Adakah saury dan sardin sama? Apakah perbezaannya? Apa yang lebih sedap?

Ikan dalam tin mana yang terbaik untuk sup ikan?

Pada hari yang lain saya sedang menyiapkan salad "Mimosa" dan menambahkan dua tin ikan, tetapi satu "Saira", yang lain "Sardine". Secara umum, saya membeli tiga tin sardin dan melihat perbezaan ketara. Ini adalah ukuran dan rasa kepingan ikan:

  • saury adalah kepingan nipis, kecil, padat, tidak ada lapisan lemak;
  • sardin adalah kepingan besar dengan lapisan berlemak, rasanya spesifik, kulit sampah dan berantakan;
  • sardinella - kepingan sederhana, rasa sedikit manis, menyenangkan, tanpa lemak.

Sudah tentu, ini adalah dua ikan yang berbeza. Kedua-dua ikan adalah komersial, kedua-dua ikan adalah laut. Tetapi jika saury tergolong dalam keluarga ikan tenggiri, maka sardin adalah milik keluarga herring. Saury lebih cenderung dikelirukan dengan ikan tenggiri daripada dengan sardin. Terdapat tiga jenis sardin: pilchard sardine, sardinops dan sardinella, yang bervariasi dalam ukuran. (Tetapi menurut saya, hanya pakar yang dapat mengetahuinya :-)

Sekiranya anda melihat foto saury dan sardin, ia menjadi jelas bahawa ikan ini sama sekali berbeza: saury nipis dan memanjang, dan sardin padat dan makan dengan baik. Ngomong-ngomong, sardin lebih gemuk daripada saury..

Saira:

Sardin:

Sukar untuk mengatakan mana yang lebih enak jika anda membeli makanan dalam tin: tidak masalah dengan penambahan minyak atau jus anda sendiri. Sekiranya anda bernasib baik dan ada ikan kecil di dalam tin saury, maka sup daripadanya akan lebih enak. Sekiranya saury diletakkan dalam jumlah besar, maka dalam makanan dalam tin anda tidak boleh membezakannya dengan sardin. Tetapi jika anda memasak ikan itu sendiri, maka sardin sangat baik untuk dibakar, dan saya biasanya menggunakan saury untuk salad ikan rebus, kerana lebih kering untuk rawatan kuliner lain (menggoreng, membakar).

Saury adalah ikan yang lebih besar, dan sardin lebih kecil, dan ia terdapat di lautan yang berlainan. Ini adalah saury Pasifik kita, dan sardin terdapat di Lautan Atlantik. Jadi di luar negara. Saya suka saury, saya tinggal di Primorye, dan kilang-kilang ikan tempatan kami tidak menipu, ikan segar dibungkus dalam balang dengan kunci. Mereka menjual bank sedemikian dengan harga murah, dengan harga 34-37 rubel. Terdapat banyak kalsium dalam ikan kalengan, saury adalah ikan yang lembut dan berair, jika ada jusnya sendiri. Saya perlahan-lahan mengajarnya makan seperti itu dengan menaburkan minyak bijan. Oleh itu, anda tidak mahu makan selepas itu, anda berasa kenyang dan lemak di sisi tidak berkumpul. Tetapi saya tidak begitu gemar dengan sari segar. Saya memasak sup ikan dengan itu, tetapi ternyata keras, dengan juiciness yang tidak ada di dalam tin. Semakin banyak ikan sardin yang dihisap dan tidak berkualiti. Keras dan hambar, mungkin palsu, saya tidak tahu. Saury di dalam tin sup sangat enak. Masak sup telus, kentang pertama, kemudian nasi dan 5 minit selepas nasi, lebih baik digunakan dalam minyak. Dan ketika mendidih, tembak. Sup ikan yang sangat baik ternyata. Taburkan dengan ramuan di atas meja.

Ikan mana yang lebih sihat dan lebih baik daripada saury atau sardine

Komposisi ikan yang unik menjadikannya produk makanan yang penting. Tugas utama industri perikanan Rusia hingga 2030 adalah meningkatkan penggunaan ikan setiap orang kepada 27 kg per tahun. Pada tahun 2019, angka ini ialah 12.5 kg.

Di tingkap kedai terdapat banyak pilihan produk: dingin, beku, asin, asap, kering, kalengan. Jenis spesies yang lebih besar: salmon, sturgeon, herring, ikan mas, ikan kod, navaga. Setiap orang mempunyai pilihan masakannya sendiri: ada yang lebih suka saury, yang lain sardin. Mana yang lebih berguna?

Saira. maklumat am

Wakil ikan tenggiri adalah ikan komersil komersial dan tinggal di lautan Pasifik dan Atlantik. Panjangnya kira-kira 30 cm. Bentuk badan memanjang, rata dari sisi. Timbangannya berwarna keperakan, mudah diproses. Berat satu ikan tidak lebih daripada 220 g. Ia memakan plankton, lebih suka arus panas, bergerak dalam satu kumpulan.

Shoals bermigrasi dua kali setahun: pada musim luruh ke selatan, di mana pasangan ikan dan persenyawaan berlaku. Pada musim bunga mereka kembali ke utara. Pemijahan berlangsung dari Mei hingga November.

Kapal nelayan menangkap saury dengan perangkap cahaya menggunakan reaksi terhadap sumber cahaya. Musim memancing: pertengahan musim panas awal musim luruh.

Khasiat saury untuk badan

Daging ikan adalah produk makanan protein yang mudah dicerna dengan indeks tenaga tinggi. Ia tidak mengandungi karbohidrat, dan lemak adalah 2 g (per 100 g produk). Mengandungi zat taurin, yang membantu dalam kerja pencernaan, mengambil bahagian dalam metabolisme tisu okular, adalah antikonvulsan.

Ikan mengandungi vitamin antioksidan semula jadi: (B, E, D) dan unsur surih: selenium, fosforus, zink, kalium, magnesium. Ia kaya dengan asid lemak jenuh Omega III dan Omega VI. Bahan-bahan ini adalah asas membran sel; menjadikannya elastik.

Indeks glisemik saury adalah sifar, ia adalah produk yang disyorkan untuk pesakit diabetes. Vitamin PP dalam daging adalah 30% daripada peruntukan harian yang diperlukan untuk manusia. Asid nikotinik terlibat dalam metabolisme karbohidrat.

Mengonsumsi saury dalam jumlah kecil beberapa kali seminggu, tubuh akan mendapat faedah yang tidak ternilai:

  • Dinding saluran darah akan menjadi lebih kuat.
  • Metabolisme akan bertambah baik.
  • Rambut akan mendapat kilauan semula jadi.
  • Kuku rapuh akan hilang.
  • Fungsi pembiakan akan meningkat.
  • Tahap hemoglobin dinormalisasi.
  • Latar belakang hormon stabil.

Saira disyorkan untuk orang yang menderita aterosklerosis, neoplasma, migrain. Ikan itu boleh dimakan oleh anak-anak. Ia akan memberi kesan yang baik terhadap pertumbuhan tulang dan otot bayi..

Sardin. Ciri-ciri utama

Ikan keperakan ikan haring hidup di laut dan panjangnya mencapai 25 cm. Bahagian belakang mempunyai warna kehijauan, dan lipatan insang mempunyai warna keemasan. Terdapat deretan gelap, bahkan bintik di bahagian belakang.

Pada bulan-bulan musim panas, ia menghampiri pantai Atlantik dan Pasifik. Ia memakan udang, ganggang, kaviar ikan lain, kerang.

Pada skala industri, sardin (herring-ivasi) tidak ditangkap selama 25 tahun, penduduknya dipulihkan di Timur Jauh negara ini. Memancing telah disambung semula hari ini. Ini adalah ikan yang halus, jadi hasil tangkapan dilakukan oleh pukat tunda besar yang mampu memprosesnya di laut: pembekuan atau pengawetan.

Khasiat sardin yang berguna

Daging Iwashi kaya dengan protein dan minyak ikan, jadi ikan ini disarankan untuk dimasukkan ke dalam menu wanita hamil. Ia mengandungi mineral: kalsium, kalium, magnesium, fluorin, zat besi. Asid lemak kumpulan Omega menghalang pembentukan gumpalan darah, menguatkan tulang dan gigi, membantu dalam keadaan sukar dengan pembuahan.

