Biji tembikai: gambaran keseluruhan pelbagai jenis tanaman dalam warna dan bentuk

Kadang-kadang alam itu sendiri memperlihatkan kepedulian yang luar biasa bagi penduduk di kawasan tertentu, memberikan hadiah yang membantu mereka bertahan dalam keadaan yang sangat melampau. Hal itu terjadi di Afrika, di mana beribu-ribu tahun yang lalu muncul sebiji buah beri yang indah, yang dapat menghilangkan dahaga seorang pelancong di kawasan gurun yang gersang dengan jus wangi dan harumnya. Sudah tentu kita bercakap mengenai tembikai - wakil keluarga labu. Di kawasan paling panas di dunia, di gurun Kalahari dan Namib, pengasas keseluruhan "genus tembikai" masih tumbuh - semangka liar, yang hingga kini berfungsi sebagai salah satu sumber air minum yang paling penting bagi orang-orang Bushmen dan penduduk Afrika yang lain.

Nenek moyang liar dari beri moden

Nenek moyang semangka liar mempunyai nama lain - colocynth liar. Ia boleh menjadi pahit dan tidak boleh dimakan, jadi ia tidak boleh dimakan. Ia digunakan terutamanya untuk tujuan perubatan, iaitu untuk merawat penyakit tumor. Jenis tembikai liar yang lain mempunyai rasa manis dan menyenangkan. Terdapat colocynts liar yang benar-benar tidak sedap. Biasanya, dagingnya yang putih dan berair digunakan sebagai sumber air. Tembikai liar seperti itu disebut Cardofan.

Tembikai - tumbleweed

Ciri luar biasa dari semangka Afrika liar adalah bahawa budaya tembikai ini tidak tahunan, tetapi telah berkembang selama bertahun-tahun di satu tempat..

Melemparkan akar bercabang secara mendalam dan lebar, tanaman dapat melakukan tanpa hujan untuk waktu yang lama dan dapat menahan kekeringan dengan baik. Pada satu sebatan, hingga tiga puluh buah, seukuran bola tenis kecil, dapat matang. Haiwan liar di padang pasir, dalam keadaan panas terik, tidak menolak untuk menikmati serpihan, semangka..

Apabila ekor yang menahan buah-buahan di bulu mata kering, angin selatan yang berangin merobek semangka liar dari kilang dan membawanya ke gurun. Bola tembikai melintasi luas Afrika dan, bertemu satu sama lain atau halangan, pecah, dan pulpa jatuh di atas pasir. Jus melekit melekatkan biji tembikai ke tanah, di mana tanaman tembikai baru kemudian tumbuh.

Varieti tembikai - pelbagai buah beri

Varieti semangka liar telah menyebar ke seluruh dunia dari masa ke masa. Orang-orang Mesir dan Rom kuno memupuk budaya ini sejak dahulu lagi. Tembikai datang ke Eropah Barat semasa Perang Salib. Orang Cina menghargai rasa beri Afrika yang berair seawal abad ke-10 dan bahkan mengadakan perayaan untuk menghormati "tembikai Barat," kerana mereka memanggil semangka pada masa itu. Menurut beberapa laporan, di Rusia mereka dimakan pada abad ke-8-10 sebagai makanan istimewa, walaupun ada yang percaya bahawa orang-orang Tatar pertama kali membawa buah selatan, dan orang-orang Rusia mengetahui tentang mereka hanya pada abad XIII-XIV. Bagaimanapun, "tetamu Afrika Selatan" jatuh cinta dan berakar di banyak negara.

Kerja pembiakan

Dengan menilai kualiti rasa dan penyembuhan semangka, para penternak dari berbagai negara telah secara aktif berusaha untuk membiakkan jenis baru "beri Afrika". Hari ini, semangka biasa diwakili oleh pelbagai jenis yang berbeza dari segi pematangan, keadaan tumbuh, bentuk dan warna buah, warna dan kandungan gula pulpa, serta banyak parameter lain. Terutama gemar tembikai Astrakhan.

Varieti tembikai mengikut sifat pulpa dan biji

Kumpulan ini merangkumi tembikai dengan warna pulpa yang tidak biasa, serta perwakilan budaya tembikai, yang buahnya tidak mengandung biji. Lihat artikel mengenai kandungan kalori tembikai.

Tembikai dengan daging kuning

Penampilan semangka yang paling biasa adalah kulitnya yang berwarna hijau, berjalur dan daging merah jambu. Tetapi jenis beri yang sangat eksotik telah dibiakkan. Contohnya, ada tembikai, luar biasa tidak dapat dilihat. Tetapi, jika anda memotong buahnya, anda boleh melihat pulpa kuning di dalamnya..

Bagaimana tembikai menjadi kuning?

Ternyata semangka kuning yang tidak biasa itu dengan menyeberangi beri bergaris moden dengan saudara mereka yang liar. Eksperimen ini berjaya dijalankan oleh penternak Rusia. Orang Thailand dan orang Sepanyol jatuh cinta dengan semangka dengan daging kuning lebih daripada yang klasik, sehingga penduduk negara-negara ini senang menumbuhkan "bayi" (nama popular dari pelbagai jenis) dalam balang. Tembikai kuning rasanya lebih manis daripada semangka merah dan hampir tidak mengandungi biji. Beberapa pencinta tembikai eksotik mendakwa bahawa pulpa kuning buah mempunyai rasa mangga, seseorang mempunyai rasa labu atau lemon..

Kelebihan tembikai kuning

Tembikai kuning mengandungi sejumlah besar vitamin A, asid askorbik, kalsium dan zat besi, yang menjadikannya produk yang berguna untuk menjaga penglihatan yang baik, keadaan rambut, kuku, gigi yang indah, serta untuk menguatkan tisu tulang dan mencegah penyakit darah seperti anemia.

Tembikai berdaging biru: ada atau tidak?

Banyak kontroversi menimbulkan persoalan: adakah semangka biru atau hanya fiksyen, atau mungkin bukan langkah komersial yang sangat berjaya? Dilema ini selalu dibincangkan di Internet. Di salah satu laman web komersial yang terkenal di Empayar Surgawi, mereka menawarkan untuk membeli tembikai Cina, yang pulpa berwarna biru neon terang (ini disahkan oleh foto produk). Secara semula jadi, ada orang yang memutuskan untuk memeriksa ketepatan maklumat. Mereka memesan biji, menanamnya, dan mendapat sebiji tembikai, dan warna biru dikaitkan dengan "Keajaiban Photoshop" atau kesan pewarna kimia. Siapa tahu, mungkin pada masa depan tembikai dengan daging biru akan muncul, tetapi buat masa ini anda tidak boleh mempercayai pergerakan iklan seperti itu..

Tembikai putih salji

Kadang-kadang daging putih dianggap sebagai tanda buah yang tidak masak atau sarat dengan bahan kimia. Tetapi penternak telah mencipta jenis yang dicirikan oleh daging putih. Hasil melintasi beri Afrika liar dan moden adalah semangka putih dengan rasa strawberi dan timun segar yang halus. Keistimewaan varieti ini adalah kerak yang sangat nipis dan pulpa lut cahaya..

Tembikai tanpa biji - impian gigi manis

Tembikai sememangnya bagus untuk semua orang, tetapi kadang kala tulangnya mengganggu sepenuhnya rasa buah yang manis. Orang Jepun memutuskan untuk menghilangkan gangguan kecil ini, membawa kesulitan besar, dan pada tahun 40-an-50-an mereka melahirkan semangka tanpa biji pertama, dan para saintis dari AS, Venezuela, Bulgaria dan Rusia mengikuti teladan mereka. Hari ini, semangka tanpa biji tidaklah jarang, dan orang Israel sama sekali menyerah pada buah batu. Jenis semangka tanpa biji yang terbaik adalah kacukan Belanda Aramis F1 dan Stabolit F1.

Varieti tembikai mengikut warna kulit

Warna klasik kulit tembikai berwarna hijau dengan jalur gelap. Tetapi varieti moden beri Afrika dapat mengejutkan dengan pelbagai warna kulit: seragam hijau, kuning, putih, hitam.

