Apa itu gula pasir yang diperbuat daripada?

Gula adalah produk makanan yang terdiri daripada sukrosa ketulenan tinggi.

Sukrosa mempunyai rasa manis yang menyenangkan. Dalam larutan berair, rasa manisnya dirasakan pada kepekatan sekitar 0.4%. Penyelesaian yang mengandungi lebih daripada 30% sukrosa manis manis. Nilai tenaga 100 g gula ialah 1565-1569 kJ (374 kkal).

Sukrosa cepat dan mudah diserap. Di dalam badan, di bawah tindakan enzim, ia dipecah menjadi glukosa dan fruktosa. Sukrosa digunakan oleh tubuh manusia sebagai sumber tenaga dan bahan untuk pembentukan sebatian glikogen, lemak, protein-karbon.

Kandungan artikel:

    • Apa itu gula pasir yang diperbuat daripada?
    • Tahap utama pengeluaran gula pasir

Apa itu gula pasir yang diperbuat daripada?

Bahan mentah untuk pengeluaran gula adalah tebu, yang tumbuh di kawasan dengan iklim tropika dan subtropika, dan bit gula (kira-kira 45%). Sorgum, jagung dan sawit juga digunakan untuk pengeluaran gula. Industri domestik menghasilkan dua jenis gula dari bit gula: gula pasir dan gula halus.

Gula komersial mestilah sukrosa hampir keseluruhan. Kekotoran bebas tidak dibenarkan, tetapi semasa proses pengeluaran, non-gula dapat diserap di dalam kristal sukrosa dan di permukaannya dalam bentuk filem nipis. Di samping itu, semua jenis gula mengandungi mineral (Na, K, Ca, Fe) - kira-kira 0,006%.

Gula pasir adalah produk mengalir bebas yang terdiri daripada kristal sukrosa. Ia diperoleh dari akar gula bit berbentuk spindle, putih..

Tahap utama pengeluaran gula pasir

Bit dicuci, dihancurkan menjadi serutan (ke dalam pinggan nipis yang sempit) dan diproses dalam tong penyebaran dengan air panas. Peralihan gula dan bukan gula larut dari bit ke air berlaku akibat penyebaran. Jus difusi disucikan dari kekotoran mekanikal dan bukan gula dan dirawat dengan susu limau (suspensi berair kalsium oksida) untuk meneutralkan asid, mendakan aluminium, magnesium, garam besi dan protein dan pewarna pembekuan (buang air besar).

Untuk menghasilkan kapur berlebihan dan dalam bentuk kalsium karbonat kristal halus, pada permukaan zarah-zarah yang non-gula diserap, jus tersebut dirawat dengan karbon dioksida (tepu). Pada peringkat seterusnya, jus ditebal dengan penyejatan, diikuti dengan penghabluran gula dari sirap - pembentukan massecuite dan pemisahan kristal gula dari cairan interkristal (molase hijau).

Kristal gula dibasuh dengan air dan dipisahkan dari cecair interkristal (molase); pada peringkat terakhir, kristal dikeringkan, disejukkan dan dibebaskan dari kekotoran feromagnetik dan ketulan gula.

Gula pasir komersial diperoleh hanya dengan mendidih jisim penghabluran pertama.

Molase putih dan hijau yang diperoleh dengan menyentrifkan massecuite dari kristalisasi ke-1 dimasukkan ke dalam mendidih massecuite dari penghabluran ke-2. Semasa melakukan sentrifugasi massecuite dari penghabluran ke-2, dua aliran keluar (molase putih dan hijau) dan gula dari penghabluran ke-2 juga diperoleh. Ia mengekalkan lapisan larutan interkristal di permukaannya, oleh itu warnanya berwarna kuning.

Untuk merebus jisim kristalisasi ke-3 gunakan aliran keluar kedua dan pertama dari kristalisasi ke-2. Gula yang terhasil dari penghabluran ke-3 bersama dengan gula dari penghabluran ke-2 digunakan untuk merebus jisim penghabluran ke-1. Efluen yang diambil semasa sentrifugasi massecuite dari penghabluran ke-3 disebut molase, ia adalah sisa pengeluaran.

Kualiti gula pasir ditentukan mengikut GOST 21-94. Dari petunjuk organopoleptik, yang berikut dinilai: rasa dan bau - manis, tanpa rasa dan bau asing, baik gula kering dan larutannya; bebas mengalir - tidak ada gumpalan, mengalir bebas, yang dimaksudkan untuk pemprosesan industri, mungkin terdapat benjolan yang hancur ketika ditekan ringan; warna gula pasir yang direbus berwarna putih, untuk pemprosesan industri ia berwarna putih dengan warna kekuningan; ketulenan larutan - larutan gula itu telus atau sedikit pudar, tanpa enapan yang tidak larut, mekanikal atau kekotoran lain.

Dari segi petunjuk fizikal dan kimia (dari segi bahan kering) gula pasir mesti memenuhi syarat berikut (dalam%): pecahan jisim sukrosa - tidak kurang dari 99.75, untuk pemprosesan industri - tidak kurang dari 99.65; pecahan jisim bahan pengurang - tidak lebih daripada 0,050, untuk pemprosesan industri - tidak lebih daripada 0,065; pecahan jisim abu - tidak lebih daripada 0,04, untuk pemprosesan industri - tidak lebih daripada 0,05; pecahan jisim kelembapan - tidak lebih daripada 0.14, untuk pemprosesan industri - 0.15; pecahan massa ferro-pengotor - tidak lebih daripada 0,0003; warna (dalam unit konvensional ketumpatan optik) - tidak lebih daripada 0,8, untuk pemprosesan industri - tidak lebih daripada 1,5.

Kecacatan yang paling biasa dalam gula pasir - kelembapan, kehilangan aliran, kehadiran ketulan yang tidak runtuh - adalah hasil penyimpanan pada kelembapan relatif tinggi dan perubahan suhu udara secara tiba-tiba. Warna kekuningan atau keabu-abuan yang tidak khas dan kehadiran ketulan gula yang tidak dicuci muncul apabila teknologi dilanggar.

Rasa dan bau yang luar biasa terbentuk ketika membungkus dalam beg baru, dirawat dengan emulsi dengan bau produk minyak, dan juga apabila kawasan komoditi tidak diperhatikan; kekotoran asing (skala, serat dan api) adalah hasil pembersihan gula yang buruk pada elektromagnet dan penggunaan burlap yang kurang diproses untuk mengemas beg.

Gula halus adalah produk yang terdiri daripada sukrosa kristal, tambahan (halus), dihasilkan dalam bentuk ketulan dan kristal. Tujuan penapisan gula pasir atau gula tebu mentah adalah untuk menghilangkan kekotoran sebanyak mungkin dan memperoleh sukrosa praktikal murni hasil daripada prestasi operasi teknologi yang berurutan..

Mengikut standard semasa, kandungan kekotoran dalam gula halus tidak lebih daripada 0.1%. Penyulingan adalah pemisahan sukrosa dari bukan gula dengan mengkristalnya dalam larutan.

Tahap utama pengeluaran gula halus. Gula pasir dilarutkan dalam air. Sirap yang dihasilkan disucikan menggunakan adsorben (karbon aktif) dan penukar ion yang menyerap pewarna dari sirap.

Di kilang, beberapa kitaran penghabluran dilakukan. Gula halus diperoleh dalam dua atau tiga kitaran pertama, dalam tiga hingga empat kitaran berikutnya, gula kuning diperoleh dari molase, yang dikembalikan untuk diproses. Dari kitaran terakhir, sirap halus dikeluarkan sebagai sisa pengeluaran.

