Tekanan "KetA" atau "KETA" dalam perkataan?

Nama ikan dalam bahasa Rusia sering dicirikan oleh kesulitan yang timbul dalam sebutannya. Jadi, tekanan paling kerap bergantung pada makna atau asal perkataan. Mari cuba mencari tahu di mana meletakkan tekanan pada nama ikan ini: "keta" atau "ketA".

Tekanan yang betul

Pengucapan yang tidak dapat diragukan adalah varian dengan tekanan pada "e" - kEta.

Apakah peraturan dan cara mengingat

Nama ini berasal dari bahasa Rusia dari bahasa Nanai, di mana tekanan, walaupun tidak berperanan dalam makna leksikal kata, biasanya diletakkan pada suku kata pertama.

Puisi ingatan

Contoh ayat

  • Keta ikan terdapat di dalam air tawar.
  • Pada musim memancing berikutnya, tidak akan ada begitu banyak ikan.

Penekanan yang salah

Bercakap dengan penekanan suku kata terakhir - ketA - tidak standard.

Maksud perkataan "Keta"

Dalam kamus Dahl

atau haiko kamch. ikan salmon Salmo lagocefalus.

Dalam kamus Ozhegov

KETA, -s dan KETA, -s, f. Ikan Timur Jauh ini. ikan salmon. || pelengkap chum th, th dan chum, th, th. Kaviar salmon chum.

Dalam kamus Efremova

Di D.N. Ushakova

KETA, chum, dan (obl.) KETA, chum, (emas) (zool.). Ikan komersial dari keluarga salmon yang terdapat di sungai Siberia dan Laut Putih.

Dalam Kamus Ensiklopedia

tasik di sebelah barat dataran tinggi Putorana, di wilayah Krasnoyarsk. 452 km2. Panjang 96 km. Sungai mengalir keluar. Ikan (bass. Pyasiny) - - ikan anadromous dari keluarga salmon. Panjang hingga 1 m, berat dari 2.5 hingga 4.5 kg. Di bahagian utara Tikhoi kira-kira, lebih jarang di Kutub Utara kira-kira, di sebelah timur Lena. Pemijahan di sungai. Objek berharga untuk memancing dan ternakan ikan.

Cara menyebut keta atau keta dengan betul

Perwakilan dari keluarga salmon, yang hingga baru-baru ini dalam masa pemijahan secara harfiah meluap banyak sungai di Hemisfera Utara, sekarang kurang umum di alam liar, dan oleh itu banyak nama ikan ini secara beransur-ansur dilupakan dan meninggalkan leksikon. Jadi, sebagai contoh, kadang-kadang kesulitan timbul dengan sebutan yang betul dari kata "keta" dan kata terbitannya. Mengenai suku kata mana yang harus ditekankan ketika membincangkan jenis ikan merah ini, dan akan dibincangkan di bawah.

  • Apa suku kata yang harus ditekankan dengan betul dalam perkataan "keta"
  • Contoh dalam ayat
  • Cara mengingati tekanan yang betul
  • Definisi: "chum"

Apa suku kata yang mesti ditekankan dengan betul dalam perkataan "keta"

Dalam bahasa Rusia, nama spesies salmon ini berasal dari Golds - salah satu daripada banyak cabang suku Amur Tungus, juga dikenal sebagai hezeni, hodzen, heje atau Nanai. Menariknya, dalam terjemahan "keta" bermaksud ikan. Dalam bahasa sumber asalnya, tekanan diberikan pada suku kata pertama, dalam versi ini ia berpindah ke beberapa kamus dan ensiklopedia.

Sebagai contoh moden mengenai sumber-sumber tersebut, perlu disebut Kamus Ensiklopedik Besar Rusia (BRES), edisi pertama yang diterbitkan pada tahun 2003. Salah seorang ahli bahasa Rusia yang paling terkenal A.A. Zaliznyak (1935-2017), pengarang "Paradigma Penuh Penuh" yang terkenal, juga menganggap betul untuk menekankan suku kata pertama dalam perkataan "keta".

