Amaranth

axamitnik, sotong, cockscombs, velvet

Tumbuhan yang mempunyai bunga merah kecil dalam perbungaan spike-paniculate yang panjang dan lebat, sekurang-kurangnya dua ratus daun hijau berair dan dapat mencapai ketinggian lebih dari tiga meter. Ia tergolong dalam keluarga tahunan Shiritsevy. Biji amaranth berwarna hitam atau merah jambu, kuning atau kehijauan..

Amaranth untuk masa yang lama dapat mengekalkan penampilan segar bunga yang tidak luntur, yang menghiasi rumah dengan indah di musim sejuk..

Kisah Amaranth

Tumbuhan ini diketahui oleh manusia seawal 6 ribu tahun SM - ia ditanam bersama jagung di Amerika Selatan, membuat amarita (minuman keabadian) dari biji-bijian amaranth. Orang Aztec dan Inca menyembah amaranth sebagai dewa dan memasukkannya ke dalam upacara pengorbanan. Tetapi setelah kedatangan penakluk, yang menghancurkan "bunga syaitan" ini di mana-mana, jumlah penanamannya menurun dengan ketara. Pada abad ke-16, amaranth dibawa ke Eropah dan di Sweden, pada tahun 1653, Order of the Amaranth Knights bahkan ditubuhkan.

Di Rusia, budaya ini juga dianggap sebagai sumber keabadian, kerana nama tanaman itu mengandungi frasa yang menafikan kematian "A + MARANT" ("A" adalah partikel penolakan, Mara adalah nama dewi kematian Slavia). Sejak zaman kuno, orang Slavia membuat roti dari amaranth dan percaya bahawa tanaman ini memberikan umur panjang yang luar biasa, hingga 300 tahun. Ini diberikan kepada bayi dan dibawa mendaki, kerana mereka percaya bahawa biji amaranth adalah sumber kekuatan dan kesihatan yang unik. Tetapi pembaharuan Peter I melarang penggunaan amaranth untuk makanan, jadi sekarang budaya ini di negara kita adalah tanaman hiasan, subspesies liarnya digunakan sebagai makanan ternakan pertanian.

Di dunia moden, amaranth tumbuh di hampir semua benua planet ini, kecuali Antartika..

Sifat amaranth yang berguna

Komposisi dan kehadiran nutrien

Daun amaranth segar mengandungi (dalam 100 g):

Kalori 23 Kcal

VitaminmgMineralmg
Vitamin C43.3Kalium, K611
Vitamin B30.658Kalsium, Ca215
Vitamin B60.192Magnesium, Mg55
Vitamin B20.158Fosforus, P50
Vitamin B50.064Natrium, Na20
Komposisi lengkap
  • vitamin - A (beta-karoten), B1 (tiamin), B2 (riboflavin), niasin (vitamin PP atau vitamin B3), B5 (asid pantotenat), B6 ​​(pyridoxine), B9 (asid folik), C (asid askorbik), E (tokoferol), B4 (kolin);
  • makronutrien - kalium, kalsium, magnesium, natrium, fosforus;
  • unsur surih - besi, mangan, tembaga, selenium, zink.

Biji-bijian amaranth sangat berharga kerana mengandungi 20-23% protein dengan peningkatan nisbah lisin, asid lemak tak jenuh ganda, kanji, sterol dan flavonoid.

Unsur penyusun unik amaranth adalah squalene, yang dapat "menangkap" oksigen dan tepu tisu dan organ dengannya. Dia, sebagai imunostimulan yang kuat, mampu menembusi kulit dan seterusnya mempengaruhi seluruh badan.

Penggunaan Amaranth

Di banyak negara di dunia (Amerika Selatan, China, India, Pakistan) amaranth digunakan sebagai sayur, tanaman bijirin, ubat-ubatan dan tanaman makanan. Pegawai PBB meramalkan bahawa tanaman ini akan menjadi salah satu tanaman bijirin yang paling meluas di dunia pada abad ke-21. Oleh kerana ia tidak memerlukan keadaan tumbuh khas, ia mempunyai nilai pemakanan yang meningkat dan tahap hasil yang tinggi..

Dalam masakan, biji-bijian amaranth, yang mempunyai aroma dan rasa kacang, digunakan untuk pembuatan minuman, produk gula-gula dan produk tepung. Pucuk dan daun muda ditambahkan ke dalam salad, lauk pauk, hidangan ikan, dikisar, digoreng, dikukus.

Penggunaan amaranth dalam perubatan

Ketika bercambah, biji-bijian amaranth meningkatkan sifat pengukuhan umum mereka untuk tubuh manusia, oleh itu mereka juga banyak digunakan dalam penyediaan ubat-ubatan. Dalam perubatan Cina, minyak biji amaranth adalah agen anti-penuaan yang terbukti, dalam memerangi tumor semasa terapi radiasi, penyembuhan luka dan pemulihan tisu organ dan kulit dalaman yang rosak..

Amaranth mempunyai kesan tonik umum pada sistem kardiovaskular, meningkatkan imuniti sekiranya demam, menormalkan fungsi sistem saraf pusat, menjaga kesihatan kulit dan memerangkap radikal bebas.

Dalam perubatan moden, amaranth juga digunakan dalam rawatan buasir, keradangan sistem genitouriner, kekurangan vitamin, anemia, diabetes, kehilangan tenaga, neurosis, kegemukan, luka bakar, periodontitis, stomatitis, ulser duodenum dan ulser perut, aterosklerosis.

Gunakan dalam kosmetologi

Dalam kosmetologi, minyak amaranth digunakan (diekstrak dari biji dengan menekan sejuk) dan pengekstrakan minyak dari batang, daun dan bunga amaranth.

8% squalene dalam minyak amaranth menjadikannya ubat unik untuk pembaharuan kulit dengan cara yang sama seperti squalene sebagai salah satu komponen utama kulit manusia. Ia melakukan beberapa fungsi seperti itu: mencegah pertumbuhan dan perkembangan sel barah; memberikan perlindungan dan penghidratan kulit; "Mengisi" sel dengan oksigen dan "memerangkap" radikal bebas; melambatkan proses penuaan. Sebagai tambahan kepada squalene, minyak amaranth mengandungi bentuk vitamin E yang paling aktif, yang membantu mencegah penuaan kulit pramatang..

Krim, topeng dan produk kosmetik lain berdasarkan minyak amaranth membantu memulihkan dan meremajakan kulit, menaikkan nada, menyuburkan dan melembutkan kulit kasar. Dan juga, mereka memberikan perlindungan antibakteria dan meningkatkan kualiti rawatan untuk psoriasis, eksim, neurodermatitis, dermatitis, dermatosis alergi, bisul trophik dan virus herpes.

Sifat berbahaya amaranth

Tidak disyorkan untuk menggunakan amaranth dan ubat-ubatan, yang termasuk, dengan enteropati seliak, intoleransi individu terhadap produk, kolesistitis, pankreatitis, cholelithiasis dan urolithiasis.

Dalam video ini, anda akan belajar bagaimana amaranth digunakan pada zaman kuno, penemuan sejarah dan penyelidikan makmal..

Amaranth memberi manfaat dan kemudaratan, sifat berguna, cara penggunaan

Suku kuno Aztec dan Incas menanam amaranth untuk ritual khas mereka sendiri. Dia juga terlibat dalam pengorbanan itu. Namun, orang Sepanyol yang datang ke "Dunia Baru" membasmi penggunaan tanaman ini. Penakluk memanggil tumbuhan ini "bunga syaitan".

Maharaja Aztec sendiri memakan minyak amaranth dan bijinya. Benih amaranth disamakan dengan emas. Orang Aztec kuno percaya bahawa pengambilan biji amaranth menguatkan semangat dan tubuh seseorang. Bayi baru lahir yang lemah juga diberi biji amaranth sebagai makanan utama mereka. Orang India benar-benar memuja dan memuja amaranth. Mereka sangat yakin bahawa makan amaranth akan memberi mereka keabadian dan kekuatan. Bahkan di Yunani kuno, bunga amaranth dikaitkan dengan keabadian..

Secara amnya, amaranth adalah "asli" dari Amerika Selatan. Sebilangan besar spesies amaranth, bentuk dan jenisnya tumbuh di sana..

Sekarang amaranth mempunyai nama kedua "shiritsa" dan ia adalah tanaman pertanian. Secara amnya dipercayai bahawa bijirin amaranth mengandungi lebih banyak nutrien daripada gandum..

Tumbuhan yang menarik ini dibawa ke Rusia oleh ahli akademik N.I. Vavilov. Ia berlaku selepas perjalanannya ke Mexico. Dia cuba menarik perhatian ahli agronomi ke arah amaranth. Namun, mereka mula membicarakannya lagi hanya pada awal tahun sembilan puluhan. Pada awal abad kedua puluh di Rusia, amaranth dijadikan makanan ternakan, dan jarang orang memakan sayurnya. Tetapi sekarang di wilayah Rusia sudah ada ladang amaranth yang luas, tukang kebun juga gemar menanam tanaman ini.

Amaranth merujuk kepada tumbuhan yang mengikat karbon dioksida dari atmosfer dalam kuantiti yang banyak. Memandangkan keadaan persekitaran semasa, ini adalah satu lagi kelebihan besar dalam perbendaharaan harta amaranth. Para saintis mendapati bahawa kumbang dapat membersihkan tanah dari logam berat.

