Chornitsya adalah zvichana

CHORNITSIA ZVICHAYNA
borovitsya
blueberry biasa

Vaccinium myrtillus -
razgaluzhny (15-40, lebih daripada 60 cm zavishki) razgaluzhny, dengan belukar gilki telanjang gOSTro di tanah air cowberry. Daun secara spontan dipangkas, lebih sessile, rentan, seperti telur, legap, atau seperti telur-gajah, di sepanjang tepi gigi lain, seperti gergaji, di bahagian atas penajam, di atas biru-hijau, Petikan adalah betul, pada selimut pendek, secara tunggal, di batang daun; anggur hijau-biliy dengan vidtink tanduk, kulyasto-glechikopodibny, kulit dewasa, dengan 4-5 bahagian introvert ke vidgin. Plid - beri hitam kulyasta. Mekar di rumput - chervny, buah mencapai kapur.

Dipanjangkan. Pertumbuhan Chornytsya di hutan konifer, minus dan rimbun di Carpathians, Rostochy-Opily, di Polissia, berhampiran Volinsky Listep, di bahagian belakang Wandering Listep, pengembangan di bahagian paling jauh dari Daun.

Perolehan dan pembelian. Untuk keperluan likarsky, pilih buah-buahan (Fructus Vaccinii myrtilli) dan daun (Folia Vaccinii myrtiHi) chornitsa. Daun dituai selama satu jam ketika bunga tumbuh. Untuk pertumbuhan keseluruhan pertumbuhan, rajutkan tandan kecil dan kembangkan untuk pengeringan dalam keadaan kering, atau dengan penutup mata secara terbuka. Semasa menggantung tandan ke ambang, dan diperoleh dengan cara keluar dari rumah dan mengambil dari tebing atau plak tertutup. Daun kering adalah 7-8%. Buah-buahan mengambil stiglyi untuk bantuan sudu khas, atau tangan dan menyembuhkannya segar, atau kering di permukaan terbuka, tersebar dengan bola tipis di atas kertas atau kain. Lakukan pengeringan pada suhu selain 50-60 ° C. Buah kering mengambil 13%. Garisan їх lampiran - 2 batu. Buah kering chornitsi є dijual di farmasi.

Gudang kimia. Buah Chernitsi berlaku dalam karbohidrat (5.3-7.4%): glukosa, fruktosa, sukrosa, pektin; asid organik (0.90-1.28%): sitrik, laktik, asid oksalik, epal, ambar; vitamin: asid askorbik 5-6 mg%, thiamin 0,045 mg%, riboflavin 0,08 mg%, asid nikotinik 2,1 mg%, karoten 0,75-1,6 mg%; flavonoid (460-600 mg%); hiperin, astragalin, quercitrin, isoquercitrin, rutin; antotsiani: delphinidin, malvidin, petunidin, idain, myrtilin; asid fenolik: kavova, hinna, chlorogenova; fenol dan fenol turunan: hidrokuinon, monotropeoside, asperuloside; ucapan penyamakan (sehingga 12% untuk sungai yang benar-benar kering), minyak eter, inositol alkohol enam alkohol siklik, kehilangan antrasena, separuh mangan dan air liur. Dalam ucapan penyamakan daun blackberry (hingga 20% untuk sungai yang benar-benar kering), flavonoid: kaempferol, rutin, astragalin, hyperin, quercitrin, isoquercitrin, avicularin, meratin ;. antosianin: sianidin, delphinidin, petunidin; triterpena: p-amirine, oleanol dan asid ursolic; asid fenolik: kavova, chlorogenova, chinna; fenol dan diwarisi: hidrokuinon, arbutin, metilarbutin, asperulosida, monotropeoside, efirna olia, alkaloid murtin, vitamin C, karotenoid, asid sitrik.

Pihak berkuasa farmakologi dan vikoristannya. Menambah kekuatan dan antiseptik buah chornytsi untuk merampasnya dengan kaedah anti-membosankan yang berharga semasa kilang pencucuhan muda saluran shlunkovo-usus, terutama dalam praktik kebudak-budakan. Dengan tanda yang baik, saya menanam buah-buahan kering di kawasan-kawasan abo kiseliv sekarang.

Buah chornytsi kering masuk ke gudang teh pengisar.

Buah-buahan segar chornitsy mengatur fungsi- shkіrі, aterosklerosis, penyakit hipertensi dan kem patologi lain, yang berkaitan dengan penurunan mycosis saluran darah, dan anemia hipokromik.

Dengan penyakit nirkovokam'yanіy, terbentang selama satu jam yang remeh, cernnno vzhivat sumіsh (porіvnu) chernits dan cahaya matahari rubah.

Dalam Perubatan Rakyat Lithuania, buah chornytsi vikoristovyuyat yak zmіtsnyuyuchiy zyb sekiranya berlaku rawatan simptomatik penyakit barah.

Kuasa Likuvalny juga mungkin mengandungi kompot, jus, ladu rebus, jem, jus blackberry.

Kemerosotan ingatan, apabila terdapat kekurangan peristalsis di usus, diskinesia bangsawan wanita untuk jenis hipokinetik dan duodenostasis implantasi chornit secara berlebihan dapat disebabkan oleh perasaan diri sendiri penyakit..

Vikoristovuyut buah zasib hitam dan yak zovnishny. Vіdvar pekat atau jus buah-buahan segar yang bertakung untuk rawatan ekzem basah, psoriasis, opikіv, gnіyny vyrazok juga (goncangkan losyen atau kompres, kerana ia minyayut 3-5 kali untuk dobu).

Pada viglyadі membilas kering segar atau buah kering chernitsі hidup dengan angina, stomatitis, catarrh bahagian atas dichally.

Nastya dari daun blackberry boleh menyebabkan daya hipoglikemik dan berkembang dalam bentuk diabetes gula yang lebih ringan (selalunya jumlahnya dengan liklink roslin kecil).

Di samping itu, daun ini menunjukkan segala-galanya di bahagian tengah sekiranya terdapat pylitis, cystitis dan urethritis, atony of chafing, sechokamyany and gummy ails, sludge koloni (gastralgia) dan kronik.

Sekiranya buasir, dari kemasukan daun chornytsi, hancur dengan pembersihan, dan sekiranya bir - jarum suntik.

Bentuk Lykarski dan stasosuvannya.
VNUTRISHNO - infus sejuk (tuangkan 2-3 sudu buah kering dengan sebotol air rebus sejuk, bersikeras 8 tahun, proses) minum sepertiga setengah botol 3-4 kali sehari;

- infusi panas (3-4 sudu buah kering dikeringkan 2-3 tahun selama 400 ml taburkan, proses) ambil empat botol 5-6 kali sehari;

- masam (untuk 300 ml air, ambil 1 sudu besar buah-buahan kering, tambah 1 sudu teh pati dan gula-gula setiap hidangan) ambil tiga minuman sehari;

- infus dari daun (2 sudu besar syrovin bersikeras 2 tahun selama 400 ml taburan, proses) ambil 4 kali sehari sehingga hari;

- wain hitam (rebus 25 g buah kering selama 20 minit dalam sedikit air, tambahkan 250 ml wain merah dan rebus 10 minit lagi) ambil 1 sudu besar tiga sudu sehari dengan kolitis kronik.

ZOVNISHNO - bilas dengan jus buah segar atau infusi (1-2 sudu teh buah kering bersikeras 15 minit pada taburan taburan, proses);

- kompres dan losyen dari jus buah segar atau pekat (100 g buah segar per 500 ml taburkan, rebus separuh);

- taburan dan klizmi z vidvar (60 g daun per 1 liter taburan).

Likarski roslini: Pembantu ensiklopedik - ahli akademik A.M. Grodzinsky.

Korisny power yagid chornytsi

Vіtamіni, yakі untuk membalas dendam buah chornitsі

Chornytsya adalah dzherelo ucapan kayu manis dan vitamin. Sebelum gudang beri hitam, perlu memasuki organisma pertuturan, seperti: laktik, sitrik, asid oksalat, succinic dan asid malik. Chornytsya untuk membalas dendam makro - dan elemen mikro: mangan, kaliy, zalizo, fosforus, sirka, med, zink; vitamini A, C, PP, vitamini kumpulan B; efirnі olії, semangat dan ucapan penyamakan. Zalizo, suka membalas dendam pada buah beri, saya boleh mula terlibat dalam badan.