Kedudukan yang serupa dapat diperoleh dari sumber seperti:

  1. Kamus penerangan besar mengenai pertuturan Rusia yang betul. Pengarang - L.I.Skvortsov.
  2. Kamus ejaan yang diedit oleh Profesor V.V. Lopatin.
  3. Kamus baru bahasa Rusia. Penjelasan dan terbitan. Pengarang - T.F. Efremova.
  4. Tekanan verbal Rusia. Kamus nama umum. Pengarang - M.V. Zarva.

Namun, walaupun demikian, lebih kerap dalam kehidupan seharian nama ikan salmon yang berharga saat ini terdengar dengan penekanan pada vokal kedua, dan ini tidak dianggap sebagai kesalahan. Sebilangan besar sarjana bersetuju bahawa kedua-dua sebutan itu sama berlaku. Perkara jauh lebih menarik dengan kata sifat yang berasal dari nama ikan dan digunakan, misalnya, berkaitan dengan kaviarnya - produk yang hampir lebih berharga dan disukai daripada bangkai itu sendiri.

Oleh kerana dalam kata "ketovy" varian dengan huruf tertekan "o" menimbulkan kontradiksi semantik tertentu (tidak jelas apakah kita berbicara tentang produk yang diperoleh dari chum atau dari ikan paus, dan jika ikan paus tidak menelurkan kaviar, maka, katakanlah, daging seperti chum, dan ikan paus), nampaknya secara intuitif adalah betul untuk mengatakan "ketovy" dengan penekanan pada "e". Sebenarnya, ini tidak berlaku, dan di sini peraturannya kaku dan tidak jelas: dalam kata sifat dari kata "keta" tekanan hanya diletakkan pada suku kata kedua.

Contoh dalam ayat

Keta adalah kata nama deklarasi yang digunakan dalam bentuk tunggal dan jamak.

Dalam ayat, perkataan ini digunakan dalam pelbagai kes, misalnya, seperti ini:

KesBujangMajmuk
NominatifChum salmon - sejenis ikan merah.Chum salmon hidup, rata-rata, sekitar 7 tahun.
GenetikChum salmon mempunyai kaviar yang sangat enak.Ket tidak ditemui di pesisir Australia.
KeturunanSelama musim pemijahan, Keta harus berenang hingga 50 km ke hulu setiap hari.Haiwan peliharaan cenderung melindungi keturunan mereka.
AkuatifChum salmon tidak boleh dimasukkan dalam diet kanak-kanak di bawah tiga tahun..Ket dijual sejuk atau dibekukan.
InstrumentalTidak kira betapa berguna ikan ini, anda tidak boleh makan salmon chum sahaja.Sebelumnya, sungai Timur Jauh benar-benar penuh dengan chum.
PersediaanBanyak puisi telah ditulis mengenai keta.Sudah menjadi kebiasaan untuk membincangkan dua salmon chum yang berbeza - musim panas, yang tinggal di garis lintang utara, dan musim luruh, yang terdapat di laut selatan..

Cara mengingati tekanan yang betul

Sebenarnya, masalah dengan menghafal sebutan nama ikan yang betul tidak seharusnya timbul, kerana dalam kata yang terdiri dari dua suku kata, kedua-dua tekanan tersebut dianggap dapat diterima. Secara tradisinya, trik terbaik untuk menetapkan peraturan dalam ingatan adalah puisi atau lagu di mana perkataan yang anda cari sesuai dengan ukuran, dan sesuai dengan puisi yang lain.

Tidak banyak lagu mengenai perwakilan khusus keluarga salmon, walaupun para peminat kreativiti Vladimir Vysotsky mungkin ingat:

"Saya bernyanyi dan berfikir: inilah kaviar. Dan, kata mereka, salmon chum hilang di sungai..."

Tetapi dalam ayat-ayat, ikan lazat ini sering disebut. Dan, sebagai peraturan, juga dengan aksen pada suku kata kedua. Berikut adalah beberapa contoh.