"Orang Amerika Putih"

Di Amerika, jenis lain dibiakkan, termasuk dalam tembikai putih. Hanya kali ini ia mendapat namanya bukan kerana pulpa, tetapi terima kasih kepada kerak putih sepenuhnya. Ragam putih salji seperti itu dinamakan Navajo Winter. Ia tahan kekeringan dan boleh disimpan sehingga empat bulan. Bubur buah berwarna merah jambu atau merah, tetapi keraknya selalu berwarna putih salji.

Orang jepun hitam mulia

Varieti yang paling mahal termasuk tembikai hitam - buah dari imaginasi kreatif penternak Jepun. Kos purata buah beri eksklusif adalah USD 250-300. Kebetulan di lelong, para pecinta produk eksotik yang kaya membayar sekitar 3000-6000 dolar untuk 1 buah beri.

Tembikai bermata hitam muncul di bandar Toma di Jepun pada tahun lapan puluhan abad yang lalu. Di Tanah Matahari Terbit, varietas ini diberi nama Densuke. Nama Densuke mengandungi dua watak Jepun yang bermaksud perkataan "sawah", "pertolongan". Faktanya ialah semangka Dansuke dibiakkan untuk mengimbangi kegagalan tanaman padi di sekitar bandar Toma dan benar-benar memberikan bantuan yang tidak ternilai bagi penduduk wilayah ini..

Sebagai peraturan, semangka Densuke adalah buah hitam bulat, tanpa garis khasnya. Pulpa berwarna merah pekat, manis dan berair. Tembikai semacam itu adalah beri eksklusif, yang ditanam secara eksklusif di wilayah pulau Hokkaido di Jepun dalam jumlah terhad - kira-kira 10,000 salinan..

Varieti tembikai mengikut bentuk dan ukuran buahnya

Bentuk dan dimensi tembikai juga bervariasi. Pada dasarnya, tembikai berbentuk bulat atau sedikit bujur. Tetapi ada buah dari bentuk yang tidak begitu dikenali, seperti tembikai persegi yang diperoleh di Jepun pada tahun 80-an. Dan kiub keajaiban seperti itu tidak muncul sama sekali sebagai hasil eksperimen saintifik, melainkan kesan mekanikal pada buah beri semasa pematangannya.. Hanya orang Jepun yang bosan menahan kesulitan dalam mengangkut beri bergaris bulat, dan mereka memutuskan untuk membuat dataran semangka.

Bagaimana tembikai menjadi persegi?

Untuk mendapatkan semangka yang tidak biasa, ovari, berdiameter 6-10 cm, diletakkan di dalam kotak persegi, di mana ia mencapai kematangan penuh, membentuk buah kubik. Adalah senang untuk mengangkut produk tersebut, kerana ia sesuai dengan badan dan tidak menggulung semasa pengangkutan. Sebagai tambahan, semangka persegi adalah hadiah asli yang dapat dikenang lama oleh wira majlis itu..

Kesukaran membentuk tembikai persegi

Untuk semua kesederhanaan, mendapatkan bentuk yang tidak biasa tidak begitu mudah. Sebagai peraturan, setiap sisi bekas plastik berukuran 20 cm. Semasa tembikai masak, ia selalu dilemparkan dan pastikan jalurnya diedarkan secara merata dan rata.

Di samping itu, semangka boleh masak tanpa sempat menghabiskan seluruh kawasan kotak. Maka ia tidak akan seluas. Kebetulan sebiji buah beri terlalu besar terbentuk, yang belum matang di dalamnya, tetapi sudah terbentuk menjadi kotak dan menempati seluruh bekas. Semasa membuat tembikai kubik, sukar untuk mencapai keseimbangan bentuk yang cantik, biasa dan daging matang. Oleh itu, semangka berkualiti tinggi dengan sudut tepat tidak murah, harga semangka persegi mencapai 20,000 rubel.

Tembikai mikro

Hari ini, orang hampir tidak dapat mengejutkan siapa pun dengan tembikai besar, tetapi tembikai kecil dapat memukau dengan dimensi kecilnya..

Burung Kolibri Melotria yang menakjubkan - semangka mini berperisa timun menarik perhatian kerana gabungan bentuk dan kandungannya yang luar biasa. Oleh kerana rasa timun segar, serbuk semangka mendapat nama lain - timun Afrika. Sebilangan menganggap burung kolibri Melotria sebagai timun dengan rupa tembikai, ada yang menyebutnya sebagai semangka dengan rasa timun. Sukar untuk mengatakan mana yang betul, kerana semangka dan timun termasuk dalam keluarga labu yang sama, yang bermaksud mereka adalah saudara terdekat.

Di forum dan laman web, peminat tumbuhan eksotik memberikan banyak ulasan mengenai tembikai mini dari China, benihnya dibeli di platform perdagangan khusus di pasar raya dalam talian. Setelah berusaha menanam tanaman yang tidak biasa untuk anak benih, orang benar-benar mendapat timun semangka kecil. Benar, bagi banyak orang, adalah kejutan bahawa rasa beri mini jauh dari tembikai. Ini juga mengejutkan bagi banyak orang kerana mereka menerima buah-buahan yang digunakan untuk membuat salad di restoran eksklusif di luar negara. Rasa dan ukuran mini yang tidak biasa masih tidak menjadi halangan untuk penanaman serbuk eksotik lebih lanjut - semangka dengan rasa timun.

Varieti tembikai mengikut kematangan

Tembikai, seperti tanaman kebun lain, mempunyai tempoh matang. Awal (contohnya, tembikai Crimson Sweet, Top Gun F1), sederhana (contohnya, Syngenta, Romanza F1) dan jenis manis, beri selatan memberikan hasil panen pada masa yang berbeza. Pada musim panas yang panas, anda ingin menghilangkan dahaga anda dengan semangka berair seawal mungkin, tetapi risiko mendapat keracunan oleh produk berkualiti rendah yang dipenuhi nitrat terlalu besar. Tetapi ada jalan keluar - semangka super awal akan membantu mendapatkan hasil panen dalam masa yang singkat, misalnya, Ataman F1 hibrid. Salah satu varieti terbaik dianggap Superearly Dyutina SRD-2. Di Internet, anda boleh membaca banyak ulasan positif mengenai semangka Dyutina yang sangat awal, yang menghasilkan buah pada hari ke-55-60 setelah menyemai benih. Tembikai tumbuh dengan berat sekitar 5 kg, bulat, hijau muda dengan jalur gelap. Buburnya berair, berwarna merah terang, manis. Tarikh panen yang sangat awal dan pulpa manis adalah kelebihan dari pelbagai jenis. Kelemahannya termasuk kualiti menjaga rata-rata, serta keadaan pertumbuhan tertutup di bawah filem..

Tembikai simpanan jangka panjang

Sekiranya tujuan penduduk musim panas adalah menanam semangka musim sejuk, yang dibezakan oleh peningkatan kualiti menjaga, maka varieti khas beri Afrika Selatan dibiakkan untuk tujuan ini. Contohnya, pelbagai tembikai Putera Hitam, apabila disimpan dengan betul, dapat bertahan hingga 3 bulan. Memandangkan bahawa Putera Hitam adalah jenis pematangan menengah-lambat, sangat mungkin untuk mencuba tembikai segar ketika tanah ditutup dengan salji pertama di luar tingkap. Selain itu, buah Putera Hitam secara praktikal tidak kalah dengan penampilan Densuke Jepun yang terkenal: kerak hijau gelap dan hampir hitam menyembunyikan pulpa merah terang. Rasa semangka tinggi: buahnya berair dan manis.

Sejarah panjang dan penyebaran tembikai yang meluas membolehkan para saintis dari banyak negara melakukan pekerjaan pembiakan dan mengeluarkan jenis beri Afrika terbaik untuk wilayah Moscow dan bahkan untuk Siberia, yang berbeza dari segi rasa, bentuk, ukuran, masa panen dan banyak lagi ciri lain. Baca artikel: Saranan bagaimana menanam semangka dan mendapatkan hasil panen yang besar.