Sepotong Iwashi, dimakan pada akhir hari bekerja, akan menambah kekuatan, membantu sel-sel otak pulih, dan menenangkan saraf. Komposisi mikrokimia yang kaya dengan vitamin: A, B, D, E mempunyai kesan yang baik pada kulit dan membantu pada tanda-tanda awal psoriasis.

Sifat ikan unik, komposisi biokimia:

  • Meningkatkan fungsi perut dan pencernaan secara umum.
  • Mengencerkan darah, melawan masalah varikos.
  • Menguatkan jantung dan saluran darah.
  • Bermanfaat untuk otak.
  • Membantu dalam rawatan penyakit kulit.
  • Menormalkan: kolesterol, hemoglobin.
  • Menyokong sistem saraf.
  • Membantu dengan serangan asma yang kerap.
  • Mempunyai kesan positif terhadap ketajaman penglihatan.

Komposisi sardin membantu tubuh mengatasi proses keradangan, menguatkan sistem imun.

Pelbagai produk olahan Iwashi dijual di pasar raya mana pun: makanan, makanan dalam tin, daging asap. Produk beku memasuki pasaran Rusia. Iwashi disediakan sebagai hidangan bebas: goreng, rebus, potongan daging dibuat.

Kontraindikasi dan sekatan

Kedua-dua wakil laut mempunyai banyak kualiti yang berguna. Tetapi terdapat sekatan penggunaan saury dan ivashi.

Anda tidak boleh makan ikan:

  • Sekiranya tindak balas alahan terhadap produk ini adalah mungkin.
  • Orang yang menghidap penyakit buah pinggang dan terdedah kepada edema.
  • Pesakit hipertensi dari segi makan makanan masin.
  • Tertakluk kepada rejimen diet.
  • Dengan gout.
  • Semasa memburukkan lagi penyakit kronik perut dan saluran gastrousus.

Kesimpulan dan cadangan untuk digunakan

Sekiranya kita membandingkan kandungan kalori dari dua jenis ikan, maka dalam saury adalah 2.5 kali lebih rendah. Bagi mereka yang mengikuti diet dan mengawal berat badan, lebih baik makan saury.

Sardin mengandungi lebih banyak asid lemak, jadi lebih sihat dan berkhasiat. Sekiranya ikan tidak dikontraindikasikan, maka anda mesti memakannya..

Menggantikan daging merah dengan saury atau ivashi dalam diet seminggu sekali dan lebih kerap, ia akan muncul dalam perubahan dalam badan tidak lama lagi: tekanan akan normal, ringan akan muncul, sakit kepala akan hilang.

Mengukus saury dan sardin atau memanggang dalam kerajang lebih sihat. Kemudian badan akan menerima nutrien tanpa garam, pengawet, minyak yang berlebihan.

Apakah perbezaan antara saury dan sardin dan mana yang lebih sedap

Pelbagai produk ikan dari tamu dalam dan luar negara boleh didapati di rak pasar raya. Yang paling biasa adalah bangkai ikan atau saury kalengan dan sardin. Yang mana rasanya lebih enak, tidak ada pertikaian mengenai selera, tetapi masuk akal untuk membicarakan faedahnya.

Perbezaan keterangan dan habitat

Perbezaan utama adalah penampilan wakil-wakil ichthyofauna ini. Saury berbentuk sempit dan panjang menyerupai tombak (panjang badan 27-40 cm, berat maksimum 180 gram), dan sardin lebih pendek dengan perut bulat dan badan sublindris (20-25 cm, 110-150 gram). Yang pertama tergolong dalam urutan ikan tenggiri, yang kedua milik keluarga ikan hering, dan mereka tinggal di lautan yang berlainan.

Habitatnya juga berbeza, saury biasa di bahagian utara Lautan Pasifik: Korea, Jepun, timur ke Teluk Alaska dan selatan ke Mexico. Tinggal hingga 230 meter, spesies yang sangat berhijrah.

Sardine lebih suka pantai bahagian timur Atlantik Utara, dari Iceland dan Laut Utara, selatan ke Teluk De Gori, serta di Laut Tengah, Marmara, Laut Hitam. Pada siang hari ia turun ke kedalaman 100 m, dalam kegelapan naik 10-35 meter.

Tidak ada perbezaan dalam makanan, baik ikan memakan krustasea planktonik, telur dan larva ikan lain.

FAKTA MENYENANGKAN: Semasa penghijrahan tahunan mereka, ikan sardin dikumpulkan dalam sekumpulan 7 km hingga 5 miliar. Pemandangan yang luar biasa dan unik ketika kawanan besar dikejar oleh ribuan ikan lumba-lumba, burung dan hiu.

Apa yang lebih enak dan lebih sihat daripada saury atau sardine

Kedua-dua ikan itu komersial, menurut para penikmat dan pencinta saury, mereka lebih enak dan mengandungi lebih sedikit tulang. Bahkan pada zaman Soviet, kos makanan kalengan dari tin sama dengan harga 0.5 kg daging lembu. Aroma khas dan istimewa tidak sedikit pun merosakkan rasa. Sifat berguna telah lama dibuktikan oleh saintis, kaya dengan vitamin (A, B, D dan PP-3,327 mg) dan mineral dalam miligram (kalsium-15, magnesium-20, zat besi-0,6, kalium-285, fosforus-220, natrium-100 ) komposisi mempunyai kesan yang baik terhadap pencernaan, otot jantung dan tisu tulang manusia.

Penyelidik Jepun menunjukkan bahawa makan 150 gram saury dapat mengurangkan risiko kemurungan sebanyak 60%. Asid lemak dalam bentuk Omega 3 mencegah strok, diabetes, arthritis.

Daging sosej yang halus dan berkalori tinggi (100 g - 180 kkal) lebih sesuai untuk salad, sup, baik segar dan dalam tin. Penggemar ikan goreng akan suka dipanggang dalam kerajang, di dalam ketuhar atau panggang dengan sayur-sayuran. Tomato, bawang, lemon dan herba akan membunuh bau khas, menjadikan hidangan lebih sihat dan enak.

PENTING: Para saintis dari Jepun memberi amaran bahawa terlalu banyak kolesterol sihat yang terdapat dalam ikan dan dimakan dalam jumlah besar menyebabkan kematian pramatang.

Sardin - penting untuk industri perikanan, kilang roti terletak di seluruh Eropah, di Rusia. Perancis adalah pembekal utama ikan sardin dalam tin. Di negara-negara Afrika dan Asia Selatan, ia digemari sebagai makanan istimewa dan dimakan goreng.

Ikan dan subspesiesnya (sardinella, pilchard sardine, sardinops) mengandungi sejumlah rekod vitamin B, A, D, E, K, C, PP. Asid amino, asid lemak, unsur makro dan mikro dan kandungan fosfor yang tinggi (dalam 100 gram - 490 mg) menjadikannya berguna dan tidak tergantikan dalam makanan manusia. Antioksidan, koenzim, keupayaan untuk tidak mengumpulkan merkuri di dalam badan, memungkinkan untuk sering makan sardin.

Dalam memasak, bagus untuk memasak kaldu ikan, potongan daging, makanan ringan. Makanan dalam tin disediakan daripadanya, digoreng dan dibakar, diasap, direbus dan direbus, disumbat dan diasinkan dalam rempah. Seratus gram daging sardin mengandungi 169 kcal.

Mustahil untuk menjawab soalan mana wakil fauna laut yang lebih enak. Mereka hampir tidak berbeza rupa dan rasa dalam tin. Perbezaan komposisi vitamin, menjadikan keutamaan hingga sardin, rasanya lebih enak daripada saury.

Apakah perbezaan antara sardin dan sardinella? Apa yang lebih sihat daripada saury atau sardine.

Adakah saury dan sardin sama? Apakah perbezaannya? Apa yang lebih sedap?

Ikan dalam tin mana yang terbaik untuk sup ikan?

Pada hari yang lain saya sedang menyiapkan salad "Mimosa" dan menambahkan dua tin ikan, tetapi satu "Saira", yang lain "Sardine". Secara umum, saya membeli tiga tin sardin dan melihat perbezaan ketara. Ini adalah ukuran dan rasa kepingan ikan:

  • saury nipis, kecil, padat, tidak ada lapisan lemak;
  • sardin adalah kepingan besar dengan lapisan berlemak, rasanya spesifik, kulit sampah dan berantakan;
  • sardinella - kepingan bersaiz sederhana, rasa sedikit manis, menyenangkan, tanpa lemak.

