Kuliah: MAKAN IKAN

Ciri-ciri pemakanan. Setiap jenis ikan memakan organisma makanan tertentu. Komposisi makanan dicirikan oleh spektrum pemakanan - peratusan jisim satu atau lain item makanan kepada jisim keseluruhan gumpalan makanan. Dengan sifat pemakanan mereka, ikan dibahagikan kepada pemangsa dan damai.

Ikan pemangsa (ikan salmon, ikan kod, pike, ikan keli) memberi makan terutamanya pada ikan dan, pada tahap yang lebih rendah, pada makanan lain.

Di antara ikan yang damai, benthophage, planktophages dan herbivora dibezakan. Di antara benthophages terdapat krustasea (sand goby), pemakan cacing dan pemakan rama-rama (sterlet), pemakan moluska (roach, ikan keli). Planktophages adalah ikan hering laut, vendace, shemaya, Arctic cod, dll. Kumpulan ikan herbivor merangkumi mikrofitofag (ikan mas perak), makrofitofag (ikan mas rumput, rudd) dan detritofag, yang termasuk detritofag (mullet) dan periphytophages (podust).

Secara semula jadi, pembahagian seperti itu adalah bersyarat, kerana ikan yang ditugaskan untuk satu kumpulan atau yang lain sering memakan makanan lain..

Banyak ikan makan makanan campuran. Carp, misalnya, adalah ikan omnivor. Dia makan makanan tumbuhan dan haiwan.

Selain fitoplankton, ikan mas perak memakan bakterioplankton, yang banyak terdapat di kolam ikan. Kira-kira 80% daripada semua bakteria dalam plankton berbentuk agregat besar (serpihan, filem), dan karp perak mampu menahannya dengan radas bercabang. Agregat kecil dikekalkan oleh organ supragillary.

Semasa mencari mangsa, ikan menggunakan deria yang berbeza. Planktophages (ikan hering, ikan kod remaja dan saithe), serta pemangsa persekolahan siang hari (ikan tenggiri, bonito, tuna) mengesan mangsa terutamanya dengan bantuan mata mereka, pemangsa siang hari air tawar (pike, hinggap) - organ penglihatan dan garis lateral, pemangsa bawah makan pada waktu senja dan gelap (burbot, belut sungai, ikan pari, ikan keli, beluga), - organ bau, garis lateral, organ rasa; pemangsa penyerang bawah (flounder-kalkan, monkfish) - organ penglihatan dan garis lateral, pada tahap yang lebih rendah, organ bau dan rasa; benthophages (ikan mas) - dengan bantuan organ sentuhan dan rasa.

Ikan pemangsa mencari makanan dengan cara yang berbeza. Sebahagiannya, misalnya, menunggu mangsa di dasar (ikan keli, stargazer), yang lain - di lajur air (pike), dan yang lain masih aktif menggerakkan pemangsa pelagik (hiu, tuna).

Sebilangan besar ikan pemangsa menelan keseluruhan ikan dari kepalanya. Beberapa pemangsa (piranha, hiu pemangsa) menggigit kepingan dari mangsanya. Planktophages berenang dengan mulut terbuka, dan organisma makanan bersama dengan air memasuki rongga insang mereka, di mana mereka disaring oleh banyak insang insang. Banyak ikan pemakan benthos mempunyai mulut yang dapat ditarik, memungkinkan pengesanan dan penyerapan invertebrata (ikan mas) di dalam tanah.

Kekuatan selektif dalam pemakanan. Ikan mempunyai kemampuan elektif (selektif) untuk memberi makan, lebih mengutamakan objek tertentu. Dalam hal ini, A.A. Shorygin mencadangkan untuk membezakan antara makanan dalam ikan mengikut pilihan dan nilai sebenarnya.

Dengan pilihan, makanan digemari, diganti dan dipaksa, yang dapat ditentukan berdasarkan perhitungan indeks pemilihan dan penyelidikan eksperimental. Makanan kegemaran terdiri daripada 2-6 spesies organisma, membentuk 50-70% jisim bolus makanan, menggantikan - dari 5-6 spesies (15-30% jisim bolus makanan), terpaksa - sebilangan besar spesies, yang nilainya tidak melebihi 10% kandungan saluran penghadaman.

Mengikut nilai sebenar, makanan dibahagikan kepada utama, sekunder dan terpaksa, menentukannya dengan peratusan komponen individu secara langsung dalam ketulan makanan.

Pembahagian makanan mengikut keutamaan dan nilai sebenarnya disebabkan oleh fakta bahawa selalunya makanan kegemaran tidak mendominasi dalam gumpalan makanan, iaitu, bukan makanan utama, tetapi makanan pengganti menjadi asasnya. Sebagai contoh, dalam vobla, moluska mendominasi gumpalan makanan, oleh itu, makanan ini adalah makanan utama, dan sementara itu, makanan kegemarannya adalah krustasea (korofiid, mysids), tetapi lebih mudah alih dan kurang mudah diakses. Makanan kegemaran Cod adalah capelin dan herring, menggantikan - krustasea, terpaksa - ctenophores.

A. A. Shorygin untuk menetapkan indeks memilih makanan mencadangkan formula

di mana ri- peratusan organisma dalam makanan; Pi - peratusan organisma yang sama (atau kumpulan) dalam komuniti semula jadi (plankton, benthos, nekton).

Untuk ikan bentivora, peratusan makanan dari masyarakat semula jadi ditentukan dengan menganalisis sampel yang diambil dari bawah dengan tangkapan bawah, untuk ikan planktivora - jaring plankton, untuk ikan karnivor - pukat. Sekiranya ikan makan semuanya, maka indeks pemilihan adalah 1, jika organisma memilih, maka indeks pemilihan lebih dari 1, dan jika menghindarinya, maka indeks pemilihan kurang dari 1.

A.S. Konstantinov, ketika menghitung indeks pemilihan, mengambil nisbah perbezaan nilai peratusan komponen dalam makanan dan pakan makanan (ri - Pi) dengan nilai dalam bekalan makanan (Pi)

V.S. Ivlev menggunakan nisbah perbezaan antara nilai peratusan komponen dalam asas makanan dan makanan (ri - Pikepada jumlah mereka (ri + Pi)

Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa ikan sangat fleksibel dalam pilihan makanan mereka dan dapat memakan semua yang ada pada mereka. Dalam diet haddock, misalnya, lebih daripada 300 spesies invertebrata dan ikan didaftarkan, tetapi 40-50 spesies sangat penting..

Komposisi makanan ikan tidak tetap sepanjang hayat, tetapi berubah bergantung pada usia, habitat, keadaan fisiologi, serta musim dan ketersediaan makanan.

Ikan sungai kita - apa yang mereka makan

Makanan banyak wakil ichthyofauna kami sangat beragam. Mengetahui apa yang dimakan ikan sangat bermanfaat bagi pemancing. Selain minat akademik semata-mata, ada juga praktik semata - kemampuan untuk meramalkan apa dan di mana cakrawala takungan akan mematuk pada jangka waktu tertentu adalah mahal.

  • Jenis makanan
    • Bentuk mulut
    • Tanda-tanda lain
  • Pergantungan tingkah laku pada diet
  • Apa yang perlu diketahui oleh seorang nelayan

Jenis makanan

Semua ikan, bergantung pada keutamaan gastronomi, dibahagikan kepada beberapa jenis:

  1. Ichthyophages (mereka juga pemangsa) - sekumpulan ikan yang berasal dari keluarga yang berbeza, diet utamanya termasuk ikan yang lebih kecil.
  2. Benthophages - memakan makanan tumbuhan dan haiwan dari bawah. Kategori ini merangkumi ikan mas, barbel, bream, tench, crucian carp, sturgeon, dll..
  3. Planktophages - Kumpulan ini memakan plankton yang dijumpainya di lajur air. Ini termasuk suram, verkhovka, dll..
  4. Bento-planktophages adalah sekumpulan ikan dengan jenis makanan campuran. Ini termasuk sabrefish, stellate sturgeon, beberapa jenis gobies, dll..

Pembahagian mengikut jenis makanan agak sewenang-wenangnya. Diet ikan sangat berbeza bergantung pada usia mereka - remaja spesies pemangsa memakan zoobenthos, beralih ke "diet ikan" pada usia yang lebih tua. Perch, sebaliknya, mudah memakan zooplankton walaupun pada usia tua. Sebaliknya, bream, carp, crucian carp, terutama individu besar, sering dilihat makan goreng. Pada masa yang sama, ketersediaan makanan di takungan mempengaruhi tingkah laku pemberian makanan. Pada tahun-tahun yang berbeza atau bahkan pada musim yang sama, apa yang dimakan oleh ikan di sungai sangat berbeza..

Bagaimana pemakanan mempengaruhi penampilan

Untuk memancing yang lebih berjaya, ada baiknya anda mengetahui apa dan di mana untuk memancing ikan yang dipilih. Ternyata diet dan habitat yang dimaksudkan dapat ditentukan oleh penampilan mereka. Berabad-abad evolusi tidak dapat membantu tetapi meninggalkan jejak mereka.

Bentuk mulut

Struktur mulut menentukan bagaimana makanan diperoleh. Ini adalah kaedah yang paling dipercayai untuk menentukan cakrawala takungan tempat makan ikan:

  1. Mulut atas - Rahang bawah jauh lebih besar daripada bahagian atas. Struktur mulut yang serupa menyediakan pemakanan di kaki langit atas. Contoh klasik ialah ikan sabrefish.
  2. Mulut yang lebih rendah (atau separa bawah) - rahang atas tergantung di atas yang lebih rendah. Struktur mulut jenis ini menunjukkan pemakanan di kawasan bawah. Ikan Sturgeon mempunyai struktur mulut yang serupa..
  3. Mulut yang Boleh Ditarik - Banyak ikan mas yang boleh memanjangkan mulut untuk membentuk tiub. Ciri ini membolehkan mereka memberi makan dengan yakin di bahagian bawah badan air. Contohnya ialah ikan mas, bream.
  4. Mulut terminal - kedua rahang sama panjang. Struktur ini memungkinkan ikan memberi makan di semua ufuk akuatik. Ikan ini termasuk omul.