Adakah semangka biru ada atau itu mitos internet

Tembikai adalah bahagian biasa dari menu musim panas. Malah kanak-kanak tahu bagaimana buah dengan daging merah dan biji gelap. Tetapi belum lama ini, ada berita di rangkaian mengenai semangka biru yang menakjubkan. Penciptanya yakin bahawa ini adalah varieti baru, pulpa yang mempunyai warna yang luar biasa dan rasa yang unik. Setiap orang ditawarkan untuk membeli benih dan menanam budaya yang tidak biasa ini..

Adakah buah-buahan seperti itu benar-benar wujud atau itu tipuan? Dalam artikel itu, anda akan mendapat jawapan terperinci untuk soalan ini..

Tembikai biru Jepun

Sebutan pertama mengenai jenis yang tidak biasa ini muncul di Internet pada bulan Mei 2011. Tembikai biru dibiakkan di Jepun dan dipanggil Lunar (atau Ashidus). Menurut jaminan penjual, dia hanya membesar di beberapa kawasan Jepun..

Pencipta keajaiban pemilihan ini berpendapat bahawa orang yang memakannya secara radikal mengubah persepsi rasa. Rasanya masam baginya manis, masin - pahit, dan air biasa memperoleh rasa oren yang ketara..

Fakta menarik. Harga item baru sesuai dengan kualiti luar biasa yang dinyatakan dalam keterangan. Asidus berharga 16,000 yen (kira-kira $ 200) sekilogram. Tetapi dia tidak menakutkan pencinta eksotik. Mereka yang ingin mencuba buah beri yang tidak biasa sudah cukup.

Kebenaran atau fiksyen

Foto buah beri berwarna biru dan biru telah muncul di laman web seperti Snopes, Tumblr, Yahoo Answers, dan Pinterest, dan telah menimbulkan banyak kontroversi dan perbincangan. Ada yang yakin bahawa warna yang tidak biasa itu adalah hasil dari pendedahan kepada bahan kimia yang kuat. Pengguna ini tidak menggalakkan orang lain melakukan percubaan makanan.

Topik GMO sering dibincangkan dalam perbincangan. Yang paling popular adalah versi dengan pewarna kimia yang mengubah warna merah buah yang biasa..

Jepun dan China telah lama membuktikan diri sebagai pembekal barang-barang yang sangat eksotik, jadi semangka biru tidak terlalu menonjol dengan latar belakang produk lain. Inilah sebabnya mengapa pengguna dengan mudah menerima kewujudan Asidus atas kepercayaan dan dengan berani memerintahkannya..

Beberapa pengguna memberi reaksi terhadap foto-foto ini dengan curiga. Ada juga yang percaya bahawa warna pulpa yang kaya bukanlah pencapaian penternak, tetapi tuan Photoshop atau editor grafik lain..

Dedahan

Kecurigaan orang yang ragu-ragu meragui pencapaian penternak Jepun telah disahkan. Terima kasih kepada Google, gambar Asidus yang asli dijumpai. Ia mengenakan semangka merah biasa, dan warnanya biru adalah hasil pembetulan warna dalam penyunting grafik. Berita yang menyebabkan resonansi seperti itu ternyata palsu (tipu daya).

Tidak lama kemudian, sejumlah video yang mengungkapkan muncul di rangkaian. Pada mereka, orang menunjukkan bagaimana dengan beberapa klik untuk memberikan pulpa merah warna biru yang kaya..

Ia menarik. Fiksyen mengenai kemampuan semangka biru yang luar biasa untuk mengubah rasa produk mempunyai asas yang sangat nyata. Magic Berry (Sunsepalum Dulcificum) yang tumbuh di Afrika Barat mempunyai harta ini. Buahnya mengandungi glikoprotein dan miraculin, yang bertindak pada selera lidah. Setelah memakan buah ini, masam mula kelihatan manis..

Tembikai biru yang tumbuh

Pendedahan itu tidak mengganggu peniaga. Laman web China Aliexpress terus menjual biji Asidus. Produk ini terbukti sangat popular dan banyak orang memesannya. Ada juga yang memfilemkan proses tersebut di video atau menulis tentangnya di laman mereka di rangkaian sosial..

Masa berlalu, tetapi pembeli yang mudah tertipu tidak pernah melihat buah beri biru. Dari biji yang dihantar, buah merah biasa tumbuh. Tetapi selalunya mereka tidak bercambah sama sekali. Sebabnya ialah benih yang sering habis dihantar kepada pelanggan.

Wakil Kesatuan Tukang Kebun Antara Daerah Moscow V. Lukanin mengulas situasi ini sebagai berikut: “Sudahkah anda membeli semangka biru? Tuhan mengizinkan anda membesar dengan sederhana. Ia akan menjadi merah. Tetapi tempoh perlindungan untuk pembeli sudah berlalu, kerana dalam 60 hari anda tidak akan mempunyai masa untuk menanam apa-apa ".

Ia betul-betul. Dua bulan tidak cukup untuk mendapatkan tanaman yang akan mengesahkan fakta penipuan. Beberapa penjual yang sangat licik bahkan menawarkan benih di luar musim untuk melindungi diri mereka dari kemungkinan pengembalian wang..

Jenis tembikai tradisional:

Ulasan pelanggan tidak lama lagi. Berikut adalah beberapa daripadanya:

  • "Omong kosong - biasa, merah tumbuh dari biji seperti itu".
  • "Saya membeli, menanam, pada akhirnya tidak ada yang tumbuh".
  • "Benih telah datang, kami akan berusaha menanam...". Selepas 1.5 bulan, ulasan ini ditambah: "Stroberi telah meningkat!".
  • "Barang tidak datang, kembalikan wang!".

Malangnya, daya tarikan manusia kuat. Penjual terbukti tidak jujur ​​dan bahkan menemui foto iklan Asidus yang asli. Nampaknya soalan ini ditutup, tetapi banyak orang masih mempercayai kewujudan semangka biru. Di internet anda dapat menemui banyak artikel yang menerangkan pelbagai ini dan bahkan resipi untuk hidangan. Ada yang masih berusaha menanamnya.

Jenis tembikai yang tidak biasa

Walaupun semangka biru ternyata menjadi penipuan peniaga yang berani dan tidak jujur, terdapat banyak jenis buah beri ini di dunia, bentuk dan warnanya tidak kurang mengejutkan. Terdapat kira-kira 1200 jenis tembikai, dan di antaranya terdapat spesimen yang sangat luar biasa.

Ia menarik. Kita dapat menilai jalan pembiakan semangka dengan karya seniman Renaissance. Kehidupan yang masih hidup, yang dilukis oleh Giovanni Stanki pada abad ke-17, menunjukkan rupa buah beri ini 400 tahun yang lalu. Dagingnya mempunyai warna yang berbeza, dan bijinya jauh lebih besar..

Tembikai putih salji

Warna putih daging dianggap sebagai tanda buah yang belum matang, atau hasil rawatan kimia yang kuat. Tetapi ada jenis tembikai yang warna ini adalah ciri khas. Ini adalah pelbagai yang disebut White Miracle.

Ia diperoleh dengan melintasi semangka yang tumbuh liar dari Afrika Selatan dan kerabatnya yang dijinakkan. Bahagian kulit keajaiban putih berwarna hijau dengan jalur gelap dan nipis, dan dagingnya seragam putih dan lut. Dia mempunyai sedikit rasa strawberi dan timun segar.

Tembikai putih dan belum masak tidak boleh dikelirukan. Beri yang dituai lebih awal dari jadual mempunyai sejumlah tanda:

  1. Mekar putih kelihatan pada kulitnya.
  2. Pulpa berwarna tidak rata, longgar dan berlubang.
  3. Biji putih.
  4. Pulpa sering mempunyai coretan kuning atau putih (tanda nitrit).

Anda tidak boleh makan tembikai seperti itu!

Tembikai kuning

Di Thailand, penternak berjaya membiakkan jenis lain yang tidak biasa. Secara luaran, itu benar-benar luar biasa: bersaiz kecil, berbentuk bujur dan kulit hijau dengan jalur gelap. Tetapi bubur buah beri ini mempunyai warna kuning yang kaya..

