Herring dan forshmak yang cantik!

Herring, serta timun acar, telah lama dianggap sebagai makanan ringan terbaik untuk vodka, ujian kehamilan yang tepat, dan sifat yang sangat diperlukan oleh seorang warga Belanda. Terdapat sangat sedikit orang yang enggan makan sepotong herring sedikit masin, diletakkan di atas sepotong roti Borodino atau dengan kentang rebus panas, ditaburkan dengan mentega wangi dan ditaburkan dengan bawang...

Selama beberapa ribu tahun, nelayan dari semua benua telah menangkap ikan hering di jaring mereka, yang mana saintis telah mengira lebih dari 60 spesies - hanya boleh dimakan. Terdapat beberapa dozen spesies herring yang tidak dapat dimakan yang kadang-kadang dijumpai di laut tropika. Herring terkecil yang digunakan dalam memasak adalah ukuran sprat (dari 10 hingga 14 cm), yang terbesar (Sweden dan Norway) - tumbuh hingga hampir setengah meter.

Terdapat banyak herring di dunia. Ia sangat murah. Nampaknya, inilah sebabnya mengapa hampir setiap budaya negara mempunyai hidangan herring sendiri. Klasik genre dalam pengertian ini adalah bahasa Belanda, yang mana sandwic dengan herring masin segar (herring) adalah sebahagian daripada kehidupan. Di hampir mana-mana bandar tepi pantai di Belanda, di mana-mana sudut, anda boleh membeli roti di mana pedagang dengan cermat menempelkan fillet herring panjang, taburkannya dengan bawang cincang halus dan hiaskan dengan potongan timun acar.

Orang Jerman, yang tidak kurang senang dengan ikan hering, mencipta mesin roll - roti gulung jeruk. Terdapat beberapa cara untuk memasak roti gulung, tetapi yang utama sangat mudah: sediakan pengasam dari cuka anggur merah, garam, gula, cengkih, biji rempah dan biji sawi, sejukkan dan tuangkan fillet yang telah digulung menjadi gulung (anda boleh "membungkus" ikan pada timun acar kecil) atau sepotong bawang).

Kami meletakkannya di dalam peti sejuk, dan dalam sehari rollmop sudah siap.

Forshmak Yahudi telah mendapat populariti di seluruh dunia. Resipi penyediaannya juga hampir sama dengan suri rumah, tetapi idea utamanya adalah bubur herring dengan epal parut, bawang, roti yang direndam (atau matzah), kadang-kadang dicampurkan dengan telur rebus, dituangkan dengan minyak dan kadang-kadang cuka dan dimasukkan ke dalam herring. Di hadapan, anda perlu melekatkan kepala herring, di belakang - ekornya.

Pakar kuliner Soviet telah menjawab tradisi herring dunia dengan Hidangan Perayaan Utama kami - herring di bawah mantel bulu. Tidak ada yang pernah memasangkan ikan haring dengan bit sebelumnya, tetapi ternyata mereka adalah pasangan yang cemerlang..


Ngomong-ngomong, satu lagi perjalanan ke masa lalu kami: adakah anda ingat bagaimana kadang-kadang sukar untuk mencari ikan hering Norway atau Atlantik di USSR, dan bank dengan Ivasi Herring dijual di mana-mana? Jadi - ini adalah penipuan besar dari skala Kesatuan! Ikan yang disebut "herring Iwashi" tidak ada di alam, dan apa yang dibungkus di dalam tempayan itu adalah... ikan sardin Pasifik (dan sarden tidak ada hubungannya dengan keluarga ikan haring!). Cuma perlu untuk menyedari tangkapan besar-besaran, dan sarden di Kesatuan Soviet tidak berjaya... Dan "nama keluarga" Iwashi hanyalah perkataan Jepun yang bermaksud "sardin".

Herring - dimasak dengan betul, tentu saja - sangat sihat. Herring masin segar meningkatkan fungsi sekresi perut dan meningkatkan pencernaan. Minyak herring mengandungi banyak komponen yang paling berharga Omega 3, yang merupakan antioksidan semula jadi yang kuat. Protein herring diserap oleh manusia hampir 93%. Di samping itu, herring mengandungi bahan yang memperbaiki keadaan usus dan pankreas. Lengkap "kontraindikasi" untuk penggunaan herring dari pengasinan - hipertensi teruk dan penyakit buah pinggang kronik.

Hari ini kita akan berusaha menyediakan pembuka ikan hering klasik Finland.

Kita memerlukan 250 g fillet herring masin ringan, 4 kentang besar, 100 ml susu lemak, 1 bawang putih besar, 150 g krim masam sangat lemak, satu sudu teh setiap satu - biji biji jintan dan dill, sedikit lada putih.

Kupas dan rebus kentang keseluruhan, masukkan susu ke dalam air setelah mendidih. Potong fillet herring ke dalam kepingan, taburkan dengan rempah dan tekan dengan tekan kecil. Potong bawang dengan sangat halus dan tumbuk sehingga hampir puri. Campurkan dengan krim masam.

Letakkan kentang yang telah disejukkan di atas pinggan, herring pedas di atasnya, dan hiasi semuanya dengan sos krim masam bawang.

Kami mencipta komunikasi

  • Dapur
  • 27 Disember 2014, 14:07

Titik satu. Herring mengikut konsep

Besar tanpa scal sepenuhnya adalah pemangsa dan pemakan ikan: ikan tenggiri, tuna, hiu, lumba-lumba, ikan paus, sehingga pemangsa sehingga banyak dari mereka berhenti menjadi ikan. Skala sederhana dan kecil - herring: ikan haring itu sendiri, ikan tenggiri, ikan tenggiri, kemudian - lebih kecil - ikan herring dan sardin, dan kemudian - berkepala seribu: tulka, sprat, ikan bilis, dipanggil ikan teri yang diimport. Di antara ribuan kepala, mullet merah menonjol, dia adalah sultan, dia adalah ikan raja. Menurut parameter harganya, yang satu ini dapat meninggalkan wanita tua dengan palung yang patah. Sekiranya anda membeli ikan haring, dan ternyata dengan timbangan, maka itu adalah ikan mas. Atau sturgeon. Atau - yang benar-benar jahat - ruff.
Belut, belut moray dan lamprey juga tidak berbau, tetapi ini bahkan bukan ikan, ini adalah semacam ular: belut moray beracun, dan selebihnya hidup seperti ini, jadi mereka suka merokok.

Titik kedua. Nama-nama

Inilah hakikat suku ini dengan nama:

Pasifik,
Orang Norway,
Iceland (menjadi mangsa perang ikan hering antara Iceland dan England),
atlantik,
Laut Hitam (pergi ke suatu tempat),
Baltik (dan ini telah pergi ke suatu tempat),
Laut Putih (ibid.),
Caspian (ibid.),
dewan caspian,
Kerch (menjadi terkenal selepas penerbitan "The Master and Margarita", tetapi, nampaknya, hanya tinggal di sana),
Danube,
sosvinskaya (tugun) (helah Kremlin),
Pribilovskaya (Kepulauan Pribylov di utara).
Kemiskinan herring yang jelas berkaitan dengan persekitaran dan dengan pemergian sebahagian besar pengguna herring, Yahudi: dalam ekonomi pasar, seperti yang anda ketahui, bukan pengguna mengejar pengeluaran, tetapi pengeluaran - setelah pengguna. Di sinilah tempat orang Yahudi pergi, dan ikan haring berenang di sana..

Pada zaman dahulu di Cannibal, terdapat herring tanpa kepala terkenal dari duta pedas bernama Tanyushka - sekarang dia sudah tiada, dia semua tertangkap.

Saya percaya bahawa ikan hering tidak dijumpai di Lautan Hindi - ia tidak dijual, bahkan di kawasan yang paling rahsia dan seludup. Namun, lebih baik bertanya kepada Zhirinovsky mengenai perkara ini - dia suka mencuci kasut di Lautan Hindi, dia harus tahu.

Perkara ketiga. Menjadi

Herring berada dalam garam. Herring asin atau asap sejuk, tetapi dalam kedua-dua kes, asin. Herring asap panas, tidak seperti herring, adalah eksotik.

Dan jika seseorang menggoreng ikan haring, dia orang Asia. Orang Asia juga tidak makan ikan haruan rebus, jadi saya tidak tahu siapa yang memasaknya. Herring rebus - kedengarannya liar, seperti sumbang mahram dalam basil aseksual. Namun, dalam satu lingkungan Yahudi, saya makan sup herring - masih hidup.