Untuk mengurangkan pembalikan sukrosa, reaksi larutan gula yang sedikit alkali dipertahankan, dan pewarna biru, ultramarine, digunakan untuk menutupi warna kuning gula halus. Ia ditambahkan sebagai penggantungan pada massecuite yang disempurnakan atau ketika mencuci kristal gula dalam sentrifugal.

Gula halus dihasilkan dalam pelbagai jenis berikut:

  • ditekan, dibahagikan secara pukal dalam beg, bungkusan dan kotak;
  • segera diekstrusi dalam pek dan kotak;
  • ditekan dalam pembungkusan kecil;
  • gula pasir halus dalam jumlah besar dalam beg dan bungkusan;
  • gula pasir halus yang dibungkus halus;
  • sukrosa untuk sampanye;
  • serbuk halus dalam jumlah besar dalam beg dan beg.

Gula halus yang dimampatkan dihasilkan dihasilkan dalam bentuk kepingan individu yang mempunyai bentuk parallelepiped. Ketebalan kiub gula halus yang ditekan boleh 11 dan 22 mm. Penyimpangan dari ketebalan di tempat perpecahan potongan dibenarkan ± 3 mm.

Gula pasir halus dihasilkan dengan ukuran kristal berikut (dalam mm): dari 0,2 hingga 0,8 - halus; dari 0.5 hingga 1.2 - sederhana; dari 1.0 hingga 2.5 - besar.

Sukrosa untuk sampanye dihasilkan dalam bentuk kristal yang berukuran dari 1.0 hingga 2.5 mm.

Gula halus yang ditekan diperoleh dengan mengeluarkan molase dan membilas gula pada empar dan membilas kristal dengan klers (larutan gula halus tulen). Kristal basah membentuk gruel halus. Tepi mereka ditutup dengan lapisan larutan gula nipis. Dari bubur pada penekan, potongan gula atau bar halus dibentuk, yang dipecah menjadi kepingan setelah dikeringkan.

Kekuatan gula halus yang diperoleh bergantung pada kandungan kelembapan bubur, yang diatur oleh jumlah cloler yang tersisa di dalamnya. Kandungan kelembapan gruel untuk mendapatkan gula halus segera harus 1,6-1,8%, ditekan hancur - 1,8-2,3%. Batang gula halus mempunyai struktur berpori kapilari, yang menyumbang kepada pengeringan mereka.

Penyingkiran kelembapan semasa proses pengeringan menyebabkan penghabluran sukrosa tambahan, yang dilarutkan di dalamnya. Semakin banyak klers dalam bar atau sekeping gula halus yang dimampatkan (oleh itu, sukrosa terlarut), semakin kuat menghubungkan kristal menjadi konglomerat dan gula halus ternyata lebih kuat.

Kualiti gula halus dinilai sesuai dengan GOST 22-94. Dari segi ciri organoleptik, gula halus mesti memenuhi syarat berikut: rasa dan bau - manis, tanpa rasa dan bau yang luar biasa dari gula kering dan larutan berairnya; warna - putih, tulen, tanpa kekotoran, warna kebiruan dibenarkan; kebolehaliran - gula pasir halus, mengalir bebas, tanpa ketulan; ketulenan larutan - larutan gula itu berwarna telus atau sedikit pudar, warna opalecent halus dibenarkan.

Kecacatan gula halus: warna keabu-abuan, bintik gelap, dan lain-lain - hasil penjelasan sirap yang tidak mencukupi, penyumbatan bubur, ketidakpatuhan terhadap peraturan penekanan dan pengeringan.

Bagaimana dan dari apa gula dibuat? Penerangan, foto dan video

Gula adalah salah satu produk yang tidak asing lagi bagi setiap orang moden, yang hampir selalu ada di meja dan untuk semua orang. Kristal manis putih digunakan dalam gula-gula, semasa membuat produk buatan sendiri, dan hanya untuk memanis secawan kopi atau teh pagi anda.

Bagaimana asas semua gula-gula dihasilkan, dari apa dan bagaimana serbuk putih kristal itu muncul? Kajian terperinci mengenai proses yang berlaku di kilang atau persekitaran kilang akan membolehkan anda memahami nuansa.

Apa yang diperbuat daripada gula?

Gula dihasilkan dari tebu atau bit (bit). Di Rusia, bit terdapat, dengan itu pengeluar domestik bekerja, kerana buluh adalah tanaman tropis.

Untuk mendapatkan kristal manis, pertama anda mesti menanam tanaman bit gula, yang dipanggil bit, dan membawa tanaman akar masak ke tanaman. Bit, dipotong menjadi serutan kecil dan air, yang pertama menghilangkan rasa manis dari sayur-sayuran, dan kemudian menguap untuk mendapatkan residu kering dalam bentuk butiran kecil yang biasa - mereka menjadi komponen utama pengeluaran, yang membolehkan anda berakhir dengan produk asas yang dituntut oleh seluruh negara.

Memproses bit untuk pengeluaran gula

Tanaman akar yang ditanam di ladang dimasukkan ke dalam kereta dan dibawa ke kilang. Bahan mentah ditimbang dan dimuat ke dalam bunker untuk menjalankan pemprosesan utama - untuk mencuci tanaman akar dari tanah. Sistem automatik membolehkan anda membasuh sayur-sayuran dengan cepat, juga menghilangkan bahagian atas, batu, jerami - kekotoran, bahan cemar. Setelah pembersihan menyeluruh, yang sangat penting untuk mendapatkan produk akhir yang berkualiti dan melindungi seluruh sistem tanaman daripada tersumbat, bit masuk ke pemotong bit. Di dalam unit ini, serutan dengan ciri khas dibuat dari tanaman akar utuh - halus, nipis. Pengambilan gula dari bahan mentah sangat bergantung pada kualiti penghirisan; hirisan nipis, sekata diperlukan. Serutan selesai dihantar ke ruang penyebaran di mana air dari suhu tertentu beredar - akses udara tidak termasuk di sini.

Airnya jenuh dengan gula bit, sementara sampah berupa bubur bit de-gula dihantar lebih jauh ke makanan ternakan. Ia dikeringkan terlebih dahulu di bawah aliran udara, menjadikan pembongkaran dan pengiriman produk sampingan ke ladang menjadi tugas yang paling mudah, paling menguntungkan dan pantas. Banyak nutrien tetap ada di dalam pulpa, menjadikannya sesuai untuk memberi makan ternakan kecil dan besar. Ia adalah makanan tambahan yang berguna untuk haiwan ternakan.

Pemprosesan jus bit

Jus terkumpul di bahagian bawah lajur, ia mengandungi gula dan campuran bahan lain, yang disebut bukan gula. Kehadiran mereka merosakkan kualiti produk, oleh itu ia dikeluarkan semasa proses pemprosesan fizikal dan kimia. Untuk ini, jusnya dicampurkan dengan susu limau, sedimen dikeluarkan. Pada peringkat pemprosesan yang berbeza, jusnya disaring, manipulasi lain dilakukan. Hasilnya setelah semua peringkat pembersihan disejat - perlu mengeluarkan kelembapan berlebihan dari sirap. Operasi ini adalah yang paling penting, ketika "memasak" sirap mengkristal serbuk putih, iaitu gula.