Namun, orang Sepanyol tidak berjaya menghapus tanaman yang menarik ini dari muka bumi, yang akan kita bicarakan di bawah..

Sifat dan komposisi berguna amaranth

Amaranth kaya dengan protein dan asid amino. Lysine sangat penting di antara mereka. Lysine mempunyai kesan positif terhadap kerja sistem kardiovaskular, kelenjar, dan fermentasi. Lisin membantu dalam penghasilan antibodi, malah membantu membunuh virus. Unsur lain yang membentuk amaranth adalah metionin. Methionine melindungi tubuh daripada garam berat, dan triptofan meningkatkan proses metabolik. Squalene adalah unsur yang agak jarang berlaku, tetapi juga merupakan bahagian dari amaranth.

Ia mencegah pembentukan sel barah, oleh sebab itu sangat baik untuk pencegahan barah. Terima kasih kepada squalene, mekanisme pertahanan badan diaktifkan dengan lebih kuat. Squalene membantu melawan penyakit kulit, ia juga berkesan dalam pertumbuhan semula tisu. Asid linoleat pada amaranth menstabilkan tekanan darah. Amaranth juga mengandungi asid linoleik dan oleik. Tokoferol membantu melawan kolesterol, yang juga banyak terdapat dalam komposisi tumbuhan ini..

Tokoferol juga membantu membuang radikal bebas keluar dari badan. Mustahil untuk tidak mengingat vitamin yang terdapat dalam amaranth. Ini adalah vitamin kumpulan A, asid askorbik, dan lain-lain. Ia juga kaya dengan mineral, zink, kalsium, magnesium, dan lain-lain.

Kontraindikasi untuk kemasukan

Tumbuhan ini hampir tidak mempunyai sifat berbahaya. Walau bagaimanapun, ia dapat memberikan reaksi alergi akibat intoleransi terhadap komponen tertentu. Ramai orang, setelah makan amaranth, mengalami ruam dan kulit gatal. Sebaiknya berjumpa doktor sebelum digunakan, terutamanya jika anda mempunyai keadaan perubatan kronik. Orang yang mengalami keradangan pankreas juga tidak digalakkan menggunakan ramuan ini dan bijinya, termasuk.

Kelebihan tanaman ini adalah bahawa dengan banyaknya vitamin dan mineral, amaranth hampir tidak mempunyai kontraindikasi.

Menggunakan amaranth

  • Satu sudu jus amaranth mengandungi jumlah nutrien yang tepat untuk anak. Walau bagaimanapun, awas kemungkinan reaksi alergi..
  • Jus amaranth baik untuk tubuh wanita, melindungi daripada barah sistem pembiakan wanita. Ia juga membantu dengan hari-hari kritikal, melegakan kesakitan. Jus amaranth disyorkan untuk wanita yang merancang kehamilan. Ini mengurangkan kemungkinan mengembangkan kecacatan otak.
  • Kanak-kanak dan orang dewasa minum jus amaranth untuk merawat saluran pernafasan atas.
  • Jus amaranth menurunkan kolesterol darah.
  • Ia digunakan untuk menyediakan ubat untuk masalah kulit seperti eksim..
  • Vitamin kumpulan B, yang terkandung dalam amaranth dalam jumlah yang lumayan, membantu kerja otak berkualiti tinggi..
  • Untuk pencegahan osteoporosis.
  • Untuk kerja positif saluran gastrousus.
  • Telah terbukti bahawa produk dari tumbuhan ini mempunyai kesan yang baik pada saluran darah, menguatkan dinding saluran darah, mencegah urat varikos..
  • Sekiranya bercambah, biji amaranth dapat digunakan untuk meningkatkan kekuatan lelaki. Setelah memakan biji seperti itu pada lelaki, aktiviti seksual meningkat..
  • Mempunyai kesan diuretik.
  • Amaranth sprouts menjadikan sistem hormon kembali normal.
  • Mengetuai badan ke nada umum.

Amaranth dalam memasak

Bubur dibuat dari amaranth. Untuk melakukan ini, ambil segelas biji dan isi air tiga kali ganda. Air didihkan dan biji amaranth dituangkan ke dalamnya. Anda harus menunggu sehingga biji-bijian melayang ke atas, dan kemudian, ketika jatuh ke bawah. Dianjurkan untuk menutup kuali dengan penutup agar biji tidak meletup dan terbang keluar. Benih direbus selama empat puluh minit. Bubur seperti itu ternyata sedap. Di samping itu, ia sangat kaya dengan protein, lemak, dan unsur-unsur lain..

Daun tumbuhan ini juga boleh dimakan. Salad paling kerap dibuat daripadanya. Sebaiknya rebus dalam air mendidih. Daun selesai ditambahkan ke lauk dan salad. Mereka juga dimakan rapi dengan mentega. Pati dari tanaman ini digunakan untuk memanggang dan menyediakan hidangan susu yang ditapai..

Mereka juga membuat teh sihat dari daun. Mereka dikeringkan dan kemudian dikukus.

Amaranth juga digunakan sebagai silage dan makanan untuk babi dan unggas..

Untuk menyediakan penkek dari tepung amaranth, ambil 50 g tepung ini, campurkan dengan tepung gandum, setengah liter kefir, dan sebiji telur. Masukkan serbuk penaik dan gula dan garam.

Roti juga dibakar dari tepung. Untuk melakukan ini, anda memerlukan 100 g tepung amaranth, tepung gandum 350 g, dan dedak 50 g.Tambah setengah liter air, dan tiga sudu ragi. Seterusnya, minyak sayuran dan garam dengan gula, masing-masing dua sudu besar. Semua ini harus dicampurkan menjadi jisim homogen dan dimasukkan ke tempat yang hangat selama beberapa jam. Apabila doh naik, ia dipindahkan ke acuan dan dihantar ke oven. Roti dipanggang selama kira-kira setengah jam, pada suhu di dalam ketuhar 200 darjah. Roti sangat sedap dan sihat.

Amaranth dalam bidang kosmetologi

Lipid yang membentuk amaranth sangat menarik untuk kosmetologi. Minyak amaranth diperoleh dari biji amaranth. Minyak itu mengandungi bahan seperti asid lemak, tokoferol, fitosterol. Dengan menggunakan minyak amaranth, anda boleh mencapai kesan berikut: meremajakan kulit, memberikan keanjalan, melindungi kulit sensitif, melembapkan epidermis, membersihkan, dan bahkan memperbaiki keadaan kuku dan rambut.

Penggunaan paling mudah adalah dengan menambahkan beberapa tetes minyak ke produk penjagaan (syampu, krim). Anda juga boleh mengoleskan minyak pada kulit anda dan membilasnya..

Topeng amaranth dan krim masam akan membantu anda mengatasi pengelupasan kulit. Untuk melakukan ini, anda perlu mencampurkan ramuan ini dalam nisbah tiga hingga dua. Campuran homogen digunakan pada kulit yang terkena.

Topeng minyak tanah liat dan amaranth akan membantu mengecilkan liang pori. Jumlah minyak mestilah dua kali ganda jumlah tanah liat. Campuran tersebut disapu pada wajah yang dikukus dan setelah dua puluh minit dibasuh dengan air suam.

Ahli terapi urut juga boleh menggunakan minyak yang serupa untuk pekerjaan mereka. Ia akan sangat melembutkan kulit dan memberikan keanjalan.
Minyak Amaranth juga akan membantu anda melawan kulit kering. Untuk melakukan ini, anda perlu mencampurkan madu cair dan beberapa sudu minyak amaranth. Kemudian sapukan pada wajah dan biarkan selama 10-15 minit. Jisim mesti diserap, dan apa yang tidak diserap harus dibasuh dengan air.

Pemilik kulit berminyak juga akan mendapat manfaat daripada minyak ajaib ini. Resipi untuk topeng seperti itu mudah: dua sudu minyak amaranth, dua sudu jus oren dan sedikit jus lemon segar. Kacau dan sapukan dengan kapas di wajah, bilas selepas 15 minit.

Makan amaranth

Setelah memeras semua bahagian amaranth, makanan amaranth tetap ada, yang disebut tepung. Ia mengandungi protein dan serat, yang menjadikannya lebih bermanfaat..

Produk ini mengandungi sejumlah besar serat. Sekiranya anda makan makanan amaranth setiap hari, anda dapat menghilangkan berat badan berlebihan.

Ia disyorkan untuk kanak-kanak dan juga wanita hamil. Orang yang mempunyai masalah penglihatan juga disyorkan makan amaranth, kerana ia juga mencegah terjadinya katarak.

Kontraindikasi penggunaan makanan amaranth

Terdapat kes di mana tidak digalakkan menggunakan makanan amaranth. Contohnya: intoleransi individu, batu ginjal dan kolesistitis.

Orang yang mempunyai penyakit hati juga tidak disarankan untuk memulakan rawatan dengan produk ini..

Schiritsa (amaranth) - salah satu tanaman pertanian pertama yang ditanam oleh manusia

Shiritsa (Amaranhtus) juga diusahakan oleh suku Inca dan Aztec bersama jagung, kentang dan kacang. Benih tanaman ini, yang juga cocok untuk pengeluaran tepung, dapat setara dengan jagung dan kapas yang bernilai..

Dari larangan hingga mekar

Shchiritsa atau amaranth adalah salah satu tanaman pertanian pertama yang ditanam oleh manusia.