Sudah tentu, ini adalah dua ikan yang berbeza. Kedua-dua ikan adalah komersial, kedua-dua ikan adalah laut. Tetapi jika saury tergolong dalam keluarga ikan tenggiri, maka sardin adalah milik keluarga herring. Saury lebih cenderung dikelirukan dengan ikan tenggiri daripada dengan sardin. Terdapat tiga jenis sardin: pilchard sardine, sardinops dan sardinella, yang bervariasi dalam ukuran. (Tetapi menurut saya, hanya pakar yang dapat mengetahuinya :-)

Sekiranya anda melihat foto saury dan sardin, ia menjadi jelas bahawa ikan ini sama sekali berbeza: saury nipis dan memanjang, dan sardin padat dan makan dengan baik. Ngomong-ngomong, sardin lebih gemuk daripada saury..

Saira:

Sardin:

Sukar untuk mengatakan mana yang lebih enak jika anda membeli makanan dalam tin: tidak masalah dengan penambahan minyak atau jus anda sendiri. Sekiranya anda bernasib baik dan ada ikan kecil di dalam tin saury, maka sup daripadanya akan lebih enak. Sekiranya saury diletakkan dalam jumlah besar, maka dalam makanan dalam tin anda tidak boleh membezakannya dengan sardin. Tetapi jika anda memasak ikan itu sendiri, maka sardin sangat baik untuk dibakar, dan saya biasanya menggunakan saury untuk salad ikan rebus, kerana lebih kering untuk rawatan kuliner lain (menggoreng, membakar).

Saury adalah ikan yang lebih besar, dan sardin lebih kecil, dan ia terdapat di lautan yang berlainan. Ini adalah saury Pasifik kita, dan sardin terdapat di Lautan Atlantik. Jadi di luar negara. Saya suka saury, saya tinggal di Primorye, dan kilang-kilang ikan tempatan kami tidak menipu, ikan segar dibungkus dalam balang dengan kunci. Mereka menjual bank sedemikian dengan harga murah, dengan harga 34-37 rubel. Terdapat banyak kalsium dalam ikan kalengan, saury adalah ikan yang lembut dan berair, jika ada jusnya sendiri. Saya perlahan-lahan mengajarnya makan seperti itu dengan menaburkan minyak bijan. Oleh itu, anda tidak mahu makan selepas itu, anda berasa kenyang dan lemak di sisi tidak berkumpul. Tetapi saya tidak begitu gemar dengan sari segar. Saya memasak sup ikan dengan itu, tetapi ternyata keras, dengan juiciness yang tidak ada di dalam tin. Semakin banyak ikan sardin yang dihisap dan tidak berkualiti. Keras dan hambar, mungkin palsu, saya tidak tahu. Saury di dalam tin sup sangat enak. Masak sup telus, kentang pertama, kemudian nasi dan 5 minit selepas nasi, lebih baik digunakan dalam minyak. Dan ketika mendidih, tembak. Sup ikan yang sangat baik ternyata. Taburkan dengan ramuan di atas meja.

Perbezaan antara sardin dan sardinella

Sardin adalah ikan biasa, yang, menurut klasifikasi biologi, diwakili oleh beberapa jenis. Khususnya - sardinella.

Apa itu sardin?

Sardin bukan satu jenis ikan, tetapi nama kolektif untuk beberapa spesies mereka, walaupun sangat dekat dalam klasifikasi biologi. Semuanya tergolong dalam keluarga herring.

Sardin disajikan, sesuai dengan konsep yang tersebar luas di kalangan ahli ichthyologists, oleh 3 genera:

Sardin "biasa" paling sering difahami sebagai ikan yang tergolong dalam genera pertama yang disenaraikan, iaitu, ia adalah pilchard. Ia sering disebut sebagai sardin Eropah..

Panjang ikan ini, biasanya, mencapai 15-20 cm, tetapi ada individu yang panjangnya lebih dari 27 cm.Badan sardin mempunyai bentuk yang hampir dengan silinder. Timbangan ikan ini mempunyai ukuran yang berbeza: ada yang besar, dan ada yang lebih kecil (di bawah yang pertama). Sirip sardin terletak agak dekat dengan kepalanya. Sirip ekor ikan mempunyai kedudukan yang ketara.

Bahagian atas ikan berwarna hijau dengan warna biru, di sisi badan sardin berwarna putih keperakan. Titik gelap terletak berturut-turut di belakang insang. Kadang-kadang terdapat 2 atau 3 baris sedemikian.

Sardin biasa tiada gigi. Ikan ini mempunyai mulut kecil.

Habitat ikan sardin adalah di timur laut Lautan Atlantik, sebelah barat Laut Mediterranean. Ikan juga boleh ditemui di Laut Adriatik, Marmara, Laut Hitam. Sarden biasanya berkumpul di kawanan, yang hidup terutamanya di perairan pantai. Kedalaman ikan adalah 10-100 m. Kadang-kadang pada siang hari haiwan itu tenggelam lebih dalam dari 100 m. Sardin naik ke permukaan, sebagai peraturan, pada waktu malam.

Sardin bertelur pada kedalaman sekitar 20-25 meter, biasanya tidak jauh dari pantai, tetapi kadang-kadang pada jarak yang cukup jauh - kira-kira 100 km.

Apa itu sardinella?

Sardinelles menyukai perairan hangat di kawasan tropika dan subtropika. Mereka tinggal di Lautan Atlantik timur. Ikan ini biasa ditemui berhampiran pantai Afrika, di perairan antara Angola dan negara-negara Mediterranean..

Sardinelles hidup, seperti sarden biasa, di kawanan, terutamanya di kawasan pesisir. Sardinella muda sering berenang di lagun, muara.

Tubuh ikan yang dimaksudkan lebih tinggi daripada ikan sardin, agak mampat dari sisi. Sirip terletak kira-kira di tengah-tengah bahagian punggung haiwan. Timbangan Sardinella agak kecil, bulat. Warna ikan sangat mirip dengan sardin: bahagian punggung berwarna biru-hijau, sisinya berwarna putih perak.

Ukuran sardinella mencapai 37 cm, panjang biasa orang dewasa adalah sekitar 30 cm.

Sardinella mempunyai gigi kecil. Mulut ikan agak besar.

Perbandingan

Sudah tentu, terdapat lebih dari satu perbezaan antara sardin dan sardinella, walaupun pada hakikatnya ikan ini sangat dekat satu sama lain dalam klasifikasi biologi. Sekali lagi, konteks di mana perkataan "sardine" digunakan penting. Ini mungkin sesuai dengan keluarga ikan, yang meliputi sardin biasa (atau pilchard) dan sardinella.

Perbezaan yang paling jelas antara ikan yang dipertimbangkan (pilchard dan sardinella) dapat dikesan:

  • di habitat;
  • pada kadar;
  • dalam bentuk badan, lokasi sirip, kehadiran gigi, ukuran mulut.

Untuk menggambarkan dengan lebih jelas apa perbezaan antara sardin dan sardinella dalam aspek yang diperhatikan, jadual kecil akan membantu kita.

Sardin

Ikan air masin kecil, panjang 15-20 cm, lebih jarang hingga 25 cm, dari keluarga ikan hering. Sardin agak lebih tebal daripada herring. Punggungnya berwarna hijau kebiruan, sisi dan perutnya berwarna putih keperakan. Operculum dengan kemilau emas dan jalur gelap berkerut memancar dari pinggir bawah dan belakangnya.

Hiduplah ia adalah salah satu ikan yang paling indah: di bahagian belakang anda dapat melihat surut beberapa warna pelangi. Cara hidup sardin tidak difahami dengan baik: hanya diketahui bahawa pada musim panas sardin keluar dari kedalaman laut ke pantai negara-negara yang terletak di sepanjang Lautan Atlantik untuk waktu yang sangat singkat, setelah itu hilang lagi.

Khasiat sardin yang berguna

Sardin mudah diserap oleh badan dan merupakan sumber protein yang sangat baik. Sardin mengandungi sejumlah besar fosforus, yodium, kalsium, kalium, natrium, magnesium, zink, fluorin. Ikan sarden menyediakan kalori sekurang-kurangnya 2 kali lebih banyak daripada ikan putih. Tidak seperti lemak haiwan tepu, lemak tak jenuh dari ikan dianggap paling sihat.

