Hati rusa dengan kacang pain

Hati rusa, seperti dagingnya (tentu saja, ketika datang ke binatang muda) adalah produk yang sangat lembut dan halus. Sekiranya ia tidak dipotong menjadi beberapa bahagian setelah pengekstrakan haiwan, maka anda tidak boleh menyebarkannya melalui penggiling daging, rebus atau masak selama berjam-jam. Lebih-lebih lagi, ia hanya satu untuk keseluruhan bangkai rusa. Sediakan hidangan perayaan, indah dan enak dari hati anda.

  • Penerangan resipi

Untuk satu hati (dengan lauk pauk, satu hidangan untuk dua orang), anda memerlukan 50-80 g kacang pinus, 150 g mentega, 100-150 ml (bergantung pada ukuran hidangan penaik) apa-apa kaldu, garam dan lada hitam secukupnya. Secara pilihan, masukkan sedikit rosemary atau thyme.

Rendam jantung dalam air sejuk 3-4 jam sebelum memasak sehingga sisa darah keluar, kemudian keringkan. Dengan menggunakan pisau tajam, potong bahagian dalam dengan hati-hati, seolah-olah mengalihkan hati ke dalam. Anda perlu berhati-hati semasa memotong partisi di bahagian bawah: lebih baik meninggalkan sekeping daripada memotong dinding luar.

Potong partisi yang dipotong dengan pisau berat yang besar untuk mendapatkan daging cincang yang homogen.

Satukan dengan kacang pain, garam dan lada. Musim jantung dengan sedikit garam dan lada. Letakkan daging cincang dan sepotong mentega (kira-kira sepertiga) di dalamnya, potong dengan tusuk gigi. Gosok bahagian luar jantung dengan garam dan lada. Panaskan ketuhar hingga 180 ° C. Suhu tinggi seperti itu diperlukan, kerana oven perlu dibuka secara berkala untuk menyiram jantung dengan cecair..

Letakkan jantung di dalam loyang dengan persembahan (cantik) ke bawah, tambahkan minyak yang tinggal, tuangkan kuahnya (lapisannya kira-kira 1 cm), masukkan sedikit rosemary atau thyme di sana jika digunakan. Letakkan di dalam ketuhar selama 20 minit. Kemudian tuangkan cecair ke jantung dari bahagian bawah loyang..

Balikkan hati dan bukannya "penyiraman" kedua. Ulangi "penyiraman" setiap 10 minit sehingga suhu inti dari termometer memasak mencapai 70-75 ° C. Tetapi anda juga boleh memberi tumpuan kepada tanda-tanda luaran. Ia dilakukan ketika jantung mula berkurang sedikit dan apabila dicucuk, jus yang hampir berwarna transparan mulai mengalir dari tengah, dan bukan darah. Ia akan memakan masa kira-kira satu setengah jam. Jangan menusuk jantung lebih awal dari 1 jam 15 minit. Sekiranya anda mula mencuba terlalu awal, sesak akan pecah, cecair akan mengalir keluar dari dalam dan pengisiannya akan menjadi kering..

Hati rusa boleh dihidangkan dengan lauk tradisional sederhana: kentang rebus, lingonberi dan bawang goreng.

HATI DEER DI YAKUTSKI

Pada hari yang lain saya mendapat jeroan segar - hati rusa. Anda boleh memberitahu langsung dari bawah rusa. Bukan saya yang pergi ke "kedai", tetapi jiran saya di garaj. Saya juga "pembeli", saya suka berbelanja di kedai daging. Dan ada instrumen, malah dua.

Secara umum, seluruh kehidupan dihubungkan dengan daging rusa sebagai produk seharian di atas meja. Dan yang lebih sedap ialah bangkai daging rusa, daging rusa rebus, dan daging rusa gaya Yakut dengan prun untuk saya hanya kaserol kentang dengan rusa cincang goreng direbus dengan rempah.
Mari jaga hati.

Kami tidak memotong apa-apa, membilasnya, tidak mencuci darah, tidak memotongnya separuh, jangan mencairkannya! Ngomong-ngomong, lelaki sejati sama sekali tidak bimbangkan darah!

Memasak untuk penanda buku:

1. Dill kering
2. Pasli kering
3. Bawang putih kering
4. Gula
5. Garam
6. Lavrushka
7. Lada hitam tanah
8. Kepala bawang
9. Lobak
10. Kismis hitam Zhmenu
11. Perasa sejagat (TANPA GAJI!) - anda boleh melakukannya tanpanya.. tetapi
Perkadaran dan pecahan berat "mengikut mata". Saya sudah lama memasak dan sudah tahu
Gourmets dapat menambahkan koleksi ramuan Provencal atau sedikit jintan, hanya bit mikro.