Tanda-tanda lain

Bentuk badan dapat memberitahu banyak tentang habitat ikan dan cara ia diberi makan. Terdapat ciri lain yang perlu diperhatikan:

  1. Ikan dengan badan seperti torpedo yang kuat cenderung hidup dalam arus yang besar. Spesies ini termasuk ikan trout, barbel, chub.
  2. Tubuh yang diratakan dengan kuat menunjukkan bahawa ikan lebih suka tinggal di antara tumbuh-tumbuhan akuatik. Bentuk ini menjadikannya lebih mudah untuk bergerak di tempat-tempat ini. Roach, bream, bream perak kelihatan seperti ini.
  3. Sirip punggung yang sangat kuat, atau bahkan dua kali ganda, menunjukkan bahawa pemiliknya adalah pemangsa aktif yang mampu mengejar mangsanya untuk waktu yang lama. Pike hinggap dan hinggap mempunyai sirip yang serupa..
  4. Kehadiran gigi pada rahang ikan dengan yakin menunjukkan bahawa ia adalah pemangsa. Pike, hinggap, pike hinggap adalah contoh khas. Selain rahang, beberapa spesies mempunyai gigi di lelangit. Banyak ikan keli mempunyai struktur rongga mulut yang serupa. Banyak spesies yang damai mempunyai apa yang disebut gigi faring. Mereka memberi mereka kesempatan untuk menggiling makanan yang agak serius - moluska, kerang udang karang. Chub mempunyai gigi faring yang sangat baik, menjadikannya serba lengkap dari segi pemakanan..

Pergantungan tingkah laku pada diet

Kaedah yang baik untuk menentukan tingkah laku makan ikan adalah dengan memeriksa kandungan usus. Usus yang penuh dengan makanan membincangkan mengenai pemakanan aktif. Kekosongannya menunjukkan bahawa ikan lapar - mungkin disebabkan ketersediaan makanan yang rendah di takungan atau kerana persaingan makanan yang tinggi. Kedua-dua tanda ini menunjukkan bahawa ikan sedang aktif memberi makan. Kemungkinan berjaya memancing pada masa ini jauh lebih tinggi. Pada masa yang sama, ikan gemuk berlemak boleh mempunyai usus separa kosong. Ini menunjukkan bahawa dia akan enggan menggigit saat ini, kerana dia sudah mengumpulkan cadangan yang cukup untuk musim dingin..

Ikan yang kurang diberi makan, yang belum memperoleh simpanan yang cukup besar pada musim sejuk, akan menjalani gaya hidup aktif dan menggigit dengan rela hati. Ini sering diperhatikan di takungan moden, di mana bekalan makanan merosot kerana pencemaran air yang serius..

Dengan memeriksa kandungan usus, anda juga dapat mengetahui apa sebenarnya makanan yang ditangkap oleh objek tangkapan. Pada masa akan datang, ini akan memungkinkan untuk menyesuaikan penggunaan umpan ini atau itu..

Apa yang perlu diketahui oleh seorang nelayan

Maklumat mengenai kaedah dan ciri pemakanan objek memancing yang dipilih sangat bernilai bagi pemancing. Pengetahuan yang diperoleh dapat diterapkan sepenuhnya dalam praktik:

  1. Kebanyakan ikan yang damai mempunyai mulut kecil. Kumpulan ini merangkumi spesies yang paling popular, seperti bream, roach, sabrefish. Ini menunjukkan bahawa ketika memancing mereka, lebih baik menggunakan cangkuk dan umpan kecil. Ukuran umpan yang kecil dapat disebut universal kerana kenyataannya tersedia untuk sebilangan besar penduduk perairan..
  2. Sebelum bertelur, banyak mulut kecil berusaha mendapatkan simpanan tenaga lebih cepat dengan penggunaan tenaga yang lebih sedikit, oleh itu mereka lebih suka makanan yang lebih besar. Perubahan yang sesuai dapat dilakukan terhadap proses penangkapan ikan..
  3. Spesimen yang lebih besar juga mungkin lebih suka makanan yang lebih besar. Tubuh yang besar memerlukan pengeluaran tenaga yang serius untuk hidup. Peminat pancing mesti memperhatikan ukuran umpan.
  4. Tidak semua pemangsa sama-sama menyukai mangsa besar. Perchnya terlalu banyak. Pike, sebaliknya, mampu menangani mangsa sepanjang setengah badannya. Terdapat lebih banyak kes. Umpan kecil adalah pilihan terbaik untuk hinggap. Tidak perlu tali khusus yang kuat untuk menangkapnya kerana fakta bahawa dia menelan umpan dengan agak cetek. Pike dapat menelan sudu dengan sangat dalam dan merosakkan tali pancing yang dilekatkannya. Oleh itu, terdapat keperluan untuk sudu besar dan tali kekuatan tinggi yang menghalang ikan keluar dan kehilangan umpan.
  5. Pemangsa yang bersembunyi di penyergapan di bahagian bawah, yang termasuk pike dan ikan keli, paling baik ditangkap di ufuk air bawah.
  6. Tidak ada gunanya menangkap ikan herbivora (ikan mas perak dan ikan mas rumput) dengan umpan binatang. Sekeping buluh muda, sekumpulan ganggang filamen, daun kacang muda - semua ini akan lebih sesuai.
  7. Penduduk takungan yang omnivor pada musim bunga dan musim luruh dapat ditawarkan umpan asal haiwan, tetapi pada musim panas, patut dicuba umpan sayur-sayuran. Ini disebabkan oleh apa yang mereka makan pada masa ini. Tidak ada tanaman bawah air pada musim gugur dan musim bunga, jadi lebih disarankan untuk menggunakan umpan binatang. Pada musim panas, komponen tanaman mungkin berlaku dalam diet, yang harus dipertimbangkan dalam proses penangkapan ikan.

Pilihan makanan makhluk akuatik juga menunjukkan jenis peralatan yang dapat ditangkap. Pilihannya juga berdasarkan cakrawala air tempat objek memancing memberi makan:

  • Untuk ikan dasar yang damai, yang paling menjanjikan adalah pelbagai keldai, termasuk pengumpan. Tali ini ditunjukkan terutamanya ketika memancing ikan bilis, ikan mas, ikan mas krusian..
  • Penduduk dari lapisan air tengah akan ditangkap dengan baik dengan pelampung Bolognese atau perlawanan. Dalam kes ini, kecoak akan menjadi mangsa anda..
  • Bagi penduduk kecil lapisan atas air, seperti suram, lebih baik menggunakan alat yang paling ringan.
  • Memancing ikan terbang adalah pilihan yang baik bagi penghuni talian pantas. Ini akan membolehkan anda memburu ikan trout, chub, grayling dan banyak lagi. Penyelesaian ini cukup serba boleh dan memungkinkan untuk memancing banyak ikan, bahkan sangat berbeza antara satu sama lain..

Saranan ini sama sekali tidak boleh digoyahkan dan mutlak..

Pemerhatian, rasa ingin tahu dan kecenderungan untuk eksperimen dapat memberi banyak pemancing. Dan kegembiraan seseorang, walaupun kecil, penemuan bahkan dapat menghangatkan jiwa lebih daripada menerima trofi utama. Berani, dan semoga berjaya menanti anda di sepanjang jalan.

Ciri-ciri pemakanan dan struktur ikan

Pengenalan

Dengan artikel ini, kami akan cuba mengetengahkan topik pemakanan ikan air tawar, yang sangat tercermin dalam kebanyakan proses memancing rekreasi. Pengetahuan dalam bidang ini tidak akan berlebihan dan akan membantu melindungi pembaca daripada kesalahan menangkap ikan, terutama yang berkaitan dengan pilihan keutamaan berikut:

  • - antara umpan haiwan dan umpan tumbuhan,
  • - ukuran cangkuk dan umpan di atasnya,
  • - kedalaman memancing (bawah, tengah, atas) ketika mencari ikan,
  • - kaedah memancing dan tali yang sesuai.

Dalam artikel itu kita akan membincangkan: apa jenis ikan yang dimakan, di mana lapisan badan air yang mereka cari makanan, bagaimana diet spesies tertentu berbeza dan bagaimana mereka dibahagikan mengikut ciri-ciri ini dan ciri-ciri lain. Kami juga akan mempertimbangkan tanda-tanda luaran struktur ikan, yang menunjukkan cara hidup mereka, sifat memberi makan dan cakrawala (lapisan) makan. Mari kita bahas beberapa aspek memancing lain yang berkaitan dengan pemakanan penduduk diam di lintang air..

Sifat dan kaedah mendapatkan makanan oleh ikan

Sepanjang keberadaan mereka, haiwan harus menyesuaikan diri dengan keadaan liar tanpa ampun, di mana yang kuat memakan yang lemah, berjuang untuk sumber makanan.
Dalam proses evolusi, mereka mengubah tabiat mereka, mengembangkan corak tingkah laku baru yang lebih maju, memperbaiki dan mengubah kaedah mendapatkan makanan, beralih ke yang lain - jenis makanan yang kurang kompetitif dan lebih berpatutan.
Struktur badan mereka sebahagiannya berubah, bentuk dan fungsi organ pencernaan diperbaiki..

E-buku "Memancing untuk Pemula" akan menjawab semua soalan anda dan akan menjadi pembantu terbaik dalam menguasai pelajaran ini. Maklumat lanjut

Banyak spesies terpaksa mengubah habitatnya, menyesuaikan diri dengan makanan baru, belajar bagaimana mendapatkannya dengan cara yang lebih berjaya dan cepat.
Mereka yang gagal melakukan ini, kehilangan kewujudan mereka sebagai spesies biologi, tidak menemui "tempat di bawah sinar matahari" mereka di rantai makanan ekosistem global.

Pike berperisai atau ikan buaya adalah contoh nyata penyesuaian yang berjaya, berkat yang haiwan itu berjaya masuk ke dalam ichthyofauna planet ini dan ada di dalamnya hingga hari ini. Ikan peninggalan, yang merupakan fosil hidup, mengekalkan penampilannya yang tidak berubah sejak zaman Cretaceous, yang berakhir 66 juta tahun yang lalu..