Untuk mendidih, unit vakum khusus digunakan, yang memungkinkan pendidihan sudah pada 70 darjah Celsius. Bagaimanapun, penunjuk suhu ini tidak boleh dilebihi, gula mungkin habis. Semua sistem automatik, pendidihan juga berlaku dalam sistem tertutup dan bekas di bawah kawalan peralatan, bacaannya dipantau oleh personel. Campur tangan dalam proses dilakukan ketika memberi isyarat masalah. Juga, pada semua peringkat, campuran diperiksa secara berkala, kilang gula mempunyai makmal mereka sendiri yang memungkinkan untuk melakukan analisis ekspres.

Pada peringkat akhir mendidih, serbuk mengkristal, gula hampir siap. Ia disebut massecuite dan dihantar ke sentrifugasi untuk dikeringkan dan dikumpulkan dalam bekas. Kristal dikumpulkan di dinding drum, unsur berlebihan dipindahkan ke pengumpul sampah. Tetap hanya untuk mengeringkan kristal sekali lagi, yang tetap agak lembab setelah sentrifugasi; proses ini dapat dilakukan dengan menggunakan pemasangan yang membekalkan udara panas. Setelah kering, hasilnya disejukkan ke suhu bilik. Setelah gula sejuk, gula boleh diisi ke dalam beg atau bekas lain. Kristal putih manis benar-benar siap dimakan.

Ini adalah proses pembuatan gula - kilang berfungsi sepanjang tahun, memproses banyak biji bit sehingga serbuk manis sentiasa ada di atas meja di setiap rumah.

Pengeluaran produk yang sama dari tebu berlaku dengan cara yang hampir sama, bahan mentah juga dihancurkan untuk mengumpulkan jus dan gula, sirap dikeringkan, dan hasilnya disajikan di atas meja. Bagaimanapun, para pakar menunjukkan bahawa versi bit bit lebih sedap. Walaupun pilihan perkara seperti itu tetap menjadi persoalan bagi setiap individu. Versi bit adalah berpatutan, dan anda boleh membahaskan tentang kebaikan dan keburukannya untuk masa yang lama - terdapat juga banyak pendapat mengenai perkara ini..

Bagaimana gula dibuat - video yang menarik

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Apa itu gula. Formula dan komposisi gula yang boleh dimakan

Apa itu gula? Gula dalam kehidupan seharian biasanya disebut sukrosa. Gula mempunyai rasa manis dan terdiri daripada karbohidrat fruktosa dan glukosa. Gula dibuat secara besar-besaran dari bit gula dan lebih jarang dari tebu. Sebagai tambahan kepada jenis gula utama, terdapat jenis, jenis, jenis lain.

Gula biasa (gula pasir dan gula halus) adalah sukrosa tulen. Gula dibahagikan kepada disakarida dan monosakarida. Monosakarida termasuk: glukosa - gula anggur - dan fruktosa - gula buah. Disakarida adalah: sukrosa - gula tebu atau bit - dan maltosa - gula malt. Sebagai tambahan kepada sukrosa dan maltosa, disakarida yang terkenal adalah gula susu (atau ia juga disebut laktosa).

Penguji memberi nasihat. Sebelum makan, perlu diingat bahawa gula adalah makanan berkarbohidrat tinggi dan tinggi kalori. Hanya 100 gram gula mengandungi 400 kcal.

Gula adalah produk makanan yang berharga, pengambilan gula-gula dalam makanan yang sederhana meningkatkan mood, memberi tenaga kepada tubuh. Gula mempunyai kesan yang baik pada otak, melancarkan pengeluaran hormon kegembiraan di dalam tubuh manusia..

Topik gula sering menjadi topik perbincangan di kalangan penggemar gula-gula dan penganut makanan sihat. Untuk mengetahui sama ada wajar berhenti menggunakan gula, betapa berbahayanya produk manis yang disebut oleh pakar pemakanan "white death" bersama dengan garam, anda perlu memahami produknya secara terperinci. Sebilangan besar yang kita ketahui mengenai bahaya gula sebenarnya adalah mitos. Maklumat mengenai gula boleh salah. Sebenarnya, penggunaan produk yang betul boleh bermanfaat, dan hanya dimakan melebihi norma yang boleh membahayakan.

Apa yang diketahui mengenai gula, jenis, jenis, varieti, kesannya pada tubuh - kita mengetahuinya sebelum menghilangkan gula dari makanan kita sepenuhnya.

Komposisi kimia gula

Komponen gula biasa adalah sukrosa dan sekumpulan bahan kompleks. Ini adalah formula gula yang tidak ada dalam kimia. Formula kimia sukrosa - C12H22Osebelas. Sukrosa pula terdiri daripada fruktosa dan glukosa. Sekarang kita tahu apa yang terkandung dalam gula, apakah komposisi kimia karbohidrat yang kita makan setiap hari..

Gula dalam bentuk sebatian kompleks termasuk dalam kebanyakan produk makanan. Ia terdapat dalam susu ibu, ia adalah sebahagian dari susu lembu, kandungan gula tinggi dalam sayur-sayuran, buah-buahan, buah beri dan kacang. Tumbuhan biasanya mengandungi glukosa dan fruktosa. Secara semula jadi, glukosa lebih biasa pada tanaman. Glukosa juga disebut dextrose atau gula anggur. Fruktosa disebut sebagai gula buah atau levulose.

Fruktosa dianggap sebagai gula semula jadi yang paling manis. Glukosa kurang manis daripada fruktosa. Kandungan glukosa melebihi jumlah fruktosa pada organ tumbuhan. Glukosa terdapat dalam polisakarida seperti kanji dan selulosa.

Selain glukosa, ada gula semula jadi lain:

  1. Maltose.
  2. Laktosa.
  3. Mannose.
  4. Sorbosa.
  5. Metilpentosa.
  6. Arabilose.
  7. Inulin.
  8. Pentosa.
  9. Xylose.
  10. Cellobiose.

Di negara yang berbeza, gula diperoleh dari pelbagai produk tanaman. Untuk pengeluaran gula di Rusia, bit gula meluas, mengandungi hingga 22% sukrosa. Gula tebu dalam bentuk kristal coklat atau biji-bijian diperoleh dari jus tebu dan diimport dari India.

Pengeluaran gula

Pengeluaran gula dalam skala industri bermula di India pada abad ke-16. Industri gula di Rusia dan kilang pertama untuk menghasilkan produk manis dari bahan mentah yang diimport muncul pada tahun 1719 di St Petersburg. Pada abad ke-19, gula di Rusia mula diperoleh dari bit yang ditanam di ladang mereka sendiri. Sebilangan besar kilang gula Empayar Rusia bekerja di wilayah Ukraine sekarang.

Kemudian, di USSR, industri gula mula berkembang pesat di Ukraine, kilang gula untuk pengeluaran gula bit dibuka di pelbagai wilayah Kyrgyzstan, Uzbekistan dan republik Caucasus. Pada 30-an abad XX, USSR memegang tempat pertama di dunia untuk pengeluaran gula dari bit gula. Pada tahun 70-an, jumlah kilang gula sudah 318 unit. Pada masa ini, terdapat sekitar 70 kilang pemprosesan bit gula di Rusia..

Apa yang diperbuat daripada gula sekarang?

