Ikan berbau. Penerangan, ciri, spesies, gaya hidup dan habitat peleburan

Smelt adalah ikan sekolah kecil, yang mewakili kelas sirip sinar, keluarga smelt. Dijumpai di laut yang sejuk di Lautan Dunia, di sungai, tasik, perairan pedalaman di Hemisfera Utara.

Percutian ini dikhaskan untuk mencium. Ia berlangsung pada bulan Mei di St Petersburg dan mencerminkan rasa cinta penduduk bandar terhadap ikan keperakan ini. Aroma bau timun yang menyegarkan selaras dengan matahari Mei dan mengesahkan kedatangan akhir musim bunga.

Bau disukai bukan hanya oleh penduduk Rusia. Di Korea Selatan, di wilayah Gangwon, ada percutian yang berkaitan dengan permulaan pemijahan. Di Finland, penduduk wilayah Kainuu mengadakan festival serupa pada pertengahan Mei. Pada awal Mei, di bandar Lewiston, New York, penduduk menumpukan dua cuti untuk kualiti gastronomi.

Penerangan dan ciri

Smelt adalah ikan langsing dan keperakan. Spesimen dewasa yang paling dewasa membentang sepanjang 17-21 cm. Terdapat pemegang rak yang tumbuh hingga 30 cm dan mencapai berat 300 g. Predator. Ini disahkan oleh mulut bergigi halus..

Sebilangan besar kitaran hidup disimpan di zon pelagik bersebelahan dengan tempat di mana sungai mengalir ke laut. Ia memberi makan banyak pada musim panas dan musim luruh. Menjelang musim sejuk, intensiti zhora berkurang. Ikan menarik hingga ke muara sungai.

Dimorfisme seksual dalam mencium hampir tidak ketara. Hanya capelin, seekor ikan yang termasuk dalam keluarga peleburan, dengan jelas menunjukkan ciri-ciri seksual. Lelaki capelin 10% lebih besar daripada wanita, yang tidak biasa untuk mencium. Mereka mempunyai sirip yang lebih maju dan memanjang. Di sisi terdapat garis-garis timbangan yang licin.

Dalam literatur, terdapat dua pendapat mengenai kedudukan sistemik yang diduduki oleh smelt. Keluarga ikan apa yang dilambangkannya tidak selalu dapat ditentukan dengan jelas. Kenyataan ketinggalan zaman mengenai salmonid dapat diketepikan. Smelt tergolong dalam keluarga yang diciptakan khas untuknya: smelt.

Genus smelt (lat.Osmerus) merangkumi 4 spesies.

  • Osmerus eperlanus aka Eropah mencium. Seekor ikan kecil yang terdapat di Laut Baltik dan Utara. Tidak biasa di perairan pedalaman Scandinavia, Rusia barat laut. Memimpin keberadaan tertutup di tasik, ia dilahirkan kembali ke bentuk spesies yang dikenal sebagai smelt.
  • Osmerus mordax atau Asia mencium. Spesies ini merangkumi beberapa subspesies. Tinggal di laut utara. Ia menghampiri pantai Eropah dan Siberia di Rusia. Di sebelah timur, ia bergerak ke pantai Semenanjung Korea. Dijumpai di perairan pesisir Alaska. Ini memasuki muara sungai, dapat naik ke hulu dan dianggap sebagai sungai yang berbau.
  • Spektrum Osmerus atau kerdil berbau. Ia adalah analog Amerika Utara. Tinggal di tasik di timur Kanada dan Amerika Syarikat, di negeri New England.
  • Osmerus dentex atau berbau busuk. Tinggal di Lautan Pasifik. Dia menguasai lautan Artik, perairan Siberia pesisir dari Laut Bering hingga Laut Putih. Dengan nama dan luasnya mirip dengan subspesies smelt Asia, nama sistemnya adalah Osmerus mordax dentex.

Saudara dari smelt biasa adalah smoothmouthmouth. Nelayan sering memanggilnya pendek: kecil. Nama sistemik gen ini adalah Hipomesus. Ia merangkumi lima jenis. Dua daripadanya menonjol..

  • Smallmouth mencium.
  • Sungai kecil berbau.

Nama ikan itu menggambarkan perbezaan utamanya dari bau biasa: ia mempunyai mulut kecil. Rahang atas berakhir sebelum bahagian tengah kepala. Tulang mandibula mempunyai takik yang dalam.

Tanah air ikan ini adalah Timur Jauh, Kuril. Smallmouth berbau menghuni perairan pesisir Alaska dan Kanada, yang terletak lebih jauh ke selatan, di Teluk California. Ciri khas laut kecil adalah bertelur di air garam. Sebaliknya, relatif sungai, tidak meninggalkan takungan air tawar.

Keluarga smelt termasuk ikan dengan nilai komersial yang luar biasa - capelin. Diagihkan di bahagian utara Lautan Dunia. Ia mempunyai persamaan luaran dan dimensi dengan peleburan biasa. Ia tumbuh tanpa memasuki sungai, di lepas pantai. Bau dalam foto dan capelin tidak dapat dibezakan.

Gaya hidup dan habitat

Berkaitan dengan proses migrasi, mencium adalah ikan yang banyak sisi. Definisi "checkpoint" merujuk kepada kebanyakan jenisnya. Ikan melakukan migrasi tahunan dari laut ke kawasan pemijahan: sungai. Peralihan ini mempunyai kelemahan serius - kos tenaga tinggi.

Tetapi ia juga memberikan beberapa faedah - pembebasan dari parasit yang mati ketika kemasinan air berubah. Yang paling penting, persekitaran air tawar lebih setia kepada kaviar dan remaja. Bau mempunyai varieti yang hidup di perairan tertutup.

Tempat pemijahan boleh terletak di sungai yang mengalir, tetapi dapat terletak di dekat tempat makan. Oleh itu, sukar untuk mengatakan ikan mana yang dilelehkan: anadromous atau sedentary, dihuni. Lebih-lebih lagi, beberapa spesies boleh dikaitkan dengan ikan semi-anadromous. Mereka bertelur di muara sungai..

Pada abad yang lalu, di Kesatuan Soviet, peleburan ditempatkan semula di perairan pedalaman. Anak-anak muda berbau Eropah dileleh ke sungai dan tasik. Eksperimen tersebut kebanyakannya berjaya. Di Persekutuan Rusia, eksperimen ini berhenti.

Tidak ada ancaman terhadap keberadaan peleburan sebagai spesies. Tetapi perubahan iklim dan biosfera menyebabkan degradasi ikan. Penurunan ukuran rata-rata smelt diperhatikan oleh nelayan, khususnya, di wilayah Leningrad.

Pemakanan

Pada awal hidupnya, diet, seperti semua ikan pemangsa, terdiri daripada plankton. Kemudian invertebrata, berudu, krustasea dimasukkan ke dalam makanan. Spesimen peleburan yang besar dapat menyerang remaja dan orang dewasa dari spesies lain.

Kanibalisme tidak asing dengan ikan keperakan ini. Oleh kerana kecenderungan memakan telur, di mana sahaja terdapat bau, terdapat ancaman penurunan jumlah populasi ikan. Bau, memakan semua haiwan bersaiz kecil, itu sendiri merupakan penghubung penting dalam keseluruhan rantai makanan.

Kaviarnya adalah bantuan berkhasiat bukan hanya untuk penduduk akuatik, tetapi juga untuk burung dan serangga. Bau juvana diburu oleh pemangsa laut dan air tawar, termasuk peleburan itu sendiri. Ikan dewasa memberi sumbangan yang besar kepada kesejahteraan pemakanan. Ini memakan skala besar: ikan kod, ikan laut, binatang laut, termasuk ikan paus.

Pembiakan dan jangka hayat

Pada awal musim bunga, kursus pemijahan ikan bermula. Laluan migrasi dalam populasi individu smelt berbeza dengan ketara. Sebagai contoh. Di Yenisei, ikan membuat perjalanan sejauh 1000 kilometer. Ia memerlukan 3-4 bulan untuk mencium jarak ini..

Untuk kesinambungan keturunan, ikan berenang 190-200 kilometer di sepanjang Lena. Dia harus melakukan perjalanan yang sama ketika bertelur di Amur. Ikan itu naik sejauh 100 kilometer di sepanjang Elbe. Jalan menuju tempat pemijahan di sungai Primorye membentang sejauh 1-2 lusin kilometer. Bau Laut Putih tidak naik lebih dari 5-10 kilometer di sepanjang sungai.

Senyum, meniru tingkah laku kakaknya. Dengan kehendak takdir, dia menghabiskan sebagian besar waktu di tasik, dan bergegas untuk bertelur di sungai dan bahkan sungai yang mengalir ke tasik. Jalan ke lokasi pemijahan untuk peleburan adalah pendek: dianggarkan beratus-ratus meter. Kadang kala tanah pemijahan bertepatan dengan tempat kediaman kekal, memberi makan.