Penyerapan beri chornitsa pada organisma

Chornytsya membalas dendam sebilangan besar antioksidan. Vzhivannya dari keseluruhan buah beri dapat dibantu untuk menyimpan memori yang baik dari zost gostry itu, untuk mengubah sistem jantung-Sudin, untuk merebut penyakit berjangkit, dan juga untuk merawat silogram. Chornytsya Volodya dengan kekuatan anti-api, anti-api, sechoginny dan zhovchoginny.

Chornytsya membalas dendam antioksidan terbaik - anthocyanin - yogo di chornytsi lebih nizh di roslins lain. Juga, sebelum gudang chornytsya, saya akan memanggil sungai, saya akan menyebutnya glukosida myrtilin, yang seperti diє yak insulin, yang mengurangkan jumlah gula dalam darah dan pembaharuan fungsi rumah hijau. Karoten, yang dapat membalas dendam dalam buah beri ajaib, melukis fungsi zorov, membawa sel darah baru ke aliran darah, dan meningkatkan peredaran darah pada malam itu. Bagi orang yang membaca banyak perkara menggunakan komputer, disyorkan untuk hidup dengan beri blackberry.

Baca juga: Magniy: vm_st dalam produk makanan dan kayu manis untuk badan.

Berry, zavdyaky fungsi anti-mikroba dan anti-api mereka, meringankan kemalangan yang sakit dengan selesema, proses menembak jalan-jalan disfungsi atas dan sakit kepala.

Salah satu kekuatan chornitsa yang paling kuat adalah mencurah ke dalam sistem rumput. Implantasi proses normalisasi yagid pada etsa. ЇЇ mengesyorkan untuk merawat gastritis kerana keasidan yang rendah. Terdapat sebilangan besar antioksidan dalam proses penuaan badan, beberapa penyakit jantung-vaskular, termasuk infark miokard dan trombosis. Antikoagulan, kerana mereka membalas dendam dalam chornitsy, tidak memberikan darah ke darah. Kekuatan bakteria chornytsi membantu vilikuvati menembak nirok dan bangsawan sečovyh.

Chim korisna chornytsya: bantuan untuk pesakit kencing manis dan menggigil, menggilap zoru dan etsa

Zmist

  • Mengapa berbaloi untuk zastosovuvati chornytsya sekiranya diabetes?
  • Bukan hanya untuk pesakit diabetes
  • Yak lіkuvatisya chornitsya
  • Chim shkidliva chornytsya

Sudah tentu, jika minuman keras basah. Chornytsya sendiri menghadapi masalah seperti itu. Sebelum ucapan, coklat brown bukan sahaja beri, tetapi chagarnik pagony. Pengurus gudang mereka Roslin Volodya mempunyai pelbagai aktiviti:

  • menggilap robot sistem herba;
  • mengasimilasi cirit-birit;
  • bantuan tambahan dengan sistitis, uretritis;
  • dobre menuangkan ke kilang relau;
  • berkesan dalam kes diabetes mellitus;
  • kayu manis untuk mata;
  • znima zapalennya;
  • zagoyuє rani;
  • ditunjukkan untuk anemia.

Mengapa berbaloi untuk zastosovuvati chornytsya sekiranya diabetes?

Pahony chornytsi paling sering menang dalam keadaan pesakit diabetes: mereka hidup secara bebas, tetapi di gudang pesakit diabetes. Dopomagayut utrimuvati bau menghidupkan zukru di antara norma. Kebaikan priyom sepele untuk dikenali di robot.

Salah satu masalah penderita diabetes yang lebih luas adalah kematian. Dalam berbagai jenis bantuan vipadu pagoni, buah beri. Chornitsa untuk Zoru berulang kali membawa kecekapannya dalam ujian. Vona polіpshun stan klіtkovini ta sutinkovy zіr, pіdvischu gstroti zoru.

Bukan hanya untuk pesakit diabetes

Zastosovuvati hitam untuk mata bukan hanya untuk pesakit kencing manis kayu manis. Melalui bilangan kontraindikasi minimum, saya mengesyorkan untuk melawat kanak-kanak. Sebaik sahaja kanak-kanak itu mempunyai tanda-tanda pertama dalam usia yang pendek, hanya perlu mengambil dadah berdasarkan skrin TV, komputer, tablet, membaca buku. Hto yang kaya tahun ini sangat tidak menyenangkan dengan titik-titik berbunyi kapal untuk mata, jadi tidak mengapa untuk saya. Secara umum, ia dapat dibantu dengan menyimpan chornytsi, oskil vona polipshu mata berdarah.

Adalah mustahak untuk tidak memeriksa diagnosis masalah serius, tetapi menjalani chornitsa untuk pencegahan. Chornitsya membolehkan anda mengurus keperluan anda, tetapi kerana kekuatan godaan untuk memberi perhatian kepada pilihan baru. Zokrema, tsei natural, mengesyorkan tinggal bersama juruterbang.

Beri dan pahoni tanaman tumbuh dengan kekuatan merajut mereka. Bau busuk berkesan dengan diareya. Chornytsya selamat, dan ia sangat membantu kanak-kanak yang mengalami masalah kurus. Ambil berdasarkan ini, anda juga dapat membantu untuk berhubung dengan proses mengembara dan loya di usus.

Para ketua pihak berkuasa anti-api akan menggembirakan para chornitsa pada serangan-serangan bangsawan sekular dan badan-badan yang redup. Dengan GDVI tidak akan memberikan vіdharkuvalnuyu dіu, dengan pharyngіtik vikoristirovanie untuk membilas.

Yak lіkuvatisya chornitsya

Baiklah, hiduplah beri segar pada musim ini. Untuk musim sejuk їх boleh disediakan dengan pelbagai cara. Naykrashche membeku (tsіlimi atau mengisar dengan zukrom) atau menggantung. Sekiranya anda membuat jem atau jem, terdapat sebahagian besar vitamin zruynutsya. Tobto, dengan cara ini, untuk hidup dengan cara ini, itu bukan varto untuk zoru, tetapi dari coryza untuk sistem saluran usus.

Lіkuvatisya pagonami chornitsі boleh menjadi masalah. Dengan banyak wang, saya mempunyai syrovin di farmasi. Penting agar anda tidak berada di zon selamat dari segi ekologi. Z pagoniv untuk mengangkat bahu sekarang. Berkadar berbaring mengikut penyakit dan kaedah pengisiannya (di tengah, untuk membilas). Pemacu perlu bersyukur dengan likar.

Ambil dalam 1 sudu kecil. hingga 2 sudu besar. l. keringkan pagon untuk 200 ml air. Masukkan 45 quilin. Tiga labu setiap 3 kali sehari.

Chim shkidliva chornytsya

Perlu bagi mereka yang menderita sembelit untuk menganggapnya sebagai chornitsa. Berkaitan dengan kekuatan untuk memusnahkan keadaan. Perlu diperhatikan bahawa reaksi alergi terhadap chornytsya lebih teruk lagi, dan ini bermakna kemungkinan reaksi alergi.

Blackberry juga dikontraindikasikan dalam kes-kes penyakit. Melalui organismenya, kita melihat asid oksalik (lihat bahagian penampang).

Tarikh penerbitan: 20.10.2016

Penilaian Benang: 3.8 daripada 5. Bilangan undi: 1640

Chornitsya: pihak berkuasa dan prototaip, mendarat dan melihat ke hadapan

Pengarang: Natalya Diterbitkan di Fruit-and-Yagidnі roslini Diterbitkan: 13 Februari 2019 Dikemas kini: 24 Ahad 2019

Chornitsya zvichana (lat.Vaccinium myrtillus), atau chornytsya myrtolist - roslin berukuran kecil dengan beri ustivny, spesies vaksin genus di tanah air Veresov (sejak kebelakangan ini, mereka dilihat di tanah air Brusnichna). Nama Latin genus menyerupai perkataan "lembu", serpihan daun spesies deyakykh vicoristovuvalosya yak kurus makanan. Saya akan memanggil spesies itu sebagai chornitsa kerana kesamaannya dari myrtle. Saya akan memberi nama roslin Ukraine, yang diberi warna beri dan jus, dari mana tangan dan mulut anda boleh menjadi cabul. Di Ukraine, blackberry dipanggil Borovitsa, Borovka, beri hitam, Athens dan Yafins. Chornitsya adalah saudara dari roslin berry, yak lingonberry, crane dan lohina.