Di Rusia, gula dibuat dari bit gula. Apa gula yang dibuat dari berbagai negara, selain tebu dan bit? Di negara-negara yang berlainan, ia ditambang dari pelbagai sumber semula jadi; tanaman, sebagai peraturan, berfungsi sebagai bahan mentah. Jenis gula untuk bahan mentah:

  1. Orang Cina membuat sorgum dari jus tanaman bijirin.
  2. Sirap maple sering digunakan di Kanada. Untuk membuat gula maple, ambil jus maple gula.
  3. Orang Mesir mendapat makanan manis dari kacang.
  4. Gula aren (atau jagre) diekstrak dari jus spesies kelapa sawit di Selatan, Asia Tenggara, di kebanyakan pulau di Lautan Hindi.
  5. Di Poland, rasa manis diperoleh dari getah birch.
  6. Orang Jepun membuat gula malt dari beras berkanji.
  7. Orang Mexico merayakan molase dari agave, getah tumbuhan.

Sebagai tambahan kepada jenis bahan mentah yang disenaraikan, gula diekstrak dari pelbagai tanaman yang mengandungi gula, termasuk bunga. Kanji boleh digunakan sebagai bahan mentah untuk pengeluaran gula. Dari pati jagung, rasa manis lebih biasa disebut sirap jagung. Terdapat beratus-ratus jenis gula di alam semula jadi. Tetapi dalam bentuknya yang murni, gula halus dan halus tidak terdapat di alam semula jadi, ia diperoleh secara industri.

Mendapat gula

Bagaimana gula dibuat? Teknologi pengeluaran gula tidak berubah selama bertahun-tahun. Untuk mengekstrak gula dari bit atau mendapatkan produk dari tangkai tebu, bahan mentah tanaman dalam pengeluaran melalui beberapa peringkat proses teknologi yang kompleks.

  1. Pertama sekali, bit dicuci untuk menghilangkan kotoran dan dipotong..
  2. Untuk meneutralkan mikroba, bahan mentah dituangkan dengan larutan kapur.
  3. Jisim yang disucikan dihancurkan.
  4. Permukaan jisim bahan mentah yang dihancurkan diperlakukan dengan bahan aktif, akibat reaksi kimia, sirap gula dilepaskan dari bahan mentah.
  5. Sirap gula ditapis.
  6. Langkah seterusnya adalah menguap sirap. Digunakan untuk membuang lebihan air.
  7. Penghabluran dengan vakum.
  8. Produk yang diperoleh hasil penghabluran terdiri daripada kristal sukrosa dan molase.
  9. Tahap seterusnya dalam pengekstrakan gula keras adalah pemisahan sukrosa dan molase dengan menggunakan empar.
  10. Kesimpulannya, pengeringan diaplikasikan, setelah pengeringan, anda boleh makan gula.

Teknologi untuk menghasilkan gula bit serupa dengan pengeluaran produk tebu..

Jenis gula

Apa jenis gula yang ada? Gula diketahui dihasilkan dalam pelbagai jenis, jenis utamanya:

  1. Reed.
  2. Ubi bit.
  3. Telapak tangan.
  4. Malt.
  5. Sorghum.
  6. Maple.

Selain jenis utama, ada jenis gula yang dimaksudkan untuk digunakan dalam gula-gula, gula tersebut tidak dapat dibeli di kedai. Kami membeli dan memakan gula pasir putih biasa atau gula pasir. Jenis yang kurang popular adalah gula ketulan halus. Di rumah, pengguna menggunakan produk yang diperbuat daripada gula bit secara meluas, itulah yang kita beli di kedai.

Jenis gula

Gula dikategorikan mengikut jenis dan jenis. Gula mempunyai komposisi yang sama, perbezaannya terletak pada tahap pemprosesan dan kualiti pembersihan barang dari kekotoran.

Terdapat jenis gula pasir ini

  1. Gula Biasa - biasa atau juga dipanggil kristal. Kristal adalah jenis gula yang paling biasa dimakan. Saiz kristal mempengaruhi rasa gula kristal. Ini adalah ramuan penting dalam hidangan manis buatan sendiri. Ia digunakan ketika menyediakan jem untuk musim sejuk, membuat jem buatan sendiri, dialah yang terdapat dalam resipi masakan untuk kue dan pencuci mulut buatan sendiri..
  2. Bakers Special - kedai roti mempunyai saiz kristal terkecil. Pembakar gula halus digunakan dalam memasak semasa menyediakan muffin, biskut.
  3. Gula buah - gula buah dengan butiran halus. Ia dihargai lebih daripada biasa kerana strukturnya yang seragam. Ia digunakan dalam penyediaan puding manis, kastard.
  4. Gula Kasar kasar dan mempunyai butiran besar, yang menjadikannya ramuan yang sangat diperlukan dalam pengeluaran fudge, minuman keras dan gula-gula.
  5. Superfine, Ultrafine, Bar Sugar - produk ultrafine dengan kristal terbaik, kerana kristal gula cepat larut dalam air pada suhu apa pun. Komponen yang sesuai untuk meringue, pengisian strudel, pai dengan adunan halus.
  6. Gula (Serbuk) Gula - serbuk gula-gula. Di rak kedai, serbuk pengisar terbaik ditunjukkan dengan nama biasa, gula tepung. Dalam masakan rumah, ia digunakan ketika whipping cream, putih telur, membuat krim, serbuk adalah sebahagian dari glasir untuk kue, muffin.
  7. Gula pasir - gula debu. Produk ini mempunyai kristal yang besar. Ini digunakan, sebagai peraturan, dalam pembuatan gula-gula; penyiraman gula tidak digunakan di rumah.

Pelbagai gula

Asas gula dalam kedai adalah gula pasir dan gula halus. Gula perang kini dianggap kurang popular di kalangan pengguna berbanding gula putih. Pelbagai gula:

  1. Padat dan bebas mengalir.
  2. Gula pasir.
  3. Gula hancur, kental dan bergergaji.
  4. Lollipop, batu.

Gula putih bit

Gula putih atau biasa adalah pemanis makanan biasa. Ia diperoleh dengan memproses tebu atau bit gula. Perusahaan industri gula menghasilkan jenis utama gula putih - gula pasir dan gula halus. Gula putih dijual dalam bentuk gula pasir dan gula halus dalam bentuk kepingan.

Gula rafin

Gula halus dihasilkan dari gula pasir. Untuk mendapatkan gula halus, gula pasir dilarutkan dalam air, sirap yang dihasilkan juga disucikan - ditapis. Sebagai hasil penyulingan, gula halus diperoleh dengan peningkatan kandungan sukrosa, ia adalah produk yang dimurnikan secara maksimum dari kekotoran.

Gula halus dihasilkan dalam julat berikut:

  1. Gula halus yang dihancurkan.
  2. Gula halus yang ditekan dalam kiub.
  3. Gula ditapis segera.
  4. Gula halus yang ditekan dalam pembungkusan kecil - versi jalan.
  5. Gula halus dengan peningkatan nilai biologi dengan penambahan serai atau eleutherococcus.

Gula halus dibungkus dalam kotak kadbod dan dalam bentuk ini barang dari kilang gula dihantar ke kedai.

Gula pasir

Gula pasir halus dihasilkan dari sirap gula halus. Bergantung pada ukuran kristal, pasir gula disajikan dalam pelbagai jenis berikut:

  1. Kecil.
  2. Tengah.
  3. Besar.
  4. Sangat besar.

Tidak seperti gula halus, komposisi gula putih mengandungi sejumlah kecil nutrien: kalsium, natrium, besi dan kalium. Gula pasir dibungkus dalam beg dan bungkusan.

Gula vanila

Pakar kuliner sering memanggil vanila gula vanila atau vanillin. Apakah perbezaan antara gula vanila dan vanila? Untuk memahami bagaimana gula biasa berbeza dengan gula vanila, anda perlu mengetahui apa itu gula vanila..