Seperti keajaiban Putih, varietas ini diperoleh dengan menyeberangi tanaman liar dan ditanam. Kemudian, beri serupa berjaya dibiakkan di Rusia dan Sepanyol. Varieti Lunny, dibiakkan di Rusia, telah mendapat populariti di negara-negara Asia. Orang Thai, Cina dan Sepanyol lebih menyukai tembikai kuning daripada yang merah, tetapi di Rusia mereka tidak mendapat banyak pengedaran.

Tembikai kuning lebih manis daripada yang merah, dan buahnya lebih sedikit. Dalam beberapa jenis, gourmets membezakan rasa mangga, labu atau lemon. Pada tahun 2013, penternak Rusia bahkan berjaya mendapatkan pelbagai dengan rasa Muscat.

Ia menarik. Ia berwarna kuning yang merupakan warna asli pulpa tembikai. Saudara liar tembikai moden mempunyai buah-buahan kecil dengan daging keemasan dan pahit..

Tembikai tanpa biji

Ramai pencinta tembikai merosakkan keseronokan tulang. Mereka berjaya menyelesaikan masalah ini pada tahun 40-an dan 50-an. Buat pertama kalinya, orang Jepun berjaya membiakkan pelbagai jenis tanpa biji. Kebaharuan itu cepat dihargai. Tidak lama kemudian, varietas serupa muncul di Amerika Syarikat, Venezuela, Bulgaria dan Rusia..

Daging tembikai tanpa tulang sedikit lebih longgar dan berair daripada tembikai biasa, tetapi juga lebih manis. Ini disebabkan oleh kandungan gula yang lebih tinggi. Secara luaran, mereka tidak menonjol dalam apa-apa: kulit hijau dengan jalur dan saiz sederhana.

Kini varieti ini ditanam terutamanya di Amerika Syarikat dan Israel. Di pasar raya Amerika, anda boleh membeli buah-buahan utuh, atau sudah dipotong separuh atau setengah..

Tembikai persegi

Pengilang dapat mengejutkan pembeli bukan hanya dengan warna yang tidak biasa, tetapi juga dengan bentuk yang tidak standard. Oleh itu, pada musim panas 2007, tembikai kubik tersebar luas di Jepun. Tidak seperti tembikai biru, ini bukan sekadar penemuan peniaga lain, tetapi produk sebenar..

Penciptaannya ditentukan oleh rasionaliti. Buah-buahan dengan bentuk ini jauh lebih senang disimpan dan diangkut. Mereka menjimatkan ruang semasa menumpuk dan tidak berguling semasa pengangkutan.

Kos kiub manis ini adalah sekitar $ 80. Mereka sering dibeli sebagai hadiah yang tidak biasa..

Ia menarik. Imajinasi tukang kebun Jepun tidak terbatas pada satu bentuk persegi. Kini dijual, anda tidak hanya dapat menemui tembikai kubik, tetapi juga buah beri berbentuk piramid dan juga kepala manusia..

Tembikai dengan kulit putih

Terdapat pelbagai jenis tembikai putih. Ia dibiakkan oleh penternak Amerika dan diberi nama Navaggio Winter. Dagingnya berwarna merah atau merah jambu biasa, dan kulitnya hampir putih. Tembikai ini rangup dan manis.

Navajo Winter mudah bertolak ansur dengan kekurangan kelembapan. Ini menjadikannya sesuai untuk penanaman di kawasan gersang. Kelebihan lain dari variasi tersebut adalah kemampuan menyimpannya dalam jangka masa yang lama..

Tanaman yang dituai tidak merosakkan sehingga empat bulan dan mengekalkan rasanya.

Tembikai hitam

Di ujung lain spektrum cahaya adalah karya tukang kebun Jepun. Pada tahun 80-an, mereka berjaya mendapatkan semangka hitam. Kultivar yang ditanam di kota Toma diberi nama Densuke..

Buah Densuke berbentuk bulat, dengan kulit tebal sederhana. Pulpa berwarna merah pekat, manis dan berair. Rasa tembikai ini secara praktikalnya tidak berbeza dengan hijau biasa.

Densuke tidak murah. Harga purata sekitar 25,000 yen ($ 250) setiap satu. Kos yang tinggi ini bukan hanya disebabkan oleh warna semangka yang eksotik, tetapi juga untuk kelangkaannya. Densuke ditanam secara eksklusif di pulau Hokkaido, dan tidak lebih dari 10,000 keping dijual setiap tahun.

Ia menarik. Densuke terdiri daripada dua watak untuk sawah dan pertolongan. Faktanya ialah pada tahun 80-an terdapat kegagalan tanaman padi - tanaman ini merupakan sumber pendapatan utama bagi petani Toma. Untuk menyelamatkan perniagaan, diputuskan untuk beralih ke penanaman semangka yang tidak biasa.

Tembikai kerdil

Dari semua jenis tembikai, wakil terkecil dari spesies ini perlu diperhatikan - Melotria hummingbird, yang berasal dari Afrika. Panjangnya hanya beberapa sentimeter. Secara luaran, ia kelihatan seperti gherkin halus dengan jalur membujur..

Pelbagai ini popular sebagai makanan ringan dan ramuan dalam salad musim panas. Tetapi pencinta manis akan kecewa. Melotria lebih terasa seperti timun. Oleh kerana itulah semangka mendapat nama lain - timun Afrika. Seseorang menganggap burung kolibri Melotria sebagai timun dengan rupa tembikai, ada yang menyebutnya sebagai semangka dengan rasa timun.

Timun Afrika juga boleh ditanam di Rusia. Benihnya dijual di pasar khusus di pasar raya dalam talian. Forum dan laman web mengandungi banyak ulasan daripada mereka yang benar-benar berjaya mengembangkannya dan mendapatkan hasilnya.

Kesimpulannya

Penjual China telah mengulangi perlunya bersikap ragu terhadap kepercayaan pengiklanan. Tembikai biru ternyata hanya tipu daya pemasaran yang licik yang membuat pembeli mudah tertipu.

Walau bagaimanapun, terdapat banyak jenis asli beri ini di dunia. Waspada dan selera makan!

Tembikai adalah buah beri atau buah atau sayur, siapa yang betul dan apa yang harus dipercayai?

Kadang-kadang anda harus memikirkan hakikat bahawa semangka adalah buah beri atau buah, atau sayur secara umum, dan apa persamaan buah dengan labu, tembikai dan timun? Sudah ada jawapan yang betul, tetapi lebih baik belajar tentang semuanya agar...

  1. Tembikai, adakah buah beri atau buah - jawapannya, atau masih sayuran?
  2. Kesihatan dan tembikai kesihatan tembikai
  3. Jenis tembikai terbaik

Tembikai, adakah buah beri atau buah - jawapannya, atau masih sayuran?

Sebilangan besar dari kita bahkan tidak memikirkan tembikai - ia adalah buah atau buah, atau mungkin sayur, dan kemudian, kita mula mencari jawapan yang tepat. Untuk memberikan jawapan yang betul untuk soalan ini, pertama sekali, perlu beralih kepada sains, atau lebih tepatnya kepada jawapan para saintis dalam bidang pertanian, penanaman sayur, dan penanaman tembikai.

Menurut saintis, seperti yang dijelaskan oleh Wikipedia, semangka tergolong dalam buah beri, tetapi terdapat beberapa pindaan di sini. Sekiranya anda mengkaji sifat botani dengan teliti, menjadi jelas bahawa semangka itu adalah beri palsu..

Selain itu, anda tidak akan melihat semangka di atas pokok atau pokok renek, batangnya merayap di sepanjang tanah seperti pokok anggur.

Mari lihat mengapa semangka bukan buah atau sayur, tetapi beri palsu. Faktanya adalah bahawa tempurung yang boleh dimakan, seperti beri lain (currants, gooseberry, dll.), Tidak ada dan kita tidak memakan kulit tembikai dengan bubur. Ini adalah bahagian gabus (selapis warna kehijauan halus sel-sel lignifikasi, terletak di antara kulit berjalur hijau nipis dan pulpa) meyakinkan untuk mengaitkan semangka dengan buah palsu.