Pemijahan boleh bermula pada suhu + 4 ° C. Ia beralih ke fasa aktif pada suhu + 8... + 10 ° C. Suhu air terutamanya menentukan masa pemijahan. Di Eropah Barat, pemijahan bermula pada bulan Februari-Mac. Peralihan mengikut bulan di Amerika Utara dan Eropah. Pada masa yang sama, pada bulan Mac-April, ia berlaku di Rusia tengah. Di Laut Putih, pemijahan berlaku pada bulan Mei. Di sungai Siberia - pada bulan Jun-Julai.

Betina menelurkan semua telur sekaligus. Ia memerlukan beberapa jam. Jantan dihubungkan secara bersiri dengan beberapa betina, membuang susu dalam bahagian. Oleh kerana itu, mereka menghabiskan lebih banyak masa di tempat pemijahan daripada wanita. Seluruh proses biasanya berlaku pada waktu malam..

Ikan menghampiri tempat pemijahan secara berkumpulan, beting. Di sungai dan sungai kecil, air mula "mendidih" dengan ikan. Banyak pemangsa, termasuk burung gagak, menunggu masa ini untuk memakan mangsa yang mudah. Tetapi banyak makanan tidak datang lama. Selepas beberapa hari, pemijahan berakhir.

Semasa pemijahan, pelebur memperoleh pakaian tertentu. Bahagian insang dan bahagian punggung kepala berubah menjadi hitam. Rahang bawah diasah. Benjolan muncul di badan. Pada wanita, perubahan ini kurang ketara..

Diasumsikan bahawa tuberkel memungkinkan untuk mengenal pasti jenis kelamin ketika ikan bersentuhan. Sekiranya sentuhan, individu dari jenis kelamin yang sama, ikan menyimpang ke sisi. Individu yang berlainan jantina mengambil tindakan kawin selanjutnya.

Pemijahan berlaku pada kedalaman cetek. Di tempat-tempat di mana terdapat alga, batu, kayu hanyut. Maksudnya, segala sesuatu yang boleh dipatuhi oleh kaviar. Terdapat banyak daripadanya. Ia terbaring dalam lapisan. Apabila air turun, sebahagian telur mengering. Sebahagiannya dimakan oleh pemangsa air kecil, termasuk bau itu sendiri.

Jumlah telur yang dihasilkan bergantung pada jenis dan umur ikan. Bau menghasilkan 2,000 telur. Spesies yang lebih besar - puluhan ribu. Betina dari spesies yang sama, yang berada di puncak perkembangannya, telah mencapai ukuran maksimum - hingga 100 ribu telur.

Selepas dua hingga tiga minggu, goreng menetas. Mereka turun ke hilir. Mereka memulakan kehidupan berdikari. Bau pada tahun kedua kehidupan dapat meneruskan perlumbaan. Pada spesies lain, kematangan seksual lebih perlahan. Baru-baru ini, penduduk Siberia dari peleburan Eropah sudah siap untuk diusahakan. Ia memerlukan masa sehingga 7 tahun.

Bau segar adalah produk tempatan. Oleh itu, harganya di kawasan yang berlainan mungkin berbeza. Di St. Petersburg, misalnya, harga per kg smelt yang ditangkap hari ini atau semalam mencapai 700 rubel. Yang menerjemahkannya ke dalam kategori produk hampir gourmet. Ikan kecil dijual lebih murah: 300-500 rubel sekilogram.

Selain smelt segar bermusim, anda juga boleh membeli smelt beku, kering, asap. Makanan dalam tin dihasilkan. Dalam bentuk olahan, siap pakai dan kalengan, Timur Jauh dijual, iaitu, mulut kecil berbau. Untuk ikan beku, anda boleh menjangkakan harga 200-300 rubel sekilogram. Sebotol 150 gram tin dalam minyak boleh berharga pembeli 100-120 rubel.

Capelin, ikan seperti bau dan kerabatnya, biasanya diperdagangkan beku dan salai. Makanan dalam tin dibuat dari ikan ini. Hubungan dengan peleburan dibuktikan bukan hanya oleh kesamaan morfologi, tetapi berdasarkan analogi harga. Artinya, harga capelin adalah sama seperti untuk smel.

Memancing dan cara memasak smelt

Semua jenis smelt menarik perhatian nelayan amatur. Ini berlaku terutamanya pada masa pemijahan ikan. Bau berkumpul di kawanan dan menghampiri pantai sebelum ais cair.

Ia bermain di tangan semua pencinta memancing ais dari Scandinavia ke Timur Jauh dan Jepun. Di Amerika Utara, misalnya, di negara bagian New England, terdapat tradisi yang serupa memancing smelt dari ais..

Penyelesaiannya adalah joran musim sejuk dengan jig yang dipasang di tali. Jumlah mata kail per nelayan tidak boleh melebihi 10 keping. Berdasarkan ini, nelayan yang patuh undang-undang biasanya meletakkan tiga batang dengan tiga tali..

Apabila ais mencair, nelayan melupakan lubang dan musim sejuk, mengambil jaring, jaring, lif dengan tangan mereka. Mereka sesuai dengan niat mereka dengan undang-undang: memperoleh lesen yang diperlukan untuk jenis penangkapan ikan ini. Dan mereka dapat mencium saat matahari terbenam, dari jambatan dan tanggul.

Tuai artil kecil berbau secara komersial. Hasil tangkapan mereka agak kecil. Tetapi perniagaan ini tidak akan mati, kerana mencium adalah ikan yang sedap. Terdapat peningkatan minat gastronomi di dalamnya. Dari kategori makanan untuk orang miskin, ikan secara beransur-ansur bergerak ke kisaran makanan.

Walaupun mereka biasanya menyediakan hidangan yang tidak rumit daripadanya. Ikan itu dicincang, dikupas, disiram tepung dan digoreng. Peningkatan status gastronomi smelt disahkan oleh fakta sederhana. Dari dapur komunal, penyediaan ikan ini telah menjadi tanggungjawab koki restoran.

Bau boleh dihidangkan diasinkan dalam wain putih dengan paprika panggang dan bawang merah. Atau ikan akan dihisap, digoreng dengan serbuk roti kacang, disajikan dengan sos tkemali. Banyak hidangan yang serupa dan kompleks telah muncul. Termasuk roti Jepun, terrine dan smorrebrod yang bergaya.

Manfaat ikan smelt bukan hanya dalam rasanya yang indah dan bau yang istimewa. Ini adalah makanan yang sangat berkhasiat. Terdapat 100 kalori dalam 100 gram. Ia mengandungi banyak mineral: kalium, magnesium, yang berguna untuk inti, kalsium, yang menguatkan tulang, besi, fosforus dan sebagainya. Terdapat 13.4 gram protein dalam 100 gram ikan. Lemak - 4.5 gram.

Bagaimana peleburan Baltik berbeza dengan Timur Jauh?

Musim berbau di St Petersburg. Ikan kecil yang manis dengan bau timun yang khas. Tetapi tidak hanya berbau Baltik. Di Timur Jauh dan Murmansk, ikan ini juga ditangkap. Apakah perbezaannya?

"Di Timur Jauh, di Sakhalin, peleburan ais dianggap paling enak, disebut" Voroshenka ". Ini berbau, yang menangkap nelayan dari lubang ais, dan ia membeku secara semula jadi, di atas ais, di salji. Ia tidak boleh dicairkan atau dibekukan semula. Ia akan menjadi pahit. Nilai peleburan Sakhalin di bawah ais adalah dalam rasanya yang manis. Selain itu, peleburan Timur Jauh jauh lebih besar daripada yang boleh dilihat di St Petersburg. Dan di Timur Jauh, ia adalah bau besar yang dihargai, ia adalah yang paling halus dan manis. Di pasar kami, anda dapat menemuinya dengan harga sekitar 300 rubel. Terdapat juga bau Murmansk, yang jarang dijumpai di kedai kami. Bau ini juga lebih besar daripada smelt Baltik, tetapi sedikit pahit, ”kata Givi Khatisov, tukang masak restoran Vladivostok-3000. - Di St Petersburg pada bulan Mei, bau Baltik muncul, ia ditangkap ketika bertelur selepas musim sejuk. Dan bau ini kecil dan manis. Ia tidak beku, sangat segar dan mempunyai aroma timun yang terkenal. Tetapi ia tidak boleh dibekukan, jika tidak, ikan akan kehilangan bau timunnya. ".