Herring diasinkan dalam air garam - larutan masin yang panas dan kuat, sehingga kentang atau telur terapung di dalamnya. Herring dibungkus rapat, tetapi tanpa mesin basuh. Bergantung pada jangka masa tinggal di air garam, herring dan herring sedikit atau sedikit masin, masin sederhana dan masin kuat atau kuat.

Sekiranya asin pedas dibuat dalam salamur, maka rempah-rempah ditambahkan ke dalam air garam dan najis diperah keluar dari herring yang sudah selesai, cairan gelap yang mendung dan tajam yang memberi ikan rasa dan bau tertentu.

Herring dan sprat diasinkan dengan cara yang sama. Barat yang ditelan hanya menyapu balychki, tanpa kepala, ekor, tulang dan ketenangan dalaman, selain kering.

Pada satu masa, herring buatan sendiri diasinkan: dikupas, tanpa tulang atau dengan tulang, potong atau balyk, dengan bawang cincang, dibumbui dengan cuka, anggur atau epal. Perkara yang menarik, tetapi simpanan pendek. Dan dia juga tidak kekal dalam sejarah.

Herring asap hanya dikupas dan dipotong, tetapi kulitnya tidak dikupas.

Titik keempat. Soalan seksual

Anak lelaki mempunyai mata putih, sementara kanak-kanak perempuan berwarna merah. Ini penting bagi pencinta susu dan kaviar. Anak lelaki biasanya lebih gemuk, gemuk.

Titik kelima. Herring sebagai kewarganegaraan

Membayangkan orang Belanda tanpa ikan hering adalah sama sukarnya dengan orang Yahudi tanpa daging cincang. Adakah mungkin untuk membayangkan pesta Rusia tanpa ikan haring? Dan bagaimana dengan herring pagi di Lebanon dan Israel? Siapa yang melihat orang Amerika yang akan memakan ikan haring - tetapi apa yang dimakan di sana! - akan memandangnya tanpa rasa jijik dan mual di matanya? Atau, misalnya, siapa yang mendengar aroma herring yang dipanggang oleh orang Vietnam? Tetapi mereka bukan sahaja menggorengnya, tetapi juga memakannya seperti ini! Saya belum pernah bertemu dengan orang asli Australia yang akan memakan ikan hering. Benar, sejujurnya, saya sama sekali tidak pernah bertemu dengan orang asli Australia: mereka tidak dibawa kepada kami, dan saya sendiri tidak akan menghubunginya..

Titik keenam. Asal sosial (kelas) herring

Seperti yang anda ketahui, kekayaan dirasakan bukan dengan jumlah wang yang diperoleh secara berkala, tetapi oleh kekerapan pendapatan yang tidak tetap. Oleh itu, ukuran ikan haring ditentukan tepat oleh kekayaan. Tidak seperti dunia lain, ikan haring kita, semakin besar, lebih mahal. Yang paling mahal adalah dewan Caspian yang besar, satu yang setebal lengan dan yang harus anda bengkokkan, bengkok ketika mengasinkan tong. Herring Danube yang besar bernilai banyak - bukan kerana jarang, ia tidak perlu dikatakan, tetapi kerana ukurannya. Herring lebih murah daripada herring, dan sprat dan sprats berkepala seribu lainnya berharga tiga puluh lapan puluh kopecks per kilo..

Orang miskin dan sangat miskin, untuk mendapatkan garam, beli sekilo dalam jumlah besar, jarang dalam balang (harganya 33 kopecks asin pedas, tomato, atau kacang) dan hanya pada hari cuti - sesuatu yang benar-benar disesuaikan.

Segera setelah orang-orang itu mendidih, beri mereka lebih banyak moncong, supaya mereka gemuk dan tidak kurus. Bayangkan jenis buaya yang dimakan di Kremlin dan oligarki di antara krisis.

Satu-satunya pengecualian adalah sprat. Semakin baik spat semakin baik.

Titik ketujuh. Kekhususan dan pengkhususan.

Herring bukan makanan, tetapi pembuka selera. Sesuai digunakan dengan vodka. Kemungkinan dengan bir.

Herring tidak menyukai perkara lain dan, secara amnya, tidak menghiraukan.

Anehnya, herring baik dengan teh dan tembikai.

Sandwic Leningrad yang tidak dapat dilupakan.

Pada mulanya, ia dibuat seperti ini: marjerin hitam, meja atau tenusu (paling murah), telur keras (tentu saja tidak keseluruhan, tetapi sepotong dari seperlapan hingga setengah, dan kemudian ada ketaksamaan sosial), di atas - satu atau dua atau tiga pembunuh Baltik.

Keajaiban alam ini disajikan di mana-mana bilik gelas anggur dengan standard lima puluh gram, terdapat gelas anggur di hampir setiap perhentian trem di Leningrad. Dan tram dan sandwic kaca dan keel di St Petersburg dihalau dan dihancurkan oleh usaha Tanka-Glass, tanpa mengenal lelah kebodohan. Kami, dari Moscow yang belum murni, menggantikan marjerin dengan mentega (kerana marjerin sekarang disebut itu), bahagikan telur menjadi empat kepingan rata, bebaskan ikan dari kepala, ekor dan rabung (dalam satu gerakan) dan jangan meletakkan lebih dari satu kilochka pada satu sandwic.

Terdapat makanan ringan dan acar di atas meja, tetapi sandwic Leningrad selalu menjadi yang pertama hilang.

Sandwic herring

Di kafe-kafe Moscow moden, lazimnya menyajikan vodka dan bir dengan herring yang hanya dicincang dan ditaburkan dengan bawang, atau sandwic pada roti hitam dengan potongan herring, kaviar herring atau susu: sederhana dan hampir murah.

Sekarang ikan hering dan saudara terdekatnya dijual dalam bentuk bungkusan dan dihiris: dalam wain, dill, cranberry, krim masam, mustard, lingonberry dan sos lain - sesuai jika masa hampir habis atau anda benar-benar ingin minum.

Tetapi jika anda tidak tergesa-gesa, ikan hering itu harus dibawa pulang, diletakkan di atas papan surat khabar, lebih baik basi - ia mengalir dari cat segar. Untuk menghilangkan herring dari ekor dan kepalanya, potong perut tanpa mengganggu integriti telur atau susu.

Sekiranya herring dalam gaya retro, maka jangan menghisap kepala atau membuangnya. Potong sirip punggung dan yang kecil di perut di atas ekor. Potong di bahagian belakang dan lepaskan tulang rusuk, tulang rusuk dan (dengan pinset) tulang kecil. Potong kulit dari setiap fillet dan potong dengan nipis. Mula-mula masukkan kaviar atau susu pada pembuat herring, kemudian, fillet cincang dengan berhati-hati dan lembut.

Herring musim panas dihiasi dengan bawang hijau yang dicincang halus, musim sejuk - dengan daun bawang yang bulat terbuka.

Ayah saya hanya tahu memasak satu pinggan - kuah herring. Inilah caranya: untuk 50-70 gram air rebus, satu sudu teh gula, mustard dan cuka - lebih kuat, tiba-tiba, lada hitam, minyak sayur, kacau secara intensif dan tuangkan herring dan bawang ke tepi herring.

Kakek saya Sasha tidak tahu memasak apa-apa, kecuali ini: kepala ikan herring itu berlekuk dari bawah, sedikit merebak di insang dan sesuai di tempatnya semasa hidup dan sebelum memotong. Pada musim panas, seperti misai, dua bawang hijau dimasukkan ke dalam mulutnya, pada musim sejuk, misai yang sama dibuat dari dua lengkungan bawang. Komposisi sedemikian disebut hari ini "retro herring".

Baik untuk keperluan bebas, dan untuk kentang goreng dan rebus dengan stim.

Di Shrovetide, herring, antara semua pantat lain, adalah salah satu yang pertama dan pastinya dengan krim masam.

Lagu yang berasingan - herring di bawah mantel bulu.

Terdapat banyak resipi. Yang paling mudah adalah herring yang dicincang halus menjadi serbuk, kemudian di lapisan, siapa yang boleh dan suka apa: kentang rebus, telur curam, wortel, Antonovka segar, bawang hangus tanpa kepahitan, di atas pastinya bit, yang dituangkan dengan mayonis.

Sebaiknya letakkan herring yang sudah siap di bawah mantel bulu selama beberapa jam di dalam peti sejuk.

Apa yang perlu dimakan dengan ikan hering?

Makanan sampingan apa yang sesuai dengan herring? Produk apa yang digabungkan dengan herring?

Sepertinya semua kombinasi telah disenaraikan, tetapi herring adalah produk yang boleh anda dapatkan dengan sesuatu yang tidak tentu. Ia digabungkan dengan makanan pedas (bawang, lada), serta tidak beragi (sayur rebus, telur), dengan manis (kacang hijau). Di samping itu, untuk klasik, genre klasik (lihat gambar di bawah), terdapat banyak resipi asli dengan herring.