Berdasarkan alasan pakar dan saintis, semangka tidak dapat dikaitkan secara langsung dengan labu (seperti tembikai dan labu), kerana tidak ada ruang berongga di dalam buah, dan biji-bijian terletak di seluruh area pulpa, dan tidak dalam banyak.

Dari semua ini, kita dapat menyimpulkan bahawa semangka bukan buah atau sayur, tetapi beri palsu sebenar dengan ukuran besar!

Kesihatan dan tembikai kesihatan tembikai

Setelah menjawab soalan itu, semangka adalah buah atau buah, dan setelah mendapat jawapan yang tepat, mari beralih ke sifat buah yang bermanfaat. Oleh itu, semangka - kebaikan dan keburukan untuk kesihatan tubuh manusia, yang merupakan saat-saat positif ketika dimakan dan yang harus menolak makan buah manis yang berlebihan:

  • pulpa semangka yang enak mempunyai kesan diuretik yang baik, oleh itu disyorkan untuk pelanggaran keseimbangan air-alkali badan;
  • semangka berry palsu adalah sumber kalium dan magnesium yang sangat baik, yang sangat bermanfaat untuk sistem kardiovaskular kita;
  • satu lagi tembikai positif - buah boleh dimakan sambil menurunkan berat badan dan tidak takut pulih, kerana hanya 35 kkal per 100 g produk;
  • menghilangkan bahan toksik dan kolesterol dengan sempurna dari badan, tidak menyebabkan perut kembung, digunakan dengan terendam usus dan sembelit;
  • by the way, biji tembikai digunakan dalam rawatan rakyat sebagai anthelmintik;
  • tetapi, semangka tidak boleh dimakan untuk kolitis dan gastritis dengan keasidan tinggi, pelbagai bisul, dan juga cirit-birit.

Sebagai tambahan kepada semua ini, tembikai meluas dalam tata rias rumah, dari mana topeng muka dibuat, kerana bahan bermanfaat yang terkandung di dalamnya mempunyai kesan yang baik pada kulit, membantu mengekalkan awet muda.

Lebih baik tidak menggunakan semangka untuk ibu menyusui, untuk mengelakkan munculnya diatesis pada bayi, tetapi wanita hamil dapat makan buah semangka palsu, tetapi tanpa semangat yang tidak semestinya. Wanita hamil semestinya memantau penyingkiran cecair dari badan dan, jika ada masalah dengan pembebasan cairan, lebih baik jangan menggunakan semangka lagi.

Jenis tembikai terbaik

Setelah mengetahui bahawa semangka bukan buah atau sayur, tetapi beri palsu, anda kini boleh mencuba menanam buah yang indah ini di plot anda sendiri tanpa bahan kimia dan racun perosak lain. Dan yang paling penting dalam hal ini, tentu saja, adalah memilih jenis semangka awal terbaik yang boleh ditanam bukan sahaja di Ural dan Siberia, tetapi juga di Kuban.

Sudah tentu, menurut ulasan dari banyak penduduk musim panas yang menanam tembikai di pondok musim panas mereka, dan juga di rumah di balkoni, yang paling lazat dan terbaik adalah jenis tembikai Ogonyok, yang ditanam pada zaman Soviet. Lezat dan manis, dengan buah-buahan kecil, bagus untuk taman di balkoni, dan tumbuh di atas katil taman tanpa banyak kesukaran, kerana ia tidak bersahaja.

Sekiranya anda suka tembikai kuning, perhatikan tembikai Lunny - buahnya berwarna kuning di dalamnya, enak dan berair, dan juga masak lebih awal. Sekiranya anda ingin menumbuhkan kacukan, anda boleh perhatikan Sprinter F1, Red Star F1, Profi F1 dan lain-lain.

Sekarang anda tahu bahawa semangka berry atau buah, dan anda boleh memberi jawapan dengan mudah kepada soalan ini, jika tiba-tiba seseorang bertanya kepada anda!

Tembikai

Kandungan artikel:

Tembikai adalah pencuci mulut manis berair, makanan kegemaran semua orang. Ia menghilangkan dahaga dengan sempurna, menghilangkan rasa lapar. Di samping itu, ia mempunyai komposisi yang kaya dan sejumlah sifat berguna. Tembikai telah lama dikenal oleh manusia dan masih belum kehilangan pengiktirafan dan popularitinya..

Sejarah asal-usul tembikai

Di alam liar, semangka tumbuh di Afrika Tengah dan Selatan di padang pasir: Namib, Sudan, separa gurun Kalahari. Tempat-tempat ini dikenali sebagai tempat kelahiran tanaman ini. "Colocynth" liar tersebar di padang pasir Asia Tengah, India, yang terdapat di Australia.

Kilang itu tidak takut panas, bertahan tanpa air, masak di bawah terik matahari selama kira-kira enam bulan. Selama beberapa bulan, buahnya boleh terkoyak dari batangnya. "Colocynth" yang kecil dan pahit, menurut legenda, lebih dari sekali, menyelamatkan pelancong dari kehausan. Untuk sifat-sifat indah ini, dia dijinakkan.

Penampilan bukan semangka, tetapi tembikai "berbudaya" dikaitkan dengan Mesir. Di sini, semasa kajian makam firaun, benih dan sisa-sisa daun tumbuhan berusia sekitar 4000 tahun dijumpai.

Di setiap negara, buah itu mempunyai namanya sendiri. Perkataan "tembikai" berasal dari bahasa Tatar. Dan budaya itu sendiri, bersama dengan nama dari Parsi. Laluan perdagangan pada abad XII melewati ibukota Khazar Itil (Astrakhan). Sejak itu, semangka telah ditanam di bahagian ini..

Terdapat beberapa versi penampilan tembikai di Rusia. Yang paling dipercayai adalah yang, menurut perintah Tsar Alexei Mikhailovich, mereka dihantar dari Astrakhan ke istana.

Kemudian, Tsar Peter Alekseevich, semasa perjalanan ke Laut Kaspia, melihat bagaimana semangka tumbuh. Penguasa ingin menumbuhkan mereka di sekitar Moscow. Untuk ini mereka mengundang "tukang tembikai" dari Volga. Walaupun benih dan tanah dibawa ke Moscow, tidak mungkin memupuk budaya di daerah ini..

Kemudian diperintahkan untuk menanam tembikai di Volga yang lebih rendah. Pada abad 17-18, varieti Turki yang diimport ditanam. Tetapi setelah beberapa ketika, pada tahun 1860, peternak Efim Grachev membiakkan varietas yang tahan sejuk. Tumbuhan melon mula berkembang. Mereka mula menanam tembikai berhampiran Orenburg, Vladimir, Kursk, Kazan dan Moscow.

Tembikai (Citrullus, lat.) Milik keluarga "labu". Tumbuhan tahunan adalah pokok merambat yang merayap di tanah. Tebal, panjang hingga 3 m, batang berliku dengan daun besar yang terletak jarang mempunyai permukaan kasar kerana banyak antena pendek.

Tumbuhan ini mempunyai sistem akar yang kuat yang masuk ke dalam tanah. Akar tumbuh selebar 7 m. Berkat susunan sistem akar ini, semangka bertahan di kawasan gersang.

Sepanjang musim panas, tembikai mekar hingga tiga kali dengan bunga kuning terbuka. Setiap bunga mempunyai lima kelopak besar bentuk biasa. Ovari terbentuk dalam jumlah yang sama. Buahnya biasanya berbentuk bulat atau bujur. Mereka boleh tumbuh besar dan berat hingga 20 kg. Warna dari hijau pucat hingga gelap pekat. Bergantung pada ragamnya, pada kulit buahnya mungkin ada jejak warna hijau muda dan terang.

Bubur buah, bergantung pada jenisnya, boleh:

  • merah;
  • merah jambu;
  • oren;
  • kuning.