"Lelehan Pasifik (Timur Jauh) terutama berbeza dari peleburan Baltik: lebih besar. Saya bahkan menjumpai ikan dalam 300 g, walaupun ukuran smelt yang sesuai untuk saya secara peribadi adalah kira-kira 180 g. Ini adalah smel Timur Jauh yang saya lebih suka memasak, dan paling sedap jika smel disiapkan dengan cara yang paling mudah: ia dilancarkan tepung dan digoreng. Bagi rasa yang enak, Pasifik sedikit lebih gemuk dan gemuk. Tidak seperti yang di Baltik, ia mempunyai jalur lateral yang lebih panjang dan gigi yang lebih kuat, "kata Anatoly Kuleshov, chef di restoran Botik Petra..

Ikan berbau: faedah dan bahaya, habitat, memasak

Smelt adalah ikan keperakan kecil dengan bau timun segar. Ikan ini tergolong dalam keluarga smelt, dari spesies sirip sinar. Ia tidak dapat dikelirukan dengan ikan lain kerana baunya. Sekiranya seseorang memejamkan mata, minta mereka mengenal pasti objek dengan bau dan biarkan mereka mencium bau ikan, maka semua orang akan mengatakan bahawa itu adalah timun atau sesuatu yang serupa dengan timun. Ini adalah bau yang merupakan ciri khas dari peleburan, yang tidak membiarkannya keliru dengan ikan lain..

Badan berbau mempunyai bentuk fusiform. Timbangannya kecil, mudah jatuh. Beberapa subspesies tidak berskala. Daripada sisik, badan mereka ditutup dengan kulit, yang juga ditutup dengan tubercles semasa bertelur. Ikan ini mempunyai mulut yang besar.

Terdapat banyak subspesies ikan dalam keluarga smelt. Mari terangkan yang paling biasa:

  • Asia mencium;
  • timur jauh;
  • Eropah berbau.

Perlu ditambah bahawa ini adalah ikan komersial. Di samping itu, ia sering berfungsi sebagai objek memancing amatur atau sukan..

Asia berbau

Asian smelt adalah subspesies smelt Eropah. Harus diingat bahawa ini adalah subspesies yang agak biasa. Tinggal di Yenisei. Puncak aktiviti adalah pada musim panas dan musim luruh. Pada masa ini, ikan ini memberi makan dan hanya pada waktu ini mereka dapat ditangkap dalam jumlah yang banyak. Pada masa lain mereka tidak aktif. Mereka memakan kaviar ikan lain dan pelbagai invertebrata kecil..

Habitat subspesies berbau Asia adalah Teluk Yenisei. Di sini terdapat bau yang terdapat di jalur segar di kedua-dua belah teluk. Ikan ini juga hidup di bahagian terbuka teluk, tetapi dalam jumlah minimum. Gaya hidupnya cukup aktif. Ikan-ikan ini sentiasa bergerak di sepanjang pantai. Ini disebabkan oleh fakta bahawa air laut, di bawah pengaruh fenomena atmosfer, menjadikan air di sungai dan badan air lain lebih masin. Oleh itu, ikan-ikan ini terpaksa terus berhijrah. Selama tempoh pemijahan, ikan ini kembali ke habitat tetap mereka, di mana mereka membiak. Berbau berbau dalam tempoh dari Februari hingga pertengahan musim panas..

Kematangan seksual perwakilan peleburan Asia berlaku pada tahun kelima atau keenam kehidupan. Panjangnya pada masa ini mencapai 16 sentimeter, dan beratnya 50 gram. Kesuburan ikan ini berbeza-beza. Ia boleh mencapai 30 ribu telur, dan mungkin 60 ribu telur. Telurnya sangat melekit, berdiameter 1 mm.

Subspesies wakil smelt ini kadang-kadang disebut subspesies Kamchatka.

Galeri: ikan smelt (25 gambar)

Timur Jauh mencium

Far East smelt adalah ikan kecil dari subspesies Eropah. Ia berbeza dengan kebanyakan jenis bau di mulut. Mulutnya, berbeza dengan bau mulut besar, agak kecil. Dia hidup lebih lama daripada orang Eropah dan tumbuh dengan panjang maksimum 10 sentimeter.

Ikan ini hidup di takungan desalinasi yang mengalir ke Laut Okhotsk. Sub-spesies Timur Jauh ikan ini, seperti ikan Asia, rentan terhadap perubahan habitat yang berterusan. Ini juga disebabkan oleh fakta bahawa ikan ini bergerak dengan air tawar. Iaitu, mereka meninggalkan tempat di mana air menjadi masin dan kembali ketika garam surut..

Tempoh pemijahan di penghuni dunia bawah laut ini bermula, seperti di subspesies Asia, dari bulan Februari dan berlangsung hingga pertengahan musim panas. Semasa pemijahan, melekat pada zon pantai badan air dan bertelur di batu.

Fakta menarik mengenai ikan ini dapat diperhatikan. Dia berperanan sebagai pembersih di habitatnya yang biasa. Membersihkan bahagian bawah dan air. Atas sebab inilah ia lebih kerap dijumpai di tempat-tempat di mana airnya sangat tercemar. Contohnya, di mana air dari pembetung bandar dibuang ke sungai dan badan air yang lain.

Eropah berbau

Sub-spesies smelt Eropah yang paling biasa adalah smelt. Ia adalah bentuk kerdil. Ikan seperti itu tumbuh hingga 10 sentimeter. Badannya ditutup dengan timbangan besar yang senang dibersihkan. Rahang mempunyai gigi yang lemah.

Bau menghuni Eropah Utara dan wilayah Eropah di Rusia: Laut Putih, Barent dan Laut Baltik.

Tempoh pemeliharaan subspesies smelt ini jatuh pada akhir bulan Mei dan awal bulan Jun. Mereka bertelur di sepanjang tebing sungai, tasik dan perairan air tawar yang lain. Ikan ini memuntahkan hingga 40 ribu telur.

Jenis peleburan Eropah yang lain tumbuh panjang hingga 28 cm. Dia hidup hingga 12 tahun. Betina dalam tempoh pemijahan mencapai panjang 18 cm.

Memasak berbau

Bercakap mengenai penyediaan peleburan, satu fakta menarik harus diberi perhatian. Seluruh percutian dikhaskan untuk ikan ini. Ikan ini dihormati kerana semasa blokade Leningrad, ikan itu menyelamatkan orang dari kelaparan.

Di kedai, anda boleh membeli smelt beku segar, asap atau asin. Ia senang dibersihkan. Tidak diperlukan pemprosesan tambahan.

Dalam istilah masakan, peleburan adalah ikan sejagat, boleh dikatakan. Tidak ada tulang kecil di dalamnya, dagingnya mudah dipisahkan dari rabung, oleh itu ia tidak boleh disebut bertulang. Oleh kerana hakikat bahawa ikan ini sangat lembut apabila dimasak, anda boleh memakannya secara keseluruhan. Oleh kerana harta tanah ini, ikan ini sesuai dijadikan makanan untuk kulebyak.

Sedangkan untuk hidangan lain, perlu diperhatikan bahawa bau sedap jika digoreng hingga garing. Telinga daripadanya tidak cukup kaya, jadi praktikalnya tidak ada telinga yang dibuatnya. Sekiranya ditambahkan ke telinga, maka dicampurkan dengan ikan lain yang lebih berminyak..

Selain fakta bahawa ikan ini boleh digoreng dan direbus, ternyata sangat enak dan direbus. Untuk memasak aroma rebus, pertama-tama anda perlu mengunyahnya seperti biasa. Kemudian mesti dibilas dengan teliti, disebarkan dalam kuali dan garam. Anda juga boleh menambah bawang cincang halus untuk rasa. Kemudian isi dengan minyak dan air dalam nisbah 1: 1. Didihkan dengan api kecil. Penting dalam perkara ini agar cepat mendidih, oleh itu disarankan untuk memadamkannya tidak lebih dari 5 minit.

Ciri-ciri berguna smelt

Smelt sangat berharga kerana mengandungi banyak elemen mikro-makro. Dari unsur-unsur yang terdapat di dalamnya, yang berikut harus dibezakan: fosfor, fluor, kalium, molibdenum, sulfur, natrium, magnesium dan zat besi. Unsur-unsur ini sangat berguna untuk manusia, sebab itulah doktor mengesyorkan memakan daging ikan ini untuk orang yang kurang sihat. Kandungan kalium yang tinggi menunjukkan bahawa air berlebihan dikeluarkan dari badan lebih cepat daripada biasa. Ia mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi buah pinggang dan sistem kardiovaskular..

Dari segi pemakanan, keunikan ikan ini sedemikian rupa sehingga dagingnya hanya mengandungi 100 kalori per 100 gram. Berkat ciri ini, penghuni dunia bawah laut ini tergolong dalam produk makanan..