Contohnya, berikut adalah resipi herring dan pembuka kentang dengan penambahan ramuan, biji delima, bawang atau telur. Ia juga sesuai untuk tahun baru. Bahagian kentang boleh diganti dengan telur rebus, anda mendapat hidangan baru.

Atau resipi comel ini juga kelihatan menarik bagi saya dan saya mahu membuatnya. Asasnya adalah helai nipis herring masin dan wortel Korea, yang disediakan atau dibuat sendiri. Siapa yang peduli, resipi terperinci boleh didapati di sini.

Seperti yang kita semua ketahui, anda tidak boleh mencari teman mengikut cita rasa dan warna, termasuk dalam hal gastronomi..

Oleh itu, saya hanya menyatakan pendapat.

Dari sudut pandangan saya, herring masin atau acar sesuai dengan kentang dalam apa jua bentuk: dari kentang goreng hingga kentang rebus dengan seragam.

Telur rebus, bit rebus, baik secara individu dan bersama, sangat sesuai untuk ikan haring. Contohnya, bit boleh diparut atau dicincang bersama telur, jika dikehendaki, tambahkan garam bawang putih, krim masam, mayonis atau minyak sayuran dan sajikan salad dengan herring.

Ramai orang suka ikan hering dengan bawang (anda boleh memetiknya) dan minyak bunga matahari wangi dan roti hitam.

Mengingat bagaimana pada hari cuti mereka sering memasak ikan haring di bawah mantel bulu, kita dengan yakin dapat mengatakan bahawa selain kentang dalam bentuk apa pun, salad dari bit rebus dan wortel dapat disajikan bersama ikan haring. Telur rebus, dikupas dan dipotong separuh dan dibumbui dengan sedikit mayonis tidak akan berlebihan.

Salad cukup popular, di mana potongan herring dicampurkan dengan timun acar atau acar cincang, bit rebus parut, bawang dan disajikan dengan kentang goreng atau rebus, kentang utuh atau tumbuk. Anda juga boleh menambah kacang hijau manis kalengan ke salad seperti itu..

Di atas pinggan dengan kentang - kentang tumbuk dan herring, anda boleh menambah bit yang diperap.

Saya selalu garam herring, tidak digoreng, tidak dipanggang, atau direbus, saya tidak boleh makan, bau minyak ikan yang muncul semasa rawatan haba tidak tertahankan untuk saya.. Apabila, setelah masin, saya meletakkan potongan potong, saya segera mengalihkannya dengan acar bawang dan menyiramnya dengan minyak bunga matahari, sehingga anda boleh memakannya hanya dengan roti.

Anda juga boleh menghidangkan ikan hering dengan kacang polong sebagai makanan ringan. Tidak ada yang boleh dikatakan mengenai kentang, kentang untuk herring adalah tepat seperti yang diperintahkan oleh doktor. Saya sangat suka herring dengan kentang tumbuk. Semasa saya menyediakan herring kepada tetamu, pastikan anda meletakkan baji kentang bersama dengan potongan ikan haring di atas pinggan..

Saya tidak dapat menulis apa-apa tentang herring, semasa saya menulis jawapannya, saya membanjiri seluruh papan kekunci dengan air liur..

5 hidangan bijak dengan ikan hering biasa

Kami mempunyai sikap biasa terhadap ikan hering. "Mantel bulu", kentang dan segelas vodka, apa pilihan lain? Walaupun dengan herring anda boleh memasak banyak perkara menarik - dari sashimi hingga pancake. Tetapi ikan hering mesti rendah garam. Sekiranya anda terlalu masin, rendam dalam susu.

1. Ping herring

Kami mengatur "penalaan" untuk hidangan dari masa kecil Soviet: potong herring, tumis bawang goreng, banyak sayur, isi dengan krim masam. Pilih aromanya sendiri: pate tidak akan dimanjakan oleh suneli hop, jintan, kari, zira, siapa sahaja yang suka apa. Anda boleh menyajikan pate bukan hanya dengan crouton, tetapi juga sayur-sayuran yang dipotong menjadi kepingan (crudite), kerepek sayur mana pun. Atau pada "rami" kentang goreng panas. Taburkan pate di atas dengan serbuk kering dari roti Borodino - untuk tekstur.


Pate herring

2. Herring sashimi

Hidangan ikan mentah yang berkesan dalam kepingan nipis juga dapat dimakan dengan ikan hering. Rendam ikan ke dalam susu (semestinya hampir hambar), potong sashimi, gerimis dengan ponzu, unagi atau sos tiram. Semasa menghidangkan sashimi, anda boleh taburkan dengan zest parut atau biji bijan. Hidangkan wasabi dan acar halia secara berasingan.


Herring sashimi

3. Goreng dengan ikan hering

Buat penkek ragi berisi herring, bawang hijau dan / atau kacang hijau yang dibakar. Hidangkan mereka dengan krim masam negara atau yogurt, mungkin dengan kicap atau minyak bijan. Dasar!


Goreng dengan ikan hering

4. Sos herring

Musim herring cincang dengan krim berat, kacau mentega cair dan kaviar merah. Pilihan lain adalah membuat sos dalam minyak sayuran aromatik dengan herring, bawang, mustard dan jeruk jeruk. Musim kentang panas, zucchini goreng atau akar saderi bakar dengan sos.

5. Pinggan herring

Di salah satu restoran, saya mempunyai pai makanan ringan yang kelihatan seperti gratin Perancis. Masukkan lapisan kentang tumbuk ke dalam acuan, kemudian - cendawan goreng dengan bawang, kentang tumbuk lagi, herring cincang dicampur dengan krim, kentang tumbuk lagi. Dan semuanya dipanggang di bawah kerak keju.

zortonr

  • Langsung
  • RSS

Untuk jiwa.

Keperluan datang untuk mengetuk kayu - anda dapati bahawa dunia terbuat dari aluminium dan plastik.

Semua orang tahu tentang hasil yang menggembirakan yang boleh anda perolehi jika anda makan timun acar dan minum susu. Tetapi doktor masih tidak tahu dengan tepat mengapa produk ini dalam satu kombinasi saling bertentangan. Bagi banyak orang, gabungan herring dan susu bukanlah campuran yang berapi-api. Dan mereka pasti bahawa pantang larang ini hanyalah kebiasaan. Kami membesar dengan pengetahuan mengenai ketidakkonsistenan makanan ini dan tidak perlu penjelasan rasional. Setiap negara mempunyai larangan tersendiri mengenai produk yang tidak boleh dicampurkan..

Sebilangan sarjana percaya bahawa pengetahuan itu datang kepada kita dari kepercayaan kuno. Tidak semua orang mempunyai larangan yang sama terhadap kombinasi makanan. Ini dapat disebut budaya makanan dan dapat dibandingkan dengan fakta bahawa terdapat banyak siput dan katak di negara kita, tetapi mereka tidak membuat hidangan pelawat dari mereka, seperti di Perancis, walaupun haiwan ini banyak.

