Ikan herring. Gaya hidup dan habitat ikan haring

Tolong beritahu saya, adakah ikan hering adalah ikan laut atau sungai, dan di mana ikan hering Alyutor ditangkap??

Habitat utama adalah perairan dingin di lautan Pasifik, Atlantik dan Artik. Ini adalah rumah bagi spesies herring utama, termasuk sarden, ikan haring dan sprats, yang bersama-sama membentuk sebahagian besar tangkapan komersial dunia. Ciri rasa ikan yang sangat baik ditentukan oleh diet seimbang zooplankton, benthos, krustasea dan goreng.

Mengenai herring, penting untuk mengetahui bahawa ia adalah produk yang sangat sihat dengan kandungan asid lemak omega-3 yang tinggi, unsur surih (fosfor, magnesium, kalsium), vitamin A, D dan seluruh kumpulan B. Semakin lama ia tinggal di dalam air masin dan memakan organisma lautan, semakin tinggi nilai pemakanan.

Kadang-kadang ikan hering bukan hanya laut, tetapi juga ikan sungai, walaupun sementara. Beberapa spesies (Laut Hitam Azov, Caspian) bertelur secara eksklusif di sungai air tawar - Volga, Kuban, Terek, Ural, Don, Danube, Dniester. Setelah selesai proses pemijahan, ikan secara beransur-ansur kembali ke kawasan air masin.

Laut Bering di lepas pantai Kamchatka adalah kegembiraan ikan hering Alyutor terbesar, yang ditangkap dengan semangat dan tanpa belas kasihan sehingga ia benar-benar dimusnahkan pada tahun 70-an abad yang lalu. Pada tahun 2013, Rosrybolovstvo mengumumkan penyambungan semula penangkapan ikan komersial untuk spesies ini kerana pemulihan populasi yang mencukupi. Kronotsky, bukan Teluk Alutorsky, di mana hanya Iwashi (Far East sardine) yang kini ditambang, telah menjadi tempat penangkapan ikan utama. Ramai pakar meragui kebolehpercayaan maklumat ini, membicarakan "pergerakan pemasaran" dan kemungkinan penangkapan bukan "alutorka" yang asli, tetapi herring Okhotsk besar.

Herring

Herring adalah genus ikan dari keluarga herring (lat.Clupeidae). Badan mampatan lateral dengan pinggir perut bergerigi. Timbangan sederhana atau besar, jarang kecil. Rahang atas tidak menonjol melebihi bahagian bawah. Mulut sederhana. Gigi, jika ada, vestigial dan jatuh. Sirip anadromous panjangnya sederhana dan mempunyai sinar kurang dari 80. Sirip punggung di atas pelvis. Sirip ekor dibelah dua. Genus ini merangkumi lebih daripada 60 spesies yang tersebar di laut yang sederhana dan panas, dan sebahagiannya di zon sejuk. Sebilangan spesies adalah laut semata-mata dan tidak pernah memasuki perairan segar, yang lain tergolong dalam ikan anadrom dan memasuki sungai untuk bertelur. Herring memakan pelbagai haiwan kecil, terutama krustasea kecil.

Sebaiknya simpan herring (masin dan acar) di tempat yang gelap dan sejuk. Di bawah pengaruh cahaya, udara dan kelembapan, lemak herring memperoleh rasa tengik - mengoksidakan.

Sifat herring yang berguna

Herring lebih mudah diserap oleh tubuh dan merupakan sumber protein yang sangat baik; ia juga mengandungi sejumlah besar fosfor, yodium, kalsium, kalium, natrium, magnesium, zink, fluorida. Hanya 100 g ikan yang mengandungi hingga separuh keperluan protein harian. Ikan berlemak seperti salmon atau herring memberikan sekurang-kurangnya 2 kali lebih banyak kalori daripada ikan putih.

Tidak seperti lemak haiwan tepu, lemak tak jenuh dari ikan dianggap paling sihat. Menurut saintis, ia adalah asid lemak keluarga Omega-3 yang terkandung dalam ikan yang membantu mencegah penyakit kardiovaskular, mengurangkan risiko pembekuan darah di saluran darah, dan juga membantu meningkatkan aliran darah di kapilari. Ikan laut sangat berguna untuk ibu mengandung.

Herring masak siap mengandungi hingga 25% lemak, sekitar 20% protein, vitamin B12, PP, A dan D. Protein herring mengandungi asid amino penting.

Terdapat bukti bahawa makan herring dapat mengurangkan beberapa gejala psoriasis dan meningkatkan fungsi penglihatan dan otak. Ikan laut mengandungi kompleks vitamin, khususnya vitamin D. Minyak ikan 5 kali lebih berkesan daripada minyak sayuran, ia menurunkan kolesterol darah. Lemak yang terdapat di hati ikan kaya dengan vitamin A dan D. Tisu otot ikan mengandungi vitamin B, yang membantu tubuh menyerap protein..

Kajian menunjukkan bahawa herring meningkatkan kandungan dalam tubuh yang disebut "kolesterol baik" - lipoprotein berketumpatan tinggi, yang, tidak seperti "kolesterol jahat", secara signifikan mengurangkan risiko aterosklerosis dan penyakit kardiovaskular..

Sebagai tambahan, Lindqvist mendapati bahawa lemak herring mengurangkan ukuran sel lemak - adiposit, yang dapat mengurangkan risiko diabetes jenis 2. Herring juga mengurangi kandungan produk pengoksidaan dalam plasma darah, yaitu mengandung antioksidan.

Baru-baru ini, terdapat banyak laporan yang menyatakan bahawa memakan ikan berminyak (salmon, makarel, herring, sardin, dan cod) melindungi dari asma. Ini disebabkan oleh tindakan asid lemak omega-3 anti-radang dan magnesium. Orang yang mempunyai kadar magnesium rendah terbukti paling mudah terkena serangan asma.

Kekurangan lemak omega-3 sering dikaitkan dengan penyakit seperti barah, rheumatoid arthritis, aterosklerosis, sistem imun yang lemah, dll..

Ciri berbahaya herring

Anda perlu menggunakan herring dengan berhati-hati, kerana produk ini masin. Satu gram garam meja mampu mengikat hingga 100 mililiter air. Oleh itu, anda tidak boleh terbawa herring untuk orang yang mempunyai tekanan darah tinggi, edema, penyakit buah pinggang..

Oleh itu, herring muda yang sedikit masin mengandungi 6.3 gram garam, dan herring masin mengandungi 14.8 gram setiap 100 g produk. Apabila tisu dan saluran darah tepu dengan garam meja, lebihan air muncul di dalam badan, yang menyebabkan kelebihan semua organ. Jantung mula bekerja dengan tekanan yang lebih besar, dan ginjal secara intensif membuang lebihan air dan garam. Oleh itu, anda tidak boleh menyalahgunakan herring secara berkala walaupun untuk orang yang sihat..

Ramai orang suka ikan hering masin ringan, tetapi tidak semua orang tahu cara memasaknya. Ahli masakan terkenal Natalya Kim akan memberitahu anda bagaimana membuat hidangan ini secepat dan enak mungkin.

Sungai herring

Dengan nama ini, kita mengenal dua ikan yang serupa dari keluarga ikan hering, yang tergolong dalam jumlah ikan anadrom dan masuk dalam jumlah besar ke dalam sungai yang mengalir ke Laut Kaspia dan Laut Hitam, terutama Volga dan Don.