Vanila adalah gula pasir biasa yang berperisa dengan kacang vanila. Vanila sebenar dianggap sebagai produk yang mahal dan berharga. Vanillin adalah bahan yang berasal dari vanila, pengganti tiruannya.

Gula tebu perang

Dapatkan gula tebu dari jus tebu. Terdapat banyak jenis gula tebu, perbezaan utama antara spesies ini adalah kandungan kuantitatif molase (molase) dalam gula. Coklat adalah gula tebu yang tidak ditapis. Gelap yang tidak halus mempunyai warna gelap dan aroma molase, tidak seperti gula perang muda.

Gula tebu yang tidak ditapis dianggap sebagai pengganti yang sihat untuk gula putih biasa. Sebelum membuat pilihan yang tepat antara gula tebu halus, tidak ditapis dan tidak ditapis, anda perlu mengetahui jenis gula tebu apa.

Jenis gula tebu

  1. Kualiti tinggi
  2. Istimewa.
  3. Istimewa.
  4. Sedap diperhalusi
  5. Tidak dimurnikan.
  6. Coklat tidak halus.

Tebu dijual halus dan tidak halus, ada jenis gula tebu khas.

Varieti gula tebu

  1. Ragam gula Demerara. Tidak berwarna halus, coklat muda dengan kristal besar. Ia mempunyai aroma molase yang kuat. Demerara digunakan sebagai pemanis semula jadi untuk teh dan kopi. Demerara ditambahkan pada pencuci mulut, kristal besarnya digunakan untuk menaburkan muffin, roti, pai manis.
  2. Gula kasturi. Gula tidak halus, kristal dan tepu dengan aroma molase. Kristal sedikit lebih besar daripada coklat biasa, tetapi tidak sebesar Demerar.
  3. Gula turbinado. Sebilangan halus. Kristal besar dari kuning hingga coklat. Mempunyai rasa karamel yang menyenangkan. Sesuai untuk hidangan manis dan sedap.
  4. Barbados (Gula molase lembut / Gula Barbados hitam). Lembut, nipis dan lembap. Ia mempunyai warna gelap dan aroma yang kuat kerana kandungan molase yang tinggi. Digunakan untuk membuat roti halia, roti halia, rumah roti halia dan doh roti halia.

Apakah perbezaannya

Gula putih bit boleh dimakan hanya apabila ditapis. Anda boleh membeli tebu dalam bentuk halus, tidak halus dan tidak halus. Inilah yang membezakan gula tebu dari putih.

Gula cair

Selain gula kristal, terdapat gula cair. Dalam bentuk cair, ia adalah larutan gula putih dan dapat digunakan untuk tujuan yang dimaksudkan, sebagai kristal.

Cecair ambar dengan penambahan molase digunakan untuk menambahkan rasa khas pada produk makanan.

Jenis lain tergolong dalam jenis cecair - gula terbalik.

Apa itu gula terbalik

Invert Sugar adalah gula cair yang terbuat dari campuran glukosa dan fruktosa. Ia digunakan hanya dalam industri untuk pengeluaran minuman berkarbonat. Gula terbalik hanya digunakan dalam bentuk cecair.

Gula apa yang lebih baik dibeli

Sebelum membeli gula, anda perlu memahami gula mana yang lebih baik dibeli untuk dibakar, gula bit putih atau gula tebu gelap coklat. Cara memilih?

Semua gula - putih dan coklat - adalah ketagihan makanan dan bebas gluten. Semasa membuat pastri manis, seperti yang anda tahu, mustahil dilakukan tanpa gula. Anda boleh membeli gula pasir murah, gula halus berkualiti baik, atau gula perang berkualiti rendah, tetapi mahal, yang popular di kalangan penyokong makanan sihat. Dengan kedok gula tebu, gula sederhana yang dicelup dengan warna gula sering dijual. Sekiranya anda ingin membeli gula tebu sebenar, bungkusannya mesti menunjukkan:

  1. Tidak dimurnikan.
  2. Jenis gula tebu: Demerara, Muscovado, Turbinado atau Black Barbados.

Kristal mesti mempunyai ukuran yang berbeza, gula kristal yang sama menunjukkan pemprosesan kimia produk.

Anda boleh membeli gula pasir putih dengan selamat dalam bungkusan asalnya, di mana pengeluar yang tulus, sebagai peraturan, menunjukkan data berikut pada bungkusan:

  1. Kategori. Kategori adalah yang pertama atau Tambahan.
  2. GOST R 55396-2009.
  3. Nilai pemakanan produk.
  4. Bahan mentah apa yang diperbuat daripada pasir atau gula halus: gula bit atau gula tebu mentah?.
  5. Tahun pembuatan dan tarikh pembungkusan.

Pek gula gumpalan mengandungi maklumat yang sama dengan pek gula pasir. Gula tepung yang dibuat di kilang gula mengandungi bahan tambahan berbahaya. Mereka ditambahkan supaya serbuk tetap mengalir bebas dan tidak tersekat menjadi gumpalan. Lebih berguna untuk menyediakan serbuk di rumah, kerana penyediaannya anda perlu mengisar gula pasir sederhana di kilang.

Di manakah gula digunakan

Dalam makanan, produk ini digunakan dalam pelbagai hidangan. Sebagai bahan utama, sukrosa, bersama dengan tepung, termasuk dalam resipi adunan pizza tradisional. Sukrosa banyak digunakan dalam industri gula-gula, dalam pengeluaran susu pekat. Topping manis untuk pai, topping pencuci mulut untuk pai, beberapa jenis pizza mengandungi ramuan manis.

Gula putih adalah pengawet yang sangat baik; ia ditambah semasa memasak jem untuk musim sejuk, membuat jem. Hampir semua produk buatan sendiri, pemuliharaan mengandunginya. Produk di mana gula dimasukkan ke pengilang:

  1. Sosej, sosej.
  2. Ubi cincang, sos.
  3. Bubur segera dalam beg, bijirin sarapan pagi.
  4. Daging dalam tin.
  5. Yogurt rendah lemak, dadih.
  6. Jus, soda, koktel.
  7. Sirap, ais krim.
  8. Makanan sejuk beku.
  9. Kue gula-gula, kedai roti.
  10. Bir, kvass.

Selain makanan, gula digunakan untuk pembuatan ubat-ubatan, di industri tembakau, di industri kulit, juga digunakan secara meluas dalam industri kimia..

Mengapa gula berbahaya bagi tubuh manusia

Gula terutamanya berbahaya bagi orang yang mempunyai gaya hidup yang tidak aktif. Produk halus dengan cepat diserap oleh tubuh manusia dan dengan serta-merta meningkatkan kadar glukosa darah.

Tahap gula darah meningkat diketahui menyumbang kepada perkembangan diabetes. Beban pada pankreas meningkat, dan kelenjar tidak mempunyai masa untuk menghasilkan jumlah insulin yang diperlukan untuk kehidupan manusia normal.

Penggunaan gula yang berlebihan merosakkan gigi dan angka. Berat badan berlebihan dan gula-gula dalam bentuk pastri, kek, selain lemak, membahayakan tubuh. Mematuhi norma pengambilan sukrosa dan bukannya membahayakan memberi manfaat kepada tubuh manusia. Gula yang dimakan melebihi norma berbahaya.