Di Fazil Iskander ("Memancing malam di lepas pantai Kamchatka"):

"... Herba hancur dengan pukulan ekor, Ikan tuangkan - salmon merah jambu, salmon chum..."

Nikolai Zabolotsky ("Kedai Ikan"):

"... Di bawahnya salmon chum terbakar dengan daging, belut, seperti sosej, dalam kemegahan dan kemalasan yang diasap, membengkokkan lutut..."

Alexander Grishin ("Keta"):

"Musim luruh salmon chum sedang berlangsung, Dia bergegas ke hulu Horus... Apa keghairahan, kekuatan apa yang diberikan kepada Kete oleh alam!"

Takhir Suvkhanov mempunyai:

“Chum salmon adalah perjalanan terakhir menuju asal usul hidupnya. Dia tidak dapat mematikan jalan. "

Dan cukup mudah untuk mengingati puisi lucu kanak-kanak oleh Igor Shandra mengenai mimpi yang menjadi kenyataan. Di dalamnya, seekor ikan salmon yang cerdik, ketika bertemu dengan Paus besar, mengeluh bahawa dia bermimpi mengunjungi China. Sebagai tindak balas, Keith mengatakan bahawa dia hanya akan pergi ke negeri-negeri itu dan berjanji akan memenuhi keinginan ikan bodoh itu. Namun demikian, wanita malang itu sampai ke China dalam perut raksasa yang menipu itu. Sesiapa yang berminat dapat dengan mudah menemui ayat pendek dan sedih ini di Web, walaupun pada hakikatnya tidak perlu menghafalnya. Cukup untuk diingat bahawa nama ikan berima dengan mamalia laut besar (dalam kes tertentu), serta dengan kata yang menunjukkan keinginan yang paling dihargai. Jelas bahawa "paus" dan "mimpi" dengan "keta" dapat berima hanya jika penekanan dalam kata ini adalah pada suku kata kedua.

Dari apa yang dapat diingat, tekanan pada suku kata pertama dalam nama ikan salmon hanya diberikan oleh Andrey Voznesensky.

Puisi "Dari laporan Tashkent" mengandungi baris berikut:

"Baiklah, apakah Anda keluar dari masalah? Tunggu snek chum. Bersikap bersih. Tolong Tashkent. "

Namun, untuk menghafal, pilihannya bukanlah yang paling berjaya, kerana nama ikan dalam sajak instrumental dengan Tashkent agak bersyarat. Tetapi secara umum, pencinta puisi dapat memilih sendiri mana-mana petikan di atas sebagai sejenis "lembaran cheat", kerana semuanya, secara umum, betul, dan pada masa yang sama sekali lagi menikmati karya penyair hebat. Mereka yang menganggap kaedah sedemikian terlalu sukar dapat melakukannya dengan cara yang berbeza dengan membuat sajak mereka sendiri untuk kata yang diinginkan..

Sangat menarik bahawa kaviar merah dari berbagai jenis salmon, yaitu kata sifat "ketovaya", sering disebut dalam ayat-ayat dengan penekanan pada suku kata pertama, yang, seperti yang ditunjukkan, dianggap tidak tepat.

Contohnya, David Katsman menulis tentangnya seperti ini (puisi "At the Concert"):

"Satu keajaiban berlaku, balai itu menolak temboknya. Bau salju, kaviar chumar, Segelas vodka yang baik setelah pergeseran, Sauerkraut, makanan ringan untuk disembelih."

Atau Sasha Cherny yang mengagumkan dalam puisi "The Man in a Paper Collar" menerangkan rangkaian peristiwa berikut:

"Anda akan masuk dan mengambil kaviar polandvitsa And chum salmon (seperempat). Anda akan menjadi seorang gadis gemuk, Anda akan menghabiskan, anda akan menawarkan hadiah."

Definisi: "chum"

Oleh kerana, mungkin, seseorang mendengar untuk pertama kalinya tentang ikan seperti salmon chum, perlu dikatakan sekurang-kurangnya beberapa perkataan mengenainya. Nama Latin spesies ini adalah Oncorhynchus keta. Kami bercakap mengenai salmon merah jambu yang paling banyak, yang mewakili keluarga salmon, yang menghuni wilayah luas Pasifik dan lautan Artik.