Gambar: 76. Caspian Herring.
Walau bagaimanapun, kedua-dua spesies ini belum lama ini memperoleh nilai perindustrian yang hebat, seperti ikan jenis ini. herring, mempunyai badan yang sangat kuat dari paruh, ditutup dengan sisik besar tetapi halus, gigi kecil, sering jatuh dengan mudah dan sebilangan gigi palsu di garis tengah perut.
Mengenai perbezaan antara kedua-dua herring, umumnya tidak penting. Herring Laut Hitam, Clupea pontica (1), yang juga terdapat di Laut Kaspia, mempunyai badan yang lebih sempit, memanjang dan terasa lembik, tingginya kira-kira 1/5 dari seluruh badan dengan sirip ekor, gigi yang lebih besar dan banyak, yang dan pada rahang bawah, stamen lebih sedikit pada setiap lengkungan cabang anterior (35–55), sisik yang sangat kuat dan, akhirnya, punggung yang lebih gelap; di belakang operculum hanya terdapat satu titik hitam, dan selalunya ia masih hilang.
Dalam herring Caspian, Clupea caspia, yang lebih jarang berlaku di Laut Hitam, badannya sangat lebar (tinggi) dan pada individu besar panjangnya hingga 1/4 dari keseluruhan badan (dengan ekor); di samping itu, ia sedikit dimampatkan secara lateral; gigi sangat kecil dan biasanya tidak terdapat pada rahang bawah; pada setiap lengkungan cabang anterior dari 110 hingga 140 stamen nipis panjang; timbangan sangat lemah, mudah jatuh; warna belakang berwarna coklat keabu-abuan, dan sisi badan dan perut berwarna putih keperakan (seperti di Clupea pontica).
Walau bagaimanapun, herring Caspian yang terdapat di Laut Hitam membentuk perbezaan khas di sana, yang dalam banyak aspek merupakan bentuk peralihan antara kedua-dua spesies ikan hering sungai, iaitu: di Laut Hitam Clupea caspia, giginya lebih besar, mereka juga dijumpai di hujung anterior rahang bawah, di dagu terdapat hampir sama tuberkel yang sama, seperti di Clupea pontica, dan jumlah stamens cabang terasa kurang (dari 75 hingga 106). Pada gilirannya, spesimen ikan harimau Kaspia memiliki moncong tumpul dan jumlah raker insang yang lebih kecil (25-28). Herring Laut Hitam umumnya lebih besar daripada herring Caspian dan kadang-kadang panjangnya hampir 1.5 kaki. Clupea caspia jarang melebihi satu kaki dan 1-1,5 paun; kadang-kadang, bagaimanapun, sebagai prof. Kessler, dia mencapai (mungkin Clupea pontica) 3-4 paun.