Dari tahap kematangan, ia boleh menjadi padat atau longgar dengan sebilangan besar atau kecil biji besar atau kecil, coklat atau hitam, tersebar secara rawak ke seluruh pulpa buah.

Di mana dan bagaimana tembikai tumbuh

Menurut statistik dari Pertubuhan Makanan dan Pertanian PBB, Rusia berada di kedudukan kelapan di dunia dalam penanaman tembikai.

Tembikai tumbuh di tanah terbuka di ladang - "tembikai" ("kebun Parsi", "kebun sayur") di kawasan dengan iklim yang hangat:

  • Wilayah Rostov;
  • Saratov;
  • Volgograd;
  • Wilayah Krasnodar;
  • Wilayah Stavropol.

Di kawasan ini, budaya tumbuh "dengan sendirinya" tanpa banyak usaha melon.

Varieti terpilih boleh ditanam di iklim yang lebih sejuk:

  • Wilayah Volga Tengah;
  • Siberia Selatan;
  • Ural Selatan;
  • Altai;
  • Yakutia.

Di Rusia tengah: wilayah Tambov, Voronezh, budaya ini tumbuh tidak hanya di ladang terbuka, tetapi juga di rumah hijau. Tanah "Indoor" melibatkan pemasangan teralis menegak yang melilit batang. Dengan cara ini mereka menjimatkan ruang. Buah-buahan yang berat semasa pertumbuhan digantung di jaring yang dipasang khas.

Beri, buah atau sayur

Secara botani, buah adalah buah berair yang tumbuh di atas pokok. Kandungan gula dan rasa manis dari buah berair tidak membenarkan semangka digolongkan sebagai sayuran, walaupun versi ini adalah yang paling umum yang salah.

Menurut klasifikasi botani, semangka adalah buah beri. Kelas ini merangkumi buah-buahan berair dengan cengkerang padat dan sebilangan besar biji..

Namun, hari ini beberapa saintis mempertikaikan kepunyaan semangka secara langsung ke kelas ini, menyebutnya buah beri "palsu" - "labu". Oleh kerana beri biasa mestilah kecil, dan semangka bukan hanya besar, tetapi juga termasuk dalam keluarga "labu".

Jenis tembikai

Pada masa ini, lebih daripada 1000 jenis tembikai diusahakan. Pemilihan varieti bergantung pada kawasan dan keadaan iklim di mana tanaman akan ditanam..

Varieti yang paling biasa adalah rasa sedap dan bersaiz sederhana hingga besar:

  1. Astrakhan. Pelbagai jenis pembiakan dapat ditanam di iklim yang panas dan sejuk. Tempoh masak: 75-90 hari (pelbagai musim pertengahan). Buah bulat besar dengan jalur gelap pada kulit mencapai berat hingga 11 kg. Varieti ini diangkut dengan baik dan mengekalkan rasa dan penampilan hingga tiga bulan.
  2. Cahaya. Varieti ini tergolong dalam pertengahan musim. Tempoh pematangan: 75-80 hari. Buahnya bersaiz sederhana, berwarna hijau gelap dengan kulit nipis, dan beratnya hingga 3 kg. Pulpa merah, biasanya dengan banyak biji hitam kecil.
  3. Hadiah dari Matahari. Merujuk kepada kematangan awal. Pematangan berlangsung 70-75 hari. Berat janin purata ialah sekitar 4 kg. Ia ditanam di luar dan di dalam rumah. Warna kulit: kuning keemasan. Pulpa merah biasa.
  4. Kherson. Varieti pertengahan musim dengan tempoh matang 80-85 hari. Buah bulat berwarna hijau dengan jalur gelap. Pulpa berwarna merah. Tembikai ditanam dengan baik di ladang terbuka. Berat buah purata: 4-6 kg.

Tembikai persegi

Tembikai persegi pertama kali dibiakkan di Jepun pada akhir abad ke-20. Tembikai "kubik" bukanlah jenis yang istimewa. Segala jenis tembikai yang diletakkan dalam acuan khas untuk pertumbuhan boleh menjadi persegi. Ia dibuat dari kayu atau papan lapis. Dalam kes ini, kotak mesti dipasang dengan ketat. Lubang dengan tepi yang rata dibuat dari semua sisi dalam bentuk untuk pengudaraan dengan diameter hingga 10 mm. Dalam bentuk, sebagai peraturan, satu sisi dibiarkan boleh dilepaskan, untuk kemudahan membuang janin.

Buah seukuran bawang sederhana diletakkan melalui lubang khas di dalam kotak. Kemudian disimpan di dalamnya sehingga tumbuh sepenuhnya dan memperoleh bentuk persegi. Buah yang telah tumbuh ke ukuran yang diinginkan diambil di bawah sinar matahari sehingga memperoleh warna yang cerah. Sekiranya anda membuat kotak plexiglass, separuh pekerjaan akan selesai.

Borang ini dianggap sesuai untuk pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan. anda boleh membeli tembikai seperti itu hari ini bukan sahaja di Jepun. Tembikai berbentuk mudah juga ditanam di Brazil dan UAE.

Walau bagaimanapun, semangka persegi mempunyai kekurangannya: pematangan yang tidak lengkap, kehilangan rasa, kerosakan yang kerap pada kulit semangka.

Tembikai tanpa biji

Tembikai tanpa biji adalah hasil pembiakan yang berkesan oleh para saintis. Sumbangan yang signifikan terhadap kemunculan subspesies semacam itu dibuat oleh penternak Jepun, yang berjaya mengeluarkan semangka tanpa biji pada tahun 40-an hingga 50-an abad yang lalu. Orang Jepun adalah orang pertama yang menerima tembikai di mana tidak ada biji. Selepas Jepun, AS, Rusia, Israel, Bulgaria dan Venezuela mula mengembangkan spesies semangka hibrida..

Spesies ini mempunyai penurunan yang signifikan dalam jumlah biji dalam pulpa berbanding dengan jenis semangka yang lain. Lebih-lebih lagi, adalah selamat untuk memakan biji seperti itu. Kerana mereka boleh dimakan.

Sekiranya semangka biasa mengandung rata-rata kira-kira 400 biji, maka dalam semangka tanpa biji jumlah ini tidak melebihi 40. Tetapi, dalam keadaan cuaca yang tidak baik, penyiraman yang tidak mencukupi, tanah yang buruk, penyakit tulang pada semangka hibrida "tanpa biji" boleh menjadi sukar.

Semua jenis tembikai tanpa biji atau kurang berkembang adalah spesies hibrid. Berkaitan dengan ini adalah kos benih tersebut. Mereka lebih mahal daripada jenis biasa..

Tembikai tanpa biji mempunyai daging yang lebih berair dan rapuh. Lebih-lebih lagi, mereka mengandungi lebih banyak gula.

Komposisi tembikai

Tembikai mempunyai komposisi yang berharga dan kaya.

100 gram tembikai mengandungi:

  • Protein: 0.6 g;
  • Lemak: 0.1 g;
  • Karbohidrat: 5.8 g
  • Serat makanan: 0.4 g;
  • Asid organik: 0.1 g;
  • Air: 92.6 gr;
  • Mono- dan disakarida: 5.8 g;
  • Abu: 0.4 gr.

Makronutrien:

  • Kalsium: 14 mg
  • Magnesium: 12 mg
  • Natrium: 16 mg
  • Kalium: 110 mg
  • Fosforus: 7 mg.

Vitamin:

  • Vitamin PP: 0.2 mg;
  • Beta-karotena: 0.1 mg
  • Vitamin A (RE): 17 mcg;
  • Vitamin B1 (tiamin): 0.04 mg;
  • Vitamin B2 (riboflavin): 0,06 mg
  • Vitamin B6 (piridoksin): 0,09 mg
  • Vitamin B9 (folat): 8 mcg
  • Vitamin C: 7 mg
  • Vitamin E (TE): 0.1 mg;
  • Vitamin PP (Setara Niacin): 0.3 mg.

Unsur surih:

Pelbagai bahan berguna dalam komposisi semangka memberikannya sejumlah sifat berguna dan penyembuh.