Jadi, berikut adalah senarai anti-kombinasi:
1
Tidak digalakkan mencampurkan kanji dengan makanan berasid, seperti tomato, oren. Tindak balas kimia akan berlaku. Dan produk akan kehilangan semua kualiti berguna mereka, iaitu, buah-buahan dan sayur-sayuran akan jatuh ke perut dengan beban yang tidak berguna.
2
Reaksi yang menarik akan muncul sekiranya anda pertama kali minum air soda dan kemudian susu. Sebuah kilang kimia kecil akan meletup di perut. Anda dapat melihat dalam gambar apa yang berlaku pada cola jika anda mencampurkannya dengan susu.
3
Tidak begitu menarik, tetapi juga kesan berbahaya yang diperoleh jika anda makan buah setelah makan besar, seperti yang biasa kita lakukan. Pertama, salad, kemudian panas, kemudian manis dan buah untuk pencuci mulut. Hidangan panas pertama memerlukan lebih lama untuk dicerna, dan sehingga tiba giliran buah, ia akan memakan masa sekitar setengah jam. Dan buah-buahan mula membusuk di perut selepas 15 minit pertama. Gambar yang tidak menyenangkan muncul di depan mata anda jika anda membayangkan apa yang berlaku pada masa ini di perut.
4
Epal yang lazat, pir masak, anggur, plum berair, aprikot dan tembikai tidak digalakkan makan selepas produk protein: daging, ikan, cendawan, telur. Atas sebab yang sama seperti pada perenggan sebelumnya - perbezaan kelajuan pencernaan.
lima
Siapa yang tidak suka minum secawan kopi pada waktu pagi dan makan roti rai dengan, katakanlah, mentega? Sekiranya anda seorang amatur, maka anda harus tahu bahawa semua ini dilakukan dengan sia-sia. Badan hanya mendapat produk pengisi tanpa nutrien. Kerana kafein mengganggu penyerapan unsur penting untuk tubuh, khususnya kalsium.
6
Larangan perut seterusnya adalah campuran ruang, roket jet. Peminat pesta yang menyeronokkan lebih suka terbang di roket ini. Ini adalah campuran cola dan alkohol - minuman ini untuk mereka yang ingin mabuk dengan cepat dan mengalami mabuk yang kuat pada waktu pagi.
7
Bir kacang adalah gabungan klasik. Tetapi, sangat merosakkan. Kacang tanah bukan milik keluarga walnut, seperti yang biasa difikirkan, melainkan kekacang. Dan dalam kombinasi dengan alkohol, kekacang kehilangan semua khasiatnya yang bermanfaat dan hanya menjadi produk berat untuk badan..
8
Untuk mendapatkan julap yang boleh dipercayai, makan tembikai dan minum alkohol, dan berlari ke tandas seperti pelari maraton. Atau anda boleh minum tembikai dengan air sejuk, kefir, yogurt - kesannya sama.
sembilan
Dan untuk mendapatkan wajah dan bengkak, makan lebih banyak tembikai, makan dengan pelbagai makanan masin. Kemudian cecair akan kekal di dalam badan, dan anda akan menerima "kecantikan" di wajah anda.
sepuluh
Dan tempat terakhir diambil oleh gabungan klasik timun dengan susu dan herring. Sebenarnya, semuanya bergantung pada individu. Bagi sesetengah orang, kombinasi ini boleh menyebabkan penapaian di perut, dan kadang-kadang keracunan. Timun acar atau herring di perut mengoksidakan susu, dan ia segera menggumpal. Walaupun demikian, terdapat hidangan dalam budaya makanan yang menggabungkan campuran ini. Yang paling biasa adalah forshmak (gabungan klasik susu dan herring).

Apa sahaja eksperimen yang dijalankan dengan produk. Penting untuk menyediakan pertolongan cemas pada masa dan betul. Sekiranya anda suka mencampurkan soda dengan susu, maka jangan menafikan diri anda mempunyai sorben di tangan. Lebih baik minum terlebih dahulu eksperimen seperti itu, misalnya karbon aktif atau polysorb. Untuk menghilangkan keracunan karbon aktif yang kuat, anda perlu menghancurkan 60 tablet atau larutkan polysorb dalam air 2 sudu besar, minum ubat ini sehingga menjadi lebih baik. Dan, jika selepas mencampurkan herring dan soda, dan timun "pesta" bermula di perut anda, sorben akan membantu.

Jadi, sekarang semua rahsia bagaimana "mengebom" perut anda diketahui dan bahkan ada senjata pertahanan dalam perang ini - penawar dalam bentuk sorben. Sebagai kesimpulan, untuk maklumat mengenai kombinasi makanan pelik, dua perenggan yang pasti akan mengubah fikiran anda mengenai "persahabatan" produk.

Salad timun dengan tomato adalah musim panas dan sihat... walaupun, bukan hanya musim panas, kegunaannya hilang serta merta, kerana tomato dan timun digabungkan. Ahli akademik Pokrovsky A.A. dalam penyelidikannya, dia menyimpulkan bahawa gabungan timun dan tomato membawa kepada pemusnahan vitamin C dalam salad.

Tetapi, misalnya, sup sorrel akan enak dimakan bersama susu. Kombinasi itu, tentu saja, menjijikkan, tetapi dengan persahabatan dengan sorrel dan susu, asid oksalik berbahaya akan musnah.

Nah, sekarang semua orang berselera dan simpan penyerap yang betul!

Apa yang akan kita lakukan dengan herring?

Baiklah, tentu saja tidak "mencucuk wajahnya... dalam cawan" Vanka Zhukov dari kisah legenda P. Chekhov. Kami akan mendapat penggunaan yang lebih enak dan layak untuknya..
Jadi, apa yang tidak disukai oleh Rusia... herring masin yang sedap? Berapa kerap anda mendapatkannya dari penjual yang dipercayai? Katakanlah, di kedai khusus (ay, di mana anda?) Atau, dalam kes yang melampau, di pasar raya? Saya tidak kerap. Pada dasarnya, jawapan penjual adalah herring masin sederhana. Dan tidak ada yang merungut: "rata-rata" adalah konsep yang sangat subjektif.

Apa nak buat? Tolak prinsip anda untuk makan lezat dan makan apa yang anda mahukan, dan bukan apa yang anda "berikan"? Walau apa pun! Kami akan pergi ke arah yang lain! Yaitu, kita sendiri akan memilih herring dengan cara yang kita suka.

Garam masin

Terdapat banyak resipi untuk mengasinkan herring. Oleh kerana ikan hering dianggap sebagai salah satu makanan ringan terbaik untuk vodka, maka pastinya di setiap kota, desa dan bahkan keluarga di dalam luas CIS, terdapat resipi berjenama dan "paling betul" untuk mengasin ikan haring. Saya akan berkongsi milik saya, yang diwarisi dari ibu saya.

Kami mengambil herring Norway beku dengan teliti (tentu saja, tanpa jejak pencairan dan pembekuan semula, warna sihat, seragam, bentuk biasa dan tanpa kerosakan). Saya akan membuat tempahan mengenai orang Norway - di Donetsk "tepi laut" saya, anda tidak boleh mendapatkan yang lain (kecuali Iwashi dalam balang masin pedas), tetapi saya yakin bahawa varieti lain akan berjaya menggantikan "orang Norway" biasa.

Melancarkan pencairan secara semula jadi - perlahan-lahan, di kawasan sejuk dan berventilasi. Selepas pencairan, kami memotong kepala, membuang bangkai dan membasuhnya dengan bersih.

Campurkan satu bahagian gula dan dua bahagian garam. Sebarang gula dan garam akan berlaku (tetapi idealnya, kasar). Dengan campuran ini, tutup herring kami di dalam dan luar dengan teliti. Pengalaman menunjukkan bahawa tidak pernah ada banyak garam dan campuran gula, jadi jangan takut terlalu banyak.

Bagi orang yang ragu-ragu, saya akan mengatakan bahawa gula dalam kes ini tidak menambah rasa manis pada rasa ikan, tetapi hanya tekstur yang aneh yang akan datang pada ikan, yang apabila masin dengan garam sahaja tidak akan berfungsi. Malangnya, saya tidak dapat menerangkan mekanik kesannya, kerana pengambilan ikan hering tetap "berlebihan" dalam kursus kimia sekolah, tetapi amalan peribadi saya mengatakan bahawa semuanya betul-betul seperti ini.

Kemudian kami masukkan herring kami (jangan lupa kaviar dan susu!) Dalam pinggan dengan lapisan lengai (enamel, plastik gred makanan, gelas dan seramik) sekurang-kurangnya 6 jam. Dan jangan percaya pakar yang menyatakan bahawa anda perlu menyeksa ikan hering selama 2-3 hari. Canggih dengan sashimi Jepun, kita sudah tahu bahawa ikan boleh dimakan mentah (walaupun tidak setiap dan tidak setiap kualiti). Oleh itu percayalah - 6 jam sudah cukup untuk ikan menjadi boleh dimakan, selamat dan enak..

Kami mengekstrak herring dari air garam kering kami (tidak lagi kering sepenuhnya, kerana campuran gula-garam "mengeluarkan" sejumlah cecair daripadanya), basuh dan - voila - ia siap untuk manipulasi selanjutnya.

Acar bawang

Sudah tentu, herring tanpa bawang. Dan bagi orang yang ragu-ragu, saya akan mengatakan bahawa bawang acar adalah hidangan yang membantu mencapai kompromi dengan hati nurani mereka bagi mereka yang tidak begitu menyukai akibat makan bawang biasa, bukan bawang acar. Dan sekali lagi, saya akan katakan - hidangan ini disediakan dalam 5-10 minit (termasuk mencari bawang di laci sayur di dalam peti sejuk), jadi jangan takut dengan kerumitan prosesnya.

Kami mengambil bawang dengan saiz apa pun, kupas dan potong setengah cincin. Kami memasukkannya ke dalam pinggan dengan lapisan lengai, tuangkan sesudu garam dan gula dan tuangkan 50 mililiter cuka yang paling biasa. Kemudian kami tumbuk bawang dengan tangan putih kami (cuba untuk tidak merobeknya menjadi kain). Selepas itu, kami meninggalkan bawang untuk diperap selama 5 minit, dan buat masa ini kami akan membersihkan ikan haring.

