Sapodilla

Sapodilla (pokok minyak, achra, chiku, lamut) adalah pokok buah dari keluarga Saporovy. Tanah air buahnya adalah Mexico Selatan, ditanam di India, Indonesia, Malaysia, Pakistan, Filipina, Sri Lanka, dan Vietnam. Buah sapodilla masak menyerupai kentang: mereka juga memiliki bentuk bujur, ditutup dengan kulit tipis coklat pucat di atasnya. Rasa diucapkan, manis. Dimakan segar, mengingatkan buah ara dan kurma.

  • Penerangan botani
  • Kebaikan dan keburukan eksotik
  • Komposisi kimia
  • Cara memilih lamute?
  • Cara makan?
  • Pengeluaran

Achra ditanam untuk susu getah dan gula-gula getah. Merebus kulit kayu sapodilla adalah agen antipiretik, anti-disentri yang berkesan. Ekstrak cair dari biji digunakan sebagai penenang, dan buah yang belum matang digunakan untuk menghentikan cirit-birit. Daun rebus yang digabungkan dengan chayota digunakan untuk menurunkan tekanan darah.

Penerangan botani

Chiku adalah pokok malar hijau dan tumbuh perlahan, tingginya mencapai 18 - 30 meter, dengan mahkota piramidal. Apabila kulit kayu rosak, ia akan mengeluarkan getah putih yang melekit secara intensif. Daunnya besar, hijau dengan permukaan berkilat halus. Mereka mempunyai konfigurasi elips, lebar 2,5 - 4 sentimeter, panjang 7,5 - 11,25 sentimeter. Bunganya kecil dengan tiga sepal coklat berbulu atau enam benang sari yang mengelilingi corolla kehijauan.

Buah berbentuk bujur atau bulat, beratnya 100 - 170 gram, panjangnya mencapai 5 - 10 sentimeter. Strukturnya mengingatkan pada kesemek. Buah-buahan yang belum masak adalah zat, keras dan melekit. Matang - lembut, berair, ditutup dengan kulit nipis dengan pulpa berserat coklat, dengan warna merah jambu atau kuning. Setiap buah mengandungi biji bujur yang keras dan berkilat (3 hingga 12 keping), panjang hingga 2 sentimeter Mereka dikeluarkan sebelum digunakan. Aroma lute mengingatkan pada buah kering.

Kerana rasanya yang manis, rama-rama sering dimakan sebagai pencuci mulut. Sapodilla adalah pengganti semula jadi untuk kek, pastri, roti. Ia dimakan mentah kerana mengekalkan jumlah maksimum vitamin, mineral, asid organik dan serat..

Kebaikan dan keburukan eksotik

100 gram lamute mengandungi 83 kalori, lemak tak jenuh tunggal 3.5%, serat makanan 14%, asid askorbik 24.5% (dari nilai harian) dan bukan penurunan kolesterol. Namun, kerana kerapuhan dan kemerosotan buah yang cepat, hampir mustahil untuk memperoleh sapodilla di luar negara di mana ia ditanam. Di samping itu, selepas pengangkutan, buah kehilangan sifat bermanfaatnya sebanyak 70%..

Sapodilla mempunyai kesan anti-radang, pelembab, mikoseptik. Di samping itu, buah ini digunakan sebagai agen pertumbuhan semula yang berkhasiat.

Berapakah nilai buah eksotik?

  1. Meningkatkan fungsi sistem pencernaan, melegakan keradangan, melegakan sembelit.
  2. Menormalkan kerja sistem kardiovaskular (kerana kandungan kalium).
  3. Menguatkan sistem imun (kerana adanya asid askorbik dalam komposisi).
  4. Menyokong Kekuatan Rambut, Gigi dan Tulang yang Sihat (Kalsium).
  5. Meningkatkan tahap hemoglobin, melawan anemia (zat besi).
  6. Membekalkan tubuh dengan tenaga, kekuatan dan kekuatan (karbohidrat).
  7. Menyuburkan otak (glukosa).
  8. Melindungi mata dari kerosakan retina (retinol)
  9. Menghancurkan radikal bebas (antioksidan).
  10. Membuang toksin dari badan (serat makanan).
  11. Menguatkan tisu penghubung (retinol, vitamin B).
  12. Mengatur tekanan darah (magnesium dan kalium).
  13. Memperbaiki tidur, melegakan insomnia.
  14. Kelainan kulit.
  15. Mengembalikan struktur rambut kering dan rosak.

Sifat bermanfaat sapodilla digunakan dalam kosmetologi. Ekstrak buah ditambahkan ke produk penjagaan kulit normal dan berminyak. Di samping itu, pakar kosmetik mengesyorkan agar kerap memakan buah pokok minyak untuk orang yang terdedah kepada dermatitis. Vitamin dan mineral yang membentuk komposisi mereka mencegah pengelupasan, kerengsaan dan gatal-gatal pada dermis.

Untuk meningkatkan keberkesanan rawatan dermatitis, seborrhea, sapodilla diperkenalkan ke dalam diet harian pesakit selama tempoh terapi.

  • intoleransi individu;
  • kecenderungan untuk alahan;
  • diabetes;
  • kegemukan.

Komposisi kimia

Dengan khasiatnya yang bermanfaat, sapodilla dapat dibandingkan dengan persimmon dan delima. Buah masak - menyenangkan, rasa manis, kaya dengan tanin, vitamin, mineral, sukrosa dan fruktosa, adalah antioksidan yang baik. Pulpa Lamut adalah sumber tanin semula jadi, yang mempunyai kesan antibakteria, antihelmit, anti-radang, antivirus.

Nombor jadual 1 "Nilai pemakanan pulpa sapodilla"
KomponenKandungan dalam 100 gram produk
Kandungan kalori83 kalori
Air78 gram
Karbohidrat19.9 gram
Serat makanan5.3 gram
Lemak1.1 gram
Omega-90.521 gram
Abu0.5 gram
Protein0.44 gram
Asid lemak tepu0.194 gram
Asid amino penting0.17 gram
Asid amino penting0.16 gram
Omega-60.011 gram
Jadual No. 2 "Komposisi kimia pulpa sapodilla"
NamaKandungan nutrien dalam 100 gram produk, miligram
Vitamin
Asid askorbik (C)14.7
Asid pantotenik (B5)0.252
Niacin (B3)0.2
Pyridoxine (B6)0.037
Riboflavin (B2)0.02
Asid folik (B9)0.014
Beta karotena (A)0.003
Makronutrien
Potasium193
Kalsium21
Fosforus12
Magnesium12
Natrium12
Unsur surih
Besi0.8
Zink0.1
Tembaga0.086
Selenium0.0006

Buah sapodilla masak dimakan mentah atau dimasak. Atas dasar buah, jem, puding, sirap, sos atau kompot disediakan. Buah digabungkan secara harmoni dengan makanan laut, buah sitrus.

Cara memilih lamute?

Perhatikan kepadatan buah terlebih dahulu. Ia harus lembut tanpa celah atau lekuk. Sekiranya buahnya padat, maka ia belum masak. Jangan beli buah-buahan hijau, lengket dan tidak sedap. Achra yang terlalu lembut menunjukkan bahawa buahnya terlalu masak dan bakteria patogen telah mula berkembang di dalamnya (mungkin!).

Ingat, sapodilla adalah produk yang mudah rosak dengan aroma yang menyenangkan dan manis karamel. Buah-buahan dengan permukaan yang rosak, bau yang tidak menyenangkan menunjukkan bahawa proses pembusukan telah bermula. Jangan memakannya, kerana ia menyebabkan keracunan badan, kerosakan saluran pencernaan, reaksi alergi.

Cara makan?

Buahnya dikupas, dipotong menjadi 2 bahagian, diadu dan dimakan dengan sudu sebagai buah yang terpisah. Sekiranya dikehendaki, ia dihancurkan dan ditambahkan ke salad dan pencuci mulut. Sapodilla digunakan untuk menyiapkan tambalan untuk kek, mousses buah.

Pengeluaran

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Chiku adalah buah kecoklatan dengan rasa karamel susu yang ketara. Tempoh pematangan buah adalah September-Disember. Yang paling popular adalah 2 jenis sapodilla: "Krasauai", "Mah k". Yang pertama adalah buah bujur bujur dengan daging coklat kemerahan, berbutir. Mah k mempunyai kulit coklat, bulat, dengan pulpa berair manis. Lamut terkenal di negara-negara Asia di mana ia dimakan sebagai pencuci mulut dengan jus limau. Ini adalah buah yang sihat dan berkhasiat yang melindungi tubuh manusia dari keradangan, penuaan, barah.

Serat Chiku mencegah sembelit, menormalkan pencernaan, menjaga kesihatan mata, menguatkan imuniti, dan melindungi dari anemia. Untuk pencegahan kekurangan vitamin, semua orang yang tidak alergi terhadap produk disyorkan untuk memasukkan sapodilla dalam diet harian mereka (1 buah sehari). Setelah membeli, simpan tidak lebih dari 3 hari pada suhu bilik atau 7 hari di dalam peti sejuk.