Kandungan kalori tembikai

Kandungan kalori semangka per 100 g, rata-rata, ialah 30 Kcal. Petunjuk tidak tetap dan bergantung pada kandungan air dan sukrosa dalam buah-buahan. Jumlah mereka bergantung pada keadaan tanaman yang semakin meningkat..

Faktor utama yang mempengaruhi pengambilan kalori termasuk:

  • rupa bumi;
  • tempoh pematangan;
  • cuaca dan keadaan cuaca;
  • tahap kematangan.

Namun, walaupun dalam semangka yang sangat manis, nilai ini tidak melebihi 38 Kcal. Oleh kerana jumlah air yang banyak dalam komposisi dan kandungan kalori rendah, semangka "menyokong" dengan baik pada hari puasa dan termasuk dalam menu diet.

Kelebihan tembikai

Kandungan vitamin C dan likopena yang tinggi menjadikan produk antioksidan yang sangat baik. Komposisi yang kaya mempunyai kesan pengukuhan umum pada seluruh badan.

Sifat bermanfaat semangka termasuk:

  • penghapusan toksin dan toksin (membersihkan badan);
  • menurunkan tahap kolesterol;
  • meningkatkan fungsi buah pinggang, saluran kencing;
  • pemulihan sistem saraf;
  • mengurangkan risiko barah;
  • memperbaiki kerja jantung dan saluran darah;
  • menguatkan imuniti.

Tembikai dianggap makanan berfungsi yang sangat berguna untuk aktiviti fizikal yang ketara. Jus tembikai atau jus (500 ml) selepas latihan mempunyai kesan yang sama dengan pemakanan sukan. Semasa makan pulpa tembikai, keretakan berkurang, pemulihan lebih cepat.

Pada ibu menyusu, semangka meningkatkan laktasi, memberikan "kedatangan" susu dengan cepat.

Tembikai tidak berbahaya bagi pesakit diabetes mellitus. Ia menghilangkan kolesterol, berguna untuk gout dan aterosklerosis.

Phenylalanine, yang terdapat dalam semangka, berjaya melawan penyakit Parkinson dan disyorkan untuk orang tua.

Kandungan air yang tinggi memberikan tembikai dengan kesan diuretik. Untuk penyakit buah pinggang, disyorkan untuk memakan hingga 2 kg pulpa semangka setiap hari. Dalam jumlah sebegitu, ia "membersihkan" buah pinggang, menghilangkan pasir halus.

Bahaya tembikai

Walaupun terdapat banyak bahan berguna dalam komposisi, tidak semua orang dapat menggunakannya.

Tembikai boleh membahayakan apabila:

  • bengkak berlebihan;
  • fungsi buah pinggang yang lemah (batu);

Dalam jumlah besar, beri dikontraindikasikan: pesakit kencing manis (kerana kandungan gula yang tinggi), orang yang menderita penyakit buah pinggang (kerana sifat diuretik).

Tembikai boleh memudaratkan dengan syarat 2 kg atau lebih telah dimakan. Potassium dalam jumlah besar dalam tembikai dapat menurunkan degupan jantung anda dan menyebabkan aritmia. Tembikai juga boleh menyebabkan kembung perut, cirit-birit dan kembung..

Kualiti beri yang berbahaya dan berbahaya secara langsung bergantung pada kualitinya. Tembikai dengan rasa masam tidak digalakkan untuk makanan.

Cara memilih tembikai

Pematangan semangka secara semula jadi, tanpa mengira kawasannya, berlaku pada separuh kedua bulan Ogos. Sebelum ini, tidak digalakkan membeli tembikai, kerana mungkin mengandungi bahan berbahaya: nitrat (saltpeter). Keracunan nitrat boleh membawa akibat yang serius pada hati dan saluran gastrousus. Oleh itu, anda harus membeli tembikai "bermusim".

Untuk memilih semangka masak, disarankan untuk memperhatikan ciri produk berikut:

  1. Saiz. Tembikai masak selalu besar.
  2. Berat. Tembikai masak, walaupun saiznya besar, selalu ringan. Semangka semangka yang lebih ringan, semakin matang.
  3. Warna. Tembikai semestinya mempunyai warna terang dengan corak yang jelas.
  4. Bergema. Apabila diketuk, semangka mengeluarkan deringan, bunyi "spatial" - bergema.
  5. Noda tanah. Tempat di mana semangka berbaring di tanah selalu berwarna terang. Tembikai masak mempunyai tempat berwarna oren gelap.
  6. Ekor. Peralihan dari ekor ke tembikai dan ekornya sendiri mesti kering.
  7. Kubu. Buahnya mesti "kuat", dengan kulit yang keras dan utuh, tanpa selaran matahari. Untuk memeriksa tembikai untuk "kelesuan", ia sangat kuat dengan telapak tangan, seperti bola.

Cara menyimpan tembikai

Terdapat beberapa cara untuk menyimpan tembikai untuk masa yang lama:

  1. Menyimpan tembikai segar. Untuk tujuan ini, pilih varieti yang matang dengan kulit tebal dengan berat 4-5 kg. Penjualan tembikai berlaku pada bulan September, Oktober. Tembikai segar disimpan di bilik bawah tanah yang sejuk dan ruang bawah tanah di dalam kotak pasir. Lebih-lebih lagi, buah beri tidak boleh bersentuhan antara satu sama lain. Suhu di bilik simpanan adalah dari + 2 ° C hingga + 5 ° C. Dalam keadaan seperti itu, semangka boleh disimpan selama 2 hingga 3 bulan..
  2. Pembekuan. Pulpa tembikai, dipotong menjadi kiub dan dibungkus dalam beg plastik, boleh dibekukan di dalam peti sejuk beku. Jangka hayat pulpa adalah sehingga 12 bulan. "Tembikai tembikai" ditambahkan ke minuman beralkohol dan bukan alkohol, koktel, jus, minuman buah, es loli.
  3. Pengasinan. Tembikai bersaiz kecil hingga sederhana acar keseluruhan di dalam tabung kayu. Yang paling sesuai untuk ini adalah varieti "Ogonyok". Untuk menjimatkan ruang, tembikai acar diletakkan di dalam tong bersama dengan kubis atau timun. Kemudian tutup dengan penutup kayu dan sapukan penindasan.
  4. Pickling. Potong semangka (mentah), bersama kulitnya, perap dalam balang kaca biasa dengan rempah dan gulung di bawah penutup.

Selain pengetinan, madu tembikai diseduh "nardek", jus dan sirap disediakan.

Tembikai disajikan di meja kerajaan dan makanan istimewa kegemaran golongan bangsawan. Penggunaan tembikai masak berkualiti tinggi yang sederhana yang dibeli pada musim akan menguatkan kesihatan, meningkatkan imuniti dan memelihara belia selama bertahun-tahun.

Cara menanam semangka persegi, oren, kuning dan jenis lain di rumah negara anda

Apa yang harus dipilih untuk tembikai eksotik di zon iklim sederhana

Bagi tukang kebun eksperimen, terdapat banyak "sampel" berbeza yang dapat ditanam, tetapi tidak semuanya dapat menyesuaikan diri di Rusia dan dapat tumbuh di zon iklim sederhana. Perlu memperhatikan masa pematangan sehingga penanaman tanaman dilakukan pada suhu tanah rata-rata setiap hari di atas +12 darjah, jika tidak, tembikai akan duduk di tanah dan tidak pernah merangkak keluar daripadanya. Anda tidak boleh memberi keutamaan kepada tanaman, tempoh pematangannya melebihi 50 hari selepas persenyawaan - ada risiko mereka tidak mempunyai masa untuk matang. Pertimbangkan pilihan yang paling sesuai untuk keadaan kami.