Masukkan ke dalam periuk tekanan
Isi dengan air sejuk (ngomong-ngomong, saya mengisinya dan tidak melihat perbezaan dengan air mendidih)

Kami menetapkan selama dua jam. Lagipun, jantung ini adalah otot yang agak berotot..
Seluruh rahsia makanannya adalah bahawa ia direbus di bawah tekanan dalam kuah dengan rempah. Mengapa satu set rempah? ya HZ! Secara empirikal. "Daging" ternyata "sutera" yang sangat halus.
Mengenai daging rusa, orang yang memasak untuk pertama kalinya mengatakan bahawa ia berbau busuk. Bagi saya, daging babi berbau, selama 10 tahun sekarang saya tidak makan daging babi, semata-mata untuk rasa. Saya makan lemak babi. Ya. Ada cek dan rakan sekerja.
Tiriskan kuahnya. Anda tidak boleh terus ke sink! Oleh kerana lemak rusa tahan api, hadiah mungkin terbentuk di dalam tiub. Saya tuangkan ke dalam bekas. Kemudian, apabila sejuk, saya membuang "ais" lemak dan membuangnya ke tong sampah.

Potong ke dalam kepingan, jalur, atau kiub. Pada masa akan datang, anda boleh menggunakannya dalam bentuk apa pun. Dengan atau tanpa sos, dengan atau tanpa lauk.

Adakah anda menyukai artikel itu? Langgan saluran untuk mengikuti perkembangan bahan yang paling menarik

Hati rebus

Sebilangan suri rumah memandang rendah banyak produk sampingan, seperti jantung, ginjal, paru-paru, dan lain-lain. Tetapi mereka boleh menjadi asas untuk menyediakan hidangan yang lazat. Kami akan menunjukkan kepada anda cara memasak hati rebus.

BAHAN-BAHAN

  • Hati 2 Kepingan
  • Lada hitam 1 sudu teh
  • Kacang polong 1 sudu teh
  • Garam 1 sudu teh
  • Daun bay 3 helai

Langkah 1

1. Pertama sekali, kita mencuci hati dengan teliti, setelah itu kita memotongnya masing-masing menjadi dua bahagian dan membersihkannya dari saluran darah, mengeluarkan filem, sekali lagi bilas di dalamnya, bersihkan darah beku. Masukkan ke dalam mangkuk dan isi dengan air sejuk, biarkan jantung selama beberapa jam.

Langkah 2

2. Tuangkan air ke dalam periuk. Kami menyalakannya, mendidih, dan kemudian menghantar kepingan hati ke sana. Kami menunggu ia mendidih, dan selepas itu kami memasak selama 10 minit lagi, angkat buihnya.

Langkah 3

3. Keluarkan jantung, toskan air, bilas kuali dan tuangkan air lagi, didihkan. Kemudian kami menghantar hati ke dalamnya, garam dan lada, masukkan daun salam. Masak dengan api sederhana selama 1.5-2 jam, pastikan untuk mengeluarkan busa. Matikan api dan biarkan jantung menjadi sejuk tanpa mengeluarkannya dari kuali. Kemudian kami mengeluarkannya dan menggunakannya untuk menyediakan hidangan atau memotongnya menjadi kepingan nipis untuk sandwic.

Hati maral rebus, rusa merah

Masukkan jantung ke dalam air sejuk dan masak sebentar. Keluarkan dari air, potong. Goreng bawang cincang halus dalam lemak, masukkan lada merah, masukkan irisan hati cincang, daun salam, musim dengan lada hitam, garam dan reneh hingga lembut. Kemudian musim dengan tepung, tambahkan air dan reneh sebentar. Masukkan jus lemon dan pasli cincang halus ke dalam hidangan siap secukup rasa. Hidangkan dengan kentang dan sayur-sayuran.

Produk
Untuk satu hati:
lemak60
bawang besar60
Lada merah1
lada hitam tanah
Daun bay1
tepungsepuluh
jus lemon
pasli
garam
0 terima kasih00

Semua hak atas bahan-bahan di laman web www.RussianFood.com dilindungi sesuai dengan undang-undang yang berlaku. Untuk sebarang penggunaan bahan laman web, diperlukan pautan hiper ke www.RussianFood.com.

Pentadbiran laman web tidak bertanggungjawab atas hasil penerapan resipi masakan, kaedah penyediaannya, saranan masakan dan lain-lain, pengoperasian sumber-sumber yang digunakan untuk meletakkan pautan hiper, dan untuk kandungan iklan. Pentadbiran laman web mungkin tidak berkongsi pendapat penulis artikel yang disiarkan di laman web www.RussianFood.com

Laman web ini menggunakan kuki untuk memberi anda perkhidmatan terbaik. Dengan terus berada di laman web ini, anda bersetuju dengan dasar laman web mengenai pemprosesan data peribadi. SAYA SETUJU

Hati rusa dengan rosemary

Hanya ada satu rahsia - anda perlu berhenti tepat pada waktunya dalam proses menggoreng daging. Serat jantung memasak dengan cepat, tetapi menjadi sukar jika rawatan panas berpanjangan.

Bahan-bahan:

  • sebiji jantung, berat 1-1.2 kilogram;
  • minyak zaitun 50 mililiter;
  • paprika bersaiz sederhana, 3 keping merah dan hijau;
  • bawang putih 4-5 ulas;
  • bawang bersaiz sederhana 2 keping;
  • rosemary kering ½ sudu teh;
  • garam dan lada hitam.