Semasa memilih buah, ingatlah bahawa kulit buah yang baru masak mestilah tegas (agak lembut), tanpa kecacatan atau kerosakan kosmetik..

Manfaat dan bahaya sapodilla tropika

Sapodilla adalah pokok malar hijau yang kaya dengan buah-buahan bersaiz sederhana yang berair dan enak. Tanah air buahnya adalah selatan Mexico. Sekarang sapodilla diedarkan terutamanya di zon tropika. Dan juga buahnya dijumpai tumbuh liar di Amerika Tengah. Buahnya biasanya berbentuk bulat atau bujur, berwarna coklat dan seberat sekitar 100-170 gram. Itulah sebabnya buah ini juga disebut kentang kayu. Di dalamnya terdapat daging berair warna coklat kekuningan dan beberapa (biasanya sekitar 10) biji hitam. Buburnya serupa strukturnya dengan kesemek. Tetapi rasa mereka sama sekali berbeza. Sapodilla mempunyai rasa susu dan karamel yang ketara, tetapi aromanya hampir tidak dapat didengar.

Buahnya dimakan dalam bentuknya yang tulen, setelah mengeluarkan tulang yang tidak dimakan dan dikupas dari kulit. Kandungan kalori rendah tidak diragukan lagi adalah kelebihan buah eksotik, yang berdasarkannya banyak pencuci mulut dan sos dibuat..

Ringkasan artikel:

Komposisi dan kandungan kalori sapodilla

Sapodilla mempunyai komposisi kira-kira 75-80% air. Selebihnya terdiri daripada karbohidrat (20-23%), protein (sekitar 0.6%), lemak (kira-kira 1%), serta serat dan abu.

Buah itu sendiri sangat berkhasiat dan memuaskan, kandungan kalori per 100 gram adalah 83 kcal.
Sapodilla juga merupakan buah yang sangat sihat secara semula jadi. Komposisi ini merangkumi vitamin seperti A, C, PP dan kumpulan B (B2, B5, B6, B9), unsur berguna: kalium, kalsium, zat besi, natrium, magnesium, zink, fosforus, selenium dan tembaga.

Kerana penyertaannya dalam komposisi serat kasar, sapodilla mampu meningkatkan fungsi sistem pencernaan tubuh. Dan pengambilan buah secara berkala dapat mencegah atau melegakan sembelit. Kalium, yang merupakan sebahagian daripada komposisi, diperlukan untuk fungsi normal jantung dan saluran darah. Kalsium menguatkan gigi, rambut dan kuku. Ketepuan dengan karbohidrat memberi daya hidup kepada tubuh. Sapodilla sangat kaya dengan vitamin C, yang meningkatkan imuniti, melindungi tubuh dan membantunya melawan pelbagai virus dan jangkitan.

Buah ini disyorkan untuk orang yang menderita penyakit darah, seperti anemia. Zat besi akan meningkatkan tahap hemoglobin yang rendah.

Sifat bermanfaat buah dinyatakan dalam tindakan berikut pada tubuh:

  • berkhasiat;
  • mikoseptik;
  • pelembap;
  • anti-radang;
  • menjana semula.

Manfaat tanaman terletak bukan hanya pada pulpa buah itu sendiri. Kulit kayu dan tulang yang biasanya dikikis dapat berfungsi sebagai penawar penyakit tertentu. Untuk masalah dengan sistem saraf, merebus biji, yang mempunyai kesan menenangkan, sangat sesuai. Merebus kulit sapodilla bertindak pada badan sebagai agen antipiretik. Dan pelbagai tincture digunakan untuk luka bakar, juga untuk memerangi penyakit kulat..

Penggunaan sapodilla dalam kosmetologi

Sifat bermanfaat buah eksotik ini banyak digunakan dalam bidang kosmetologi. Ia tidak hanya dimakan, tetapi juga digunakan untuk penjagaan kulit dan rambut. Buahnya adalah sebahagian daripada beberapa topeng, krim, syampu. Di rumah, anda boleh menggunakan pulpa buah atau minyak pati tanaman ini. Ia sesuai untuk orang dengan jenis kulit normal atau berminyak. Orang yang mempunyai masalah kulit dan terdedah kepada dermatitis disarankan untuk memasukkan sapodilla dalam diet harian mereka. Sifat positif buah akan mencegah kerengsaan kulit, menghilangkan mengelupas dan gatal, melembutkan kulit, melembapkan dan menyuburkannya..

Bubur tumbuhan mampu menghilangkan bintik-bintik usia pada kulit wajah. Ia juga digunakan untuk menghilangkan kemerahan pada kelopak mata. Sapodilla berkesan memerangi jerawat dan jerawat pada wajah yang muda dan dapat memperbaiki tekstur dan kontur kulit dengan jelas.

Untuk rambut, produk siap pakai dengan sapodilla dalam komposisi atau minyak pati tanaman digunakan. Rambut menguat, menjadi kurang rapuh dan kering. Minyak ini juga mempunyai kesan positif pada kulit kepala.

Kontraindikasi dan bahaya pada buah

Sapodilla adalah buah di mana mustahil untuk mencari kontraindikasi dan kekurangannya. Buahnya hanya boleh mendatangkan bahaya kepada orang yang mempunyai intoleransi individu terhadap produk ini. Dalam kes lain, kilang itu sama sekali tidak berbahaya..

Kelemahannya termasuk hakikat bahawa sapodilla tidak disimpan dalam jangka masa yang lama. Selepas perolehan buah itu, masih ada dua hari lagi. Selepas tarikh luput, buah kehilangan sifat berguna, rasa dan aromanya merosot. Sekiranya anda memakan buah yang belum masak, maka rasanya akan sangat tidak menyenangkan. Ini kerana kandungan susu getah tanin dan susu.

Sapodilla

Tidak ada yang dapat menyebut dengan jelas masa dan tahun berapa varieti ini dibiakkan. Tetapi ada pengesahan yang tepat bahawa ia pertama kali ditanam di Amerika Selatan. Tumbuhan ini kini ditanam oleh negara-negara seperti Amerika, Indonesia, India, Filipina, Sri Lanka. Tetapi tumbuh-tumbuhan liar terdapat di Amerika Tengah..

Diterjemahkan ke dalam bahasa Thai - lamut, atau juga disebut kentang kayu, atau plum-sapodilla. Sapodilla adalah tumbuhan hijau kecil dengan daun berkulit sederhana yang berbentuk elips atau ovoid. Buahnya menyerupai kentang halus kecil. Buah masak mempunyai ukuran rata-rata warna coklat kehijauan, dengan diameter sepuluh sentimeter. Buahnya sendiri serentak dengan pir dan kesemak, tetapi berbeza rasanya..

Sapodilla mempunyai perbungaan putih, dan ketinggian pokok mencapai 15-20 meter.

Kandungan kalori sapodilla

Kandungan kalori sapodilla adalah 83 kcal per 100 gram produk.

Komposisi sapodilla

Komposisi sapodilla merangkumi vitamin yang diperlukan seseorang, seperti: A, B2, B5, B6, B9, C, PP dan bahan berguna: kalsium, magnesium, natrium, kalium, fosfor, besi, zink, tembaga, selenium.

Ciri-ciri berguna sapodilla

Sapodilla mengandungi banyak serat, yang memberi kesan positif pada saluran pencernaan. Kalium mempunyai kesan yang baik terhadap kerja jantung dan saluran darah. Buah ini mempunyai kesan anti-radang, berkhasiat dan regenerasi. Kalsium menguatkan kuku dan rambut, dan kehadiran zat besi meningkatkan kadar hemoglobin. Oleh kerana kandungan vitamin C yang tinggi dalam sapodilla, buah meningkatkan imuniti.

Penggunaan sapodilla dalam memasak

Penduduk Thailand memakan sapodilla segar sebagai pencuci mulut, ibu menyediakan kentang tumbuk untuk bayi mereka. Dalam memasak, ia digunakan untuk menyediakan jem, jem, marmalade, halva, kompot dan banyak pencuci mulut yang lain..

Penggunaan sapodilla dalam kosmetologi

Sapodilla digunakan dalam bidang kosmetologi. Komposisi produk kosmetik, termasuk sapodilla, menyelesaikan hampir semua masalah kulit: menghilangkan jerawat dan kecacatan lain, menghilangkan kulit, mengurangkan bintik-bintik usia, memberi kesan penyembuhan pada penyakit kulat, luka kulit, menguatkan rambut rapuh dan kering, memberikan penampilan yang sihat.

Cara memilih sapodilla yang betul semasa membeli

Daging sapodilla berair, berwarna putih kekuningan, atau berwarna kuning-kecoklatan. Sekiranya anda memotong buahnya, anda akan melihat bahawa intinya mengandungi biji yang ditutup dengan kulit gelap dan berkilat. Apabila anda datang ke kedai, periksa dengan teliti, buahnya harus lembut dan kulitnya bebas dari sebarang kerosakan. Dari hari pembelian, simpan tidak lebih dari 2 hari, jika tidak, aroma buah yang sangat baik akan berubah. Hanya buah masak yang boleh dimakan, dan buah yang belum masak mengandungi susu getah dan tanin, yang rasanya tidak enak. Benih dikeluarkan dari buah kerana tidak dimakan.