Gambar: 77. Herring Laut Hitam.
Baru-baru ini, OA Grimm (dalam monografnya "Caspian herring", 1887) memisahkan jenis Caspian Clupea pontica menjadi spesies khas, dinamai prof. KF Kessler Clupea kessleri, dan menggambarkan spesies herring ketiga, kecil - Clupea saposchnikovii (2). Menurutnya, yang terakhir lebih dekat dengan Cl. caspia, mempunyai sisik yang mudah jatuh, tetapi berbeza dalam ukuran yang lebih kecil, pundi renang tiub sempit (di Cl. caspia, pundi kencingnya lebar, besar), bilangan penyapu insang yang jauh lebih kecil pada lengkungan pertama (20 hingga 43), gigi yang sangat maju pada rahang bawah dan, terutamanya disebabkan oleh fakta bahawa operculum tidak trapezoid, seperti di Cl. caspia, tetapi bulat. Penangkap menganggap herring ini sebagai perut kecil (iaitu ikan herba Caspian). Menurut Grimm, ikan hering kecil ini memasuki mulut Volga sedikit lebih awal daripada spesies lain, tetapi dengan sebilangan besar Cl. caspia. Mungkin saja ini hanya sebilangan kecil spesies yang terakhir atau, kemungkinan besar, persilangan antara kedua-dua spesies asli, kerana bentuk pundi kencing, jumlah pemukul insang dan gigi di rahang bawah Cl. saposchnikowii menghampiri Clupea kessleri (atau pontica). Bilangan stamens di lengkungan cabang adalah watak yang sangat tidak stabil dan sangat tidak konsisten, yang hampir tidak penting, dikaitkan dengannya..
Selain dua atau tiga spesies herring sungai ini, di lembah Laut Hitam, Azov dan Caspian terdapat dua spesies ikan hering yang sangat kecil, sangat dekat satu sama lain - Clupea delicatula dan Cultentris (3), yang sudah termasuk dalam ikan laut. Clupea delicatula, bagaimanapun, naik ke hulu Volga yang lebih rendah, 60 ke atas, dan bahkan di sini bertelur.
Semua herring di dalam air, ketika masih hidup, memiliki warna yang luar biasa, bergantung pada cahaya: di bawah sinar matahari, warna ungu berubah menjadi hijau dengan kilauan keperakan dari pelbagai voltan. Sirip, kecuali sirip perut yang hampir putih, berwarna kelabu, tetapi sebelum bertelur pada lelaki, mereka berubah menjadi kemerahan.
Dari Laut Hitam dan Caspian, ikan haring pada awal musim bunga memasuki sungai dengan kawanan besar, tetapi tidak semua ikan ini memasuki jumlah yang sama. Dalam hal ini, Don dan Volga adalah pemimpin. Mereka pergi ke Dnieper sudah dalam jumlah yang jauh lebih kecil, dan mereka tertangkap terutama hanya sampai ke jeram, yang, nampaknya, merupakan halangan penting untuk peningkatan mereka; sudah dekat musim bunga Yekaterinoslavia menangkap ikan haring sangat tidak penting, dan di dekat Kremenchug dan Kiev ikan ini jarang dijumpai, walaupun mereka dapat dilihat di Pele, dan menurut pertanyaan saya, mereka dijumpai di Desna ke Bryansk. Di Bug dan Ingul, ikan haring sungai tidak naik tinggi dan jarang dilihat di sana, sama di Dniester dan Danube; menurut Danilevsky, ia sama sekali tidak memasuki Kuban. Sejauh mana ia naik ke Don dan anak-anak buahnya tidak diketahui dengan pasti, tetapi di Volga ikan haring diketahui hampir di Tver dan di semua anak sungai utama, misalnya. di Oka (di mana kadang-kadang sampai di Kaluga), Kama (di mana, menurut Pallas dan Lepekhin, jumlahnya jauh lebih banyak daripada di bahagian atas Volga), di Vyatka, Cheremshan, Sura, Sviyaga dan, mungkin, di sungai kecil lainnya. Akan tetapi, perlu diperhatikan bahawa, nampaknya, hanya pundi hempedu - Clupea caspia, naik sangat tinggi, kerana Clupea pontica (Kessleri) belum pernah dilihat di atas Nizhny Novgorod, dari mana para nelayan sendiri mula membezakan kedua-dua spesies tersebut. Herring masuk ke Ural hanya secara kebetulan - di kawanan roach, yang mungkin bergantung pada fakta bahawa ikan haring berenang dari selatan, sukar untuk tidak berenang ke banjir air tawar di Volga. Herring tidak memasuki Kuru, Terek dan sungai Parsi yang cepat mengalir..
Di Caspian, ikan haring disimpan terutama di bahagian tengah dan utara laut, di bahagian terbuka dan dalam, di mana sejumlah besar krustasea laut kecil hidup, dan memasuki Volga sekali setahun, pada musim bunga - untuk membuang telur; secara amnya, setelah pembukaan sungai, di akhir kursus roach (lihat Roach). Sebagai peraturan, individu bujang muncul di sungai dari akhir bulan Mac; petikan sebenar, dalam kawanan besar, dibuka kemudian, tepat pada 20 April. Walau bagaimanapun, herring mula berlaku pada akhir bulan ini atau 8-10 April, tetapi ini jarang berlaku. Kemunculan herring awal atau akhir, seperti ikan anadromous lain, bergantung pada angin: angin padang rumput utara melambatkan perjalanan dan bahkan memaksa ikan untuk kembali; sebaliknya, makanan laut, yang membawa kehangatan dengannya, mempercepat dan juga memudahkannya. Pada masa yang sama, semakin lambat ikan haring memasuki sungai, semakin baik jalannya dan semakin cepat mereka naik. Nampaknya, herring yang besar dan bertentangan hitam hampir selalu didahulukan; yang kecil biasanya memasuki mulut Volga apabila keseluruhannya besar atau sebahagian besarnya telah berlalu.
Jisim herring terbesar, yang pada mulanya masuk dalam kawanan hampir berterusan, masuk ke mulut Volga dalam beberapa hari; kemudian, berkurang sedikit demi sedikit, mereka meregang ke atas selama beberapa minggu. Sering kali bahawa jalan utama (keluar) herring terbahagi kepada dua tempoh. Herring biasanya memilih hari yang cerah dan cerah, yang biasanya muncul dengan angin selatan yang berpanjangan; angin utara, membawa angin sejuk, menunda perjalanan, dan ikan haring, dalam jangkaan keadaan yang lebih baik, meninggalkan muara jauh ke laut. Kadang kala ribut yang berlaku sepanjang perjalanan memecahkan kawasan sungai di bahagian kecil dan menggerakkan ikan ke dataran banjir dan di ilmen. Menurut Grimm, di dalam air yang tenang, ikan haring itu seperti batang, di dalam air yang cepat menghimpit ke pantai.
Herring memasuki Volga dengan tangan yang berbeza; kadang-kadang jisim utama mereka bergerak ke arah barat, kadang-kadang di sebelah timur, yang bergantung pada arah angin, kerana semasa angin sentiasa berubah, ikan hering memasuki cabang barat dan timur. Namun, dalam beberapa tahun kebelakangan ini diperhatikan bahawa ikan hering terutama Buzan dan Akhtuba, yang dijelaskan oleh peningkatan aktiviti kapal uap di cawangan barat. Memang, tidak ada keraguan bahawa kapal pengukus, yang menuju ke sekolah herring, mendorongnya kembali ke laut, walaupun untuk waktu yang singkat. Di samping itu, pengaruh kebisingan kapal uap dibuktikan oleh fakta bahawa Buzan dan Akhtuba adalah saluran yang paling tidak selesa untuk melakukan perjalanan ikan haring, kerana mereka mempunyai arus yang kuat, yang dapat dihindari oleh ikan ini, tidak dapat melawannya. Oleh itu, di lengan terakhir, ikan hering tidak masuk dalam jumlah yang berterusan, tetapi dipecah menjadi kepingan dan menekan satu atau satu tebing yang lain, melihat ke arah angin.
Menurut pemerhatian Beer, kawanan herring di muara Volga bergerak pada kelajuan 50 versts sehari, tetapi semakin tinggi kenaikan mereka, semakin banyak pergerakan mereka menjadi perlahan, dan kemudian mereka tetap berada di satu tempat. Menurut pemerhatian terbaru (mungkin melalui pertanyaan) oleh O. Grimm, kelajuan herring adalah sekitar 20 versts sehari; lebih tinggi, di mana arus lebih kuat, hanya 13. Ini terlalu sedikit untuk ikan yang bergerak pantas, walaupun hanya pada siang hari. Menurut pendapat umum nelayan, ikan haring masuk ke kedalaman pada waktu malam dan menghabiskan malam di sini. Namun, dia (Grimm) jatuh ke dalam jaring halus pada waktu malam, tetapi dengan berat (pada siang hari - di jaring tanpa berat), dari mana kita dapat menyimpulkan bahawa dia berjalan pada waktu malam, hanya pada kedalaman.
Berhampiran Tsaritsyn, herring biasanya ditunjukkan pada awal Mei, dan perjalanannya berterusan di sini selama kira-kira sebulan. Di Khvalynsk, penangkapan ikan haring utama berlangsung pada bulan Jun (sekitar tengah), sementara di Kazan ia mulai ditangkap hanya pada bulan Julai, apalagi, dalam jumlah kecil, kerana kebanyakan ikan haring yang masih hidup naik ke Kama. Dilihat oleh fakta bahawa individu bujang ditemui di Volga atas (di Kalyagin) pada bulan Julai, harus diasumsikan bahawa ikan hering dapat musim sejuk di sungai dalam keadaan yang luar biasa. Fakta ini sebahagiannya disahkan oleh pemerhatian Kessler, yang mendapati ikan hering di Volga atas dan tengah pada bulan September: Dalam kes pertama, ikan haring tidak dapat naik dari muara ke hulu di bulan Julai, pada yang kedua - untuk sampai ke laut sebelum bermulanya musim sejuk.