Kaedah memasak:

  1. Bilas jantung dengan air yang mengalir, potong lemak, bahagikan kepada 2 bahagian dan buang pembuluh darah.
  2. Biarkan daging di dalam air masin sejuk selama 20-30 minit.
  3. Sementara daging merendam, kupas paprika, potong menjadi kepingan besar. Potong bawang dengan kasar dan potong bawang putih.
  4. Keluarkan daging dari air, potong menjadi kepingan setebal 1 cm. Kemudian memanjang menjadi jalur selebar 2-3 cm.
  5. Panaskan kuali dengan lebar lebar ¾ dari daya. Tuangkan minyak zaitun. Apabila minyak panas, masukkan bawang putih dan goreng selama 2-3 minit sehingga coklat keemasan.
  6. Kemudian hantar daging ke kuali dan goreng, terus kacau selama 8-10 minit. Kepingan yang telah siap akan kehilangan warna merah jambu mereka.
  7. Pindahkan daging dari kuali ke periuk, tutup dengan penutup. Dalam jus yang tinggal dari daging, goreng lada dan bawang, kacau terus, selama 5-7 minit. Masukkan rosemary di awal, dan garam dan lada di hujungnya.

Sebagai pelengkap hati rusa dengan sayur-sayuran, nasi sempurna - putih atau coklat. Masukkan daging ke dalam lauk, kemudian sayur yang dimasak. Hiaskan dengan ramuan segar jika mahu.
Jadualkan penyediaan makanan istimewa ini untuk para tetamu, ia pasti akan dihargai oleh bahagian lelaki yang hadir dan tidak akan menolak untuk mencuba wanita.

Jantung acar

Bahan-bahan

Resipi memasak langkah demi langkah

Bilas jantung dan masukkan ke dalam periuk dengan air, setelah mendidih, masak selama 20 minit (agar tidak terlalu matang). apabila hati sudah masak, letakkan di atas pinggan dan biarkan sejuk. goreng bawang putih cincang halus dan satu bawang dalam minyak sayuran, dan cincang bawang yang tinggal dalam separuh cincin, secara berasingan dalam mangkuk atau balang.

setelah jantung sejuk, anda perlu memotongnya menjadi kepingan (kira-kira satu gigitan), tambahkan garam dan lada ke bawang segar. Kemudian masukkan bawang goreng, cuka (secukup rasa). kacau hingga sebati. rendam sedikit di dalam peti sejuk.

Hidangan Jantung Daging Sapi: 25 Resipi Lazat Buatan Sendiri

Produk sampingan dianggap sebagai produk kecil untuk penyediaan pelbagai hidangan. Pendapat ini salah. Resipi dengan hati akan menjadikan idea memasak terbalik! Teruskan membaca...

  1. kediaman
  2. Pilihan terbaik
  3. Produk daging dan daging
  4. Jeroan daging
  5. Hati daging lembu
  • Telur ayam
  • Kentang dengan daging
  • Zucchini dengan keju
  • Zucchini dengan tomato
  • Salad bawang
  • Timun masin
  • Untuk makan malam
  • Pai goreng
  • Dapur Rusia
  • Roti telur
  • Rebus
  • Bawang mentol
  • Hati babi
  • Zucchini dengan daging
  • Lemon
  • Salad dengan mayonis
  • Hati dengan bawang
  • Pai dengan bawang dan telur
  • Salad minyak sayuran
  • Lada panas

Hati

Hasil perwujudan mereka, makanan yang memuaskan, lezat dan lazat diperoleh bahawa para tetamu tidak akan menolak untuk menjamu selera. Dari segi nilai pemakanan mereka dan jumlah unsur surih, hati tidak kalah dengan daging. Mereka makan ayam, ayam belanda, daging lembu. Sebelum rawatan panas, mereka direndam dalam air selama beberapa jam, kemudian direbus selama satu setengah hingga dua jam agar produk menjadi lembut dan lembut. Jeroannya sesuai untuk menyediakan pelbagai jenis hidangan.

Selalunya, daging sapi terdapat dalam resipi dengan lima produk berikut:

ProdukBilangan resipi dengan gabunganKalori kcal per 100gProtein setiap 100gLemak g setiap 100gKarbohidrat setiap 100g
Bawang mentol17411.4010.4
Lobak12331.30.16.9
Tepung632512167
Gulalima3980099.7
Mentega47340.582.50.8

Ia direbus untuk kaldu, direbus dengan sayur-sayuran dan dalam bentuk goulash, ditambahkan ke salad, dibakar di bawah kerak keju di dalam ketuhar, digunakan untuk membuat pate, dengan bantuannya mereka meningkatkan konsistensi dan rasa potongan daging. Ia berguna untuk makanan bayi dan makanan. Untuk meningkatkan rasa hati, rempah aromatik ditambahkan ke dalamnya: lada merah dan hitam, paprika manis, bawang putih kering, campuran yang biasanya digunakan untuk mengasinkan daging. Salad dan sup dengan hati akan mempelbagaikan menu rumah dengan hidangan baru yang mudah dan senang disediakan tanpa kemahiran masakan khas.