Sapodilla

Pokok malar hijau setinggi 15-20 m dengan daun berkulit ovoid atau elips. Bunga kecil, putih. Buah sapodilla berbentuk bulat atau bujur, berdiameter 5-10 cm, dengan 10-12 biji keras hitam dan bubur manis kuning-coklat berair.

Sapodilla tergolong dalam keluarga Sapotov; berasal dari kawasan tropika di Amerika, di alam liar terdapat di seluruh Amerika Tengah dari Venezuela dan Colombia di selatan hingga Mexico di utara. Diusahakan di banyak negara di zon tropika Amerika dan Asia (India, Sri Lanka, Filipina, Amerika Syarikat (Hawaii), Indonesia, beberapa wilayah di Afrika, dll.).

Sapodilla harus dimakan selewat-lewatnya beberapa hari setelah pembelian, kerana setelah jangka waktu ini buah mengubah baunya secara mendadak. Buah ini disarankan untuk dimakan hanya ketika sudah masak, kerana buah yang belum masak mengandung tanin dan susu getah, dan zat ini tidak begitu enak rasanya.

Pilih buah-buahan berkulit utuh yang sedikit lembut untuk disentuh. Minum sapodilla hanya apabila masak. Kupas buahnya dan beri pulpa bentuk yang tidak biasa, atau potong buahnya secara memanjang dengan pisau. Ingatlah untuk membuang biji. Sebaiknya simpan sapodilla di dalam peti sejuk tidak lebih dari lima hingga tujuh hari, atau, jika buahnya masih belum masak, hingga enam minggu.

Ciri-ciri berguna sapodilla

Buah Sapodilla mengandungi 75-85% air, hingga 23% karbohidrat, 0,6% protein, 1,0% lemak, 0,5% abu, 20% serat kasar, kandungan kalori buah adalah 70 kcal / 100 g. Sapodilla kaya dengan vitamin A dan C, protein sayuran, karbohidrat, zat besi, kalium dan kalsium.

Buahnya digunakan segar dan untuk pengeluaran halva, selai, marmalade dan produk lain.

Bunganya berwarna putih atau kemerahan, kecil, biseksual, terbentuk di axil daun di hujung dahan. Tisu hidup pokok mengandungi getah susu (lateks), iaitu 25-50% getah sayuran. Gula-gula getah dibuat dari getah ini dengan menambahkan gula, jus buah, rempah dan minyak. Terdapat ladang sapodilla di Mexico untuk pengeluaran getah. Getah susu dikumpulkan dari takik yang dibuat dengan kapak di kulit batang dan dahan.

Sapodilla mempunyai sifat mikoseptik, anti-radang, pertumbuhan semula, berkhasiat, pelembap.

Dalam kosmetik, minyak sapodilla digunakan:

  • untuk penjagaan kulit wajah dan badan normal dan berminyak orang dewasa dan kanak-kanak;
  • untuk masalah kulit terdedah kepada dermatitis
  • untuk mengelakkan kegatalan, gatal-gatal dan mengelupas kulit
  • sebagai ubat tambahan untuk dermatitis, termasuk seborrheic
  • untuk menguatkan rambut, terutama rambut kering dan rapuh
  • dalam rawatan kompleks luka kulit kulat
  • untuk penjagaan kelopak mata kemerahan
  • disyorkan untuk kulit kering, terutama di kawasan dengan air berkapur atau dalam keadaan cuaca yang sukar.
  • membantu dengan luka bakar
  • meratakan warna kulit.

Minyak sapote boleh digunakan dalam bentuk aplikasi, topeng, pelincir dalam bentuk murni dan dalam campuran dengan minyak lain, sebagai minyak asas untuk membuat komposisi dengan minyak pati, untuk penyediaan campuran urut dan kosmetik, untuk memperkaya kosmetik siap pakai: krim, topeng, syampu, balsem.

Paling banyak ditunjukkan untuk menggunakan minyak sapote dalam kombinasi dengan minyak burdock dalam nisbah 1: 1. Topeng digunakan selama 30 minit.

Sifat berbahaya sapodilla

Kontraindikasi untuk buah ini masih belum diketahui, tetapi ada kategori orang yang harus berhati-hati dengan produk eksotik, ini adalah orang yang menderita alergi dan penyakit kronik.

Oleh kerana kandungan gula dalam sapodilla tinggi, pesakit diabetes harus mengambilnya dalam bentuk dos. Atas sebab yang sama, ini bukan produk yang paling sesuai untuk menurunkan berat badan..

Buah buah ini harus dimakan selewat-lewatnya dua hari selepas pembelian. Jika tidak, bau dan rasa mereka mungkin merosot. Juga diperhatikan bahawa sapodilla hanya boleh dimakan ketika sudah masak sepenuhnya, kerana produk yang belum dimasak mengandungi susu getah dan tanin, yang mempunyai rasa yang tidak menyenangkan..

Video ini menunjukkan pelbagai buah Thai, termasuk sapodilla. Mereka yang ingin mengetahui tentang sifat-sifat yang paling berguna dari kebanyakan mereka pasti menontonnya.

Sapodilla - penerangan mengenai tumbuhan dan buah, faedah dan kemudaratan, komposisi, kandungan kalori, cara makan, tumbuh di rumah

Sapodilla (atau Lamut, Chiku, Achra) adalah buah dari pohon sapodilla yang tumbuh malar hijau (Lat.Manilkara zapota) dari keluarga Sapotova yang terdapat di seluruh Thailand. Tanah air tanaman yang sepatutnya adalah salah satu wilayah di Mexico. Kini dijumpai secara semula jadi di kawasan yang membentang dari Mexico dan Florida Selatan hingga Caribbean dan utara Amerika Selatan. Manilkara zapota tersebar luas di benua lain, di kawasan tropika..

India, Filipina, Sri Lanka, Malaysia, Mexico, Venezuela, Guatemala dan negara-negara Amerika Tengah lain terlibat dalam penanaman komersial. Pembekal buah yang paling penting adalah wilayah Chonburi, Nakhon Sawan, Nakhon Si Thammarat dan Sukhothai di Thailand. Musim menuai di Thailand berlangsung dari bulan September hingga Januari.

Foto: Potongan buah Sapodilla

Tinggi pohon sapodill biasanya 12–20 m. Beberapa spesimen tumbuh hingga 40 m. Batang dan kulit kayu banyak mengandung getah susu putih. Daunnya cantik, dengan keratan hingga 3 cm dan lempengan elips, panjang 5–15 cm dan lebar hingga 7 cm. Daunnya terletak di hujung dahan secara berkumpulan. Kedua-dua sisi daun berwarna hijau gelap yang sama, urat-uratnya jelas kelihatan di bawah. Sebilangan spesies mempunyai bahagian bawah baldu.

Bunga berbentuk loceng pada batang sekitar 2 cm tumbuh dari axil daun. Mereka mempunyai 6 stamen dan 3 sepal baldu berwarna merah ovoid. Corolla - hijau muda.

Buah-buahan berbentuk bulat, berukuran 5-10 cm. Muncul di sebilangan kecil bunga. Bergantung pada ragamnya, dari awal berbunga hingga matang, sapodillus memakan waktu dari empat hingga sepuluh bulan. Pada spesimen yang matang, kulitnya agak kasar, coklat muda, sementara pada spesimen yang belum matang ia licin, berwarna coklat kehijauan. Buburnya lembut, lembut, manis, dari kuning hingga coklat kemerahan. Rasa sapodilla adalah persilangan antara pir, pisang dan karamel. Buahnya berbau seperti karamel dan vanila.

Foto: bagaimana Sapodilla tumbuh

Satu buah mengandungi 3-12 biji coklat atau hitam yang tidak dapat dimakan dengan margin putih, panjang 16-24 mm, disusun dalam bentuk bintang. Mereka sedikit rata dan sangat keras..

Kata zapota berasal dari Aztec tzapotl, yang menunjukkan semua buah manis dengan bubur berkrim..

Satu pokok sapodilla dewasa menghasilkan 1-2 ribu buah setiap tahun. Memandangkan berat satu adalah kira-kira 100-400 g, berat keseluruhan tanaman adalah hingga 800 kg.

Sapodilla - faedah dan keburukan

Pokok sapodilla ditanam terutamanya untuk buah-buahan yang enak dan berkhasiat yang membekalkan tubuh dengan mineral, asid amino dan vitamin. Mereka sangat kaya dengan fosfor, kalsium, magnesium, natrium dan vitamin C.

Kayu zapota Manilkara adalah bahan bangunan yang tahan lama, seperti yang dibuktikan oleh penempatan orang Maya yang ditinggalkan berabad-abad yang lalu di Semenanjung Yucatan Mexico. Ia kuat, sukar dan tahan perosak. Kayu sapodill digunakan untuk membuat struktur berat, tempat tidur, perabot, alat tukang kayu dan pemegang alat.

Tanin yang terdapat di pelbagai bahagian tanaman digunakan untuk mengorek layar kapal dan jaring ikan..