Herring memasuki Volga dari laut dengan produk seks yang belum matang, sehingga mereka tidak bertelur di hilir sungai ini dan naik lebih tinggi untuk tujuan ini. Harus diasumsikan bahawa ikan hering mulai bertelur dalam batas wilayah provinsi Saratov, dan hanya yang terbaru bertumbuh, mungkin, di daerah Chernoyarsk. Menurut keterangan Knoblokh, ikan hering bertelur di perairan dekat Sarepta biasanya pada akhir separuh pertama bulan Mei; pemijahan di bawah tidak diperhatikan oleh mana-mana penangkap (Grimm). Waktu pemijahan belum ditentukan dengan tepat, tetapi, nampaknya, ia akan jatuh di bahagian bawah sungai pada bulan Mei (separuh kedua), dan di pertengahan - pada bulan Jun. Secara umum, ikan hering bertelur pada waktu yang berlainan, kerana mereka memasuki Volga dengan produk pembiakan yang tidak sama rata. Cl. kessleri, memasuki muara dengan susu dan telur yang kurang matang, bertelur lebih tinggi daripada Cl. caspia. Secara umum, ikan hering awal harus, dengan alasan yang sama, membuang lebih tinggi daripada herring akhir. Ketika telur matang, ikan, yang terpisah dari jisim total, memasuki sungai sungai, di mana mereka bertelur di tempat-tempat yang cetek berpasir atau berhampiran tebing, di mana ikan didorong oleh arus. Menurut pemerhatian Grimm, jantan dengan susu matang dijumpai lebih awal daripada telur matang, dan susu ibu biasanya lebih gemuk, walaupun lebih kecil. Nampaknya, bilangan lelaki mestilah lebih banyak daripada bilangan wanita.
Semasa pemijahan, penutup luar kepala herring mengalami perubahan yang kuat: ia menebal dengan ketara dan menjadi keruh, putih susu dari telus; pada masa yang sama, mata ikan ditutup sepenuhnya dengan filem legap yang sama, akibatnya ikan haring, seperti kata nelayan, buta. Semasa melempar telur, ia memukul dan melempar dengan kasar, dan sering melompat keluar dari air ke pantai; dibebaskan dari kaviar, ikan haring melemah sehingga melayang ke permukaan air dan berputar (mungkin kerana buta) seolah-olah ia bodoh, yang menjadi alasan untuk namanya ikan itu gila atau ceria. Prasangka ini, seperti yang anda ketahui, sejak sekian lama dijadikan alasan untuk tidak memakan ikan hering di wilayah Volga..
Namun, hingga kini, pemijahan ikan hering belum diketahui oleh siapa pun, kecuali nelayan itu sendiri. Tidak diragukan hanya terjadi pada waktu malam, bahawa telur yang dilepaskan tidak jatuh ke dasar dan tidak melekat pada benda-benda di bawah air, tetapi terapung dengan bebas di dalam air, seperti telur herring Eropah Barat dan Amerika Utara yang lain, dan terbawa ke hilir.
Setelah menyapu telur, ikan haring yang sangat kurus dan kurus terbawa arus air di sungai, tetapi bersendirian atau dalam kawanan yang tidak sesuai. Pada masa genting ini, sebahagian besar ikan haring, nampaknya, tidak binasa begitu banyak dari panas yang kuat seperti angin kencang yang dilemparkan ke darat. Ikan-ikan ini, keluar dari laut, berhenti makan dan, bergelut dengan arus yang berlawanan sejauh beratus-ratus batu, tentu saja, sangat letih; setelah melahirkan, mereka kehilangan kekuatan sepenuhnya; kekurangan makanan biasa, dan mungkin pengaruh air tawar yang berpanjangan (yang mungkin merupakan sebab pembentukan filem pada mata), menyelesaikan penipisan ikan hering; oleh itu, walaupun sedikit kegembiraan cukup untuk membunuh ikan yang sudah separuh mati.
Apabila penutup luar kepala herring kembali normal, herring hilir berhenti berputar dan mula mengatasi arus. Bersama ikan haring, semasa musim panas dan bahkan pada musim gugur, goreng yang dikeluarkan dari telur, yang tidak pernah diperhatikan di bahagian tengah Volga, bergulir ke bawah; di mulut, ikan hering muda sering ditunjukkan bersama dengan goreng lain; sebilangan nelayan memastikan bahawa ikan haring pergi dari atas di saluran dan selalu mematuhi dasar sungai utama, dan oleh itu mereka tidak pernah dijumpai di perairan atau di kawasan lain. Tidak ada keraguan bahawa remaja ini tergesa-gesa masuk ke laut, di mana ia mencapai perkembangannya sepenuhnya. Menurut Encik Peltsam, kebanyakan ikan haring tinggal di laut sepanjang tahun dan bertelur di sana; untuk tujuan ini, hanya yang lebih kecil memasuki Volga, dan remaja yang menetas di sungai hampir tidak dapat masuk ke laut. Kedudukan terakhir sangat luar biasa; untuk yang pertama, kemudian, dengan mengambil kira hakikat bahawa sebahagian ikan hering dari Laut Azov, seperti yang akan kita lihat kemudian, tidak bertelur di sungai, bahawa ikan hering Azov yang berusia dua tahun (1 / 2-2 paun dalam seribu) sudah mampu menghasilkan semula, maka kerana hanya ikan haring besar, berat sepuluh kali lebih besar (22 puding per seribu), pergi ke Volga, seseorang tidak dapat menafikan kemungkinan melahirkan ikan hering Caspian kecil di teluk laut. Nampaknya, hanya individu terkuat dan terbesar yang mampu mengatasi arus memasuki Volga dan sungai pada umumnya.
Perjalanan ikan hering di Laut Azov dijelaskan secara terperinci oleh Danilevsky. Dia kembali ke sini dari Laut Hitam pada bulan Mac, dan pada masa ini sangat kurus, kerana sebelum bertelur dia mulai makan lebih sedikit. Melewati mulut Kuban, dengan cepat melewati Selat Kerch dan dari separuh kedua bulan Mac ia mula ditangkap di dekat Taganrog, pada awalnya, namun kecil. Di mulut Don, ikan hering ditunjukkan tidak lebih awal dari Mei, naik ke dalamnya sepanjang lengan utara yang lemah - Donets Mati - dan ditangkap tidak lebih dari sebulan. Pemijahan, bagaimanapun, terjadi tidak hanya di sungai itu sendiri, tetapi juga di sepanjang muara dan teluk dangkal di Teluk Taganrog yang hampir tawar; pada awal bulan Julai, anda sudah dapat menjumpai banyak goreng yang panjangnya tidak lebih dari 1/3 inci. Ikan terbesar tidak termasuk dalam Don.
Setelah menyapu telur, semua ikan hering kembali ke Laut Azov dan mula memakannya. Makanannya terdiri daripada tumbuhan akuatik, cacing, serangga, dan juga ikan kecil. Nelayan Azov malah menganggap ikan hering yang disebut sebagai makanan utama. smelt laut - sejenis ikan laut khas dari ini. vterin (bahagian ikan bersirip berduri), iaitu Atheria hepsetus, juga ikan teri, atau ikan teri (Engraulis). Menurut Danilevsky, ikan hering berusia satu tahun disebut di sini sebagai plastun; paunch, sudah bertelur, berusia dua tahun, tiga kali ganda dan empat kali ganda; pada musim gugur, puzanok mengambil nama ikan haring. Herring tangki berusia tiga tahun dua kali ganda, dan pada tahun keempat herring sudah disebut diukur, pada musim gugur - diukur Kerch. Ikan terbesar dikenali sebagai burkuntsa, atau begiaka, yang menjelang musim gugur mencapai berat badan yang lebih besar dan disebut lipatan.
Pada musim luruh, ikan haring mula menyeberang dari Laut Azov ke Laut Hitam. Para nelayan menjelaskan petikan ini dengan ketakutan terhadap ais dan membuktikannya dengan fakta bahawa suatu ketika, ketika dia muncul di dekat pantai, di mana terdapat banyak ikan haring, sherekh (yaitu lumpur), seluruh kawanan bergegas ke darat, sehingga hingga 2 juta ikan tetap berada di darat. Di samping itu, penyejukan air menjauhkan bau dari sini. Di Selat Kerch, ikan hering pertama diperlihatkan pada awal bulan September, iaitu berbau, sangat berlemak, enak dan sangat lembut. Ia diikuti oleh herring yang lebih besar dan lebih besar, sehingga perjalanan (lipatan) terbesar terus berlanjut hingga ais tipis muncul. Di bahagian selatan selat, di mana airnya lebih asin dan membeku lewat, atau bahkan tidak membeku sama sekali, kadang-kadang ikan haring kekal sepanjang musim sejuk. Kawanan mereka biasanya bergerak dengan sangat perlahan dan sering, terutama dengan angin terbalik, kembali ke Laut Azov. Herring yang muncul dari sini menuju ke barat tidak lebih jauh dari Feodosia; sebahagian besarnya menuju ke tenggara dan sampai ke pantai Asia Kecil, walaupun, walaupun dalam jumlah kecil, ke Trebizond. Akibatnya, di bahagian barat Laut Hitam, terdapat kawanan herring khas, yang pada musim gugur dan musim sejuk tidak begitu sukar untuk disimpan di sini seperti di sebelah timur. Mereka juga memasuki Sungai Dnieper tidak dalam jumlah yang banyak seperti di Don, dan langkah ini diperhatikan di sini sedikit lebih awal - pada akhir bulan Mac, ikan hering ditangkap hingga akhir Mei, pertama kecil, kemudian sederhana (podtumok) dan, akhirnya, (pada bulan Mei ) besar.
Herring selalu ditangkap dengan pukat, lebih jarang menggunakan jaring halus (di Dnieper), tetapi kita tidak akan memikirkannya di sini. Jumlah terbesar ikan ini ditangkap di bahagian bawah Volga, Don dan di Selat Kerch.
Herring Astrakhan dan Azov yang dimasak dengan baik adalah ikan yang sangat enak dan sama sekali tidak kalah dengan ikan haring Norway dan juga Scotland (sebenar).
Sejauh yang kita ketahui, rabies tidak pernah tertangkap di sungai, yang cukup difahami. Walau bagaimanapun, mungkin kadang-kadang muncul pada musim gugur, dan oleh itu adalah wajar bahawa pemburu nelayan Volga melaporkan perkara ini. Menurut Marderosso, ikan haring di laut (berhampiran Baku) mengambil cacing.
Catatan:
1. Pada masa ini ikan hering Caspian-Laut Hitam diperuntukkan untuk genus - Caspialosa Berg. Herring Laut Hitam - Caspialosa kessleri pontia (Eichwald). Caspian herring (lebih tepat disokong hitam) - Caspialosa kessleri kessleri (Grimm). Ed.
2. Kini Caspialosa saposchnikovi (Grimm) adalah perut bermata besar. Ed.
3. Sekarang mereka tergolong dalam genus Clupeonella. Clupeonella delicatula (Nordmann) - tulka biasa, tersebar di Laut Hitam dan Laut Caspian, memasuki sungai; Clupeonella delicatula mopha cultriventris (Nordmann) - tulka, terdapat di bahagian barat laut Laut Hitam. Ed.