Kadar penggunaan manis

Menurut piawaian Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), norma penggunaan gula adalah:

  1. Bagi wanita, elaun harian adalah 50 g sehari..
  2. Untuk lelaki 60 g sehari.

Ingat! Pengambilan gula-gula yang berlebihan menyebabkan gigi manis lebih kerap daripada yang lain kepada kegemukan, gangguan metabolik, penyakit kardiovaskular dan diabetes.

Apa yang boleh menggantikan gula

Pengganti gula digunakan sebagai makanan tambahan, sebagai peraturan, oleh orang yang menghidap diabetes. Bagi orang yang sihat, lebih baik menggantikan sukrosa dan pemanis tiruan dengan makanan manis semula jadi, mereka kurang berkhasiat dan lebih berguna:

  1. Sayang.
  2. Stevia (atau rumput juga disebut rumput madu).
  3. sirap maple.
  4. Sirap agave.
  5. Artichoke Yerusalem atau sirap pir tanah.

Cara menyimpan gula dengan betul di rumah

Gula, sebagai produk makanan, mempunyai jangka hayat. Untuk pemeliharaan yang betul dari semua produk makanan yang disimpan dalam jangka masa panjang, perlu mematuhi syarat penyimpanannya di rumah..

Jangka hayat gula dikira bertahun-tahun. Gula adalah produk yang tahan rak. Selepas tarikh luput, ia mengekalkan rasa asalnya untuk masa yang lama..

Semua jenis gula mempunyai jangka hayat yang sama. Di rumah, gula pasir dan gula halus hendaklah disimpan di tempat kering pada suhu tidak lebih tinggi daripada 25+. Tempoh penyimpanan ini adalah sekitar 8 tahun..

Jangka hayat produk di bilik sejuk dikurangkan menjadi 5-6 tahun. Untuk penyimpanan jangka panjang, lebih baik menyimpan gula di dalam beg kain; untuk digunakan sepanjang tahun, ia dapat dituangkan ke dalam bekas kaca, piring plastik, atau dibiarkan dalam bungkusan asalnya.

Selain jenis gula yang terkenal, ada jenis lain. Hari ini, anda sering dapat mendengar bahawa gula merah lebih sihat daripada gula putih. Ini sebenarnya mitos. Produk bit atau tebu halus tidak mengandungi vitamin, mineral, dan tidak ada serat.

Pakar pemakanan menasihatkan untuk menggantikan sukrosa dengan fruktosa dari buah segar bila mungkin, mengurangkan gula-gula dan memantau tahap glukosa darah agar tetap sihat selama bertahun-tahun, makan dengan betul, menggunakan makanan yang sihat..

  • Berapa gram gula dalam segelas gula 200 ml dan 250 ml
  • Berapa gram gula dalam 1 sudu besar. Berapa banyak gula dalam satu sudu teh
  • Apa itu tepung. Varieti, semua jenis dan jenis tepung
  • Cara mengalahkan protein dengan gula menjadi busa pekat
  • Cara memisahkan kuning telur dari putih dalam telur mentah
  • Makanan yang mengandungi gluten - meja

terima kasih! membuka mata mereka untuk gula tebu! selalu menganggap dia jauh lebih berguna daripada biasa. Saya tidak akan membelinya lagi. apa gunanya membayar lebih tidak jelas untuk apa.

Sekiranya anda membaca artikel dengan teliti, anda akan memahami bahawa gula putih tidak lebih sihat daripada gula perang. Mereka berdua sama-sama tidak berguna. Tidak ada gula yang baik.

Saya tidak pernah mendengar bahawa gula boleh disimpan selama 8 tahun O_o dengan kami ia tidak akan kekal begitu lama)) tetapi terima kasih, sangat menarik

norma harian adalah 50 g, tetapi seperti yang saya fahami, ini termasuk gula tersembunyi, iaitu yang terdapat dalam roti dan makanan lain yang disediakan. tidak banyak sama sekali.

gula putih

Dalam istilah masakan dan isi rumah, gula disebut sukrosa - pemanis makanan biasa yang diperoleh semasa pemprosesan tebu atau bit gula. Pengeluaran gula di negara kita, seperti di Eropah, hampir sepenuhnya berdasarkan penggunaan bit gula.

Orang Eropah mengetahui tentang gula dalam bit gula liar pada awal abad ke-16, tetapi mereka hanya dapat memperoleh kristal sukrosa pada tahun 1747 berkat kajian ahli kimia Jerman Marggraf. Setelah eksperimen lebih lanjut yang dijalankan di makmal Achard membuktikan kelayakan ekonomi pemprosesan bit, kilang gula muncul di Silesia. Kemudian teknologi itu diadopsi oleh Perancis dan Amerika..

Warna putih gula dicapai semasa proses penapisan, tetapi sebilangan kristalnya tetap tidak berwarna. Banyak jenis gula mengandungi jus sayuran dalam jumlah yang berbeza - molase, yang memberikan kristal warna putih yang berbeza..

Teknologi pengeluaran gula

Proses menghasilkan gula dari bit gula merangkumi beberapa peringkat teknologi: pengekstrakan, pemurnian, penyejatan dan penghabluran. Bit dicuci, dipotong menjadi serutan, yang dimasukkan ke dalam penyebar untuk mengekstrak gula dengan air panas. Sisa bit masuk ke makanan ternakan.

Setelah itu, jus resapan yang diperoleh, yang mengandungi sekitar 15% sukrosa, dicampurkan dengan susu limau untuk menghilangkan kekotoran berat dan melalui larutan karbon dioksida, yang mengikat bahan bukan gula. Selepas penapisan, jus yang sudah dimurnikan diperoleh di saluran keluar - prosedur pemutihan dengan sulfur dioksida dan penapisan melalui karbon aktif menantinya. Setelah penyejatan kelembapan berlebihan, cecair tetap dengan kandungan gula 50-65%.

Prosedur penghabluran bertujuan mendapatkan produk pengolahan seterusnya - massecuite (campuran kristal sukrosa dan molase). Selanjutnya, untuk memisahkan sukrosa, sentrifugal digunakan. Gula yang diperoleh pada tahap ini mesti dikeringkan. Ia sudah boleh dimakan (tidak seperti tebu - proses pengeluaran yang belum selesai pada peringkat ini).

Penggunaan gula

Gula adalah bahan yang sangat diperlukan dalam banyak minuman, hidangan, gula-gula dan produk roti. Dia adalah tambahan biasa untuk kopi, koko dan teh; krim gula-gula, ais krim, ais dan gula-gula tidak boleh dibuat tanpanya. Sebagai pengawet yang baik, gula putih digunakan dalam pembuatan jem, jeli dan produk lain dari buah-buahan dan buah beri. Hari ini gula putih boleh dijumpai hampir di mana-mana, walaupun di tempat yang dijangkakan tidak dijumpai. Sebagai contoh, ia boleh didapati dalam yogurt diet rendah lemak atau sosej. Dan juga, gula digunakan dalam pengeluaran tembakau, dalam industri kulit atau dalam pembuatan daging kalengan.

Bentuk pelepasan gula dan ciri simpanannya

Gula putih yang dijual hadir dalam bentuk gula pasir dan gula halus dalam bentuk kepingan. Gula pasir dibungkus dalam beg dan beg dengan kapasiti berbeza, biasanya dari satu hingga lima puluh kilogram. Beg polietilena padat digunakan, di dalamnya sebuah filem disebarkan, untuk melindungi kandungannya dari kelembapan dan tumpahan kristal. Gula halus dibungkus dalam kotak kadbod.