Kaviar palsu

Saya tidak akan menerangkan proses mengupas herring, dan juga menyentuh hidangan yang terkenal - "ShkolaZhizni.ru" menulis mengenai perkara ini lebih daripada sekali. Saya akan berkongsi hidangan yang cepat dan enak dari kehidupan pelajar saya.

Kami melewati fillet beberapa herring melalui penggiling daging (pengisar juga akan berfungsi). Ngomong-ngomong, kerana ikan hering dihancurkan, sangat mustahil untuk menggunakan ekor, kaviar dan susu untuk hidangan ini, tetapi harus ada lebih banyak herring.

Rebus segelas semolina dalam kuali dengan api kecil dengan 2/3 cawan minyak sayuran. Apabila semolina direbus hingga lembut (5 minit pada kekuatan), tambahkan segelas jus tomat (tetapi lebih baik mencairkan beberapa sudu sos tomato ke dalam air daripada mengambil jus tomat dari tetra-pack). Kami menyalakannya sedikit lagi agar tomato diserap, dan semolina mencapai ukuran telur capelin (contohnya).

Angkat dari api, pindahkan ke pinggan yang mudah diuli, sejuk hingga 40-50 darjah (tidak lebih rendah), campurkan dengan herring tanah, uli dan sejukkan dengan teliti (tetapi ini bukan untuk semua orang). Semua! Sebarkan roti putih segar dan makan, berhati-hati agar tidak menelan lidah anda.

Jerawat acar

Pilihan 1: kami menggunakan herring acar untuk "mantel bulu". Untuk melakukan ini, potong fillet menjadi kiub 5-7 mm, perap selama 10-20 minit dalam cuka, kemudian gunakan, seperti biasa, untuk menyediakan "herring di bawah mantel bulu." Jangan lupa menggunakan acar bawang (mereka sudah dimasak semasa anda membaca artikel ini). Lebih-lebih lagi, lapisan pertama adalah acar bawang, herring kedua, dan kemudian seperti biasa. Dan jangan lupa untuk menyiram pinggan dengan acar dari herring dan bawang - ini akan menjadikan "bulu bulu" lebih enak dan "lebih banyak herring".

Pilihan 2: masukkan potongan tulang tanpa tulang menjadi balang setengah liter sekuat mungkin, kemudian isi dengan minyak sayuran sehingga menutupi ikan sepenuhnya, dan masukkan ke dalam peti sejuk selama satu atau dua hari. Prosedur ini memberi ikan tekstur padat yang tidak dapat dibandingkan dengan apa sahaja yang anda pernah cuba sebelumnya (dan tidak boleh dibandingkan dengan makanan kecil yang diisi dengan rak pasar raya!).

Topik herring tidak dapat diungkapkan dalam artikel apa pun - ini sangat menarik. Apa yang tidak biasa anda memasak dari ikan hering? Ikuti peraturan utama masakan yang baik (dari sudut pandangan saya) - kemudahan penyediaan, rasa dan ketersediaan ramuan!

Adakah anda menyukai artikel itu? Langgan saluran untuk mengikuti perkembangan bahan yang paling menarik

Apa yang mereka makan ikan haring kecuali kentang

Herring adalah klasik makanan ringan, orang menulis puisi untuknya, melukis gambar. Sangat sihat! Ia berguna secara sederhana kerana mengandungi banyak garam. Kombinasi herring dengan kentang, telur rebus, bawang, bit rebus, wortel, roti hitam, timun, keju Philadelphia, epal, dill, bawang hijau. Lempeng lazat dengan herring. Dan tentu saja ikan hering lemak baik untuk minuman 40 darjah.

Sangat baik untuk memakan herring dengan bit secara tiba-tiba, atau memecahnya menjadi potongan, ikan haring, dan menggulungnya menjadi pancake. dan. makan!

Herring masin sangat baik dalam salad dan makanan ringan, pelbagai sandwic dan makanan kecil. Fillet herring yang halus dengan bawang (boleh diasinkan) memberikan rasa yang luar biasa. Herring yang luar biasa sesuai dengan epal, telur rebus, tidak diragukan lagi dengan sayur rebus (bit, wortel) dan juga dengan cendawan. Tetamu saya menyapu makanan ringan seterusnya dalam 5 saat - Telur yang diisi dengan bit. Diperlukan: 4 telur, 2 bit rebus, 50 gram ikan masin masin, 2 sudu besar. mayonis, 1/2 bawang. Memasak: gosokkan bit yang telah dikupas pada parut kasar; cincang bawang dan herring. Potong telur rebus menjadi separuh, keluarkan kuning telur dan kisar kuning telur dengan garpu; campurkan bit, bawang, herring dan kuning telur, musim dengan mayonis, campurkan dan isi protein dengan jisim ini. Sangat sedap dan ringkas.

digabungkan dengan bawang) Saya suka herring.. jadi saya boleh memecahkannya dengan semua yang ada dalam pesanan makanan.. baik, kecuali susu, mungkin)))

  • dapur
  • 27 Disember 2014, 14:07

Titik satu. Herring mengikut konsep

Besar tanpa scal sepenuhnya adalah pemangsa dan pemakan ikan: ikan tenggiri, tuna, hiu, lumba-lumba, ikan paus, sehingga pemangsa sehingga banyak dari mereka berhenti menjadi ikan. Skala sederhana dan kecil - herring: ikan haring itu sendiri, ikan tenggiri, ikan tenggiri, kemudian - lebih kecil - ikan herring dan sardin, dan kemudian - berkepala seribu: tulka, sprat, ikan bilis, dipanggil ikan teri yang diimport. Di antara ribuan kepala, mullet merah menonjol, dia adalah sultan, dia adalah ikan raja. Menurut parameter harganya, yang satu ini dapat meninggalkan wanita tua dengan palung yang patah. Sekiranya anda membeli ikan haring, dan ternyata dengan timbangan, maka itu adalah ikan mas. Atau sturgeon. Atau - yang benar-benar jahat - ruff.
Belut, belut moray dan lamprey juga tidak berbau, tetapi ini bahkan bukan ikan, ini adalah semacam ular: belut moray beracun, dan selebihnya hidup seperti ini, jadi mereka suka merokok.

Titik kedua. Nama-nama

Inilah hakikat suku ini dengan nama:

Pasifik,
Orang Norway,
Iceland (menjadi mangsa perang ikan hering antara Iceland dan England),
atlantik,
Laut Hitam (pergi ke suatu tempat),
Baltik (dan ini telah pergi ke suatu tempat),
Laut Putih (ibid.),
Caspian (ibid.),
dewan caspian,
Kerch (menjadi terkenal selepas penerbitan "The Master and Margarita", tetapi, nampaknya, hanya tinggal di sana),
Danube,
sosvinskaya (tugun) (helah Kremlin),
Pribilovskaya (Kepulauan Pribylov di utara).
Kemiskinan herring yang jelas berkaitan dengan persekitaran dan dengan pemergian sebahagian besar pengguna herring, Yahudi: dalam ekonomi pasar, seperti yang anda ketahui, bukan pengguna mengejar pengeluaran, tetapi pengeluaran - setelah pengguna. Di sinilah tempat orang Yahudi pergi, dan ikan haring berenang di sana..

Pada zaman dahulu di Cannibal, terdapat herring tanpa kepala terkenal dari duta pedas bernama Tanyushka - sekarang dia sudah tiada, dia semua tertangkap.

Saya percaya bahawa ikan hering tidak dijumpai di Lautan Hindi - ia tidak dijual, bahkan di kawasan yang paling rahsia dan seludup. Namun, lebih baik bertanya kepada Zhirinovsky mengenai perkara ini - dia suka mencuci kasut di Lautan Hindi, dia harus tahu.

Perkara ketiga. Menjadi

Herring berada dalam garam. Herring asin atau asap sejuk, tetapi dalam kedua-dua kes, asin. Herring asap panas, tidak seperti herring, adalah eksotik.

Dan jika seseorang menggoreng ikan haring, dia orang Asia. Orang Asia juga tidak makan ikan haruan rebus, jadi saya tidak tahu siapa yang memasaknya. Herring rebus - kedengarannya liar, seperti sumbang mahram dalam basil aseksual. Namun, dalam satu lingkungan Yahudi, saya makan sup herring - masih hidup.

Herring diasinkan dalam air garam - larutan masin yang panas dan kuat, sehingga kentang atau telur terapung di dalamnya. Herring dibungkus rapat, tetapi tanpa mesin basuh. Bergantung pada jangka masa tinggal di air garam, herring dan herring sedikit atau sedikit masin, masin sederhana dan masin kuat atau kuat.