Ketika berada di Warsawa, saya bertanya kepada Dr. Hazem Kalai apa yang luar biasa, yang akan menarik untuk diberitahu kepada pembaca Ukraine, dan untuk melancarkan idea perniagaan baru kepada mereka, dia menjawab tanpa ragu-ragu:
- Amarantus.
- Schiritsa? Apa yang luar biasa tentangnya?
Dan Profesor Hazem Kalai memberitahu.

Sejarah tanaman ini rumit: sebagai budaya, ia dilarang pada abad keenam belas. Mengingat fakta bahawa orang-orang kuno juga menggunakan amaranth dalam kultus ajaib dan kafir, penanaman tanaman ini, sebagai simbol paganisme, dilarang oleh para bhikkhu Sepanyol semasa penaklukan Amerika Tengah dan Selatan oleh penakluk. Pada masa yang sama, sabit itu datang ke wilayah benua lama, di mana ia pertama kali menyebar dengan cepat sebagai tanaman rumpai, dan hanya beberapa abad kemudian menjadi tanaman yang ditanam. Kebangkitan semula shiritsa sebagai tanaman sawah bermula pada tahun 70-an abad yang lalu, terutamanya disebabkan oleh khasiat tanaman yang berharga. Amaranth kini banyak digunakan dalam industri pertanian, makanan dan farmaseutikal. Ladang Amaranth terdapat di hampir setiap pelosok dunia - di Amerika Selatan, Asia Tenggara: India, Nepal, Himalaya, China, Ceylon dan Afrika: Mozambik, Uganda dan Nigeria. Sebagai tambahan, amatur ditanam di sekitar St. Petersburg, di Kazakhstan dan di Eropah Barat - di Jerman, Slovakia dan Poland. Penanaman amaranth di Poland bermula 10 tahun yang lalu, setelah lawatan oleh Profesor Emil Nalborczyk dari Universiti Pertanian Warsaw ke kampung Mapuche Indian di Chile. Dari situ dia membawa biji amaranth.

Sifat dan tabiat: ciri botani dan keperluan ekologi

Spesies Amaranhtus tergolong dalam keluarga Amaranthaceae, memesan Caryophyllales dan merangkumi sekitar 60 spesies, yang hanya sedikit yang sesuai untuk ditanam sebagai tanaman yang ditanam. Sebilangan besar spesies keluarga ini adalah rumpai, biji dan daunnya tidak sesuai untuk kegunaan makanan (contohnya, kumbang belakang yang terkenal - Amarantus retroflexus). Sebilangan besar spesies genus ini adalah tanaman tahunan, tetapi terdapat juga beberapa spesies cumi-cumi. Ketinggian sabit berbeza-beza, bergantung pada spesiesnya, dari 0,3 hingga 3 meter.
Spesies dari keluarga Shchiritsev (Amaranthaceae) dicirikan oleh bentuk yang berbeza. Batang boleh lurus, melengkung, bercabang, tetapi selalu tanpa proses lateral. Tumbuhan boleh ditutup dengan rambut halus, bulu, pertumbuhan panjang, atau tetap telanjang. Warna batang dan daun, bergantung pada spesiesnya, boleh berwarna hijau, merah, ungu, atau satu tumbuhan dapat menggabungkan warna yang berbeza. Perbungaan cumi-cumi terdiri daripada "glomeruli" kecil bunga di axil daun, berbentuk lonjakan. Warna perbungaan juga bervariasi - ia boleh berwarna keemasan, hijau, merah, merah jambu, ungu dan coklat. Benih kecil, dari 0,9 hingga 1,7 mm panjang, tetapi dalam kultivar yang lebih besar - dari 1,5 hingga 2,14 mm. Warna biji bervariasi bergantung pada spesies dan subspesies amaranth, yang berfungsi sebagai ciri mengenal pasti utama untuk membezakan antara varietas amaranth yang ditanam. Walaupun dalam klasifikasi botani, warna biji tidak digunakan untuk definisi. Amaranth dapat ditanam pada ketinggian yang berbeza, bahkan pada ketinggian 3000 m. Berkenaan dengan jenis tanah, amaranth adalah tanaman pemilih, ia dapat tumbuh di tanah berpasir dan tanah liat, dengan tahap pH di atas 8.5 atau sedikit berasid (pH 6.0). Budaya ini mentolerir kekurangan kelembapan, kandungan logam yang tinggi di dalam tanah. Suhu optimum untuk pertumbuhan dan perkembangan amaranth ialah + 26- + 28. ° C, pengembangan berhenti pada suhu + 7 ° C. Musim tumbuh amaranth biasanya berlangsung 90-130 hari, tetapi boleh sampai 160 hari..

A.Retroflexus (lebar dilemparkan ke belakang)

A.Hibridus (lebar hibrid)

A.Lividus (lebar kebiruan)

Bagaimana mereka melakukannya di Mexico dan Poland

Tanah untuk menyemai udang harus disiapkan dengan baik, rapuh, hangat dan sedikit lembap. Dianjurkan untuk membaja dengan cara yang sama seperti jagung. Menurut petani di Mexico, mereka menggunakan baja berikut untuk sotong:
Nitrogen - 90-100 kg / ha (aplikasi terbahagi - yang pertama sebelum disemai, yang kedua - semasa pertumbuhan tanaman intensif).
Fosfor - dari 60 hingga 70 kg / ha.
Kalium - 60 - 70 kg / ha.
Menyemai amaran paling baik dilakukan ketika tanah memanaskan pada kedalaman 5 cm hingga suhu 10-13 ° C, biasanya pada dekad kedua bulan Mei. Menyemai boleh dilakukan secara manual atau dengan gerudi biji. Sekiranya menggunakan penanam, biji shirin harus dicampurkan dengan pasir atau semolina untuk memastikan penempatan biji benih dan mengekalkan kadar penyemaian. Kadar penyemaian dapat dari 0,5 hingga 5,0 kg / ha, dapat disemai dengan jarak baris 20-30 cm atau 50-70 cm, hingga kedalaman 1 cm. Selama musim tanam, penting untuk melakukan penyiangan manual atau mekanik untuk membentuk kepadatan yang optimum berdiri. Anda boleh menuai amaranth setelah bermulanya fros pertama pada bulan Oktober atau November, kerana pada suhu rendah (di bawah -5 ° C) tanaman mulai kering. Anda boleh menggunakan penuai gabungan konvensional. Hasil amaranth banyak bergantung pada jenis dan kawasan di mana ia ditanam. Untuk varieti tradisional yang ditanam di Mexico, hasilnya adalah 0,8-1,5 tan biji / ha, di Ethiopia - hingga 6 tan biji / ha. Sebagai peraturan, harga biji shirin yang diterima sekurang-kurangnya 3 kali lebih tinggi daripada harga pembelian gandum.

Penjagaan budaya. Mudah dan murah

Serangga yang akan merosakkan cumi secara serius belum diketahui. Antara penyakit yang mempengaruhi amaranth, yang paling berbahaya adalah bintik daun (dominan - Phoma longissima), reput akar disebabkan oleh tumbuh di tanah basah, dan juga karat putih (patogen Albugo bliti).

Mengapa diperlukan, amaranth ini

Baru-baru ini, biji amaranth lebih sering disebut "biji-bijian abad XXI", kerana biji-bijiannya lebih berharga daripada gandum dari segi kandungan nutrien. Biji amaranth tinggi protein, lisin dan asid amino lain. Nilai protein udang melebihi nilai biologi protein susu. Juga, biji mengandungi sejumlah besar zat besi, kalsium, magnesium, fosforus dan kalium, yang merupakan salah satu elemen penting dalam diet wanita hamil dan diet dalam rawatan penyakit sistem saraf dan muskuloskeletal. Benih dicirikan oleh kandungan vitamin B dan A, E dan C yang tinggi, kandungannya dua kali lebih tinggi daripada serat dan dedak oat. Juga, biji puncak mengandung enzim tecotrienol, yang merupakan penghambat sintesis kolesterol, yang menjadikan tanaman ini menjanjikan untuk rawatan dan pencegahan penyakit kardiovaskular. Benih juga mengandung zat squalene (sekitar 5-8% dari jumlah kandungan minyak biji), yang menghentikan proses penuaan dan digunakan dalam industri farmasi, kosmetik.
Jisim hijau (daun, batang) semua spesies amaranth yang ditanam boleh dijadikan makanan haiwan; makanan sedemikian membantu meningkatkan kualiti daging dan mengurangkan peratusan obesiti pada haiwan. Dalam keadaan pertumbuhan yang menguntungkan, sehingga 100 tan jisim hijau dapat diperoleh dari satu hektar. 100 tan jisim hijau amaranth adalah 5 tan protein tulen, yang lebih tinggi nilainya dari protein soya.
Seperti yang ditunjukkan oleh Bednarchik dan Pasko pada tahun 2007, biji atau minyak amaranth dapat digunakan untuk merawat orang yang menderita hipertensi dan penyakit jantung koroner. Sebabnya ialah amaranth mengandungi tiga komponen yang mengatur biosintesis kolesterol: squalene, serat (zat berserat) dan bahan yang menghalang sintesis trypsin.
Squalene adalah salah satu metabolit utama (zat) yang terlibat dalam biosintesis kolesterol di hati; telah terbukti bahawa ia menghalang aktiviti enzim utama dalam kolesterogenesis, iaitu memperlambat proses pembentukan kolesterol. Hipotesis lain adalah bahawa squalene menghalang penyerapan asid lemak dan kolesterol usus. Kajian eksperimental pada tikus telah menunjukkan bahawa squalene meningkatkan aktiviti enzim kolesterol asetilotransferase, yang menyebabkan pengumpulan ester di hati dan mencegah pembebasan kolesterol bebas ke dalam darah. Squalene juga mempunyai sifat antioksidan.
Bahan berserat terdapat dalam jumlah besar dalam biji dan daun pelbagai spesies amaranth. Bahan-bahan ini mendorong pengikatan dan penyerapan asid lemak dan kolesterol di saluran gastrointestinal, sehingga menghalangnya memasuki aliran darah. Di samping itu, semasa transformasi zat berserat di dalam perut di bawah pengaruh mikroflora, asid (asetik, propionik, butyrik) terbentuk, yang menghalang biosintesis kolesterol di hati..
Inhibitor Trypsin merangsang rembesan (pengeluaran dan pembebasan) enzim cholecystokinin, yang meningkatkan aliran hempedu ke dalam duodenum. Ini mempercepat penguraian kolesterol di hati, asid hempedu. Sebagai akibatnya, penurunan kolesterol darah.
Diet yang menggunakan minyak amaranth membantu mengurangkan kejadian sakit kepala, mengurangkan keletihan semasa melakukan aktiviti fizikal. Juga, minyak ini membantu menormalkan tekanan darah, pada orang yang menderita tekanan darah tinggi berkurang sebanyak 20%. Sekiranya anda mematuhi diet ketat berdasarkan minyak amaranth, maka berat badan berkurang, rata-rata, sebanyak 300 g sehari. Semua kualiti kilang yang luar biasa ini terkenal oleh pakar dalam industri farmaseutikal dan kosmetik, yang mewujudkan permintaan berterusan untuk bahan mentah dan produk separuh siap dari amaranth.