Daripada sifat dan kualiti smelt yang berguna, yang berikut dapat dibezakan:

  • smelt adalah produk makanan;
  • sangat berguna untuk kanak-kanak;
  • berguna untuk orang yang kurang sihat.

Sifat dan kualiti ini menjadikan ikan ini produk yang tidak dapat diganti untuk kesihatan manusia..

Bahaya berbau

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa mencium mempunyai banyak sifat dan kualiti yang berguna, doktor mengesyorkan merawatnya dengan berhati-hati. Ini disebabkan oleh fakta bahawa, seperti yang disebutkan di atas, peleburan berperan sebagai pembersih di takungan tempat mereka tinggal. Mereka memakan kotoran dan, seperti penapis, menyerap semua bahan berbahaya dan berbahaya bagi manusia. Terutama ikan yang tinggal di takungan yang terletak berhampiran bandar besar. Sekolah besar ikan ini dapat dijumpai di tempat-tempat di mana pembetung bandar dibuang ke dalam badan air. Adalah berbahaya untuk memakan ikan seperti itu.

Bahaya lain yang menanti orang yang makan daging cair adalah parasit. Selalunya, terdapat individu yang dijangkiti parasit Cystidicolus pharyonis, yang terletak di pundi kencing. Sekali dalam perut seseorang, parasit ini tidak dapat hidup dan mati, tetapi penglihatannya ketika membersihkan ikan tidak mendorong selera makan. Walau bagaimanapun, memasak dengan teliti dapat mengurangkan risiko terkena parasit ini di dalam pinggan..

Dari sifat-sifat berbahaya dari smelt, yang berikut dapat dibezakan:

  • sebilangan individu mungkin terkena parasit Cystidicolle pharyonis;
  • ikan ini memakan kotoran, menyerap banyak bahan berbahaya.

Bau - ciri dan varieti, sifat berguna dan cara memasak

Keluarga smelt (Osmeridae) merangkumi tiga genera utama dengan gaya hidup laut, air tawar dan semi-anadromous (anadromous). Terlepas dari morfologi, semua spesies dibezakan oleh tingkah laku suka bersuara, badan rendah memanjang dan berat badan rendah. Mereka tinggal hanya di hemisfera utara. Mereka memakan zooplankton, krustasea dan goreng.

The Asian smelt adalah pemangsa aktif yang memburu dan menyerang mangsanya dengan kelajuan tinggi. Mereka adalah objek berharga untuk penanaman dalam akuakultur, pengeluaran komersial dan memancing rekreasi. Mereka mempunyai daging dan kaviar berkhasiat. Mereka dicirikan oleh bau sayur yang menyenangkan, yang mana mereka mendapat julukan "borage".

Bau khas

Ini adalah genus asas, yang mempunyai nama Latin Osmerus dan menentukan penampilan taksa yang berkaitan (Eropah, Asia) dan populasi tempatan mereka:

  • batang badan berbentuk torpedo memanjang (15-40 cm);
  • garis lateral yang tidak lengkap;
  • kehadiran sirip ekor berlemak dan berlekuk;
  • mulut atas yang besar dengan rahang bawah yang menonjol;
  • banyak gigi kecil;
  • punggung zaitun;
  • sisi langsing keperakan;
  • perut ringan;
  • kepala segitiga dengan mata besar.

Tubuh ditutup dengan sisik berkilat yang agak besar (60-66 helai berturut-turut), yang melekat pada kulit dan mudah jatuh di bawah pengaruh luaran. Sirip punggung dengan sinar 7-14 terletak di tengah badan, mempunyai pangkal yang sempit dan bentuk seperti layar dengan lekukan posterior.

Bergantung pada habitat, spesifik pemakanan dan ciri spesies, beberapa watak morfologi mungkin berbeza dengan "standard" yang dijelaskan di atas..

Gigi Asia berbau

Spesies semi-anadrom ini bertoleransi dengan baik air masin dan penyahgaraman. Lebih suka kawasan pesisir dan muara laut dengan kedalaman cetek dan banyak zooplankton. Ia mempunyai klasifikasi yang mengelirukan dan beberapa nama yang setara. Selain "Asia" (Osmerus mordax), ia sering disebut "ikan keli", "Timur Jauh", "Pasifik" atau "Amerika".

Keadaan ini timbul kerana geografi takson yang luas - Alaska, Kanada, Jepun, Korea Selatan, Kuriles, Kamchatka, Sakhalin, Chukotka, Primorsky Krai. Ikan yang suka sejuk terasa hebat di lautan Artik dan Pasifik (Okhotsk, White, Barents, Yaponskoe, Chukotskoe). Memasuki Ob, Yenisei, Lena, Amur, Anadyr.

Bau Asia adalah anggota genus terbesar. Ini akan tumbuh hingga 38-40 cm dengan berat 350-400 g. Ia mempunyai gigi tajam yang besar dan menjalani gaya hidup pemangsa, ikan memburu, ikan haring dan ikan putih. Ini adalah komponen penting dalam diet ikan salmon di laut, hinggap, zander dan pike di air tawar. Kematangan seksual berlaku pada 3-4 tahun. Jangka hayat 9-11 tahun.

Berbau dari bulan April hingga Jun di sungai dan di rak yang sedikit masin pada suhu air + 3-8 ° C. Wanita memilih kawasan dengan arus perlahan dan kedalaman dangkal 2–5 meter. Purata kesuburan adalah 350-400 ribu telur melekit dengan diameter 0,9-1,1 mm, yang melekat kuat pada substrat padat. Masa pengembangan larva bergantung pada intensiti pemanasan air hingga suhu + 12-14 ° C dan biasanya 2-3 minggu.

Pada tahun pertama kehidupan, orang Amerika mencernakan zooplankton yang kaya dengan protein dan tumbuh panjang hingga 5-9 cm. Kemudian diet secara beransur-ansur diisi dengan mysids, amphipods, crustacea, dan goreng. Setelah berguling-guling dari sungai ke laut, anak muda itu tinggal di zon segar pesisir selama beberapa tahun (sehingga baligh).

Eropah berbau

Spesies yang meluas (Osmerus eperlanus) dengan gaya hidup semi-anadromous. Berbanding dengan taksi Asia, ia mempunyai gigi yang kurang berkembang dan garis sisi yang dipendekkan.

Asas pemakanan adalah:

  • zooplankton dan organisma bentik;
  • krustasea dan kaviar;
  • cacing dan serangga akuatik.

Lebih jarang, orang Eropah mencium mangsa ikan mas, ikan hering, hinggap dan ikan kod. Tinggal 10-12 tahun. Ia tumbuh hingga 30-35 cm dengan berat 250-300 g. Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan beberapa populasi dengan luaran yang sama, tetapi masa pubertas yang berbeza, yang secara langsung bergantung pada keadaan kediaman iklim (lihat jadual).

SubspesiesMasa baligh, bertahun-tahun
Baltik2-4
laut putih3-4
Orang Siberia5-7

Semakin lama mereka dewasa, semakin lama hidup dan semakin besar jumlah jisim ikan. Terdapat juga bentuk kerdil air tawar (Osmerus eperlanus spirinchus) - tasik mencium atau mencium, yang hidup hanya 2-3 tahun dan panjangnya tidak lebih dari 10-15 cm. Oleh kerana saiznya yang sederhana dan rasa yang sangat baik, subspesies ini secara rasmi adalah ikan komersial terkecil. menangkap.

Orang Eropah mencium tinggal di lembangan dan di dangkal dangkal lautan Atlantik dan Artik (Baltik, Utara, Norway, Barents). Terdapat di Neva, Teluk Finland, di Volga Atas, di tasik dan takungan besar - Putih, Onega, Ladoga, Kuibyshev, Gorkovskoe, Rybinskoe.

Selain smelt, ikan smelt mempunyai subspesies air tawar lain (Osmerus eperlanus) dengan nama umum sendiri - telanjang. Ia mendiami tasik di wilayah barat laut bahagian Eropah di Persekutuan Rusia dan berbeza dari taksa lain yang berkaitan dengan kerdil yang jelas (kerdil), murid yang diperbesar dan skala kecil yang mudah jatuh ketika disentuh, menjadikan ikan "telanjang".

Smallmouth mencium

Ia adalah ikan sekolah kecil yang hidup di perairan laut laut Pasifik barat laut, hanya sesekali memasuki teluk dan teluk yang disalinasi. Berlaku di laut Okhotsk, Jepun dan Bering di lepas pantai Kamchatka, Kuriles, Sakhalin, Krai Primorsky selatan.

Genus terdiri daripada beberapa bentuk yang serupa secara luaran. Yang paling meluas adalah berbau laut dengan mulut kecil (Hypomesus pretiosus) dengan gigi yang sangat kecil dan rahang atas yang pendek. Garis lateral yang tidak lengkap mengandungi 10–14 skala. Panjangnya tumbuh hingga 22-25 cm. Berat maksimum tidak melebihi 150-160 g.