Menurut saintis, ia adalah asid lemak keluarga Omega-3 yang terkandung dalam ikan yang membantu mencegah penyakit kardiovaskular, mengurangkan risiko pembekuan darah di saluran darah, dan juga membantu meningkatkan aliran darah di kapilari. Sarden sangat berguna untuk ibu mengandung.

Terdapat bukti bahawa makan ikan berminyak dapat mengurangkan beberapa gejala psoriasis dan meningkatkan fungsi penglihatan dan otak. Sarden mengandungi kompleks vitamin, khususnya vitamin D. Minyak ikan 5 kali lebih berkesan daripada minyak sayuran, ia menurunkan kolesterol darah. Lemak yang terdapat di hati ikan kaya dengan vitamin A dan D. Tisu otot ikan mengandungi vitamin B, yang membantu tubuh menyerap protein..

Sardin rebus mengandung koenzim Q10, yang merupakan antioksidan kuat dan terkenal dengan khasiatnya untuk sistem imun.

Baru-baru ini, terdapat banyak laporan yang menyatakan bahawa memakan ikan berminyak (salmon, makarel, herring, sardin, dan cod) melindungi dari asma. Ini disebabkan oleh tindakan asid lemak omega-3 anti-radang dan magnesium. Orang yang mempunyai kadar magnesium rendah terbukti paling mudah terkena serangan asma.

Kekurangan lemak omega-3 sering dikaitkan dengan penyakit seperti barah, rheumatoid arthritis, aterosklerosis, sistem imun yang lemah, dan lain-lain. Sarden mengandungi niasin dan vitamin D, yang juga merupakan faktor penting dalam kesihatan tulang dan sistem saraf dan meningkatkan penyerapan.

Makanan dalam tin yang enak dihasilkan dari minyak sardin. Dagingnya mempunyai rasa yang baik, mengandungi protein dan lemak. Sardin segar sesuai untuk kuah, goreng dan rebusan. Daging rebus berwarna putih kelabu, kering; dalam goreng - lembut, berair, dengan rasa masam khas. Kaldu ternyata kaya dan telus.

Sifat berbahaya sardin

Anda tidak boleh menggunakan sardin sekiranya berlaku intoleransi individu, begitu juga dengan gout dan kecenderungan menyimpan garam di tulang.

Orang yang menghidap darah tinggi harus sedar bahawa ikan ini menaikkan tekanan darah.

Untuk pelbagai penyakit saluran gastrousus, doktor mengesyorkan menggunakan sardin rebus tanpa menambahkan minyak atau sardin dalam sos tomato.

Orang gemuk tidak boleh menggunakan sardin secara berlebihan kerana kandungan kalori yang tinggi.

Pengarang video akan memberitahu anda bagaimana membuat salad nasi yang lazat, sederhana dan sihat dengan sardin.

Apa yang lebih sihat daripada saury atau sardine

Kaunter kedai ikan dan pasar raya sudah lama berhenti memukau kami, dan kami sudah terbiasa dengan "makanan enak". Kesukaran utama hari ini adalah untuk membuat pilihan yang tepat, walaupun ikan apa pun, jika tidak begitu enak, selalu sihat. Hari ini kita ingin membincangkan apa yang lebih sihat daripada saury atau sardin - ikan, namanya paling sering dijumpai pada makanan dalam tin, walaupun sangat sesuai untuk memasak. Sudah tentu sukar untuk membicarakan kualiti rasa wakil fauna ikan yang enak dengan cara mereka sendiri, tetapi kita akan berusaha membuat perbandingan seperti itu..

Kawasan dan penerangan pengedaran

Kita sering mendengar bahawa produk "asli" kita harus dipilih, tetapi kita lebih suka tetamu "luar negara". Produk yang diimport termasuk sardin, yang telah menetap di Lautan Atlantik, sementara subjek kedua tinggal di perairan Lautan Pasifik dan laut yang mengalir ke dalamnya. Perbezaannya tidak berakhir di sana, tetapi hanya bermula, kerana mereka termasuk dalam "klan" yang berbeza. Sardine adalah ahli keluarga ikan hering, dan saury adalah anggota keluarga ikan tenggiri, jadi masuk akal untuk membicarakan mana yang lebih baik. Penampilan ikan komersil ini berbeza, dan ketara, - yang terakhir mempunyai badan yang panjang dan rata, mirip dengan pedang, sementara sardin mempunyai bentuk yang lebih bulat, lebih padat.

Komposisi dan sifat yang lebih sihat

Sebelum memulakan perbualan mengenai apa yang lebih enak daripada sardin atau saury, perlu difahami yang mana yang lebih sihat, dan untuk ini anda perlu mengkaji komposisi kimia. Perlu dimulakan dengan tetamu "luar negeri", dan sardin mengandungi sejumlah besar kalsium dan zat besi, sedikit tembaga, fosforus dan zink, kalium, natrium dan magnesium, dan unsur mikro dan makro lain juga terdapat dalam jumlah yang mencukupi. Kesemuanya mempunyai kesan yang baik pada tubuh, sementara subjek kedua mengandungi lebih banyak mangan, tetapi dia jelas ketinggalan jumlah sodium.

Anda boleh membuat kesimpulan relatif mengenai apa yang lebih berguna adalah saury atau sardin, jika anda melihat komposisi vitamin mereka, dan dalam hal ini, yang terakhir adalah dalam banyak cara. Pertama sekali, ia adalah pemimpin yang tidak dipertikaikan dalam kandungan vitamin K, ia juga mengandungi lebih banyak vitamin E, juga melebihi pesaing dalam kandungan kebanyakan vitamin B, kecuali vitamin B5. Walaupun mengandungi lebih banyak vitamin A dan E, saury masih mempunyai margin besar dalam kandungan asid askorbik (vitamin C).

Adakah terdapat perbezaan rasa

Setelah bercakap mengenai sifat bermanfaat, sudah tiba masanya untuk memahami rasanya yang lebih baik, dan jawapan untuk soalan ini lebih sukar daripada yang anda fikirkan. Masing-masing dari mereka enak dengan caranya sendiri, dan, seperti yang anda ketahui, tidak ada perselisihan mengenai rasa. Saury, seperti yang dipercayai ramai, mempunyai aroma khusus yang tidak dapat dihargai oleh semua orang. Rasanya sangat enak dan agak berminyak, tetapi lebih sesuai untuk menyediakan kursus dan salad pertama, tetapi untuk ini lebih baik mendidihnya. Bagi ikan sardin, ada baiknya memilihnya jika anda memutuskan untuk memanggang ikan, ia juga sering dipanggang. Bagi ikan dalam tin, semuanya bergantung pada pengeluar dan ukuran ikan - jika anda mempunyai kaleng dengan kepingan besar, maka sangat mungkin anda tidak dapat membezakan antara kedua varietas itu, kerana mereka sangat serupa dengan makanan dalam tin, tetapi jangan terlalu banyak menggunakannya.

Apa yang lebih enak daripada sardin atau saury. Adakah saury dan sardin sama? Apakah perbezaannya? Apa yang lebih sedap? Bagaimana produk yang berguna boleh membahayakan

Sardin adalah ikan biasa, yang, menurut klasifikasi biologi, diwakili oleh beberapa jenis. Khususnya - sardinella.

Apa itu sardin?

Sardin bukan satu jenis ikan, tetapi nama kolektif untuk beberapa spesies mereka, walaupun sangat dekat dalam klasifikasi biologi. Semuanya tergolong dalam keluarga herring.

Sardin disajikan, sesuai dengan konsep yang tersebar luas di kalangan ahli ichthyologists, oleh 3 genera:

  • cerobong;
  • sardinops;
  • sardinella.

Sardin "biasa" paling sering difahami sebagai ikan yang tergolong dalam genera pertama yang disenaraikan, iaitu, ia adalah pilchard. Ia sering disebut sebagai sardin Eropah..

Panjang ikan ini, biasanya, mencapai 15-20 cm, tetapi ada individu yang panjangnya lebih dari 27 cm.Badan sardin mempunyai bentuk yang hampir dengan silinder. Timbangan ikan ini mempunyai saiz yang berbeza: ada yang besar, dan ada yang lebih kecil (di bawah yang pertama). Sirip sardin terletak agak dekat dengan kepalanya. Sirip ekor ikan mempunyai kedudukan yang ketara.

Bahagian atas ikan berwarna hijau dengan warna biru, di sisi badan sardin berwarna putih keperakan. Titik gelap terletak berturut-turut di belakang insang. Kadang-kadang terdapat 2 atau 3 baris sedemikian.