Sekiranya asin pedas dibuat dalam salamur, maka rempah-rempah ditambahkan ke dalam air garam dan najis diperah keluar dari herring yang sudah selesai, cairan gelap yang mendung dan tajam yang memberi ikan rasa dan bau tertentu.

Herring dan sprat diasinkan dengan cara yang sama. Barat yang ditelan hanya menyapu balychki, tanpa kepala, ekor, tulang dan ketenangan dalaman, selain kering.

Pada satu masa, herring buatan sendiri diasinkan: dikupas, tanpa tulang atau dengan tulang, potong atau balyk, dengan bawang cincang, dibumbui dengan cuka, anggur atau epal. Perkara yang menarik, tetapi simpanan pendek. Dan dia juga tidak kekal dalam sejarah.

Herring asap hanya dikupas dan dipotong, tetapi kulitnya tidak dikupas.

Titik keempat. Soalan seksual

Anak lelaki mempunyai mata putih, sementara kanak-kanak perempuan berwarna merah. Ini penting bagi pencinta susu dan kaviar. Anak lelaki biasanya lebih gemuk, gemuk.

Titik kelima. Herring sebagai kewarganegaraan

Membayangkan orang Belanda tanpa ikan hering adalah sama sukarnya dengan orang Yahudi tanpa daging cincang. Adakah mungkin untuk membayangkan pesta Rusia tanpa ikan haring? Dan bagaimana dengan herring pagi di Lebanon dan Israel? Siapa yang melihat orang Amerika yang akan memakan ikan haring - tetapi apa yang dimakan di sana! - akan memandangnya tanpa rasa jijik dan mual di matanya? Atau, misalnya, siapa yang mendengar aroma herring yang dipanggang oleh orang Vietnam? Tetapi mereka bukan sahaja menggorengnya, tetapi juga memakannya seperti ini! Saya belum pernah bertemu dengan orang asli Australia yang akan memakan ikan hering. Benar, sejujurnya, saya sama sekali tidak pernah bertemu dengan orang asli Australia: mereka tidak dibawa kepada kami, dan saya sendiri tidak akan menghubunginya..

Titik keenam. Asal sosial (kelas) herring

Seperti yang anda ketahui, kekayaan dirasakan bukan dengan jumlah wang yang diperoleh secara berkala, tetapi oleh kekerapan pendapatan yang tidak tetap. Oleh itu, ukuran ikan haring ditentukan tepat oleh kekayaan. Tidak seperti dunia lain, ikan haring kita, semakin besar, lebih mahal. Yang paling mahal adalah dewan Caspian yang besar, satu yang setebal lengan dan yang harus anda bengkokkan, bengkok ketika mengasinkan tong. Herring Danube yang besar bernilai banyak - bukan kerana jarang, ia tidak perlu dikatakan, tetapi kerana ukurannya. Herring lebih murah daripada herring, dan sprat dan sprats berkepala seribu lainnya berharga tiga puluh lapan puluh kopecks per kilo..

Orang miskin dan sangat miskin, untuk mendapatkan garam, beli sekilo dalam jumlah besar, jarang dalam balang (harganya 33 kopecks asin pedas, tomato, atau kacang) dan hanya pada hari cuti - sesuatu yang benar-benar disesuaikan.

Segera setelah orang-orang itu mendidih, beri mereka lebih banyak moncong, supaya mereka gemuk dan tidak kurus. Bayangkan jenis buaya yang dimakan di Kremlin dan oligarki di antara krisis.

Satu-satunya pengecualian adalah sprat. Semakin baik spat semakin baik.

Titik ketujuh. Kekhususan dan pengkhususan.

Herring bukan makanan, tetapi pembuka selera. Sesuai digunakan dengan vodka. Kemungkinan dengan bir.

Herring tidak menyukai perkara lain dan, secara amnya, tidak menghiraukan.

Anehnya, herring baik dengan teh dan tembikai.

Sandwic Leningrad yang tidak dapat dilupakan.

Pada mulanya, ia dibuat seperti ini: marjerin hitam, meja atau tenusu (paling murah), telur keras (tentu saja tidak keseluruhan, tetapi sepotong dari seperlapan hingga setengah, dan kemudian ada ketaksamaan sosial), di atas - satu atau dua atau tiga pembunuh Baltik.

Keajaiban alam ini disajikan di mana-mana bilik gelas anggur dengan standard lima puluh gram, terdapat gelas anggur di hampir setiap perhentian trem di Leningrad. Dan tram dan sandwic kaca dan keel di St Petersburg dihalau dan dihancurkan oleh usaha Tanka-Glass, tanpa mengenal lelah kebodohan. Kami, dari Moscow yang belum murni, menggantikan marjerin dengan mentega (kerana marjerin sekarang disebut itu), bahagikan telur menjadi empat kepingan rata, bebaskan ikan dari kepala, ekor dan rabung (dalam satu gerakan) dan jangan meletakkan lebih dari satu kilochka pada satu sandwic.

Terdapat makanan ringan dan acar di atas meja, tetapi sandwic Leningrad selalu menjadi yang pertama hilang.

Sandwic herring

Di kafe-kafe Moscow moden, lazimnya menyajikan vodka dan bir dengan herring yang hanya dicincang dan ditaburkan dengan bawang, atau sandwic pada roti hitam dengan potongan herring, kaviar herring atau susu: sederhana dan hampir murah.

Sekarang ikan hering dan saudara terdekatnya dijual dalam bentuk bungkusan dan dihiris: dalam wain, dill, cranberry, krim masam, mustard, lingonberry dan sos lain - sesuai jika masa hampir habis atau anda benar-benar ingin minum.

Tetapi jika anda tidak tergesa-gesa, ikan hering itu harus dibawa pulang, diletakkan di atas papan surat khabar, lebih baik basi - ia mengalir dari cat segar. Untuk menghilangkan herring dari ekor dan kepalanya, potong perut tanpa mengganggu integriti telur atau susu.

Sekiranya herring dalam gaya retro, maka jangan menghisap kepala atau membuangnya. Potong sirip punggung dan yang kecil di perut di atas ekor. Potong di bahagian belakang dan lepaskan tulang rusuk, tulang rusuk dan (dengan pinset) tulang kecil. Potong kulit dari setiap fillet dan potong dengan nipis. Mula-mula masukkan kaviar atau susu pada pembuat herring, kemudian, fillet cincang dengan berhati-hati dan lembut.

Herring musim panas dihiasi dengan bawang hijau yang dicincang halus, musim sejuk - dengan daun bawang yang bulat terbuka.

Ayah saya hanya tahu memasak satu pinggan - kuah herring. Inilah caranya: untuk 50-70 gram air rebus, satu sudu teh gula, mustard dan cuka - lebih kuat, tiba-tiba, lada hitam, minyak sayur, kacau secara intensif dan tuangkan herring dan bawang ke tepi herring.

Kakek saya Sasha tidak tahu memasak apa-apa, kecuali ini: kepala ikan herring itu berlekuk dari bawah, sedikit merebak di insang dan sesuai di tempatnya semasa hidup dan sebelum memotong. Pada musim panas, seperti misai, dua bawang hijau dimasukkan ke dalam mulutnya, pada musim sejuk, misai yang sama dibuat dari dua lengkungan bawang. Komposisi sedemikian disebut hari ini "retro herring".

Baik untuk keperluan bebas, dan untuk kentang goreng dan rebus dengan stim.

Di Shrovetide, herring, antara semua pantat lain, adalah salah satu yang pertama dan pastinya dengan krim masam.

Lagu yang berasingan - herring di bawah mantel bulu.

Terdapat banyak resipi. Yang paling mudah adalah herring yang dicincang halus menjadi serbuk, kemudian di lapisan, siapa yang boleh dan suka apa: kentang rebus, telur curam, wortel, Antonovka segar, bawang hangus tanpa kepahitan, di atas pastinya bit, yang dituangkan dengan mayonis.

Sebaiknya letakkan herring yang sudah siap di bawah mantel bulu selama beberapa jam di dalam peti sejuk.

Sangat senang dan menarik untuk berkomunikasi di sini. Sertailah!

Bukankah terlalu besar untuk membuat hidangan kedua untuk Shuba??

sudah ada segalanya yang ditumpangkan sepenuhnya

Herring di bawah mantel bulu adalah hidangan bebas, seperti pembuka selera sejuk. "kepadanya" anda tidak perlu menyerahkan apa-apa, terutamanya kereta. kentang lenyek. jadi ada kentang di dalam pinggan ini. Masak panas secara berasingan, bergantung pada apa yang anda suka dan bagaimana majlis hari raya, tetapi jangan "sesuaikan" dengan pembuka selera ini.