Tumbuh beri blackberry di kawasan taiga di Asia dan Pivnichniy Europe, di kawasan subarctic, dan juga di Pivnichniy America. Untuk menanam buah beri untuk tumbuh pada sasaran lykarsk, dan juga untuk menghias yak.

Zmist

  • Penerangan
  • Mendarat dan melihat
    • Mendarat
    • Yak untuk melihat
  • Zbir dan zberigannya
    • Saya akan menyerahkannya
    • Gabungkan penuai
    • Zberigannya
  • Lihat dan macam-macam
  • Vlastivosti: Skoda dan Kayu Manis
    • Kuasa Korintus
    • Paparan prototaip

Mendarat dan mencari chornitsya

  • Tsvіtinnya: pada travі-worm.
  • Pendaratan: pada bulan sabit-heresny atau pada pertengahan musim bunga.
  • Pendidikan: yaskrave svitlo atau prinok.
  • Tanah: kebaikan dan keasidan (pH 4.9-5.0).
  • Penyiraman: 2 kali sebulan, jika di tanah kering, penyiraman yang kerap diperlukan: tanah diberi makan oleh semak, tetapi kita akan menghabiskan sepanjang jam. Setiap kali menyiram air, tambahkan otstov, shchavlev atau asid sitrik.
  • Pіdzhivlennya: mineral, dan organiknya bagus untuk membawa dos kecil. Kulit 2-3 ryunt berbatu digali dari gambut, zmіshanim dari pіskom. Dari organik ia digunakan untuk menyimpan kompos, penyiraman semula, dan dari bahan mineral - untuk superfosfat, calimagnetics dan ammonium sulfat. Pada malam musim panas, semak-semak menumpuk di daun dengan pelbagai elemen mikro. Chornitsya tidak menanggung kebaikan, tetapi membalas dendam klorin!
  • Pembentukan: dari 3-4 berbatu hingga memperbaiki bentuk semak untuk pembentukan. Pada usia 15 tahun untuk menjalankan pendidikan peremajaan. Pembersihan daging babi panggang. Prosedur harus dilakukan di tangan, sehingga telinga sokorukha.
  • Penyebaran: untuk kita dan di bawah hutan.
  • Shkіdniki: popelitsya, shchіvki.
  • Penyakit: іrzha, muscospereliosis, sira tsvіl, ryasna kіltseva pluminess, necrotic pluminess, dwarfism, filamentous of gillok dan mosaik.
  • Kekuatan: є salah satu produk makanan yang paling popular, iaitu membalas dendam terhadap orang yang tidak berkuasa dan penting bagi orang.

Blackberry berry - keterangan

Chornytsya adalah chagarnik daun berukuran 10-50 cm, taburan hijau yang berasal dari lubang tungku hingga kutipan gostry. Chergov, bulat, bergigi bergerigi di sepanjang tepi daun hitam, daun berengsel hijau muda dan mata air merah, dipanggang di atas tangkai daun pendek. Di atas tanah, tangkai melintasi akar, kerana keluarnya batang akar kering, menembus ke dalam cengkeraman sejauh 5-6 cm. Daun akar jagung yang sepi dan menyendir tumbuh di piring pendek batang muda. Plid adalah beri yang berbentuk culyasta atau telur dengan diameter 6 hingga 10 mm, lebih sempit daripada colorah biru tua dengan nalot biru. Bunga beri hitam tumbuh di rumput atau cacing, dan berbuah di kapur-heather.

Mendarat dan menjaga chornitsa

Menanam chernitsi di kebun

Lebih baik merasakan chornytsya di tempat tidur, di bawah penutup pokok, di tanah masam, berhampiran tanah, dan dekat dengan permukaan. Apabila anda mengantuk untuk mengantuk, bersiaplah untuk sebotol air selama sehari. Sebaik sahaja waktu penanaman berlaku, maka di kawasan myakoy dan pada musim sejuk yang pendek, cym ditutup dengan indah dengan sabit atau heather. Pada smoothies tengah, pada tengah hari dengan iklim yang masih segar, disarankan untuk menanam chornytsya pada musim bunga, jika ada satu minit bertukar fros.

  • Ozhina: pendaratan y doglyad, viroshuvannya

Roztashovuyut sadzhantsі chornitsі berturut-turut dengan selang 1.5 m satu-satu. Sekiranya penanaman berlangsung dalam dua baris, maka di antara keduanya selang waktu mendekati 2,5 m. Ukurannya 60x60 cm dengan kedalaman 80 cm. Di bahagian bawah lubang kulit, perlu meletakkan sebiji bola bahan saliran untuk tujuan.

Oskіlki zazvichay kolam tanah nedostatno berasid untuk chornitsі, potrіbno zavchasno pіdgotuvati ґruntovu sumish, y yakіy Roslin rozvivatimetsya baik: verhnіy bola viynyatogo di vikopuvannі lubang pid chornitsyu ґruntu zmіshuyut іz gambut іz rozrahunku 2: 1 untuk otrimanoї sumіshі dodayut untuk pіdkislennya poroshkopodіbnu sіrku dalam kіlkostі ¼ satu sudu teh pada roselin kulit. Zanadto tanah penting untuk berbaring untuk rakhunok terbawa-bawa di rychkovy squeak baru atau daun ek kasar. Dengan makanan yang dimasak, zapovnyut yami dan zalishayut selama satu atau dua hari, mereka menjadi lebih sedap. Untuk membetulkan gotuvati yami untuk chornytsya, diperlukan kira-kira 3-4 hari sebelum mendarat.

Mari kita tanam bahan terbaik untuk sadzhantsi chornytsi dua kali ganda, tetapi apabila anda membeli, gergaji, supaya anda tidak mendapat penyedut sadzhantsi, dan bahkan chornitsa dan lochina lebih serupa. Sebelum payudara sadzhants bersahaja, perlu hidup. Sebelum menanam, menyiram tanah di lubang sebelum menanam dengan dosis 1 sudu teh asid sitrik di dalam air, tolak keluar, mengekang kendur dan membantu sistem akar pelana yang baru, untuk siapa saya berhati-hati menguruskan payudara bumi sederhana, benih kegilaan runtovyu. Untuk menanam permukaan dilyanka, jemurkannya, airnya dengan jelas, kemudian muluskan dengan gambut, bakar daun atau thyrsu.

Iakshho dalam kapasiti sadzhants vikoristovyvuyutsya pertumbuhan tiga batu yang lebih tua, kepala ichni untuk penanaman dibentuk pada ketinggian 20 cm - untuk mengadaptasi penyesuaian garis yang tumbuh di tempat baru.

Yak untuk menjaga chornitsa

Dengan menjaga semak beri hitam, kita akan mengubah padang rumput dengan penyiraman biasa: untuk menjalankan prosedur dua selama sebulan, jika terlalu lama untuk kering, maka airlah embun lebih kerap, kerana itu, anda akan terbawa sedikit oleh semak-semak blackberry. Masukkan lemon atau asam oksalat sebulan sekali ke dalam air. Walau bagaimanapun, anda boleh berlebihan dan mengabaikan warisan penyakit kulat pada mata penyakit kulat. Lebih indah tidak membanjiri roselin dengan air, tetapi menghirupnya, tetapi anda tidak membenarkannya. Simpan volog dalam bola mulsa dari tirsi, jika daunnya tidak kurang dari 4 cm.

Budaya ditanam dengan kebaikan organik dan mineral. Organik chornytsi harus lebih banyak limpahan, crouton gambut dan kompos, yang harus digunakan sekali selama tiga hari dalam kuantiti 3-4 kg per 1 m². Kebaikan mineral dalam superfosfat, ammonium sulfat dan kalsium magnesium sulfat juga dapat digunakan dalam jumlah kecil dalam jumlah kecil. Jangan tutup mulut yang baik hati, bagaimana membalas dendam terhadap klorin: jangan menanggung muslihat kotor.

Adakah anda melihat chornytsya pada pemprosesan mikroelemen pozakorenev, serta pemutihan, kerana penurunan spesifikasi.