Hidup dan menangkap ikan air tawar. - Kiev: Dewan Penerbitan Negeri Sastera Pertanian SSR Ukraine. L.P.Sabaneev. 1959.

  • Ikan putih sungai
  • Pike

Lihat apa "River herring" dalam kamus lain:

Lamprey sungai -? Sungai lamprey... Wikipedia

Memancing * - (Objek R. ikan komersial. Alat penangkapan ikan). Objek R. dalam makna dekat perkataan ini adalah ikan. Dalam pengertian yang lebih luas, penangkapan ikan secara amnya merujuk kepada penangkapan ikan di bawah laut dan haiwan yang lebih tinggi. Ikan yang ditangkap untuk tujuan perindustrian disebut...... Kamus Ensiklopedik F.A. Brockhaus dan I.A. Efron

Memancing - I (Objek R. ikan komersial. Alat penangkapan ikan). Objek R. dalam erti kata dekat ini adalah ikan. Dalam pengertian yang lebih luas, penangkapan ikan secara amnya merujuk kepada penangkapan ikan di bawah laut dan haiwan yang lebih tinggi. Ikan yang ditangkap untuk tujuan perindustrian,...... Kamus Ensiklopedik F.A. Brockhaus dan I.A. Efron

Fauna air tawar, sebagai kumpulan haiwan yang mendiami pelbagai perairan benua, nampaknya kurang kaya jika dibandingkan dengan laut F.... Brockhaus dan I.A. Efron

- Jenis hidangan: Kategori: Resipi memasak... Ensiklopedia resipi masakan

Salmonid Keluarga (Salmonidae) - Keluarga salmon termasuk ikan yang mempunyai satu sirip punggung dan satu adiposa. Sirip punggung mempunyai 10 hingga 16 sinar. Yang kedua, sirip adiposa tidak mempunyai sinar. Pada wanita, oviducts tidak sempurna atau tidak ada sama sekali, jadi... ensiklopedia biologi

Memancing di Kazakhstan - Artikel ini harus diberitahu. Sila isi mengikut peraturan pemformatan artikel. Memancing di Kazakhstan Memancing amatur di Republik Kazakhstan terbahagi kepada sungai dan tasik. Badan air ahli geografi negara... Wikipedia

Pisces - I Pisces adalah vertebrata akuatik dengan suhu badan yang berubah-ubah; bernafas dengan insang, anggota badan yang tidak berkaki lima, biasanya dalam bentuk sirip (Lihat. Sirip). 2 kelas: Cacing gelang dan sebenarnya R. Sebenarnya R. (Pisces) merangkumi 7 subkelas:...... Ensiklopedia Soviet Hebat

Jepun * - Kandungan: I. lakaran fizikal. 1. Komposisi, ruang, garis pantai. 2. Orografi. 3. Hidrografi. 4. Iklim. 5. Tumbuhan. 6. Fauna. II. Penduduk. 1. Statistik. 2. Antropologi. III. Garis besar ekonomi. 1. Pertanian. 2. …… Kamus Ensiklopedik F.A. Brockhaus dan I.A. Efron

Jepun - Saya PETA EMPIRE JEPUN. Isi: I. lakaran fizikal. 1. Komposisi, ruang, garis pantai. 2. Orografi. 3. Hidrografi. 4. Iklim. 5. Tumbuhan. 6. Fauna. II. Penduduk. 1. Statistik. 2. Antropologi. III. Garis besar ekonomi. 1... Kamus Ensiklopedik F.A. Brockhaus dan I.A. Efron

Hall, Olyutor atau ikan hering Baltik. Panduan Spesies Herring

Herring adalah keluarga besar ikan. Di wilayah Eropah di Rusia, ikan hering Atlantik paling sering dikonsumsi, tetapi kita semua pernah mendengar tentang ikan haring Pasifik atau Caspian. Sementara itu, Atlantik jauh dari kumpulan yang paling menarik dan enak. Kami memberitahu anda jenis herring yang terdapat di rak di negara kita.

Atlantik

Salah satu daripada tiga jenis ikan hering laut (selain Pasifik, terdapat juga ikan haring Araucan, yang terdapat di lepas pantai Chile). Herring dari Norway dan Iceland tergolong dalam kumpulan Atlantik. Juga, ikan hering Atlantik ditambang oleh Denmark, Kanada dan Rusia. Kumpulan ini dibezakan dengan daging yang cukup ringan, tidak terlalu besar (panjang purata - 25 cm, berat 500 g).

Herring Baltik adalah subkelompok dalam keluarga Atlantik yang besar. Dan ia merangkumi beberapa herring yang berbeza. Yang paling terkenal adalah ikan hering Baltik, yang tinggal di Laut Baltik dan di teluk air tawarnya (Curonian, Kaliningrad). Panjang ikan haring mencapai 20 cm.Hubungan hering lain dari Baltik ialah sprat. Dari situlah pukulan Baltik dibuat.

Pasifik

Juga sekumpulan besar herring. Yang mana herring Okhotsk terkenal. Dan juga ada selebriti - Olyutorskaya herring. Secara umum, kumpulan Pasifik berbeza dengan herring lain dalam kandungan yodium yang tinggi. Perbezaan fisiologi juga ada - herring ini mempunyai lebih sedikit vertebra.

Herring Pasifik dibezakan dengan kandungan lemak tinggi, yang menjadikannya lebih enak dan lebih sihat. Selalunya, daging ikan hering Pasifik lebih gelap daripada ikan hering Atlantik.

Olyutorskaya herring adalah subspesies dari Tikhookenskaya herring, ia hidup di Selat Olyutorsky, di bahagian barat Laut Bering. "Ikan ini berukuran lebih besar daripada spesies ikan hering biasa lainnya, sering mencapai atau melebihi 1 kg. - kata Maxim Karpenko, - Padat, berdaging, berlemak, sangat sihat dan, tentu saja, enak. Herring Olyutorsk boleh diasinkan, diasinkan, digoreng, dan dijadikan potongan daging. Ia sesuai dengan sayur acar ".

Herring Caspian-Laut Hitam

Kumpulan herring lain tinggal di Laut Kaspia dan Laut Hitam, dan sungai-sungai yang berdekatan dengannya. Malangnya, herring ini jarang berlaku pada masa ini. Dan selalunya mereka tidak dijual di wilayah tengah Rusia. Anda boleh mencubanya hanya di kawasan memancing.

Herring Danube. Ia tumbuh di perairan segar Danube. Ia ditangkap pada musim bunga, pada bulan Mac-April. Anda perlu mencuba herring Danube di Odessa, pada musim bunga anda akan melihat banyak penjual dengan deretan Danube masin perak. Danube herring dihargai kerana rasanya yang sangat lembut dan halus, berlemak dan berair.

"Herring Caspian, juga dikenal sebagai zalom, adalah herring komersial yang paling berharga," kata Maksim Karpenko. - Tinggal di Laut Kaspia, bertelur di sungai Volga dan Ural. Herring berlemak dan sangat besar, panjangnya hingga 52 cm dan berat 2 kg. Ia terkenal dengan rasa istimewa dan daging lembut, sangat sesuai untuk pengasinan dan menggoreng. Pada masa yang sama, adalah mustahak untuk tidak membesar-besarkan ikan - pendedahan berlebihan selama lebih dari 3-4 hari mengancam akan merosakkan rasa. Balai telah lama menjadi ikan langka, dan populasi ikan hering ini semakin menurun, tangkapannya terbatas ".

Bukan herring

Rasa hormat terhadap ikan haring sangat besar sehingga beberapa spesies ikan tergolong dalam kelompok ini, memanggil ikan haring. Contoh yang paling terkenal ialah ikan haring Iwashi. Ini sebenarnya sardin Timur Jauh. Di Uni Soviet, negara itu terperangkap dalam jumlah besar, dan cadangan ivashi habis. Baru-baru ini, setelah cuti 25 tahun, perikanan Iwashi dibuka. Selalunya, makanan yang diawetkan dan di dalam tin dibuat dari Iwashi herring, ini adalah ikan kecil yang lembut.

Ikan keperakan kecil - Sosvinskaya herring - boleh didapati di rak. Tetapi ini adalah ikan tarik dari keluarga salmon, yang ditangkap di anak sungai Ob - Sosva. Selalunya ia diasinkan dalam air garam pedas, seperti sprat.