Sardin biasa tiada gigi. Ikan ini mempunyai mulut kecil.

Habitat ikan sardin adalah timur laut Lautan Atlantik, sebelah barat Laut Mediterranean. Ikan juga boleh ditemui di Laut Adriatik, Marmara, Laut Hitam. Sarden biasanya berkumpul di kawanan, yang hidup terutamanya di perairan pantai. Kedalaman ikan adalah 10-100 m. Kadang-kadang pada siang hari haiwan itu tenggelam lebih dalam dari 100 m. Sardin naik ke permukaan, sebagai peraturan, pada waktu malam.

Sardin bertelur pada kedalaman sekitar 20-25 meter, biasanya tidak jauh dari pantai, tetapi kadang-kadang pada jarak yang cukup jauh - kira-kira 100 km.

Apa itu sardinella?

Sardinelles menyukai perairan hangat di kawasan tropika dan subtropika. Mereka tinggal di Lautan Atlantik timur. Ikan ini biasa ditemui berhampiran pantai Afrika, di perairan antara Angola dan negara-negara Mediterranean..

Sardinelles hidup, seperti sarden biasa, di kawanan, terutamanya di kawasan pesisir. Sardinella muda sering berenang di lagun, muara.

Tubuh ikan yang dimaksudkan lebih tinggi daripada ikan sardin, agak mampat dari sisi. Sirip terletak kira-kira di tengah-tengah bahagian punggung haiwan. Timbangan Sardinella agak kecil, bulat. Warna ikan sangat mirip dengan sardin: bahagian punggung berwarna biru-hijau, sisinya berwarna putih perak.

Ukuran sardinella mencapai 37 cm, panjang biasa orang dewasa adalah sekitar 30 cm.

Sardinella mempunyai gigi kecil. Mulut ikan agak besar.

Perbandingan

Sudah tentu, terdapat lebih dari satu perbezaan antara sardin dan sardinella, walaupun pada hakikatnya ikan ini sangat dekat satu sama lain dalam klasifikasi biologi. Sekali lagi, konteks di mana perkataan "sardine" digunakan penting. Ini mungkin sesuai dengan keluarga ikan, yang meliputi sardin biasa (atau pilchard) dan sardinella.

Perbezaan yang paling jelas antara ikan yang dipertimbangkan (pilchard dan sardinella) dapat dikesan:

  • di habitat;
  • pada kadar;
  • dalam bentuk badan, lokasi sirip, kehadiran gigi, ukuran mulut.

Untuk menggambarkan dengan lebih jelas apa perbezaan antara sardin dan sardinella dalam aspek yang diperhatikan, jadual kecil akan membantu kita.

Jadual

Sardin (biasa, pilchard)Sardinella
Apa persamaan mereka?
Pilchard sardine dan sardinella tergolong dalam keluarga yang sama - sardin
Apakah perbezaan antara mereka?
Tinggal terutamanya di Atlantik timur laut, di Laut Mediterranean, yang terdapat di Laut Adriatik, Marmara, Laut HitamIa tinggal terutamanya di Atlantik timur di sepanjang pantai Afrika, terutama di garis lintang antara Angola dan negara-negara Mediterranean
Biasanya mempunyai ukuran sekitar 15-20 cmBiasanya mempunyai ukuran sekitar 30 cm
Bentuk badan silinderBentuk badan lebih rata
Terdapat sirip yang lebih dekat dengan kepalaTerdapat sirip yang terletak di tengah-tengah bahagian punggung ikan
Tidak mempunyai gigiMempunyai gigi kecil
Mulut kecilMulut yang agak besar

Soalan yang kami masukkan dalam tajuk mungkin sangat relevan untuk anda jika anda suka apabila prasasti di bank sama dengan isinya. Tetapi jika anda melihatnya secara global, maka tidak banyak perbezaan dalam istilah ini, dan dalam kebanyakan kes, perbezaan rasa hampir tidak dapat dibezakan. Namun, mari kita fahami apa itu sardin, apa itu sardinella, dan makanan kalengan apa yang patut diambil. Harga untuk jenis produk ini mungkin sangat berbeza, terutamanya di Moscow, jadi kami tidak akan mengambil kira parameter ini, itu tidak menunjukkan.

Murni dari sudut pandangan klasifikasi biologi, konsep "sardin" tidak ada, ia adalah nama dagang yang digunakan dalam industri dan dicetak di bank untuk pemahaman yang lebih sederhana dan lebih difahami. Sebenarnya, istilah ini merujuk kepada tiga genera ikan yang tergolong dalam keluarga ikan hering. Ini adalah pilchard sardin, sardinops dan sardinella. Kemungkinan besar, nama-nama ini tidak akan memberitahu anda apa-apa, dan tidak ada perbezaan yang sangat ketara antara ikan ini dalam memasak. Penting untuk difahami di sini bahawa sardinella adalah kes khas dari sardin. Maksudnya, jika botol itu mengatakan "sardinella", maka dijamin jenis ikan tertentu. Dan jika tertulis "sardine", maka itu boleh menjadi tiga.

Yang dikatakan, harus difahami bahawa perbezaan rasa antara ketiga genera hampir tidak dapat dilihat, kecuali jika anda seorang pakar. Dan yang lebih penting dalam kes ini adalah kaedah penyediaan dan resipi, dan sama sekali tidak klasifikasi tertentu. Terutama jika anda merancang untuk menggunakannya sebagai sebahagian daripada hidangan yang lebih kompleks..

Walau bagaimanapun, jika soalan ini penting untuk anda, maka anda selalu boleh memesan dari kami apa-apa jenis sardin dari pengeluar terbaik, yang disediakan sesuai dengan GOST. Dan kami akan menghantar ke mana-mana wilayah tanpa perantara dan kos tambahan.

Saira adalah ikan yang berlemak dan enak (setelah ikan tenggiri, tidak termasuk ikan haring). Lebih-lebih lagi, berpatutan.

Jadi, topik ini akan membincangkan tentang ikan saury, yang diketahui oleh semua orang dalam bentuknya, pertama sekali, makanan dalam tin (yang saya suka dan beli secara berkala) dan kaedah penyediaannya yang saya suka, yang terdapat dalam luas Internet (tentu saja, menunjukkan sumbernya).

Dari Wiki: "Saira (Cololabis saira) adalah ikan laut dari keluarga ikan tenggiri. Ia mempunyai nilai komersial yang penting".

Petikan: "Faktanya adalah bahawa lemak saury tidak stabil, dan penyuciannya sudah dimulai selama pengangkutan dan penyimpanan (saury Soviet enak kerana ikan digulung ke dalam tin di dasar terapung tepat ke laut - dan waktu dari penangkapan hingga penyediaan adalah minimum) ".

Ringkasnya, latar belakangnya adalah seperti berikut.

Seperti yang telah saya laporkan sebelumnya, saya selalu mencintai dan menghormati saus kalengan, dan dari itu (bersama dengan ikan lain) bukan sahaja nenek saya menyediakan pai ikan di masa lalu yang sudah hampir jauh, tetapi juga baru-baru ini, ketika saya dan rakan saya (selepas dia " demobilisasi ") memasak rasa sup ikan yang luar biasa menggunakan makanan dalam tin termahal yang dapat dijumpai pada masa itu, dengan rempah dan makanan lain, yang masih saya ingat.

Hari ini saya berlari ke sebuah kedai khusus di mana saya membeli ikan dan kadang-kadang (sekarang) ikan kod. Dalam proses membuat pesanan saya dan menimbang ikan, saya dengan tidak sengaja mengalihkan pandangan saya pada saury, dan mengingat rasanya yang indah, ingin, ketika saya pulang ke rumah, untuk meminta nasihat dari Google yang maha mengetahui untuk mengetahui perincian tentang kemungkinan menyediakan saury dengan cara yang sama seperti saya memasak dan ikan tenggiri. Pencarian memberikan hasil yang diperlukan dan tidak dapat menggembirakan.

Faktanya adalah bahawa saury tergolong dalam spesies ikan berlemak, yang hanya dapat dibanggakan oleh sedikit ikan, yang bermaksud, antara lain, ia mengandungi PUFA. Sudah tentu, secara definisi, ia tidak dapat bersaing dengan ikan tenggiri, tetapi ia dapat mengambil tempat yang tepat dalam diet dan di atas meja dapur, bersama dengan ikan tenggiri, ikan haring dan ikan lain (secukup rasa; secara peribadi, saya tidak akan menolak ikan salmon sekarang).