Untuk subspesies lain yang berkaitan, ciri dan ukuran yang lebih sederhana adalah ciri:

  • Pasifik (transpacificus) adalah endemik terancam di Teluk San Francisco (California). Panjang standard 6-8 cm.
  • Jepun (H. japonicus) - mendiami lembangan Laut Jepun dan Laut Okhotsk. Ikan dapat dijumpai di hilir Amur, di lepas pantai dan di perairan Sakhalin Selatan, pulau Honshu, dan Kuriles. Tumbuh hingga 12-15 cm.
  • biasa atau sungai (olidus) - tinggal di sungai, tasik dan kawasan pra-muara yang sedikit masin dari aliran air di Lautan Pasifik di wilayah Alaska dan pantai Asia timur laut, termasuk Timur Jauh Rusia. Ia mempunyai bentuk yang dapat dihuni air tawar di Kamchatka, Sakhalin, di tasik lembangan Amur. Panjangnya mencapai 10-12 cm dan berat 9-11 g.

Kematangan seksual mulut kecil bermula pada awal tahun kedua atau ketiga kehidupan. Pemijahan berlaku pada bulan April - Jun. Biasanya, air cetek di zon selancar dengan dasar berpasir dan banyak ganggang digunakan untuk ini. Selebihnya subspesies semi-anadromous dan tempatan lebih suka bertelur di anak sungai, memilih kandang ini dengan substrat padat dan arus yang lemah.

Capelin

Dalam keluarga peleburan, genus Mallotus villosus, yang lebih dikenali dengan nama umum capelin, mempunyai nilai komersial terbesar. Kurang biasa, nama uyok digunakan. Terdapat di mana-mana sahaja di Atlantik Utara dan Lautan Pasifik. Juga, ikan dapat dijumpai di banyak laut di Laut Artik. Ini menjalani gaya hidup yang gemar dan tidak pernah meninggalkan perairan garam. Ia lebih memilih lapisan atas dan tengah dengan kedalaman 100-300 meter. Mudah bertolak ansur dengan suhu yang melampau dan kekurangan makanan yang berpanjangan.

Bau

Smelt adalah ikan kecil yang terdapat di air tawar dan air masin. Banyaknya habitatnya sangat tinggi. Bau sentiasa ditangkap untuk tujuan komersial, tetapi walaupun begitu, jumlahnya tetap stabil. Nelayan amatur sangat menyukai ikan kecil ini, terdapat banyak dari mereka di laut yang sejuk..

Pada dasarnya, semua jenis keluarga peleburan serupa. Tetapi Timur Jauh mencium, tidak seperti yang lain, mempunyai mulut yang lebih kecil dengan rahang bawah didorong ke depan, dan sirip punggungnya lebih pendek daripada yang lain dari keluarga ini. Di Timur Jauh dan Sakhalin, peleburan ais sangat popular di kalangan peminat memancing musim sejuk, ia juga disebut "Voroshenka". Ia terperangkap di dalam lubang es, dan ia membeku di sana, di dalam beku. Untuk smelt yang baru ditangkap, bau timun adalah ciri khas, oleh itu smelt mempunyai nama lain - borage.

Bau tinggal di sekolah-sekolah besar di laut (di tempat-tempat di mana dasar berpasir) atau di tasik. Apabila tempoh pemijahan bermula, maka ia berpindah ke muara sungai - di mana tidak ada arus yang cepat.

  • Asal spesies dan keterangan
  • Rupa dan ciri
  • Tempat berbau harum?
  • Apa yang dimakan oleh bau?
  • Ciri gaya hidup yang sedap
  • Pembiakan smelt
  • Musuh alami bau
  • Penduduk dan status spesies

Asal spesies dan keterangan

Terdapat kekeliruan mengenai klasifikasi untuk smelt. Anda sering dapat mencari pertikaian mengenai sama ada ikan kecil ini termasuk ikan hering atau ikan salmon. Kita boleh mengatakan dengan yakin bahawa kedua-duanya betul. Kekeliruan timbul dari kenyataan bahawa pihak yang berselisih bermaksud kumpulan klasifikasi yang berbeza. Seperti yang anda ketahui, ketika menentukan spesies tertentu, mereka biasanya pergi dari takson yang lebih besar (kumpulan dalam klasifikasi) ke yang lebih rendah: superorder - order - family - genus - spesies atau subspesies. Kami akan memberi tumpuan kepada dua klasifikasi.

Dalam penentu atlas ikan N.A. Myagkov (M. "Education", 1994) mencadangkan klasifikasi berikut. Pengarang atlas membezakan superorder Klupeoid, yang merangkumi urutan herring dan susunan salmonid. Keluarga smelt tergolong dalam urutan salmonid. Ini diikuti oleh klasifikasi mengikut jenis.

Eropah berbau. Dia, seperti semua peleburan, mempunyai gigi di rahangnya. Garis di sisi hanya dapat dilihat hingga 4 - 16 skala. Tong berwarna keperakan, bahagian belakang berwarna coklat-hijau. Panjang peleburan spesies ini adalah kira-kira 20 sentimeter.

Bau. Ikan air tawar kecil dengan gigi yang lebih lemah daripada ikan Eropah. Panjang tubuhnya sekitar 6 sentimeter, kadang-kadang sedikit lebih.

Gigi berbau. Dia mempunyai gigi yang kuat berbanding dengan spesies lain. Garis di sebelahnya boleh dilihat hingga 14 - 30 skala. Panjangnya mencapai 35 sentimeter. Ia adalah ikan anadrom dan tasik.

Sungai Smallmouth berbau. Seekor ikan ini menyerupai sprat. Jalur keperakan jelas kelihatan di seluruh tubuhnya. Titik hitam dapat dilihat pada timbangan dan sirip. Ukurannya sekitar 10 sentimeter..

Laut Smallmouth berbau. Spesies ini, tidak seperti sungai kecil, tidak mempunyai jalur keperakan dan titik hitam. Sekiranya terdapat titik hitam, maka ia sukar dibezakan. Bau laut Smallmouth sedikit lebih besar daripada smelt sungai - panjangnya kira-kira 12 sentimeter.

Capelin. Ini adalah ikan laut, yang paling gemuk dari semua jenis smelt. Dia mempunyai tong keperakan, di mana garis lateral dapat dilihat dengan jelas, yang mengalir ke seluruh tubuhnya, hingga ke sirip dubur. Bahagian belakang capelin berwarna biru-hijau. Panjang purata capelin adalah kira-kira 20 sentimeter.

Dalam buku "Fishes of the USSR" oleh pengarang V. Lebedeva, V. Spanovskaya, K. Savvitov, L. Sokolov dan E. Tsepkin (M., "Mysl", 1969), pesanan seperti ikan hering juga dibezakan, di mana, selain keluarga salmon, terdapat juga keluarga mencium.

Seterusnya adalah klasifikasi berdasarkan genera dan spesies:

  • genus berbau. Spesies - ikan keli Eropah dan Asia dibau;
  • genus smallmouth berbau. Pemandangan - bau kecil, atau borage;
  • genus capelin. Spesies - capelin, atau uyok;
  • genus keemasan. Pemandangan - smelt emas, atau ikan mas.

Rupa dan ciri

Foto: Ikan berbau

Smelt adalah ikan yang tinggal di banyak sekolah. Penampilannya bergantung pada jenisnya. Kekuatan dan ketajaman gigi yang terletak di rahang juga bergantung pada spesies pemangsa kecil ini. Panjang badan peleburan, bergantung pada spesies, berkisar antara 6 hingga 35 cm. Bentuk badannya berbentuk gelendong, memanjang; mulut berhubung dengan panjang ikan itu sendiri besar. Semua jenis smelt kelihatan serupa: badannya mempunyai warna keperakan, bahagian belakang lebih gelap daripada tong dan perut dan mempunyai warna coklat kehijauan, siripnya berwarna kelabu atau hampir telus.

Tetapi Timur Jauh mencium (alias borage, atau nagysh), tidak seperti yang lain, mempunyai mulut yang kecil. Timbangannya juga kecil dan telus sepenuhnya. Perut berbau Timur Jauh tidak berwarna keperakan, tetapi putih-kuning, dan di bahagian belakang sisik berwarna kehijauan-kebiruan. Bau Eropah (atau smelt) mempunyai sisik yang padat, agak besar untuk ukurannya dan punggung berwarna coklat-hijau. Bentuk badannya lebih sempit dan memanjang daripada yang lain..