  1. Tembikai Kuning. Varieti ini muncul di tempat tidur tukang kebun Rusia baru-baru ini, kacukan pertama dibiakkan di tempat pembiakan Volga, setelah itu mereka cepat tersebar di seluruh negara dan berakhir di negara jiran. Ciri utama adalah penampilan hiasan yang sangat baik. Pulpa berwarna kuning terang, hampir berwarna oren. Buah seperti itu akan menjadi hiasan meja mana pun. Berat maksimum beri adalah 12 kg di zon iklim sederhana. Di wilayah selatan, selalunya beratnya meningkat hingga 16 kg. Rintangan penyakit lemah - barah sering muncul di bahagian bawah. Membalik secara berkala akan membantu mengelakkan masalah ini..
  2. Tembikai biru. Di meja makan, sayur ini tidak mempunyai saingan yang sama dari segi penampilan hiasannya. Dagingnya mempunyai warna biru tua yang tidak biasa, sedangkan rasa buahnya cukup sedap. Manis, berair, dengan pulpa yang tegas. Beratnya hingga 6-8 kilogram, tempoh pematangan adalah 45 hari selepas pendebungaan bunga. Ia mempunyai daya tahan yang agak tinggi terhadap serangga dan jamur dari pelbagai jenis, oleh itu ia dapat ditanam di kawasan berhampiran balok dan hutan. Suka cahaya matahari yang banyak, ditanam di tanah pada suhu harian rata-rata +15 darjah.
  3. Tembikai persegi. Sekiranya anda memutuskan bahawa anda boleh mengambil dan menanam buah beri persegi di kebun, anda akan tersilap. Sebenarnya, ia perlu dilakukan. Lakukan sendiri. Tidak ada benih "diprogramkan" secara genetik, jadi anda perlu menyediakan cetakan plastik untuknya, di mana ia akan tumbuh dan menjadi kiub. Ia dilakukan dengan sederhana, sebaiknya dibuat dari plastik, sehingga kulit kayu berada di bawah sinar matahari dan memperoleh warna hijau semula jadi. 5 sisi kubus mesti ditutup dan hanya 1 yang terbuka sehingga dapat dikeluarkan dari kapal. Ramai orang mengamalkan reka bentuk lipat, dan mereka jauh lebih baik daripada reka bentuk konvensional, kerana buahnya sangat mudah dikeluarkan. Anda boleh mengambil sebarang biji. Peraturan asas kejayaan adalah membongkar struktur sebelum buah menjadi matang, jika tidak, ia akan retak. Keluarkan kiub dalam 2 minggu dan biarkan untuk menyanyikannya, lebih baik di tempat teduh separa.
  4. Cahaya semangka K ono. Salah satu yang paling diingini di kebun setiap tukang kebun. Ia mempunyai banyak kelebihan. Yang pertama adalah jisim besar. Anda boleh menuai buah dengan berat hingga 22 kilogram jika anda tinggal di wilayah selatan, atau hingga 12-16 kg di zon iklim sederhana. Sangat manis, tinggi vitamin. Kelebihan kedua (atau ciri) buah beri ini adalah bentuknya yang panjang. Lebih mudah memotongnya menjadi cincin, kerana diameternya jarang melebihi 30 sentimeter. Terdapat sedikit biji-bijian di dalamnya, jadi sangat menyenangkan untuk memakan hidangan seperti itu..

Jenis tembikai ini boleh ditanam di negara ini, dan tidak memerlukan penjagaan khas. Mereka tidak begitu aneh dengan keadaan penahanan dan tidak mengalami serangan kuat oleh perosak. Kelebihan utama mereka adalah hiasan yang sangat baik dan rasa yang luar biasa, itulah yang diperlukan oleh setiap peminat tanaman eksotik..

Pemegang rekod tembikai atau apa yang mungkin mengejutkan penduduk musim panas

Adakah anda fikir anda tahu semua atau banyak tentang tanaman ini? Sebenarnya, beri ini adalah salah satu yang paling tidak biasa di dunia dan boleh mengejutkan semua orang. Dimensinya boleh dari beberapa milimeter hingga satu meter panjang atau lebih, ia tumbuh di semua benua dan boleh mengambil pelbagai bentuk..

Tembikai terbesar di dunia ditanam di Belanda pada tahun 2007, maka berat buah yang indah ini mencapai 145 kilogram! Dia hampir 35 kg lebih berat daripada pemegang rekod Amerika sebelumnya, yang mengetatkan 110.5 kg! Anehnya, selain baja organik biasa, tidak ada perangsang pertumbuhan, pengubah dan bahan kimia lain yang digunakan, ia boleh dimakan, enak, berguna untuk manusia. Tetapi jika anda ingin merasakan semangka yang sangat manis, buah terbesar di dunia tidak akan menggembirakan anda..

Bagi mereka yang mempunyai gigi manis, penternak Korea telah menghasilkan semangka kerdil khas, yang beratnya hanya 50 gram. Ia mengandungi lebih dari 60% gula, jadi hampir mustahil untuk memakannya tanpa "makanan ringan". Ini adalah satu-satunya tembikai yang dimakan terutamanya dengan teh dan bukannya gula-gula. Akan sangat mahal untuk memulakan tanaman seperti itu, kerana peminat seni Banzai menjualnya dengan harga pokok bonsai elit dan hanya tukang kebun yang kaya yang dapat memperoleh buah-buahan seperti itu. Anehnya, ini adalah kultivar, bukan kacukan, dan ditanam dengan biji biasa..

Buah terkecil beracun. Orang Vietnam adalah pencinta buah beri terbesar, mereka tidak dapat membayangkan percutian tanpanya. Tetapi cinta untuk beri ini tidak terbentuk dengan segera. Mereka pada asalnya adalah kaedah pembunuhan. Penduduk tempatan mengumpulkan buah kerdil di hutan, lebih tepatnya - beri Khanu, yang berasal dari keluarga ini. Berat satu buah adalah 8-10 gram, dan racunnya jauh lebih kuat daripada kobra Afrika. Beri ini telah diakui sebagai yang paling beracun di benua ini..

Petua dari tukang kebun yang berpengalaman untuk menanam tembikai

Mereka menanam sebilangan besar semangka, menyiram tanaman dengan banyak, tetapi tidak memberikan setengah dari apa yang tertulis pada label biji. Berapa kerap berlaku? Mungkin anda melakukan sesuatu yang salah atau tidak tahu beberapa muslihat untuk menanam tembikai? Sekarang mari kita lihat beberapa petua dari para profesional yang menuai tanaman yang hebat tanpa banyak usaha..

  1. Pendahulu yang betul. Tidak ada perbezaan tertentu untuk menanam tembikai, tetapi anda tidak dapat melakukannya setelah bunga matahari, biji rapese, bit dan kentang. Semua yang lain sesuai dengan baik. Pendahulu yang ideal - kacang polong dan kacang.
  2. Baja. Selama 3 bulan sebelum menyemai, perlu menggunakan baja organik, humus. Tambahkan juga baja fosfat, kira-kira 30% daripada jumlah keseluruhan. Pada hari ke-15-20 setelah tumbuh tembikai dari tanah, perlu menggunakan baja nitrogen dalam jumlah 40-50 gram per 1 meter persegi (anda tidak boleh membuangnya dekat bawah semak, mundur 25-30 cm).
  3. Memetik bunga tambahan. Proses yang sangat relevan bagi penduduk wilayah utara, di mana tembikai tidak mempunyai masa untuk masak. Biarkan hanya 1-2 ovari pada 1 semak - ini akan mempercepat masa pematangannya dengan ketara, dan berat beri akan jauh lebih besar. Adakah anda ingin beri 15-20 kg? Kemudian biarkan hanya 1 ovari - 30-40 kg buah belukar tidak akan menarik.
  4. Topping. Dari 3-4 batang, tinggalkan hanya 1 cabang di mana beri terletak, potong selebihnya - peningkatan jisim sekurang-kurangnya 30%!
  5. Penanaman dan tembikai harus dilakukan hanya di bawah sinar matahari terbuka.
  6. Usahakan untuk tidak banyak menyiram, hanya beberapa kali semasa musim pertumbuhan aktif. Air bukanlah bahan terpenting. Pemanasan berterusan di bawah sinar matahari jauh lebih penting untuk tanaman ini..

Sekiranya anda mematuhi semua cadangan, maka tembikai anda akan menjadi sangat produktif dan enak! Eksperimen, cuba, dan jangan mundur!