Jus susu

Untuk mengumpulkan jusnya, potongan zigzag yang mendalam dibuat di kulit kayu, di sepanjang ia mengalir ke dalam kapal. Di udara, cecair itu membeku, berubah menjadi jisim merah-coklat getah - kapur (lateks). Prosedur ini dilakukan hanya sekali setiap tiga tahun, kerana "bloodletting" yang lebih kerap dipenuhi dengan kematian tanaman. Sehingga tujuh liter getah dikumpulkan dari satu pokok. Bahan pepejal terdiri daripada 50% resin, 20% sebatian getah dan 17% karbohidrat. Blok dibentuk daripadanya dan dihantar untuk dieksport.

Chicle dijual kepada syarikat pemprosesan. Di Thailand, getah asli diperoleh dari getah. Ini juga berkaitan dengan pembuatan sabuk penggerak, digunakan dalam pembedahan pergigian dan bukannya gutta-percha. Dulu digunakan untuk mengunyah permen karet. Walau bagaimanapun, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kepentingan ekonomi produk ini telah menurun, kerana industri ini memilih bahan mentah sintetik yang lebih murah..

Penggunaan bahagian tumbuhan dalam perubatan

  1. Merebus daun digunakan untuk mengurangkan panas, buasir, luka dan ulser. Untuk neuralgia, daun berminyak digunakan dalam bentuk kompres.
  2. Bunga adalah salah satu komponen serbuk yang digunakan wanita untuk menggosok badan mereka selepas melahirkan..
  3. Bark adalah astringen, antipiretik dan tonik. Tanin yang diperoleh daripadanya digunakan untuk cirit-birit dan demam tinggi..
  4. Sapodilla dimakan kerana gangguan pencernaan dan cirit-birit.
  5. Benih dianggap antipiretik. Sekiranya anda mengisar dan menggilingnya dengan air, anda mendapat diuretik, yang juga membantu menghilangkan batu dari hempedu dan pundi kencing.
  6. Akar serbuk merawat sariawan pada bayi.

  1. Biji mempunyai sesuatu seperti cangkuk di hujungnya. Sekiranya tertelan secara tidak sengaja, ia boleh terkena esofagus. Oleh itu, sebelum makan sapodilla, lebih baik segera membuang bijinya..
  2. Intoleransi individu mungkin berlaku.

Komposisi dan kandungan kalori buah-buahan

Dengan kandungan kalori 75 kcal per 100 g, terdapat 5,3 g zat pemberat. Lisin (39 mg), glutamat (38 mg), prolin (36 mg), aspartik (32 mg), leucine (24 mg) mendominasi di antara asid amino. Sapodilla yang belum masak mengandungi tanin.

Makronutrien:

  • air - 79.5 g;
  • karbohidrat - 15.7 g;
  • lemak - 0.4 g;
  • protein - 1 g.

Vitamin:

  • C - 70 mg;
  • B1 - 15 μg;
  • B2 - 65 mcg;
  • B3 - 0.79 mg.

Mineral:

  • kalsium - 21 mg;
  • kalium - 0.19 g;
  • magnesium - 12 mg;
  • zink - 0.1 mg;
  • besi - 0.8 mg;
  • tembaga - 86 mcg;
  • natrium - 12 mg;
  • fosforus - 12 mg;
  • selenium - 0,6 mcg.

Asid lemak:

  • tepu - 0.19 g;
  • tidak tepu sederhana - 0,52 g;
  • tak tepu - 11 mg.

Cara makan sapodilla

Buah dimakan hanya ketika masak, kerana tidak masak, seperti kesemek, rajutan kuat. Biji dan kulitnya dibuang. Buahnya dibasuh dengan air, dipotong separuh dan pulpa dipetik dengan satu sudu teh. Rasa dapat ditingkatkan dengan menaburkan dengan air limau nipis.

Potongan sapodilla ditambahkan ke salad buah. Bubur tumbuk dimasukkan ke dalam adunan penkek dan campuran roti yang disiapkan sebelum dibakar. Ia digunakan untuk membuat jem, sorbet dan sos pencuci mulut dengan penambahan jus oren, di mana krim disebat di atasnya. Kadang kala buahnya digoreng atau direbus dengan jus limau nipis atau halia. Apabila dimasak dengan gula tambahan, warna coklat daging berubah menjadi merah yang menyenangkan. Jus Sapodillus membuat wain yang lazat.

Pucuk muda di Indonesia dimakan mentah atau dikukus dengan nasi, setelah dicuci untuk menghilangkan jus yang melekit..

Di Thailand, lendir matang, yang dikenali oleh kulitnya yang agak kasar dan retakan kecil di dekat batang, dijual di setiap pasar. Buah masak sangat jarang berlaku di Eropah. Ramai yang tidak berani membeli buah-buahan hijau, kerana mereka tidak tahu apa yang harus dilakukan dengan sapodilla yang belum masak, kerana mustahil memakannya. Ini sebenarnya tidak menjadi masalah kerana buahnya matang setelah kira-kira seminggu.

Sapodilla: tumbuh di rumah

Benih yang diekstrak dari lute matang diletakkan di dalam air suam selama 24 jam, setelah itu diletakkan di dalam substrat hingga kedalaman 1 cm. Periuk dibawa ke tempat yang terang di mana suhu sekitar + 25 ° C. Lebih baik meletakkannya di rumah hijau mini. Percambahan memakan masa 4-6 minggu. Apabila anak benih lebih panjang daripada jari, mereka akan duduk.

Substrat mesti telap. Penanam berpengalaman mengesyorkan menggunakan tanah sejagat dengan perlit atau tanah liat yang diperluas.

Menyiram pokok, terutama pada musim panas, semestinya baik, tetapi tidak bertolak ansur dengan kelembapan. Sekiranya tanah kering, maka tidak menakutkan, kerana tanaman tidak terlalu sensitif. Pembungaan pertama dapat dijangkakan dalam 5-6 tahun. Manilkara zapota harus musim sejuk pada suhu 10-15 ° C.

Buah sapodilla

Pedagang Thailand boleh menyebut sapodilla sebagai lamut, yang bermaksud kentang kayu. Tidak ramai pelancong yang mencuba buah eksotik ini untuk keterangan yang tidak sedap di kaunter, kerana dari pandangan pertama ia menyerupai kentang biasa. Tetapi penduduk tempatan dan koki hebat menganggap sapodilla unik. Bubur yang sangat lazat dan manis dengan sebilangan besar vitamin, mineral dan unsur surih lain tersembunyi di bawah kulit nipis..

Bagaimana sapodilla tumbuh?

Selain nama utama yang biasa di Thailand, buah ini juga memiliki sejumlah interpretasi botani, misalnya, achra atau pohon minyak. Tanaman ini dianggap malar hijau, yang dapat tumbuh sepanjang hayatnya. Panjang rata-rata batang pokok adalah sekitar 18 meter, tetapi sebilangan spesimen mencapai panjang dan lebih dari 25 meter.

Seperti apa sapodilla??

Buah sapodilla tidak hanya berbentuk bujur, tetapi juga bulat, berdiameter sekitar 6-9 sentimeter. Setiap buah masing-masing mengandungi biji bujur kecilnya sendiri dalam jumlah 3 hingga 9 keping. Sebelum memakannya, pastikan anda mengekstraknya.

Tanah kelahiran buah eksotik adalah Amerika Selatan, dari mana ia ditanam secara beransur-ansur ke benua lain di dunia, termasuk Asia dan Afrika Utara.

Dalam penampilan, sapodilla sangat mirip dengan kentang muda asli kita - bentuknya bujur, dan kulitnya sangat nipis dan coklat muda. Cengkerang buah mungkin memiliki goresan, bintik-bintik gelap atau hitam, serta retakan kecil, yang cukup semula jadi.

Musim Sapodilla di Thailand

Musim tumbuh untuk sapodilla di Thailand jatuh pada musim bunga dan musim sejuk tahun ini - dari akhir September hingga awal Disember. Pada masa ini, buah ini boleh didapati di hampir setiap pasar raya atau di pasar bandar peranginan yang berbeza..

Kos satu kilogram sapodilla pada musim tumbuh agak rendah - sekitar 30-35 baht. Di luar musim, buah ini tidak dapat dijumpai di rak, kerana ia tidak dapat bertahan untuk jangka masa yang panjang.

Sekiranya anda memutuskan untuk membawa sapodilla pulang, maka saya menasihati anda untuk membaca artikel saya mengenai cara mengeksport buah-buahan dari Thailand.

Rasa sapodilla

Rasa buah sapodilla sangat manis, pulpa dibezakan oleh rasa enak dan kelembutannya. Sekiranya buahnya belum matang, kelikatan, kelengkungan dan kekencangan pulpa dapat dirasakan. Aroma buah segar mungkin menyerupai buah kering yang popular di Afrika Utara, seperti kurma atau buah ara. Juga, rasa sapodilla boleh digambarkan sebagai susu dengan sedikit karamel..