Bau itu, yang hidup di tasik, memiliki sirip yang tidak berwarna, belakangnya ringan, dan ini memungkinkan untuk menyamarkan di tasik dengan dasar berlumpur. Perbezaan ciri antara ikan mengikut urutan salmonid adalah dua sirip punggung, salah satunya adalah nyata, dan yang kedua, lebih kecil, adalah lemak. Ini adalah sirip bulat tanpa sinar sirip yang benar dan terletak di kawasan ekor. Atas dasar ini, salmonid dapat dibezakan dengan mudah, misalnya, dari herring. Perwakilan dari keluarga smelt, yang, seperti yang disebutkan di atas, termasuk dalam urutan salmonid, memiliki sirip adiposa.

Tempat berbau harum?

Foto: Seperti apa rupa bau

Kawasan pengedaran ikan keluarga smel adalah luas. Harus diingat bahawa peleburan memiliki kemampuan yang baik untuk menyesuaikan diri.

Bau Asia meluas di laut: Putih, Baltik, Utara. Terdapat banyak di Timur Jauh, khususnya, di Sakhalin, Chukotka, dan Kepulauan Kuril. Ikan memilih perairan pesisir sebagai tempat kediaman mereka. Bau Asia juga tinggal di sungai Siberia dan Timur Jauh.

Orang Eropah mencium hidup di Laut Baltik dan Utara. Selain laut, dia tinggal di tasik - misalnya, di Ladoga dan Onega. Oleh kerana aklimatisasinya yang baik, ikan itu tersebar di lembangan sungai Volga.

Air tawar mencium hidup di banyak tasik di bahagian Eropah di Rusia, dan juga di tasik di Eropah Barat. Anda juga boleh menemuinya di barat laut Rusia. Ikan, sebagai peraturan, lebih suka tempat berpasir, mengelakkan arus deras.

Smallmouth nag tinggal di pesisir Timur Jauh, tetapi sebagai ikan anadrom, ia juga memasuki sungai. Terdapat banyak di Sakhalin, di lepas pantai selatan Kepulauan Kuril, di Kamchatka, hingga ke pantai bahagian utara Korea.

Menggunakan aklimatisasi aroma yang baik, ia dilancarkan ke tasik di barat laut Rusia dan ke tasik Ural. Kadang kala ikan ini sendiri memilih tempat kediaman baru untuk dirinya sendiri. Dia muncul di beberapa takungan - misalnya, Rybinsk, Gorky dan Kuibyshev.

Apa yang dimakan oleh bau?

Foto: Timur Jauh mencium

Ikan yang tergolong dalam keluarga smel makan secara aktif, tidak kira musim. Tetapi bau itu sangat sedap pada musim panas dan musim luruh. Oleh kerana ikan kecil ini mempunyai gigi tajam di rahangnya, maka peleburan dianggap pemangsa. Mulut bau sememangnya kecil, tetapi giginya banyak.

Pemangsa kecil sering memilih kedalaman, bukan hanya untuk bersembunyi dari pemangsa lain, tetapi juga mencari makanan untuk diri mereka sendiri: untuk menangkap goreng, seekor ikan yang lebih kecil daripada aroma itu sendiri. Bau juga memakan kaviar yang diletak oleh ikan lain, alga planktonik, dipteran dan larva mereka, krustasea. Ngomong-ngomong, kerakusan ikan ini menyumbang kepada kenyataan bahawa pencinta nelayan yang mencium, sebagai peraturan, tidak tetap tanpa hasil yang baik. Bergantung pada ukuran dan struktur rongga mulut, pelbagai jenis smelt mempunyai pilihan makanan mereka sendiri..

Nag kecil, kerana ukurannya, yang berbeza dari individu yang lebih besar, memiliki mulut yang kecil. Gigi pada rahang ikan ini kecil dan lemah. Oleh itu, si kecil meleleh menangkap goreng, memakan krustasea, larva, dan telur. Dan kerana mulut kecil diarahkan ke atas, ia juga memakan dipteran terbang.

Oleh kerana peleburan Eropah dan Asia adalah keluarga yang paling besar, mulut mereka besar dan giginya kuat. Ikan ini mempunyai tabiat makanan mereka sendiri. Mereka memakan krustasea bentik, plankton, larva kironomid (perwakilan urutan Diptera), dan ikan kecil. Ia berlaku bahawa di dalam perut mencium mereka menemukan saudara-saudaranya - smelts yang lebih kecil. Ini disebabkan oleh fakta bahawa "suku" makan satu sama lain di takungan yang tidak ada makanan lain.

Ciri gaya hidup yang sedap

Smelt adalah ikan yang tinggal di sekolah-sekolah besar. Ini membantunya bukan hanya berhijrah semasa bertelur, tetapi juga melepaskan diri dari musuh. Ikan ini tidak toleran terhadap pencemaran air dan, dengan itu, lebih memilih perairan bersih untuk hidupnya. Oleh itu, di banyak sungai yang sangat tercemar, jumlah peleburan, yang juga pernah menjadi ikan komersial di sana, telah menurun dengan ketara. Wakil-wakil dari keluarga yang dicintai menyukai kedalaman, oleh itu mereka lebih suka tempat yang mendalam di tasik, sungai atau laut. Di samping itu, dengan mengubah kedalamannya, ikan cuba bersembunyi dari pemangsa lain..

Tidak seperti kebanyakan ikan, musim pemijahan berbau adalah musim bunga. Bercakap mengenai pemijahan, perlu diingat bahawa di tempat kediaman mereka dan sekiranya terdapat atau tidak adanya penghijrahan, ikan adalah anadromous dan dihuni. Anadromous hidup di laut, tetapi naik ke sungai untuk bertelur. Artinya, ini adalah ikan yang membuat migrasi bertelur dari laut ke sungai. Kediaman adalah ikan yang kitaran hidupnya tidak berkaitan dengan laut, mereka selalu hidup di sungai atau tasik.

Pembiakan smelt

Foto: Ikan berbau

Bau dibiakkan oleh kaviar. Artinya, ada tempoh pemijahan dalam kitaran hidupnya. Oleh kerana jangka hayat ikan keluarga ini berbeza, maka kematangan seksual juga berlaku pada usia yang berbeza. Sebagai contoh, jika peleburan hidup hingga 3 tahun, maka ia dapat menghasilkan semula dalam 1-2 tahun. Individu berbau Asia dan Siberia, yang mempunyai jangka hayat 10 atau 12 tahun, menjadi dewasa pada usia 5-7 tahun. Sebagai contoh, anadromous smallmouth berbau - matang pada 2 atau 3 tahun dan kemudian berhijrah pada musim bunga untuk bertelur di sungai. Seumur hidup, bau seperti itu tidak lebih dari 3 kali..

Selalunya ikan menempuh jarak yang sangat jauh untuk ukurannya dalam perjalanan ke sungai dan sungai untuk bertelur. Laluan ini kadang-kadang berpuluh-puluh kilometer. Proses pemijahan itu sendiri berlangsung selama beberapa hari. Ikan memilih tempat untuk bertelur sehingga ada banyak makanan untuk goreng masa depan, dan juga sedikit pemangsa. Semasa pemijahan, penampilan ikan juga sedikit berubah - pada jantan, tuberkel muncul di sisik, pada betina juga, tetapi hanya di kepala mereka.

Pemijahan berbau bermula pada masa yang berlainan bergantung pada wilayahnya. Ia bergantung pada suhu air. Ia biasanya berlaku sejurus selepas ais mencair. Suhu air semestinya baik pada masa ini - tidak lebih rendah daripada +4 darjah. Tetapi puncak pemijahan berlaku pada saat suhu air menjadi sedikit lebih tinggi (6 - 9 darjah). Ikan bertelur pada musim bunga, biasanya pada akhir April atau awal Mei. Smelt memilih tempat yang cetek dengan air mengalir untuk bertelur.

Telur berbau bertelur hingga ke bawah. Ia harus berpasir, berbatu atau berpasir. Betina melahirkan kira-kira empat ribu telur. Telur mempunyai tempurung yang melekit. Oleh kerana itu, mereka menempel pada batu dan tanaman bawah air atau pada objek di bahagian bawah. Selain kulit melekit luar, telur juga memiliki telur dalam, serupa dengan semua ikan. Apabila telur membengkak, kulit luar pecah, melepaskan bahagian dalam dan membalik ke dalam. Tetapi ia tetap terhubung pada satu titik dengan cangkang dalam. Kelihatan seperti sejenis tangkai di mana telur dengan embrio berayun bebas di dalam air.

Telur mati secara beransur-ansur terkoyak, mereka terbawa arus, dan cangkang luar melakukan fungsi payung terjun dan memudahkan pergerakan mereka di dalam air. Berkat ini, tanah pemijahan berbau dibebaskan dari telur yang sudah tidak diperlukan, dan pertumbuhan muda masa depan berkembang dalam keadaan yang lebih baik. Pada saat pecahnya cengkerang, telur yang disenyawakan terputus dari bawah. Telur yang mengambang dengan arus terus berkembang, dan dalam 11 - 16 hari setelah disapu oleh betina, larva tipis muncul dari mereka. Panjangnya kira-kira 12 milimeter. Tidak lama kemudian, larva ini, terus berjalan ke hilir, mulai menangkap makanan: plankton, krustasea kecil.