Herring

Herring adalah ikan komersial yang berharga yang hidup di perairan Artik dan lautan tropika, subtropis yang sedikit masin di hemisfera selatan dan utara pada kedalaman sekitar 200 meter. Sifat rasa, nilai pemakanan ikan sangat berbeza dan bergantung pada kaedah pemprosesan, ukuran bangkai, musim dan kawasan memancing..

Herring laut berlemak (Atlantik, Pasifik), yang ditangkap di utara, sangat dihargai. Masa terbaik untuk menangkap mereka adalah separuh kedua tahun ini. Pada musim luruh dan musim sejuk, kandungan lemak ikan tersebut melebihi 20%.

Pemimpin dunia dalam eksport ikan hering beku: Amerika Syarikat, Rusia, Norway, Belanda, Kanada, Iceland, China.

Aplikasi memasak

  • Aplikasi memasak
  • Komposisi kimia
  • Kaviar herring
  • Susu herring
  • Kelebihan herring
  • Potensi bahaya
  • Pembelian dan penyediaan garam
  • Resipi masin
  • Pengeluaran

Herring memperoleh rasa setelah diproses. Kaedah yang paling popular adalah masin yang lemah, semasa ikan matang. Akibatnya, daging melembutkan, membentuk apa yang disebut "herring bouquet".

Ikan berlemak ringan, salai dan acar banyak digunakan sebagai produk makanan ringan. Pada masa yang sama, terdapat ikan hering beku yang dijual, bertujuan untuk membuat makanan dalam tin atau menggoreng. Di negara-negara yang berbeza, forshmak disiapkan daripadanya, dimasukkan ke dalam salad ("Shuba"), pai, diisi dengan telur dan disajikan sebagai lauk untuk kacang, kentang, rebusan sayur.

Untuk memperkaya rasanya, ikan haring dibumbui dengan minyak sayuran, cuka sari apel, jus lemon, dan bawang (daun bawang, hijau, bawang) ditambah.

Setelah hasil tangkapan, ikan cepat merosot, oleh itu, memerlukan pemprosesan segera: pembekuan, pengasinan, pengawetan atau penggorengan.

Menariknya, jika seseorang menginginkan herring, tubuhnya tidak mempunyai "lemak yang betul". Untuk mengisi kekurangan asid lemak tak jenuh ganda, memperkaya diet dengan makanan yang mengandungi omega-3,6,9: minyak sayuran, alpukat, kacang, itik, salmon, ikan tenggiri.

Komposisi kimia

Herring dianggap sebagai jenis ikan yang meluas di dunia, sehingga orang yang berpendapatan sederhana juga harus membelinya. Dimensinya berbeza dari 25 hingga 45 sentimeter, dan beratnya mencapai 400 gram. Herring masin Astrakhan sangat dihargai kerana rasa daging dan rasanya yang sedap. Ini adalah ikan yang sangat besar, panjangnya 60 - 75 sentimeter, seberat 500 - 700 gram.

Tubuh ikan hering biasa dipampatkan secara lateral, tepi perut bergerigi. Timbangannya besar, jarang kecil. Sirip ekor bercabang, sirip punggung terletak di atas ventral. Mulut sederhana. Gigi longgar.

Semua wakil gen herring digunakan dalam industri makanan untuk pengeluaran makanan ikan.

Nombor jadual 1 "Nilai pemakanan ikan hering"
NamaNilai pemakanan ikan setiap 100 gram produk
Kandungan kalori ikan hering goreng265 kalori
Kandungan kalori herring masin240 kalori
Kandungan kalori herring salai218 kalori
Kandungan kalori herring acar155 kalori
Lemak18.5 gram
Protein17.5 gram
Air60.3 gram
Asid lemak tepu4.0 gram
Jadual nombor 2 "Komposisi kimia herring"
NutrienKandungan nutrien setiap 100 gram produk, miligram
Vitamin
Kolin (B4)65
Niacin (PP)3.217
Tokoferol (E)1.07
Asid askorbik (C)0.7
Asid pantotenik (B5)0.645
Pyridoxine (B6)0.302
Riboflavin (B2)0.233
Tiamin (B1)0.092
Retinol (A)0.028
Cyanocobalamin (B12)0.01367
Asid folik0.01
Kalsiferol (D)0.0042
Phylloquinone (C)0.0001
Makronutrien
Potasium327
Fosforus236
Natrium90
Kalsium57
Magnesium32
Unsur surih
Besi1.1
Zink0.99
Tembaga0.092
Selenium0.0365
Mangan0.032

Herring adalah salah satu ikan yang paling berlemak, sebaliknya, hampir tidak ada karbohidrat di dalamnya. Menariknya, 250 gram sirloin mengandungi keperluan protein harian untuk orang dewasa..

Kaviar herring

Selalunya, ketika membeli ikan, kita dapati susu atau kaviar di bangkai, yang tidak kurang bermanfaat untuk kesihatan daripada pinggang. Walau bagaimanapun, berapa nilai produk dan apa yang harus dilakukan dengannya, tidak semua ibu rumah tangga tahu.

Orang Jepun mengetahui secara langsung mengenai sifat bermanfaat kaviar herring. Para penikmat makanan laut yang benar-benar bersedia membayar wang yang besar untuknya, sementara suri rumah Eropah mengeluarkannya dari bangkai di tong sampah, meremehkan keunikan produk ini.

Heravi kaviar adalah sebilangan besar telur ikan betina, ia adalah gudang nutrien. Ia mengandungi: fosfor, besi, kalium, magnesium, selenium, zink, vitamin A, B, E, D, lesitin, kolesterol "baik", asid omega-3.

Kesan pada tubuh manusia:

  • meningkatkan hemoglobin dalam darah kerana pengeluaran eritrosit baru;
  • mengambil bahagian dalam pembentukan sel kulit baru;
  • mengawal tekanan darah;
  • memulihkan kawasan kulit yang terjejas, mencegah penuaan;
  • menenangkan dan menyegarkan dermis, menghilangkan bintik-bintik usia, melicinkan kedutan;
  • menyuburkan kelenjar tiroid;
  • menguatkan sistem imun;
  • meningkatkan fungsi otak.

Kaviar herring dapat digunakan sebagai produk bebas dan dengan hiasan kentang dan sayur-sayuran, sebagai pangkalan untuk membuat sandwic. Kerana kesan penyembuhan pada kulit, ia digunakan dalam tata rias wajah sebagai bahagian topeng untuk memperbaiki keadaan kulit remaja yang pudar dan bermasalah.

Nilai tenaga kaviar herring - 222 kalori setiap 100 gram produk.

Kontraindikasi untuk digunakan: gangguan hati, ginjal, gastritis dengan keasidan tinggi, ulser perut, hipertensi. Dalam kes ini, pengambilan produk yang sedikit masin dapat memperburuk perjalanan penyakit..

Susu herring

Susu adalah air mani ikan jantan, nilai utamanya adalah adanya protein haiwan yang mudah dicerna dalam komposisi mereka. Apabila dewasa, mereka mempunyai warna putih susu dan sangat berguna untuk manusia: mengandungi asid lemak penting (omega-3), asid amino (glisin), magnesium, natrium, zat besi, vitamin A, E, C, PP, B1, B2, B12.

Selain untuk mengisi kekurangan nutrien dalam tubuh, mereka memperpanjang masa asimilasi ubat ke dalam darah, mempunyai kesan anti-radang, merangsang fungsi pelindung untuk melawan patogen, dan meningkatkan penyembuhan luka..

Kandungan kalori susu herring adalah 100 kalori setiap 100 gram produk. Oleh kerana mudah dicerna dan nilai pemakanan yang tinggi, mereka ditunjukkan untuk orang sembuh setelah sakit dan untuk atlet. Kanak-kanak di bawah umur 5 tahun harus mengehadkan pengambilan produk.

Ingat, susu dan ikan hering, seperti ikan itu sendiri, boleh mencetuskan perkembangan alahan makanan. Oleh itu, mereka dibenarkan dimakan secara sederhana (hingga 250 gram sehari).