Walaupun rasa buah eksotik sangat manis, ia mengandungi sedikit kalori. Hanya ada 82 kalori dalam 100 gram sapodilla, kerana 3/4 buah berasal dari air biasa. Sekiranya kita menganggap janin dari segi protein, lemak dan karbohidrat, maka peratusannya adalah 10:20:70, ia boleh dimasukkan walaupun dalam diet paling ketat.

Ciri-ciri berguna sapodilla

Dari segi khasiatnya yang baik, buah eksotik berada pada tahap yang sama dengan buah persimmon atau buah delima. Sapodilla mengandungi sejumlah besar vitamin, mineral, komponen organik dan tanin sebagai bahan berguna. Kerana kepekatan sukrosa dan fruktosa yang tinggi, buah menjadi pengganti makanan penutup manis yang sangat baik..

Buahnya mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral, termasuk:

  • vitamin A dan C, yang menguatkan keadaan umum sistem imun dan melindungi tubuh dari kesan pelbagai jangkitan;
  • kalsium, yang penting untuk pertumbuhan rambut cantik, kuku dan gigi yang sihat;
  • zat besi, yang diperlukan untuk orang dengan kadar hemoglobin rendah dalam darah dan menderita penyakit seperti anemia;
  • antioksidan membantu menguatkan tisu penghubung di dalam badan dan juga menyumbang kepada keanjalan dan penampilan kulit yang sihat.

Bubur buah dianggap antioksidan semula jadi yang baik dan juga kaya dengan tanin semula jadi. Bahan ini mempunyai kesan positif pada tubuh manusia, sebagai agen antibakteria, antivirus, anthelmintik dan anti-radang..

Sebagai tambahan kepada sifat berguna di atas, yang lain dapat dibezakan:

  1. Serat kasar yang terdapat dalam buah sapodilla segar mempunyai kesan positif pada sistem pencernaan manusia. Buah eksotik ini disarankan untuk dimakan setiap hari ketika bercuti sekiranya seseorang mengalami sembelit yang kerap..
  2. Untuk fungsi normal jantung dan saluran darah, tubuh memerlukan kalium, yang terkandung dalam sapodilla masak dalam jumlah yang mencukupi.
  3. Bubur buah boleh digunakan sebagai topeng muka, leher atau tangan. Mikroelemen bertindak sebagai kompleks pertumbuhan semula dan berkhasiat untuk kulit.
  4. Banyak kosmetik, resipi ubat tradisional termasuk pulpa sapodilla untuk penyakit kulit, misalnya, untuk dermatitis atau seborrhea. Serat buah membantu mengatasi gatal-gatal akut, mengelupas dan melembapkan kulit keratinisasi secara maksimum.

Bahaya Sapodilla

Kerosakan buah secara rasmi kepada tubuh manusia belum dapat diketahui, tetapi, seperti halnya buah eksotik lain, terdapat sejumlah kelompok orang yang dikontraindikasikan untuk menggunakan sapodilla. Pertama sekali, ini berlaku bagi mereka yang mempunyai reaksi alergi terhadap bahan yang terdapat dalam buah-buahan..

Tidak disyorkan untuk terlibat dalam buah-buahan bagi penderita diabetes mellitus, kerana buah segar mempunyai kandungan fruktosa dan sukrosa yang meningkat. Sekiranya seseorang mempunyai penyakit kronik yang serius, lebih baik bertanya kepada doktor terlebih dahulu mengenai kemungkinan menggunakan sapodilla.

Cara memilih sapodilla?

Semasa memilih sapodilla, langkah pertama adalah memperhatikan keanjalan dan kekuatannya. Biasanya buah segar dianggap lembut untuk disentuh dan bebas dari kecacatan yang dapat dilihat, kecuali yang disebut dalam perihalan sapodilla. Buah yang belum masak akan menjadi keras, yang bermaksud rasanya tidak enak..

Anda tidak boleh membeli buah basi atau terlalu masak yang terlalu lembut untuk disentuh. Dalam kes ini, terdapat risiko tinggi mengembangkan bakteria patogen di dalamnya, yang dapat menyebabkan sakit perut..

Cara menyimpan sapodilla?

Selepas pembelian, sapodilla dapat disimpan tidak lebih dari tiga hari pada suhu bilik. Di dalam peti sejuk atau di dalam bilik yang sejuk, buahnya tetap segar hingga 5-7 hari. Setelah sapodilla disimpan, lebih baik memeriksanya dengan teliti sebelum digunakan, anda harus memperhatikan keanjalan kulit, warna dan bau pulpa.

Cara makan sapodilla?

Selepas buah dicuci, anda mesti mengupasnya dengan berhati-hati dengan pisau. Kemudian potong sapodilla menjadi separuh dan angkat semua biji. Anda boleh memakan sapodilla seperti epal biasa atau memotongnya menjadi kepingan kecil. Tanpa kupas, makan buah dengan sudu.

Sapodilla boleh menjadi pengganti pencuci mulut tradisional berkalori tinggi semasa bercuti di Thailand. Buah buah eksotik ini sangat manis, enak dan sangat sihat. Sapodilla di Thailand dijual di hampir setiap sudut dari bulan September hingga Disember dengan harga yang rendah dan pasti patut dicuba. Baca mengenai buah eksotik lain dalam artikel saya Fruit of Thailand.

Sapodilla

Kandungan artikel:

  • Kandungan komposisi dan kalori
  • Ciri-ciri yang bermanfaat
  • Bahaya dan kontraindikasi
  • Resepi hidangan
  • Fakta menarik

Sapodilla adalah tumbuhan dari keluarga Sapotov, yang berasal dari Amerika Tengah. Di sinilah ia berlaku di alam liar. Ia ditanam secara aktif di Sri Lanka, Thailand dan India, Filipina, di mana iklimnya cukup panas. Buahnya tumbuh di atas pokok, berbentuk telur, krem ​​gelap dengan warna hijau dan sangat manis, walaupun sedikit gula, bubur. Diameter, mereka mencapai hingga 10 cm, beratnya sekitar 300 g. Kulitnya halus, kira-kira seperti kentang. Buah-buahan ini dimakan segar, sebagai kemanisan, atau digunakan untuk menyiapkan kompot, marmalade, marshmallow, pengawet dan banyak hidangan lain. Rasanya seperti kesemak atau plum. Bahagian dalam buah mengandungi beberapa biji berkilat yang tidak boleh dimakan.

Komposisi dan kandungan kalori sapodilla

Buah mengandungi hampir semua vitamin yang ada, kira-kira 50% unsur mikro dan makro, asid amino tidak penting dan penting.

Kandungan kalori sapodilla mentah per 100 g adalah 83 kcal, di antaranya:

  • Protein - 0,44 g;
  • Lemak - 1.1 g;
  • Karbohidrat - 19.96 g;
  • Serat makanan - 5.3 g;
  • Air - 78 g;
  • Abu - 0,5 g.

Vitamin per 100 g:

  • A, RE - 3 μg;
  • B2, riboflavin - 0,02 mg;
  • B5, asid pantotenat - 0.252 mg;
  • B6, piridoksin - 0,037 mg;
  • B9, asid folik - 14 mcg;
  • C, asid askorbik - 14.7 mg;
  • PP, NE - 0.2 mg.

Makronutrien per 100 g:

  • Kalium, K - 193 mg;
  • Kalsium, Ca - 21 mg;
  • Magnesium, Mg - 12 mg;
  • Natrium, Na - 12 mg;
  • Fosforus, Ph - 12 mg.

Unsur mikro setiap 100 g:

  • Besi, Fe - 0,8 mg;
  • Tembaga, Cu - 86 μg;
  • Selenium, Se - 0,6 μg;
  • Zink, Zn - 0.1 mg.

Asid amino penting setiap 100 g:

  • Arginine - 0,017 g;
  • Valine - 0,016 g;
  • Histidin - 0,016 g;
  • Isoleusin - 0,015 g;
  • Leucine - 0,024 g;
  • Lisin - 0,039 g;
  • Methionine - 0,003 g;
  • Threonine - 0,012 g;
  • Tryptophan - 0,005 g;
  • Phenylalanine - 0,013 g.

Asid amino yang boleh diganti setiap 100 g:

  • Alanine - 0,014 g;
  • Asid aspartik - 0,032 g;
  • Glycine - 0,017 g;
  • Asid glutamat - 0,038 g;
  • Proline - 0,036 g;
  • Serine - 0,018 g;
  • Tirosin - 0,014 g.

Asid lemak tepu, tak jenuh ganda dan tak jenuh tunggal setiap 100 g:

  • Palmitic - 0.1 g;
  • Stearik - 0,094 g;
  • Oleic (omega-9) - 0,521 g;
  • Omega-6 - 0,011 g;
  • Asid linoleat - 0,011 g.

Ciri-ciri berguna sapodilla

Buah ini diakui secara meluas sebagai antioksidan yang baik. Ia juga mempunyai sifat anti-radang, regenerasi, imunomodulator, menenangkan, anti-parasit dan pelembab. Ia berguna untuk menggunakannya untuk mencegah penyakit jantung, hati, ginjal, perut, usus, dan pankreas. Buah-buahan disyorkan untuk dimasukkan ke dalam menu untuk anak-anak, wanita hamil, dan orang tua. Ia sangat relevan pada musim sejuk, ketika anda perlu menguatkan badan..