Ramping (kurus) - sehingga 2% lemak;
- lemak sederhana - 2-8% lemak;
- berlemak - dari 8% lemak dan banyak lagi ".

Sekarang, apabila saya mencari ikan lagi, saya akan membeli saury (untuk ujian) untuk mencubanya bersama dengan ikan tenggiri. Omong-omong, harganya (101 rubel per kg) lebih mahal daripada ikan haring (70-85 rubel per kg), tetapi lebih murah daripada ikan tenggiri (146.5 rubel per kg) di sebuah kedai tempatan yang dikunjungi.

Kami pergi ke kedai di mana kami membeli 1.5 kg saury. Sekembalinya dari kedai, kami membilasnya dengan air sejuk..

Garam (garam laut, yang penting - apa yang hidup ikan, jadi kita garam).

Rempah - lada hitam, lada putih, ketumbar, daun salam. Anda, rakan-rakan, tidak kelihatan bahawa saya memiliki kacang polong dalam bentuk kacang polong, saya menguli di dalam lesung, kerana aroma dan rasanya lebih kuat. Sesiapa yang tidak mempunyai mortar - ambil jalan, jangan teragak-agak.

Di kedai saya memutuskan untuk membeli saury untuk sup. Kami hampir tidak pernah makan ikan, jadi saya agak keliru ketika melihat kaleng makanan dalam tin dengan tulisan saury, dan lain-lain - sardin.

Ternyata ini adalah dua ikan yang berbeza..

Dilihat dari ulasan, saury lebih enak, tetapi jelas bahawa setiap orang mempunyai selera yang berbeza..

secara semula jadi ini adalah ikan yang sama sekali berbeza. walaupun kedua-dua ikan itu komersial dan mengikut rasa, mustahil untuk memahami mana yang lebih enak. untuk rasa yang berbeza, seperti yang mereka katakan. dan anda tidak boleh mengelirukan penampilan mereka, mereka kelihatan sama sekali berbeza. jadi ternyata mereka hanya serupa pada nama.

Pertama sekali, mereka kelihatan sama sekali berbeza, saury besar dan sardin lebih kecil. Kedua, seorang tinggal di Lautan Pasifik dan yang lain di Atlantik. Kami, di rumah dengan saury, sering memasak sup ikan, anak-anak sangat menyukainya. Kadang-kadang sardin dalam petikan; memburu; Saya hanya makan terus dari tin.

Secara amnya, kedua-dua ikan sedap..

Saury adalah ikan yang lebih besar, dan sardin lebih kecil, dan ia terdapat di lautan yang berlainan. Ini adalah saury Pasifik kita, dan sardin terdapat di Lautan Atlantik. Jadi di luar negara. Saya suka saury, saya tinggal di Primorye, dan kilang-kilang ikan tempatan kami tidak menipu, ikan segar dibungkus dalam balang dengan kunci. Mereka menjual bank sedemikian dengan harga murah, dengan harga 34-37 rubel. Terdapat banyak kalsium dalam ikan kalengan, saury adalah ikan yang lembut dan berair, jika ada jusnya sendiri. Saya perlahan-lahan mengajarnya makan seperti itu dengan menaburkan minyak bijan. Oleh itu, anda tidak mahu makan selepas itu, anda berasa kenyang dan lemak di sisi tidak berkumpul. Tetapi saya tidak begitu gemar dengan sari segar. Saya memasak sup ikan dengan itu, tetapi ternyata keras, dengan juiciness yang tidak ada di dalam tin. Semakin banyak ikan sardin yang dihisap dan tidak berkualiti. Keras dan hambar, mungkin palsu, saya tidak tahu. Saury di dalam tin sup sangat enak. Masak sup telus, kentang pertama, kemudian nasi dan 5 minit selepas nasi, lebih baik digunakan dalam minyak. Dan ketika mendidih, tembak. Sup ikan yang sangat baik ternyata. Taburkan dengan ramuan di atas meja.

Walaupun nelayan itu sendiri, saya tidak begitu memahami ikan laut, tetapi saya pasti dapat mengatakan bahawa saury dan sardine adalah ikan yang berbeza. Sardin kemungkinan besar adalah ikan haring, tetapi saury sudah menjadi ikan lain, ia pasti merujuk kepada ikan tenggiri di dalamnya dan ada lebih sedikit tulang.

Sudah tentu, pada zaman Soviet, semua orang tahu saury. walaupun harganya sangat menggembirakan. ingat, balang standard biasa berharga 1 rubel (untuk perbandingan, 1 kg daging lembu adalah 2 rubel), jadi ia diambil untuk percutian. Dan tidak ada persoalan mengenai sup apa-apa.

Saury tergolong dalam keluarga kecil ikan tenggiri, dan hanya mempunyai 2 genera dan 4 spesies. Ia tinggal di Lautan Pasifik Utara, menyebar dari Alaska dan Kamchatka ke Mexico, dan pada musim sejuk bergerak ke pantai selatan Jepun. Ikannya kecil, hanya 40 cm dan 180gr..

Tukang daging aluminium Saury,

Saira melatih pigalica,

Mereka menyalakan lampu, meraup tanpa panik,

Rebus dan digulung ke bank.

Alexander Yarzhombek, pakar ichthyologist, Doktor Sains Biologi.

Namanya memang nyaring, tetapi ikannya berbeza, tentu ada perbezaan di antara mereka. Saira adalah ikan kurus dan mempunyai bentuk memanjang yang memanjang. Ikan sarden adalah ikan yang lebih besar, tubuhnya membulat, perutnya menonjol, boleh dikatakan. Rasa sardin lebih berlemak, bagaimanapun, ia adalah ikan dari keluarga herring. Semuanya terasa enak, saya lebih suka saury.

Sudah tentu, ini adalah dua ikan yang berbeza. Kedua-dua ikan adalah komersial, kedua-dua ikan adalah laut. Tetapi jika saury tergolong dalam keluarga ikan tenggiri, maka sardin adalah milik keluarga herring. Saury lebih cenderung dikelirukan dengan ikan tenggiri daripada dengan sardin. Terdapat tiga jenis sardin: pilchard sardine, sardinops dan sardinella, yang bervariasi dalam ukuran. (Tetapi menurut saya, hanya pakar yang dapat mengetahuinya :-)

Sekiranya anda melihat foto saury dan sardin, ia menjadi jelas bahawa ikan ini sama sekali berbeza: saury nipis dan memanjang, dan sardin itu padat dan makan dengan baik. Ngomong-ngomong, sardin lebih gemuk daripada saury..

Sukar untuk mengatakan mana yang lebih enak jika anda membeli makanan dalam tin: tidak masalah dengan penambahan minyak atau jus anda sendiri. Sekiranya anda bernasib baik dan ada ikan kecil di dalam tin saury, maka sup dari itu tidak akan lebih enak. Sekiranya saury diletakkan dalam jumlah besar, maka dalam makanan dalam tin anda hampir tidak dapat membezakannya dari sardin. Tetapi jika anda memasak ikan itu sendiri, sardin sangat baik untuk dibakar, dan saya biasanya menggunakan saury untuk salad ikan rebus, kerana ia lebih kering untuk rawatan kuliner lain (menggoreng, membakar).

Apabila anda mengatakan "pai ikan dalam tin", ada yang bingung: bagaimana anda boleh? Makanan dalam tin? Mungkin dari sebilangan ikan yang mahal dan jarang? Tidak, kawan-kawan, hari ini saya akan menunjukkan kepada anda resipi untuk pai dari saury yang paling biasa. Dan percayalah, anda akan menyukainya!

Di sini, ikan ini paling sering dijumpai dalam bentuk makanan dalam tin. Semuanya kerana ia terdapat terutamanya di utara Lautan Pasifik, dan masih lama untuk membuatnya segar. Ya, dan tidak begitu popular di Eropah dan terutama digunakan dalam masakan masyarakat Asia Tenggara, di mana resipi ikan umumnya digunakan. Saya tidak menjumpai satu resipi Eropah semata-mata menggunakan saury (belum lagi pai). Dan Wikipedia mendakwa bahawa di Britain ikan ini digunakan sebagai pengisian untuk memancing..

Dan, terus terang, sia-sia. Saury enak, berdaging dan tidak jauh berbeza dengan sardin. Terutama ketika merokok.