Musuh alami bau

Foto: Seperti apa rupa bau

Banyak bahaya menanti ikan ini sepanjang hayatnya. Ia memakan ikan yang jauh lebih besar daripadanya..

Dan terdapat lebih dari cukup di dalam air:

  • salmon;
  • pike;
  • ikan kod;
  • burbot;
  • zander;
  • trout coklat;
  • palia;
  • hinggap;
  • ikan hering.

peleburan itu, walaupun tidak begitu dipercayai, cara pertahanan yang ada padanya terhadap pemangsa yang lebih besar dari dirinya sendiri. Orang dewasa yang berbau biasanya membentuk kawanan. Kawanan yang padat penduduknya berkelakuan baik dan bersatu padu. Apabila ada bahaya, ikan di sekolah saling mendekat dan membentuk, seperti dulu, satu keseluruhan. Semua individu di kawanan mula berenang secara serentak, sementara mereka secara serentak mengubah arah pergerakan.

Bau roe dan larva juga merupakan makanan bagi banyak ikan. Terutama apabila anda menganggap bahawa ikan keluarga ini bertelur pada awal musim bunga yang masih lapar. Dan kerana masih ada sedikit makanan untuk ikan yang kelaparan pada musim sejuk pada musim bunga, mereka memakan larva dan sejumlah besar goreng. Bukan hanya penduduk bawah laut, tetapi juga burung juga merupakan musuh semula jadi bau. Selama musim pemijahan, bau sering naik ke permukaan, dan burung merebutnya tepat dari air.

Penduduk dan status spesies

Foto: Timur Jauh mencium

Mengenai populasi pelbagai spesies peleburan, berikut dapat diperhatikan:

  • pelanduk anadromous Eropah hidup di tasik lembangan Laut Baltik, di Volga atas;
  • berbau bergigi, atau ikan keli tinggal di lembah Lautan Artik dan Pasifik;
  • sungai smallmouth mencium hidup di kawasan yang cukup segar di lautan Artik dan Pasifik;
  • laut kecil berbau hidup di Lautan Pasifik - dari Kamchatka ke Korea.

Capelin tinggal di bahagian utara Lautan Atlantik dan Pasifik. Di Rusia, ia dilombong dalam jumlah besar untuk tujuan komersial di Laut Barents di sebelah barat Novaya Zemlya. Capelin juga dijumpai di lepas pantai Semenanjung Kola. Smelt bukan spesies ikan yang dilindungi. Kerana kesuburannya yang tinggi, spesies peleburan tetap stabil.

Bau: apa persamaan ikan dan timun kecil ini dan bagaimana ia berbahaya?

Bau bergigi Asia (Osmerus mordax)

dari 3 hingga 12 tahun

ikan yang sangat kecil, kaviar diletakkan oleh ikan lain

Waktu makan yang optimum

Smelt bukanlah perwakilan paling terang dari dunia bawah laut, namun, ikan kecil ini dihargai dalam penangkapan ikan komersial dan rekreasi. Walaupun minat ini, jumlah ikan tidak berkurang, dan sekolahnya terdapat di perairan segar dan laut. Seperti apa bau, di mana ia tinggal dan mengapa ia dipanggil sayur, timun dan juga perawat basah?

Maklumat dan keterangan umum

Sekiranya anda melihat foto bau, maka tidak mungkin menimbulkan kegembiraan atau kejutan istimewa. Ikan itu kecil dan sederhana yang bersinar dengan perak. Tetapi, dia mempunyai satu ciri yang membezakan ikan dari yang lain - aromanya, mengingatkan pada bau timun segar. Sebenarnya, jika anda mengundang seseorang untuk menghidu bau dengan mata yang tertutup, maka kemungkinan besar dia akan menyalah anggap timun atau sayur lain yang serupa. Untuk kualiti ini dia dijuluki ikan-sayur atau timun ikan..

Terdapat banyak jenis smelt, tetapi walaupun melihat gambarnya, anda dapat memberikan gambaran umum mengenai ikan ini: badan berbentuk gelendong memanjang dan mulut besar. Timbangannya kecil, mudah jatuh. Tetapi, dalam beberapa subspesies, ia tidak ada. Tubuh mereka ditutup dengan kulit, yang ditutup dengan tubercles selama tempoh pemijahan..

Sedikit sejarah

Dipercayai bahawa pangkalan ibukota Rusia Utara terhubung erat dengan smelt. Selepas penangkapan kubu Nyuenschantz-Nevsky di kota Nyen di Sweden pada tahun 1703, armada Rusia menetap di muara Neva.

Peter Saya mula menjelajah pulau dan mencari makanan. Hasil tangkapan pertamanya dicium, dan walaupun tsar belum mengetahui dengan tepat jenis ikan apa, dia segera menyedari bahawa orang tidak perlu kelaparan di kota yang didirikan di tebing Neva.

Selepas penubuhan St Petersburg, ini disahkan - ini menjadi asas diet bagi penduduk bandar. Dan setelah 5 tahun, perayaan pertama diadakan khusus untuk ikan kecil yang lincah ini.

Percutian itu dilupakan selama hampir tiga abad, tetapi pada tahun 2002 ia dikenang. Dan pada malam ulang tahun ke-300 ibukota Utara, ia dihidupkan semula dan sejak itu diadakan setiap tahun.

Smelt sangat dihargai dalam memasak kerana komposisi dan rasa yang enak. Namun, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, semua rantai mula muncul mesej mengenai produk berkualiti rendah. Sebenarnya, sebarang ikan yang ditangkap di tempat dengan ekologi yang buruk, berdekatan dengan pengumpul dan kemudahan rawatan lain, boleh membahayakan tubuh. Semasa membeli smel atau pergi memancing, faktor ini mesti diambil kira..

Jenis dan jenis smelt

Keluarga smelt cukup banyak dan merangkumi beberapa genera ikan bersirip sinar, termasuk Osmerus, genus smelt. Ia terdiri daripada 4 jenis utama, tetapi juga merangkumi banyak subspesies dan bentuk:

Osmerus eperlanus

Ini adalah nama Latin untuk peleburan Eropah. Habitat utamanya adalah Laut Utara dan Baltik.

Foto dan keterangan osmerus eperlanus:

  • Tubuh memanjang, ditutup dengan sisik yang agak besar dan mudah jatuh.
  • Mulut - dengan rahang yang kuat dan gigi yang kuat.
  • Warna - pada sisi sisiknya berwarna keperakan, bahagian belakang berwarna coklat kehijauan, siripnya tidak berwarna.

Selama tempoh pemijahan, banyak tuberkel muncul di sirip dan kepala ikan. Tidak seperti bau gigi Asia, gigi Eropah mempunyai garis sisi yang jauh lebih lemah dan pendek.

Snetok

Osmerus eperlanus sering dijumpai di sungai dan tasik Scandinavia, di bahagian barat laut Rusia.

Semasa tinggal di ruang air terkurung, transformasi spesiesnya berlaku. Kini air tawar, "kerdil" bentuk peleburan Eropah lebih dikenali sebagai peleburan dan sangat penting komersial. Panjang beberapa spesimen boleh mencapai 18 cm, tetapi selalunya tidak melebihi 10 cm, beratnya adalah 6-8 g. Perbezaan luaran khas ikan smelt adalah seperti berikut:

  • Punggung gelap dengan warna kelabu-hijau.
  • Di sisi, sisik berwarna keperakan, di bahagian perut - keputihan.
  • Tepi sirip ekor dihiasi dengan sempadan gelap.

Osmerus mordax

Nama kedua spesies ini adalah Asia atau Amerika. Habitat utama ikan adalah laut utara, dalam proses pergerakannya memasuki zon pesisir bahagian Eropah dan Siberia di Rusia. Anda boleh menemuinya di luar pantai Alaska, serta Semenanjung Korea..

Osmerus mordax adalah ikan anadromous yang mampu memasuki muara sungai dan bergerak dengan arus. Dalam kes ini, smelt Asia dianggap sebagai ikan sungai. Di samping itu, terdapat sejumlah subspesies lacustrine smelt Asia. Mereka meluas dan mempunyai bilangan yang tinggi.

Sebilangan penulis telah mengenal pasti subspesies osmerus mordax berikut:

  1. dentex - Bau Asia.
  2. mordax - Amerika Timur berbau.
  3. spektrum - bentuk lacustrine dari peleburan Asia yang terdapat di badan air Amerika Utara.