Higroskopi gula putih yang tinggi menentukan keperluan tertentu untuk penyimpanannya. Bilik tempat produk mesti kering, terlindung dari suhu yang melampau. Menyimpannya dalam kelembapan yang tinggi akan menyebabkan pembentukan ketulan. Gula mempunyai kemampuan untuk menyerap bau, jadi anda tidak boleh menyimpannya di dekat makanan dengan rasa yang kuat.

Kandungan kalori

Gula putih sangat tinggi kalori - terdapat hampir 400 kkal per seratus gram produk, dan komposisinya sepenuhnya terdiri daripada karbohidrat. Oleh itu, semasa berdiet, disarankan untuk mengehadkan penggunaan produk ini baik dalam bentuk tulennya (untuk pemanis kopi atau teh) dan dalam bentuk pelbagai minuman, kue, kue, dll..

Nilai pemakanan dalam seratus gram (gula pasir putih):

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
--99.80.10.1399

Gula halus, kerana tahap pemurnian yang lebih tinggi, tidak mengandungi abu dalam komposisinya.

Sifat bermanfaat gula putih

Komposisi dan kehadiran nutrien

Tidak ada unsur mikro tambahan dalam produk yang disempurnakan; ini adalah hasil dari teknologi penapisan yang sebenarnya untuk mendapatkan produk yang semurni mungkin dari sebarang kekotoran. Gula pasir putih mengandungi sejumlah kecil kalsium, kalium, natrium dan zat besi.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Ciri utama gula putih adalah penyerapannya yang cepat oleh tubuh manusia. Ketika memasuki usus, sukrosa memecah menjadi fruktosa dan glukosa, yang, ketika dilepaskan ke dalam darah, menggantikan sebahagian besar kehilangan tenaga. Tenaga glukosa memberikan proses metabolik pada manusia dan haiwan. Di hati, dengan penyertaan glukosa, asid khas terbentuk - glukoronik dan asid abu-abu berpasangan, yang memastikan peneutralan bahan toksik oleh tubuh, oleh itu, jika berlaku keracunan atau penyakit hati, gula tertelan atau glukosa disuntikkan ke dalam darah.

Fungsi otak kita juga bergantung sepenuhnya pada metabolisme glukosa. Sekiranya pengambilan makanan tidak memberikan tubuh karbohidrat dalam jumlah yang diperlukan, maka ia terpaksa menerimanya, menggunakan protein otot manusia atau protein organ lain untuk sintesisnya..

Dengan kekurangan gula (glukosa), nada sistem saraf pusat bertambah buruk, keupayaan untuk berkonsentrasi menurun, dan daya tahan terhadap suhu rendah bertambah buruk. Gula putih, sebagai produk yang sangat tulen, tidak mempengaruhi mikroflora perut dan usus, tidak memberi kesan negatif terhadap metabolisme. Sekiranya dimakan secara sederhana tidak akan menyebabkan kegemukan, maka lebih selamat daripada fruktosa atau pemanis buatan. Gula kurang memberi tekanan pada pankreas daripada bubur nasi, roti gandum, bir, kentang tumbuk. Gula adalah bahan pengawet dan pembesaran yang baik; tanpanya, anda tidak akan mendapat pencuci mulut susu, kek, ais krim, penyebaran, jem, jeli dan pengawet. Gula putih, apabila dipanaskan, membentuk karamel, yang digunakan dalam pembuatan bir, sos, soda.

Produk ini mempunyai sifat antidepresan - sepotong kek yang dimakan, atau sekeping gula halus, dapat meredakan kerengsaan, tekanan dan kemurungan. Apabila gula dibekalkan, pankreas menghasilkan insulin, dan ia merangsang penampilan hormon kebahagiaan - serotonin. Gula putih bukan hanya produk jadi, ia juga merupakan asas bagi sejumlah makanan manis - gula berperisa, gula perang, gula instan dan lembut, sirap, gula cair dan gula.

Sifat berbahaya gula putih

Dengan pengambilan gula murni yang berlebihan, juga gula-gula dan soda, tubuh tidak dapat mengatasi prosesnya yang lengkap dan terpaksa menyebarkannya ke sel, yang menampakkan diri dalam bentuk lemak. Pada masa yang sama, setelah "pengedaran", tahap gula secara semula jadi turun, tubuh kembali mengirimkan isyarat bahawa ia sedang lapar.

Berat badan berlebihan adalah masalah biasa bagi pencinta makanan bergula dalam kuantiti yang banyak. Gula darah tinggi secara berkala boleh menyebabkan diabetes mellitus, kerana pankreas berhenti menghasilkan jumlah insulin yang tepat. Sekiranya diabetes berhenti mengikuti diet yang ketat dan makan gula-gula tanpa kawalan, akibatnya boleh membawa maut..

Apabila gula halus diasimilasi, tubuh secara aktif mengambil kalsium. Pemecahan gula yang cepat bermula di mulut seseorang, yang menimbulkan kemunculan karies. Amat berbahaya adalah soda moden, di mana jumlah gula sangat banyak. Untuk mencegah penggunaan gula dalam jumlah yang berlebihan, disarankan untuk mempelajari label barang di kedai, menolak soda manis dan menambahkan sebilangan besar gula pasir putih atau gula halus ke teh atau kopi.

Video pendek mengenai penghasilan gula putih.

Betapa berbezanya gula yang dibuat?

Gula adalah salah satu makanan ruji yang dianggap sangat menguntungkan untuk dihasilkan. Pada masa ini, ada banyak spesiesnya di dunia, tanaman dari mana gula dibuat bahkan boleh menjadi pokok palma. Tetapi sekarang di Rusia terdapat bit dan tebu. Pertimbangkan proses secara berperingkat untuk setiap jenis bahan mentah.

Teknologi pengeluaran

Langkah pembuatan merangkumi pembersihan bahan mentah dan penapisan secara menyeluruh. Oleh kerana gula dihasilkan secara eksklusif di kilang yang lengkap, keperluan tertentu dikenakan mengikut GOST. Ini terutama berkaitan dengan jumlah kekotoran pada produk siap..

Kaedah pengeluaran tidak berbeza antara satu sama lain bergantung pada pilihan bahan mentah - prosesnya sama.

Gula apa yang diperbuat daripada:

  • bit;
  • tebu;
  • serum susu.

Bahan mentah untuk pengeluaran dipilih dengan berhati-hati. Salah satu peringkat utama pembuatan adalah membersihkannya dari kekotoran dan mengenal pasti kecacatan yang masih tidak diketahui sebelumnya.

Ubi bit

Teknologi untuk menghasilkan gula dari bit gula merangkumi banyak peringkat. Perhatian khusus diberikan kepada pra-pembersihan dan penyaringan. Ini adalah produk yang paling meluas di Rusia. Bahagian pasarannya melebihi spesies lain, termasuk tebu dan jenis yang lebih eksotik..

Bagaimana gula dibuat dari bit gula:

  • Pembersihan bahan mentah. Semasa mencuci bit, buah dibersihkan dari kekotoran yang berat dan ringan. Langkah ini bukan sahaja wajib, tetapi juga yang paling penting..
  • Memotong cukur. Bit dipotong menjadi kerepek kecil, yang paling mudah diproses kemudian.
  • Putar. Mesin penyebar memerah jus bit gelap dengan kandungan gula 13% dari serutan.
  • Pembersihan jus. Tahap pembersihan utama, yang menghilangkan pelbagai kekotoran menggunakan karbon dioksida dan kapur. Peralatan menapis jus, hasilnya adalah cecair kuning muda. Kemudian dijernihkan dengan sulfur oksida.
  • Penebalan. Untuk mengasingkan kristal, cecair tersebut disejat ke keadaan sirap gula dalam pemasangan khas. Selepas itu, kandungan gula adalah 60-75%.
  • Penghabluran gula. Dalam pemasangan vakum, campuran kristal kuning dengan aliran keluar dalam nisbah 1: 1 terbentuk. Ia dipanggil massecuite.
  • Pemprosesan seterusnya. Massecuite menjadi centrifuge untuk menghasilkan gula berkualiti tinggi.