Saury kalengan berfungsi dengan baik untuk mengisi pai ikan. Terdapat beberapa resipi jenis ini: ini adalah pai jeli biasa dengan ikan kalengan, sangat serupa dengan saya. Saya memilih resipi termudah dan paling realistik, dan, ke depan, saya melaporkan: semuanya ternyata hebat.

Bahan-bahan

Cara membuat pai ikan dalam tin

  1. Pertama, buat doh. Pukul telur dengan garam. Masukkan mentega cair dan susu, kacau.
  2. Masukkan tepung yang dicampurkan dengan serbuk penaik. Kuli doh.
  3. Sekarang pengisiannya. Potong bawang menjadi separuh cincin. Goreng hingga lutsinar.
  4. Tiriskan cecair dari makanan dalam tin. Hancurkan kepingan dengan garpu, hantar ke bawang, goreng selama 2-3 minit.
  5. Griskan acuan dengan diameter 25 cm. Lapiskan adunan, buat sisi 1.5-2 sentimeter. Sebarkan ikan dan bawang di atas.
  6. Membuat pengisian: campurkan telur dengan krim masam. Isi kek dengan campuran ini.
  7. Bakar 35-40 minit pada suhu 180 darjah.

Pai ini dengan ikan dalam tin agak mengingatkan saya - ia juga baik panas dan sejuk. Dan kerana kesederhanaan, ia tidak boleh gagal. Saya juga harus mengakui bahawa adunan dalam resipi ini jauh lebih berjaya! Jangan ragu untuk bereksperimen dan mencuba membuatnya dengan ikan kalengan lain, saya rasa ia masih enak.

Saira vs Sardine

Saya membeli sardin Sevastopol. Saya fikir saya akan menyokong Crimea. Di manakah ikan itu ?! Sebiji sedikit air. Hanya beberapa keping yang dijumpai. Ini, penjahat - saya fikir. Sebelum itu, saya membeli saury Pasifik - ada sepotong demi sepotong, berisi, tanpa air.

Tetapi tidak, semuanya adil. Label itu memberi amaran: ikan hanya seberat 123 gram daripada 240 gram kandungannya. Maksudnya, air tersebut dijual dengan harga rasmi sardin. Kaedah mengambil wang yang agak jujur ​​adalah pergi ke bank celengan kami.

Tiada pendua ditemui

Tepat sekali. Saya bermaksud bahawa saury. Dan barang-barang kalengan itu dibuat di atas kapal laut, di laut. Iaitu, dari ikan segar.

Adakah anda membelinya dalam Harga Tetap? Mereka semua mempunyai ikan dalam tin seperti ini.

Dalam foto, saury bukan "Dobroflot" Saya telah mencuba banyak produk Dobroflot. Saya sangat menyukai sotong, kerana ia dimasak dengan betul (bukan "getah")

Tidak ada saury dalam foto. Yang ada hanyalah ikan sardin.

Saya minta maaf atas keterangannya. Selebihnya benar. Terima kasih atas pindaan.!

PR makanan dalam tin yang gagal dari Dobroflot))))

Saya ada posting mengenai rebusan tentera. juga syarikat PR? Tidak), hanya produk yang baik yang diingati.

Inilah label Sevastopol yang sebenar!

Apa bukti anda?!

Apa yang kita ada? Hanya dua foto makanan dalam tin terbuka dan tidak ada jaminan bahawa anda tidak memusnahkan sebahagian kandungan untuk siaran di Peekaboo. Pada pendapat saya, tidak menjadi perbelanjaan besar untuk membeli dan membeli makanan dalam tin yang sama dan merakam pembukaannya dalam video.

Tetapi walaupun apa yang anda nyatakan itu benar, tidak ada jaminan bahawa ini adalah makanan dalam tin yang sebenar

pengeluaran Sevastopol, dan tidak dibuat di suatu tempat di ruang bawah tanah semacam, misalnya, datuk Ashan. Percayalah, saya tahu sedikit mengenai topik ini - pengeluaran barang dalam tin di rumah (sejak tahun-tahun terakhir USSR) di wilayah Rostov. Berdasarkan ini, sukar untuk meyakinkan saya bahawa ini boleh berlaku di sebuah syarikat perundangan di Persekutuan Rusia..

Saya tidak tahu mengenai anda, tetapi kami, tuan-tuan, mengambil kata mereka untuk itu.

Saya merasa kasihan kepada anda, hidup adalah kesakitan.

Hmm. Penulis bertengkar dengan logik, membeli piring ikan seberat 240g, di mana 123g ikan dan marah? TAPI APA ?! Fakta bahawa terdapat banyak kaldu! Tetapi jika tidak ada kaldu, ia tidak akan lebih murah. Ini bukan kaldu yang dijual dengan harga ikan, INI ADALAH SESUAI.

Hidangan itu dipanggil Sardine, fucking!

Anda dalam tin, sial, anda tidak faham, sialan!

Rahsia itu sangat mudah - ia dibuat menurut TU.

Saury Pasifik dan sardin Atlantik. Perbandingan yang hebat) Dan bagaimana dengan Sevastopol? Bukannya anda membandingkan Canon dan Nikon.

1) Anda terintimidasi dengan perbandingan ikan dengan ikan atau makanan dalam tin dengan makanan dalam tin atau lautan dengan lautan?

2) Dan selain itu, Sevastopol, terdapat pengeluaran makanan dalam tin ini.

3) Dan mengapa ada kamera?

Saya hanya akan menjawab n2. Bagaimana saya dapat meneka bahawa makanan dalam tin dari Sevastopol?

Dari ungkapan "Saya membeli sardin Sevastopol".

Dan untuk yang tidak percaya ada peluang untuk memeriksa dengan alamat dan nama pengilangnya.

Adakah anda juga perlu google? Nah, sebenarnya lagu. Inilah fotiki, cari di mana dan di mana. Bagaimana jika anda membeli palsu? :)

Tetapi serius, bilakah anda membeli komposisi, adakah anda membacanya? Atau tidak peduli, kerana ungkapan sardin Sevastopol Atlantic terdengar murah dan enak? )))

Dalam catatan saya tertulis "Saya membeli sardin Sevastopol". Apa yang anda google selepas itu?

Tertulis - percaya, api!

maaf, tetapi di sana tahap cecair mengambil 2/3 tin))

di mana selebihnya?))

Atau adakah anda ingin mengatakan bahawa dia mengambil makanan dalam tin yang kosong seperti kosong?))

atau mengeluarkannya, mengambil gambar - menyiarkannya?))

menelan, menuang air, memalsukan label

digosok dan dicurahkan secukupnya))

sebarang label boleh ditinggalkan))

Label tidak boleh bertentangan dengan foto. Ada air di foto, ada juga air di label.

Walaupun pada masa diktator berdarah Yanukovych, kilang ini tidak menghasilkan produk terbaik.

Apa yang menghalang anda melihat berat ikan sardin sebelum membeli.

Anda akan terkejut apabila anda membuka kerepek, dan lain-lain, dengan cara apa kaitan pengeluar domestik dengannya, produk Eropah berbeza?

Agar tidak ada butchert yang tidak berguna, masuk akal untuk menonton * komposisi * dari apa yang anda beli.

Di sebelah barat Crimea - air pasang dari hamsa

Sama ada kerana bulan super, atau kerana lumba-lumba, atau kerana virus - sains tidak mengetahui perkara ini. Tetapi masing-masing dibenarkan menaikkan 10 kg.

Pengilang pintar

Baru beli hati ikan kod. Saya suka sarapan dengan roti. Saya membeli pengeluar baru. Jadi untuk bercakap - dalam percubaan.

Cukai. Kami melihat berat bersih 230 gram. Baik. Kami melihat massa hati pada label (di kedai tidak bertubuh, tidak kelihatan). Ya, dari 80 hingga 200 gram))) mungkin semuanya bergantung pada keadaan)

Kami buka. Mari kita gila. Kami memutuskan untuk menimbang hati itu sendiri.

Pengilang tidak menipu itu))) dilakukan dengan baik! Dari 230 gram, 82 gram hati, dan 148 gram mentega. Untuk kesihatan!

Kremlin menghadiahkan bintang kepada pahlawan nelayan yang memulihkan penangkapan ikan Timur Jauh yang dilupakan.