Selama musim pemijahan, Oncorhynchus keta memasuki saluran sungai air tawar, kerana ia terdapat di badan air seperti:

  • Amur;
  • Lena;
  • Memburu;
  • Indigirka;
  • Yana;
  • Kolyma;
  • Ussuri;
  • Bikin;
  • Mackenzie (Kanada);
  • Columbia (Kanada);
  • Yukon (Kanada dan Amerika Syarikat, Alaska).

Oncorhynchus keta berukuran lebih kecil daripada salmon, tetapi lebih besar daripada salmon merah jambu. Ukuran rata-rata orang dewasa panjangnya 50-70 cm, dan jisimnya berkisar antara 1400-2200 g. Beberapa spesimen tumbuh hingga 7 kg, tetapi mengenai ukuran maksimum spesies yang pernah direkam, data yang berbeda diberikan: di beberapa sumber menunjukkan bahawa Oncorhynchus terbesar mempunyai berat 15,90 kg dan panjang 1 m, yang lain mengatakan mengenai jisim 21 kg dan 109 cm panjang badan.

Dari segi kos, ikan ini jauh lebih rendah daripada salmon Atlantik (salmon), tetapi lebih awal daripada pesaing utamanya - salmon merah jambu. Sebagai perbandingan: di Moscow, harga bangkai salmon sejuk sekurang-kurangnya 900 rubel. per 1 kg, sementara salmon Pasifik (chum salmon) dapat dibeli dengan harga 350-480 rubel, dan salmon merah jambu dengan harga kurang dari 250 rubel. Tetapi dari semua jenis kaviar merah, salmon chum adalah yang paling mahal, kerana saiznya yang besar dan warna oren terang..

Selain Rusia, penangkapan ikan secara komersial dilakukan di China, Korea, Jepun, Kanada dan Amerika Syarikat (California dan Alaska). Tidak ada kesepakatan di antara para saintis mengenai sebutan yang betul dari kata "keta".

Varian dengan tekanan pada suku kata pertama jelas sekali, tetapi bunyi vokal "a" seperti yang ditekankan, yang paling sering digunakan dalam pertuturan sehari-hari, dianggap oleh banyak ahli bahasa sebagai sesuatu yang dapat diterima. Tetapi dalam kata "ketovy" tekanan harus diletakkan pada suku kata kedua, walaupun tampaknya tidak menyenangkan kerana bunyi yang sama dengan kata sifat lain, juga dikaitkan dengan penduduk di kedalaman laut.

Aksen ikan chum

Baiklah, anda tidak menghadapi masalah?

Tunggu makanan ringan.

Bersikap bersih.

A. A. Voznesensky, Dari laporan Tashkent

Saya menyanyi dan berfikir: inilah kaviar,

Dan mereka mengatakan bahawa chum itu hilang di sungai,

Dan saintis saya duduk di suatu tempat

Dan berfikir dalam berjuta-juta dan parsec.

V.S.Vysotsky, Case ("Saya berada di sebuah restoran petang semalam...")

Kamus tekanan Rusia.

Tekanan verbal Rusia. - M.: ENAS. M.V. Zarva. 2001.

Kamus ejaan Rusia. Akademi Sains Rusia. Institut Rus. lang. mereka. V.V. Vinogradov. - M.: "Azbukovnik". V.V. Lopatin (editor eksekutif), B.Z.Bukchina, N.AEskova dan lain-lain. 1999.

sem penghijrahan ikan. ikan salmon. L. hingga 1 m, berat dari 2.5 hingga 4.5 kg. Hidup dalam menyemai. bahagian-bahagian yang Tenang, lebih jarang di Utara. Artik terletak kira-kira, di sebelah timur Lena. Pemijahan di sungai. Objek berharga untuk memancing dan ternakan ikan.