A. Cruentus (amaranth merah)

A.Caudatus (amaranth ekor)

A.Deflexus (birch bengkok)

Kepentingan amaranth dalam bidang perlindungan alam sekitar

Schiritsa (amaranth) merujuk kepada tanaman dengan fotosintesis jenis C-4, iaitu tanaman yang secara intensif dan dalam jumlah besar mengikat karbon dioksida dari atmosfer, yang penting dalam keadaan pemanasan global. Selain itu, pertumbuhan amaranth dapat mencegah hakisan angin dari tanah; selain itu, udang membuang ion logam berat dari tanah. Data ini disahkan oleh kajian yang dilakukan di Poland di Universiti Teknikal di Kosice. Didapati bahawa tanaman ini memiliki kemampuan untuk menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran dan tumbuh dan berkembang secara normal dalam keadaan pencemaran tanah yang kuat dengan logam berat. Ion logam berat dan nitrat terkumpul dalam sistem akar amaranth, yang tidak digunakan dalam industri.
Di samping itu, hasil eksperimen menunjukkan bahawa kebanyakan jenis amaranth dapat digunakan sebagai bahan baku untuk pengeluaran biofuel. Untuk melakukan ini, tanaman amaranth dituai menggunakan gabungan yang digunakan untuk menuai rami. Tumbuhan yang dituai dikeringkan, ditekan menjadi kiub atau briket, yang sudah digunakan secara langsung untuk menghasilkan biofuel. Kapasiti tenaga amaranth adalah 14 MJ / kg dengan kelembapan 17%.
Aspek ekologi lain yang berkaitan dengan udang; kerana squalene mengandung sejumlah besar squalene, yang banyak digunakan dalam farmasi, dan sehingga baru-baru ini hanya diperoleh dari jerung dan ikan paus, sekarang amaranth dapat digunakan dengan selamat sebagai sumber bahan berharga ini, menjaga keanekaragaman hayati lautan.

Menyemai amaranth dengan pemetik SPZ-1,5

Padang setelah lebar menyemai

Lebar anak benih pada minggu ke-3 setelah menyemai

Tanaman amaranth pada minggu ke-7 setelah menyemai

Amaranth adalah benih emas Tuhan. Sifat tanaman yang berguna

Kategori:Tumbuhan
| Diterbitkan oleh: beregreki, pandangan: 140 025, foto: 30

Kandungan:

  • 1 Apa itu amaranth
  • 2 Tanam amaranth dan quinoa - biji emas Inca
  • 3 Amaranth yang semakin meningkat
  • 4 Makan amaranth untuk makanan
  • 5 Sifat perubatan amaranth
  • 6 minyak Amaranth
  • 7 Kosmetik Amaranth
  • 8 Foto pelbagai jenis amaranth

↑ Apa itu amaranth

Amaranth (nama lain adalah shiritsa) terutamanya ramuan tahunan dengan penampilan dan sifat yang agak luar biasa. Amaranth terdapat dalam beberapa bentuk (60 spesies tumbuhan ini dijumpai di alam semula jadi, 15 spesies tumbuh di wilayah Rusia, di mana 12 spesies dapat ditanam seperti yang ditanam), tetapi pada dasarnya ia adalah tumbuhan berdaun lebar, hijau ungu, yang dapat tinggi dua meter.

Batang amaranth utama membawa sebatang bunga merah, oren dan emas. Benih tanaman ini sangat kecil, mereka seperti butiran pasir, jumlahnya sangat besar - hingga 500 ribu dalam satu tanaman. Yang merupakan kesulitan (menjadikannya sukar untuk bekerja dengan amaranth), dan pada masa yang sama kelebihan: untuk menyemai di satu hektar tanah, 0,5 kilogram biji sudah cukup, untuk jagung angka yang sama adalah 180 kilogram.

Amaranth menarik perhatian orang 8 ribu tahun yang lalu. Itu makanan untuk orang Maya dan Incas, ia ditanam ribuan tan di Mexico dan Amerika Tengah, tetapi penjajah Sepanyol membasmi budaya ini: mereka melarang penanamannya, kerana mereka percaya bahawa orang asli memperoleh pewarna darinya, yang kemudian digunakan dalam upacara ritual menentang agama Kristian... Dan pada abad ke-16, amaranth telah hilang. Dan hanya dalam beberapa dekad kebelakangan ini, minat yang mendalam terhadap budaya ini muncul kembali.

Amaranth adalah budaya yang sangat produktif. Satu kilang menghasilkan sehingga 30-40 kilogram biojisim. Panicle dengan biji-bijian seberat kira-kira satu kilogram, yang memberikan 20 biji bijirin per hektar penaburan. Rasa dan khasiat sotong juga sangat penting. Biji rasanya seperti kacang dan boleh digunakan untuk memanggang roti. Apabila dipanaskan, biji berubah menjadi produk renyah seperti popcorn.

Amaranth berbeza dengan bijirin lain (gandum, beras, jagung) kerana daunnya dapat digunakan sebagai jisim sayuran hijau. Daun lembut tanaman muda kaya dengan vitamin. Mereka boleh dijadikan salad, seperti bayam. (Sebelum kebangkitan semula bunga amaranth, ia ditanam dalam jumlah kecil untuk biji-bijian di desa-desa di Mexico, Guatemala, Peru, India dan Nepal. Dan sebagai sayur, ia mendapat minat di China, Asia Tenggara, India Selatan, Afrika Barat, dan Caribbean.)

Walau bagaimanapun, kualiti biji dan daun amaranth yang paling berharga adalah bahawa mereka mengandungi 16-18 peratus protein berkualiti tinggi. Dalam gandum dan bijirin lain, kandungan protein jauh lebih rendah, dan yang paling penting, ia tidak seimbang dalam asid amino penting.

Menurut para pakar, protein amaranth dinilai pada 100 poin pada skala kualiti yang diterima, semua protein lain - haiwan dan sayur - jauh lebih rendah. Kandungan lisin asid amino yang paling penting dalam amaranth adalah 3–3,5 kali lebih tinggi daripada pada gandum. Menurut pakar Amerika, amaranth adalah produk makanan yang lebih berharga daripada gandum, jagung, beras atau kacang soya. Amaranth juga sangat baik sebagai makanan untuk haiwan peliharaan - baik dalam bentuk jisim hijau dan sebagai protein pekat dari biji.

Di negara kita, sifat amaranth sebagai tanaman makanan telah dikaji pada tahun 30-50-an, tetapi semuanya tidak melangkah lebih jauh daripada plot eksperimen. Lebih-lebih lagi, tanaman itu dinyatakan sebagai rumpai terburuk, yang tentunya mesti diperangi tanpa ampun..

Ya, memang, pelbagai boleh menjadi rumpai jika amaranth liar muncul di antara tanaman bijirin atau tanaman sayur-sayuran. Sebaliknya, pandangan budayanya berhak untuk menunjukkan sikap hormat terhadap diri mereka sendiri..

Kesukaran untuk memperkenalkan amaranth adalah seperti berikut. Pertama, amaranth telah ditanam di kawasan kecil selama beberapa abad. Tidak mudah untuk menyesuaikan budaya ini untuk pengeluaran biji-bijian berskala besar, untuk mengusahakan penanaman dan penuaian: dalam garis amaranth semi-penanaman, tanaman mempunyai ketinggian yang berbeza dan dapat bertahan di angin; biji di panicles tidak masak pada masa yang sama, sebilangan biji jatuh sementara yang lain belum masak.