Inilah cara produk mempengaruhi kesihatan:

    Meningkatkan tahap hemoglobin. Berkat ini, anemia berlalu, dan dengan itu kelemahan umum, pening, mual, migrain, mengantuk. Sifat ini disebabkan oleh komposisi yang mengandungi asid folik dan asid askorbik. Yang terakhir ini meningkatkan penyerapan zat besi, yang bertanggungjawab untuk parameter hemoglobin.

Menguatkan sistem ketahanan badan. Ini mudah dijelaskan oleh fakta bahawa produk tersebut adalah sumber vitamin C. yang kaya. Ini meningkatkan pertahanan tubuh dan memungkinkan untuk melawan jangkitan dan virus dengan lebih berkesan, yang sangat aktif pada musim sejuk..

Memberi tenaga. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pulpa buah mengandungi banyak karbohidrat, yang membantu dalam memerangi sikap tidak peduli, memberi kekuatan dan semangat. Akibatnya, menjadi lebih mudah untuk bangun pada waktu pagi, insomnia berlalu, ada keinginan untuk melakukan sesuatu dan menjalani gaya hidup aktif.

Menyuburkan otak. Tindakan ini dijelaskan oleh penyertaan dalam komposisi gula, yang menjenuhkan sel-sel "bahan kelabu" dengan oksigen. Ini meningkatkan ingatan jangka pendek dan jangka panjang, fikiran menjadi lebih jernih..

Melindungi mata. Akibatnya, risiko terkena hiperopia dan miopia, degenerasi retina organ ini, katarak dicegah. Ini sangat penting bagi mereka yang mempunyai masalah dalam keluarga mereka..

Menyokong tulang, gigi dan rambut yang sihat. Kalsium bertanggungjawab untuk ini, yang cukup dalam komposisi produk. Akibatnya, kemungkinan terkena karies, alopecia, arthrosis dan penyakit sendi lain berkurang. Juga, pergerakan mereka meningkat, rasa tidak selesa ketika berjalan berlalu. Ini harus menjadi perhatian terutamanya bagi vegetarian, yang sering kekurangan protein dan kalsium..

Menguatkan tisu. Kesan ini diberikan oleh vitamin retinol dan B. Terima kasih kepada mereka, pengeluaran elastin dan kolagen pada kulit dinormalisasi. Hasilnya, dia kelihatan lebih segar, lebih muda, lebih sihat, berhenti mengelupas.

Dia menjaga hati. Kandungan kalium dan magnesium dalam produk menghindari perkembangan infark miokard, rematik, strok, iskemia dan penyakit jantung yang lain. Dengan bantuannya, anda dapat menurunkan tekanan darah dan mengelakkan krisis hipertensi. Ini sangat penting untuk diabetes..

  • Menormalkan sistem pencernaan. Dibuktikan bahawa penggunaan sapodilla membantu menghilangkan sembelit, meningkatkan metabolisme, membersihkan usus dari kolesterol dan toksin. Berkat itu, perjalanan kolitis dan gastritis difasilitasi, aliran keluar hempedu dipulihkan, dan radang hati dapat dicegah. Ini menjadi mungkin kerana terdapat banyak serat di dalam pulpa..

  • Manfaat sapodilla hampir sama dengan yang berasal dari epal, jadi ia akan menjadi pengganti yang baik untuk mereka..

    Bahaya dan kontraindikasi terhadap penggunaan sapodilla

    Produk ini selamat sepenuhnya. Memakannya, walaupun dalam jumlah besar, tidak boleh membawa akibat. Satu-satunya pengecualian di sini adalah mungkin dalam situasi seperti buah yang busuk dan busuk. Sekiranya berlaku penderaan kanak-kanak, sakit perut halus dan cirit-birit ringan mungkin berlaku. Ia jarang berlaku, terutamanya apabila kanak-kanak atau orang dewasa mengalami gangguan pencernaan.

    Kontraindikasi ketat relevan dalam situasi berikut:

      Obesiti. Anda harus berhati-hati di sini kerana terlalu banyak karbohidrat di dalam pulpa, yang boleh membuat seseorang menjadi lebih gemuk..

    Intoleransi individu terhadap produk. Ia berlaku pada 5-10% semua kes, dan terutamanya pada kanak-kanak kecil di bawah umur 4 tahun. Selama bertahun-tahun, masalah ini biasanya dapat diselesaikan sendiri..

    Diabetes. Dalam kes ini, sebaiknya melepaskan sapodilla kerana mengandungi gula yang meningkatkan kadar glukosa. Ia berbahaya bagi penyakit jenis pertama dan kedua..

  • Alergi terhadap buah-buahan. Perhatikan ini haruslah mereka yang tubuhnya bertindak balas tajam terhadap jeruk, lemon, kiwi, pisang, epal. Dengan masalah seperti itu, gatal-gatal dan kemerahan kulit yang teruk mungkin berlaku..

  • Harus diingat bahawa buah ini terlalu manis dan bahkan menyakitkan. Oleh itu, disyorkan untuk menggabungkannya dengan beberapa produk lain atau segera meminumnya dengan air bersih..

    Resipi sapodilla

    Buahnya paling kerap dimakan mentah, suci. Ia dipotong menjadi dua bahagian dan bahkan kemudian buburnya dikeluarkan dengan sudu kecil, baik dengan memakannya atau menggunakannya untuk membuat pencuci mulut dan gula-gula lain. Yang paling penting, ingat bahawa kulit dan biji tidak boleh dimakan, jadi mereka harus selalu dibuang dan dibuang. Juga tidak digalakkan mengupas buah lebih awal dari 1-2 jam sebelum memasak..

    Begini resipi sapodilla yang ringkas dan berpatutan:

      Jam. Untuk mendapatkannya, anda perlu mencuci dan mengupas 5 kg buah, setelah itu mereka harus ditutup dengan gula (1.5 kg) dan dibiarkan selama 1.5 jam. Ini perlu untuk menumpuk jusnya. Kemudian mereka dihancurkan dengan menghancurkan, dicampur, dituangkan dengan sejumlah kecil air (300 ml), digabungkan dengan jus lemon (7 sudu besar L.) dan madu (3 sudu besar L.). Seterusnya, jisim dalam periuk dengan dinding tebal diletakkan pada api kecil dan disimpan selama kira-kira 60 minit, kacau sentiasa.

    Smoothie. Penyediaannya memerlukan pengelupasan 1 kg buah utama dan 200 g kismis hitam dari kulit dan biji. Semua ini dibasuh dan dimasukkan ke dalam mangkuk pengisar, selepas itu madu (2 sudu besar) ditambahkan dan disebat. Akibatnya, gruel homogen harus terbentuk, di mana tidak akan ada benjolan. Ia harus dituangkan ke dalam bekas dan disejukkan sehingga sejuk. Kemudian tuangkan smoothie ke dalam gelas, masukkan tiub koktel ke dalam setiap gelas dan minum untuk kesihatan anda!

    Salad. Yang perlu anda lakukan ialah memotong epal hijau (2 keping kecil), potong 2 tangerin menjadi baji dan potong sapodilla (3 keping) menjadi kiub. Kemudian masukkan keju Adyghe parut (120 g), tuangkan ke atas jisim dengan cuka wain (2 sudu besar), minyak zaitun (3 sudu besar) dan jus lemon (3 sudu besar). Maka yang tinggal hanyalah menyebarkan campuran ke atas pinggan besar, dihiasi dengan daun selada..

    Sup krim sejuk. Kupas buah-buahan utama, yang memerlukan kira-kira 3-4 keping. Kemudian parut dan haluskan dengan pengisar. Lakukan perkara yang sama dengan keju Adyghe (120 g), telur rebus (2 biji.) Dan bawang hijau (tidak lebih daripada 20 g). Sekarang gabungkan semua bahan, isi dengan air rebus (1.5 l), garam, lada dan masak selama 20-30 minit. Selepas masa ini, pukul campuran lagi, taburkan dengan dill dan hidangkan suam.

    Goreng. Parut 5 keping pada parut terbaik. buah-buahan, sebelumnya mengupasnya dan biji. Seterusnya tambah 3 sudu besar. l. krim masam, sedikit garam, pukul dalam 1 telur dan masukkan perlahan-lahan 200 g tepung untuk menyatukan adunan. Sekarang panaskan kelajuan, tuangkan dengan minyak sayuran dan letakkan jisim di atasnya dengan sudu dalam. Goreng pancake di kedua-dua belah pihak, angkat di atas pinggan dan tuangkan ke atas krim masam. Sekiranya ia hancur, anda boleh menambah sedikit semolina. Ia sempurna dengan kompot, teh, kopi atau minuman lain..