Cara membuat hidangan daging rusa yang lazat?

Bagi sesetengah orang, daging rusa biasa dan biasa, ia dimakan secara berkala dan mereka mengetahui rahsia penyediaannya. Namun, bagi banyak orang, daging rusa masih menjadi makanan istimewa dan sangat sedikit orang yang tahu memasaknya. Dengan sendirinya, daging ini cukup spesifik dan memerlukan kemahiran dan pengetahuan tertentu semasa memasak..

Ciri dan sifat daging rusa

Venison adalah produk diet dan sihat. Adalah mungkin untuk memasak daging rusa sehingga tidak kehilangan sifat berharga, tetapi hanya mengetahui beberapa helah. Bangkai rusa dipotong dengan cara yang sama seperti daging lembu, bahagian yang paling berharga adalah tenderloin. Venison hampir tidak mengandungi kolesterol dan kaya dengan nitsian dan vitamin A, B, C. Jumlah asid lemak adalah sama seperti pada daging lembu, tetapi terdapat lebih sedikit asid lemak tak jenuh.

Kaedah Memasak Rusa

Hidangan daging rusa adalah peluang yang baik untuk menggembirakan orang yang anda sayangi. Terdapat pelbagai cara untuk memotong bangkai, yang masing-masing memerlukan kaedah penyediaan yang berbeza. Sebilangan potongan boleh direbus atau dipanggang, sementara yang lain lebih baik untuk stik..

Sekiranya anda perlu memasak daging rusa, maka anda perlu memilih sepotong sesuai dengan resipi yang dipilih. Mengikut peraturan ini, hidangan akan menjadi enak dan enak..

Berikut adalah beberapa petua:

  • stik dalam kuali harus dimasak dari bahagian atas ham, kerana bahagian bangkai ini bersifat universal semasa memotong. Daging seperti itu pada mulanya agak kasar, tetapi jika dipukul sebelum dimasak, maka ia boleh digunakan untuk menyediakan pelbagai hidangan. Rusa akan tetap berair apabila dipanggang jika tidak terlalu lama kering.
  • bahagian yang paling lembut adalah tenderloin atau pinggang, dari mana anda boleh memasak stik, mereka boleh digoreng, rebus. Tenderloin boleh disajikan dalam pelbagai jenis panggang - sederhana atau sederhana.
  • panggang lebih baik disediakan dari bahagian bawah ham. Untuk menjadikan daging lembut, ia mesti dibakar atau direbus pada suhu rendah selama 3-4 jam.
  • leher, daging lembut dan tulang rusuk direbus dengan baik. Anda juga boleh membuat sosej atau daging cincang dari bubur daging rusa.

Sekiranya anda mengikuti cadangan ini, anda boleh memasak makanan yang sihat dan enak di rumah..

Ciri memasak daging rusa

Sebelum memasak daging rusa, ia mesti dimakan dalam pengasam yang dibuat dari anggur merah (kering), garam dan rempah. Setelah diperap, daging akan menjadi lembut dan sesuai untuk menyediakan hampir semua hidangan.

Oleh kerana daging rusa mengandung lemak yang sangat sedikit, tidak digalakkan memasaknya di atas api terbuka atau panggangan (kecuali kebab). Tetapi jika anda masih memutuskan untuk memasaknya dengan cara ini, maka semasa proses memasak, teruskan air dengan minyak.

Lidah rusa mempunyai rasa tertentu yang halus. Untuk membuat hidangan lazat daripadanya, anda perlu memasaknya dengan pelbagai rempah selama 2 jam, kemudian letakkan di dalam air ais dan keluarkan filemnya.

Hidangan daging rusa terbaik

Hari ini, banyak hidangan daging rusa yang lazat diketahui. Mengetahui keunikan memproses dan memasak daging ini, anda boleh memasak sendiri resipi.

Potongan daging rusa

Bahan-bahan: daging rusa segar atau beku - 500-700 g, 50 g pes tomato, 1 pc. wortel, bawang - 1 kepala, lemak babi - 100-150 g, 2 sudu besar. l. tepung, roti (roti), garam, lada.

  1. Perap daging rusa selama beberapa jam, potong kecil, cincang bersama daging.
  2. Masukkan roti yang direndam dalam susu dan bawang, telur, garam, lada cincang halus, ke daging cincang segar.
  3. Bentuk tunik bulat, gulung tepung, goreng minyak.
  4. Lipat potongan daging dalam periuk, masukkan wortel parut dan bawang cincang, tambahkan pes tomato dan kira-kira 200-300 ml air. Didihkan dengan api sederhana selama lebih kurang 20 minit.

Rusa stroganina

Bahan-bahan: daging rusa muda (diperlukan) segar atau beku, bawang, bawang putih, cuka 3%, garam.