Kedua, walaupun amaranth tumbuh dengan cepat pada masa dewasa, anak benihnya untuk beberapa sebab berkembang dengan perlahan, mereka mudah tenggelam oleh rumpai. Oleh itu, anda harus berhati-hati menjaga tanaman selama beberapa minggu pertama, pada masa akan datang, budaya ini tidak memerlukan banyak perhatian..

Terdapat masalah lain yang menghalang kemasukan amaranth ke dalam pertanian dengan cepat. Di sini, bagaimanapun, perlu diingat sejarah penanaman kacang soya, yang 50 tahun yang lalu hanya mulai ditanam untuk tujuan makanan dan makanan, dan sekarang ia telah menjadi salah satu tanaman pertanian terkemuka di Amerika Syarikat dan telah tersebar luas di negara-negara lain di dunia..

Di negara kita, ketua makmal fotosintesis fakulti biologi Universiti Leningrad, doktor sains biologi I.M.Magomedov adalah penyebar amaranth yang bersemangat. Dia mengembara ke seluruh negeri, memberi ceramah mengenai amaranth, mengatur percubaan tanaman - dengan segala cara yang mungkin dia berusaha menarik perhatian pekerja pertanian kepada kelebihan budaya yang tidak dapat dilupakan ini..

Kakitangan makmal Magomedov, bersama dengan saintis dari All-Union Scientific Research Institute of Plant Growing (VIR) yang diberi nama NI Vavilov, di ladang negeri Skreblovo dekat Leningrad, telah berkembang amaranth di ladang selama beberapa tahun. Hasil biojisim mencapai 800-1000 sen per hektar. Kemudian memulakan eksperimen berskala besar dalam menanam amaranth di Belarus dan Kyrgyzstan, di selatan Rusia dan Ukraine. Pada tahun 1987, persatuan penyelidikan dan pengeluaran "Amaranth" ditubuhkan, yang tugasnya adalah menghasilkan benih untuk tanaman baru, dan juga untuk penggunaan praktikal..

Dan apa yang sedang dilakukan di luar negara? Di sana, dalam beberapa tahun terakhir, mereka menunjukkan minat yang besar terhadap amaranth, terutama setelah data mengenai kandungan tinggi lisin dalam protein amaranth muncul..

Pada musim panas tahun 1985, 6 garis amaranth diuji di ladang petani di Barat Amerika Syarikat. Hasilnya menjanjikan. Penolong pengarah pusat penyelidikan yang menjalankan kerja ini, C. Kaufman, mengatakan yang berikut: “Kami telah memberikan bentuk seragam kepada petani yang tidak pernah ada sebelumnya. Walaupun sangat sedikit yang diketahui mengenai genetik amaranth berbanding jagung dan gandum, kami telah menunjukkan bahawa peningkatan pesat mungkin dilakukan dengan kaedah pembiakan standard - amaranth dapat ditanam dengan mudah. ​​".

Amaranth telah menjadi produk komersial di beberapa negara. Di Amerika Syarikat, misalnya, kedai makanan menjual produk dengan tambahan amaranth dengan tiga nama yang baik - kuki, pasta, roti garing beku, dll. Mereka juga menjual biji-bijian, tepung, minyak, kanji, butirannya adalah amaranth kecil yang memecahkan rekod, biomas untuk pengeluaran makanan ternakan atau etanol, dan produk lain. Di China, amaranth menempati tanah seluas 100 ribu hektar. Di India, mereka berusaha menyelesaikan masalah protein bagi penduduk dengan bantuannya. Dan di banyak negara, minat serius terhadap budaya ini semakin meningkat..

Dan siapa yang tahu jika kata-kata kenabian yang diucapkan baru-baru ini oleh salah seorang "pendakwah" amaranth yang paling aktif, Lehman Amerika, tidak akan menjadi kenyataan: "Persoalannya bukanlah apakah amaranth akan menjadi tanaman bijirin utama, tetapi kapan ia akan menjadi?"

Plant Tumbuhan Amaranth dan quinoa - biji emas Inca

Sering kali, kita melihat bahawa amaranth ditanam secara eksklusif sebagai tanaman hiasan di taman bandar, di tempat tidur bunga, di taman depan. Di ladang dan kebun di Rusia, bentuk liarnya tumbuh - zhminda (beludru, cockscomb, axamitnik, ekor kucing, bit), yang dianggap sebagai rumpai berbahaya dan tanaman makanan yang indah untuk ternakan, terutama babi. Tetapi, sayangnya, hanya sedikit tukang kebun yang terlibat dalam penanaman sayur-sayuran. Tetapi sia-sia.

Amaranth adalah produk makanan yang sangat baik, dan minyaknya dan biji-bijiannya mempunyai sifat penyembuhan yang luar biasa yang melegakan masalah kesihatan yang paling serius..

Sekiranya anda pernah mendengar bahawa Amaranth diduga berbahaya kepada kesihatan sebagai sumber karsinogen, maka pernyataan ini tidak ada kaitan dengan kilang amaranth. Hanya sebilangan pengeluar makanan yang tidak bertanggungjawab menggunakan pewarna makanan dengan nama yang sama (dilarang sejak tahun 1976), yang menyebabkan barah. Nama biasa adalah garam trisodium, yang diperoleh dari tar arang batu. Sebagai bahan tambahan makanan ia mempunyai nombor E E123.

Keadaannya adalah sebaliknya - kilang Amaranth mempunyai sifat antitumor, ia dipanggil kilang ajaib abad XXI.

Sejarah amaranth menarik dan tragis. Imejnya adalah simbol keabadian, dan di rumah - di Amerika, di mana selama lapan abad sebelum penaklukannya oleh orang Eropah, orang India memanggilnya "biji emas Tuhan", "gandum orang Aztec", "roti orang Inca". Ini adalah dasar dari diet tanaman mereka setelah jagung, dan dari segi keseluruhan khasiat dan khasiat perubatannya, makanan ini wajar ditinggikan jauh lebih tinggi daripada tanaman makanan lain..

Quinoa (lat.Chenopōdium quīnoa), atau Quinoa, atau Quinoa (Quechua kinwa) adalah bijirin bijirin milik pseudo-cereals (English Pseudocereal), tumbuhan tahunan, spesies genus Mar (Chenopodium) dari keluarga Amaranthaceae, tumbuh di lereng Amaranthaceae Di Amerika Selatan. (wikipedia.org)

Namun, beberapa ritual penduduk asli Amerika yang suci menggunakan tokoh orang yang dibuat dari tepung amaranth, madu dan darah korban manusia, menjadi alasan untuk larangan penanaman "butir mistik orang Aztec." Larangan itu datang dari penakluk Sepanyol dan disokong oleh Gereja Katolik.

"Tumbuhan syaitan", seperti yang disebut oleh orang Sepanyol, selama beberapa abad dilarang kerana kesakitan kematian di Eropah dan dilupakan di Amerika itu sendiri. Woutley (nama lain) dihancurkan di mana sahaja dan hanya orang India yang tinggal di kawasan pergunungan terpencil di Amerika Tengah yang menyelamatkannya dan terus menumbuhkannya.

Produk yang paling berharga ini mengalami kelahiran semula pada abad ke-20, ketika penyelidikan yang serius bermula di Amerika Syarikat. Kini beratus-ratus institusi penyelidikan di seluruh dunia terlibat dalam kebangkitan semula budaya kuno ini..

Di negara kita, kajian dan pengenalan amaranth ke dalam pertanian pada tiga puluhan abad ke-20 dimulakan oleh ahli akademik saintis Rusia terkenal Nikolai Ivanovich Vavilov. Selepas kematiannya, semua kerja penyelidikan dihentikan dan dilupakan secara praktikal. Tidak lama kemudian, karya ini diteruskan oleh profesor Universiti St Petersburg Iskhan Magomedovich Magomedov. Dia adalah salah satu penyelidik domestik pertama yang tumbuh amaranth.

↑ Amaranth berkembang

Terdapat lebih dari 900 spesies tumbuhan ini, yang terbahagi kepada bentuk sayur-sayuran, biji-bijian, makanan ternakan dan hiasan, walaupun tidak ada garis yang jelas di antara mereka. Banyak jenis amaranth mempunyai sifat dua atau bahkan keempat bentuk sekaligus, dan ia universal digunakan. Amaranth sayur terutamanya merangkumi beberapa jenis amaranth tricolor. Kami mempunyai jenis amaranth tiga warna yang paling terkenal: Aurora dan Pencahayaan. Di samping itu, varieti sayur diusahakan: Elbrus, Valentina, Krepysh, Memory of Kovas.

Amaranth adalah tanaman tahunan keluarga amaranth. Batang varieti sayur boleh mencapai ketinggian lebih dari 3 meter. Sepanjang keseluruhannya ditutup dengan daun sukulen hijau (hingga 200 helai per tanaman) di banyak cabang-tangga. Puncaknya berakhir dengan perbungaan berbentuk lonjakan yang kompleks (panicle lurus atau terkulai).

Varieti makanan atau sayur-sayuran mempunyai musim tanam yang panjang dan di Kawasan Bumi Bukan Hitam sepanjang musim mereka hanya menambah jisim hijau dan secara praktikal tidak berbunga. Biji amaranth kecil (kira-kira 1.4 mm), berkilat, hitam, merah jambu, kuning atau kehijauan. Tumbuhan ini tahan kekeringan, hangat dan suka cahaya, pendebungaan diri dan tahan penyakit..