Di habitatnya (perairan air tawar Amerika dan Kuba), makhluk ini tidak mempunyai musuh yang mampu mengalahkan raksasa dua meter yang besar, dirantai di cangkang yang tidak dapat ditembusi yang terbuat dari pelat tulang sisik tebal. Dan yang ingin menguji giginya seperti buaya.

Oleh itu, komposisi makanan dan sifat mangsanya membahagikan ikan kepada beberapa kumpulan:

  • zoophages (pemangsa) - memberi makan secara eksklusif pada makanan haiwan dalam bentuk ikan, krustasea, moluska, reptilia dan juga mamalia;
  • phytophages (herbivor) - memberi makan terutamanya pada makanan tumbuhan;
  • polyphages (omnivora) - memakan makanan haiwan dan haiwan kecil, yang mewakili serangga, cacing, moluska dan krustasea.

Apa dan di mana ikan makan

Empat kumpulan ikan air tawar.

Semua wakil kerajaan haiwan memberi makan dengan satu heterotrofik, menerima sebatian organik siap dengan makanan. Sifat pengekstrakan dan penggunaan makanan, serta komposisinya, kerana banyak dari mereka sangat berbeza: seseorang menghisap darah, makan kurma dan pisang, seseorang suka cacing tanah dan serangga, dan ada yang memerlukan daging haiwan yang mereka bunuh.
Gambaran yang kurang jelas dilihat pada penduduk ichthyofauna air tawar, bagi mereka bekalan makanan diwakili oleh dua jenis makanan - haiwan dan tumbuhan, dan penggunanya dapat dibahagikan secara bersyarat kepada empat kumpulan jenis makanan:

1. Benthophages - ikan yang memakan benthos dari dasar takungan - organisma hidup dan tumbuhan yang hidup di tanah bawah (barbel, carp, bream, sturgeon);

2. Planktophages - memakan plankton - haiwan kecil dan organisma tumbuhan melayang di lajur air (suram, bream biru, dll.);

3. Bento-plankton-feeder - memakan kedua benthos dan plankton;

4. Ichthyophages adalah pemangsa aktif dan memakan jenisnya sendiri, termasuk wakil spesies mereka sendiri. Diterjemahkan dari bahasa Yunani "ichthis" - ikan, "phagia" - makan, iaitu. pemakan ikan.

Secara semula jadi, ada jenis makanan lain yang sangat luar biasa, misalnya: ikan adalah parasit, yang mana sisik dan lendir ikan lain berfungsi sebagai makanan semula jadi, ikan saprofag - memakan sisa-sisa haiwan lain, coprophage - memakan produk aktiviti penting orang lain.

Makanan untuk ikan pemangsa

Untuk pemangsa, dan juga untuk semua ikan lain, pendekatan selektif untuk memberi makan cakrawala air sesuai, di mana mereka tidak mencari makanan kecil dalam bentuk plankton dan benthos, tetapi memburu pencari, walaupun bagi kebanyakan mereka, pada masa kecil, organisma kecil zooplankton dijadikan sumber makanan utama.
Pemangsa - penyergapan (ikan keli, pike) menghabiskan sebahagian besar hidup mereka dalam penyergapan di bahagian bawah atau dekat dengannya, menunggu pendekatan mangsa. Segera setelah dia berada dalam jarak jarak jauh, mereka segera, dengan jarak pendek, menyerangnya. Pada masa yang sama, lokasi mangsa yang paling sesuai, bagi kebanyakan mereka, dianggap sebagai kedudukan "di atas pemburu" - dari atas, di mana mangsa jatuh sepenuhnya ke dalam bidang pandangan pemerhati dan sehingga saat terakhir tidak meninggalkannya.

Pemangsa jenis ini mempunyai badan yang disesuaikan dan sirip yang sangat maju, yang menyumbang kepada kejayaan memburu dari zon bawah dan bawah, serta warna samar - kamuflase yang sesuai dengan kelegaan bawah.
Ikan pembunuh ini, berkat organ sentuhannya yang sangat sensitif - garis lateral di badan, struktur khas mata dan lokasinya, tidak ketinggalan bahkan penghuni persekitaran air yang paling tenang dan tersembunyi. Mereka cuba merebut mangsa dengan sekali pukulan dan segera, walaupun ukurannya, menelannya secara keseluruhan.
Pada masa yang sama, senjata utama mereka adalah mulut besar terbuka lebar, dilengkapi dengan rahang yang kuat dan gigi yang banyak, yang tidak meninggalkan sedikit pun peluang keselamatan di dalamnya. Sekiranya berlaku kesilapan, mereka jarang mengejar sasaran hanya ketika pemangsa sangat lapar atau sangat marah..

Situasinya sedikit berbeza dengan ikan - pemangsa aktif, dengan keras kepala dan tanpa lelah mengejar mangsanya, yang dalam mencari makanan hidup tidak berdiri di satu tempat (salmon, hinggap, asp, dll.).
Mereka dapat menangkap mangsa pada kedalaman yang dapat mereka jangkau, tetapi kerana struktur badan mereka, cara serangan dan pengejaran, lebih mudah bagi mereka untuk melakukan ini di lajur air dan di permukaan.
Di samping itu, tidak ada tempat perlindungan di tingkat atas untuk melarikan diri dari mangsa, yang meningkatkan peluang untuk berjaya memburu pemburu..
Titik kuat mereka adalah kepantasan dan daya tahan, mereka seperti helang air: mereka melihat mangsa dari jauh, mengejar, mengejar, menembak jatuh, terpegun dengan pukulan ekor atau kepala mereka, dan hanya kemudian memusnahkan.

Tanda-tanda luaran cara makanan ikan

Struktur badan mereka, bentuknya, dan jenis makanan apa yang mereka makan (karnivor atau sayur-sayuran) menunjukkan cakrawala di mana spesies ikan ini atau mereka makan, dalam keadaan apa mereka tinggal (di sungai atau di air yang bertakung, di dasar takungan atau di permukaannya). lokasi bahagian masing-masing: sirip, kepala, mata, mulut.

Ikan dengan badan berbentuk torpedo bulat sangat mudah bergerak (chub, trout, barbel), disesuaikan dengan arus, dan spesies lembap yang hidup di perairan yang bertakung atau mengalir perlahan mempunyai badan yang dimampatkan dari sisi (bream, roach, sabrefish), yang membantu mereka dengan mudah bermanuver antara batang tanaman di kawasan dengan tumbuh-tumbuhan yang subur.

Ikan dengan sirip punggung yang kuat, atau bahkan dua daripada satu, yang terbentang di seluruh punggung (hinggap, birch, pike perch) adalah perenang yang sangat cepat dan kuat. Mereka tergolong dalam pemangsa yang aktif, dan struktur sirip punggung seperti itu membantu mereka dengan cepat dan yakin mengatasi mangsanya..

Tetapi fitur yang paling mencolok yang memungkinkan, dengan kontak visual sekejap, untuk menentukan pada tahap mana ikan diberi makan, adalah bentuk dan lokasi mulutnya..

Seperti yang anda lihat dari gambar:

- mulut bawah - rahang atas lebih panjang daripada yang bawah menekankan kewujudan bawah pemiliknya;

- pemilik mulut atas - rahang bawah mengatasi bahagian atas; mereka lebih suka memberi makan di lapisan atas;

- mulut terminal - terletak di hujung moncong (depan kepala) dengan rahang dengan panjang yang sama membincangkan kemungkinan besar pemiliknya, yang membolehkannya memberi makan di mana sahaja dia mahu.

Sebagai tambahan kepada bentuk mulut yang berbeza, terdapat varian strukturnya yang halus:

mulut separa bawah - rahang atas sedikit melebihi panjang bawah, ikan mencari dan makan makanan di lapisan bawah dan di lajur air.

mulut separa atas - rahang bawah sedikit lebih besar daripada bahagian atas. Individu yang damai dengan mulut yang serupa dapat mencari makan di cakrawala atas dan neutral, dan struktur mulut seperti itu tidak menghadkan kemungkinan pemangsa..

Kepunyaan ikan mengikut urutan pemangsa dibuktikan oleh gigi, yang pada beberapa spesies pemangsa individu tidak hanya terletak di rahang, tetapi juga di lidah dan lelangit..

Pada ikan yang damai, ketiadaan gigi di rongga mulut dikompensasikan dengan adanya gigi pharyngeal.
Gigi pharyngeal dibahagikan kepada gigi atas dan bawah. Bahagian bawah terletak di lengkungan cabang kelima, berubah menjadi plat tulang dan kelihatan seperti platform yang ditutup dengan gigi palsu kecil.

Gigi faring bawah bersama-sama dengan bahagian atas, mewakili pembentukan tanduk di dinding faring atas, ikan menahan dan mengisar makanan, bahkan makanan yang sangat keras. Contohnya, serpihan bebas mengisar cengkerang udang karang dan moluska dengan giginya yang faring..

Ukuran makanan yang dimakan oleh ikan

Dipercayai bahawa semakin besar umpan di cangkuk, semakin besar ukuran ikan yang ditangkap. Tidak diragukan lagi, hubungan seperti itu ada, tetapi umpan besar pada cangkuk besar membatasi jumlah tangkapan, kerana tidak setiap ikan dapat menelannya. Individu kecil dan sederhana memotongnya atau memakan cangkuk tanpa menelannya, dan tetap tidak tertangkap.

Sekiranya kita menganggap cangkuk kecil dengan umpan kecil di atasnya, maka ia tersedia untuk ikan dengan ukuran apa pun, kecil dan sederhana dan bahkan besar, dan ini secara signifikan meningkatkan jumlah ikan yang ditangkap.

Ukuran makanan yang dimakan oleh ikan sangat bergantung pada dimensi mereka sendiri..
Sebagai contoh, ukuran goreng yang baru dilahirkan membolehkannya memakan makanan yang sangat kecil, yang diterimanya, secara aktif menyerap organisma mikroskopik: bakteria, protozoa, larva pelbagai invertebrata dan krustasea, moluska.
Diet "bayi baru lahir" juga termasuk makanan tumbuhan dalam bentuk diatom uniselular terkecil dan beberapa alga lain di fitoplankton.