Obrіzuvannya nornytsi diperbaiki dengan itikad baik, jika pertumbuhannya tumbuh 3-4 berbatu: hingga pukul belukar terdapat tumbukan pertumbuhan, lemah dan penyakit gilka, yang perlu diambil. Belukar chornytsi yang ideal dapat dilipat dari 7-9 gel yang tumbuh dengan sihat, dan pahoni pada gilka ini tumbuh kecil dan kuat, perlu memendekkan gilka, kerana mereka mencapai 4 batu, hingga 20 cm. kembalikan kepada buah lama. Untuk mencapai pohon hitam yang tumbuh pada abad kelima belas, perlu menghabiskan satu lagi pendidikan yang lebih muda, sebelum setiap jam semua pokok tumbuh pada ketinggian 20 cm dari tanah. Dengan pembentukan chornytsi yang tepat pada masanya dan tepat, anda tidak akan menghadapi masalah dengan penuaian.

Yaksho vi viroshute chornytsyu yak hiasan roselin, anda boleh membentuk bentuk nadati їy be-yak dan memberikan gaya taman anda.

Chornitsya musim sejuk tidak akan memerlukan ukrittya untuk musim sejuk. Lebih baik takut dengan frosts musim bunga berputar, sebelum jam anda dapat menghilangkan petikan. Bersedia untuk membersihkan penanaman chornitsa dari cuaca sejuk yang cepat.

Sebelum penyakit dan pelajar sekolah, gaya taman chornytsya, ale inodi, ada masalah dalam keseluruhan budaya. Chornytsya yang paling biasa pada musim sejuk adalah dari penduduk dan shchivoks - koma biru, yang menggerogoti jus daun dan pagon. Ketahui penduduk dan perisai dengan ubat racun serangga - Aktellik, Aktaroy, Inta-Vir. Untuk tujuan profilaksis hidup, untuk daun padi, demi semak, bersihkan dan bakar lebihan yang tumbuh, dan pada masa yang sama melakukan rawatan pencegahan blackberry dengan persiapan Karate.

Daripada penyakit kulat, perlu memerangi penyakit kulat, muscospereliosis dan syroi plisnyavi. Miscosphereliasis dimanifestasikan oleh pantai hitam chervonuvato di daun blackberry, seperti yang terlihat, ketika ia menjadi terhalang. Gejala іrzhі berwarna coklat gelap pada daun, dan srara tsvіl wiklikє mumіfіtsіkatsіyu buah chernitsі. Usaha untuk jatuh sakit dengan persediaan racun kulat - Topsin-M, Fundazol dan Bordeaux Ridina. Yaksho viyavili jatuh sakit pada tongkol, seberapa banyak yang mungkin, jika anda akan berakhir dengan satu kegelapan, sayangnya, jika penyakitnya sudah meningkat, teruskan ke pertarungan sepele.

Anak dara chornitsa yang paling tidak selamat: chervona kil'tseva pluminess, necrotic pluminess, dwarfism, filamenness of gillok dan mosaik. Mereka belum mencipta ubat-ubatan berjangkit asing, jadi perlu bagi Roslin untuk merawatnya..

  • Vyroshuvannya rozsadi sunitsi di fikiran rumah

Zbir chornytsi dan zberigannya

Zbir chornytsi saya akan menyerahkan

Pilih buah kayu manis di puncak kayu manis - dari tengah linden. Chornitsya di fosil berlegar di dataran rendah dari tanah paya, ale beri mencapai galyavins fosil dan lendir.

Adalah perlu untuk mengetahui chornitsa hanya dari semak yang tidak lebih tua dari 15 batu: buah roselin seperti itu sendiri akan memenangkan jumlah maksimum vernakular sinis, di beberapa ladang chornytsia kecoklatan. Di penanaman liar, semak akan bermula untuk sebilangan pagon bichon pada yang baru. Yak nak ambil chornitsyu? Zbіr zdіysnyuyut dalam cuaca kering, pada waktu malam. Ketahui hanya buah beri berwarna hijau tua yang sihat dan tidak cerdas, kerana ia menyimpan berhampiran kucing anyaman atau bekas plastik.

Gabungkan penuai

Untuk mempercepat pengumpulan beri blackberry dalam 3-4 kali, ia adalah mesin penuaian berbuah, atau penuai, dengan sendok. Anggur Koshtun murah, dan ia mendapat populariti yang hebat di tempat-tempat yang tenang, menjadi perniagaan bermusim de zbir chornytsi. Seluruh penuai berada di dalam kotak, di stesen bawah "sisir" pengikat dengan gigi bengkok besar, roztasvaniya di dudukan 5-6 mm salah satu. Ini disebut "sisir" di kalangan masyarakat. Gilk, daun dan pahony chornytsi mudah melewati gigi dan tidak mengecut, tetapi beri jatuh ke dalam bekas. Mereka menghasilkan penuai untuk chornytsi untuk logam, plastik dan kayu, dan untuk menyiapkan gigi untuk vikoristovuyut yang lain. Anda boleh menggunakan rambut yang cantik dan cantik.

Zberigannya chornytsi

Semasa memilih blackberry, bersihkan dari buah, daun, ludah, beri hijau dan smittya. Untuk sebilangan besar beri, tuangkan air: tenggelam batang blackberry ke bahagian bawah kapal, dan tumpahan smittya. Walau bagaimanapun, kaedah pembersihan ini tidak sesuai, dan jika perlu, saya akan membersihkannya dengan tangan. Simpan beri dalam viglyad kering atau beku, serta jem di viglyad.

Untuk mengeringkan beri, keringkan dengan bebola nipis dan letakkan di dekat ketuhar, atau potong pada suhu 40-50 ºC hingga kering lagi, satu jam setiap jam. Simpan beri kering dalam bekas anyaman, kadbod atau kayu dalam campuran kering gelap.

Selagi anda mempunyai peti ais besar, masukkan mita dan jagung kering pada tatsi dalam satu bola dan masukkan ke dalam peti sejuk beku. Yaksho tatsya metal, jangan lupa untuk menutupnya dengan tuala dapur kertas, beberapa sentuhan kulit hitam dengan logam bahkan lebih teruk daripada tidak. Chornitsya membeku selama 2-3 tahun. Pada akhir jam, beku buah beku dari peti sejuk, masukkan ke dalam bungkusan dari bahagian atas, buat lepuh dan letakkan bungkusan di dekat peti sejuk beku. Chornytsya viglyadi seperti itu boleh mengambil satu rik.

Pada masa yang sepele, mereka menjaga saya dan menggantung chornytsya di balang kaca, yang selama bertahun-tahun bermain dengan semangat. Masukkan balang dengan kerak, isi dengan lilin. Sberіgayut taku chornitsa di pergunungan sejuk yang gelap.

Lihat dan macam-macam chernitsi

Dalam budaya ada berbagai jenis blackberry, untuk itu tidak ada jenis beri. Mereka yang dilihat dengan pelbagai jenis chornytsi, sebahagian besarnya, lohinoy, dan mereka yang menginginkan buah beri dan saudara-mara, tetapi masih banyak budaya. Plutanin dilihat melalui mereka yang dalam bahasa Inggeris tersinggung dan beri disebut sama: blueberry.

Di rumah bersebelahan dan dacha, anda boleh memasang wakil seperti itu dalam genus:

Chornitsa berbulu (Vaccinium hirtum)

- Roslin berasal dari Sakhalin dan Jepun, berkembang di hutan kecil dan konifer, serta sakit di pinggiran. Seluruh chagarnik yang gugur berjarak hingga 1 m dari telur seperti telur, kita akan menyalakan daun hijau ke atas, seperti tanaman anggur karma vidtinku yang dikumpulkan. Beri berbulu biru hitam berbulu blackberry berdiameter 5-7 mm;

Chernitsa Caucasian (Vaccinium arctostaphylos)

Dengan bantuan tempoh ketiga, kami akan memperluasnya di Kaukasus, di Asia kecil, di beberapa wilayah Bulgaria dan pada musim sejuk di Iran. Terdapat chagarnik daun lebat, atau pohon chagar, hingga dua atau tiga meter dari daun besar dan buah beri sejati, yang sama dengan buah jagung hitam. Budaya yang tidak mencukupi її її tidak terlalu musim sejuk;

Chernitsya vuzkolist (Vaccinium angustifolium)

agar pennіlvanska chornytsya menyerupai awal Pivnіchno America. Harga chagarnik rendah sepanjang satu meter dengan daun hijau dan musim sejuk yang tinggi. Kami mempunyai banyak tetamu yang jarang berlaku;

Ovalleaf Blackberry (Vaccinium ovalifolium)

di antara pemikiran semula jadi ia berkembang di Kepulauan Sakhalin, Aleutian, Kuril dan Komander, di Amerika Pivnichniy dan Jepun. Pada ketinggian tsya chornytsya syagaє 3-4 m, pertumbuhan won secara umum, tidak mekar, musim sejuk yang tinggi tidak mungkin;

Chornytsya mitlopodibna (Vaccinium scoparium)

boleh didapati di negeri-negeri di Amerika India seperti Alabama, California, Colorado dan Carolina. Pada ketinggian tsei, khususnya chagarnik syagaє yang tahan lasak hanya 20 cm. Buah-buahan tidak masak pada yang baru.