Kerana kemampuannya yang luar biasa untuk mengekalkan penampilan perbungaan yang segar, dia dengan hormat dijuluki "teman musim sejuk orang", dan dalam terjemahan dari bahasa Yunani "amaranthos" bermaksud bunga yang tidak luntur. Bunga amaranth dapat menghiasi kediaman anda sepanjang musim sejuk.

Suhu optimum untuk pengembangan ialah 25-30 darjah C. Walaupun begitu, tanaman dewasa bertolak ansur dengan musim sejuk musim luruh hingga -1. -3 darjah. Ia menyesuaikan diri dengan keadaan baru. Tidak bersahaja dengan tanah, tumbuh dengan baik pada garam, tetapi lebih suka tanah sod-podzolic dan tanah liat ringan. Tidak bertolak ansur dengan genangan air dan terapung, serta tanah liat yang lebat.

Ini adalah sederat yang sangat baik, meningkatkan kesuburan tanah secara signifikan, merangsang aktiviti penting mikroorganisma yang menyumbang kepada pengayaannya dengan nitrogen. Amaranth memberikan hasil yang baik selepas kentang, timun, tomato, kekacang dan sayur-sayuran hijau. Musim tumbuh, bergantung pada keadaannya, adalah 90 - 150 hari. Menyemai dilakukan dengan biji pada akhir bulan Mei apabila tanah memanaskan hingga 10-12 darjah.

Untuk mendapatkan sayur-sayuran awal dan dijamin menyediakan benih kepada diri sendiri, lebih baik menanam anak benih. Untuk ini, benih disemai untuk anak benih pada separuh kedua bulan April (kira-kira sebulan sebelum menanam di tanah terbuka).

Untuk menanam anak benih amaranth, kaedah periuk digunakan. Anak benih ditanam di tempat yang tetap setelah ancaman fros. Sekiranya berlaku, tanaman mesti ditutup. Telah diperhatikan bahawa tumbuh-tumbuhan muda dengan mudah mentolerir pemindahan dengan akar yang rosak, tetapi, tentu saja, lebih baik tidak melakukan ini dan menanamkan anak benih dengan segumpal tanah. Untuk keluarga 3-4 orang, cukup untuk menanam 7-10 tanaman.

Sebelum menyemai, campuran mineral kebun (30 g per 1 sq M.) Atau baja kompleks digunakan sesuai dengan arahan penggunaannya.

Amaran! Amaranth secara intensif menyerap sebatian nitrogen, yang kemudian berubah menjadi nitrat yang berbahaya bagi kesihatan. Oleh itu, anda tidak boleh menyalahgunakan baja mineral..

Sebelum menyemai, ratakan permukaan tanah. Kadar penyemaian adalah 15 gram per seratus meter persegi, iaitu 100 gram biji sudah cukup untuk menyemai 6 ekar (kadar percambahan biji adalah 85%.). Skema menyemai: untuk hijau - 20-25 cm antara tanaman berturut-turut, 60-70 cm antara baris; untuk biji - masing-masing 50-60 cm dan 60-70 cm. Kedalaman penyemaian adalah 1-1.5 cm. Untuk penyebaran benih yang lebih rata sebelum disemai, mereka dicampurkan dengan habuk papan atau pasir sungai kasar. Selepas menyemai, lebih baik menggulung tanah. Anak benih muncul pada 7-8 hari.

Disemai dengan menyemai benih langsung ke dalam tanah, tanaman tumbuh sangat perlahan, sehingga diperlukan penyiangan secara menyeluruh pada bulan pertama. Pada masa akan datang, pertumbuhan dipercepat sehingga amaranth tumbuh dari 5 hingga 7 cm sehari (hebat!) Dan ia sendiri mampu menekan rumpai di sekitarnya. Penyiraman dilakukan secara berkala, terutama setelah menyemai dan pada masa pertumbuhan awal. Ketika akarnya berkembang, akarnya masuk ke dalam tanah sehingga praktikalnya tidak memerlukan penyiraman..

Pembalut atas dilakukan 3-4 kali setiap musim dengan larutan mullein (1: 5) dan abu (dicairkan 200 g per 10 liter air). Daun mula dimakan ketika tumbuh kembali 15-20 cm. Waktu penuaian ditentukan oleh kemerahan, pengeringan dan jatuh daun bawah dan perubahan warna batang dari hijau menjadi terang dan keputihan. Pada musim luruh, setelah biji matang, mereka dituai untuk penyediaan minyak amaranth perubatan dan untuk mendapatkan kecambah benih - makanan hidup penyembuhan.

Teknologi pertanian untuk menanam amaranth untuk benih tidak berbeza dengan teknologi pertanian untuk menanam sayur-sayuran. Beberapa tanaman terkuat dipilih untuk mendapatkan biji. Daun tidak dipotong daripadanya. Benih amaran dituai pada musim gugur, bermula dari bahagian bawah perbungaan.

Tanda-tanda untuk pematangan adalah tanda-tanda seperti: kemerahan, pengeringan dan jatuh daun bawah, perubahan warna batang dari hijau kaya menjadi hijau muda dan keputihan. Pematangan spesies amaranth merah juga dicirikan oleh warna berkrim tepi daun. Benih amaranth mudah keluar dari kapsul, sehingga panikel dipotong sedikit belum matang dan dikeringkan. Panikel digosok dengan tangan dan diayak melalui ayak halus. Sehingga setengah juta biji dapat diperoleh dari satu tanaman, dan berat satu panik mencapai satu kilogram. Benih kekal berdaya tahan selama 5 tahun.

↑ Makan amaranth

Penggunaan amaranth untuk makanan adalah buku yang mereka mula tulis semula. Dan buku ini mempunyai satu halaman yang menarik. Pada saat amaranth sudah menjadi anatema, Ratu Christina Augusta dari Sweden mendirikan Order of the Knights of Amaranth pada tahun 1653, yang wujud selama tiga tahun (hingga pengenalan agama Kristian di Sweden).

Simbol pesanan itu adalah karangan bunga amaranth, di mana gambar amaranth dan dua saling terkait, huruf terbalik "A" bersinar. Anggota pesanan makan pada hari Ahad dengan permaisuri, merasai pelbagai hidangan dari tumbuhan ini: bubur, sup sejuk seperti okroshka, minuman berkalori tinggi yang menyembuhkan.

Mungkin penubuhan perintah itu tidak hanya dikaitkan dengan pertemuan cinta ratu di kilang, di mana orang-orang Sweden mengisar biji-bijian, tetapi juga dengan harta terkenalnya "menyalakan api cinta" dan kepercayaan orang India bahawa memakan "butir emas Tuhan" membantu untuk menjadi seorang superman seperti dewa. Dan episod sejarah "benih mistik orang Aztec" ini selama bertahun-tahun hanyalah sekilas dalam kegelapan terlupa tanaman keajaiban.

Sifat pemakanan amaranth hampir tidak dapat ditaksir berlebihan. Sebagai perbandingan: penunjuk nilai pemakanan protein amaranth adalah 75 unit, dan hanya 72 unit susu. Akar, batang, daun, bunga dan biji, hingga satu tahap atau yang lain, adalah sumber minyak, pati, vitamin, pektin, karotena, protein, unsur surih, garam mineral, gula.

Ini adalah keseluruhan gudang protein unik berkualiti tinggi, mengandungi lisin - asid amino yang paling berharga dan sangat diperlukan untuk tubuh manusia, iaitu 6-9% protein, yang jauh lebih banyak daripada protein jagung, gandum, beras. Di Jepun, nilai pemakanan hijau amaranth dibandingkan dengan daging sotong..

Tepung dan bijirin dari biji amaranth digunakan sebagai makanan tambahan yang paling berharga (hingga 20%) dalam pengeluaran makanan diet: bijirin, roti, pasta, gula-gula, makanan bayi. Apabila ditambahkan ke tepung gandum (10%), roti bakar dan pastri memperoleh khasiat perubatan dan tidak basi dalam jangka masa yang lama.

Sudah, lebih daripada tiga puluh jenis produk makanan yang mengandung amaranth dihasilkan di berbagai negara di dunia: mi, pasta, sos, kerepek, biskut, muffin, wafel, biskut, minuman ringan dan bir. Dan ini, pada dasarnya, hanyalah permulaan perarakan besar di planet "butir emas Tuhan", yang disebut, menurut N.I. Vavilov, untuk memberi makan kepada manusia. Tidak ada keraguan tentang satu perkara - amaranth mesti dimasukkan dalam diet harian kita.!

Daun amaranth muda terasa serupa dengan bayam. Mereka dimakan segar, kering dan kalengan. Mereka digunakan dalam salad, sup, hidangan daging dan ikan, dalam penyediaan sos, kaserol, sebagai tambalan untuk pai, teh diseduh dan ditambahkan ke kompot, jus penyembuhan diperoleh dan sirap disiapkan dari itu. Sayuran hijau dituai untuk penggunaan masa depan dengan pengeringan dan pembekuan.

Benih, pertama sekali, adalah sumber minyak, indah dalam khasiatnya, lebih berharga daripada buckthorn laut. Mereka boleh dimakan goreng. Apabila dipanaskan, biji-bijian pecah dan memperoleh rasa kacang yang menyenangkan. Goreng dan mentah, ia ditambahkan ke kaserol, penkek, puding, kek, roti.