Ketika mereka bertambah tua, haiwan muda secara beransur-ansur beralih ke pemakanan bernilai penuh, mengkalibrasi makanan sesuai dengan kemampuan alat oral. Jadi, sebagai contoh: ikan kecil dewasa yang berukuran maksimum 20 cm dapat memakan cacing tanah tidak lebih dari 3 cm, hinggap sungai yang matang seksual dengan panjang 40 -50 cm hampir tidak dapat mengatasi seekor ikan 10 -12 cm, dan pike sepanjang satu meter tidak peduli untuk menelan saudara yang membentuk 2/3 formatnya, dan ia adalah 60cm.

Mana-mana wakil ikan boleh menelan sekeping ukuran yang sesuai dengan kemampuan fizikal alat mulut dan sistem pencernaannya, dan mereka, pada gilirannya, bergantung pada ukurannya sendiri dan berkadar langsung dengan usia individu, yang tumbuh sepanjang hayat mereka, tetapi memberikan peningkatan yang pertama hidup selama beberapa tahun di dalam air yang lebih panas.

Setiap spesies ikan bertambah berat dengan cara yang berbeza dan hanya mampu mencapai ukuran tertentu sepanjang kitaran hidupnya, sesuai dengan spesies ini. Oleh itu, ikan kecil itu tidak akan tumbuh seperti ikan keli, dan yang suram tidak akan menambah berat beluga, walaupun mereka hidup 200 tahun..
Kita dapat mengatakan dengan yakin bahawa spesies ikan yang dapat tumbuh ke dimensi piala, terutama pemangsa, meningkatkan kaliber makanan mereka setiap tahun..
Tidak semua penduduk dunia bawah air mengambil makanan yang sesuai dengan ukuran badan mereka.

Sebilangan ikan, walaupun saiznya, mempunyai mulut yang sangat besar atau kecil dan faring yang lebar atau sempit. Mereka cenderung mempunyai ukuran kepala yang tidak sepadan dengan badan mereka. Ikan boleh berupa ikan yang panjangnya sederhana, tetapi dengan kepala dan mulut yang besar sepadan dengannya, atau sebaliknya, ikan besar dengan kepala kecil dan mulut yang sesuai. Ikan dengan mulut besar terutamanya pemangsa penyerang: bass, ikan keli, pike.
Sebilangan besar ikan smallmouth damai: bream, roach, chechon, roach.
Sebelum bertelur dan pada musim gugur zhora, banyak haiwan bersirip sinar, dalam usaha untuk mendapatkan lebih banyak makanan hidup, tertarik pada potongan besar. Dorongan ini dikaitkan dengan keinginan untuk mendapatkan jumlah protein dan protein maksimum dengan perbelanjaan minimum tenaga..

Pengeluaran.

Dengan tanda-tanda luaran (struktur dan lokasi mulut) dan dengan bantuan sumber tambahan, kami menentukan: di lapisan mana ikan yang dikehendaki makan;
apa urutannya (pemangsa, herbivora, omnivora);
semasa bertelur.
Kami menggunakan maklumat yang diterima dalam praktik, dengan betul:

  • - untuk pemangsa, kita menggunakan organisma hidup dan ikan kecil (umpan hidup) sebagai umpan;
  • - kita menangkap pemangsa penyergap di bahagian bawah atau berhampirannya, ichthyophages lain - dengan memancing terbang atau di setengah air;
  • - untuk spesies herbivora kami menggunakan muncung tanaman, dan pada awal musim bunga anda boleh menggantinya dengan serangga dan cacing yang muncul;
  • - untuk omnivor - pada musim bunga dan musim luruh kami meletakkan umpan hidup di cangkuk, dan pada musim panas (dalam cuaca panas) kami mengamalkan makanan sayuran;
  • - kita menangkap ikan bawah di bahagian bawah, kita menangkap ikan permukaan di permukaan dengan memancing lalat, menetapkan kedalaman - 5cm - 10cm, tidak lebih atau setengah air -1/2 dari keseluruhan kedalaman;
  • - lebih berkesan menangkap ikan dari bawah dengan pukulan bawah, dan dalam kes lain - dengan memancing terapung dan terbang.

Kaedah penangkapan dan penangkapan ikan yang dipilih dengan betul, dengan mengambil kira tabiat makanan dan kedalaman makan ikan, sebagai contoh: untuk ikan bilis - kaedah memancing keldai dan penyuap bahasa Inggeris; untuk mengapung ikan mas dan ikan mas - tali penentuan untuk pemutus jarak jauh dan kaedah memancing yang sesuai; untuk trout - alat berayun ringan dengan cara yang selesa dan senang ditanganinya, anda sentiasa dapat hasil yang baik dan senang memancing.
Yang terbaik, jumpa lagi.

Ciri-ciri diet ikan pemangsa

Ichthyologists dalam keadaan buatan dan semula jadi telah berulang kali mengkaji isu-isu aktiviti makanan ikan setiap hari.

Ichthyologists dalam keadaan buatan dan semula jadi telah berulang kali mengkaji isu-isu aktiviti makanan ikan setiap hari. Dengan menggunakan pemerhatian jangka panjang saya sendiri, saya akan cuba memberikan beberapa penjelasan mengenai keunikan tingkah laku pemberian makanan pada spesies ikan biasa kita, kerana pengetahuan mengenai urutan aktiviti motor makanan
kunci untuk memancing yang berjaya.

Semasa mengkaji sifat pemakanan dan aktiviti motor ikan, manifestasi berirama aktiviti harian pelbagai haiwan akuatik, yang merupakan objek ketagihan makanan ikan, sangat penting. Kekhususan irama diurnal pelbagai organisma akuatik, penyebaran di takungan bergantung terutamanya pada keadaan pencahayaan. Yang paling penting dalam kehidupan ikan adalah reaksi makanan dan pertahanan. Cahaya sangat mempengaruhi kepekatan dan ketersediaan organisma makanan. Juga, sebilangan ikan dalam keadaan cahaya yang berubah-ubah dapat berubah dari pemburu menjadi mangsa rakan sejawat yang lebih besar. Kesan khas perbezaan pencahayaan pada ketersediaan organisma makanan untuk ikan yang memakan plankton secara langsung berkaitan dengan tingkah laku ikan pemangsa. Bergantung pada perubahan keadaan cahaya, kemampuan ikan damai untuk membentuk sekolah pertahanan berubah. Kadar pembentukan dan perpecahan kawanan juga berbeza dari keadaan pencahayaan pada waktu yang berlainan dalam setahun..
Semasa memancing, mengetahui bagaimana berkelakuan berhubung dengan keadaan cahaya boleh memberi manfaat besar. Penembusan cahaya ke kedalaman yang berbeza dari badan air bergantung pada banyak faktor: sifat keruh, waktu hari, ketelusan air, musim. Sebagai contoh, di takungan Volga Atas, zon senja bermula pada kedalaman 10-12 meter, iaitu, dari kedalaman ini pada waktu siang zon senja-malam bermula dengan pencahayaan dalam sepersepuluh dan seperseratus lux. Pada kedalaman ini dan lebih dalam dari 14-15 meter dengan pencahayaan kurang dari 0,001 lux, ikan mengorientasikan diri mereka terutama dengan bantuan organ garis lateral, bau, sentuhan dan pendengaran. Lebih-lebih lagi, banyak ikan, yang tidak bergantung pada penglihatan, berjaya memburu walaupun dalam kegelapan sepenuhnya..
Pada waktu siang, di takungan kita pada musim panas, pencahayaan pada kedalaman 1.5 m adalah ribuan lux, pada kedalaman 2-2.5 m itu beratus-ratus lux. Pada musim luruh, pencahayaan pada kedalaman 2-2,5 m hanya puluhan lux. Pada waktu malam, pencahayaan minimum. Semasa bulan purnama, pencahayaan di permukaan air sekitar 0.2 lux. Langit berbintang tanpa bulan memberikan pencahayaan sekitar 0,002 lux. Dengan pencahayaan seperti itu pada malam yang diterangi cahaya bulan, pemangsa pada waktu malam - pike hinggap, bersh, burbot, ikan keli, belut dan ruff pada kedalaman cetek dan sederhana dapat dilihat dengan baik dan berjaya memburu. Pada waktu malam, walaupun dalam cuaca mendung, pemangsa pada waktu malam memburu dalam kegelapan yang hampir lengkap..
Pada akhir musim sejuk, dalam cuaca cerah, dengan ketebalan salji 10-12 cm, penerangan dalam puluhan lux pada kedalaman 2.5-3 meter. Selepas salji yang baru turun, dengan awan berterusan pada waktu siang dari jam 12:00 hingga 15:00, zon senja dengan pencahayaan kurang dari 1 lux diperhatikan dari kedalaman 3 meter. Oleh itu, semasa memancing dari ais, perlu diambil kira bahawa umpan merah dan gelap tua, serta umpan timah kelabu-biru pada kedalaman cetek dan sederhana, lebih berbeza dan mudah dilihat oleh pemangsa. Semasa memancing pada musim panas pada waktu senja, awal pagi dan larut malam atau bahkan pada waktu malam, perlu diingat bahawa gewang hitam, merah tua dan merah paling ketara di permukaan dan di lapisan atas air. Gewang yang ringan, tetapi tidak terlalu berkilat di lapisan atas air dan di permukaan hampir tidak kelihatan. Pada kedalaman yang sangat besar, umpan gelap juga tidak dapat dilihat oleh ikan..
Banyak ikan sangat baik dalam membezakan warna, walaupun ikan laut dalam dan ikan yang tinggal di gua benar-benar buta, tetapi disesuaikan dengan persekitarannya.
Warna apa yang lebih baik dilihat oleh penglihatan di bawah pencahayaan yang sama. Pada siang hari, sinar hijau, kuning dan oren paling kelihatan. Pada waktu malam, kepekaan mata beralih ke warna biru dan ungu. Ikan, tidak seperti manusia, merasakan sinar ultraviolet berwarna. Oleh itu, warna gewang, kerana pencahayaan yang berbeza pada kedalaman yang berbeza, cukup penting untuk menarik perhatian ikan. Harus diingat bahawa di sekitar bandar-bandar besar dan pelbagai objek besar dengan pencahayaan buatan, pengedaran dan tingkah laku pelbagai ikan mungkin berbeza secara signifikan dari irama makan ikan dalam keadaan semula jadi. Perkara ini mesti diambil kira semasa memancing di tempat-tempat tersebut..
Ikan berbeza dalam jenis aktiviti motor makanan. Pemangsa utama kami dengan aktiviti motor makanan jenis krepuskular pada waktu siang adalah pike dan pike kecil, crepuscular - pike besar. Ikan dengan jenis diet senja malam adalah pike perch, bersh, belut, ikan keli, burbot dan ruff - pemangsa kecil tetapi nyata ini. Ikan yang damai juga mematuhi irama setiap hari. Ikan yang memakan invertebrata, plankton dan tumbuh-tumbuhan terutama dari jenis aktiviti siang hari - verkhovka, rudd, suram, roach, silver bream, dan jenis aktiviti makanan senja-hari - bream.
Sepanjang hidup mereka, ikan pemangsa - hinggap, pike dan pike hinggap - ketika mereka tumbuh, memberi makan lebih aktif semasa senja yang dalam dan bahkan pada waktu malam. Pike, perch dan walleye terbesar sering memburu dalam kegelapan hampir lengkap, dengan pencahayaan 0,001 dan 0,0001 lux.
Perkembangan, gaya hidup dan pemakanan setiap pemangsa ini mempunyai ciri tersendiri, anda perlu mempertimbangkannya dengan lebih terperinci. Perkara biasa bagi pemangsa ialah aktiviti motor makanan utama berlaku pada waktu siang ketika sekolah ikan damai mulai hancur pada pencahayaan 10 lux dan ke bawah pada waktu petang dan tidak mampu melakukan gerakan pertahanan. Pada malam yang dalam, ikan pemakan plankton (juvenil cyprinids, juveniles perch) terus tersebar, hampir tidak bergerak dan tidak memberi makan. Ini menyukarkan pemangsa seperti hinggap dan pike untuk memburu. Pemangsa kompleks senja hampir berhenti memburu, yang tidak membelanjakan tenaga yang dibelanjakan untuk mencari mangsa. Biasanya pemangsa nokturnal dengan deria bau yang sangat sensitif, sentuhan (misai), garis lateral sensitif yang dikembangkan, penglihatan malam (ikan keli, burbot, belut, ruff) dan senja krepuskular dan mendalam (bersh, pike perch) mula memburu di sini. Dengan bermulanya pagi, pencahayaan lapisan atas air meningkat dengan cepat, anak-anak muda naik ke permukaan dan mulai secara intensif memakan plankton dan invertebrata lain di belukar tumbuhan akuatik. Dengan penerangan 0.1-10 lux, sekolah-sekolah goreng masih terbentuk dan jarak penglihatan ikan damai belum mencapai tahap maksimum. Ikan yang masih berserakan ini lapar, tingkah laku makan mereka berlaku. Refleks pertahanan goreng lapar terhambat kerana bermulanya makan; oleh itu, pemangsa senja, pikes dan perches, aktif menggunakan ini untuk menangkap mangsa. Dengan bermulanya waktu subuh, pencahayaan pada kedalaman cetek meningkat dengan cepat dari unit ke ratusan lux. Pada masa ini, dengan awal hari, ikan kecil membentuk sekolah pertahanan yang jelas dan mengurangkan intensiti makan, melakukan manuver yang jelas dan menjauhkan diri dari pemangsa dengan cepat dan cekap, seperti yang mereka lihat dengan sempurna pada siang hari.
Oleh itu, pada siang hari, hinggap dan pike terpaksa diburu dari serangan hendap. Sekiranya tidak ada tumbuh-tumbuhan di kedalaman, di kawasan terbuka yang luas, mereka menggunakan zona gelap dengan kedalaman yang lebih besar dan tempat teduh dari tempat perlindungan semula jadi, batu besar, balak yang terendam dan sejenisnya untuk penyergapan mereka. Zander juga menggunakan zon dalam, di mana lebih mudah untuk mendekati mangsa pada siang hari..