Kualiti produk akhir bergantung pada jenis bit dari gula yang dihasilkan. Oleh itu, tanaman akar gula dipilih dengan teliti sebelum dimasukkan ke dalam peralatan pengeluaran. Daripadanya, sebagai tambahan kepada produk yang dikristal itu sendiri, molase, pulpa dan penapis kek diperoleh di pintu keluar..

Kandungan gula dalam molase adalah 50%, tetapi tidak diproses lebih lanjut untuk meningkatkannya. Ia digunakan untuk membuat alkohol, asid sitrik dan makanan haiwan. Kuih penapis digunakan dalam pembuatan baja. Pulpa digunakan untuk pengeluaran makanan.

Dari buluh

Oleh kerana gula dibuat dari tebu mengikut proses teknologi yang sama dengan bit, tidak ada perbezaan mendasar. Tetapi kerana bentuk bahan mentah, agak mudah pada tahap pembersihan dan pengisaran. Hasilnya adalah gula mentah, yang tidak digunakan dalam industri makanan. Produk halus dibuat daripadanya.

Perbezaan utama adalah peralatan pengisaran. Proses ini melibatkan bilah, penghancur dan kilang. Pada yang terakhir, jus gelap yang tidak ditapis dilepaskan dari tebu yang dihancurkan..

Di pintu keluar, jisim diperoleh, yaitu serat - bagasse. Ini hanya mengandung 0,7-0,8% gula, digunakan dalam produksi kertas dan bahan bangunan, sebagai bahan bakar di pembangkit tenaga termal. Produk pemprosesan - molase dan jus penapisan.

Gula mentah diperoleh setelah merebus jisim penapisan pertama dan kedua. Menentukan kualiti ukuran kristal yang dihasilkan.

Gula susu

Ia adalah campuran kuning atau putih yang terbentuk dari whey. Produk ini digunakan dalam pengeluaran industri farmaseutikal, dalam industri makanan dan untuk tujuan teknikal.

Untuk pengeluaran, mereka lebih suka menggunakan whey keju dengan kandungan laktosa tertinggi - sekurang-kurangnya 5%.

Proses pengeluaran gula tenusu:

  • Pemisahan keju whey dari lemak susu dan habuk kasein. Dihasilkan oleh unit pemisah.
  • Denaturasi termal protein, penapisan. Ia dihasilkan dalam bekas dengan suhu 90-95 darjah di persekitaran berasid. Protein whey membeku sehingga dapat dipisahkan dari cecair. Setelah penapisan dan mendapatkan larutan, natrium hidroksida ditambahkan kepadanya untuk menyahtoksidkan.
  • Penebalan. Ia berlaku pada suhu tidak lebih dari 55 darjah apabila terdapat bahan yang memadamkan busa (asid oleik, afromin). Sirap yang dihasilkan dipanaskan hingga 70-75 darjah, memerhatikan keadaan suhu.
  • Penghabluran. Berlangsung selama 15 hingga 35 jam dengan pengadukan berterusan.
  • Pemisahan kristal dari molase, pembersihan pilihan. Selepas itu, kristal digiling menjadi serbuk.

Diperhalusi

Ini ditekan gula putih yang dibungkus dalam kiub. Ia dicipta pada tahun 1843 di Republik Czech. Ini adalah pengeluaran yang menguntungkan, tetapi memerlukan kos yang tinggi untuk pembelian dan pemasangan peralatan. Yaitu:

  • menekan;
  • pembungkus;
  • alat pengeringan;
  • alat pembungkusan.

Di samping itu, kilang penapisan dan pemprosesan mesti dibeli..

  • Mencampurkan gula pasir atau gula mentah dengan air. Gliserin sering ditambah untuk melekit. Ini adalah campuran untuk penapisan berikutnya.
  • Pemprosesan penyelesaian. Pengambilan jus, kepekatan sirap dan massecuite dilakukan. Ini adalah proses yang lebih teliti daripada jika bekerja dengan bahan mentah bit dan tebu..
  • Pembungkusan gula basah, pengacuan. Campuran ditekan menggunakan penggelek tekanan.
  • Pengeringan dan pembungkusan.

Gula halus adalah sukrosa tulen, kekotoran yang tidak lebih daripada 0.1% mengikut keperluan moden. Oleh itu, banyak perhatian diberikan kepada peralatan untuk proses yang paling teliti.

gula perang

Satu-satunya perbezaan dalam tahap pengeluaran gula tersebut adalah kurang teliti penyaringan. Dari mana gula perang dihasilkan - dari bahan mentah yang diperoleh setelah memproses tebu. Tahap utama pemprosesan meliputi penebalan sirap coklat pekat Molase yang memberi warna gula dan rasa karamel kepada gula. Oleh kerana sifatnya, ia digunakan terutamanya untuk penyediaan gula-gula..

Kos produk siap lebih tinggi daripada gula putih kerana kos pengangkutan - tebu tidak tumbuh di Rusia.

Walaupun terdapat sedikit perbezaan komposisi, pakar pemakanan profesional percaya bahawa produk yang tidak ditapis mengandungi kekotoran yang tidak diingini, oleh itu, ia hampir bertepatan dengan kandungan kalori dengan yang biasa. Dalam jumlah besar, ia tetap berbahaya bagi manusia..

Oleh kerana tebu tidak tumbuh di Rusia, anda boleh menemui gula perang palsu di kedai. Ia dibuat dari produk halus yang ditambahkan pewarna. Gula perang sebenar lebih mahal daripada biasa.

Jenis gula lain

Di Rusia dan sebahagian besar negara CIS, produk tersedia dan dihasilkan dari bit. Anda boleh mendapatkan gula tebu di rak kedai. Di samping itu, terdapat spesies seperti ini di dunia yang digunakan untuk makanan:

  • Gula Maple - Dibuat secara tradisional di Kanada dari maple gula dengan jus. Sirap maple, yang popular di negara-negara Barat, juga dihasilkan daripadanya..
  • Gula aren, jagre - buatan Asia dari jus manis tongkol buah kelapa. Gula dihasilkan dari kelapa, kelapa sawit, arena dan jenis lain.
  • Gula Sorgum adalah produk yang diekstrak dari tangkai sorgum terutamanya di China. Ia kemudian merebak ke Amerika Utara semasa Perang Saudara. Pengeluarannya rumit kerana kandungan garam mineral yang tinggi dalam bahan mentah.

Peralatan pilihan

Sebagai tambahan kepada kemudahan asas yang diperlukan untuk pengeluaran gula dari sebarang bahan mentah, kilang mesti mempunyai:

  • lif;
  • penghantar hidraulik;
  • perangkap untuk kekotoran;
  • pemisah air;
  • mesin basuh.

Untuk pengeluaran produk berkualiti tinggi, hanya pemasangan profesional yang memenuhi keperluan moden. Selalunya, jika kilang itu besar, ia dilengkapi dengan peralatan untuk bekerja dengan produk yang diproses, yang memastikan pengeluaran bebas sampah.