Pada malam 1 Mei di Kremlin, Presiden Rusia Vladimir Putin secara tradisional menyampaikan pingat kepada Pahlawan Buruh. Artis Rusia yang dihormati, Vasily Lanovoy, penulis dan penyair Adygeyan, Iskhak Mashbashev, tukang kapal dari wilayah Nizhny Novgorod Nikolay Zharkov dan pengurus pekarangan pangkalan kereta api Inskaya West Siberian Olga Bochkareva menerima anugerah untuk kerja-kerja untuk kebaikan negara.

Seorang pahlawan lain yang menerima anugerah dari tangan presiden adalah seorang nelayan sederhana Sergei Ivanovich Antonov, yang bekerja sebagai ketua bahagian peralatan industri dan rigging dalam kumpulan syarikat Dobroflot. Dia kembali ke rak kedai Rusia salah satu makanan yang paling popular di zaman Soviet - Iwasi herring legenda.

Vladimir Putin menghadiahkan Sergei Antonov. © / kremlin.ru

Ikan yang hilang selepas USSR

Pada tahun 70-80an. Herring abad XX "Ivasi" (atau sardin Timur Jauh) adalah salah satu produk Soviet yang paling popular dan disukai. Ikan yang sedikit masin ini adalah sifat wajib di meja perayaan atau setiap hari setiap orang Soviet. Biasanya dihidangkan dengan set tradisional - kentang rebus, bawang dan roti Borodino hitam. Makan makanan ringan untuk minuman (orang dewasa) atau makan tengah hari sebelum borscht (kanak-kanak).

Iwashi tinggal dan bertelur di Timur Jauh di lepas pantai Jepun, di mana nelayan kita tidak dapat menangkapnya. Tetapi ketika dia pergi memberi makan di perairan utara, ke wilayah Wilayah Khabarovsk dan Kamchatka, di sini armada perikanan Sovietnya mencapai 1 juta tan.

Iwashi disukai bukan hanya kerana rasanya yang halus, tetapi untuk banyak bahan berguna - 100 g ikan mengandungi norma harian, vitamin B3 dan B6, asid lemak, zink dan fosforus, banyak kalsium dan vitamin B12, yang memperbaiki keadaan sendi. "Selain itu, kandungan asid lemak tak jenuh ganda omega-3 yang tinggi, yang penting untuk kesihatan manusia," kata Ilya Shestakov, Wakil Menteri Pertanian Rusia, ketua Badan Perikanan Persekutuan. Bahan-bahan ini mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular dan mengurangkan kemungkinan pembekuan darah.

Iwasi sangat biasa di Uni Soviet sehingga dia dengan tegas memasuki cerita rakyat tahun-tahun itu. "Terima kasih, Lenya, untuk menaiki teksi dan Iwasi," warga Soviet biasa meminta Setiausaha Jeneral Leonid Brezhnev, ironinya bahawa selama bertahun-tahun "stagnasi" 2 kali Tambang teksi meningkat, dan Iwasi menukar haring untuk 70 kopecks dengan harga 3.5 rubel.

Namun, menjelang akhir pemerintahan Brezhnev, Iwashi sendiri mula beransur-ansur hilang dari rak kedai. Pada tahun 1982, ahli ichthyologists menyatakan bahawa ikan semakin kecil, dan hasil tangkapannya semakin berkurang. Hakikatnya, Iwashi dapat hidup hanya dalam keadaan suhu tertentu - tidak lebih rendah dari 8 dan tidak lebih tinggi daripada 20 darjah. Seperti ketika cuaca dingin sebelumnya di Timur Jauh semasa Perang Patriotik Besar, ikan itu meninggalkan pantai Soviet. Menangkapnya dilarang kerana kekurangan penduduk. Dan pada tahun 1991, Iwashi akhirnya hilang bersama dengan negara di mana ia sangat terkenal..

Foto: Perkhidmatan Akhbar Syarikat Dobroflot

Kadang kala mereka kembali

Sudah tiba masanya untuk kembali pada tahun 2016. Kerana pemanasan, pantai Timur Jauh sekali lagi menjadi tempat yang sesuai untuk habitat ikan; para saintis sekali lagi menemui sejumlah besar sardin Timur Jauh yang legendaris. Untuk pertama kalinya dalam 25 tahun di Rusia, diputuskan untuk meneruskan perikanan Iwashi. Tetapi inilah masalahnya - armada tidak lagi mempunyai alat penangkap ikan yang sesuai dan berkesan, hampir tidak ada pakar yang tinggal. Hanya beberapa syarikat dari Timur Jauh yang memutuskan untuk membuka perikanan sardin Pasifik. Kumpulan syarikat Dobroflot adalah yang pertama mengirim kapal untuk mengekstraknya, di mana Sergey Ivanovich Antonov bekerja sebagai ketua bahagian peralatan industri dan rigging. Dia terpaksa memulihkan perikanan Iwashi hampir dari awal.

"25 tahun untuk industri perikanan adalah waktu yang lama," kata Sergei Ivanovich kepada AiF, "Ketika Iwashi pergi, industri perikanan dilupakan, kapal uap dilucutkan senjata, alat penangkapan ikan dibuang. Oleh itu, setelah 25 tahun, semuanya harus bermula dari awal lagi ".

Industri Iwashi memerlukan peralatan khas. Menurut Ilya Shestakov, ketua Badan Perikanan Persekutuan, peralatan penangkapan ikan biasa tidak membenarkan memelihara nilai pengguna ikan: "Ikan berlemak, lembut, dan memerlukan pendekatan khusus baik dalam penangkapan, penyimpanan dan pemprosesan. Oleh itu, walaupun ikan itu adalah ikan, ikannya memerlukan teknologi, profesionalisme dan kemahiran yang mahal ".

Veteran perikanan Soviet Sergei Antonov secara peribadi terlibat dalam penyahpepijatan keseluruhan skema penangkapan ikan yang rumit. Iwashi hanya dapat ditangkap dengan dompet khas. Seorang nelayan berpengalaman sendiri menenun pukulan pertama dalam 25 tahun. Sergei Ivanovich, bersama-sama dengan anak kapal, menyiapkan dan mempersenjatai kapal perlombongan itu dan memulakan perjalanan sulungnya, di mana dia mengajar kru. Seperti yang diingat oleh Direktur Jenderal Dobroflot Alexander Efremov, hanya sedikit yang mempercayai kejayaan dan hasilnya: “Selain Sergei Ivanovich, tidak ada seorang pun di tahap awal yang memiliki pengalaman dan kemahiran menggunakan tas tangan di Timur Jauh. Jadi beban tanggungjawab yang besar masih terpikul kepadanya. Tetapi pada akhirnya, berkat kerja keras dan pengalamannya yang sangat besar, dia berjaya mengembalikan ikan paling masyhur dan popular di zaman Soviet ke rak-rak kedai. ".

Foto: AiF / Gleb Ivanov

Menurut Rosrybolovstvo, pada 2016 nelayan Rusia menghasilkan kira-kira 7 ribu tan, pada akhir 2018 - sudah 63 ribu tan ivasi. "Perkembangan ikan sardin dan ikan tenggiri Ivasi dalam waktu dekat dapat mencapai 150-200 ribu tan, dan kemudian mencapai hingga 1 juta ton," kata ketua Badan Perikanan Persekutuan Ilya Shestakov. Walau bagaimanapun, ini bukan hadnya. "Iwashi kira-kira 5 juta tan. Semua perikanan Rusia adalah 5 juta tan. Bagi Rusia, ini adalah peluang untuk menggandakan industri perikanan, ”kata Alexander Efremov, pengarah umum Dobroflot..

Apabila pahala itu menemui seorang pahlawan

Dan pada 29 April, kelebihan seorang nelayan Timur Jauh yang sederhana diakui di peringkat negeri. "Sergei Ivanovich sangat mencari pekerjaannya, menghabiskan banyak waktu dan usaha untuk meningkatkan daya saing dan kecekapan penangkapan ikan dalam negeri, melatih cadangan personel yang dapat dipercayai. Karya yang membuahkan hasil untuk kepentingan Timur Jauh dan seluruh Rusia adalah contoh yang layak bagi anak muda, "kata Vladimir Putin, sambil memberi nelayan dengan Bintang Pahlawan Buruh yang layak.

"Saya tidak mengharapkan penghargaan, tetapi sekarang saya sangat gembira," pahlawan itu sendiri mengakui kepada AiF. - Senang negara asal menyedari kebaikannya ".