Sama sekali tidak sukar untuk membuat salad dengan amaranth, kerana ia sesuai dengan sayur-sayuran salad. Kita boleh mengatakan bahawa "anda tidak boleh merosakkan salad dengan amaranth." Dengan kekurangan vitamin musim bunga tradisional, makanan dan minuman dengan sayur-sayuran yang luar biasa ini akan membantu mengurangkan kekurangan vitamin dengan cepat. Berikut adalah beberapa resipi untuk hidangan amaranth:

SALAD: 200 g daun amaranth dan 200 g daun jelatang, 50 g daun bawang putih liar (boleh diganti dengan daun bawang putih muda) tuangkan di atas air mendidih, cincang, garam, musim dengan minyak sayuran atau krim masam.

SHI: dalam 500 ml daging atau kaldu ayam dengan kentang rebus, tambahkan 400 gram daun amaranth dan 100 g daun sorrel (sebelum itu, masukkan daun ke dalam air mendidih selama 3 minit); masak selama 10 minit, angkat dari api, pecahkan 2 telur mentah, pukul ringan dan tuangkan ke dalam kuah, kacau terus; semasa menghidangkan, masukkan krim masam secukup rasa.

SIMPAN: dalam mangkuk dalam, masak 300 g krim sehingga mendidih, masukkan 200 g daun amaranth muda cincang halus ke dalam krim; tambahkan 100 g keju lembut parut dan 5 g lada hitam ke dalam campuran panas, masukkan api kecil lagi, kacau sehingga keju cair sepenuhnya.

CUTLET: goreng 50 g biji amaranth, kentang rebus tumbuk (100 g) dan kacang polong (100 g), wortel parut halus (50 g); campurkan semua produk dengan teliti dengan penambahan 2 telur mentah; buat potongan kecil, gulungkannya dalam serbuk roti atau tepung, goreng dalam minyak sayuran.

CUTLET HIJAU: masak daging cincang dari 200 g daun amaranth blanched (celupkan dalam air masin mendidih selama 3 minit, potong), 50 g keju bukan pedas parut dengan cengkih bawang putih dan 50 g bubur roti putih, 2 sudu tepung gandum; tambah 2 telur mentah, lada hitam dan garam ke dalam daging cincang; jika perlu, cairkan dengan sedikit krim; gulung potong dalam serbuk roti, goreng dalam minyak zaitun.

BITCHES: sediakan daging cincang dari 200 g biji goreng atau tepung amaranth, 150 g daging melalui penggiling daging (daging lembu, unggas), 2 telur, garam secukup rasa; gulung bebola daging dalam tepung gandum, goreng dengan api kecil. Rebus dalam sos tomato dengan bawang goreng dan wortel.

TEA: satu sudu daun segar atau kering dan bunga amaranth (boleh diganti dengan biji) dan setengah sudu teh balsem lemon atau pudina, bancuh 100 g air yang dipanaskan hingga 70 darjah; tahan dalam bekas tertutup selama 5-7 minit, tambah air mendidih hingga 200 g; gula atau madu - secukup rasa.

MINUMAN "VIBRITY": gosokkan 4-5 biji tomato besar melalui ayakan (terlebih dahulu keluarkan kulit daripadanya). Tuangkan segelas kvass roti masam atau minuman susu fermentasi Tan (Ayran, Kumys) ke dalam puri yang dihasilkan, tambahkan 7-8 daun amaranth yang dihancurkan, seperempat sudu pencuci mulut lada hitam tanah. Pukul jisim hingga rata. Minuman itu siap diminum. Sangat digalakkan untuk penduduk lelaki sebagai "viagra hijau" yang popular.

Properties Sifat perubatan amaranth

Kajian menunjukkan bahawa amaranth unik dalam sifat perubatannya. Ahli farmakologi menunjukkan minat serius terhadap minyak amaranth kerana kandungan squalene yang tinggi dalam minyaknya (8%) - bahan yang merupakan antioksidan paling kuat dari semua yang diketahui.

Sehingga baru-baru ini, sumber utama squalene untuk ubat antikanker adalah minyak hati hiu, di mana ia hanya 2%. Tidak sukar untuk membayangkan prospek rawatan dengan amaranth. Dalam perubatan rakyat, minyak amaranth semakin banyak digunakan: eksim, penyakit kulit jamur, jerawat, herpes, parut, luka bakar.

Rawatan dengan amaranth dan ubat-ubatan berdasarkannya kembali dan berkembang. Amaranth mengandungi banyak vitamin, mineral dan unsur surih, bahan aktif biologi (rutin, amarantine, vitamin C dan E), yang meningkatkan sifat antioksidannya dengan ketara. Spektrum tindakan amaranth meliputi rawatan: proses keradangan sistem genitouriner, ulser perut kronik dan penyakit gastrik, diabetes, luka bakar, obesiti, aterosklerosis, anemia, kekurangan vitamin, angina pectoris, hipertensi dan, secara mengejutkan, psoriasis - penyakit yang dianggap tidak dapat disembuhkan.

Sebagai tambahan, tumbuhan yang indah ini memberikan kesan pertumbuhan semula dan peremajaan yang kuat, menguatkan sistem imun, membantu dalam rawatan penyakit radiasi, dalam membersihkan badan dari garam logam berat, bahan toksik, dan radionuklida. Ini mendorong peningkatan kadar hemoglobin dan peningkatan yang signifikan dalam jumlah sel darah merah dalam darah. Dengan kata lain, ia mempunyai kesan hematopoietik.

Dalam bentuk infus dan decoctions, ia digunakan sebagai agen hemostatik, untuk penyakit hati dan jantung, untuk rawatan tumor, jangkitan dan gangguan gastrousus. Dikatakan bahawa merebus biji-bijiannya dapat menyembuhkan pembasahan pada anak dalam seminggu..

Secara umum, kita boleh mengatakan bahawa minyak amaranth, jus, infus, decoctions dan green mempunyai penyembuhan yang kuat dan kesan pencegahan jangka panjang pada seluruh badan..

Amaranth dalam perubatan rakyat digunakan dalam pelbagai bentuk dos yang disediakan di rumah:

merebus: 2 sudu besar daun kering, bunga atau akar dituangkan dengan 2 cawan air mendidih, rebus dengan api kecil selama 15 minit, disejukkan, ditapis; diambil secara lisan 0.5 cawan setengah jam sebelum makan.

infusi sejuk: daun kering atau bunga dituangkan dengan air sejuk dalam nisbah 1:10 dan bersikeras selama 15-20 minit, disaring; minum 0.5 cawan sebelum makan untuk penyakit dan gangguan gastrousus;

kemasukan daun: 20 g daun segar dipotong halus, tuangkan 200 ml air mendidih, bersikeras mandi air mendidih selama 30 minit, sejuk, tapis; ambil 2-3 kali sehari selama 1/3 cawan sebelum makan;

infusi mandian: 300-400 g daun atau bunga dituangkan ke dalam 2 liter air mendidih, rebus dalam bekas tertutup rapat selama 15 minit, disejukkan, ditapis; kuahnya dicampurkan dengan air di dalam tab mandi air, yang diambil selama 20-30 minit.

jus segar dicairkan 1: 5 digunakan untuk membilas tekak dan mulut, dengan radang amandel, radang amandel dan radang selaput lendir.

↑ Minyak Amaranth

Minyak amaranth, atau lebih tepatnya ekstrak minyak, boleh disediakan di rumah. Orang yang menderita penyakit sistem kardiovaskular, saluran gastrousus, hati dan ginjal, diabetes, osteoporosis, aterosklerosis, dan akhirnya - penyakit onkologi akan dibantu oleh ekstrak minyak dari biji amaranth yang disediakan dengan tangan mereka sendiri.

Dari segi khasiatnya, ekstraknya tidak jauh berbeza dengan minyak industri. Di samping itu, harganya berkali-kali lebih murah (sekarang aset Amaranth diiklankan secara meluas) dan akan menghilangkan risiko memperoleh produk palsu..

Ekstrak minyak boleh dihasilkan dengan dua cara:
Bahan-bahan: biji dan minyak zaitun dalam nisbah 1: 2 mengikut isipadu.

Teknologi: bijinya digoreng ringan (hingga muncul bau tertentu) dalam piring tahan api kaca, digiling dengan sebatang kayu (kaca) alu di dalam lesung kaca (untuk mengelakkan sentuhan dengan logam); dicampurkan dengan minyak zaitun dalam gelas, dimasukkan ke dalam tempat yang sejuk dan gelap selama 1 bulan, kadang-kadang menggoncangkan isinya; tapis dan simpan di dalam peti sejuk.

Biji yang belum digiling digiling dengan sempurna di dalam mortar dicampurkan dengan minyak zaitun dalam nisbah 1: 1 mengikut isipadu dalam bekas kaca dan dimasukkan ke tempat gelap yang sejuk selama 1.5 bulan, sekali gus; selepas tarikh luput, ekstrak ditapis dan disimpan di dalam peti sejuk.

Untuk mengelakkan pengoksidaan ekstrak dan, dengan itu, kehilangan sifat perubatannya, ia harus selalu disimpan di tempat yang gelap, dengan penutup yang tertutup rapat, yang tidak termasuk kontak dengan udara yang berpanjangan. Jangka hayat ekstrak tidak lebih dari setahun. Ambil ekstrak secara lisan dalam setengah sudu teh 15-20 minit sebelum sarapan dan makan malam.