Ukuran individu dan berat badan bergantung pada habitat ikan. Jadi, spesimen terbesar, dengan panjang 30-34 cm, terdapat di Laut Putih. Berat maksimum ikan tersebut ialah 342 g.

Ciri-ciri umum osmerus mordax:

  • Tubuh ditutup dengan sisik yang besar dan mudah jatuh.
  • Pigmen perak hanya terdapat di bahagian sisi.
  • Garis lateral tidak lengkap.
  • Mulut besar, dengan rahang bawah yang menonjol..
  • Coulter mempunyai 2 pasang gigi, gigi belakang sangat kuat dan kuat.

Spektrum Osmerus

Lelehan kerdil dianggap sebagai analog Amerika Utara. Tinggal di tasik air tawar yang terletak di bahagian timur Kanada, Amerika Syarikat, New England.

Spektrum Osmerus berdampingan secara damai dengan bau Asia berwarna pelangi. Tetapi, tumbuh lebih perlahan, matang lebih awal dan mempunyai kitaran hidup yang pendek..

Terdapat sejumlah data genetik, yang menurutnya penampilan dan perkembangan kerdil yang berbau di tasik berlaku secara bebas dari pelangi "saudara". Oleh itu, identiti orang kerdil itu berbau sebagai spesies yang terpisah dipersoalkan..

Osmerus dentex

Ini adalah bau yang tinggal di perairan Lautan Pasifik. Ia merebak di laut Artik, di perairan pantai Siberia - dari Laut Bering hingga Laut Putih. Nama dan habitatnya serupa dengan osmerus mordax dentex.

Hipomesus

Dia berbau dengan mulut kecil, atau dengan cara yang sederhana - sedikit mencium, adalah saudara dekat peleburan biasa. Genus hipomesus terdiri daripada lima spesies, tetapi dua daripadanya adalah yang paling biasa - laut dan sungai kecil.

Sudah melihat foto dan keterangannya, anda dapat mengetahui perbezaan yang jelas antara smelt kecil dan smelts lain:

  • dia mempunyai mulut dengan ukuran sederhana;
  • hujung rahang atas ikan jatuh di kawasan tengah kepala;
  • terdapat takik yang mendalam pada tulang rahang bawah.

Bau mulut kecil berasal dari Timur Jauh, Kepulauan Kuril, tetapi berjaya mendiami kawasan pesisir Kanada dan Alaska. Anda juga dapat menemui ikan kecil ini di selatan - di Laut Cortez.

Smelt telah lama berada di peringkat kedua dari segi tangkapan ikan di Teluk Finland, menghasilkan unggulan kepada ikan haring.

Bau di rantai makanan

Ikan ini mula diberi makan secara intensif pada musim gugur dan musim bunga, biasanya, ia berlaku di dekat pantai. Bau kekal di sini hampir sepanjang tahun..

Apa yang dimakan oleh smelt? Pada peringkat awal, pemangsa remaja memakan diet zooplankton. Kemudian, diet menjadi lebih pelbagai dan terdiri daripada pelbagai haiwan kecil - invertebrata, berudu, krustasea, goreng dan telur pelbagai spesies ikan. Individu terbesar mampu menyerang ikan spesies lain, biasanya remaja.

Mereka tidak menghina bau dan keturunan mereka sendiri, dengan selera makan orang asing dan telur mereka sendiri - tanpa pandang bulu. Kerana apa populasi ikan dapat berkurang secara signifikan di habitat ikan timun.

Sebenarnya, peleburan itu sendiri, yang memakan organisma hidup kecil, boleh disebut elemen penting dari rantai makanan. Apabila sekumpulan ikan laut bertelur, bukan saja pemancing dapat mengejarnya, tetapi juga:

  • ikan kod;
  • kawanan burung camar;
  • pinnipeds - anjing laut, ikan singa, anjing laut;
  • ikan paus.

Ciri pembiakan

Sebilangan besar hidup mereka berbau pelagial, yang berdekatan dengan kawasan di mana sungai mengalir ke laut. Menjelang musim sejuk, selera makan mereka berkurang dan kawanan mula naik ke mulut.

Ikan ini tidak suka air suam dan mereka lebih suka bertelur setelah ais cair dan suhu air mencapai +5 darjah. Untuk pemijahan massa, peningkatan penunjuk ini diperlukan hingga +9 darjah.

Peleburan laut membentuk sekolah-sekolah raksasa dan bergegas ke hulu sungai, menuju beberapa kilometer ke daratan. Ini adalah masa yang tepat untuk pemancing jaring. Di sungai kecil, sekolah ikan dapat dibungkus dengan baldi. Air tawar mencium mencari teluk dan teluk.

Pemijahan pada bau agak bising, tetapi biasanya hanya berlangsung beberapa hari. Papan pasir dipilih sebagai tempat pemijahan ikan, di mana setiap individu bertelur dari 1,500 hingga 60,000 telur:

  • Mereka berwarna kuning muda..
  • Bahagian bawah, melekat pada hampir semua permukaan.
  • Diameter setiap telur boleh bervariasi dari 0,5 hingga 1,2 mm.

Bau berbau 1-2 kali dalam hidup, setelah itu mereka mati atau kembali ke habitat biasa mereka. Setelah menelurkan telur di batu, kerikil, tumbuh-tumbuhan, betina meninggalkan tanah pemijahan dan jantan mula berniaga, menyapu susu dan melakukan fungsi perlindungan. Larva mula menetas setelah 3 minggu dari telur yang diawetkan, yang tidak kering dan tidak menjadi mangsa penduduk pemangsa.

Bau dalam masakan

Goreng dilumurkan dengan kerak renyah, tulangnya lembut, dan dagingnya berair dan berlemak, membuat beberapa orang tidak peduli. Lebih-lebih lagi, rasa ikan, walaupun spesifik, sangat menyenangkan.

Semasa memasak, koki mengeluarkan kepala dari ikan, meninggalkan tulang dan sirip ekor. Bau tidak hanya digoreng, ia juga sesuai untuk pengeringan, merokok panas, asin. Sebilangan orang lebih suka mengasinkannya seperti herring, menggulungnya ke dalam tiub nipis. Dan sup apa yang diperoleh dari smelt! Kaldu tidak terlalu kaya, oleh itu ia sangat bagus untuk makanan diet.

Smelt sesuai dengan banyak produk:

  • Sayur dan mentega.
  • Sayur-sayuran: kentang, bawang, paprika.
  • Minuman beralkohol: wain putih, bir.
  • Produk tepung tanpa gula, keropok.
  • Telur ayam dan puyuh.
  • Rempah dan perasa - lada, daun salam, cengkih.
  • Sos lemon.
  • Produk tenusu: keju keras, krim.
  • Cendawan, termasuk champignons.

Smelt disediakan dengan pelbagai cara untuk masakan dunia yang berbeza. Sebagai contoh, para koki Jerman Utara suka menggorengnya dengan mentega dan daging, sebelum ini digulungnya dengan tepung rai. Koki Rusia dan Amerika Utara melakukan perkara yang sama, tetapi mereka menggunakan tepung gandum. Dan di Jepun, hidangan yang popular adalah "shishamo" - smelt panggang, sementara kaviar digunakan untuk membuat sushi.

Smelt adalah ikan kecil yang bernilai komersial. Popularitinya semakin meningkat kerana pengedarannya yang luas dan rasa yang tidak biasa..

Dahulu anda mempunyai CAP BESAR?

Bilakah kali terakhir anda menangkap puluhan pikes / karp / bream yang SIHAT?

Kami selalu ingin mendapatkan hasil dari memancing - untuk menangkap bukan tiga perches, tetapi belasan kilogram pikes - ini akan menjadi tangkapan! Kita masing-masing mengimpikan ini, tetapi tidak semua orang tahu caranya.

Hasil tangkapan yang baik dapat dicapai (dan kami berdua tahu ini) berkat umpan yang baik.

Ia boleh dibuat di rumah atau dibeli di kedai nelayan. Tetapi harganya mahal di kedai, dan untuk menyiapkan umpan tanah di rumah, anda perlu menghabiskan banyak masa, dan, secara adil, umpan buatan sendiri tidak selalu berfungsi dengan baik..

Anda tahu kekecewaan ketika anda membeli umpan tanah atau memasaknya di rumah, dan menangkap tiga atau empat tempat tidur?

Jadi mungkin sudah tiba masanya untuk menggunakan produk yang sangat berkesan, keberkesanannya telah terbukti baik secara ilmiah dan praktik di sungai dan kolam di Rusia?

Sudah tentu, lebih baik mencuba sekali daripada mendengar seribu kali. Lebih-lebih lagi, sekarang adalah musim! Potongan harga 50% semasa membuat pesanan adalah bonus hebat!