  • Brusnitsya: pihak berkuasa dan prototaip, mendarat dan menantikan

Vlastivosti chornytsi - Skoda dan kayu manis

Korintus kuasa besar

Bawang putih kepala Chornytsi adalah antioksidan, yang harus dimasukkan sebelum gudang beri. Di luar blackberry, terdapat kata-kata tak ternilai yang dapat dijumpai dalam produk seperti kubis berkepala merah, ozhin, lobak, epal, anggur gelap, dan bahkan semua produk dijual untuk beberapa antioksidan. Selain itu, sebelum gudang beri dan daun chornytsi, harus ada magnesium, fosforus, calium, selenium, zink, kalsium, sirka, klorin, natrium, zalizo, madu, asid organik, vitamin C, B1, B2, B6, PP, B5 Ucapan A, pektin, saponin, glukosida dan kayu manis.

Chernitsy beri mungkin anti-mikroba, melawan daya likat. Caroteno, masuk ke gudang, berbalik sebentar, kemudian satu jam lagi. Hari-hari suci lain dari juruterbang Inggeris secara aktif menghasilkan buah beri dan selai blackberry. Saya seorang chornitsa dan kosmonot.

Mereka yang tinggal di ladang zazu yazhid chornitsa zbіlshu, berdasarkan keramahan mereka dan mengubah pandangan mereka, nampaknya sudah lama. Ale, satu jam lagi, saya melihat bahawa chornitsa akan mempercepat pembaharuan kendur mata dan mengurangkan aliran darah. Untuk memperbaharui subuh, perlu memberi hati kepada 30 chili untuk minum 1 sudu beri chornitsa segar atau kering, dituangkan dari petang untuk pembengkakan dengan air sejuk.

Hasil yang sangat baik diberikan untuk menyimpan chornytsi dengan visip shkirny, eksim dan lichen luskaty: dengan jus buah-buahan segar, adalah mustahil untuk membuat kerugian. Dan sekiranya berlaku pengesanan, luka buruk, pusing dan eksim basah, kompres ditunjukkan dengan jus blackberry segar, kerana doba berubah 3-4 kali untuk doba. Sekiranya terdapat banyak buah beri segar, untuk memampatkan vicorist adalah lapisan buah kering yang tebal (rebus 100 g buah beri dalam 0,5 liter air, selagi isinya tidak berubah separuh).

Chornytsya - prototaip

Tidak mungkin tinggal bersama orang kulit hitam kerana penyakit zidzi pidshlunkovoy, dan juga orang yang telah merosakkan robot usus dua jari. Shkіdliva chornitsya sekiranya berlaku oksalaturia dan tidak terlepas dari produk tersebut. Tidak perlu hidupkan buah chernitsy kering ketika diikat.

Chornitsya dan Lohina. Saya mempunyai pertumbuhan antara dua rumah

Tukang kebun yang bernasib baik, yang dibanjiri oleh hak mereka, dapat menebak pertolongan ayat-ayat taman itu, pada beberapa jenis tumbuh-tumbuhan yang berlainan jenis dan spesies. Bahkan lebih dari sepuluh tahun yang lalu, ketergantungan telah ditambahkan kepada penduduk musim panas Radiansky untuk keindahan karya pemilihan cahaya, yang hanya dilewati oleh salinan di negara mereka. Pencapaian Ukraine yang berstatus bebas ditunjukkan kepada para tukang kebun-amatur dan profesional dari semua galuzzi yang berlebihan, setelah memberikan hasil yang sangat unik. Kita akan bercakap mengenai buah beri, pelbagai yang berkembang dengan batu kulit. Penjual Bagato mencium bau roslin sadzhantsi yang tenang, seperti bunyi bachiti di hutan. Contohnya, chornitsa dan lohina. Siapa yang mempunyai perbezaan antara pelbagai jenis roslin? Penjual dan diri mereka sering tersesat dalam penjelasan.

Keanehan biologi chornitsa dan kekalahan

Chornytsya, atau Chornitsya Zvichayna (Vaccinium myrtillus) - semua nama semak rubah kecil, yang mesti dijumpai dalam genus Vaccinium dari keluarga Veresov. Roslina mirip dengan miniatur myrtles untuk nama viglyad, yang mana dia meninggalkan namanya. Ia tumbuh untuk rakhunok dari akar yang berakar, yang bahkan tanpa berhala dalam ketinggian 10 hingga 50 cm. Buah berwarna hitam kebiruan, selalunya dengan lilin nalot, mungkin lebih kering (hingga 40 keping). Untuk menyukai pokok pinus hitam dan paya rawa dengan galyavins dormouse. Sich beri beri hampir tidak berwarna dan berwarna hitam-ungu.

Lokhina, atau Lohina Zvichayna, juga merupakan wakil gen Vaccinium dari keluarga Veresov yang sama. Untuk mencapai chagarnik tinggi (hingga 1,50 m) dan gillyastiy, tangkai beberapa jenis kayu, sejauh kek itu sendiri. Kehidupan sepele unik yang luar biasa, yak inodi syagaє 100 rockiv, serta embun beku yang tinggi. Ya, anda boleh mencapai buah berukuran besar (hingga 1.2 cm), yak seperti itu, yak dan bermata hitam, mungkin seorang ibu boleh mencurahkannya. Nampaknya, Black dan Lochina adalah spesies yang sama, wakil keluarga yang sama, bahkan saudara terdekat. Lokhina є mensh vibaglivim chagarnik, yang praktikal untuk pertumbuhan pada semua jenis runt.

Nilai beri chernitsa dan orang bodoh masih hidup

Populariti buah beri di tengah hidup kagum dengan tahap aktiviti politik yang tinggi. Ia mengandungi ucapan penyamakan dan pektin pekat, antosianin. Beri dan bahagian atas chornitsa vikoristoyutsya dalam gastroenterologi, gerontologi, pergigian dan ubat-ubatan lain, tetapi sebahagian besar ekstraknya berharga, jadi ia tetap dalam oftalmologi. Lokhina juga merupakan produk ubat yang berharga, yang bermanfaat untuk pertukaran kata, untuk tujuan mengambil ubat, dan untuk mengurangkan jumlah gula dalam darah. Sekiranya terdapat lochin biasa, mirip dengan chornitsa, roslinna syruvina, yang dapat menjadi stagnan dengan diabetes dan nahili menjadi baru. Buah jagung hitam berfungsi untuk pembersihan dan peningkatan saluran darah saluran darah, normalisasi jantung robotik dan saluran usus..

Vidmіnnі ciri khas chornitsі dan fuckers: momen kebenaran

Tidak penting untuk melahirkan anak, kedekatan dan kesamaan, semua nakal dan lohina yang sama dapat sampai pada kesimpulan:

  • ukuran: lokhina - tse chagarnik tinggi yang tinggi (hingga 1,50 m), pada jam itu yak semak hitam tidak akan melintasi 1 m;
  • tangkai: dalam warna hitam berbau busuk myak, herba, dan di bugger, zdrev'yanili mungkin sampai ke puncak, shchilny;
  • berry: pada rasona vona nabagato besar dan dovgast dengan bubur kehijauan, dan pada chornitsa - dibna, bulat, biru tua dalam ukuran;
  • sik: sik hitam bermata hitam yaskravo mengayunkan gudang biru-ungu, tangan farbu, bahasa, pinggan mangkuk, dan untuk gosip - bezbarvny;
  • menikmati: beri blackberry dan buah-buahan yang siap dimakan daripadanya mungkin mempunyai ciri yang lebih tinggi. Buah-buahan stiglich yang baik mempunyai rasa asam dan minuman keras, pada waktu itu saudara-mara mempunyai sedikit rasa masam dan kurang semangat.