↑ Kosmetik amaranth

Amaranth baru-baru ini mendapati semakin banyak penggunaan kosmetik. Oleh kerana bahan aktif secara biologi yang terdapat di semua bahagiannya, termasuk yang unik, dalam pelbagai bentuk penyediaan kosmetik, ia mempunyai kesan pelindung, penyembuhan, dan peremajaan jangka panjang yang berkesan pada kulit, rambut dan kuku..

Losyen, topeng, kompres berdasarkan amaranth melembapkan, menyuburkan, melembutkan dan menghaluskan kulit, dan juga memberikan kesegaran dan kehalusan. Penggunaan amaranth dalam penjagaan rambut memberikan peneguhan pada akarnya, mendorong pertumbuhan dan pemulihan struktur mereka, memberikan keanjalan dan kilauan.

Adalah disyorkan untuk menggunakan AIR MOLDED dalam kosmetik rumah, yang sangat mudah disediakan di rumah. Air ini digunakan sebagai asas untuk penyediaan bentuk kosmetik herba, serta untuk mencuci atau membilas sebelum dan sesudah penggunaannya..

LOTION
Jus yang baru diperah digunakan sebagai losyen untuk kulit wajah dan leher.

Losyen infusi: 1 sudu besar ramuan kering (atau 2-3 daun segar) dituangkan dengan segelas air mendidih, dimasukkan selama 1-1.5 jam, disaring. Lap muka dan leher 3-4 kali sehari.

MASK
Untuk semua jenis kulit: 2 sudu besar l. jus dicampurkan dengan 2 sudu besar. l. krim masam dan sapukan lapisan nipis pada kulit wajah dan leher selama 15-20 minit. Basuh dengan air suam.

Untuk kulit berminyak: hijau parut dicampurkan dengan oatmeal hancur. Campuran dalam bentuk topeng disapu pada kulit selama 15-20 minit, dibasuh dengan air suam. Kemudian letakkan di wajah selama 5 minit. serbet yang lembap dan sejuk dicelupkan ke dalam infusi amaranth.
untuk kulit kering: 2 sudu besar. l. jus, kuning mentah satu telur, 1 sudu kecil. sesudu krim masam rendah lemak, 3-4 tetes minyak amaranth. Bahannya dicampurkan dan topeng disapu pada kulit. Dalam 20 minit. dibasuh dengan air suam.

KOMPRES
Untuk kulit di sekitar mata: Hijau amaranth yang ditumbuk digunakan pada kelopak mata yang tertutup dan kawasan di sekitarnya, ditutup dengan tampon basah. Selepas 15 minit, angkat dan bilas mata dengan air suam. Ulangi prosedur 2 kali seminggu sehingga kesan yang dapat dilihat dicapai.

Untuk kulit leher dan dada: sayur-sayuran yang ditumbuk dicampurkan dengan susu suam hingga konsisten gruel. Sapukan pada lapisan merata pada serbet dan sapukan ke leher dan dada selama 15-20 minit. Basuh dengan air suam.

PENJAGAAN RAMBUT
Membilas rambut dengan rebusan amaranth mempunyai kesan penyaman. Penyediaan sup: 3 sudu besar. daun hancur kering atau 6-8 daun segar dibancuh dengan air mendidih dalam termos 1 liter. Tahan sehari. Cairkan dengan air suam dalam nisbah 1: 1. Sapukan 1-2 kali seminggu.

Ekstrak minyak untuk menguatkan rambut sekiranya mengalami kebotakan. Resipi ada di sini (di atas). Ekstrak disapu ke kulit kepala setiap hari sebelum tidur. Kursus rawatan adalah dari 1 hingga 6 bulan.

Infusi mandian: 300-400 g daun dituangkan dengan 2 liter air mendidih, rebus dalam bekas tertutup rapat selama 15 minit, disejukkan, ditapis; kuahnya dicampurkan dengan air di dalam tab mandi. Masa mandi amaranth - 20 minit.

↑ Foto pelbagai jenis amaranth

Kira-kira 100 spesies amaranth diketahui, biasa di kawasan panas dan sederhana di kedua-dua belahan. Amaranth lebih suka tanah kaya nitrogen, sering menetap di tempat yang berkaitan dengan aktiviti manusia. Sebilangan besar daripadanya dianggap sebagai rumpai, 12 spesies diusahakan dan dijadikan sayur-sayuran, bijirin, makanan dan tanaman hiasan.

Terdapat 14 spesies kumbang yang tumbuh liar di Rusia, di wilayah Moscow 3.

Biasa atau dilemparkan ke belakang (Amaranthus retroflexus):

Tumbuhan tahunan setinggi 20-90 cm. Batang tegak, puber pendek, berjalur tidak jelas, dengan dahan terbuka atau menaik. Daun berbentuk ovate atau ovate-rhombic, sedikit bergelombang di sepanjang pinggir, pada petioles pubescent panjang, dengan puncak tumpul, licin di bahagian atas, berambut pendek di bawah dan sepanjang tepi. Bunga-bunga berwarna hijau, kecil, berkumpul dalam tandan, yang membentuk perbungaan apikal yang sangat padat, bercabang di bahagian bawah.

Selalunya, perbungaan condong (condong ke belakang) di bawah berat biji. Buahnya adalah kapsul yang terbuka dengan penutup; bijinya berkilat (ditutup dengan cangkang keras), hitam, dengan warna coklat, di sepanjang pinggir dengan sempadan tajam. Satu tanaman dapat menghasilkan sehingga 500,000 biji. Mekar dari bulan Jun hingga Oktober. Buah pada bulan September.

Pembahagian am. Rusia: bahagian Eropah, Kaukasus, Siberia Barat dan Timur, Timur Jauh. Di seluruh dunia: Eropah Tengah, Asia Tengah, Asia Kecil, Iran, Mongolia, China, Jepun, Amerika Utara dan Selatan.

Habitat. Tumbuhan rumpai. Di ladang, kebun sayur, tanah gurun, tempat pembuangan sampah, tepi jalan.

Pengedaran di rantau Moscow. Tumbuhan rumpai. Biasanya di seluruh kawasan.

Shchiritsa biru atau kebiruan (Amaranthus blitum):

Loji tahunan kebanyakannya berbaring atau menaik. Batangnya pucat, dengan warna kebiruan atau kehijauan, panjang 20-80 cm. Daunnya panjang-petiolate, elips atau ovate-rhombic, tumpul pada puncak dengan takik kecil. Bunga dalam perbungaan hijau spositif terminal. Buahnya adalah kapsul elips yang tidak boleh dibuka. Benih berwarna hitam, kecil, lentikular. Mekar pada bulan Jun-September. Buah pada bulan Ogos.

Pengedaran di rantau Moscow. Tumbuhan rumpai. Terutama di kebun sayur, tanah gurun, tempat pembuangan sampah. Jarang, di seluruh wilayah.

Penggunaan makanan - serupa dengan Shiritsa yang dilemparkan ke belakang.

Sifat perubatan. Boleh digunakan dalam rawatan: dranculosis (rimpang), tumor (biji), sakit kepala (daun).

Sotong putih (Amaranthus albus):

Tumbuhan tahunan setinggi 15-40 (70) cm. Batang keputihan, berkilau atau jarang, bercabang dari pangkal, berdaun sepenuhnya; cawangan berwarna keputihan, tersebar, melengkung arcuate. Daunnya kecil, berbentuk elips atau bujur, pangkal disempitkan menjadi tangkai pendek, sedikit bergelombang di sepanjang pinggir, bulat atau sedikit lekukan di puncak, dengan tulang belakang pendek. Tidak ada perbungaan akhir. Bunga-bunga itu terletak di axil daun dan dikumpulkan dalam tandan (glomeruli) atau perbungaan berbentuk lonjakan kecil. Buahnya adalah kapsul obovate yang terbuka dengan penutup. Benih berwarna hitam, halus, berkilat, dengan sempadan tajam di sepanjang pinggirnya. Mekar pada bulan Julai-September, buah pada bulan September-Oktober.

Pembahagian am. Rusia: bahagian Eropah, Kaukasus, Siberia Barat, Timur Jauh. Di seluruh dunia: Asia Tengah, Asia Kecil, Balkan, Afrika Utara, Amerika Utara.

Pengedaran di rantau Moscow. Kadang-kadang menaiki keretapi. di tanggul dan di tempat-tempat yang lemah. Di seluruh wilayah.

Di wilayah Rusia Tengah, termasuk di kawasan bersebelahan dengan wilayah Moscow, anda boleh menemui 4 spesies sabit dengan ciri dan sifat yang serupa:

Amaranthus blitoides:

Biasanya dicirikan oleh pucuk yang berbaring dan daun obovate yang bulat. Tumbuh di ladang, tepi jalan, tanggul kereta api, kebun sayur terbengkalai.

Sotong merah darah (Amaranthus cruentus):

Spesies yang serupa dengan Sch. Biasa, tetapi dengan daun dan batang ungu. Selalunya diusahakan sebagai tanaman kebun hiasan. Ia berjalan liar dengan mudah dan merebak di kawasan yang dipanaskan dengan baik.

Kumbang hibrida (Amaranthus hybridus):

Spesies liar yang jarang menyerang, dengan namanya, yang biasanya tidak betul, mereka menyatukan sekumpulan spesies yang ditanam. Ia biasanya dijumpai di kawasan selatan, di tempat sampah.

Powell shchiritsa (Amaranthus powellii):

Ia juga merupakan spesies invasif yang jarang berlaku, serupa dengan Sch. Hybrid. Selalunya dijumpai di sepanjang tebing keretapi.