Kamus Dewan

1. Ikan makanan laut berharga dari keluarga salmon.

2. Daging ikan seperti itu, digunakan untuk makanan.

3. Hidangan yang dibuat dari daging seperti itu.

KETA, chum, dan (wilayah) KETA, chum, isteri (emas) (zool.). Ikan komersial dari keluarga salmon yang terdapat di sungai Siberia dan Laut Putih.

KETA, -y dan KETA, -y, isteri. Ikan Timur Jauh ini. ikan salmon.

| pelengkap chum, th, th dan chum, th, th. Kaviar salmon chum.

KETA - atau haiko kamch. ikan salmon Salmo lagocefalus.

KETA, -y, Sebarkan. keta, -y, f

Ikan komersil Timur Jauh dari keluarga salmon.

Sangat menarik untuk melihat bagaimana salmon chum melewati jeram. Dia bergerak secara zigzag, berguling dari sisi ke sisi, berguling dan masih maju (Ars.).

KETA -s; (bahasa sehari-hari) KETÁ, -ы́; g. [nanaisk. keta - ikan] Ikan makanan laut dari ini. ikan salmon.

◁ Ketovy; (sehari-hari) ketovy, th, th. Kaviar K-th.

Keta adalah sebuah tasik di Rusia, di sebelah barat dataran tinggi Putorana, di Wilayah Krasnoyarsk. 452 km 2. Panjang 96 km. Sungai mengalir keluar. Rybnaya (lembangan Pyasina).

KETA -s; (bahasa sehari-hari) KETÁ, -ы́; g. [nanaisk. keta - ikan] Ikan makanan laut dari ini. ikan salmon.

◁ Ketovy; (bahasa sehari-hari) ketovy, th, th. Kaviar K-th.

keta adalah ikan anadromous dari keluarga salmon. Panjang hingga 1 m, berat dari 2.5 hingga 4.5 kg. Ia tinggal di Lautan Pasifik Utara, lebih jarang di Lautan Artik, di timur Lena. Pemijahan di sungai. Objek berharga untuk memancing dan ternakan ikan.

KETA adalah sebuah tasik di sebelah barat dataran tinggi Putorana, di wilayah Krasnoyarsk. 452 km & sup2. Panjang 96 km. Sungai mengalir keluar. Rybnaya (bass. Pyasina).

KETA adalah ikan anadromous dari keluarga salmon. Panjang hingga 1 m, berat dari 2.5 hingga 4.5 kg. Di bahagian utara Tikhoi kira-kira, lebih jarang di Kutub Utara kira-kira, di sebelah timur Lena. Pemijahan di sungai. Objek berharga untuk memancing dan ternakan ikan.

-s dan (kolokial) keta, -y, f.

Ikan laut komersial ini. ikan salmon.

[Dari Nanaisk. chum - ikan]

KETA, ikan (keluarga salmon). Panjang hingga 1 m, berat 2.5-4.5 kg. Di bahagian utara Lautan Pasifik, lebih jarang di Lautan Artik, sebelah timur Lena. Pemijahan di sungai. Objek berharga untuk memancing dan ternakan ikan.

Tekanan dalam perkataan "keta"

keta
Tekanan jatuh pada suku kata pertama (dengan huruf e).

Ujian pemeriksaan sendiri:

Dalam perkataan "kasut" 78% orang memberikan tekanan dengan betul.

Tekanan dalam kata "keta" dan komen terhadapnya diberikan menurut data kamus ejaan Rusia Akademi Sains Rusia, yang diedit oleh V.V. Lopatin, kamus penjelasan dan terbitan baru dari bahasa Rusia oleh pengarang T.F. Efremova, tekanan verbal Rusia pengarang M.V. Zarva, kamus penerangan besar mengenai pertuturan Rusia yang betul oleh pengarang L.I. Skvortsova.