Ikan dan makanan laut untuk diet yang sihat

Mereka yang memutuskan untuk menjalani gaya hidup sihat harus memberi perhatian khusus kepada produk berharga seperti ikan dan makanan laut. Ikan dalam kandungannya benar-benar merupakan gudang nutrien dan vitamin. Selain itu, ikan adalah sumber lemak tak jenuh sihat dan protein berkualiti. Itulah sebabnya pakar pemakanan dan perubatan profesional menasihatkan setiap orang untuk makan hidangan ikan setiap minggu. Sesiapa yang ingin menjalani gaya hidup sihat dan makan dengan betul harus makan ikan sebagai sumber protein utama mereka..

Mengapa ikan penting untuk diet yang sihat

Hidangan ikan rendah kalori dan mengandungi protein lengkap tanpa lemak tepu. Jenis ikan paling gemuk mengandungi tidak lebih dari 15% lemak, yang setanding dengan daging tanpa lemak. Ini menunjukkan bahawa hidangan ikan sangat sesuai untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan tambahan. Memilih diet seperti itu adalah hakikat bahawa daging ikan mengandungi minimum tisu penghubung, yang bermaksud mudah dicerna..

Ikan berlemak adalah sumber asid lemak berguna, vitamin A, B, D, E, yang menormalkan proses metabolik dan membuang toksin. Ikan laut adalah yang paling berharga bagi manusia kerana kandungan yodium, zink dan sejumlah besar vitamin D. Mereka menormalkan kerja jantung dan sistem saraf, meningkatkan tahap hormon. Omega-3 (minyak ikan) mengekalkan nada otot, yang sangat penting, terutama bagi orang yang gemar bersukan. Ngomong-ngomong, ikan makanan yang sihat adalah ikan laut semata-mata, ikan sungai tidak berkesan dalam hal ini..

Orang yang tidak banyak mengetahui tentang keunikan penduduk dunia air percaya bahawa ikan berlemak (stellate sturgeon, sturgeon, sardine) dikontraindikasikan untuk diet. Ini adalah salah tanggapan yang mendalam. Anda tidak boleh terbawa dengan hidangan ikan seperti itu, tetapi seminggu sekali adalah suatu keharusan. Tetapi makanan laut dengan kandungan lemak rendah (flounder, pike, pollock, udang) dapat dimakan dengan bebas.

Kelebihan makanan laut

Makanan laut paling kerap bermaksud semua produk yang diberikan oleh laut, tidak termasuk ikan itu sendiri, seolah-olah mengeluarkannya dari kurungan. Ini tidak sepenuhnya betul, kerana ia juga merupakan hasil laut. Walau bagaimanapun, mari kita bincangkan penduduk lain dari kedalaman air seperti kerang, udang, tiram, sotong, ketam dan rumput laut. Semuanya sangat berguna untuk manusia, kerana, dengan kandungan protein yang tinggi, mereka tidak mengandungi lemak, tetapi kaya akan unsur mikro.

Pengambilan makanan laut secara berkala mengimbangi kekurangan yodium, yang mempunyai kesan buruk pada kelenjar tiroid. Makanan laut kaya dengan zat besi dan protein, terutamanya yang baru disiapkan. Mereka juga mengandungi banyak bahan dan vitamin organik. Jadi vitamin B membantu menghilangkan kekejangan otot, dan kalsiferol berfungsi untuk mencegah riket.

Omega-3

Omega-3 adalah apa yang disebut lemak sihat atau tak jenuh, yang hanya terdapat pada ikan berlemak berharga (ikan trout, tuna, salmon). Kajian menunjukkan bahawa apabila kekurangan seseorang, kerja otak menderita, dan gangguan dalam kerja sistem kardiovaskular dapat terjadi, gejala kemurungan mungkin muncul. Makan lemak tak jenuh ganda membantu mengurangkan fokus keradangan di dalam badan, menormalkan tekanan darah dan mengawal pembekuan darah.

Orang yang tidak makan atau tidak cukup makan ikan dan makanan laut dengan makanan yang sihat sering merasakan gejala ketidakseimbangan, mengaitkannya dengan keletihan, usia, dan lain-lain. Sebenarnya, anda hanya perlu memasukkan produk makanan laut ke dalam diet, dan semuanya akan menjadi sesuai.

Ikan mengikut jenis makanan

BAB 2
HUBUNGAN UTAMA TAMADUN HIDUP IKAN

Diet dan pemakanan ikan

Kepentingan pemakanan dalam aktiviti penting organisma sangat besar. Makanan yang masuk ke dalam tubuh memberikan pada semua peringkat perkembangannya proses tenaga yang berkaitan dengan pergerakan, pertumbuhan, pematangan, pembiakan. Oleh itu, melalui pengambilan makanan, salah satu hubungan badan dan persekitaran yang paling penting dilakukan. Semasa perkembangan individu, ikan mempunyai dua jenis pemakanan - endogen (kerana sumber dalaman badan) dan eksogen (kerana makanan luaran).

Sebilangan besar ikan memberi makan secara eksogen untuk sebahagian besar hidup mereka. Walau bagaimanapun, pada semua ikan, pemakanan pada tempoh awal kehidupan - perkembangan pada telur dan segera setelah penetasan embrio - terjadi disebabkan oleh simpanan kuning telur dan lemak di dalam kantung kuning telur (pemakanan endogen). Ikan dewasa juga mempunyai masa makan endogen, misalnya, ikan yang tidak memberi makan pada musim sejuk atau hidup di badan kering air, serta ikan anadromous semasa pemijahan bertelur. Pada masa ini, aliran makanan dari luar berhenti..

Pemakanan endogen menyokong metabolisme ikan semasa musim sejuk, dan pada ikan yang bermigrasi, ia merangkumi pembaziran tenaga yang besar semasa pergerakan mereka yang panjang dari tempat makan hingga tempat bertelur (sturgeon, salmon, beberapa ikan hering, belut) dan pematangan produk pembiakan pada masa ini, iaitu badan mengubah sumber tenaga yang terkumpul dalam tempoh sebelumnya (terutamanya lemak).

Di salmon dan belut Timur Jauh, proses ini tidak dapat dipulihkan: tubuh begitu habis sehingga setelah bertelur, ikan mati.