Dan sekarang mengenai nigolovnish. Chornytsya bukanlah pertumbuhan virobniti budaya. Pengadaan syrovin dilakukan sepenuhnya di alam liar. Rawa Bula tilki lohina telah diusahakan, berdasarkan kebun mana yang ditanam dengan varietas hasil tinggi. Ale tse tidak bersalah atas upacara zhodny yang menyeksanya secara senyap-senyap, setelah menambahkan sadzhantsi dari apa yang disebut blackberry kebun, demi keadilan, lohinoy. Kesalahan beri sangat coklat dan gurih. Otrimany pada penuaian dilyantsi dapat diolah menjadi rebus, kompot, gantung, beku dan hidup segar. Di samping itu, kerana semangat, ketabahan musim sejuk dan buah sepele dari chornytsi taman, ia hanya bodoh!

Shho ambil chornitsya

Yak sedikit musim panas, dia sedang memperbaiki hari-harinya yang indah, ia baru matang di dekat hutan untuk memberi orang rasa kekurangan zat makanan, dan pada masa yang sama, polіkuvati. Pakar Organisasi Perlindungan Kesihatan All-Union mengumpulkan senarai 10 produk, tanpanya tidak selesa untuk memenuhi cara hidup yang sihat. Dihidangkan dengan epal, wortel, kubis, teh hijau, tomato, lada cili panas, brokoli, tsibuli, dan salad yang saya kenal dan chornytsi. Menanam kucing seperti itu secara berkala dengan produk sebagai tambahan tidak akan dibiarkan menjadi muda dan sihat, tetapi mencurahkan sikap psikologi masyarakat, semangat produk terbaik mungkin unik apabila terdapat unsur aktif. Otozh, teruskan untuk mengetahui kekuatan kayu manis dari beri ajaib!

Untuk gostroti zoru
Walaupun di pejabat Radiansky Union, ketua-ketua dihidupkan di kawasan pemilihan. Dan tidak mengagumkan - dyakuyuchi bukan vitamin Dan mereka yang serupa dengan ucapan mereka, chornitsa sangat diperlukan ketika menangani masalah. Jangan pingsan seperti dan titik untuk mata.

Untuk kurus
Buah-buahan yang cukup, chornytsya, yak dan usi іnshі mempunyai kecoklatan maksimum dengan minimum kalori. Namun, mereka tidak mahu menggembirakan vlashtovuvati anak-anak mereka yang mono, tetapi untuk mendasarkan diri pada yang hitam. Mengikut kelazatan beri itu sendiri, pilihannya tidak optimum. Lebih indah lagi, bahkan lebih ramai kanak-kanak pririmuvatisya yang istimewa, yang asasnya adalah buah beri ajaib. Dengan meregangkannya selama beberapa hari anda boleh makan produk susu blackberry dan fermentasi dengan kandungan lemak rendah. Selama sehari, ia dibenarkan memberi 700-800 gram blackberry dan vipivati ​​1 liter kefir. Kombinasi untuk kanak-kanak seperti itu boleh dilakukan tanpa kutu - chornytsya dan 300 gram yogurt sehari, misalnya, chornytsya dan tuan rumah rendah lemak (300 gr.) Saya lapar, saya tidak membiarkan anda dibenarkan menambah 1 sudu krim masam..

Adakah anda mahu golongan bangsawan menjadi ibu? Selama 3 hari anda boleh mendapatkan 1-2.5 kilogram. Semua untuk menafikan hakikat bahawa anda mempunyai salinan vagi yang dipinjam є. Dengan minda pemakanan yang cerdas dan sihat, anak tridenal seperti itu dapat menjadi telinga yang baik untuk bertarung dengan silogram yang dipinjam. Sehingga itu, hiduplah dengan blackberry, dan jangan menghilangkan diri dari keseronokan vagi anda, dan mengasah gigi dan menjadi lebih muda, bahkan yang sangat berry є dengan pemimpin di belakang vitamin di tengah-tengah rakan anda.


Protes dan di sini є satu "ale". Nampaknya setelah mencuba mono ini nampaknya penting untuk menunjukkannya pada hari seperti itu. Dan keseluruhan rahsia terletak pada kenyataan bahawa orang kulit hitam bertanggung jawab atas penurunan kepekatan glukosa dalam darah. Organisasi, sebaliknya, untuk mengisi zukru mengaktifkan pusat kelaparan dan dalam peringkat sedemikian orang selalu ingin hidup. Dan selain itu, schob "pidmanuti" diperlukan agar chornytsya menjadi kompleks. Maksudnya, tidak mungkin mempunyai koleksi bahagian chornitsa yang berbeza dan dalam setahun untuk minum kefir. Semua navpak yakraz diperlukan untuk beri, dicuci dengan kefir. Tsukru vipadku rivn yang paling banyak akan menjadi pidtrimuvatisya pada rivnі biasa.

Untuk belia
Sebaik sahaja ini bukan masa yang tepat, seorang lelaki kulit hitam diberi penghormatan dengan zoru yang semakin berkurangan, bahkan pada awal tahun ini juga kita akan membincangkan kesan yang menyegarkan. Vyavlyaetsya, chornytsya - naybagatshe dzherelo anthocyanidiv - yang paling kuat dari semua antioksidan semula jadi.

Kita melihat bahawa otak masih muda pada manusia, fungsi utama bagaimana mengatur jenis pertukaran dalam tubuh adalah muda dan badan itu sendiri. Untuk muncul, chornytsya adalah zbіlshuvati di otak sedikit dopamin adalah hasil yang mengatur proses otak. Peningkatan hormon pertumbuhan dopamin, yang merupakan hasil dari peremajaan dan peremajaan organisma.


Namun, chornytsya yak niyaka nsha berry akan mewarnai kekuatan sel sekam dan mengurangkan tahap proses pencucuhan dalam badan. Ekstrak chornytsi ukrіplu stinki sudin, menurunkan tsukru kering pada darah dan jangka hayat yang panjang.

Untuk shkiri yang sihat

Zavdyak semua ekstrak antioksidan yang sama dari chornitsa memasuki gudang bagatokh krim anti-usia.

Untuk organ dalaman
Dengan kekuatan komuniti beri, mereka yang menghidu bau busuk kering boleh menyebabkan tindakan antibakteria dan membantu mereka melakukan kebaikan ketika membuang buburan. Walau bagaimanapun, beri segar dalam jumlah besar navpaki - saya akan melonggarkan.

Beri ini sangat kaya dengan vitamin C dan B, kata-kata penyamakan aktif P, vitamin, zalizom, mengunyah bahawa chornytsya dapat antibakteria, anti-anemia dan kekuatan untuk menyembuhkan usus..

Daun penyakit jagung hitam stagnan untuk pesakit diabetes, jadi sebagai persekitaran yang penting untuk mengurangkan bau darah, bau darah berbau, tidak kurang penting untuk merangsang insulin.


Phytoncidi chornytsi untuk harinya mirip dengan pembuat jam! Pid їkh menyuntik batang guinea dysenterіyna, staphylococcus, demam dan demam kepialu. Svіzha berry suprazviachno cinnamon thymus, kerana mempunyai masalah dengan saluran shlunkovo-usus. Kisil dari chornytsi hitam akan mengatasi proses membusuk dan fermentasi, dengan banyak ucapan penyamakan, ia akan digunakan sebagai antiapalny.

Tidak ada gaya mangan dalam satu buah atau sayuran, yak yogo macornitsa.

Digantikan oleh orang-orang, kita sakit kerana maloklusi, rematik, penyakit shkirn, serta tim, ht maє kamennya di nirki.


Otozh, dalam masa yang singkat raja chornitsy akan makan banyak, lebih muda dan lebih kerap memakan saudara-mara, rakan dan mafin yang biasa - mufin domestik tradisional Amerika dari chornitsa.