Kelebihan herring

Sukar untuk mencari ikan yang dapat mengatasi ikan haring dalam sifat berguna. Ini adalah hadiah sebenar dari laut! Di Sweden, pepatah tersebar luas: "herring ada di atas meja, doktor di luar sana." Dan bukan tanpa sebab: ikan mengandungi 20% protein mudah dicerna dan asid lemak omega-3, yang baik untuk jantung dan saluran darah. Di samping itu, herring meningkatkan jumlah lipoprotein berkepadatan tinggi ("kolesterol baik" dalam darah), yang mengurangkan risiko aterosklerosis, perkembangan patologi kardiovaskular berbahaya.

Lemak herring kaya dengan antioksidan dan membantu mengurangkan adiposit, yang menyebabkan diabetes jenis 2. Ikan mengandung sejumlah besar vitamin D (100 gram fillet mengandungi tiga norma harian kompaun), oleh itu ia sangat berguna untuk orang pada musim sejuk, ketika tubuh manusia kekurangan cahaya matahari langsung.

Kesan herring pada badan:

  • menormalkan penglihatan;
  • meningkatkan pertumbuhan tulang, fungsi otak dan ginjal, aliran darah di kapilari;
  • mengawal tekanan darah;
  • mengurangkan gejala psoriasis;
  • meningkatkan tahap hemoglobin;
  • mempercepat pertumbuhan semula sel kulit;
  • membersihkan tubuh manusia dari produk pengoksidaan.

Tisu otot herring membantu tubuh menyerap protein dengan lebih baik (kerana kandungan vitamin B). Dan minyak ikan 5 kali lebih berkesan untuk menurunkan kolesterol darah daripada minyak sayuran.

Potensi bahaya

Memandangkan kebanyakan orang lebih suka mengonsumsi herring dalam bentuk yang sedikit masin, penting untuk tidak berlebihan dalam beberapa bahagian. Ingat, 1 gram garam meja mengikat hingga 100 mililiter air, menyebabkan dehidrasi. Terutama pada musim panas, apabila, disebabkan oleh panas, seseorang secara intensif kehilangan kelembapan dengan peluh. 100 gram herring masin Pasifik mengandungi 14.8 gram garam, dan sedikit masin 6.3 gram. Untuk mengembalikan keseimbangan garam-air dalam badan setelah memakan produk tersebut, anda perlu minum sekurang-kurangnya 1 liter air. Ketepuan badan yang berlebihan dengan garam meningkatkan beban pada jantung, menyebabkan pengekalan cecair.

Selain itu, bahaya pada ikan dikaitkan dengan kemampuannya untuk mengeluarkan asam amino tyramine, yang terbentuk semasa proses pembusukan tisu produk yang mengandungi protein. Bahan ini menurunkan kadar serotonin, meningkatkan tekanan darah dan mencetuskan migrain. Oleh itu, bagi orang yang mengalami gangguan fungsi ginjal, menderita edema pelbagai etiologi dan pesakit hipertensi, doktor mengesyorkan agar tidak terbawa dengan produk ini..

Sekiranya bisul, enterokolitis, gastritis dengan keasidan tinggi, ikan dibenarkan makan tidak lebih dari 100 gram sehari dalam bentuk rebus atau direndam dalam susu, teh yang kuat (untuk mengurangkan kandungan garam di dalamnya dan, sebagai akibatnya, mengurangkan kesan merengsa pada membran mukus perut dan usus).

Kehadiran tyramine menjadikan herring berbahaya bagi orang yang mengambil inhibitor monoamine oxidase (MAO). Menggabungkan asid amino dengan ubat boleh menyebabkan pendarahan intrakranial.

Sifat herring yang bermanfaat dan berbahaya secara langsung bergantung pada ekologi di dunia: semua makanan laut mengumpulkan sebatian toksik dari persekitaran semasa kitaran hidup. Biphenyls dan dioksin memusnahkan sistem endokrin, mengurangkan libido, menyebabkan endometriosis pada wanita, menekan imuniti, dan menyebabkan kemandulan. Kepekatan sebatian toksik bergantung pada ukuran dan usia ikan. Untuk mengelakkan keracunan badan, para pakar mengesyorkan memakan ikan hering, yang panjangnya tidak melebihi 17 sentimeter (tanpa sekatan). Semasa mengambil ikan besar harus dikurangkan menjadi dua kali seminggu.

Adakah mungkin makan ikan hering untuk wanita hamil, ibu yang menyusui dan anak-anak?

Doktor tidak melarang larangan penggunaan ikan untuk kategori orang ini. Walau bagaimanapun, semasa menyusu, awasi reaksi bayi terhadap susu setelah mengambil herring. Ingat, ikan apa pun adalah alergen yang kuat, jadi anda perlu menggunakannya dalam jumlah yang munasabah sekiranya tidak ada kontraindikasi.

Pembelian dan penyediaan garam

Herring adalah bahagian penting dari meja perayaan. Selalunya, dalam proses memasak, suri rumah menggunakan ikan masin. Atas dasar itu, mereka membuat herring di bawah mantel bulu, roti gulung, vinaigrette, tar-tar, forshmak, makanan ringan, zrazy, kaserol. Di samping itu, ikan disajikan dengan potongan kecil di bawah minyak bunga matahari aromatik, dengan bawang, sering ke kentang rebus di kulitnya. Rasa setiap hidangan yang disediakan akan sangat bergantung pada ramuan utama, herring yang dipilih di kedai. Apa yang akan menjadi, anda tidak pernah meramalkan: selalunya ikan masin, mereka tidak dijual kesegaran pertama, mereka merosakkan dengan rempah-rempah kerana nisbah air garam yang salah.

Untuk mengelakkan kejadian ini, masukan ikan haring itu sendiri, pilih rempah ratus yang sesuai untuk citarasa anda sendiri.

Pertama sekali, anda perlu membeli atau menangkap ikan segar. Kelembutan dan rasa hidangan siap bergantung pada kualiti herring terpilih untuk acar. Oleh kerana ekologi yang semakin merosot, disarankan untuk mengutamakan jenis Pasifik atau Atlantik dan bukannya ikan laut, yang mungkin mengandungi racun, logam berat.

  1. Bangkai herring tidak boleh sangat berkerut dan dimampatkan, dan permukaan kulit harus utuh, licin, tanpa bintik-bintik.
  2. Warna ikan berkualiti adalah perak. Warna timbangan kekuningan menunjukkan pelanggaran syarat penyimpanan dan "usia tua" ikan hering. Anda tidak boleh makan produk seperti itu..
  3. Sirip, penutup insang ikan segar ditekan rapat ke badan, mata - cembung, tidak ditutup.

Jangan beli ikan hering yang dipenggal, kerana penjual yang sering tidak bertanggungjawab cuba menyembunyikan produk berkualiti rendah, sehingga pembeli tidak dapat menentukan kesegarannya. Pada ikan yang baik, insang mempunyai ciri warna merah gelap, tanpa cahaya tunggal.

Semasa memilih ikan masin, perhatikan bahawa mata merah menunjukkan bahawa ia tidak terlalu masin..

Kemunculan kebocoran darah ketika menekan insang menunjukkan pelanggaran teknologi pengasinan.

  1. Perut yang tebal menunjukkan kaviar atau susu ada di herring.
  2. Ikan itu tidak boleh mengeluarkan bau asing, kecuali ikannya sendiri.

Untuk pengasinan herring segar, mesti dicairkan terlebih dahulu. Ini mesti dilakukan tanpa kehilangan kualiti, struktur dan rasa yang bermanfaat. Jangan tergesa-gesa dan mempercepat pencairan ikan (masukkan air panas, microwave), kerana anda akan merosakkannya. Lumurkan herring dengan betul di dalam peti sejuk pada suhu +5 darjah pada siang hari.