Dengan kembang kol rebus. Jika tidak, terdapat banyak kalori dan ramuan dalam SHUBE.
Kentang pasti tidak akan berfungsi! Dia sudah ada!

. dengan salad lain dan hidangan panas di atas meja.

Ini salad! Dan salad adalah makanan pembuka sejuk! Secara tradisinya, makanan ringan biasanya dibahagikan kepada panas dan sejuk, dan jenis kedua lebih popular daripada yang pertama..
Dari makanan pembuka sejuk, pertama-tama mereka menghidangkan kaviar, ikan masin ringan, rebus, aspic, dengan mayonis, dalam perapan, kemudian salad (ikan, daging, sayur-sayuran), ham, lidah, daging goreng sejuk, unggas, permainan. Selepas makanan ringan, makanan ringan disajikan - buah pinggang, ham goreng, cendawan dalam krim masam, forshmak, dll. Makanan ringan mesti sesuai dengan
minuman. Semakin banyak jenis hidangan makanan ringan di atas meja, semakin banyak yang sepatutnya
pemilihan wain, jus, air mineral. Sekiranya terdapat hidangan ikan di atas meja makanan ringan,
adalah mustahak untuk menawarkan kepada tetamu wain putih kering, daging kering sesuai untuk daging merah
wain merah, untuk makanan ringan ayam atau arnab sejuk - merah jambu. Baik
sesuai dengan makanan pembuka dan pelbagai minuman beralkohol. Terdapat juga beberapa jus
spesies supaya tetamu berpeluang memilih. Tetapi vodka pada awal makan tidak
pilihan terbaik: disarankan untuk memulakan dengan minuman dengan kandungan paling rendah
alkohol, secara beransur-ansur bergerak menjadi lebih kuat.

Dianjurkan untuk disajikan dengan salad herring dengan roti rai. Pembuka selera disajikan sebelum hidangan utama.
http://otvet.mail.ru/#question/27263242

kentang rebus dengan herba dan mentega).. mmm))

Herring adalah ikan untuk kesihatan dan kesenangan

Menambah artikel ke koleksi baru

Sukar untuk mencari orang yang tidak peduli dengan herring. Tetapi ternyata ini bukan hanya ikan yang sedap, tetapi juga ikan yang sangat sihat. Cara memilih ikan hering, cara menyimpannya dan cara memasak dengan sedap - baca mengenai semua ini dalam artikel kami.

Di Rusia, semua ikan hering diimport. Walaupun begitu, ramai yang benar-benar menganggapnya sebagai ikan Rusia. Dan sememangnya: semua orang tahu rasa ilahi herring masin dengan bawang renyah dan kentang rebus. Di meja perayaan di setiap rumah ketiga, anda boleh menemui ikan hering di bawah mantel bulu. Dan hampir setiap suri rumah mempunyai rahsia sendiri mengenai pengambilan herring.

Herring adalah gudang vitamin, lemak dan protein sihat yang penting untuk kesihatan. Benar, seseorang tidak boleh menaruh harapan yang terlalu tinggi terhadap ikan haring masin, dan juga tanpa membeli membeli fillet lezat yang dipenuhi dengan pelbagai sos di kedai. Bagaimanapun, garam secara signifikan mengurangkan nilai pemakanan herring dan sangat berbahaya bagi pesakit hipertensi. Oleh itu, ikan masin harus dimakan dalam jumlah yang terhad. Lebih baik menggantinya dengan beku segar dan masak di dalam ketuhar atau kukus.

Kelebihan herring

Seperti ikan lain, ikan hering mengandungi lemak yang paling bermanfaat untuk tubuh - omega-3. Tetapi ini adalah satu-satunya alasan untuk menyukai ikan haring..

  • Mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular. Dari segi kandungan lemak yang sihat, ikan haring melebihi pemegang rekod yang dikenali sebagai salmon. Lemak ini melawan kolesterol "buruk", yang tersimpan di dinding saluran darah, menyempitkannya. Dengan kata lain, herring mengurangkan risiko pembekuan darah..
  • Berfungsi untuk pencegahan penyakit mata. Ikan berlemak diperlukan agar tidak kehilangan ketajaman penglihatan. Ini akan membantu lemak tak jenuh ganda dan asid lemak yang terdapat di dalamnya..
  • Menguatkan tulang. Herring adalah sumber vitamin D. 100 g produk mengandungi 4 norma harian vitamin ini. Berkat ini, ikan dapat digunakan untuk mencegah riket dan osteoporosis..
  • Menormalkan kelenjar tiroid. Manfaat herring untuk kelenjar tiroid jelas, kerana ikan mengandungi banyak yodium.
  • Menormalkan kerja sistem saraf. Vitamin D juga menyumbang kepada pengeluaran serotonin, hormon kegembiraan. Malah diet ikan khas telah dikembangkan untuk menstabilkan keadaan psikoemosi..
  • Melambatkan penuaan sel. Herring mengandungi selenium, antioksidan semulajadi yang sangat berkesan. Ini secara signifikan mengurangkan tahap produk pengoksidaan dalam darah, memanjangkan masa muda.
  • Membantu memulihkan sumber badan setelah sakit. Herring adalah sumber protein berkualiti tinggi yang diperlukan untuk memperbaiki tisu yang rosak.
  • Mengurangkan rasa lapar dan mengurangkan selera makan. Herring bukan hanya ikan berlemak, tetapi mengandungi peratusan protein yang tinggi, menjadikan produk ini sesuai untuk makanan ringan cepat yang sihat.
  • Meningkatkan metabolisme. Herring cepat dicerna dan tidak membebankan perut.
  • Menguatkan kesihatan lelaki. Dan di sini sekali lagi perlu disebutkan vitamin D, tanpa itu testosteron tidak dihasilkan. Penambah utama kekuatan lelaki adalah susu.

Pada masa berikutnya anda menyediakan produk luar negeri ini ke meja, anda boleh memberi kuliah menghiburkan kepada tetamu anda mengenai faedah kesihatan herring. Walaupun, sebaliknya, ikan ini hilang dari meja dengan sepantas kilat walaupun tanpa cadangan tambahan.

Cara memilih herring di kedai

Selalunya, kedai menawarkan ikan haring asin, acar atau bahkan asap. Tetapi sangat bermanfaat untuk memilih ikan segar (atau beku)..

Untuk memilih ikan yang paling sedap dan sihat, ikuti prinsip ini. Bangkai mesti utuh, tegas dan sekata. Apabila anda menekannya dengan jari, ia akan cepat mendapatkan kembali bentuknya. Mata harus jelas, tidak ditutup. Bau yang tidak menyenangkan adalah tanda bahawa lebih baik menolak pembelian.

Sekiranya anda ingin mencari ikan haring dengan kaviar, sebaliknya, pilih herring dengan mata yang keruh. Tetapi pada masa yang sama, harus difahami bahawa ia tidak lagi berminyak, kerana ikan menghabiskan seluruh kekuatan dan lemaknya yang sihat untuk dibiakkan.

Menentukan kualiti ikan masin adalah lebih sukar. Parameter utama adalah warna murid. Semakin merah, semakin kurang garam di dalam produk, dan oleh itu, semakin sihat. Sekiranya bangkai ditutup secara hermetik, pastikan tidak ada cecair berlebihan. Lihat juga insang. Mereka mesti berwarna merah gelap, tegas dan tidak berbau busuk..

Terma dan kaedah penyimpanan herring

Herring segar disimpan dalam masa yang sangat singkat. Ngomong-ngomong, ini adalah salah satu sebab mengapa ikan ini paling sering dijual dalam bentuk asin atau acar..

Peraturan penyimpanan herring

  • Herring segar boleh disimpan di dalam peti sejuk selama sehari di atas pinggan dengan lapisan ais. Penting bahawa pinggan mangkuk adalah seramik ikan bertindak balas dengan logam.
  • Kualiti herring yang baik dapat dijaga dalam ikan beku. Walau bagaimanapun, jangka hayat tidak boleh melebihi 3 bulan..

Kandungan kalori herring

Setiap orang yang memantau pemakanan pasti berminat bukan sahaja pada rasa dan faedah produk, tetapi juga kandungan kalori. Bukan rahsia lagi bahawa nilai pemakanan secara langsung bergantung pada bagaimana ikan dimasak..