Untuk 12 kek cawan anda perlukan:


280 gram tepung
1 sudu besar serbuk penaik
100 gram zukru
225 ml susu
3 biji telur yang hebat
115 gr. mentega / marjerin cair
1 sudu besar esen vanila
200 gram chornytsi segar atau beku

Roset oven hingga 200 darjah dan masukkan 12 tin cupcake. Dalam hidangan okremomu, campurkan tepung, gula dan serbuk penaik. Pukul susu, telur, mentega dan vanila. Beri saya sedikit tepung. Pukul, dok tidak akan terlalu kerap. Masukkan blackberry dengan lembut dan masukkan ke dalam acuan.

Pekty 20 khvili, dok muffin tidak tumbuh dan tidak menjadi warna keemasan. 3 bentuk obovyazkovo dengan cara hangat.

Sedap! Ayuh, ratu rubah untuk menyelamatkan anda dengan yang terbaik, untuknya є!
Dar 'Rosen

BLUEBERRY (VAKSINIUM)
ini Heather (Lingonberry)

Penerangan: Genus Blueberry mengandungi kira-kira 100 spesies, diedarkan di Eropah, Asia, Afrika dan Amerika Utara. Di bekas USSR, hanya ada 7 spesies, kecuali di atas, - satu Kaukasia dan tiga Timur Jauh. Wakil terbesar genus kami, blueberry Caucasian (V. arctostaphylos L.), tumbuh di Caucasus. Ini adalah pokok renek besar atau pohon kecil setinggi 3 m, kadang-kadang membentuk tebal di lereng gunung. Di Sakhalin (serta di Jepun dan Amerika Utara) di hutan konifer, blueberry berbulu (V. hirtum Thunb.) Dijumpai; di Pulau Kunashir, Kepulauan Komander dan di wilayah Ussuriysk di rawa-rawa, di hutan, bilberry berdaun bujur (V. ovalifolium Smith) tumbuh, di belukar pohon elfin di Kamchatka dan di wilayah Ussuriysk, blueberry merah, atau redberry (V. praestans Lamb.).

Dari 9 spesies genus Vaccinium yang ditanam pada waktu yang berlainan di ladang terbuka di taman botani St. Petersburg, 3 spesies adalah wakil dari flora tempatan: semak V. myrtillus L. dan semak V. vitis-idaea L. pertama kali disebutkan dalam katalog Sigesbek di 1736 dan, tentu saja, liar hingga tahun 1824, dan mungkin kemudian. V. myrtillus dicatat dalam katalog 1858-1926, kemudian ada usaha untuk menanam tanaman, tetapi tidak berhasil (hingga 1946-1949, 1987-1991). Perkara yang sama dapat dinyatakan mengenai V. vitis-idaea (1736-1824, 1858-1918, 1946-1947, 1987-2002). V. uliginosum L., pertama kali diperhatikan pada tahun 1793, tetap berada di Taman hingga tahun 1926, kemudian ada percubaan untuk menguji spesies ini pada tahun 1987-1991. V. awak. var. leucocarpum Hort. berada dalam koleksi pada tahun 1872-1883.

Pada tahun 1897, 2 spesies lagi muncul dalam koleksi: V. arctostaphylos L. (1897-1898, 1903, 1943-1947, 1948-1957; pada tahun 1948 - dibawa oleh ekspedisi Taman dari Kaukasus) dan V. ovalifolium Smith (1897- 1898). Pada tahun 1917 V. hirtum Thunb disebut dalam katalog. (= V. smallii A. Gray, V. buergeri Miq.), Pada tahun 1839 - dalam "Senarai biji" mungkin sebagai buah V. virgatum Alton (= V. amoenum Aiton). Tahun-tahun penemuan spesies ini dalam koleksi tidak diketahui. Dua lagi spesies diuji pada separuh kedua abad ke-20: V. pennsylvanicum Lam. (1966-1970), V. praestans Lamb. (1963-1970, 1989-1991). Pokok renek Amerika Utara V. corymbosum L. ditanam di tapak semaian pada tahun 1951-1953.

Blueberry berbulu, Smalla - Vaccinium hirtum Thunb.

Sakhalin dan Jepun. Ia tumbuh di hutan konifer dan bercampur, terutama di daerah aliran sungai, di sepanjang tepi rawa lumut dan tepi hutan. Bahagian atas tali pinggang hutan konifer gelap, hutan birch bercampur dan batu lebih jarang

Semak semak sehingga 1 m tinggi. Daunnya berbentuk lonjong memanjang, menyempit di kedua hujungnya, panjang 3-6 cm dan lebar 1-2,5 cm, dengan puncak runcing, bergigi halus di sepanjang tepi, hijau terang, berbulu di bawah sepanjang urat utama. Susunan daun seterusnya. Bunga dalam perbungaan racemose yang terkulai terletak di hujung dahan. Buahnya berwarna biru-hitam, beri bulat, berdiameter 5-7 mm. Tumbuhan ini mekar pada separuh kedua bulan Mei, dan buahnya masak pada awal bulan Julai..

Dalam GBS sejak 1974 4 9. salinan sampel. Dihasilkan dari biji yang dikumpulkan dalam keadaan semula jadi pembiakan Sakhalin dan GBS. Pada usia 8 tahun, tingginya 0,3 m, diameter semak adalah 40 cm. Vegetasi adalah dari 28.IV ± 3 hingga 27.1X ± 6 selama 134 ± 5 ​​hari. Ia tumbuh agak perlahan, pertumbuhan tahunan kira-kira 3 cm, jarang pada usia muda 6-10 cm. Pembungaan pertama pada usia 8 tahun, mekar dari 18.V ± 3 hingga 7.VI ± 4 selama 21 ± 3 hari. Buah-buahan diatur dan masak tidak setiap tahun, kerana ia rosak oleh frosts lewat. Ketahanan musim sejuk adalah tinggi. Kadar percambahan biji melebihi 50%. Tidak berlaku di landskap Moscow.

Foto Kirill Kravchenko

Blueberry Kaukasia - Vaccinium arctostaphylos L.

Satu-satunya peninggalan tersier dari spesies yang tumbuh di wilayah bekas USSR, naik ke pergunungan hingga ke kawasan hutan atas. Diagihkan di Kaukasus dan Asia Utara (seperti di Bulgaria Tenggara dan Iran Utara. Ia tumbuh di pergunungan terutama pada ketinggian 1000-2000 m di atas permukaan laut. hutan oak.Dalam sabuk kayu bengkok subalpine membentuk belukar.Lindung di kawasan simpanan.

Ini adalah semak besar atau pohon kecil, setinggi 2-3 m, dengan buah-buahan yang dapat dimakan, tumbuh di hutan Colchis dan rimbunan. Daun (panjang 6-8 cm) dan buahnya lebih besar daripada buah blueberry biasa. Mekar pada bulan Mei - Julai; buah masak pada bulan Julai - Ogos. Blueberry kaukasia digunakan setanding dengan blueberry biasa.

Di GBS sejak tahun 1971, 2 sampel, anak benih dari Kaukasus (Mamison Pass, dari sekitar Batumi). Tinggi 0,6 m, diameter mahkota 45 cm. Vegetasi dari 4.V + 4 hingga 15.X ± 10, 165 ± 7 hari. Ia tumbuh dengan cepat, pertumbuhan tahunan kira-kira 10 cm, tetapi pucuk muda, biasanya, dibekukan. Berkembang dari 10.VI ± 4 hingga 7.VII ± 3 selama 28 hari, mekar kembali dari bulan Ogos hingga musim sejuk pertama. Pematangan buah dari pertengahan Ogos hingga musim luruh, buah tahunan, biasanya berlimpah, beri pada pucuk, musim sejuk di bawah salji. Disebarkan oleh biji dan keratan. Kekerasan musim sejuk yang rendah. Kadar percambahan biji benih adalah 10%. Tidak berlaku di landskap Moscow.

Foto Kirill Kravchenko

Blueberry biasa - Vaccinium myrtillus L.

Rusia Eropah, Siberia Timur dan Barat, Kaukasus, Timur Jauh, Timur Tengah, Asia Timur, Amerika Utara Utara. Tumbuh di hutan lebat dan konifer, di tundra, tundra hutan, rawa sphagnum, di pergunungan hingga 2000 m. laut. Selalunya menguasai penutup tumbuh-tumbuhan, membentuk belukar yang luas. Dilindungi dalam simpanan.