  1. Pisahkan daging dari tulang, bilas di bawah air, keringkan dengan tuala kertas. Selanjutnya, titik terpenting dalam teknologi memasak hidangan ini adalah mengiris, kerana rahsia rasa stroganina yang lazat bergantung pada ini..
  2. Penting untuk memotong daging dengan betul - menjadi jalur nipis tidak lebih dari 2 mm tebal, lebar 300 mm, panjang kepingannya boleh menjadi 80-100 mm.
  3. Cincang bawang dan bawang putih. Potongan garam daging rusa, gulung dalam campuran bawang-bawang putih, gulung menjadi gulung, selamatkan (tarik) dengan benang.
  4. Masukkan gulungan ke dalam pinggan (palet) dalam satu lapisan, tuangkan cuka 3% sehingga ditutup dengan cecair.
  5. Angkat ke tempat yang sejuk dan perap, selepas itu anda boleh menggunakannya setelah meremas perap.

Rebusan hati rusa

Bahan-bahan: hati rusa, bawang - 300 g, 200 g krim masam dan / atau krim, minyak sayuran, garam.

  1. Bilas hati, kupas dari filem, potong dan garam.
  2. Goreng bawang cincang halus, masukkan hati rusa ke dalamnya dan goreng bersama di semua bahagian selama 5-10 minit.
  3. Tuangkan krim masam atau krim dan reneh selama 20-25 minit.

Anda boleh memasak hati rusa dengan cara yang serupa. Satu-satunya perbezaan ialah jantung mesti direbus dalam air masin selama 2 jam sebelum menggoreng. Kemudian ia akan menjadi lembut dan berair..

Rusa bakar di lengan baju

Bahan-bahan: daging rusa - 1 kg, mustard (siap pakai) - 100 g, wain putih, jus oren, 2 ulas bawang putih, garam, rempah.

  1. Potong daging siap menjadi kepingan besar, perap dalam wain putih dengan penambahan jus oren dalam nisbah 1: 1.
  2. Keringkan, parut dengan rempah, lada, jintan, kemangi, ketumbar (tanah) dan mustard yang dicampurkan dengan cengkih bawang putih sesuai untuk ini.
  3. Buat lekukan di daging dengan pisau dan letakkan di "lengan" untuk dibakar. Sekiranya anda mahu, anda boleh meletakkan bantal sayur wortel dan bawang yang dipotong menjadi cincin di bahagian bawah lengan.
  4. Bakar dalam ketuhar pada suhu 180 ° C selama dua jam. Setengah jam sebelum akhir proses, buka sarung untuk menghancurkan kerak.

Lidah rusa bersuara

Bahan-bahan: lidah rusa segar, wortel, bawang, gelatin, kaldu daging, garam.

  1. Rebus lidah rusa segar selama 3 jam. Masukkan akar (bawang, wortel) ke dalam kuahnya. Sebelum akhir memasak, masukkan 1 daun bay dan biji lada (allspice).
  2. Potong lidah rebus menjadi kepingan, tuangkan kaldu dengan agar-agar yang dicairkan di dalamnya. Kerana kaldu daging rusa berwarna gelap, banyak orang menggunakan kaldu daging lembu atau sapi..

Lidah rusa juga akan menjadi tambahan yang baik untuk pelbagai hidangan daging rusa. Untuk ini, lidah direbus dengan cara yang sama seperti aspic, hanya daging rusa yang direndam selama 2-3 jam, dan kemudian digoreng. Potongan lidah goreng boleh dibungkus dalam gulungan daging rusa atau disatukan bersama tusuk sate. Beri utara: cloudberry dan cranberry memberikan rasa istimewa pada rasa daging rusa..

Catatan kepada tuan rumah! Semasa menyediakan apa-apa hidangan dari lidah rusa, disarankan untuk merendamnya dalam air sejuk. Kemudian kuahnya akan lebih ringan.

Venison rebus dalam periuk

Bahan-bahan: daging rusa - 0,5 kg, bawang - 1 pc., Kentang - 2-3 pcs., Minyak sayuran, cranberry dan lingonberry - 1 sudu besar. l. lada garam.

  1. Potong daging rusa menjadi kepingan kecil, garam, lada.
  2. Gris periuk seramik, masukkan daging rusa di dalamnya, tutup dan reneh dalam oven pada suhu 180 ° C selama 30 minit.
  3. Masukkan kentang dan bawang cincang ke dalam daging dan reneh sekurang-kurangnya 30 minit. Selepas itu, masukkan buah beri dan rempah. Tutup dan didihkan pada suhu 130 ° C selama 10-15 minit lagi.
  4. Keluarkan periuk dari ketuhar, biarkan mereka diseduh dan hidangkan..

Kebab daging rusa

Hidangan ini sungguh enak, terdapat banyak resipi untuk penyediaannya, biasanya, ia hanya berbeza dalam penyediaan pengasam. Kebab yang dimasak mengikut resipi tradisional ternyata kurus dan lembut, dan dagingnya benar-benar meleleh di mulut anda.

Cara terbaik untuk membuat kebab rusa adalah dengan menggunakan daging, leher atau tulang pada daging. Sebelum memasak, daging rusa mesti dibasuh di bawah air yang mengalir, dipisahkan dari filem, potong 30-40 g. Letakkan kepingan daging ke dalam mangkuk enamel, tuangkan di atas perapan.