Kandungan kalori herring (per 100 g ikan)
acar155 kkal
dalam bentuk masin261 kkal
digoreng261 kkal
merokok218 kkal

Mengetahui berapa banyak kalori dalam ikan hering, anda dapat mengira bahagian anda dengan mudah. Tetapi ingat bahawa ini adalah ikan yang sangat berminyak, jadi anda tidak boleh berlebihan. Sekiranya anda suka ikan masin masin, hadkan diri anda hingga 2-3 keping sehari. Sekiranya anda lebih suka memanggang, harganya boleh dinaikkan hingga 4 keping sehari..

Hidangan herring untuk setiap hari dan untuk percutian

Mana-mana suri rumah tahu sekurang-kurangnya 2-3 resipi untuk hidangan ikan masin masin. Tetapi hari ini kita tidak akan bercakap mengenai salad klasik "di bawah mantel bulu" atau ikan masin ringan dengan kentang dan bawang. Kami telah menemui resipi herring yang baru tetapi tidak kurang enaknya.

Herring pate dengan keju cair

Anda memerlukan: 1 lobak merah, 1 bangkai ikan haring sedikit masin, 2-3 keju yang diproses.

Memasak. Pisahkan fillet dari tulang, potong. Rebus wortel hingga lembut, kemudian sejukkan dan potong. Potong keju yang telah diproses menjadi 4-6 keping. Perahkan semua bahan secara berasingan melalui penggiling daging dan baru sebati. Untuk menjadikan konsistensi lebih lembut, berikan jisim melalui penggiling daging satu atau dua kali lagi. Musim secukup rasa. Letakkan pate di dalam piring kedap udara dan sejukkan di dalam peti sejuk. Gunakan untuk makanan pembuka herring seperti sandwic kecil.

Herring roll dengan telur

Anda memerlukan: roti pita nipis, 2 bangkai ikan haring sedikit masin, 1 wortel, 200 g keju yang diproses, 3 telur ayam, 3 sudu besar. mayonis, 1 kepala bawang, sekumpulan pasli, garam dan lada secukup rasa. Anda boleh menambah jagung, kacang polong, timun acar, kentang ke pengisian herring roll.

Memasak. Keluarkan tulang dari herring, termasuk. dan yang terkecil, potong fillet. Rebus telur, sejuk, parut. Parut juga keju yang telah diproses. Rebus wortel, sejuk, potong dadu. Kupas dan cincang bawang. Potong ramuan. Campurkan semua bahan untuk pengisian, garam dan lada, masukkan mayonis, kacau. Sebarkan selembar roti pita, susun pengisian dan gulung gulung. Biarkan selama 2-3 jam di dalam peti sejuk, potong bahagian.

Herring di bawah mantel bulu baru

Anda memerlukan: 1 bangkai herring, 1 tandan bawang hijau, 1 tandan dill, 1 timun segar, 150 g keju keras, 2-3 kentang rebus, 300 g mayonis.

Memasak. Keluarkan semua tulang dari ikan hering, potong fillet menjadi kepingan dan letakkan di lapisan pertama di atas pinggan. Buat sebiji mayonis. Potong bawang hijau dan taburkan dengan herring. Parut kentang rebus, letakkan di lapisan seterusnya, buat sebiji mayonis lagi. Potong timun menjadi kepingan dan letakkan di atas kentang. Masukkan keju parut pada parut kasar di lapisan seterusnya. Ulangi lagi mesh mayonis. Hiaskan herring di bawah lapisan baru dengan dill cincang.

Herring bakar ketuhar

Anda memerlukan: 2 bangkai ikan hering beku segar, 1 sudu besar. kicap, 1 sudu besar. minyak sayuran, 0.5 sudu kecil. garam, 1 sudu besar. krim masam, 30 g keju keras, lada secukup rasa.

Memasak. Usus herring, keluarkan kepala, ekor, sirip. Dalam mangkuk kecil, satukan garam, lada, krim masam, mentega, dan kicap. Gariskan hidangan penaik dengan kerajang, letakkan ikan, tuangkan sos ke atas bangkai, termasuk. dan bahagian dalam ikan. Bakar dalam kerajang selama 40 minit pada suhu 180 darjah. Taburkan ringan dengan keju parut 3-5 minit sebelum memasak.

Canape dengan herring

Anda akan memerlukan: roti hitam, mustard, herring fillet, kentang rebus, minyak sayuran untuk menggoreng, bawang (cincin acar boleh digunakan), rucola (dill).

Memasak. Potong roti coklat ke dalam bahagian kanape, goreng, sikat dengan mustard. Goreng kentang yang dihiris dan letakkan di atas roti bakar. Letakkan sepotong ikan kecil di atas dan selamatkan dengan lidi. Anda juga boleh mengikat sebentuk cincin bawang atau cengkih bawang putih acar pada tusuk sate dan menghias komposisi dengan tangkai hijau.

Vinaigrette dengan herring

Anda memerlukan: 400 g herring (lebih baik fillet), 1 bit rebus, 1 wortel rebus, 3 kentang rebus, 1 kepala bawang, 2-3 acar, 250 g sauerkraut, 3 sudu besar. minyak bunga matahari, 2 sudu besar. cuka meja, 0.5 sudu kecil. gula, 0,5 balang kacang dalam tin (pilihan), garam dan lada secukup rasa, pasli.

Memasak. Sayuran rebus (kentang, wortel, bit), serta timun dan bawang, dipotong menjadi kiub kecil. Potong kubis halus. Kupas isi ikan dan juga potong dadu. Campurkan minyak bunga matahari, garam, gula, lada tanah, cuka. Dalam mangkuk, gabungkan semua bahan (kecuali bit) dan bahagian atas dengan pembalut. Musim bit dengan sos dalam mangkuk yang terpisah dan tambahkan ke salad herring yang sudah siap sebelum disajikan.

Herring di bawah gulungan bulu

Sekiranya resipi klasik herring di bawah mantel bulu sudah sedikit muak, cuba sediakan salad lazat ini dengan cara baru.

Anda memerlukan: fillet 1 bangkai ikan haring, 2 bit rebus, 2 wortel rebus, 2 kentang jaket, 2 telur rebus, seperempat kepala bawang, mayonis.

Memasak. Telur dan sayur-sayuran pra-rebus (bit, kentang dan wortel), kupas dan parut pada parut kasar. Potong bawang. Tutup permaidani untuk membuat sushi dengan pelekat dan letakkan bit parut, kentang, mayonis, bawang, telur, mayonis, wortel di atasnya. Potong ikan ke dalam kepingan nipis dan berbaris di satu sisi gulungan segi empat tepat, sedikit melangkah ke belakang dari tepi. Gunakan tikar sushi dan pelekat untuk menggulung. Hantar makanan ringan ke peti sejuk selama 1-2 jam.

Ikan hering Korea

Anda memerlukan: 1 kg herring, 1 sudu besar. garam, 1 sudu kecil. lada hitam, 1 sudu kecil. lada merah, 1 sudu kecil. gula, 1 sudu kecil. cuka meja, 5-6 bawang, 100 ml minyak sayuran, 1 sudu besar. pes tomato.

Memasak. Potong fillet herring menjadi kepingan yang tidak terlalu besar. Potong bawang menjadi kepingan atau cincin (pilihan anda). Kacau pes tomato dan minyak bunga matahari dan panaskan campuran di atas dapur. Masukkan rempah dan bawang ke herring, campurkan dan tutup dengan sos panas. Kacau rata dan biarkan di dalam peti sejuk selama kira-kira 3 jam.

Herring forshmak

Anda memerlukan: 3 herring sedikit masin atau kira-kira 500 g fillet, 1 kepala bawang kecil, 3 telur, 100 g mentega, 2 sudu besar. cuka sari apel, 2 sudu kecil. Mustard Dijon (atau biasa), 1 epal masam, 0,5 sudu kecil. lada hitam tanah.

Memasak. Kupas herring, potong fillet agak kasar. Kisar dengan pengisar sehingga anda mendapat pes dengan kepingan kecil ikan. Pindahkan ke mangkuk yang berasingan. Potong bawang dengan kasar. Rebus telur ke dalam beg untuk mengekalkan kuning telur. Gunakan pengisar untuk mengisar bawang, telur dan mentega yang lembut sehingga sebati. Satukan bahan kisar dengan herring. Masukkan mustard, lada, cuka dan kacau lagi. Parut epal, kupas dan inti, pada parutan halus (herring dengan epal mempunyai rasa yang lebih sedap). Gaul lagi. Hidangkan seperti pate pada roti rai hitam.

Sekarang anda telah mempelajari resipi baru untuk ikan hering yang enak dan yakin bahawa ikan ini sangat sihat, pastikan untuk memasukkannya ke dalam makanan anda. Ia murah, tetapi dapat membawa manfaat kesihatan yang tidak ternilai, dan di samping itu, ia mempelbagaikan menu makan malam di rumah dan percutian..