Nisbah kedua bentuk pemakanan ini berbeza untuk spesies yang berbeza. Mengikut pelbagai makanan di antara ikan, monofag dibezakan (memakan makanan dari satu spesies), stenofag (set item makanan kecil) dan euryphages (makanan mempunyai kualiti yang berbeza).

Terdapat sebilangan klasifikasi ikan mengikut diet mereka. Pertama sekali, ikan dibahagikan kepada damai dan pemangsa.

Ikan damai dapat memakan invertebrata, tumbuh-tumbuhan dan detritus. Ini termasuk pemakan haiwan yang damai: pemakan plankton (ikan hering, beberapa ikan putih, dll.) Dan benthoshage (bream, beberapa ikan putih, dll.) phytophages (rudd, herpivor Far Far Carp - ikan mas perak, ikan mas rumput, Amur bream, dll); pengumpan detritus (kuil Transcaspian, dll.)

Pemangsa memakan ikan, dan kadang-kadang vertebrata lain. Walau bagaimanapun, pembahagian ini sangat berkaitan: banyak ikan adalah omnivora (ikan mas, karp), kadang-kadang benthoshages boleh bertukar menjadi makan plankton, dan pemakan haiwan yang damai, jika tidak ada makanan biasa, menjadi pemangsa.

Kesesuaian spesies ikan yang berlainan terhadap jenis makanan tertentu jelas ditunjukkan dalam struktur saluran pencernaan - mulut, radas bercabang, faring, usus. Perubahan makanan semasa ontogenesis disertai dengan perubahan morfofisiologi.

Perubahan sifat makanan disebabkan oleh beberapa faktor biotik dan abiotik: umur, jantina, tahap kematangan, status kesihatan, musim tahun, dll..

Ciri usia pemakanan ikan. Pemberian makan secara eksogen pada ikan tidak dimulakan segera setelah menetas, tetapi setelah jangka waktu tertentu makan kuning telur, tetapi sebelum kuning telur dimakan sepenuhnya (dalam cyprinids, hinggap dan lain-lain - beberapa hari setelah menetas, dalam salmon - dalam beberapa minggu). Jangka masa ketika remaja memakan sebahagian makanan luar, dan sebahagian sisa-sisa kuning telur, disebut tempoh makan campuran. Oleh kerana remaja masih sangat kecil pada masa ini, hanya bentuk plankton terkecil yang tersedia bagi mereka, tetapi setelah 1-2 hari mereka juga dapat menangkap wakilnya yang besar. Oleh itu, juvana dari semua ikan pertama kali memakan zooplankton. Kemudian, ketika mereka tumbuh, keperluan pemakanan dari pelbagai spesies berbeza. Sebilangannya tetap hidup dalam keadaan hidup (verkhovka, sabrefish, banyak ikan putih, khususnya peledak), yang lain mula memakan tanaman (fitoplankton - karp perak, tanaman yang lebih tinggi - rudd, rumput rumput, dll.), Menjadi benteng (karp, tench, karp, dll) dll) atau pemakan ikan (pike, hinggap, pike hinggap, dll); set barang makanan mengembang ketika ikan tumbuh.

Sebagai contoh, vobla mula memakan phyto- dan zooplankton kecil, kemudian menggunakan zooplankton yang lebih besar, kemudian beralih ke organisma bentik - terutamanya larva kironomid, dan sebagai orang dewasa memakan terutamanya moluska. Oleh itu, perubahan yang berkaitan dengan usia berlaku dalam struktur saluran pencernaan..

Ciri-ciri bermusim dari pemakanan ikan. Perubahan dalam pemakanan ikan berlipat ganda sepanjang tahun. Mereka berkaitan terutamanya dengan suhu air, perubahan musim dalam komposisi, kelimpahan dan ketersediaan organisma makanan dan pengurungannya ke kawasan tertentu..

Ciri-ciri pemakanan ikan, bergantung pada habitatnya. Fauna organisma makanan di badan air yang berlainan tidak sama, oleh itu, pola makan spesies yang sama di dalamnya sering tidak bertepatan: misalnya, moluska dari Sungai Pechora mendominasi makanan ikan putih, krustasea dari Sungai Gyda, dan larva kironomid dari Sungai Kara. Bahagian plankton, larva kironomid dan detritus dalam makanan ikan mas dari badan air yang berlainan sangat berbeza.

Ciri-ciri seksual pemakanan ikan. Terdapat perbezaan dalam kumpulan organisme makanan bergantung pada jenis kelamin ikan: di Laut Azov, betina bream didominasi Hypaniola, dan lelaki - Nereis. Perbezaan yang paling mencolok adalah pada pemancing laut dalam: betina adalah pemangsa, dan lelaki yang melakukan parasit pada mereka memakan jus badan wanita..

Ukuran objek yang berfungsi sebagai makanan untuk ikan berbeza: dari mikroskopik pada pengumpan plankton hingga mangsa yang melebihi ukuran ikan pemangsa.

Ciri kuantitatif pemakanan ikan juga bervariasi. Biasanya berat makanan adalah 2-25% daripada berat badan ikan.

Mengikut kepentingan setiap jenis makanan untuk ikan yang berbeza, mereka secara kondisional mengalokasikan makanan kegemaran (terhad kepada 2-6 spesies organisma, yang membentuk 50-75% ketulan makanan), menggantikan, atau sekunder (5-6 spesies, membentuk 15-30% kandungan saluran pencernaan), dan rawak (banyak jenis makanan, tidak melebihi 4-10% kandungan saluran pencernaan). Terdapat klasifikasi lain.

Jumlah makanan yang dimakan setiap hari oleh ikan sepanjang hayatnya tidak sama. Mengenai berat badan mereka, remaja makan lebih banyak daripada orang dewasa dan ikan tua: dalam sturgeon stellate remaja, jisim makanan adalah 150% berbanding dengan berat badan, dan kemudian - hanya 50%.

Sifat pemakanan ikan berubah (sering sangat kuat) dengan pematangan gonad pada masa pra-pemijahan, yang, nampaknya, mempunyai asas hormon. Banyak ikan laut memakan sedikit atau tidak ada makanan ketika menghijau. Ini sangat ketara pada ikan anadrom: Salmon Timur Jauh berhenti memberi makan ketika mereka bergerak dari laut ke sungai selama 2-3 bulan, dan kadang-kadang 1 tahun sebelum bertelur.

Pemakanan sangat lemah sekiranya penyakit ikan. Ikan yang dijangkiti parasit, bahkan pada tahap awal pencerobohan, memakan benda yang lebih kecil dan kurang intensif.

Keamatan pemakanan. Setiap spesies ikan dicirikan oleh had suhu sendiri, di mana pemberian makanan berlaku secara intensif, melemah atau berhenti. Keadaan ikan sangat mempengaruhi intensiti pemberian makanan - ikan yang diberi makan dengan baik kurang intensif daripada yang habis: anak ikan mas setelah kelaparan musim sejuk memberi makan lebih aktif daripada penjarian pada akhir musim panas. Semasa menentukan intensiti pemakanan, jumlah makanan yang berada di saluran pencernaan pada waktu tertentu, irama pemakanan harian dan kelajuan pergerakan makanan di sepanjang saluran diambil kira. Idea awal umum mengenai intensiti pemakanan diberikan oleh indeks pengisian saluran pencernaan - nisbah jisim makanan di saluran pencernaan dengan berat badan, dinyatakan sama ada dalam bentuk peratusan, atau dalam prodecymilla (nisbah berat makanan dengan berat badan, dinyatakan dalam sepuluh-seperseribu dan dilambangkan 0/000 ). Indeks ini mencirikan makanan ikan pada masa ini..

Indeks pengisian boleh menjadi umum, jika jisim keseluruhan gumpalan makanan diambil kira, atau sebahagian, jika perkadaran beberapa komponen ditentukan..

Indeks penggunaan makanan, misalnya, pada larva roach, berkisar antara 0 hingga 142%; pada peringkat kemudian indeks maksimum melebihi minimum sebanyak 3-10 kali.

Pada siang hari, ikan memberi makan secara tidak rata. Selang pemakanan aktif bergantian dengan tempoh pengambilan makanan yang lemah atau bahkan berhenti. Irama sirkadian tertentu dijumpai pada peringkat awal perkembangannya. Semasa peringkat makan campuran, pengambilan makanan yang kuat bergantian dengan tempoh penghentian makanan yang lengkap (pada waktu malam). Di masa depan, pengosongan saluran usus yang lengkap pada waktu malam tidak diperhatikan, tetapi intensiti pemakanan menurun.

Irama makan harian ditentukan oleh ciri-ciri biologi ikan itu sendiri dan kualiti dan tingkah laku objek makanan. Pada ikan yang damai, terutama ikan planktivor, gangguan dalam pemberian makan adalah kecil, pada pemangsa mereka dapat bertahan lebih dari sehari. Irama makan harian banyak cyprinid mempunyai, dalam kebanyakan kes, dua maksima - pada waktu pagi dan petang. Dalam keadaan yang tidak menyenangkan, dengan perubahan suhu yang tajam, kekurangan makanan, irama harian dapat terganggu. Migrasi harian objek makanan utama - organisma planktonik, larva kironomid, amphipod, dan lain-lain juga ditunjukkan dalam intensiti makan ikan..

Catuan makanan. Semasa mempelajari pemakanan, mereka biasanya berusaha untuk menetapkan ransum makanan ikan, yaitu jumlah makanan yang dimakannya untuk jangka waktu tertentu, dinyatakan sebagai peratusan berat badan.

Selalunya, diet harian ditentukan, tetapi makanan tahunan juga dapat dikira. Terdapat kaedah pengiraan langsung - menentukan jumlah makanan yang dimakan, tetapi biasanya mereka menggunakan kaedah tidak langsung berdasarkan hasil keseimbangan nitrogen, penggunaan oksigen, dengan mempertimbangkan indeks pengisian usus, kadar pencernaan makanan, dll. Sebagai contoh, catuan harian dapat ditentukan dengan formula D) = A (24 / n), di mana D adalah catuan harian,%; A adalah indeks purata pengisian usus,%; n adalah kadar pencernaan makanan, h.