Kaedah penyediaan pengasam:

  1. Campurkan bawang (3-4 kepala), potong cincin, lada cincang, ketumbar, pasli, brendi (200 ml) dan garam. Campurkan daging rusa ke dalam campuran yang dihasilkan dan biarkan perap selama 10-12 jam di tempat yang sejuk. Sekiranya anda mempunyai masa, anda boleh mengasinkan daging pada siang hari, jadi ia akan menjadi lebih lembut dan lebih enak. Lebih-lebih lagi, daging yang diperap lebih senang ditumis.
  2. Letakkan kepingan daging di atas panggangan atau tali pada lidi, goreng di panggangan.

Anda boleh menghidangkan hidangan dengan sos tomato. Orang utara menyediakannya dengan cara berikut: jus tomato semula jadi dibumbui dengan bawang putih, ketumbar, pasli, dill, bawang hijau, hitam dan garam, digiling dengan mortar. Kish shish siap dimakan setelah dicelupkan ke dalam sos tomato. Jangan takut untuk bereksperimen dengan pelbagai rempah, citarasa mereka hanya akan menekankan keperitan daging rusa.

Tidak sukar untuk memasak rusa sendiri, anda hanya perlu mematuhi peraturan tertentu. Sekiranya anda mengikuti teknologi memasak, hidangan daging rusa akan menghiasi meja mana pun dan tidak akan membiarkan sesiapa pun tidak peduli..

Apa yang hendak dimasak dari hati daging lembu

Hati daging sapi, bersama dengan lidah daging lembu, dianggap sebagai anggota keluarga bangsawan yang "mulia". Berair dan padat, lembut dan tegas, hati sapi akan menggantikan daging dalam banyak hidangan, dan bahkan kelebihan daging sapi. Satu ukuran jantung standard cukup untuk menyediakan makanan untuk keluarga empat orang.

Semasa memilih hati sapi, periksalah dengan teliti agar warna produk berwarna merah seragam, tanpa bintik-bintik gelap dan bintik-bintik. Sebelum memasak, jantung mesti dibilas dengan air sejuk, buang lemak dan dinding kapal.

Apa yang hendak dimasak dari hati sapi diminta oleh semua orang yang akan membeli produk ini. Kami akan membentangkan beberapa resipi, baik untuk setiap hari dan untuk meja perayaan..

Hati daging lembu rebus

  • Hati daging lembu - 1 keping.
  • Bawang mentol - 1 keping.
  • Lobak - 1 pc.
  • Akar pasli - 1/2 pc.
  • Daun bay - 2 pcs.
  • Garam secukup rasa.

Bilas jantung daging lembu, tambahkan air sejuk dan didihkan. Keluarkan busa yang dihasilkan, kurangkan api, masak selama 40 minit. Masukkan sayur-sayuran yang dikupas dan daun salam, masak selama satu jam. Garam, masak selama 10 minit. Sejukkan hati tanpa mengeluarkannya dari kuahnya. Hidangkan panas sebagai hidangan utama dengan nasi rebus atau kentang, atau sejuk, dihiris nipis dan dibumbui dengan mustard dan lobak. Gunakan kuahnya untuk membuat sup (sangat baik untuk hodgepodge) atau sajikan dalam cawan dengan penkek.

Pancake dengan pengisian hati daging lembu

  • Hati daging lembu - 1 keping.
  • Bawang mentol - 1 keping.
  • Mentega - 1 sudu besar. l.
  • Minyak bunga matahari - 2-3 sudu besar. l.
  • Pancake dengan susu - 15-20 pcs.
  • Garam, lada hitam tanah - secukup rasa.

Rebus hati daging lembu (lihat resipi sebelumnya), sejukkan dan giling dengan pengisar atau penggiling daging. Cincang bawang halus, goreng dalam mentega selama 2 minit, masukkan daging cincang dari hati, campurkan dan masak selama 3-4 minit. Anda boleh menambah beberapa sudu kaldu di mana jantung direbus. Letakkan dua sudu pengisian pada setiap pancake, gulung dengan tiub atau sampul, goreng selama 2-3 minit di setiap sisi. Hidangkan dengan krim masam atau secawan kaldu. Petua: penkek yang disediakan boleh disejukkan atau dibekukan, makan malam cepat akan selalu siap.

Potongan jantung daging lembu

  • Hati daging lembu - 1 keping.
  • Bawang mentol - 1 keping.
  • Telur - 2 keping.
  • Semolina - 2 sudu besar. l.
  • Tepung gandum - 2 sudu besar. l.
  • Minyak bunga matahari - untuk menggoreng
  • Garam, lada hitam tanah - secukup rasa.

Rebus hati sapi, giling dengan penggiling daging atau pengisar. Cincang bawang halus, goreng dengan api sederhana hingga telus, campurkan dengan daging cincang dari jantung. Pukul telur dengan garam dan lada ringan, masukkan daging cincang, tambah semolina, gaul rata dan ketepikan selama 10-15 minit. Celupkan satu sudu besar dalam air sejuk, ambil daging cincang dan cetakan roti. Celupkan tepung, goreng hingga kekuningan atau bakar di dalam ketuhar.