Blueberry mempunyai pelbagai ekologi. Tidak memerlukan kelembapan, ia dijumpai di pinggir paya dan di hutan lembap, dan di kawasan kering dan kering. Lebih suka tempat yang terang, tetapi boleh tumbuh di kawasan yang berlorek, namun, di kawasan terbuka sepenuhnya ia sering mati sepenuhnya atau sebahagiannya. Ia lebih sensitif terhadap turun naik suhu daripada lingonberry dan menderita musim sejuk. Lebih suka tanah yang lebih kaya daripada lingonberi. Ia tumbuh di dataran dan di pergunungan, naik ke ketinggian 2800 m di atas permukaan laut. m., tetapi biasanya tidak berbuah di sempadan atas hutan.

Blueberry adalah pokok renek setinggi 15-40 cm, dengan dahan hijau yang bergaris tajam halus. Daun jatuh, hijau muda, kemerahan pada musim luruh, bergantian, pada petioles pendek, bergigi serata di sepanjang pinggir, bulat. Batang tanah di atas masuk ke rimpang (yang muda berwarna merah jambu dengan daun bersisik coklat, yang tua berwarna coklat tua). Akar kecil yang bercabang secara intensif memanjang dari rimpang, menembus hingga kedalaman 5-6 cm. Bunga bilberry adalah kesendirian, terletak di pangkal ranting muda, terkulai, pada pedikel pendek, terdiri dari corolla berwarna hijau-merah-bulat berwarna hijau kehitaman-merah jambu 3-4,5 mm, dengan anggota badan empat gigi lima, dan kelopak hijau yang tidak mencolok. Lapan hingga sepuluh stamen terpasang di sekitar cakera subestimal, terdiri dari filamen pendek dan aneter dua sel, yang dilanjutkan di bahagian atas menjadi 2 tanduk, dibuka dengan dua lubang. Ovari lebih rendah, bersel lima, lajur νηformorm, dengan stigma kapit. Buahnya berry, sering berbentuk bulat, tetapi sering berbentuk ovoid, dengan mekar kebiruan, berdiameter 6-10 mm. Mekar pada bulan Mei-Jun, berbuah pada bulan Julai-September.

Biji blueberry bercambah di atas tanah pada musim bunga. Tumbuh tumbuh dengan perlahan: sepanjang musim panas sekitar 1 cm. Pada tahun-tahun pertama, blueberry muda tidak mencurahkan daunnya (3-4 tahun), mereka boleh menjadi hijau hingga 10-12 tahun.

Blueberry dicirikan oleh pembentukan rimpang panjang, dari mana semak baru terbentuk, yang terakhir, pada gilirannya, membentuk rimpang di mana semak urutan berikutnya muncul, dan lain-lain. Jangka hayat seseorang blueberry, yang terdiri daripada beberapa generasi semak yang dibentuk secara vegetatif, dapat mencapai beberapa beratus-ratus tahun. Semak yang timbul di rimpang mekar lebih cepat, pada tahun ke-4, dan hidup hingga 14-18 tahun, dan yang terbentuk dari benih mekar hanya pada tahun 15-20.
Tunas bunga blueberry diletakkan pada musim panas tahun sebelumnya, sehingga pada musim bunga tanaman mekar awal - pada bulan Mei, kadang-kadang bahkan pada akhir April. Berbunga berlangsung 2-4 minggu, buahnya masak di zon tengah dalam 40-50 hari, di utara - setelah 65-70 hari. Biasanya buahnya masak pada bulan Julai, daunnya jatuh pada bulan September..

Blueberry berbuah hampir setiap tahun; hasil tertinggi diperhatikan di hutan dengan rumput yang jarang. Ukuran buah bervariasi bergantung pada keadaan dalam had yang signifikan: panjang dari 6 hingga 12 mm, berat dari 0,2 hingga 0,5 g. Bilangan biji berkisar antara 18 hingga 72. Walaupun produktiviti biji yang tinggi, pembaharuan biji blueberry sukar, kerana benih bercambah hanya dalam keadaan tertentu: kelembapan tanah yang tinggi, tidak ada sinar matahari langsung, tanpa penutup lumut (di perapian lama, jalan hutan terbengkalai), dan lain-lain. Dalam keadaan semula jadi, blueberry membiak terutamanya menggunakan rizom secara vegetatif.
Blueberry adalah tanaman yang diserbuki serangga. Terdapat 16 spesies serangga yang mencemarkannya. Pada akarnya, terdapat 2 jenis kulat yang membentuk mikoriza. Blueberry rentan terhadap penyakit kulat (23 spesies kulat parasit pada mereka) dan menderita serangga perosak (196 spesies serangga dikaitkan dengan blueberry dalam kitaran hidup mereka). Burung memainkan peranan besar dalam pengedaran benihnya; mereka membawa biji dari jarak jauh. 25 spesies burung selalu memakan blueberry (capercaillie, black grouse, hazel grouse, blackbirds, dll.).

Di GBS sejak tahun 1980. Di wilayah GBS, ia tumbuh di kawasan penanaman hutan oak dan birch. 1 sampel, anak benih dibawa dari Carpathians. Tinggi 0,36 m, diameter belukar 30 cm. Vegetasi dari 25.IV ± 5 hingga 10.X ± 5 selama 176 ± 5 hari. Ia tumbuh dengan perlahan, dengan pertumbuhan tahunan 2.5 cm. Ia berkembang pada bulan Mei. Berbuah pada bulan Jun-Julai. Ketahanan musim sejuk yang tinggi.

Bilberry berdaun sempit, atau Pennsylvania - Vaccinium angustifolium Ait.

Amerika Utara Timur.

Semak rendah hingga 0,5 m tinggi. Di GBS sejak tahun 1974, 2 6 sampel ditanam dari biji yang diimport dari Kanada. Pada usia 16 tahun, tingginya 0,6 m, diameter semak 70 cm, pada usia 8 tahun, tingginya 0,45 m. Ia tumbuh dari 25.IV ± 3 hingga 15.X ± 6 selama 174 ± 5 ​​hari. Pembungaan pertama dan berbuah dari usia 2 tahun. Ia berbunga setiap tahun dan banyak, dari 11.V ± 3 hingga 1.VI ± 4 selama 2.5-3 minggu, pembungaan besar berlaku pada dekad terakhir bulan Mei. Buah-buahan masak dari akhir bulan Julai hingga September dan kekal di tanaman sehingga awal Oktober. Disebarkan oleh biji, membahagi belukar. Ketahanan musim sejuk penuh. Kadar percambahan biji benih adalah 70%. Semasa memproses keratan musim panas dengan larutan IMC 0.05%, 2% keratan di-root.

Bilberry oval - Vaccinium ovalifolium Sm.

Primorye, Kepulauan Sakhalin, Kepulauan Komander, Kepulauan Kuril, Kepulauan Aleutian, Jepun, Amerika Utara. Tumbuh di hutan konifer dan bercampur di lereng gunung dan di dataran rendah yang rawa, di dusun kerdil kerdil, sering membentuk kawasan tebal.

Semak hingga 3 (4) m tinggi. Di GBS sejak tahun 1974, 3 sampel (5 salinan), anak benih dari keadaan semula jadi Sakhalin, biji yang diperoleh dari Jepun (Sapporo). Pada usia 15 tahun, tinggi 0,45 m, diameter mahkota 30 cm. Vegetasi dari 28.IV ± 3 hingga 27.1X ± 7 selama 168 ± 5 hari. Ia tumbuh dengan perlahan, dengan pertumbuhan tahunan 1.5 cm, jarang hingga 3 cm. Tidak berbunga. Kekerasan musim sejuk purata.

Amerika Utara (Carolina, Alabama, California, Colorado).

Belukar yang menjalar hingga 20 cm. Di GBS sejak tahun 1982, anak benih diperoleh dari USA. Di tapak semaian terdapat 2 rumpun 0,80 x 0,90 m. Semak, setinggi 15-20 cm. Tumbuhan dari 28.IV ± 3, Bunga dari 26.V ± 3 selama 2 minggu. Buahnya masak pada bulan Julai, bukan setiap tahun. Kekerasan musim sejuk purata. Percambahan biji sekitar 20%.