Jatah makanan ikan bergantung pada sejumlah faktor biotik dan abiotik: keadaan fisiologinya, kadar metabolisme, kualiti makanan, serta suhu, kandungan oksigen.

Khususnya, kualiti makanan sangat penting. Pike underyearlings makan 160-175% daripada berat badan setiap hari, oligochaetes 150-330, larva kironomid 150-250, ikan 30-50% Vobla makan 17% dari mysids berat badan, dan moluska 28%. Catuan harian ikan kolam adalah 1.5-8% dari berat badan. Umur ikan mempunyai kesan yang signifikan terhadap nilai ransum harian: pada remaja lebih tinggi, pada orang dewasa lebih rendah (pada larva karper di kolam pemijahan itu adalah 20-60%, ikan mas berumur setahun - 6-8, pada anak berusia dua tahun - 2%).

Keadaan fisiologi ikan sangat mempengaruhi intensiti makan. Ikan kurus makan lebih aktif daripada ikan gemuk. Dalam bream musim luruh, dengan pekali lemak Ky = 2.3, indeks pengisian usus adalah 197 0/000, sementara pada Ky = 2.5 ia separuh lebih banyak dan tidak melebihi 86 0/000. Banyak ikan berhenti memberi makan sebelum bertelur. Pemakanan dilemahkan semasa sakit, dll..

Spesies ikan juga penting. Sturgeon muda makan lebih banyak daripada sturgeon muda. Catuan harian berkait rapat dengan tingkah laku ikan. Sendirian dan dalam satu kumpulan, ikan memberi makan secara berbeza, sementara planktonophages memberi makan secara lebih intensif dalam kawanan, bentosofag dan pemangsa lebih berjaya mengesan mangsa dan merebutnya satu persatu.

Keamatan makan ikan berbeza mengikut musim: pada musim bunga dan musim gugur pada suhu yang sama, ia berbeza.

Dari faktor fizikal dan kimia persekitaran, suhu dan keadaan gas sangat penting. Setiap jenis ikan boleh makan dalam lingkungan suhu tertentu, di atas dan di bawah yang ikan tidak mengambil makanan (untuk ikan mas, suhu optimum adalah 20-27 ° C; pada suhu di bawah 4 ° C dan di atas 35 ° C, ia tidak memberi makan).

Dengan rejim gas yang tidak menguntungkan, nilai catuan harian menurun.

Semasa menentukan ransum harian ikan kolam, perlu juga mempertimbangkan kesan fisiologi makanan. Di bawah pengaruh pelbagai makanan, perubahan struktur dinding usus, jumlah hemoglobin, intensiti eritropoiesis dan jumlah darah leukosit.

Makanan monoton yang berasal dari tumbuhan, khususnya rami (miskin lisin) dan makanan kacang soya (miskin metionin), menyebabkan penyimpangan terbesar dari norma dalam struktur saluran usus. Sekiranya kita mengambil norma struktur usus ikan mas yang memakan makanan semula jadi, maka pada ikan yang ditanam pada minyak biji rami dan makanan kacang kedelai, ketinggian lipatan mukus adalah 10-5 kali lebih sedikit, epitel silinder dari lipatan ini tidak ada, atau separuh hancur dan rendah, dan lapisan bulat membujur otot licin ditipis dengan kuat.

Pemusnahan epitel kolumnar harus mengakibatkan pelanggaran fungsi fisiologinya - rembesan enzim pencernaan dan penyerapan nutrien.

Petunjuk penggunaan makanan dan asimilasi adalah nisbah makanan (jumlah makanan yang diperlukan untuk meningkatkan unit jisim).

Sifat pemakanan adalah sifat khusus ikan, keunikan organisasinya dikaitkan dengan pemakanan makanan tertentu: organ indera, alat oral, saluran pencernaan, yang memastikan pengesanan objek yang sesuai, penyitaan dan pencernaan mereka.

Tabiat makan ikan dari spesies yang sama, tetapi berlainan usia, jantina, dan spesies yang berlainan yang mendiami takungan, hubungan mereka ketika menggunakan pangkalan makanan, iaitu hubungan makanan mereka, atau hubungan makanan, adalah asas hubungan intraspesifik, interspesifik, dan umumnya biotik di reservoir.

Analisis kandungan saluran pencernaan (untuk ikan bukan gastrik - usus) memberikan idea langsung mengenai sifat pemakanan ikan: setelah menentukan peratusan organisma makanan dalam bolus makanan, seseorang dapat dengan pasti menilai nilai pelbagai objek makanan untuk sekumpulan ikan tertentu.

Namun, komposisi makanan ikan ditentukan bukan hanya dengan adanya barang makanan, tetapi juga oleh sikap ikan terhadapnya..

Ikan tidak memperlakukan organisma makanan dengan cara yang sama, tetapi lebih kurang selektif, iaitu, mereka lebih memilih beberapa dan menghindari yang lain..

Pada ikan planktivor, yang segera menangkap sebilangan besar organisma makanan, menyaringnya keluar dari jumlah air yang banyak, selektivitasnya kurang dinyatakan.

Dalam benthoshages memakan organisma yang bersendirian, ia menampakkan dirinya dengan jelas..

Sebagai contoh, ikan mas menghindari ostracod, walaupun lebih besar dan lebih banyak daripada krustasea lain; stellate sturgeon memilih mysid, sterlet memilih chironomid.

Keupayaan ikan untuk memakan organisma makanan dalam nisbah yang berbeza daripada yang ada di badan air disebut kemampuan selektif. Untuk ungkapan kuantitatifnya, indeks yang sesuai dicadangkan, yang merupakan nisbah peratusan kumpulan organisma makanan tertentu dalam makanan bolus dengan peratusan kumpulan ini dalam fauna takungan (A.A. Shorygin, 1948):

di mana IS adalah indeks selektivitas, r adalah peratusan sekumpulan organisma makanan dalam makanan ikan, B adalah peratusan kumpulan ini di lingkungan

Dalam kes ini, nilai B ditentukan oleh sampel plankton (jika indeks pemilihan organisma planktonik ditentukan) atau benthos (jika selektiviti organisma bentik ditentukan).

Nilai IS boleh berbeza-beza - dari sifar hingga beberapa ratus. Sekiranya seekor ikan memakan semua organisma berturut-turut, nisbah organisma makanan dalam bolus makanan dan takungannya akan sama dan indeksnya sama dengan satu; jika ikan lebih suka objek dan mengambilnya lebih kerap daripada yang lain, akan ada lebih banyak di dalam benjolan dan indeks akan lebih tinggi daripada satu; jika ikan mengelakkan beberapa organisma, bahagiannya dalam gumpalan makanan akan berkurang, oleh itu indeksnya akan kurang dari satu. IP bervariasi bergantung pada jenis dan keadaan ikan (umur, jenis kelamin) dan kekayaan dan ketersediaan fauna makanan, yang, pada gilirannya, ditentukan oleh musim, kitaran pengembangan organisma makanan, keadaan iklim dan sifat takungan.

Sebagai contoh, untuk ikan bentivora, kemampuan menjangkau organisma makanan dari kedalaman yang berbeza sangat penting. Keupayaan untuk menggali tanah tidak sama pada spesies yang berbeza, dan pada ikan spesies yang sama sangat bergantung pada sifat dasar (Gbr. 40, 41).

Gambar: 40. Penembusan pelbagai spesies ikan benthosoid ke dalam tanah
(menurut Nikolsky, 1974):
1 - karp, 2 - ruff, 3 - tench, 4 - bream, 5 - roach, 6 - crucian carp, 7 - perch

Gambar: 41. Penembusan ikan mas ke dalam ketebalan pelbagai tanah semasa menangkap makanan
(menurut Nikolsky, 1974):
1 - tanah lumpur, 2 - kelodak + pasir, 3 - tanah liat

Memandangkan hubungan pelbagai spesies, pertama sekali penting untuk mengetahui sama ada mereka berbeza dalam pilihan barang makanan atau ‛permintaan mereka‛ bertepatan.

Untuk menentukan tahap kebetulan makanan dua kumpulan ikan, ada petunjuk yang sesuai - indeks kesamaan makanan. Ia dihitung berdasarkan komposisi gumpalan makanan: setelah menulis komposisi berat makanan (dalam peratus) dalam dua lajur selari, nilai organisma yang lebih rendah dicatat, yang terdapat pada kedua-dua spesies ikan. Jumlah nilai yang lebih kecil ini akan membentuk indeks kesamaan makanan..

Sekiranya ciri makanan dua kumpulan ikan bertepatan sepenuhnya, indeks kesamaan makanan mencapai 100%; jika berbeza sama sekali, indeks akan menjadi 0.

Sebagai contoh, indeks persamaan makanan untuk organisma zooplankton emas dan perak ikan mas mengikut jadual. 9 akan menjadi 49.3% (nilai yang lebih rendah diserlahkan).

Petunjuk yang sama dapat ditunjukkan secara grafik dalam bentuk dua lengkung bersilang. Kawasan yang sama untuk kedua-dua spesies sesuai dengan jumlah nilai organisma yang lebih kecil dalam bolus makanan, iaitu indeks kesamaan makanan (Gbr. 42).

Gambar: 42. Indeks persamaan makanan perak (a) dan emas (b) ikan mas

Indeks kesamaan makanan berbeza-beza bergantung pada keadaan (umur, jenis kelamin, dll.) Ikan, musim tahun, waktu hari, komposisi asas makanan..

Tahap kesamaan makanan antara kumpulan ikan dikaitkan dengan intensiti makanan mereka. Dengan indeks yang lebih rendah, iaitu dengan perbezaan yang lebih besar dalam pilihan barang makanan, intensiti makan meningkat. Sekiranya persamaan makanan itu hebat, maka kekurangan makanan dapat dirasakan dengan cepat, pertumbuhan ikan menjadi perlahan dan, akhirnya, beberapa kumpulan daripadanya akan ditekan. Ini berlaku di beberapa tasik, di mana ikan sampah, lebih banyak, menggantikan ikan komersial, kerana asas makanan untuk kedua-duanya adalah makanan biasa..