Salad jantung daging lembu

  • Hati daging lembu - 1 keping.
  • Bawang mentol - 2 keping.
  • Lobak - 1 pc.
  • Minyak bunga matahari - 3 sudu besar. l.
  • Cuka - 2 sudu kecil.
  • Mayonis - 150 gr.
  • Garam, lada hitam tanah - secukup rasa.

Rebus hati sapi, sejukkan dalam kuahnya. Potong bawang menjadi cincin separuh nipis, tuangkan separuh cuka yang dicairkan dalam setengah gelas air. Goreng baki bawang dan wortel parut dalam minyak selama 4-5 minit. Potong jantung menjadi kepingan, campurkan dengan sayur-sayuran, musim dengan lada dan musim dengan mayonis.

Gulai daging lembu

  • Hati daging lembu - 1 keping.
  • Bawang mentol - 1 keping.
  • Pes tomato - 2 sudu besar l.
  • Tepung gandum - 2 sudu besar. l.
  • Daun bay - 2 pcs.
  • Minyak bunga matahari - 3 sudu besar. l.
  • Garam, lada hitam tanah - secukup rasa.

Bilas hati sapi, potong filem, potong sederhana. Celupkan tepung, goreng selama 5-6 minit, masukkan bawang, cincang separuh cincin, masak selama 3 minit, tambah air, masukkan daun salam dan reneh selama kira-kira satu jam. Masukkan pes tomato, garam dan lada, gaul rata dan masak selama 30 minit.

Sangat mungkin untuk menggembirakan rakan dan orang tersayang dengan hidangan asli asli dari daging lembu pada hari cuti. Apa yang harus dimasak untuk meja Tahun Baru atau semasa perayaan keluarga, setiap pelayan wanita memutuskan untuk dirinya sendiri, kami akan gembira sekiranya hidangan dari hati sapi yang ditawarkan oleh kami menggembirakan anda.

Hati daging lembu shashlik

  • Hati daging lembu - 2 keping.
  • Bawang mentol - 2 keping.
  • Bawang putih - 5 gigi.
  • Lada cili - 1 keping.
  • Cuka wain - 4 sudu besar. l.
  • Minyak zaitun - 2 sudu besar. l.
  • Garam, lada hitam tanah - secukup rasa.

Bilas hati daging lembu, potong kecil dan campurkan dengan bawang, potong cincin. Campurkan cuka dan minyak zaitun, masukkan bawang putih cincang dan cabai, garam. Tuangkan pengasam yang dihasilkan ke atas jantung, ketatkan dengan pelekat dan masukkan ke dalam peti sejuk selama 8-10 jam. Goreng dengan arang yang dipanaskan dengan baik, terbalik, selama 15-20 minit. Hidangkan dengan ramuan herba dan biji delima.

Hati daging lembu Korea

  • Hati daging lembu - 1 keping.
  • Bawang mentol - 1 keping.
  • Lobak - 1 pc.
  • Timun - 1 keping.
  • Lada loceng manis - 1 keping.
  • Bawang putih - 3 gigi.
  • Pasli - 1/2 tandan
  • Minyak bunga matahari - 100 gr.
  • Cuka - 5-6 sudu besar l.
  • Kicap - 1 sudu besar. l.
  • Ketumbar tanah - 1/2 sudu kecil.
  • Lada merah tanah - 1/2 sudu kecil.
  • Garam, lada hitam tanah - secukup rasa.

Bilas jantung daging lembu, kupas hingga bersih dan potong besar, tuangkan cuka, tambah garam dan lada, perap di dalam peti sejuk selama 10-12 jam. Kupas dan parut wortel untuk wortel Korea, tambah sedikit garam. Potong bawang menjadi cincin separuh nipis, lada menjadi kepingan, timun menjadi kiub nipis. Keluarkan jantung dari pengasam, perahkan lebihan cecair dan masukkan ke dalam bekas enamel. Masukkan sayur cincang, bawang putih cincang dan lada merah di atasnya. Panaskan minyak hingga mendidih dan tuangkan salad. Setelah sejuk, tuangkan kicap, taburkan pinggan dengan pasli cincang halus. Sejukkan selama 2-3 jam.

Cari idea yang tidak biasa dan resipi lezat hidangan daging lembu di bahagian "Resipi" kami.

Berapa banyak memasak hati rusa

Bagi sesetengah orang, jantung adalah salah satu pilihan untuk jeroan, namun percayalah, hati yang direbus adalah produk yang boleh digunakan untuk menyediakan pelbagai jenis masakan..

Hati daging babi dan daging babi mesti direbus, mematuhi peraturan tertentu. Sebagai contoh, adalah mustahak untuk menukar air setiap setengah jam. Di samping itu, jangan lupa mengeluarkan busa..

Dianjurkan untuk merebus jantung selama 1 - 1,5 jam.

Hati juga boleh disediakan sebagai hidangan bebas. Sebagai contoh, banyak suri rumah yang berpengalaman suka memanjakan rumah tangga mereka dengan sayur-sayuran yang direbus dengan hati. Untuk ini, hati babi dan daging sapi boleh digunakan, dan sayur-sayuran, bawang, wortel dan saderi sangat sesuai..