Mengeja dengan betul, tekanan dalam perkataan "keta"

Persatuan untuk perkataan "keta"

Sinonim untuk "keta"

Kalimat dengan perkataan "chum"

  • Kate membincangkan perkhidmatan ini kepada kenalan bersama kami dan semua orang membuat kesimpulan bahawa mereka bermimpi menghabiskan musim panas di syurga jutawan.
  • Varieti ikan berlemak (salmon merah jambu, salmon chum, halibut, makarel, sturgeon) paling baik dimasukkan ke dalam menu setelah tiga tahun.
  • Benar, mereka ingat bahawa Arkhangelsk lebih banyak menggunakan salmon, orang Murmansk - dengan ikan kod dan ikan haring, orang Kaspia - dengan ikan kecoa dan ikan merah; Orang Timur Jauh menghormati salmon chum, salmon, salmon merah jambu.
  • (semua tawaran)

Petikan dari klasik Rusia dengan perkataan "keta"

  • Di perairan Tadushu di musim gugur terdapat banyak rudd, taimen, sunzh, salmon merah jambu dan salmon chum. Terdapat salib dan pike di tasik.

Gabungan perkataan "chum"

  • kursus chum
    bunga chum
  • (jadual keserasian penuh)

Maksud perkataan "chum"

KETA, -s dan (sehari-hari) KETA, -y, g. Ikan laut komersial ini. ikan salmon. (Kamus Akademik Kecil, IAS)

hantar komen

Selain itu

  • Penolakan kata nama "keta" (perubahan nombor dan kes)
  • Menghuraikan komposisi kata "keta" (penghuraian morfemik)
  • Petikan dengan perkataan "chum" (pemilihan petikan)
  • Terjemahan "keta" dan ayat contoh (Bahasa Inggeris)

Maksud perkataan "chum"

KETA, -y dan (sehari-hari) KETA, -y, g. Ikan laut komersial ini. ikan salmon.

Kalimat dengan perkataan "chum":

Kate membincangkan perkhidmatan ini kepada kenalan bersama kami dan semua orang membuat kesimpulan bahawa mereka bermimpi menghabiskan musim panas di syurga jutawan.

Varieti ikan berlemak (salmon merah jambu, salmon chum, halibut, makarel, sturgeon) paling baik dimasukkan ke dalam menu setelah tiga tahun.

Benar, mereka ingat bahawa orang Arkhangelsk mencuba salmon, orang Murmansk - dengan ikan kod dan ikan haring, orang Kaspia - dengan ikan kecoa dan ikan merah; Orang Timur Jauh menghormati salmon chum, salmon, salmon merah jambu.

Tekanan dalam perkataan "keta" (4 huruf)

Menekankan kata-kata, termasuk perkataan "keta", dilakukan semasa sekolah, pendidikan pelajar. Cara menekankan perkataan "keta" dengan betul?

ke ta, -s dan ket a, - s

Kata ini terdiri daripada 4 huruf dan dapat diucapkan dengan cara yang berbeza.

Anda berada di halaman perkataan "keta". Di halaman ini, anda akan mendapat jawapan untuk pertanyaan - bagaimana menekankan kata "keta" dengan betul? Maksudnya, anda akan belajar sebutan yang betul dari kata "keta" sesuai dengan norma budaya pertuturan ortoepik.

Kami sangat gembira kerana anda telah mengunjungi kamus ejaan kami, dan kami berharap maklumat yang anda terima mengenai menekankan kata-kata, termasuk kata "keta", ternyata berguna untuk anda. Kami akan menantikan lawatan baru anda ke laman web kami..

Cara mengeja perkataan "keta" dengan betul

Bagaimana mengeja perkataan "keta" dengan betul? Di mana untuk meletakkan tekanan, berapa banyak vokal dan konsonan yang tertekan dan tidak tertekan dalam perkataan itu? Cara memeriksa perkataan "chum"?

Ejaan yang betul adalah keta, tekanan jatuh pada huruf: e, vokal tidak bertekanan adalah: a.

Mari pilih huruf konsonan - k eta, konsonan merangkumi: k, t, konsonan tanpa suara: k, t.

Bilangan huruf dan suku kata:

  • huruf - 4,
  • suku kata - 2,
  • vokal - 2,
  • konsonan - 2.

Aksen ikan chum

Baiklah, anda tidak menghadapi masalah?

