dapat dilihat oleh organisma mata manusia, jarum menarik melalui mulutnya yang kecil di hujung moncong. Ritual makan adalah aktiviti kegemaran jarum laut, orang dewasa dapat memberi makan larva hingga 10 jam berturut-turut.

Aktiviti kedua terpenting adalah pembiakan semula. Dengan permulaan musim panas, ketika laut di dekat pantai Anapa mulai memanaskan badan, jarum sedang bersiap untuk pembiakan. Untuk menarik perhatian wanita, lelaki melakukan gerakan tertentu yang disukai oleh pengantin perempuan. Selepas itu, pasangan ini saling berkaitan dengan badan yang panjang. Semasa pelukan dekat, betina jarum laut bertelur di dalam beg kulit khas, yang dimiliki oleh bakal anak keturunannya. Di petak badan, persenyawaan dan kehamilan telur yang sukar dilakukan. Setelah telur matang, jarum kecil dapat tersembunyi dari bahaya di dalam beg galas ayah mereka untuk beberapa waktu. Ciri marsupial untuk merawat keturunan menjadikan jarum laut sebagai penghuni perairan yang benar-benar unik.

Para penyelidik di flora laut Anapa menyedari bahawa jarum mempunyai kemampuan untuk mengeluarkan suara. Sekiranya anda memegang ikan di kepalan tangan anda, anda dapat merasakan getaran samar dan gelombang bunyi rendah yang dikeluarkan oleh ikan ke udara. Sehingga kini, saintis tidak dapat menentukan mengapa penduduk laut memerlukan kemahiran tersebut..

Di mana untuk melihat di Anapa

Tidak lama dahulu, semua perairan cetek adalah habitat kegemaran ikan jarum. Hari ini, kerana perkembangan aktif tanggul resort, keadaan ekologi persekitaran akuatik telah berubah. Akibat dari aktiviti manusia tidak membenarkan jarum hidup dalam keadaan aman di dalam bandar. Iglo di Anapa hanya terdapat di pantai terpencil di Vityazevo atau Bugaz Spit.