Sebelum memulakan penyediaan air garam, keluarkan insang dengan hati-hati dari ikan dengan gunting dan pisau. Kemudian bilas bangkai di bawah air yang sejuk. Ini akan menghilangkan rasa pahit dari produk siap. Ikan boleh diasinkan secara utuh atau di usus. Dalam kes pertama, ia akan mengambil garam, rempah dan rasa yang tepat ke seluruh permukaan, dan rasanya akan betul, pada yang kedua, ia akan dimasak lebih cepat. Sekiranya kaviar atau susu dijumpai, ia diasinkan bersama-sama dengan bangkai.

Tempoh proses pengasinan bergantung pada ukuran ikan, pilihan individu, dan keinginan untuk mendapatkan ikan haring yang kuat atau sedikit masin. Seluruh bangkai boleh berada dalam larutan pedas di tempat yang sejuk sehingga 7 hari.

Untuk pengambilan garam cepat, selain membuang insang, potong kepala, keluarkan filem (dalaman, luar) dari bangkai, keluarkan isi perut dan usus, basuh di bawah air sejuk, potong atau bentuk daging, letakkan di dalam larutan. Dalam versi ini, ikan haring akan siap dalam 3 - 5 jam, namun rasa asli dapat diubah..

Resipi masin

Herring masin pedas

  • air - 1 liter;
  • herring keseluruhan - 2 keping;
  • gula - 7.5 gram (1.5 sudu teh);
  • garam - 50 gram (4 sudu pencuci mulut);
  • bunga anyelir kering - 5 keping;
  • daun salam - 4 keping;
  • allspice - 10 kacang polong.
  1. Rebus air dalam periuk, masukkan rempah, garam, gula.
  2. Sejukkan air garam, tuangkan ke atas ikan, biarkan pada suhu bilik selama satu jam, kemudian sejukkan selama 2-7 hari.
  3. Potong-potong sebelum dihidangkan, hiaskan dengan bawang acar, ramuan.

Herring pedas dengan mustard

  • air - 900 mililiter;
  • herring keseluruhan - 2 keping;
  • mustard - 30 gram (2 sudu besar);
  • gula - 45 gram (3 sudu besar);
  • garam - 75 gram (5 sudu besar);
  • sayur cincang (dill atau pasli) - 15 gram (1 sudu besar);
  • biji ketumbar - 15 gram (1 sudu besar);
  • daun salam - 10 keping;
  • lada hitam - 15 biji kacang polong.
  • Tumis ikan dengan sawi dan masukkan ke dalam bekas kaca (piring enamel atau plastik akan memberi rasa logam kepada ikan);
  • rebus air dalam periuk, masukkan garam, gula, rempah;
  • sejukkan air garam, isi bangkai, biarkan herring perap selama 2 jam;
  • disimpan di tempat yang sejuk selama tiga hari.

Ikan dalam air garam (larutan garam yang kuat)

Kaedah pengasinan herring ini dianjurkan jika bangkai utuh tanpa kerosakan pada kulit. Jika tidak, ikan akan mengeluarkan terlalu banyak garam melalui calar, yang akan mempengaruhi rasanya..

Kaedah penyediaan air garam:

  1. Rebus satu liter air, perlahan-lahan tambahkan garam ke dalam cecair sehingga berhenti larut. Secara visual, anda akan melihat bahawa kristal-kristal itu mula menetap di bahagian bawah..

Anda boleh memeriksa kesediaan air garam dengan telur mentah: celupkannya ke dalam air, jika ia mulai tenggelam, ini menunjukkan jumlah garam yang tidak mencukupi di dalam air, dan air garam siap untuk mengapung di permukaan.

  1. Untuk meningkatkan rasa, tambahkan rempah ke dalam cecair, dengan memberi tumpuan kepada pilihan anda sendiri. Ini boleh menjadi hitam, putih, tanah merah atau allspice, cengkeh, daun salam dan beri juniper. Jangan merosakkan rasa dan biji-bijian buah pelaga, ketumbar, biji sawi, cuka, bawang, lobak merah, epal masam hijau, jus lemon, vodka, kicap. Pada masa yang sama, tidak digalakkan menggunakan garam beryodium untuk membuat air garam..
  2. Letakkan dua bangkai ikan herring ke dalam mangkuk, tuangkan air garam yang telah disejukkan ke atas ikan sehingga "terapung" di dalam air garam. Berkeras selama satu jam, kemudian masukkan ke dalam peti sejuk selama 1 - 2 hari.

Pengasinan kering

  • herring keseluruhan besar - 1 bangkai;
  • lada hitam tanah - 7.5 gram (1.5 sudu teh);
  • gula - 5 gram (1 sudu teh);
  • garam - 7.5 gram (1.5 sudu teh).
  • lap ikan kering dengan tuala kertas atau serbet;
  • campurkan lada hitam, garam, gula dalam bekas kaca;
  • gosokkan bangkai ikan dengan teliti dengan campuran di semua sisi, termasuk rongga kosong di bawah penutup insang;
  • balut herring dengan ketat dengan filem pelekat dalam tiga lapisan, letakkan di dalam peti sejuk selama 2 hari.

Cara ekspres garam hering

Untuk memasak dengan cepat, kupas satu ikan, angkat isi perut, angkat kulitnya, asingkan fillet dari rabung, potong halus dan masukkan ke dalam bekas kaca. Kemudian sediakan air garam: larutkan 45 gram garam meja (3 sudu besar) dalam satu liter air sejuk. Tuangkan ikan di atasnya, tunggu satu setengah jam. Tiriskan air garam, buat yang baru: campurkan 250 ml air sejuk dengan 15 ml cuka 9%. Tuangkan di atas herring selama 5 minit. Tiriskan air garam. Potong bawang menjadi separuh cincin, masukkan ikan, campurkan. Tuangkan herring dengan minyak sayuran, biarkan selama 25 minit. Ikan itu siap dimakan.

Selain mengasinkan, herring boleh digoreng. Dalam masakan di rumah, ini bukan hidangan yang sangat popular, tetapi sia-sia, kerana ikan ternyata berkhasiat dan enak..

  • kupas herring, usus, potong;
  • bekalkan ikan dengan garam dan rempah, biarkan selama setengah jam;
  • pukul sebiji telur, masukkan tepung;
  • letakkan kuali di atas api, tambah minyak sayuran;
  • roti setiap keping ikan hering dalam telur dengan tepung, goreng hingga lembut di kedua-dua belah pihak;
  • letakkan di atas serbet untuk menumpuk lemak berlebihan.

Ikan goreng disyorkan untuk disajikan dengan sayur-sayuran segar.

Ingat, di udara, lemak herring teroksidasi di bawah pengaruh oksigen, yang membawa kepada penampilan rasa tengik, bau yang tidak menyenangkan dan warna "berkarat". Ikan potong disimpan secara eksklusif di bawah minyak sayuran, dan keseluruhan ikan disimpan dalam air garam atau perapan..

Herring masin berkualiti tinggi mempunyai aroma yang menyenangkan, bangkai berkilat elastik, mata merah, warna keluli dengan warna kebiruan.

Pengeluaran

Herring adalah ikan yang paling biasa di atas meja manusia. Dia mempunyai selera yang sangat baik dan, di sebalik semua kesederhanaannya, dengan tepat menduduki posisi terdepan dalam memasak backgammon Asia. Anda boleh makan bukan sahaja sirloin, tetapi juga kaviar, susu, yang kaya dengan unsur surih, sebatian organik, vitamin A, E, D.

Herring dan jeroan mempunyai kesan yang baik pada tubuh manusia: mereka mengatur tekanan darah, memulai proses metabolik, mengambil bahagian dalam pembentukan sel-sel dermal baru, dan mempercepat pemulihan setelah melakukan senaman fizikal yang kuat. Agar tidak membahayakan kesihatan, orang yang mempunyai masalah dengan saluran pencernaan, saluran darah, hati dan ginjal disarankan untuk terlebih dahulu merendam ikan masin dalam teh dingin (kuat) atau susu sebelum digunakan..