  • Pickling. Ini boleh dilakukan dengan buah-buahan utuh atau dihiris. Anda tidak perlu mengupasnya sebelum ini. Buah-buahan harus dibasuh, ditutup dengan air dan dibiarkan selama kira-kira 2 jam untuk melembutkannya. Seterusnya, rebus 10 liter air dalam periuk, tambah gula (2,5 kg), tambahkan sedikit garam dan kacau semuanya sehingga bahan kering benar-benar larut. Kemudian keluarkan buah-buahan yang direndam, pindahkan ke tong kayu dan tutup dengan perapan yang telah disediakan. Letakkan bulatan kayu di atas, dan kemudian - penindasan dalam bentuk batu berat. Kemudian letakkan bekas dengan buah di ruangan di mana suhunya disimpan sekitar 18 ° C. Mereka perlu ditinggalkan di sini selama lebih kurang 2 minggu..

  • Fakta menarik mengenai sapodilla

    Buah ini juga dikenali sebagai achra, rama-rama dan chiku. Ia mempunyai kulit yang sangat padat dan keras yang tinggi serat. Dengan cara ini, dia kelihatan seperti epal. Sekiranya tanaman ditangkap oleh hujan, maka pulpa akan lebih berair dan tidak terlalu menyekat, bahkan mungkin dengan kepahitan.

    Dia mempunyai sedikit biji, tetapi mereka sangat besar dan hampir mustahil untuk dikunyah, mereka mudah tersedak. Itulah sebabnya disyorkan untuk mendapatkannya sebelum memakan buahnya..

    Buah yang belum masak berwarna hijau pucat dan boleh menyebabkan keracunan makanan. Ngomong-ngomong, mereka dipetik dalam keadaan seperti itu, memungkinkan mereka "menjangkau" dalam perjalanan ke pelanggan, seperti pisang. Untuk sapodilla ini biasanya cukup dan 2-3 hari.

    Perlu diingat bahawa ia disimpan dengan teruk dan tidak disimpan lama, tidak lebih dari 3-5 hari setelah penuaian. Anda boleh meningkatkan tempoh ini dengan membekukan pulpa. Untuk melakukan ini, potong menjadi kepingan kecil dan letakkan di atas filem di dalam peti sejuk. Setelah mengeras, buah perlu dituangkan ke dalam beg plastik.

    Selalunya pokok sapodilla diusahakan untuk menghasilkan susu getah, yang diproses menjadi apa yang disebut chicle. Ini adalah komponen utama dalam pembuatan banyak permen karet, yang memberi mereka tali.

    Hampir tidak realistik untuk bertemu dengan buah-buahan yang ada di pasaran di negara-negara CIS, mereka dieksport dari kawasan tropika dalam jumlah kecil. Masalahnya terletak pada kenyataan bahawa buah eksotik ini mahal. Di sini juga penting bahawa terdapat sedikit resipi yang terdapat di Internet..

    Walaupun begitu, ekstrak biji sapodilla masih digunakan sebagai ubat berkesan untuk cirit-birit..

    Buah Sapodilla - bagaimana rupanya, bagaimana ia dimakan, bagaimana ia ditanam

    Tidak seperti kebanyakan eksotik yang meriah, buah sapodilla secara luar biasa tidak dapat dilihat. Lebih kurang seperti kentang asli kami.

    Tetapi tempurung nondescript menyembunyikan pulpa yang enak. Ini jenuh dengan zat yang tidak dapat dijumpai dalam hadiah lain di daerah tropika..

    1. Apa itu sapodilla
    2. Bagaimana rupanya
    3. Di mana dan bagaimana ia tumbuh
    4. Rasa
    5. Kandungan kalori dan komposisi kimia
    6. Kalori, nilai pemakanan
    7. Komposisi
    8. Ciri-ciri berguna sapodilla
    9. Status kesihatan
    10. etnosains
    11. Penggunaan ekonomi
    12. Bagaimana, bila dan berapa banyak yang anda boleh makan
    13. Cara memilih sapodilla
    14. Berkembang
    15. Kontraindikasi dan bahaya

    Apa itu sapodilla

    Sapodilla adalah buah pokok dengan nama yang sama dari keluarga sapot.
    Tanaman dewasa menghasilkan sebiji (1200 - 1900 keping) buah setiap musim.
    Nama buahnya yang eksotik, berasal dari bahasa suku India Aztec.
    Bagi orang Aztec, tzapotl adalah buah yang manis dengan bubur halus..
    Nama saintifik antarabangsa untuk sapodilla adalah Manilkara zapota. Terdapat nama tempatan di pelbagai kawasan:

    • lamut - di Thailand;
    • chiku (chica) - di wilayah Caribbean dan Amerika Latin.

    Kilang ini juga dipaparkan sebagai Achra, Kentang Kayu, Pokok Mentega.

    Bagaimana rupanya

    Pokok buah kelihatan megah:

    • Mereka tumbuh hingga 19-25, kadang-kadang hingga 38 m. Mereka mempunyai mahkota zamrud mewah, malar hijau dan mempesona.
    • Daunnya segar, berkilat. Besar (5-14 cm), berbentuk seperti bujur atau elips. Mereka terletak pada pucuk muda. Terima kasih kepada mereka, tanaman ini ditanam sebagai hiasan.
    • Bunga-bunga itu seperti loceng. Mereka mempunyai pedikel panjang (hingga 2.2 cm) yang tumbuh langsung dari sinus daun. Masing-masing mempunyai tiga kelopak bulat berwarna coklat kemerahan, enam stamen dan corolla hijau pucat.

    Dari awal berbunga hingga kematangan penuh buah, diperlukan 4 - 9.5 bulan (bergantung pada ragam dan kawasan).
    Tidak seperti bunga, buah-buahan adalah naskhah. Mereka menyerupai kentang muda atau kiwi "botak". Tidak hairanlah buahnya disebut "kiwi Thailand":

    • Mereka berbentuk bulat atau bujur, dengan diameter 6.5-8.5 cm.
    • Kulitnya nipis, kehijauan halus pada mulanya. Buah-buahan masak mempunyai warna kasar, coklat atau kuning air.
    • Daging sapodilla masak berwarna kuning, merah jambu atau coklat, lembut, berair. Tidak masak - astringen, melekit, tanpa rasa. Kemasukan bijirin (tidak terlalu ketara) dan kegatalan menjadikannya serupa dengan kesemak atau pir.
    • Biji buah diratakan, tegas, 3 - 11 keping setiap buah. Tidak boleh dimakan, dengan cangkuk di hujungnya. Ia kecil tetapi tajam, oleh itu berbahaya. Benihnya mudah dikeluarkan. Mereka disusun dalam bentuk bintang, yang membawa sapodilla lebih dekat dengan kesemek.

    Buah-buahan Akhra (chiku) agak besar, masing-masing 100 - 170 g.

    Di mana dan bagaimana ia tumbuh

    Tanah air sapodilla dianggap di selatan Mexico atau kawasan sekitarnya. Iaitu, kawasan tropika Amerika Utara dan Selatan.
    Pengedarannya di seluruh dunia adalah kelebihan para penakluk Sepanyol. Menjajah Amerika Tengah pada abad ke-16, mereka membawa rasa ingin tahu ke Asia dan Oceania.
    Hari ini sapodilla ditanam di kawasan tropika dan subtropik di seluruh dunia. Ladang pokok moden adalah ladang rumah komersial dan kecil yang besar.
    Mereka diletakkan di Asia: Thailand, Vietnam, Kemboja, Malaysia, India, Sri Lanka. Pengeksport buah Amerika teratas - Mexico, Venezuela, Guatemala.
    Iklim kawasan ini sangat sesuai dengan pokok. Mereka tumbuh dengan perlahan, tetapi sepanjang hayat mereka.

    Seperti eksotik lain, rasa sukar untuk ditentukan untuk sapodilla. Seseorang membandingkannya dengan tarikh, ara, yang lain mengenali pir, pisang, nota kopi.
    Tetapi semua orang bersetuju: pulpa dan jus buahnya manis (kadang-kadang bergula), kaya.
    Aroma buah dibandingkan dengan vanila, buah kering, karamel.

    Kandungan kalori dan komposisi kimia

    Sapodilla mempunyai banyak vitamin, mineral, dan nutrien bermanfaat lain (data berdasarkan 100 g buah masak).

    Kalori, nilai pemakanan

    Kandungan kalori purata buah - 77-82 kcal.
    Piramid BJU kelihatan seperti ini (d):

    • protein - 0.09;
    • lemak - 0.04;
    • karbohidrat - 19.7.

    Jumlah serat makanan - 5,31 g, air - 74-76 g.

    Komposisi

    Sapodilla kaya dengan nutrien biasa dan eksotik.
    Vitamin (mg):

    • C - 71;
    • B1 - 16;
    • B2 - 66;
    • B9 - 0.78.
    • kalium - 190;
    • kalsium - 21;
    • magnesium - 12;
    • natrium - 12;
    • fosforus - 12;
    • besi - 0.86.
    • zink - 100;
    • tembaga - 86.5;
    • selenium - 0.62.

    Asid lemak (g):

    • tepu - 0.10;
    • tak jenuh tunggal - 0.54;
    • tak tepu - 0.013.
    • asid aspartik - 32;
    • glutamik - 38;
    • lisin - 39;
    • prolin - 36.