Dalam badan air tertutup kecil, di mana sumber makanan terhad, ikan dengan pelbagai khasiat berada dalam kedudukan yang lebih menguntungkan, kerana mereka dapat dengan mudah menukar barang makanan, menguasai ceruk ekologi percuma dan dengan itu mengelakkan hubungan makanan dengan ikan lain merosakkan.

Contoh ilustrasi adalah diet roach. Spektrum makanan orang dewasa spesies ini sangat luas, oleh itu, tinggal di takungan yang berbeza - dari air tawar hingga air payau, mereka terutama menggunakan tanaman, plankton, atau moluska untuk makanan, bergantung pada kumpulan mana yang kurang digunakan oleh ikan lain.

Di antara objek ekonomi air suam, spektrum makanan yang luas adalah ciri ikan mas. Ia berjaya memakan tanaman yang lebih rendah (fitoplankton), zooplankton, benthos, detritus.

Dalam pengembangan perikanan takungan, ikan adalah produk yang dapat dipasarkan. Dia adalah penghubung terakhir dalam transformasi bahan organik di takungan. Rantaian hidupan air bermula dengan alga. Sekiranya kita mengatur penduduk takungan berturut-turut mengikut sifat pemakanan mereka, maka kita akan mendapat apa yang disebut tr rantai makanan oph trofik, di mana setiap pautan berfungsi sebagai makanan untuk yang berikutnya. Secara umum, rantai ini mencerminkan hubungan makanan dari tiga kumpulan besar organisma akuatik:

tumbuhan akuatik -> invertebrata (zooplankton, zoobenthos, fauna pesisir) -> ikan
(produk utama) -> (produk perantaraan) -> (produk akhir)

Organisma kumpulan pertama - tumbuhan - menggunakan bahan bukan organik (karbon dioksida, garam mineral) dalam proses kehidupan, iaitu, dengan penyertaan tenaga suria, mereka membentuk penghubung awal kehidupan organik dalam takungan.

Perincian rantai makanan bergantung pada tugas tertentu. Anda boleh menyusunnya untuk setiap spesies. Pada ikan herbivora dewasa (ikan mas perak) rantai ini akan pendek: alga - ikan; pada pemangsa - panjang: alga - zooplankton - benthos - ikan kecil - ikan pemangsa.

Semasa bergerak dari satu tahap trofik ke tahap yang lain, 80-90% tenaga akan hilang, dan 10-20% diserap. Dengan memanjangkan rantai makanan, penggunaan tenaga untuk mendapatkan produk akhir (ikan) meningkat berkali-kali. Ini disebabkan oleh fakta bahawa di setiap pautan dalam rantai makanan, kenaikan berat hidup adalah 5-10 kali atau lebih rendah daripada kos makanan. Berpuluh kilogram fitoplankton dibelanjakan untuk pembentukan 1 kg zooplankton; ikan pemangsa mengambil 5-10 kg ikan kecil untuk kenaikan berat badan 1 kg, dan seterusnya. Akibatnya, penurunan berat badan yang ketara dalam rantai makanan panjang. Dalam rantai makanan pendek, iaitu ketika tumbuh ikan yang bersifat detritivor, herbivor atau planktivor, produk akhir - ikan - terbentuk lebih cepat dan dalam jumlah yang lebih besar, dan produktiviti takungan meningkat.

Oleh itu, ikan yang damai mampu memberi makan detritus dan tumbuh-tumbuhan bermanfaat kerana mereka menggunakan makanan ini secara langsung untuk membina tisu mereka sendiri, iaitu produk akhir, dan bukan sebagai produk perantaraan, seperti ikan pemakan bentik - benthos.

Penduduk takungan dengan ikan yang berbeza dalam sifat makanan mereka menyumbang kepada penggunaan pelbagai tautan yang lebih lengkap dalam rantai makanan umum dan peningkatan produktiviti takungan secara keseluruhan. Oleh itu, dalam penanaman ikan kolam, pemilihan spesies untuk polikultur sangat penting berkaitan dengan sifat takungan (sedimen dasar, flora, invertebrata, populasi ikan, dll.).

Di takungan semula jadi, perubahan sifat makanan semasa hidup ikan memberikan perbezaan dalam diet spesies yang bahkan mempunyai spektrum makanan yang hampir (banyak siprinid), dan dalam spesies yang sama - pada ikan yang berlainan usia, saiz, jenis kelamin, dll., Kerana ketegangan makanan hubungan. Walau bagaimanapun, keseimbangan ini dapat terganggu akibat aktiviti ekonomi manusia. Pelanggaran hubungan makanan menyebabkan perubahan komposisi kawanan ikan (populasi). Di takungan besar, hasilnya mempengaruhi lebih perlahan, di takungan kecil, lebih cepat..

Dengan penangkapan ikan yang berlebihan pada beberapa spesies, jumlahnya berkurang, tetapi pada masa yang sama, spesies lain sering berkembang secara intensif. Terlalu banyak penduduk takungan menyebabkan penurunan produktivitasnya, kerana disertai dengan penggilingan ikan dan perlambatan pertumbuhannya.

Memandangkan bahawa corak utama hubungan makanan - baik interspesifik dan intraspesifik - banyak menentukan dinamika bilangan dan biomassa kawanan (populasi) ikan, penting bagi kepentingan perikanan rasional untuk mempengaruhinya ke arah yang benar..

Lemak dan kegemukan ikan. Kandungan lemak dalam tubuh (kandungan lemak) berkait rapat dengan keadaan dan sifat makanan sepanjang tahun, serta pertumbuhan, usia dan jenis kelamin ikan, dan oleh itu nilai pemakanan ikan sebagai produk makanan. Pada masa yang sama, turun naik musim dalam kandungan lemak lebih ketara pada ikan matang seksual berbanding ikan yang belum matang, dan pada betina lebih ketara daripada pada lelaki..

Dalam beberapa spesies, pemendapan lemak jelas dilokalisasikan: di otot (salmon), di hati (hiu, ikan kod), di rongga badan antara organ (pike hinggap). Pada spesies lain, penyetempatan lemak kurang ketara (sturgeon, herring).

Mengikut kandungan lemak pada otot, ikan dibahagikan kepada empat kumpulan: tanpa lemak (0,2-1,2% lemak - pike, gobies, navaga, cod, hinggap, pike perch), lemak sederhana (1,5-4,5% - longgar, flounder), bream, ikan mas), berlemak (5-15% - salmon, sturgeon, mackerel) dan terutama berlemak (lebih daripada 15% - belut, lamprey, ikan teri).

Sekiranya sepanjang tahun keadaan makan spesies berubah-ubah dengan kuat atau irama tahunan merangkumi tempoh kelaparan (musim sejuk, migrasi), maka badan ikan secara berkala mengumpulkan banyak lemak, yang dimakan dalam tempoh gangguan dalam pemberian makanan. Sekiranya keadaan makan sedikit berubah sepanjang tahun, dan ikan tidak melakukan pergerakan besar, maka kandungan lemaknya sedikit berubah sepanjang tahun.

Untuk menentukan kegemukan ikan, selain data analisis kimia, lebih mudah menggunakan formula Fulton dalam modifikasi VNIIPRKh, berdasarkan kedudukan bahawa kegemukan dikaitkan dengan isipadu badan, ketumpatan dan kandungan lemaknya:

di mana Ku adalah pekali kegemukan; Weight - berat badan, g; L - panjang badan, cm.

Walau bagaimanapun, formula Fulton tidak mengecualikan jisim gonad dan kandungan saluran pencernaan dari jumlah jisim badan, yang boleh menjadi ketara, tetapi tidak ada kaitan dengan kegemukan. F. Clarke percaya bahawa untuk menentukan keadaan badan yang lebih tepat, seseorang harus mengambil kira berat badan tanpa visera.

Di kebanyakan cyprinid, salmonid dan sturgeon, parameter pengumpulan lemak sangat tidak stabil (Jadual 10). Pada ikan seperti pike, zander, mereka tidak mengalami turun naik yang ketara..

Di bahagian dan organ tubuh ikan yang berlainan, lemak berkumpul dan dimakan secara tidak merata, bergantung pada kekhususan spesies, keadaan pemakanan.

Dengan pemakanan yang tidak mencukupi, pertumbuhan linear berhenti, tetapi pengumpulan lemak berterusan, oleh itu. walaupun dalam keadaan yang tidak baik, perkembangan gonad dapat dipastikan pada ikan dewasa. Pada ikan yang kelaparan, lemak gonad dikonsumsi terakhir, jadi walaupun ketika orang tua habis, keturunannya dibekalkan nutrien (lemak dalam telur).

Ikan fauna kita yang paling kuat - ikan mas krusian - telah mengembangkan kemampuan untuk membina semula metabolisme selama tempoh musim sejuk sedemikian rupa sehingga pada akhir musim kelaparan jumlah lemak dalam tubuh mereka tidak berkurang.

Adalah dipercayai bahawa fenomena yang tidak biasa ini dikaitkan dengan proses glikolisis anaerob dan penukaran beberapa karbohidrat secara langsung menjadi lemak..

Kepentingan simpanan lemak terutama meningkat pada ikan yang tidak memberi makan pada musim sejuk, khususnya ikan mas kolam (karp, ikan mas crucian). Dalam tempoh kelaparan musim sejuk, lemak, di satu pihak, berfungsi sebagai sumber tenaga dalam proses metabolik, dan di sisi lain, ia membentuk perlindungan termal organ dan tisu dalaman dan dengan demikian mengatur pertukaran haba pada suhu rendah.

Pada masa yang sama, tahap pengasingan organ dalaman oleh tisu adiposa berbeza pada ikan dengan jisim yang berbeza: pada yang besar lebih banyak daripada yang kecil. Sebagai akibatnya, misalnya, pada anak di bawah umur yang tidak standard, penggunaan lemak simpanan pada musim sejuk menyebabkan kelemahan penebat haba kepala dan saraf tunjang, yang merupakan salah satu penyebab disorientasi, gangguan fungsi lokomotor, dan akhirnya kematian. Kedai lemak juga berfungsi sebagai sumber tenaga untuk pengembangan gonad. Walau bagaimanapun, pengumpulan lemak yang berlebihan berbahaya kerana ia menyebabkan gangguan metabolik..