Tunggu makanan ringan.

Bersikap bersih.

A. A. Voznesensky, Dari laporan Tashkent

Saya menyanyi dan berfikir: inilah kaviar,

Dan mereka mengatakan bahawa chum itu hilang di sungai,

Dan saintis saya duduk di suatu tempat

Dan berfikir berjuta-juta dan parsec.

V.S.Vysotsky, Case ("Saya berada di sebuah restoran petang semalam...")

Kamus tekanan Rusia.

  • kerenka
  • chum

Lihat apa "keta" dalam kamus lain:

Chum -? Chum salmon Pengelasan saintifik... Wikipedia

KETA - (Oncorhynchus keta), ikan anadromous dari keluarga salmon. 2 perlumbaan bermusim: musim panas dan musim luruh. L. musim panas K. kira-kira. 60 cm, berat lebih kurang. 2.5 kg. Kematangan seksual pada usia 3-5 m tahun kehidupan. Pemijahan pada bulan Ogos. Kesuburan lebih kurang. 3 ribu telur. L. musim luruh K. hingga 90...... Kamus ensiklopedik biologi

KETA - Lihat KETA. Kamus perkataan asing yang termasuk dalam bahasa Rusia. Chudinov AN, 1910. chum salmon (nanayask.) Adalah ikan komersial keluarga yang berharga.. salmon yang tinggal di bahagian utara Lautan Pasifik; kerana bertelur memasuki sungai, kadang-kadang naik...... Kamus perkataan asing dari bahasa Rusia

KETA - KETA, chum, dan (wilayah) KETA, chum, isteri. (emas) (zool.). Seekor ikan komersial dari keluarga salmon yang terdapat di sungai Siberia dan di Laut Putih. Kamus penjelasan Ushakov. D.N. Ushakov. 1935 1940... Kamus Penjelasan Ushakov

chum salmon - chum salmon, chum salmon dan chum salmon yang dibenarkan, chum salmon. Tekanan chum, chum sangat biasa berlaku dalam pertuturan pelaut di Timur Jauh... Kamus pengucapan dan kesukaran tekanan dalam bahasa Rusia moden

KETA - KETA, s dan KETA, s, isteri. Ikan Timur Jauh ini. ikan salmon. | pelengkap chum, oh, oh dan chum, oh, oh. Kaviar salmon chum. Kamus Huraian Ozhegov. S.I. Ozhegov, N.Yu. Shvedova. 1949 1992... Kamus Penjelasan Ozhegov

KETA - KETA, s dan KETA, s, isteri. Ikan Timur Jauh ini. ikan salmon. | pelengkap chum, oh, oh dan chum, oh, oh. Kaviar salmon chum. Kamus Huraian Ozhegov. S.I. Ozhegov, N.Yu. Shvedova. 1949 1992... Kamus Penjelasan Ozhegov

Chum salmon adalah ikan dari keluarga salmon Pasifik. Kamus istilah masakan. 2012... Kamus Kulinari

Keta - Keta, sebuah tasik di dataran tinggi Putorana, di Okrug Autonomous Taimyr (Dolgano Nenets). Luas 452 km2 (menurut sumber lain 365 km2), panjang 96 km, lebar maksimum 13 km, kedalaman hingga 100 m. Anak sungai ?? hlm. Tokinda, Keta Irbo, Daptu, Amdumdakta....... Kamus "Geografi Rusia"

KETA - KETA, ikan (keluarga salmon). Panjang hingga 1 m, berat 2.5 4.5 kg. Di bahagian utara Lautan Pasifik, lebih jarang di Lautan Artik, sebelah timur Lena. Pemijahan di sungai. Objek berharga untuk memancing dan ternakan ikan... Ensiklopedia moden

KETA adalah sebuah tasik di sebelah barat dataran tinggi Putorana, di wilayah Krasnoyarsk. 452 km & sup2. Panjang 96 km. Sungai mengalir keluar. Rybnaya (bass. Pyasiny)... Kamus Ensiklopedik Besar