    Ini adalah komponen buah yang paling "besar"..
    Sapodilla mengandungi 17 asid amino, termasuk kesemua sepuluh yang penting. Itu, diperlukan untuk seseorang, tetapi tidak dihasilkan oleh badan.
    Buahnya juga mengandungi tanin, tanin, sukrosa, fruktosa.

    Ciri-ciri berguna sapodilla

    Sapodilla telah menemukan aplikasi dalam kehidupan sehari-hari, industri, perubatan rakyat.

    Status kesihatan

    Mengonsumsi buah masak mempunyai kesan positif:

    • Ciri-ciri darah, saluran darah, jantung bertambah baik; hemoglobin meningkat.
    • Mengurangkan tekanan darah, yang penting untuk darah tinggi.
    • Kerja saluran pencernaan dinormalisasi, pencernaan tidak berfungsi.
    • Kulit menjadi segar, kencang, kencang. Pigmentasi, ruam, jerawat hilang. Pakar kosmetik menasihatkan sapodilla untuk orang yang mempunyai kecenderungan terhadap dermatitis.
    • Rambut, kuku, kerangka menjadi kuat.
    • Toksin, radikal bebas dikeluarkan dari badan.
    • Seseorang berasa kurang letih, merasakan lonjakan kekuatan dan tenaga. Ini sangat ketara pada musim luar..

    Buah-buahan yang belum masak digunakan sebagai antijamur, anti-radang, pembasmi kuman.

    etnosains

    Penyembuh telah mengembangkan cara untuk menggunakan sapodilla di rumah:

    • Merebus daun. Mengurangkan demam, menghilangkan buasir, menyembuhkan bisul, luka, luka.
    • Kompres daun segar berlemak digunakan untuk neuralgia.
    • Bark menghentikan cirit-birit, digunakan sebagai tonik, agen antipiretik.
    • Benih. Hancur dan tanah digunakan sebagai diuretik. Mereka menghancurkan batu-batu kecil di buah pinggang, saluran kencing dan pundi hempedu.

    Buah-buahan yang tidak masak di rumah menghentikan cirit-birit, merawat gangguan gastrousus.

    Penggunaan ekonomi

    Kayu sapodilla tahan hama yang tahan lama terkenal sebagai bahan yang boleh dipercayai:

    • Dari situ, misalnya, perumahan orang-orang India Maya dibuat, yang bertahan lima ratus tahun kemudian..
    • Kayu berfungsi sebagai bahan untuk menyokong struktur, tempat tidur kereta api, pemegang pisau, dan alat lain.
    • Kapal penyamak tanin, pancing.
    • Jus susu kental menjadi lateks (chicle). Ia dieksport sebagai bahan mentah untuk pengeluaran getah. Kegunaan yang paling terkenal adalah permen karet (walaupun sekarang ini lebih sintetik).

    Getah itu diperoleh dengan memotong kulit pokok - seperti birch kami. Prosedur ini dilakukan setiap tiga tahun agar tidak merosakkan tanaman..

    Bagaimana, bila dan berapa banyak yang anda boleh makan

    Di sapodilla, hanya daging yang boleh dimakan. Biji buah berbahaya kerana hujungnya yang tersangkut, yang akan merosakkan kerongkong atau kerongkongan jika tertelan..

    Sebelum menggunakan sapodilla dalam bentuk apa pun, bijinya segera dibuang.
    Cara buah dimakan bergantung pada ukuran:

    • Potong besar (lebih dari 10 cm) separuh, keluarkan biji dan tarik inti dari kulit dengan sudu.
    • Yang kecil dipotong kecil dan dimakan seperti tembikai.

    Biasanya buahnya dimakan mentah. Sekiranya nampak terlalu manis, perisa dengan lemon, limau nipis, oren atau jus lain.
    Sapodilla adalah solo yang baik. Ia juga merupakan ramuan yang popular dalam makanan buatan sendiri yang lain:

    • Ditambah dengan salad buah, pencuci mulut, smoothie, ais krim.
    • Musim adunan, buat wain buatan sendiri, jem, sorbet.
    • Goreng, rebus dengan halia.
    • Hidangan rumah orang Indonesia yang tidak asing - nasi dengan pucuk muda pokok sapodilla.

    Kandungan kalori menjadikan sapodilla sebagai makanan ringan yang enak dan sihat dan bukannya gula-gula biasa.

    Sapodilla berbuah setahun sekali. Namun, matang di iklim yang berbeza menjadikannya buah sepanjang tahun. Di pasar Asia dan di kedai-kedai, penuaian dari petak rumah selalu ada, tetapi ada masanya buah-buahan banyak, mereka adalah yang paling sedap dan paling murah. Untuk Thailand dan negara-negara yang berdekatan, ini adalah musim luruh dan musim sejuk, iaitu dari bulan September hingga Januari.

    Walaupun badan telah bertahan dengan "kenalan" itu, tidak perlu makan berlebihan dengan sapodilla. Satu atau dua hari cukup. Lebih-lebih lagi, anda pasti ingin mencuba buah-buahan lain..

    Cara memilih sapodilla

    Cara terbaik untuk merasai sapodilla adalah dengan mengunjungi negara di mana ia tumbuh pada waktu yang tepat..
    Perkara pertama yang perlu dipertimbangkan ketika memilih buah adalah kulitnya. Untuk spesimen berkualiti, ia:

    • kasar, padat, tanpa kedutan atau kendur;
    • utuh, tidak retak, bintik gelap lembut.

    Bintik-bintik kering kecil atau retak boleh diterima - dengan syarat tidak sampai ke daging.
    Sapodilla masak, apabila ditekan, sedikit melambung, memeluk dan memulihkan bentuknya setelah menekan.
    Sekiranya buahnya terlalu keras atau lembut, tidak menyusut atau kembali ke tempatnya, lebih baik tidak mengambilnya:

    • Pada sapodilla yang terlalu matang, penapaian atau pembusukan adalah mungkin, yang dirasakan oleh baunya.
    • Buah yang belum masak adalah pahit, astringen - kerana terlalu tepu dengan tanin dan susu getah.

    Mengangkut sapodilla, walaupun dalam keadaan ideal, adalah perniagaan yang berisiko, jadi sukar untuk mencarinya di Eropah. Dan jika ada, maka tidak begitu enak.
    Anda boleh membawa pulang buah masak, tetapi pertimbangkan jangka hayatnya. Di dalam peti sejuk maksimum seminggu, dalam keadaan hangat - dua hingga tiga hari.
    Berharap buah masak di rumah adalah satu kesalahan. Ini tidak berlaku untuk sapodilla.

    Berkembang

    Dalam iklim yang sejuk, penanaman sapodilla di luar rumah adalah mustahil..
    Tumbuh di rumah adalah nyata, terutamanya rumah hijau:

    • Biji buah segar yang dimasak dimasukkan ke dalam bekas, dituangkan dengan air suam, dibiarkan membengkak selama sehari.
    • Sediakan tanah - longgar, lebih baik dengan kerikil. Anda boleh membeli komposisi sejagat dengan perlite atau tanah liat yang diperluas.
    • Benih ditanam hingga kedalaman 1-1,5 cm. Terkena di tempat yang cerah (idealnya, jika suhu sekurang-kurangnya + 24 ° C).
    • Anak benih setinggi 9-13 cm (yang akan memakan waktu sebulan setengah) ditransplantasikan ke dalam periuk bersaiz sederhana.
    • Suhu musim sejuk yang boleh diterima untuk sapodilla ialah 12-14 ° C.
    • Dalam keadaan ini, bunga pertama akan muncul pada tahun 4-6. Mereka memerlukan pendebungaan buatan. Untuk melakukan ini, dengan berus atau memakai sarung tangan kapas, anda perlu "berjalan" di atas setiap bunga.

    Prasyarat untuk penanaman di rumah adalah tanah harus lembap, tetapi tidak rawa. Mungkin kering, tetapi genangan air merosakkan sapodilla.

    Kontraindikasi dan bahaya

    Pakar pemakanan dan ahli alahan belum mengenal pasti larangan terhadap buah tersebut. Tetapi sapodilla adalah eksotik, oleh itu ia memerlukan budi bicara:

    1. Sebagai permulaan, seorang dewasa harus mencuba dua atau tiga buah, seorang kanak-kanak atau remaja memerlukannya. Kemudian menilai tindak balas badan, terutamanya saluran gastrousus dan kulit.
    2. Tidak sesuai untuk bayi di bawah tiga tahun: akan ada alahan.
    3. Buah-buahan dapat mengaktifkan serangan dengan diabetes mellitus atau kecenderungan terhadapnya.

    Buah bukanlah penolong bagi seseorang yang menjalani diet estetik atau perubatan.

    Sebaiknya pergi ke Asia sekurang-kurangnya demi menikmati sapodilla. Memperkaya koleksi peribadi anda dengan rasa baru, pada masa yang sama, anda dapat meningkatkan kesihatan anda. Keadaan utama adalah membasuh buah dengan baik, jangan makan kulitnya dan buang biji sebelum makan..