Hati yang direbus dengan bawang goreng yang ditambahkan ke dalamnya juga sangat baik untuk pai. Sebagai tambahan, jika anda ingin mengejutkan keluarga dan rakan anda, cubalah membuat salad dari daging sapi, tomato, bawang dan saderi..

Dianjurkan untuk merebus jantung selama 1 - 1,5 jam.

Sudah tentu, hati yang direbus tidak boleh disebut produk yang kita gunakan setiap hari dalam menu kita. Namun, menjawab soalan: "Berapa banyak memasak hati?" anda dijamin dapat mengejutkan orang yang anda sayangi dengan hidangan yang lazat dan sihat.

Venison merujuk kepada daging dari pelbagai hidupan liar termasuk rusa, rusa, rusa, dan antelope. Dagingnya terkenal dengan rasa halus dan enak, tetapi jangan lupa daging organ dari haiwan ini. Contohnya, daging rusa senang dimasak dan dimasak dan juga menawarkan hidangan yang sangat nipis dan lembut. Merendam hati daging rusa dalam kuali dengan mentega dan bawang putih adalah kaedah termudah untuk memasaknya..

Video hari ini

Langkah 1

Bilas jantung daging rusa di bawah air yang mengalir sejuk untuk membuang darah di ruang jantung. Picit jantung dengan tangan anda untuk mengeluarkan darah tambahan. Terus bilas dan gosok hingga airnya jernih.

Langkah 2

Potong jantung daging rusa menjadi potongan kecil untuk menumis. Bekerja di sekitar arteri, urat, dan ruang dalaman kerana bahagian ini boleh berserat dan kaku.

Langkah 3

Musim rusa terkenal dengan garam dan lada yang manis..

Langkah 4

Panaskan kuali ke api sederhana rendah dan cairkan 2 sudu besar. minyak.

Langkah 5

Masukkan bawang putih dan daging rusa cincang ke dalam kuali.

Langkah 6

Masak selama 5-10 minit, kadang-kadang bertukar.

Langkah 7

Keluarkan jantung daging rusa dari kuali ketika suhu inti mencapai 160 darjah Fahrenheit.

Penerbitan popular

komen terkini

Pada hari yang lain saya mendapat jeroan segar - hati rusa. Anda boleh memberitahu langsung dari bawah rusa. Bukan saya yang pergi ke "kedai", tetapi jiran saya di garaj. Saya juga "pembeli", saya suka berbelanja di kedai daging. Dan ada instrumen, malah dua.

Secara umum, seluruh kehidupan dihubungkan dengan daging rusa, sebagai produk seharian di atas meja..

Kami tidak memotong apa-apa, membilasnya, tidak mencuci darah, tidak memotongnya separuh, jangan mencairkannya! Ngomong-ngomong, lelaki sejati sama sekali tidak bimbangkan darah!

Memasak untuk penanda buku:

1. Dill kering
2. Pasli kering
3. Bawang putih kering
4. Gula
5. Garam
6. Lavrushka
7. Lada hitam tanah
8. Kepala bawang
9. Lobak
10. Kismis hitam Zhmenu
11. Perasa sejagat (TANPA GAJI!) - anda boleh melakukannya tanpa itu.. tetapi
Perkadaran dan pecahan berat "mengikut mata". Saya sudah lama memasak dan sudah tahu
Gourmets dapat menambahkan koleksi ramuan Provencal atau sedikit jintan, hanya bit mikro.

Masukkan ke dalam periuk tekanan
Isi dengan air sejuk (ngomong-ngomong, saya mengisinya dan tidak melihat perbezaan dengan air mendidih)

Kami menetapkan selama dua jam. Lagipun, jantung ini adalah otot yang agak berotot..
Seluruh rahsia makanannya adalah bahawa ia direbus di bawah tekanan dalam kuah dengan rempah. Mengapa satu set rempah? ya HZ! Secara empirikal. "Daging" ternyata "sutera" yang sangat halus.
Mengenai daging rusa, orang yang memasak untuk pertama kalinya mengatakan bahawa ia berbau busuk. Bagi saya, daging babi berbau, selama 10 tahun sekarang saya tidak makan daging babi, semata-mata untuk rasa. Saya makan lemak babi. Ya. Ada cek dan rakan sekerja.
Tiriskan kuahnya. Anda tidak boleh terus ke sink! Oleh kerana lemak rusa tahan api, hadiah mungkin terbentuk di dalam tiub. Saya tuangkan ke dalam bekas. Kemudian, apabila sejuk, saya membuang "ais" lemak dan membuangnya ke tong sampah.

Potong ke dalam kepingan, jalur, atau kiub. Pada masa akan datang, anda boleh menggunakannya dalam bentuk apa pun. Dengan atau tanpa sos, dengan atau tanpa lauk.

Resipi nafsu makan Hati rusa di Yakut

Adakah anda menyukai artikel itu? Langgan saluran untuk mengikuti perkembangan bahan yang paling menarik